Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Tässä on mahdollisesti hankinnassa 2-kerroksinen rivitaloasunto, 5h 118m². Kph+sauna yläkerrassa. Muut taloyhtiön asunnot (2kpl) ovat kolmioita ja yhdessä tasossa. Tänään aamulla oli kosteusmittaus ja erityisesti kiinnosti juurikin kph:n tulokset. Nykyiset asukkaat eivät taida juuri lastoittaa lattiaa suihkun jälkeen kun kyseessä 10v vanha kohde ja nyt jo lattialaatat aivan kalkissa. Kosteusmittauksessa todettiin, että suihkuseinän sekä viereisen seinän alakaakelien 1. rivi on kostea, tätä vahvistaa myös se kun kyseisellä alueella silikonisauma on melko huonossa kunnossa. Seinäkaakelit ovat isompaa, ~20x30cm kokoa ja lattialaatat pientä 10x10cm kokoa (en ole mitannut mutta silmäarviolta tätä kokoa).

Kosteusmittaaja sanoi että hänen kokemuksen perusteella alimman kaakelirivin kosteus johtuu siitä, että lattian ja seinän rajalla silikoni on runtattu liian syvään, jolloin silikoni on tarttunut vesieristeeseen eikä näin ollen kosteus pääse valumaan seiniltä lattialle ja siitä eteenpäin. Seinän 1. kaakelirivin saumat ovat alkaneet tummua paikoitellen (homekasvustoa?) ja lattialaattojen saumat ovat alkaneet kulumaan kohtuuttoman paljon suhteessa asunnon ikään ainakin omasta mielestäni.

Onko palstalla tietäjiä että miten kannattaisi edetä. Kosteusmittaajan korjausehdotus oli vain poistaa vanha silikonisauma ja laittaa se uudestaan niin ettei sitä runtata liian syvään jotta silikoni ei pääse tarttumaan vesieristeeseen. Ehdotti myös että lattialaattojen saumat uusitaan, samaten seinän kaakelien saumat. Seinäsaumoja ei ehkä ihan koko alalta tarvitsisi vaihtaa, puolesta välin seinän korkeutta voisi riittää. Onko kokemusta väellä että riittääkö kosteusmittaajan ehdottamat toimenpiteet? :) Mielelläni kuulen muiden kph-projekteista lisää, nimenomaan tällaisista kosteusongelmaisista kohteista ja niiden ratkaisuista.
 
Tässä on mahdollisesti hankinnassa 2-kerroksinen rivitaloasunto, 5h 118m². Kph+sauna yläkerrassa. Muut taloyhtiön asunnot (2kpl) ovat kolmioita ja yhdessä tasossa. Tänään aamulla oli kosteusmittaus ja erityisesti kiinnosti juurikin kph:n tulokset. Nykyiset asukkaat eivät taida juuri lastoittaa lattiaa suihkun jälkeen kun kyseessä 10v vanha kohde ja nyt jo lattialaatat aivan kalkissa. Kosteusmittauksessa todettiin, että suihkuseinän sekä viereisen seinän alakaakelien 1. rivi on kostea, tätä vahvistaa myös se kun kyseisellä alueella silikonisauma on melko huonossa kunnossa. Seinäkaakelit ovat isompaa, ~20x30cm kokoa ja lattialaatat pientä 10x10cm kokoa (en ole mitannut mutta silmäarviolta tätä kokoa).

Kosteusmittaaja sanoi että hänen kokemuksen perusteella alimman kaakelirivin kosteus johtuu siitä, että lattian ja seinän rajalla silikoni on runtattu liian syvään, jolloin silikoni on tarttunut vesieristeeseen eikä näin ollen kosteus pääse valumaan seiniltä lattialle ja siitä eteenpäin. Seinän 1. kaakelirivin saumat ovat alkaneet tummua paikoitellen (homekasvustoa?) ja lattialaattojen saumat ovat alkaneet kulumaan kohtuuttoman paljon suhteessa asunnon ikään ainakin omasta mielestäni.

Onko palstalla tietäjiä että miten kannattaisi edetä. Kosteusmittaajan korjausehdotus oli vain poistaa vanha silikonisauma ja laittaa se uudestaan niin ettei sitä runtata liian syvään jotta silikoni ei pääse tarttumaan vesieristeeseen. Ehdotti myös että lattialaattojen saumat uusitaan, samaten seinän kaakelien saumat. Seinäsaumoja ei ehkä ihan koko alalta tarvitsisi vaihtaa, puolesta välin seinän korkeutta voisi riittää. Onko kokemusta väellä että riittääkö kosteusmittaajan ehdottamat toimenpiteet? :) Mielelläni kuulen muiden kph-projekteista lisää, nimenomaan tällaisista kosteusongelmaisista kohteista ja niiden ratkaisuista.
No ensinnäkään en nyt välttämättä sanoisi kohdetta kosteusongelmaiseksi, jos kerran kylppärissä on vesieristeet ja se on noinkin uusi. Toki tuollainen virheellinen silikonisauman asennus voi noita "pintakosteuksia" lisätä, ja on helppo fiksi tilanteen kunnostamiseksi. Myös noita kaakelisaumojen uusimisia voi tehdä ja esimerkiksi me teetettiin meidän 23v vanhaan kylppäriin, paikallisesti suihkun alueelle, kun oli selvästi halki noita saumoja ja todella huonossa kunnossa paikoitellen. Uusittuja saumoja laitettiin 3 neliön alueelle suihkun ympäristöön (meillä lähinä seinää) ja uusittiin silikonit. Tuo oli päivän urakka ja maksoi n. 600 euroa. En teettäisi tuollaisia yhtään laajemmin, koska esimerkiksi isommalla mittakaavalla tuosta tulee sen verran kallista, että sama melkein lähteä remppaamaan sitä kylppäriä uusilla kaakeleilla jne, kun ikää kuitenkin on.

