Pyöräily

Onko näistä halvoista pyöristä mihinkään. Katselin että XXL:ssä olisi 149€ yksi hybridipyörä.

Itsellä vähäistä käyttöä, muutaman kerran viikossa 1km työmatka ja välillä muuta liikkumista. Pientä olisi käyttö siis. Kestääkö tuo mitään käyttöä?

BITS Roller 21, hybridipyörä - Hybridipyörät - xxl.fi | XXL

Samaa laatua kuin Powerin ym. kaupanpäällispyörä? Vanteet kierot jne...

Itse oon suosiolla suunnannut katseet noihin vaihteettomiin, kun halvalla pitää saada. Toisaalta aika paskoja (ehkä samojakin)osia käytetään esim. 400e:n ja paljon ylikin pyörissä niin lisärahalla ei välttämättä edes saa kovin paljon parempaakaan, jos ei osta kunnollista.
 
Kestääkö tuo mitään käyttöä?
Hankala sanoa. Kuka tietää jotain ChinHaurin keskiöstä? Voihan se olla hyväkin, voi olla myös olematta. Jos pitää arvata, niin pyörä ei kestä niin hyvin kuin vaikkapa 400 euron pyörä, mutta jos työkalut pysyvät kädessä, niin saahan niitä itse tarvittaessa myös vaihdettua parempiin. Jos taas joutuu luottamaan huoltoliikkeisiin, mikä on tosi kallista, silloin tuossa on paljon suurempi riski todellisten kustannusten karkaamisesta käsistä. Mutta tuleehan tuossa 2 huoltoa kaupan päälle, joten luulisi, että ainakin lapsentaudit tulevat korjatuiksi.

1 kilometrin työmatka kannattaa ehkä ihan vain kävellä ajatellen vaikkapa pyörän lukitsemisen vaivaa.
 
Terve!

Nyt pitäisi ruveta urheilemaan ja tuo työmatka/lenkkipyöräily kuulostaa siltä mitä voisin tehdä. Mutta pyörä pitäisi hankkia enkä tiedä näistä juurikaan yhtään mitään ni apua hieman kaipailen.

Olen 189cm pitkä ja 155kg painava möykky, eli pyörän pitäisi kestää ehkä hieman enemmän kun nuo markettien höpö höpö pyörät. Työmatka on suuntaan 6km ja kävelyteitä pyöräilen koko ajan, myäskin lenkkipyöräilykin ois tarkoitus tehdä kävelyteillä.

Hinta budjetti olisi noin 400-500€. Mistä löytyisi pyörä tuohon hintaan, mikä kestäisi meikäläistä eikä heti lahoaisi alle!?
 
Hinta budjetti olisi noin 400-500€. Mistä löytyisi pyörä tuohon hintaan, mikä kestäisi meikäläistä eikä heti lahoaisi alle!?
Maasturi on varmin veto. Läskipyöräkin kävisi, mutta tuossa hintalukassa ei sellaista kannata katsella.

Radon ZR Team 5.0 | Hardtail 27.5" Shop

Tuota etuhaarukkaa ei pysty varsinaisesti säätämään painollesi, mutta jos siihen ei ihan koko ruhollaan nojaa, niin tuskinpa se niin haittaa noissa ajeluissa, kun laittaa esijännityksen riittävän kovaksi. Jäykän keulan voi vaihtaa tilalle tarvittaessa, mutta tuossa hintaluokassa täysjäykkää on aika vaikea löytää. Ei tule yhtään mieleen nyt, sellaisia ehkä voi 1-2 kuitenkin olla. Yllä linkitetty on kuitenkin täysin hyvä pyörä voimansiirroltaan jne. Sillä kelpaa ajella pitkään etenkin, jos vaikka joskus sen keulan täysjäykkään tai parempaan joustohaarukkaan päivittää.

27,5" tietysti tekee jäykemmän kiekon, mutta tuolla mitalla ottaisin silti 29". Kyllähän kiekot kestävät noissa hirmuvoimia, jopa ihan tuollaiset peruskiekot, kun ajatellaan sitä maastorymistelyä. Eihän tuossa muuta, mutta mainittujen kiekkojen lisäksi satulan kiskot sekä tolppa lienevät kovimmilla. Jälkimmäiset kannattaa säätää fiksusti siltä osin, ja kiekkoja saa tarvittaessa vahvempina, jos eivät jostain syystä kestä. Maasturi on kuitenkin lähtökohtaisesti vahvin pyörä, ja mukavin ja vakain. Tuolla massalla leveä rengas on kiva olla pehmentämässä ja vakauttamassa menoa.

Kannattaa varata rahaa myös ainakin lokareihin ja uuteen satulaan.
 
Viimeksi muokattu:
Terve!

Nyt pitäisi ruveta urheilemaan ja tuo työmatka/lenkkipyöräily kuulostaa siltä mitä voisin tehdä. Mutta pyörä pitäisi hankkia enkä tiedä näistä juurikaan yhtään mitään ni apua hieman kaipailen.

Olen 189cm pitkä ja 155kg painava möykky, eli pyörän pitäisi kestää ehkä hieman enemmän kun nuo markettien höpö höpö pyörät. Työmatka on suuntaan 6km ja kävelyteitä pyöräilen koko ajan, myäskin lenkkipyöräilykin ois tarkoitus tehdä kävelyteillä.

Hinta budjetti olisi noin 400-500€. Mistä löytyisi pyörä tuohon hintaan, mikä kestäisi meikäläistä eikä heti lahoaisi alle!?
Silverback Sphere Sport 26" 2017 -maastopyörä, XL 519,90 €

Hae tuo. Tuossa hintaluokassa mikään joustokeula ei tule toimimaan painosi alla joten ihan turha sellaista ottaa vaivoiksi. Paksut kumit auttaa vähän ja ei ole yhtään haitaksi ison kaverin alla.
 
Tuo yllä oleva on kieltämättä parempi valinta ainakin tuohon tilanteeseen. Toki, jos aikoo nopeasti keventyä, niin tilanne ehkä hieman muuttuu. Plussakoon renkaat toki ovat hienot jatkossakin, mutta etenkin nyt noille kiloille, mutta 26":ssa valikoima alkaa käydä nykyisinkin jo selvästi heikommaksi. Tosin luulisi, että tuossa voisi olla tilaa laittaa tarvittaessa kapeampana 27,5":n renkaitakin, jos asvaltilla aikoo sittenkin keskittyä ajelemaan. Mutta kuten sanoin, niin 1-2 mallia sopivaa täysjäykkää mallia voi tuohon hintaan löytää. Tuossa on yksi.

Vähän lyhyet kammet tuossa 189-senttiselle tosin on, mutta pikku vikoja.
 
Viimeksi muokattu:
Onko radonin team 7.0:m 3x10 vaihteistoa mahdollista edes säätää että jokainen vaihde "toimii" oikein? Eli nyt siis kaikki vaihteet pelaa, mutta kun heittää isoimman rattaan edestä päälle ja takaa pienimmän niin ketju hankaa etuvaihtajan cagen ulkoreunaan. Vaikka kuinka säätää tuota H ruuvia, niin se vaihtaja ei mene ulommas. Vaihdevivusta kun yrittää painaa "nelosrattalle" niin sillon se liikkuu siihen mihin sen h-stopin säätää. Eli siis vaijeri liian löysällä vai kireällä (->ei anna mechin jousen asettua pohjaan asti)?

Ei sillä että tuolla isoimmalla rattaalla tulisi ajeltua, mutta olisihan se kiva joskus alamäkitykityksessä toimia kihnuttamatta.
 
Onko radonin team 7.0:m 3x10 vaihteistoa mahdollista edes säätää että jokainen vaihde "toimii" oikein?
On, ja helposti. Toki sillä rajoituksella, että liian ristiin ei pidä laittaa. Sitä hankausta ei tarvitsekaan saada pois, mutta sinullahan ei siitä nyt ole kyse. Eilen vasta säädin etuvaihtajan, kun muutin kaapeloinnin kulkua. Etuvaihtaja on hyvin helppo säätää... sitten, kun sen oikean järjestyksen ja muutenkin homman idean tietää. Muuten se on vaikea.

Minusta etuvaihtaja on loistava kapistus. Yksinkertainen, ei hajoa käytännössä koskaan, pysyy säädöissä ja tarjoaa yllin kyllin välityksiä.
Eli nyt siis kaikki vaihteet pelaa, mutta kun heittää isoimman rattaan edestä päälle ja takaa pienimmän niin ketju hankaa etuvaihtajan cagen ulkoreunaan.
Eli häkkiä pitää saada ulommas. Vaijeria kireämmälle tai rajoitinta (H) kauemmas, mutta jälkimmäinen ei siis sinulla auta -> vaijeria kireämmälle.

Niin, ja sen jälkeen kannattaa tarkistaa lopuksi se H-ruuvi vielä, koska jos se nyt on ihan auki, niin saattaa läväyttää ketjun rattaalta. Eli siis rajoitin (high limit) on tosiaan vain rajoitin. Kaapelin kireys määrää, kuinka kauas vaihtaja menee, kunnes törmää rajoittimeen.

P.S. Luultavasti tuollaiseen ongelmaan päätyy, kun ei ole säätänyt vaihtajaa oikeaoppisessa järjestyksessä. Silloin se vaijeri nimittäin tulee erittäin todennäköisesti riittävän tiukalle jo ennen kuin käydään katsomaan, että vaihtaakos se isoimmalle, koska se oikea kireys haetaan jo ennen tuota katsoen, että häkki on sopivasti pienemmillä rattailla.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen tuli uus tunturi rx 300 taloon, toivottavasti kestää ees jonkun aikaa, edellinen 15 vuotta palvellut madisonin mummis toimi säässä kuin säässä, kesäisin päivittäin ajoa 10 - 40 km.
Tälle tunturille vois ensihuoltoa alkaa katseleen tästä tampereen seudulta, kukaan osais ehdottaa asian tuntevaa liikettä? Omassa yksilössä jäi vähän tuo luovutus huoltoki puolitiehen joten näkisin että ensihuoltoon kannattais panostaa enne kuin suurempia vahinkoja syntyy vääristä säädöistä.
 
Laitoin pari viikkoa sitten tilaukseen eBaysta sivulaukut, jotta saisin kuljetettua paremmin ruokaostokset (lähimpään kauppaan 2,5km matkaa) fillarilla kotiin kun selkäreppuun ei paljon maitoa ja muuta isompaa ja painavaa tavaraa kerralla mahdu.

Tokihan sitä tulee käytettyä kesän mittaan myös silloin kun lähtee fillarilla grillailemaan ja nauttimaan samalla muutamasta oluesta :)

Onkohan tästä laukusta mihinkään kyseisissä käyttötarkoituksissa?

sivulaukut.jpg
 
Tälle tunturille vois ensihuoltoa alkaa katseleen tästä tampereen seudulta, kukaan osais ehdottaa asian tuntevaa liikettä? Omassa yksilössä jäi vähän tuo luovutus huoltoki puolitiehen joten näkisin että ensihuoltoon kannattais panostaa enne kuin suurempia vahinkoja syntyy vääristä säädöistä.
Ensihuolto... se on rasittava käsitteenäkin antaessaan ymmärtää, että pyörä ei olisi uutena valmis ajaa, vaan kaipaisi jotain sisäänajoa ja sitten säätöä. Ehkä se ei olekaan, jos asiakkaalle on myyty pyörä, jota ei ole kasattu kunnolla. Se ei toki ole ollenkaan tavatonta, mutta jos pyörä toimii, niin huollolle ei ole mitään tarvetta.

Siinä on oikeastaan vain yksi asia, mikä mahdollisesti voi lyhentää pyörän osien elinikää, mutta johon ei välttämättä ensihuollossa edes puututa riippuen liikkeen huolellisuudesta. Ainakin Shimanon navat ovat tehtaan jäljiltä usein liian kireällä ja niissä voi myös olla vähän niukalti rasvaa. Mutta ottaen huomioon huollon hinnat vs. perusvanteiden hinnat, ottaisin itse riskin ennenaikaisesta kulumisesta, enkä veisi huoltoon. Paras ratkaisu olisi tietysti ostaa kartioavain tai kaksi ja aukaista navat. Tai ei edes aukaista tässä vaiheessa, vaan pelkästään säätää niiden kireyttä. Se ei vaadi kuin lukitusmutterin avaamisen toiselta puolelta (plus jarrulevyn irrottamisen tieltä pois takana). Se ei ole vaikeaa, vaikka itse sopivan kireyden hakeminen voikin vaatia muutaman yrityksen, mutta se on lähinnä kärsivällisyysharjoitus.

Ja napojen puhdistaminenhan kannattaa kuitenkin tehdä esim. vuosittain, mutta jos nyt opettelet, niin säästät ison rahan nyt ja myöhemmin. Eli se on hyvä taito osata, ja oikeastaan jatkossakin ainoa tärkeä vuosittainen säännöllinen huoltotoimenpide, jos pyörässä ei ole joustohaarukkaa. Muuta voi tehdä enemmänkin tarpeen mukaan.

Toinen asia on tarkistaa, että mutterit ovat tiukalla esim. ohjainkannattamisessa jne. Ei siinä muuta ole. Ei siitä muuta voi hajota siksi, että et vie huoltoon. Jos vanteisiin tulee liikaa heittoa, niin se tulee kuitenkin ensihuollosta riippumatta, koska en usko, että mikään liike ensihuollossa tasaa pinnojen kireyden, jos vanne pyörii nyt suoraan.

Eli minä harkitsisin, että kannattaako etenkin noin halpaa pyörää ihmeemmin huolloissa käyttää. Toki se vaatii itseltä vähän panostusta siihen, mutta...
 
Viimeksi muokattu:
Noniin... Pitäisi vihdoin hommata uusia litkuja pyörän (Cube Attention SL 2016) ketjuille ja muille liikkuville osille. Jos nyt ihan tuolta XXL:ästä kävisi hommaamassa (Ketjuöljyt ja puhdistus - Huolto ja varaosat - Pyöräily - xxl.fi | XXL) tai sitten Velo & Oxygenistä, niin mitä kannattaisi hommata? Niin, ja mitä kannattaisi tuohon Rock Shox Recon Silver TK SoloAir haarukkaan putkiin käyttää? Joku teflon spray/rasva on ihan ok?
Ei sillä öljyllä ole kauheasti väliä, kunhan et osta mitään "puhdistavaa" liuotinöljyä. Jos tarkoitus on rymytä mudassa ja sonnassa metsäpoluilla niin kannattaa käyttää paksumpaa ketjuöljyä. Aurinkoisen kelin maantiefillarointiin sitten ohutta teflonöljyä.
 
Sanoisin, että dry waxia öljyn sijaan, niin loppuu se lian kerääminen. Esim. Squirt Lube on hyvä. Jos ei löydy, niin kotimaasta ja kotimaista löytyy Rexiltä (Domestique), joka on testatusti erinomainen, mutta aika arvokas. Toki myös riittoisa. Tuskin löytyy XXL:stä, mutta ehkä jostain Sportiasta voisi ja pyöräliikkeistä tietysti. Rexin sivuilta voi löytyä jälleenmyyjät. Onhan noita muitakin, joita löytynee XXL:stäkin, mutta nuo kaksi ovat suosikkejani.

Mielestäni öljyllä/vahalla on tosi paljon merkitystä ketjujen puhtaana pysymiseen. Jos hifistellä halutaan, niin se vaikuttaa watteihinkin. Itselleni se on sivuseikka, tärkeintä on puhtaat ja siten myös paremmin ilman vaivaa kestävät ja äänettömämmät osat. Parhaat öljyt ovat ihan hyviä, mutta nykyisin olen niin tykästynyt vahaan, että en ainakaan kesäkeleillä keksi mitään syytä käyttää öljyä. Jopa levittäminen on mukavampaa, kun esim. Squirt on harmitonta. Se on vain vettä ja vahaa.

Ja liukuputkiin teflon lienee sopiva. Minulla on silikonipohjaista öljyä. Kunhan se ei syö tiivisteitä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei minusta kannata maasturiin hommata Dry Lubeja. Pahimmoilleen ajat yhdestä vesilätäköstä ja sinne huuhtoutui Dry lubet. Siinä on sitten kiva kuunnella ketjujen vikinää loppulenkki. Viime kesän käytin Muc-Off:n c3 dry ceramic lubea, eikä tuota ainakaan voi suositella. Huuhtoutuu todella helposti pois. Varmasti hyviä aineita jos ajelee "puhtaissa" olosuhteissa.
 
Ei minusta kannata maasturiin hommata Dry Lubeja.
En ole itse huomannut moisia ongelmia, vaikka onhan noita lätäköitäkin matkalle sattunut. Jos ketju ei kitkuta, niin minua ei sinällään kiinnosta asia. Siinä on kuitenkin tuossakin se etu, että mudan voi raaputtaa pois tai se raaputtuu itsestään, eikä muodosta sitä mustaa vain liuottimilla irtoavaa hiomatahnaa, kuten öljyjen tapauksessa. Mutta laittaa sitten vaikka wet lubea, jos noita ongelmia on tai mitä sitten vaatiikaan. Jos ei itsellä dry toimi, niin eihän sitä sitten tietenkään kannata käyttää. Minulla se toimii erinomaisesti.

Vasta viime lenkillä möyrin mutaliejussa etuvaihtajaa myöten, mutta eipä kitkuttanut, vaikka ajoin vielä tunteja sen jälkeen. Eivätkä ketjut näyttäneet yhtään pahoilta tullessani kotiin. Mutta kuten sanottua, käyttöympäristössä ja ties missä muuttujissa on eroja, joten sama ei varmastikaan ole totta kaikkien tapauksessa.

Mutta sellainen näkökulma tässä on, että ehkä tätä ehdottamaani kannattaa kokeilla ensin, koska jos se toimii omissa touhuissa, niin se on kuitenkin siistein ja paras ratkaisu, jos se toimii. Siirtyy järeämpään tavaraan tarvittaessa.
 
Ei sillä öljyllä ole kauheasti väliä, kunhan et osta mitään "puhdistavaa" liuotinöljyä. Jos tarkoitus on rymytä mudassa ja sonnassa metsäpoluilla niin kannattaa käyttää paksumpaa ketjuöljyä. Aurinkoisen kelin maantiefillarointiin sitten ohutta teflonöljyä.
Tosiaan asfaltilla ja hiekalla lähinnä. Ehkä satunnainen pelto tai polku silloin tällöin, mutta en kyllä mudassa kynnä.

Likaisuus ei oikeastaan ole koskaan ollut ongelma mulla. Lähinnä sopiva ei suttaava liukaste ketjuille kulumista ja kitinää vastaan tuntuisi olevan jees.
 
Osaakos arvon herrat täällä vastata kysymykseeni:

Olen miettinyt maastopyörääni hankkia tuommoiset "city"-renkaat, mutta en äkkiseltään ole löytänyt saman kokoista (leveys), kuin nykyiset "nappularenkaat". Nykyinen koko on siis 54-559. Löysin tarjouksesta continentalin CruiseContactit kokoa 55-559, joten sopiiko nuo vanteelle, vaikka ovatkin tuon millin paksummat? Lisäksi löysin myös 50-559 kokoa. Sopiiko noista siis kumpikaan? Vai pitääkö metsästää jostain juuri tuo sama koko?
 
Osaakos arvon herrat täällä vastata kysymykseeni:

Olen miettinyt maastopyörääni hankkia tuommoiset "city"-renkaat, mutta en äkkiseltään ole löytänyt saman kokoista (leveys), kuin nykyiset "nappularenkaat". Nykyinen koko on siis 54-559. Löysin tarjouksesta continentalin CruiseContactit kokoa 55-559, joten sopiiko nuo vanteelle, vaikka ovatkin tuon millin paksummat? Lisäksi löysin myös 50-559 kokoa. Sopiiko noista siis kumpikaan? Vai pitääkö metsästää jostain juuri tuo sama koko?
Tuolla ilmaisutavalla ensimmäinen luku tarkoittaa renkaan leveyttä milleinä ja jälkimmäinen luku renkaan sisähalkaisijaa (myös mm). Muutaman millin heitto ei vaikuta käytännössä mihinkään.

Jos maastopyörään haluat mukavat ja hyvin rullaavat "city-renkaat", joilla pärjää kivasti myös hiekalla jne, niin suosittelen hommaamaan Schwalben valikoimista niin leveät Big Applet kuin vain mahdollista.

Käytännössä sinulle sopisi siis 55-559 (26 x 2.15) tai ehkä jopa 60-559 (26 x 2.35) riippuen siitä kuinka paljon renkaan ympärillä on tyhjää tilaa. Suluissa oleva merkintä tarkoittaa vaihtoehtoista tapaa ilmaista renkaan koko ja tuolla tavalla ilmaistaessa ensimmäinen luku tarkoittaa renkaan halkaisijaa tuumina ja jälkimmäinen leveyttä tuumina. Selkeää, eikö totta? :D

Kokomerkinnöistä tarkemmin täällä:
Renkaan kokomerkinnät – Polkupyöräwiki
 
Likaisuus ei oikeastaan ole koskaan ollut ongelma mulla. Lähinnä sopiva ei suttaava liukaste ketjuille kulumista ja kitinää vastaan tuntuisi olevan jees.
Se on sitten dry wax. Se tarttuva likahan muuttuu hiomatahnaksi, joka syö ketjut ja rattaat. Eli ei turhaan kannata laittaa ketjuihin mitään tahmeaa. Kannattaa putsata tehdasrasvatkin pois ainakin ketjun ulkopuolilta.
 
Bikeshopista tuli nyt sitten se crescent zepto sport tilattua kun oli sen verran hyvä tarjous. Bikeshopista nuo pyörät ilmeisesti tulee ihan ajokunnossa mutta onko noissa jotain erityistä mitä kannattaisi tarkistaa heti? Ei ole ihan noin hifiä pyörää ennen ollut.

Sopivasti lidlissä pyöräilykamppeita myynnissä millä varmaankin pääsisi alkuun.
 
Olen miettinyt maastopyörääni hankkia tuommoiset "city"-renkaat, mutta en äkkiseltään ole löytänyt saman kokoista (leveys), kuin nykyiset "nappularenkaat". Nykyinen koko on siis 54-559. Löysin tarjouksesta continentalin CruiseContactit kokoa 55-559, joten sopiiko nuo vanteelle, vaikka ovatkin tuon millin paksummat? Lisäksi löysin myös 50-559 kokoa. Sopiiko noista siis kumpikaan? Vai pitääkö metsästää jostain juuri tuo sama koko?
Big Apple on hyvä. Jos haluaa nappulaa, Race King. Sitten on nopeampia maasturin renkaita, mutta kestävyys on niin huonoa, että siitä kategoriasta ei kannata katsella. Eli takaisin touringiin, niin Marathon Almotion 26 x 2,15. Se ottaa täyden hyötynsä tubelessista, kuten useimmat, mutta tuo on pirun nopea rengas. Se on myös muistaakseni hullun kallis, mutta sillä ajaa 15-20 tkm, jos en sekoita johonkin toiseen noista monista Marathon-malleista. Ihan perus Marathon Greenguard on myös aika yllättävän hyvä kaikin tavoin, myös pistosuojaukseltaan huippu, eikä maksa mansikoita. Mikähän siitä on nykyisin levein? Kuitenkin ilmatilaan kannattaa panostaa eli ottaa ainakin parisen tuumaa, kun kerran mahtuu. Big Apple on perusvarma veto, mutta siitä ei löydy taittuvakylkisiä.

Marathon Almotion

En muistanut väärin:

104470.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tosin noista renkaista, että jos katsotaan samoilla paineilla, mikä on ehkä joskus järkevää ja joskus ei, niin Race King tai Racing Ralph ovat nappuloistaan huolimatta suurin piirtein yhtä hyvin rullaavia kuin tuo Marathon Almotion ja siten luultavasti joipa paremmin rullaavia kuin Big Apple. Niissä kuitenkin on niitä nystyröitä, jos eksyy asvaltilta pois. Tasainen pinta tuntuu asvaltilla toki hieman erilaiselta ajaa, mutta rullaavuuden kannaltahan jotkin maastokumit ovat erinomaisia, mutta niitä ei parane valmistajan speksienkään mukaan pumpata niin koviksi.

Mutta kevyt nastakuvio ei tee siis itsessään renkaasta asvaltilla raskasta. Pitää vain osata valita maastorenkaiden joukosta ne muuallakin nopeat.
 
Big Appleissa minua ainakin viehättää rullaavuuden lisäksi niiden tuoma lisämukavuus.

Schwalben sanoin -->
Air suspension built-in.
The Big Apple started off the Balloonbike trend more than ten years ago: Comfortable cycling without using complicated technology! Air cushion tires are used as natural suspension. Inflated to around 2 Bar a Balloonbike rolls really easily and with a full suspension effect. A normal tire with a width of 37 mm must be inflated to a rock-hard 4 bar, in order to roll similarly well.
 
Ei minusta kannata maasturiin hommata Dry Lubeja. Pahimmoilleen ajat yhdestä vesilätäköstä ja sinne huuhtoutui Dry lubet. Siinä on sitten kiva kuunnella ketjujen vikinää loppulenkki. Viime kesän käytin Muc-Off:n c3 dry ceramic lubea, eikä tuota ainakaan voi suositella. Huuhtoutuu todella helposti pois. Varmasti hyviä aineita jos ajelee "puhtaissa" olosuhteissa.
No eipä ole noin käynyt Muc-Off:n dry lubella paitsi jos sataa oikeasti niin silloin ketjut on lenkin jälkeen kuivat öljystä. Nuo wet lubet tahtoo kerätä kaiken oravaa pienemmän mukaansa niin ennemmin voitelen ketjuja useammin kuin jynssään sitä sontaa niistä pois.
 
Viimeksi muokattu:
Big Appleissa minua ainakin viehättää rullaavuuden lisäksi niiden tuoma lisämukavuus.
Minulla ei ole tähän hätään mittoja, mutta minulla on toisessa pyörässäni Big Apple (26 x 2,1) ja toisessa Race King (29 x 2,2). Kummatkin ovat ilmavia, mutta fiiliksen mukaan Race King on selvästi ilmavampi. Toki se on leveämpikin (se on tosi leveä 2,2-tuumaiseksi toisin kuin esim. Schwalben vastaavat 2,25":t, jotka ovat ilmoitettua kapeampia, todellinen leveys vanteellani reilut 2,35"), mikä auttaa myös tekemään siitä korkeamman, mutta mielestäni se on tosiaan korkeampi. Myös isompi rengaskoko auttaa esteisiin törmätessä, mutta osansa tulee todella reilusta ilmatilasta.

Se on mukavin rengas, joka minulla on ikinä ollut. Mukavampi kuin Big Apple. Toki tubeless auttaa siinä myös. Voi olla, että Big Apple rullaa paremmin 2 barilla, mutta en yhtään osaa sanoa. Se pitäisi mitata. Jos arvaan, niin Race King on nopeampi, koska Race King on 2 barilla Almotionia nopeampi. Siinä on parempi kumiseoskin käytössä, se meinaa jonkin verran. Ja maastorengas on varmaan ainakin suunniteltukin toimimaan alhaisilla paineilla vähintään sen, mitä BA.

En aja kaupunkipyörälläni puhtaasti vain asvalttia, mutta minä nykyisin ottaisin Race Kingin (Black Chili) BA:n sijaan. Se on paljon luotettavasti hiekalla kurveissa ja asvaltin päällä olevalla soralla. TL-ready ja epäilen jopa isommaksi ja nopeammaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole tähän hätään mittoja, mutta minulla on toisessa pyörässäni Big Apple (26 x 2,1) ja toisessa Race King (29 x 2,2). Kummatkin ovat ilmavia, mutta fiiliksen mukaan Race King on selvästi ilmavampi. Toki se on leveämpikin (se on tosi leveä 2,2-tuumaiseksi toisin kuin esim. Schwalben vastaavat 2,25":t, jotka ovat ilmoitettua kapeampia, todellinen leveys vanteellani reilut 2,35"), mikä auttaa myös tekemään siitä korkeamman, mutta mielestäni se on tosiaan korkeampi. Myös isompi rengaskoko auttaa esteisiin törmätessä, mutta osansa tulee todella reilusta ilmatilasta.

Se on mukavin rengas, joka minulla on ikinä ollut. Mukavampi kuin Big Apple. Toki tubeless auttaa siinä myös. Voi olla, että Big Apple rullaa paremmin 2 barilla, mutta en yhtään osaa sanoa. Se pitäisi mitata.
Minulla on Big Appleista se isoin ja pullukoin vaihtoehto, eli 29 x 2,35, joka on jo silmämääräisestikin ihan eri sarjaa kuin tuo 26 x 2,1, mutta täytyy silti joskus kokeilla myös noita Race Kingejä.
 
Minulla on Big Appleista se isoin ja pullukoin vaihtoehto, eli 29 x 2,35, joka on jo silmämääräisestikin ihan eri sarjaa kuin tuo 26 x 2,1, mutta täytyy silti joskus kokeilla myös noita Race Kingejä.
Löysin tietoja, ihmiset ovat mittailleet keskiarvoja. Eli BA 26x2,35 on koteloinniltaan n. 5 milliä leveämpi kuin RK 26x2,2, mutta vain 2 milliä korkeampi. Suurin piirtein. Ihmiset eivät osaa mitata, paineet vaihtelevat, kuten vanteetkin. Eli BA 2,15 on jo RK 2,2:a matalampi. Sen tuosta näkee.

Race Kingin laatu minua nykyisin epäilyttää (valmistuksen toleranssit vs. tubeless ja reunanauhan kestävyys), mutta koko, rullaavuus ja kulutuskestävyys ja jopa profiili ovat minun mieleeni suuresti. Eli mahtava rengas ajaa, mutta muuten en ole kovin ilahtunut tällä hetkellä. Sisureiden kanssa en epäröisi ostaa jatkossakin, mutta nyt saatan odottaa jatkossa, että mitenhän tuon laadun kanssa. Toisaalta Schwalbella on ollut omat irtoavien nystyreiden ongelmansa jne. Muiden valmistajien renkaat tuppaavat olemaan hitaita tässä kategoriassa. Schwalbelta tulee ihan pian markkinoille uudet seokset, Addix. Katsotaan, miten ne vaikuttavat asiaan. Mutta eihän Racing Ralph hyvin RK:ta vastaavana ole niin kivan fiiliksen rengas, koska se on paljon matalampi. Sen huomaa menossa.
 
Viimeksi muokattu:
Löysin omat mitat RK 29x2,2":sta. 2 baria, 25 milliä vanteen sisäleveys. 59,4 milliä runko, 52,4 nappuloiden kohdalta ja 55,5 milliä korkeus. Voit verrata Big Appleihisi. Tämä tuskin ihmeitä koossa häviää.

Ei tuo nyt ihan reilua 2,35":aa ole. Mielestäni jossain vaiheessa renkaan elinkaarta mittasin hitusen enemmänkin. Saattoi olla enemmän painetta.
 
Löysin omat mitat RK 29x2,2":sta. 2 baria, 25 milliä vanteen sisäleveys. 59,4 milliä runko, 52,4 nappuloiden kohdalta ja 55,5 milliä korkeus. Voit verrata Big Appleihisi. Tämä tuskin ihmeitä koossa häviää.

Ei tuo nyt ihan reilua 2,35":aa ole. Mielestäni jossain vaiheessa renkaan elinkaarta mittasin hitusen enemmänkin. Saattoi olla enemmän painetta.
Joo, tuskin noilla mitään suurta eroa on koon suhteen. Voin toki silti mittailla jossakin vaiheessa jos muistan.

Aiemmin tosiaan sanoin, että Big Applen kokoeron (29x2,35 vs 26x2,1) havaitsee paljaalla silmälläkin, eli en ottanut siinä mitään kantaa tuohon 29x2,2 Race Kingiin.
 
Se on sitten dry wax. Se tarttuva likahan muuttuu hiomatahnaksi, joka syö ketjut ja rattaat. Eli ei turhaan kannata laittaa ketjuihin mitään tahmeaa. Kannattaa putsata tehdasrasvatkin pois ainakin ketjun ulkopuolilta.
Kaipa sitä voisi kokeilla ketjuille. Tefloni spray tai rasva tuntuisi taas järkevältä etuhaarukalle.



Big apple on sellainen mitä on tullut mietittyä. Luultavasti jossain vaiheessa vaihtuu Smart Samit niihin vaikka varsin tyytyväinen olen näihinkin ollut.
 
Aiemmin tosiaan sanoin, että Big Applen kokoeron (29x2,35 vs 26x2,1) havaitsee paljaalla silmälläkin, eli en ottanut siinä mitään kantaa tuohon 29x2,2 Race Kingiin.
Kyllä, mutta siksi tuosta koosta puhuin, että se Big Apple ei ole suinkaan ainoa, joka tarjoaa pehmustettua menoa, koska se on käytännössä vain ilmatilasta ja -paineista kiinni. Tuollainen etenkin leveyteensä nähden korkea maastokumi on siinä mielessä ihan vastaava, mutta niitä ei vain sillä yleensä mainosteta.
 
Kaipa sitä voisi kokeilla ketjuille. Tefloni spray tai rasva tuntuisi taas järkevältä etuhaarukalle.
Oma suositukseni on tippapullo tuolle etuhaarukalle (vaikea löytää sellaista tuotetta ainakaan ihan pyörille tarkoitetuista), koska spray on hankala, kun se tahtoo lennättää ainetta mm. jarrulevyn suuntaan. Rasva kuulostaa sellaiselta, että se on vähän huono leviämään. Tuohan ei ole pelkästään pinnan voiteluun, vaan myös putsaamiseen. Eli ainetta jokin tippa haarukkaan ja pumppausta, niin siitä lika nousee ylös, josta sen voi sitten pyyhkiä. Ja noissa dry lubeissa on eroja, että ainakin se Rex on monen mielestä tosi hyvä. Itse käytän Squirtia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja ensihuolto kyssäriä tulee täältäkin. Nimittäin prismasta hankittiin pojalle jupiter-merkkinen pyörä, ja myyjä sanoi että takuu menee jos ensihuoltoa ei tehdä.

Täytyykö tuo "takuun säilyttävä" huolto tehdä vain kyseiseen merkkiin erikoistuneessa huollossa? Kaupasta vain tuli lappu, missä mainitaan ensihuolto prismoista ostettuihin polkupyöriin ja liikkeen nimi. Eli onko pakko viedä tuohon prisman mainitsemaan liikkeeseen, vai kelpaako jokin muu pyöriä huoltava liike?
 
Eli onko pakko viedä tuohon prisman mainitsemaan liikkeeseen, vai kelpaako jokin muu pyöriä huoltava liike?
Edit. Ei ole pakko vielä Prisman mainitsemaan liikkeeseen tai mielestäni edes liikkeeseen ollenkaan. Sen voi huoltaa itsekin. On myyjän vastuulla ainakin ekat puoli vuotta osoittaa, että tuotteessa ei ollut virhettä tai että sitä on käytetty tai huollettu väärin. Tietysti, jos navasta kuluvat laakerit tai kupit, niin voivat sanoa, että nyt ei ole säädetty oikein. Ja semmoista, mutta jos nuo asiat ovat kunnossa, niin ei siinä luulisi myyjän voivan paljon ämpyillä.
 
Viimeksi muokattu:
Lainataan vielä ensi- ja muuta huoltoa koskevat kommentit tuosta ylen artikkelista

Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa kuitenkin, että myyjäliikkeiden vaatimuksista huolimatta pyörää ei ole pakko huollattaa ostopaikassa.

– Kauppiaan pitää näyttää pyörän huolto-ohjeesta, että lukeeko siellä, että ensihuolto on pakollinen. Jos esimerkiksi osoitan, että osaan itse ruuvit kiristää huolto-ohjeen mukaan, niin sen pitäisi riittää, sanoo lakimies Jukka Kaakkola.

...

Myyjäliike ei voi perua takuuta, jos pyörästä on pidetty huolta
Suomessa myydään vuosittain 300 000 uutta pyörää. Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että pyöräkaupassakin takuu on eri asia kuin virhevastuu. Takuu on pelkästään myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu.

Myyjän jo antama takuu ei kuitenkaan saa raueta, jos pyörää ei sitten tuodakaan myyjäliikkeeseen huollettavaksi.

– Jos annetaan huolto-ohjeet ja niitä noudattaa, niin takuun antajan on näytettävä, että on laiminlyönyt pyöränsä huoltoa. Pyörä on pitkäkestoinen kulutushyödyke, ja virhevastuu saattaa jatkua vielä takuun jälkeenkin, Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola sanoo.
 
Hienoa. Kiitoksia vastauksista. Tuli ihan ihmeteltyä, että mennäänkö tässä ihan sen vanhan autoliikkeiden käytäntöjen mukaan että vain merkkihuolto kelpaa.

Kyllä kissa on nostettava pöydälle kun omia oikeuksia ruvetaan polkemaan.
 
Jos joku muu nyt miettii niin kyllä, se ensihuolto kannattaa teettä edes jossain pyöräliikkeessä mikäli ei itse ole kykenevä (tai ehdi).
 
Oma suositukseni on tippapullo tuolle etuhaarukalle (vaikea löytää sellaista tuotetta ainakaan ihan pyörille tarkoitetuista), koska spray on hankala, kun se tahtoo lennättää ainetta mm. jarrulevyn suuntaan. Rasva kuulostaa sellaiselta, että se on vähän huono leviämään. Tuohan ei ole pelkästään pinnan voiteluun, vaan myös putsaamiseen. Eli ainetta jokin tippa haarukkaan ja pumppausta, niin siitä lika nousee ylös, josta sen voi sitten pyyhkiä. Ja noissa dry lubeissa on eroja, että ainakin se Rex on monen mielestä tosi hyvä. Itse käytän Squirtia.
Hetkonen... Oisko tuo Shimano PTFE Lube muuten passeli? Sehän on ilmeisesti dry lube.

EDIT:
Nyt tuli hieman otettua selvää, niin voipi olla järkevintä jättää etuhaarukan putket rauhaan kemikaaleilta ja vain poistaa pahimmat paskat.
 
Viimeksi muokattu:
Hetkonen... Oisko tuo Shimano PTFE Lube muuten passeli? Sehän on ilmeisesti dry lube.
Eiköhän ole. Kyseistä liukastetta olen käyttänyt maantiepyörän ketjuihin. Maastopyörään pääasiassa Finish Line Wet lubea.
 
Nyt tuli hieman otettua selvää, niin voipi olla järkevintä jättää etuhaarukan putket rauhaan kemikaaleilta ja vain poistaa pahimmat paskat.
Ei missään nimessä. Ne pitää kevyesti voidella tai muuten lyhennät vähintään huoltoväliä, jos ei elinkaarta, ja haarukka ei toimi yhtä herkästi. Teflon tai silikoni eivät vahingoita tiivisteitä. Onhan sitä vartenkin tehtyjä, kuten Brunox Deo, jota Rockshox ainakin joskus suositteli, mutta ei se sen kummallisempaa ainetta ole kuin jokin pullo Lidlin tarjouksesta, mutta kalliimpaan hintaan.

Varmaan Shimanon dry lube ajaa asiansa ketjuille, mutta tätä kannattaa harkita. Se on toimivaa ainetta, mutta etenkin pidän tuon harmittomuudesta luonnolle ja vaikka itselle, kun ei tarvitse hengittää haihtuvia liuottimia.

"It is a wax based, long lasting dry lube that does not contain harmful solvents, is 100% biodegradable and environmentally friendly. With various waxes with unique properties, it is ideal for any cycling condition. It was developed to lubricate over longer distances and keep the chain clean, for both mountain biking and road cycling. No degreasing is required nor recommended."

Squirt Lube | Emulsion chain lubricant for cycling

Tosin outoa, että eivät muka suosittele degreasingiä, kun muistaakseni pullon etiketissä kuitenkin suositellaan. Itse en jaksanut tehdä, pyyhin vain ulkoiset pinnat parhaani mukaan.

Arvostelu: "Easy to apply, tenacious and clean running wax lube"

Squirt lube
 
Viimeksi muokattu:
Ei missään nimessä. Ne pitää kevyesti voidella tai muuten lyhennät vähintään huoltoväliä, jos ei elinkaarta, ja haarukka ei toimi yhtä herkästi. Teflon tai silikoni eivät vahingoita tiivisteitä. Onhan sitä vartenkin tehtyjä, kuten Brunox Deo, jota Rockshox ainakin joskus suositteli, mutta ei se sen kummallisempaa ainetta ole kuin jokin pullo Lidlin tarjouksesta, mutta kalliimpaan hintaan.

Varmaan Shimanon dry lube ajaa asiansa ketjuille, mutta tätä kannattaa harkita. Se on toimivaa ainetta, mutta etenkin pidän tuon harmittomuudesta luonnolle ja vaikka itselle, kun ei tarvitse hengittää haihtuvia liuottimia.

"It is a wax based, long lasting dry lube that does not contain harmful solvents, is 100% biodegradable and environmentally friendly. With various waxes with unique properties, it is ideal for any cycling condition. It was developed to lubricate over longer distances and keep the chain clean, for both mountain biking and road cycling. No degreasing is required nor recommended."

Squirt Lube | Emulsion chain lubricant for cycling

Tosin outoa, että eivät muka suosittele degreasingiä, kun muistaakseni pullon etiketissä kuitenkin suositellaan. Itse en jaksanut tehdä, pyyhin vain ulkoiset pinnat parhaani mukaan.

Arvostelu: "Easy to apply, tenacious and clean running wax lube"

Squirt lube
Eli, CRC Silikoni 400ml | Motonet Oy olisi ihan passeli? Ei mene tiivisteet ym. paskaksi? Voisi molemmat (Shimano ja tuo CRC silikoni spray) ensihätään kaapata mukaan tuolta.
 
Eli, CRC Silikoni 400ml | Motonet Oy olisi ihan passeli? Ei mene tiivisteet ym. paskaksi? Voisi molemmat (Shimano ja tuo CRC silikoni spray) ensihätään kaapata mukaan tuolta.
Kyllä on. Jos se käy kumiosille, niin se käy tuohonkin. Kumitiivisteitähän siellä on ja lisäksi sellaiset huokoiset... mitä lie, mutta ihan sama. Tuo on hyvä, paitsi että itse en pidä spraysta aiemmin mainitsemastani syystä, mutta jokin Brunox Deokin on spray, että se on varmaan muotia.
 
Kyllä on. Jos se käy kumiosille, niin se käy tuohonkin. Kumitiivisteitähän siellä on ja lisäksi sellaiset huokoiset... mitä lie, mutta ihan sama. Tuo on hyvä, paitsi että itse en pidä spraysta aiemmin mainitsemastani syystä, mutta jokin Brunox Deokin on spray, että se on varmaan muotia.
Njoo, sprayt ei ihan ideaaleja mutta eiköhän ne aja hommansa. Pystyisiköhän sitä ensiksi ruiskuttaa johonkin rättiin ja sitten hinkata... Toisaalta tossa taisi tulla pilli mukana eli ei mitään pilveä silloin pitäis tulla. Noh, jokatapauksessa kiitos näistä.
 
Olisko täällä suosituksia uusille kumeille? Ajan pääasiassa työmatkoja fillarilla joka on noin 10km. Tuosta matkasta suurinpiirtein puolet on helvetinmoista soraa mikä tuntuu nirhaavan renkaat vähintään kerran päivässä. Matkalle mahtuu niin mehtää kuin asfalttiakin tuon soran lisäksi. Nykyiset kumit on Continentalin X-King 29" 2.2
 
Protection-versio tuskin noin pahaan ongelmaan auttaa. Ei siitä oikein voi parantaa kuin Smart Sam Plus tai sitten ottaa ihan 5 millin erillisellä pistosuojauskerroksella, mutta niitä ei taida enää maastorenkaissa olla.

Tubelessia kannattaa harkita, mutta se ei toki tuon Smart Sam Plussan kanssa toimi, mutta jos ajat sisureilla, niin tuo on hyvä rengas moisen ongelman kannalta. Millaisilla ilmanpaineilla ajat tai oletko erityisen isoluinen? Itse en ole soralla saanut renkaita puhkeamaan kertaakaan sen jälkeen, kun joskus melkein vuosikymmen sitten aloin käyttää paremmin pistosuojattuja renkaita. Sitä ennen puhkesi ehkä kaksi kertaa vuosikymmenessä. Ajan kuitenkin paljon soralla.
 
Millaisilla ilmanpaineilla ajat tai oletko erityisen isoluinen? Itse en ole soralla saanut renkaita puhkeamaan kertaakaan sen jälkeen, kun joskus melkein vuosikymmen sitten aloin käyttää paremmin pistosuojattuja renkaita. Sitä ennen puhkesi ehkä kaksi kertaa vuosikymmenessä. Ajan kuitenkin paljon soralla.
Sorassa on myös kunta-/kaupunkikohtaisia eroja. Jyväskylässä en ole saanut puhkottua edes Schwalben kondomin ohuita maantiekumeja, kun taas Espoossa paksummatkin maastokumit olivat jatkuvasti reiällä. Varsinkin tuolla PK-seudulla käytetään uutta soraa, eikä uusiokäytettyä soraa joka on jo käytössä pyöristynyt ja kulunut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 632
Viestejä
4 494 191
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom