Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Milloin on alkanut tällainen muoti, että jalkalistoituksessa nurkat vedetään ryssänjiiriin, eikä jakseta tehdä 45 asteen jiirejä? Eihän siinä sinänsä, kun eihän nurkassa jää päädyt näkyviin vaikka noinkin tekisi, mutta antaa vähän laiskan ja halvan vaikutelman silti. Törmännyt tähän useammassakin uudehkossa asunnossa ja joitain vuosia vanhoissa remonttikohteissakin, kun on oikein alkanut kiinnittää huomioita. Ei kyllä itsellä anna listoittaessa luonto periksi tuollaisessa oikoa, vaan jiiriin vedetään nurkatkin.
Siis mistä paistaa päivä? Karmin ja ovilehden välistä? Lukon sivulta vai kaikilta? Mikäli muuten hyvä ovi, niin koittaisin ekana säätää sen toimivaksi, ellei sitten ole koitettu jo.Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.
Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
Siis mistä paistaa päivä? Karmin ja ovilehden välistä? Lukon sivulta vai kaikilta? Mikäli muuten hyvä ovi, niin koittaisin ekana säätää sen toimivaksi, ellei sitten ole koitettu jo.
Karmin ja ovilehden välistä juu, ylhäältä ja saranapuolelta. Ja tosiaan ovea ei saa ollenkaan lukkoon, mekanismi on vaan jotenkin kokonaan paskana. Huonon hoidon takia myös ulkopuolen HDF-levy on alkanut halkeilemaan ja irtoamaan.
Eli sanoisin, että ei tuo kyllä ole "muuten hyvä". Toki kyseessä on Ouluxin "K-arvo 0.7" ovi eli periaatteessa hyvä, mutta kolmekymmentä vuotta vanha ja huonoon kuntoon päässyt, joten todellinen U-arvo lienee jotain ihan muuta...
Uusiksi sitten vain, hinnat tosin on noussut sen verran, että aika heikkoa hinta-laatusuhdetta on menneeseen nähden, mutta minkäs teet. Halvimmalla taitaa saada nyt Taloon.comista jonkun Timburgin oven, mutta itsellä ei noista kyllä kokemusta ole.Karmin ja ovilehden välistä juu, ylhäältä ja saranapuolelta. Ja tosiaan ovea ei saa ollenkaan lukkoon, mekanismi on vaan jotenkin kokonaan paskana. Huonon hoidon takia myös ulkopuolen HDF-levy on alkanut halkeilemaan ja irtoamaan.
Eli sanoisin, että ei tuo kyllä ole "muuten hyvä". Toki kyseessä on Ouluxin "K-arvo 0.7" ovi eli periaatteessa hyvä, mutta kolmekymmentä vuotta vanha ja huonoon kuntoon päässyt, joten todellinen U-arvo lienee jotain ihan muuta...
Hinta-laatusuhteesta osaa sanoa, mutta minä uusin viime kesänä ulko-ovet (sisältäen terassin oven). Päädyin tilaamaan kaskipuun thermo ovet ja vuoden kokemuksella ei valittamista niistä. Hintaeroja ei isoja ollut, kun tarjouksia otin, mutta se mikä käänsi kaskipuun kelkkaan oli tumman oven takuu. Moni valmistaja rajaa tumman värin ulos (aurinkoisella puolella tumma ovi voi vääntyä helpommin ja maali on kovemmalla).Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.
Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
Lähtökohtaisesti se seinän rakenne pitää selvittää ennenkuin oikean kiinnikkeen voi valita. Jos muuta keinoa ei ole niin poraa huomaamattomaan paikkaan pienen reiän jolloin tuntee koska ns kova tule vastaan.Uusi telkkari olisi hankinnassa. Mikä olisi paras tapa varmistaa, että seinä kestää telkkarin? Tuossa 5v vanha huono kuva seinästä toiselta puolelta (makuuhuone):
Se on siellä puolella (makuuhuone) betonia. Toisella puolella (olohuone) on ainakin ollut jotain tasoituslevyjä, jotka jätin paikoilleen, kun revin tapetteja ja maalasin olohuoneen uusiksi. Lisäksi muutossa kauitin osui olohuoneen seinään , jolloin siihen tuli 1-2cm syvä kolo, ja ei näitä tule betoniin..
Hyllylevyjä autokatokseen, millaisia? Melamiinilevyt, onko tuhoon tuomittu ostaa tokmannilta esim. 40cm100cm paloja? Vai tekee itse irtolaudasta?
Eli tulossa sovella/elfa/element systems hyllylevyksi autokatokseen.
Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.
Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
Ulos joo tulossa. Että sopiiko melamiinilevy sinne?Biltemasta ostin itse melamiinilevyjä. Laittaa vaan kannattimia tarpeeksi tiheään ja levyn molempiin päihin ettei levyt taivu.
Vai oliko nuo sulla tulossa ulos?
Liimapuulevyä saa esim Biltemasta kohtuu hintaan Hyllytasot liimalevystä
Ulos joo tulossa. Että sopiiko melamiinilevy sinne?
Ok, ulos tulossa siis. Sateelta täysin suojaan, mutta toki ottaa kylmää/kuumaa ja/tai "asfalttikosteutta".
Hyllylevyjä autokatokseen, millaisia? Melamiinilevyt, onko tuhoon tuomittu ostaa tokmannilta esim. 40cm100cm paloja? Vai tekee itse irtolaudasta?
Eli tulossa sovella/elfa/element systems hyllylevyksi autokatokseen.
Onkos tarkoitus, että tuollaiselle M8-kiila-ankkurille kuuluu porata 8 mm -reikä? Aloin laittamaan tulpille aiemmin porattuihin 8 mm reikiin, niin saa melko kovaa paukuttaa vasaralla, että menee reikään. Riittäiskö noi pitämään paikalla vähän isompi 9 mm reikä, jotta olis vähän paremmat mahdollisuudet saada noi ehkä tarvittaessa tulevaisuudessa poiskin? Ankkurin paksuin kohta lähemmäs 8,9 mm ja näyttää siltä, että tuo kyllä leviää vähintään 11 milliin. Kiinni tulee 55"-telkka, tulevaisuudessa maks. 65 ".
Tulpilla seinässä ollut telkan seinäteline valahti tässä kesän aikana kiertymällä sivulle. Ehkä nämä korkeat lämpötilat ja kosteudet pehmittivät tuota sisäseinämaalia riittävästi. Ja kyllähän nuo tulpat luistaa kovemmin kiristyksissä.
edit: Voisiko jopa laittaa 10 mm reikään, niin, että pelittää, eikä mitään tipu/irtoa/katkea tarkoituksetta? Tuo 8,84 mm on tuosta ankkurin levikkeen kuplanystyjen kohdalta.
Onkos tarkoitus, että tuollaiselle M8-kiila-ankkurille kuuluu porata 8 mm -reikä? Aloin laittamaan tulpille aiemmin porattuihin 8 mm reikiin, niin saa melko kovaa paukuttaa vasaralla, että menee reikään. Riittäiskö noi pitämään paikalla vähän isompi 9 mm reikä, jotta olis vähän paremmat mahdollisuudet saada noi ehkä tarvittaessa tulevaisuudessa poiskin? Ankkurin paksuin kohta lähemmäs 8,9 mm ja näyttää siltä, että tuo kyllä leviää vähintään 11 milliin. Kiinni tulee 55"-telkka, tulevaisuudessa maks. 65 ".
Tulpilla seinässä ollut telkan seinäteline valahti tässä kesän aikana kiertymällä sivulle. Ehkä nämä korkeat lämpötilat ja kosteudet pehmittivät tuota sisäseinämaalia riittävästi. Ja kyllähän nuo tulpat luistaa kovemmin kiristyksissä.
edit: Voisiko jopa laittaa 10 mm reikään, niin, että pelittää, eikä mitään tipu/irtoa/katkea tarkoituksetta? Tuo 8,84 mm on tuosta ankkurin levikkeen kuplanystyjen kohdalta.
Vähän överiä kyllä vetää telkku kiila-ankkureilla kiinni. Muovitulpillakin pysyy varmasti, ja saa poiskin.
Nyt alkoi kiinnostamaan, että millaiset tulpat ja ruuvit siellä oli? Ne mitkä ei pysynyt...Etkö lukenut? Kun ei pysynyt.
Vähän överiä kyllä vetää telkku kiila-ankkureilla kiinni. Muovitulpillakin pysyy varmasti, ja saa poiskin.
Ihan varmasti isompikin tv pysyy seinällä kunnollisilla muovitulpilla.Etkö lukenut? Kun ei pysynyt.
Ihan varmasti isompikin tv pysyy seinällä kunnollisilla muovitulpilla.
Googlen ensimmäinen tulos löysi keittionetti.fi -osoitteesta ao. ovetKiinteiden vaatekaappien ovet kaipaisi uusintaa, vinkkejä mistä noita kannattaisi metsästää?
Tällä hetkellä kaapeissa on 3kpl 1750x496 + 3kpl 445+495 ovia. Halvimmat mitä tähän mennessä löytänyt saranoineen oli kalustewebissä, ja tekisi 415 euroa per kaappi. Tuntuu vähän suolaiselta.
Koko kaappia en mielellään alkaisi vaihtamaan, sillä rungot on vielä hyvässä kunnossa, ja jos ei löydä tismalleen oikean kokoista joutuu todennäköisesti myös maalaileen seiniä. Mutta näillä hinnoilla alkais kohta tulemaan edullisemmaksi pistää Ikeasta uudet.
edit. ja ihan siis sileää valkoista MDF ovea etsimässä
Tuollakin tuli käytyä, mutta jostain syystä ei osuneet nuo silmiin. Toi 387e ei merkittävästi ole halvempi, mutta tuolta näyttäisi saavan samat mattana hintaan 327e, mikä alkaa jo kuulostamaan vähän järkevämmältä. Kiitosta vaan googlettelusta!
Keittiötuningilta 500 leveään kaappiin satasen pintaan isompi ovi ja muitakin löytyy toki.Tuollakin tuli käytyä, mutta jostain syystä ei osuneet nuo silmiin. Toi 387e ei merkittävästi ole halvempi, mutta tuolta näyttäisi saavan samat mattana hintaan 327e, mikä alkaa jo kuulostamaan vähän järkevämmältä. Kiitosta vaan googlettelusta!
Saumaraspilla vähän rapsuttelet ensin. Mutta kyllähän tuohon voi olla vähän haastavaa löytyy justiin samanmoista sävyä. Ja ajanmyötä sitten uusikin sauma muuttaa sävyään.Eteisestä purettiin liukuovikaapisto ja rakenteja sniiduillut laastin kanssa. Kaapiston alla ei ole ollut ollenkaan saumalaastia laattojen väleissä. Olisi tarkoitus laittaa tilalle vähemmän syvä kaapisto, niin suamat olisi paikallana tilkitä. Mitä pitää ottaa huomioon kun tätä suorittaa? Riittääkö että vain imuroi ja roiskasee saumalaastin paikalleen kunhan löytää muut aluetta vastaavan sävyn?
Kuva rajasta:
En tiedä muita kuin joitain erityistiloja/syitä missä on metrin seinät, eikä nekään ole paksuja äänen takia. Vaatii myös perustuksiltakin enemmän ja myös tuommoinen metrin paksuisen betoniseinän kuivumisaika on jotain pari vuotta. Sandwich-rakenne olisi parempi kuin kiviseinän paksuuden kasvattaminen äänieristysmielessä.Miksi nykyään ei rakenneta tyyliin 1-1.5m sisäseinäpaksuudella olevia kerrostaloasuntoja? Ainakaan äänet eivät pahemmin kantautuneet seinän toiselle puolen.
Aikanaan yhdessä kohteessa mukana verkkokaapeleiden vaihdossa, niin seinän paksuus kieltämättä reilun metrin. Ei ollu riittänyt metrin terä seinän läpimenemiseen vaan oli joutunut toiselta puolen vielä tekemään aukkoa.
Kohde oli varmaan rakennettu 1800-luvulta
Taitaa yleensä olla tiiliseiniä nuo paksummat ja lisäksi vielä reikätiiltä ilman muuta lämmöneristettä.En tiedä muita kuin joitain erityistiloja/syitä missä on metrin seinät, eikä nekään ole paksuja äänen takia. Vaatii myös perustuksiltakin enemmän ja myös tuommoinen metrin paksuisen betoniseinän kuivumisaika on jotain pari vuotta. Sandwich-rakenne olisi parempi kuin kiviseinän paksuuden kasvattaminen äänieristysmielessä.
Taitaa yleensä olla tiiliseiniä nuo paksummat ja lisäksi vielä reikätiiltä ilman muuta lämmöneristettä.
Sisältyykö talopakettiin kaikki tarvittava suunnittelu, LVIAS, ARK, RAK?Ensimmäistä omakotitaloa tilaamassa ja budjettia koittaa vääntää tässä kasaan.
Puuttuukohan jotain oleellista mitä pitäisi älytä laskea mukaan:
-Tontti (hankittu)
-Maaperätutkimus (tehty)
-Talopaketti sis. perustuksien valut. Hirsitalopaktti liki valmiina poislukien ulkomaalaukset, terassit yms.
-Talopaketin perustason parannukset maksullisista lisävalinnoista
-Maatyöt, viemäröinnit, patolevyt, ojitukset, kaapelireitit yms. siihen tilaan, että perustukset voidaan valaa. + autotallin perustukset
-Lämmönlähde vilp tai maalämpö
-Vastaava mestari + työturvallisuuskoordinointi
-Sähköliittymä
-Kuituliittymä
-Vesi ja viemäri
-Rakennuksen aikaiset vakuutukset
-Rakennuslupamaksut
-Piha osin itse, osin koneella teetettynä
-Autotalli perustusten päälle itse tehtynä
-Hirren homesuojaus itse tehtynä
-Ulkomaalaukset itse tehtynä
Talotoimittajat puskevat päälle ja painostavat kovasti sopimukseen, mutta jatkuvasti tulee eteen jotain pientä nelinumeroista lisäkulua.
Ymmärtääkseni tulee selkeät ohjeet, jotka sitten annetaan vain eteenpäin maatyöt tekevälle firmalle.Sisältyykö talopakettiin kaikki tarvittava suunnittelu, LVIAS, ARK, RAK?