Ottaisin tässä kuitenkin nyt ihan ensialkuun selville, että mitä yhtiöjärjestys sanoo vastuunjaosta. Todennäköisesti tuo kaakelointi jne vesieristeen ulkopuoleinen asia on osakkaan vastuulla, mutta jos epäillään, että jotain isompaakin ongelmaa olisi, niin silloin saattaa olla yhtiön etu selvittää kuntoa, ettei mikään homepommi sentään muhi. Tämä toki epätodennäköistä. Tekisin varmaan niin, että uusisin silikonisaumat ja putsaisin noi kaakelisaumat ja niihin saa sellasia pinnoiteaineita ja vaihtaisin niitä saumoja vasta, jos niissä on selkeitä halkeamia jne.
 
No ensinnäkään en nyt välttämättä sanoisi kohdetta kosteusongelmaiseksi, jos kerran kylppärissä on vesieristeet ja se on noinkin uusi. Toki tuollainen virheellinen silikonisauman asennus voi noita "pintakosteuksia" lisätä, ja on helppo fiksi tilanteen kunnostamiseksi. Myös noita kaakelisaumojen uusimisia voi tehdä ja esimerkiksi me teetettiin meidän 23v vanhaan kylppäriin, paikallisesti suihkun alueelle, kun oli selvästi halki noita saumoja ja todella huonossa kunnossa paikoitellen. Uusittuja saumoja laitettiin 3 neliön alueelle suihkun ympäristöön (meillä lähinä seinää) ja uusittiin silikonit. Tuo oli päivän urakka ja maksoi n. 600 euroa. En teettäisi tuollaisia yhtään laajemmin, koska esimerkiksi isommalla mittakaavalla tuosta tulee sen verran kallista, että sama melkein lähteä remppaamaan sitä kylppäriä uusilla kaakeleilla jne, kun ikää kuitenkin on.

Ottaisin tässä kuitenkin nyt ihan ensialkuun selville, että mitä yhtiöjärjestys sanoo vastuunjaosta. Todennäköisesti tuo kaakelointi jne vesieristeen ulkopuoleinen asia on osakkaan vastuulla, mutta jos epäillään, että jotain isompaakin ongelmaa olisi, niin silloin saattaa olla yhtiön etu selvittää kuntoa, ettei mikään homepommi sentään muhi. Tämä toki epätodennäköistä. Tekisin varmaan niin, että uusisin silikonisaumat ja putsaisin noi kaakelisaumat ja niihin saa sellasia pinnoiteaineita ja vaihtaisin niitä saumoja vasta, jos niissä on selkeitä halkeamia jne.

Joo ei tietenkään varsinaisesti kosteusongelmainen ole mutta ongelma se on pienikin :) Oma näkemys tällaisesta paikallisesta saumojen uusimisesta on se että ero näkyy uusitun ja vanhan sauman välillä, sitä en tiedä miten selkeästi mutta näkyy kuitenkin ja tämä meillä on yksi kriteeri että näyttää hyvältä. Muutamia selkeitä halkeamia lattialaattojen saumoissa on. Lattialaatat ovat myös huonon ylläpidon/hoidon myötä tosiaan kalkkeutuneet melko kivasti joten siinäkään mielessä ei ne saumatkaan kauttaaltaan kovin nätit ole. Myyjä ehdotti että hän teettää siihen remontin, sisältäen saumojen uusimisen ja silikonisaumauksen tietenkin. Vielä se pitäisi miettiä miltä korkeudelta seinäsaumat pyytäisi uusimaan... Myyjä sanoi että kyllä hän ymmärtää että remontti pitää joka tapauksessa tehdä, myypä hän sen meille tai jollekin muulle sitten myöhemmin.
 
Joo ei tietenkään varsinaisesti kosteusongelmainen ole mutta ongelma se on pienikin :) Oma näkemys tällaisesta paikallisesta saumojen uusimisesta on se että ero näkyy uusitun ja vanhan sauman välillä, sitä en tiedä miten selkeästi mutta näkyy kuitenkin ja tämä meillä on yksi kriteeri että näyttää hyvältä. Muutamia selkeitä halkeamia lattialaattojen saumoissa on. Lattialaatat ovat myös huonon ylläpidon/hoidon myötä tosiaan kalkkeutuneet melko kivasti joten siinäkään mielessä ei ne saumatkaan kauttaaltaan kovin nätit ole. Myyjä ehdotti että hän teettää siihen remontin, sisältäen saumojen uusimisen ja silikonisaumauksen tietenkin. Vielä se pitäisi miettiä miltä korkeudelta seinäsaumat pyytäisi uusimaan... Myyjä sanoi että kyllä hän ymmärtää että remontti pitää joka tapauksessa tehdä, myypä hän sen meille tai jollekin muulle sitten myöhemmin.
Meillä ainakin tuo saumojen uusija toi läjän erivärisiä saumalaasteja ja sekoitti sieltä sopivan eikä pysty omalla silmällä uuden ja vanhan eroa havaita. Toki vanhat saumat niiltä osin kun ei vaihdettu olivat hyvässä kunnossa.
 
Meillä ainakin tuo saumojen uusija toi läjän erivärisiä saumalaasteja ja sekoitti sieltä sopivan eikä pysty omalla silmällä uuden ja vanhan eroa havaita. Toki vanhat saumat niiltä osin kun ei vaihdettu olivat hyvässä kunnossa.

Oukei. Mutta, onko kokemusta tällaisesta tilanteesta että silikonisauma olisi runtattu niin syvään/paksulti että se tarttuisi kiinni vedeneristeeseen eikä näin ollen kosteus pääsisi liikkumaan seinäkaakelin takaa lattian puolelle. Lainaus raportista: "Kostea alue rajautuu tiukkarajaisesti laattasaumojen mukaan, mikä viittaa tyypillisesti siihen, että silikonisauma padottaa kosteutta vedeneristeen ja laatan väliin."
 
Oukei. Mutta, onko kokemusta tällaisesta tilanteesta että silikonisauma olisi runtattu niin syvään/paksulti että se tarttuisi kiinni vedeneristeeseen eikä näin ollen kosteus pääsisi liikkumaan seinäkaakelin takaa lattian puolelle. Lainaus raportista: "Kostea alue rajautuu tiukkarajaisesti laattasaumojen mukaan, mikä viittaa tyypillisesti siihen, että silikonisauma padottaa kosteutta vedeneristeen ja laatan väliin."
No siis kai tuo on mahdollista, jos tuollainen raportissa lukee. Yleensä jos kaakelit on hyvällä tartunnalla kiinni, niin sielä takaa ei liiaksi pitäisi vapaata vettä olla, mutta huokoistahan se laasti on, eli aina jonkin verran kosteus sielä käytön mukaan elää.
 
Oukei. Mutta, onko kokemusta tällaisesta tilanteesta että silikonisauma olisi runtattu niin syvään/paksulti että se tarttuisi kiinni vedeneristeeseen eikä näin ollen kosteus pääsisi liikkumaan seinäkaakelin takaa lattian puolelle. Lainaus raportista: "Kostea alue rajautuu tiukkarajaisesti laattasaumojen mukaan, mikä viittaa tyypillisesti siihen, että silikonisauma padottaa kosteutta vedeneristeen ja laatan väliin."
En ole ammattilainen, ei siis kannata ottaa ns. totuutena tätä, mutta oon itekkin törmänny tuommoseen teoriaan silikonisaumasta remontteja pariin omaan torppaan suunnitellessa, kuulostaa ainakin ihan loogiselta. Vaatii samalla kyllä melkein väkisin runsasta veden kanssa lotraamista suihkussa, jotta sitä vettä laattasaumoista sinne ehtii valumaan riittävästi kosteuslukemien nousemiseksi, sekä samaan aikaan tilanteeseen nähden liian pienellä teholla olevaa tilan lämmitystä (eritoten lattialämmitys). Siihen jos yhdistää mahdollisesti puhdistamattoman lattiakaivon, missä on useamman vuoden ajan hiuksista kasaantunutta hiirenpesää, niin kosteus ei varmasti häviä ajoissa :D Mustat pilkut laattasaumoissa voi johtua ihan jo ilmanvaihdon riittämättömyydestä, ihosta irtoavassa liassa & solukossa olevat bakteerit tykkää kosteista laattasaumoista, ja jos tilan ilmanvaihto & lämmitys ei riitä kuivattamaan pintoja ennen seuraavaa kosteusrasituskertaa, niin alkaa pientä pilkkua tulla vaaleisiin saumoihin.

Jos ne tarkastajan mittaamat lukemat oli vain hieman koholla, niin en sanos tuota tosiaan ainakaan suorilta käsin kosteusvauriokohteeksi. Monta perusasiaa siellä on voitu vuosien aikana laiminlyödä ihan vaan ajattelemattomasti tilaa käytettäessä jonka seurauksia nuo on. Silikonisaumat voi aina uusia, mutta ongelma voi tulla vastaan jos lattialaatta on laitettu seinään asti kiinni ja lähdetty seinälaattaa rakentamaan lattialaatan päältä. Sillon siellä seinälaatan takana alas valuva vesi törmää lattialaattaan, ja jos lattialaatan reuna on ihan seinän vesieristeessä kiinni, niin ei pääse kunnolla livahtamaan lattialaatan alle. En tiedä kuinka realistinen tuommonen moka on, tai onko siitä seurauksia, mutta mahdollista kuitenkin. Toinen selitys tolle teidän ongelmalle on sitten laattalaastin kampaussuunta, jos on ollu tekijällä kiire niin on saattanut vetästä viimesen kampauskerran vaakatasoon ennen laatan seinälle nostoa joka sitten vaikuttaa veden juoksemiseen pystysuunnassa, tästäkään en osaa sanoa onko vaikutus suuri, suurempi, vai olematon...
 
En ole ammattilainen, ei siis kannata ottaa ns. totuutena tätä, mutta oon itekkin törmänny tuommoseen teoriaan silikonisaumasta remontteja pariin omaan torppaan suunnitellessa, kuulostaa ainakin ihan loogiselta. Vaatii samalla kyllä melkein väkisin runsasta veden kanssa lotraamista suihkussa, jotta sitä vettä laattasaumoista sinne ehtii valumaan riittävästi kosteuslukemien nousemiseksi, sekä samaan aikaan tilanteeseen nähden liian pienellä teholla olevaa tilan lämmitystä (eritoten lattialämmitys). Siihen jos yhdistää mahdollisesti puhdistamattoman lattiakaivon, missä on useamman vuoden ajan hiuksista kasaantunutta hiirenpesää, niin kosteus ei varmasti häviä ajoissa :D Mustat pilkut laattasaumoissa voi johtua ihan jo ilmanvaihdon riittämättömyydestä, ihosta irtoavassa liassa & solukossa olevat bakteerit tykkää kosteista laattasaumoista, ja jos tilan ilmanvaihto & lämmitys ei riitä kuivattamaan pintoja ennen seuraavaa kosteusrasituskertaa, niin alkaa pientä pilkkua tulla vaaleisiin saumoihin.

Jos ne tarkastajan mittaamat lukemat oli vain hieman koholla, niin en sanos tuota tosiaan ainakaan suorilta käsin kosteusvauriokohteeksi. Monta perusasiaa siellä on voitu vuosien aikana laiminlyödä ihan vaan ajattelemattomasti tilaa käytettäessä jonka seurauksia nuo on. Silikonisaumat voi aina uusia, mutta ongelma voi tulla vastaan jos lattialaatta on laitettu seinään asti kiinni ja lähdetty seinälaattaa rakentamaan lattialaatan päältä. Sillon siellä seinälaatan takana alas valuva vesi törmää lattialaattaan, ja jos lattialaatan reuna on ihan seinän vesieristeessä kiinni, niin ei pääse kunnolla livahtamaan lattialaatan alle. En tiedä kuinka realistinen tuommonen moka on, tai onko siitä seurauksia, mutta mahdollista kuitenkin. Toinen selitys tolle teidän ongelmalle on sitten laattalaastin kampaussuunta, jos on ollu tekijällä kiire niin on saattanut vetästä viimesen kampauskerran vaakatasoon ennen laatan seinälle nostoa joka sitten vaikuttaa veden juoksemiseen pystysuunnassa, tästäkään en osaa sanoa onko vaikutus suuri, suurempi, vai olematon...

Ei tuo kampaussuunta mitään merkkaa oikein tehtynä. Sitä laattaa painetaan ja yleensä hierretään sivuttaissuunnassa jolla koitetaan parantaa tartuntaa niin se laasti käytännössä lättääntyy ja peittää sen laatan taustan kauttaaltaan niinkuin kuuluu. Oon itsekkin kuullut vastaavista tapauksista joissa alimman laatan taakse jäänyt kosteus muhimaan. Yleensä ainakin on syytetty sitä silikonia että on ruutattu liian syvälle.
 
Itselläni taas on kokemus, että jos seinän ja lattian rajassa koko kolon täydeltä ei ole silikonia, siellä viihtyy vesi. Ei ehkä vuoteen silikonin laitosta, mutta sitten jo kyllä. Vesi ei sinne pääse laastisaumojen läpi, vaan silikoni irtoilee sen verran reunoistaan ajan myötä, että vesi löytää reitin. Olen 90%:sen varma, että esimerkkikohteessa on myös tämä tilanne. Tulee siis kuntoon sillä, että koko väli painetaan täyteen silikonia. Kannattaa varautua, että silikonin poiston jälkeen, saa rätillä kuivauksen lisäksi kuivatella väliä vuorokauden.
 
Talossamme on kuvan kaltainen tilanne, jossa vesi pääsee valumaan suojalistan alle suoraan alla olevan otsalaudan päälle, mikä nyt ei mikään optimijuttu ole. Tämähän on varmasti melkolailla arkinen juttu joka tulee vastaan joka toisessa talossa, silti en löytänyt mikä on oikea ratkaisu tilanteeseen. Saisiko tätä kautta neuvoja ?
 

Liitteet

  • DSC_1897~2.jpg
    DSC_1897~2.jpg
    746,6 KB · Luettu: 214
  • DSC_1894~2.jpg
    DSC_1894~2.jpg
    1,1 MB · Luettu: 215
Talossamme on kuvan kaltainen tilanne, jossa vesi pääsee valumaan suojalistan alle suoraan alla olevan otsalaudan päälle, mikä nyt ei mikään optimijuttu ole. Tämähän on varmasti melkolailla arkinen juttu joka tulee vastaan joka toisessa talossa, silti en löytänyt mikä on oikea ratkaisu tilanteeseen. Saisiko tätä kautta neuvoja ?
Eikö tuon pellin reunan pitäisi mennä tuon ylempänä olevan tiilen alle? Näyttää kyllä oudolta viritykseltä.
 
Talossamme on kuvan kaltainen tilanne, jossa vesi pääsee valumaan suojalistan alle suoraan alla olevan otsalaudan päälle, mikä nyt ei mikään optimijuttu ole. Tämähän on varmasti melkolailla arkinen juttu joka tulee vastaan joka toisessa talossa, silti en löytänyt mikä on oikea ratkaisu tilanteeseen. Saisiko tätä kautta neuvoja ?

Näyttäis että tuon kulmakohdan pellitykset on tehty puutteellisesti. Ei siinä muuta tarvii kuin uutta peltii tekemään niin ettei vesi pääse sinne alle valumaan. Tuon pellin pään voi esim kääntää silleen että siitä muodostuu stoppari ja sellasen nokan muotoilee jonka saa tosiaan tuon ylemmän tiilen alle vähän menemään... Noi liittymäkohdat on monesti aika haastavia monelle niin sitten ne jää tuollaisiksi viritelmiksi kun ei viitsitä huolella tehdä.
 
Talossamme on kuvan kaltainen tilanne, jossa vesi pääsee valumaan suojalistan alle suoraan alla olevan otsalaudan päälle, mikä nyt ei mikään optimijuttu ole. Tämähän on varmasti melkolailla arkinen juttu joka tulee vastaan joka toisessa talossa, silti en löytänyt mikä on oikea ratkaisu tilanteeseen. Saisiko tätä kautta neuvoja ?

Ennen näihin lyötiin lyijynauhaa, nyt siihen on kattovalmistaja kohtaisia erikoistiivisteitä. Esim. Ormax Wakaflex.
 
Voisitko vielä tarkentaa, mitä minun kuuluu tällä tiivistenauhalla tehdä?
Tiivistää tuo pellin pää niin, ettei lappeelta valuva vesi pääse pellin alle, vaan tiiviste pakottaa sen pellin päälle tai ohi. Parempi keino on hommata pätkä tuota samaa peltiprofiilia (saa käytännössä kaikista rautakaupoista) ja tehdä uusi tuohon tilalle jossa päässä pokkaus mikä ylettää kattotiilien alle eikä päästä valuvaa vettä päädystä sisäpuolelle. Vaikeasti selitetty, mutta ylempänä ZZRX kuvasi saman operaation, josko siinä ois paremmin avattu :D
 
Jos sen pellin tosiaan saa laittaa sen ylemmän kattotiilen alle, niin kyllä se pituutensa puolesta sinne menee, jostain olin lukevinani ettei näin kuulu syystä tai toisesta tehdä.
 
Jos sen pellin tosiaan saa laittaa sen ylemmän kattotiilen alle, niin kyllä se pituutensa puolesta sinne menee, jostain olin lukevinani ettei näin kuulu syystä tai toisesta tehdä.
Jollain tavalla on varmistettava, että vesi valuu aina alaspäin pääsemättä katteen alle. Nuo tatteet ja sisänurkkaukset on erikoiskohteita, mutta sama periaate niissä pätee. Jos tosiaan saat peltiä siirrettyä sen verran, että pellin pääty ylettää pari senttiä katteen alle, niin homma ratkeaa pitkälti sillä. Siihen voi vielä laittaa sen tiivistenauhan, tai liimamassaa, pellin päälle jotta pelti tiivistyy kiinni katteen alapintaan eikä tule esimerkiksi ensi talvena lumen painaessa pois sieltä. Meillä tahtoo samantapaisessa kohdassa lumi painaa päältä reunuspeltejä eteenpäin kun ei ole lumiestettä joka vähentäis lumen rakenteeseen kohdistamaan painoa.
 
Oukei. Mutta, onko kokemusta tällaisesta tilanteesta että silikonisauma olisi runtattu niin syvään/paksulti että se tarttuisi kiinni vedeneristeeseen eikä näin ollen kosteus pääsisi liikkumaan seinäkaakelin takaa lattian puolelle. Lainaus raportista: "Kostea alue rajautuu tiukkarajaisesti laattasaumojen mukaan, mikä viittaa tyypillisesti siihen, että silikonisauma padottaa kosteutta vedeneristeen ja laatan väliin."
Teoriassa on toki mahdollista että silkkari olisi tukkinut kokonaan seinän ja lattian välisen kulman - käytännössä puolestaan ei taida kovinkaan usein näin käydä vaan sinne kulmaan jää laastia joka "salaojittaa" seinät. Anyway, mahdollista. Ja jos taas todella on niin että se sauma on silkkaria täynnä vesierkkaan asti, nii melkeen väittäsin että sen poistaminen niin että erkka pysyy ehjänä vaatii lottovoittoon verrattavissa olevan tuurin.
 
Noissa tuulettuvalla alapohjalla olevissa kämpissä (jollainen itsellänikin on) on lämmöneriste sisäpuolella ja lähtökohtaisesti alapohjatila on kylmää tilaa. Tossa vastakkaiselle puolelle rakensi tuore naapuri kämpän, niin niillä on tuo tuulettuva alapohjatila samassa koneellisessa ilmanvaihdossa, kuin muu sisätila ja siellä siis lämmitys myöskin. Tuolla välttyy potentiaalisilta kosteusongelmilta keväällä, jos maaperä on kylmää, mutta ilma lämpenee ja kosteutta on enemmän, jolloin alapohjatilassa suhteellinen ilmankosteus voi olla todella korkea.
Itsellä on juuri noin eli lämmin, tuulettuva alapohja koneellisella ilmanvaihdolla. Pidän todella turvallisena ratkaisuna alapohjan kannalta. Ei tarvi myöskään murehtia radonista kun on alapohjassa iv-kanavat.

Eräässä länsinaapuriin viittaavassa talopaketissa kävin taannoin katsomassa kylmää rossipohjaa jossa oli maata vasten muovi, oli aika kylmäävä näky se muovin alapintaan tiivistynyt kosteuden määrä.
 
Tässä on mahdollisesti hankinnassa 2-kerroksinen rivitaloasunto, 5h 118m². Kph+sauna yläkerrassa. Muut taloyhtiön asunnot (2kpl) ovat kolmioita ja yhdessä tasossa. Tänään aamulla oli kosteusmittaus ja erityisesti kiinnosti juurikin kph:n tulokset. Nykyiset asukkaat eivät taida juuri lastoittaa lattiaa suihkun jälkeen kun kyseessä 10v vanha kohde ja nyt jo lattialaatat aivan kalkissa. Kosteusmittauksessa todettiin, että suihkuseinän sekä viereisen seinän alakaakelien 1. rivi on kostea, tätä vahvistaa myös se kun kyseisellä alueella silikonisauma on melko huonossa kunnossa. Seinäkaakelit ovat isompaa, ~20x30cm kokoa ja lattialaatat pientä 10x10cm kokoa (en ole mitannut mutta silmäarviolta tätä kokoa).

Kosteusmittaaja sanoi että hänen kokemuksen perusteella alimman kaakelirivin kosteus johtuu siitä, että lattian ja seinän rajalla silikoni on runtattu liian syvään, jolloin silikoni on tarttunut vesieristeeseen eikä näin ollen kosteus pääse valumaan seiniltä lattialle ja siitä eteenpäin. Seinän 1. kaakelirivin saumat ovat alkaneet tummua paikoitellen (homekasvustoa?) ja lattialaattojen saumat ovat alkaneet kulumaan kohtuuttoman paljon suhteessa asunnon ikään ainakin omasta mielestäni.

Onko palstalla tietäjiä että miten kannattaisi edetä. Kosteusmittaajan korjausehdotus oli vain poistaa vanha silikonisauma ja laittaa se uudestaan niin ettei sitä runtata liian syvään jotta silikoni ei pääse tarttumaan vesieristeeseen. Ehdotti myös että lattialaattojen saumat uusitaan, samaten seinän kaakelien saumat. Seinäsaumoja ei ehkä ihan koko alalta tarvitsisi vaihtaa, puolesta välin seinän korkeutta voisi riittää. Onko kokemusta väellä että riittääkö kosteusmittaajan ehdottamat toimenpiteet? :) Mielelläni kuulen muiden kph-projekteista lisää, nimenomaan tällaisista kosteusongelmaisista kohteista ja niiden ratkaisuista.
On tossa muitakin mahdollisuuksia, se lattian rajan sauma on jostain kohti irti ja saippua vesi pääseen kapillaarisesti imeytymään laattoihin (sitä rakoa mistä se saippuavesi menee ei näe paljain silmin) sieltä se voi padota ja levitä. Saumat homehtuvat jo tossa ajassa, jos ovat päivittäin kosteina.

Uusisin ne silikonit lattian rajassa vesieristettä rikkomatta laatan paksuus + ehkä milli.
Jostain kuivasta nurkasta (kaukana suihkusta korkeasta kohdasta) voi tutkia sitä laatan paksuutta ellei ole tiedossa.
 
Itsellä on juuri noin eli lämmin, tuulettuva alapohja koneellisella ilmanvaihdolla. Pidän todella turvallisena ratkaisuna alapohjan kannalta. Ei tarvi myöskään murehtia radonista kun on alapohjassa iv-kanavat.

Eräässä länsinaapuriin viittaavassa talopaketissa kävin taannoin katsomassa kylmää rossipohjaa jossa oli maata vasten muovi, oli aika kylmäävä näky se muovin alapintaan tiivistynyt kosteuden määrä.

Alapohjassa IV-kanavat? Tuo kuulostaa riskirakenteelta jossa tuloilman sekaan voi tulla homekasvustoa ja epäpuhtauksia.
 
Mitäs IV- putkia ne sit on?
Ihan IV-putkia, mutta eivät kierrätä sitä talon sisäilman sieltä. Näin ainakin Muurametaloilla.
Muurametalot tarjoaa ainoa muuttovalmiina talotehtaana Suomessa lämpimän, tuulettuvan alapohjan kaikkiin talomalleihin. Kantavassa, tuulettuavassa alapohjassamme on 900 mm vapaata tilaa, jonka tuuletuksesta vastaa talon ilmanvaihtokone erillisen kanavan kautta: tällöin talosi ilmanvaihto ja alapohjan ilmanvaihto eivät mene ikinä ristiin, ja koneellinen ilmanvaihto alapohjassa pitää huolen, että radonkaasut pysyvät pois sisäilmasta. Olosuhteet lämpimässä alapohjassa ovat pysyvästi hyvät ja alapohja on huomattavan riippumaton ulkopuolisista ilman- ja kosteuden vaihteluista.
.
 
On tossa muitakin mahdollisuuksia, se lattian rajan sauma on jostain kohti irti ja saippua vesi pääseen kapillaarisesti imeytymään laattoihin (sitä rakoa mistä se saippuavesi menee ei näe paljain silmin) sieltä se voi padota ja levitä. Saumat homehtuvat jo tossa ajassa, jos ovat päivittäin kosteina.

Uusisin ne silikonit lattian rajassa vesieristettä rikkomatta laatan paksuus + ehkä milli.
Jostain kuivasta nurkasta (kaukana suihkusta korkeasta kohdasta) voi tutkia sitä laatan paksuutta ellei ole tiedossa.

Joo, silikonin vaihto joka tapauksessa tulisi kyseeseen vähintään ja esteettisyyden puolesta kaakelisaumat haluttaisiin vaihdattaa. Sen verran erikoinen keissi ja päänvaiva niin saapa nyt kuitenkin nähdä että jos hankittaisiin tontti ja pasautettaisiin okt, vaihtoehtoja riittää
 
Joo, silikonin vaihto joka tapauksessa tulisi kyseeseen vähintään ja esteettisyyden puolesta kaakelisaumat haluttaisiin vaihdattaa. Sen verran erikoinen keissi ja päänvaiva niin saapa nyt kuitenkin nähdä että jos hankittaisiin tontti ja pasautettaisiin okt, vaihtoehtoja riittää
Voihan ne kaakelisaumatmin vaihtaa ei se nyt ihan mahdoton homma ole varsinkaan jos ei ole vesikalusteita tai putkia haittana.

Ei kun vaan rakentamaan OK taloa. Siellä on kiva asua ja saa hyötyliikuntaa. Kun paikkoja pitää puhtaana. :)
 
Ilmahan voisi sisältä mennä alapohjaan ja poistaa sieltä.

Tuostakin oli joskus puhetta ja sekin ilmeisesti jonkin sortin riskiratkaisu.


Koitin tässä vielä googletella tarkemmin mikä tuossa oli se ongelma niin ainakin yks ketju löyty rakenta.fi palstalta jossa käsitelty asiaa


Ei toki mitään asiantuntija-faktaa mutta suuntaa antavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys saumamassoista: Maalasin pukuhuoneen kaakeliseinät kaakelimaalilla valkoiseksi ja lopuksi pitäisi vetää nurkkiin ja oven karmeihin saumat. Alun perin tässä oli käytetty silikonia, mutta en missään nimessä halua laittaa sitä kaakelimaalin päälle, nimittäin jos joudun joskus maalaamaan pinnan uudelleen, niin silikoni tekee tästä käytännössä mahdotonta. Kyse ei ole varsinaisesta märkätilasta, joten saumojen funktio on puhtaasti kosmeettinen.

Mikä saumamassa olisi lähinnä silikonia ulkonäöllisesti ja muilta ominaisuuksiltaan, mutta sietää päällemaalausta? Akryylikitti on tuttua tavaraa, mutta se ei sovellu tähän käyttöön, koska kerää kaiken lian eikä kestä kunnolla pyyhkimistä. Seinäkaakelit ovat vitivalkoiset, joten massan tulisi myös olla varsin valkoista eikä saisi kellastua ajan kanssa.

Ehdotuksia?
 
Kysymys saumamassoista: Maalasin pukuhuoneen kaakeliseinät kaakelimaalilla valkoiseksi ja lopuksi pitäisi vetää nurkkiin ja oven karmeihin saumat. Alun perin tässä oli käytetty silikonia, mutta en missään nimessä halua laittaa sitä kaakelimaalin päälle, nimittäin jos joudun joskus maalaamaan pinnan uudelleen, niin silikoni tekee tästä käytännössä mahdotonta. Kyse ei ole varsinaisesta märkätilasta, joten saumojen funktio on puhtaasti kosmeettinen.

Mikä saumamassa olisi lähinnä silikonia ulkonäöllisesti ja muilta ominaisuuksiltaan, mutta sietää päällemaalausta? Akryylikitti on tuttua tavaraa, mutta se ei sovellu tähän käyttöön, koska kerää kaiken lian eikä kestä kunnolla pyyhkimistä. Seinäkaakelit ovat vitivalkoiset, joten massan tulisi myös olla varsin valkoista eikä saisi kellastua ajan kanssa.

Ehdotuksia?

Akryylimassa kuulostaisi nimenomaan oikealta tavaralta. Se kerää siksi lian eikä kestä pyyhkimistä koska massa on tarkoitettu nimenomaan maalattavaksi. Eli vedät massan paikalleen ENNEN maalausta ja sit kun maalaat niin veät maalin myös massan päälle.
 
Akryylimassa kuulostaisi nimenomaan oikealta tavaralta. Se kerää siksi lian eikä kestä pyyhkimistä koska massa on tarkoitettu nimenomaan maalattavaksi. Eli vedät massan paikalleen ENNEN maalausta ja sit kun maalaat niin veät maalin myös massan päälle.
Tiedän. Tässä tilanteessa se ei vaan ole oikein vaihtoehto, kun seinät on jo maalattu. Alun perin meinasin vetää ihan silikonit, mutta totesin sen huonoksi ideaksi. tuon mahdollisen uudelleenmaalauksen kannalta. Lisäksi akryylimassan päälle vedetyllä maalilla on herkästi tapana halkeilla maalauksen jälkeen, etenkin jos massa ei ole ehtinyt kuivaa useita vuorokausia ennen maalausta. Tuosta on ihan omia kokemuksia.

Päälle maalattavia massoja on kuitenkin monenlaisia MS-polymeerimassoja, asennusmassoja yms. ja se kiinnostaisi, mikä olisi niistä lähimpänä silikonia ominaisuuksiltaan.
 
Pitäisi valita ilpillä varustettuun sähkölattialämmitteiseen taloon makuuhuoneisiin ja oleskelutiloihin uudet termostaatit. Alustavasti ajattelin DeviReg Opti -mallia, joka on yhdistelmätermostaatti. Hinta on kohtuullinen, ulkonäkö ok ja vanhan tehosäädön sijaan säädetään lämpötilaa. Kokemus termareista on kuitenkin nolla, niin kyselläänpä vielä täällä josko jollain on asiaan mielipidettä. Katselin myös älykkäämpiä wifi-malleja, mutta kannattaakohan noista nyt ylimääräistä satasta maksaa siitä ominaisuudesta? Lämpötilan tiputuksen ohjaus on yhdestä seinäkytkimestä, niin ennemmin laitan siihen jonkun äly-wifi-kytkimen.
 
Tiedän. Tässä tilanteessa se ei vaan ole oikein vaihtoehto, kun seinät on jo maalattu. Alun perin meinasin vetää ihan silikonit, mutta totesin sen huonoksi ideaksi. tuon mahdollisen uudelleenmaalauksen kannalta. Lisäksi akryylimassan päälle vedetyllä maalilla on herkästi tapana halkeilla maalauksen jälkeen, etenkin jos massa ei ole ehtinyt kuivaa useita vuorokausia ennen maalausta. Tuosta on ihan omia kokemuksia.

Päälle maalattavia massoja on kuitenkin monenlaisia MS-polymeerimassoja, asennusmassoja yms. ja se kiinnostaisi, mikä olisi niistä lähimpänä silikonia ominaisuuksiltaan.
Silikoni vaan pois kun maalaat uudelleen.
 
Pitäisi valita ilpillä varustettuun sähkölattialämmitteiseen taloon makuuhuoneisiin ja oleskelutiloihin uudet termostaatit. Alustavasti ajattelin DeviReg Opti -mallia, joka on yhdistelmätermostaatti. Hinta on kohtuullinen, ulkonäkö ok ja vanhan tehosäädön sijaan säädetään lämpötilaa. Kokemus termareista on kuitenkin nolla, niin kyselläänpä vielä täällä josko jollain on asiaan mielipidettä. Katselin myös älykkäämpiä wifi-malleja, mutta kannattaakohan noista nyt ylimääräistä satasta maksaa siitä ominaisuudesta? Lämpötilan tiputuksen ohjaus on yhdestä seinäkytkimestä, niin ennemmin laitan siihen jonkun äly-wifi-kytkimen.
Onko noissa mitään yhteensopivuus juttuja? Meillä sama homma että rempattuun taloon voisi vaihtaa vanhat kellastuneet rullamalliset termostaatit nykyaikaisempiin.
 
Silikoni vaan pois kun maalaat uudelleen.
Ei oikein onnistu tämän maalatun pinnan kanssa. Pitäisi kaapia myös maalit reilusti sauman ympäriltä pois, että silikonia ei jää hiventäkään jäljelle, jolloin lopputuloksesta tulisi ruma. Silikonihan on maalarin painajainen ja mikroskooppinenkin määrä hylkii todella tehokkaasti uutta maalia.
 
Onkos kukaan kylppärirempassa koittanut säästää rahaa tekemällä purkutyön itse?
 
Onkos kukaan kylppärirempassa koittanut säästää rahaa tekemällä purkutyön itse?
Aivan varmasti on ja useimmiten itse tekemällä säästää ihan oikeita summia. Kunhan ei tarvii tehä kahteen kertaan sitten.

Vastauksessani ei ole paljoa sisältöä, mutta ajattelin ainakin kannustaa tekemään itse.
 
Onkos kukaan kylppärirempassa koittanut säästää rahaa tekemällä purkutyön itse?
Varmasti monikin ja suosittelen sitä tekemään, jos et nyt ihan peukalokeskellä kämmentä ole. Jos et tiedä mitä tehdä, niin jätä suosiolla ammattilaisille tai tulee helposti kalliimmaksi. =)
 
Onkos kukaan kylppärirempassa koittanut säästää rahaa tekemällä purkutyön itse?

Voisin sanoa että noissa melkeen kantsii neuvotella sen ammattilaisen kanssa saako itse purkaa. Isoin ongelma voi olla että amatööri särkee jotain tai purkaa huonosti että ammattilainen joutuu "siivoamaan" jäljet loppujenlopuksi. Kysyy ensin ja toimii sitten vasta niin ei tule ongelmia. Kysymykseen itse niin kyllä siinä yleensä säästää tekemällä purkutyöt itse. Noissa on syytä vain sit muistaa että vanhoissa kylpyhuoneissa voi olla asbestia tai muuta luvanvaraista tavaraa jolloin niitä ei edes saa itse purkaa ainakaan taloyhtiöissä. Pitää olla myös tarkkana ettei säre mitään vesijohtoja tai lattialämmityksiä.
 
Jees kiitos vinkeistä. Enpä minä mikään remppaguru ole, mutta ensiaavistukseni on, ettei purkuhomma mitään rakettitiedettä olisi. Ei olisi pakko tehdä kiireessä hutiloiden, koska asunnossa kakkoskylppäri myös.
 
Voisin sanoa että noissa melkeen kantsii neuvotella sen ammattilaisen kanssa saako itse purkaa. Isoin ongelma voi olla että amatööri särkee jotain tai purkaa huonosti että ammattilainen joutuu "siivoamaan" jäljet loppujenlopuksi. Kysyy ensin ja toimii sitten vasta niin ei tule ongelmia. Kysymykseen itse niin kyllä siinä yleensä säästää tekemällä purkutyöt itse. Noissa on syytä vain sit muistaa että vanhoissa kylpyhuoneissa voi olla asbestia tai muuta luvanvaraista tavaraa jolloin niitä ei edes saa itse purkaa ainakaan taloyhtiöissä. Pitää olla myös tarkkana ettei säre mitään vesijohtoja tai lattialämmityksiä.
Tälleen just. Joskus kun asiakas teki ite purkuhommat, nii jokainen kylppärin seinän toisella puolen oleva sähkörasia oli enemmän tai vähemmän ruhjoutunut irti seinästä. Sattuuhan noita ammattilaisillekin; ylimääräistä hommaa vaan kiusallisesti teettävät.
 
Onkohan tällaista hyllykköä olemassa?

120cm korkea lattiasta
Ulkonee vain 20cm seinästä
Pituus mielellään noin metri, 150cm ehdoton max

Makuuhuoneessa on siis seinän ja sängyn välissä tyhjää vain 20cm tilaa. Haluaisin sinne telkkarin ilman seinätelinettä.

Mustelen että olisin joskus jossain Pinterestissä nähnyt kuvan tällaisesta kapeasta mutta korkeahkosta pikkuhyllystä.
 
Mikäs on tollaselle sora/hiekkapihalle hyvää matskua niiltä osin kun autoa pysäköidään ja liikutellaan ja ajellaan ajoittain talliin?
 
Mikäs on tollaselle sora/hiekkapihalle hyvää matskua niiltä osin kun autoa pysäköidään ja liikutellaan ja ajellaan ajoittain talliin?

Asfaltti? :)

Oikeasti, itse pidän 0/16 kalliomurskeesta enemmän kuin kivituhkapinnoista joita paljon tehdään. 0/16 kulkeentuu jaloissa ja renkaissa vähemmän ympäriinsä ja tarvittaessa voi kulkea paljainkin jaloin. (Vaikka auton kannalta tätä kysyttiinkin.) Nyt varsinkin kun maa on sulamassa, muttei vielä läpi sula, tulee 0/8 pinnoista helposti vähän "liisterisiä". Tuo karkeampi aines vähän salaojittas niitä sulamisvesiä.

Tämä siis viimeinen pintaus ja edellytyksin etteivät pohjat roudi pahasti.
 
Onkohan tällaista hyllykköä olemassa?

120cm korkea lattiasta
Ulkonee vain 20cm seinästä
Pituus mielellään noin metri, 150cm ehdoton max

Makuuhuoneessa on siis seinän ja sängyn välissä tyhjää vain 20cm tilaa. Haluaisin sinne telkkarin ilman seinätelinettä.

Mustelen että olisin joskus jossain Pinterestissä nähnyt kuvan tällaisesta kapeasta mutta korkeahkosta pikkuhyllystä.
Tämmöinen tuli äskettäin vastaan. Heillä kapein hylly 19.5 cm ja mitat aika hyvin valittavissa itse. Laadusta en osaa sanoa mitään, ja olisikin kiva kuulla, jos jollain oikeita kokemuksia.

yourshelf.eu
 
Pitäisi saada vanhan varaston ulkoseiniin uudet maalit. Vanha on puoliksi hilseillyt pois. Milläs tuo olisi helpointa poistaa vanhat maalit sen verran, että pystyy päälle maalaamaan, eli välintään kaikki vähänkään hilseillyt ja kupruillut maali pois. Olkapää ei kestä käsin rapsuttelua yhtään. Nauhahiomakone on on ihan surkea tuollaisen hilseilevän maalin poistoon ja joku akkuporakoneeseen kiinnitettävä jonkun näköinen teräsharjavirityskin tuntui aika tehottomalta.

Ajattelin siis kokeilla rälläkkään jotain hiomalaikkaa, esim jotain tällaista Puhdistuslaikka Mirka CBS FV 127x22mm
Toimisikohan homma tuolla, vai olisiko joku parempi vaihtoehto? Jäljen ei tarvitse olla täydellistä, kunhan saisi mahdollisimman helposti hiottua, että uusi maali pysyy pinnassa.
 
Pitäisi saada vanhan varaston ulkoseiniin uudet maalit. Vanha on puoliksi hilseillyt pois. Milläs tuo olisi helpointa poistaa vanhat maalit sen verran, että pystyy päälle maalaamaan, eli välintään kaikki vähänkään hilseillyt ja kupruillut maali pois. Olkapää ei kestä käsin rapsuttelua yhtään. Nauhahiomakone on on ihan surkea tuollaisen hilseilevän maalin poistoon ja joku akkuporakoneeseen kiinnitettävä jonkun näköinen teräsharjavirityskin tuntui aika tehottomalta.

Ajattelin siis kokeilla rälläkkään jotain hiomalaikkaa, esim jotain tällaista Puhdistuslaikka Mirka CBS FV 127x22mm
Toimisikohan homma tuolla, vai olisiko joku parempi vaihtoehto? Jäljen ei tarvitse olla täydellistä, kunhan saisi mahdollisimman helposti hiottua, että uusi maali pysyy pinnassa.

Vuokraa päiväks varsihiomakone niin luulis maalit sillä lähtevän.
 
Pitäisi saada vanhan varaston ulkoseiniin uudet maalit. Vanha on puoliksi hilseillyt pois. Milläs tuo olisi helpointa poistaa vanhat maalit sen verran, että pystyy päälle maalaamaan, eli välintään kaikki vähänkään hilseillyt ja kupruillut maali pois. Olkapää ei kestä käsin rapsuttelua yhtään. Nauhahiomakone on on ihan surkea tuollaisen hilseilevän maalin poistoon ja joku akkuporakoneeseen kiinnitettävä jonkun näköinen teräsharjavirityskin tuntui aika tehottomalta.

Ajattelin siis kokeilla rälläkkään jotain hiomalaikkaa, esim jotain tällaista Puhdistuslaikka Mirka CBS FV 127x22mm
Toimisikohan homma tuolla, vai olisiko joku parempi vaihtoehto? Jäljen ei tarvitse olla täydellistä, kunhan saisi mahdollisimman helposti hiottua, että uusi maali pysyy pinnassa.
Koneilla vedellessä saa helposti jälkiä jotka näkyy maalauksen jälkeen seinässä, että varovasti jollei viitsi teräsharjaa käsin näyttää. Rapsuttelun jälkeen alkaa ymmärtämään vanhojen keittomaalien hyvät puolet varastorakennuksissa, missä tarvitsee ehkä sen kerran 10-20v huitaista pölyt pois katuharjalla ja laittaa uutta päälle.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 714
Viestejä
4 493 737
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom