Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Kyllä maalipesulla kannattaa pestä seinät tai jos ei raaski ostaa niin normaalikin yleispesuaina käy. Kokemusta on katosta jossa oli maalattu rasvan päälle ja maalit lähti sellasena soiroina irti. Jotain pikatasoitettu kun ostat niin ei sitä tarvii kuivattaa kuin 30-60min niin saat hiastuu. Yks kerros riittää jos uusi maali on samaa väriä kuin vanhakin, mutta jos vaihdat sävyä niin sitten pitää maalata 2 kerrosta olettaen että vanha seinä on valkoinen. Kittipaikat kannattaa maalata etukäteen jotta ne ei näy uuden maalipinnan läpi.
 
Kellään kokemuksia keittiön Dekton-tason asentamisesta? Virallisen asennusohjeen mukaan taso asennetaan "kelluvana" kaappien päälle, eli ei varsinaisesti kiinnitetä oikeastaan mitenkään muuten kuin esim. takareunasta silikonilla saumaamalla välitilaan. Normaalisti kivitasojen paino varmaan pitää nämä hyvin paikallaan, mutta tässä tapauksessa taso on vain n. 2m pitkä ja siinä on vielä aukotus leveälle altaalle, jolloin itse tason paino ei loppupeleissä ole kummoinenkaan. Tason alle tulee myös APK, joten pinta-alaa, josta taso on kiinni alakaapeissa ei ole sinänsä suuri ja mietityttää vähän sen paikallaan pysyminen. Vähän valmistajasta riippuen on sanottu, että teoriassa voi muutamalla silikonitipalla kiinnittää tason alakaappeihin siten, että alakaapin yläpintaan laittaa tuota silikonia, mutta meidän tasovalmistajan ohjeessa tämäkin on kielletty.

Lisäksi saarekkeen ja baaritason pystysuuntainen pieni välitila tulee dektonilla, niin miten se olisi järkevää "liimata" saarekkeen seinään? Seinämateriaali on vaneria ja koivupintaista rimalevyä.
 
Mitään kokemuksia tuosta ei ole, mutta kumminkin tämän dokumentin, sivun 23 kohta 6 toteaa
Apply the recommended adhesive to the top
edges of cabinets or reinforcements, taking
care not to stain the rest of the unit.
Eli liimattaisi Cosentinon hyväksymällä liimamassalla kaappien yläreunasta.
 
Kellään kokemuksia keittiön Dekton-tason asentamisesta? Virallisen asennusohjeen mukaan taso asennetaan "kelluvana" kaappien päälle, eli ei varsinaisesti kiinnitetä oikeastaan mitenkään muuten kuin esim. takareunasta silikonilla saumaamalla välitilaan. Normaalisti kivitasojen paino varmaan pitää nämä hyvin paikallaan, mutta tässä tapauksessa taso on vain n. 2m pitkä ja siinä on vielä aukotus leveälle altaalle, jolloin itse tason paino ei loppupeleissä ole kummoinenkaan. Tason alle tulee myös APK, joten pinta-alaa, josta taso on kiinni alakaapeissa ei ole sinänsä suuri ja mietityttää vähän sen paikallaan pysyminen. Vähän valmistajasta riippuen on sanottu, että teoriassa voi muutamalla silikonitipalla kiinnittää tason alakaappeihin siten, että alakaapin yläpintaan laittaa tuota silikonia, mutta meidän tasovalmistajan ohjeessa tämäkin on kielletty.

Lisäksi saarekkeen ja baaritason pystysuuntainen pieni välitila tulee dektonilla, niin miten se olisi järkevää "liimata" saarekkeen seinään? Seinämateriaali on vaneria ja koivupintaista rimalevyä.
Dektonin kanssa touhannut omassa remontissa. APKn päälle tuli melko kapea kaistale, se on alapinnastaan kaapin sivuissa liimalla kiinni. Kaapin sivut jouduin jäykistämään sieltä takapuolelta, etteivät leviä.
Taustalevy on sopivalla liimalla seinässä. Merkkiä en enää muista, normaaleja silikoneja oli lopulta lupa käyttää.
 
Mitään kokemuksia tuosta ei ole, mutta kumminkin tämän dokumentin, sivun 23 kohta 6 toteaa

Eli liimattaisi Cosentinon hyväksymällä liimamassalla kaappien yläreunasta.

Dektonin kanssa touhannut omassa remontissa. APKn päälle tuli melko kapea kaistale, se on alapinnastaan kaapin sivuissa liimalla kiinni. Kaapin sivut jouduin jäykistämään sieltä takapuolelta, etteivät leviä.
Taustalevy on sopivalla liimalla seinässä. Merkkiä en enää muista, normaaleja silikoneja oli lopulta lupa käyttää.
Kiitokset. Silikonin kanssa oli lähinnä vaatimus, ettei saa olla etikkahappopohjaista. Mulla on nyt odottamassa WTF:n kirkasta silikonia, kun välitilaan tulee lasi. Ilmeisesti tuon tason voi sieltä alta "saumata" kaapinrunkoihin kiinni kun taso on ensiksi asennettu siihen päälle. Toisin sanoen kaappien yläpintaan tason alle ei pidä silikonia laittaa.

Täytyy vielä selvitellä, miten tuo saarekkeen välitilan suikale liimataan.
 
Tuossa precut talopakettia kasattu ja kiinnitti huomion että kaksi kertopalkkia oli pieneltä matkalta vähän pilkukkaita toisesta reunasta, eli jotain mustaa pilkkuhometta tai sinistäjäsientä. Nuo oli ulkoseinän kantavat kerrosten välissä eli muovin ulkopuolella. Onkohan tuo miten vaarallista, tiettävästi kastuneet jossain lautatarhalla vähän ja ottaneet siitä väriä? Lujuuteen ei varmasti vaikutusta.
 
Tuossa precut talopakettia kasattu ja kiinnitti huomion että kaksi kertopalkkia oli pieneltä matkalta vähän pilkukkaita toisesta reunasta, eli jotain mustaa pilkkuhometta tai sinistäjäsientä. Nuo oli ulkoseinän kantavat kerrosten välissä eli muovin ulkopuolella. Onkohan tuo miten vaarallista, tiettävästi kastuneet jossain lautatarhalla vähän ja ottaneet siitä väriä? Lujuuteen ei varmasti vaikutusta.
Sinistäjä se aina ensimmäisenä iskee. Kosmeettinen haitta. Voit tuoda havaintosi ilmi talotoimittajalle, vaikka mitään asialle ei tehtäisikään.
 
20241213_122259.jpg
Kämpässä liesituuletin on asennettu ilmaa kierrättäväksi eli puhaltaa käryt suodattimien läpi takaisin sisäilmaan. Alkuperäinen kai ollut joskus liitettynä poistoilmakanavaan, ja normaalistihan huippuimuria säädellään liesituulettimen napeilla mutta täällä huippuimuria ohjataan erillisellä seinäkytkimellä. Mitä tuon kytkeminen poistoilmakanavaan vaatisi, lähinnä paloturvamääräykset?

Ja integroitu moottori siinä on mutta huippuimuri on huoneistokohtainen joten haittaa siitä ei pitäisi olla?

Varmaan tuo aiheuttaa osaltaan myös sen että sisällä kosteusprosentti on vain 10 % kun ilmanvaihto toimii yli-tehokkaasti ( normaalistihan poistoilma imetään liesikuvun rasvafiltterin läpi).
 
Pitäisi vaihtaa liesituuletin pelkkään liesikupuun (jossa ei siis ole omaa puhallinta), jossa olisi myös huippuimurin ohjauspaneeli samassa. Noissa on lisäksi pelti, joka säätää tehostetaanko pelkkää keittiön kohdepoistoa (pelti aukeaa) vai koko asunnon ilmanvaihtoa (pelti pysyy enemmän kiinni).

Jos huippuimurin kanssa kytkee puhaltimillisen liesituulettimen samaan kanavaan alkavat nämä työskennellä osin toisiaan vastaan ja on riskinä, että liesituuletin työntää ilmaa asuntojen muihin poistoventtiileihin (jos se on selvästi tehokkaampi kuin huippuimuri).

Ja jos siis ymmärsin oikein, että asunnossa on ilmanvaihto pelkästään tuon huippuimurin kautta koneellisena poistona.
 
20241213_122259.jpg
Kämpässä liesituuletin on asennettu ilmaa kierrättäväksi eli puhaltaa käryt suodattimien läpi takaisin sisäilmaan. Alkuperäinen kai ollut joskus liitettynä poistoilmakanavaan, ja normaalistihan huippuimuria säädellään liesituulettimen napeilla mutta täällä huippuimuria ohjataan erillisellä seinäkytkimellä. Mitä tuon kytkeminen poistoilmakanavaan vaatisi, lähinnä paloturvamääräykset?

Ja integroitu moottori siinä on mutta huippuimuri on huoneistokohtainen joten haittaa siitä ei pitäisi olla?

Varmaan tuo aiheuttaa osaltaan myös sen että sisällä kosteusprosentti on vain 10 % kun ilmanvaihto toimii yli-tehokkaasti ( normaalistihan poistoilma imetään liesikuvun rasvafiltterin läpi).
Pikkusen mutuna, mutta yhtälailla sivistyneesti arvaten, itsenäisesti moottoroitu liesituuletin huipparin poistoon kytkettynä ei liene ihan normaali ratkaisu - pahimmillaan se voinee johtaa siihen että liesituulettimen puskema ilma tuleekin ulos ("hormin" lisäksi) muista poistokanavista. Mulla itsellä on visuaalisista syistä "normaali" liesituuletin kytkettynä huipparin putkistoon, mut siltä tuulettimen moottorilta on katkottu sähköt poies ja tehonsääto tehdään erillisellä huipparin säädöllä.

Hiukan tuota 10% (suhteellista?) kosteusprosenttia ihmettelen, siihen on aika vaikeeta päästä normaaleilla huonelämmöillä missään tilanteessa millään ilmanvaihdolla. Millä sä sitä mittaat?
 
Pikkusen mutuna, mutta yhtälailla sivistyneesti arvaten, itsenäisesti moottoroitu liesituuletin huipparin poistoon kytkettynä ei liene ihan normaali ratkaisu - pahimmillaan se voinee johtaa siihen että liesituulettimen puskema ilma tuleekin ulos ("hormin" lisäksi) muista poistokanavista. Mulla itsellä on visuaalisista syistä "normaali" liesituuletin kytkettynä huipparin putkistoon, mut siltä tuulettimen moottorilta on katkottu sähköt poies ja tehonsääto tehdään erillisellä huipparin säädöllä.

Hiukan tuota 10% (suhteellista?) kosteusprosenttia ihmettelen, siihen on aika vaikeeta päästä normaaleilla huonelämmöillä missään tilanteessa millään ilmanvaihdolla. Millä sä sitä mittaat?
Tuommoinen mittari: Suomen Lämpömittari langaton lämpö- ja kosteusmittari 7440 | Prisma verkkokauppa

Voihan se näyttää vähän mitä sattuu, mutta kyllä huomaa muutenkin että sisäilman suhteellinen kosteus on liian pieni.
 
Tuommoinen mittari: Suomen Lämpömittari langaton lämpö- ja kosteusmittari 7440 | Prisma verkkokauppa

Voihan se näyttää vähän mitä sattuu, mutta kyllä huomaa muutenkin että sisäilman suhteellinen kosteus on liian pieni.
Epäilemättä liian kova ilmanvaihto talvella (=kylmällä) johtaa turhan pieneen kosteusprosenttiin sisällä. Kun en itse viitsinyt laskea, nii kysäsin copilotilta että jos (tämänhetkisen Tampereen tilanteen) 93% suhteellisen kosteuden tuo sisälle +21:een, nii paljonko se sitten on. Vastas että 15.75%, en viitti ite laskemalla tarkastaa. Tähän kun sitten lisää hengityksestä, ruuanlaitosta, pyykinkuivauksesta etc. tulevat lisät nii jos näyttää 10%, on todennäkösesti väärässä.
Mutta vertailukohdaksi, mulla näyttää tällä hetkellä neljä ruuvitagia keskiarvoksi 34% - joka sekään ei ainakaan liian iso oo.
 
Tuommoinen mittari: Suomen Lämpömittari langaton lämpö- ja kosteusmittari 7440 | Prisma verkkokauppa

Voihan se näyttää vähän mitä sattuu, mutta kyllä huomaa muutenkin että sisäilman suhteellinen kosteus on liian pieni.
Mulla oli tollanen samantyyppinen halppis ja sen alaraja oli 20%, jonka jälkeen näytti "LL". Se oli tuota LL:ää näyttänyt jo jonkin aikaa, kunnes viikko sitten otin käyttöön Airthings View Plussan. Airthings näytti silloin 32 % ja tälläkin hetkellä Tampereella 27 %, vaikka koti on ollut tyhjänä aamusta asti ja koneellinen ilmanvaihto päällä. Joku joskus sanoi, että halvat kosteusmittarit näyttää keskialueella suunnilleen oikein ja mitä enemmän ääripäihin mennään, niin sitä enemmän näyttää pieleen.
 
Pitäisi saada muutaman cm halkaisijaltaan oleva metalliputki kiinni puuseinään. Onko jotain semmoista metallista kiinnityslevyä, jossa olisi puoliympyrän tai ympyrän muotoinen keskiosa ja päissä suorat pätkät kiinnittämistä varten? Siis vähän omega-kirjaimen muotoinen...

Täytyy kestää muutama kymmenen kiloa painoa/vetoa. Ihan perusasiaa taitaa olla, mutta en tiedä millä nimellä tuommoista myydään ja kiinnitysosia ja heloja on tuhansia erilaisia verkkokaupoissa. 😊
 
Pitäisi saada muutaman cm halkaisijaltaan oleva metalliputki kiinni puuseinään. Onko jotain semmoista metallista kiinnityslevyä, jossa olisi puoliympyrän tai ympyrän muotoinen keskiosa ja päissä suorat pätkät kiinnittämistä varten? Siis vähän omega-kirjaimen muotoinen...

Täytyy kestää muutama kymmenen kiloa painoa/vetoa. Ihan perusasiaa taitaa olla, mutta en tiedä millä nimellä tuommoista myydään ja kiinnitysosia ja heloja on tuhansia erilaisia verkkokaupoissa. 😊
Eli tämmöistä olet vailla Putkikiinnike VBS - 605 20 ALU - OBO Bettermann näitä löytyy eri kokoisina tai Harju kaarikiinnike 28mm 5kpl
 
Uuden kämpän eteisessä ja keittiössä on LED spottivalot (kattoon upotetut) jotka ovat turhan kirkkaat ja kylmät. Ilmeisesti irrottamalla saisi käännettyä lämpimämmäksi, mutta katto saattaisi samalla vaurioitua…

Olisiko jotain ratkaisua jolla saisi ainakin himmeämmäksi? Jotain kalvoa päälle tms?
 
Uuden kämpän eteisessä ja keittiössä on LED spottivalot (kattoon upotetut) jotka ovat turhan kirkkaat ja kylmät. Ilmeisesti irrottamalla saisi käännettyä lämpimämmäksi, mutta katto saattaisi samalla vaurioitua…

Olisiko jotain ratkaisua jolla saisi ainakin himmeämmäksi? Jotain kalvoa päälle tms?
Eivät nuo varmaan kovin vaikeasti ole kiinni, jotenkin tähän tyyliin: https://docs.keskofiles.com/f/btt/ASSET_PDF_24674769

Jos spoteista pystyy tosiaan säätämään värilämpötilaa niin tekisin sen ensisijaisesti. Kalvolla onnistuu myös sävyn muutos mutta menee aika askarteluksi ellei laita suoraan vaan kusenkeltaista ajoneuvovalokalvoa. Kokeilisin itse kirkasta kontaktimuovia ja sävyttäisin sitä kevyesti spraymaalilla tai tussilla.
 
Eivät nuo varmaan kovin vaikeasti ole kiinni, jotenkin tähän tyyliin: https://docs.keskofiles.com/f/btt/ASSET_PDF_24674769

Jos spoteista pystyy tosiaan säätämään värilämpötilaa niin tekisin sen ensisijaisesti. Kalvolla onnistuu myös sävyn muutos mutta menee aika askarteluksi ellei laita suoraan vaan kusenkeltaista ajoneuvovalokalvoa. Kokeilisin itse kirkasta kontaktimuovia ja sävyttäisin sitä kevyesti spraymaalilla tai tussilla.
Kiitos tuosta, inspiroituneena rupesin kaivamaan papereita ja aika samanlaisethan nämä ovat, eli tämmöset (upotettavat): https://docs.keskofiles.com/f/btt/ASSET_PDF_24752371

Vasemman alakulman kuvan perusteella lämpötilan muuttaminen ainakin olisi helppoa. Joku kyllä arveli katon kyprokin murtuvan helposti jos yrittää ottaa irti, en tiedä oliko se kokemusta vai miettimistä vain…
 
No tuo jousikiristyshän tuon pitää paikallaan. Tulee pois kun vain vetää alaspäin. Tuon asennusreikä on hieman suurempi kuin minimi, jonka lampun kaulus peittää sitten. Rohkeasti vain vedät pois ja muutat sävyn, ei tuossa mitään suurempaa vahinkoa saa aikaan.
 
K-raudan sivulla sanottiin, että ”uppoasennetut lamput ovat kiinteästi asennettuja ja muutokset vastivat sähköasentajan”. Tuossa ohjekirjassa ei asiasta mainita mitään, eikä tossa edes ole paljaita johtoja muutettavaksi?
 
K-raudan sivulla sanottiin, että ”uppoasennetut lamput ovat kiinteästi asennettuja ja muutokset vastivat sähköasentajan”. Tuossa ohjekirjassa ei asiasta mainita mitään, eikä tossa edes ole paljaita johtoja muutettavaksi?

Näin maallikkona vastaisin että ohjeen perusteella joudut vaihtamaan johdon muuntajan siitä päästä josta ei tule verkkojännitettä ulos vaan huomattavasti pienempää joka ei ole vaarallista eikä ole kiinteällä johdolla, sen voit huoletta tehdä.
 
Näin maallikkona vastaisin että ohjeen perusteella joudut vaihtamaan johdon muuntajan siitä päästä josta ei tule verkkojännitettä ulos vaan huomattavasti pienempää joka ei ole vaarallista eikä ole kiinteällä johdolla, sen voit huoletta tehdä.
Vetoan sitten oikeudessa tähän 😁
 
Kiitos!

vai kuitenkin näin päin

Sivukiinnitys kyseessä, mutta kiitos vinkistä, tämmöistäkin voi joskus tarvita.
 
Menee ehkä vähän "mikä tänään vituttaa", mutta menkööt...

Miten voi olla mahdollista että -79 vuoden asunnon lattia on niin epätasainen että heittoa on yli puoli senttiä metrillä? Ostin vuokraamaani kämpän hyvin autioon isoon eteiseen perus ikean vaatekaapin kun ajattelin sen olevan perus naulakkoa parempi ratkaisu. VIRHE.

20241219_142348.jpg

Kuvassa kaapit koottuna. Oikean puoleinen jää avokaapiksi. Kaappien alareunan väli antaa jotain osviittaa kieroudesta ja kaapit nojaavat jo voimakkaasti yhteen. Alunperin ajatus oli jättää oikeaan reunaan ~7cm rako, mutta asiaa nyt pari tuntia pähkäiltyäni aion käyttää oikean puolen seinää tukipisteenä. Eli 1m kaappi oikealta seinään kiinni, sitten nostaa vasenta reunaa kiiloilla jotta saa suoraan. Täytyy linjalaaserilla katsella, mutta arvioin vatupassilla että oikea reuna on n. 7mm vasenta ylempänä. Siihen perään vielä tuo 50cm levää kaappi niin se alkaa olla jo varmaan sentin irti maasta vs. oikea reuna.

Normaalisti laittaisin kaapit ensin toisiinsa kiinni, mutta kaappien asettaminen edes vierekkkäin niin että sivuseinät olisi kohdallaan tuntuu mahdottomalta. Ja tästähän seuraa myös se että täytyy laittaa joku lista peittämään koloa joka väkisin tulee syntymään kaapin ja lattian väliin. Huoh. Olisi pitänyt hankkia vaikka vaan tuo 50cm kaappi ja naulakko. Olin jo ajan puolesta budjetoinut homman siten että kasaan kaapit ja hoidan pari muuta pientä juttua ja se on sitten siinä. Nyt tuohon menee äkkiä tunteja. Vähän ihmettelyä, yritystä. Sitten hakemaan jotain sälää kaupasta ja edestakaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Menee ehkä vähän "mikä tänään vituttaa", mutta menkööt...

Miten voi olla mahdollista että -79 vuoden asunnon lattia on niin epätasainen että heittoa on yli puoli senttiä metrillä? Ostin vuokraamaani kämpän hyvin autioon isoon eteiseen perus ikean vaatekaapin kun ajattelin sen olevan perus naulakkoa parempi ratkaisu. VIRHE.

20241219_142348.jpg

Kuvassa kaapit koottuna. Oikean puoleinen jää avokaapiksi. Kaappien alareunan väli antaa jotain osviittaa kieroudesta ja kaapit nojaavat jo voimakkaasti yhteen. Alunperin ajatus oli jättää oikeaan reunaan ~7cm rako, mutta asiaa nyt pari tuntia pähkäiltyäni aion käyttää oikean puolen seinää tukipisteenä. Eli 1m kaappi oikealta seinään kiinni, sitten nostaa vasenta reunaa kiiloilla jotta saa suoraan. Täytyy linjalaaserilla katsella, mutta arvioin vatupassilla että oikea reuna on n. 7mm vasenta ylempänä. Siihen perään vielä tuo 50cm levää kaappi niin se alkaa olla jo varmaan sentin irti maasta vs. oikea reuna.

Normaalisti laittaisin kaapit ensin toisiinsa kiinni, mutta kaappien asettaminen edes vierekkkäin niin että sivuseinät olisi kohdallaan tuntuu mahdottomalta. Ja tästähän seuraa myös se että täytyy laittaa joku lista peittämään koloa joka väkisin tulee syntymään kaapin ja lattian väliin. Huoh. Olisi pitänyt hankkia vaikka vaan tuo 50cm kaappi ja naulakko. Olin jo ajan puolesta budjetoinut homman siten että kasaan kaapit ja hoidan pari muuta pientä juttua ja se on sitten siinä. Nyt tuohon menee äkkiä tunteja. Vähän ihmettelyä, yritystä. Sitten hakemaan jotain sälää kaupasta ja edestakaisin.
Näin se on omankin, -79 rakennetun rivitalonyhtiön jokaisessa kämpässä. Ilmeisesti tuolloin ei ole vielä tiedetty mitä käsite suora tarkoittaa. Tai sitten on vain oltu niin päissään.
 
Näin se on omankin, -79 rakennetun rivitalonyhtiön jokaisessa kämpässä. Ilmeisesti tuolloin ei ole vielä tiedetty mitä käsite suora tarkoittaa. Tai sitten on vain oltu niin päissään.
Mitään kokemusta betonin valusta / pohjien tasoittamisesta ei ole, mutta silti tuntuu etten noin huonoa lopputulosta saisi aikaan :D Täytyy vaihtaa remppakaljat tiukkaan viinaan niin alkaa varmaan onnistumaan.
 
Mitään kokemusta betonin valusta / pohjien tasoittamisesta ei ole, mutta silti tuntuu etten noin huonoa lopputulosta saisi aikaan :D Täytyy vaihtaa remppakaljat tiukkaan viinaan niin alkaa varmaan onnistumaan.
Lattiavaluissa on monta monessa, ei se ole mikään helppo homma ole saada vaateriin. Lisäksi, jos noita asioita ei ole mietitty, saattaa valun nurkat lähteä nousemaan laatan kovettuessa.

Kaapit yhteen, kiiloilla sokkelin alta vaateriin ja lista peittämään kiilat. (Mitta heittää, kitti/lista peittää.)
 
Lattiavaluissa on monta monessa, ei se ole mikään helppo homma ole saada vaateriin. Lisäksi, jos noita asioita ei ole mietitty, saattaa valun nurkat lähteä nousemaan laatan kovettuessa.

Kaapit yhteen, kiiloilla sokkelin alta vaateriin ja lista peittämään kiilat. (Mitta heittää, kitti/lista peittää.)
Lattiavalu on käsityötä ja siinä tulee noita heittoja ja normit sallivatkin sen. Tuolloin 70-luvulla käytettiin paljon vielä vaaituksessa letkua (ei laseria). Kaapin asentajat osaavat kyllä kiilata ja laittaa ruuveilla kiinni toisiinsa. (esim. tarvittaessa, kaappien väli,) laittaa vatupassilla kiilat suunnilleen valmiiksi vaateriin lattialle ja nostaa kaapin päälle. Tai sinne päin. Alkaen siitä korkeimmalla olevasta kohdasta tai puolittaa virheen tarvittaessa (seinän viereen jäävä pysty rako)
Hetken päästä noi usein jo sitten jäävät ns. normaaleiksi eli silmä tottuu. Sanoisin että aikakautensa normaalia rakentamista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 155
Viestejä
4 545 603
Jäsenet
74 935
Uusin jäsen
pyrtsä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom