Nykyään kun on noita nousevia alakoreja, niin alkaa tarve nostolle olemaan pieni.
Tuollainen on hyvä kun ei vie laskutilaa ollenkaan keittiöstä. Se korotetun astianpesukoneen yläpuolinen tila jää monesti käyttämättä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Nykyään kun on noita nousevia alakoreja, niin alkaa tarve nostolle olemaan pieni.
Heh, nuorempana olin kanssasi samaa mieltäKorotetusta puheen ollen, missä astianpesukone tulee olemaan? Itse en mistään hinnasta nimittäin luopuisi korotetusta astianpesukoneesta. Sen verran useasti tuon saa täyttää/tyhjentää, että ärsyttäisi kumarrella.
Toki kannattaa muistaa, että paikoin keittiössä voi olla tarve kaappitilalle siinä määrin, että on lattiasta kattoon kaappilinjoja ja tällöin uunin ja apk:n integroiminen korkeammalle ei vähennä työtasotilaa, sillä astianpesukoneen tilalle työtason alle jää kaappitilaa.
Nyt (lattialla) kuitenkin välinetaso on pikkaisen alle työtasokorkeuden (ihan ok) ja lasit menee ylätasolle ilman kumartelua, mutta lautaset alatasolla jäävät sen 15-20cm sormista. 
Parempaa liikuntaahan tuolla saa, nostat sen lautasen korkeammalle ja maanvetovoima pitää huolen, että teet työtäMutta viedäänkö apk:lla silloin kaappitilaa vai laitetaanko se niin korkealle että sen alle mahtuu jotain järkevää? Itse olen ihan tyytyväinen lattialla seisovaan koneeseen, mutta en sano etteikö vaikka 30 senttiä korkeammalla voisi olla optimaalisempi, mutta eikös tuo tarkoita 16cm sokkelin kanssa käytännössä jotain uunin peltilaatikkoa? Oudolta tuntuisi aterimet laittaa kainalon korkeudelle, mutta ehkä se sitten on kätevämpi kun tottuuNyt (lattialla) kuitenkin välinetaso on pikkaisen alle työtasokorkeuden (ihan ok) ja lasit menee ylätasolle ilman kumartelua, mutta lautaset alatasolla jäävät sen 15-20cm sormista.
Ehkä tämä on vain keskimittaisen mietiskely jaMuronTekkiläiset kaksimetriset uroot katselevat vain nenänvarttaan alaspäin![]()
Jos oikein ymmärsin skenaarion niin tuo tekee kyllä yleensä joko eteiskäytävästä tai keittiöstä ahdistavan hämärän. Jos ei pieni nettitutkiminen ja järjestely haittaa, niin mitäs jos nuo kolme kaappia vaihtaisi pelkkiin alakaappeihin ja heittäis pöytälevyn päälle? Saisit pidettyä keittiön pöytä-ja laatikkotilan, ja kaapeista ei tartteis luopua kokonaan vaan alakaapistosta varmasti löytyis tarpeeksi tilaa kaksion siivoustarvikkeille, käytännössä tuosta tulis pitkä saareke jossa ois pöytätilaa vaikka kuinka paljon. Imurille toki pitää löytää paikka, mutta olisko se mahdollista laittaa vaikka naulakon alle/sisään, tms? Tai sitten jättäs yhden kaapin ja purkais kaksi viimeistä rivistä...Itsellä pieni kaksio, eteistä ja keittiötä rajoittaa naulakko ja kolme kaappia. Keittiö sen 1,5mx1,5m. (nämä vastakkain). Välillä ahdistaa tuo keittiötilan ahtaus. Mietin jo jos purkaisi tuota seinää naulakkoon asti, mutta, pitäisi keksiä siivouskaapille uusi paikka.
Pitäisi saada vanhaan, epämääräisen kokoisella oviaukolla varustettuun kylmään autotalliin joku kevyt ovi pitämään isoimmat metsän eläimet ulkopuolella. Korkeutta aukolla on käyttöä katsoa riittävästi, n. 230 cm, mutta leveyttä vain 205 cm, eli olisi kiva olla joku ylöspäin nouseva ovi, jotta koko aukon leveys jäisi käytettäväksi auton sovittelua varten.
Ainoat löytämäni vaihtoehdot ovat olleet useamman sentin paksuisia eristettyjä nosto-ovia. Semmoisesta kun ottaa vielä mittatilauskoon, niin oven hinta alkaa ylittämään muun tallin arvon. Olisiko mitään yksinkertaisempia vaihtoehtoja kellään mielessä?



Pitäisi saada vanhaan, epämääräisen kokoisella oviaukolla varustettuun kylmään autotalliin joku kevyt ovi pitämään isoimmat metsän eläimet ulkopuolella. Korkeutta aukolla on käyttöä katsoa riittävästi, n. 230 cm, mutta leveyttä vain 205 cm, eli olisi kiva olla joku ylöspäin nouseva ovi, jotta koko aukon leveys jäisi käytettäväksi auton sovittelua varten.
Ainoat löytämäni vaihtoehdot ovat olleet useamman sentin paksuisia eristettyjä nosto-ovia. Semmoisesta kun ottaa vielä mittatilauskoon, niin oven hinta alkaa ylittämään muun tallin arvon. Olisiko mitään yksinkertaisempia vaihtoehtoja kellään mielessä?
Tuommoiset ladonovet tuossa nyt on, mutta ne eivät ole suorassa, vaan tykkäävät menemään kiinni itsekseen. Leveisiin oviin on hankala löytää mitään mekanismiakaan auki pitämiseen. Nykyratkaisu on tiiliskivi. Pressu on vähän liian ghetto kun talli kuitenkin näkyy suoraan tielle.Jos tosiaan ei eristysvaatimuksia jne. niin ottaisin mallia ladosta. Ihan sellaiset kaksi sivulle aukeavaa lautaovea, ei syö käytännössä yhtään tilaa aukosta kun asentaa saranat vain tarpeeksi leveälle. Toinen vaihtoehto olisi liukuovi, mutta valmiit mekanismit maksavat ja paskalla menee käyttäessä hermot. Jos itsellä on valmiudet tuollaisen rakenteluun tai naapurin "kyläsepälle" voi antaa projektin niin toki sitten, sinänsä tuohan ei kuitenkaan ole kuin kisko ja rullat. Edit. Löytyyhän noita liukuovikiskoja kilkkeineen ihan hyvään hintaa esim. puuilosta, mikäköhän silloin oli erikoiskriteeri kun aikoinaan ei erääseen projektiin löytynyt mieleistä. Mahdollisesti hellasärö tms.![]()
Yleensähän homma menee niin että 500€ tuote kaupassa on liian kallis, mutta 400€ työkalut ja 200€ osat ostamalla säästää 300€ kun "työkaluja käyttää muuhunkin ja omat työtunnit ilmaisia"
Jos halpa DIY kiinnostaa niin pressu ja vaijeri, mutta jos tarkoitus on avata ja sulkea oviaukko 2x päivässä niin en ehkä tekisi näin. Toki tuossa tapauksessa joka tapauksessa harkitsisin vain sähköovea kaukosäätimella
Edit. asuin muuten joskus kerrostalossa jossa taloyhtiön parkki sisäpihalla oli aidattu ja siinä sähköinen portti. Oven avaus kulkulätkällä portin vierestä, oli muuten kohtuullisen rasittavaa nousta aina autosta sisään ja ulos ajaessa varsinkin kun autot kuitenkin olivat taivasalla niin ei ollut edes mitään parkkiluolan tms. hyötyjä
Jalankulkijoille oli kuitenkin käyntiportti niin ei mitään suurta turvallisuusaspektiakaan, ehkä pelättiin autovarkauksia![]()
Sitä kyseltiin kun tallin viereen rakennutettiin katos, mutta raksasetä epäili oven karmien ympärillä olevien palkkien olevan osa kantavia rakenteita, eikä suostunut hommaan. Saisi kai ne väliaikaisesti tuettua ja rakennettua uudet, mutta siinä hommassa parit mittatilausovet häviävät budjetin pyöristysvirheisiin.Miten olisi aukon isonnus/pienennys standardikokoiseksi?
Siellä se ovi nyt lepää. Tämmöisen tilasin ja asennus onnistui kahdestaan, vaikka asennusohjeita kyllä oli kolme eri versiota ja kaikki hieman eri mieltä keskenään: Isomatic Autotallin nosto-ovi Nordic 2375x2125mm vaakauritettu + avaaja Liftronic 500Nosto-ovien asennusohjeita tutkimalla tulin siihen johtopäätökseen, että ovi asennetaan aukon sijaan sisäseinään, eikä näin pitäisi haitata vaikka ovi on liian leveä. Kunhan on vaan riittävästi vapaata tilaa sivuilla, ja sitä on. Aukon korkeus on taas enemmän kuin perusovissa, mutta se on helposti korjattu parilla puunpalalla.
Pari ajatusta:Kysymyksiä/pohdittavia asioita:
-Lämmitysmuoto? ILP+sähkö on ollut mietinnässä.
-Ilmanvaihdon toteuttaminen
-Välipohjassa ja seinissä on noin 10 m^3 purua. Kuinka se on järkevin poistaa?
-Hankintojen kilpailutus. Tavaraa tulee paljon, mutta useissa erissä. Saako rautakaupoista jotain alennusta näissä tapauksissa?
Saa esittää mielipiteitä ja antaa vinkkejä.
Koitan saada ILP:lle sellaisen paikan, että puhaltaa ylä- ja alakertaan. Jos ei onnistu, niin sitten täytyy olla kaksi laitetta. Kyllä tosiaan täytyy laitella koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla. Onneksi ilmanvaihtoputkille on hyvin tilaa.Pari ajatusta:
ILPillä lämmitys olisi varmasti kustannustehokkain ratkaisu, mutta melko varmasti tarvitset joko kaksi pumppua tai multi-split -laitteen, ellet sitten käytä osin sähköpattereita. Kesällä tietysti jäähdytysmahdollisuus iso plussa, joten itse panostaisin kahteen ilppiin helpomman säätelyn vuoksi. Ei ne kuitenkaan ihan hirveästi maksa kun ajattelee koko remppaa. Osta joku muu kuin Mitsun kone.
Ehdottomasti koneellinen ilmanvaihto jos on mahdollista laitella kanavat tässä yhteydessä. IV-koneeksi vaikka joku riittävän iso Vallox, lähinnä ajatellen sitä, ettei konetta tarvi huudattaa lähes täysillä vaan on pelivaraa kosteuden tai CO2:n poiston suhteen tarvittaessa. LTO säästää pitkällä aikavälillä lämmityskuluissa mukavasti kun hyötysuhde on keskimäärin luokkaa 70-80%, ja toimii myös kesällä viileän talteenotossa.
Jos jätät takan oikeaa käyttöä varten niin katso, saatko saneerattua sille tuloilman jotenkin muuten kuin huoneilmasta.
Rautakauppojen hinnoissa on aina hyvin paljon ilmaa, ja tietysti isompi alennus jos ostokset on isompia.
Itse ajattelin tuota lämmitys/jäähdytys -tarvetta kahden laitteen kannalta. Lämmittäessä paras paikka sisäyksikölle on alakerta ja jäähdyttäessä juuri toisin päin. Asumismukavuuden kannalta yhdellä laitteella voi tulla ongelmia eli jompi kumpi kerros kärsii.Koitan saada ILP:lle sellaisen paikan, että puhaltaa ylä- ja alakertaan. Jos ei onnistu, niin sitten täytyy olla kaksi laitetta. Kyllä tosiaan täytyy laitella koneellinen ilmanvaihto lämmöntalteenotolla. Onneksi ilmanvaihtoputkille on hyvin tilaa.
Saunakin on tietysti puukiukaalla joten sillekin täytyy saada tuloilma ulkoa. Ei pitäisi olla mikään mahdoton homma.
Kysymyksiä/pohdittavia asioita:
-Lämmitysmuoto? ILP+sähkö on ollut mietinnässä.
-Ilmanvaihdon toteuttaminen
-Välipohjassa ja seinissä on noin 10 m^3 purua. Kuinka se on järkevin poistaa?
-Hankintojen kilpailutus. Tavaraa tulee paljon, mutta useissa erissä. Saako rautakaupoista jotain alennusta näissä tapauksissa?
Saa esittää mielipiteitä ja antaa vinkkejä.
En tiedä kyllä tuosta Grohen laadukkuudesta. Meillä sellainen on, enkä nyt pidä sitä esimerkiksi Oras:ta laadukkaampana. "Gimmickejä" täynnä, joten esimerkiksi jokaiselle vieraalle jotka käyvät saunomassa pitää tuon käyttö opettaa, Oraksella ei ollut tuota ongelmaa.Onko porukka tilannut suihkuja ulkomailta Latviasta tms? Itsellä kylpyhuoneen päivitys menossa ja mietinnässä millaiset suihkut sinne kannattaa laittaa ja mistä parhaimpaan hintaan. Tällä hetkellä mielessä jokin Hans Grohen/Grohe sadesuihku, koska ovat ilmeisesti laadukkaimpia. Onko suihkuissa eri hintaisissa isojakin eroja vai onko vain markkinamiesten höpinöitä?


Eikö altaan remppaa helposti itsekin? Minkä kokoinen allas on?Jahas, irtoaa laatat uima-altaasta
Sinänsä ei odottamatonta, uima-allashuolto varoitteli että pitkään kuivana olleessa voi näin käydä. Nyt vaan miettimään mitä tuolle altaalle tekee.
Kylppäri ja viereinen vessa odottavat jo lähivuosien remonttia niin ajatus oli kokeilla tuleeko allasta käytettyä ja päättää rempan yhteydessä mitä altaalle tekee. Toki en nytkään käy altaalle erikseen mitään tekemään, mutta päätös on vaikeampi kun ei saa dataa tuleeko oikeasti uitua kerran päivässä vai kerran viikossa.
Tuosta tulee remppafirma antamaan tarjouksen, mutta tuskin 20k€ riittää. Pelkät käyttökulut eivät kirpaisisi, mutta tuolla summalla pitää jo olla käyttöä ihan tosissaan
Ehkä jos laittaisi altaan saunan päätyyn upotetun poreammeen ja asentaisi lattian loppuun 3/4 osaan. Sinne sitten viski- ja sikarilounge. Viinikellari lattian alle
Ei sillä että halvemmaksi tulisi, mutta olisiko käyttöä enemmän. No pääsin sentään uimaan lenkin omassa altaassa![]()
Onko porukka tilannut suihkuja ulkomailta Latviasta tms? Itsellä kylpyhuoneen päivitys menossa ja mietinnässä millaiset suihkut sinne kannattaa laittaa ja mistä parhaimpaan hintaan. Tällä hetkellä mielessä jokin Hans Grohen/Grohe sadesuihku, koska ovat ilmeisesti laadukkaimpia. Onko suihkuissa eri hintaisissa isojakin eroja vai onko vain markkinamiesten höpinöitä?
En tiedä kyllä tuosta Grohen laadukkuudesta. Meillä sellainen on, enkä nyt pidä sitä esimerkiksi Oras:ta laadukkaampana. "Gimmickejä" täynnä, joten esimerkiksi jokaiselle vieraalle jotka käyvät saunomassa pitää tuon käyttö opettaa, Oraksella ei ollut tuota ongelmaa.Toki jos ulkonäkö on tärkeää, niin ihan näyttäviä nuo kyllä on. Toisaalta niin on Oraskin.
Eikö altaan remppaa helposti itsekin? Minkä kokoinen allas on?
Kyllä se yllättää, kun vettä tulee laskukärsästä vaikka mitä namiskaa vääntelee. Täysin tarpeeton gimmick, jonka olisi voinut välttää kahteen suuntaan pyörivällä hanalla, mutta ratkaistiinkin sillä, että kärsän asento määrää mistä vesi tulee. Ei tarvinne heti alkaa mäntteilemään, kun joku typerä ratkaisu saa raapimaan päätä?Kuulostaa kyl et jos jollekin pitää opastaa hanan käyttöä niin hänellä on varmaan ongelmia monien muidenkin osa-alueiden kanssa elämässä?
No niin tuli kämppä ostettua.. Olisihan tuota voinut perehtyä asioihin aikaisemmin, mutta diili käveli vastaan ja kaikki tapahtui nopeasti.
-
Eli pitäisi alkuunsa
1. tapetit irrottaa
2. tasoittaa
3. maalata
1. Mitä työkaluja tarvitsen? Joku höyryirroitin tapettiin tms. tikkaita.
2. Mikä on hyvä tasoitemerkki, ei ihan hirveästi koloja mut kait noi vois tasoitella osan ainakin
3. Mitä pensseleitä/rullia kannattaa hankkia, ja mistä hintaluokasta että tulee kerralla kunnolla?
Ja kyllä vähän tyhmäksi heittäydyn, tiedän toki osan, mutta jos saisi sellaisen starttipaketin... tai linkin sellaiseen.
Tein saman homman (jo myytyyn) kerrostaloasuntooni useita vuosia sitten. Homma lähti liikkeelle siten, että ensin otin listat irti lattianrajoista. Listat oli kiinni jonkinlaisilla ruuveilla/betonitulpilla, niin siinä piti käyttää apuna ruuvimeisseliä ja ohutkärkistä sorkka-/purkurautaa. Loppujen lopuksi listat lähtivät irti helposti ja pysyivät ehjinä niin, että maalausurakan jälkeen ne pystyi laittamaan takaisin niille sijoilleen. Siinä apuna tarvittiin vasaraa. Seuraavaksi suojasin lattiat seinän vierestä sellaisella leveällä muovilla. Muovirulla oli saatu joskus aikoinaan naapurilta.
Tapetit lähti helposti, kun niitä kostutteli ensin sienellä ja lastan avulla tökki irti. Tapetin rippeet laitoin suoraan jätesäkkiin, niin huone pysyi siistimpänä. Talo oli suht uudehko (rakennettu 2000-luvulla), ja olin asunnon toinen asukas, niin seinissä oli vain yhdet tapetit ja pohjalla valkoinen pohjamaali tai sellainen pohjustus. Eli ei tarvinnut tapella ja repiä vuosikymmenten paksuisten tapettikerrosten läpi. Seinissä oli ruuvinreikiä, jotka tasoittelin Ilves-maalien pikasiloitteella. Katselin, että nykyään tuolla valmistajalla ei ole enää myynnissä tuota mutta eiköhän sitä jotain siloitetta löydy kaupoista. Siloitteen levittelyssä oli taas lasta apuna. Syvempien reikien kohdalla on hyvä huomata, että siloite kuivuessaan hieman kutistuu, joten reikää joutuu tasoittelemaan useamman kerran, jos ei halua, että siihen kohdalle jää pieni kuoppa.
Tasoitusten jälkeen rajailin katosta ja muista tarvittavista kohdista rajat maalarinteipillä. Telasetin olin hankkinut Prismasta. Tuskin oli mikään ammattilaistason vehje mutta maalatessa ei sentään nukkaa tai mitään muuta irronnut ja jäänyt seinään kiinni. Maalausjärjestys taisi mennä niin, että ensin telasin ja hipistelin katon ja lattian rajat, jonka jälkeen seinän keskiosat. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi hyvä ehkä ollut olla sellainen jatkovarsi telaan, ettei olisi tarvinnut pomppia jakkaralla niin paljon, kun maalasi yläosia. Pensseliä en tarvinnut ollenkaan, kun oli lähinnä vain suoraa seinää mitä maalata.
Älä ainakaan osta halvinta 3-askelmaista tikasta, ovat melko rimpuloita. Anza ja Sokeva on hyviä pensseli/telamerkkejä. Johonkin liisterin levitykseen (jos tapetoi) sitten joku halpa pensseli ja tela. Ja mielellään semmoiset kahvat, joihin on maalitela vaihdettavissa. Maalistakin kannattaa maksaa vähän ekstraa, että saa kunnon peittävyyden.Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Lähinnä törmää koko ajan näihin "käytä kunnon työvälineitä", mutta mikä on kunnon työväline? Juu, on mulla akkuvehkeet yms. laatumerkkiä, mutta tälläisissä perinteisissä pensseleissä ja teloissa vähän arpomista..
Mikähän ois hyvä yleistikas, että saisi hyvät telineet tapetin poistoon.. ? Vai onko väliä, että senkus ostaa vaan.
Katto varmaankin kannattanee ensin maalata ja sitten muut...
Ikkunan karmitkin (ruskeat nyt) pitäisi maalata, mutta ilmeisesti se kannattaa tehdä kesällä kun "ikkunat saa irti"? Pitäneekö paikkansa.
Paikkakunnalla on K-rauta ja rautaprisma, kumpaahan sitä kaiken keskittäisi![]()
No niin tuli kämppä ostettua.. Olisihan tuota voinut perehtyä asioihin aikaisemmin, mutta diili käveli vastaan ja kaikki tapahtui nopeasti.
-
Eli pitäisi alkuunsa
1. tapetit irrottaa
2. tasoittaa
3. maalata
1. Mitä työkaluja tarvitsen? Joku höyryirroitin tapettiin tms. tikkaita.
2. Mikä on hyvä tasoitemerkki, ei ihan hirveästi koloja mut kait noi vois tasoitella osan ainakin
3. Mitä pensseleitä/rullia kannattaa hankkia, ja mistä hintaluokasta että tulee kerralla kunnolla?
Ja kyllä vähän tyhmäksi heittäydyn, tiedän toki osan, mutta jos saisi sellaisen starttipaketin... tai linkin sellaiseen.
No niin tuli kämppä ostettua.. Olisihan tuota voinut perehtyä asioihin aikaisemmin, mutta diili käveli vastaan ja kaikki tapahtui nopeasti.
-
Eli pitäisi alkuunsa
1. tapetit irrottaa
2. tasoittaa
3. maalata
1. Mitä työkaluja tarvitsen? Joku höyryirroitin tapettiin tms. tikkaita.
2. Mikä on hyvä tasoitemerkki, ei ihan hirveästi koloja mut kait noi vois tasoitella osan ainakin
3. Mitä pensseleitä/rullia kannattaa hankkia, ja mistä hintaluokasta että tulee kerralla kunnolla?
Ja kyllä vähän tyhmäksi heittäydyn, tiedän toki osan, mutta jos saisi sellaisen starttipaketin... tai linkin sellaiseen.
Tästä mielellään lukee lisää. Oli vastaavan ikäinen mökki ja samat suunnitelmat, mutta lopputulemana päätettiin mennä helpomman kautta. Eli mökin vaihto paremmin tarpeita vastaavaksi. Eri pohjaratkaisuja piirsin ties kuinka monta ja varsin toimiva olisi paperilla tullut. Jääkö sulla käytännössä ranka pystyyn ja melkein kaikki muu uusiksi vai onko jotain jo uusittu? Ei tarvitse pohjassa välittää nykyisistä ikkuna-aukoista jne.Olisi tarkoitus aloitella mökin täydellistä remonttia ympärivuotiseen käyttöön. Mökki on 50-luvulla rakennettu 1,5 kerroksinen puurunkoinen hyvin kevyesti eristetty vain kesäkäytössä ollut. Mökissä on kantovesi saunaan ja saunasta vedet menee imeytyskenttään. Mökin kulmalle tulee kuitenkin kunnan vesi ja viemäri eli ne olisi tarkoitus ottaa käyttöön. Tässä on hahmotelma mökin pohjapiirroksesta (Ei sattunut ihan mittakaavaan. Piirroksessa katkoviivalla näkyy yläkerran paikka):
![]()
Vaatimukset/haluja:
-Ympärivuotiseen käyttöön
-Sisävessa
-Kaksi etätyöpistettä (toinen yläkertaan ja toinen alakertaan)
-Ilmastointi
Yläkertaan kulku on nyt pukuhuoneesta tikkaita pitkin. Täytyy rakentaa kunnon portaat ja näillä näkymin ne tulisi vasempaan yläkulmaan.
Remontti on jo alkanut yläkerran purkamisella ja tarkoituksena on saada yläkerta valmiiksi tämän vuoden aikana ja ensi vuonna sitten alakerta.
Yläkertaan täytyy saada mahdutettua yksi etätyöpiste, parisänky, säilytystilaa vaatteille ja pari vierassänkyä. Tila jää ehkä yhtenäiseksi tai sitten väliin tulee yksi seinä. Ongelmia aiheuttaa tilan mataluus ja katon keskikohtaa on tarkoitus korottaa 190 cm:iin. Kattotuolien väli on 100 cm. Löytyykö mitään paneelia, joka kestäisi noin pitkän koolausvälin vai onko seinät ja katto levytettävä? Tietysti kattotuolien väleihin voisi laittaa ylimääräiset koolaukset. Tilaa madaltavaa koolausta haluan välttää.
Alakertaan tulisi sitten keittiö, olohuone, sauna, suihku, kodinhoitohuone ja vessa. Pohjaa ei ole millään tavalla vielä lyöty lukkoon eli periaatteessa se voi muuttua paljonkin nykyisestä. Saunaa voi joutua vähän pienentämään, että saa nykyiseen pukuhuoneeseen mahtumaan suihkun, kodinhoitohuoneen (eli käytännössä pyykkikone) ja vessa. Tuolta olisi myös hyvä päästä suoraan ulos kulkematta olohuoneen kautta.
Keittiö pysyy todennäköisesti nykyisellä paikallaan, mutta voi sitä muuallekin suunnitella. Nykyinen sijainti olisi paras putkien vetämisen kannalta. Takka ei ole pakollinen, mutta se jätetään, jos se mahtuu olemaan.
Kysymyksiä/pohdittavia asioita:
-Lämmitysmuoto? ILP+sähkö on ollut mietinnässä.
-Ilmanvaihdon toteuttaminen
-Välipohjassa ja seinissä on noin 10 m^3 purua. Kuinka se on järkevin poistaa?
-Hankintojen kilpailutus. Tavaraa tulee paljon, mutta useissa erissä. Saako rautakaupoista jotain alennusta näissä tapauksissa?
Saa esittää mielipiteitä ja antaa vinkkejä.
Käytännössä ei jää mitään muuta kuin ranka vanhaa. Ikkunoiden ja ovien paikkoja muutetaan tarpeen mukaan. Teen mahdollisimman paljon itse ja tiedän, että tuossa tulee menemään useampi vuosi.Tästä mielellään lukee lisää. Oli vastaavan ikäinen mökki ja samat suunnitelmat, mutta lopputulemana päätettiin mennä helpomman kautta. Eli mökin vaihto paremmin tarpeita vastaavaksi. Eri pohjaratkaisuja piirsin ties kuinka monta ja varsin toimiva olisi paperilla tullut. Jääkö sulla käytännössä ranka pystyyn ja melkein kaikki muu uusiksi vai onko jotain jo uusittu? Ei tarvitse pohjassa välittää nykyisistä ikkuna-aukoista jne.
Uuteen mökkiinkin piti tehdä remppaan. Noin 10k€ hankinnoilla rautakaupasta sai projektiasiakkaana reilut 10% alea varastotavaroista. Tilaustuotteista alennukset ihan pähkinöitä.
Omat vinkit:No niin tuli kämppä ostettua.. Olisihan tuota voinut perehtyä asioihin aikaisemmin, mutta diili käveli vastaan ja kaikki tapahtui nopeasti.
-
Eli pitäisi alkuunsa
1. tapetit irrottaa
2. tasoittaa
3. maalata
1. Mitä työkaluja tarvitsen? Joku höyryirroitin tapettiin tms. tikkaita.
2. Mikä on hyvä tasoitemerkki, ei ihan hirveästi koloja mut kait noi vois tasoitella osan ainakin
3. Mitä pensseleitä/rullia kannattaa hankkia, ja mistä hintaluokasta että tulee kerralla ovikunnolla?
Ja kyllä vähän tyhmäksi heittäydyn, tiedän toki osan, mutta jos saisi sellaisen starttipaketin... tai linkin sellaiseen.
Omat vinkit:
Hionta varrellisella hiomalevylle (osta hyvä) alota 120 korkeudella ja viimeistele 240 karkeudella. Akkuvehkeet on paljon huonompia ja hitaampia kuin tuo hiomalevy.
Onko lattialämmitys riittävällä teholla? Jotkut tummat laastit ymmärtääkseni muuttuu sävyltään vaaleammiksi kun kastuvat, eli voi johtua myös suuresta suihkuttelumäärästä joka ajaa kosteuden saumalaastiin ja lattialämmitys ei ehdi kuivattamaan sitä ennen seuraavaa henkilöä. Voi myös olla, että joku noista käytetyistä puhdistusaineista on imeytynyt siihen saumalaastiin ja värjänny sen nyt vaaleaksi jollon korjauskeino on oikeastaan vanhan saumalaastin poisto pinnan osalta ja uuden hierominen päälle. Riittävän syvälle, että uusi tarttuu, tarpeeks matalalle ettei mene vesieristeeseen.Kylppärissä on tummat lattialaatat tummalla saumalla. Suihkun läheisyydessä saumat ovat jatkuvasti vaaleat. Kalkistahan tuo varmaan johtuu? On koetettu jynssätä, pyyhkiä, harjata ja kokeiltu sekä emäksistä, hapanta ja neutraalia ainetta mutta täysin tyydyttävää lopputulosta ei oikein tunnu saavan mitenkään.
Olisiko arvon tekkiläisillä hyviä vinkkejä laattojen ja saumojen puhtaanapitoon?
Vaikea sanoa lattialämmityksen tehosta, kyllä tuo kohtuullisessa ajassa minusta kuivuu.Onko lattialämmitys riittävällä teholla? Jotkut tummat laastit ymmärtääkseni muuttuu sävyltään vaaleammiksi kun kastuvat, eli voi johtua myös suuresta suihkuttelumäärästä joka ajaa kosteuden saumalaastiin ja lattialämmitys ei ehdi kuivattamaan sitä ennen seuraavaa henkilöä. Voi myös olla, että joku noista käytetyistä puhdistusaineista on imeytynyt siihen saumalaastiin ja värjänny sen nyt vaaleaksi jollon korjauskeino on oikeastaan vanhan saumalaastin poisto pinnan osalta ja uuden hierominen päälle. Riittävän syvälle, että uusi tarttuu, tarpeeks matalalle ettei mene vesieristeeseen.

Homepilkut/tummat kohdat saumoissa voi kertoa joko riittämättömästä kuivumisesta, tai toisaalta riittämättömästä ilmanvaihdosta. Ilmanvaihto jos on ketuillaan niin tuota tuoksua voi tulla kun lattiasta haihtuva kosteus jää pyörimään kylpyhuonetilaan. Voi tulla myös sieltä lattiakaivosta ylös jos korvausilman saanti oikeita reittejä pitkin on riittämätöntä ja märkää hiuspehkoa kaivo täynnä.-99 kämpän märkätilaan on ajan kanssa tullut kosteaa tuoksua, vesieristeet löytyy ja kämppään siis kuntotarkastuksen jälkeen muutettiin elokuussa, eikä mitään tuoksuja tai kohonneita kosteuksia löytynyt. Lattialämmitys löytyy ja sitä on pidetty sillälailla jalkaan lämpimältä tuntuvana, ja lattiat on suihkun jälkeen aina lastalla kaavittu. Talossa asuu vain 2 aikuista eli ei mitään riskiä, että muksut ois seiniä valelleet vedellä tms. Suihkun välittömässä läheisyydessä tuoksu on voimakkain ja laattasaumoissa näkyy selviä halkeamia ja sellasta perus homepilkkua. Onko tuo mahdollisesti ainoa hajun lähde? Tilattiin laattasaumojen uusinta tuolta alueelta, jossa vauriota näkyy, eikös sen pitäisi olla aikalailla riittävä toimenpide ennen kuin jollain aikataululla rempataan kylppäriä? Kastuvat seinät on rankarakenteisia kipsilevyväliseiniä, eli rakenteet kyllä kuivuvat ajan kanssa jos nyt ylipäänsä niin huono tuuri olisi käynyt, että vesieriste olisi laatan takana paikallisesti vaurioitunut ja halkeamien takia laattojen tartuntalaastiin yms päätyvä kosteus olisi poikkeuksellisen suurta.
Ilmanvaihto on nuohottu muutama vuosi sitten, lisäksi kylppäristä on kahteen suuntaan ovet jotka yleensä on auki, joten kosteuden pitäisi kyllä poistua aika tehokkaasti vieläpä nyt talvella, kun sisäilman kosteus muuten on aivan minimissä. Pintakosteusmittarilla ei löytynyt mitään poikkeavia kohtia silloin kuntotarkastuksessa, kun oli pari päivää ollut märkätila käyttämättä sen ohjeen mukaan, vertailua tehtiin siis kylppärin ympäri eikä esim suihkuseinän alueella korostunut pintakosteudet mitenkään. On toki mahdollista, että kylppäri on myös ennen tuota pesty hyvin, joten mahdolliset homepilkut laattasaumoissa tai laattasaumojen halkeamien raoissa ovat sitten taas pikkuhiljaa kertyneet. Samanlaisia pilkkuja ilmeentyi edellisessä kämpässä tuoreempaan kylppäriin saumoihin, mutta toki saumat olivat ehjät ja niitä sitten välillä pestiin.Homepilkut/tummat kohdat saumoissa voi kertoa joko riittämättömästä kuivumisesta, tai toisaalta riittämättömästä ilmanvaihdosta. Ilmanvaihto jos on ketuillaan niin tuota tuoksua voi tulla kun lattiasta haihtuva kosteus jää pyörimään kylpyhuonetilaan. Voi tulla myös sieltä lattiakaivosta ylös jos korvausilman saanti oikeita reittejä pitkin on riittämätöntä ja märkää hiuspehkoa kaivo täynnä.
Ilmanvaihto pitäs putsata 5-10v välein riippuen talon sijainnista (ympäristön epäpuhtaudet siitepölymäärän, liikenteen, hiekkatien, yms. vaikutuksesta). Jos ei ole tietoa millon tehty ni kannattaa putsauttaa kanavat, säädättä ilmamäärät ja seurata tilannetta. Pintakosteusmittari kertoo toki sitten jos esimerkiksi seinissä on pysyvää kosteutt jota lattialämmitys ei pysty poistamaan...
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.