Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Kipsiseinii jos on niin voi päästä helpommalla kun heittää vaan vanhat levyt mäkeen ja levyttää uusiks niin ei tarvii ostaa niin paljon tasotuskamppeita sit. Samalla saa tarvittaessa lisää pistorasioita tai muita johdotuksia seinien sisään.
 
Milloin on alkanut tällainen muoti, että jalkalistoituksessa nurkat vedetään ryssänjiiriin, eikä jakseta tehdä 45 asteen jiirejä? Eihän siinä sinänsä, kun eihän nurkassa jää päädyt näkyviin vaikka noinkin tekisi, mutta antaa vähän laiskan ja halvan vaikutelman silti. Törmännyt tähän useammassakin uudehkossa asunnossa ja joitain vuosia vanhoissa remonttikohteissakin, kun on oikein alkanut kiinnittää huomioita. Ei kyllä itsellä anna listoittaessa luonto periksi tuollaisessa oikoa, vaan jiiriin vedetään nurkatkin.
 
Milloin on alkanut tällainen muoti, että jalkalistoituksessa nurkat vedetään ryssänjiiriin, eikä jakseta tehdä 45 asteen jiirejä? Eihän siinä sinänsä, kun eihän nurkassa jää päädyt näkyviin vaikka noinkin tekisi, mutta antaa vähän laiskan ja halvan vaikutelman silti. Törmännyt tähän useammassakin uudehkossa asunnossa ja joitain vuosia vanhoissa remonttikohteissakin, kun on oikein alkanut kiinnittää huomioita. Ei kyllä itsellä anna listoittaessa luonto periksi tuollaisessa oikoa, vaan jiiriin vedetään nurkatkin.

Se on tää nykyajan urakkakulttuuri että kaikki pitää tehdä mahdollisimman nopeesti jotta jää enemmän katetta urakoista. Eihän tuo niin hyvän näköinen ole yläpuoleltakaan kuin oikea jiiri. Itsekkin oon menny kyl ihan perinteisellä jiirillä, mutta en olekkaan ammattilistoittaja enkä urakkamies.
 
Porukoille vedin "ryssänjiiriin" sisänurkat kun oli perus valkoista suorakulmioista listaa. Tavaraa kumminkin tulee eteen ja ei normaali ihmisille muutenkaan käy silmään.
Kotona taasen on pyöristetyllä profiililla niin pakko vetää jiiriin. Toki sen verta laiskana että listan jatkot on puskuna eikä jiiraten.
Gryndauskohteissa ainankin hinta määrittelee vedetäänkö jiiriin vai puskuun kulmat.
Ehkä olen turtunut koska ei nykyään niin paljoa pistä silmään, muut irvistelyt kylläkin.
 
Jatkot kantsii siks laittaa jiiriin myös kun jos se lista elää niin suoraan sahattuun jää rako näkyviin, jiiratussa ei näy pieni eläminen. On se jiirattu jatko myös vähän huomaamattomampikin.
 
Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.

Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
 
Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.

Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
Siis mistä paistaa päivä? Karmin ja ovilehden välistä? Lukon sivulta vai kaikilta? Mikäli muuten hyvä ovi, niin koittaisin ekana säätää sen toimivaksi, ellei sitten ole koitettu jo.
 
Siis mistä paistaa päivä? Karmin ja ovilehden välistä? Lukon sivulta vai kaikilta? Mikäli muuten hyvä ovi, niin koittaisin ekana säätää sen toimivaksi, ellei sitten ole koitettu jo.

Karmin ja ovilehden välistä juu, ylhäältä ja saranapuolelta. Ja tosiaan ovea ei saa ollenkaan lukkoon, mekanismi on vaan jotenkin kokonaan paskana. Huonon hoidon takia myös ulkopuolen HDF-levy on alkanut halkeilemaan ja irtoamaan.

Eli sanoisin, että ei tuo kyllä ole "muuten hyvä". Toki kyseessä on Ouluxin "K-arvo 0.7" ovi eli periaatteessa hyvä, mutta kolmekymmentä vuotta vanha ja huonoon kuntoon päässyt, joten todellinen U-arvo lienee jotain ihan muuta...
 
Karmin ja ovilehden välistä juu, ylhäältä ja saranapuolelta. Ja tosiaan ovea ei saa ollenkaan lukkoon, mekanismi on vaan jotenkin kokonaan paskana. Huonon hoidon takia myös ulkopuolen HDF-levy on alkanut halkeilemaan ja irtoamaan.

Eli sanoisin, että ei tuo kyllä ole "muuten hyvä". Toki kyseessä on Ouluxin "K-arvo 0.7" ovi eli periaatteessa hyvä, mutta kolmekymmentä vuotta vanha ja huonoon kuntoon päässyt, joten todellinen U-arvo lienee jotain ihan muuta...

Ei tässä millään helpolla päästä. 30 vuotta on käyttöikä, jos valo paistaa läpi. Koko oviaukko uusiksi ja ovi tulee siinä mukana.
Toki kannattaisi uusia kaikki ovet ja ikkuna samalla, mutta elämä on...
 
Karmin ja ovilehden välistä juu, ylhäältä ja saranapuolelta. Ja tosiaan ovea ei saa ollenkaan lukkoon, mekanismi on vaan jotenkin kokonaan paskana. Huonon hoidon takia myös ulkopuolen HDF-levy on alkanut halkeilemaan ja irtoamaan.

Eli sanoisin, että ei tuo kyllä ole "muuten hyvä". Toki kyseessä on Ouluxin "K-arvo 0.7" ovi eli periaatteessa hyvä, mutta kolmekymmentä vuotta vanha ja huonoon kuntoon päässyt, joten todellinen U-arvo lienee jotain ihan muuta...
Uusiksi sitten vain, hinnat tosin on noussut sen verran, että aika heikkoa hinta-laatusuhdetta on menneeseen nähden, mutta minkäs teet. Halvimmalla taitaa saada nyt Taloon.comista jonkun Timburgin oven, mutta itsellä ei noista kyllä kokemusta ole.
 
Uusi telkkari olisi hankinnassa. Mikä olisi paras tapa varmistaa, että seinä kestää telkkarin? Tuossa 5v vanha huono kuva seinästä toiselta puolelta (makuuhuone):
1657693907958.png

Se on siellä puolella (makuuhuone) betonia. Toisella puolella (olohuone) on ainakin ollut jotain tasoituslevyjä, jotka jätin paikoilleen, kun revin tapetteja ja maalasin olohuoneen uusiksi. Lisäksi muutossa kauitin osui olohuoneen seinään , jolloin siihen tuli 1-2cm syvä kolo, ja ei näitä tule betoniin..

--

Telkkarihankinnassa on semmoinen, että 55" telkkari mahtuu nykyiselle tv-tasolle täydellisesti. 65" telkkari ei mahdu. Mutta isompi on parempi (näin on minulle täällä sanottu) ja voisihan sen seinälle laittaa.
 
Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.

Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...
Hinta-laatusuhteesta osaa sanoa, mutta minä uusin viime kesänä ulko-ovet (sisältäen terassin oven). Päädyin tilaamaan kaskipuun thermo ovet ja vuoden kokemuksella ei valittamista niistä. Hintaeroja ei isoja ollut, kun tarjouksia otin, mutta se mikä käänsi kaskipuun kelkkaan oli tumman oven takuu. Moni valmistaja rajaa tumman värin ulos (aurinkoisella puolella tumma ovi voi vääntyä helpommin ja maali on kovemmalla).
 
Uusi telkkari olisi hankinnassa. Mikä olisi paras tapa varmistaa, että seinä kestää telkkarin? Tuossa 5v vanha huono kuva seinästä toiselta puolelta (makuuhuone):

Se on siellä puolella (makuuhuone) betonia. Toisella puolella (olohuone) on ainakin ollut jotain tasoituslevyjä, jotka jätin paikoilleen, kun revin tapetteja ja maalasin olohuoneen uusiksi. Lisäksi muutossa kauitin osui olohuoneen seinään , jolloin siihen tuli 1-2cm syvä kolo, ja ei näitä tule betoniin..
Lähtökohtaisesti se seinän rakenne pitää selvittää ennenkuin oikean kiinnikkeen voi valita. Jos muuta keinoa ei ole niin poraa huomaamattomaan paikkaan pienen reiän jolloin tuntee koska ns kova tule vastaan.

Mutta oletetaan nyt että seinä on betonia joka on jostain syystä levytetty päälle: Reikä seinään -> proppu tarpeeksi syvälle (eli betoniin) -> Ruuvi proppuun. Oikea betoniseinähän on helppo kun kiinnikkeen voi laittaa mihin kohtaan tahansa eikä tarvi etsiä koolauksia/runkoa tai valita levykiinnikettä.
 
Hyllylevyjä autokatokseen, millaisia? Melamiinilevyt, onko tuhoon tuomittu ostaa tokmannilta esim. 40cm100cm paloja? Vai tekee itse irtolaudasta?
Eli tulossa sovella/elfa/element systems hyllylevyksi autokatokseen.
 
Hyllylevyjä autokatokseen, millaisia? Melamiinilevyt, onko tuhoon tuomittu ostaa tokmannilta esim. 40cm100cm paloja? Vai tekee itse irtolaudasta?
Eli tulossa sovella/elfa/element systems hyllylevyksi autokatokseen.

Biltemasta ostin itse melamiinilevyjä. Laittaa vaan kannattimia tarpeeksi tiheään ja levyn molempiin päihin ettei levyt taivu.

Vai oliko nuo sulla tulossa ulos?
 
Pitäis juuri ostettuun asuntoon ostaa uusi terassin ovi. Onko suosituksia jostain järkevän hinta-laatu-lämpöhäviösuhteen ovesta? Perus 9x21 koko.

Nykyisestä paistaa päivä karmien välistä läpi ja sitä ei saa lukkoon ollenkaan. Edellinen omistaja on "lukinnut" oven pelkällä hakasella, joka lähtee tiukalla nykyäisyllä irti...

Ovikauppa.com myy Kaskipuun ovia ja sieltä voi silloin tällöin löytää aika hyviä tarjouksia.
 
Ulos joo tulossa. Että sopiiko melamiinilevy sinne?



Ok, ulos tulossa siis. Sateelta täysin suojaan, mutta toki ottaa kylmää/kuumaa ja/tai "asfalttikosteutta".

Pitäisi kestää pihallakin, minulla on kylmässä ulkovarastossa ylimääräiset vaatekaapin rungot ja niihin olen sahaillut lisää hyllylevyjä. Ei ole lähtenyt mistään ylimääräisesti lahoamaan.

(Itse olen pilannut kasaamalla kymmeniä kiloja työkaluja niiden perhanan muovinastojen päälle.)
 
Hyllylevyjä autokatokseen, millaisia? Melamiinilevyt, onko tuhoon tuomittu ostaa tokmannilta esim. 40cm100cm paloja? Vai tekee itse irtolaudasta?
Eli tulossa sovella/elfa/element systems hyllylevyksi autokatokseen.

Veistelee tasot jostain 16 mm vesivanerista, niin ovat melko "ikusia".

Kyllähän melamiini lastulevy menee aikansa, mutta ennemmin tai myöhemmin kosteusrasitus on liikaa ja levyt alkavat turpoamaan.
 
Onkos tarkoitus, että tuollaiselle M8-kiila-ankkurille kuuluu porata 8 mm -reikä? Aloin laittamaan tulpille aiemmin porattuihin 8 mm reikiin, niin saa melko kovaa paukuttaa vasaralla, että menee reikään. Riittäiskö noi pitämään paikalla vähän isompi 9 mm reikä, jotta olis vähän paremmat mahdollisuudet saada noi ehkä tarvittaessa tulevaisuudessa poiskin? Ankkurin paksuin kohta lähemmäs 8,9 mm ja näyttää siltä, että tuo kyllä leviää vähintään 11 milliin. Kiinni tulee 55"-telkka, tulevaisuudessa maks. 65 ".

Tulpilla seinässä ollut telkan seinäteline valahti tässä kesän aikana kiertymällä sivulle. Ehkä nämä korkeat lämpötilat ja kosteudet pehmittivät tuota sisäseinämaalia riittävästi. Ja kyllähän nuo tulpat luistaa kovemmin kiristyksissä.

20220718_204257.jpg
20220718_204321.jpg

20220718_204243.jpg

edit: Voisiko jopa laittaa 10 mm reikään, niin, että pelittää, eikä mitään tipu/irtoa/katkea tarkoituksetta? Tuo 8,84 mm on tuosta ankkurin levikkeen kuplanystyjen kohdalta.
 
Viimeksi muokattu:
Paketista tuon tiedon löytäisi parhaiten. Pois sitä on joka tapauksessa hankala saada. Siinä mielessä "vemo" ja pultti olisi parempi. Voi vetää sitten pakkelin ja maalin päälle, kun purkaa kiinnityksen.

E: Tarkistin Sormatin vastaavan tuotteen, 8mm reikä on siinä annettu. Silloil päästään oikeaan kuormitettavuuteen.
 
Onkos tarkoitus, että tuollaiselle M8-kiila-ankkurille kuuluu porata 8 mm -reikä? Aloin laittamaan tulpille aiemmin porattuihin 8 mm reikiin, niin saa melko kovaa paukuttaa vasaralla, että menee reikään. Riittäiskö noi pitämään paikalla vähän isompi 9 mm reikä, jotta olis vähän paremmat mahdollisuudet saada noi ehkä tarvittaessa tulevaisuudessa poiskin? Ankkurin paksuin kohta lähemmäs 8,9 mm ja näyttää siltä, että tuo kyllä leviää vähintään 11 milliin. Kiinni tulee 55"-telkka, tulevaisuudessa maks. 65 ".

Tulpilla seinässä ollut telkan seinäteline valahti tässä kesän aikana kiertymällä sivulle. Ehkä nämä korkeat lämpötilat ja kosteudet pehmittivät tuota sisäseinämaalia riittävästi. Ja kyllähän nuo tulpat luistaa kovemmin kiristyksissä.

20220718_204257.jpg
20220718_204321.jpg

20220718_204243.jpg

edit: Voisiko jopa laittaa 10 mm reikään, niin, että pelittää, eikä mitään tipu/irtoa/katkea tarkoituksetta? Tuo 8,84 mm on tuosta ankkurin levikkeen kuplanystyjen kohdalta.

Asennuksen jälkeen noi poistetaan tyyliin juuresta poikki ja lyömällä tynkä syvemmälle.
 
Onkos tarkoitus, että tuollaiselle M8-kiila-ankkurille kuuluu porata 8 mm -reikä? Aloin laittamaan tulpille aiemmin porattuihin 8 mm reikiin, niin saa melko kovaa paukuttaa vasaralla, että menee reikään. Riittäiskö noi pitämään paikalla vähän isompi 9 mm reikä, jotta olis vähän paremmat mahdollisuudet saada noi ehkä tarvittaessa tulevaisuudessa poiskin? Ankkurin paksuin kohta lähemmäs 8,9 mm ja näyttää siltä, että tuo kyllä leviää vähintään 11 milliin. Kiinni tulee 55"-telkka, tulevaisuudessa maks. 65 ".

Tulpilla seinässä ollut telkan seinäteline valahti tässä kesän aikana kiertymällä sivulle. Ehkä nämä korkeat lämpötilat ja kosteudet pehmittivät tuota sisäseinämaalia riittävästi. Ja kyllähän nuo tulpat luistaa kovemmin kiristyksissä.

20220718_204257.jpg
20220718_204321.jpg

20220718_204243.jpg

edit: Voisiko jopa laittaa 10 mm reikään, niin, että pelittää, eikä mitään tipu/irtoa/katkea tarkoituksetta? Tuo 8,84 mm on tuosta ankkurin levikkeen kuplanystyjen kohdalta.

Kyllä minä olen yleensä paukuttanut kiila-ankkurit nimellishalkaisijansa kokoiseen reikään, ja hyvin ovat pitäneet.

Yleensä poratessa seinä on sen verran hötöä tai pora vaeltaa, että reikä ei ole justiinsa sen nimellishalkaisijan kokoinen, vaan noin puoli milliä suurempi, jolloin ankkuri uppoaa suhteellisen kevyesti.
Kiila-ankkurin poisto tapahtuu sitten helpoiten kulmahiomakoneella ja viimeistely tasoitteella, jos pitää saada kohta siistiksi.
 
Eli 9 mm reikää ei nyt sitten suositella, ja vasaralla vaan kovaa paukuttaen holeen? Näin se kait on huomenna tehtävä. Laitoin ton leviämissuunnan pystysuunnassa, että vähän pienemmällä riskillä halkaisee tonne ikkunasyvennyksen suuntaan.
 
Vähän överiä kyllä vetää telkku kiila-ankkureilla kiinni. Muovitulpillakin pysyy varmasti, ja saa poiskin.
 
Meneekö mekaanisella tiilileikkurilla pihalaatat, erityisesti Lakan roomankivet 60mm korkeat? Olisi helpompi kuin rälläkkä ja timantti.
 
Ihan varmasti isompikin tv pysyy seinällä kunnollisilla muovitulpilla.

Pysyy ihan helvetin monta kiloa seinällä, siitä ollaan varmaan samaa mieltä, mutta ruuveja ei voi kiristää tarpeeksi tiukalle ja siten ei purista telinettä riittävän lujaa seinään, jotta tuollainen sivulle käännetty pitkä varsi pysyisi vaaterissa, vaan valahtaa, jos telineeseen kohdistuu kiertäviä voimia ja ruuvien sivuilla tilaa telineen läpivientikiinnitysrei'issä. Käytin 8 mm Fisherin karkeapintaisia tulppia, eli niistä ei jäänyt kiinni. Kyllä ne tulpat sieltä puskee ulos, kun aletaan kiristämään ruuveja vähän voimakkaammin - seinämateriaalin ja tulpan välinen kitka ei riitä.

Perkele kun meni taas iisakin kirkon rakentamiseks. Eilen illalla kun oli pari ylim.tuntia ennen nukkumaan menoa, niin ajattelin, että suoristanpa tuon jo kuukauden kallellaan olleen telkan seinätelineen. No, tavallinen tapaus, eli eilinen ei riittänyt ja vielä koko tämä päivä meni. Ensin oli tietysti toi pähkäily noiden ankkureiden ja niiden reiän kokojen kanssa. Sitten piti lähteä metsästään sopivaa viilaa, kun eiväthän nuo reiät olleet M8-ankkureiden kanssa just täsmälleen seinätelineen 8 mm pultinreikien kohdalla, enkä halunnut lähteä hoonaamaan poranteriä pilalle. Onneks en isontanu seinän reikiä siitä 8 mm, vaikka eka tunti pari aamusta meni sitä yrittäessä. Eihän nuo ankkurit tule ulos rei'istään, vaikka ovat työnnettynä vain 1-2 mm reiän huulille, paitsi ehkä jollain sopivalla kammenulosvedintyökalulla. Siinä vaiheessa kun oli lyöty paikoilleen ja alkoi kiristys oli selvää, että reikä ei ole yhtään liian kapea. Taisi kuitenkin kiristyä selvästi tiukemmalle kuin tulpilla, mutten kuitenkaan lähtenyt hakemaan hylsyavaimen kanssa stoppia, koska sitä ei tuntunut tulevan. Lopultahan ankkuri menee sukkana kiristysholkin yli.

20220718_204243.jpg

20220719_155632.jpg

20220719_155643.jpg

20220719_200831.jpg
 
Varrelisen telineen kanssa on niin momenttia nopeasti ja paljon. Hyvä että nyt pysyy.

Noissa kannattaa tosiaan luottaa ilmoitettuihin reikäkokoihin jos kuormitetaan enemmän. Itse kiinnitin sokkeliin lyöntiankkureilla puutavaraa, ihmettelin kun ankkuri ei tarttunut. Olin ottanut kaupasta uuden poranterän, koukku oli 15mm lapun kohdalla, mutta päälimmäinen terä 16mm. Ei kiristynyt tarpeeksi pysyäkseen.
 
Meillä on parvekkeen lattia, eli eteisen katto bitumikatetta, ja kallistus on niin loiva ja reunaa kohden aavistuksen kuopalla, että siihen jää vesi makaamaan. Vuosien mittaan vesi on syönyt bitumista pinnan pois kuten kuvasta näkyy. Koko roskan uusiminen ei houkuta, niin ajattelin vetää pinnoitteen tuohon päälle, jos sillä saisi lisävuosia. Ehkä jopa kuoppaa pienemmäksi jos pistää siihen useamman kerroksen. Onko kellään kokemusta miten kannattaa toimia?

Esim olisiko tämä riittävä aine jos sitä sivelee kerran tai kaksi? Tytan Evomer kattopinnoite 9kg
Samalta merkiltä on olemassa myös primeria, mutta sitä ei tunnu saavan juuri mistään, niin kai tuo pysyy jos vetelee suoraan? Vai olisiko joku toinen aine parempaa?

Lisäksi noiden kaiteen tolppien läpivienneistä kuntotarkastaja sanoi, että ovat typerä ratkaisu. Bitumikatteet vain liimattu tolpan kylkeen kiinni, ja ennen pitkää vesi valuu saumasta läpi. Mietin jos tekisi niin, että sahaa noiden tolppien kylkeen yläviistoon jonkun sentin mittaisen uran, heti tuohon kateliitoksen yläpuolelle, sitten vetää sen uran täyteen bitumimassaa. Silloin sitä massaa menisi myös tolpan sisälle ja tuon saumakohdan päälle, niin kyllä sen luulisi kestävän?

IMG_20220718_170647~2.jpg
 
Kiinteiden vaatekaappien ovet kaipaisi uusintaa, vinkkejä mistä noita kannattaisi metsästää?

Tällä hetkellä kaapeissa on 3kpl 1750x496 + 3kpl 445+495 ovia. Halvimmat mitä tähän mennessä löytänyt saranoineen oli kalustewebissä, ja tekisi 415 euroa per kaappi. Tuntuu vähän suolaiselta.

Koko kaappia en mielellään alkaisi vaihtamaan, sillä rungot on vielä hyvässä kunnossa, ja jos ei löydä tismalleen oikean kokoista joutuu todennäköisesti myös maalaileen seiniä. Mutta näillä hinnoilla alkais kohta tulemaan edullisemmaksi pistää Ikeasta uudet.

edit. ja ihan siis sileää valkoista MDF ovea etsimässä
 
Viimeksi muokattu:
Kiinteiden vaatekaappien ovet kaipaisi uusintaa, vinkkejä mistä noita kannattaisi metsästää?

Tällä hetkellä kaapeissa on 3kpl 1750x496 + 3kpl 445+495 ovia. Halvimmat mitä tähän mennessä löytänyt saranoineen oli kalustewebissä, ja tekisi 415 euroa per kaappi. Tuntuu vähän suolaiselta.

Koko kaappia en mielellään alkaisi vaihtamaan, sillä rungot on vielä hyvässä kunnossa, ja jos ei löydä tismalleen oikean kokoista joutuu todennäköisesti myös maalaileen seiniä. Mutta näillä hinnoilla alkais kohta tulemaan edullisemmaksi pistää Ikeasta uudet.

edit. ja ihan siis sileää valkoista MDF ovea etsimässä
Googlen ensimmäinen tulos löysi keittionetti.fi -osoitteesta ao. ovet
1659958882375.png
 
Googlen ensimmäinen tulos löysi keittionetti.fi -osoitteesta ao. ovet
1659958882375.png
Tuollakin tuli käytyä, mutta jostain syystä ei osuneet nuo silmiin. Toi 387e ei merkittävästi ole halvempi, mutta tuolta näyttäisi saavan samat mattana hintaan 327e, mikä alkaa jo kuulostamaan vähän järkevämmältä. Kiitosta vaan googlettelusta!
 
Tuollakin tuli käytyä, mutta jostain syystä ei osuneet nuo silmiin. Toi 387e ei merkittävästi ole halvempi, mutta tuolta näyttäisi saavan samat mattana hintaan 327e, mikä alkaa jo kuulostamaan vähän järkevämmältä. Kiitosta vaan googlettelusta!
Keittiötuningilta 500 leveään kaappiin satasen pintaan isompi ovi ja muitakin löytyy toki.

 
Eteisestä purettiin liukuovikaapisto ja rakenteja sniiduillut laastin kanssa. Kaapiston alla ei ole ollut ollenkaan saumalaastia laattojen väleissä. Olisi tarkoitus laittaa tilalle vähemmän syvä kaapisto, niin suamat olisi paikallana tilkitä. Mitä pitää ottaa huomioon kun tätä suorittaa? Riittääkö että vain imuroi ja roiskasee saumalaastin paikalleen kunhan löytää muut aluetta vastaavan sävyn?

Kuva rajasta:
 

Liitteet

  • IMG_20220809_085540.jpg
    IMG_20220809_085540.jpg
    4,7 MB · Luettu: 174
Miksi nykyään ei rakenneta tyyliin 1-1.5m sisäseinäpaksuudella olevia kerrostaloasuntoja? Ainakaan äänet eivät pahemmin kantautuneet seinän toiselle puolen.

Aikanaan yhdessä kohteessa mukana verkkokaapeleiden vaihdossa, niin seinän paksuus kieltämättä reilun metrin. Ei ollu riittänyt metrin terä seinän läpimenemiseen vaan oli joutunut toiselta puolen vielä tekemään aukkoa.

Kohde oli varmaan rakennettu 1800-luvulta
 
Rahakysymys ja elementtirakentamista kun tehdään niin tehdään varmaan niin ohuena kuin mahdollista. Jos rakentaisin tai rakennuttaisin itse uuden talon niin haluaisin ehdottomasti vallan perkeleen paksut kiviseinät ihan jo lämpötalouden kannalta (niin kesä- kuin talvimielessä).
 
Eteisestä purettiin liukuovikaapisto ja rakenteja sniiduillut laastin kanssa. Kaapiston alla ei ole ollut ollenkaan saumalaastia laattojen väleissä. Olisi tarkoitus laittaa tilalle vähemmän syvä kaapisto, niin suamat olisi paikallana tilkitä. Mitä pitää ottaa huomioon kun tätä suorittaa? Riittääkö että vain imuroi ja roiskasee saumalaastin paikalleen kunhan löytää muut aluetta vastaavan sävyn?

Kuva rajasta:
Saumaraspilla vähän rapsuttelet ensin. Mutta kyllähän tuohon voi olla vähän haastavaa löytyy justiin samanmoista sävyä. Ja ajanmyötä sitten uusikin sauma muuttaa sävyään.
Itse saumaisin koko eteisen uusiksi, vähän vain saumaraspilla hiertäisin vanhoja pois ja uusi päälle.
 
Miksi nykyään ei rakenneta tyyliin 1-1.5m sisäseinäpaksuudella olevia kerrostaloasuntoja? Ainakaan äänet eivät pahemmin kantautuneet seinän toiselle puolen.

Aikanaan yhdessä kohteessa mukana verkkokaapeleiden vaihdossa, niin seinän paksuus kieltämättä reilun metrin. Ei ollu riittänyt metrin terä seinän läpimenemiseen vaan oli joutunut toiselta puolen vielä tekemään aukkoa.

Kohde oli varmaan rakennettu 1800-luvulta
En tiedä muita kuin joitain erityistiloja/syitä missä on metrin seinät, eikä nekään ole paksuja äänen takia. Vaatii myös perustuksiltakin enemmän ja myös tuommoinen metrin paksuisen betoniseinän kuivumisaika on jotain pari vuotta. Sandwich-rakenne olisi parempi kuin kiviseinän paksuuden kasvattaminen äänieristysmielessä.
 
En tiedä muita kuin joitain erityistiloja/syitä missä on metrin seinät, eikä nekään ole paksuja äänen takia. Vaatii myös perustuksiltakin enemmän ja myös tuommoinen metrin paksuisen betoniseinän kuivumisaika on jotain pari vuotta. Sandwich-rakenne olisi parempi kuin kiviseinän paksuuden kasvattaminen äänieristysmielessä.
Taitaa yleensä olla tiiliseiniä nuo paksummat ja lisäksi vielä reikätiiltä ilman muuta lämmöneristettä.
 
Minkälaisia eteisen kuramattoja porukka on käyttänyt vinyylilattian kanssa? Joka lähteessä sanotaan, että vinyylilankku ja kumi missään muodossa eivät sovi yhteen. Käytännössä kuitenkin lähestulkoon kaikissa matoissa on vähintään synteettinen lateksipohja. Yleensä syy on mahdolliset värjäymät, mutta ilmeisesti myös lattian UV-suoja saattaa kärsiä kumipinnoista. Uskaltaako vaalean kumipohjaisen maton läiskäistä eteiseen?
 
Perkele. Taitaa M9-pulttikoko olla juuri se epätavallinen, harvinainen. Tarvis 2 kpl kuvan kaltaisia, missä kierteettömän osan pituus ihanteellisimmillaan 5 cm (4,5-6 min-max). Kierteetön osa ei saa olla kapeampi kuin kierteinen. Olisi helpoin ja ehkä paras ratkaisu, ettei kattoon asennettavassa leuanvetotangossa olisi kiertymisvälysvaraa. Kuvassa alkuperäiset ovat ~7,9 mm, millä tanko liikkuu ja pakista löytyi yksi muuten ihanteellinen, mutta millin liian paksu, eli vissiin M10. Itse leuanvetotangon läpivientireiät, mitä en nyt ainakaan heti alkuun viitsis porailla isommaks, on joku 8,9 mm.

20220815_120148.jpg

edit: Toistaiseksi ainut hitti 20 min etsimisellä, mikä näyttäis täyttävän speksit. Ei kyllä viitsis maksaa 20 € plus postit kahdesta pultista:

edit2: Siinä olis hyvä hitti, mutta en taida viitsiä maksaa tuota 23 € posteineen, joten voi olla, että tässä pitää suostua vaan poraamaan noita reikiä isommiksi:

No nyt tuli jytky. Varmistan vielä ennen tilaamista, että tarkoitetaanko tuolla paksuuden jälkeen tulevalla pituudella (tässä M9/65) tavallisesti varsiosan pituutta (mm), pois lukien kanta, ja tässä tapauksessa varmaankin tuon kierteettömän ja kierteisen osan yhteispituus? Jos näin on, niin kuvan perusteella kierteetön pituus näyttää noin 5-5,5 senttiseltä:

Tilasin noita joka tapauksessa jo 2 kpl. Noista ei koskaan tiedä jos toi ilmainen toimitus vaikka vahinko ja kohta vaihtuisi maksulliseksi.

edit4: Menihän tuohon vielä 6 euroa lisää, kun piti tilata mutterit. Huomasin vasta pulttien tilaamisen jälkeen, että niissä tuskin tuli muttereita mukana, kun olivat jotain skootterin varaosapultteja. Oli kyllä elämäni kalleimmat 2 pulttia ja mutteria.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä omakotitaloa tilaamassa ja budjettia koittaa vääntää tässä kasaan.
Puuttuukohan jotain oleellista mitä pitäisi älytä laskea mukaan:

-Tontti (hankittu)
-Maaperätutkimus (tehty)
-Talopaketti sis. perustuksien valut. Hirsitalopaktti liki valmiina poislukien ulkomaalaukset, terassit yms.
-Talopaketin perustason parannukset maksullisista lisävalinnoista
-Maatyöt, viemäröinnit, patolevyt, ojitukset, kaapelireitit yms. siihen tilaan, että perustukset voidaan valaa. + autotallin perustukset
-Lämmönlähde vilp tai maalämpö
-Vastaava mestari + työturvallisuuskoordinointi
-Sähköliittymä
-Kuituliittymä
-Vesi ja viemäri
-Rakennuksen aikaiset vakuutukset
-Rakennuslupamaksut
-Piha osin itse, osin koneella teetettynä
-Autotalli perustusten päälle itse tehtynä
-Hirren homesuojaus itse tehtynä
-Ulkomaalaukset itse tehtynä

Talotoimittajat puskevat päälle ja painostavat kovasti sopimukseen, mutta jatkuvasti tulee eteen jotain pientä nelinumeroista lisäkulua.
 
Ensimmäistä omakotitaloa tilaamassa ja budjettia koittaa vääntää tässä kasaan.
Puuttuukohan jotain oleellista mitä pitäisi älytä laskea mukaan:

-Tontti (hankittu)
-Maaperätutkimus (tehty)
-Talopaketti sis. perustuksien valut. Hirsitalopaktti liki valmiina poislukien ulkomaalaukset, terassit yms.
-Talopaketin perustason parannukset maksullisista lisävalinnoista
-Maatyöt, viemäröinnit, patolevyt, ojitukset, kaapelireitit yms. siihen tilaan, että perustukset voidaan valaa. + autotallin perustukset
-Lämmönlähde vilp tai maalämpö
-Vastaava mestari + työturvallisuuskoordinointi
-Sähköliittymä
-Kuituliittymä
-Vesi ja viemäri
-Rakennuksen aikaiset vakuutukset
-Rakennuslupamaksut
-Piha osin itse, osin koneella teetettynä
-Autotalli perustusten päälle itse tehtynä
-Hirren homesuojaus itse tehtynä
-Ulkomaalaukset itse tehtynä

Talotoimittajat puskevat päälle ja painostavat kovasti sopimukseen, mutta jatkuvasti tulee eteen jotain pientä nelinumeroista lisäkulua.
Sisältyykö talopakettiin kaikki tarvittava suunnittelu, LVIAS, ARK, RAK?
 
Sisältyykö talopakettiin kaikki tarvittava suunnittelu, LVIAS, ARK, RAK?
Ymmärtääkseni tulee selkeät ohjeet, jotka sitten annetaan vain eteenpäin maatyöt tekevälle firmalle.
Takan pohjaan tuleva korvausilmaputki ei sisältynyt, siitä piti itse hakea takkavalmistajalta ohjeet ja vastaavan mestarin kanssa katsoa toteutus.
 
@tomih Ja kannattaa miettiä myös sen ethernetin vetämistä autotalliin eli saat tarvittaessa tulevaisuudessa sinne valvontakameraa yms...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 775
Viestejä
4 496 068
Jäsenet
74 291
Uusin jäsen
MinikuiOni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom