Kustannuksista: Naapurissa asunut, eläkkeellä ollut kaupungin entinen rakennetarkastaja kävi katsomassa, kun surrailin 20mm harjateräksiä anturaan, että hänen aikaan nämä tehtiin 12 millisestä, harkkotoimittajan ohjeissa sokkeliin laittamallani rautamäärällä olisi tehnyt reilut 3m korkean maanpaineseinän, ja nyt tehtiin 1,2m korkeaa pääosin ilmaan rajoittuvia sokkelia. Rautaa meni yleensäkin ihan tolkuton määrä ja ainakin vuosi sitten se oli vielä hinnoissaan. Paalujakin tuli riittästi.Näinhän se vähän on, että toteuttamisen kustannukset luodaan suunnittelemalla... Miten pohjarakenteisiin saa "varmuuskerrointa" niin, että se näkyy olennaisesti totetuskustannuksissa? Sikäli on onnellinen tilanne, että tontilla on metrin verran pehmeämpää maata pinnassa ja sen alla hyvin kantava moreeni. Riskinä se, että jostain voi löytyä kalliota.
Kun kuvia on esitellyt, niin ensiarviot on olleet 100h/10 k€ eikä 2 k€ luokkaa, koskien kyllä koko rakennusta. Tämä on aika paljon, jos vain katsotaan katalogista sopivia tyyppirakennekuvia mutta jos oikeasti pitää laskea ja mitoittaa enemmänkin, niin kyllähän siihen aikaa kuluu.
Kenen vastuulle kuuluu energiavaatimusten (YmA 1010/2017 ?) täyttyminen?
A) minä itse, lasken speksit eri rakenneosille ja laitteille 23§-24§ täyttämiseksi. 33§ ei kannata edes yrittää.
B) rakennesuunnittelija laskee
C) joku muu, kuka?
Omassa hankkeessa katsoin itse alustavasti energiamääräysten täyttymisen, mutta pääsuunnittelijalle tuosta yleensä huolehtii ja teetättää laskelmat. Asiaan kun vaikuttaa niin moni kohta. Yleensä rakennusvalvonta vaatii että laskelmat teetetään erikoistuneella yrityksellä, jonka tulokset ainakin omalla kohdallani poikkesivat aika paljon omista laskelmistani. Antavat myös parannusehdotuksia jo laskelmat eivät täyty.
Viimeksi muokattu: