Netistä katot kuinka sen saa hajottamatta irti ja takasin.Niin mielelläni vaihtaisin tahnat itse, mutta warranty void -tarra ruuvin päällä kuumottelee.
Netistä katot kuinka sen saa hajottamatta irti ja takasin.Niin mielelläni vaihtaisin tahnat itse, mutta warranty void -tarra ruuvin päällä kuumottelee.
Itse en vaihtaisi tahnoja menettäen samalla takuun. Kannattaa kysyä Proshopilta miten tuo takuu toimii ja muistuttaa että jos kestää päälle 2 viikkoa heidän pitäisi tarjota sinulle siksi aikaa toista korttia koska "tarvitset sitä työssä, vapaa-ajalla ja se on sinulle tärkeä väline mitä ilman et tule toimeen".Kumpikaan Proshop tai PowerColor eivät hyväksy näyttiksen lämpötahnojen vaihtoa itse. PowerColor ehdotti suoraan huoltoon Alankomaihin lähettämistä ilman Proshoppia välikätenä, eli voisi nopeutua hieman. Mutta tiedä sitten, kuinka kauan lopulta kestää.
Niin mielelläni vaihtaisin tahnat itse, mutta warranty void -tarra ruuvin päällä kuumottelee.
Kannattaa ottaa siitä tarrasta kuva ja jos se menee rikki, niin tilaa alista uusia.Netistä katot kuinka sen saa hajottamatta irti ja takasin.
Vähän korkealta tuntuu lämmöt, mutta onko sitten myyjän/valmistajan mielestä. Tehdasasetuksilla ajetulla Time Spy Stress Testillä on mulla hot spot -lämpö max 93 astetta. Kotelon tuuletus luultavasti varsin hyvä.Jos vedän kotelon kylki auki alkuperäisellä (meluisalla) tuuletinprofiililla ja power limitillä, on Hot Spot näköjään alle 100 astetta. Voi olla turha yritys saada takuuseen, ellei tuo tuosta lähde pahenemaan. Kotelon kylki kiinni ei taas kestä juurikaan ylikellotusta tai hiljaista tuuletinprofiilia enää![]()
Kokeilin itse Heavenia tarkoituksena alivoltittaa.Annoin Unigine Heavenin rullata
Ei mitään saada omalla kortilla Time Spy stressitestiä noilla jännitteillä läpi. 2600Mhz ja 1150mV on vielä vakaa, mutta esimerkiksi 1140mV kaatui aivan testin lopussa. Time Spy on omalle kortille armoton vakaustesti, mutta ei ainakaan pelit kippaa, jos se menee läpi.Kokeilin itse Heavenia tarkoituksena alivoltittaa.
Laitoin Adrenaliniin min 2500, max 2600 ja jännite 1080 mV. Virrankulutusraja +20%, max puhaltimen nopeus 45%.
Suosittelen kokeilemaan vastaavaa alivoltitusta kun on näköjään aika rapsakat lämpötilaerot, joka voisi miellyttää niissä peleissä joissa ei tarvitse ajaa 100% saadakseen sulavaa.
1080 mV ei välttämättä kestä pystyssä (kortista riippuu tuuri), en ole itsekään vielä testannut muilla ohjelmilla. Mutta 1100 päällekin watteja säästyisi vakiosta.
Joo, eihän minulla ihan sama kortti olekaan. Minulla on Nitro+ Pure. Pitää kokeilla Time Spy ja useampia pelejä.Ei mitään saada omalla kortilla Time Spy stressitestiä noilla jännitteillä läpi. 2600Mhz ja 1150mV on vielä vakaa, mutta esimerkiksi 1140mV kaatui aivan testin lopussa. Time Spy on omalle kortille armoton vakaustesti, mutta ei ainakaan pelit kippaa, jos se menee läpi.
Time Spyn osalta melko samanlaisia havaintoja kuin sinulla. Esim. 1120 mV ei mennyt läpi, mutta 1140 mV meni.Ei mitään saada omalla kortilla Time Spy stressitestiä noilla jännitteillä läpi. 2600Mhz ja 1150mV on vielä vakaa, mutta esimerkiksi 1140mV kaatui aivan testin lopussa. Time Spy on omalle kortille armoton vakaustesti, mutta ei ainakaan pelit kippaa, jos se menee läpi.
Mulla Powercolor Red Devil 6950 kuten @Lare :lla. Parin viikon ajan olen testaillut ja toistaiseksi käyttöön on jäänyt 2500/2600 MHz, 1135 mV ja Power Limit +5. Lämpö pysyy siedettävänä eikä ole kipannut vielä kertaakaan. Time Spy -tulos noilla asetuksilla.Time Spyn osalta melko samanlaisia havaintoja kuin sinulla. Esim. 1120 mV ei mennyt läpi, mutta 1140 mV meni.
Oletko muistien osalta koettanut mitään?Mulla Powercolor Red Devil 6950 kuten @Lare :lla. Parin viikon ajan olen testaillut ja toistaiseksi käyttöön on jäänyt 2500/2600 MHz, 1135 mV ja Power Limit +5. Lämpö pysyy siedettävänä eikä ole kipannut vielä kertaakaan. Time Spy -tulos noilla asetuksilla.
Ai joo, olen. 2380 MHz tienoilla näyttää tulevan ainakin parhaat Time Spy -tulokset.Oletko muistien osalta koettanut mitään?
Näissä kannattaa käyttää mahdollisimman jähmeää tahnaa, jota lämmittää ennen levitystä hiustenkuivaajalla. Arctic MX-6 vaikuttaa itsellä tähän asti hyvältä, mutta senkin on raportoitu karanneen näyttiksen välistä. Laitoin kaiken varalta Thermalright TFX:ää tuubin tulemaan, kun se ilmeisesti pysyy minkä tahansa näyttiksen välissä. Jos Hot Spot karkaa taas, niin sitten on Thermalrigtin tuubi valmiina odottamassa.Mitäs tahnoja suosittelette käytettävän? Kaapista näyttäis löytyvän TG Aeronaut ja Arctic MX-5. Oma 6950xt näyttää menevän kokoajan huonompaan suuntaan lämpöjen kanssa. Tänään hotspot käyny jo 114c kunnes kone kaatu. Toisaalta vois yrittää myös takuuseen, mutta ei tiedä kauan siinä kestää ja meneekö edes. Time Spy ei mee joka kerta lävitte edes default asetuksilla. Kortin lämmöissä en oo huomannu eroa onko kylkipaneeli auki tai kiinni. Lisäsin näytönohjaimen alle toisen tuulettimen, mutta ei vaikutusta. Ilmeisesti huono kontakti vaan. Myöskään näytönohjaimen tuennalla ei vaikutusta, eikä myöskään sillä onko se vertikaalisesti kiinni.
Onhan tuo vielä selvästi alle virtalähteen maksimin. Varmaan kärsii mennä jonnekkin 850W-860W jatkuvana ennen kun alkaa poweri olla rajoilla.Näissä kannattaa käyttää mahdollisimman jähmeää tahnaa, jota lämmittää ennen levitystä hiustenkuivaajalla. Arctic MX-6 vaikuttaa itsellä tähän asti hyvältä, mutta senkin on raportoitu karanneen näyttiksen välistä. Laitoin kaiken varalta Thermalright TFX:ää tuubin tulemaan, kun se ilmeisesti pysyy minkä tahansa näyttiksen välissä. Jos Hot Spot karkaa taas, niin sitten on Thermalrigtin tuubi valmiina odottamassa.
Asiasta kukkaruukkuun, on tämä RX 6950 XT aika virtasyöppö. Koneessa sen kaverina kellotettu i5-13600KF ja ihan älyttömiä määriä hörppää watteja pelatessa. Tuossa oli maksimit, mitä mittari antoi The Last of Us Part 1 pelatessa. Lyhytkestoisimmat piikit tuskin näkyvät edes tuossa. 760W virtalähde ei ole kyllä moksiskaan, vaikka ajaisi tuota näyttistä 390W Power Limitillä. On se kova peli.
![]()
Jos hyötysuhteen ottaa laskuihin mukaan, niin koko 760W kapasiteetti taitaa kuitenkin olla jo käytössä. OPP piikeille on tuossa 1045W, mutta kyllä tuo tuntuu vähän virtalähteen rääkkäämiseltä.Onhan tuo vielä selvästi alle virtalähteen maksimin. Varmaan kärsii mennä jonnekkin 850W-860W jatkuvana ennen kun alkaa poweri olla rajoilla.
Gold virtalähteen hyötysuhde on specsien mukaan 87%. Tuolla laskukaavalla olis sinun poweri antanu 725W ulos... Hyvin on vielä varaaJos hyötysuhteen ottaa laskuihin mukaan, niin koko 760W kapasiteetti taitaa kuitenkin olla jo käytössä. OPP piikeille on tuossa 1045W, mutta kyllä tuo tuntuu vähän virtalähteen rääkkäämiseltä.
Datatronicilla oli ihmeen halpa Cooler Master V850 V2 Gold myynnissä ja laitoin semmosen tulemaan muun tilauksen kylkeen. Teoriassa saisi vähän lisää varaa ja mielenrauhaa tehonkulutukseen, mutta tiedä sitten, onko se todellisuudessa sen kovempi peli kuin tuo 760W Fractal.
Hinta nousee aika paljon. Tuo Cooler Master maksoi jonkun 111€, eli oli halpa. Siinä näköjään OPP 1080W, kun Fractalissa 1045W. Ei toki olisi vanhan myymällä kallis päivitys, kun kaverikin kaipailee uutta virtalähdettä päivityksiä varten. Täytyy miettiä, onko vaivan arvoista. Toki jos vaihdan vielä koteloa, niin sitten voi näytönohjaimen power limittiä nostaa hieman ja virtaa kuluu taas enemmänGold virtalähteen hyötysuhde on specsien mukaan 87%. Tuolla laskukaavalla olis sinun poweri antanu 725W ulos... Hyvin on vielä varaa
Mutta en näe mitään järkeä vaihtaa 760W -> 850W... Miksi ei kerralla vaikka 1000W?
Itsellä on Corsair HX 1200i joka pysyy normaalisti aina passiivisena ja äänettömänä. Jo mennään siellä 80% tienoilla powerin rajasta niin alkaa tuulettimet pyöriä aina täysillä...
Mulla ei kyllä saa tuosta Devilistä käytännössä yhtään enempää fps:ää, vaikka miten korkealle laittaa power limitin, lämpöä vain lisää. Sun kortti voi kyllä piristyäkin, kun on uudet tahnat ja käy viileämpänä.Hinta nousee aika paljon. Tuo Cooler Master maksoi jonkun 111€, eli oli halpa. Siinä näköjään OPP 1080W, kun Fractalissa 1045W. Ei toki olisi vanhan myymällä kallis päivitys, kun kaverikin kaipailee uutta virtalähdettä päivityksiä varten. Täytyy miettiä, onko vaivan arvoista. Toki jos vaihdan vielä koteloa, niin sitten voi näytönohjaimen power limittiä nostaa hieman ja virtaa kuluu taas enemmän![]()
Toki moni repii näillä korteilla vesillä 24000-25000 grafiikkapistettä Time Spy:ssä. Eli jos on varaa lyödä jännitettä ja power limittiä reilusti ylös, niin ilmeisesti sitten löytyy vielä lisää potkua. Ilmajäähyllä turha haaveilla samastaMulla ei kyllä saa tuosta Devilistä käytännössä yhtään enempää fps:ää, vaikka miten korkealle laittaa power limitin, lämpöä vain lisää. Sun kortti voi kyllä piristyäkin, kun on uudet tahnat ja käy viileämpänä.
Maksimissaan 64 astetta oli itsellä lyhyen pelisession aikana. Pidempään pelatessa voi nousta vielä tuosta vähän, mutta tuskin paljoa. Sen verran tuntui asettuvan tuohon lukemaan. Lämpötahnoja vaihtaessa jätin vain vanhat lämpötyynyt paikalleen.Paljon on teillä 6950:n memory junction lämmöt (näkyy esim. hwinfolla)? Pelailin pari tuntia TLOUta ja sehän grillasi muisteja max 98.3c. Sen sijaan delta gpu coren max ja hotspotin max välillä oli vain 14c (79 vs 93).
Ei kyllä oma lukema herätä luottamusta tuon jälkeen. Pitänee googletella lisää kiireellä.Maksimissaan 64 astetta oli itsellä lyhyen pelisession aikana.
Nopean googlailun perusteella 95-100 astetta on TJ Max GDDR6-muisteille. Vähän vaihtelevaa infoa, mutta 98 astetta ei vaikuta kovin hyvältä. Onko Red Devil vai joku muu malli kyseessä? Voi olla huono kontakti lämpötyynyillä.Ei kyllä oma lukema herätä luottamusta tuon jälkeen. Pitänee googletella lisää kiireellä.
Sapphire Nitro+ Pure. En tiedä mikä olisi tämän yleinen memory junction lämpö. Se vaikuttaa olevan tavanomaista, että tällä on pienin delta gpu ja gpu hotspot välillä (n. 14c).Nopean googlailun perusteella 95-100 astetta on TJ Max GDDR6-muisteille. Vähän vaihtelevaa infoa, mutta 98 astetta ei vaikuta kovin hyvältä. Onko Red Devil vai joku muu malli kyseessä? Voi olla huono kontakti lämpötyynyillä.
Time Spy Stress Testin lukemat (jolla muuten tuli not passed, jotkut ihme testiasetukset päällä) :Paljon on teillä 6950:n memory junction lämmöt (näkyy esim. hwinfolla)? Pelailin pari tuntia TLOUta ja sehän grillasi muisteja max 98.3c. Sen sijaan delta gpu coren max ja hotspotin max välillä oli vain 14c (79 vs 93).
Ei kannata jos ongelmia ei ole, mm. RTX 3000-sarjalaisilla kannattaa päivittäminen rebar tuen saamisen takia.Onko suositeltavaa päivittää näytönohjaimen VBIOS? Käytössä on TUF GAMING Radeon RX 6900 XT OC Edition -näytönohjain. Katsoin GPU-Z ohjelmalla että nykyinen versio on 020.001.000.071.000000 jonka pvm. on 15.12.2021. Katsoin että Asusksen sivulla olisi uudempi VBIOS viime vuoden heinäkuulta, mutta ei mainita mikä versio.
Tuopa olikin mielenkiintoinen haaste. Mulla jää grafiikkapisteet noilla asetuksilla 22 500 tienoille, mutta säätämällä pääsee yli 23 000:n.Menihän se 23k grafiikkapistettä rikki 24/7 asetuksillakin.
Overclock.net-foorumilla porukka vetelee näillä +25k grafiikkapisteitä. Vaatii kuitenkin MPT:n käyttöä ja lisäksi +500W virrankulutuksia ei paljon hallita ilman vesijäähdytystä. Nyt kun takuutarra on rikottu, niin kieltämättä kävi mielessä vesille laitto. Ilmajäähdytys on kuitenkin niin helppoa ja custom loopeista en tiedä mitään. Lisäksi taas sattui viallinen virtalähde itselle ja piti palata vanhaan pienempään. Onneksi aiemmat +800W mittaukset taisivat olla mittarin sekoilua, kun nyt en saanut edes 600W rikki samassa pelissä samoilla asetuksillaTuopa olikin mielenkiintoinen haaste. Mulla jää grafiikkapisteet noilla asetuksilla 22 500 tienoille, mutta säätämällä pääsee yli 23 000:n.
Tuossa asetukset 2690 MHz, 1128 mV, muistit 2390 MHz ja poweria +10 (n. 360 W). Tuulettimet on pakko päästää 60 % tienoille, muuten nousee hot spot satkuun. Nyt oli stress testissä lämmöt luokkaa 69/95.
Jos tuota korttia tulee pidettyä takuuajan yli, varmaan tahnoitan uudelleen kun tuntuu viilenevän silleen. Ja jossain vaiheessa tekisi mieli vaihtaa prossu 13600K:ksi.
Joo, tuo menee jo vakavamman harrastamisen puolelle ja aika kalliita pisteitä on nuo viimeiset. Itse panostan kyllä uuteen näytönohjaimeen, kun on tarvetta saada reilusti lisää tehoaOverclock.net-foorumilla porukka vetelee näillä +25k grafiikkapisteitä. Vaatii kuitenkin MPT:n käyttöä ja lisäksi +500W virrankulutuksia ei paljon hallita ilman vesijäähdytystä.
Ei näköjään vauhdissa paljoa eroa 6900xt vs 6950xtTuopa olikin mielenkiintoinen haaste. Mulla jää grafiikkapisteet noilla asetuksilla 22 500 tienoille, mutta säätämällä pääsee yli 23 000:n.
Tuossa asetukset 2690 MHz, 1128 mV, muistit 2390 MHz ja poweria +10 (n. 360 W). Tuulettimet on pakko päästää 60 % tienoille, muuten nousee hot spot satkuun. Nyt oli stress testissä lämmöt luokkaa 69/95.
Jos tuota korttia tulee pidettyä takuuajan yli, varmaan tahnoitan uudelleen kun tuntuu viilenevän silleen. Ja jossain vaiheessa tekisi mieli vaihtaa prossu 13600K:ksi.