- Liittynyt
- 31.08.2017
- Viestejä
- 1 092
Vuosi-pari tyyliin. Alla ollut sentään kuormalava ettei ole maahan ollut kosketuksissaMitä tarkoitat piedempään? Onko se vuosi, kaks tai kymmenen?
Vuosi-pari tyyliin. Alla ollut sentään kuormalava ettei ole maahan ollut kosketuksissaMitä tarkoitat piedempään? Onko se vuosi, kaks tai kymmenen?
Kyllähän jotkut lyö laminaatinkin päälle vinyyliä. Jos lattia ei ole liimattu betoniin niin helppohan se on purkaa, varsinkin jos ei ole tarkoitus säästää. Itse laitoin vanhassa asunnossa liimatun mosaiikkiparketin päälle vinyyliä ja hyvin toimi ja varmaan edelleenkin.Kaveria olen auttanut vanhan 70-luvun lopun asunnon remppaamisessa. Haluaisi nykyisen parkettilattian vaihtaa, sillä parketti erittäin huonossa kunnossa, kunnostaminen maksaisi enemmän kuin uusi lattia (eikä lopputulos todennäköisesti kovin hyvä) ja tiedossa, että tuollaiset +30kg koirat ei tee lakka/vahapinnalle hyvää. Tuo parketti vaikuttaisi olevan asennettu kelluvana, joskin taitaa olla lankut toisiinsa liimattu. Jämpti, ei narise eikä näyttäisi rakoilleen tässä kesän ja talven aikana mistään.
Nyrkkisääntöhän taitaa olla, ettei toisen kelluvan lattian päälle tulisi asentaa toista kelluvaa, mutta onko tähän muita syitä kuin mahdollinen ongelma ovien kanssa sekä kahden lattian eläminen? Oville riittäisi tässä tapauksessa tilaa vielä reilusti, ja tuota lattian elämistäkin hieman epäilen. Ohut vinyylilankku olisi nopea latoa tuohon päälle. Toki jos väliin pääsee kosteutta, niin ei se hyvää tee, mutta eise kosteus lattiassa toisaalta ikinä hyväksi ole..
Jos meinaat asentaa vinyylin ja tilaa on asentaa vanhan päälle niin anna mennä vaan. Vinyyli ei anna epätasaisuuksia juuri lainkaan anteeksi... vanhan parketin päälle kun laitat niin on ainakin tasanen pohja. Jos taas revit vanhan pois niin voi olla että menee pohjien tasoitteluksi.Kaveria olen auttanut vanhan 70-luvun lopun asunnon remppaamisessa. Haluaisi nykyisen parkettilattian vaihtaa, sillä parketti erittäin huonossa kunnossa, kunnostaminen maksaisi enemmän kuin uusi lattia (eikä lopputulos todennäköisesti kovin hyvä) ja tiedossa, että tuollaiset +30kg koirat ei tee lakka/vahapinnalle hyvää. Tuo parketti vaikuttaisi olevan asennettu kelluvana, joskin taitaa olla lankut toisiinsa liimattu. Jämpti, ei narise eikä näyttäisi rakoilleen tässä kesän ja talven aikana mistään.
Nyrkkisääntöhän taitaa olla, ettei toisen kelluvan lattian päälle tulisi asentaa toista kelluvaa, mutta onko tähän muita syitä kuin mahdollinen ongelma ovien kanssa sekä kahden lattian eläminen? Oville riittäisi tässä tapauksessa tilaa vielä reilusti, ja tuota lattian elämistäkin hieman epäilen. Ohut vinyylilankku olisi nopea latoa tuohon päälle. Toki jos väliin pääsee kosteutta, niin ei se hyvää tee, mutta eise kosteus lattiassa toisaalta ikinä hyväksi ole..
Pohdin aivan samaa. Ja vanhan päälle asentamalla tasaisi hieman huonekohtaisia korkeuseroja / saisi lattiat suht tasaan.Jos meinaat asentaa vinyylin ja tilaa on asentaa vanhan päälle niin anna mennä vaan. Vinyyli ei anna epätasaisuuksia juuri lainkaan anteeksi... vanhan parketin päälle kun laitat niin on ainakin tasanen pohja. Jos taas revit vanhan pois niin voi olla että menee pohjien tasoitteluksi.
Samat suunnitelmat. Spu-levyä rakennuksen eristykseen, ja hieman routalevyjä ois ens kesänä asennettava, johon tarkotukseen xps...Mitä tavaraa olet ihmetellyt?
Tarvetta olisi polyuretaanilevyille, niin kiinnostaa myös.
Remonttikamaa tuli tuolta ehomerilta tilattua pari vuotta sitten muutamalla tonnilla, muistaakseni toivat viikossa rekalla kotipihaan. Kamat oli samoja mitä Suomessa myydään, mutta osassa oli tekstit viroksi, osassa suomeksi. Rahtikulut oli kalliit, mutta kaiken kaikkiaan säästettiin tilatessa tuolta melkoisesti. Oma asiakaskokemus oli hyvä. Palautuksia ja reklamaatioita ei tehty, ei tarvinnut siis.Onko täällä rakentajilla&remppaajilla kokemuksia tarvikkeiden tilaamisesta ulkomailta? Kattelin tuota ulkovaraston eristyshommaa ja ainakin Viron puolella ehomer.ee väittäs kuljettavansa koko skandinaviaan. Hinnat on mukavasti alhaisemmat kuin täällä paikallisessa Starkissa, K-Raudassa, tai mm. Taloon.comissa...
Kyllähän ulkomailta tilaamalla tai hakemalla säästää, jos rahtikulut pysyvät järkevinä.Onko täällä rakentajilla&remppaajilla kokemuksia tarvikkeiden tilaamisesta ulkomailta? Kattelin tuota ulkovaraston eristyshommaa ja ainakin Viron puolella ehomer.ee väittäs kuljettavansa koko skandinaviaan. Hinnat on mukavasti alhaisemmat kuin täällä paikallisessa Starkissa, K-Raudassa, tai mm. Taloon.comissa...
Maalasin talon 2016 laajennuksen yhteydessä Teknos Nordica EKOlla.Nyt on meilläkin lopulta tullut aika talon huoltomaalaukselle, 20v pysyi hyvänä alkuperäinen maalipinta. Mistä päästäänkin varsinaiseen kysymykseen. 90% talosta on nyt maalattu öljy wintexillä mikä ilmeisesti on kuitenkin lateksimaali.. ja 10% tilkurilan vinhalla. Tämä vinhalla vedetty laajennusosa on käytännössä joka vuosi pintahomeessa ja muu talo ei. Eli löytyykö vielä nykyään ulkomaalia joka pysyisi hyvänä & homeettomana? Jos joka vuosi tarvitsee jatkossa pestä ulkovuori niin houkuttaa vaihtaa koko pinta muoviin tjsp..
"Kaapeille, joiden sisäleveys on 467-469 mm" ja itse korin leveydeksi ilmoitetaan 425 mm eli toimii normaalin oven kanssa. Kuvaa katsomalla näkee, että kiinnitysruuvin jälkeen kiskossa on "sisennys".Haluaisin vaatekaappiin vetolaatikot. Ajattelin vaikka tälläisiä, jotka mittojen mukaan vaikuttavat sopivilta:
Ulosvedettävä lankakori Norscan Roller M50 500x150 mm harmaa
Harmaa, pehmeästi ja äänettömästi liukuva Norscan Roller M50 -rullakiskokori pitää vaatteesi ilmavasti järjestyksessä ja helposti saatavilla. Lankakori sopii 500 mm:n levyiseen M50-kaappiin. Matalan korin syvyys on 500 mm, korkeus 150 mm ja kantavuus 15 kg.www.taloon.com
Mutta toimiikohan tuollaiset kaapissa jossa on saranalliset ovet jotka aukeaa runsaat 90-astetta? Vai onko tarkoitettu liukuovellisiin?
Ohi mennen olen nähnyt joitain vanhoja taloyhtiötä missä yleiset tilat on saneerauksen yhyeydessä pinnoitettu epoksi/pu-pinnoitteella. Eikö tuommoinen olisi järkevä niin sais vedeneristykset samalla?Taloyhtiö haluaa korjata (30 vuotiaan rakennuksen) kellarissa sijaitsevan ainakin lattian osalta alkuperäiskuntoisen erillisen kodinhoitohuoneen peruslaattaan upotetun sähköisen lattialämmityksen asentamalla uuden ”mukavuuslattialämmityksen” vanhojen laattojen päälle (plus tietenkin uudet laatat). Lattia nousisi jonkun 15 milliä mikä ei ole ideaali, mutta sen kanssa voinee elää. Tilassa on lämminvesivaraaja ja lattiakaivo, mutta ei tuolla tilassa vedellä käytännössä läträtä ollenkaan. Olen ymmärtänyt, että oikea (nykyisten ohjeiden, eli ”hyvän rakennustavan” mukainen?) korjaus lattiakaivolliseen tilaan olisi ottaa vanhat laatat pois ja lisätä (tai varmistaa että on) kaadot ja lisätä vedeneristys (ja nostaa se 10cm seinille), ehkä myös uusia jotain kaivon osia, jos on korotusrengas tms. Olenko ymmärtänyt oikein? Ja voiko tuosta seurata jotain myöhemmin, jos ei korjata nykyisten ohjeiden mukaisesti, esim ongelmia vakuutusyhtiön kanssa jos vaikka varaaja laskee vedet ja aiheuttaa kosteusvaurion jos ei aikanaan ole korjattu kunnolla? Entä seuraako tuollaisen ainakin jonkin verran varaavan lattilämmityksen korvaamaamisesta mukavuuslattialämmityksellä mitään negatiivista taloteknisesti asiaa ajatellen?
Ei tuo tosiaan mikään ideaali ratkaisu kyllä ole. Mahdollisia ongelmiahan tuossa on monia:Taloyhtiö haluaa korjata (30 vuotiaan rakennuksen) kellarissa sijaitsevan ainakin lattian osalta alkuperäiskuntoisen erillisen kodinhoitohuoneen peruslaattaan upotetun sähköisen lattialämmityksen asentamalla uuden ”mukavuuslattialämmityksen” vanhojen laattojen päälle (plus tietenkin uudet laatat). Lattia nousisi jonkun 15 milliä mikä ei ole ideaali, mutta sen kanssa voinee elää. Tilassa on lämminvesivaraaja ja lattiakaivo, mutta ei tuolla tilassa vedellä käytännössä läträtä ollenkaan. Olen ymmärtänyt, että oikea (nykyisten ohjeiden, eli ”hyvän rakennustavan” mukainen?) korjaus lattiakaivolliseen tilaan olisi ottaa vanhat laatat pois ja lisätä (tai varmistaa että on) kaadot ja lisätä vedeneristys (ja nostaa se 10cm seinille), ehkä myös uusia jotain kaivon osia, jos on korotusrengas tms. Olenko ymmärtänyt oikein? Ja voiko tuosta seurata jotain myöhemmin, jos ei korjata nykyisten ohjeiden mukaisesti, esim ongelmia vakuutusyhtiön kanssa jos vaikka varaaja laskee vedet ja aiheuttaa kosteusvaurion jos ei aikanaan ole korjattu kunnolla? Entä seuraako tuollaisen ainakin jonkin verran varaavan lattilämmityksen korvaamaamisesta mukavuuslattialämmityksellä mitään negatiivista taloteknisesti asiaa ajatellen?
Siis semmoinen mitä näkee julkisissa tiloissa/teollisuudessa/autotalleissa? Ei oikein sovi kodin muihin pintoihin, joten taitaa olla vähän liian teollinen/eksoottinen valinta. Varmaan sopii paremmin juuri johonkin taloyhtiön yhteiseen pyykkitupaan.Ohi mennen olen nähnyt joitain vanhoja taloyhtiötä missä yleiset tilat on saneerauksen yhyeydessä pinnoitettu epoksi/pu-pinnoitteella. Eikö tuommoinen olisi järkevä niin sais vedeneristykset samalla?
Oletan, että mitään oikeaa vesieristystä ei tietenkään ole ottaen huomioon rakennuksen ikä, joten vesieristys ei voi näin ollen rikkoutuakaan, eikä tuolla pitäisi kai mitään väliäkään olla paitsi katastrfoskenaariossa jossa lattialle tulee paljon vettä joka ei jostain syystä päätyisi melko suoraan kaivoon. Lattia lienee yhtenäisen peruslaatan päällä jonka alla on ainakin styroksikerros (viereinen kylppäri saneerattiin ja kaivo vaihdettiin, joten tuon verran näin). Korjaus tuohon vanhan lattialämmityskaapelin sijaintiin, se ei siis ole peruslaatassa, vaan sen päällä olevassa valussa (ehkä n 5cm paksu valu), joka ainakin kylppärin kohdalla oli varsin huonosti kiinni peruslaatassa, eli lähti helposti irti.Ei tuo tosiaan mikään ideaali ratkaisu kyllä ole. Mahdollisia ongelmiahan tuossa on monia:
- vanhojen laattojen mahdollinen irtoaminen lattiasta jolloin vesieristys ja uusi lattia rikkoutuu
- turha lattian korotus.
- lattian alusrakenteiden nykytilannetta ei näe laattojen päältä.
- lattian pohjarakenne olisi myös syytä tarkistaa jotta voidaan olla varmoja ettei laatan alta puutu kapillaarikatko jolloin lattiaan voi nousta kosteutta joka jäisi uuden vesieristeen alle jumiin.
- asbesti jota voi olla vanhojen laattojen kiinnityslaastissa ja saumausaineissa. On vastuutonta jättää asbestit purkamatta jolloin ne saattavat tulla vastaan tulevaisuuden remonteissa.
Oikeaoppisesti tuossa pitäisi toimia suunnilleen näin:
1 tarkistetaan rakennekuvista lattian rakenne ja pohditaan millainen pinnoite lattiaan voidaan laittaa ja onko vesieriste ylipäätään järkävä ratkaisu vanhoihin kellaritiloihin.
2 puretaan lattia betonille asti.
3 katsotaan kaadot ja korjataan jos niissä on vikaa
4 jos lattiaan halutaan lisätä mukavuuslämmitys niin se laitetaan kaatojen korjauksen yhteydessä tasoitekerrokseen (vesieristeen alle).
5. mahdollinen vesieristys tulee tasoitekerroksien päälle
6. uudet laatat laatoitetaan heti vesieristeen päälle.
Tuollaiset korjaukset menee taloyhtiöissä niin että korjausehdotus menee isännöitsijän kautta. Ensin suunnittelutoimisto laatii oikeaoppiset korjausohjeet joiden perusteella urakka sitten hyväksytetään yhtiökokouksessa ja lopuksi tekijä kilpailutetaan.
Siis tuo uusi vesieriste rikkoutuu jos sen alla oleva vanha laatta irtoaa alustasta.Oletan, että mitään oikeaa vesieristystä ei tietenkään ole ottaen huomioon rakennuksen ikä, joten vesieristys ei voi näin ollen rikkoutuakaan, eikä tuolla pitäisi kai mitään väliäkään olla paitsi katastrfoskenaariossa jossa lattialle tulee paljon vettä joka ei jostain syystä päätyisi melko suoraan kaivoon. Lattia lienee yhtenäisen peruslaatan päällä jonka alla on ainakin styroksikerros (viereinen kylppäri saneerattiin ja kaivo vaihdettiin, joten tuon verran näin). Korjaus tuohon vanhan lattialämmityskaapelin sijaintiin, se ei siis ole peruslaatassa, vaan sen päällä olevassa valussa (ehkä n 5cm paksu valu), joka ainakin kylppärin kohdalla oli varsin huonosti kiinni peruslaatassa, eli lähti helposti irti.
Asbestia ei ole muiden tilojen rempan yhteydessä onneksi löytynyt. Tuo oikeaoppinen tapa ei ole tämän yhtiön tapa, vaan täällä katsotaan mikä on halvin mahdollinen tapa, ja jos rakennusmestari tarjoaa oikeaoppisempaa ja kalliimpaa korjausta kuin jonkun rakennusalalla oleva tuttu niin valitaan sen tutun ehdotus, niin kuin nyt näyttää tapahtuvan.
Tässä (pienessä) yhtiössä ei yhtiö ole tehnyt tämän tyyppisiä korjauksia vaan osakkaat ovat oma-aloitteisesti rempanneet esim. kylppärit ja kodinhoitohuoneet, mutta silloin tarve onkin ollut sisustuksellinen eikä johtunut talotekniikan hajoamisesta, joten yhtiö on maksanut vain vesieristyksen. Pitäisi olla jotan perusteita miksi lähteä tekemään kalliimmalla ja enemmän oikein. Ainoa minkä olen keksinyt on juurikin tuo "hyvän rakennustavan" vastainen korjaus, mutta se lienee argumenttina huono, koska tuota "hyvää rakennustapaa" ei ole missään määritelty vaikka siihen kai oikeustapauksissakin usein vedotaan. Vanhan lattialämmityksen paikkakorjausvaihtoehto on tutkittu ja todettu mahdottomaksi, joten tuo vanhojen laattojen päälle laitto on se seuraavaksi halvin vaihtoehto, mutta voiko se tulla kummittelemaan joskus myöhemmin meille asukkaille tai yhtiölle lisäkustannuksina tai pahimmillaan terveyshaittana, niin se tässä mietityttää.
Taas on pakko olettaa, kun ei ole tarkkaa tietoa siitä mitä taloyhtiö aikoo tehdä (ei liene vielä selvää yhtiöllekään), mutta olettaisin, että jos vanhan laatan päälle laitetaan lattialämmitys ja uudet laatat, niin siihen ei laitettaisi uutta vesieristettä, sellaisesta ei ainakaan ollut mitään puhetta. Olen siis ymmärtänyt, että yhtiön valintana olisi korjata "rakennusaikaiseen tasoon" pintoja rikkomatta, mutta itseäni mietityttää, voiko siitä seurata jotakin ikävää matkan varrella.Siis tuo uusi vesieriste rikkoutuu jos sen alla oleva vanha laatta irtoaa alustasta.
Kyllä "hyvä rakennustapa" on määritelty.
RT-kortistoa käytetään useasti viitteenä tuolle hyvälle rakennustavalle. Syy miksi ne on todettu hyväksi tavaksi on se että kortistojen ohjeiden kasaamiseen on käytetty aikaa ja tutkittu alan asioiden kanssa joista sit on kasattu yhteisymmärryksessä suositeltu korjaus/rakentamistapa. Lisäksi kortistoa päivitetään jatkuvasti jotta niiden tieto olisi aina ajanmukaista.
Taisi olla mukavuuslämmitys. Eli säädin seinään josta saa päälle tai pois ym säädöt. Näillä sähkönhinnoilla halpa tapa lämmittää kylpyhuonetta.Onko tuo lattialämmitys tilan ainoa lämmitys?
Kyllähän tuo pitäisi korjatta oikein eli piikata kaatovalu pois ja rakentaa lattia uusiksi. Luultavasti joutuu myös vaihtamaan sen lattiakaivon. Ei tuommoiseen pitäisi taloyhtiön talouden kaatua.
Tuota. Jos tuo on nyt sen 30 vuotta vanha kodinhoitohuone, nii todennäköisesti siellä ei ole päteviä vedeneristeitä. Ja vaikka jos olisi, nii ne on teknisen käyttöikänsä päässä. Rakennusaikaiseen tasoon ei pidä korjata, jos se rakennusaikainen taso ei vastaa nykymääräyksiä/-suosituksia. Käytännössä siis oikea ratkaisu on vaan kaapia kaikki vanha pois, ja tasoitella, vedeneristää, lattialämmittää ja laatottaa uudelleen. Kaivosta riippuen, se vaihdetaan tai sitten ei. Outoa olisi jos joku valvontaa harrastava, tapaukseen liittyvä, taho muuta hyväksyisi.Taas on pakko olettaa, kun ei ole tarkkaa tietoa siitä mitä taloyhtiö aikoo tehdä (ei liene vielä selvää yhtiöllekään), mutta olettaisin, että jos vanhan laatan päälle laitetaan lattialämmitys ja uudet laatat, niin siihen ei laitettaisi uutta vesieristettä, sellaisesta ei ainakaan ollut mitään puhetta. Olen siis ymmärtänyt, että yhtiön valintana olisi korjata "rakennusaikaiseen tasoon" pintoja rikkomatta, mutta itseäni mietityttää, voiko siitä seurata jotakin ikävää matkan varrella.
On tilan ainoa lämmitys. Kodinhoitohuoneen pinta-ala on n 5 neliötä. Ovi sinne raollaan aina paitsi kun pesukonetta käytetään. Oven ulkopuolella "saunatuvassa" on vastaava valuun upotettu lattilämmitys, sen lämpö nyt säädetty 21-22 asteeseen, samoin seinän toisella puolella on uusittu kylppäri jossa mukavuuslattilämmitys näytti mittarilla 21-22 astetta. Kodinhoitohuoneen kynnyksen lähellä lattia 18,5 astetta, samoin kylppärin puoleisella seinällä, maata vasten olevan seinän lähellä lattian lämpö on n 14 astetta.Onko tuo lattialämmitys tilan ainoa lämmitys?
Kyllähän tuo pitäisi korjatta oikein eli piikata kaatovalu pois ja rakentaa lattia uusiksi. Luultavasti joutuu myös vaihtamaan sen lattiakaivon. Ei tuommoiseen pitäisi taloyhtiön talouden kaatua.
Yleisemmin tästä vielä - kyseistä taloyhtiötä mitenkään tuntematta - rakennusten elinkaaren kannalta epäilemättä hankalimpia ovat pienet yhtiöt, joissa paikallinen hallitus valitsee jonkun taloyhtiön osakkaista isännöitsijäksi säästösyistä, ja yrittää sitten pärjätä (uudehkon) yhtiön kanssa ihan vaan omillaan ilman että kukaan oikeastaan tietää tai ymmärtää rakennuksen ja rakenteiden elinkaaresta yhtään mitään. Sitten keskenään vaan sovitaan että "joo, kyll Arska voi tohon päälle vetästä uudet laatat, ei siinä mitään". Eikä siinä parhaimmillaan oikeasti ookkaan mitään, mutta kun vuodet kuluvat ja sama käytäntö jatkuu nii alkaahan siinä uusilla osakkeenomistajilla olla ihmettelemistä laattakerrosten paksuuksissa. Dokumentteja kun tehdyistä remonteista ei löydy mistään, edes tekijöiden itsensä antamina saati sitten minkään tahon valvomina. Kustannuksista huolimatta, mun mielestäni pienten taloyhtiöiden maallikkoisännöitsijöiden ja -hallitusten kannattaa ostaa valvontapalveluita (ja miksei yhtälailla konsultointipalveluita) yhtiön ulkopuolelta. Ihan vaan vaikka oman oikeusturvan varmistamiseksi.Taloyhtiö haluaa korjata (30 vuotiaan rakennuksen) kellarissa sijaitsevan ainakin lattian osalta alkuperäiskuntoisen erillisen kodinhoitohuoneen peruslaattaan upotetun sähköisen lattialämmityksen asentamalla uuden ”mukavuuslattialämmityksen” vanhojen laattojen päälle (plus tietenkin uudet laatat). Lattia nousisi jonkun 15 milliä mikä ei ole ideaali, mutta sen kanssa voinee elää. Tilassa on lämminvesivaraaja ja lattiakaivo, mutta ei tuolla tilassa vedellä käytännössä läträtä ollenkaan. Olen ymmärtänyt, että oikea (nykyisten ohjeiden, eli ”hyvän rakennustavan” mukainen?) korjaus lattiakaivolliseen tilaan olisi ottaa vanhat laatat pois ja lisätä (tai varmistaa että on) kaadot ja lisätä vedeneristys (ja nostaa se 10cm seinille), ehkä myös uusia jotain kaivon osia, jos on korotusrengas tms. Olenko ymmärtänyt oikein? Ja voiko tuosta seurata jotain myöhemmin, jos ei korjata nykyisten ohjeiden mukaisesti, esim ongelmia vakuutusyhtiön kanssa jos vaikka varaaja laskee vedet ja aiheuttaa kosteusvaurion jos ei aikanaan ole korjattu kunnolla? Entä seuraako tuollaisen ainakin jonkin verran varaavan lattilämmityksen korvaamaamisesta mukavuuslattialämmityksellä mitään negatiivista taloteknisesti asiaa ajatellen?
Tässäkin tapauksessa viereisen kylppärin remontin valvojalta kysyttiin miten kannattaa korjata, vastaus oli lähinnä kaksijakoinen, joko patteri seinään tai sitten tuo "oikeampi tapa" vanhat pois, vesieristys jne. Patteri ei sopinut meille asukkaina (laatat tosi ikävät talvella ilman lattilämmitystä), joten taloyhtiö pyysi tarjouksia kunnolla tehtynä, mutta kun olivat sen verran kallliita, niin täytyi joltain tutuntutulta raksatyypiltä saada kommentti, että voi vetäistä vanhojen laattojen päälle lämmityskaapelin ja uudet laatat. Kunnolla tehtynä tarjoukset olivat kiletämättä kovia, 6-10te, tuosta helpommasta tavasta ei ole saatu vielä tarjouksia mutta sen kuvitellaan olevan luokkaa 3te (tilassa mm. jonkin verran purettavia ja uudelleen asennettavia kaapistoja yms.). Ei haluaisi pienessä yhtiössä ruveta hankalaksi, mutta toisaalta ei haluaisi, että omaa kotia korjataan "huonolla rakennustavalla". Vai onko se niin, että kaikki mikä ei ole hyvää rakennustapaa, on huonoa rakennustapaa? Eikä haluaisi alkaa itse maksamaan yhtiön vastuulla olevan talotekniikan korjaamista.Yleisemmin tästä vielä - kyseistä taloyhtiötä mitenkään tuntematta - rakennusten elinkaaren kannalta epäilemättä hankalimpia ovat pienet yhtiöt, joissa paikallinen hallitus valitsee jonkun taloyhtiön osakkaista isännöitsijäksi säästösyistä, ja yrittää sitten pärjätä (uudehkon) yhtiön kanssa ihan vaan omillaan ilman että kukaan oikeastaan tietää tai ymmärtää rakennuksen ja rakenteiden elinkaaresta yhtään mitään. Sitten keskenään vaan sovitaan että "joo, kyll Arska voi tohon päälle vetästä uudet laatat, ei siinä mitään". Eikä siinä parhaimmillaan oikeasti ookkaan mitään, mutta kun vuodet kuluvat ja sama käytäntö jatkuu nii alkaahan siinä uusilla osakkeenomistajilla olla ihmettelemistä laattakerrosten paksuuksissa. Dokumentteja kun tehdyistä remonteista ei löydy mistään, edes tekijöiden itsensä antamina saati sitten minkään tahon valvomina. Kustannuksista huolimatta, mun mielestäni pienten taloyhtiöiden maallikkoisännöitsijöiden ja -hallitusten kannattaa ostaa valvontapalveluita (ja miksei yhtälailla konsultointipalveluita) yhtiön ulkopuolelta. Ihan vaan vaikka oman oikeusturvan varmistamiseksi.
(EDIT: en tarjoa valvontapalveluja työkseni
Pyytäkää tarjoukset pikkufirmoilta (toiminimitimpurit yms), isoja tuollaiset pikkuhommat ei kiinnosta kuten hinnoista näkyy. Vaikka taloyhtiöhommiin on tapana lyödä tuplahinnat niin on nuo hinnat silti ihan poskettomia. Materiaalit saa alta tonnilla ja viikon työtunnitkin on jo paljon tuollaisesta. Lienee pk-seutu kysessä niin siellä kyllä tekijöitäkin riittää.Tässäkin tapauksessa viereisen kylppärin remontin valvojalta kysyttiin miten kannattaa korjata, vastaus oli lähinnä kaksijakoinen, joko patteri seinään tai sitten tuo "oikeampi tapa" vanhat pois, vesieristys jne. Patteri ei sopinut meille asukkaina (laatat tosi ikävät talvella ilman lattilämmitystä), joten taloyhtiö pyysi tarjouksia kunnolla tehtynä, mutta kun olivat sen verran kallliita, niin täytyi joltain tutuntutulta raksatyypiltä saada kommentti, että voi vetäistä vanhojen laattojen päälle lämmityskaapelin ja uudet laatat. Kunnolla tehtynä tarjoukset olivat kiletämättä kovia, 6-10te, tuosta helpommasta tavasta ei ole saatu vielä tarjouksia mutta sen kuvitellaan olevan luokkaa 3te (tilassa mm. jonkin verran purettavia ja uudelleen asennettavia kaapistoja yms.). Ei haluaisi pienessä yhtiössä ruveta hankalaksi, mutta toisaalta ei haluaisi, että omaa kotia korjataan "huonolla rakennustavalla". Vai onko se niin, että kaikki mikä ei ole hyvää rakennustapaa, on huonoa rakennustapaa? Eikä haluaisi alkaa itse maksamaan yhtiön vastuulla olevan talotekniikan korjaamista.
Joo, tämmöstä tilannettahan mä tuossa hiukan tarkoitinkin. Anyway, tehtiin homma millä tahansa tyylillä (kunhan yhtiö on kyseisen menetelmän hyväksynyt) niin ethän sinä ole lopputuloksesta vastuussa. Jos uusi lattialämmitys syystä tai toisesta morjestelee parin vuoden päästä, nii sitten vaan uutta matoa koukkuun taloyhtiön piikkiin kuten nytkin Niin kauan kun se toimii, se on ihan yhtä hyvä ja lämmin kuin mitä "oikein" tehty olisi. "Hyvä rakennustapa" on kieltämättä hieman harmaa käsite; esmes juuri tää toinen laattakerros ensimmäisen päälle ei kategorisesti ole väärin. Mutta, toinen kerros 30-vuotiaan laattapinnan päälle niin että tuohon tulee vielä lattialämmitys väliin - mä en tekisi niin että mun nimeni näkyis jossain dokumenteissa; ei ole hyvää rakennustapaa.Tässäkin tapauksessa viereisen kylppärin remontin valvojalta kysyttiin miten kannattaa korjata, vastaus oli lähinnä kaksijakoinen, joko patteri seinään tai sitten tuo "oikeampi tapa" vanhat pois, vesieristys jne. Patteri ei sopinut meille asukkaina (laatat tosi ikävät talvella ilman lattilämmitystä), joten taloyhtiö pyysi tarjouksia kunnolla tehtynä, mutta kun olivat sen verran kallliita, niin täytyi joltain tutuntutulta raksatyypiltä saada kommentti, että voi vetäistä vanhojen laattojen päälle lämmityskaapelin ja uudet laatat. Kunnolla tehtynä tarjoukset olivat kiletämättä kovia, 6-10te, tuosta helpommasta tavasta ei ole saatu vielä tarjouksia mutta sen kuvitellaan olevan luokkaa 3te (tilassa mm. jonkin verran purettavia ja uudelleen asennettavia kaapistoja yms.). Ei haluaisi pienessä yhtiössä ruveta hankalaksi, mutta toisaalta ei haluaisi, että omaa kotia korjataan "huonolla rakennustavalla". Vai onko se niin, että kaikki mikä ei ole hyvää rakennustapaa, on huonoa rakennustapaa? Eikä haluaisi alkaa itse maksamaan yhtiön vastuulla olevan talotekniikan korjaamista.
Viikon työtunneilla vanhat laatat pois, lattia kaatoineen lattialämmityksineen vedeneristyskuntoon, erkat, laatotus, saumaus, silkkarit? Kalusteiden irrotukset ja takaslaitot? Älä viitti.Pyytäkää tarjoukset pikkufirmoilta (toiminimitimpurit yms), isoja tuollaiset pikkuhommat ei kiinnosta kuten hinnoista näkyy. Vaikka taloyhtiöhommiin on tapana lyödä tuplahinnat niin on nuo hinnat silti ihan poskettomia. Materiaalit saa alta tonnilla ja viikon työtunnitkin on jo paljon tuollaisesta. Lienee pk-seutu kysessä niin siellä kyllä tekijöitäkin riittää.
Kannattaa vaikka käyttää noita urakkamaailma.fi ym vastaavia sivuja apuna tarjouspyynnöissä. Niistä näkee myös hyvin tuotta toteutunutta hintamaailmaa.
Ei ole oikein. Oven rako pitää olla tiivistetty ja jos siellä on villaa (varsinkin noin paksu kerros) niin olisi suositeltavaa olla päällä jokin höyrynsulku kuten höyrynsulkuteippi tai kerros uretaania. Näyttää muutenkin nuo kuvassa olevat eristeet aika epämääräisiltä.Kuuluuko ovenkarmin päällä olla aukko eristeissä? Molemmista kulmista puuttu ~4cm villaa ja aika kova veto käy. Sama juttu molemmissa ulko-ovissa. Korvausilmaventtiilit on ikkunankarmeissa. 2004 rakennettu rivari.
Mulla tehtiin aikoinaan vuokrakämpän kylppäri kahdeksassa päivässä (purun aloituksesta luovutukseen) joista kolme päivää meni kuivumisaikoihin. Yksi äijä teki ja putkari + sähkäri kävi pyörähtämässä tekemässä kytkennät. Kyllä ne työtunnit jäi siihen viikkoon + matkat ja tavaranhaut. Lopputulos oli ihan virheetön. Alkuperäinen kylppäri purettiin siis "betoneille" ja kaikki meni uusiksi. Ammattimiehet on ammattimiehiä. Kaverille tehtiin vähän vastaavaa hommaa kosteusvaurion takia samoihin aikoihin reilu 3kk, kun talonyhtiön oli palkannut sen halvimman urakoitsijan ja lopputulos oli kaikkea muuta kuin virheetön.Viikon työtunneilla vanhat laatat pois, lattia kaatoineen lattialämmityksineen vedeneristyskuntoon, erkat, laatotus, saumaus, silkkarit? Kalusteiden irrotukset ja takaslaitot? Älä viitti.
Villa ja teippi päälle on hyvä. Urden kanssa saa olla tarkkana, sopivasti on sopivasti, mutta varsinkin heppoisemman karmin saa vääntymään sillä jos tursottaaa tunteella ja myöhemmin mahdollinen säätö ei ole ihan helppo juttu.Ei ole oikein. Oven rako pitää olla tiivistetty ja jos siellä on villaa (varsinkin noin paksu kerros) niin olisi suositeltavaa olla päällä jokin höyrynsulku kuten höyrynsulkuteippi tai kerros uretaania. Näyttää muutenkin nuo kuvassa olevat eristeet aika epämääräisiltä.
Kyllä nuo kannattaisi olla kitattuna molemmin puolin. Nuppineulan pallon kokoinen reikä näkyy jo lämpökuvauksessa 4-5 astetta muuta karmia kylmempänä kohtana. Kädellä jopa tuntee vedon vaikka olisi listoitettukin ovi.Kuuluuko ovenkarmin päällä olla aukko eristeissä? Molemmista kulmista puuttu ~4cm villaa ja aika kova veto käy. Sama juttu molemmissa ulko-ovissa. Korvausilmaventtiilit on ikkunankarmeissa. 2004 rakennettu rivari.
Jos karmi on asennettu oikein ei sitä kyllä uretaanilla saa millään turpoamaan paikaltaan. Karmihan pitäisi olla kiilattuna niin ettei se pääse vääntymään....Villa ja teippi päälle on hyvä. Urden kanssa saa olla tarkkana, sopivasti on sopivasti, mutta varsinkin heppoisemman karmin saa vääntymään sillä jos tursottaaa tunteella ja myöhemmin mahdollinen säätö ei ole ihan helppo juttu.
Kyllä se karmi aivan varmasti pullahtaa pyöreeks jos tuollaisen 4cm raon tuuttaa kerralla täyteen. Ite laittanut ruuvien kohdalle alkuun pienet "täpät" jotka antaa lisätukee karmille. Sit kun on kuivanut niin täytellyt tuollaiset isommat aukot useammassa erässä. Ovissa hyvä käyttää villaa niin on säätäminen helpompaa ja karmin saa tarvittaessa irti helposti.Jos karmi on asennettu oikein ei sitä kyllä uretaanilla saa millään turpoamaan paikaltaan. Karmihan pitäisi olla kiilattuna niin ettei se pääse vääntymään....
Kyllä vaahdolla on hyvinkin mahdollista saada karmi muuttamaan muotoaan niin, että alkaa ahdistamaan, siinä on aika hirmuinen voima. Ne kiilat on siellä toisella puolella ja uretaani työntää taas toiseen suuntaan lähemmäksi ovea, ei siihen suuntaan mikään pidättele paitsi ruuvin kannat. Ei ole pitkäkään aika, kun olin jelppimässä uuden takaoven asennuksessa kaverille. Viikon päästä soitti että on ovi jumissa. Oli sitten potkaissut sen oven auki väkisin, mutta ei ollut lähelläkään että menee enää takaisin kiinni, syynä oli se, että tämä kaveri oli itse tursottanut raot täyteen pilliuretaania. Oli ihan reilusti taipunut kaarelle yläkarmi ja sivukarmit oli kiertynyt.Jos karmi on asennettu oikein ei sitä kyllä uretaanilla saa millään turpoamaan paikaltaan. Karmihan pitäisi olla kiilattuna niin ettei se pääse vääntymään....
Kyllä meillä ainakin ulkovalot kuuluu huoltoyhtiölle. Samoin kun KPH katon led valaisimet ja keittiön välitilan led "loisteputkivalot".Rivitalot ja takapihat. Eikös takapihat ole pääosin yhtiön hallussa ja kunnossapito osakkaan vastuulla (käytännössä nurmikonleikkuu)? Tässä nyt pientä vääntöä kun huoltoyhtiö väittää pihavalaisinta osakkaan vastuuksi. Pihavalaisimet on takapihoille asennettu talon rakentamisen yhteydessä, kytkimet kylläkin asunnoissa. Eli miten tässä sovelletaan kun rajaavana tekijänä on ilmeisesti se, onko valaisin osakkaan asentama vai ei?
Mitä sanoo yhtiöjärjestys?Rivitalot ja takapihat. Eikös takapihat ole pääosin yhtiön hallussa ja kunnossapito osakkaan vastuulla (käytännössä nurmikonleikkuu)? Tässä nyt pientä vääntöä kun huoltoyhtiö väittää pihavalaisinta osakkaan vastuuksi. Pihavalaisimet on takapihoille asennettu talon rakentamisen yhteydessä, kytkimet kylläkin asunnoissa. Eli miten tässä sovelletaan kun rajaavana tekijänä on ilmeisesti se, onko valaisin osakkaan asentama vai ei?
Eikös tuo riipu ihan siitä, mitä huoltoyhtiön kanssa on sovittu?Rivitalot ja takapihat. Eikös takapihat ole pääosin yhtiön hallussa ja kunnossapito osakkaan vastuulla (käytännössä nurmikonleikkuu)? Tässä nyt pientä vääntöä kun huoltoyhtiö väittää pihavalaisinta osakkaan vastuuksi. Pihavalaisimet on takapihoille asennettu talon rakentamisen yhteydessä, kytkimet kylläkin asunnoissa. Eli miten tässä sovelletaan kun rajaavana tekijänä on ilmeisesti se, onko valaisin osakkaan asentama vai ei?