Näinhän se vähän on, että toteuttamisen kustannukset luodaan suunnittelemalla... Miten pohjarakenteisiin saa "varmuuskerrointa" niin, että se näkyy olennaisesti totetuskustannuksissa? Sikäli on onnellinen tilanne, että tontilla on metrin verran pehmeämpää maata pinnassa ja sen alla hyvin kantava moreeni. Riskinä se, että jostain voi löytyä kalliota.Tuo Antin arvio kahdesta tonnista kuulostaa aika optimaaliselta. Työ jakautuu rakennesuunnitteluun ja pohjarakennesuunnitteluun. Kannattaa varmistaa että työ sisältää molemmat. Pohjarakennesuunnittelu vaatii tiukemmat pätevyydet, joten sen voi joutua toteuttamaan erikseen. Monet rakennesuunnittelijat tekevät molemmat ja tarvittaessa pyytävät kuittauksen joltain pätevyydet täyttävältä pohjarakennesuunnitelmiin, mutta suosittelen varmistamaan että pohjarakennesuunnittelijalla on riittävästi osaamista - muuten suunnitelmissa voi olla liikaa "varmuuskerrointa" ja suunnittelussa säästetyt eurot maksetaan toteutusvaiheessa moninkertaisesti takaisin. (olettaen että talo sijaitsee muualla kuin hiekkaisella tasamaalla)
Kun kuvia on esitellyt, niin ensiarviot on olleet 100h/10 k€ eikä 2 k€ luokkaa, koskien kyllä koko rakennusta. Tämä on aika paljon, jos vain katsotaan katalogista sopivia tyyppirakennekuvia mutta jos oikeasti pitää laskea ja mitoittaa enemmänkin, niin kyllähän siihen aikaa kuluu.Muuten se suunnittelu sisältää vähintään kommunikoinnin asiakkaan suuntaan, tarvittavan määrän tasokuvia ja rakenneleikkauksia detaljeista (luokkaa 20-30kpl rakenteista ja 10-15kpl pohjarakenteista) laskelmat ja suunnitelmien esittelyn ja hyväksyttämisen rakennusvalvonnan suuntaan. Kattotuolit ja mahdolliset välipohjapalkistot suunnitellaan toimittajan puolesta tilauksen jälkeen erikseen ja rakennesuunnittelija tarkastaa ja liittää ne mukaan virallisiin piirustuksiin.
Itse arvioisin kustannukseksi jotain 10t€ molemmin puolin kohteen vaativuudesta riippuen.
Kenen vastuulle kuuluu energiavaatimusten (YmA 1010/2017 ?) täyttyminen?
A) minä itse, lasken speksit eri rakenneosille ja laitteille 23§-24§ täyttämiseksi. 33§ ei kannata edes yrittää.
B) rakennesuunnittelija laskee
C) joku muu, kuka?