Noin 20-30 TechBBS-käyttäjätunnusta on tunnistettu, että ne on kaapattu kirjautumalla ja vaihtamalla sähköpostiosoite uuteen. Tunnuksilla on yritetty kaupata foorumin kauppa-alueella Steamin ja Verkkokauppa.comin lahjakortteja ja maksutavaksi on ilmoitettu kryptovaluutat BTC, Eth ja LTC. Lue lisää
Ai että sitä tuntee olonsa tyhmäksi. Tuo ääni tuleekin jostain kotelotuulettimesta. Käynnistin koneen pitämällä kaikkia näytönohjaimen tuulettimia paikallaan ja ihan samanlainen rohina. Sainpahan helpotuksen siitä, ettei ole kortissa vikaa.Otin nyt videon tuosta oman Red Devilin rohinasta. Tekee tuota bootissa ja randomisti, kun 0dB tila on aktiivinen ja tuulettimien nopeutena näkyy 0 RPM. Onko muilla samanlaista ääntä? Redditissä kyselin ja sanottiin, että tuulettimien sahailu 0dB-tilassa on AMD:n ominaisuus.
Ääntä tosiaan ei saa toistettua, jos manuaalisesti rämppää tuulettimia päälle tai pois. Tasaisesti pyöriessäkään ei mitään sivuääniä. Kokeilin käydä kaikki tuulettimet läpi bootissa pitämällä aina kahta sormilla paikallaan. Kaikissa tuulettimissa on sama ääni, eli hyvin varmasti kallistun vian sijaan ominaisuuteen. PowerColorin tuki oli aika hyödytön, kun totesivat coil whineksi. Olin kyllä lukenutkin haukkuja heidän asiantuntemuksen tasosta
Ilmeisesti niissä Articin tuulettimissa on erikoisen huono laatu. Omissa kotelotuulareissa kaikki pitää jonkunlaista ääntä, mutta katossa oleva alkoi romisemaan vähän reilu vuoden jälkeen ihan kunnolla.Ai että sitä tuntee olonsa tyhmäksi. Tuo ääni tuleekin jostain kotelotuulettimesta. Käynnistin koneen pitämällä kaikkia näytönohjaimen tuulettimia paikallaan ja ihan samanlainen rohina. Sainpahan helpotuksen siitä, ettei ole kortissa vikaa.
EDIT: Näköjään kaikki Arcticin P12 Maxit rutisevat, eli on noiden ominaisuus. Sitä en tiedä, miksi kiinteilläkin tuuletinkäyrillä tuulettimet pumppaavat toisinaan.
Itsellä kys kortti, normaalisti vaakatasossa lämmöt pysyy kurissa, mutta pystyasennoissa sitten taas hotspot lämpötila painelee yli sadan asteen. Myös toinen ärsyttävä piirre, kun tuulettimet lähtevät pyörimään, niin kuuluu samanmoinen ääni kuin releen naksahduksesta, joten tuulettimet pidän aina päällä. Toista kertaa en tätä korttia ostaisi, jos samaan hintaluokkaan saa jonkun toisen puljun kortin.Starcartilla vielä -20€ ellei ole sitä kuponkia käyttänyt.PowerColor Radeon RX 6800 XT Red Dragon - 16GB GDDR6 RAM - Näytönohjaimet
699,99 € Näytönohjain, AMD Radeon RX 6800 XT Overclocked (Core clock 1825 MHz / Boost clock 2310 MHz), 4608 Stream ydintä, 16 GB GDDR6 (Memory clock 16 GHz) - 256-bit, PCI-Express 4.0 x16, 3 x DisplayPort 1.4 / HDMI 2.1 liitännät, tukee AMD FreeSync, 2 x 8-pins virtaliitin, lyhyt pituus: 310mm -...www.proshop.fi
Alltimelow hinta 6800xt kortista.
Starcartilla vielä -20€ ellei ole sitä kuponkia käyttänyt.PowerColor Radeon RX 6800 XT Red Dragon - 16GB GDDR6 RAM - Näytönohjaimet
699,99 € Näytönohjain, AMD Radeon RX 6800 XT Overclocked (Core clock 1825 MHz / Boost clock 2310 MHz), 4608 Stream ydintä, 16 GB GDDR6 (Memory clock 16 GHz) - 256-bit, PCI-Express 4.0 x16, 3 x DisplayPort 1.4 / HDMI 2.1 liitännät, tukee AMD FreeSync, 2 x 8-pins virtaliitin, lyhyt pituus: 310mm -...www.proshop.fi
Alltimelow hinta 6800xt kortista.
Parhaat kysymykset tulee lavan jälkeenPostissa pitäisi nyt odottaa 6950 Red Devil. Käväisen hakemassa sen ja pari asennusolutta, jossain vaiheessa luultavasti tänne kyselemään![]()
Itsellä on Afterburnerista laitettu 2600Mhz corelle, 1140mV jännitettä, +5% Power Limit (340W) ja 2360Mhz muisteille. Tuolla saa noin 5-7% lisää suorituskykyä benchmarkeista riippuen ja Power Limit ei tule hirveän monessa pelissä enää vastaan. Tuo on omalle kortille sweet spot. Time Spy:n stressitesti on armottomin vakaustesti tälle kortille, mutta jos se menee läpi, niin mikään peli ei kaadu. Time Spy:n grafiikkapisteet ovat karvan alle 23k.Alustavan kokeilun perusteella, ilmeisesti ihan kuranttia tavaraa sain käytettynä. Time Spy -tulokset oikeaa suuruusluokkaa ja stressitestikin meni läpi. Lämmöt kaiketi ok, en tosin ole kokeillut vielä muuta kuin perusasetuksilla ja AMD:n softan kellotusnapilla.
@Lare, millaisilla asetuksilla olet noita benchmarkkeja ajanut? Kiinnostaisi vertailla, kun on sama näyttis mutta Z690-emo, 12600K ja DDR4-muistit. Koneelta löytyy esim. 3DMark (maksullinen), Cyberpunk, RDR2 ja Metro Exodus EE.
Kannattaako suosiolla opetella AMD:n softan käyttö kellotuksiin ja voltituksiin? Nvidian korttien kanssa tutustuin Afterburneriin ja se oli minusta mukava käyttää, ja OSD Rivatunerin kanssa on mainio. Täältä olen saanut käsityksen, että Afterburner saattaa olla Radeonien kanssa hankala.
Olen nyt ensin testaillut Adrenalinilla suunnilleen vastaavia kelloja/voltteja kuin sulla. Metron benchmarkilla 85+, aika samoihin siis kun ottaa huomioon että mulla on prossu, emo ja muistit vanhempaa vuosikertaa. Pitää kokeilla myöhemmin Cyberpunkilla ja RDR2:lla ja mahdollisesti testailla Afterburneria myös.Metro Exodus Enhanced Editionissa tulee keskimäärin 89.3 FPS seuraavilla asetuksilla: Natiivi 1440p, Ultra Shading Quality, High Ray Tracing, Hybrid Reflections, 1 x VSR, Physx Off ja Tesselation Full.
Tuo RX 6950 XT on kyllä hintaansa nähden erinomainen ja itsekin ollut tyytyväinen. Pelannut myös paljon RT-pelejä nyt, eikä ongelmia ole ollut. Virrankulutus on kyllä korkea, mutta onneksi tuon Red Devilin jäähy on erinomainen. Ongelmana lähinnä on saada kuuma ilma tarpeeksi nopeasti kotelosta ulos. Itse jouduin paljon testailemaan eri tuuletinkonfiguraatioita, kunnes sain näytönohjaimen lämpöjä useammalla asteella alas ja hiljaisen kokoonpanon. Perinteisessä edestä viileää ilmaa sisään ja katosta ja takaa ulos -kokoonpanolla näyttiksen ympärille jää helposti kuuma ilmatasku.Olen nyt ensin testaillut Adrenalinilla suunnilleen vastaavia kelloja/voltteja kuin sulla. Metron benchmarkilla 85+, aika samoihin siis kun ottaa huomioon että mulla on prossu, emo ja muistit vanhempaa vuosikertaa. Pitää kokeilla myöhemmin Cyberpunkilla ja RDR2:lla ja mahdollisesti testailla Afterburneria myös.
Olen kyllä tyytyväinen hankintaan tällä erää. Tehoa löytyy mulle riittävästi ja hinta (600 + postit) oli järkevämpi kuin 3080 Ti TUFfilla jota pidin viime vuonna muutaman kuukauden. Uusi kortti löytyi nyt sopivasti, kun olin luvannut kaverille pitää rattijuopposarjan Dirt Rally -kisat kohtapuoleen. Tällä pyörii DR ja DR2 varmasti tarpeeksi.
Olinkin jo unohtanut, miten mukavasti reilut 300 wattia lämmittää pientä huonetta![]()
Pohjatuulettimet tuossa kotelossa auttavat varmasti. Ongelmana tuon RX 6950 XT:n kanssa on, että kuuma ilma puhalletaan suoraan kotelon kylkeä vasten ja siitä näytönohjaimen tuulettimet imaisevat kuuman ilman takaisin kiertoon. Voimakas alhaalta ylös -ilmavirta pakottaa viileää ilmaa näytönohjaimelle ja kuumaa ilmaa ylös.Kuumahan tuo 6950 on, näillä sähkön hinnoilla melkein hävettää pelailla. Mulla on kotelona Lian Li LANCOOL II MESH Performance, joka on helppo saada varsin tuuliseksi. Prossujäähy on nyt Arcticin 280 AIO (push-pull), joka tuo edestä ilmaa sisään. Löytyi sopivasti Corsairin 120-millisiä maglevejä tuohon alas ja kattoon. Niillä nimittäin ilma liikkuu lujaa jo ennen n. 50% nopeutta, jolloin alkavat kuulostaa suihkumoottoreilta.
![]()
Olisikohan tätä vastaava kuvio:Onko kukaan törmännyt sellaiseen ongelmaan, että kortin (6950xt red devil) tuulettimet ei lähde pyörimään automaattisesti rasituksessa? Ongelma korjaantuu vasta säätämällä asetuksia adrenalinesta manuaalisesti. Myöskään esim. näyttiksen tuuletinprofiilit/max rpm asetukset resettaa aina koneen bootatessa. Vasta rakennettu kone, Afterburneria ei asennettuna.
On the side of the card (opposite of pcie) there is a white connector. I had to unplug it and plug it back in to get my fans to start. Not sure what caused it.
Coil whine saattaa pienentyä ajan mittaan, oma powercolor hiljeni parissa kuukaudessa siedettävälle tasolle. Alivoltittamalla saa korttia huomattavasti hiljaisemmaksiOstinpa minäkin hiljattain RX 6950 XT Red Devilin alennetulla hinnalla, joten tässä vähän kokemuksia. Suorituskykyä riittää, ja pelit pyörivät hienosti 3440x1440-resoluutiolla. Valitettavasti coil whinea kuuluu; mitä korkeampi FPS, sitä äänekkäämmin. Virtalähteenä Seasonic Focus GX-750, jossain on sanottu, että isompi virtalähde voisi vähentää coil whinea, mutta enpä tiedä sitten siitä. Pelaan aina kuulokkeet päässä, niin ei se coil whine kuitenkaan niin pahasti häiritse, kun se vieläpä hukkuu melko hyvin tuulettimien puhinaan.
Ja kylläpä ne näytönohjaimen tuulettimet ääntä pitävätkin! Parissa pelissä, mitä nyt olen kokeillut (Assassin's Creed Valhalla ja Uncharted 4) näytönohjaimen lämpötila on noin 75-78 astetta, ja tuulettimet pyörivät 2000-2200 rpm, jolloin ääntä kyllä lähtee. Olen toistaiseksi ihan vakioasetuksilla ajanut näyttistä, jotain säätöä tuohon voisi tehdä, mutta kun noin kovilla kierrosnopeuksillakin lämmöt on noin korkeat, niin en tiedä miten paljon säätövaraa on.
Kotelona on Define R6, jonka suljettu etupaneeli rajoittaa tietysti ilmankiertoa, mutta etuoven avaaminen ei juurikaan parantanut tilannetta. Edessä on kolme 120 mm tuuletinta (3-pin) ja takaa ilman poistoa hoitaa yksi 120 mm pwm-tuuletin. Koneessa prosessorina R7 5800X3D, joka ei sekään ole viileimmästä päästä.
Eli hieman kahtalaiset kokemukset minulla tästä. Suorituskykyä riittää, ja hyppäys vanhasta RTX 2070 -kortista ultrawide-resoluutiolla on valtava. Toisaalta avoimet kuulokkeet päässä pelailevana hiljaisuuden arvostajana tuo lämmöntuotto ja hieman ärsyttävä coil whine saavat pohtimaan, jos kuitenkin palauttaisi ja katselisi vielä mitä tulevat tarjoukset ja julkaisut tuovat tullessaan.
Vaikuttaa siltä, että kotelon ilmanvaihto rajoittaa pahasti tai sitten näytönohjainen jäähyssä on huono kontakti. Itsellä Red Devil hieman nostetulla 340W Power Limitillä nousee max 75 asteeseen ja tuulettimet olen säätänyt pyörimään korkeintaan 1550RPM. On mukavan hiljainen. Peleissä, joissa Power Limit ei hakkaa vastaan, lämmöt ja tuulettimien nopeus vielä alhaisemmat. Vakiolla 325W limitillä lämpenee johonkin 72 asteeseen.Ja kylläpä ne näytönohjaimen tuulettimet ääntä pitävätkin! Parissa pelissä, mitä nyt olen kokeillut (Assassin's Creed Valhalla ja Uncharted 4) näytönohjaimen lämpötila on noin 75-78 astetta, ja tuulettimet pyörivät 2000-2200 rpm, jolloin ääntä kyllä lähtee. Olen toistaiseksi ihan vakioasetuksilla ajanut näyttistä, jotain säätöä tuohon voisi tehdä, mutta kun noin kovilla kierrosnopeuksillakin lämmöt on noin korkeat, niin en tiedä miten paljon säätövaraa on.
Jos kovalevykelkka ei ole käytössä, laita pohjaan yksi 120mm tuuletin vahvalla staattisella paineella. Ainakin Arctic P12 Max nostaa hyvin viileää ilmaa näyttikselle. 3mm spacerit oli tosin pakko laittaa tuulettimen alle, kun muuten suhisi pohjassa kovasti.Alkaa tulla tuossa omassa Fractalin Define 7 Compactissa ilmankierron rajoitukset vastaan. Nyt tuon uuden näyttiksen kanssa on huomannut että pidemmissä pelisessioissa alkaa kotelon kyljet kuumenemaan jopa epämiellyttävän kuumaksi. Prosessorin lämmöt pysyvät mukavasti jossain 80 asteen kieppeillä, mutta näyttiksen hotspotti pyörii sadassa ja käy ylikin. Pitää käydä ostamassa pari 140-millistä Noctuaa varmaankin puhaltamaan nuiden vakiotuulettimien lisäksi.
Mitä se hot spot oli aikaisemmin Time Spy:ssa?Mistähän johtuu, että oma RX 6950 XT Red Devil ei suostu oikein vetämään yli 340W virtaa?
Jos nostan Power Limitin vaikka 360 wattiin, on se siinä hetken ja lähtee aika äkkiä laskemaan takaisin 340W lukuihin. Raskaassa pelissä näyttiksen käyttöaste pysyi 100 prosentissa ja kellot throttlasi, eli ei vaikuta normaalilta. Kokeilin säätää sekä Adrenalinilla että Afterburnerilla tuota rajaa. Oma alivoltitusprofiili 340W rajoituksella toimii taas normaalisti. Ihmettelin, miksei Time Spy:n tulokset nouse kelloja ja power limittiä nostamalla, mutta tuossa taitaa olla syy.
Kokeilin tuen ottamista pois ja kortin pitämistä sormella eri asennossa. Kiristin myös kaikkia ruuvia, joita ilman takuutarran rikkomista pystyi. Sama ongelma jatkui. Proshopin takuu ilmeisesti ei ole kaikista nopein, eli pitäisi ensin lähettää kortti Tanskaan ja sitten sieltä lähettävät huoltoon...40c delta? joku siellä on antanut periksi, kokeile ilman sitä tukea tai säätää uusiksi, ei nyt luulisi että uudella kortilla jo tahnat olisi jotenkin ongelmana mutta mistä sitä tietää.
Epäilen että kotelon kylkipaneeli naarmuuntuu ja esim. mahdollisen DVD/BR-aseman käyttö hankaloituu.ihan mielenkiinnosta, mitä tapahtuu jos kotelon kääntää kyljelleen ilman tukea tai tuen kanssa?
Ei mitään eroa lämmöissä. Ärsyttää kyllä älyttömästi. Helpointahan olisi vetäistä tuohon itse uudet tahnat, mutta takuutarra rikkoutuu samalla. Proshop tuskin kaikista vikkelin takuukäsittelyissäkään.ihan mielenkiinnosta, mitä tapahtuu jos kotelon kääntää kyljelleen ilman tukea tai tuen kanssa?
Yleensä tommosissa tilanteissa kyllä vaihdan tahnat itse. Pelkästään jo gigantilla on kestänyt takuuhuollon kanssa vähän päälle kuukausi, nii voisi olettaa että kyllä se kuukausi ainakin proshopilla menee. Kokemusta ei ole proshopin takuusta, voihan se yllättää ja olla nopeakin prosessi.Ei mitään eroa lämmöissä. Ärsyttää kyllä älyttömästi. Helpointahan olisi vetäistä tuohon itse uudet tahnat, mutta takuutarra rikkoutuu samalla. Proshop tuskin kaikista vikkelin takuukäsittelyissäkään.
EDIT: Tuossa joku oma aiempi testi. Aika paljon pienempi ero lämmöissä. Delta noussut 20C -> 40C muutamassa viikossa.
![]()
Missä lukemissa hotspot jos ajaa täysin stock asetuksilla? Jos stockina pysyy alle tuon 110c voi olla etteivät ala millekkään. "Pysyy spekseissä, ei mitään vikaa".Proshopin takuu ilmeisesti ei ole kaikista nopein, eli pitäisi ensin lähettää kortti Tanskaan ja sitten sieltä lähettävät huoltoon...
Kontaktissa vikaa, pitäs pysyä reippaasti alempana lämpöjen.Ehkä nuo hot spotit ovat ihan normaaleja.
Oli omalla 6900XT Toxic limited editionillakin hot spot 95-101c time spyssa 360W kuormalla ja siinä kortissa kuitenkin 360 AIO.
107 astetta ja tuulettimet huutavat kuin hiustenkuivaaja. Rupesin myös miettimään, että voi tulla kuukauden jälkeen takuusta bumerangina. Vaikka takuu menisi, niin periaatteessa kotivakuutuksen piikkiin pitäisi mennä hajotessa. Tai ainakin tällä foorumilla moni turvautuu siihen näyttiksien vesileikkien kanssa.Missä lukemissa hotspot jos ajaa täysin stock asetuksilla? Jos stockina pysyy alle tuon 110c voi olla etteivät ala millekkään. "Pysyy spekseissä, ei mitään vikaa".
Ottaa powercoloriin yhteyttä selittää tilanteen ja kysyy meneekö takuun piiriin. Sitten toivoo ettei vastaus ole "laita takuuseen niin katellaan".107 astetta ja tuulettimet huutavat kuin hiustenkuivaaja. Rupesin myös miettimään, että voi tulla kuukauden jälkeen takuusta bumerangina. Vaikka takuu menisi, niin periaatteessa kotivakuutuksen piikkiin pitäisi mennä hajotessa. Tai ainakin tällä foorumilla moni turvautuu siihen näyttiksien vesileikkien kanssa.
110C on thermal throttling limit hotspotin osalta, joten jos siellä ollaan niin on joko ilmankierrossa tai kortissa vikaa.Ehkä nuo hot spotit ovat ihan normaaleja.
Oli omalla 6900XT Toxic limited editionillakin hot spot 95-101c time spyssa 360W kuormalla ja siinä kortissa kuitenkin 360 AIO.
Voi kyllä olla että kuorma olikin noin 400W, en muista enää. Ja kyse siis nopeista piikeistä, pelikäytössä oli siellä 80-90c välissä.Kontaktissa vikaa, pitäs pysyä reippaasti alempana lämpöjen.