Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Jos kaato ei ole kunnossa ja siihen jää vettä seisomaan, niin korjaus.
Muuten se on kuitenkin edessä.
Tuo korvaus minkä nyt saat tuskin riittää aiheutuneiden ongelmien korjaukseen.
 
Nyt on aika random ongelma, mutta ajattelin kysäistä jos jollain nikkarilla olisi ratkaisu mielessä...

Kissa on jonkin verran raapinut yhden huoneen tapettiseinää. Tapetti on mustavalkoisella kuviolla. Mikä olisi paras tapa saada nuo korjattua, jos nyt tietty uudelleentapetointi jätetään pois laskuista? Ymmärrän että jälkihän siihen jää joka tapauksessa, mutta tarve nyt ainakin olisi saada nuo tapetin riekaleet pois ja sitä myöden seinä "tasaiseksi", ettei osuisi niin paljon silmään nuo jäljet.
 
Nyt on aika random ongelma, mutta ajattelin kysäistä jos jollain nikkarilla olisi ratkaisu mielessä...

Kissa on jonkin verran raapinut yhden huoneen tapettiseinää. Tapetti on mustavalkoisella kuviolla. Mikä olisi paras tapa saada nuo korjattua, jos nyt tietty uudelleentapetointi jätetään pois laskuista? Ymmärrän että jälkihän siihen jää joka tapauksessa, mutta tarve nyt ainakin olisi saada nuo tapetin riekaleet pois ja sitä myöden seinä "tasaiseksi", ettei osuisi niin paljon silmään nuo jäljet.

Eipä tuohon mitään poppakonsteja taida olla... Varovasti koittaa repii riekaleet pois ja jos siellä on valkoinen pohjamaali alla niin voihan siihen koittaa lyijykynällä tai tummalla tussilla koittaa matkia tapetin kuviota.
 
Eipä tuohon mitään poppakonsteja taida olla... Varovasti koittaa repii riekaleet pois ja jos siellä on valkoinen pohjamaali alla niin voihan siihen koittaa lyijykynällä tai tummalla tussilla koittaa matkia tapetin kuviota.

Jees, vähän tuon suuntaista ajattelinkin, kiitos. Valkoinen pohjamaali on taustalla. Täytyy nyt alkuun ainakin varovaisesti tosiaan nuo riekaleet ottaa pois ja katsoa sitten onko sen arvoista yrittää kuviota paikkailla, kuvio on sinällään simppeli jolloin sen piirtäminen noihin kohtiin voisi ollakin ihan mahdollista suhteellisen siististi.
 
Olisko jollain tietoa miksi kerrostalon olohuoneen (ei havaittu muissa huoneissa) muovimaton alla on painautumia, ei siis kuhmuja vaan ihan isompaakin aluetta.
Muovimatto todennäköisesti ihan alkuperäinen.
72-vuoden betonielementtitalo, eli oletettavasti lattia betonia myös? Miten siihen mitään painautumia voisi tulla?
 
Onko joku bongannut joltain merkiltä leveää korihyllyä, siis jotain 70-90cm?
Tarkoitatko yksittäistä koria kaappiin vai korit + teline?
Yksittäisiä leveitä koreja kaappeihin saa vaikka ikeasta, valmiina itseseisovana kokonaisuutena en kylmiltään osaa sanoa, mutta ainakin sovellalla on leveitäkin koreja...
 
Olisko jollain tietoa miksi kerrostalon olohuoneen (ei havaittu muissa huoneissa) muovimaton alla on painautumia, ei siis kuhmuja vaan ihan isompaakin aluetta.
Muovimatto todennäköisesti ihan alkuperäinen.
72-vuoden betonielementtitalo, eli oletettavasti lattia betonia myös? Miten siihen mitään painautumia voisi tulla?

Mitä painaumia? Isolta alueelta painunut montulle? Jos sinne on jäänyt monttu alunperin tai vaan alkanu painuu laatta jostain kohtaa?
 
Tuleekohan puun hinta koskaan takas alas, pitäis ulkovuorta uusia, mutta pohjamaalattu 120x20 lauta maksaa sen 2.50€/m.

Ja tuohon liittyen vanha talo ja seinä on tehty lomalaudoituksella niin että tuulensuoja levyn päällä on kapeemmat pystyrimat (noin 65x15) joiden päälle on lyöty sitten tuo 120x20 lauta. Vissiin ihan riittävä tuuletus tuossa on kun on pysynyt seinät kunnossa melkein 40 vuotta vaikka ei ole naulausrimaa vaakana.
 
Tuleekohan puun hinta koskaan takas alas, pitäis ulkovuorta uusia, mutta pohjamaalattu 120x20 lauta maksaa sen 2.50€/m.

Ja tuohon liittyen vanha talo ja seinä on tehty lomalaudoituksella niin että tuulensuoja levyn päällä on kapeemmat pystyrimat (noin 65x15) joiden päälle on lyöty sitten tuo 120x20 lauta. Vissiin ihan riittävä tuuletus tuossa on kun on pysynyt seinät kunnossa melkein 40 vuotta vaikka ei ole naulausrimaa vaakana.

Ne vanhat seinät on maalattu öljymaalilla niin se ei tarvitse tuuletusrakoa, mutta jos maalataan nykyaikaisella muovimaalilla niin kyllä se tuuletusrako olisi suositeltavaa laittaa. Pelkkä vaakarima ei edes riitä vaan mielellään pitäisi olla pystysuuntainen tuuletusrako eli seinä koolataan 100x22 laudalla ensin pystyyn ja sitten päälle vaakaan 600mm välein.
 
Ne vanhat seinät on maalattu öljymaalilla niin se ei tarvitse tuuletusrakoa, mutta jos maalataan nykyaikaisella muovimaalilla niin kyllä se tuuletusrako olisi suositeltavaa laittaa. Pelkkä vaakarima ei edes riitä vaan mielellään pitäisi olla pystysuuntainen tuuletusrako eli seinä koolataan 100x22 laudalla ensin pystyyn ja sitten päälle vaakaan 600mm välein.

Tuo on panulla maalattu, eli ei ole öljymaalia. Varmaan selitin huonosti niin tuolla alla pystysuuntaset rimat ja kahden näiden päälle on lyöty isompi 120x20 lauta jolloin tuonne alle jää ylös asti menevä rako jokaisen isomman laudan taakse.
 
Tuo on panulla maalattu, eli ei ole öljymaalia. Varmaan selitin huonosti niin tuolla alla pystysuuntaset rimat ja kahden näiden päälle on lyöty isompi 120x20 lauta jolloin tuonne alle jää ylös asti menevä rako jokaisen isomman laudan taakse.

Okei, no jos se vanha on noilla eväillä kestänyt niin kaippa se uuskin voisi kestää.
 
Okei, no jos se vanha on noilla eväillä kestänyt niin kaippa se uuskin voisi kestää.

tässä vielä kuva vanhoita piirustuksista, ylimpänä verholauta.
B503545D-F4D5-42DC-9D76-6BAFE54BE52A.jpeg

Miten muuten helpoiten tunnistan akryylimaalin öljymaalista että voin olla 100% varma?
 

Kuinka tunnistan aiemman maalityypin?
Perussääntö on, että öljymaalin pinta on huomattavasti vesiohenteista kovempi ja liitumainen. Ja jos se hilseilee irti, öljymaali muodostaa ristikkomaisia jälkiä maalipintaan. Vesiohenteinen maalipinta on irrotessaan joustavampaa ja halkeamat kulkevat puun syiden suuntaisesti.
 
Jää vettä jos sitä ei ota lastalla pois. Olen lastannut vedet aina pois suihkun jälkeen ja kuivannut pyyhkeellä lattian

Siellähän vissiin on vesieristeet ja lattialämmitys? Ei siinä mitään hätää ole, senkun lastalla veät enimmät kaivoon niin sen jälkeen kyllä kuivaa itsestään loput.
 
Yhdessä vuokrakämpässä korjattiin pieni painauma kylppäristä. Olin siis eka asukas ja vuosikorjauksista kyse. Painauma oli suihkun vieressä, saunan oven alla, myöskin noin reilu puoli metriä kanttiinsa ja siihen jäi aina vettä suihkun jäljiltä. Tumma 10x10 laatta. Korjaus onnistui hyvin kun ei siitä huomannut että oli piikattu auki ellei aivan läheltä katsonut.

Itse korjauttaisin tuon rakentajan piikkiin enkä ottaisi mitään korvausta. Joskus sen joku joutuu korjaamaan kuitenkin.
 
Yhdessä vuokrakämpässä korjattiin pieni painauma kylppäristä. Olin siis eka asukas ja vuosikorjauksista kyse. Painauma oli suihkun vieressä, saunan oven alla, myöskin noin reilu puoli metriä kanttiinsa ja siihen jäi aina vettä suihkun jäljiltä. Tumma 10x10 laatta. Korjaus onnistui hyvin kun ei siitä huomannut että oli piikattu auki ellei aivan läheltä katsonut.

Itse korjauttaisin tuon rakentajan piikkiin enkä ottaisi mitään korvausta. Joskus sen joku joutuu korjaamaan kuitenkin.

Kovin kiinnostaisi että miten korjaus on toteutettu. Jos haluaa tehdä korjauksen suositusten mukaisesti niin korjaus pitäisi tehdä vesieristeen alle. Se taas että purat siitä vanhat laatat pois alalta, rikot vesieristeen, tasoitat ja saat sen uuden vesieristeen limitettyä vanhan vesieristeen kanssa riittävästi vaatii aikamoista taitoa. Toki ei ole tekemätön paikka, mutta monesti voi olla melko haastava operaatio jos isostakin alasta kyse.
 
Siellähän vissiin on vesieristeet ja lattialämmitys? Ei siinä mitään hätää ole, senkun lastalla veät enimmät kaivoon niin sen jälkeen kyllä kuivaa itsestään loput.
Ongelmat alkaa siinä vaiheessa jos/kun asuntoa myy. Vähänkään kylppäreistä ymmärtävä ostaja kyllä reagoi kun näkee selvän vian kaadossa. Tuurista on sitten kiinni miten reagoi.

Eikähän tämä edes mielestäni ole vain markkinointipuheista osakkaan vastuulla kun märkätilasta kyse. @aassddff mitä yhtiö sanoo tuohon? Kyllä se mielestäni korjauttaa kannattaisi.
 
Ongelmat alkaa siinä vaiheessa jos/kun asuntoa myy. Vähänkään kylppäreistä ymmärtävä ostaja kyllä reagoi kun näkee selvän vian kaadossa. Tuurista on sitten kiinni miten reagoi.

Eikähän tämä edes mielestäni ole vain markkinointipuheista osakkaan vastuulla kun märkätilasta kyse. @aassddff mitä yhtiö sanoo tuohon? Kyllä se mielestäni korjauttaa kannattaisi.
Vaikeaa tosta on sanoa (näkemättä), mutta käytännössä laattan pinnalle jää aina vähän vettä, joka sitten kyllä kuivuu varsinkin kun noissa on pääosin lattialämmitys. Eli ei sillä pienellä lammikoitumisellakaan oikeasti muuta merkitystä ole kuin, että tulee lastalla vedettyä useammin ja näin lattia pysyy pitempään puhtaana.
 
Vaikeaa tosta on sanoa (näkemättä), mutta käytännössä laattan pinnalle jää aina vähän vettä, joka sitten kyllä kuivuu varsinkin kun noissa on pääosin lattialämmitys. Eli ei sillä pienellä lammikoitumisellakaan oikeasti muuta merkitystä ole kuin, että tulee lastalla vedettyä useammin ja näin lattia pysyy pitempään puhtaana.
Vesi laatan pinnalla ei paljoa häiritse, mutta kuopan kohdalla olevassa lammikossa se pitää saumat märkinä ja menee niistä läpi (toki jääden vesieristeen päälle, jos se on kunnossa). Ostaja sitten uskoo tai ei usko että on huolellisesti käytetty lastaa. Itse en uskoisi, kun kerran ei motivaatio riittänyt selvän rakennevirheen korjauttamiseen.
 
Vesi laatan pinnalla ei paljoa häiritse, mutta kuopan kohdalla olevassa lammikossa se pitää saumat märkinä ja menee niistä läpi (toki jääden vesieristeen päälle, jos se on kunnossa). Ostaja sitten uskoo tai ei usko että on huolellisesti käytetty lastaa. Itse en uskoisi, kun kerran ei motivaatio riittänyt selvän rakennevirheen korjauttamiseen.
Kyllä sen näkee jos siinä oikeasti olisi olleellinen homevaurio, en siis usko ongelmiin jos on lattiassa lattialämmitys eli se kosteus niistä saumoista kyllä haihtuu ilmaan ja sauma kuivuu välillä.
Voithan asiaa vaikka halutessasi kokeillakin eli laita jotain esteeksi ja katso kauanko kestää kun joku 5mm vesikerros haihtuu kun lattialämmitys on päällä.
 
Kyllä sen näkee jos siinä oikeasti olisi olleellinen homevaurio, en siis usko ongelmiin jos on lattiassa lattialämmitys eli se kosteus niistä saumoista kyllä haihtuu ilmaan ja sauma kuivuu välillä.
Voithan asiaa vaikka halutessasi kokeillakin eli laita jotain esteeksi ja katso kauanko kestää kun joku 5mm vesikerros haihtuu kun lattialämmitys on päällä.
Kukaan ei puhunut homevauriosta, vaan siitä miltä tilanne näyttää jonkun vuoden kuluttua mahdollisen ostajan silmin.

Tämähän on ihan yksinkertainen asia. Rakentaja on mokannut ihan peruasiassa eli kaadon teossa. Sen korjaaminen on pitkällä tähtäimellä fiksumpaa kuin lyhytnäköinen käteiskorvaus. Enempää en jaksa tästä vääntää.
 
Eihän kukaan ole edes nähnyt käytännössä millaisesta "mokasta" tuossa on kyse. Sanottu vaan että vesi seisoo jollain laatan alueella. Tuolla kriteerillä vanhoista kaadoista 95% olisi viallisia ja uusista ehkä 85%. Hieman isommassa kylpyhuoneessa voi olla kohta jossa on ollut pakko laittaa niin loiva kaato että se vesi ei kovin nopeesti edes mene kaivoon. Kyllä siinä melko tradikaalinen vika täytyisi olla että se kannattaisi auki repiä. Vielä muutama vuosi sitten tuollainen "korjaus" ei olisi edes tullut kysymykseen vaan koko kylpyhuone olisi pitänyt tehdä alusta asti uusiksi.
 
Kukaan ei puhunut homevauriosta, vaan siitä miltä tilanne näyttää jonkun vuoden kuluttua mahdollisen ostajan silmin.

Tämähän on ihan yksinkertainen asia. Rakentaja on mokannut ihan peruasiassa eli kaadon teossa. Sen korjaaminen on pitkällä tähtäimellä fiksumpaa kuin lyhytnäköinen käteiskorvaus. Enempää en jaksa tästä vääntää.
Noi on aivan yleisiä (kun ei haluta tehdä reiluja kaatoja), että vesi laatan päällä näyttää "lammikoituneelta" vaikka siihen ei pysty edes 2-euron kolikkoa upottamaan. Se laattalattia on kuitenkin veden pinta-aktiivisuudesta johtuen märkä. Rakentaminen on käsityötä ja lieviä painautumia niihin sallitaan. Tietenkin kaikesta voi tehdä halutessaan itselleen ongelman, mutta kuten jo sanoin sen kuivauslastan käyttö on suositeltavaa ja samalla se vähentää lattian muuta pesutarvetta.
 
Tässä nyt vain kysyjä itse tietää millaisesta painaumasta on kyse. Jos on sen verran iso että vesi lammikoituu niin että saumatkin veden alla, kannattaa korjata. Siitä tässä on ollut kyse, ei "veden seisomisesta jollain laatan alueella". Tottakai laattojen päälle voi jäädä vähäinen määrä vettä kaadosta huolimatta. Muuhun en ota kantaa.
 
Tässä nyt vain kysyjä itse tietää millaisesta painaumasta on kyse. Jos on sen verran iso että vesi lammikoituu niin että saumatkin veden alla, kannattaa korjata. Siitä tässä on ollut kyse, ei "veden seisomisesta jollain laatan alueella". Tottakai laattojen päälle voi jäädä vähäinen määrä vettä kaadosta huolimatta. Muuhun en ota kantaa.
Tarkoitin kyllä, että sitä vettä voi jäädä, jonkin laatoitusalueen päälle sisältäen sillä alueella olevat saumatkin (muodosten sen hyvin matalan "lammikon"). Sitä vettä jää aina muutenkin laattojen ja niiden saumojen päälle.

Jos se on "silmälle" esteettinen haitta, senkin voi toki korjata. Mutta kuten ZZRX totesi?, useimmin on niin, että se "lammikoituneen" alueen syvyys on niin matala, että sillä ei ole oikeaa teknillistä haittaa ja korjaamisessa voidaan saada pahimmillaan se oikea haitta aikaan esim. rikkomalla vesieriste. Jos siinä on esim. 10mm syvyinen monttu silloin minäkin miettisin sen korjaamista, vaikka senkin saa lastalla kyllä helposti vedestä poistettua ja lattia pysyy puhtaampana.
 
Ei itselläkään onnistunut lattian tasoitus ihan viimisen päälle kun itse tein mutta suihkun ympärillä toki vesi menee kaivoon mutta muualta kyllä otan lastalla. Tosiaan jos vesieriste kunnossa ja vielä lattialämpökin ja muuten hyvä ilmanvaihto tilassa niin ei ongelmia pitäisi syntyä.

Asiaan liittyen. Mitä mieltä ootte, pitääkö teidän mielestä vesieristeen asentajalla olla "sertifikaatti"? :D itse sanoisin että taitaa olla aika harvinaisuus nykyään, ei ainakaan meiän firmassa tietääkseni vesieristäjillä/laatottajilla ole sellaista ja kuitenkin ollaan maakunnan yksi isoimmista korjausrakentamisyrityksistä. Ainoa tärkeä siinäkin hommassa on että nurkissa ja kaivoissa/läpivienneissä on kuitukangas. Toki vesieristettä pitäisi olla tarpeeksi mutta yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää.
 
Asiaan liittyen. Mitä mieltä ootte, pitääkö teidän mielestä vesieristeen asentajalla olla "sertifikaatti"? :D itse sanoisin että taitaa olla aika harvinaisuus nykyään, ei ainakaan meiän firmassa tietääkseni vesieristäjillä/laatottajilla ole sellaista ja kuitenkin ollaan maakunnan yksi isoimmista korjausrakentamisyrityksistä. Ainoa tärkeä siinäkin hommassa on että nurkissa ja kaivoissa/läpivienneissä on kuitukangas. Toki vesieristettä pitäisi olla tarpeeksi mutta yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää.
Eipä se sertifiointi lopulta muuta takaa kuin että hemmo on lähiaikoina ainakin teoriassa kuullut jotain asiaan liittyvää jossain koulutuksessa, ja kertaalleen jopa joutunut näyttämään osaamisensa. Hiukan (sertifioituun) korvaan kuitenkin särähtää tuo "yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää"; mä kyllä oikeesti otan ne koepalat ja katon riittääkö. Eikä läheskään aina riitä se kaks kertaa.
Taloyhtiöissä useimmiten vielä valvoja vaatii sertifioidun vedeneristäjän; sitä en sitten tiedä kenen sertifikaattinumeroilla isommissa firmoissa hommia tehdään.
 
Eipä se sertifiointi lopulta muuta takaa kuin että hemmo on lähiaikoina ainakin teoriassa kuullut jotain asiaan liittyvää jossain koulutuksessa, ja kertaalleen jopa joutunut näyttämään osaamisensa. Hiukan (sertifioituun) korvaan kuitenkin särähtää tuo "yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää"; mä kyllä oikeesti otan ne koepalat ja katon riittääkö. Eikä läheskään aina riitä se kaks kertaa.
Taloyhtiöissä useimmiten vielä valvoja vaatii sertifioidun vedeneristäjän; sitä en sitten tiedä kenen sertifikaattinumeroilla isommissa firmoissa hommia tehdään.
Sen kyllä huomaa jo silmällä onko siinä tarpeeksi vai ei, tätä mieltä itse olen. Kyllä pohja kuultaa sieltä läpi jos sitä on selkeästi liian vähän. Se että onko sitä 1mm vai 0,5mm liian vähän ei oikeastaan ole merkitystä. En tosin pysty varmaksi sanomaan kun en ole testannut mutta silti, maalaisjärkeä näissäKIN hommissa pitäisi käyttää. Ja jos ruvetaan miettimään niin se koepalan ottaminen on aina yksi potentiaalinen vuotokohta vaikka kuinka korjaisi kuitunauhan kanssa sen.

Itse kun tein viime kesänä remontin tähän rivitaloasuntoon niin kysyin tietysti taloyhtiöltä luvan projektiin, mutta valvojaa ei isännöitsijä vaatinut, kuitenkin hän itse kävi toteamassa että kaikki ok ja valmistajan ohjeiden mukaisesti tehty. Perusteli tätä sillä että valvoja/vesieristeen tarkastaja ei takaa onnistumista tälläisessä yhden asunnon kylpyhuoneremontissa, ottaa vaan rahaa mutta mitään vastuuta ei ole. Eli mitään arvoa se tuskin olisi tuonut. Se on ihan eriasia joissain isoissa projekteissa, niissä ilman muuta valvoja pitää olla. Toki varmaan uskalsi enemmän luottaa kun kerran työskentelen alalla.

Mutta mutta nyt tämä on ollut myynnissä alkukesästä ja yksi ostaja vähän epäröinyt kun ei "vesieristystä ole tarkastettu", vaikka se periaatteessa onkin, isännöitsijän toimesta. Varmaan myyntiä ajatellen tuo remontti ei ollut itse tehtynä järkevä, mutta säästi kyllä monen monta tuhatta kun itse teki muut paitsi LV ja sähkötyöt. En tosin tehnyt myynnin takia vaan ihan oman viihtyvyyden ja kiirehän tässä ei ole myydä. Joillekin tuo sertifikaatti on jotenkin must asia ja ilman sitä vesieriste on väärin mukamas laitettu. Kuvia toki otin mistä näkee miten on työvaiheet tehty.
 
Tuleekohan puun hinta koskaan takas alas, pitäis ulkovuorta uusia, mutta pohjamaalattu 120x20 lauta maksaa sen 2.50€/m.

Ja tuohon liittyen vanha talo ja seinä on tehty lomalaudoituksella niin että tuulensuoja levyn päällä on kapeemmat pystyrimat (noin 65x15) joiden päälle on lyöty sitten tuo 120x20 lauta. Vissiin ihan riittävä tuuletus tuossa on kun on pysynyt seinät kunnossa melkein 40 vuotta vaikka ei ole naulausrimaa vaakana.

Justiinsa aika vastaavaa remonttia teen. Itsellä lomalaudoituksen "pystyrimana" on 100x22 lauta, päällä 125x22.

Purin päälikerroksen pois ja suurimman osan alemmasta, n. 500mm välein jätin pystyrimat paikoilleen.

Purkutavarasta halkaisin vaakakoolaukset jonka päälle sitten uusi 120mm pystypanelointi.

Eli seinästä tuli sen n. 20mm paksumpi, enemmän tuuletusrakoa, koska ristiinkoolaus.

Meinasin itsekin ostaa pohjamaalattua järjettömän hintaista paneelia, mutta löysin paikallisen höylääjän joka teki UTV-profiilia satsin murto-osalla hinnasta. Toki se piti itse pohjamaalata mutta se on mukavaa ja nopsaa puuhaa.

Kannattaa kysellä ainakin läheltä pikkufirmoista, jos löytyisi.

Esim tuolla lähtisi jo aika paljon halvemmalla kuin rautakaupasta (2€/m nyt)


Helposti saa muutaman tonnin säästöt kyllä nyt jos näkee vähän vaivaa
 
Justiinsa aika vastaavaa remonttia teen. Itsellä lomalaudoituksen "pystyrimana" on 100x22 lauta, päällä 125x22.

Purin päälikerroksen pois ja suurimman osan alemmasta, n. 500mm välein jätin pystyrimat paikoilleen.

Purkutavarasta halkaisin vaakakoolaukset jonka päälle sitten uusi 120mm pystypanelointi.

Eli seinästä tuli sen n. 20mm paksumpi, enemmän tuuletusrakoa, koska ristiinkoolaus.

Meinasin itsekin ostaa pohjamaalattua järjettömän hintaista paneelia, mutta löysin paikallisen höylääjän joka teki UTV-profiilia satsin murto-osalla hinnasta. Toki se piti itse pohjamaalata mutta se on mukavaa ja nopsaa puuhaa.

Kannattaa kysellä ainakin läheltä pikkufirmoista, jos löytyisi.

Esim tuolla lähtisi jo aika paljon halvemmalla kuin rautakaupasta (2€/m nyt)


Helposti saa muutaman tonnin säästöt kyllä nyt jos näkee vähän vaivaa

Jep itellä meni toi eteläseinän uusinta nyt jäihin kun rahdit maksaa toista sataa niistä paikoista mistä olisin tilaillut, ja tosiaan itselle tulee normaalia lautaa eikä paneelia, voi olla että siirtyy ens kevääseen. Ja kun sen uusin niin teen sen sitten tuolla pysty + vaaka rimotuksella, ei ole ikkunoita ja ovia siellä niin paksuus ei haittaa.
Koko talon ulkoverhousta turha alkaa uusimaan kun on hyvässä kunnossa.
 
Ei itselläkään onnistunut lattian tasoitus ihan viimisen päälle kun itse tein mutta suihkun ympärillä toki vesi menee kaivoon mutta muualta kyllä otan lastalla. Tosiaan jos vesieriste kunnossa ja vielä lattialämpökin ja muuten hyvä ilmanvaihto tilassa niin ei ongelmia pitäisi syntyä.

Asiaan liittyen. Mitä mieltä ootte, pitääkö teidän mielestä vesieristeen asentajalla olla "sertifikaatti"? :D itse sanoisin että taitaa olla aika harvinaisuus nykyään, ei ainakaan meiän firmassa tietääkseni vesieristäjillä/laatottajilla ole sellaista ja kuitenkin ollaan maakunnan yksi isoimmista korjausrakentamisyrityksistä. Ainoa tärkeä siinäkin hommassa on että nurkissa ja kaivoissa/läpivienneissä on kuitukangas. Toki vesieristettä pitäisi olla tarpeeksi mutta yleensä kahteen kertaan pitäisi riittää.

Ei se serfikaatti mitään varsinaisesti takaa. Ehkä jotai vakuutus tai takuuasioita voi olla helpompi saada läpi jos on asentajalla serfikaatti, mutta lähtökohtanahan noissa pitäis olla se että kunnolla tehdään eikä tarvitse korjailla. (Jotain jo mennyt sit pieleen jos tulee korjaustarve.) Kahella kertaa voi saada riittävän paksun kerroksen mutta jos ei ole aikeissa mittailla paksuuksia tai ei ole aikaisemmin laittanut niin suositeltavaa on vetää se kolmeen kertaan ainakin lattian osalta. (tai kaivon läheltä.) Kyllähän sen jo silmällä näkee onko ne nauhat laitettu kunnolla vai ei.
 
Mites kannattas rintsikan yläkerran varastojen ilmanvaihtoa parantaa, 2 varastoa samalla seinustalla, 110mm reijät molemmissä päädyissä ja väliseinässä että ilma kulkee ns. läpi, tämä tuntuu ihan hyvin pelaavan.

Ongelmana on sitten yksittäinen varasto toisella puolella missä vain yksi 110 reikä talon seinässä varastoon, tällekin järkevää joku poisto/ilmanvaihto räppänä tehdä esim. varaston oveen että ilma pääsisi tehokkaammin vaihtumaan varastossa?
 
Viimeksi muokattu:
Suihkutilan/KHH katto. Miten tämmöinen vaatetanko kiinnitetään fiksusti kattoon vai voiko mennä jokin vikaan? Ohjeita toteutukseen? Onko katossa höyrysulku heti paneelien takana vai mitä pitäisi ottaa huomioon, ennen kuin vaan menee ja poraa?
 

Liitteet

  • Screenshot_20220630-220011_Pinterest.jpg
    Screenshot_20220630-220011_Pinterest.jpg
    129,6 KB · Luettu: 125
Suihkutilan/KHH katto. Miten tämmöinen vaatetanko kiinnitetään fiksusti kattoon vai voiko mennä jokin vikaan? Ohjeita toteutukseen? Onko katossa höyrysulku heti paneelien takana vai mitä pitäisi ottaa huomioon, ennen kuin vaan menee ja poraa?

Aina kun rakennetta ei ole tiedossa niin hyörysulku voi vahingoittua ihan samalla tapaa kun porataan seinään reikiä.

Tohon tulee sen verran myös painoa et helpompi olisi etsiä etsin koolauspuut rakenneilmaisimella.
 
Aina kun rakennetta ei ole tiedossa niin hyörysulku voi vahingoittua ihan samalla tapaa kun porataan seinään reikiä.

Tohon tulee sen verran myös painoa et helpompi olisi etsiä etsin koolauspuut rakenneilmaisimella.
Ei ole tullut nykyaikaista (+2017) suihkun yläpuolista tilaa avattua/rakennettua, niin voiko sitten koolauspuuhun laittaa "huoletta kiinni"? Rakenneilmaisin löytyy.. Kyllähän kattoon toki hyvin vähän vettä roiskuu sinänsä, mutta kuivuessa tietty kosteutta yms..
Kiinnostaisi tuollainen kuvaa vastaava asennella, kun olisi tarvetta hengarikuivaustilalle.
 
Ei ole tullut nykyaikaista (+2017) suihkun yläpuolista tilaa avattua/rakennettua, niin voiko sitten koolauspuuhun laittaa "huoletta kiinni"? Rakenneilmaisin löytyy.. Kyllähän kattoon toki hyvin vähän vettä roiskuu sinänsä, mutta kuivuessa tietty kosteutta yms..
Kiinnostaisi tuollainen kuvaa vastaava asennella, kun olisi tarvetta hengarikuivaustilalle.

Oletan että teillä on tehty alaslasku saunassa ja suihkutilassa samaan korkoon?

Eli jos teillä on huonekorkeus muualla vaikka 2.6 niin märkätilat 2.3m jolloin on tuo 30cm tyhjää tilaa toki miinus rakenteet.

Höyrysulku muovi on siellä tyhjän tilan yläpuolella.

Kuva lainattu Googlesta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220701-131205.jpg
    Screenshot_20220701-131205.jpg
    182,8 KB · Luettu: 113
on tehty alaslasku saunassa ja suihkutilassa samaan korkoon?

Eli jos teillä on huonekorkeus muualla vaikka 2.6 niin märkätilat 2.3m jolloin on tuo 30cm tyhjää tilaa toki miinus rakenteet.

Höyrysulku muovi on siellä tyhjän tilan yläpuolella.

Joo on samassa korossa. Ok, eli jos ton koolauspuun löytää niin suhkot turvallisesti vois kiinnitellä.. Liekkö pitää niitä silikotiivisteisiä ruuveja käyttää, siis sellaisia missä on siinä ruuvin kannassa sellainen läpinäkyvä silikoni. Kerran näin sellaisia khh tiloissa, et sellanen läpinäkyvä silikonitiiviste oli ruuvin kannassa; liekkö sellaisia ihan myydään erikseen vai oliko vaan rakentaja itse laittanut..

Pitääpä vähän kokeilla rakennusilmaisinta, että mitä piippailee.
 
Jos kylppäriin poraa suihkujen väliin 4kpl reikiä saippuatasolle sauman kohtaan niin eikö riitäkkin silikoonin laitto jälkikäteen?
IMG_20220701_141845.jpg
 
Joo on samassa korossa. Ok, eli jos ton koolauspuun löytää niin suhkot turvallisesti vois kiinnitellä.. Liekkö pitää niitä silikotiivisteisiä ruuveja käyttää, siis sellaisia missä on siinä ruuvin kannassa sellainen läpinäkyvä silikoni. Kerran näin sellaisia khh tiloissa, et sellanen läpinäkyvä silikonitiiviste oli ruuvin kannassa; liekkö sellaisia ihan myydään erikseen vai oliko vaan rakentaja itse laittanut..

Pitääpä vähän kokeilla rakennusilmaisinta, että mitä piippailee.

Poraat pienet alkureiät eli paneelin verran ja vaikka saniteettisilikonia reikä täysi ja tämän jälkeen ruuvaat. Sama vinkki koskee myös jos joutuu proppailemaan. Proppuun sisälle saniteettisilikonia ja ruuvi sen jälkeen.
 
Itse aina laitan silkkaria reikään ennen proppua sekä propun jälkeen.
Jos on jotain kovempaa laattaa kuten kuivapuristelaattaa tms niin timanttiterällä, saumastakin.
 
Onko kellään kokemusta lasikuitutapetin päälle vedettävästä tasoitteesta jolla siis tarkoitus saada lasikuitutapetin kuvio tasoitettua? Sisustusliikkeessä kerrottiin että tälläisiä on olemassa mutta jälkeenpäin kuulin vielä eräältä raksa äijältä että niissä on ollut sellaista ongelmaa että jos aikaisemmassa pinta materiaalissa on reikiä niin tahtoo niiden kohdalta seinämateriaali jotenkin turvota ilmeisesti johtuen tasoitteen kosteudesta. Lasikuitutapetin alla siis vanha kunnon lastulevy.
 
Onko kellään kokemusta lasikuitutapetin päälle vedettävästä tasoitteesta jolla siis tarkoitus saada lasikuitutapetin kuvio tasoitettua? Sisustusliikkeessä kerrottiin että tälläisiä on olemassa mutta jälkeenpäin kuulin vielä eräältä raksa äijältä että niissä on ollut sellaista ongelmaa että jos aikaisemmassa pinta materiaalissa on reikiä niin tahtoo niiden kohdalta seinämateriaali jotenkin turvota ilmeisesti johtuen tasoitteen kosteudesta. Lasikuitutapetin alla siis vanha kunnon lastulevy.

Vaikka LR+lla vetää yli tai sit sit mikä vaan muukin ylitasoitukseen tarkoitettu tasoite käy. Se lasikuitutapetti on melko muovista niin ei pitäisi kyllä mihinkään turvota jos on liimattu seinään niinkuin kuuluisi olla. Jos näin ei ole niin sitten se ei sovellu ylipäätään ylitasoitukseen vaan tulisi poistaa.
 
Vaikka LR+lla vetää yli tai sit sit mikä vaan muukin ylitasoitukseen tarkoitettu tasoite käy. Se lasikuitutapetti on melko muovista niin ei pitäisi kyllä mihinkään turvota jos on liimattu seinään niinkuin kuuluisi olla. Jos näin ei ole niin sitten se ei sovellu ylipäätään ylitasoitukseen vaan tulisi poistaa.
On liimattu. Tapetin päällä useita eri maalikerroksia 40 vuoden ajalta ja reikinä lähinnä hyllyjen yms ruuvauksia.
 
On liimattu. Tapetin päällä useita eri maalikerroksia 40 vuoden ajalta ja reikinä lähinnä hyllyjen yms ruuvauksia.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että paremman lopputuloksen saa, kun repii vanhan lasikuitutapetin irti ja hioo/tasoittaa sitten. Toki varmaan riippuu siitä miten röpelöinen/kohokuvioinen se tapetti on, mutta ainakin meillä saatiin parempaa jälkeä kun otettiin tapetti kokonaan pois, eikä vain ylitasoitettu.
 
Tasoitin joku vuosi sitten lasikuitutapettiseinän kun ei lähtenyt millään nätisti irti kipsilevystä.
Joku k-raudan valmis hienotasoite n. metrin lastalla, nyt seinältä katsotaan suoraan tykillä.
Ei se ihan suora ole mutta ei kuitenkaan näy kuvassa. Oman kokemuksen perusteella päälle vaan jos on tiukassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 759
Viestejä
4 495 203
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom