Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
190
Mistä tilaatte monitoimityökalun teriä? Amazonista saa suht edullisesti mut jos vie sais halvemmalla ois kova
Amazonin hintatasosta mulla ei oo mitään käryy, mut Saksan kaupoista löytyy aika sopivan hintasia teriä. Vaikk svh24.de Boschin AII 65 BSPB:ia (nää on hyviä) kymppipäkki 72€. Kotona lähemmäs 30€ (tai yli, paikasta ja tuurista riippuen) kappale.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
190
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Kukaan kilpailuttanut viime aikoina huoltomaalausta? 160 neliötä kahdessa kerroksessa, 2006 rakennettu talo. Ensimmäinen huoltomaalaus olisi edessä. Paljos tuollaiseen suunnilleen kannattaa varata?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mistä tilaatte monitoimityökalun teriä? Amazonista saa suht edullisesti mut jos vie sais halvemmalla ois kova
Olen ostanut Milwaukeen teriä tutulta milkkarikauppiaalta, joskus olen hätäpäissäni joutunut ostamaan jotain Finnbulletia tai vastaavaa ja niistähän ei ole tullut kuin paha mieli.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Kukaan kilpailuttanut viime aikoina huoltomaalausta? 160 neliötä kahdessa kerroksessa, 2006 rakennettu talo. Ensimmäinen huoltomaalaus olisi edessä. Paljos tuollaiseen suunnilleen kannattaa varata?
Nykyisellä hintatasolla saat tarjouksia 15-20 k€ väliin ja joku menee varmasti ylikin.
Pienempi isä, poika ja Hiace & peräkärry firma voi antaa kympin pintaan olevan tarjouksen, jos ovat oikeasti töitä vailla.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
943
Mitään tapaa paikata väliaikaisesti peltisessä/metallisessä rännissä olevia reikiä? Katos lähti kohdalta pois ja paljasti joukon pikku reikiä kourussa ja nyt osa vedestä valuu niistä alas sen sijaan, että tulisivat päässä olevasta syöksytorvesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Mitään tapaa paikata väliaikaisesti peltisessä/metallisessä rännissä olevia reikiä? Katos lähti kohdalta pois ja paljasti joukon pikku reikiä kourussa ja nyt osa vedestä valuu niistä alas sen sijaan, että tulisivat päässä olevasta syöksytorvesta.
Keli voi olla vähän haastava liimailuun, mutta silikoni/paikkaliima tms.
Jos ovat jotkin vanhat kiinnitysreiät niin pikapaikkona lyhyt kateruuvi ja vastapuolelle puupala...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Mitään tapaa paikata väliaikaisesti peltisessä/metallisessä rännissä olevia reikiä? Katos lähti kohdalta pois ja paljasti joukon pikku reikiä kourussa ja nyt osa vedestä valuu niistä alas sen sijaan, että tulisivat päässä olevasta syöksytorvesta.
Näitä molempia olen käyttänyt rännien saumojen paikkaamiseen onnistuneesti. Tuon Cascon levitys ainakin teoriassa onnistuu myös märkään pintaan. Tietysti jos reiät on isoja, niin sitten tarvitsee lisäksi pellin paloja.

 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Minkälaisia ratkaisuja olisi 50-luvun talon betonisien ulkoportaiden tilalle? Joku puusta tai komposiittilaudasta tehty ratkaisu, tms.? Mitään massiivisia kuisteja, etenkään kokonaan katettuja ei huvittaisi tehdä, kun ei muuttotappiokunnassa muutenkaan saa omiaan pois näistä mökeistä.
Ite aattelin jonkun "terassin" tyylisen tehdä nykyisten tilalle, muutaman pilarin päälle. Mutta malli ja toteutus hieman hakusessa.
Nuo vanhat portaat on "ilmassa", eli kiinni kellarin perusmuurissa/sokkelissa ja portaiden alla tyhjää. Samalla jos piikkaisi nuo pois, niin saisi vedettyä maan yläpuoliselle osalle 50mm eristeen, joka on muuallakin sokkelissa, maan alapuolisissa osissa 100mm Fuktisol-eristys ja myös portaiden alla.



Nuo betoniset portaat on rapautuneet ja muutaman kerran pintaa korjattu. Tosin talvisin suolaus tekee pinnasta muutamassa vuodessa taas huonon.
Toki helpoin ois taas korjata ja mennä muutama vuosi tällä.



Sekä onko millaisia fiksuja lippoja/katteita, tai mikä noiden ovien yläpuolelle kannattaisi laittaa, ettei sade ja lumi olisi suoraan oven edessä. Tuohon terassin päälle sopisi vaikka koko matkalle valokate, mutta pelastustikkaat pitäisi pätkiä ja muutenkaan en tarvitse koko alaa kattaa käytön kannalta, niin menee rahat siinäkin hukkaan.

Pari viitekuvaa liitteenä, niin helpompi hahmottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
254
Helppo ja nopea ratkaisu portaille olisi komposiittilautavuoraus ? Kestävät pitkään ja ei tarvitse huoltaa.

Ehdottomasti joku valokate tuohon terassille. Parantaa käytettävyyttä ja paikat kestävät paremmin. Tikkaita ei tarvita ikkunasta jos valokate alkaa melkein sen alta? Laittaa vaikka useamman kattopalkin ikkunan kohdalle josta voi kävellä valokatteen reunalle ja sinne jotkut puutikkaat. En tiedä onko määräysten mukaiset :)

ps. tavallista suolaa ei kannata käyttää mihinkään missä betonin kanssa ollaan tekemisissä, liukkauden torjuntaan vain hiekkaa tai mg kloridisuolaa
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
423
Jos vuokraisi komposiittilaudalla nuo portaat, niin joutuisi piikkaamaan, kun kynnys on lähellä ylätasanteen pintaa. On siinä hieman kaatoa ulospäin kynnyksen vieressä, mutta silti ei ole varaa edes ohuella "laudalla" päällystää, ilman että niistää betonin pinnasta pois.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 363
Onkos kukaan hiljentänyt äänekästä ikkunalautaa? Eli pelti soi sateella nukkumista häiritsevästi. Ensimmäinen ajatus oli ripustaa pellin päälle irtonainen pala suunnilleen pellin väristä kuramattoa. Mattoon pienet reiät ja narulla kiinni ikkunapuitteen sisäpuolelle.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Muistan, että porukat liimasi muovimaton palasen peltiin kun piti ääntä sateella. Ei ollut mitään painavaa, mutta vaimensi kyllä pisaroiden äänet, tai ne muuttui lähinnä lätsähtelyksi.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Tekisi mieli vähän päivittää 1999 valmistunutta rivarin kylpyhuonetta + saunaa (13m2) sekä pientä vessa (2m2). Laatat, saumat ja vesieritys ovat vielä hyvässä kunnossa, joten kaikkea ei tarvitsisi purkaa ja ostaa uudestaan. Kylpyhuoneen vessanpöntön alta löytyy pari kopolaattaa (tullut kun 20v istuttu pöntöllä), mutta nekin ovat hyvin kiinni eikä ne esimerkiksi liiku.

Koska kaikkea ei tarvitse purkaa niin lähdin tutkimaan vaihtoehtoja ja tällaisia ratkaisuja tuli eteen

Onko täällä kokemuksia jostain näistä? Jotain keskustelua aiheesta on käyty, mutta aika laihasti. Ajattelin että tuon kylppärin + saunan antaisi asiantuntijan tehdä (jos tehdään) ja tota pikku vessaa itse duunata kun ei ole 'märkätila' vaikka vessa ja lavuaari sieltä löytyy + kyse pienestä tilasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Tekisi mieli vähän päivittää 1999 valmistunutta rivarin kylpyhuonetta + saunaa (13m2) sekä pientä vessa (2m2). Laatat, saumat ja vesieritys ovat vielä hyvässä kunnossa, joten kaikkea ei tarvitsisi purkaa ja ostaa uudestaan. Kylpyhuoneen vessanpöntön alta löytyy pari kopolaattaa (tullut kun 20v istuttu pöntöllä), mutta nekin ovat hyvin kiinni eikä ne esimerkiksi liiku.

Koska kaikkea ei tarvitse purkaa niin lähdin tutkimaan vaihtoehtoja ja tällaisia ratkaisuja tuli eteen

Onko täällä kokemuksia jostain näistä? Jotain keskustelua aiheesta on käyty, mutta aika laihasti. Ajattelin että tuon kylppärin + saunan antaisi asiantuntijan tehdä (jos tehdään) ja tota pikku vessaa itse duunata kun ei ole 'märkätila' vaikka vessa ja lavuaari sieltä löytyy + kyse pienestä tilasta.
Jos lähtee ulkopuolisella teettämään niin tulee sen verran hintavaksi, että eikö siinä tapauksessa olisi järkevää tehdä jo kunnon remontti?
Maalaaminen ehkä ainoa millä voi päästä vielä jotenkin järkevään hinta/hyöty -suhteeseen.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Jos lähtee ulkopuolisella teettämään niin tulee sen verran hintavaksi, että eikö siinä tapauksessa olisi järkevää tehdä jo kunnon remontti?
Maalaaminen ehkä ainoa millä voi päästä vielä jotenkin järkevään hinta/hyöty -suhteeseen.
Ihan samaa mieltä, joko maalaa tai sitten räjäyttää sen kylppärin kokonaan. Jos siellä ei ole asbestia niin purkuhommat voi tehdä itse ja vesierkka & laatoitus ei niin kamalasti maksa
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Ihan samaa mieltä, joko maalaa tai sitten räjäyttää sen kylppärin kokonaan. Jos siellä ei ole asbestia niin purkuhommat voi tehdä itse ja vesierkka & laatoitus ei niin kamalasti maksa
Tätä ratkaisua kannatan, jos on pienemmällä budjetilla liikenteessä ja intoa itse tekemiseen löytyy.

-99 ei ole enää saanut käyttää asbestia eikä kartoitusta vaadita, joten purkutyöt saa tehdä itse, tosin taloyhtiön kanta asbestikartoitukseen kannattaa selvittää ensin.

Sitten vaan pinnat betonille ja ja joku pätevä isä, poika ja hiace firma tekemään kaadot, vesieristys ja laatoitus.
Itse napoo sitten saunan paneloinnit,lauteet, kylppärin katon ja mahdolliset kalusteet paikoilleen, jonka jälkeen voi ottaa putkarin kytkemään uudet vesikalusteet paikoilleen ja homma on valmis.

Sähkäriä käyttää sitten paikalla, jos lisäilee valoja saunaan / kylppäriin tai päätyy vaihtamaan kiukaan.
Toki putkaria ja sähkäriä kannattaa käyttää paikalla jo silloin, kun purkutyöt ovat valmiit, niin ei tule kummallekaan turhia yllätyksiä ja saa kaiken menemään halutulla tavalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 353
Meillä on kymmenen huoneiston taloyhtiö eli viisi paritaloa muodostaa kymmenen asunnon taloyhtiön. Paljonkohan maksaisi sisäilman laadun selvittäminen koko taloyhtiössä? Huoneistoissa on painovoimainen ilmanvaihto.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Voiko normaalilla seinämaalilla maalata pinnasänkyä (ts. onko se turvallista?). Kyseessä pienen ihmisen sänky, jota saatetaan järsiä, tai vähintään nuolla, jossain vaiheessa. Tiedän, että on kalustemaaleja erikseen mutta löytyisi valmiina seinämaalia sopivassa värissä.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Voiko normaalilla seinämaalilla maalata pinnasänkyä (ts. onko se turvallista?). Kyseessä pienen ihmisen sänky, jota saatetaan järsiä, tai vähintään nuolla, jossain vaiheessa. Tiedän, että on kalustemaaleja erikseen mutta löytyisi valmiina seinämaalia sopivassa värissä.
Seinämaalit sisältää ainakin muovia ja voi olla myös liuotinpohjaisia. Tuskin mikään maali kauhean terveellistä syötynä on. Seinämaalit tuskin myöskään pysyvät kovin hyvin kiinni kun eivät ole tarkoitettu tuollaiseen käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Voiko normaalilla seinämaalilla maalata pinnasänkyä (ts. onko se turvallista?). Kyseessä pienen ihmisen sänky, jota saatetaan järsiä, tai vähintään nuolla, jossain vaiheessa. Tiedän, että on kalustemaaleja erikseen mutta löytyisi valmiina seinämaalia sopivassa värissä.
Eipä kai missään sisämaaleissa nykyisin mitään kovin vaarallisia myrkkyjä saa käyttää, eli siinä mielessä ei liene eroa kumpaa käyttää. Seinämaali tasottuu huonommin niin jäljestä ei saa yhtä siistiä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
190
Voiko normaalilla seinämaalilla maalata pinnasänkyä (ts. onko se turvallista?). Kyseessä pienen ihmisen sänky, jota saatetaan järsiä, tai vähintään nuolla, jossain vaiheessa. Tiedän, että on kalustemaaleja erikseen mutta löytyisi valmiina seinämaalia sopivassa värissä.
Vastaanpa nyt minäkin vielä - mun mielestä ei voi. Turvallista se lienee, mutta en jaksa uskoa että seinämaali kestäisi siinä kuin mitä kalustemaalit - eikä sillä saa yhtä siistiä jälkeä aikaseks. Leukaa rintaan ja ostamaan litran purkki vaikka Helmeä; se maksaa sen vajaa neljäkymppiä ja sillä tulee hyvä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
870
Toinen hyvä vaihtoehto on kalkkimaalit. Kesto ei ole samaa tasoa "kunnollisten" maalien kanssa, mutta mattapinta on nätti ja pinta vanhenee kauniisti. Ja ovat turvallisia.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Kaikkea on nähty, paras on hamppu+kitti+teippi+liima yhdistelmä. Hampun ja kitin kanssa ei kyllä ole enää mitään järkeä sekoittaa kolmatta tavaraa.
Kyllä se hamppu ja kitti on paras PERUS putkiasennuksiin, linjoihin missä on kovat myrkyt on yleensä vedetty Loctite 577.
Toki teipille ja nauhalle on paikkansa, ei ne huonoja ole nekään. Jos tarvitsee pikkuhommaan kotona jonkun niin helppohan se on K-raudasta vaan se teippirulla ottaa, eikä mene kädetkään likaiseksi.
Hamppu ei o sen jälkeen enää paras kun on löytänyt niitä pätkiä jostai venttiilistä. Just tuli korjattua yksi takaisku mikä ei toiminut kunnolla sen takia kun hampunnarunpala oli siellä välissä, ja se ei sulkeutunut kunnolla.

Loctite ja vastaavat nestemäiset on kaikkein huolettomimpia, laitat kierteisiin ja 100% varmasti on kertalaakista myös tiivis, eikä mene narunpätkiä venttiileihin. No juomavesiputkessa vähän kyseenalainen käyttää jotain kemikaalia kierteissä mutta omassa asumuksessa ei haittaa vaikka käyttäisikin (varmaan elämän aikana pahempiakin myrkkyjä tullut juotua :D)
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
279
Hamppu ei o sen jälkeen enää paras kun on löytänyt niitä pätkiä jostai venttiilistä. Just tuli korjattua yksi takaisku mikä ei toiminut kunnolla sen takia kun hampunnarunpala oli siellä välissä, ja se ei sulkeutunut kunnolla.

Loctite ja vastaavat nestemäiset on kaikkein huolettomimpia, laitat kierteisiin ja 100% varmasti on kertalaakista myös tiivis, eikä mene narunpätkiä venttiileihin. No juomavesiputkessa vähän kyseenalainen käyttää jotain kemikaalia kierteissä mutta omassa asumuksessa ei haittaa vaikka käyttäisikin (varmaan elämän aikana pahempiakin myrkkyjä tullut juotua :D)
No juu ei se hamppu sinne putken sisälle kuulu :lol:. Kai niitä juomaveteenkin soveltuvia liimoja on nykyisin.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Noissa halppis- ja merkkiterissä on aika iso ero. Halvat menee melkeen samantien entisiks eikä edes kestä kunnolla kovaa puuta kun taas kunnon terillä voi ajaa yhdelläkin vaikka kuinka pitkään kunhan ei aja naulaan.
On varmasti eroa, mutta itsellä kun epäsäännöllisesti käytän monitoimityökalua niin enemmin käytän kehnoa puuterää jos saattuukin osumaan johonkin metalliin samalla.

Otin testiin GGBoomin setin, niin nähdään mistä ne on tehty, kun Milwaukeen 11-osainen maksaa 200€ niin ehtiihän näitä muutaman tuhoamaan ja ostaa sitten yhden tai kaksi pyhäterää jos semmoinen.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Mitään tapaa paikata väliaikaisesti peltisessä/metallisessä rännissä olevia reikiä? Katos lähti kohdalta pois ja paljasti joukon pikku reikiä kourussa ja nyt osa vedestä valuu niistä alas sen sijaan, että tulisivat päässä olevasta syöksytorvesta.
Tällä pitäs pysyä pidempäänkin kunnossa:
 
Liittynyt
11.10.2018
Viestejä
63
Kellään kokemusta puukkosahojen teristä ja niiden pölyntuotosta? Pitäisi sahata alas väliseinä kerrostalossa, seinä on 70mm paksua jonkinlaista kevytharkkoa mitä nyt käytettiinkään 70 luvulla ei kantavissa seinissä.
Mietin tässä että olisiko parempi käyttää vähän tiheempää hammastusta vai sellasta tiilelle sopivaa raskasta terää. Ykkösprioriteetti olisi minimoida pölyntuottoa. Voisin kuvitella että hienompi terä leikkaisi siistimmin mutta pölyäisi enemmän mutta onko näin?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kellään kokemusta puukkosahojen teristä ja niiden pölyntuotosta? Pitäisi sahata alas väliseinä kerrostalossa, seinä on 70mm paksua jonkinlaista kevytharkkoa mitä nyt käytettiinkään 70 luvulla ei kantavissa seinissä.
Mietin tässä että olisiko parempi käyttää vähän tiheempää hammastusta vai sellasta tiilelle sopivaa raskasta terää. Ykkösprioriteetti olisi minimoida pölyntuottoa. Voisin kuvitella että hienompi terä leikkaisi siistimmin mutta pölyäisi enemmän mutta onko näin?
Hyvä imuri on se mikä auttaa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Ja vesi, jos sen aiheuttaman sotkun kanssa on helpompi pärjätä kuin pölyn.

Molemmissa -70 luvun kerrostaloissa joissa olen asunut niin ei kantavatkin seinät olivat betonia, tosin vain huomattavasti ohuempana.

Hieman kyllä jää tuosta hämärän peittoon mitä ollaan tekemässä, poistamassa seinää vai tekemässä siihen esim oviaukkoa. Jos kyse on ensimmäisestä niin mihin siinä tarvitaan puukkosahaa.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Ja vesi, jos sen aiheuttaman sotkun kanssa on helpompi pärjätä kuin pölyn.

Molemmissa -70 luvun kerrostaloissa joissa olen asunut niin ei kantavatkin seinät olivat betonia, tosin vain huomattavasti ohuempana.

Hieman kyllä jää tuosta hämärän peittoon mitä ollaan tekemässä, poistamassa seinää vai tekemässä siihen esim oviaukkoa. Jos kyse on ensimmäisestä niin mihin siinä tarvitaan puukkosahaa.
En kyllä suosittele asutussa kerrostalossa veden kanssa lotraamista muille kuin ammattilaisille joilla on kunnon vehkeet ja ammattitaito estää veden pääsy rakenteisiin.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Tietämättä nyt mitä materiaalia nuo väliseinät on niin puukkosahalla kivien katkaisusta ei ole kokemusta kuin tuosta terästä:

Viime keväänä allaolevan kivijalan sillä muurailin:
Näyttökuva 2023-03-29 012423.png
Paljon hitaampi sillä oli katkoa harkot kuin rälläkkä+timanttilaikka kombolla, mutta tuntihommis ja pölyntuotto aivan erimaailmasta. Tosin puukkosahaan sai tiheästi akkua olla vaihtamassa, kaks-kolme harkkoa ja akku vaihtoon ja kun tuota perusmuuria oli se noin 70 metriä niin jokusen kiven sai katkoa.

Kohta tänne joku tuloo sanomaan että ihan päin persettä muurattu ja väärillä välineillä :D
 
Liittynyt
11.10.2018
Viestejä
63
Ja vesi, jos sen aiheuttaman sotkun kanssa on helpompi pärjätä kuin pölyn.

Molemmissa -70 luvun kerrostaloissa joissa olen asunut niin ei kantavatkin seinät olivat betonia, tosin vain huomattavasti ohuempana.

Hieman kyllä jää tuosta hämärän peittoon mitä ollaan tekemässä, poistamassa seinää vai tekemässä siihen esim oviaukkoa. Jos kyse on ensimmäisestä niin mihin siinä tarvitaan puukkosahaa.
Tarkoitus siis poistaa seinä. Meinaatko että leka olisi siistimpi tapa kuin puukkosaha? Seinä 180cm pitkä ja korkeus 256cm
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Puukkosaha on ehdoton remontissa, varsinkin kun otat siihen vaikka kaksi terää.

Toinen pyhäterä ja toinen saneerausterä.

Silloin kun omakotitaloa rakennettiin ja tein talon perustuksia niin tuo puukko saha on kaikista kätevin kun se levy on jo paikoillaan soraa vasten ja kulma sieltä törröttää. Puukkosaha käteen ja naps pois.

Ennenkuin joku huomauttaa että tuliko liian lyhyt pituus eristyksistä niin tehtiin pidemmät valmiiksi mitä piirrustuksissa oli minimi 1.2-1.5m.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Näyttää akolle eli kevytsoralle. Moskalla lähtee aika helposti, ei tuon kanssa kannata sahalla alkaa nitkuttamaan.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
584
Lekalla tuon itekkin purkaisin. Vanha patja ja/tai vanerilevy alle, niin säästyy lattia kolhuilta. Lekan kaverina voi käyttää kivitalttaa ja yhden käden moskaa jos pelottaa isommalla tempoa, niillä saa varsinkin seinien liitoskohdassa sen sauman nätiksi ennen tasotteita.

Toki kerrostalosta kun on kyse, vaikka kukaan ei jaksa tai halua näitä muistutuksia lukea, niin taloyhtiölle muutostyöilmotus asiasta jotta voivat reagoida halutessaan. Noissa seinissä on voitu viedä vaikka mitä putkea tai sähkökaapelia, vaikka ei kantava oiskaan.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kellään kokemusta puukkosahojen teristä ja niiden pölyntuotosta? Pitäisi sahata alas väliseinä kerrostalossa, seinä on 70mm paksua jonkinlaista kevytharkkoa mitä nyt käytettiinkään 70 luvulla ei kantavissa seinissä.
Mietin tässä että olisiko parempi käyttää vähän tiheempää hammastusta vai sellasta tiilelle sopivaa raskasta terää. Ykkösprioriteetti olisi minimoida pölyntuottoa. Voisin kuvitella että hienompi terä leikkaisi siistimmin mutta pölyäisi enemmän mutta onko näin?
Hommaat käsisirkkelin (kierroksien säädöllä), jossa kunnon kovametallipalat. Sekä tehokkaaseen pölyimuriisi esierottelijan josta vedät pölyimurin letkun siihen käsisirkkelin pölynpoistoreikään. Leikkat seinän molemmin puolin. Poraat vaikka nurkkiin ensin reiät niin voit kohdistaa helpommin.
Voi ehkä toimia niinkin, että sahaa 50mm toiselta puolen ja naputtelet taltalla siltäehjältä puolen irti?

Varautuisin silti, että vähän voi pöylyä joutua pinnoilta putsaamaan. Sekä aukon ympärille kunnon suojaus lattiaan.

Toinen tapa: teet muovista suojaseinän aukon molemmin puolin ja silti imuroit turhat pölyt jo tehdessäsi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 492
Olisikohan jostain saatavilla puulastujen lämmöneristämiskyvystä tietoa, tai vertailua?

Meillä on siis kesähuvilassa toisen kerroksen yläpohja eristetty n. 40 cm kerroksella puulastuja n. kymmenisen vuotta sitten remontin yhteydessä. Talvi oli aika kylmä, joten eristyksien uusiminen tuli puheenaiheeksi, ja nyt en yhtäkkiä löydäkään puulastujen käytöstä oikeastaan mitään tietoa, että miten vertautuvat "nykyaikaisiin" eristelevyihin, ekovillaan tai esim. SPU:hun.
 
Liittynyt
16.05.2018
Viestejä
1 762
Olisikohan jostain saatavilla puulastujen lämmöneristämiskyvystä tietoa, tai vertailua?

Meillä on siis kesähuvilassa toisen kerroksen yläpohja eristetty n. 40 cm kerroksella puulastuja n. kymmenisen vuotta sitten remontin yhteydessä. Talvi oli aika kylmä, joten eristyksien uusiminen tuli puheenaiheeksi, ja nyt en yhtäkkiä löydäkään puulastujen käytöstä oikeastaan mitään tietoa, että miten vertautuvat "nykyaikaisiin" eristelevyihin, ekovillaan tai esim. SPU:hun.
Löysin äkkiseltään tälläisen esimerkin josta löytyy jonkin verran u-arvoista purun suhteessa villaan. Saa ainakin jonkinmoisen käsityksen asiasta.

1680296238933.png


Löyty myös ihan taulukkokin kun vähän kaivelin
1680296591614.png


Tässä vielä noi lähteet
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Olisikohan jostain saatavilla puulastujen lämmöneristämiskyvystä tietoa, tai vertailua?

Meillä on siis kesähuvilassa toisen kerroksen yläpohja eristetty n. 40 cm kerroksella puulastuja n. kymmenisen vuotta sitten remontin yhteydessä. Talvi oli aika kylmä, joten eristyksien uusiminen tuli puheenaiheeksi, ja nyt en yhtäkkiä löydäkään puulastujen käytöstä oikeastaan mitään tietoa, että miten vertautuvat "nykyaikaisiin" eristelevyihin, ekovillaan tai esim. SPU:hun.
Nyrkkisääntönä 100mm sahanpurua vastaa n. 50mm mineraalivillaa, käytäntö sitten vaihtelee. Sahanpurussa pitää muistaa sen painuminen ja tehdä tarvittavat lisätäytöt varsinkin seinissä monelta unohtuu tuo. Puhallusvillatkin painuvat.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom