Radeon RX 6800 / 6800 XT / 6900 XT -ketju (Navi21)

Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Alustavan kokeilun perusteella, ilmeisesti ihan kuranttia tavaraa sain käytettynä. Time Spy -tulokset oikeaa suuruusluokkaa ja stressitestikin meni läpi. Lämmöt kaiketi ok, en tosin ole kokeillut vielä muuta kuin perusasetuksilla ja AMD:n softan kellotusnapilla.

@Lare, millaisilla asetuksilla olet noita benchmarkkeja ajanut? Kiinnostaisi vertailla, kun on sama näyttis mutta Z690-emo, 12600K ja DDR4-muistit. Koneelta löytyy esim. 3DMark (maksullinen), Cyberpunk, RDR2 ja Metro Exodus EE.

Kannattaako suosiolla opetella AMD:n softan käyttö kellotuksiin ja voltituksiin? Nvidian korttien kanssa tutustuin Afterburneriin ja se oli minusta mukava käyttää, ja OSD Rivatunerin kanssa on mainio. Täältä olen saanut käsityksen, että Afterburner saattaa olla Radeonien kanssa hankala.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Alustavan kokeilun perusteella, ilmeisesti ihan kuranttia tavaraa sain käytettynä. Time Spy -tulokset oikeaa suuruusluokkaa ja stressitestikin meni läpi. Lämmöt kaiketi ok, en tosin ole kokeillut vielä muuta kuin perusasetuksilla ja AMD:n softan kellotusnapilla.

@Lare, millaisilla asetuksilla olet noita benchmarkkeja ajanut? Kiinnostaisi vertailla, kun on sama näyttis mutta Z690-emo, 12600K ja DDR4-muistit. Koneelta löytyy esim. 3DMark (maksullinen), Cyberpunk, RDR2 ja Metro Exodus EE.

Kannattaako suosiolla opetella AMD:n softan käyttö kellotuksiin ja voltituksiin? Nvidian korttien kanssa tutustuin Afterburneriin ja se oli minusta mukava käyttää, ja OSD Rivatunerin kanssa on mainio. Täältä olen saanut käsityksen, että Afterburner saattaa olla Radeonien kanssa hankala.
Itsellä on Afterburnerista laitettu 2600Mhz corelle, 1140mV jännitettä, +5% Power Limit (340W) ja 2360Mhz muisteille. Tuolla saa noin 5-7% lisää suorituskykyä benchmarkeista riippuen ja Power Limit ei tule hirveän monessa pelissä enää vastaan. Tuo on omalle kortille sweet spot. Time Spy:n stressitesti on armottomin vakaustesti tälle kortille, mutta jos se menee läpi, niin mikään peli ei kaadu. Time Spy:n grafiikkapisteet ovat karvan alle 23k.

Tuossa on omat Cyberpunkin asetukset. Resoluutio 1440p, FSR Quality, Crowd Density High, RT Lighting Medium ja lisäksi molemmat varjot RT:llä toteutettuna:

cyberpunk.png

RDR2:ssa aika lista asetuksia. Tuossa käytössä ihan natiivi 1440p TAA:lla.

rdr2 1.png
rdr2 2.png
rdr2 3.png

Molemmissa peleissä ajoin pelin sisäisen benchmarkin. Lisäksi kummassakaan pelissä ei tule Power Limit vastaan, eli korkeammilla kuin 2600Mhz kelloilla kortti olisi voinut boostailla vielä vähän paremmin. Puhutaan kuitenkin lopulta aika marginaalisista parannuksista.

Moni sanoi täällä, että Afterburneriin ei kannata sotkeutua AMD:n korteilla, mutta itse käyttänyt sitä ongelmitta. Profiili latautuu varmasti joka käynnistyksellä, tuuletinkäyrä toimii hyvin toisin kuin Adrenalinilla ja OSD on tosiaan mukava. Adrenalinin kanssa meni hermo, kun välillä profiili ei meinannut millään latautua käynnistyksessä ja en vain saanut tuulettimia tottelemaan sen käyrää.

EDIT: Metro Exodus Enhanced Editionissa tulee keskimäärin 89.3 FPS seuraavilla asetuksilla: Natiivi 1440p, Ultra Shading Quality, High Ray Tracing, Hybrid Reflections, 1 x VSR, Physx Off ja Tesselation Full.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Metro Exodus Enhanced Editionissa tulee keskimäärin 89.3 FPS seuraavilla asetuksilla: Natiivi 1440p, Ultra Shading Quality, High Ray Tracing, Hybrid Reflections, 1 x VSR, Physx Off ja Tesselation Full.
Olen nyt ensin testaillut Adrenalinilla suunnilleen vastaavia kelloja/voltteja kuin sulla. Metron benchmarkilla 85+, aika samoihin siis kun ottaa huomioon että mulla on prossu, emo ja muistit vanhempaa vuosikertaa. Pitää kokeilla myöhemmin Cyberpunkilla ja RDR2:lla ja mahdollisesti testailla Afterburneria myös.

Olen kyllä tyytyväinen hankintaan tällä erää. Tehoa löytyy mulle riittävästi ja hinta (600 + postit) oli järkevämpi kuin 3080 Ti TUFfilla jota pidin viime vuonna muutaman kuukauden. Uusi kortti löytyi nyt sopivasti, kun olin luvannut kaverille pitää rattijuopposarjan Dirt Rally -kisat kohtapuoleen. Tällä pyörii DR ja DR2 varmasti tarpeeksi.

Olinkin jo unohtanut, miten mukavasti reilut 300 wattia lämmittää pientä huonetta :lol:
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Olen nyt ensin testaillut Adrenalinilla suunnilleen vastaavia kelloja/voltteja kuin sulla. Metron benchmarkilla 85+, aika samoihin siis kun ottaa huomioon että mulla on prossu, emo ja muistit vanhempaa vuosikertaa. Pitää kokeilla myöhemmin Cyberpunkilla ja RDR2:lla ja mahdollisesti testailla Afterburneria myös.

Olen kyllä tyytyväinen hankintaan tällä erää. Tehoa löytyy mulle riittävästi ja hinta (600 + postit) oli järkevämpi kuin 3080 Ti TUFfilla jota pidin viime vuonna muutaman kuukauden. Uusi kortti löytyi nyt sopivasti, kun olin luvannut kaverille pitää rattijuopposarjan Dirt Rally -kisat kohtapuoleen. Tällä pyörii DR ja DR2 varmasti tarpeeksi.

Olinkin jo unohtanut, miten mukavasti reilut 300 wattia lämmittää pientä huonetta :lol:
Tuo RX 6950 XT on kyllä hintaansa nähden erinomainen ja itsekin ollut tyytyväinen. Pelannut myös paljon RT-pelejä nyt, eikä ongelmia ole ollut. Virrankulutus on kyllä korkea, mutta onneksi tuon Red Devilin jäähy on erinomainen. Ongelmana lähinnä on saada kuuma ilma tarpeeksi nopeasti kotelosta ulos. Itse jouduin paljon testailemaan eri tuuletinkonfiguraatioita, kunnes sain näytönohjaimen lämpöjä useammalla asteella alas ja hiljaisen kokoonpanon. Perinteisessä edestä viileää ilmaa sisään ja katosta ja takaa ulos -kokoonpanolla näyttiksen ympärille jää helposti kuuma ilmatasku. :D
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Kuumahan tuo 6950 on, näillä sähkön hinnoilla melkein hävettää pelailla. Mulla on kotelona Lian Li LANCOOL II MESH Performance, joka on helppo saada varsin tuuliseksi. Prossujäähy on nyt Arcticin 280 AIO (push-pull), joka tuo edestä ilmaa sisään. Löytyi sopivasti Corsairin 120-millisiä maglevejä tuohon alas ja kattoon. Niillä nimittäin ilma liikkuu lujaa jo ennen n. 50% nopeutta, jolloin alkavat kuulostaa suihkumoottoreilta.

radeon.jpg
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Kuumahan tuo 6950 on, näillä sähkön hinnoilla melkein hävettää pelailla. Mulla on kotelona Lian Li LANCOOL II MESH Performance, joka on helppo saada varsin tuuliseksi. Prossujäähy on nyt Arcticin 280 AIO (push-pull), joka tuo edestä ilmaa sisään. Löytyi sopivasti Corsairin 120-millisiä maglevejä tuohon alas ja kattoon. Niillä nimittäin ilma liikkuu lujaa jo ennen n. 50% nopeutta, jolloin alkavat kuulostaa suihkumoottoreilta.

Pohjatuulettimet tuossa kotelossa auttavat varmasti. Ongelmana tuon RX 6950 XT:n kanssa on, että kuuma ilma puhalletaan suoraan kotelon kylkeä vasten ja siitä näytönohjaimen tuulettimet imaisevat kuuman ilman takaisin kiertoon. Voimakas alhaalta ylös -ilmavirta pakottaa viileää ilmaa näytönohjaimelle ja kuumaa ilmaa ylös.

Omaan Meshify 2 Compactiin sai vain yhden tuulettimen ihan pohjaan eteen. Itse vedän sillä taktiikalla, että katto on kokonaan ummessa, kolme tuuletinta imee viileää ilmaa edestä sisään, yksi pohjasta ja takana on vain yksi poistotuuletin. Voimakas edestä tuleva positiivinen ilmanpaine työntää näytönohjaimen kuumaa ilmaa väkisin koneen takaritilöistä ulos ja näytönohjaimen ympärille ei ehdi muodostumaan kuumaa ilmataskua. Vähän harvinaisempi tuuletinkonfiguraatio, mutta järkeilin tuon olevan paras ratkaisu ja lämpöjen perusteella se onkin :D
 
Liittynyt
07.04.2023
Viestejä
3
Onko kukaan törmännyt sellaiseen ongelmaan, että kortin (6950xt red devil) tuulettimet ei lähde pyörimään automaattisesti rasituksessa? Ongelma korjaantuu vasta säätämällä asetuksia adrenalinesta manuaalisesti. Myöskään esim. näyttiksen tuuletinprofiilit/max rpm asetukset resettaa aina koneen bootatessa. Vasta rakennettu kone, Afterburneria ei asennettuna.
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
469
Onko kukaan törmännyt sellaiseen ongelmaan, että kortin (6950xt red devil) tuulettimet ei lähde pyörimään automaattisesti rasituksessa? Ongelma korjaantuu vasta säätämällä asetuksia adrenalinesta manuaalisesti. Myöskään esim. näyttiksen tuuletinprofiilit/max rpm asetukset resettaa aina koneen bootatessa. Vasta rakennettu kone, Afterburneria ei asennettuna.
Olisikohan tätä vastaava kuvio:
On the side of the card (opposite of pcie) there is a white connector. I had to unplug it and plug it back in to get my fans to start. Not sure what caused it.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
76
Ostinpa minäkin hiljattain RX 6950 XT Red Devilin alennetulla hinnalla, joten tässä vähän kokemuksia. Suorituskykyä riittää, ja pelit pyörivät hienosti 3440x1440-resoluutiolla. Valitettavasti coil whinea kuuluu; mitä korkeampi FPS, sitä äänekkäämmin. Virtalähteenä Seasonic Focus GX-750, jossain on sanottu, että isompi virtalähde voisi vähentää coil whinea, mutta enpä tiedä sitten siitä. Pelaan aina kuulokkeet päässä, niin ei se coil whine kuitenkaan niin pahasti häiritse, kun se vieläpä hukkuu melko hyvin tuulettimien puhinaan.

Ja kylläpä ne näytönohjaimen tuulettimet ääntä pitävätkin! Parissa pelissä, mitä nyt olen kokeillut (Assassin's Creed Valhalla ja Uncharted 4) näytönohjaimen lämpötila on noin 75-78 astetta, ja tuulettimet pyörivät 2000-2200 rpm, jolloin ääntä kyllä lähtee. Olen toistaiseksi ihan vakioasetuksilla ajanut näyttistä, jotain säätöä tuohon voisi tehdä, mutta kun noin kovilla kierrosnopeuksillakin lämmöt on noin korkeat, niin en tiedä miten paljon säätövaraa on.

Kotelona on Define R6, jonka suljettu etupaneeli rajoittaa tietysti ilmankiertoa, mutta etuoven avaaminen ei juurikaan parantanut tilannetta. Edessä on kolme 120 mm tuuletinta (3-pin) ja takaa ilman poistoa hoitaa yksi 120 mm pwm-tuuletin. Koneessa prosessorina R7 5800X3D, joka ei sekään ole viileimmästä päästä.

Eli hieman kahtalaiset kokemukset minulla tästä. Suorituskykyä riittää, ja hyppäys vanhasta RTX 2070 -kortista ultrawide-resoluutiolla on valtava. Toisaalta avoimet kuulokkeet päässä pelailevana hiljaisuuden arvostajana tuo lämmöntuotto ja hieman ärsyttävä coil whine saavat pohtimaan, jos kuitenkin palauttaisi ja katselisi vielä mitä tulevat tarjoukset ja julkaisut tuovat tullessaan.
 
Liittynyt
27.10.2021
Viestejä
40
Ostinpa minäkin hiljattain RX 6950 XT Red Devilin alennetulla hinnalla, joten tässä vähän kokemuksia. Suorituskykyä riittää, ja pelit pyörivät hienosti 3440x1440-resoluutiolla. Valitettavasti coil whinea kuuluu; mitä korkeampi FPS, sitä äänekkäämmin. Virtalähteenä Seasonic Focus GX-750, jossain on sanottu, että isompi virtalähde voisi vähentää coil whinea, mutta enpä tiedä sitten siitä. Pelaan aina kuulokkeet päässä, niin ei se coil whine kuitenkaan niin pahasti häiritse, kun se vieläpä hukkuu melko hyvin tuulettimien puhinaan.

Ja kylläpä ne näytönohjaimen tuulettimet ääntä pitävätkin! Parissa pelissä, mitä nyt olen kokeillut (Assassin's Creed Valhalla ja Uncharted 4) näytönohjaimen lämpötila on noin 75-78 astetta, ja tuulettimet pyörivät 2000-2200 rpm, jolloin ääntä kyllä lähtee. Olen toistaiseksi ihan vakioasetuksilla ajanut näyttistä, jotain säätöä tuohon voisi tehdä, mutta kun noin kovilla kierrosnopeuksillakin lämmöt on noin korkeat, niin en tiedä miten paljon säätövaraa on.

Kotelona on Define R6, jonka suljettu etupaneeli rajoittaa tietysti ilmankiertoa, mutta etuoven avaaminen ei juurikaan parantanut tilannetta. Edessä on kolme 120 mm tuuletinta (3-pin) ja takaa ilman poistoa hoitaa yksi 120 mm pwm-tuuletin. Koneessa prosessorina R7 5800X3D, joka ei sekään ole viileimmästä päästä.

Eli hieman kahtalaiset kokemukset minulla tästä. Suorituskykyä riittää, ja hyppäys vanhasta RTX 2070 -kortista ultrawide-resoluutiolla on valtava. Toisaalta avoimet kuulokkeet päässä pelailevana hiljaisuuden arvostajana tuo lämmöntuotto ja hieman ärsyttävä coil whine saavat pohtimaan, jos kuitenkin palauttaisi ja katselisi vielä mitä tulevat tarjoukset ja julkaisut tuovat tullessaan.
Coil whine saattaa pienentyä ajan mittaan, oma powercolor hiljeni parissa kuukaudessa siedettävälle tasolle. Alivoltittamalla saa korttia huomattavasti hiljaisemmaksi
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 468
Alkaa tulla tuossa omassa Fractalin Define 7 Compactissa ilmankierron rajoitukset vastaan. Nyt tuon uuden näyttiksen kanssa on huomannut että pidemmissä pelisessioissa alkaa kotelon kyljet kuumenemaan jopa epämiellyttävän kuumaksi. Prosessorin lämmöt pysyvät mukavasti jossain 80 asteen kieppeillä, mutta näyttiksen hotspotti pyörii sadassa ja käy ylikin. Pitää käydä ostamassa pari 140-millistä Noctuaa varmaankin puhaltamaan nuiden vakiotuulettimien lisäksi.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Ja kylläpä ne näytönohjaimen tuulettimet ääntä pitävätkin! Parissa pelissä, mitä nyt olen kokeillut (Assassin's Creed Valhalla ja Uncharted 4) näytönohjaimen lämpötila on noin 75-78 astetta, ja tuulettimet pyörivät 2000-2200 rpm, jolloin ääntä kyllä lähtee. Olen toistaiseksi ihan vakioasetuksilla ajanut näyttistä, jotain säätöä tuohon voisi tehdä, mutta kun noin kovilla kierrosnopeuksillakin lämmöt on noin korkeat, niin en tiedä miten paljon säätövaraa on.
Vaikuttaa siltä, että kotelon ilmanvaihto rajoittaa pahasti tai sitten näytönohjainen jäähyssä on huono kontakti. Itsellä Red Devil hieman nostetulla 340W Power Limitillä nousee max 75 asteeseen ja tuulettimet olen säätänyt pyörimään korkeintaan 1550RPM. On mukavan hiljainen. Peleissä, joissa Power Limit ei hakkaa vastaan, lämmöt ja tuulettimien nopeus vielä alhaisemmat. Vakiolla 325W limitillä lämpenee johonkin 72 asteeseen.

Alkaa tulla tuossa omassa Fractalin Define 7 Compactissa ilmankierron rajoitukset vastaan. Nyt tuon uuden näyttiksen kanssa on huomannut että pidemmissä pelisessioissa alkaa kotelon kyljet kuumenemaan jopa epämiellyttävän kuumaksi. Prosessorin lämmöt pysyvät mukavasti jossain 80 asteen kieppeillä, mutta näyttiksen hotspotti pyörii sadassa ja käy ylikin. Pitää käydä ostamassa pari 140-millistä Noctuaa varmaankin puhaltamaan nuiden vakiotuulettimien lisäksi.
Jos kovalevykelkka ei ole käytössä, laita pohjaan yksi 120mm tuuletin vahvalla staattisella paineella. Ainakin Arctic P12 Max nostaa hyvin viileää ilmaa näyttikselle. 3mm spacerit oli tosin pakko laittaa tuulettimen alle, kun muuten suhisi pohjassa kovasti.

Tuo Red Devil on kyllä haastava jäähdytettävä. Omaan Meshify 2 Compactiin kokeilin paljon erilaisia jäähdytysratkaisuja. Lopulta sain tuuletinkonfiguraatiota vaihtamalla näyttiksen lämpöjä ainakin 5 asteella alas. Jos näytönohjaimen kohdalla ei ole vahvaa ilmavirtaa, alkaa se kierrättämään omaa kuumaa ilmaansa. Perinteinen edestä viileää ilmaa sisään ja katosta ja/tai takaa ulos -kokoonpano ohittaa helposti näytönohjaimen.
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Mistähän johtuu, että oma RX 6950 XT Red Devil ei suostu oikein vetämään yli 340W virtaa?

Jos nostan Power Limitin vaikka 360 wattiin, on se siinä hetken ja lähtee aika äkkiä laskemaan takaisin 340W lukuihin. Raskaassa pelissä näyttiksen käyttöaste pysyi 100 prosentissa ja kellot throttlasi, eli ei vaikuta normaalilta. Kokeilin säätää sekä Adrenalinilla että Afterburnerilla tuota rajaa. Oma alivoltitusprofiili 340W rajoituksella toimii taas normaalisti. Ihmettelin, miksei Time Spy:n tulokset nouse kelloja ja power limittiä nostamalla, mutta tuossa taitaa olla syy.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Voi perse. Syy selvisi ja se on Hot Spot, joka nousee 110 asteeseen. Mitä ihmettä tuon kortin kontaktille on käynyt. GPU-tuki käytössä ja uutena Hot Spot oli 15 astetta vähemmän :confused:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 215
Mistähän johtuu, että oma RX 6950 XT Red Devil ei suostu oikein vetämään yli 340W virtaa?

Jos nostan Power Limitin vaikka 360 wattiin, on se siinä hetken ja lähtee aika äkkiä laskemaan takaisin 340W lukuihin. Raskaassa pelissä näyttiksen käyttöaste pysyi 100 prosentissa ja kellot throttlasi, eli ei vaikuta normaalilta. Kokeilin säätää sekä Adrenalinilla että Afterburnerilla tuota rajaa. Oma alivoltitusprofiili 340W rajoituksella toimii taas normaalisti. Ihmettelin, miksei Time Spy:n tulokset nouse kelloja ja power limittiä nostamalla, mutta tuossa taitaa olla syy.
Mitä se hot spot oli aikaisemmin Time Spy:ssa?

Edit. tuossahan se oli että 15 astetta alhaisemmat. Eli olitko samalla power limitillä ja jännitteellä kokeillut tuon, kun oli 15 astetta alhaisemmat lämmöt?
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Mitä se oli aiemmin 360W:lla?

Aika rajusti alkaa nousta lämmöt kun nostaa power limittiä...
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Aiemmin 325 watilla Hot Spot kävi jossain 95 asteessa. Nyt nousee välittömästi 110 asteeseen. 40 asteen ero kahden lämmön välillä ei voi olla normaali. Vai voiko?

Nimetön.png
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
114
Just rykäsin samalla kortilla, 15 min prime 95 ja furmark samaan aikaan auki. 390wattia imas, kun nykäs sliderit tappiin ja hotspot lämmöt max 101 astetta, näyttiksen tuulettimet asetettu pyörimään max 1500 kierrosta.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
438
40c delta? joku siellä on antanut periksi, kokeile ilman sitä tukea tai säätää uusiksi, ei nyt luulisi että uudella kortilla jo tahnat olisi jotenkin ongelmana mutta mistä sitä tietää.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
40c delta? joku siellä on antanut periksi, kokeile ilman sitä tukea tai säätää uusiksi, ei nyt luulisi että uudella kortilla jo tahnat olisi jotenkin ongelmana mutta mistä sitä tietää.
Kokeilin tuen ottamista pois ja kortin pitämistä sormella eri asennossa. Kiristin myös kaikkia ruuvia, joita ilman takuutarran rikkomista pystyi. Sama ongelma jatkui. Proshopin takuu ilmeisesti ei ole kaikista nopein, eli pitäisi ensin lähettää kortti Tanskaan ja sitten sieltä lähettävät huoltoon...

En kyllä ymmärrä, mitä tapahtui, kun lämmöt alkoivat yhtäkkiä karkaamaan. Uutena pystyi ajamaan 390W limitillä ongelmitta ja aina ollut joku tuki käytössä.

Nimetön.png
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
ihan mielenkiinnosta, mitä tapahtuu jos kotelon kääntää kyljelleen ilman tukea tai tuen kanssa?
Ei mitään eroa lämmöissä. Ärsyttää kyllä älyttömästi. Helpointahan olisi vetäistä tuohon itse uudet tahnat, mutta takuutarra rikkoutuu samalla. Proshop tuskin kaikista vikkelin takuukäsittelyissäkään.

EDIT: Tuossa joku oma aiempi testi. Aika paljon pienempi ero lämmöissä. Delta noussut 20C -> 40C muutamassa viikossa.

1684871650734.png
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
438
voithan sä kysyä powercolorilta tai proshopilta että voiko vaihtaa itse tahnat, käsittääkseni on porukka joskus kysellyt firmoilta että voiko näyttiksen avata mutta ei mitään muistikuvia mitkä firmat tuohon on suostunu jos on.

mutta aika paskaa purkkaa siellä kyllä on ollut käytössä jos muutamassa viikossa antaa periksi.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
114
Redditistä löyty vastaava tapaus, kyseinen kortti tosin refu malli Reddit - Dive into anything Internetin syövereistä löytyy lisää tapuksia muistakin radeon korteista. Eipä tohon varmaan muu auta, kun rma tai avata kortti itte
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 215
Ei mitään eroa lämmöissä. Ärsyttää kyllä älyttömästi. Helpointahan olisi vetäistä tuohon itse uudet tahnat, mutta takuutarra rikkoutuu samalla. Proshop tuskin kaikista vikkelin takuukäsittelyissäkään.

EDIT: Tuossa joku oma aiempi testi. Aika paljon pienempi ero lämmöissä. Delta noussut 20C -> 40C muutamassa viikossa.

Yleensä tommosissa tilanteissa kyllä vaihdan tahnat itse. Pelkästään jo gigantilla on kestänyt takuuhuollon kanssa vähän päälle kuukausi, nii voisi olettaa että kyllä se kuukausi ainakin proshopilla menee. Kokemusta ei ole proshopin takuusta, voihan se yllättää ja olla nopeakin prosessi.
 

soc

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
50
Itellä ollu uudesta asti hotspot parin minuutin stressitestin jälkeen 110-111c ja vie 360w täydellä power limitillä. Onko kortti siis jotenki viallinen vai? Normi lämmöt n. 75c ja hotspot 110c. Pelkästään siis powerlimit laitettuna täysille adrenalista. E: Tuulettimet 100%. Mainittakoon vielä sen verran että lian li mini air koppa jossa 2x 140mm edessä puhaltamssa sisälle, pohjassa 1x 120mm puhaltamassa sisälle, katossa 2x 120m, kyljessä 2x 120mm ja kopan takana 1x 120mm puhaltamssa ulos.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 215
Ehkä nuo hot spotit ovat ihan normaaleja.
Oli omalla 6900XT Toxic limited editionillakin hot spot 95-101c time spyssa 360W kuormalla ja siinä kortissa kuitenkin 360 AIO.
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Proshopin takuu ilmeisesti ei ole kaikista nopein, eli pitäisi ensin lähettää kortti Tanskaan ja sitten sieltä lähettävät huoltoon...
Missä lukemissa hotspot jos ajaa täysin stock asetuksilla? Jos stockina pysyy alle tuon 110c voi olla etteivät ala millekkään. "Pysyy spekseissä, ei mitään vikaa".

Itsellä tullut myös aika monessa rx 6000 kortissa vastaan että hotspot karkailee omille lukemilleen. Tahnojen vaihdolla ja uudelleen kiristyksellä saanu nämä kuriin. Joissakin korteissa pitää olla myös tarkkana ettei kiristä liian tiukalla ja ainakin amd refu kortissa oli ihan tarkka järjestys miten ruuvit kiristeltiin
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
Ehkä nuo hot spotit ovat ihan normaaleja.
Oli omalla 6900XT Toxic limited editionillakin hot spot 95-101c time spyssa 360W kuormalla ja siinä kortissa kuitenkin 360 AIO.
Kontaktissa vikaa, pitäs pysyä reippaasti alempana lämpöjen.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Missä lukemissa hotspot jos ajaa täysin stock asetuksilla? Jos stockina pysyy alle tuon 110c voi olla etteivät ala millekkään. "Pysyy spekseissä, ei mitään vikaa".
107 astetta ja tuulettimet huutavat kuin hiustenkuivaaja. Rupesin myös miettimään, että voi tulla kuukauden jälkeen takuusta bumerangina. Vaikka takuu menisi, niin periaatteessa kotivakuutuksen piikkiin pitäisi mennä hajotessa. Tai ainakin tällä foorumilla moni turvautuu siihen näyttiksien vesileikkien kanssa.
 

Ihime

Tukijäsen
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 260
107 astetta ja tuulettimet huutavat kuin hiustenkuivaaja. Rupesin myös miettimään, että voi tulla kuukauden jälkeen takuusta bumerangina. Vaikka takuu menisi, niin periaatteessa kotivakuutuksen piikkiin pitäisi mennä hajotessa. Tai ainakin tällä foorumilla moni turvautuu siihen näyttiksien vesileikkien kanssa.
Ottaa powercoloriin yhteyttä selittää tilanteen ja kysyy meneekö takuun piiriin. Sitten toivoo ettei vastaus ole "laita takuuseen niin katellaan".

Tai sitten vaihtaa tahnat vain itse. Jos ei mitään sössi niin ei se poista 2vuoden kuluttajasuojan tuomaa takuuta. Toki jos kortilla pitemmälle menevä valmistajan takuu niin sen voi evätä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
43
Ehkä nuo hot spotit ovat ihan normaaleja.
Oli omalla 6900XT Toxic limited editionillakin hot spot 95-101c time spyssa 360W kuormalla ja siinä kortissa kuitenkin 360 AIO.
110C on thermal throttling limit hotspotin osalta, joten jos siellä ollaan niin on joko ilmankierrossa tai kortissa vikaa.

Itselläni oli aiemmin 6900XT Red Devil Ultimate, joka hakkasi uudesta saakka hotspotin limitille. Kokeilin jos jonkunnäköisiä ilmankierto- ja tuuletinratkaisuja ja prosessoricoolerikin vaihtui Noctuasta EK:n AIO-ratkaisuun - ei apuja, en yksinkertaisesti saanut hommaa Lian Li O11 XL Dynamicissa pelittämään.
Vaihdoin kortin vaimon koneeseen jossa prosessori täysin sama kuin omassa (5600X), mutta kotelona Coolermasterin Cosmos C700P ja ilmankiertoon ei ole tehty minkäännäköisiä panostuksia - pari rimpulaa vakiocooleria pyörii kotelossa ja CPU-coolerikin on AMD:n oma Wraith Prism. GPU-
Olinkin täysin varma että hotspot-ongelma jatkuu, mutta yllätyksekseni hotspottilämmöt pyörivät maksimissaankin noin 100C tienoilla eli thermal throttling-rajaan ei paukutella missään kohtaa. GPU-ständikin on täysin sama.

Sanoisin (sen lisäksi että en vain osaa), että kannattaa kyllä panostaa kunnon koteloon - helpottaa huomattavasti ilmankierron toteutusta näillä kuumilla nykyvehkeillä.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Kumpikaan Proshop tai PowerColor eivät hyväksy näyttiksen lämpötahnojen vaihtoa itse. PowerColor ehdotti suoraan huoltoon Alankomaihin lähettämistä ilman Proshoppia välikätenä, eli voisi nopeutua hieman. Mutta tiedä sitten, kuinka kauan lopulta kestää.

Niin mielelläni vaihtaisin tahnat itse, mutta warranty void -tarra ruuvin päällä kuumottelee.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Kumpikaan Proshop tai PowerColor eivät hyväksy näyttiksen lämpötahnojen vaihtoa itse. PowerColor ehdotti suoraan huoltoon Alankomaihin lähettämistä ilman Proshoppia välikätenä, eli voisi nopeutua hieman. Mutta tiedä sitten, kuinka kauan lopulta kestää.

Niin mielelläni vaihtaisin tahnat itse, mutta warranty void -tarra ruuvin päällä kuumottelee.
Itse en vaihtaisi tahnoja menettäen samalla takuun. Kannattaa kysyä Proshopilta miten tuo takuu toimii ja muistuttaa että jos kestää päälle 2 viikkoa heidän pitäisi tarjota sinulle siksi aikaa toista korttia koska "tarvitset sitä työssä, vapaa-ajalla ja se on sinulle tärkeä väline mitä ilman et tule toimeen".
PowerColor tuskin tuollaisesta välittää koska se on vain Suomen kuluttajasuojan lauselma, ehkä ProShop suostuu jopa antamaan suoraan toisen kortin hyllyltä (mikä olisi hyvää asiakaspalvelua) samalla kun ottavat sen alkuperäisen takuuseen koska he kuitenkin saavat sitten itselleen sen uuden kun se sieltä tulee...
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Jos vedän kotelon kylki auki alkuperäisellä (meluisalla) tuuletinprofiililla ja power limitillä, on Hot Spot näköjään alle 100 astetta. Voi olla turha yritys saada takuuseen, ellei tuo tuosta lähde pahenemaan. Kotelon kylki kiinni ei taas kestä juurikaan ylikellotusta tai hiljaista tuuletinprofiilia enää :nb:
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 681
Tuosta saat varmasti lisä-intoa harkitsemaasi kotelopäivitykseen.
Jokin iso hyvin tuuletettu möhköfantti nyt sitten tilaukseen kun tykkäät kurittaa tuota rautaa :)
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Jos vedän kotelon kylki auki alkuperäisellä (meluisalla) tuuletinprofiililla ja power limitillä, on Hot Spot näköjään alle 100 astetta. Voi olla turha yritys saada takuuseen, ellei tuo tuosta lähde pahenemaan. Kotelon kylki kiinni ei taas kestä juurikaan ylikellotusta tai hiljaista tuuletinprofiilia enää :nb:
Vähän korkealta tuntuu lämmöt, mutta onko sitten myyjän/valmistajan mielestä. Tehdasasetuksilla ajetulla Time Spy Stress Testillä on mulla hot spot -lämpö max 93 astetta. Kotelon tuuletus luultavasti varsin hyvä.

Edit: sama testi kotelon seinä auki.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 468
Itellä nyt tuolla uudella kotelotuuletuksella time spy extreme stressitestissä 10 minuutin ajon jälkeen näyttiksen hotspot max 98 ja prosessori pyörii noin 75 asteessa. HWMonitorin mukaan näyttis imaisee näillä asetuksilla 290 wattia.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Päädyin siihen, että tänään illalla puran tuon näytönohjaimen ja vaihdan itse tahnat. Yritän saada takuusinetin ehjänä irti, mutta jos ei lähde, niin voi voi. Kattava kotivakuutus onneksi auttaa, jos kortti hajoaa myöhemmin. Oikeastaan ainoa ongelma on jälleenmyyntiarvossa, jos päätän myydä näyttiksen ennen 2 vuoden takuuajan päättymistä.

EDIT: Proshopin arvio huollolle oli kuukausi ja Powercolorin huolto EU:ssa on vissiin kuraa. Lisäksi tuulettimet alkavat huutamaan niin kovaa, ettei kortti välttämättä throttlaa testipenkissä. Voi tulla bumerangina takaisin.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
1684936115280.png


Semmoista. Eli yli 15 asteen pudotus tuli Hot Spot -lämpöihin. Edge tuntuu vähän kyllä lämpöisemmältä kuin ennen, mutta toisaalta asunto on kuin pätsi nyt. Iskin ilmastoinnin päälle ja myöhemmin kokeiltava uudestaan.

Alkuperäisillä tahnoilla oli selvästi aukkoja levityksessä. Yläreunassa lähes paljasta metallia.

1684936189701.png
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Päivitystä. Herranjumala, kun lämmöt tippuivat vielä Thermalrightin GPU-tuen asennuksen jälkeen. Tuo kortti ei todellakaan tykkää roikkumisesta. Tahnana käytin Arctic MX6:ta, jonka pitäisi olla sopivan jähmeää näytönohjaimille.

Annoin Unigine Heavenin rullata 340W kuormalla samalla, kun tein ruokaa. En meinannut uskoa silmiä, kun näin kortin käyvän 68 asteessa 1480 RPM tuulettimien nopeudella. Kahteen kertaan piti vielä tarkistaa, että oliko kotelon lasikylki unohtunut auki. Ilmastointi puhisi päällä, mutta ei tuo kortti silti ole ikinä käynyt noin viileänä. Huomenna haen Multitronicilta isomman virtalähteen ja sitten saa prosessori ja näytönohjain lisää kelloja.

Eli jos lämmöt ahdistaa Red Devilin kanssa ja ei pelkää takuusinetin rikkomista, niin voin suositella tahnojen vaihtoa ainakin tässä vaiheessa vielä. Toivottavasti tuo MX6 pysyy jäähyn välissä.

1684938905409.png
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
469
Annoin Unigine Heavenin rullata
Kokeilin itse Heavenia tarkoituksena alivoltittaa.
Laitoin Adrenaliniin min 2500, max 2600 ja jännite 1080 mV. Virrankulutusraja +20%, max puhaltimen nopeus 45%.
heaven.png
Suosittelen kokeilemaan vastaavaa alivoltitusta kun on näköjään aika rapsakat lämpötilaerot, joka voisi miellyttää niissä peleissä joissa ei tarvitse ajaa 100% saadakseen sulavaa.
1080 mV ei välttämättä kestä pystyssä (kortista riippuu tuuri), en ole itsekään vielä testannut muilla ohjelmilla. Mutta 1100 päällekin watteja säästyisi vakiosta.
255 W oli muistaakseni maxit, tulee melko alkuvaiheessa Heavenia.
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Kokeilin itse Heavenia tarkoituksena alivoltittaa.
Laitoin Adrenaliniin min 2500, max 2600 ja jännite 1080 mV. Virrankulutusraja +20%, max puhaltimen nopeus 45%.

Suosittelen kokeilemaan vastaavaa alivoltitusta kun on näköjään aika rapsakat lämpötilaerot, joka voisi miellyttää niissä peleissä joissa ei tarvitse ajaa 100% saadakseen sulavaa.
1080 mV ei välttämättä kestä pystyssä (kortista riippuu tuuri), en ole itsekään vielä testannut muilla ohjelmilla. Mutta 1100 päällekin watteja säästyisi vakiosta.
Ei mitään saada omalla kortilla Time Spy stressitestiä noilla jännitteillä läpi. 2600Mhz ja 1150mV on vielä vakaa, mutta esimerkiksi 1140mV kaatui aivan testin lopussa. Time Spy on omalle kortille armoton vakaustesti, mutta ei ainakaan pelit kippaa, jos se menee läpi.
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
469
Ei mitään saada omalla kortilla Time Spy stressitestiä noilla jännitteillä läpi. 2600Mhz ja 1150mV on vielä vakaa, mutta esimerkiksi 1140mV kaatui aivan testin lopussa. Time Spy on omalle kortille armoton vakaustesti, mutta ei ainakaan pelit kippaa, jos se menee läpi.
Joo, eihän minulla ihan sama kortti olekaan. Minulla on Nitro+ Pure. Pitää kokeilla Time Spy ja useampia pelejä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 377
Viestejä
4 159 027
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom