Tälle tunturille vois ensihuoltoa alkaa katseleen tästä tampereen seudulta, kukaan osais ehdottaa asian tuntevaa liikettä? Omassa yksilössä jäi vähän tuo luovutus huoltoki puolitiehen joten näkisin että ensihuoltoon kannattais panostaa enne kuin suurempia vahinkoja syntyy vääristä säädöistä.
Ensihuolto... se on rasittava käsitteenäkin antaessaan ymmärtää, että pyörä ei olisi uutena valmis ajaa, vaan kaipaisi jotain sisäänajoa ja sitten säätöä. Ehkä se ei olekaan, jos asiakkaalle on myyty pyörä, jota ei ole kasattu kunnolla. Se ei toki ole ollenkaan tavatonta, mutta jos pyörä toimii, niin huollolle ei ole mitään tarvetta.
Siinä on oikeastaan vain yksi asia, mikä mahdollisesti voi lyhentää pyörän osien elinikää, mutta johon ei välttämättä ensihuollossa edes puututa riippuen liikkeen huolellisuudesta. Ainakin Shimanon navat ovat tehtaan jäljiltä usein liian kireällä ja niissä voi myös olla vähän niukalti rasvaa. Mutta ottaen huomioon huollon hinnat vs. perusvanteiden hinnat, ottaisin itse riskin ennenaikaisesta kulumisesta, enkä veisi huoltoon. Paras ratkaisu olisi tietysti ostaa kartioavain tai kaksi ja aukaista navat. Tai ei edes aukaista tässä vaiheessa, vaan pelkästään säätää niiden kireyttä. Se ei vaadi kuin lukitusmutterin avaamisen toiselta puolelta (plus jarrulevyn irrottamisen tieltä pois takana). Se ei ole vaikeaa, vaikka itse sopivan kireyden hakeminen voikin vaatia muutaman yrityksen, mutta se on lähinnä kärsivällisyysharjoitus.
Ja napojen puhdistaminenhan kannattaa kuitenkin tehdä esim. vuosittain, mutta jos nyt opettelet, niin säästät ison rahan nyt ja myöhemmin. Eli se on hyvä taito osata, ja oikeastaan jatkossakin ainoa tärkeä vuosittainen säännöllinen huoltotoimenpide, jos pyörässä ei ole joustohaarukkaa. Muuta voi tehdä enemmänkin tarpeen mukaan.
Toinen asia on tarkistaa, että mutterit ovat tiukalla esim. ohjainkannattamisessa jne. Ei siinä muuta ole. Ei siitä muuta voi hajota siksi, että et vie huoltoon. Jos vanteisiin tulee liikaa heittoa, niin se tulee kuitenkin ensihuollosta riippumatta, koska en usko, että mikään liike ensihuollossa tasaa pinnojen kireyden, jos vanne pyörii nyt suoraan.
Eli minä harkitsisin, että kannattaako etenkin noin halpaa pyörää ihmeemmin huolloissa käyttää. Toki se vaatii itseltä vähän panostusta siihen, mutta...