Pyöräily

Mikäs siinä alugearissa on vikana että pitää saada SRAM:n oma?

Tuskin siinä mitään vikaa on mutta SRAMin oma nyt ainakin istuu täydellisesti ketjuille ja sopii ulkonäön puolesta myös.

Tai sitten pidän molemmat, ei mikään kallis osa kuitenkaan ja kuluvaa kamaa sekin. Ja jos sattuu (en ole vertaillut) ovaalin muodossa olla eroja niin kokee nekin.
 
Nojuu, ohan tossa pointtia, ei sillä. Itellä shimanoissa toiminu muiden valmitajien etuleivät ilman ongelmia, esim alugearin.
 
Pojalle pitäisi hommata nyt maastopyörä ja semmoinen millä ajelisi useamman vuoden. Olen ajatellut tilata pyörän tuolta max 600€ budjetilla https://www.bike-discount.de/en/ , mutta mikä koko menisi tuollaiselle 150cm polkijalle. 26" tuumaisilla pyörillä varmasti sopiva esim tämä: https://www.bike-discount.de/en/cube-acid-260-disc-black-n-green

Vai olisiko 27,5" tuumaisilla renkailla ja pienellä runkokoolla jo sopiva tuon kokoiselle. esim tämä: https://www.bike-discount.de/en/cube-aim-pro-shiftverde-n-black , vai näyttäisikö tuo ihan naurettavan isolta?

Ja onko nuo pyörät muuten hintalaatusuhteeltaan ok vai onko sitten sama tuolla budjetilla lähteä jostain kivijalkakaupasta ostelemaan?
 
Pojalle pitäisi hommata nyt maastopyörä ja semmoinen millä ajelisi useamman vuoden. Olen ajatellut tilata pyörän tuolta max 600€ budjetilla https://www.bike-discount.de/en/ , mutta mikä koko menisi tuollaiselle 150cm polkijalle. 26" tuumaisilla pyörillä varmasti sopiva esim tämä: https://www.bike-discount.de/en/cube-acid-260-disc-black-n-green

Vai olisiko 27,5" tuumaisilla renkailla ja pienellä runkokoolla jo sopiva tuon kokoiselle. esim tämä: https://www.bike-discount.de/en/cube-aim-pro-shiftverde-n-black , vai näyttäisikö tuo ihan naurettavan isolta?

Ja onko nuo pyörät muuten hintalaatusuhteeltaan ok vai onko sitten sama tuolla budjetilla lähteä jostain kivijalkakaupasta ostelemaan?
Xs kokoisena vois nippa nappa mennä.
Ihan sama mikä rengaskoko on.
Sitä kuuluisaa kasvunvaraa siinä sitten on.
Tossa hintaluokassa on kyllä melko sama mistä kattelee.
Tarjouksia kyttäämällä voi löytyä ihan hyvää kotimaastakin.
Käytetty 10v vanha "paremman pään" pyöräkin ajaa asiansa. Noissa halvemmissa kuitenkin halvat (lue rimpulat) osat.
 
Muistaako joku, että onko spessulta tullut "kevät ale kamppiksia" esim. viime vuoden malleihin liittyen ollenkaan? Trek aloitti ainakin omat hintafestinsä.

Toki tuo Trekin hommakin on enemmän "ei kauppa käy näillä koronainflaatiohinnoilla, tuodaampa takas lähemmäs järkihintoja".
 
Mitä työkaluja tarvitaan muutaman vuoden ikäisen nuorten maastopyörän keskiölaakerin vaihtoon? Oletan että on DIY homma mutta kysytään nyt ensin täältä. Mistä kannattaisi etsiä uusia laakereita?
 
Pojan vanhassa pyörässä takanapa ”heiluu” vaikka mutterit ovat kireellä. Voiko tuolle tehdä mitään ? Pyörä Fixie Inc halpis. Roskiin toi varmaan kyllä menee.
 
Pojan vanhassa pyörässä takanapa ”heiluu” vaikka mutterit ovat kireellä. Voiko tuolle tehdä mitään ? Pyörä Fixie Inc halpis. Roskiin toi varmaan kyllä menee.
Jos napa on kuulalaakereilla, laakereita pitää aika ajoin kiristää - hyvä olisi samalla rasvata laakerit. Navan avaamiseen tarvitsee yleensä 13mm ja 15mm ohkaset avaimet. Ei siis riitä että navan päissä olevat mutterit on kireällä jotka tulee haarukasta läpi.
 
Jos napa on kuulalaakereilla, laakereita pitää aika ajoin kiristää - hyvä olisi samalla rasvata laakerit. Navan avaamiseen tarvitsee yleensä 13mm ja 15mm ohkaset avaimet. Ei siis riitä että navan päissä olevat mutterit on kireällä jotka tulee haarukasta läpi.
Ja lisäyksenä jos on siis kartiolaakereilla, eli kuulat on irtonaisia.
Ja kiristys sanana vähän huono koska ihan karvan pitää jäädä klappia.
 
  • Tykkää
Reactions: MI7
Puolisolle pitäisi jonkinlaista työmatkafillaria katsella. Saako max 500€ minkäänlaista järkevää, jossa olisi riittävästi vaihteita semijyrkkiin mäkiin? Lähes pelkästään asfalttiajoon.
 
Paappa kuva keskiöstä niin lähdetään siitä.
1000014595.jpg


Riittääkö tämä kuva kertomaan?
 
1000014595.jpg


Riittääkö tämä kuva kertomaan?
Olisko tämä vanha shimanon kartiomallin napa (kopio, ainakin kampien tulpan logo on kiinalaisen prowheelin).
Eli saattaa mennä säätämälläkin, ellei ole ruosteessa.
Kampi tarttis saada pois niin näkee millainen työkalu sopii laakerien säätämiseen.
Ja jo kampien irrotus vaatii ulosvetimen.
Eli käytännössä tarttee 3 työkalua purkamiseen ja säätämiseen, joten rupee hommasta järki katoamaan, jos tarttee kaikki hommata.
 
Olisko tämä vanha shimanon kartiomallin napa (kopio, ainakin kampien tulpan logo on kiinalaisen prowheelin).
Eli saattaa mennä säätämälläkin, ellei ole ruosteessa.
Kampi tarttis saada pois niin näkee millainen työkalu sopii laakerien säätämiseen.
Ja jo kampien irrotus vaatii ulosvetimen.
Eli käytännössä tarttee 3 työkalua purkamiseen ja säätämiseen, joten rupee hommasta järki katoamaan, jos tarttee kaikki hommata.

Ok, tulpan irrotus onnistunee jollain ruuvarilla tms?

Onko linkkejä noihin työkaluihin niin tiedän alkaa katsomaan onko järkeä vai suosiolla pyörähuoltoon?
 
Hei, mulla on Canyon Pathlite 6 pyörä. Nakertaa kun ajaessa normaali housuilla, lahkeet likaantuu ketjusta. Alkaa jo laskemaan pyöräilyn käyttöä, kun ei viitsi liata housuja. Miten porukka on lisännyt noihin jotain ketjusuojaa? Mulla on Shimano m8100 36t eturatas ja ei tunnu löytyvän mitään ratkaisua. En kai voi olla ainut kenellä tämä ongelma on?
IMG_9413.JPEG
 
Hei, mulla on Canyon Pathlite 6 pyörä. Nakertaa kun ajaessa normaali housuilla, lahkeet likaantuu ketjusta. Alkaa jo laskemaan pyöräilyn käyttöä, kun ei viitsi liata housuja. Miten porukka on lisännyt noihin jotain ketjusuojaa? Mulla on Shimano m8100 36t eturatas ja ei tunnu löytyvän mitään ratkaisua. En kai voi olla ainut kenellä tämä ongelma on?
IMG_9413.JPEG
Ketjusuojia on myynnissä, mutta ite pyrkiny vaan pitää ketjut puhtaana ja käyttää kuivaa öljyä, niin lahkeetkin ollu puhtaat. Muutenkin puhtaat ketjut helpompi pitää puhtaana, kun likasia kejuja hinkkailla.
 
Ok, tulpan irrotus onnistunee jollain ruuvarilla tms?

Onko linkkejä noihin työkaluihin niin tiedän alkaa katsomaan onko järkeä vai suosiolla pyörähuoltoon?
Kammet irtoaa Super B Classic Kampityökalu | Motonet Oy
Ja ton 6 koloisen rinkulan voi kokeilla irrottaa tuurnalla ja vasaralla tai haka-avaimella. Tod. näk. pirun tiukassa.
"Virallinen avain"BBT-7 Bottom Bracket Lockring Wrench
Ja laakerin säätämiseen on monta vaihtoehtoa joita en voi antaa kun en näe mikä siellä kammen takana on.
Muovitulppa saattaa olla myös kierteillä, koska kierre siellä kuitenkin on, joten en lähtis heti kaivamaan ruuvarilla.
 
Ei tuohon direct mount kampeen oikeen saa järkevästi ketjusuojaa, pitäisi ehkä vaihtaa direct mount rattaan tilalle spideri, johon sitten hommaa erillisen rattaan ja suojan, eli siis semmonen bash guard mallisen.

Helpoin tapa tosin olisi käyttää pyöräilyyn soveltuvaa housua, jossa on kapea lahje ja pitää ketju mahdollisimman puhtaana.
 
Hei, mulla on Canyon Pathlite 6 pyörä. Nakertaa kun ajaessa normaali housuilla, lahkeet likaantuu ketjusta. Alkaa jo laskemaan pyöräilyn käyttöä, kun ei viitsi liata housuja. Miten porukka on lisännyt noihin jotain ketjusuojaa? Mulla on Shimano m8100 36t eturatas ja ei tunnu löytyvän mitään ratkaisua. En kai voi olla ainut kenellä tämä ongelma on?
IMG_9413.JPEG
Tykkimiehet ei ole kuulleetkaan näistä, mutta käyt hakeen särmärit lahkeeseen. :kahvi:
 
Hei, mulla on Canyon Pathlite 6 pyörä. Nakertaa kun ajaessa normaali housuilla, lahkeet likaantuu ketjusta. Alkaa jo laskemaan pyöräilyn käyttöä, kun ei viitsi liata housuja. Miten porukka on lisännyt noihin jotain ketjusuojaa? Mulla on Shimano m8100 36t eturatas ja ei tunnu löytyvän mitään ratkaisua. En kai voi olla ainut kenellä tämä ongelma on?

Valitettavasti ei ole mullakaan vinkata ketjunsuojaa, mutta perinteisen ketjuöljyn sijaan suosittelen käytettäväksi esim. squirt lubea, joka on vahapohjainen.

 
Hei, mulla on Canyon Pathlite 6 pyörä. Nakertaa kun ajaessa normaali housuilla, lahkeet likaantuu ketjusta. Alkaa jo laskemaan pyöräilyn käyttöä, kun ei viitsi liata housuja. Miten porukka on lisännyt noihin jotain ketjusuojaa? Mulla on Shimano m8100 36t eturatas ja ei tunnu löytyvän mitään ratkaisua. En kai voi olla ainut kenellä tämä ongelma on?
IMG_9413.JPEG

Säärystimet jalkoihin, yksi malli linkissä

 
Itse työnnä lahkeen sukkaan, jos joskus harvoin ajelen farkut jalassa pyörällä. Yleisesti ottaen suosittelen hommaan ihan pyöräilyhousuja. Itse siirryin niihin jokunen vuosi sitten myös työmatkailussa, enkä ole katunut päätöstä.
 
Kammet irtoaa Super B Classic Kampityökalu | Motonet Oy
Ja ton 6 koloisen rinkulan voi kokeilla irrottaa tuurnalla ja vasaralla tai haka-avaimella. Tod. näk. pirun tiukassa.
"Virallinen avain"BBT-7 Bottom Bracket Lockring Wrench
Ja laakerin säätämiseen on monta vaihtoehtoa joita en voi antaa kun en näe mikä siellä kammen takana on.
Muovitulppa saattaa olla myös kierteillä, koska kierre siellä kuitenkin on, joten en lähtis heti kaivamaan ruuvarilla.

Muovitulppa lähti ihan sormilla kiertämällä, sen alla oli 14mm pultti joka lähti nätisti irti mutta mites tämä, mitä seuraavaksi, kammen ulosvetäjä?
1000014596.jpg
 
Kiitoksia

Tässä videossa aika hyvin näytetään työkalun käyttö, katselin että uudet keskiöt eivät paljoa maksa eli onko helpointa ottaa keskiö kokonaan irti ja marssia johonkin pyöräkauppaan sen kanssa?
Uusia keskiöitä saa alkaen 10e, niin uutta vaan tilalle. En ainakaan itse alkaisi laakereita vaihtelemaan.
 
Uusia keskiöitä saa alkaen 10e, niin uutta vaan tilalle. En ainakaan itse alkaisi laakereita vaihtelemaan.

Mikäs olisi paras paikka käydä hakemassa uusi tollaseen nuorten fillariin? Löytyykö näitä Stadiumeista yms vai ainoastaan erikoisliikkeistä? Lähinnä mietin että mitä halvempi sen parempi, lasten pyörässä ei niin hirveän tarkkaa kunhan jotenkuten toimii
 
Mikäs olisi paras paikka käydä hakemassa uusi tollaseen nuorten fillariin? Löytyykö näitä Stadiumeista yms vai ainoastaan erikoisliikkeistä? Lähinnä mietin että mitä halvempi sen parempi, lasten pyörässä ei niin hirveän tarkkaa kunhan jotenkuten toimii
Niin siis just samanlaista et löydä juuri mistään.
Tuoreempaa nelikanttia löytyy ainakin motoneteistä, mutta siihen tarttee sitten taas erilaisen keskiötyökalun.
 
Niin siis just samanlaista et löydä juuri mistään.
Tuoreempaa nelikanttia löytyy ainakin motoneteistä, mutta siihen tarttee sitten taas erilaisen keskiötyökalun.

Oletan että keskiötyökalulla tarkoitat tuota erikoishylsyä jollaista tuossa videossakin käytettiin räikän päässä?
 
Ensin käyt ostamassa biltemasta kammen ulosvetimen ja nakuttelet kammen irroittamisenjälkeen vasaralla ja ruuvimeisselillä/taltalla vanhan laakerin auki. Sitten mittaat/katsot suoraan laakerista leveyden ja käyt ostamassa samanlevyisen tilalle ja nakuttelet sen joko vasaralla ja taltalla kiinni tai vaihtoehtoisesti kiristät linkkaamallani avaimella. Avaimella homma menee helpommin, mutta maksaa muutaman euron enemmän. Keskiölaakerina voit käyttää myös Shimanon vastaavaa(joka on todennäköisesti laadukkaampi), mutta kalliimpi.

 
Tuossa videossakin tuo näytti olevan muovinen laakerin "rengas", noinko voi ruuvarilla naputella auki ilman että rikkoo sen?

Se on toki vaarana, varsinkin jos laakeri on ollut paikallaan kauan ja ylitiukkaan kiristettynä. Onkos tuo kiristysrengas muovia vai metallia sinun pyörässäsi? Jos se on metallia, niin siinä tapauksessa se kestää naputtelun todennäköisesti hyvin, kunhan et samalla iske lommoa rungon keskiömuhviin.
 
Tuossa videossakin tuo näytti olevan muovinen laakerin "rengas", noinko voi ruuvarilla naputella auki ilman että rikkoo sen?
Varsinkin halvemmissa kasetti keskiöissä vasen kuppi on usein muovia.

Tuossa sun kiinni olevassa keskiössä lukkorengas on metallia ja pitäis lähteä naputtelemalla jonka jälkeen myös kuppi on löysemmällä, kierre todennäköisesti oikea kätinen.

Sen sijaan oikea kuppi on usein kokeneellekin usein haastava, apuna on käytetty pitkää jatkovartta ruuvipenkki kiinnitystä ja uskoon taipuvat rukousta.....
Jos pääset sinne asti kierre todennäkoisesti vasen kätinen.

Kierteistä sen verran että 80% todennäköisyydellä britti (ISO) kierre ja kampien viiste jis.
 
Varsinkin halvemmissa kasetti keskiöissä vasen kuppi on usein muovia.

Tuossa sun kiinni olevassa keskiössä lukkorengas on metallia ja pitäis lähteä naputtelemalla jonka jälkeen myös kuppi on löysemmällä, kierre todennäköisesti oikea kätinen.

Sen sijaan oikea kuppi on usein kokeneellekin usein haastava, apuna on käytetty pitkää jatkovartta ruuvipenkki kiinnitystä ja uskoon taipuvat rukousta.....
Jos pääset sinne asti kierre todennäkoisesti vasen kätinen.

Kierteistä sen verran että 80% todennäköisyydellä britti (ISO) kierre ja kampien viiste jis.

Nyt päästy siihen vaiheeseen että kammet on irti ja vasemman puolen lukkorengas lähti myös ruuvarilla + kuminuijalla napauttamalla helposti.

Mutta ilmeisesti tämä oikea puoli tarttee sen erikoishylsyn jotta saa auki? Vai lähtiskö tämäkin ruuvarilla naputtamalla, vähän vaikeampi päästä tuonne mutta ennenkuin lähen rikkomaan pyörää, työkaluja ja itseäni niin kysyn vielä täältä fiksummilta.

ilmeisesti biltemastakin löytyisi tähän hylsy Keskiölaakerin asennustyökalu

1000014661.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt päästy siihen vaiheeseen että kammet on irti ja vasemman puolen lukkorengas lähti myös ruuvarilla + kuminuijalla napauttamalla helposti.

Mutta ilmeisesti tämä oikea puoli tarttee sen erikoishylsyn jotta saa auki? Vai lähtiskö tämäkin ruuvarilla naputtamalla, vähän vaikeampi päästä tuonne mutta ennenkuin lähen rikkomaan pyörää, työkaluja ja itseäni niin kysyn vielä täältä fiksummilta.

ilmeisesti biltemastakin löytyisi tähän hylsy Keskiölaakerin asennustyökalu
Kannattaa käydä hylsy ostamassa. Tarviit sitä kuitenkin asennusvaiheessa, että saat kireälle laitettua.
 
Nyt päästy siihen vaiheeseen että kammet on irti ja vasemman puolen lukkorengas lähti myös ruuvarilla + kuminuijalla napauttamalla helposti.

Mutta ilmeisesti tämä oikea puoli tarttee sen erikoishylsyn jotta saa auki? Vai lähtiskö tämäkin ruuvarilla naputtamalla, vähän vaikeampi päästä tuonne mutta ennenkuin lähen rikkomaan pyörää, työkaluja ja itseäni niin kysyn vielä täältä fiksummilta.

ilmeisesti biltemastakin löytyisi tähän hylsy Keskiölaakerin asennustyökalu
Ah mulla oli mielessä toisenlainen rakenne, mutta eiköhän tuo bilteman työkalu sovi jolla koko kasettihylsyn pitäis lähteä.
Ja kierre todennäköisesti vasenkätinen.
 
Ah mulla oli mielessä toisenlainen rakenne, mutta eiköhän tuo bilteman työkalu sovi jolla koko kasettihylsyn pitäis lähteä.
Ja kierre todennäköisesti vasenkätinen.

Tässä kävi juuri niin kuin täällä vähän peloteltiin eli oikean puolen kierteet ei lähde millään auki. Oon nyt vetänyt siihen puoli pulloa CRC:tä josko vähän auttaisi mutta muuten alkaa jo vähän huumori loppua. Toivon että kyseessä on nimenomaan vasenkäden kierre eli aukeaa myötäpäivään, muuten on kohta kierteet paskana pyörästä.

Oliko tähän jotain kuningasideoita? Auttaisiko kuumailmapuhaltimen käyttö, mietin että saako sillä jotain muutakin vahinkoa kuin mahdolliset maalivauriot jotka ei sinänsä paljoa haittaa.

Joku taisi kirjoittaa että laittaa hylsyn ruuvipenkkiin kiinni ja pyörittää pyörää päällä mutta vaikea nähdä miten saisi hylsyn pysymäään urissa tällä tavalla.
 
Oliko tähän jotain kuningasideoita?

Sulla on varmaan tossa Bilteman hylsyssä joku varsi kiinni, oletko kokeillut käyttää jatkovartta jotta saat lisää vipuvoimaa? Ajaa siis aikalailla saman asian kuin tuo pyörän pyörittäminen "kiinteän" hylsyn päällä. Joskus auton renkaan pultti jämähtänyt niin tiukkaan kiinni että on pitänyt laittaa metrinen metalliputki kiinni avaimen varteen että on saanut väännettyä auki...
 
Sulla on varmaan tossa Bilteman hylsyssä joku varsi kiinni, oletko kokeillut käyttää jatkovartta jotta saat lisää vipuvoimaa? Ajaa siis aikalailla saman asian kuin tuo pyörän pyörittäminen "kiinteän" hylsyn päällä. Joskus auton renkaan pultti jämähtänyt niin tiukkaan kiinni että on pitänyt laittaa metrinen metalliputki kiinni avaimen varteen että on saanut väännettyä auki...

Joo siinä on about 30cm räikkävarsi kiinni tällä hetkellä, pitäs lähteä hakemaan kunnon jatkovartta Motonetistä jos ei muuten aukea.
 
Tässä kävi juuri niin kuin täällä vähän peloteltiin eli oikean puolen kierteet ei lähde millään auki. Oon nyt vetänyt siihen puoli pulloa CRC:tä josko vähän auttaisi mutta muuten alkaa jo vähän huumori loppua. Toivon että kyseessä on nimenomaan vasenkäden kierre eli aukeaa myötäpäivään, muuten on kohta kierteet paskana pyörästä.

Oliko tähän jotain kuningasideoita? Auttaisiko kuumailmapuhaltimen käyttö, mietin että saako sillä jotain muutakin vahinkoa kuin mahdolliset maalivauriot jotka ei sinänsä paljoa haittaa.

Joku taisi kirjoittaa että laittaa hylsyn ruuvipenkkiin kiinni ja pyörittää pyörää päällä mutta vaikea nähdä miten saisi hylsyn pysymäään urissa tällä tavalla.
Lisää momenttia niin kyllä se jossain pisteessä periksi antaa.
Olen perinteisempien keinojen puuttuessa viritellyt köydenpätkän avaimen varren, sisäkierteisen kappaleen (rungon) ja vapaavalintaisen kapulan ympärille (kiintolenkki tjsp.). Kapulaa kääntämällä saat köyttä kireämmälle ja avaimen vartta runkoa kohti.

PS. Varo rikkomasta räikkää. Eivät välttämättä kestä jatkovarsia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 537
Viestejä
4 491 590
Jäsenet
74 255
Uusin jäsen
Kappa25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom