Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ite kyllä antaisin myös lämpöä tuohon keskiön alueelle, jos sellainen mahdollisuus töykaluarsenaalista löytyy. Ei siitä haittaakaan ole. Materiaali selviää magneetilla, jos tarttuu niin on terästä, jos ei niin alumiinia. Ei tuo alumiini mitenkään eksoottinen materiaali ole ollut viimeseen 20 vuoteen minkään hintaluokan pyörissä.
Idea taitaa olla ainoastaan, että saadaan lämpöliikettä aikaiseksi. Oli liike sitten laajenemaan tai supistumaan päin, se saattaa murtaa hapettumat kierteiden välistä ja helpottaa irrotusta.Oletan että lämpöä tulisi antaa rungolle keskiön ympärillä jotta se laajenisi hieman ja siten irtoaisi tuosta vaihdettavasta keskiöstä? Netistä luettuna moni antanut lämpöä tuolle keskiölle itselleen mutta jotenkin tuntuu ettei sitä kannata entisestään laajentaa koska sehän vain vaikeuttaa irroitusta?
Tuo on hyvä paikka niin runko laajenee, tosin kaikki liikkuminen on hyvästä niin ehkä kierteen välys kasvaa.Oletan että lämpöä tulisi antaa rungolle keskiön ympärillä jotta se laajenisi hieman
Ja olethan koittanut vääntää molempiin suuntii?
Italialaisessa keskiössä se voisikin olla oikeakätinen, mutta ovat harvinaisempia.Olisi toki tämäkin kiva varmistaa mutta kun en oikein tiedä onko valmistajan tms merkkejä missään.
Jos sen sais liikkumaan ihan mihin vaanNo vähän kokeilin vetää myös vastapäivään
Jos sen sais liikkumaan ihan mihin vaan
Noh kikka seuraava: koita hakata keskiötä vasaralla mut ei raamia, maalit lähtee.
Tehtaalla osat kiinnitetään useimiten kuivana ja tää on sitten seuraus![]()
Kammet kiristetään akselille pulteilla. Ei vaadi älytöntä momenttia, joku 5-6 Nm muistaakseni jos ei valmistaja ole muuta speksannut. Liialla kiristyksellä saat vain alumiinikammen kiinnitysreiän uuteen muotoon tai jopa kammen särki, joten älä ainakaan enempää kiristä jos on jo tiukassa.Noniin, lopussa kiitos seisoo. En tiedä oliko se CRC liotus, kuumailmapuhallin (keskiöön ja runkoon ympärillä), pari napakkaa kumivasaran mojautusta keskiöön vai mikä mutta halpis akkumopolla meni noin sekunti ja lähti kierteillä pyörimään (myötäpäivään) nätisti.
Keskiö vaihdettu ja pyörä näyttää toimivan.
Pari kysymystä heräsi kasauksen yhteydessä: onko kammet tarkoitus takoa kunnolla neliöakselille vai onko ideana että neliöakselin keskelle tulevat pultit työntävät kammen oikealle paikalle keskiöön päin? En muista purkuvaiheessa paljonko kammen ja keskiön välissä oli "ilmaa" mutta nyt jäi jonkun verran vaikka vedin pultit suhteellisen voimalla kiinni. Uusi keskiö oli millilleen vanhan levyinen eli siitä ei ole kysymys. Toinen kysymys koski lukkorengasta vasemmalla puolella, sitä en saanut enään kiinni eli ei suostunut kierteet nappaamaan uuteen keskiöön, olisiko pitänyt?
Tiedän hyvin voittajan tunteen kun saa pyörän antautumaan.Noniin, lopussa kiitos seisoo. En tiedä oliko se CRC liotus, kuumailmapuhallin (keskiöön ja runkoon ympärillä), pari napakkaa kumivasaran mojautusta keskiöön vai mikä mutta halpis akkumopolla meni noin sekunti ja lähti kierteillä pyörimään (myötäpäivään) nätisti.
Pulttien kiristys riittää, tosin jos kammet jäävät löysälle niin alu kampien neliö kuluu pilalle.Pari kysymystä heräsi kasauksen yhteydessä: onko kammet tarkoitus takoa kunnolla neliöakselille vai onko ideana että neliöakselin keskelle tulevat pultit työntävät kammen oikealle paikalle keskiöön päin? En muista purkuvaiheessa paljonko kammen ja keskiön välissä oli "ilmaa" mutta nyt jäi jonkun verran vaikka vedin pultit suhteellisen voimalla kiinni. Uusi keskiö oli millilleen vanhan levyinen eli siitä ei ole kysymys. Toinen kysymys koski lukkorengasta vasemmalla puolella, sitä en saanut enään kiinni eli ei suostunut kierteet nappaamaan uuteen keskiöön, olisiko pitänyt?
Tiedän hyvin voittajan tunteen kun saa pyörän antautumaan.
Ei kokemusta mutta seuraavaksi pyöräksi on ruvennut hihnaveto kiinnostamaan. Tosin ei sähköpyöränä. Sen verran mitä tutkinut, niin hankala muuttaa ketjuvedolle tehtyyn runkoon hihnaveto, koska hihna on yhtenäinen (ainakin Gatesin, jollain valmistajalla katkottava/uudelleenkiinnitettävä hihna joka maksaa paljon). Tuon hihnan yhtenäisyyden takia rungossa täytyy olla siis aukko, josta hihnan voi pujottaa paikoilleen, sekä takanapa pitää olla eteen-taakse liukuva jotta hihnan saa kireälle.Yksi talvi poljettu sähköläskillä, ja meni vähän hermot siihen kun takavaihtaja menee tukkoon lumesta ja ketjut pomppii hampaiden yli. Aloin miettimään päivitystä.
![]()
The Kindernay XIV Fatbike internal gear hub: What it is & why you want one
What is the Kindernay XIV Fatbike internal gear hub? We explain to you all advantages and why every fatbike should be equipped with Kindernay.blog.kindernay.com
Nyt kiinnostaa helvetisti tuollainen napavaihdepaketti ja hihnaveto. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Nyt kiinnostaa helvetisti tuollainen napavaihdepaketti ja hihnaveto. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?![]()
The Kindernay XIV Fatbike internal gear hub: What it is & why you want one
What is the Kindernay XIV Fatbike internal gear hub? We explain to you all advantages and why every fatbike should be equipped with Kindernay.blog.kindernay.com
Viime marraskuussa hankin hihnapyörän alfine 8 vaihteistolla. Alle tuhat kilometriä takana ettei ole vielä paljoa kokemuksia. Työmatka-ajoon on ollut ihan sopiva. Gates cdx on kestävämpi osasarja kuin cdn.Yksi talvi poljettu sähköläskillä, ja meni vähän hermot siihen kun takavaihtaja menee tukkoon lumesta ja ketjut pomppii hampaiden yli. Aloin miettimään päivitystä.
![]()
The Kindernay XIV Fatbike internal gear hub: What it is & why you want one
What is the Kindernay XIV Fatbike internal gear hub? We explain to you all advantages and why every fatbike should be equipped with Kindernay.blog.kindernay.com
Nyt kiinnostaa helvetisti tuollainen napavaihdepaketti ja hihnaveto. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Viime marraskuussa hankin hihnapyörän alfine 8 vaihteistolla. Alle tuhat kilometriä takana ettei ole vielä paljoa kokemuksia. Työmatka-ajoon on ollut ihan sopiva. Gates cdx on kestävämpi osasarja kuin cdn.
Minulla on Garmin Edge Explore 2. Menee ohjainkannattimeen kiinni vain silloin kun on tarvetta navigoinnille, muuten pärjäilen urheilukellolla.Onko suosituksia pienen budjetin pyöräilytietokoneen hankintaan?
Aiemmin ollut quadlockilla puhelin kiinni navigointia varten mutta luurin vaihduttua mietin jos tuohon tankoon laittaisi ihan pyöräilytietokoneen kiinni. Ei ole aiempaa kokemusta kyseisistä laitteista mutta toivoisin navigointia, matka- ja nopeusmittaria, plussaa jos yhteys puhelimeen musiikinhallintaa varten.
Ajattelin että käytetyiltä markkinoilta voisi löytyä hyviä vehkeitä sopivaan hintaan, ns edellisiä malleja
Mistähän tuo voisi johtua tai mitä tuossa kannattaisi alkaa remontoimaan? Vaihteensiirtäjä, vaijeri tai säädöt? Keskiön laakerit? Voiko pelkkä lika ja rapa aiheuttaa tuollaista?
Hyvää järkeilyä kieltämättä ja vielä ollut tuo sama kuin minulla kun ajattelin ettei johtuisi ketjusta. Nyt viestisi jälkeen sitä ajatteleekin että aika loogista että se voi olla nimenomaan se ketju.Minulla (tosin hihnaveto) syyllinen oli se että hihna hyppäsi takarattaalla pykälän yli kun runttasi kunnolla. Aika eri rauta toki, mutta tuo mekaanisen kuuloinen lonksaus / rusaus / pamahdus ja pieni nykäisy tyhjää polkimella oli ihan just miltä se tuntui. En meinannut millään uskoa että noin käy, mutta sitten pyörähuollon kaveri katsoi sivusta kun mä poljin niin hyppäsihän se.
Ketju ei toki veny läheskään niin pahasti kuin hihna, mutta jos se on jo valmiiksi kulunut ja löysällä niin kannattaa tuokin tsekata.
Luulis että tyhjää se ei voi vetää mistään muusta kuin ketjusta, vapaarattaasta tai napavaihteesta, ja mun maallikkokäsitys on että noi kaksi viimeeksi mainittua on aika varmatoimisia. Ja vielä hataramman pohjan päättely menis niin että jos vapaaratas ei pelaisi niinkuin pitää niin se hyppäys tulis kun aloittaa polkemisen, ei siinä kun runttaa maksimiväännöllä.
No tältä se nyt tosiaan vaikuttaa kun tässä tuon ravallon viestinkin luki.Ketjun hyppäys tuota yleisimmin aiheuttaa. Ei se liiankaan kireällä saa olla, mutta jos ihan selvästi roikkuu niin kannattaa kiristää.
Ketjun pitää liikkua noin 1-1,5 cm, ei enempää. Eli jos on liian löysällä, niin ensiksi kokeilisin kiristää ketjua ja testaisin loppuuko pauke. Helppo kiristää puoli kerrallaan, eli löysyttää toisen puolen mutteria renkaasta ja vääntää rengasta, jolloin ketju kiristyy, sitten mutteri kiinni ja toiselta puolelta löysyttää ja vääntää sen verran, että rengas on suorassa.Omia "tutkimuksia" ja huomioita: Ketju on löysä/löystynyt mutta mutuilisin silti ettei vika johtuisi ketjusta vaan juontuisi jostain muualta. Ketju on myös vaihdettu viime kesänä yhdessä etu- ja takahammasrattaiden kanssa. Jostain syystä se on ruostunut pahasti jo nyt vaikka öljyttiin kyllä vaihdon yhteydessä sekä ketjut että rattaat.
Nyt saa vain toivoa etten ole asentanut rengasta jo valmiiksi ääriasentoon, jolloin sen kiristäminen ei onnistu kuin ketjua katkomallaKetjun pitää liikkua noin 1-1,5 cm, ei enempää. Eli jos on liian löysällä, niin ensiksi kokeilisin kiristää ketjua ja testaisin loppuuko pauke. Helppo kiristää puoli kerrallaan, eli löysyttää toisen puolen mutteria renkaasta ja vääntää rengasta, jolloin ketju kiristyy, sitten mutteri kiinni ja toiselta puolelta löysyttää ja vääntää sen verran, että rengas on suorassa.
On olemassa ketjuja joissa on ruostesuojaus. Kaikissa ei ole.Nyt saa vain toivoa etten ole asentanut rengasta jo valmiiksi ääriasentoon, jolloin sen kiristäminen ei onnistu kuin ketjua katkomalla
No, jos jotain, niin muistaa ensi kerralla tehdä järkevästi/oikein.
Sitä en oikein ymmärrä että miten se ketju on niin ruosteessa. Joku yli 10 vuotta vanha pyörän ketju ei ole ruostunut yhtään ja viime kesänä vaihdettu on. Laatueroja?
Päivittäisessä käytössä olevan pyörän ketjujen puhdistus ja öljyäminen pitäisi olla ehkä ennemminkin viikottainen operaatio kuin vuosittainen.Ketju on myös vaihdettu viime kesänä yhdessä etu- ja takahammasrattaiden kanssa. Jostain syystä se on ruostunut pahasti jo nyt vaikka öljyttiin kyllä vaihdon yhteydessä sekä ketjut että rattaat.
Äh, noinkaan yksinkertaista asiaa en tullut ajatelleeksi kun ketjua ostin. Täytyypä jatkossa ostaa muuta kuin halvinta. Oletin että kun noin yksinkertainen asia, kuin pyöränketjut, niin ei olisi kauheasti merkitystä mitä ostaa. Siis peruspyörään, erikseen sitten sähköpyörät ja muut.On olemassa ketjuja joissa on ruostesuojaus. Kaikissa ei ole.
Puhdistusta olenkin tehnyt aina kun vähänkin tarvetta, tosin lähinnä harjan kanssa, mutta ettäkö öljytäkin pitäisi viikottain? :OPäivittäisessä käytössä olevan pyörän ketjujen puhdistus ja öljyäminen pitäisi olla ehkä ennemminkin viikottainen operaatio kuin vuosittainen.![]()
Just tämä näin! Minäkään en ole tottunut mihinkään öljyämiseen kun pyörät on pyörineet samoilla ketjuilla jopa vuosikymmeniä.Tos on mulla joku 30 vuotta vanha 3-vaihteinen Helkama. Todennäköisesti alkuperäinen ketju ja ei ole rasvattu varmaan vuosiin. Ulkokumitkin sileät (harmaat, liekö nekin alkuperäiset) mutta ei yhtään (pinta)halkemaa joka nykykumien sivussa tulee muutamassa vuodessa. Ennen nämä tehtiin kestämään.
Juuri näin. Hinnat alkaen -vaihdenavassa on häviötkin jo sitä luokkaa, että se ketjun tolkuton huolto ei tuota läheskään samaa hyötyä kuin ulkoisilla vaihteilla.No niin. Vanhoissa "helkamoissa" ketjut kestää kun niillä ei ajeta.
Ainakaan samoja kilometrejä mitä harrastepyörällä.
Ja kun se 30v pyörän ketju on jollain moottorisahan teräketjuöljyllä voideltu, on se kerännyt ihan jumalattoman talmakerroksen mikä sitä ketjua sitten suojaa.
Toimii varmaan napavaihteisessa, mutta ei ratasvaihteisessa.
Ajamattomuus toki "suojaa" ketjua mutta kuten itsekin sanot, niin kyllä niissä vanhoissa pyörissä useimmiten on "talmakerros" ketjua suojaamassa. Tuntuu myös toimivan kun ei haittaa menoa mitenkään. Ekassa viestissäni myös jo kirjoitin että kyse on napavaihdepyörästä eli juuri sitä "old schoolia" tulee suosittua kun se tuntuisi olevan huoltovapain ja idioottivarmin tapa pyöräillä.No niin. Vanhoissa "helkamoissa" ketjut kestää kun niillä ei ajeta.
Ainakaan samoja kilometrejä mitä harrastepyörällä.
Ja kun se 30v pyörän ketju on jollain moottorisahan teräketjuöljyllä voideltu, on se kerännyt ihan jumalattoman talmakerroksen mikä sitä ketjua sitten suojaa.
Toimii varmaan napavaihteisessa, mutta ei ratasvaihteisessa.
Ketjut on muuten ruostunut kyllä aina.
Mitä tulee tohon isolla vaihteella lonksumiseen niin kuulostaa, että vapaaratas on antautumassa.
Se ketju tuskin hyppii, ellei sitä ole jätetty ihan järjettömän löysälle ja/tai rattaat on ihan loppu ja niille tarjotaan uuttaa ketjua.
Pitäisi hommata piki/hiekkateille uusi pyörä ja budjetti olisi noin 2k luokkaa. En näistä oikein mitään tiedä muutakuin, että testasin kaverin gravelipyörää ja sehän rullasi ihan hurjan hyvin niin varmaan jotain semmoista etsin sitten. Semmoisia 50km lenkkejä. Mikä olisi tässä hintaluokassa hyvä vaihtoehto?
Aktiivisena, omia välineitä huoltavana pyöräilijänä sanoisin, että sinne voimansiirtoon hukkuu jopa 20-40W tehoja likaisella ketjulla. Eli hyvinkin ilmeinen käytännön haitta, etenkin ku peruspolkijan anaerobinen kynnys on alle 200W. Paras olisi puhdistaa kevyesti ja öljytä säännöllisesti vaikka edellämainitusti kerran viikossa. Aikaa ja vaivaa mennee sen 10-15 minuuttia kerralla kun puhdistaa voitelun lisäksi. Palkkiona on sitten siisteys, varaosan käyttöiän pidentyminen ja ongelmia välttävä lopputulos.Ehkä harkitsen myös tuota "talmakerrosta" kun se tuntuu kerran ketjua suojaavan eikä (napavaihdepyörässä) ilmeisesti muuten mitään haittaakaan.
Hieman yllättäen huomasin ettei täällä ole ollut mitään puhetta siitä, että Favero on julkaissut Assioma Pro MX SPD -wattipolkimet. Hinta 749 euroa molempien jalkojen tehomittareista eli huomattavasti halvemmat kuin Garmin Rally XC200. Saatavuus näyttää olevan tosi huonoa mutta sitten kun näitä saa, niin myyvät varmaan kuin häkä ja varmaan nähdään alennuksia Garminin polkimissa. Tämä on hyvä huomioida jos on samassa tilanteessa kuin minä ja etsimässä SPD-wattipolkimia.
Favero Assioma PRO MX | MTB Power Meter Pedals SPD®
Discover Assioma PRO MX, our off-road power meter pedals for MTB XC Gravel, and CX. The lightest SPD® power meter pedals on the market.cycling.favero.com
Erityistä huomiota sen verran, että ohjaamon, tarkemmin ohjaustangon ja ohjainkannattimen päivitystä et saa muualta kuin Canyonilta, tai toisen käden kautta yksityishenkilöiden myymänä. Uusien hinta on siellä 300-400€ välimaastossa. Itse asiassa en näe Grizliin olevan vaihtoehtoista ohjaamoa olevan myynnissä heidän verkkokaupassa vaikka siellä muutama optio onkin muihin malleihin.Haussa olisi sähköpyörä pääasiallisesti työmatkakäyttöön (n. 20km suuntaan) plus satunnaiset pyörälenkit.
Huomio kiinnittyi tähän Canyonin malliin, mutta oma tietämys sähköpyöristä on niin pientä että en osaa sanoa komponenteista. Löytyykö tuosta mitään erityistä huomiota vai sopisiko tarkoitukseensa?
Grail:ON CF 7 | CANYON FI
Huomio kiinnittyi tähän Canyonin malliin, mutta oma tietämys sähköpyöristä on niin pientä että en osaa sanoa komponenteista. Löytyykö tuosta mitään erityistä huomiota vai sopisiko tarkoitukseensa?
Muuramessa toimiva Pole Bicycle Company on jättänyt konkurssihakemuksen Keski-Suomen käräjäoikeuteen 17.4. Syynä on maksukyvyttömyys.
Yhtiö on ollut tappiollinen koko toimintansa ajan. Yhtiön vuoden 2022 tilinpäätöksen mukaan liikevaihto oli 3,1 miljoonaa euroa ja nettotulos 1,4 miljoonaa euroa tappiollinen. Henkilöstöä oli tuolloin 15.
Kotimainen Pole konkurssiin -->
![]()
Suomalainen polkupyörävalmistaja konkurssiin
Tuotantokoneen rikkoutuminen oli yksi Pole Bicycle Companyn vastoinkäymisistä, mikä joudutti konkurssiin hakeutumista. Suurimpia velkojia ovat pankki ja alumiinitoimittaja.www.tekniikkatalous.fi
Muistikuva itsellä on että 500 euron pyörät myytiin 300 eurolla. Eli juuri sellaiset mitä ei keskimäärin harrastelijat edes mieti itselleen."Viime syksynä koko toimiala kärsi suurten pyöräverkkokauppojen konkursseista. Pyöriä dumpattiin markkinoille erittäin halvoin hinnoin."
Tämä oli yksi syistä.
Multa on kyllä menny ne erittäin halvat ohi.
Onhan näitä ollut, esim. Muut - Specialized Turbo Kenevo - sähkömaastopyöriä - täysjousto - 30% - 50%Multa on kyllä menny ne erittäin halvat ohi.
Mulla on joskus ollut pumppuja joissa ei ole tilaa prestan mutterille eli painaa koko ajan venttiiliä auki.Presta-venttiiliin ei mene millään ilmaa. Käytössä järeähkö jalkapumppu, semmoinen lattialla seisova siis. Siinä on kaksipäinen suulake jossa on joku kahva kyljessä -- mikähän funktio sillä? Koitin sormella että ilmaa tulee ihan hyvällä paineella kyllä siihen kapeampaan suulakepäähän joka Prestalle sopii. Eli ei pumpussa vikaa, kai.
Pitäis olla ok venttiilin tappi liikkuu varmaan hieman sisään ja ulos?Venttiilin kärjen "mutteri" on pyöräytetty auki niin että se kärki heiluu vapaana. Eli se on auki? Yritin painella kärkeä mutta ei se ainakaan sisemmäksi mennyt? Voiko vika olla tässä?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.