Näin äkkiseltään ajateltuna en kyllä alkaisi sitä tuulettamaan.Puukorotetun lattian ja betonivalun väliä mietin, eli tilaa jossa nuo eristeheinät ovat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näin äkkiseltään ajateltuna en kyllä alkaisi sitä tuulettamaan.Puukorotetun lattian ja betonivalun väliä mietin, eli tilaa jossa nuo eristeheinät ovat.
Puukorotetun lattian ja betonivalun väliä mietin, eli tilaa jossa nuo eristeheinät ovat.
Kyllä nyt täytyy yhtyä edellisiin ja torpata tämä suunnitelma alkuunsa. Jos takkaa polttaessa vetää korvausilmaa lattian läpi, niin tilannetta voi helpottaa järjestämällä lisää asiallisia korvausilmareittejä seiniin tai ikkunoihin. Jos alapohja on nyt kunnossa, niin en lähtisi sitä edes tiivistämään. Oliko tuossa millainen lämmitys? Kiertääkö siellä patteriputket olkien seassa? Jos kiertää, niin älä vaan korvaa koskaan pintavedoilla.
Paikkaat sitten niin, että tiiveys säilyy, jos kaikki on muuten kunnossa.Ei kertonut erikoisenpaa syytä, kuulemma takkaa (takka purettu 20 vuotta sitten pois huonovetoisena ja korvattu kaminalla) lämmittäessä on tullut ”pahnojen hajua” sisälle, mutta en ole tätä itse ollut todistamassa.
Taidan tehdä pienet tarkastusluukut ja katson miltä näyttää, kuten ehdotit.
Olenkohan kenties nipottaja vai valitanko vaan, kun kuitenkin työstä maksan Ei tekisi pienistä asioista valittaa, mutta noh ottaahan se vähän pannuun kun toivoo hyvää työjälkeä.
Meillä oli jokunen vuosi sitten sanomista pöytälevyjen toleransseissa. Tehtaan mukaan +-4mm menee esimerkiksi L-mallisen saarekkeen vinossa nurkkasaumassa toleranssiin, piti silikonilla paikata. Jos keittiöfirman kaveri on tuon 1cm mitannut ihan suoran levyn päästä ketuilleen niin reklamaatiota vaan perään, yleensä katteet on niin kovat, että saat uuden pöytälevyn melko helpolla.Keittiöremontti alkoi tänään. Rungot siis jäävät, mutta kaikki muut menevät uusiksi. Heti alkoi vähän ärsyttämään, että mittamies oli mitannut pöytälevyn sentin liian lyhyeksi ja näin ollen kun keittiö on L-muotoinen niin yhtä keittiölevyä täytyi ottaa sentti ulommas, jolloin pöytälevy ei yhdestä päädystä ole päädyssä, vaan välitilan levyn ja pöytälevyn väliin jää sentin rako... Ja tarkka kun olen, niin yhdestä kohtaa pöytälevy ei ole edes kunnolla kiinni eli on hieman ilmassa. Lisäksi tiskikoneen vuotokaukalo on nyt vedetty alasokkelin suojalevyn alitse siten, että vuotokaukalo pilkistää ärsyttävästi. Olenkohan kenties nipottaja vai valitanko vaan, kun kuitenkin työstä maksan Ei tekisi pienistä asioista valittaa, mutta noh ottaahan se vähän pannuun kun toivoo hyvää työjälkeä.
Nimenomaan. Jos se kaukalo jää piiloon, pieni vuoto voi jäädä huomaamatta pitkäksi aikaa sokkelin alle.Meillä oli jokunen vuosi sitten sanomista pöytälevyjen toleransseissa. Tehtaan mukaan +-4mm menee esimerkiksi L-mallisen saarekkeen vinossa nurkkasaumassa toleranssiin, piti silikonilla paikata. Jos keittiöfirman kaveri on tuon 1cm mitannut ihan suoran levyn päästä ketuilleen niin reklamaatiota vaan perään, yleensä katteet on niin kovat, että saat uuden pöytälevyn melko helpolla.
Vuotokaukalon on hyvä tulla sentillä tai parilla sieltä alasokkelin alta esille jotta vuotaa varmasti näkyville. Jos häiritsee niin nopein tapa on leikata etureunasta siivu pois...
En siltikään sellaista katselisi töröttämässä sokkelin alta.Nimenomaan. Jos se kaukalo jää piiloon, pieni vuoto voi jäädä huomaamatta pitkäksi aikaa sokkelin alle.
Meillä on ainakin sokkelin alaosassa muutaman millin aukko, josta vesi pääsee valumaan lattialle jos sitä vuotaa kaukaloon. Eli ei tuon kaukalon tarvitse välttämättä olla näkyvillä.Nimenomaan. Jos se kaukalo jää piiloon, pieni vuoto voi jäädä huomaamatta pitkäksi aikaa sokkelin alle.
Meillä on ainakin sokkelin alaosassa muutaman millin aukko, josta vesi pääsee valumaan lattialle jos sitä vuotaa kaukaloon. Eli ei tuon kaukalon tarvitse välttämättä olla näkyvillä.
Niinhän sitä toivoisi ja varmaan käy jos vuoto on reilu. Jos sitä vettä sen sijaan tihkuttaa hitaasti, se voi vetäytyä sen kaukalon ja lattian väliseen kapeaan rakoon. Kyseessä on kapillaari-ilmiö kahden toisiaan lähellä olevan pinnan välillä. Silloin se ei välttämättä tule näkyviin ennen kuin lattia on jo pilalla koneen alla.Meillä on ainakin sokkelin alaosassa muutaman millin aukko, josta vesi pääsee valumaan lattialle jos sitä vuotaa kaukaloon. Eli ei tuon kaukalon tarvitse välttämättä olla näkyvillä.
Ei kai siinä sen kummempaa piilevää vauriota voi olla, kun kosteus on tullut betoniseinästä läpi ja amatöörikin näkee että siinä pinnassa on jotain hometta. Mitään halkeamia ei ainakaan kuvissa näy. Onko siinä vielä jotain muita asioita mitä pitäisi ottaa huomioon?Myyjähän niistä piilevistä vaurioista vastaa erityisesti nyt, kun kohdetta on remontoitu. Tämä kannattaa tosin muistaa jos aikoo joskus myydä kohdetta eteenpäin.
Kyseessä on vaan netti-ilmoitukset joita olen katsellut, eiköhän niistä salaojituksista jne. dokumentit ole olemassa.Onko kyseistä toimenpidettä dokumentoitu esim. kuvin tms. suunnitelmin?
En ollut ajatellut asiaa niin pitkälle, että miettisin käyttötarkoitusta kellaritiloille. Lähinnä ajattelin, että saisi homeet seinistä, maalattua paremman näköiseksi ja siellä voisi vaikka puuhaillakin jotain ilman että sairastuu hengittämällä jotain myrkyllistä.No ei kai se että salaojat on tehty tarkoita että tilalla voisi sen jälkeen tehdä mitä tahansa, ts. kuvissahan tuo kellari on puolikylmänä "sekundatilana"/ teknisenä tilana. Se ettei seiniä ole siistitty kertonee siitä ettei nykyisellä omistajalla ole ollut mitään intressiä muuttaa tilojen käyttötarkoitusta. Jos sitten uusi omistaja tekee tuosta lämmintä asuintilaa,vaatii se vähän muutakin hommaa kuin pelkkää seinämaalien maskeerausta.. Esim. lattiasta puskee taatusti kosteutta, jos alapohja on alkuperäinen.
Kalkkihärmä ja kosteus sokkelissa voivat ovat merkki salaojaremontin tarpeesta | VesivekOlisko kalkkihärmää/suolaa eikä hometta, sitä puskee betoniseinästä läpi?
Meillä paljastui viime perjantaina kämpässämme vesivahinko, käyttövesiputken liitos oli vuotanut jo jonkin aikaa olohuoneen nurkassa. Vesiputket menevät kämpässämme koteloiden sisällä. Asumme omistamassamme paritalossa ja viisi paritaloa muodostaa taloyhtiön. Mites nyt kun tänään alkoi kuivaus ja kuivauskone pitää sen verran ääntä että nukkuminen on mahdotonta tässä huoneistossa niin miten sijaisasunnon vuokraus käytännössä menee? Sen verran tiedän että se menee omasta kotivakuutuksesta ja heille on jo tehty ilmoitus tästä vesivahingosta. He pyysivät kosteuskartoitusraporttia jonka saamme tod näk vasta maanantaina. Vuokraammeko vain sijaisasunnon ja lähetämme vuokrakuitin vakuutusyhtiöön vai miten tuo menee? Ennakkoarvio kuivauksen kestosta on 2-6 viikkoa + remontti päälle joka kestää noin viikon. Sorry tyhmistä kysymyksistä.
Kysy sieltä vakuutusyhtiöstä joka aloitti kuivauksen ja on lupautunut sen maksamaan, tai jos maksatte koko roskan itse niin sitten voit kysyä peilin kautta itseltäsi. Yleensä tavaroiden varastoinnista ei korvausta saa, vaan ne siirretään pois kuivattavien kohtien paikalta muuhun kohtaan asuntoa, ja itse asukkaat muuttavat sijaiskämppään jonka vakuutusyhtiö kustantaa. Jo itse meluhaitta on sellainen kuivauksessa, että en itse miettisi kahta kertaa sijaiskämppää (pois lukien tilanne, jossa sen joutuu maksamaan itse). Motelli/hostellimajoitus ei omasta kokemuksesta tosin ole mahdottoman kallista ns. väliaikaisratkaisuna omasta pussista maksettunakaan...Eli vähän päivitystä tilanteeseen, päädyimme asumaan remontin keskellä tämän olohuoneen betonilattian kuivauksen ajan. Kyllä, myönnän nyt että oli ihan järkyttävä virhe. Tänään siirsimme toisesta huoneesta kaapistoa ja sen takaa löytyi yllätys yllätys kosteutta. Nyt kun olohuone on tyhjennetty ja kuivaus on siellä parhaillaan meneillään ja tämä toisen huoneen kosteusvaurio paljastui niin meillä ei ole enää paikkaa minne laittaa huonekalut joten kysymys kuuluu kuka korvaa huonekalujen varastoinnin tämän uuden vesivahingon korjauksen ajaksi?
Laatan mallista päätellen on suht uutta, joten siellähän on vesieristys alla. Sen vuoksi ei tarvitse vesivahinkoa pelätä, mutta onhan tuo vähän huono kuivumaan kun vesi pääsee seisomaan siellä rakosessa. Joten vanhat pois ja uutta saumalaastia vaan tilalle. Vähän työläs ja pölyinen homma poistaa ne vanhat saumalaastit sieltä kyllä.
Vähän riippuu rempan toteutuksesta. Meillä oli putkirempan aikana 2kpl vajaan päivän katkoksia ja nekin saman viikon aikana eli hirveästi ei härinnyt elämää muuten kuin metelin osalta. Meillä tosin oli nousukohtaiset sulut jo ennestään niin remppa pystyttiin tekemään nousu kerrallaan. Joissakin paikoissa saattaa olla rappukohtaiset sulut tai jopa vain talokohtaiset sulut jolloin katkoksia saattaa tulla enemmän.En löytänyt sopivampaa ketjua kysymykselleni, joten menkööt tähän. Olisi kiikarissa muuttaa vuokralle taloyhtiöön, jossa on meneillään putkiremontti, mutta kyseiseen asuntoon se kohdistuu vasta ensi vuoden toukokuun puolella. Itselläni tämä asunto tulee toimimaan väliaikaratkaisuna, enkä todnäk tule asumaan siinä enää tuolloin.
Askarruttaa kuitenkin kyseisen rempan yleisvaikutus asumiseen jo tällä hetkellä, koska ei ole aikaisempaa kokemusta putkiremonteista ja sen vaikutuksista. Onko pitkäkestoiset katkokset jne todennäköisiä jo nyt, vai konkretisoituuko ongelmat vasta tuolloin toukokuussa…?
Meillä oli vastaava tilanne. Minulla on peukalo keskellä kämmentä, niin tilasin saumojen uusinnan ammattilaiselta. Vissiin kolmen tunnin työt tuli, kun askarteli lattiakaivon ympäriltä muutaman neliön alalta saumat auki ja samalla kylppärin silikonit uusiksi. Tuli hyvä, osasi katsoa uuden sauman tismalleen vanhan väriseksi.
Voiko sitä sitten vain putsata homeet pois ja maalata kellarin seinät ja kaikki on kunnossa?
Lähinnä ajattelin, että saisi homeet seinistä, maalattua paremman näköiseksi ja siellä voisi vaikka puuhaillakin jotain ilman että sairastuu hengittämällä jotain myrkyllistä.
Miksei voisi. Tosta ei oikein kunnolla näe (onko ylä./alareunassa hometta vaiko bitumia), mutta putsaat kunnolla laitat pintaa kosteutta läpäisevää maalia . Sekä järjästät tonne lämmityksen ja tuuletuksen. Kyllä se siitä sitten kuivuu ja tilaa voi käyttää askarteluun. Paljonhan noita otetaan käyttöön sauna(pesuhuonekodinhoito askartelu jne. tiloksiUskaltaisitteko ostaa vanhaa rintamamiestaloa, jonka kellarin betoniseinissä näkyy kuvissa paljon kosteusvaurioita, mutta myynti-ilmoituksen mukaan salaojaremontti ja kosteussulku on hiljattain tehty? Voiko sitä sitten vain putsata homeet pois ja maalata kellarin seinät ja kaikki on kunnossa?
Esimerkkejä:
Eipä vastaukseni juuri muutu. Katsotaan minusta ammattirakentajaksi ja heillä on muistaakseni 10-vuoden vastuu törkeistä rakennusvirheistä. Mutta siinäkin jos tekee paljon sutta => eurot loppuu => mistäs otat. Maksat vaan itsesi kipeeksi käydessäsi oikeutta ja huomaat, että tuomio parhaimmillaan tuli hyväksesi ja euroja et silti saa. => Edelleen riski on sinulla => Katso mitä ostat ja mielluummin jo sen rakentamisen aikana. Toki harvoinhan ammattilaiset tahallaan virheitä tekee.Kyseessä ammatinharjoittaja, joka vuokraa tontin, rakentaa talon ja myy eteenpäin.
Helpoin on pitää se ovi edelleen auki, jos on kerran nyt toimivaksi käytännössä osoittautunut.Ostin talon, jonka autotallissa on lattialämmitys, painovoimainen ilmanvaihto ja ILP. Pari venttiiliä nosto-ovessa alhaalla ja seinässä ylhäällä. Tallin takaosassa on myös lämmin n. 14m2 varastohuone (ovi talliin), jossa ei ole ilmanvaihtoventtiileitä. Käytännössä tuo on toiminut treenihuoneena, jolloin ovea on pidetty auki. Ajattelin nyt kuitenkin parantaa tuota ilmanvaihtoa, kun kuntotarkastaja siitä mainitsi.
Mikäköhän tuohon olisi helpoin riittävä ratkaisu? Mietin josko oveen ritilä ylös ja alas riittäisivät, ei kiinnostaisi puhkoa seiniä tai kattoa?
Lattia tuli vaihdettua ja tietenkin niin vauhdilla, ettei listoja viittiny irrottaa hellästi.. Olivat liimalla ja samalla lähti repeilemään alla oleva seinämaali.
Maalin alla puolella alueesta tasoitettu tiiliseinä ja puolella maalattu. Maalatun tiiliseinään osalta tilanne on helpompi, mutta tasoitteen päältä on pahimmillaan 11cm korkeudelta maalia lähtenyt.
Lienee joku akryylimaali jolla maalattu, kun lähtee palasina pois.
Onko kellään kokemusta / Kikkakutosta, jottei tarvitsisi koko seinää maalata ylös asti (3,5m huonekorkeus...)?
Ei oikeen lämpene ajatus +10cm korkeille listoillekaan.
En tiedä miten siellä menee käytäntö, mutta täällä tuommonen rajaetäisyys/rakennusalan ylitys olemassa olevan rakennuksen laajennusten kohdalla menee ihan rakennusluvan hakemisen yhteydessä ilman erillistä poikkeusluvan hakemista. Eli tilaat suunnittelijalta julkkarikuvat ja teet/teetät asemapiirroksen missä laajennus mittoineen sekä rajaetäisyyksineen näkyy, niiden kanssa haet naapureilta lausunnot (tässä vaiheessa näkevät myös, että on tulossa lähemmäs rajaa mitä normaalisti ja voivat lausua asiasta), sitten rakennuslupahakemus sisään kaupungin rakennusvalvontaan. Voi myös laittaaa ensin rakennuslupahakemuksen sisään asemapiirroksen kera, ja täydentää hakemusta sitten käsittelyvaiheessa noilla julkkareilla sekä naapurien lausunnoilla sekä mahdollisilla rakennekuvilla. Ohjeita lupahakemuksen jättämisestä ja tarvittavista dokkareista saat Rakennusvalvonnasta.Laitetaas nyt vaikka tähän topicciin. Jos joku vaikka osaisi rautalangasta vääntää, tai vaikka urlin pistää josta tää byrokratia puoli aukeaa for dummies tyylisesti.
Eli haaveena olisi rakentaa uusi autotalli nykyisen jatkoksi. Nykyinen siis kiinteästi talossa kiinni, ja uusi tulisi yhdeltä seinältään kiinni olemassa olevaan talliin.
Poikkeuslupaa varten (tulee alle 4m kaupungin rajasta, kadun varteen) pitää naapureita kuulla ja siihen sain blanketin.
Pitää asemakaavapiirros tehdä josta mitat selviävät, sitten vain naapureille se esittelemään, nimet papereihin ja anomus sisään. Kaupungilta jo periaatteellinen vihreä valo tuli. Rakennusoikeuttakin löytyy ennestään tarvittava määrä. Viidestä naapurista kolmelta jo suullinen suostumus projektille.
Mitatkin laajennukselle olemassa.
Mutta mitäs sen jälkeen?
- Arkkitehti tekee "ulkokuvat" (mikä lie nyt oikea sana tälle)?
- Rakennesuunnittelija tekee piirustukset että miten talli pitää perustaa ja rakentaa?
- Yo. suunnitelmien jälkeen ko. paperit kaupungille lopullista poikkeuslupaa varten?
- Jos, ja kun, kaupungilta tulee lopulta vihreää valoa, niin ei muutakuin hommiin?
Nykyään taidettiin tarvia kaikenmaailman valvojiakin tähän projektiin?
Tarkoitus olisi, että ulkopuolisen hoidan pohjat tekemään/valamaan. Itseltä sen verran löytyy taitoa (jajos ei, niin kaveripiiristä kyllä), että itse rakentaminen tehdään sitten mallia talkoilla.
Käsitykseni mukaan, tällaisen laajennuksen kuvien piirtäminen sekä rakennesuunnittelun teko pitäisi olla osaavalla hyvinkin simppeli homma?
Suosituksia arkkitehdeistä/rakennesuunnittelijoista tällaiseen projektiin? Google antaa vähän liikaakin jo vastauksia. Sijainti PK-seutu jos jotain merkitystä.
Osaisiko joku antaa vinkkiä:
kaksi vierekkäistä laminaattia liikkuu pituussuunnassa. Palaset ovat päätypalaset pituussuunnassa, mutta eivät leveyssuunnassa. Tietysti seinän puoleinen tila on keittiön laatikoston sokkelin takana, ja sinne ei ilman purkamista edes näe mikä tilanne. En ole purkamassa.
Mikä avuksi? Liima? Liikuttaa palaset auki niin paljon kuin menevät, ja truuttaa liimaa (mitä?) pontteihin, ja liikuttaa palaset kiinni?
Vai soittaa suoraan johonkin, ja pyytää tulla katsomaan ja antamaan hinta-arvio korjaukselle? Itse en osaa, enkä halua, korjata ongelmaa mikäli se vaatii vähänkin osaamista.
Ei tohon oikein oikotietä ole, kaapiston sokkeli auki ja kuten edellä mainittu, niin seinän ja laminaatin pään väliin joku tuki joka estää kyseisten palojen liikkumisen. Jos välttämättä haluat hommasta maksaa, niin kuka tahansa ammattimies tuon osaa tehdä sulle tunnissa, mutta se on itekkin tehtävissä käytännössä samassa ajassa, mieltymiskysymys sitten kummin tekee.Osaisiko joku antaa vinkkiä:
kaksi vierekkäistä laminaattia liikkuu pituussuunnassa. Palaset ovat päätypalaset pituussuunnassa, mutta eivät leveyssuunnassa. Tietysti seinän puoleinen tila on keittiön laatikoston sokkelin takana, ja sinne ei ilman purkamista edes näe mikä tilanne. En ole purkamassa.
Mikä avuksi? Liima? Liikuttaa palaset auki niin paljon kuin menevät, ja truuttaa liimaa (mitä?) pontteihin, ja liikuttaa palaset kiinni?
Vai soittaa suoraan johonkin, ja pyytää tulla katsomaan ja antamaan hinta-arvio korjaukselle? Itse en osaa, enkä halua, korjata ongelmaa mikäli se vaatii vähänkin osaamista.