- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 20 742
Ihan kiva, mutta entäs eturatas? Jos se jäi vaihtamatta, niin kohta ovat kaikki uudetkin osat toistamiseen vaihtokunnossa.Monta vuotta on tullut paremmalle puoliskolle puhuttua että hankkisi kunnon pyörän vanhan liian pienen ja rämisevän, painon perusteella suunnilleen valurautaisen, kolmivaihteisen tyttöjen pyörän tilalle. Nyt tuli sitten pienenä projektina ähellettyä oma, näillä näppäimillä 10 vuotta vanha, Bianchi doss 6100 tälle käyttökuntoon.
Uutta osaa tuli: satula, etukumit ulko- ja sisä(tämä olisi mennyt paikkaamalla, mutta tulipahan vaihdettua uuteen), takavaihtaja, rataspakka taakse, ketjut ja tupit ohjaustankoon. Kokonaisuutena osiin n. 105 euroa Motonetista Virvelifirman hinnat alkaen mallistolla.
Hinnaltaan noin kolmasosa uudesta markettipyörästä vastaavilla osilla. Ihan hyvä hintalaatu suhde siis, plussana sai yhden vanhan pyörän pois porukoiden nurkista.
Projektina oli ihan mukava, mutta kun yritys oli päästä mahdollisimman halvalla, niin sai pari ylimääräistä kertaa hakea osia(ja työkaluja) ja tehdä turhaa työtä.
Ensin siis tuli vaihdettua kummit eteen, uusi satula ja tupit. Tässä kohtaa oli kiva huomata etten omista 3mm kuusiokoloavainta jota tarvittiin tuppien paikalleen kirirstykseen--> kauppaan
Sitten laittelin jarrut kuntoon, ihan mielenkiintoinen kokemus, tuli ainakin tutkittua levyjarrujen toimintaa ja säätöjä. Aiemmin huollatettu liikkeessä. Mukava oli mm. huomata ihan tulevaisuutta ajatellen että homma ei ole vaikea ja jarrupalat maksaa muutamia euroja-kymppejä maksimissaan, riippuen mallista. Aiemmin tosiaan tullut maksettua huollossa reilu satanen tästä ja muusta pikkuhommasta.
Seuraavaksi sitten kunnon puhdistus ja purku takavaihtajalle(jota myöskään en ollut aiemmin liiemmin tutkinut), joka myöhemmin paljastui olevan vääntynyt/viallinen ja aikalailla loppuun kulunut. Eikun kauppaan hakemaan uusi, sekä samalla uudet ketjut, sekä ketjunkatkaisija.
Ketjuja asentaessa tuli ensin laitettua ne liian pitkänä paikalleen, ja eikun lyhentämään. Lopputuloksena lenkin/pari lyhyet ketjut, joka nyt tosin ei varsinaisesti vaikuta ajamiseen.
Tässä vaiheessa säätöä, testausta ja toteamus että takapakka vaihtoon. Tähän sitten 18e osa ja 31e työkaluihin(pakka-avain ja ketjupiiska)
Pakan vaihdon jälkeen hitusen vielä säätöjä vaihteisiin ja testaus. NYT se toimii! Tämän onnistumisen riemun koettua oli hyvä korkata olut.
Kokonaisuutena mukava pikku projekti, joka ei vaatinut edes verta, eikä kyyneleitä, ainoastaan hikeä ja Motonetissa ravaamista. Tässä samalla tuli heräteltyä himot huoltaa ja parannella omaa tämän hetkistä pyörää, kun nyt työkalujakin tuli hankittua.
Budjettikokonaisuudeksi muuten varmaan ihan ok joka tapauksessa, mutta jos tarkoitus on saada joku innostumaan pyöräilystä, niin ei ehkä kannata koko remonttisettiä kaivella Motonetin valikoimista.