Itselläni, kun tallia laajentelin niin piirtelin itse kuvat (sopiva koulutus löytyy ja ihan työkokemusta rakennepuolen suunnitteluhommista) ja kohde oli pk-seudulla, eli samat yleiskäytännöt ravalla. Vaadittavia kuvia oli pääleikkaukset, pohjapiirros, asemapiiros ja julkkarit. Mitään varsinaisia rakennelaskelmia tai suunnitelmia ei tarvittu, koska katosrakenteen kantava runko oli paikoillaan ja samoin perustukset, kun olemassaolevalle reunavahvisteiselle laatalle vaan vedettiin seinää umpeen.Niin itse pikaisesti tuon pohjan väkertänyt olemassa olevista matskuista ihan copypastella.
Mutta tarve siis ns. pääpiirustuksille jotka mielestäni ovat asema-, pohja-, julkisivu- sekä leikkauspiirustukset ja rakenneleikkaukset.
En ole satavarma tarviiko nuo kaikki, ja puuttuuko listasta nyt jotain.
Riippuen tuosta kohteestasi vaaditaan vähintään nuo kaikki, mutta mahdollisesti myös jotain laskelmia ja muita kuvia. Sulla on varmaankin harjakatto, joten vähintään kattotuolitoimittajien laskelmat katon kantavuudesta, tai mikäli ristikot väsää itse (en suosittele) niin laskelmat niistä ja jonkinlaiset raudoituspiirrustukset varmaan tarvitaan perustusten betonirakenteista ja rava voi myös pyytää jotain rungon jäykistyslaskelmia esimerkiksi kipsilevytykseen perustuen. Tosi vaikea arvata, että minkätasoista hintaa tollaselle pitäisi edes laittaa, mutta kyllä tossa suunnittelutyön osalta varmaan tonneista puhutaan, koska kyllä tossa työtunteja tulee väistämättä äkkiä useammalta päivältä ellei jopa viikon työtunnit, kun ensin perataan läpi vanhat suunnitelmat ja sitten lähdetään piirtämään varsinaisia kuvia ja mietitään liitynnät olemassaoleviin rakenteisiin yms.