Pyöräily

Jos tossa luetellaan läjäpäin öljyjä, niin oletan että se öljy ei osteta koristeeks.
Ei ilmakannuun mitään typpeä laiteta, se menee vaimentimen puolelle. Nyt ollaan huoltamassa ilmakannua eli ilma jousta, ei vaimenninta. 2 eri asiaa.

Itsekin paljon huoltaneena, ilma kannun ja alajalkojen huollossa harvoin on oikeasti tarvetta pölysuojia tai tiivisteitä vaihdella. Eikä se öljy niin justiinsa siellä ilmakannun ja alajalkojen puolella ole kun sen ainoa tehtävä on pitää tiivisteet voideltuina, eli pää asia että siellä öljyä on. Toki kun valmistajien omia öljyjä käyttää ei ainakaan mene vikaan.
 
Jep, ilmakannun ja alajalkojen huolto kyseessä, eli vaimenninpuoliin ei kosketa. Nuo Foxin 20wt ja 5wt öljyt eivät ole kalliita. Jospa ostan nyt alkuun vain ne ja katson purkaessa keulan ja takaiskarin pölysuojien kunnon. Syksyllä kauden jälkeen sitten täysihuoltoon ihan liikkeeseen, jossa saavat uusia kaiken.
 
Jep, ilmakannun ja alajalkojen huolto kyseessä, eli vaimenninpuoliin ei kosketa. Nuo Foxin 20wt ja 5wt öljyt eivät ole kalliita. Jospa ostan nyt alkuun vain ne ja katson purkaessa keulan ja takaiskarin pölysuojien kunnon. Syksyllä kauden jälkeen sitten täysihuoltoon ihan liikkeeseen, jossa saavat uusia kaiken.
Jäähän tuosta öljyä useampaan kertaan jos ostaa isommat kanisterit. Esim. https://keulahuolto.com/ maksaa 34 Foxin huolto 135€, tiivisteineen niin jäähän tuosta tekemisen ilo. Itsellä työn alla ollut pidempään avopuolison RockShoxin Reba keulan huolto, kun oli valuttanut varaston seinällä kaulaöljyt pitkin fillarin runkoa lattialle. Olin jo tilannut mielestäni kaiken tarpeellisen, öljyt ja tiivistesarjat jne dust wipersit ja kun olin purkamassa alajalkojen tiivisteitä, niin tajusin, että tiivistesarja oli vain toiseen alajalkaan. Ei auttanut kuin osat laatikkoon ja tiivistesarja tilaukseen.
 
Jäähän tuosta öljyä useampaan kertaan jos ostaa isommat kanisterit. Esim. https://keulahuolto.com/ maksaa 34 Foxin huolto 135€, tiivisteineen niin jäähän tuosta tekemisen ilo. Itsellä työn alla ollut pidempään avopuolison RockShoxin Reba keulan huolto, kun oli valuttanut varaston seinällä kaulaöljyt pitkin fillarin runkoa lattialle. Olin jo tilannut mielestäni kaiken tarpeellisen, öljyt ja tiivistesarjat jne dust wipersit ja kun olin purkamassa alajalkojen tiivisteitä, niin tajusin, että tiivistesarja oli vain toiseen alajalkaan. Ei auttanut kuin osat laatikkoon ja tiivistesarja tilaukseen.
Jep, mahdollisesti kesällä voisi tehdä vielä toisen välihuollon, jos öljyt riittää ja on helppo homma. Rokkarit olivat helppoja huoltaa. Rebaa ja Sidiä huolsin aina täydellisesti kerran vuodessa. Vaimenninpuolikin oli helppo huoltaa, kun ei tarvinnut mitään typpeä ja tiivisteet olivat halpoja. Vaimentimeen käytin Motonetista ostettua moottoripyörälle tarkoitettua keulaöljyä ja alajalkoihin 5W30-moottoriöljyä, kun sitä oli hyllyt täynnä valmiiksi.
 
Nyt lähti paljon tavaraa tilaukseen tulevaa kautta varten.

BAS-shopista (en löytänyt öljyille sopivaa korvaavaa tuotetta):
  • Fox 20WT Gold -öljy
  • Fox PTFE Infused 5WT 250ml
Bike-Discountista:
  • Sram Butter -purkki
  • 2 x Foxin 5cc ilmakannun öljypussia (halpoja)
  • 50ml ruisku
  • Kampien päähän suojat
  • Ergon GA3 gripit
  • Schwalbe Nobby Nic Super Ground 29 x 2.4" Addix SpeedGrip -renkaat
167 euroa meni kaikkiin yhteensä, kun tuli vielä kahden paikan toimituskulut päälle, mutta ei tuo nyt mikään konkurssi ole. Nuo Schwalben renkaat olivat 26€ kpl hintaan mielestäni hyvä tarjous, minkä takia tilasin Bike-Discountista loput rojut. Piti saada suht kevyet ja yleiskäyttöiset Trail-renkaat kuivalle kelille ja luulisi ajavan asiansa. Omiin ajoihin paremmin rullaavatkin renkaat riittäisi, mutta porukkalenkeillä ajetaan välillä ihan kamalissa paikoissa. Syksyllä sitten taas raskaat Spessut pehmeällä kiviseoksella alle. Painavat ja eivät rullaa hirveän hyvin, mutta noilla pystyi ajamaan syksyn limajuurakoissakin samalla, kun muut kuskit lipsuivat joka suuntaan.

Ergonin grippejä halusin myös kokeilla. Olen huomannut, että pitkissä kivikkoisissa alamäissä kämmeniin alkaa sattumaan ihan tosissaan. Noilla saa painoa jaettua laajemmalle alueelle, minkä luulisi auttavan selvästi.
 
Osaatteko suositella jotakin polkupyörän järjestely systeemiä, kun minulla on 6kpl polkupyöriä ja vie niin paljon tilaa, että eihän tästä tule enää yhtään mitään. Ehkä joku kattoon tai seinään roikkumaan? Ainakin jos osan saisi. Autotallissa säilytän. Rohkeasti virityksiä jakoon.
 
Osaatteko suositella jotakin polkupyörän järjestely systeemiä, kun minulla on 6kpl polkupyöriä ja vie niin paljon tilaa, että eihän tästä tule enää yhtään mitään. Ehkä joku kattoon tai seinään roikkumaan? Ainakin jos osan saisi. Autotallissa säilytän. Rohkeasti virityksiä jakoon.
Täällä on tallissa tämä bilteman teline. Toimii ihan hyvin, tuntuu tukevalta ja mahtuu pari pyörää sekä ylimääräiset kiekot päällekkäin yhteen telineeseen.
 
Osaatteko suositella jotakin polkupyörän järjestely systeemiä, kun minulla on 6kpl polkupyöriä ja vie niin paljon tilaa, että eihän tästä tule enää yhtään mitään. Ehkä joku kattoon tai seinään roikkumaan? Ainakin jos osan saisi. Autotallissa säilytän. Rohkeasti virityksiä jakoon.

Mulla on neljä pyörää seinällä vaakamallisissa telineissä jotka pysytolpassa kiinni, joskus vuosia sitten verkkiksestä ostettu malli jota ei taida enää olla myynnissä, mutta monenlaisia noita löytyy myynnistä. Ei muuta kuin valkkaamaan parhaiten sopivaa, malleja on vaakaan ja pystyyn, yhdelle tai useammalle pyörälle.




 
Eikä se öljy niin justiinsa siellä ilmakannun ja alajalkojen puolella ole kun sen ainoa tehtävä on pitää tiivisteet voideltuina, eli pää asia että siellä öljyä on. Toki kun valmistajien omia öljyjä käyttää ei ainakaan mene vikaan.
Kyllä sillä voiteluöljyllä itseasiassa on iso merkitys. Kun porukka huollattaa keulansa, suurin hämmästys on parantunut herkkyys. Pölysuojat ja sen alla oleva stefa kuivuu ja keula alkaa tahmaamaan. Sen huomaa kun painaa keulaa etujarru pohjassa hitaasti alaspäin. Jos nykii yhtään, stefat ei ole parhaassa öljyssä. Fox 20WT Gold on pirun liukasta öljyä ja ihan parasta tuohon käyttöön (niinkuin manuaalissa sanotaan).
 
Ostin käytettynä 2.6" leveän 29" piikkisian ja tuo on 30 mm leveellä vanteella 57-58 mm eli täsmälleen yhtä leveä kuin vakiona mukana tullut Contin 2.3" kumi.🤦‍♂️ Huvittavaa, kun ensimmäisinä vuosina nuo 2.6":t oli kuulemma lähempänä 2.8" ja vielä tosi korkeat. Ei kovin vakuuttavaa kuvaa anna, kun ei edes leveyttä saada sinne päinkään.

Meinasin siirtää tuon taakse ja hommata eteen leveämmän. Vaihtoehtojen vähäisyydessä harkinnut toista piikkisikaa, mutta onko kellään kokemusta, miten noissa tän vuoden malleissa on osunu leveydet? Mietin siis 2.6" ja 2.8" välillä eli kumpikohan vois olla oikeasti lähempänä 2.6":a? Ja onkohan noilla korkeudessa eroa? En haluis yhtään korkeampaa, koska sitten tulee jo ahdasta. Ja mahtaako olla eroa teräsvaijeri- ja taittuvakylkisissä? Tais nastat ainakin olla jostain syystä eri malliset.
 
Osaatteko suositella jotakin polkupyörän järjestely systeemiä, kun minulla on 6kpl polkupyöriä ja vie niin paljon tilaa, että eihän tästä tule enää yhtään mitään. Ehkä joku kattoon tai seinään roikkumaan? Ainakin jos osan saisi. Autotallissa säilytän. Rohkeasti virityksiä jakoon.

Mulla on tallissa kolme tällaista päällekkäin, niihin saa suht siististi fillarit pinottua tähän tyyliin:

1739303824664.png


 
Kyllä sillä voiteluöljyllä itseasiassa on iso merkitys. Kun porukka huollattaa keulansa, suurin hämmästys on parantunut herkkyys. Pölysuojat ja sen alla oleva stefa kuivuu ja keula alkaa tahmaamaan. Sen huomaa kun painaa keulaa etujarru pohjassa hitaasti alaspäin. Jos nykii yhtään, stefat ei ole parhaassa öljyssä. Fox 20WT Gold on pirun liukasta öljyä ja ihan parasta tuohon käyttöön (niinkuin manuaalissa sanotaan).
Sillä suoritetulla keula huollolla ei niin merkitystä tietystikään ole, vaan sillä että on käytetty pirun liukasta öljyä :thumbsup::rofl:
 
Mulla on tallissa kolme tällaista päällekkäin, niihin saa suht siististi fillarit pinottua tähän tyyliin:

1739303824664.png


1739357131294.png


Mulla on samantapainen ratkaisu ihan työhuoneessa :D
Ei tuota maasturia kyllä mielellään sieltä nosta, mutta onneks sillä ajetut ajot voi laskea yhden käden sormilla per vuosi.
 
Mulla on samantapainen ratkaisu ihan työhuoneessa :D
Ei tuota maasturia kyllä mielellään sieltä nosta, mutta onneks sillä ajetut ajot voi laskea yhden käden sormilla per vuosi.
Mulla on työhuoneessa vaihtelevasti aina yksi fillari kaudesta riippuen seinällä Hornitin Clugella, yllättävän hyvin toimiva ollakseen niin simppeli ratkaisu. Kuva valmistajan sivuilta.
1739358059245.png
 
En löytänyt erikseen pyörän remppaamista käsittelevää lankaa, postataan tänne

Case: Juuttunut satulatolppa, alumiininen tolppa teräsrungossa

Toimenpiteet: Annettu parin viikon ajan liotushoitoa wd-40:llä, motipilla sekä fosforihappopohjaisella ruosteenpoistajalla (ei kaikkia samalla kertaa), väännelty ja käännelty putkiavaimella ja annettu kylmää satulatolpalle.

Lopputulos: Mitään ei ole tapahtunut

Nyt meni kokeneellakin remppaukolla sormi suuhun, tällaisen tapauksen kanssa ei ole ikinä ennen tarvinut painia. Ei tuu enää mitään muuta mieleen kuin tehdä ns. lopullinen ratkaisu, eli sahata tolppa poikki ja alkaa syöttämään natriumhydroksidia tolpalle. Tolppa poikki, keskiö irti ja pyörä nurinpäin telineeseen, joku teippiviritys sahatun tolpan päähän ja natriumhydroksidiliuosta keskeltä tolppaan. Kemikaalien kanssa puljaaminen on tuttua hommaa ja riskit tiedostan. Mutta ennen kuin alan tekemään tätä lopullista ratkaisua, niin löytyisikö tähän vielä jotain salaista poppakonstia mitä en ole yrittänyt? Ruuvipenkkiä mulla ei ole käytössä.
Case juuttunut satulatolppa sai epäkunniallisen päätöksen. Ei auttanut vipuvarsi, viikkojen liuotus tai ruuvipenkki, joten tolppa sulatettiin väkevällä natriumhydroksidiliuoksella. Vielä jäi lyhyt ja ohut pätkä putkea sisälle ja se piti irroittaa väkivalloin. Rasvailkaa niitä putkianne, ettei teille käy kuten minulle. Tää koko operaatio oli aivan per****tä ja en suosittele kenellekään.

IMG20250215171035.jpg
 
Ostin käytettynä 2.6" leveän 29" piikkisian ja tuo on 30 mm leveellä vanteella 57-58 mm eli täsmälleen yhtä leveä kuin vakiona mukana tullut Contin 2.3" kumi.🤦‍♂️ Huvittavaa, kun ensimmäisinä vuosina nuo 2.6":t oli kuulemma lähempänä 2.8" ja vielä tosi korkeat. Ei kovin vakuuttavaa kuvaa anna, kun ei edes leveyttä saada sinne päinkään.

Meinasin siirtää tuon taakse ja hommata eteen leveämmän. Vaihtoehtojen vähäisyydessä harkinnut toista piikkisikaa, mutta onko kellään kokemusta, miten noissa tän vuoden malleissa on osunu leveydet? Mietin siis 2.6" ja 2.8" välillä eli kumpikohan vois olla oikeasti lähempänä 2.6":a? Ja onkohan noilla korkeudessa eroa? En haluis yhtään korkeampaa, koska sitten tulee jo ahdasta. Ja mahtaako olla eroa teräsvaijeri- ja taittuvakylkisissä? Tais nastat ainakin olla jostain syystä eri malliset.
Suomi Tyres Piikkisika nastarengas W408 TLR 29 x 2.8" verkkokauppa.comista 30 mm vanteella on mitattuna melko tasan 65 mm leveä. Tämä on siis taittuvakylkinen.

Schwalbe Ice Spiker Pro 27,5 x 2,6" on 35 mm vanteella mitattuna 63 mm leveä. Taittuva tämäkin.

Eli aika kaposia nämä on nimelliseen nähden. Maantierenkaissa tätä käytetään, jotta renkaista saadaan kevyempiä, mutta tuskin nastarenkaissa on sama syy.
 
Suomi Tyres Piikkisika nastarengas W408 TLR 29 x 2.8" verkkokauppa.comista 30 mm vanteella on mitattuna melko tasan 65 mm leveä. Tämä on siis taittuvakylkinen.

Schwalbe Ice Spiker Pro 27,5 x 2,6" on 35 mm vanteella mitattuna 63 mm leveä. Taittuva tämäkin.

Eli aika kaposia nämä on nimelliseen nähden. Maantierenkaissa tätä käytetään, jotta renkaista saadaan kevyempiä, mutta tuskin nastarenkaissa on sama syy.
30mm vanne vähän kapia 2.8" renkaalle niin syönee sekin sitä leveyttä.
 
Sellasta tulin raportoimaan että jos joku muukin tuskaillut tubeless-teippien kanssa niin erittäin hyväksi vaihtoehdoksi on nyt osoittautunut useammassa kiekossa tuollainen 'tubeless-vannenauha'. Yli 10v ajellut tubelessina eri vehkeillä ja teipit aina jostain syystä failaavat. Teippien vaihtaminenkin varsinkin hiilarikiekoista ollut raivostuttavaa hommaa, kun niitä hyvin harvoin saa siististi irti vaikka kuinka lämmittäisi tai käyttäisi erilaisia hiilariystävällisiä putsausaineita. On koitettu käytännössä kaikkia teippivalmistajia ghetto-gorillasta staniin ja schwalbesta orangeen.

Voi toki olla että ollut vain omasta tekniikasta kiinni, useita kommentteja on tullut muilta vastaan missä ei ole ollut teippien kanssa ongelmia..

Mutta jos hajoo pää teippeihin mistä tahansa syystä, niin kannattaa koittaa noita. Nykyään löytyy jo useammassa koossa ja leveydessä.
 
Just kahdella frendiä joilla toisella trekin tubeless nauha ja toisella spessun, molemmat on tuskaillut pari viime kautta niiden vuotamisen kanssa. Ihan siis tehtaalta tullu vanteet noilla. Laitettiin viime kesänä teipit tilalle niin tuskailut loppu. Eli ei noi nauhatkaan aina autuaaksi tee.

Itteä kiinnostais sekä teipin että nauhan vaihtoehtona nämä vannereikiin tulevat tulpat:

 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa säästää rahaa niin miksi ostaa uusi pyörä? Markkinat ovat nyt sellaiset että käytettyä pyörää on aivan valtavat määrät myynnissä. Osalla ei ole ajettu metriäkään senjälkeen kun se on hankittu työsuhdepyöräedulla. Juuri tuo etu on tuhonnut käytettyjen markkinat jos sitä katsoo myyjän näkövinkkelistä. Ostajalle tuo on hyvä asia koska hinnat ovat romahtaneet.

Fillaritori pursuaa käytettyä mankelia ja osassa pyyntihinnat absurdeja, aivan kuten asuntomarkkinoillakin nyt. Itse yritin myydä pariakin pyörää syksyllä ja voin sanoa että mint kuntoisen pyörän myyntihinta on jossain 1/3 uuden hinnasta (jos malli on max 2v vanha). Jäykkäperäisestä manuaalipyörästä ei saa kuin sen mitä etuiskarin hinta on käytettynä. Niitä on niin järjetön määrä tarjolla eikä ostajia ole juurikaan.
Tämä ilmiö kiinnostaa, olisiko näyttää jotain hyvää esimerkkiä edullisesta käytetystä (sähkö)maastopyörästä suhteessa uuteen?
 
Tämä ilmiö kiinnostaa, olisiko näyttää jotain hyvää esimerkkiä edullisesta käytetystä (sähkö)maastopyörästä suhteessa uuteen?
Riippuu täysin siitä mitä olet hakemassa. Täysjousto? Hybridi? Ja koko ratkaisee paljon tarjontaa. Tuo fillaritori.com on harvinaisen huono paikka selata pyöriä ja jos on oikeasti ostamassa jotain niin saat varata kymmenen tuntia helposti urakkaan että saat edes short listattua kiinnostavat.

Suurin osa noista ensimmäisellä sivulla näkyvistä on niitä jotka listaavat mankelinsa sinne ilman mitään tietoa markkinatilanteesta. Hintapyynnit täysin absurdeja aluksi. Sitten muutaman viikon tai kuukauden jälkeen tajuavat että hintaa pitää laskea reilusti tai jättää tallinkoristeeksi. Siksikin olisi hyvä tietää etukäteen malleja mitkä kiinnostaa ja sitten käyttää hakutoimintoa. Ostoilmoitus yleensä tuottaa vain varastetun kauppiaiden viestitulvan ja siksi itse sitä en käytä. Viestejä tulee nimittäin kymmeniä päivässä ja niiden läpikäynti on turhauttavaa.

Fillaritorilla olisi kyllä tarve vähän kehittää tuota alustaa. Esim. pikkukuva ja hinta listauksessa auttaisi kummasti. Jos enemmän tuota käyttänyt niin helpottaa kun on jo valmiiksi blockannut lokit, eli ammattimaiset jälleenmyyjät.
 
Riippuu täysin siitä mitä olet hakemassa. Täysjousto? Hybridi? Ja koko ratkaisee paljon tarjontaa. Tuo fillaritori.com on harvinaisen huono paikka selata pyöriä ja jos on oikeasti ostamassa jotain niin saat varata kymmenen tuntia helposti urakkaan että saat edes short listattua kiinnostavat.

Suurin osa noista ensimmäisellä sivulla näkyvistä on niitä jotka listaavat mankelinsa sinne ilman mitään tietoa markkinatilanteesta. Hintapyynnit täysin absurdeja aluksi. Sitten muutaman viikon tai kuukauden jälkeen tajuavat että hintaa pitää laskea reilusti tai jättää tallinkoristeeksi. Siksikin olisi hyvä tietää etukäteen malleja mitkä kiinnostaa ja sitten käyttää hakutoimintoa. Ostoilmoitus yleensä tuottaa vain varastetun kauppiaiden viestitulvan ja siksi itse sitä en käytä. Viestejä tulee nimittäin kymmeniä päivässä ja niiden läpikäynti on turhauttavaa.

Fillaritorilla olisi kyllä tarve vähän kehittää tuota alustaa. Esim. pikkukuva ja hinta listauksessa auttaisi kummasti. Jos enemmän tuota käyttänyt niin helpottaa kun on jo valmiiksi blockannut lokit, eli ammattimaiset jälleenmyyjät.
Joo, fillaritori on kyllä hyvinkin tuttu alusta maantiepyörien osalta. Maastopyörät vaan ovat itselle tuntemattomampia, mutta ovat alkaneet kiinnostaa. Täpäri tai jäykkäperä, ei ehkä paljoa merkitystä, kumpikin voisi mennä, koko L. Ei halvin, vaan järkevä hinta-laatusuhde avainasemassa. En vaan ole kovinkaan hyvin perillä maastopyörien markkinatilanteesta, ja olisi kiinnostanut nähdä referenssiksi jo(ita)kin ilmoitu(k)s(ia), jotka olisivat hyviä diilejä suhteessa uusiin. Pitää perehtyä aiheeseen, mutta aikaahaan siihen saa menemään.
 
Riippuu täysin siitä mitä olet hakemassa. Täysjousto? Hybridi? Ja koko ratkaisee paljon tarjontaa. Tuo fillaritori.com on harvinaisen huono paikka selata pyöriä ja jos on oikeasti ostamassa jotain niin saat varata kymmenen tuntia helposti urakkaan että saat edes short listattua kiinnostavat.

Suurin osa noista ensimmäisellä sivulla näkyvistä on niitä jotka listaavat mankelinsa sinne ilman mitään tietoa markkinatilanteesta. Hintapyynnit täysin absurdeja aluksi. Sitten muutaman viikon tai kuukauden jälkeen tajuavat että hintaa pitää laskea reilusti tai jättää tallinkoristeeksi. Siksikin olisi hyvä tietää etukäteen malleja mitkä kiinnostaa ja sitten käyttää hakutoimintoa. Ostoilmoitus yleensä tuottaa vain varastetun kauppiaiden viestitulvan ja siksi itse sitä en käytä. Viestejä tulee nimittäin kymmeniä päivässä ja niiden läpikäynti on turhauttavaa.

Fillaritorilla olisi kyllä tarve vähän kehittää tuota alustaa. Esim. pikkukuva ja hinta listauksessa auttaisi kummasti. Jos enemmän tuota käyttänyt niin helpottaa kun on jo valmiiksi blockannut lokit, eli ammattimaiset jälleenmyyjät.
Aika hyvin löytää kun käyttää tageja ja hakua...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 684
Viestejä
4 647 424
Jäsenet
76 275
Uusin jäsen
heebo313

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom