Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Niin itse pikaisesti tuon pohjan väkertänyt olemassa olevista matskuista ihan copypastella.
Mutta tarve siis ns. pääpiirustuksille jotka mielestäni ovat asema-, pohja-, julkisivu- sekä leikkauspiirustukset ja rakenneleikkaukset.
En ole satavarma tarviiko nuo kaikki, ja puuttuuko listasta nyt jotain.
Itselläni, kun tallia laajentelin niin piirtelin itse kuvat (sopiva koulutus löytyy ja ihan työkokemusta rakennepuolen suunnitteluhommista) ja kohde oli pk-seudulla, eli samat yleiskäytännöt ravalla. Vaadittavia kuvia oli pääleikkaukset, pohjapiirros, asemapiiros ja julkkarit. Mitään varsinaisia rakennelaskelmia tai suunnitelmia ei tarvittu, koska katosrakenteen kantava runko oli paikoillaan ja samoin perustukset, kun olemassaolevalle reunavahvisteiselle laatalle vaan vedettiin seinää umpeen.

Riippuen tuosta kohteestasi vaaditaan vähintään nuo kaikki, mutta mahdollisesti myös jotain laskelmia ja muita kuvia. Sulla on varmaankin harjakatto, joten vähintään kattotuolitoimittajien laskelmat katon kantavuudesta, tai mikäli ristikot väsää itse (en suosittele) niin laskelmat niistä ja jonkinlaiset raudoituspiirrustukset varmaan tarvitaan perustusten betonirakenteista ja rava voi myös pyytää jotain rungon jäykistyslaskelmia esimerkiksi kipsilevytykseen perustuen. Tosi vaikea arvata, että minkätasoista hintaa tollaselle pitäisi edes laittaa, mutta kyllä tossa suunnittelutyön osalta varmaan tonneista puhutaan, koska kyllä tossa työtunteja tulee väistämättä äkkiä useammalta päivältä ellei jopa viikon työtunnit, kun ensin perataan läpi vanhat suunnitelmat ja sitten lähdetään piirtämään varsinaisia kuvia ja mietitään liitynnät olemassaoleviin rakenteisiin yms.
 
Onko normaalissa uretaanissa ja flex-vaahdossa oikeasti mitään eroa? Timpurin mukaan pelkästään hinta. Silti olisin mielelläni kyllä valmis uhraamaan sen muutaman euron tiivistämällä puurunkoisen yläpohjan uretaanieristeet flex-vaahdolla. Nyt osa on jo laitettu tavallisella. Ulompi uretaanilevy tiivistettiin palouretaanilla. Lieneekö sen joustavuus mitä luokkaa? Talo on sata vuotta vanha ja tekeillä on kylmän vintin rakentaminen lämpimäksi tilaksi.
 
Onko normaalissa uretaanissa ja flex-vaahdossa oikeasti mitään eroa? Timpurin mukaan pelkästään hinta. Silti olisin mielelläni kyllä valmis uhraamaan sen muutaman euron tiivistämällä puurunkoisen yläpohjan uretaanieristeet flex-vaahdolla. Nyt osa on jo laitettu tavallisella. Ulompi uretaanilevy tiivistettiin palouretaanilla. Lieneekö sen joustavuus mitä luokkaa? Talo on sata vuotta vanha ja tekeillä on kylmän vintin rakentaminen lämpimäksi tilaksi.

flex uretaani on joustavaa, normi uretaani on taas kovaa joka ratkeaa rasituksessa (ei jousta ollenkaan). Riippuu käyttötarkoituksesta kumpaa kannattaa käyttää. Kyllä niissä on muutakin eroa kuin vain hinta...
 
Saisko tietokoneen 4-pinnisille PWM-fööneille portaattomasti PWM-säädettävää (ei DC-säätöä) verkkovirtalähdettä säätimellä, ilman, että tarvitsisi väliin tietokoneen virtalähdettä? Olisi suunnitelmissa kytkeä kaksi Noctuan 3000rpm industrial sarja IP-suojattua tuuletinta ok-talon vetäviksi sokkelituulettimiksi ulostulo sivulle sokkeliin, noin 1-2 m päähän toisistaan. Valmiita neliskulmaisia aukkoja pitäisi muistaakseni sentin pari suurentaa, mutta se onnistunee monitoimityökalulla ja timanttiterällä (esim. Bosch PMF-180E).

Nyt toisessa aukossa on markkamarketin äänekäs ja luultavasti huonon hyötysuhteen ropelli. Portaaton käyntinopeussäädin olisi tarkoitus vetää tuulettimilta noin 1-2 m matka seinän läpi olohuoneseen.

Noita sopivia Noctuan malleja näyttää saavan normaalissa 12v ja erikoisessa 24v versiossa:


24v näyttää siirtävän ilmaa enemmän, vaikka molemmissa on sama maksimikierrosnopeus. Luultavasti kuitenkin 12v versiotakaan ei olisi melun vuoksi tarkoitus käyttää täysillä kierroksilla, joten ne riittänee.
 
Onko kellään kokemusta LVI suunnitelman, työnjohtajailmoituksien ja katselmuksen teettämisestä valmiiseen taloon? Case lopputarkastusta ei tehty ja nuo puuttuu. :E
Talossa koneellinen ilmanvaihto talteenotolla, maalämpö ja lattiassa putket. Ilmanvaihtopuoli varmaan ei ole ongelma, helposti tarkastettu ja tarvittaessa piirrettävissä, mutta miten tuo lattialämmitys ja käyttö sekä jätevedet hoidetaan? Jälkikäteen?
 
Onko normaalissa uretaanissa ja flex-vaahdossa oikeasti mitään eroa? Timpurin mukaan pelkästään hinta. Silti olisin mielelläni kyllä valmis uhraamaan sen muutaman euron tiivistämällä puurunkoisen yläpohjan uretaanieristeet flex-vaahdolla. Nyt osa on jo laitettu tavallisella. Ulompi uretaanilevy tiivistettiin palouretaanilla. Lieneekö sen joustavuus mitä luokkaa? Talo on sata vuotta vanha ja tekeillä on kylmän vintin rakentaminen lämpimäksi tilaksi.

Tuohon käyttöön flex.
Koska katto lämpölaajenee/kattotuolit myös joihin ne EPS levyt kiinnität. Perinteinen kiinteä alkaa vuotaa/irrota ajan saatossa kattotuoleista. Flex antaa myöden ja pysyy paikallaan. Muista myös esikostuttaa pinnat.

(Mistään en mitään tiedä mutta tuota aihetta pitäny joskus pähkäillä)
 
Onko kellään kokemusta LVI suunnitelman, työnjohtajailmoituksien ja katselmuksen teettämisestä valmiiseen taloon? Case lopputarkastusta ei tehty ja nuo puuttuu. :E
Talossa koneellinen ilmanvaihto talteenotolla, maalämpö ja lattiassa putket. Ilmanvaihtopuoli varmaan ei ole ongelma, helposti tarkastettu ja tarvittaessa piirrettävissä, mutta miten tuo lattialämmitys ja käyttö sekä jätevedet hoidetaan? Jälkikäteen?
Lämmityspuoli ei rakennusvalvontaa pahemmin kiinnosta. Onko tuo tehty täysin luvatta kun ei rakennusvaiheessa ole tarvinnut lähettäää rakennusvalvontaan LVI-kuvia ja KVV ja IV-vastaavan tietoja?
 
Lämmityspuoli ei rakennusvalvontaa pahemmin kiinnosta. Onko tuo tehty täysin luvatta kun ei rakennusvaiheessa ole tarvinnut lähettäää rakennusvalvontaan LVI-kuvia ja KVV ja IV-vastaavan tietoja?
On siinä ainakin rakennuslupa ollut ja muut pöytäkirjat ja tarkastukset rakennusvalvonnan mukaan ok. Kohde on ulosottohuutokaupassa joka osaltaan vaikeuttaa ja en tiedä onko alkuperäinen omistaja miten halukas ostajia tässä auttamaan. En ole vielä tarjonnut tai tiedä tarjoanko edes kun näissä on messevät riskit kuitenkin. Varmasti joku syy miksi ei ole lähetetty ja lopputarkastettu, olisihan se muuten tehty. :rolleyes: Vaihtoehtona toki että on tehty itse ja sitten paperityö jäänyt huonolle ja jälkikäteen työläs tehdä niin jäänyt sitten kokonaan tekemättä.
 
Tai sitten talous on vain prakannut jo tuossa vaiheessa ja ei ole maksettu suunnitelmista/valvonnasta/ym. Parhaassa tapauksessahan ne suunnitelmat sieltä löytyisi ja pöytäkirjat voitaisiin tehdä myös jälkikäteen.
Ulosottomies ei moiseen välttämäti lähde.
 
Mietinnässä olisi osakehuoneiston kylppärin suihkun vaihtaminen sadesuihkuun, eli menisi myös sekoittaja vaihtoon. Onko tuo nyt sitten putkarin tehtävä, vai voikohan vaihtaa itse? Noin pieneen hommaan kun ei haluaisi putkaria kutsua, mutta jos haluaa mennä pykälien mukaan, niin ei taida olla oikein vaihtoehtoa?
 
Mietinnässä olisi osakehuoneiston kylppärin suihkun vaihtaminen sadesuihkuun, eli menisi myös sekoittaja vaihtoon. Onko tuo nyt sitten putkarin tehtävä, vai voikohan vaihtaa itse? Noin pieneen hommaan kun ei haluaisi putkaria kutsua, mutta jos haluaa mennä pykälien mukaan, niin ei taida olla oikein vaihtoehtoa?
Oma sekoittaja alkoi tiputtamaan -> hain taloyhtiön piikkiin uuden -> ilmoitin isännöitsijälle että jos sulut(kuulasulkuventtiili) pitävät, vaihdan ite. (Koska ei huoneistokohtaisia sulkuja). -> Sulut piti, taloyhtiö säästi sen 50€.
Ei tuota voi edes sössiä jos jakoavaimet pysyy kädessä -> Jos nyt jostain syystä nokottais tai tirraisi niin vesi menisi sen aikaa lattiakaivoon.
Mut nykymaailmas on terve maalaisjärki niin monessa asiassa hukassa, että asiat tehdään pirun vaikeaksi/kalliiksi kun kaikkia pykäliä on noudatettavana.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä olisi paras tapa särmätä kipsilevyseinien sisänurkkia: saumanauha, akryylimassa vai mikä?
 
Riippuu kuinka hyvin levytetty, jos ihan kiinni niin kyllä akryyli riittää mutta tietysti paras tulee kitti ja paperi mutta työtä on kyllä enemmän
 
Mietinnässä olisi osakehuoneiston kylppärin suihkun vaihtaminen sadesuihkuun, eli menisi myös sekoittaja vaihtoon. Onko tuo nyt sitten putkarin tehtävä, vai voikohan vaihtaa itse? Noin pieneen hommaan kun ei haluaisi putkaria kutsua, mutta jos haluaa mennä pykälien mukaan, niin ei taida olla oikein vaihtoehtoa?
En alkaisi vaihtamaan itse, koska jonkun ongelman ilmaantuessa mikään vakuutus sitä tuskin korvaa.
Olet itse maksumiehenä.
Putkiliikkeellä on vakuutus, josta heidän tekemänsä vahingot korvataan.
Ennen kuin tilaat putkimiehen, ota yhteys ensin isännöitsijään, ja ilmoita, että olisi tarkoitus vaihtaa suihku sekoittajineen.
 
Oma sekoittaja alkoi tiputtamaan -> hain taloyhtiön piikkiin uuden -> ilmoitin isännöitsijälle että jos sulut(kuulasulkuventtiili) pitävät, vaihdan ite. (Koska ei huoneistokohtaisia sulkuja). -> Sulut piti, taloyhtiö säästi sen 50€.
Ei tuota voi edes sössiä jos jakoavaimet pysyy kädessä -> Jos nyt jostain syystä nokottais tai tirraisi niin vesi menisi sen aikaa lattiakaivoon.
Mut nykymaailmas on terve maalaisjärki niin monessa asiassa hukassa, että asiat tehdään pirun vaikeaksi/kalliiksi kun kaikkia pykäliä on noudatettavana.
Näinhän se menee, ennenvanhaan olisi vaihettu vain sen hanan O-rengastiiste yms. Ilmeisesti tossa ei letkullinen suihkupää käy.

Onhan tossa ekakertailaiselle se, että pitää saada se liitos vesitiiviiksi. Teflon teipeillä saattaa joutua vähän harjoittelemaan.
 
Mikä olisi paras tapa särmätä kipsilevyseinien sisänurkkia: saumanauha, akryylimassa vai mikä?

Iso osa ammattilaisista suosii akryylimassaa ilman saumanauhaa. Perusteluina on että rakenteiden eläessä on riski että saumanauha pullahtaa esille jolloin korjaus on hankalaa. Akryylimassan saa korjattua haljetessa huomattavasti pienemmällä vaivalla.
 
Näinhän se menee, ennenvanhaan olisi vaihettu vain sen hanan O-rengastiiste yms. Ilmeisesti tossa ei letkullinen suihkupää käy.

Onhan tossa ekakertailaiselle se, että pitää saada se liitos vesitiiviiksi. Teflon teipeillä saattaa joutua vähän harjoittelemaan.

missään tuollaisessa tilanteessa ei käytetä Teflon teippiä, eikä sitä ammattilaiset muutenkaan käytä. Siitä tunnistaa tee-se-itse jäljen kun on ptfe teippiä sotkettuna.

ja osakehuoneistossa yleensä suihku ja sen ylläpito kuuluu yhtiölle ja huoltoyhtiö/putkiliike sen vaihtaa. vastuunjakotaulukot voi tosin vaihdella.

nykyään kyllä työ ja varaosat sen hintaisia että pitkällä tähtäimellä tulee halvemmaksi vaihtaa uusi kuin alkaa korjata. jos ei itse tee ja ei laske omalle työlle hintaa.
 
missään tuollaisessa tilanteessa ei käytetä Teflon teippiä, eikä sitä ammattilaiset muutenkaan käytä. Siitä tunnistaa tee-se-itse jäljen kun on ptfe teippiä sotkettuna.

ja osakehuoneistossa yleensä suihku ja sen ylläpito kuuluu yhtiölle ja huoltoyhtiö/putkiliike sen vaihtaa. vastuunjakotaulukot voi tosin vaihdella.

nykyään kyllä työ ja varaosat sen hintaisia että pitkällä tähtäimellä tulee halvemmaksi vaihtaa uusi kuin alkaa korjata. jos ei itse tee ja ei laske omalle työlle hintaa.
Mielenkiinnosta kysyn mitäs ne ammattilaiset Teflon teipin sijasta käyttävät? Silloin kun tiivistää pitää muullakin kuin tiivesteellä.
 
Olen nähnyt useammakin putkimiehellä pakissa olleen tuollaisen teflonteippirullan, mutta kaippa ne oli valeputkimiehiä sit.
Toki ne sitten nuo linjaliitokset ym sen hampun ja kitin kanssa tekevät.
Enkä ala sekoittajaa irrottamaan vaikka se nyt on vuosia tuolla ollut teflonteipin kanssa paikallaan :eek:
 
Itse olen nähnyt muutaman kerran putkimiesten käyttävän lisänä tuota teippiä liitoksessa, mutta kyllä sinne aina ne on myös hamppuu sujauttanut.
 
Itse olen nähnyt muutaman kerran putkimiesten käyttävän lisänä tuota teippiä liitoksessa, mutta kyllä sinne aina ne on myös hamppuu sujauttanut.
Ei sitä hamppua sinne tarvitse laittaa jos/kun sen Teflonin saa pitämään. Taitaa olla aika harvinaista, ettei putkimies hampulla saa pitämään ja sen päälle Teflonia vielä laittaisi. Mulla on sellanen käsitys, että patteriverkosto rautaputkista ja isommat linjaventiilit tehtäis pää osin hampuilla, mutta
voihan se ollakin ... ajat muttuu. Molemmat pitävät, jos homman osaa.
 
Ei sitä hamppua sinne tarvitse laittaa jos/kun sen Teflonin saa pitämään. Taitaa olla aika harvinaista, ettei putkimies hampulla saa pitämään ja sen päälle Teflonia vielä laittaisi. Mulla on sellanen käsitys, että patteriverkosto rautaputkista ja isommat linjaventiilit tehtäis pää osin hampuilla, mutta
voihan se ollakin ... ajat muttuu. Molemmat pitävät, jos homman osaa.

jotkut käyttää teippiä hampun päällä pitämään hampun paikoilaan ennen kasausta. pelkkä teflon teippi ei salli takaisinpäin kiertämistä mikä taas hampun kanssa tietyissä rajoissa onnistuu. loctiten 55:sta sitten myös käytetään jossain määrin. ja teippiä jossain omissa erikoissovelluksissa, kaasuissa yms. hampulla ja kitillä kaikki normi vesihommat tehdään. Ranettajat sitten erikseen. jos ja kun saa pitämään... pitäisi saada kerralla pitämään sen 10bar eikä arpoa pitääköhän nyt vai ei. teippi ei turpoa, hamppu turpoaa.
 
hamppua ja kittiä

Kaikenlaisia ranettavia putkareita on tullut vastaan, yksikin vaihteli rivitaloyhtiön vesimittareita ja väitti että pitävät pelkällä kitillä.
Eivät pitäneet ja sen ranetuksen jäljiltä uudet mittarit olivat jo valmiiksi rusikoituja, kun väänteli niitä putkareilla, kun ei raukalla ollut oikeankokoisia työkaluja.

Hamppu ja kitti on hyvää tiettyihin sovelluksiin, mutta tässä on ammattimiesten kierreliitoksien tiiviste.
Toki tuota raskivat taloputkihommissa käyttää vain todelliset tekijät, kun hinta on lähes kymmen kertainen sekunda teflon teippeihin verrattuna.

Teollisuudessa tuon käyttö on paljon yleisempää, kun hamppu+kitti ei sovi kaikille väliaineille.
 
Kaikenlaisia ranettavia putkareita on tullut vastaan, yksikin vaihteli rivitaloyhtiön vesimittareita ja väitti että pitävät pelkällä kitillä.
Eivät pitäneet ja sen ranetuksen jäljiltä uudet mittarit olivat jo valmiiksi rusikoituja, kun väänteli niitä putkareilla, kun ei raukalla ollut oikeankokoisia työkaluja.

Hamppu ja kitti on hyvää tiettyihin sovelluksiin, mutta tässä on ammattimiesten kierreliitoksien tiiviste.
Toki tuota raskivat taloputkihommissa käyttää vain todelliset tekijät, kun hinta on lähes kymmen kertainen sekunda teflon teippeihin verrattuna.

Teollisuudessa tuon käyttö on paljon yleisempää, kun hamppu+kitti ei sovi kaikille väliaineille.
Joo "aineet" pitää laittaa laittaa tilanteen (liitoksen) mukaan. Ja jos putkimiehen pitää vetää teflonia hampun päälle, ei voi kuin ihmetellä. Vanhemmat ammattiputkimeihet kyllä saivat hampun aina pitämään ilman tefloniakin. No kaipa se on tätä nykyaikaa ja vanhat tavat... muutuvat
 
Kaikkea on nähty, paras on hamppu+kitti+teippi+liima yhdistelmä. Hampun ja kitin kanssa ei kyllä ole enää mitään järkeä sekoittaa kolmatta tavaraa.
Kyllä se hamppu ja kitti on paras PERUS putkiasennuksiin, linjoihin missä on kovat myrkyt on yleensä vedetty Loctite 577.
Toki teipille ja nauhalle on paikkansa, ei ne huonoja ole nekään. Jos tarvitsee pikkuhommaan kotona jonkun niin helppohan se on K-raudasta vaan se teippirulla ottaa, eikä mene kädetkään likaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkea on nähty, paras on hamppu+kitti+teippi+liima yhdistelmä. Hampun ja kitin kanssa ei kyllä ole enää mitään järkeä sekoittaa kolmatta tavaraa.
Kyllä se hamppu ja kitti on paras PERUS putkiasennuksiin, linjoihin missä on kovat myrkyt on yleensä vedetty Loctite 577.
Toki teipille ja nauhalle on paikkansa, ei ne huonoja ole nekään. Jos tarvitsee pikkuhommaan kotona jonkun niin helppohan se on K-raudasta vaan se teippirulla ottaa, eikä mene kädetkään likaiseksi.
Joo kyllä teflon pitää kun oikein laittaa normaaleissa "kotiputkissa", eikä enää löysää. Tiedätkö mikä pitää kevytpolttoöljyssä? Vaakaputkessa teflon ei kunnolla toimi kuin aikansa
 
Joo kyllä teflon pitää kun oikein laittaa normaaleissa "kotiputkissa", eikä enää löysää. Tiedätkö mikä pitää kevytpolttoöljyssä? Vaakaputkessa teflon ei kunnolla toimi kuin aikansa

Tuo mainitsemani Chestertonin Gold End 800 teflon on ainakin tähän asti toiminut myös polttoöljyn kanssa.

Tuota on kuitenkin kylvetty paljon jalostamo(i)lle sekä useisiin voimalaitoksiin, eikä korviini ole kulkeutunut että olisi alkanut tuon takia vuotamaan.

Sitä en epäile, että onneton putkitukun tai k-naudan teflon ei pidä.
 
Mistä tilaatte monitoimityökalun teriä? Amazonista saa suht edullisesti mut jos vie sais halvemmalla ois kova
 
Mistä tilaatte monitoimityökalun teriä? Amazonista saa suht edullisesti mut jos vie sais halvemmalla ois kova
Amazonin hintatasosta mulla ei oo mitään käryy, mut Saksan kaupoista löytyy aika sopivan hintasia teriä. Vaikk svh24.de Boschin AII 65 BSPB:ia (nää on hyviä) kymppipäkki 72€. Kotona lähemmäs 30€ (tai yli, paikasta ja tuurista riippuen) kappale.
 
Kukaan kilpailuttanut viime aikoina huoltomaalausta? 160 neliötä kahdessa kerroksessa, 2006 rakennettu talo. Ensimmäinen huoltomaalaus olisi edessä. Paljos tuollaiseen suunnilleen kannattaa varata?
 
Mistä tilaatte monitoimityökalun teriä? Amazonista saa suht edullisesti mut jos vie sais halvemmalla ois kova

Olen ostanut Milwaukeen teriä tutulta milkkarikauppiaalta, joskus olen hätäpäissäni joutunut ostamaan jotain Finnbulletia tai vastaavaa ja niistähän ei ole tullut kuin paha mieli.
 
Kukaan kilpailuttanut viime aikoina huoltomaalausta? 160 neliötä kahdessa kerroksessa, 2006 rakennettu talo. Ensimmäinen huoltomaalaus olisi edessä. Paljos tuollaiseen suunnilleen kannattaa varata?

Nykyisellä hintatasolla saat tarjouksia 15-20 k€ väliin ja joku menee varmasti ylikin.
Pienempi isä, poika ja Hiace & peräkärry firma voi antaa kympin pintaan olevan tarjouksen, jos ovat oikeasti töitä vailla.
 
Mitään tapaa paikata väliaikaisesti peltisessä/metallisessä rännissä olevia reikiä? Katos lähti kohdalta pois ja paljasti joukon pikku reikiä kourussa ja nyt osa vedestä valuu niistä alas sen sijaan, että tulisivat päässä olevasta syöksytorvesta.
 
Mitään tapaa paikata väliaikaisesti peltisessä/metallisessä rännissä olevia reikiä? Katos lähti kohdalta pois ja paljasti joukon pikku reikiä kourussa ja nyt osa vedestä valuu niistä alas sen sijaan, että tulisivat päässä olevasta syöksytorvesta.

Keli voi olla vähän haastava liimailuun, mutta silikoni/paikkaliima tms.
Jos ovat jotkin vanhat kiinnitysreiät niin pikapaikkona lyhyt kateruuvi ja vastapuolelle puupala...
 
Mitään tapaa paikata väliaikaisesti peltisessä/metallisessä rännissä olevia reikiä? Katos lähti kohdalta pois ja paljasti joukon pikku reikiä kourussa ja nyt osa vedestä valuu niistä alas sen sijaan, että tulisivat päässä olevasta syöksytorvesta.
Näitä molempia olen käyttänyt rännien saumojen paikkaamiseen onnistuneesti. Tuon Cascon levitys ainakin teoriassa onnistuu myös märkään pintaan. Tietysti jos reiät on isoja, niin sitten tarvitsee lisäksi pellin paloja.

 
Minkälaisia ratkaisuja olisi 50-luvun talon betonisien ulkoportaiden tilalle? Joku puusta tai komposiittilaudasta tehty ratkaisu, tms.? Mitään massiivisia kuisteja, etenkään kokonaan katettuja ei huvittaisi tehdä, kun ei muuttotappiokunnassa muutenkaan saa omiaan pois näistä mökeistä.
Ite aattelin jonkun "terassin" tyylisen tehdä nykyisten tilalle, muutaman pilarin päälle. Mutta malli ja toteutus hieman hakusessa.
Nuo vanhat portaat on "ilmassa", eli kiinni kellarin perusmuurissa/sokkelissa ja portaiden alla tyhjää. Samalla jos piikkaisi nuo pois, niin saisi vedettyä maan yläpuoliselle osalle 50mm eristeen, joka on muuallakin sokkelissa, maan alapuolisissa osissa 100mm Fuktisol-eristys ja myös portaiden alla.



Nuo betoniset portaat on rapautuneet ja muutaman kerran pintaa korjattu. Tosin talvisin suolaus tekee pinnasta muutamassa vuodessa taas huonon.
Toki helpoin ois taas korjata ja mennä muutama vuosi tällä.



Sekä onko millaisia fiksuja lippoja/katteita, tai mikä noiden ovien yläpuolelle kannattaisi laittaa, ettei sade ja lumi olisi suoraan oven edessä. Tuohon terassin päälle sopisi vaikka koko matkalle valokate, mutta pelastustikkaat pitäisi pätkiä ja muutenkaan en tarvitse koko alaa kattaa käytön kannalta, niin menee rahat siinäkin hukkaan.

Pari viitekuvaa liitteenä, niin helpompi hahmottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Helppo ja nopea ratkaisu portaille olisi komposiittilautavuoraus ? Kestävät pitkään ja ei tarvitse huoltaa.

Ehdottomasti joku valokate tuohon terassille. Parantaa käytettävyyttä ja paikat kestävät paremmin. Tikkaita ei tarvita ikkunasta jos valokate alkaa melkein sen alta? Laittaa vaikka useamman kattopalkin ikkunan kohdalle josta voi kävellä valokatteen reunalle ja sinne jotkut puutikkaat. En tiedä onko määräysten mukaiset :)

ps. tavallista suolaa ei kannata käyttää mihinkään missä betonin kanssa ollaan tekemisissä, liukkauden torjuntaan vain hiekkaa tai mg kloridisuolaa
 
Jos vuokraisi komposiittilaudalla nuo portaat, niin joutuisi piikkaamaan, kun kynnys on lähellä ylätasanteen pintaa. On siinä hieman kaatoa ulospäin kynnyksen vieressä, mutta silti ei ole varaa edes ohuella "laudalla" päällystää, ilman että niistää betonin pinnasta pois.
 
Onkos kukaan hiljentänyt äänekästä ikkunalautaa? Eli pelti soi sateella nukkumista häiritsevästi. Ensimmäinen ajatus oli ripustaa pellin päälle irtonainen pala suunnilleen pellin väristä kuramattoa. Mattoon pienet reiät ja narulla kiinni ikkunapuitteen sisäpuolelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 796
Viestejä
4 496 875
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom