Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Laskutilaa ja säilytystilaa harvoin on liikaa. Uuni mielestäni vähän hassussa paikassa, aamiaiskaappi on tämänpäivän trendi, mutta onko oikeasti tarpeellinen (tuonnekin syvennykseen säilytys/laskutilaa?)? :tdown:

Keittiö kannattaa tehdä sen ihmisen preferenssien mukaan, joka sitä kaikkea tulee (eniten) käyttämään. Meillä ainakin jääkaappi=aamiaiskaappi, kaikki mitä syödään aamulla löytyy joko sieltä tai sen vierestä kuivakaapista.
 
1. Kupari (maadoitukset)
2. Ylesikaapelointi, eli CAT kaapeli ulos , Samalla rahalla/vaivalla useampi, jos nuukailee niin ainakin yksi vähän laadukkaampi säätä kestävä. (kaikkiin kuvitteellisiin pisteihin, kamera , anturi ym valmius)
3. Putkitus, tulevia kaapeleita varten, kuitua, powerointia.
4. Mahdollinen 230v virransyöttö ulos.

Miksi.
Tänää voi vielä vedellä pari koaksi kappaletta, ehkä neljäkin. Jos hilut on valittu ja haluat sen modeemin välttämättä sisälle, niin asenna valmiiksi + putkitus. Mutta muista se yleiskaapelointi.

Jos paikka niin haastava että ensimmäisessä vaiheessa jodut käyttämään suuntaavia erillisiä antenneita, niin jos teet sen ulkomodeemin kanssa, niin kaapeli jumppa vähäisempää. Eli se kortti on käytössä vaikka ei koaksia sisään vetäisikään

jos varaudut hinta edellä touhuun, eli jotain sisämökkulaa, niin laitetila, eli sopiva boxi mihin voi tunkea sen sisämökkulan siellä ulkona. Jos jokin omaan silmään siedettävä paikka on löydettävissä.

Sitten kun aika laittaa modeemeja tulille, niin kartottaa tilanne ja millä raudalla lähtee eteneen.

Perus CAT on halpaa, mutta jos tilalet ulkokelpoista, nini kysy hintaa, hintahaarukka on iso, eli siinä voi vähän pohtia minkä tasosta kananttaa vedellä minnekkäkin. Jos sinne tänne naruja, mille ei käyttöä, niin vaan idea halvalla varauksia, niin ei tarvi pöytäkirjoja ja rasioita/liittimiä.

Laite boxia ei tarvi heti laittaa, jos ei koe tarpeelliseksi, mutta jos sopiva laatikkolöytyy, ja paikka sille, niin mieti onko sun juttu.
Miten tuolta ulkomodeemilta tuodaan netti sisälle? Tuleeko se wifillä vai tuodaanko CAT:illa sisääntulo teknisen tilan jakamoon josta se tulee yleiskaapeleita pitkin eri huoneisiin ja mahdolliseen wifi reitittimeen?
 
Miten tuolta ulkomodeemilta tuodaan netti sisälle? Tuleeko se wifillä vai tuodaanko CAT:illa sisääntulo teknisen tilan jakamoon josta se tulee yleiskaapeleita pitkin eri huoneisiin ja mahdolliseen wifi reitittimeen?
CATilla sisään (ethernet).
Se sitten makuasia mitä sen perään laittaa, joidekin ulkomodeemien mukana tulee kaikenalista sälää, tyypillistä jokin sisäreitin jossa POE virransyöttö ulkomodeemille (POE, power over ethernet). Eli kaapelointi sinne tekniseen tilaan, samoin kuin muut CAT kaapelit.

Sisältä siis IVO booti mahdollisuus, eli jos akkuvarmistuksia niin laita ne sisälle tai muuten helposti päästävään paikkaan, ettei tarvi tuiskussa kiipeillä katolla uudelleen käynnisteleen.

Ulkomodeemissa on huonoa se että joutuu SIM vaihdot tekee ulkona., jos ei eSIMiä.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tässä työn alla keittiön kalustamisen mietintä ja nyt on kaikista vaihtoehdoista karsiutunut kaksi parasta joiden väliltä pitäisi osata valita parempi. Josko täältä saisi sysäykseen oikeaan suuntaan.

Vaihtoehto 1 saarekkeella:
1639316417119.png

Vaihtoehto 2 niemekkeellä:
1639316475071.png

Molemmissa vaihtoehdoissa on tarkoitus tehdä jääkaapin ja oikeassa alakulmassa olevan korkean kaapin väliin kaksi valekaapin ovea, jotka toimii sisäänkäyntinä ruokakomeroon. Vasemmalla yläreunassa oleva leveä aukinainen sivu johtaa olohuoneeseen, eli tässä on kyseessä sellainen puoliksi avonainen ratkaisu. Keittiö on seinän takana piilossa, mutta ruokailutila suorassa yhteydessä olkkariin.

Itse tykkään ehkä enemmän tuosta saarekkeellisesta versiosta, mutta huonona puolena siinä on se, että laskutilaa ja kaappitilaa on vähemmän kuin niemekkeellisesssä versiossa. Myöskään paikkaa erillisille kuivauskaapille ei ole, vaan tiskialtaaseen täytyisi virittää joku kuivausteline- Hyvänä puolena taas se, että saarekkeen ansiosta kulku olkkarista keittiöön on helpompaa ja idea joka suunnasta käytettävissä olevasta saarekkeesta tuntuu kätevältä.

Parempi puolisko tykkää niemekeratkaisusta enemmän laajempien laskutilojen takia.

Kyl tuo saarakkeellinen on parempi. Tuossa niemekkeessä tulee äkkiä ahasta jos on useempi puuhaamassa ja ei pääse kuin yheltä puolelta kulkemaan.
Samaa mieltä olen myös kuin edellisetkin vastaajat ettei ole kovin viimeistelty pohja ja on aika oudosti sijoitettu nuo toiminnot.
Äkkiseltään siirtäisin jääkaapin tuohon aamiaiskaapin viereen ja ehkä laittaisin ne niin että ensin olisi aamiaiskaappi ja sen jälkeen jääkaappi. Voi olla ettei tietty onnistu enään kun joku syvennyt näyttää olevan missä nuo on niin ei taia pystyä kolon mittoja muuttaa?
Sit tiskialtaan viereen pitäisi saada myös toiselle puolelle laskutaso ja viereen sit pitäisi siirtää tuo uuni niin olisi järkevämmällä kohtaa lähettyvillä noita muita toimintoja.

Nuo etäisyydet on muuten aika hyvät kun 120cm pitäisi olla aina minimissään jotta molemman puolen ovet/laatikot mahtuisi aukeamaan yhtä aikaa.
 
Jos nyt näistä kahdesta on pakko valita, niin IMO saareke on parempi. Tuossa on paljon enemmän yhtenäistä työtilaa kuin niemekkeessä.

Laittaisin saarekkeeseen vielä lieden viereen pienen vesipisteen kun se ilmeisesti on mahdollista. Ja sitä miettisin pitääkö tuon päävesipisteen altaiden olla noin suuret. Yhdellä altaalla jäisi enemmän työtilaa altaan viereen.

Kumpikaan vaihtoehdoista ei kyllä vaikuta mitenkään erityisen hyvältä ja viimeisen päälle mietityiltä? Eivät varmaankaan ole ammattilaisen suunnittelemia? Kannattaisi ehkä sellaista käyttää.

Komemntoin vain, että todellakin 70-80cm allas. Suorastaan hölmöä laittaa pienempi, jos tilaa on. Ja toivottavasti rakentajana et tee klassikkomokaa, eli että roskis on altaan alla ---> parempi on ylävetokaapissa (siis sen alatason) altaan vieressä.
 
En kyllä näe tätä skenaariota ongelmaksi. Missä tilanteessa otat hellalta jotain joka valuu pitkin lattioita tai siirrät mitään valuvaa/märkää hellalle? Jos nyt satunnaisesti on "just tiskattu" kattila tai pannu, niin kai sen voi pyyhkäistä vaikka paperilla ennen kuin siirtää hellalle? Eikä muutama vesipisara haittaa mitään, toki sukka voi kastua hieman.

Meilläkin on hella ja tiskiallas vastakkaisilla puolilla, eikä lattia ole mitenkään likainen siitä tai vaadi mitään erityistoimenpiteitä.
Kyllä itellä tuntuu useinkin tulevan sellainen tilanne, että jotain märkää tiskialtaalta liedelle. Esimerkiksi kun keittää pastaa, niin pasta kaadetaan siiviläään ja sitten siivilä siirretään hellaa kohti, kun se vielä valuttaa vähän vettä. Tai sitten siirtää pesun jälkeen vihannekset lieden lähelle, kun ne ovat märkiä. En tiedä kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi...

Jos nyt näistä kahdesta on pakko valita, niin IMO saareke on parempi. Tuossa on paljon enemmän yhtenäistä työtilaa kuin niemekkeessä.

Laittaisin saarekkeeseen vielä lieden viereen pienen vesipisteen kun se ilmeisesti on mahdollista. Ja sitä miettisin pitääkö tuon päävesipisteen altaiden olla noin suuret. Yhdellä altaalla jäisi enemmän työtilaa altaan viereen.

Kumpikaan vaihtoehdoista ei kyllä vaikuta mitenkään erityisen hyvältä ja viimeisen päälle mietityiltä? Eivät varmaankaan ole ammattilaisen suunnittelemia? Kannattaisi ehkä sellaista käyttää.
Nämä on siis minun omia tuherruksia. Tarkoitus puhua tästä perjantaina arkkitehdin kanssa. Toivottavasti häneltä löytyy hyviä ideoita.

En ole ihan varma halutaanko kahta tiskiallasta, mutta ainakin yksi todella iso allas olisi hyvä olla. Niin iso, että siinä mahtuu uunin pellin pesemään roiskimatta vettä pitkin tasoja. Samoin joku iso keittokattila saisi mahtua mukavasti sinne.


Laskutilaa ja säilytystilaa harvoin on liikaa. Uuni mielestäni vähän hassussa paikassa, aamiaiskaappi on tämänpäivän trendi, mutta onko oikeasti tarpeellinen (tuonnekin syvennykseen säilytys/laskutilaa?)? :tdown:

Keittiö kannattaa tehdä sen ihmisen preferenssien mukaan, joka sitä kaikkea tulee (eniten) käyttämään. Meillä ainakin jääkaappi=aamiaiskaappi, kaikki mitä syödään aamulla löytyy joko sieltä tai sen vierestä kuivakaapista.
Aamiaiskaappihan ei sinällään vähennä laskutilaa, koska siellä on sisällä taso, jonka päälle saa laitettua vaikka kahvinkeittimen ja leivänpaahtimen, jotka muuten olisivat syömässä normaalia laskutilaa. Hyödyllisyys tulee myös siitä, että saa vähän noita laitteita ja niiden johtoja piiloon. Tarkoituksena olisi saada sen avulla keittiöstä vähän siistimmän näköinen.

Mitä tulee uuniin ja mikroon, niin niitten tarkoitus olla korotettuja, jotta niitä olisi mukavampi käyttää. Ajattelin, että uunin voi huoletta siirtää keittiö kauimmaiseen nurkkaan, koska sinne yleensä vain laitetaan ruuat paistumaan valmistelun jälkeen. Se on operaatio, joka tehdään vain kerran ja sen takia sen ei tarvitsisi viedä tilaa tuolta ikkunaseinältä.

Kyl tuo saarakkeellinen on parempi. Tuossa niemekkeessä tulee äkkiä ahasta jos on useempi puuhaamassa ja ei pääse kuin yheltä puolelta kulkemaan.
Samaa mieltä olen myös kuin edellisetkin vastaajat ettei ole kovin viimeistelty pohja ja on aika oudosti sijoitettu nuo toiminnot.
Äkkiseltään siirtäisin jääkaapin tuohon aamiaiskaapin viereen ja ehkä laittaisin ne niin että ensin olisi aamiaiskaappi ja sen jälkeen jääkaappi. Voi olla ettei tietty onnistu enään kun joku syvennyt näyttää olevan missä nuo on niin ei taia pystyä kolon mittoja muuttaa?
Sit tiskialtaan viereen pitäisi saada myös toiselle puolelle laskutaso ja viereen sit pitäisi siirtää tuo uuni niin olisi järkevämmällä kohtaa lähettyvillä noita muita toimintoja.

Nuo etäisyydet on muuten aika hyvät kun 120cm pitäisi olla aina minimissään jotta molemman puolen ovet/laatikot mahtuisi aukeamaan yhtä aikaa.
Veikkaan, että noiden ikkunaseinän ja saarekkeen / niemekkeen väliin voitaisiin halutessamme saada 150cm tila, jos vähän pienennetään olohuoneeseen johtavaa aukkoa. Rullamitan kanssa testaten 120cm tuntuu kyllä todella pieneltä, jos keittiössä on enemmän kuin 1 ihminen puuhaamassa.

Syvennystä voi kyllä muuttaa, mutta vain kapeammaksi. Leventäminen pilaisi kodinhoitohuoneen.

Jääkaappi aamiaskaapin paikalla voisi sinänsä olla ihan toimiva ratkaisu, koska siten jääkaappi olisi lähempänä ruokailutilaa, mutta toisaalta kauempana liedestä ja tiskialtaista.
 
Kyllä itellä tuntuu useinkin tulevan sellainen tilanne, että jotain märkää tiskialtaalta liedelle. Esimerkiksi kun keittää pastaa, niin pasta kaadetaan siiviläään ja sitten siivilä siirretään hellaa kohti, kun se vielä valuttaa vähän vettä. Tai sitten siirtää pesun jälkeen vihannekset lieden lähelle, kun ne ovat märkiä. En tiedä kuinka iso ongelma tuo oikeasti olisi...
Tiskiallas heti lieden viereen ja allas niin iso että sinne voi toisiaan pellin ja paistinpannun laittaa likoamaan. Mitä vanhemmaksi tulet sitä enemmän arvostat.

Minusta ei ole mikään virhe laittaa roskakoria lieden alle, se on oikea paikka sille, kunhan muistaa suojata ne putket helposti irrotettavin törmäyssuojin.
Nämä on siis minun omia tuherruksia. Tarkoitus puhua tästä perjantaina arkkitehdin kanssa. Toivottavasti häneltä löytyy hyviä ideoita.
Joo kysellä heiltä kannattanee. Sekä tietenkin talon kokilta, ellet itse se ole :)

jääkaappi olisi lähempänä ruokailutilaa, mutta toisaalta kauempana liedestä ja tiskialtaista.
Samaa mieltä periaatteesta kuvaasi en ole katsanut.
 
Mitä tulee uuniin ja mikroon, niin niitten tarkoitus olla korotettuja, jotta niitä olisi mukavampi käyttää.
Korotetusta puheen ollen, missä astianpesukone tulee olemaan? Itse en mistään hinnasta nimittäin luopuisi korotetusta astianpesukoneesta. Sen verran useasti tuon saa täyttää/tyhjentää, että ärsyttäisi kumarrella.
 
Korotetusta puheen ollen, missä astianpesukone tulee olemaan? Itse en mistään hinnasta nimittäin luopuisi korotetusta astianpesukoneesta. Sen verran useasti tuon saa täyttää/tyhjentää, että ärsyttäisi kumarrella.
Nykyään kun on noita nousevia alakoreja, niin alkaa tarve nostolle olemaan pieni.
 
Korotetusta puheen ollen, missä astianpesukone tulee olemaan? Itse en mistään hinnasta nimittäin luopuisi korotetusta astianpesukoneesta. Sen verran useasti tuon saa täyttää/tyhjentää, että ärsyttäisi kumarrella.
Heh, nuorempana olin kanssasi samaa mieltä :) Nyt mietin, että siitä saa hyvää luonnollista venytystä itselleen. Sekä sen yläpuolen työpöytäkäyttöön. Oikeastihan se on miten sen haluamme kokea.
 
Meilläkin pidettiin tärkeämpänä käyttökelpoista tasoa APK:n päällä kuin koneen nostoa. Nostettava alakori näyttää kätevältä konseptilta.
 
Toki kannattaa muistaa, että paikoin keittiössä voi olla tarve kaappitilalle siinä määrin, että on lattiasta kattoon kaappilinjoja ja tällöin uunin ja apk:n integroiminen korkeammalle ei vähennä työtasotilaa, sillä astianpesukoneen tilalle työtason alle jää kaappitilaa.
 
Toki kannattaa muistaa, että paikoin keittiössä voi olla tarve kaappitilalle siinä määrin, että on lattiasta kattoon kaappilinjoja ja tällöin uunin ja apk:n integroiminen korkeammalle ei vähennä työtasotilaa, sillä astianpesukoneen tilalle työtason alle jää kaappitilaa.

Mutta viedäänkö apk:lla silloin kaappitilaa vai laitetaanko se niin korkealle että sen alle mahtuu jotain järkevää? Itse olen ihan tyytyväinen lattialla seisovaan koneeseen, mutta en sano etteikö vaikka 30 senttiä korkeammalla voisi olla optimaalisempi, mutta eikös tuo tarkoita 16cm sokkelin kanssa käytännössä jotain uunin peltilaatikkoa? Oudolta tuntuisi aterimet laittaa kainalon korkeudelle, mutta ehkä se sitten on kätevämpi kun tottuu :hmm: Nyt (lattialla) kuitenkin välinetaso on pikkaisen alle työtasokorkeuden (ihan ok) ja lasit menee ylätasolle ilman kumartelua, mutta lautaset alatasolla jäävät sen 15-20cm sormista.

Ehkä tämä on vain keskimittaisen mietiskely ja Muron Tekkiläiset kaksimetriset uroot katselevat vain nenänvarttaan alaspäin :think:
 
Mutta viedäänkö apk:lla silloin kaappitilaa vai laitetaanko se niin korkealle että sen alle mahtuu jotain järkevää? Itse olen ihan tyytyväinen lattialla seisovaan koneeseen, mutta en sano etteikö vaikka 30 senttiä korkeammalla voisi olla optimaalisempi, mutta eikös tuo tarkoita 16cm sokkelin kanssa käytännössä jotain uunin peltilaatikkoa? Oudolta tuntuisi aterimet laittaa kainalon korkeudelle, mutta ehkä se sitten on kätevämpi kun tottuu :hmm: Nyt (lattialla) kuitenkin välinetaso on pikkaisen alle työtasokorkeuden (ihan ok) ja lasit menee ylätasolle ilman kumartelua, mutta lautaset alatasolla jäävät sen 15-20cm sormista.

Ehkä tämä on vain keskimittaisen mietiskely ja Muron Tekkiläiset kaksimetriset uroot katselevat vain nenänvarttaan alaspäin :think:
Parempaa liikuntaahan tuolla saa, nostat sen lautasen korkeammalle ja maanvetovoima pitää huolen, että teet työtä :)
 
Itsellä pieni kaksio, eteistä ja keittiötä rajoittaa naulakko ja kolme kaappia. Keittiö sen 1,5mx1,5m. (nämä vastakkain). Välillä ahdistaa tuo keittiötilan ahtaus. Mietin jo jos purkaisi tuota seinää naulakkoon asti, mutta, pitäisi keksiä siivouskaapille uusi paikka.
 
Itsellä pieni kaksio, eteistä ja keittiötä rajoittaa naulakko ja kolme kaappia. Keittiö sen 1,5mx1,5m. (nämä vastakkain). Välillä ahdistaa tuo keittiötilan ahtaus. Mietin jo jos purkaisi tuota seinää naulakkoon asti, mutta, pitäisi keksiä siivouskaapille uusi paikka.
Jos oikein ymmärsin skenaarion niin tuo tekee kyllä yleensä joko eteiskäytävästä tai keittiöstä ahdistavan hämärän. Jos ei pieni nettitutkiminen ja järjestely haittaa, niin mitäs jos nuo kolme kaappia vaihtaisi pelkkiin alakaappeihin ja heittäis pöytälevyn päälle? Saisit pidettyä keittiön pöytä-ja laatikkotilan, ja kaapeista ei tartteis luopua kokonaan vaan alakaapistosta varmasti löytyis tarpeeksi tilaa kaksion siivoustarvikkeille, käytännössä tuosta tulis pitkä saareke jossa ois pöytätilaa vaikka kuinka paljon. Imurille toki pitää löytää paikka, mutta olisko se mahdollista laittaa vaikka naulakon alle/sisään, tms? Tai sitten jättäs yhden kaapin ja purkais kaksi viimeistä rivistä...
 
Olisi tarvetta imurille Bosch 1600W jiirisirkkelin pölyn poistoont yökalupistokkeella. Onko suosituksia? Mitenkä tämä mahtaisi toimia? Vai onko liki toivotonta MDF-pölyn poisto hintaluokassa <250€?

 
Pitäisi saada vanhaan, epämääräisen kokoisella oviaukolla varustettuun kylmään autotalliin joku kevyt ovi pitämään isoimmat metsän eläimet ulkopuolella. Korkeutta aukolla on käyttöä katsoa riittävästi, n. 230 cm, mutta leveyttä vain 205 cm, eli olisi kiva olla joku ylöspäin nouseva ovi, jotta koko aukon leveys jäisi käytettäväksi auton sovittelua varten.

Ainoat löytämäni vaihtoehdot ovat olleet useamman sentin paksuisia eristettyjä nosto-ovia. Semmoisesta kun ottaa vielä mittatilauskoon, niin oven hinta alkaa ylittämään muun tallin arvon. Olisiko mitään yksinkertaisempia vaihtoehtoja kellään mielessä?
 
Pitäisi saada vanhaan, epämääräisen kokoisella oviaukolla varustettuun kylmään autotalliin joku kevyt ovi pitämään isoimmat metsän eläimet ulkopuolella. Korkeutta aukolla on käyttöä katsoa riittävästi, n. 230 cm, mutta leveyttä vain 205 cm, eli olisi kiva olla joku ylöspäin nouseva ovi, jotta koko aukon leveys jäisi käytettäväksi auton sovittelua varten.

Ainoat löytämäni vaihtoehdot ovat olleet useamman sentin paksuisia eristettyjä nosto-ovia. Semmoisesta kun ottaa vielä mittatilauskoon, niin oven hinta alkaa ylittämään muun tallin arvon. Olisiko mitään yksinkertaisempia vaihtoehtoja kellään mielessä?

Jos tosiaan ei eristysvaatimuksia jne. niin ottaisin mallia ladosta. Ihan sellaiset kaksi sivulle aukeavaa lautaovea, ei syö käytännössä yhtään tilaa aukosta kun asentaa saranat vain tarpeeksi leveälle. Toinen vaihtoehto olisi liukuovi, mutta valmiit mekanismit maksavat ja paskalla menee käyttäessä hermot. Jos itsellä on valmiudet tuollaisen rakenteluun tai naapurin "kyläsepälle" voi antaa projektin niin toki sitten, sinänsä tuohan ei kuitenkaan ole kuin kisko ja rullat. Edit. Löytyyhän noita liukuovikiskoja kilkkeineen ihan hyvään hintaa esim. puuilosta, mikäköhän silloin oli erikoiskriteeri kun aikoinaan ei erääseen projektiin löytynyt mieleistä. Mahdollisesti hellasärö tms. :hmm:

Yleensähän homma menee niin että 500€ tuote kaupassa on liian kallis, mutta 400€ työkalut ja 200€ osat ostamalla säästää 300€ kun "työkaluja käyttää muuhunkin ja omat työtunnit ilmaisia" :cigar2:

Jos halpa DIY kiinnostaa niin pressu ja vaijeri, mutta jos tarkoitus on avata ja sulkea oviaukko 2x päivässä niin en ehkä tekisi näin. Toki tuossa tapauksessa joka tapauksessa harkitsisin vain sähköovea kaukosäätimella ;)
Edit. asuin muuten joskus kerrostalossa jossa taloyhtiön parkki sisäpihalla oli aidattu ja siinä sähköinen portti. Oven avaus kulkulätkällä portin vierestä, oli muuten kohtuullisen rasittavaa nousta aina autosta sisään ja ulos ajaessa varsinkin kun autot kuitenkin olivat taivasalla niin ei ollut edes mitään parkkiluolan tms. hyötyjä :btooth:
Jalankulkijoille oli kuitenkin käyntiportti niin ei mitään suurta turvallisuusaspektiakaan, ehkä pelättiin autovarkauksia :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi saada vanhaan, epämääräisen kokoisella oviaukolla varustettuun kylmään autotalliin joku kevyt ovi pitämään isoimmat metsän eläimet ulkopuolella. Korkeutta aukolla on käyttöä katsoa riittävästi, n. 230 cm, mutta leveyttä vain 205 cm, eli olisi kiva olla joku ylöspäin nouseva ovi, jotta koko aukon leveys jäisi käytettäväksi auton sovittelua varten.

Ainoat löytämäni vaihtoehdot ovat olleet useamman sentin paksuisia eristettyjä nosto-ovia. Semmoisesta kun ottaa vielä mittatilauskoon, niin oven hinta alkaa ylittämään muun tallin arvon. Olisiko mitään yksinkertaisempia vaihtoehtoja kellään mielessä?

Miten olisi aukon isonnus/pienennys standardikokoiseksi?
 
Jos tosiaan ei eristysvaatimuksia jne. niin ottaisin mallia ladosta. Ihan sellaiset kaksi sivulle aukeavaa lautaovea, ei syö käytännössä yhtään tilaa aukosta kun asentaa saranat vain tarpeeksi leveälle. Toinen vaihtoehto olisi liukuovi, mutta valmiit mekanismit maksavat ja paskalla menee käyttäessä hermot. Jos itsellä on valmiudet tuollaisen rakenteluun tai naapurin "kyläsepälle" voi antaa projektin niin toki sitten, sinänsä tuohan ei kuitenkaan ole kuin kisko ja rullat. Edit. Löytyyhän noita liukuovikiskoja kilkkeineen ihan hyvään hintaa esim. puuilosta, mikäköhän silloin oli erikoiskriteeri kun aikoinaan ei erääseen projektiin löytynyt mieleistä. Mahdollisesti hellasärö tms. :hmm:

Yleensähän homma menee niin että 500€ tuote kaupassa on liian kallis, mutta 400€ työkalut ja 200€ osat ostamalla säästää 300€ kun "työkaluja käyttää muuhunkin ja omat työtunnit ilmaisia" :cigar2:

Jos halpa DIY kiinnostaa niin pressu ja vaijeri, mutta jos tarkoitus on avata ja sulkea oviaukko 2x päivässä niin en ehkä tekisi näin. Toki tuossa tapauksessa joka tapauksessa harkitsisin vain sähköovea kaukosäätimella ;)
Edit. asuin muuten joskus kerrostalossa jossa taloyhtiön parkki sisäpihalla oli aidattu ja siinä sähköinen portti. Oven avaus kulkulätkällä portin vierestä, oli muuten kohtuullisen rasittavaa nousta aina autosta sisään ja ulos ajaessa varsinkin kun autot kuitenkin olivat taivasalla niin ei ollut edes mitään parkkiluolan tms. hyötyjä :btooth:
Jalankulkijoille oli kuitenkin käyntiportti niin ei mitään suurta turvallisuusaspektiakaan, ehkä pelättiin autovarkauksia :hmm:
Tuommoiset ladonovet tuossa nyt on, mutta ne eivät ole suorassa, vaan tykkäävät menemään kiinni itsekseen. Leveisiin oviin on hankala löytää mitään mekanismiakaan auki pitämiseen. Nykyratkaisu on tiiliskivi. Pressu on vähän liian ghetto kun talli kuitenkin näkyy suoraan tielle.

Ne työkalut on jo hankittu, ja pysyvät kyllä kädessäkin, joten itse asennettavissa oleva ratkaisu olisi oikein jepa, jos vaan olisi sopivan kokoinen.

Miten olisi aukon isonnus/pienennys standardikokoiseksi?
Sitä kyseltiin kun tallin viereen rakennutettiin katos, mutta raksasetä epäili oven karmien ympärillä olevien palkkien olevan osa kantavia rakenteita, eikä suostunut hommaan. Saisi kai ne väliaikaisesti tuettua ja rakennettua uudet, mutta siinä hommassa parit mittatilausovet häviävät budjetin pyöristysvirheisiin.
 
Nosto-ovien asennusohjeita tutkimalla tulin siihen johtopäätökseen, että ovi asennetaan aukon sijaan sisäseinään, eikä näin pitäisi haitata vaikka ovi on liian leveä. Kunhan on vaan riittävästi vapaata tilaa sivuilla, ja sitä on. Aukon korkeus on taas enemmän kuin perusovissa, mutta se on helposti korjattu parilla puunpalalla.
 
Nosto-ovien asennusohjeita tutkimalla tulin siihen johtopäätökseen, että ovi asennetaan aukon sijaan sisäseinään, eikä näin pitäisi haitata vaikka ovi on liian leveä. Kunhan on vaan riittävästi vapaata tilaa sivuilla, ja sitä on. Aukon korkeus on taas enemmän kuin perusovissa, mutta se on helposti korjattu parilla puunpalalla.
Siellä se ovi nyt lepää. Tämmöisen tilasin ja asennus onnistui kahdestaan, vaikka asennusohjeita kyllä oli kolme eri versiota ja kaikki hieman eri mieltä keskenään: Isomatic Autotallin nosto-ovi Nordic 2375x2125mm vaakauritettu + avaaja Liftronic 500

Kapeampi aukko ei tosiaan haitannut lainkaan, mutta sivuille piti tehdä pienet tuet, koska asennuskohta osui juuri rungon pystypuiden sivuille. Korkeus taas piti olla vain vetolaitteen kiinnitystä ja yläpeltiä varten kohdillaan, eli siihen ei varsinaisesti kohdistu kuormaa ja riitti kakkosnelonen poikittain.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarkoitus aloitella mökin täydellistä remonttia ympärivuotiseen käyttöön. Mökki on 50-luvulla rakennettu 1,5 kerroksinen puurunkoinen hyvin kevyesti eristetty vain kesäkäytössä ollut. Mökissä on kantovesi saunaan ja saunasta vedet menee imeytyskenttään. Mökin kulmalle tulee kuitenkin kunnan vesi ja viemäri eli ne olisi tarkoitus ottaa käyttöön. Tässä on hahmotelma mökin pohjapiirroksesta (Ei sattunut ihan mittakaavaan. Piirroksessa katkoviivalla näkyy yläkerran paikka):
1642964134794.png

Vaatimukset/haluja:
-Ympärivuotiseen käyttöön
-Sisävessa
-Kaksi etätyöpistettä (toinen yläkertaan ja toinen alakertaan)
-Ilmastointi

Yläkertaan kulku on nyt pukuhuoneesta tikkaita pitkin. Täytyy rakentaa kunnon portaat ja näillä näkymin ne tulisi vasempaan yläkulmaan.

Remontti on jo alkanut yläkerran purkamisella ja tarkoituksena on saada yläkerta valmiiksi tämän vuoden aikana ja ensi vuonna sitten alakerta.

Yläkertaan täytyy saada mahdutettua yksi etätyöpiste, parisänky, säilytystilaa vaatteille ja pari vierassänkyä. Tila jää ehkä yhtenäiseksi tai sitten väliin tulee yksi seinä. Ongelmia aiheuttaa tilan mataluus ja katon keskikohtaa on tarkoitus korottaa 190 cm:iin. Kattotuolien väli on 100 cm. Löytyykö mitään paneelia, joka kestäisi noin pitkän koolausvälin vai onko seinät ja katto levytettävä? Tietysti kattotuolien väleihin voisi laittaa ylimääräiset koolaukset. Tilaa madaltavaa koolausta haluan välttää.

Alakertaan tulisi sitten keittiö, olohuone, sauna, suihku, kodinhoitohuone ja vessa. Pohjaa ei ole millään tavalla vielä lyöty lukkoon eli periaatteessa se voi muuttua paljonkin nykyisestä. Saunaa voi joutua vähän pienentämään, että saa nykyiseen pukuhuoneeseen mahtumaan suihkun, kodinhoitohuoneen (eli käytännössä pyykkikone) ja vessa. Tuolta olisi myös hyvä päästä suoraan ulos kulkematta olohuoneen kautta.

Keittiö pysyy todennäköisesti nykyisellä paikallaan, mutta voi sitä muuallekin suunnitella. Nykyinen sijainti olisi paras putkien vetämisen kannalta. Takka ei ole pakollinen, mutta se jätetään, jos se mahtuu olemaan.

Kysymyksiä/pohdittavia asioita:
-Lämmitysmuoto? ILP+sähkö on ollut mietinnässä.
-Ilmanvaihdon toteuttaminen
-Välipohjassa ja seinissä on noin 10 m^3 purua. Kuinka se on järkevin poistaa?
-Hankintojen kilpailutus. Tavaraa tulee paljon, mutta useissa erissä. Saako rautakaupoista jotain alennusta näissä tapauksissa?

Saa esittää mielipiteitä ja antaa vinkkejä.
 
Kysymyksiä/pohdittavia asioita:
-Lämmitysmuoto? ILP+sähkö on ollut mietinnässä.
-Ilmanvaihdon toteuttaminen
-Välipohjassa ja seinissä on noin 10 m^3 purua. Kuinka se on järkevin poistaa?
-Hankintojen kilpailutus. Tavaraa tulee paljon, mutta useissa erissä. Saako rautakaupoista jotain alennusta näissä tapauksissa?

Saa esittää mielipiteitä ja antaa vinkkejä.
Pari ajatusta:
ILPillä lämmitys olisi varmasti kustannustehokkain ratkaisu, mutta melko varmasti tarvitset joko kaksi pumppua tai multi-split -laitteen, ellet sitten käytä osin sähköpattereita. Kesällä tietysti jäähdytysmahdollisuus iso plussa, joten itse panostaisin kahteen ilppiin helpomman säätelyn vuoksi. Ei ne kuitenkaan ihan hirveästi maksa kun ajattelee koko remppaa. Osta joku muu kuin Mitsun kone.

Ehdottomasti koneellinen ilmanvaihto jos on mahdollista laitella kanavat tässä yhteydessä. IV-koneeksi vaikka joku riittävän iso Vallox, lähinnä ajatellen sitä, ettei konetta tarvi huudattaa lähes täysillä vaan on pelivaraa kosteuden tai CO2:n poiston suhteen tarvittaessa. LTO säästää pitkällä aikavälillä lämmityskuluissa mukavasti kun hyötysuhde on keskimäärin luokkaa 70-80%, ja toimii myös kesällä viileän talteenotossa.

Jos jätät takan oikeaa käyttöä varten niin katso, saatko saneerattua sille tuloilman jotenkin muuten kuin huoneilmasta.

Rautakauppojen hinnoissa on aina hyvin paljon ilmaa, ja tietysti isompi alennus jos ostokset on isompia.
 
Pari ajatusta:
ILPillä lämmitys olisi varmasti kustannustehokkain ratkaisu, mutta melko varmasti tarvitset joko kaksi pumppua tai multi-split -laitteen, ellet sitten käytä osin sähköpattereita. Kesällä tietysti jäähdytysmahdollisuus iso plussa, joten itse panostaisin kahteen ilppiin helpomman säätelyn vuoksi. Ei ne kuitenkaan ihan hirveästi maksa kun ajattelee koko remppaa. Osta joku muu kuin Mitsun kone.

Ehdottomasti koneellinen ilmanvaihto jos on mahdollista laitella kanavat tässä yhteydessä. IV-koneeksi vaikka joku riittävän iso Vallox, lähinnä ajatellen sitä, ettei konetta tarvi huudattaa lähes täysillä vaan on pelivaraa kosteuden tai CO2:n poiston suhteen tarvittaessa. LTO säästää pitkällä aikavälillä lämmityskuluissa mukavasti kun hyötysuhde on keskimäärin luokkaa 70-80%, ja toimii myös kesällä viileän talteenotossa.

Jos jätät takan oikeaa käyttöä varten niin katso, saatko saneerattua sille tuloilman jotenkin muuten kuin huoneilmasta.

Rautakauppojen hinnoissa on aina hyvin paljon ilmaa, ja tietysti isompi alennus jos ostokset on isompia.
Koitan saada ILP:lle sellaisen paikan, että puhaltaa ylä- ja alakertaan. Jos ei onnistu, niin sitten täytyy olla kaksi laitetta. Kyllä tosiaan täytyy laitella koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla. Onneksi ilmanvaihtoputkille on hyvin tilaa.
Saunakin on tietysti puukiukaalla joten sillekin täytyy saada tuloilma ulkoa. Ei pitäisi olla mikään mahdoton homma.
 
Koitan saada ILP:lle sellaisen paikan, että puhaltaa ylä- ja alakertaan. Jos ei onnistu, niin sitten täytyy olla kaksi laitetta. Kyllä tosiaan täytyy laitella koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla. Onneksi ilmanvaihtoputkille on hyvin tilaa.
Saunakin on tietysti puukiukaalla joten sillekin täytyy saada tuloilma ulkoa. Ei pitäisi olla mikään mahdoton homma.
Itse ajattelin tuota lämmitys/jäähdytys -tarvetta kahden laitteen kannalta. Lämmittäessä paras paikka sisäyksikölle on alakerta ja jäähdyttäessä juuri toisin päin. Asumismukavuuden kannalta yhdellä laitteella voi tulla ongelmia eli jompi kumpi kerros kärsii.
 
Ilp hyvä lämmitykseen, tosin ainoana lämmityksenä sitä en käyttäisi jos rakennuksen täytyy pysyä plussalla (vesiputket yms.) vaan ne sähköpatterit sinne varalle kuten ehkä ajattelitkin.
 
Kysymyksiä/pohdittavia asioita:
-Lämmitysmuoto? ILP+sähkö on ollut mietinnässä.
-Ilmanvaihdon toteuttaminen
-Välipohjassa ja seinissä on noin 10 m^3 purua. Kuinka se on järkevin poistaa?
-Hankintojen kilpailutus. Tavaraa tulee paljon, mutta useissa erissä. Saako rautakaupoista jotain alennusta näissä tapauksissa?

Saa esittää mielipiteitä ja antaa vinkkejä.

Kuten jo aiemmin sanottiin, niin pari ilppiä ja sähköpatterit, niin pitäisi lämmityksen hoitua.

Koneellinen ilmanvaihto hyvällä IV-koneella ja kanavat joutuu vaan vetämään julmasti sinne mihin mahtuu ja sitten koteloimaan niiltä osin, kun se on tarpeellista.

Purut kannattaa imaista pois suurtehoimuautolla, jos sellainen on jostain järkevän matkan päästä saatavilla, tuon 10 kuution pitäisi justiinsa mennä yhteen pytylliseen.

Kannattaa kilpailuttaa hankinnat useammasta paikasta isompina erinä ja sopia sitten osatoimituksista tai ottaa koko mälli kerralla tontille, jos siellä on varastointimahdollisuus.
 
Onko porukka tilannut suihkuja ulkomailta Latviasta tms? Itsellä kylpyhuoneen päivitys menossa ja mietinnässä millaiset suihkut sinne kannattaa laittaa ja mistä parhaimpaan hintaan. Tällä hetkellä mielessä jokin Hans Grohen/Grohe sadesuihku, koska ovat ilmeisesti laadukkaimpia. Onko suihkuissa eri hintaisissa isojakin eroja vai onko vain markkinamiesten höpinöitä?
 
Onko porukka tilannut suihkuja ulkomailta Latviasta tms? Itsellä kylpyhuoneen päivitys menossa ja mietinnässä millaiset suihkut sinne kannattaa laittaa ja mistä parhaimpaan hintaan. Tällä hetkellä mielessä jokin Hans Grohen/Grohe sadesuihku, koska ovat ilmeisesti laadukkaimpia. Onko suihkuissa eri hintaisissa isojakin eroja vai onko vain markkinamiesten höpinöitä?
En tiedä kyllä tuosta Grohen laadukkuudesta. Meillä sellainen on, enkä nyt pidä sitä esimerkiksi Oras:ta laadukkaampana. "Gimmickejä" täynnä, joten esimerkiksi jokaiselle vieraalle jotka käyvät saunomassa pitää tuon käyttö opettaa, Oraksella ei ollut tuota ongelmaa. :lol: Toki jos ulkonäkö on tärkeää, niin ihan näyttäviä nuo kyllä on. Toisaalta niin on Oraskin.

Netrauta, ja mikä se toinen samaa firmaa oleva puulaaki olikaan, pitää välillä ihan kelpo alennusmyyntejä suihkuseteistä myös, niin ei välttämättä tarvitse lähteä kovin kaukaa tilailemaan. Toki jos aikataulu painaa päälle, niin ei ole aikaa odotella alennuksia.
 
Jahas, irtoaa laatat uima-altaasta :facepalm:
Sinänsä ei odottamatonta, uima-allashuolto varoitteli että pitkään kuivana olleessa voi näin käydä. Nyt vaan miettimään mitä tuolle altaalle tekee.

Kylppäri ja viereinen vessa odottavat jo lähivuosien remonttia niin ajatus oli kokeilla tuleeko allasta käytettyä ja päättää rempan yhteydessä mitä altaalle tekee. Toki en nytkään käy altaalle erikseen mitään tekemään, mutta päätös on vaikeampi kun ei saa dataa tuleeko oikeasti uitua kerran päivässä vai kerran viikossa.

Tuosta tulee remppafirma antamaan tarjouksen, mutta tuskin 20k€ riittää. Pelkät käyttökulut eivät kirpaisisi, mutta tuolla summalla pitää jo olla käyttöä ihan tosissaan :asif:

Ehkä jos laittaisi altaan saunan päätyyn upotetun poreammeen ja asentaisi lattian loppuun 3/4 osaan. Sinne sitten viski- ja sikarilounge. Viinikellari lattian alle :cigar2:
Ei sillä että halvemmaksi tulisi, mutta olisiko käyttöä enemmän. No pääsin sentään uimaan lenkin omassa altaassa :D
 
Jahas, irtoaa laatat uima-altaasta :facepalm:
Sinänsä ei odottamatonta, uima-allashuolto varoitteli että pitkään kuivana olleessa voi näin käydä. Nyt vaan miettimään mitä tuolle altaalle tekee.

Kylppäri ja viereinen vessa odottavat jo lähivuosien remonttia niin ajatus oli kokeilla tuleeko allasta käytettyä ja päättää rempan yhteydessä mitä altaalle tekee. Toki en nytkään käy altaalle erikseen mitään tekemään, mutta päätös on vaikeampi kun ei saa dataa tuleeko oikeasti uitua kerran päivässä vai kerran viikossa.

Tuosta tulee remppafirma antamaan tarjouksen, mutta tuskin 20k€ riittää. Pelkät käyttökulut eivät kirpaisisi, mutta tuolla summalla pitää jo olla käyttöä ihan tosissaan :asif:

Ehkä jos laittaisi altaan saunan päätyyn upotetun poreammeen ja asentaisi lattian loppuun 3/4 osaan. Sinne sitten viski- ja sikarilounge. Viinikellari lattian alle :cigar2:
Ei sillä että halvemmaksi tulisi, mutta olisiko käyttöä enemmän. No pääsin sentään uimaan lenkin omassa altaassa :D
Eikö altaan remppaa helposti itsekin? Minkä kokoinen allas on?
 
Onko porukka tilannut suihkuja ulkomailta Latviasta tms? Itsellä kylpyhuoneen päivitys menossa ja mietinnässä millaiset suihkut sinne kannattaa laittaa ja mistä parhaimpaan hintaan. Tällä hetkellä mielessä jokin Hans Grohen/Grohe sadesuihku, koska ovat ilmeisesti laadukkaimpia. Onko suihkuissa eri hintaisissa isojakin eroja vai onko vain markkinamiesten höpinöitä?

Jos se merkki on oltava Hanssia niin kannattaa tarkistaa amazon.de tarjonta. Hinta voi olla (vaihtelee tottakai) jopa alle puolet mitä suomessa sais maksaa...eikä oo välttämättä edes vielä tarjous kyseessä. Baltia akselilta saa myös edukkaasti.
 
En tiedä kyllä tuosta Grohen laadukkuudesta. Meillä sellainen on, enkä nyt pidä sitä esimerkiksi Oras:ta laadukkaampana. "Gimmickejä" täynnä, joten esimerkiksi jokaiselle vieraalle jotka käyvät saunomassa pitää tuon käyttö opettaa, Oraksella ei ollut tuota ongelmaa. :lol: Toki jos ulkonäkö on tärkeää, niin ihan näyttäviä nuo kyllä on. Toisaalta niin on Oraskin.

Molempia on ollut omissa asumuksissa ja kaikinpuolin ihan tyytyväinen ollut laatuun. Oraksia toki tulee enemmän vastaan enemmän elämää nähneenä ja onhan niissä yhtä sun toista laitettavaa kun jää vuotamaan yms.

Kuulostaa kyl et jos jollekin pitää opastaa hanan käyttöä niin hänellä on varmaan ongelmia monien muidenkin osa-alueiden kanssa elämässä?
 
Eikö altaan remppaa helposti itsekin? Minkä kokoinen allas on?

Olikohan 7x3,5m. Helposta en tiedä, mutta tuleehan tuosta jotain 70 neliötä jos riittääkään kun allasta kiertää laatat myös. Ei varmaankaan mahdoton homma, mutta vaatii kohtuullisesti intoa ja palleja aloittaa laatoitusharjoitus tuollaisesta kun ymmärtääkseni materiaalitkaan ei ole samaa mitä laitettaisiin vessan seinään...
 
No niin tuli kämppä ostettua.. Olisihan tuota voinut perehtyä asioihin aikaisemmin, mutta diili käveli vastaan ja kaikki tapahtui nopeasti.
-
Eli pitäisi alkuunsa
1. tapetit irrottaa
2. tasoittaa
3. maalata

1. Mitä työkaluja tarvitsen? Joku höyryirroitin tapettiin tms. tikkaita.
2. Mikä on hyvä tasoitemerkki, ei ihan hirveästi koloja mut kait noi vois tasoitella osan ainakin
3. Mitä pensseleitä/rullia kannattaa hankkia, ja mistä hintaluokasta että tulee kerralla kunnolla?

Ja kyllä vähän tyhmäksi heittäydyn, tiedän toki osan, mutta jos saisi sellaisen starttipaketin... tai linkin sellaiseen.
 
Kuulostaa kyl et jos jollekin pitää opastaa hanan käyttöä niin hänellä on varmaan ongelmia monien muidenkin osa-alueiden kanssa elämässä?
Kyllä se yllättää, kun vettä tulee laskukärsästä vaikka mitä namiskaa vääntelee. Täysin tarpeeton gimmick, jonka olisi voinut välttää kahteen suuntaan pyörivällä hanalla, mutta ratkaistiinkin sillä, että kärsän asento määrää mistä vesi tulee. Ei tarvinne heti alkaa mäntteilemään, kun joku typerä ratkaisu saa raapimaan päätä?
 
No niin tuli kämppä ostettua.. Olisihan tuota voinut perehtyä asioihin aikaisemmin, mutta diili käveli vastaan ja kaikki tapahtui nopeasti.
-
Eli pitäisi alkuunsa
1. tapetit irrottaa
2. tasoittaa
3. maalata

1. Mitä työkaluja tarvitsen? Joku höyryirroitin tapettiin tms. tikkaita.
2. Mikä on hyvä tasoitemerkki, ei ihan hirveästi koloja mut kait noi vois tasoitella osan ainakin
3. Mitä pensseleitä/rullia kannattaa hankkia, ja mistä hintaluokasta että tulee kerralla kunnolla?

Ja kyllä vähän tyhmäksi heittäydyn, tiedän toki osan, mutta jos saisi sellaisen starttipaketin... tai linkin sellaiseen.

Tein saman homman (jo myytyyn) kerrostaloasuntooni useita vuosia sitten. Homma lähti liikkeelle siten, että ensin otin listat irti lattianrajoista. Listat oli kiinni jonkinlaisilla ruuveilla/betonitulpilla, niin siinä piti käyttää apuna ruuvimeisseliä ja ohutkärkistä sorkka-/purkurautaa. Loppujen lopuksi listat lähtivät irti helposti ja pysyivät ehjinä niin, että maalausurakan jälkeen ne pystyi laittamaan takaisin niille sijoilleen. Siinä apuna tarvittiin vasaraa. Seuraavaksi suojasin lattiat seinän vierestä sellaisella leveällä muovilla. Muovirulla oli saatu joskus aikoinaan naapurilta.

Tapetit lähti helposti, kun niitä kostutteli ensin sienellä ja lastan avulla tökki irti. Tapetin rippeet laitoin suoraan jätesäkkiin, niin huone pysyi siistimpänä. Talo oli suht uudehko (rakennettu 2000-luvulla), ja olin asunnon toinen asukas, niin seinissä oli vain yhdet tapetit ja pohjalla valkoinen pohjamaali tai sellainen pohjustus. Eli ei tarvinnut tapella ja repiä vuosikymmenten paksuisten tapettikerrosten läpi. Seinissä oli ruuvinreikiä, jotka tasoittelin Ilves-maalien pikasiloitteella. Katselin, että nykyään tuolla valmistajalla ei ole enää myynnissä tuota mutta eiköhän sitä jotain siloitetta löydy kaupoista. Siloitteen levittelyssä oli taas lasta apuna. Syvempien reikien kohdalla on hyvä huomata, että siloite kuivuessaan hieman kutistuu, joten reikää joutuu tasoittelemaan useamman kerran, jos ei halua, että siihen kohdalle jää pieni kuoppa.

Tasoitusten jälkeen rajailin katosta ja muista tarvittavista kohdista rajat maalarinteipillä. Telasetin olin hankkinut Prismasta. Tuskin oli mikään ammattilaistason vehje mutta maalatessa ei sentään nukkaa tai mitään muuta irronnut ja jäänyt seinään kiinni. Maalausjärjestys taisi mennä niin, että ensin telasin ja hipistelin katon ja lattian rajat, jonka jälkeen seinän keskiosat. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi hyvä ehkä ollut olla sellainen jatkovarsi telaan, ettei olisi tarvinnut pomppia jakkaralla niin paljon, kun maalasi yläosia. Pensseliä en tarvinnut ollenkaan, kun oli lähinnä vain suoraa seinää mitä maalata.
 
Tein saman homman (jo myytyyn) kerrostaloasuntooni useita vuosia sitten. Homma lähti liikkeelle siten, että ensin otin listat irti lattianrajoista. Listat oli kiinni jonkinlaisilla ruuveilla/betonitulpilla, niin siinä piti käyttää apuna ruuvimeisseliä ja ohutkärkistä sorkka-/purkurautaa. Loppujen lopuksi listat lähtivät irti helposti ja pysyivät ehjinä niin, että maalausurakan jälkeen ne pystyi laittamaan takaisin niille sijoilleen. Siinä apuna tarvittiin vasaraa. Seuraavaksi suojasin lattiat seinän vierestä sellaisella leveällä muovilla. Muovirulla oli saatu joskus aikoinaan naapurilta.

Tapetit lähti helposti, kun niitä kostutteli ensin sienellä ja lastan avulla tökki irti. Tapetin rippeet laitoin suoraan jätesäkkiin, niin huone pysyi siistimpänä. Talo oli suht uudehko (rakennettu 2000-luvulla), ja olin asunnon toinen asukas, niin seinissä oli vain yhdet tapetit ja pohjalla valkoinen pohjamaali tai sellainen pohjustus. Eli ei tarvinnut tapella ja repiä vuosikymmenten paksuisten tapettikerrosten läpi. Seinissä oli ruuvinreikiä, jotka tasoittelin Ilves-maalien pikasiloitteella. Katselin, että nykyään tuolla valmistajalla ei ole enää myynnissä tuota mutta eiköhän sitä jotain siloitetta löydy kaupoista. Siloitteen levittelyssä oli taas lasta apuna. Syvempien reikien kohdalla on hyvä huomata, että siloite kuivuessaan hieman kutistuu, joten reikää joutuu tasoittelemaan useamman kerran, jos ei halua, että siihen kohdalle jää pieni kuoppa.

Tasoitusten jälkeen rajailin katosta ja muista tarvittavista kohdista rajat maalarinteipillä. Telasetin olin hankkinut Prismasta. Tuskin oli mikään ammattilaistason vehje mutta maalatessa ei sentään nukkaa tai mitään muuta irronnut ja jäänyt seinään kiinni. Maalausjärjestys taisi mennä niin, että ensin telasin ja hipistelin katon ja lattian rajat, jonka jälkeen seinän keskiosat. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi hyvä ehkä ollut olla sellainen jatkovarsi telaan, ettei olisi tarvinnut pomppia jakkaralla niin paljon, kun maalasi yläosia. Pensseliä en tarvinnut ollenkaan, kun oli lähinnä vain suoraa seinää mitä maalata.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Lähinnä törmää koko ajan näihin "käytä kunnon työvälineitä", mutta mikä on kunnon työväline? Juu, on mulla akkuvehkeet yms. laatumerkkiä, mutta tälläisissä perinteisissä pensseleissä ja teloissa vähän arpomista..

Mikähän ois hyvä yleistikas, että saisi hyvät telineet tapetin poistoon.. ? Vai onko väliä, että senkus ostaa vaan.

Katto varmaankin kannattanee ensin maalata ja sitten muut...

Ikkunan karmitkin (ruskeat nyt) pitäisi maalata, mutta ilmeisesti se kannattaa tehdä kesällä kun "ikkunat saa irti"? Pitäneekö paikkansa.

Paikkakunnalla on K-rauta ja rautaprisma, kumpaahan sitä kaiken keskittäisi :D
 
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Lähinnä törmää koko ajan näihin "käytä kunnon työvälineitä", mutta mikä on kunnon työväline? Juu, on mulla akkuvehkeet yms. laatumerkkiä, mutta tälläisissä perinteisissä pensseleissä ja teloissa vähän arpomista..

Mikähän ois hyvä yleistikas, että saisi hyvät telineet tapetin poistoon.. ? Vai onko väliä, että senkus ostaa vaan.

Katto varmaankin kannattanee ensin maalata ja sitten muut...

Ikkunan karmitkin (ruskeat nyt) pitäisi maalata, mutta ilmeisesti se kannattaa tehdä kesällä kun "ikkunat saa irti"? Pitäneekö paikkansa.

Paikkakunnalla on K-rauta ja rautaprisma, kumpaahan sitä kaiken keskittäisi :D
Älä ainakaan osta halvinta 3-askelmaista tikasta, ovat melko rimpuloita. Anza ja Sokeva on hyviä pensseli/telamerkkejä. Johonkin liisterin levitykseen (jos tapetoi) sitten joku halpa pensseli ja tela. Ja mielellään semmoiset kahvat, joihin on maalitela vaihdettavissa. Maalistakin kannattaa maksaa vähän ekstraa, että saa kunnon peittävyyden.
 
No niin tuli kämppä ostettua.. Olisihan tuota voinut perehtyä asioihin aikaisemmin, mutta diili käveli vastaan ja kaikki tapahtui nopeasti.
-
Eli pitäisi alkuunsa
1. tapetit irrottaa
2. tasoittaa
3. maalata

1. Mitä työkaluja tarvitsen? Joku höyryirroitin tapettiin tms. tikkaita.
2. Mikä on hyvä tasoitemerkki, ei ihan hirveästi koloja mut kait noi vois tasoitella osan ainakin
3. Mitä pensseleitä/rullia kannattaa hankkia, ja mistä hintaluokasta että tulee kerralla kunnolla?

Ja kyllä vähän tyhmäksi heittäydyn, tiedän toki osan, mutta jos saisi sellaisen starttipaketin... tai linkin sellaiseen.

Tässä muutamia mieleentulevia olennaisia asioita:

1. eli suojausta ei kannata vähätellä. Lattia kannattaa suojata heti ensimmäisenä noin metrin etäisyydeltä seinästä ja ei sitä halpaa ruskeeta paperia joka menee puhki heti vaan valkoista maitokartonkia mieluusti. Teippinä oranssi suojateippi joka ei jätä jälkiä ja huolellinen teippaus jotta suojat ei lähe liikkeelle alla.
2. Itse en yleensä irroita listoja jos on nauloilla kiinni koska takaisin laitto siististi on vaikeaa ja saattaa hajota irroittaessa. Ikkuna/ovilistat voi kiertää varovasti pienellä pensselillä ja lattialistat teipataan oranssilla suojateipillä jolloin alaspäin mahdollisesti valuva maali ei sotke listoja.
3. jatkovarsi on tärkein työkalu. Ilman sitä ei kannata lähteä maalaamaan koska se helpottaa yltämään ja antaa tukevan otteen telaan jolloin tulee tasaisempi maalausjälki.
4. Tapettien irroittamiseen paras aine on tapettiliisteri. Sitä levitetään halvalla telalla kerros tapetin päälle ja annetaan vaikuttaa 30min-1h jonka jälkeen tapetit lähtevät lastalla melko vaivattomasti. Jos on useampi kerros tapettia niin käsittely toistetaan tarvittaessa.
5. Korkeissa tiloissa (yli 3m) voi olla järkevää käyttää pieniä siirrettäviä telineitä. Tikkaat on vaaralliset ja niitä on syytä välttää.
6. Kattoa maalatessa käytetään melko pitkäkarvaista telaa ja paljon maalia jotta katosta ei tule läikykästä / raitaista. Maalataan valon suuntaisesti jos suinkin mahdollista. Ennen kuin alat maalata kattoa, varmista ettei katto ole vesiliukoista tasoitetta (kostuta sormi ja kokeile varovasti jostain reunasta liukeneeko tasoite.) Vesiliukoisia kattoja ei pidä maalata vesiliukoisella maalilla tai tasoitteet voi ropista alas.
8. Suoja/rajausteippejä ei kannata jättää liian pitkäksi aikaa paikoilleen koska ajan kanssa teippi imeytyy materiaaliin ja saattaa repiä alustasta maalit mukaansa. Puhutaan kuitenkin viikoista eikä päivistä.
9. Maalikaukaloa ei välttämättä tarvita vaan isosta purkista voi suoraan napata maalia jolloin vältytään turhalta maalin kaatelulta paikasta toiseen eikä tarvita myöskään ylimääräisiä sotkeutuvia astioita.
10. valokatkaisijat ja pistorasian kannet kannattaa irroittaa ennen maalausta.
11. Käytä aina pohjamaalia jolloin virheet tulevat esille ja pystyt korjaamaankin ne. Myös kallista pintamaalia kuluu tällöin vähemmän.
12. Jos et saa kaikkea maalattua samalla kertaa, voit säilyttää pensseleitä suljettuna muovipussissa tai minigrip pussissa jolloin pesua ei tarvita.
 
No niin tuli kämppä ostettua.. Olisihan tuota voinut perehtyä asioihin aikaisemmin, mutta diili käveli vastaan ja kaikki tapahtui nopeasti.
-
Eli pitäisi alkuunsa
1. tapetit irrottaa
2. tasoittaa
3. maalata

1. Mitä työkaluja tarvitsen? Joku höyryirroitin tapettiin tms. tikkaita.
2. Mikä on hyvä tasoitemerkki, ei ihan hirveästi koloja mut kait noi vois tasoitella osan ainakin
3. Mitä pensseleitä/rullia kannattaa hankkia, ja mistä hintaluokasta että tulee kerralla kunnolla?

Ja kyllä vähän tyhmäksi heittäydyn, tiedän toki osan, mutta jos saisi sellaisen starttipaketin... tai linkin sellaiseen.

Tapetin poistoa varten hommasin myös tuollaisen höyryirroittimen. Tunnin käytön jälkeen totesin sen aika hyödyttömäksi ja lisäksi tiivistynyttä höyryä valui koko ajan lattialle. Kaikista helpoimmalla pääsee, kun haet kaupasta tapetinirroitusainetta, sekoitat sen veteen ja levität seinälle. Kahvitauon jälkeen tapetit irtoavat nätisti vetämällä. Esim tuollaista: RK tapetinirroitusaine 250ml
 
Saunan höyrynsulkuun liittyvä kysymys. Kyseessä saunan korjaus, 1-kerroksinen rakennus, tasakatto. Sauna on tarkoitus eristää Sauna-Satu tai vastaavalla PIR-eristelevyllä. Saunaan tulee alakatto. Eli rakenne nyt ylhäältä alaspäin: yläpohjan lasivillaeritys 25cm, höyrynsulku, harvalaudoitus. Tähän tulisi sitten ehkä 20cm tyhjää tilaa, alakaton koolaus ja pintaan Sauna-Satu. Kysymys kuuluukin mitä tehdään yläpohjan höyrynsululle. Asiasta olisi kahdenlaista tietoa, joko alkuperäinen höyrynsulku poistetaan tai rei´iteään ja saunasatu ajaa jatkossa höyrysulun virkaa. Toinen vaihtoehto, että vanha höyrysulku jaa nykyiselleen ehjäksi ja kahden höyrynsulun väliin jäävä tyhjä alakattotila tuuletetaan viereiseen kuivaan huonetilaan.

Jos oikein tulkitsen Sauna-Satun asennusohjeita ja detaileja niin niissä on asian suhteen ristiriitaista tietoa:

Kingspan Sauna-Satun rakennedetalji 1.8 näyttäisi että myös yläpohjan höyrynsulku jätetään ehjäksi ja alakattotila tuuletetaan toiseen tilaan.

Kingspan Sauna-Satun ohjekortti 103 taasen sanoo, että saunasatu asennetaan tiiviisti vanhaa höyrynsulkua vasten tai jos väliin jää tyhjää tilaa alkuperäinen höyrynsulku poistetaan tai rei´itetään.

Mikä lienee siis fiksuin toteutustapa ja miksi saman valmistajan ohjeistuksissa on ristiriitaista tietoa?
 
EIhän nuo ohjeet ole ristiriitaisia kirjoittamasi mukaisesti vaan oleellisena erona on tuo ns välitilan tuuletus.
Ajatuksena on tuo, että sinne tyhjään tilaan mahdollisesti pääsevä kosteus pääsisi tuulettumaan jonnekin.

Saneerauskohteissa alkuperäinen höyrynsulku on yleensä kaikkea muuta kuin tiivis nykymääräysten silmissä.

Ite tuollaisessa tapauksessa jättäisin alkuperäisen höyrynsulun sellaisekseen ja tekisin tuolla sinänsä mainiolla sauna-sadulla alaslaskun tiiviiksi. Se olematon sinne välitilaan pääsevä kosteus poistunee ihan itekseen. Vanhassa tuvassa tuo huolellisesti sauna-sadulla tehty sauna on koko rakennuksen tiivein kohta.
 
Kantsii minunkin mielestä jättää alkuperäinen höyrynsulku ehjäksi. Sitä saunasatua on vaikea saada liitettyä vanhaan höyrynsulkuun hyvin kun se saunasatu on paljon alempana. Tuo 20cm muutenkin niin iso tila että ei sinne kyllä saa mitään kosteusvauriota aikaiseksi ellei joku vesiputki satu hajoamaan katon sisässä.
 
Löytyykö kokemusta massalattiosta kph/sauna-tiloihin? Haluais eroon saumoista niin tuli tuokin vaihtoehto eteen ja joillain noista onnistuu "vedeneristys" samalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 712
Viestejä
4 493 119
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom