Pyöräily

Kona myi 12/2023 n+1 kaupalla processeja eli ota 2 maksa 1, nyt on ilmeisesti tuoki valmistaja liemessä.
 
Pyörän huoltomestareita linjoilla?

Otin pari vuotta varastossa maanneen fillarin keväthuoltoon ja takarenkaan Presta-venttiiliin ei mene millään ilmaa. Käytössä järeähkö jalkapumppu, semmoinen lattialla seisova siis. Siinä on kaksipäinen suulake jossa on joku kahva kyljessä -- mikähän funktio sillä? Koitin sormella että ilmaa tulee ihan hyvällä paineella kyllä siihen kapeampaan suulakepäähän joka Prestalle sopii. Eli ei pumpussa vikaa, kai.

Venttiilin kärjen "mutteri" on pyöräytetty auki niin että se kärki heiluu vapaana. Eli se on auki? Yritin painella kärkeä mutta ei se ainakaan sisemmäksi mennyt? Voiko vika olla tässä?

Ajattelisin kuitenkin, että vaikka sisäkumi olisi puhki jostain kohtaa niin pitäisihän sitä vähän muotoa tulla renkaaseen kun rivakasti pumppaa, eikö niin? Voiko sittenkin olla että pumppaustekniikassa tökkii. Hämmentävää.
 
Presta-venttiiliin ei mene millään ilmaa. Käytössä järeähkö jalkapumppu, semmoinen lattialla seisova siis. Siinä on kaksipäinen suulake jossa on joku kahva kyljessä -- mikähän funktio sillä? Koitin sormella että ilmaa tulee ihan hyvällä paineella kyllä siihen kapeampaan suulakepäähän joka Prestalle sopii. Eli ei pumpussa vikaa, kai.
Mulla on joskus ollut pumppuja joissa ei ole tilaa prestan mutterille eli painaa koko ajan venttiiliä auki.
Koita pitää pumppua ihan "huulilla"
Venttiilin kärjen "mutteri" on pyöräytetty auki niin että se kärki heiluu vapaana. Eli se on auki? Yritin painella kärkeä mutta ei se ainakaan sisemmäksi mennyt? Voiko vika olla tässä?
Pitäis olla ok venttiilin tappi liikkuu varmaan hieman sisään ja ulos?
 
Pyörän huoltomestareita linjoilla?

Otin pari vuotta varastossa maanneen fillarin keväthuoltoon ja takarenkaan Presta-venttiiliin ei mene millään ilmaa. Käytössä järeähkö jalkapumppu, semmoinen lattialla seisova siis. Siinä on kaksipäinen suulake jossa on joku kahva kyljessä -- mikähän funktio sillä? Koitin sormella että ilmaa tulee ihan hyvällä paineella kyllä siihen kapeampaan suulakepäähän joka Prestalle sopii. Eli ei pumpussa vikaa, kai.

Venttiilin kärjen "mutteri" on pyöräytetty auki niin että se kärki heiluu vapaana. Eli se on auki? Yritin painella kärkeä mutta ei se ainakaan sisemmäksi mennyt? Voiko vika olla tässä?

Ajattelisin kuitenkin, että vaikka sisäkumi olisi puhki jostain kohtaa niin pitäisihän sitä vähän muotoa tulla renkaaseen kun rivakasti pumppaa, eikö niin? Voiko sittenkin olla että pumppaustekniikassa tökkii. Hämmentävää.
Pumpun vipu lukittee suulakkeen venttiilin runkoon kiinni.
Kuulostaa että venttiili ois jumissa, sen kuuluisi painua sisään kun sen mutterin löysää, jos ei kovemmin painamalla tahi koputtamalla mene sisälle päin (paina kumminki varovasti että venttiili ei väänny), niin oletattavasti siihen voi vaihtaa uuden sielun (yleensä pystyy), jos ei niin sitten uus sisuri.
 
Kiitos vastauksista ja tiedosta tuon pumpun suulakkeen vivun suhteen.

Menen aamulla sörkkimään sitä kärkeä vähän rohkeammin Muistelen että kärjen mutterin, joka siis liikkui sulavasti, avaamisen jälkeen kärki ikäänkuin vähän hölskyi sivusuunnassa joten ajattelen sen olevan auki ja ihan ok.

Koitan myös pitää pumppua ihan "huulilla". Työnsin sen viimeksi ihan päätyyn asti ja aika pitkälle menikin.
 
Mjoo ei varmaan teitä kovempia harrastajia kiinnosta, mutta joku 500€ (voi olla vähän enemmänki) hybridi tai maastopyörä pitäis kai löytää. Vaihteita saisi olla vähintään 10, kun Biltemankin senhintaisessa on 11. Tämä Bilteman maasturi taas on painava, ja varmasti huono runko ja etujousi. Ei sillä että tällä hintaa hyvää saisikaan, mutta ehkä mieluummin ottaisinkin hybridin kovalla keulalla. Kyllähän sitä pyörään laittaisi rahaa paljon enemmänkin, jos ei olisi varkaita maailmassa. Vaikka lepääkin omassa varastossani kun ei ole käytössä.

Entinen hybridi Oulusta pöllittiin.
 
No tähän voi taas heittää sen saman tarjokkaan mitä tarjotaan joka toinen päivä tällaisen halvan hyvän fillarin kysyjille:

Samaan rahaan saa kyllä 18 vaihteisenkin, mutta tässä asiassa vähemmän on enemmän ja ottaisin kyllä tuollaisen 1x10 voimansiirron 1000x mieluummin kun sellaisen miljoonavaihteisen.

Tai sit maasturina

 
Oulussa on niin tasasta että ite muutin mun kuitukeulasen hybridin 3x8 -> 1x8, kasin osat on puoli-ilmasia niin sekin etu, 11-40 takapakka ja 42 etulimppu. Ei edes tunnu siltä että tarvis enemmän vaihteita, pääosin ajan 3-6 vaihteilla, hyvällä myötäsellä 7-8. Korkeintaan jossain parkkihallista noustessa tai sitten pahassa sohjossa tarvinnut 1-2 vaihteita.
 
Oulussa on niin tasasta että ite muutin mun kuitukeulasen hybridin 3x8 -> 1x8, kasin osat on puoli-ilmasia niin sekin etu, 11-40 takapakka ja 42 etulimppu. Ei edes tunnu siltä että tarvis enemmän vaihteita, pääosin ajan 3-6 vaihteilla, hyvällä myötäsellä 7-8. Korkeintaan jossain parkkihallista noustessa tai sitten pahassa sohjossa tarvinnut 1-2 vaihteita.
11-40 kasipakka? Taitaa olla Microshiftiltä ainoa, vai kuinka? En tiedä saako Shimanolta tai Sramilta vastaavaa, en usko. Ehkä jokin vielä tuntemattomampi saattaa tehdä kuitenkin.
 
11-40 kasipakka? Taitaa olla Microshiftiltä ainoa, vai kuinka? En tiedä saako Shimanolta tai Sramilta vastaavaa, en usko. Ehkä jokin vielä tuntemattomampi saattaa tehdä kuitenkin.
Shimanon Acera pakka, Aceran pitkähäkkinen vaihtaja kaverina. Vaihdevipu joku shimanon geneerinen 8, vaihtaa todella nätisti ja alaspäin saa kolme vaihdetta kerralla kun tulee esim. valoihin. Cues sarjan kammet nelikanttikeskiöön niin nekään ei maksanut juuri mitään.
https://www.bike-discount.de/en/shimano-acera-rd-m3020-7/8-speed-rear-derailleur
https://www.bike-discount.de/en/shimano-acera-cs-hg400-8-speed-cassette
https://www.bike-discount.de/en/shimano-sl-m315-8-speed-shift-lever-right
https://www.bike-discount.de/en/shimano-cues-fc-u4000-9/10/11-speed-crank-42t
 
Shimanon Acera pakka, Aceran pitkähäkkinen vaihtaja kaverina. Vaihdevipu joku shimanon geneerinen 8, vaihtaa todella nätisti ja alaspäin saa kolme vaihdetta kerralla kun tulee esim. valoihin. Cues sarjan kammet nelikanttikeskiöön niin nekään ei maksanut juuri mitään.
https://www.bike-discount.de/en/shimano-acera-rd-m3020-7/8-speed-rear-derailleur
https://www.bike-discount.de/en/shimano-acera-cs-hg400-8-speed-cassette
https://www.bike-discount.de/en/shimano-sl-m315-8-speed-shift-lever-right
https://www.bike-discount.de/en/shimano-cues-fc-u4000-9/10/11-speed-crank-42t
Ai Aceraa saa nykyään 11-40, kiva tietää. Cues on hieno uudistus matala-keskitason segmenttiin, mutta epäyhteensopiva muiden vaihteenvalitsimien kanssa ymmärtääkseni.
 
No tähän voi taas heittää sen saman tarjokkaan mitä tarjotaan joka toinen päivä tällaisen halvan hyvän fillarin kysyjille:

Samaan rahaan saa kyllä 18 vaihteisenkin, mutta tässä asiassa vähemmän on enemmän ja ottaisin kyllä tuollaisen 1x10 voimansiirron 1000x mieluummin kun sellaisen miljoonavaihteisen.

Ollut nyt tuo 2x9 työmatka-ajossa vuoden ja 2200 km. Kasetti siitä löystyi ensihuollossa kiristettäväksi ja takasatula ei oikeen tykkää pöllyävästä lumesta. Lunta kertyy satulan päälle, josta se sulaa ja jäätyy taas jumittaen sylinterin. Vaati aktiivisempaa jarruttelua tasaisellakin että pysyi takajarru koko matkan sulana. Tilannetta varmasti pahensi nuo kitkat, jotka heittää lunta ja vettä lokareihin maksimit. Renkaidenvaihdon yhteydessä alkuperäinen ketju uuteen, venymä näyttänyt jo tovin yli 0.5 mutta alle 0.75.

Todella hyvä peruspyörä kuitenkin siihen 450e hintaan millä XXL viime keväänä varastoja tyhjäsi. Pienellä varustelulla eli asentamalla 10e innerbarendsit saa ajotuntuman yllättävän lähelle käyräsarvisen hoodseja. Alivion takashifterissä on suuremmalle välitykselle vaihto tapahtuu vetämällä taaksepäin eli onnistuu nimettömällä painamalla hyvällä tuntumalla. Pienemmälle täytyy sitten harrastaa pientä sormiakrobatiaa, mutta edelleen vaihtaminen on hauskaa ja nopeaa. Microshiftissä painetaan molempiin suuntiin peukalolla eteenpäin eli tuohon ajoasentoon ei nuo shifterit sovellu. Tämän takia kääntyisin itse Shimanoon 1x trendin vastaisesti, koska ajan noilta budjetti hoodseilta 80% ajasta.

20240421_095753.jpg

Screenshot_20240421_095047_Samsung Internet.png


Välitykset näissä on hyvin samanlaiset, mutta 2x version etuna ylivaihde alamäkeen. Harvoin tuota 4,2 välitystä olen kyllä itse tarvinnut. Kevyeen ylämäkeen voi 2x voimalinjalla ajaa suuremmalla rattaalla hyvin 2,3 ja 2,0 välityksillä, kun säätää etuvaihtajan tämän sallimaan. Jopa 3 vaihdetta voisi erikoistilanteessa käyttää, mutta yleensä vaihdan tuossa kohtaa pienemmälle rattaalle. Hybridillä ajossa en kyllä näe tuon 2x voimalinjan menoa rajoittavan, maastopyörällä maastoajossa sitten tuosta 1x voisi olla enemmän iloa.

304640
112,734,18113,64
132,313,54133,08
152,003,07152,67
171,762,71182,22
201,502,30211,90
231,302,00241,67
261,151,77281,43
301,001,53341,18
360,831,28401,00
480,83
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa joku erikoinen systeemi? Normaalistihan pakan saa kiristettyä ihan sopivalla hylsyllä irrottamalla takakiekon.
Ensihuollossa tuon siis huomasivat, itse laitoin aluksi halvan osasarjan piikkiin ja jatkoin ajoa. Oireili siis niin, että pienimmillä takarattaalla vapaalta kun alkoi taas polkemaan, niin mukana oli ylimääräinen klonks ääni kera pienen täräyksen. Vaihdot ei juurikaan oireilleet, koska 7 suurinta ratasta on yhtä puuta.

Ihan normaalilla Shimano yhteensopivalla ratashylsyllä tuo kiristyy. Löytyi siis myös täältä, kun toiseen pyörään voimansiirron laitoin samoihin aikoihin itse uusiksi. Asiasta viisastuneena tarkistin myös tästä toisesta pyörästä kireyden ~100km ajon jälkeen ja löysähän sekin kasetti oli. 40 Nm momenttiin sai vääntää vielä useamman klonksun mitä se kasetti kiristyessään päästää. Oireili pienenä epämääräisyytenä vaihtaessa yksittäisrattailla joita tuossa 10s maantie kasetissa on enemmän.
 
Osaisiko joku tietävämpi auttaa tämän pyörän suhteen?


Tarkoitus on hommata hihnavetoinen gravelpyörä joka soveltuisi myös pidempien retkireissujen polkemiseen, alustavan googlettamisen perusteella vaikuttaa ettei vastaavia tahdo hevillä löytyä suomen markkinoilta mutta voi olla etten vain ole osannut etsiä oikein. Classicbikestä ja Cranyonilta löytyy joitain hihnavetoisia mutta ovat lie enemmän kaupunkiajoon tarkoitettuja suoratankoisia pyöriä.

Jenkeistä löytyy myös Priorityn Apollo joka vaikuttaa juuri semmoiselta mitä etsin mutta parempi olisi jos euroopasta, ja paras jos suomesta löytyisi toimittaja ettei merien takaa tarvitsisi lähteä tilaamaan.

Tähän palaten ja aikaisempaan keskusteluun hihnavetoisista liittyen niin tilasin yllämainitun pyörän boodabikestä ja näin 200 ajetun kilometrin jälkeen olen ollut melko tyytyväinen. Ajoasento vanhaan hybridiin verrattuna enemmän niskaan käyvä mutta todennäköisesti tottumiskysymys pidemmälle ajateltuna. Pyörä rullaa todella hiljaisesti ja loppukasaaminen oli helppo tehdä perus työkaluilla.

Ainoa haitta mitä olen huomannut on tässä muutaman pakkaspäivän yhteydessä ettei vaihteita vaihtava pulley tahdo toimia kun vaihtaa vaihteita ylöspäin; jousi(?) jättää vetämättä ja jää hieman jumiin kun kaapelin pitäisi vaihteen vaihdon yhteydessä liikkua vapaasti taaksepäin. Ajattelin ratkaista tämän vaihtamalla vähän liukkaampaa ja pakkasta kestävämpää öljyä/liukastetta rakenteeseen. Ongelma linkittyy selvästi pakkaspäiviin koska huoneenlämmössä ongelmia vaihteiden kanssa ei ilmene.

Pyörä itsessään vaikuttaa osien osalta jämäkältä sekä laadukkaalta ja on kyllä kaiken kaikkiaan todella mukava ajaa. Vaihteiden vaihto otti pienen hetken totuttautua siihen että vaihteita vaihdetaan vain kampien ollessa paikallaan, mutta bonuksena se että pyörän paikallaan ollessa voi vaihtaa vaihteita.
 
Taas vaihdettu osia Kona Unit X 2018. Nyt mennään dropbar setupilla apex / rival osasarjoilla. Näyttäisi olevan aika paljon sama meininki nyt kun Kona Sutra ULTD:ssä jota tehtiin vain yksi vuosi. Tosin kiekot vaihdettu paljon laadukkaampiin tässä matkan varrella kuin Konan omat.

IMG_1117.jpeg
 
Terve, oon kattelut tollast entry-tason gravelia tälle kaudelle. Eli hinta siinä 800-1100e. Käyttö aika monipuolinen (mutta kuitenkin ihan aloitteleva harrastelija): työmatkat, kuntoilulenkit ja mahdolliset retkeilylenkitkin kiinnostaa.

XXL omat merkit ja joitain muuta tullut silmäiltyä. Tänään huomasin intersportilla Ghostin Road Ragesta tarjouksen. Samalla jos muita kiinnostaa: Ghost Road Rage Eq - Gravelpyörä | Intersport
Omaan silmään ihan hyvä hintalaatu-suhde. Myös tarakan ja lokarit ajatellut hommata ja tuossa ilmeisesti ne jo valmiina mikä plussaa.

Onkos tuossa jotain minkä takia kannatas harkita jotain muuta? Onko muita ehdotuksia tähän hintaluokkaan?

Kiitos.
 
Onkos tuossa jotain minkä takia kannatas harkita jotain muuta? Onko muita ehdotuksia tähän hintaluokkaan?

Sora osasarja 2x vaihteistolla ja ilmeisesti alumiinihaarukka kun ei muuta mainita. Sora on ”ihan ok” perustasoa mutta ei mitään ihmeellistä toiminnaltaan. Etuvaihtaja todennäköisesti jotain vielä alempaa tasoa koska spekseissä mainittu vain takavaihtaja.

Verkkiksen Baana Noux olis tarjouksessa 1200 eurolla. Täälläkin foorumilla aika paljon omistajia kun tuota myytiin viime vuonna lanseerauksessa tonnilla. Siinä jo vähän parempaa sramin osasarjaa 1x vaihteistolla, kuituhaarukka ja satulatolppa. Itsekin ostin tuon viime kesänä ja ollut erittöin tyytyväinen. Haasteita voi tulla kokojen kanssa koska vain kolme runkokokoa saatavilla (S, M,L).

 
Terve, oon kattelut tollast entry-tason gravelia tälle kaudelle. Eli hinta siinä 800-1100e. Käyttö aika monipuolinen (mutta kuitenkin ihan aloitteleva harrastelija): työmatkat, kuntoilulenkit ja mahdolliset retkeilylenkitkin kiinnostaa.

XXL omat merkit ja joitain muuta tullut silmäiltyä. Tänään huomasin intersportilla Ghostin Road Ragesta tarjouksen. Samalla jos muita kiinnostaa: Ghost Road Rage Eq - Gravelpyörä | Intersport
Omaan silmään ihan hyvä hintalaatu-suhde. Myös tarakan ja lokarit ajatellut hommata ja tuossa ilmeisesti ne jo valmiina mikä plussaa.

Onkos tuossa jotain minkä takia kannatas harkita jotain muuta? Onko muita ehdotuksia tähän hintaluokkaan?

Kiitos.
Erinomainen pyörä hintaluokassaan käyttötarkoitukseen. Käytettyjen markkinoilta voi löytyä parempia tarjouksia kun tietää mitä, miten ja mistä etsiä. Helpointa aloittelijalle on ostaa uusi pyörä kaupasta.

Haarukka näyttää hiilikuituiselta, joka olisi linjassaan alentamattoman hinnan kanssa. Ei sillä että alumiininen olisi huono aloittelijalle kun ei paremmasta tiedä... Täysi Sora osasarja ajaa asiansa hyvin.
 
Komppaan KJNS:ää. Eli Baanalle suositus täältäin. Hain tuon myös itselleni "kokeilumielessä" eli kun halvalla sai hyvää, niin ämpärien perässä juostiin.
Tuloksena oli että myin täpärin ja edellisen "paremman" gravelin pois josta otin kiekot talteen, ja olen käytännössä ajellut pelkästään tuolla, vaikka jäykkis maasturin vielä jätin nurkkiin lojumaan. Aivan tajuttoman hyvä hinta/laatusuhde. Sattui vielä geo olemaan kuin hanska käteen, joten ainakin omalla kohdalla ostaisin tämän uudestaan vaikka 500e kalliimmallakin :D


Tähän palaten ja aikaisempaan keskusteluun hihnavetoisista liittyen niin tilasin yllämainitun pyörän boodabikestä ja näin 200 ajetun kilometrin jälkeen olen ollut melko tyytyväinen. Ajoasento vanhaan hybridiin verrattuna enemmän niskaan käyvä mutta todennäköisesti tottumiskysymys pidemmälle ajateltuna. Pyörä rullaa todella hiljaisesti ja loppukasaaminen oli helppo tehdä perus työkaluilla.

Ainoa haitta mitä olen huomannut on tässä muutaman pakkaspäivän yhteydessä ettei vaihteita vaihtava pulley tahdo toimia kun vaihtaa vaihteita ylöspäin; jousi(?) jättää vetämättä ja jää hieman jumiin kun kaapelin pitäisi vaihteen vaihdon yhteydessä liikkua vapaasti taaksepäin. Ajattelin ratkaista tämän vaihtamalla vähän liukkaampaa ja pakkasta kestävämpää öljyä/liukastetta rakenteeseen. Ongelma linkittyy selvästi pakkaspäiviin koska huoneenlämmössä ongelmia vaihteiden kanssa ei ilmene.

Pyörä itsessään vaikuttaa osien osalta jämäkältä sekä laadukkaalta ja on kyllä kaiken kaikkiaan todella mukava ajaa. Vaihteiden vaihto otti pienen hetken totuttautua siihen että vaihteita vaihdetaan vain kampien ollessa paikallaan, mutta bonuksena se että pyörän paikallaan ollessa voi vaihtaa vaihteita.

Tämä on ihan kiinnostava, merkistä en ole koskaan kuullutkaan. Mukavaa kun jaetaan kokemuksia näistä vähän kotimaan markkinoilla tuntemattomista laitteistakin. Olisi hauska jotain hihnavehjettäkin kokeilla, mutta aika erikoista on mielestäni että tässä näköjään on vaijerijarrut vaikka ei kuitenkaan ihan ilmainen kampe ole.
 
Sora osasarja 2x vaihteistolla ja ilmeisesti alumiinihaarukka kun ei muuta mainita. Sora on ”ihan ok” perustasoa mutta ei mitään ihmeellistä toiminnaltaan. Etuvaihtaja todennäköisesti jotain vielä alempaa tasoa koska spekseissä mainittu vain takavaihtaja.

Verkkiksen Baana Noux olis tarjouksessa 1200 eurolla. Täälläkin foorumilla aika paljon omistajia kun tuota myytiin viime vuonna lanseerauksessa tonnilla. Siinä jo vähän parempaa sramin osasarjaa 1x vaihteistolla, kuituhaarukka ja satulatolppa. Itsekin ostin tuon viime kesänä ja ollut erittöin tyytyväinen. Haasteita voi tulla kokojen kanssa koska vain kolme runkokokoa saatavilla (S, M,L).

Sorasta luin ja muuallakin sitä kuvaillaan just ihan ok tasolla. Uskon, että itselle varsin riittävä. Baanaa myös katsellut, kun löysin foorumeilta että ollut tonnilakin alessa, mutta OVHna ollut liian kallis. Kiitos isosti vinkistä! Mielestäni ihan jopa eilen taisin viimeksi katsoa ja oli vielä 1700.

Erinomainen pyörä hintaluokassaan käyttötarkoitukseen. Käytettyjen markkinoilta voi löytyä parempia tarjouksia kun tietää mitä, miten ja mistä etsiä. Helpointa aloittelijalle on ostaa uusi pyörä kaupasta.

Haarukka näyttää hiilikuituiselta, joka olisi linjassaan alentamattoman hinnan kanssa. Ei sillä että alumiininen olisi huono aloittelijalle kun ei paremmasta tiedä... Täysi Sora osasarja ajaa asiansa hyvin.
Joo uskon, että sitten kun kokemusta tulee ja tietää mitä haluaa niin voi siirtyä käytettyjen markkinnoille. Kiitos infosta.

Komppaan KJNS:ää. Eli Baanalle suositus täältäin. Hain tuon myös itselleni "kokeilumielessä" eli kun halvalla sai hyvää, niin ämpärien perässä juostiin.
Tuloksena oli että myin täpärin ja edellisen "paremman" gravelin pois josta otin kiekot talteen, ja olen käytännössä ajellut pelkästään tuolla, vaikka jäykkis maasturin vielä jätin nurkkiin lojumaan. Aivan tajuttoman hyvä hinta/laatusuhde. Sattui vielä geo olemaan kuin hanska käteen, joten ainakin omalla kohdalla ostaisin tämän uudestaan vaikka 500e kalliimmallakin :D
Ohhoh, no tää pitää pistää kyllä harkintaan! Kiitos tiedosta.
 
Sorasta luin ja muuallakin sitä kuvaillaan just ihan ok tasolla. Uskon, että itselle varsin riittävä. Baanaa myös katsellut, kun löysin foorumeilta että ollut tonnilakin alessa, mutta OVHna ollut liian kallis. Kiitos isosti vinkistä! Mielestäni ihan jopa eilen taisin viimeksi katsoa ja oli vielä 1700.

Sorasta kun puhutaan niin kaikki yli 10 vuotta vanhat kommentit kannattaa jättää huomiotta, koska nykyinen Sora on ihan eri tason vehje kuin ne 10-20 vuoden takaiset sorat. Mun aiemmassa cycclocrossissa, jonka siis korvasin Nouxilla, oli sora ja kyllä sillä harratelija tuli toimeen, mutta Nouxin Sram Apex on kuitenkin ihan eri tarina siihen verrattuna.

Nouxia ei ole tuon viime kesän lanseeraustarjouksen jälkeen saanut enää tonnilla. Toki sitä ei tiedä tuleeko ehkä vielä vai ei, mutta oma veikkaus on että ei tule koska se oli aivan älyttömän halpa hinta tuon tasoisesta pyörästä. Tuo 1200 euroakin on sanotaanko hyvä hinta tuolle fillarille jos tonni oli erinomainen hinta.

Ghostista ei itsellä tietoa, ei sekään varmaan huono pyörä ole ja varusteet (lamppu, tarakka, lokarit) siinä on jo näköjään valmiiksi mukana, noita jos tarvitsee ja lähtee 1200 euron Nouxiin ostamaan niin hintaa tulee taas lisää vähintään satanen, joten hintaetu on ghostin puolella.

Nouxista uskallan sanoa että on tuollakin hinnalla hintansa arvoinen, tuskin tuon Ghostinkaan kanssa hirveästi jää harmittamaan ja tarjoaa varmasti katetta tonnille, etenkin kun on jo valmiiksi varusteltu työmatka-ajoa varten.
 
Hyvä pointti osasarjasta. Esimerkiksi Shimano 105 ei eroa toiminnallisuudeltaan Ultegrasta, joka taasen ei eroa juuri lainkaan Dura-Acesta. Näissä on painoero kevyempien materiaalien johdosta suurin ero, ja pyöräilyvälineissä se maksaa paljon. Jos jotakin eroavaisuutta tarvitsee hakea niin Sora on kymmenvaihteinen osasarja, kun taas nuo paremmat ovat 11, tai nykyään jopa 12-vaihteisia. Kymmenen vaihdetta on riittävän hyvä maantiekisoissakin sillä enemmän kuskin ajokyky ja -taito ovat avainasemassa...
 
Hyvä pointti osasarjasta. Esimerkiksi Shimano 105 ei eroa toiminnallisuudeltaan Ultegrasta, joka taasen ei eroa juuri lainkaan Dura-Acesta. Näissä on painoero kevyempien materiaalien johdosta suurin ero, ja pyöräilyvälineissä se maksaa paljon. Jos jotakin eroavaisuutta tarvitsee hakea niin Sora on kymmenvaihteinen osasarja, kun taas nuo paremmat ovat 11, tai nykyään jopa 12-vaihteisia. Kymmenen vaihdetta on riittävän hyvä maantiekisoissakin sillä enemmän kuskin ajokyky ja -taito ovat avainasemassa...
Sora on 9v.
Siellä on tiagra ennen 105 sarjaa.
Sitten tietysti tää grx gravelisarja takavaihtajan kitkakytkimellä jossa halvempi vertautuu tiagraan ja kallimpi 105 sarjaan.
 
No tähän voi taas heittää sen saman tarjokkaan mitä tarjotaan joka toinen päivä tällaisen halvan hyvän fillarin kysyjille:

Samaan rahaan saa kyllä 18 vaihteisenkin, mutta tässä asiassa vähemmän on enemmän ja ottaisin kyllä tuollaisen 1x10 voimansiirron 1000x mieluummin kun sellaisen miljoonavaihteisen.

Tai sit maasturina

Joo kiitos vastauksista. Tuota Whiten hybridia itsekin jo kattelin, mutta ei oo vielä uskaltanut tilata. Muualta ja Saksastakin kattelin kans kalliimpia maastopyöriä. Koska ei hybridia oikein tunnuta edes myyvän. Kyllähän se toisaalta olis kiva olla kerralla hyvä.. tai parempi. On mulla sisällä kelpo maantiepyöräkin, mutta ei oo viime vuosina tullut käytettyä. Eli ei oo kunnon pyöräilijä. Kokemusta on kuitenkin paremmastakin etujousitetusta maastopyörästä ja muutamasta maantiepyörästä ja niillä sekä myös ihan peruspyörillä tein aikanaan useasti yli 100km lenkkejä. Pitäis taas skarpata.

Etuvaiheita en itse käytä, tai laske vaihteiksi ollenkaan.
 
Sora on 9v.
Siellä on tiagra ennen 105 sarjaa.
Sitten tietysti tää grx gravelisarja takavaihtajan kitkakytkimellä jossa halvempi vertautuu tiagraan ja kallimpi 105 sarjaan.
Lipsahdin. Olet oikeassa. Kiitos korjauksesta.

Koska ei hybridia oikein tunnuta edes myyvän.
Myydään.





Ja kun käy paikan päällä alan liikkeissä voi löytyä enemmänkin mitä verkkosivuilla ilmenee sillä voivat tilata maahantuojan kuvaston malleja.
 
Terve, oon kattelut tollast entry-tason gravelia tälle kaudelle. Eli hinta siinä 800-1100e. Käyttö aika monipuolinen (mutta kuitenkin ihan aloitteleva harrastelija): työmatkat, kuntoilulenkit ja mahdolliset retkeilylenkitkin kiinnostaa.

XXL omat merkit ja joitain muuta tullut silmäiltyä. Tänään huomasin intersportilla Ghostin Road Ragesta tarjouksen. Samalla jos muita kiinnostaa: Ghost Road Rage Eq - Gravelpyörä | Intersport
Omaan silmään ihan hyvä hintalaatu-suhde. Myös tarakan ja lokarit ajatellut hommata ja tuossa ilmeisesti ne jo valmiina mikä plussaa.

Onkos tuossa jotain minkä takia kannatas harkita jotain muuta? Onko muita ehdotuksia tähän hintaluokkaan?

Kiitos.


Tässä olisi komponenttien laadun puolesta fiksumpi paketti

 
Talven "29:llä ajelemisen jälkeen oli shokki ja järkytys siirtyä maantiepyörän satulaan, tuntui pirulainen niin pieneltä. Muilla samoja tuntemuksia, vai olenko yksin :rofl:

Stonga ainakin on maasturissa 12 senttiä leveämpi ja tuntuu paljon sopivammalta. Katsoinko tuosta ylhäällä mainitusta Baana Nouxista oikein että L-koossa tangon leveys olisi 52 cm? Onhan näiden vertailu vähän tasoa katumaasturi-fordKa :hmm:
 
Talven "29:llä ajelemisen jälkeen oli shokki ja järkytys siirtyä maantiepyörän satulaan, tuntui pirulainen niin pieneltä. Muilla samoja tuntemuksia, vai olenko yksin :rofl:

Stonga ainakin on maasturissa 12 senttiä leveämpi ja tuntuu paljon sopivammalta. Katsoinko tuosta ylhäällä mainitusta Baana Nouxista oikein että L-koossa tangon leveys olisi 52 cm? Onhan näiden vertailu vähän tasoa katumaasturi-fordKa :hmm:

46cm leveä tanko hoodeilta ja 52cm dropeilta
 
Talven "29:llä ajelemisen jälkeen oli shokki ja järkytys siirtyä maantiepyörän satulaan, tuntui pirulainen niin pieneltä. Muilla samoja tuntemuksia, vai olenko yksin :rofl:

Stonga ainakin on maasturissa 12 senttiä leveämpi ja tuntuu paljon sopivammalta. Katsoinko tuosta ylhäällä mainitusta Baana Nouxista oikein että L-koossa tangon leveys olisi 52 cm? Onhan näiden vertailu vähän tasoa katumaasturi-fordKa :hmm:

Itsellä taas näin keväällä kun siirtyy maantiepyörään, olo on kuin varsalla kevät laitumella, se vaan kulkee ja kiihtyy niin pirusti. Koko talvi ja kesän kauppareissut jne. tulee ajeltua Trekin maasturilla ja välillä Cannondalen crossarilla. Mutta kyllä se on vaan eri hommaa kun pääsee maantiepyörällä vetämään taas lenkkiä, huhhuh.

Omassa maantiepyörässä on 42cm leveä tanko. Tuntuuhan se aluksi vähän kapealta kun ajelee pitempään plussarenkaisella jäykkäperällä, on tuollainen vaan hirveä jyrä verrattuna ketterään ja nopeaan maantiepyörään.
 
780mm leveät sarvet molemmissa maastureissa ja 460 kipparasarvisessa.
Kipparasarvi on niin erilainen että eipä sitä osaa kapeaksi ajatella.
Eikä se sitä olekaan. 480 taitaa olla levein mitä edes myydään ja nykyinen pro discover 30 tuntuu edelleen traktorilta jos ajaa dropeilta.
 
Mietin graveliin Ritchey beacon XL- stongaa, onko tästä kokemuksia? Mulla Santa cruzissa easton paikallaan ja droppien käyttö on kyllä ollut minimaalista. Ritcheyssä olisi enemmän leveyttä ja töykee 36 asteen flare. Ajatuksena olisi saada vähän lisää vakautta ja ottaa dropit käyttöön.
 

Liitteet

  • ritchey-wcs-beacon-xl-gravel-handlebar-1-1096845.jpg
    ritchey-wcs-beacon-xl-gravel-handlebar-1-1096845.jpg
    38,7 KB · Luettu: 27
Apua, aivan kamala ajoasento. :x3: Sen verran kokemusta, että ala-asennolta ajaminen luonnistuu hyvin kun tanko on sopivalla etäisyydellä, ja toissijaisesti kun sen muotoilu on omaan käyttöön sopiva. Tuossa on leveä ote niin vakaa se on varmasti, etenkin kun ohjainkannatin on alle 100 mm.
 
Työsuhdepyörää tässä hommaamassa ja olen ajatellut sähkömaastopyörän siihen hankkia.

Tämä tuli vastaan: Grand Canyon:ON 8

Onko tuo ihan kelvollinen vai onko joku syy miksi ei tuota voisi ostaa? Saa tietenkin ehdottaa jos on joku toinen mielessä, itse en noista oikein mitään tiedä.
 
Työsuhdepyörää tässä hommaamassa ja olen ajatellut sähkömaastopyörän siihen hankkia.

Tämä tuli vastaan: Grand Canyon:ON 8

Onko tuo ihan kelvollinen vai onko joku syy miksi ei tuota voisi ostaa? Saa tietenkin ehdottaa jos on joku toinen mielessä, itse en noista oikein mitään tiedä.

Kannattaa Specialized Turbo Tero X katsastaa, sain sen halvemmalla Bikeplanet:lta kuin tuon Canyonin. Kysyin pakettihintaa työsuhdepyörästä sähköpostilla ja hyvät alet tuli jo alennetusta hinnasta. Pitäisi oma saada tässä viikon parin sisällä, pyörä kyllä oli valmiina, mutta vaihdatan siihen toiset kesäkumit päittäin alle ja ne jouduttiin tilaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö kokemuksia/suosituksia pyörän korjaustelineestä?
Teline tulee kotikäyttöön pääasiassa parin sähkömaasturin huoltoon.

Olen katsellut park tool PCS-9.3 ja PCS-10.3.
Onko 10.3 tuon 50€ lisäsijoituksen arvoinen?
 
Mites vanteiden pinnojen kiristelyn tarve, tuskin yleensä jokavuotinen homma?

Sormi-persdynosta ei välttämättä tarpeeksi tuntumaa, tietty sitten jos alkaa selkeesti löysempiä pinnoja olla seassa.
 
Mites vanteiden pinnojen kiristelyn tarve, tuskin yleensä jokavuotinen homma?

Sormi-persdynosta ei välttämättä tarpeeksi tuntumaa, tietty sitten jos alkaa selkeesti löysempiä pinnoja olla seassa.
Riippuu paljon kuormista ja käyttötarkotuksesta. Ylispekstauilla DT Swissin kiekoilla saanee ajella huoletta vuosikausia, sitten taas jos lyö keveät gravelkiekot bikepacking pyörään ja ajaa kunnon kivikkojuurakkoa niin voi joutua ihan säännöllisesti seuraan tilannetta.

Pinnojen pingailu on ihan riittävän tarkka mittari huonolla sävelkorvallakin, kaikki saman puolen pinnat pitäisi soida suunnilleen samalla tavalla.

Jukka näyttää mallia:

 
Löytyykö kokemuksia/suosituksia pyörän korjaustelineestä?
Teline tulee kotikäyttöön pääasiassa parin sähkömaasturin huoltoon.

Olen katsellut park tool PCS-9.3 ja PCS-10.3.
Onko 10.3 tuon 50€ lisäsijoituksen arvoinen?
Minulla on ollut tuo edullisempi useita vuosia. Toimii eikä moitteita mitä nyt hieman hintava. Tosin, teline on jämäkkä sillä se on metallia. Kalliimpi malli on kivempi siinä mielessä, että kiinnitys tapahtuu nopeasti ja kätevämmin vrt. edullisempi malli.
 
Löytyykö kokemuksia/suosituksia pyörän korjaustelineestä?
Teline tulee kotikäyttöön pääasiassa parin sähkömaasturin huoltoon.

Olen katsellut park tool PCS-9.3 ja PCS-10.3.
Onko 10.3 tuon 50€ lisäsijoituksen arvoinen?
Tässä parktool 10.3:a vastaava järkevään hintaan, jos 27 kg painorajoitus riittää. Hyvin pysyy täysjousitettu sähkömaasturi tuossa. Parktoolissa toki 36 kg painorajoitus, mutta hintaakin on 160e enemmän.

Ostaa samalla jonkun 10e tuotteen, niin saa ilmaisen toimituksen.

edit. Mutta jos sen pitää olla parktool, niin ostaisin itse tuon 10.3, koska pikalukitus, muuta eroahan noilla ei ole.
 
Tyttärelle haettiin XXL:stä White 20" polkupyörä jossa kiertokahva. Revoshift tai vst.

On älyttömän jäykkä varsinkin alaspäin vaihtaessa, jopa aikuiselle.

Onko tähän mitään vinkkiä? Googlesta ei heti löytynyt apua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 572
Viestejä
4 492 358
Jäsenet
74 259
Uusin jäsen
beraku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom