Pyöräily

Lisää momenttia niin kyllä se jossain pisteessä periksi antaa.
Olen perinteisempien keinojen puuttuessa viritellyt köydenpätkän avaimen varren, sisäkierteisen kappaleen (rungon) ja vapaavalintaisen kapulan ympärille (kiintolenkki tjsp.). Kapulaa kääntämällä saat köyttä kireämmälle ja avaimen vartta runkoa kohti.

PS. Varo rikkomasta räikkää. Eivät välttämättä kestä jatkovarsia.

Löysin tällaisen videon ja tämähän on fiksu eli tarpeeksi pitkä pultti hylsytyökalusta läpi ja neliövarren sisään kierteisiin, pysyy hylsy paikallaan. Sitten vaan 24mm hylsy perään ja pitkä jatkovarsi kiinni.

 
Kannattaa koittaa puhallin ei vielä maalia polta, lämpö siirtyy pois.
Mitä materiaalia runko on näyttää alulta, jos näin niin saattaa olla että keskiö on hitsautunut kiinni.

En osaa sanoa, kyseessä Scottin lasten/nuortenpyörä. Noinkohan olisi alumiinirunko, voisi kuvitella että olisi halvempaa tehdä teräksestä tms?

Kumpikohan olisi parempi, 600mm nivelväännin vai paineilma mutterinväännin? Löytyy pieni kompura, aukeiskohan sillä parhaiten?
 
Viimeksi muokattu:
Iskevä väännin on hyvä. Se isku irrottaa kiinni ruostunutta paljon paremmin kuin mikään vipuvarsi. Halvalla akkukäyttöisellä vääntimellä olen irrottanut keskiön mikä ei käsin liikahtanut millään.
 
Ite kyllä antaisin myös lämpöä tuohon keskiön alueelle, jos sellainen mahdollisuus töykaluarsenaalista löytyy. Ei siitä haittaakaan ole. Materiaali selviää magneetilla, jos tarttuu niin on terästä, jos ei niin alumiinia. Ei tuo alumiini mitenkään eksoottinen materiaali ole ollut viimeseen 20 vuoteen minkään hintaluokan pyörissä.
 
Ite kyllä antaisin myös lämpöä tuohon keskiön alueelle, jos sellainen mahdollisuus töykaluarsenaalista löytyy. Ei siitä haittaakaan ole. Materiaali selviää magneetilla, jos tarttuu niin on terästä, jos ei niin alumiinia. Ei tuo alumiini mitenkään eksoottinen materiaali ole ollut viimeseen 20 vuoteen minkään hintaluokan pyörissä.

Oletan että lämpöä tulisi antaa rungolle keskiön ympärillä jotta se laajenisi hieman ja siten irtoaisi tuosta vaihdettavasta keskiöstä? Netistä luettuna moni antanut lämpöä tuolle keskiölle itselleen mutta jotenkin tuntuu ettei sitä kannata entisestään laajentaa koska sehän vain vaikeuttaa irroitusta?
 
Oletan että lämpöä tulisi antaa rungolle keskiön ympärillä jotta se laajenisi hieman ja siten irtoaisi tuosta vaihdettavasta keskiöstä? Netistä luettuna moni antanut lämpöä tuolle keskiölle itselleen mutta jotenkin tuntuu ettei sitä kannata entisestään laajentaa koska sehän vain vaikeuttaa irroitusta?
Idea taitaa olla ainoastaan, että saadaan lämpöliikettä aikaiseksi. Oli liike sitten laajenemaan tai supistumaan päin, se saattaa murtaa hapettumat kierteiden välistä ja helpottaa irrotusta.
 
Oletan että lämpöä tulisi antaa rungolle keskiön ympärillä jotta se laajenisi hieman
Tuo on hyvä paikka niin runko laajenee, tosin kaikki liikkuminen on hyvästä niin ehkä kierteen välys kasvaa.
Jos sulla on jotain WD40 tyyppistä tököttiä niin laita sitäkin lämpö auttaa siirtymään haluttuun paikkaan.
Ehkä öljyn suihkutus myös vasemmalta puolelta.
Ja olethan koittanut vääntää molempiin suuntii?
 
Ja olethan koittanut vääntää molempiin suuntii?

No vähän kokeilin vetää myös vastapäivään mutta kun kaikki muu tähän asti on stemmannut ohjeiden kanssa niin olen 99% varma että se aukeaa myötäpäivään.

Olisi toki tämäkin kiva varmistaa mutta kun en oikein tiedä onko valmistajan tms merkkejä missään.

Ja CRCtä olen vetänyt about joka suunnasta, myös toiselta puolelta mistä kierre aukesi nätisti ja sain laakerit sieltä ulos.
 
Olisi toki tämäkin kiva varmistaa mutta kun en oikein tiedä onko valmistajan tms merkkejä missään.
Italialaisessa keskiössä se voisikin olla oikeakätinen, mutta ovat harvinaisempia.
Mittaamalla voit varmistaa. Eroa englantilaiseen ei tosin näyttäisi olevan kuin milli-pari, sekä kierteen halkaisijassa että muhvin leveydessä:
 
Tekeekö gravel henkisessä pyörässä mitään tällaisilla (VYTYV Aviator RT39 Disc Carbon Tubular TOP EDITION) vanteilla:


Kun näyttää olevan vapaarattaalle SRAM 12 vaihteisen maastopakan mahdollisuus myös.

Jos ei 40mm leveä gravel rengas istu niin 32 ainakin luulis menevän.

…jos vaikka käytettyinä tms. sattuis vastaan.
 
Jos sen sais liikkumaan ihan mihin vaan ;)
Noh kikka seuraava: koita hakata keskiötä vasaralla mut ei raamia, maalit lähtee.

Tehtaalla osat kiinnitetään useimiten kuivana ja tää on sitten seuraus :(

Noniin, lopussa kiitos seisoo. En tiedä oliko se CRC liotus, kuumailmapuhallin (keskiöön ja runkoon ympärillä), pari napakkaa kumivasaran mojautusta keskiöön vai mikä mutta halpis akkumopolla meni noin sekunti ja lähti kierteillä pyörimään (myötäpäivään) nätisti.

Keskiö vaihdettu ja pyörä näyttää toimivan.

Pari kysymystä heräsi kasauksen yhteydessä: onko kammet tarkoitus takoa kunnolla neliöakselille vai onko ideana että neliöakselin keskelle tulevat pultit työntävät kammen oikealle paikalle keskiöön päin? En muista purkuvaiheessa paljonko kammen ja keskiön välissä oli "ilmaa" mutta nyt jäi jonkun verran vaikka vedin pultit suhteellisen voimalla kiinni. Uusi keskiö oli millilleen vanhan levyinen eli siitä ei ole kysymys. Toinen kysymys koski lukkorengasta vasemmalla puolella, sitä en saanut enään kiinni eli ei suostunut kierteet nappaamaan uuteen keskiöön, olisiko pitänyt?
 
Noniin, lopussa kiitos seisoo. En tiedä oliko se CRC liotus, kuumailmapuhallin (keskiöön ja runkoon ympärillä), pari napakkaa kumivasaran mojautusta keskiöön vai mikä mutta halpis akkumopolla meni noin sekunti ja lähti kierteillä pyörimään (myötäpäivään) nätisti.

Keskiö vaihdettu ja pyörä näyttää toimivan.

Pari kysymystä heräsi kasauksen yhteydessä: onko kammet tarkoitus takoa kunnolla neliöakselille vai onko ideana että neliöakselin keskelle tulevat pultit työntävät kammen oikealle paikalle keskiöön päin? En muista purkuvaiheessa paljonko kammen ja keskiön välissä oli "ilmaa" mutta nyt jäi jonkun verran vaikka vedin pultit suhteellisen voimalla kiinni. Uusi keskiö oli millilleen vanhan levyinen eli siitä ei ole kysymys. Toinen kysymys koski lukkorengasta vasemmalla puolella, sitä en saanut enään kiinni eli ei suostunut kierteet nappaamaan uuteen keskiöön, olisiko pitänyt?
Kammet kiristetään akselille pulteilla. Ei vaadi älytöntä momenttia, joku 5-6 Nm muistaakseni jos ei valmistaja ole muuta speksannut. Liialla kiristyksellä saat vain alumiinikammen kiinnitysreiän uuteen muotoon tai jopa kammen särki, joten älä ainakaan enempää kiristä jos on jo tiukassa.
Keskiön kierteet on saatava niin puhtaiksi ja eheiksi, että laakerin saa pyöriteltyä loppuun asti käsin. Muuten tulee romua. Kierre on hieno, älä sorvaa sitä solmuun.
 
Noniin, lopussa kiitos seisoo. En tiedä oliko se CRC liotus, kuumailmapuhallin (keskiöön ja runkoon ympärillä), pari napakkaa kumivasaran mojautusta keskiöön vai mikä mutta halpis akkumopolla meni noin sekunti ja lähti kierteillä pyörimään (myötäpäivään) nätisti.
Tiedän hyvin voittajan tunteen kun saa pyörän antautumaan.

Pari kysymystä heräsi kasauksen yhteydessä: onko kammet tarkoitus takoa kunnolla neliöakselille vai onko ideana että neliöakselin keskelle tulevat pultit työntävät kammen oikealle paikalle keskiöön päin? En muista purkuvaiheessa paljonko kammen ja keskiön välissä oli "ilmaa" mutta nyt jäi jonkun verran vaikka vedin pultit suhteellisen voimalla kiinni. Uusi keskiö oli millilleen vanhan levyinen eli siitä ei ole kysymys. Toinen kysymys koski lukkorengasta vasemmalla puolella, sitä en saanut enään kiinni eli ei suostunut kierteet nappaamaan uuteen keskiöön, olisiko pitänyt?
Pulttien kiristys riittää, tosin jos kammet jäävät löysälle niin alu kampien neliö kuluu pilalle.
Eiköhän tuo toimi ilman rengasta, ei tuota nykykeskiöissätaida edes olla.
 
Tiedän hyvin voittajan tunteen kun saa pyörän antautumaan.

Jes, kieltämättä tuntui hyvälle.

Iso kiitos kaikille neuvoista, kustannukset operaatiosta oli luokkaa 30e eli Biltemasta ostettiin kammenirroittaja, keskiöhylsy ja uusi keskiö. Huoltoliikkeessä olisi varmaan ollut yli satkun operaatio.
 
Yksi talvi poljettu sähköläskillä, ja meni vähän hermot siihen kun takavaihtaja menee tukkoon lumesta ja ketjut pomppii hampaiden yli. Aloin miettimään päivitystä.


Nyt kiinnostaa helvetisti tuollainen napavaihdepaketti ja hihnaveto. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
 
Yksi talvi poljettu sähköläskillä, ja meni vähän hermot siihen kun takavaihtaja menee tukkoon lumesta ja ketjut pomppii hampaiden yli. Aloin miettimään päivitystä.


Nyt kiinnostaa helvetisti tuollainen napavaihdepaketti ja hihnaveto. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Ei kokemusta mutta seuraavaksi pyöräksi on ruvennut hihnaveto kiinnostamaan. Tosin ei sähköpyöränä. Sen verran mitä tutkinut, niin hankala muuttaa ketjuvedolle tehtyyn runkoon hihnaveto, koska hihna on yhtenäinen (ainakin Gatesin, jollain valmistajalla katkottava/uudelleenkiinnitettävä hihna joka maksaa paljon). Tuon hihnan yhtenäisyyden takia rungossa täytyy olla siis aukko, josta hihnan voi pujottaa paikoilleen, sekä takanapa pitää olla eteen-taakse liukuva jotta hihnan saa kireälle.

Sen takia rungon muokkaus jälkikäteen hihnavedolle on hankalaa. Tässä kun vuoden sivusilmällä yrittänyt katsoa hihnavetoisia hybridejä tonnin hujakoilla, niin vaihtoehtoja on vähän ja saatavuus vielä vähäisempi. Vaihtoehtoina lähinnä Canyon Commuter (halvimmassa ei tarakan kiinityspisteitä), Cube Hyde Pro (ei saatavuutta), Marin Presidio 3 (ei saatavuutta) ja Diamant 247 (saatavilla vain Saksan verkkokaupoissa).
 
Nyt kiinnostaa helvetisti tuollainen napavaihdepaketti ja hihnaveto. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?

Onko toi Kinderanay kipannut? The Kindernay 14-Speed Gear Hub is No Longer (They Went Bankrupt) - CYCLINGABOUT

Mulla on sähköpyörässä Gates / Enviolo -yhdistelmä, mutta sitä en kyllä ihan varauksettomasti suosittelisi, enkä ottaisi ainakaan luomupyörään. Yhdistelmä on luomuna poljettaessa huomattavan tahmea, ja manuaalivaihtajalla Enviolo on (vähän kelistä riippuen) joskus tuskaisen raskas vaihdettava, vaatii kaksi vaijeria ja on melkoisen herkkä vaijerien kireydelle. Olen harkinnut päivitystä sähköiseen vaihtajaan tuosta syystä.

Yhden hihnan olen saanut napsautettua poikki kun en huomannut että takarattaan alla oleva rulla oli liian kaukana hihnasta ja hihna pääsi kovalla rasituksella hyppäämään. Kuvittelin äänen ja poljintunnon perusteella että vika olisi ollut vapaarattaassa, enkä muutenkaan uskonut että hihna voi hyppiä, rattaan "hampaat" ovat isot ja hihnan urat syvät, enkä ymmärtänyt miten paljon hihna kovalla rasituksella venyy. Mutta muuten hihna on kyllä ~10000km ollut sitä mitä lupaa, hiljainen, siisti ja huoltovapaa.

Rungossa pitää tosiaan olla katko (tai eksoottinen geometria) ja kiristysmahdollisuus.

Rohloff taitaa olla noiden hubivaiheiden golden standard, aika lailla samat speksit kuin tuolla Kindernaylla. Mutta onko Rohloff oikeasti hintaeronsa takia enää oikeasti parempi kuin jotkut Shimanon Alfinet? :hmm:
 
Yksi talvi poljettu sähköläskillä, ja meni vähän hermot siihen kun takavaihtaja menee tukkoon lumesta ja ketjut pomppii hampaiden yli. Aloin miettimään päivitystä.


Nyt kiinnostaa helvetisti tuollainen napavaihdepaketti ja hihnaveto. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Viime marraskuussa hankin hihnapyörän alfine 8 vaihteistolla. Alle tuhat kilometriä takana ettei ole vielä paljoa kokemuksia. Työmatka-ajoon on ollut ihan sopiva. Gates cdx on kestävämpi osasarja kuin cdn.
 
Viime marraskuussa hankin hihnapyörän alfine 8 vaihteistolla. Alle tuhat kilometriä takana ettei ole vielä paljoa kokemuksia. Työmatka-ajoon on ollut ihan sopiva. Gates cdx on kestävämpi osasarja kuin cdn.

Olen tuota Alfineakin tutkiskellut, mutta pitäisi vielä saada varmistettua että löytyykö läskipyörän renkaan napaan sopivissa mitoissa. Työlästä tämä tiedon haku kun ei ole pyörien rakentelua tai korjailua koskaan harrastanut.
 
Onko suosituksia pienen budjetin pyöräilytietokoneen hankintaan?

Aiemmin ollut quadlockilla puhelin kiinni navigointia varten mutta luurin vaihduttua mietin jos tuohon tankoon laittaisi ihan pyöräilytietokoneen kiinni. Ei ole aiempaa kokemusta kyseisistä laitteista mutta toivoisin navigointia, matka- ja nopeusmittaria, plussaa jos yhteys puhelimeen musiikinhallintaa varten.

Ajattelin että käytetyiltä markkinoilta voisi löytyä hyviä vehkeitä sopivaan hintaan, ns edellisiä malleja
 
Onko suosituksia pienen budjetin pyöräilytietokoneen hankintaan?

Aiemmin ollut quadlockilla puhelin kiinni navigointia varten mutta luurin vaihduttua mietin jos tuohon tankoon laittaisi ihan pyöräilytietokoneen kiinni. Ei ole aiempaa kokemusta kyseisistä laitteista mutta toivoisin navigointia, matka- ja nopeusmittaria, plussaa jos yhteys puhelimeen musiikinhallintaa varten.

Ajattelin että käytetyiltä markkinoilta voisi löytyä hyviä vehkeitä sopivaan hintaan, ns edellisiä malleja
Minulla on Garmin Edge Explore 2. Menee ohjainkannattimeen kiinni vain silloin kun on tarvetta navigoinnille, muuten pärjäilen urheilukellolla.
 
Onko kokemusta tästä pyörähuoltoliikkeestä (toimii koko Pirkanmaalla).


Vaihtaako esim. kuluneet osat uusiin, nykyhuollossa niin tehdään aina, paikan päällä. Vaikuttaa edulliselta, jos vielä tulee esim. reunallekin Pirkanmaalla.

Mikä on paras pyörähuolto Tampereen seudulla? Itse en osaa huoltaa pyöriä.
Tässähän melkeinpä voisi huollattaa pyörän heti kun on tilanne päällä, esim. 150 kilometrin maratonin keskellä, jos hän oikeasti liikkuu koko seudulla.
 
Lienenkö turhan maallikko, ummikko tai mikälie tällaisesta peruspyörästä kysyvänä mutta heitänpä silti kysymyksen ilmoille. Silläkin toiveella ettei olisi ole jokin itsestäänselvä "pitäisihän tuo tietää"-tason asia.

Eli kyseessä 3-vaihteinen napavaihdepyörä, jossa ongelma se, että polkiessa kovemmalla voimalla eli väännöllä, on polkeminen alkanut "lonksumaan/paukkumaan".

Yleisimmin ilmenee isolla vaihteella tai ylämäkeen. Kevyemmällä vaihteella lievempää tai ei "lonksu/pauku" ollenkaan. Isolla vaihteellakaan ei tuntuisi lonksuvan/paukkuvan jos ei ole isoa vääntöä eli jos polkeminen on kevyttä.

Lonksuminen ja paukkuminen aiheuttaa myös sen että polkija polkee hetken "tyhjää" eli polku ei välity voimansiirtoon.

Mistähän tuo voisi johtua tai mitä tuossa kannattaisi alkaa remontoimaan? Vaihteensiirtäjä, vaijeri tai säädöt? Keskiön laakerit? Voiko pelkkä lika ja rapa aiheuttaa tuollaista?

Pyörä on ympärivuotisessa työajossa ja ajoa tulee 10 km per työpäivä. Pyörien huollossa en ole asiantuntija mutta rakettitiedettähän tämän ei pitäisi olla, joten mieluusti opettelisin korjaamaan tämänkin itse jos vain saa jotain suuntaa, mitä tässä kannattaa alkaa tutkimaan ja tekemään.

Yritän tässä ehtiessäni ainakin putsata rattaita ja ketjuja ja katsella onko sillä mitään vaikutusta. Jatkuvasti toki yritän niitä pitää mahdollisimman puhtaina mutta talviajossa sinne vaikeasti puhdistettaviin paikkoihin kertyy pakostakin lunta, loskaa ja muuta. Vaikea kuitenkin uskoa että pelkkä lika tai muu aiheuttaisi tuollaista paukkumista.

---

Omia "tutkimuksia" ja huomioita: Ketju on löysä/löystynyt mutta mutuilisin silti ettei vika johtuisi ketjusta vaan juontuisi jostain muualta. Ketju on myös vaihdettu viime kesänä yhdessä etu- ja takahammasrattaiden kanssa. Jostain syystä se on ruostunut pahasti jo nyt vaikka öljyttiin kyllä vaihdon yhteydessä sekä ketjut että rattaat.

Vaihteet tuntuisi olevan sen takaosan kohdistimen perusteella ok mutta muuten en osaa niistä sanoa mitään. Kakkosvaihteella (eli keskimmäisellä) menee pykälien väliin kuten ymmärtääkseni pitääkin.

Jarruttaessa jalkajarrulla on kuulunut myös joskus metallinen ääni. En osaa sanoa mikä ja missä tilanteessa se kuuluu mutta ehkä nimenomaan silloin kun jarruttaa enemmän/voimakkaammin vaikka alamäessä.

Pyöräilytapani on muuten myös se, että poljen pääosin seisaaltaan ja "täysillä". Usein ei ole kuin isoin vaihde päällä ja kesällä vaihdoin taakse pykälää "raskaamman" hammasrattaan alkuperäisen tilalle. Voiko tuollainen suuri "vääntö"(?) rasittaa pyörää niin paljon että rikon jo tuolla paikkoja?

Kiitän jo etukäteen kaikista vastauksista!
 
Mistähän tuo voisi johtua tai mitä tuossa kannattaisi alkaa remontoimaan? Vaihteensiirtäjä, vaijeri tai säädöt? Keskiön laakerit? Voiko pelkkä lika ja rapa aiheuttaa tuollaista?

Minulla (tosin hihnaveto) syyllinen oli se että hihna hyppäsi takarattaalla pykälän yli kun runttasi kunnolla. Aika eri rauta toki, mutta tuo mekaanisen kuuloinen lonksaus / rusaus / pamahdus ja pieni nykäisy tyhjää polkimella oli ihan just miltä se tuntui. En meinannut millään uskoa että noin käy, mutta sitten pyörähuollon kaveri katsoi sivusta kun mä poljin niin hyppäsihän se.

Ketju ei toki veny läheskään niin pahasti kuin hihna, mutta jos se on jo valmiiksi kulunut ja löysällä niin kannattaa tuokin tsekata.

Luulis että tyhjää se ei voi vetää mistään muusta kuin ketjusta, vapaarattaasta tai napavaihteesta, ja mun maallikkokäsitys on että noi kaksi viimeeksi mainittua on aika varmatoimisia. Ja vielä hataramman pohjan päättely menis niin että jos vapaaratas ei pelaisi niinkuin pitää niin se hyppäys tulis kun aloittaa polkemisen, ei siinä kun runttaa maksimiväännöllä.
 
Ketjun hyppäys tuota yleisimmin aiheuttaa. Ei se liiankaan kireällä saa olla, mutta jos ihan selvästi roikkuu niin kannattaa kiristää.
 
Minulla (tosin hihnaveto) syyllinen oli se että hihna hyppäsi takarattaalla pykälän yli kun runttasi kunnolla. Aika eri rauta toki, mutta tuo mekaanisen kuuloinen lonksaus / rusaus / pamahdus ja pieni nykäisy tyhjää polkimella oli ihan just miltä se tuntui. En meinannut millään uskoa että noin käy, mutta sitten pyörähuollon kaveri katsoi sivusta kun mä poljin niin hyppäsihän se.

Ketju ei toki veny läheskään niin pahasti kuin hihna, mutta jos se on jo valmiiksi kulunut ja löysällä niin kannattaa tuokin tsekata.

Luulis että tyhjää se ei voi vetää mistään muusta kuin ketjusta, vapaarattaasta tai napavaihteesta, ja mun maallikkokäsitys on että noi kaksi viimeeksi mainittua on aika varmatoimisia. Ja vielä hataramman pohjan päättely menis niin että jos vapaaratas ei pelaisi niinkuin pitää niin se hyppäys tulis kun aloittaa polkemisen, ei siinä kun runttaa maksimiväännöllä.
Hyvää järkeilyä kieltämättä ja vielä ollut tuo sama kuin minulla kun ajattelin ettei johtuisi ketjusta. Nyt viestisi jälkeen sitä ajatteleekin että aika loogista että se voi olla nimenomaan se ketju.

Ketjun hyppäys tuota yleisimmin aiheuttaa. Ei se liiankaan kireällä saa olla, mutta jos ihan selvästi roikkuu niin kannattaa kiristää.
No tältä se nyt tosiaan vaikuttaa kun tässä tuon ravallon viestinkin luki.

Kiitokset vastauksista. Täytyy putsauksen lisäksi siis katsella että miten tuota saisi kiristettyä. Muka yritin laittaa sen kesällä oikein mutta joku siinä nyt ei ole mennyt kunnolla kun taas on sama ongelma kuin ennen sitä kesän remonttia. Pyörähän siis teki samaa aiemminkin ja se oli ennen kuin olin itse tehnyt sille mitään. Uutena se ei ole ostettu mutta sellaisen pajan kautta missä niitä korjaavat myyntiin, joten olettaisin että se on ollut kunnossa ostohetkellä.

En tiedä sitten että onko tuolla ajotavalla jokin kuluttava/venyttävä vaikutus. Ja oman remonttini jälkeen voi toki olla että olen vain kämmännyt jonkin kiristämisen tms. Pitkään se kyllä oli kunnossa ja vasta nyt talven lopulla on tuo ongelma tullut.
 
Omia "tutkimuksia" ja huomioita: Ketju on löysä/löystynyt mutta mutuilisin silti ettei vika johtuisi ketjusta vaan juontuisi jostain muualta. Ketju on myös vaihdettu viime kesänä yhdessä etu- ja takahammasrattaiden kanssa. Jostain syystä se on ruostunut pahasti jo nyt vaikka öljyttiin kyllä vaihdon yhteydessä sekä ketjut että rattaat.
Ketjun pitää liikkua noin 1-1,5 cm, ei enempää. Eli jos on liian löysällä, niin ensiksi kokeilisin kiristää ketjua ja testaisin loppuuko pauke. Helppo kiristää puoli kerrallaan, eli löysyttää toisen puolen mutteria renkaasta ja vääntää rengasta, jolloin ketju kiristyy, sitten mutteri kiinni ja toiselta puolelta löysyttää ja vääntää sen verran, että rengas on suorassa.
 
Ketjun pitää liikkua noin 1-1,5 cm, ei enempää. Eli jos on liian löysällä, niin ensiksi kokeilisin kiristää ketjua ja testaisin loppuuko pauke. Helppo kiristää puoli kerrallaan, eli löysyttää toisen puolen mutteria renkaasta ja vääntää rengasta, jolloin ketju kiristyy, sitten mutteri kiinni ja toiselta puolelta löysyttää ja vääntää sen verran, että rengas on suorassa.
Nyt saa vain toivoa etten ole asentanut rengasta jo valmiiksi ääriasentoon, jolloin sen kiristäminen ei onnistu kuin ketjua katkomalla :P

No, jos jotain, niin muistaa ensi kerralla tehdä järkevästi/oikein.

Sitä en oikein ymmärrä että miten se ketju on niin ruosteessa. Joku yli 10 vuotta vanha pyörän ketju ei ole ruostunut yhtään ja viime kesänä vaihdettu on. Laatueroja?
 
Nyt saa vain toivoa etten ole asentanut rengasta jo valmiiksi ääriasentoon, jolloin sen kiristäminen ei onnistu kuin ketjua katkomalla :p

No, jos jotain, niin muistaa ensi kerralla tehdä järkevästi/oikein.

Sitä en oikein ymmärrä että miten se ketju on niin ruosteessa. Joku yli 10 vuotta vanha pyörän ketju ei ole ruostunut yhtään ja viime kesänä vaihdettu on. Laatueroja?
On olemassa ketjuja joissa on ruostesuojaus. Kaikissa ei ole.
 
Ketju on myös vaihdettu viime kesänä yhdessä etu- ja takahammasrattaiden kanssa. Jostain syystä se on ruostunut pahasti jo nyt vaikka öljyttiin kyllä vaihdon yhteydessä sekä ketjut että rattaat.
Päivittäisessä käytössä olevan pyörän ketjujen puhdistus ja öljyäminen pitäisi olla ehkä ennemminkin viikottainen operaatio kuin vuosittainen. :think:
 
On olemassa ketjuja joissa on ruostesuojaus. Kaikissa ei ole.
Äh, noinkaan yksinkertaista asiaa en tullut ajatelleeksi kun ketjua ostin. Täytyypä jatkossa ostaa muuta kuin halvinta. Oletin että kun noin yksinkertainen asia, kuin pyöränketjut, niin ei olisi kauheasti merkitystä mitä ostaa. Siis peruspyörään, erikseen sitten sähköpyörät ja muut.

Päivittäisessä käytössä olevan pyörän ketjujen puhdistus ja öljyäminen pitäisi olla ehkä ennemminkin viikottainen operaatio kuin vuosittainen. :think:
Puhdistusta olenkin tehnyt aina kun vähänkin tarvetta, tosin lähinnä harjan kanssa, mutta ettäkö öljytäkin pitäisi viikottain? :O

Kuitenkin ollut useita pyöriä, joita ei ole öljynnyt ikinä ja ketjut olleet paremmassa kunnossa kuin tuossa mitä olen muka yrittänyt korjata/remontoida. Toki niillä on varmasti ajettukin vähemmän, joten varmasti silläkin on iso vaikutus. Mutta vähän vaikea uskoa että ruosteen takia ainakaan vaatisi kovin jatkuvia öljyämisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Tos on mulla joku 30 vuotta vanha 3-vaihteinen Helkama. Todennäköisesti alkuperäinen ketju ja ei ole rasvattu varmaan vuosiin. Ulkokumitkin sileät (harmaat, liekö nekin alkuperäiset) mutta ei yhtään (pinta)halkemaa joka nykykumien sivussa tulee muutamassa vuodessa. Ennen nämä tehtiin kestämään.

Hihnaveto kuulostaa kyllä aika hienolta keksinnöltä. Kehitys kehittyy, ehkä.
 
Tos on mulla joku 30 vuotta vanha 3-vaihteinen Helkama. Todennäköisesti alkuperäinen ketju ja ei ole rasvattu varmaan vuosiin. Ulkokumitkin sileät (harmaat, liekö nekin alkuperäiset) mutta ei yhtään (pinta)halkemaa joka nykykumien sivussa tulee muutamassa vuodessa. Ennen nämä tehtiin kestämään.
Just tämä näin! Minäkään en ole tottunut mihinkään öljyämiseen kun pyörät on pyörineet samoilla ketjuilla jopa vuosikymmeniä.

Jotain varmasti kämmäsin tuossa ketju- ja ratasvaihdossa (halpa ketju, liian löysällä jostain tms.) mutta kyllä sitä luulisi olevan mahdollista saada samanlainen "huoltovapaa" ketju kuin mitä noissa vanhoissa.

Jos on jollain heittää joku varmasti laadukas ketju ruostesuojalla, jolla pääsisi siis tuollaiseen "idioottivarmuuteen" niin olisin kiitollinen. Nyt tässä vähän pelkää että kun ostaa taas halvimman missä on ruostesuojaus niin sekin on taas kohta jostain muusta syystä vaihtokunnossa. Ellei kyse tosiaan ole vain siitä että en saanut ketjua tarpeeksi kireälle.
 
No niin. Vanhoissa "helkamoissa" ketjut kestää kun niillä ei ajeta.
Ainakaan samoja kilometrejä mitä harrastepyörällä.
Ja kun se 30v pyörän ketju on jollain moottorisahan teräketjuöljyllä voideltu, on se kerännyt ihan jumalattoman talmakerroksen mikä sitä ketjua sitten suojaa.
Toimii varmaan napavaihteisessa, mutta ei ratasvaihteisessa.
Ketjut on muuten ruostunut kyllä aina.
Mitä tulee tohon isolla vaihteella lonksumiseen niin kuulostaa, että vapaaratas on antautumassa.
Se ketju tuskin hyppii, ellei sitä ole jätetty ihan järjettömän löysälle ja/tai rattaat on ihan loppu ja niille tarjotaan uuttaa ketjua.
 
No niin. Vanhoissa "helkamoissa" ketjut kestää kun niillä ei ajeta.
Ainakaan samoja kilometrejä mitä harrastepyörällä.
Ja kun se 30v pyörän ketju on jollain moottorisahan teräketjuöljyllä voideltu, on se kerännyt ihan jumalattoman talmakerroksen mikä sitä ketjua sitten suojaa.
Toimii varmaan napavaihteisessa, mutta ei ratasvaihteisessa.
Juuri näin. Hinnat alkaen -vaihdenavassa on häviötkin jo sitä luokkaa, että se ketjun tolkuton huolto ei tuota läheskään samaa hyötyä kuin ulkoisilla vaihteilla.

Ite arvioin huollon tarvetta aina korvakuulolla, sitten kun alkaa kitinä, jyrinä tai pauke pitää tehdä jotain, muuten vaan kovaa ajoa.
 
No niin. Vanhoissa "helkamoissa" ketjut kestää kun niillä ei ajeta.
Ainakaan samoja kilometrejä mitä harrastepyörällä.
Ja kun se 30v pyörän ketju on jollain moottorisahan teräketjuöljyllä voideltu, on se kerännyt ihan jumalattoman talmakerroksen mikä sitä ketjua sitten suojaa.
Toimii varmaan napavaihteisessa, mutta ei ratasvaihteisessa.
Ketjut on muuten ruostunut kyllä aina.
Mitä tulee tohon isolla vaihteella lonksumiseen niin kuulostaa, että vapaaratas on antautumassa.
Se ketju tuskin hyppii, ellei sitä ole jätetty ihan järjettömän löysälle ja/tai rattaat on ihan loppu ja niille tarjotaan uuttaa ketjua.
Ajamattomuus toki "suojaa" ketjua mutta kuten itsekin sanot, niin kyllä niissä vanhoissa pyörissä useimmiten on "talmakerros" ketjua suojaamassa. Tuntuu myös toimivan kun ei haittaa menoa mitenkään. Ekassa viestissäni myös jo kirjoitin että kyse on napavaihdepyörästä eli juuri sitä "old schoolia" tulee suosittua kun se tuntuisi olevan huoltovapain ja idioottivarmin tapa pyöräillä.

Minun kokemusten takia tuo ketjun ruostuminen taas yllätti. Yleensä kun sitä ongelmaa ei ole ollut koska ketjuista löytyy se "talmakerros".

Vapaaratas voi tosiaan olla myös syypää mutta tietysti heti kun ehdin tänne kehua ettei ole ketjut lähteneet irti niin eilen pomppasi ketju pois kerralla sekä etu- että takarattaalta. Eli lähden kyllä nyt tosiaan siitä että löysät ensin pois ja sitten katsella uusiksi että vieläkö lonksuu. Uuden ketjun käyn myös hakemassa, vähintään ruostesuojatun. Ehkä harkitsen myös tuota "talmakerrosta" kun se tuntuu kerran ketjua suojaavan eikä (napavaihdepyörässä) ilmeisesti muuten mitään haittaakaan.
 
Pitäisi hommata piki/hiekkateille uusi pyörä ja budjetti olisi noin 2k luokkaa. En näistä oikein mitään tiedä muutakuin, että testasin kaverin gravelipyörää ja sehän rullasi ihan hurjan hyvin niin varmaan jotain semmoista etsin sitten. Semmoisia 50km lenkkejä. Mikä olisi tässä hintaluokassa hyvä vaihtoehto?
 
Pitäisi hommata piki/hiekkateille uusi pyörä ja budjetti olisi noin 2k luokkaa. En näistä oikein mitään tiedä muutakuin, että testasin kaverin gravelipyörää ja sehän rullasi ihan hurjan hyvin niin varmaan jotain semmoista etsin sitten. Semmoisia 50km lenkkejä. Mikä olisi tässä hintaluokassa hyvä vaihtoehto?

Canyonissa on varmaan paras hinta/laatusuhde tuolla budjetilla, mutta ensimmäistä kippurasarvea ostettaessa kääntyisin paikallisen pyöräliikkeen puoleen. Jos sellainen sattuu löytymään.

 
Ehkä harkitsen myös tuota "talmakerrosta" kun se tuntuu kerran ketjua suojaavan eikä (napavaihdepyörässä) ilmeisesti muuten mitään haittaakaan.
Aktiivisena, omia välineitä huoltavana pyöräilijänä sanoisin, että sinne voimansiirtoon hukkuu jopa 20-40W tehoja likaisella ketjulla. Eli hyvinkin ilmeinen käytännön haitta, etenkin ku peruspolkijan anaerobinen kynnys on alle 200W. Paras olisi puhdistaa kevyesti ja öljytä säännöllisesti vaikka edellämainitusti kerran viikossa. Aikaa ja vaivaa mennee sen 10-15 minuuttia kerralla kun puhdistaa voitelun lisäksi. Palkkiona on sitten siisteys, varaosan käyttöiän pidentyminen ja ongelmia välttävä lopputulos.
 
Hieman yllättäen huomasin ettei täällä ole ollut mitään puhetta siitä, että Favero on julkaissut Assioma Pro MX SPD -wattipolkimet. Hinta 749 euroa molempien jalkojen tehomittareista eli huomattavasti halvemmat kuin Garmin Rally XC200. Saatavuus näyttää olevan tosi huonoa mutta sitten kun näitä saa, niin myyvät varmaan kuin häkä ja varmaan nähdään alennuksia Garminin polkimissa. Tämä on hyvä huomioida jos on samassa tilanteessa kuin minä ja etsimässä SPD-wattipolkimia.




Assioma Pro MX SPD -polkimien myynti alkoi tuossa viime viikolla. Vähän aikaisemmin pystyi jo liittymään jonotuslistalle ja mulle tuli maksulinkki viime torstaina. Tänään lähti nuo Assioma Pro MX-2 -polkimet Fedexillä kohti Suomea.

Huomasin et ovat tulleet myös verkkokauppa.comin listoille Favero Assioma PRO MX-2 -tehonmittauspolkimet 749,99
 
Haussa olisi sähköpyörä pääasiallisesti työmatkakäyttöön (n. 20km suuntaan) plus satunnaiset pyörälenkit.

Huomio kiinnittyi tähän Canyonin malliin, mutta oma tietämys sähköpyöristä on niin pientä että en osaa sanoa komponenteista. Löytyykö tuosta mitään erityistä huomiota vai sopisiko tarkoitukseensa?

Grail:ON CF 7 | CANYON FI
 
Haussa olisi sähköpyörä pääasiallisesti työmatkakäyttöön (n. 20km suuntaan) plus satunnaiset pyörälenkit.

Huomio kiinnittyi tähän Canyonin malliin, mutta oma tietämys sähköpyöristä on niin pientä että en osaa sanoa komponenteista. Löytyykö tuosta mitään erityistä huomiota vai sopisiko tarkoitukseensa?

Grail:ON CF 7 | CANYON FI
Erityistä huomiota sen verran, että ohjaamon, tarkemmin ohjaustangon ja ohjainkannattimen päivitystä et saa muualta kuin Canyonilta, tai toisen käden kautta yksityishenkilöiden myymänä. Uusien hinta on siellä 300-400€ välimaastossa. Itse asiassa en näe Grizliin olevan vaihtoehtoista ohjaamoa olevan myynnissä heidän verkkokaupassa vaikka siellä muutama optio onkin muihin malleihin.

Jos koet, että ohjaamon säätäminen perinteisesti on mahdollisuutena hyvä olla olemassa niin osta sellainen runko missä se on mahdollista.
 
Huomio kiinnittyi tähän Canyonin malliin, mutta oma tietämys sähköpyöristä on niin pientä että en osaa sanoa komponenteista. Löytyykö tuosta mitään erityistä huomiota vai sopisiko tarkoitukseensa?

Hmm, Canyonilla ehkä Grizl olis enemmän työmatka-ajo -orientoitunut kuin Grail, mutta sehän riippuu miten urheilullista menoa hakee, ainakin mä oon käsityksessä että Grizliin saa paremmat lokarit ja sivulaukuille tarakantapaisen, mitä molempia mä kyllä työmatka-ajossa arvostan. Mut jos ei tarvi roudata työmatkoilla mitään messissä eikä aio pyöräillä huonossa kelissä tai rapaisuus ei haittaa, niin sitten.
 
Kotimainen Pole konkurssiin -->

Muuramessa toimiva Pole Bicycle Company on jättänyt konkurssihakemuksen Keski-Suomen käräjäoikeuteen 17.4. Syynä on maksukyvyttömyys.

Yhtiö on ollut tappiollinen koko toimintansa ajan. Yhtiön vuoden 2022 tilinpäätöksen mukaan liikevaihto oli 3,1 miljoonaa euroa ja nettotulos 1,4 miljoonaa euroa tappiollinen. Henkilöstöä oli tuolloin 15.
 
Kotimainen Pole konkurssiin -->


"Viime syksynä koko toimiala kärsi suurten pyöräverkkokauppojen konkursseista. Pyöriä dumpattiin markkinoille erittäin halvoin hinnoin."

Tämä oli yksi syistä.

Multa on kyllä menny ne erittäin halvat ohi.
 
"Viime syksynä koko toimiala kärsi suurten pyöräverkkokauppojen konkursseista. Pyöriä dumpattiin markkinoille erittäin halvoin hinnoin."

Tämä oli yksi syistä.

Multa on kyllä menny ne erittäin halvat ohi.
Muistikuva itsellä on että 500 euron pyörät myytiin 300 eurolla. Eli juuri sellaiset mitä ei keskimäärin harrastelijat edes mieti itselleen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 678
Viestejä
4 562 024
Jäsenet
75 007
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom