Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Kiiltoa tuli haettua ja on kyllä turhan jäykkää jos tekee ohjeen mukaan, taitoihin verrattuna. Sen verran viisastunut elämän aikana että kokeilin puolikkaalla tasoitemäärällä ensin.
 
Mites tunkeutuvaa nuo pikalattiatasoitteet on?
Tuli revittyä linoleumit/muovimatot pois ja huomasin että jokaisen ontelosauman kohdalta murtunut (pitkittäissauma). -80 valmistunut talo niin on taidettu tehdä pinnat vielä kun ontelot on olleet kosteita.
Ei tee kovin hyvää naapurisovulle kun ensin jyrsin/hion lattiaa ja sitten tulee tasoitteet saumoista niskaan :o
Ei siinä saumassa saisi mitään rakoja olla (heikentää ainakin äänieristystä). Luutavasti kutistumishalkeama, jos ei useita millejä. Liekkö tehty jälkihoito huonosti.
Taloyhtiölle tietoa asiasta kuuluu yhtiön korjattavaksi (injektointi?). Ellet katso, että kestänyt 40 vuotta ja kestänee edelleen :)
 
Ei tässä kerkee alkaa odottelemaan injektointeja. Halkeamia myös katon ontelosaumoissa joten eiköhön noita löydy joka asunnoista.
Liimoja jysiessä huomasi kyllä enemmän "irti" olevat laatat.
Ehkä kaikkein paskein kuviteltavissa oleva korjaus taloyhtiölle, "sipastaas muovimatot helkattiin, jyrsitään lattiat, injektoidaan ontelot ja laitetaan uudet pinnat" tai "sipastaas saumat näkyviin alapuolelta, injektoidaan ja ruiskurapataan"
Muutenkin tuolloin käytettiin matalampaa (260mm?) onteloa että kyllä ne äänet kuuluu läpi vaikka olisi priimat saumat.
 
Ei tässä kerkee alkaa odottelemaan injektointeja. Halkeamia myös katon ontelosaumoissa joten eiköhön noita löydy joka asunnoista.
Liimoja jysiessä huomasi kyllä enemmän "irti" olevat laatat.
Ehkä kaikkein paskein kuviteltavissa oleva korjaus taloyhtiölle, "sipastaas muovimatot helkattiin, jyrsitään lattiat, injektoidaan ontelot ja laitetaan uudet pinnat" tai "sipastaas saumat näkyviin alapuolelta, injektoidaan ja ruiskurapataan"
Muutenkin tuolloin käytettiin matalampaa (260mm?) onteloa että kyllä ne äänet kuuluu läpi vaikka olisi priimat saumat.
Sori, mutta pani väkisin hymyilyttämään. Vois yhtiössäsi riemu tosta revetä, jos oikeasti...
Mulla on hyvin pahoja traumoja vieläkin, kun muistelen asuntoamme, jossa yläkerrassa alettiin asumaan vasta keskiyön jälkeen ja ol. koira pomputteli palloa läpi öiden.
Aivan kuin se koira? olisi ollut asunnossamme.

Mites matto lähtikö vain rullalle käärimällä, mitenkä poistit liimat. Mitä tarkoitat "enemmän irti olevilla laatoilla"?
 
Mökillä on pihavaja, jonka muuntamista nukkumiskäyttöön suunnittelen. Tällä hetkellä se on siis muistaakseni 45x45mm tolpista tehty laudoilla verhoiltu runko, harjakatto huovalla. Vähän kaipaisin mielipiteitä ja ehdotuksia ennen projektiin ryhtymistä.

Kokoa pohjalla on about 225x175cm, harjakorkeus ehkä reilu 2m, joten käytännössä sinne mahtuu vain kahden mentävä sänky. Ihan hirveän isoja vaatimuksia ei siis ole kun ei siellä aikaa vietetä, kunhan nyt ei tule tikkuja seinistä kun kylkeä kääntää. Ajatuksena selvitä suht edullisesti ja paneloida se sisältä jollain talouslaatuisella STP paneelilla, jotta saa vähän siistimmät sisätilat. Kattoon ehkä OSB levyä? Lattia voisi ehkä jäädä ennalleen (suht siisti lautalattia nyt, ei eristystä), vaikka joku matto/tarvittaessa levy päälle?

Tekniseen toteutukseen sitten kaipaisi vähän vinkkejä. Ensin mietin eristämistä, mutta käyttö ajoittuu käytännössä kokonaan välille kesä-syyskuu ja tänä aikana siellä joku nukkuisi ehkä max 10 yötä? Satunnaisia vieraita varten siis. Jos ajatellaan, että yölämpötilat olisi alimmillaan jotain 10c luokkaa ja sinne laittaisi vaikka jonkun pienen lämmittimen varuiksi, niin onko tuommoinen ulkolaudoitus + paneeli runkotolpissa ilman eristettä välissä ihan kuolleena syntynyt idea?

Tuloilma ja poistoilmaventtiilit tulis varmaan paneloinnin lisäksi, vaikka tuskin tuosta kovin tiivistä pakettia tulee ilman eristämistä.
Laitetaanpa nyt lopputuloksesta pari kuvaa, kun sain täältä apua tämän suunnittelussa. Viimeistely vielä kesken (listat pitäisi asentaa ja miettiä jotain käsittelyäkin), mutta ensimmäinen yö aitassa on nukuttu ja ei ollut valittamista.

Erityisen tyytyväinen olen tässä vaiheessa siihen, että eristin tuon hökkelin. Tekee siitä vähän hiljaisemman ja olisihan siellä sukat pyörinyt jaloissa ja paneelien saumoista paistanut päivä.
 

Liitteet

  • 20240612_143759 - Copy.jpg
    20240612_143759 - Copy.jpg
    424,8 KB · Luettu: 200
  • 20240613_1451201 - Copy.jpg
    20240613_1451201 - Copy.jpg
    278,5 KB · Luettu: 200
Viimeksi muokattu:
Laitetaanpa nyt lopputuloksesta pari kuvaa, kun sain täältä apua tämän suunnittelussa. Viimeistely vielä kesken (listat pitäisi asentaa ja miettiä jotain käsittelyäkin), mutta ensimmäinen yö aitassa on nukuttu ja ei ollut valittamista.

Erityisen tyytyväinen olen tässä vaiheessa siihen, että eristin tuon hökkelin. Tekee siitä vähän hiljaisemman ja olisihan siellä sukat pyörinyt jaloissa ja paneelien saumoista paistanut päivä.
Jotain ilmanvaihtoa kaipaa kyllä, mutta reikäsaha pelastaa. Tai sitten vaan ovi hyttysverkolla umpeen ja nukkumaan.
 
Jotain ilmanvaihtoa kaipaa kyllä, mutta reikäsaha pelastaa. Tai sitten vaan ovi hyttysverkolla umpeen ja nukkumaan.
Sisäkuvassa näkyy jalkopäässä tuloventtiili, katossa on takaseinän vieressä poistoventtiili ja sen hormissa aurinkopaneelituuletin.
 
Sisäkuvassa näkyy jalkopäässä tuloventtiili, katossa on takaseinän vieressä poistoventtiili ja sen hormissa aurinkopaneelituuletin.
Ei osunut silmään. Riittääkö nuo kahdenkin nukkuessa hyvin? Toki varmaan riippuu kattoputken pituudesta ja pyöriikö tuuletin vai ei.
 
Ei osunut silmään. Riittääkö nuo kahdenkin nukkuessa hyvin? Toki varmaan riippuu kattoputken pituudesta ja pyöriikö tuuletin vai ei.
On ollut ajatuksena lisätä aurinkopaneelin rinnalle 12v akku ja kämppään sisälle kytkin ja nopeudensäätö. Tyhjillään ollessaan voisi laittaa aurinkopaneelikäytölle, että ilma pääsee vähän vaihtumaan. Asutettuna voisi sitten tarpeen mukaan säätää ilmanvaihtoa ja käyttää akulla.
 
Laitetaanpa nyt lopputuloksesta pari kuvaa, kun sain täältä apua tämän suunnittelussa. Viimeistely vielä kesken (listat pitäisi asentaa ja miettiä jotain käsittelyäkin), mutta ensimmäinen yö aitassa on nukuttu ja ei ollut valittamista.

Erityisen tyytyväinen olen tässä vaiheessa siihen, että eristin tuon hökkelin. Tekee siitä vähän hiljaisemman ja olisihan siellä sukat pyörinyt jaloissa ja paneelien saumoista paistanut päivä.

Hyvältä näyttää. Kiva että tuli sellainen kuin halusit.
 
Sori, mutta pani väkisin hymyilyttämään. Vois yhtiössäsi riemu tosta revetä, jos oikeasti...
Mulla on hyvin pahoja traumoja vieläkin, kun muistelen asuntoamme, jossa yläkerrassa alettiin asumaan vasta keskiyön jälkeen ja ol. koira pomputteli palloa läpi öiden.
Aivan kuin se koira? olisi ollut asunnossamme.

Mites matto lähtikö vain rullalle käärimällä, mitenkä poistit liimat. Mitä tarkoitat "enemmän irti olevilla laatoilla"?


Omat kissa riehuu yöllä ja ainakaan alakerran naapuri ei ole valittanut niitten hyppelystä (kun näin käytävällä muutama päivä sitten kerroin että aloittelen lattiaremppaa, totesi että ei haittaa. Luultavasti on muuttanut mielipidetta tuon 3 tunnin jyrsimisen/hionnan jälkeen.)

Matot lähti aika helposti, tosin en tajunnut kokeilla suoraan rullalle käärimistä. Tosin sitä perkeleen karvaa jäi hitosti lattiaan kiinni.
Vuokraamosta suosittelivat jotain sakemanilaista hiontakonetta joka olikin yllättävän hyvä, 200mm kiekko missä timanttiterät. Utelin Kolumbuksen ja kuparilaikan perään niin totesivat tämän ehkä paremmaksi.
Toki kun ensimmäistä kertaa tuommoisella tekee niin tuli tehtyä turhia kuoppia.
Ja kun jyrsintäsyvyyttä säädettiin tangon kulmalla, tuli pidettyä sitä aika alhaalla joten työergonomia oli "selkä jumiin" luokkaa.

Ääni muuttui jyrsittäessä yhden ontelolaatan kohdalla selvästi, tuo laatta lyhyempi kuin muut ja toisessa päässä on luultavasti petrapalkki.
 
Omat kissa riehuu yöllä ja ainakaan alakerran naapuri ei ole valittanut niitten hyppelystä (kun näin käytävällä muutama päivä sitten kerroin että aloittelen lattiaremppaa, totesi että ei haittaa. Luultavasti on muuttanut mielipidetta tuon 3 tunnin jyrsimisen/hionnan jälkeen.)

Matot lähti aika helposti, tosin en tajunnut kokeilla suoraan rullalle käärimistä. Tosin sitä perkeleen karvaa jäi hitosti lattiaan kiinni.
Vuokraamosta suosittelivat jotain sakemanilaista hiontakonetta joka olikin yllättävän hyvä, 200mm kiekko missä timanttiterät. Utelin Kolumbuksen ja kuparilaikan perään niin totesivat tämän ehkä paremmaksi.
Toki kun ensimmäistä kertaa tuommoisella tekee niin tuli tehtyä turhia kuoppia.
Ja kun jyrsintäsyvyyttä säädettiin tangon kulmalla, tuli pidettyä sitä aika alhaalla joten työergonomia oli "selkä jumiin" luokkaa.

Ääni muuttui jyrsittäessä yhden ontelolaatan kohdalla selvästi, tuo laatta lyhyempi kuin muut ja toisessa päässä on luultavasti petrapalkki.
Kissat ovat pehmyttassuisia, eivätkä taida niin palloa pomputella. Sillä saksanpaimenkoiralla oli pitkät kynnet ja tykkäsi leikkiä. Tosiaa harmi, että vasta yöllä heräsivät.
Muistavat varmaan vieläkin mut, kun meni hermot. :) tosiaan jatkuvaa häirintää.

Aikoinaan noita vastaavia rullailtiin. Timantti on hyvä, mutta monesti turhan tehokas (montuille helposti), ennen tosiaa n. halk 600mm karkealla paperilla.
Toi 200mm on hyvä siinä mielessä, että pääsit nurkkiin paremmin. Ei urakkahemolle sopiva ja helpompi käsitellä.
Huono työasento laittaa lihakset koetukselle, no pari kaljaa lievittää :)

Noihin tulee joihinkin kohtiin jälkivaluja niin, että ne ontelot valetaan umpeen=> äänen muutos voi jojtua siitä?
 
Pitäis yhtä ovenkarmia kaventaa pari senttiä heti tässä kohta syömisen jälkeen, eikä nyt ole muuta, kuin faijan random sähköhöylä. Mitäs noilla vipstaakeilla tehdään? Sivuilla tuollaiset pienemmät kiristettävät siivet. Taitaa olla pohjan ohjurin kiristimet? Entä tuo iso nuppi edessä? Saisko sillä tai jotenkin muuten tuota höyläyssyvyyttä säädettyä?


En siis löytänyt nopealla googlettamisella ohjekirjaa, niin kysäisen täältä.
 
Sähköhöyläys onnistui mainiosti. Maalasin sen karmin. Höylätyllä sivulla oli paljas puupinta, muuten vanha, isopropalla pyyhitty maalipinta. Karmeen näkönenhän tosta tulee, kun sudistä jää hirveet urat. Ton voi varmaan päällemaalata huomenna päivällä uudestaan? Purkissa lukee päällemaalaus 2-3h kuluttua. Kerran nimittäin yksien sängynjalkojen päällemaalauksen jälkeen vastaavalla sisämaalilla tuli hirvee rypistyny lopputulos.

Oisko ollut vinkkejä tasasempaan pintaan?

 
Sähköhöyläys onnistui mainiosti. Maalasin sen karmin. Höylätyllä sivulla oli paljas puupinta, muuten vanha, isopropalla pyyhitty maalipinta. Karmeen näkönenhän tosta tulee, kun sudistä jää hirveet urat. Ton voi varmaan päällemaalata huomenna päivällä uudestaan? Purkissa lukee päällemaalaus 2-3h kuluttua. Kerran nimittäin yksien sängynjalkojen päällemaalauksen jälkeen vastaavalla sisämaalilla tuli hirvee rypistyny lopputulos.

Oisko ollut vinkkejä tasasempaan pintaan?

Oliskohan hiukkasen liian paksua maalikerrosta kerralla yritetty. Toki ei maalikaan ole oikeata karmeihin tai mihinkään muuhunkaan vastaavaan :(
 
Sähköhöyläys onnistui mainiosti. Maalasin sen karmin. Höylätyllä sivulla oli paljas puupinta, muuten vanha, isopropalla pyyhitty maalipinta. Karmeen näkönenhän tosta tulee, kun sudistä jää hirveet urat. Ton voi varmaan päällemaalata huomenna päivällä uudestaan? Purkissa lukee päällemaalaus 2-3h kuluttua. Kerran nimittäin yksien sängynjalkojen päällemaalauksen jälkeen vastaavalla sisämaalilla tuli hirvee rypistyny lopputulos.

Oisko ollut vinkkejä tasasempaan pintaan?

Itse olen pitkään maalannut jopa kattopaneelit uulan kalustemaalilla, ei ole halvin, mutta tuntuu että tulos on aina yhtä siisti, tekee maalauksen miten vain.
Jos ei ole maalari, niin ei kannata säästää maaleissa.
 
Juuh elikkäs, vituiks meni. Kävi just se, minkä vuoks kyselin täältä päällemaalausajasta. Eilisiltaisen maalauksen lopputulos olikin kuivuttuaan tänään paljon parempi, täysin hyväksyttävä. Pieni läpikuulto vielä edellytti päällemaalausta. Ihmettelin heti, kun pensseli tuntui jumittavan, tahmaavan. Eli alempi kerros liukeni ja rypistyi. Perseestä, kun purkissa ei ole parempia ohjeita, muuta kuin tuo "päällemaalaus 2-3h". Voisin nyt kahden perseilyshown perusteella tehdä sen oletuksen, että ehkä joko tuo ohjearvo, tai sitten vasta alemman kerroksen täysin kuivuttua, luokkaa joku viikon päästä, mistä voisi purkkiin lätkäistä huomion, kuten monissa spraymaaleissa näkee.

Oisko nyt sitten vinkkejä tuon korjaamiseen? Lähdenkö heti kaapimaan metallilastalla, vai annanko kuivua ja kuinka pitkään, ja lähdenkö hiekkapaperilla koneella yrittää hioa maalipintaa tasaisemmaksi vai kokonaan pois?

20240621_134137.jpg


20240621_134145.jpg
 
Juuh elikkäs, vituiks meni. Kävi just se, minkä vuoks kyselin täältä päällemaalausajasta. Eilisiltaisen maalauksen lopputulos olikin kuivuttuaan tänään paljon parempi, täysin hyväksyttävä. Pieni läpikuulto vielä edellytti päällemaalausta. Ihmettelin heti, kun pensseli tuntui jumittavan, tahmaavan. Eli alempi kerros liukeni ja rypistyi. Perseestä, kun purkissa ei ole parempia ohjeita, muuta kuin tuo "päällemaalaus 2-3h". Voisin nyt kahden perseilyshown perusteella tehdä sen oletuksen, että ehkä joko tuo ohjearvo, tai sitten vasta alemman kerroksen täysin kuivuttua, luokkaa joku viikon päästä, mistä voisi purkkiin lätkäistä huomion, kuten monissa spraymaaleissa näkee.

Oisko nyt sitten vinkkejä tuon korjaamiseen? Lähdenkö heti kaapimaan metallilastalla, vai annanko kuivua ja kuinka pitkään, ja lähdenkö hiekkapaperilla koneella yrittää hioa maalipintaa tasaisemmaksi vai kokonaan pois?

20240621_134137.jpg


20240621_134145.jpg

Kaavi pois mitä saat irti pienellä vaivalla. Sen jälkeen kun karmi on kuivunut loppuun niin sit hio kaikki loput maalit pois ja hae kaupasta oikeanlaista maalia ensimmäisenä. Tuo on jotakin sisäseiniin tarkoitettua maalia jota oot tuohon lätkinyt.

"Living Väggfärg 20 on premium-väri, joka sopii sekä maalaamattomiin että aiemmin maalattuihin tai tapetoituihin seiniin sisätiloissa."

Tarvitset kaluste- tai paneelimaalia tuohon hommaan. Löytyy monilta merkeiltä erilaisia tuotteita.

Pensseliksi jokin laadukas hienohapsinen pensseli, esim.
 
Kaavi pois mitä saat irti pienellä vaivalla. Sen jälkeen kun karmi on kuivunut loppuun niin sit hio kaikki loput maalit pois ja hae kaupasta oikeanlaista maalia ensimmäisenä. Tuo on jotakin sisäseiniin tarkoitettua maalia jota oot tuohon lätkinyt.

"Living Väggfärg 20 on premium-väri, joka sopii sekä maalaamattomiin että aiemmin maalattuihin tai tapetoituihin seiniin sisätiloissa."

Tarvitset kaluste- tai paneelimaalia tuohon hommaan. Löytyy monilta merkeiltä erilaisia tuotteita.

Pensseliksi jokin laadukas hienohapsinen pensseli, esim.

Tulee mökkimäiseen tilaan, ei mihinkään design-talon olohuoneeseen. Tarkoitus päästä halvalla, eli niillä tarpeilla, mitä nurkista löytyy, ostamatta mitään lisää. Tyydyttävä lopputulos riittävä, mutta tuo rypistyminen nyt kyllä alittaa sen riman.
 
Tulee mökkimäiseen tilaan, ei mihinkään design-talon olohuoneeseen. Tarkoitus päästä halvalla, eli niillä tarpeilla, mitä nurkista löytyy, ostamatta mitään lisää. Tyydyttävä lopputulos riittävä, mutta tuo rypistyminen nyt kyllä alittaa sen riman.

Kuten aikaisemmin jo mainittiin niin maalia liene laitettu liian paksu kerros ja kuivumisen myötä rypyt vain pahenee. Kaavi maali veks ja pohja uusiksi. Seuraavaksi ottaisin minäkin tarkoitukseen sopivaa maalia ja työvälineet.
 
Tulee mökkimäiseen tilaan, ei mihinkään design-talon olohuoneeseen. Tarkoitus päästä halvalla, eli niillä tarpeilla, mitä nurkista löytyy, ostamatta mitään lisää. Tyydyttävä lopputulos riittävä, mutta tuo rypistyminen nyt kyllä alittaa sen riman.

Design olohuoneeseen tehtäisiin ruiskumaalaus maalaamossa. Ei noihin hommiin mikä tahansa maali käy, se vaan pitää hyväksyä. Se rypistyminen voi johtua ihan hyvin tuosta vääränlaisesta maalista. Ehkä kannattaa laittaa se sit tuollaisena vaan paikalleen jos ensin kysellään ja sit kun vika löydetään niin ei haluta tehdä asialle mitään.
 
Kuinka kiinnittää suihkuverho tiiviisti seinään? Tuollaisia klipsuja löytyy Amazonilta Shower Curtain Clips. Kokemuksia toimivuudesta? Tai parempia ratkaisuja suihkuverhon kiinnitykseen s.e. ettei vesi roisku ulkopuolelle?

61bwT1uTUwL._AC_SL1500_.jpg
 
Onko raadilta suosituksia kohtuuhintaisessa rakenneilmaisimesta? Omakotitaloon muutto edessä ja tuo laite olisi hyvä olla kun seiniin pitää tehdä reikiä.
 
Onko raadilta suosituksia kohtuuhintaisessa rakenneilmaisimesta? Omakotitaloon muutto edessä ja tuo laite olisi hyvä olla kun seiniin pitää tehdä reikiä.

Kohtuuhintaisesta en tiedä, mutta itsellä Boschin GMS 120 Pro ja D-Tect 120. Ensimmäisellä ei tehnyt käytännössä mitään etsiessä betonielementtiseinästä raudoitusta. Jälkimmäinen löysi melko hyvin ja sai piirrettyä elementissä kulkevan ristikon seinän pintaan.

edit: Riippuu minkälaiseen tarpeeseen tulee. Tuossa fiksu käytännön vertailu:
 
Pitäisi saada vajan ovi avautumaan ja lukittumaan 90 asteen kulmaan. Vähän vaikea googlata joten kilautetaan tänne, minkähänlainen sarana/salpa tuohon kävisi?
 
Pitäisi saada vajan ovi avautumaan ja lukittumaan 90 asteen kulmaan. Vähän vaikea googlata joten kilautetaan tänne, minkähänlainen sarana/salpa tuohon kävisi?

Itselläni dorma ts83 aukipitolaitteella. Jolla saa säädettyä mihin kohtaan haluaa oven jäämään auki.
 
Pitäisi saada vajan ovi avautumaan ja lukittumaan 90 asteen kulmaan. Vähän vaikea googlata joten kilautetaan tänne, minkähänlainen sarana/salpa tuohon kävisi?
Riippuu vähän millainen ovi, mutta toimisiko tällainen. Tuolla saa ainakin terassin/parvekkeen oven kivasti jäämään mihin tahansa asentoon. Tuolta näyttäisi löytyvän myös tuulisalpa tuohon tarkoitukseen, joita näkee useinkin vaikka varastojen ovissa.
 
Itselläni dorma ts83 aukipitolaitteella. Jolla saa säädettyä mihin kohtaan haluaa oven jäämään auki.
Riippuu vähän millainen ovi, mutta toimisiko tällainen. Tuolla saa ainakin terassin/parvekkeen oven kivasti jäämään mihin tahansa asentoon. Tuolta näyttäisi löytyvän myös tuulisalpa tuohon tarkoitukseen, joita näkee useinkin vaikka varastojen ovissa.
Kiitokset näistä, tuollainen tuulisalpa oli oikein hyvä tähän tarkoitukseen. Vähän täytyy modata ovenkarmia jotta saa sopivaan kohtaan, mutta sopivan simppeli ratkaisu.
 
Näkyy huoneistokortissa olevan F497, eli tikkurila paperi himmeä..
Pikkaisen jäänyt kiinnityksistä reikiä, jotka kitattava.

"Valkoisen valkeaa kittiä" ei taida olla? Mikähän maali olisi kohtuu lähellä, jos yrittäisi hipostella sievemmäksi. Joku Ilves seinämaali 0,9L maalarinvalkoinen ?

En tahdo löytyää F497:aa pienissä pakkauksissa.. EI viitsisi ostaa pikkuhommaan liikaa maalia, kun ei ole liikaa tilaa säilyttääkään
 
Näkyy huoneistokortissa olevan F497, eli tikkurila paperi himmeä..
Pikkaisen jäänyt kiinnityksistä reikiä, jotka kitattava.

"Valkoisen valkeaa kittiä" ei taida olla? Mikähän maali olisi kohtuu lähellä, jos yrittäisi hipostella sievemmäksi. Joku Ilves seinämaali 0,9L maalarinvalkoinen ?

En tahdo löytyää F497:aa pienissä pakkauksissa.. EI viitsisi ostaa pikkuhommaan liikaa maalia, kun ei ole liikaa tilaa säilyttääkään

Maalarinvalkoinen on ihan eri väri tuohon F497sävyyn verratessa. Ja jokaisen tehtaan valmiit sävyt saattavat vaihdella keskenään.

Kyllä väriliike sävyttää sinulle A-pohjasta vaikka sen 0,9l purkin sisämaalia. Kaikkialla ei vain ole niitä pieniä purkkeja. Parhaassa tapauksessa saat jostain 0,3l sävynäytteen.
 
Pienissä purkeissa vaaleat sävyt on aikamoista arpapelia kun sävytyslaitteiden tarkkuus ei yleensä riitä noin pienillä sävytysmäärillä.
 
Maalarinvalkoinen on ihan eri väri tuohon F497sävyyn verratessa. Ja jokaisen tehtaan valmiit sävyt saattavat vaihdella keskenään.

Kyllä väriliike sävyttää sinulle A-pohjasta vaikka sen 0,9l purkin sisämaalia. Kaikkialla ei vain ole niitä pieniä purkkeja. Parhaassa tapauksessa saat jostain 0,3l sävynäytteen.
Pienissä purkeissa vaaleat sävyt on aikamoista arpapelia kun sävytyslaitteiden tarkkuus ei yleensä riitä noin pienillä sävytysmäärillä.
Tikkurila eristyspohjamaali Multistop 1 l valkoinen F497 himmeä | Prisma verkkokauppa

Löysin tälläsen ja ostinkin, toki avaamatta."Suunnittelen"ohuella telarullalla kevyesti rullaavani kitattujen reikien päälle. Jäänee kyllä jälki, mutta olisiko sitten tuleva jälki mahdollisesti hieman vähemmän ruma, kuin itse reiät..

Työvälineeksi suunnittelen pikkurullaa ja hennon hennosti hipaista... Vaiko pensseli ja töpö töpö.


Muutaman täysseinän olen maalannut ja silloin siitä jäljestä saa kyllä siistin, mutta oletusarvo on ettäei tämä tuleainakaan "täydellisesti" onnistumaan, mutta jos "parhaalla mahdolllisella tavalla".

Vaihtoehto olisi tietysti jättää reiät näkyviin, mutta ovat kyllä pahimmoilleen silmän korkeudella ja niitä on vielä 8 kpl (tv asennettu ns. "luvatta"), joskin sovittu että korvaus otetaan vakuudesta..
 
Tikkurila eristyspohjamaali Multistop 1 l valkoinen F497 himmeä | Prisma verkkokauppa

Löysin tälläsen ja ostinkin, toki avaamatta."Suunnittelen"ohuella telarullalla kevyesti rullaavani kitattujen reikien päälle. Jäänee kyllä jälki, mutta olisiko sitten tuleva jälki mahdollisesti hieman vähemmän ruma, kuin itse reiät..

Työvälineeksi suunnittelen pikkurullaa ja hennon hennosti hipaista... Vaiko pensseli ja töpö töpö.


Muutaman täysseinän olen maalannut ja silloin siitä jäljestä saa kyllä siistin, mutta oletusarvo on ettäei tämä tuleainakaan "täydellisesti" onnistumaan, mutta jos "parhaalla mahdolllisella tavalla".

Vaihtoehto olisi tietysti jättää reiät näkyviin, mutta ovat kyllä pahimmoilleen silmän korkeudella ja niitä on vielä 8 kpl (tv asennettu ns. "luvatta"), joskin sovittu että korvaus otetaan vakuudesta..
Äkkiikös tota kokeilee. Ja potentiaalisesti huomaa että vaikka sävy olisikin sama, nii uusi (eirityspohja)maali on pikkusen himmeempi kuin vanha. Älä siis ihan kauheen isolle alueelle kokeile:)
 
Tikkurila eristyspohjamaali Multistop 1 l valkoinen F497 himmeä | Prisma verkkokauppa

Löysin tälläsen ja ostinkin, toki avaamatta."Suunnittelen"ohuella telarullalla kevyesti rullaavani kitattujen reikien päälle. Jäänee kyllä jälki, mutta olisiko sitten tuleva jälki mahdollisesti hieman vähemmän ruma, kuin itse reiät..

Työvälineeksi suunnittelen pikkurullaa ja hennon hennosti hipaista... Vaiko pensseli ja töpö töpö.


Muutaman täysseinän olen maalannut ja silloin siitä jäljestä saa kyllä siistin, mutta oletusarvo on ettäei tämä tuleainakaan "täydellisesti" onnistumaan, mutta jos "parhaalla mahdolllisella tavalla".

Vaihtoehto olisi tietysti jättää reiät näkyviin, mutta ovat kyllä pahimmoilleen silmän korkeudella ja niitä on vielä 8 kpl (tv asennettu ns. "luvatta"), joskin sovittu että korvaus otetaan vakuudesta..

Osta semmonen vesiväripensseli ja sillä varovasti töpöttelet just siihen reiän kohdalle eikä yhtään yli niin voi kohtuu hyvään tulokseen päästä.
 
Olen miettimässä lattiakaivoa autotalleihin. Määräykset sanoo että hiekan ja öljynerotin vaaditaan jos ala on yli 40m2, minulla on 2 alle 40m2 tallia jotka erotettu väliseinällä, mutta samassa rakennuksessa. Ei vesipisteitä. Pitääkö tällöin olla öljynerotuskaivot vai riittääkö tavalliset?
 
Olen miettimässä lattiakaivoa autotalleihin. Määräykset sanoo että hiekan ja öljynerotin vaaditaan jos ala on yli 40m2, minulla on 2 alle 40m2 tallia jotka erotettu väliseinällä, mutta samassa rakennuksessa. Ei vesipisteitä. Pitääkö tällöin olla öljynerotuskaivot vai riittääkö tavalliset?

Määräys itse se totea mitään pinta-aloista. Tuota kun lukee niin tavalliset ei riitä (normaali lattiakaivoissa voi olla myös materiaalia mikä ei kestä esim bensiinejä.)
Tosin kun ei ole vesipisteitä niin niitä kaivoja ei ole pakko laittaa.
1047/2017 33§

Jos hiekkaa, lietettä, rasvaa, bensiiniä, öljyä tai muita haitallisia fysikaalisia tai kemiallisia aineita voi joutua jätevesivesilaitteistoon ja -verkostoon tai ympäristöön, on jätevesilaitteistossa oltava erotin- tai käsittelylaite.


Erotinlaitteiden on sijaittava niin, että ne ovat helposti ja haittaa aiheuttamatta huollettavissa ja tyhjennettävissä.


Öljyn- ja rasvanerottimissa on oltava täyttymisen ilmaiseva hälytys. Erottimen jälkeen olevassa viemäriputkessa on oltava näytteenottomahdollisuus.
 
Kenelläkään kokemuksia erilaisista tiivistys/eristys uretaani vaahdoista ikkunoihin ja oviin? Sika ja Tytan molemmilta löytyy vähemmän turpoava tuote juuri ikkunoihin ja oviin, mutta onko noissa valmistajissa eroja?

Terassi ovi piti asentaa normaalia korkeammalle (terassi on joskus rakennettu vanhan oven korkoon ja vanhassa ovessa oli paljon paksumpi kynnys), ja alle jäi nyt 3cm rako.

Normaalisti olisin tiivistänyt villalla ja laittanu jonku FC11 massan sisäpuolelle, mutta nyt rako on sen verran iso että tuolla massalla se ei oikein onnistu.
 
EPS Märkätilalevyillä (Tulppa tässä tapauksessa) tehtiin osa märkätiloista. Ihan jees muuten mutta se kannattaa huomioida että vaikka kipsilevy ei ole kovin hyvä kiinnityksien kannalta, niin käytännössä pinnoitettua finfoamia tms. oleva märkätilalevy ei tosiaan pidä juuri mitään. Levyseinäankkurit joustaa vähän miten sattuu. Eli kaikki on kiinni pelkästään laatan varassa ellei runkoa tai erikseen suunniteltua tukipuuta ole sopivassa kohdassa.
 
EPS Märkätilalevyillä (Tulppa tässä tapauksessa) tehtiin osa märkätiloista. Ihan jees muuten mutta se kannattaa huomioida että vaikka kipsilevy ei ole kovin hyvä kiinnityksien kannalta, niin käytännössä pinnoitettua finfoamia tms. oleva märkätilalevy ei tosiaan pidä juuri mitään. Levyseinäankkurit joustaa vähän miten sattuu. Eli kaikki on kiinni pelkästään laatan varassa ellei runkoa tai erikseen suunniteltua tukipuuta ole sopivassa kohdassa.

Kalustin yhtä kylppäriä missä oli juuri tuolla menetelmällä tehty ja vieläpä niin että levyn takana oli tyhjää tilaa ennen betoniseinää. Hain sitten 180mm ruuveja ja porasin laatasta läpi ja pitkällä terällä reikä betoniin asti ja ruuvin päähän proppu joka piti ensin saada laatasta läpi ja sitten tähdätä betonin reikään. eikä kannata kiristää liikaa jottei laatta halkea.

TimePhoto_20240318_104830~2.jpg
 
Määräys itse se totea mitään pinta-aloista. Tuota kun lukee niin tavalliset ei riitä (normaali lattiakaivoissa voi olla myös materiaalia mikä ei kestä esim bensiinejä.)
Tosin kun ei ole vesipisteitä niin niitä kaivoja ei ole pakko laittaa.
1047/2017 33§

Jos tila on autotalli, erotuskaivo on pakollinen vesipisteistä riippumatta.


Ja tosiaan joskus itselläkin auto tuonut kuraa mukanaan :shifty:
 
Mikä pykälä pakoittaa laittamaan kaivon autotalliin jos siellä ei ole vesipistettä, ei ainakaan 1047/2017 26§. Tietysti voi olla kuntakohtaisia eritysvaatimuksia.
 
Laitetaan sama kysymys tänne toiseenkin remppaketjuun, kun näitä ehkä lukevat eri ihmiset.

Keittiön lattiassa on 30 x 30 cm laatat, noin 20 vuotta vanhat. Ihan sattumalta tuli koputeltua niitä ja huomasin, että aika monet ovat ns. "kopoja". Hyvä puoli on, että laatat ovat vielä kiinni. Johtunee varmaan asennusvirheistä, mutta voiko olla että vesikiertoisen lattialämmityksen säädöllä olisi ollut jotain vaikutusta kopojen syntyyn? Jos esim. kesällä lattialämmitys on minimissä/ pois päältä ja huonelämpötila esim. 24 C tms.? Eli voinko minä omalla toiminnallani pahentaa tilannetta?

Noille ei varmaan kannata alkaa tehdä mitään muuta kuin laittaa mattoja lattialle ehkäisemään laattojen rikkoutumista? Onko täällä jollain kokemusta kopolaattojen injektoinnista?
Laatoituksen uusiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ei huvittaisi alkaa purkamaan koko tupakeittiötä kaappeineen jne.
 
Laitetaan sama kysymys tänne toiseenkin remppaketjuun, kun näitä ehkä lukevat eri ihmiset.

Keittiön lattiassa on 30 x 30 cm laatat, noin 20 vuotta vanhat. Ihan sattumalta tuli koputeltua niitä ja huomasin, että aika monet ovat ns. "kopoja". Hyvä puoli on, että laatat ovat vielä kiinni. Johtunee varmaan asennusvirheistä, mutta voiko olla että vesikiertoisen lattialämmityksen säädöllä olisi ollut jotain vaikutusta kopojen syntyyn? Jos esim. kesällä lattialämmitys on minimissä/ pois päältä ja huonelämpötila esim. 24 C tms.? Eli voinko minä omalla toiminnallani pahentaa tilannetta?

Noille ei varmaan kannata alkaa tehdä mitään muuta kuin laittaa mattoja lattialle ehkäisemään laattojen rikkoutumista? Onko täällä jollain kokemusta kopolaattojen injektoinnista?
Laatoituksen uusiminen olisi muuten vaihtoehto, mutta ei huvittaisi alkaa purkamaan koko tupakeittiötä kaappeineen jne.
Et ite niitä irti saa ellet uita niitä vedessä kokoajan, silloinkin niiden luulisi pysyvän. Muutaman kopon voi varovasto kaivaa pois ja liimata uudelleen
 
Et ite niitä irti saa ellet uita niitä vedessä kokoajan, silloinkin niiden luulisi pysyvän. Muutaman kopon voi varovasto kaivaa pois ja liimata uudelleen
Lähinnä huolettaa että ne menevät sitten helpommin halki tai että lämpötilansäädöllä aiheutan lisää kopoja (jos se edes on mahdollista :confused:).
 
Tiskikone keittiön alakaapin tilalle.
Lähteekö kaapin runko yleensä irti pelkät ruuvit irrottamalla, vai voiko olla liimattu tms. kiinni?
Ja lisäksi: kun runko on poissa, on aukon leveys 50 cm. Tiskikone on kuitenkin sen 45 cm. Jääkö koneen sivuille pakosti pienet raot?
Nykyisen rungon sisäleveys ~46 cm, eli tiskikone menisi varmaan sen sisälle. Mutta rungosta ei taida saada tuota pohjaa helposti pois.
Topi-keittiö vm. 2016
1000004495.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 664
Viestejä
4 561 420
Jäsenet
75 006
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom