Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Kauanko ostaja oli kerinnyt asumaan talossa? Jos ei kauaa niin olisi kyllä ollut myyjältä fiksu teko putsata kaikki kaivot vaikka toki tämä nyt viime kädessä on ollut ostajan vastuulla tarkistaa asia, periaatteessa olisi kyllä kuntotarkastajan pitänyt huomata missä kunnossa lattiakaivo on.
 
Pilpissä on myös lämmityksen ja käyttöveden varoventtiilit. Varsinkin käyttöveden varon kautta tulee normaalisti jokin verran vettä riippuen lämpimän veden käytöstä.
 
Jos puurungon päälle tekee märkätiloja niin riittääkö jäykkä runko ja hyvä levytys vai tulisiko valaa laatta märkätilojen osalta? Jonkinasteisena suosituksena pidetään sitä laattaa mutta onko sille mitään oikeaa tarvetta?
 
Jos puurungon päälle tekee märkätiloja niin riittääkö jäykkä runko ja hyvä levytys vai tulisiko valaa laatta märkätilojen osalta? Jonkinasteisena suosituksena pidetään sitä laattaa mutta onko sille mitään oikeaa tarvetta?

Ei se pakollinen ole, mutta yleensä vähintään kaatovalu useimmissa tapauksissa kannattaa tehdä koska täysin levyillä toteutettu lattia on melko vaikea ja kallis eikä ole tietysti yhtä tukevakaan.
 
Jos puurungon päälle tekee märkätiloja niin riittääkö jäykkä runko ja hyvä levytys vai tulisiko valaa laatta märkätilojen osalta? Jonkinasteisena suosituksena pidetään sitä laattaa mutta onko sille mitään oikeaa tarvetta?
Jos osaat sen tehdä (koko rakenteen) oikein, niin ei ole mitään oikeata tarvetta. Riittävän tiheällä kookausvälillä siitä saa kyllä tukevankin. Tersäsrunkoisilla tasakatoilla noita käytetään keventämään rakennetta, tosin niissä on usein vendeneristeenä kumibitumikermi.
=> eli miten hoidat sen vedeneristyksen toimivaksi on on hyvä selvittää ennen hommaan ryhtymistä.
 
Jos puurungon päälle tekee märkätiloja niin riittääkö jäykkä runko ja hyvä levytys vai tulisiko valaa laatta märkätilojen osalta? Jonkinasteisena suosituksena pidetään sitä laattaa mutta onko sille mitään oikeaa tarvetta?
Voishan se onnistua riittävän tiheällä koolauksella & paksulla levylläkin - mut ehkä sitten kannattanee suosia linjalattiakaivoa, muuten menee palapeliksi:-)
 
Voishan se onnistua riittävän tiheällä koolauksella & paksulla levylläkin - mut ehkä sitten kannattanee suosia linjalattiakaivoa, muuten menee palapeliksi:)

Joo siis kaatoja toki voidaan tehdä massoilla tarvittava määrä mutta tarkotuksena jättää raudoitettu min 5cm laatta tai vastaava tekemättä. Ja suurimman osan märkätilaa voisi tehdä jopa niin että ajaa juoksujen päälle ennen mitään levytyksiä kiilat jolla saa ne tasot kaatamaan juurikin linjakaivoon + saunan lauteiden alla olevaan kaivoon.
 
Eli tämä osasto on noin 2,8x4,7m sisämitoiltaan ja juoksut menee lyhyempään suuntaan. Ajattelin että vessaa lukuunottamatta juoksujen päälle voisi pistää 0-3cm kiilat tekemään kaadot sopivasti keskilinjaan suihkujen alle. Ulko-ovi saunan vieressä on parvekkeelle, WC toinen ovi makkariin.

edit: ulkoseinälle ei tule suhkuja, jäivät sinne vahingossa muutoksen yhteydessä.
 

Liitteet

  • 20231016_210959.jpg
    20231016_210959.jpg
    268,1 KB · Luettu: 63
Eli tämä osasto on noin 2,8x4,7m sisämitoiltaan ja juoksut menee lyhyempään suuntaan. Ajattelin että vessaa lukuunottamatta juoksujen päälle voisi pistää 0-3cm kiilat tekemään kaadot sopivasti keskilinjaan suihkujen alle. Ulko-ovi saunan vieressä on parvekkeelle, WC toinen ovi makkariin.

edit: ulkoseinälle ei tule suhkuja, jäivät sinne vahingossa muutoksen yhteydessä.

Tuossa on vähän dokumentaariota aiheesta.

 
Myimme uutena ostetun talon (rak. 2016) pari vuotta sitten ja nyt uusi asukki ilmoitti rakennusvirheestä. Tekninen tila oli tulvinut ja vahinkoselvityksen mukaan tilaa ei oltu vesieristetty, vaikka tilasta löytyy esim. PILP. Vakuutuksen kautta asiaa ei siis pystyttäisi hoitamaan. Miten asiassa pitäisi edetä?

Yhden miehen rakennusliike on Oy ja edelleen toiminnassa. Olen toki häneen heti yhteydessä, mutta mitä minun käytännössä pitäisi tehdä varmistaakseni, että rakentaja "joutuu" vastuuseen ja itse pääsee pälkähästä?
Rakentaja kertoo noudattaneensa ajantasaisia rakentamismääräyksiä:
Rakentamismääräyskokoelma C2, 1998
8.1.1.5
Teknisessä lattiakaivolla varustetussa tilassa vesilaitteet ja lämmön tuotto- ja siirtolaitteet sekä putkistot sijoitetaan lattiakaivoon nähden niin, että vuodon sattuessa vesi pääsee haittaa aiheuttamatta lattiakaivoon. Lattia kallistetaan kaivoon päin ja lattiaan suositellaan tehtäväksi vedeneristys.

Vakuutusyhtiön mielestä tilassa olisi pitänyt olla vedeneristys eli koittavatko vain venkoilla asiassa?
 
Työkaverilla oli myös vuoto teknisessä tilassa 2010 luvun talossa. Sielläkään ei ollut vesieristystä. Vakuutusyhtiö hylkäsi korvaushakemuksen aluksi, mutta tapaus eteni muistaakseni vakuutuslautakunnan käsittelyyn, joka suositteli korvauksen maksamista ja tähän vakuutusyhtiö sitten taipui ja korvaus maksettiin.
 
Työkaverilla oli myös vuoto teknisessä tilassa 2010 luvun talossa. Sielläkään ei ollut vesieristystä. Vakuutusyhtiö hylkäsi korvaushakemuksen aluksi, mutta tapaus eteni muistaakseni vakuutuslautakunnan käsittelyyn, joka suositteli korvauksen maksamista ja tähän vakuutusyhtiö sitten taipui ja korvaus maksettiin.
Tämä olikin hyvä tieto. Näitähän löytyy enemmänkin Finen sivuilta:
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE
 
Rakentaja kertoo noudattaneensa ajantasaisia rakentamismääräyksiä:
Rakentamismääräyskokoelma C2, 1998


Vakuutusyhtiön mielestä tilassa olisi pitänyt olla vedeneristys eli koittavatko vain venkoilla asiassa?
En ymmärrä tässä vakuutusyhtiötä. Näillä tiedoilla tossa ei ole kyse äkillisestä vahingosta, siinä väkisin kuluu pitkä aika enenkuin lattiakaivo tukkeutuu ilmaan sitoutuneesta pölyn ja veden sekoituksesta. Vakuutukset korvaavat yleensä vain äkillisen vahindon.
Et ole tosin kertonut meille tukkeutumisen syytä.

Toisekseen suositus ei ole velvoittava. Esim. (ainakin ennen) teknisissä tiloissa joissa on öljysäiliö se lattiakaivo pitää olla suojattu kannella mikä estää öljyä pääsemästä viemäriin.
 
En ymmärrä tässä vakuutusyhtiötä. Näillä tiedoilla tossa ei ole kyse äkillisestä vahingosta, siinä väkisin kuluu pitkä aika enenkuin lattiakaivo tukkeutuu ilmaan sitoutuneesta pölyn ja veden sekoituksesta. Vakuutukset korvaavat yleensä vain äkillisen vahindon.
Et ole tosin kertonut meille tukkeutumisen syytä.

Toisekseen suositus ei ole velvoittava. Esim. (ainakin ennen) teknisissä tiloissa joissa on öljysäiliö se lattiakaivo pitää olla suojattu kannella mikä estää öljyä pääsemästä viemäriin.
Tukkeutumisen syytä ei ole kerrottu. On vain mainittu, että sen on putkiliike käynyt avaamassa. Pakko tuon on olla liasta tukossa, sillä letku menee kaivon suojaritilän läpi eli ei ainakaan päällä oleva tavara ole voinut tuota tukkia.

Välillä saa kyllä miettiä sanojaan vakuutusyhtiöden kanssa. Joskus pienestä huolimattomuudesta on hyötyä.
 
Tämä olikin hyvä tieto. Näitähän löytyy enemmänkin Finen sivuilta:
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE
Esim. FINE-043351 ratkaisuehdotus on kuitenkin vakuutusyhtiön puolella:

- 1990-luvun alussa rakennettu talo
- Viitataan rakennusmääräyskokoelma D1 (1987 kohta 3.2) sekä RIL 107-1989 (lienee myöhempiä löyhempi)
- Teknisen tilan lattiakaivolta lähtevä yhdysputki oli ollut tukossa
- Vesi valunut lattian alta viereisiin tiloihin
- Lattian olisi pitänyt olla kaukalomainen (50 mm)
- FINE katsoo, että lattia- ja seinärakenteiden kastumisvahinko on aiheutunut rajoitusehdossa mainitusta rakennusvirheestä.

 
Esim. FINE-043351 ratkaisuehdotus on kuitenkin vakuutusyhtiön puolella:

- 1990-luvun alussa rakennettu talo
- Viitataan rakennusmääräyskokoelma D1 (1987 kohta 3.2) sekä RIL 107-1989 (lienee myöhempiä löyhempi)
- Teknisen tilan lattiakaivolta lähtevä yhdysputki oli ollut tukossa
- Vesi valunut lattian alta viereisiin tiloihin
- Lattian olisi pitänyt olla kaukalomainen (50 mm)
- FINE katsoo, että lattia- ja seinärakenteiden kastumisvahinko on aiheutunut rajoitusehdossa mainitusta rakennusvirheestä.

Mutta jos olen nyt kartalla, että asunto myyty jo hyvä aika sitten ja uusi omistaja ei ole ajoissa havainnut viemärin tukkeutumista ja sitä myöden syntynyttä vahinkoa? Minun mielestä tuo on 100% uuden omistajan vastuulla, koska on laiminlyönyt oman tarkastusvelvollisuutensa. Itse en olisi ihan heti tarjoamassa eurokaan uudelle omistajalle "rakennusvirheestä" jos ei ole itse käynyt tarkistamassa säännöllisesti teknistä tilaa. Lisäksi onko kyseessä niin merkittävä virhe, että siitä koituisi jotain hinnan alennuksia jne? En osaa sanoa, mutta epäilisin, että ei.
 
Onko kukaan huomannut mitään muutoksia remonttifirmojen tarjouksissa ? Ei nyt puhuta materiaalista vaan työn osuudesta.

Jos remppafirmoilta kysytään niin töitä on niin paljon kun ehtii tekemään ja inflaation takia hinnat noususseet kymmeniä prosentteja.

Luulisi ainakin vapaita tekijöitä olevan paremmin saatavilla kun rakennusala hiljentynyt huomattavasti eikä korkojen nousun takia ihmisillä älyttömästi ole rahaa remonttien tekemiseen.
 
Onko kukaan huomannut mitään muutoksia remonttifirmojen tarjouksissa ? Ei nyt puhuta materiaalista vaan työn osuudesta.

Jos remppafirmoilta kysytään niin töitä on niin paljon kun ehtii tekemään ja inflaation takia hinnat noususseet kymmeniä prosentteja.

Luulisi ainakin vapaita tekijöitä olevan paremmin saatavilla kun rakennusala hiljentynyt huomattavasti eikä korkojen nousun takia ihmisillä älyttömästi ole rahaa remonttien tekemiseen.
Ainakin kattoremontissa sai hintaa alas kilpailuttamalla. Heillä on kuulemma työn puutetta, joten voivat tehdä pikaisestikin.
 
Mutta jos olen nyt kartalla, että asunto myyty jo hyvä aika sitten ja uusi omistaja ei ole ajoissa havainnut viemärin tukkeutumista ja sitä myöden syntynyttä vahinkoa? Minun mielestä tuo on 100% uuden omistajan vastuulla, koska on laiminlyönyt oman tarkastusvelvollisuutensa. Itse en olisi ihan heti tarjoamassa eurokaan uudelle omistajalle "rakennusvirheestä" jos ei ole itse käynyt tarkistamassa säännöllisesti teknistä tilaa. Lisäksi onko kyseessä niin merkittävä virhe, että siitä koituisi jotain hinnan alennuksia jne? En osaa sanoa, mutta epäilisin, että ei.
Myyty 2020 ja viemäriä puhdistettu säännöllisesti. Putkifirma käynyt huoltohommissa ja minkäänlaista epäilyä tukoksesta ei ole syntynyt. Teknisessä tilassa vierailtu kuukauden välein. Tukos ollut syvällä, näkymättömissä.
 
Vain kerran kuukaudessa teknisessä tilassa käynti on kyllä hyvään tuuriinsa luottamista. Kuten tässä nyt näkee.
Jos tukos on ollut muualla, ihmetyttää ettei sitä olisi havaittu esim. keittiön, kph, WC lavuaarien / lattiakaivojen/ Wc-istuinten toimimattomuutena.
Olis mielenkiintoista nähdä ton viemäripiirustus.
 
Vain kerran kuukaudessa teknisessä tilassa käynti on kyllä hyvään tuuriinsa luottamista. Kuten tässä nyt näkee.
Jos tukos on ollut muualla, ihmetyttää ettei sitä olisi havaittu esim. keittiön, kph, WC lavuaarien / lattiakaivojen/ Wc-istuinten toimimattomuutena.
Olis mielenkiintoista nähdä ton viemäripiirustus.
Kuivakaivohan tuossa ollut kyseessä ja jos se 32:nen putki esim notkollaan jostain kohti, niin kyllähän se kerää pölyä ym sinne alimpaan kohtaan ja tukkeutuu ajan myötä.
Virtaustahan noissa ei ole pelkän ylivuotoveden kyseesä ollen, jos ei kaivoa/viemäriä huuhdella joskus isommalla vesimäärällä.
 
Kuivakaivohan tuossa ollut kyseessä ja jos se 32:nen putki esim notkollaan jostain kohti, niin kyllähän se kerää pölyä ym sinne alimpaan kohtaan ja tukkeutuu ajan myötä.
Virtaustahan noissa ei ole pelkän ylivuotoveden kyseesä ollen, jos ei kaivoa/viemäriä huuhdella joskus isommalla vesimäärällä.
Oliko joku arvioinut tässä tapauksessa että, miten paljon tuonne tulee ylivuotovettä esim vrk eli kuinka julmetun kauan pitää olla käymättä teknisessä tilassa?


Tuollainen kympin piipittäjäkin olisi tuolla kyseisellä asukkaalla luultavasti pelastanut koko vahingon, jälkiviisautta mutta muille talojaan myyjille ostaa tekniseen tilaan uusavuttomille tuollaisen valmiiksi :D
 
Oliko joku arvioinut tässä tapauksessa että, miten paljon tuonne tulee ylivuotovettä esim vrk eli kuinka julmetun kauan pitää olla käymättä teknisessä tilassa?


Tuollainen kympin piipittäjäkin olisi tuolla kyseisellä asukkaalla luultavasti pelastanut koko vahingon, jälkiviisautta mutta muille talojaan myyjille ostaa tekniseen tilaan uusavuttomille tuollaisen valmiiksi :D
Eihän sitä paljon/vrk tule ja sen jälkeen kun se on kaivosta yli tulvinut, niin en usko että sitä paljonkaan on sieltä kynnyksen kautta rakenteisiin vuotanut. Eihän se jatkuvasti vuoda ja osaa haihtuu lattialta.
Täyttä mutua omasta puolestani tietysti.
 
Luultavasti niin paikallinen vaurio, että jokatapauksessa voittajat löytyy lakimiesten leiristä jos aletaan riitelemään oikein kunnolla. Mutta kuten tuolla aiemmin jo sanoinkin niin nykyisin syyllistä etsitään aina vaikka se löytyisi peilistä.
Ottais ostaja itteään niskasta kiinni ja korjauttaisi vahingon ja maksais laskun. Oppirahoja.
 
Tuli ostettua puinen/maalattu sängyn runko jonkinsteisesta hometalosta. Haistoin tutun mökkituoksun toki jo ovella, mutta en ajatellut että se tuommoiseen kiiltävä pintaiseen niin lujasti tarttuisi joten tein kaupat kyselemättä.

No eipä lähtenyt haju ekalla kloorauksella...pistänkö palasiksi ja takkaan vai onko jollain kokemusta miten hajusta pääsee eroon?

Ilmeisesti jotain virallisia homepesuaineita on ja kuumailmapuhaltimella töhötystä?
 
Tuli ostettua puinen/maalattu sängyn runko jonkinsteisesta hometalosta. Haistoin tutun mökkituoksun toki jo ovella, mutta en ajatellut että se tuommoiseen kiiltävä pintaiseen niin lujasti tarttuisi joten tein kaupat kyselemättä.

No eipä lähtenyt haju ekalla kloorauksella...pistänkö palasiksi ja takkaan vai onko jollain kokemusta miten hajusta pääsee eroon?

Ilmeisesti jotain virallisia homepesuaineita on ja kuumailmapuhaltimella töhötystä?

Otsonointi, muuta en oikein keksi. Sekään ei välttämättä tosin auta. Sääli sinäänsä. Meilläkin isovanhemmat asuvat tuollaisessa mummomökin hajuisessa talossa ja kun saadaan heiltä uusia vaatteita, niin nekin joutavat aina ensiksi pesuun ja siltikin saattaa jäädä hajuja.
 
Luulisi, että puusta tollanen homeenhaju lähtisi tuulettamalla X-ajan, etenkin jos se sängyn runko silminnähden ei ole homeinen. Ei siinä kuitenkaan niitä itiöitä kasva kuivassa lisää, niin ajan kanssa se haju siitä lähtee. Otsonoinnillahan tuo voi vauhdittua, kuten tossa yllä on mainittu, toinen keino riippuen nyt millanen tuo runko on, olisi vaan maalata uudelleen, koska toi haju voi olla ihan vaan tuossa maalipinnassakin. Itse antaisin tuulettua ulkona kuivassa vaan esim kuukauden, ja katsoisin sitten asiaa, mutta ymmärrän ettei kaikilla tällaista mahdollisuutta ole. Sen verran voi kuitenkin asiassa lohduttaa, että kun kerran se sänky itsessään todennäköisesti ei homeinen ole vaan ainoastaan hajua on tarttunut, niin siitä ei pitäisi varsinaista homealtistusta kuitenkaan syntyä ellei ole jotenkin tuolle yliherkkä, joten jos vaan haju lähtee ajan myötä taittumaan niin eiköhän homma ole sillä kunnossa.
 
Itse olen ajoneuvoissa käyttänyt Motonetissä myytävää homepuhdistusainetta.. on siellä venepuolella, olikohan starbrite yms valmistaja. Lähtee näkyväkin pois helposti ja tuulettamisen jälkeen ei huomaa mitään. Tämä siis esim kun auto on seissyt ja penkeissä ja kojelaudassa (sekä tekstiilit että kovat pinnat) on näkyvää kasvustoa.

Haju on aivan kamala joten vaatii suojavälineitä mutta käsittely ja tuuletus niin ei huomaa mitään.
 
Tuoreessa "Tee se itse" lehdessä oli aika räväkästi ohjeet sille miten asunnon arvoa voi nostaa tekemällä kattoikkunan tai pari kattoristikoiden välistä. :D

Ihan kai ok ohjeet (vaikka vesikaton ja ikkunan rajapintaa ei käsitelty mitenkään) mutta mitä veikkaatte jos on rinnakkain samanlaiset talot joihin toiseen on joku lehden ohjein ja reippain mielin asentanut kattoikkunat, ja toisessa on umpinainen katto, niin kumman samaan hintaan valitsisitte?

Yläpohjassa oli saman artikkelin kuvissa ainoana eristeenä 10-12 senttiä villaa että en tiedä missä päin maailmaa esimerkkiprojekti on mahdettu toteuttaa...
 
Jos puurungon päälle tekee märkätiloja niin riittääkö jäykkä runko ja hyvä levytys vai tulisiko valaa laatta märkätilojen osalta? Jonkinasteisena suosituksena pidetään sitä laattaa mutta onko sille mitään oikeaa tarvetta?
Mitenkäs joku tulppa, wedi yms. märkätilalevy jossa on kaadot ja vesieriste valmiina?
Esim. Tulppa
 
Mitenkäs joku tulppa, wedi yms. märkätilalevy jossa on kaadot ja vesieriste valmiina?
Esim. Tulppa

Tuossa tulpassa ehkä vähän erikoiselta tuntuu se että mainostetaan miten välttyy vesieristeen sivelyltä tms. Ja jos tekee lattialämmityksen niin tulpan raknnekuvien mukaan se asennetaan laastilla siihen tulppalevyn päälle ja siihen päälle sitten vesieristys ennen laattoja.

Eli jos haluaa märkätilat joissa ei ole lattialämmitystä niin säästää sen vesierityksen vaivaa ehkä tulppa-levyillä. Ja kukapa ei haluaisi rakentaa uutta kylppäriä jossa kylmä lattia? :D
 
Tuoreessa "Tee se itse" lehdessä oli aika räväkästi ohjeet sille miten asunnon arvoa voi nostaa tekemällä kattoikkunan tai pari kattoristikoiden välistä. :D

Ihan kai ok ohjeet (vaikka vesikaton ja ikkunan rajapintaa ei käsitelty mitenkään) mutta mitä veikkaatte jos on rinnakkain samanlaiset talot joihin toiseen on joku lehden ohjein ja reippain mielin asentanut kattoikkunat, ja toisessa on umpinainen katto, niin kumman samaan hintaan valitsisitte?

Yläpohjassa oli saman artikkelin kuvissa ainoana eristeenä 10-12 senttiä villaa että en tiedä missä päin maailmaa esimerkkiprojekti on mahdettu toteuttaa...
Mä valitsisin sen, jossa ei ole kattoikkunoita. Yksi mahdollinen vuotokohta vähemmän ja vähän säästää energiakuluissakin. Ymmärrän kyllä heitäkin, jotka arvostavat tuon tuomaa luonnonvaloa. => Lienee ostajasta kiinni kumpi on parempi.
 
Tuossa tulpassa ehkä vähän erikoiselta tuntuu se että mainostetaan miten välttyy vesieristeen sivelyltä tms. Ja jos tekee lattialämmityksen niin tulpan raknnekuvien mukaan se asennetaan laastilla siihen tulppalevyn päälle ja siihen päälle sitten vesieristys ennen laattoja.

Eli jos haluaa märkätilat joissa ei ole lattialämmitystä niin säästää sen vesierityksen vaivaa ehkä tulppa-levyillä. Ja kukapa ei haluaisi rakentaa uutta kylppäriä jossa kylmä lattia? :D
No sehän paska, luulin niissä olevan vesikiertoiselle ne urat, oliko se sitten wedissä?
Mutta joo samaa mieltä, aivan turha jos tosiaan on noin.
Edit: Ei ollu wedissäkään, muistin väärin, turhia levyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun ovet saatiin paikallensa on kyllä oikeasti tuo laatu ja toiminta kaikinpuolin puhuttelevaa. Oven paino on jo selvästi massiivisen puolella, kun vanhat ovet tuntuu kunnon rimpuloilta. Yläosaa kannattelee 3 saranaa. Ovet tuli valmiiksi kalustettuina ja 3:lla avaimella kahvoineen, jotka noihin entisiin baukkarioviin piti tietysti vielä lisätä. Vähän samaa fiilistä tuli, kuin peltikattoa uusittaessa. Vanhaa tiilikuvio peltiä uusittaessa ja vaihdettaessa konesaumakattoon ajattelin, että olisi pitänyt sekin alkuunsa tehdä kunnon ajatuksella, eikä halpuutus periaatteella luottaen paketteihin.
Kohtuu hyvällä luotolla homma eteni, kun sovittiin, että maksan ovet jo kesäkuussa ja toimittavat sitten, kun jono etenee. Eli perjantaina tuli. Asentaja oli jo 13 v asentanut Vihanton ovia ja ei pienintäkään nenänkaivelua homman suhteen. Erinomainen fiilis koko touhusta, vaikka maksoikin kunnon ovien verran.
Tällä sivulla kun plärää alaspäin mallistoon, niin ne kuvat on 3-D laatukuvia ja pääsee pyörittämään hienosti sisä/ulko puolet. Tuo toinen linkki oli kuvasto melkoisen karua kuvaa.



Onks heittää jotain ballparkkia et missä hinnoissa nää vihannon ovet pyörii?

Tarvis -70 rakennettuun taloon vaihtaa pari ulko-ovea vähän paremmin lämpöä pitäviin ja tässä kovasti nyt haarukoidaan et mihin oviin päädytään. Sinänsä hinta nyt varmasti selviäisi ihan vaan tuolla heidän ovitehtaalla heilahtamalla, mutta sais ees jotain osviittaa et ollaanko about samoissa hinnoissa kuin baukkari, k-rauta tms vai onko nää heti tonnin kaks kalliimpia.
 
Mulle tuli 2 ovea ja kiinteä levennys toiseen. Kohtuullista haitaria noille tulee. Halvempi koho malli kustansi 2100 € lakattuna valkotammena ja toinen kustansi 4350 €, kun ei tainnut kalliimpaa löytyä. Levike kustansi 950 € ja asennus 550 € per reikä. Öljyttyä teakiä saa halvemmalla. Lukot sarjoitettuna kahvoineen ja listoitettuna ulko ja sisäpuolelta oli lasku 9350 €. Lukot heloineen oli jotain päälle 400 €/ovi. Lukot siis sisältyy tuohon avaimet käteen 9350 € hintaan. Alta 2000 € tulee noille halvimmille hintaa ja on erinomaisen tuntuisia nämä ovet kyllä. Oven levike tuli mulla kokonaan kirkkiaalla lasilla, eli raamit lasilla. Omaan mieleen sopii valo sisälle tuohon aukkoon mainiosti.
Pientä seinien fiksausta pitää vielä kesällä tehdä, niin kelpaa ittelle. Levikkeelliseen oveen tuli peltilistat samaan rahaan.
 

Liitteet

  • IMG_3152.png
    IMG_3152.png
    592,1 KB · Luettu: 177
  • IMG_3151.png
    IMG_3151.png
    586,1 KB · Luettu: 177
Viimeksi muokattu:
Mulle tuli 2 ovea ja kiinteä levennys toiseen. Kohtuullista haitaria noille tulee. Halvempi koho malli kustansi 2100 € lakattuna valkotammena ja toinen kustansi 4350 €, kun ei tainnut kalliimpaa löytyä. Levike kustansi 950 € ja asennus 550 € per reikä. Lukot sarjoitettuna kahvoineen ja listoitettuna ulko ja sisäpuolelta oli lasku 9350 €. Lukot heloineen oli jotain päälle 400 €/ovi. Alta 2000 € tulee noille halvimmille hintaa ja on erinomaisen tuntuisia nämä ovet kyllä. Oven levike tuli mulla kokonaan kirkkiaalla lasilla, eli raamit lasilla. Omaan mieleen sopii valo sisälle tuohon aukkoon mainiosti.

Mietin että maksoinko liikaa kun ostin 9 ikkunaa (U-arvo 0,8, suurimmat 18x13, aurinkosuojaa ja huurtumattomuutta osassa), 2 terassiovea ja ison kellarin oven raaka-asennettuna (ilman listoja siis) Lammilta 9300€ hintaan. Ilmeisimmin olisi sen saman summan voinut kalliimpiinkin tuotteisiin käyttää. :D
 
Viimeksi muokattu:
Joo no mulla on vielä 2 terassinovea autotallissa odottamassa kesällä asennusta. Siis lämpöovia nekin ja kustansi 800 €/ kpl. En olis maksanut niistä samaa mitä ulko-ovista. Aika vähän löytyi kunnon ovia muutoinkin omaan makuun, kun maalatut ja öljytyt jäi pois vaihtoehdoista. Eli lakattua massiivipuuta, kun alkaa ettimään ja oikeestaan vain tammisena oli kelpaava, niin vähissä se tarjonta näytti olevan omasta mielestä. Ei ainakaan baukkarin ovet sytyttäny tällä kertaa. Noh näillä mennään nyt tällä kertaa ja ihan hyvillä mielin.
 
Mietin että maksoinko liikaa kun ostin 9 ikkunaa (U-arvo 0,8, suurimmat 18x13, aurinkosuojaa ja huurtumattomuutta osassa), 2 terassiovea ja ison kellarin oven raaka-asennettuna (ilman listoja siis) Lammilta 9300€ hintaan. Ilmeisimmin olisi sen saman summan voinut kalliimpiinkin tuotteisiin käyttää. :D
Ja minä taasen mietin olenko vain köyhä kun maksoin neljästä ikkunasta (15x15), ja kahdesta ovesta V2N lukkoineen n. 1700€ yhteensä :lol:

12x21 aukkokin kavennettiin että 10x21 ovi riitti ;)
 
Ja minä taasen mietin olenko vain köyhä kun maksoin neljästä ikkunasta (15x15), ja kahdesta ovesta V2N lukkoineen n. 1700€ yhteensä :lol:

12x21 aukkokin kavennettiin että 10x21 ovi riitti ;)
Olethan sinä n.1700€ köyhempi :) Mistäs tohon hintaan sait, ja millaiset lasit ikkunoissa.
 
Olethan sinä n.1700€ köyhempi :) Mistäs tohon hintaan sait, ja millaiset lasit ikkunoissa.
Pitkällisen kyttäämiseen ja speksaamisen jälkeen Nordic Salesta 3 samanlaista makuuhuoneisiin juuri täydellisenä (karmisyvyys 210 kun täystiilitalo, biobe-valmius, sälekaihtimet, tuuletusikkunan) poislukien ulkoväri.. Kolminkertaiset avautuvat on, ei mitkään superpassiivitalon, mutta kunnolliset.
Ei kun autokatokseen purku, pieni hionta, tartunta ja 2 kerrosta maalia. Keittiöön samaa kokoa erilainen oikealla värillä kelpasi hyvin. Taisin 800e maksaa kotiin tuotuna.
 
Pitkällisen kyttäämiseen ja speksaamisen jälkeen Nordic Salesta 3 samanlaista makuuhuoneisiin juuri täydellisenä (karmisyvyys 210 kun täystiilitalo, biobe-valmius, sälekaihtimet, tuuletusikkunan) poislukien ulkoväri.. Kolminkertaiset avautuvat on, ei mitkään superpassiivitalon, mutta kunnolliset.
Ei kun autokatokseen purku, pieni hionta, tartunta ja 2 kerrosta maalia. Keittiöön samaa kokoa erilainen oikealla värillä kelpasi hyvin. Taisin 800e maksaa kotiin tuotuna.
Kolminkertaiset ovat kohtuu hyvät ja jos myöhemmin on tarve niihin voi aika helposti laittaa lämpölasin kohtuuhinnalla, jolloin ollaan jo todella hyvässä lämmöneristyskyvyssä. Kovilla pakkasilla sitten sälekaihtimet kiinni, niin säästyy energiaa lisää mikäli alkavat uudestaan enemmän energian hinnallla kansalaisia "kurittamaan"
 
Rintamamiestalon yläpohjaan ei ole kulkuaukkoa ja mineriittiverhoilu niin eipä ole tullut käytyä sinä aikana kun olen tässä asunut. Nooh, nyt kun on laajennusta joka suuntaan ja vanhan osan katto menee uusiksi kattotuoleja myöden niin tuli käytyä perehtymässä tilanteeseen kun pääty muutenkin on auki. Kaikki oli hyvässä kunnossa ja kuivaa mutta jännästi reilu neljännes yläpohjasta oli kokonaan ilman purua. Eli yläkerran katosta neljännes on ollut eristettynä pelkällä laudoituksella + haltex verhoilulevyillä. :D Paha sanoa onko siinä joskus ollut purua mutta ei varmaan ainakaan pitkään aikaan, ja toki muuallakin purun paksuus oli keskimäärin vain 15-20 cm.
 
Rintamamiestalon yläpohjaan ei ole kulkuaukkoa ja mineriittiverhoilu niin eipä ole tullut käytyä sinä aikana kun olen tässä asunut. Nooh, nyt kun on laajennusta joka suuntaan ja vanhan osan katto menee uusiksi kattotuoleja myöden niin tuli käytyä perehtymässä tilanteeseen kun pääty muutenkin on auki. Kaikki oli hyvässä kunnossa ja kuivaa mutta jännästi reilu neljännes yläpohjasta oli kokonaan ilman purua. Eli yläkerran katosta neljännes on ollut eristettynä pelkällä laudoituksella + haltex verhoilulevyillä. :D Paha sanoa onko siinä joskus ollut purua mutta ei varmaan ainakaan pitkään aikaan, ja toki muuallakin purun paksuus oli keskimäärin vain 15-20 cm.
Tuskin on ollutkaan. rakennusaikana on ollut purustakin pulaa, pelkästään ilmaeristeisiä rintsikoita löytyy vieläkin, siis niin että seinätkin on tyhjiä. Toimii jotenkin, kunhan on riittävän tiiviiksi tehty alunperin.
 
Rintamamiestalon yläpohjaan ei ole kulkuaukkoa ja mineriittiverhoilu niin eipä ole tullut käytyä sinä aikana kun olen tässä asunut. Nooh, nyt kun on laajennusta joka suuntaan ja vanhan osan katto menee uusiksi kattotuoleja myöden niin tuli käytyä perehtymässä tilanteeseen kun pääty muutenkin on auki. Kaikki oli hyvässä kunnossa ja kuivaa mutta jännästi reilu neljännes yläpohjasta oli kokonaan ilman purua. Eli yläkerran katosta neljännes on ollut eristettynä pelkällä laudoituksella + haltex verhoilulevyillä. :D Paha sanoa onko siinä joskus ollut purua mutta ei varmaan ainakaan pitkään aikaan, ja toki muuallakin purun paksuus oli keskimäärin vain 15-20 cm.
Elämä on yllätyksiä täynnä :) Toivottavasti oli rakennuksen keskeskellä, toisaalta teltassakin asutaan. Ihan mutuna ollee ilman eristettäkin huonoa 2-lasista ikkunaa parempi? eli et nyt hirveästi vuositasolla tossa hävinnyt suhteessa viereiseen eristettyyn osaan. Toi 15-20cm on aika usein noissa heti kohta sodan jälkeen tehdyissä aika normaalia.
Noita usein paikkaillaan sanomalehdestä tehdyllä selluvillalla. Jos seinissä sahanpurua, tarkistaisin samalla niiden yläosat. Sahanpuru painuu ajan kanssa, ellei sitä täytetä jää
vajaaksi.
 
Rintamamiestalon yläpohjaan ei ole kulkuaukkoa ja mineriittiverhoilu niin eipä ole tullut käytyä sinä aikana kun olen tässä asunut. Nooh, nyt kun on laajennusta joka suuntaan ja vanhan osan katto menee uusiksi kattotuoleja myöden niin tuli käytyä perehtymässä tilanteeseen kun pääty muutenkin on auki. Kaikki oli hyvässä kunnossa ja kuivaa mutta jännästi reilu neljännes yläpohjasta oli kokonaan ilman purua. Eli yläkerran katosta neljännes on ollut eristettynä pelkällä laudoituksella + haltex verhoilulevyillä. :D Paha sanoa onko siinä joskus ollut purua mutta ei varmaan ainakaan pitkään aikaan, ja toki muuallakin purun paksuus oli keskimäärin vain 15-20 cm.

Ei muuta kuin purut vaihtoon ja uudet eristeet tilalle.
 
Ei muuta kuin purut vaihtoon ja uudet eristeet tilalle.

Muuten kyllä mutta tässä tapauksessa ensi kesänä on tarkoitus vaihtaa purettava elintasosiipi (eli sellainen yksikerroksinen osa jossa kylppäri) uuteen 2 kerroksiseen laajennukseen jollainen on jo vesikatossa asti toisessa päässä. Ja vanhan osan katto vaihtuu sitten samalla siihen korkeampaan kattolinjaan uusilla ulkoseinän eristetyillä jatkoilla ja uusilla kattotuoleilla joissa eristekerros 40 senttiä nykyistä korkeammalla. Eli nyt ei ehkä maksa vaivaa yhdeksi talveksi tehdä muutoksia.
 
Kuinka monella eri tekijällä porukka yleensä kilpailuttaa remppansa (siis ne mitä ei itse osaa/halua tehdä, kuten joku suihkutilan isompi remppa vaikka)?

Mietin vaan, että riittääkö se 2 kpl eri firmojen tarjouksia vai meneekö porukka ekalla tarjouksella, kun 'ei se hinta kuitenkaan paljoa heittele' vai miten ns. kannattaa menetellä?
 
Kuinka monella eri tekijällä porukka yleensä kilpailuttaa remppansa (siis ne mitä ei itse osaa/halua tehdä, kuten joku suihkutilan isompi remppa vaikka)?

Mietin vaan, että riittääkö se 2 kpl eri firmojen tarjouksia vai meneekö porukka ekalla tarjouksella, kun 'ei se hinta kuitenkaan paljoa heittele' vai miten ns. kannattaa menetellä?
2-3 tarjousta pitäisi saada, että on vertailun mahdollisuuksia. Kyllä noissa vähänkin isommissa rempoissa tahtoo hintahaitari olla aika iso.
 
Kuinka monella eri tekijällä porukka yleensä kilpailuttaa remppansa (siis ne mitä ei itse osaa/halua tehdä, kuten joku suihkutilan isompi remppa vaikka)?

Mietin vaan, että riittääkö se 2 kpl eri firmojen tarjouksia vai meneekö porukka ekalla tarjouksella, kun 'ei se hinta kuitenkaan paljoa heittele' vai miten ns. kannattaa menetellä?
Ehdottomasti useampi tarjous,moni ottaa sen ensimmäisen jonka mainos sattuu silmään.Yleensä mitä isommat ja useamssa paikassa mainokset on sitä enemmän hinnassa on ilmaa,kun taas pikkufirmat ei välttämättä mainosta ollenkaan kun on muutenkin tilauskirjat jatkuvasti täynnä kun hyvä maine leviää.Toki voi olla poikkeuksiakin mutta pääsääntöisesti noin se menee.Paljon on esimerkkejä kun joku rahastaa pikkurempastakin 50-100% ylihintaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 384
Viestejä
4 510 900
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom