Pyöräily

Monta vuotta on tullut paremmalle puoliskolle puhuttua että hankkisi kunnon pyörän vanhan liian pienen ja rämisevän, painon perusteella suunnilleen valurautaisen, kolmivaihteisen tyttöjen pyörän tilalle. Nyt tuli sitten pienenä projektina ähellettyä oma, näillä näppäimillä 10 vuotta vanha, Bianchi doss 6100 tälle käyttökuntoon.
Uutta osaa tuli: satula, etukumit ulko- ja sisä(tämä olisi mennyt paikkaamalla, mutta tulipahan vaihdettua uuteen), takavaihtaja, rataspakka taakse, ketjut ja tupit ohjaustankoon. Kokonaisuutena osiin n. 105 euroa Motonetista Virvelifirman hinnat alkaen mallistolla.
Hinnaltaan noin kolmasosa uudesta markettipyörästä vastaavilla osilla. Ihan hyvä hintalaatu suhde siis, plussana sai yhden vanhan pyörän pois porukoiden nurkista.

Projektina oli ihan mukava, mutta kun yritys oli päästä mahdollisimman halvalla, niin sai pari ylimääräistä kertaa hakea osia(ja työkaluja) ja tehdä turhaa työtä.
Ensin siis tuli vaihdettua kummit eteen, uusi satula ja tupit. Tässä kohtaa oli kiva huomata etten omista 3mm kuusiokoloavainta jota tarvittiin tuppien paikalleen kirirstykseen--> kauppaan

Sitten laittelin jarrut kuntoon, ihan mielenkiintoinen kokemus, tuli ainakin tutkittua levyjarrujen toimintaa ja säätöjä. Aiemmin huollatettu liikkeessä. Mukava oli mm. huomata ihan tulevaisuutta ajatellen että homma ei ole vaikea ja jarrupalat maksaa muutamia euroja-kymppejä maksimissaan, riippuen mallista. Aiemmin tosiaan tullut maksettua huollossa reilu satanen tästä ja muusta pikkuhommasta.

Seuraavaksi sitten kunnon puhdistus ja purku takavaihtajalle(jota myöskään en ollut aiemmin liiemmin tutkinut), joka myöhemmin paljastui olevan vääntynyt/viallinen ja aikalailla loppuun kulunut. Eikun kauppaan hakemaan uusi, sekä samalla uudet ketjut, sekä ketjunkatkaisija.
Ketjuja asentaessa tuli ensin laitettua ne liian pitkänä paikalleen, ja eikun lyhentämään. Lopputuloksena lenkin/pari lyhyet ketjut, joka nyt tosin ei varsinaisesti vaikuta ajamiseen.
Tässä vaiheessa säätöä, testausta ja toteamus että takapakka vaihtoon. Tähän sitten 18e osa ja 31e työkaluihin(pakka-avain ja ketjupiiska) :beye:
Pakan vaihdon jälkeen hitusen vielä säätöjä vaihteisiin ja testaus. NYT se toimii! Tämän onnistumisen riemun koettua oli hyvä korkata olut.

Kokonaisuutena mukava pikku projekti, joka ei vaatinut edes verta, eikä kyyneleitä, ainoastaan hikeä ja Motonetissa ravaamista. Tässä samalla tuli heräteltyä himot huoltaa ja parannella omaa tämän hetkistä pyörää, kun nyt työkalujakin tuli hankittua.
Ihan kiva, mutta entäs eturatas? Jos se jäi vaihtamatta, niin kohta ovat kaikki uudetkin osat toistamiseen vaihtokunnossa.

Budjettikokonaisuudeksi muuten varmaan ihan ok joka tapauksessa, mutta jos tarkoitus on saada joku innostumaan pyöräilystä, niin ei ehkä kannata koko remonttisettiä kaivella Motonetin valikoimista. :D
 
Ihan kiva, mutta entäs eturatas? Jos se jäi vaihtamatta, niin kohta ovat kaikki uudetkin osat toistamiseen vaihtokunnossa.

Budjettikokonaisuudeksi muuten varmaan ihan ok joka tapauksessa, mutta jos tarkoitus on saada joku innostumaan pyöräilystä, niin ei ehkä kannata koko remonttisettiä kaivella Motonetin valikoimista. :D

Eturattaat on aikanaan vaihdettu liikkeessä kun pyörä oli omassa käytössäni, ehkä pari sataa kilometriä ajettu, ei havaittavaa kulumaa(toisinkuin oli takapakassa) tai vääntymisiä. Budjettiratkaisuna oli, kun vaihtoehto oli tyytyä entisen pyörän kanssa tuskailuun, kokonaan uusi pyörä ei ollut vaihtoehto missään vaiheessa. Nyt pienen testilenkin jälkeen selvästi innostuneempi pyöräilyyn kuin aiemmin:tup:
Joskus sitten rahatilanteen salliessa parempaa tilalle.
 
Eturattaat on aikanaan vaihdettu liikkeessä kun pyörä oli omassa käytössäni, ehkä pari sataa kilometriä ajettu, ei havaittavaa kulumaa(toisinkuin oli takapakassa) tai vääntymisiä. Budjettiratkaisuna oli, kun vaihtoehto oli tyytyä entisen pyörän kanssa tuskailuun, kokonaan uusi pyörä ei ollut vaihtoehto missään vaiheessa. Nyt pienen testilenkin jälkeen selvästi innostuneempi pyöräilyyn kuin aiemmin:tup:
Joskus sitten rahatilanteen salliessa parempaa tilalle.
OK, no eiköhän se ole sitten ihan ok.

Pointti oli vaan huomauttaa, että jos vaihtaa pelkästään ketjut tai toisen pään rattaat, niin riittävän kuluneen kokonaisuuden kohdalla lopputulos on nopeasti huonompi kuin mistä lähdettiin liikkeelle.

Kesän aurinkoisia ajokelejä odotellessa. Juuri tuossa päivällä kävin kruisailemassa 50km hiekkapölyn ja kurapaskan sekamelskassa, eikä hirveästi helpottanut vaikka aurinko paistoi välistä ihan kauniisti. Onneksi oli hyvää musiikkia mukana. :D
 
Tulipas itsekkin heitettyä pieni lenkki hiekkateillä ja pyörä/ ukko oli sen jälkeen kyllä kurapaskalla kuorrutettu. Eiköhän viikon parin päästä ole pääsääntöisesti kumminkin hyväs kunnos jo baanat.
 
Mitäs suosituksia olis kesärenkaiksi? 24" renkaat kyseessä, onko nuo "pallo" renkaat hyviä?
 
Onko kellään kokemusta takajousituksesta ja sen päivityksestä? Tuntuu olevan meikäläisen vanhassa biltemassa niin onneton, että on käytännössä kokoajan pohjassa. Rock shoxin keula on edessä ja shimanon "laadukkaat" osat, mutta tuo takajousi tuntuisi olevan heikoin lenkki tällä hetkellä.

Tällaiselta vaikutti nykyinen jousi, ainakin paunat täsmäävät

Miten paljon tuo vaikuttaa, jos laittaa samasta kaupasta saman merkkisen, mutta isommalla paunamäärällä. Esim 2000, tai 2500? Lähtötilanne on tuo 650.

Sitten on saman merkin kalliimpi, mutta tuossa on kuitenkin sama 650lbs. Tuommoinen ilmajousi taitaisi olla kätevin, mutta on kyllä 3x kalliimpi kuin itse pyörä... :D

Lisätään nyt vielä, ettei kyse ole omasta painosta (90kg) ainakaan toivottavasti :sori:
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs suosituksia olis kesärenkaiksi? 24" renkaat kyseessä, onko nuo "pallo" renkaat hyviä?
Riippuu käyttötarpeesta. Asfalttipainotteiseen ajeluun oma ehdoton suosikki on aiemminkin mainittu Schwalben Big Apple niin leveänä kuin vain vanteelle ja haarukan väliin mahtuu. Rullaa hyvin ja on hyvä ajaa matalilla paineilla. Pintakuvio ei todellakaan ole mikään maastomalli, mutta kyllä näillä ajelee ihan kivasti poluillakin.

Onko kellään kokemusta takajousituksesta ja sen päivityksestä? Tuntuu olevan meikäläisen vanhassa biltemassa niin onneton, että on käytännössä kokoajan pohjassa. Rock shoxin keula on edessä ja shimanon "laadukkaat" osat, mutta tuo takajousi tuntuisi olevan heikoin lenkki tällä hetkellä.

Tällaiselta vaikutti nykyinen jousi, ainakin paunat täsmäävät

Miten paljon tuo vaikuttaa, jos laittaa samasta kaupasta saman merkkisen, mutta isommalla paunamäärällä. Esim 2000, tai 2500? Lähtötilanne on tuo 650.

Sitten on saman merkin kalliimpi, mutta tuossa on kuitenkin sama 650lbs. Tuommoinen ilmajousi taitaisi olla kätevin, mutta on kyllä 3x kalliimpi kuin itse pyörä... :D

Lisätään nyt vielä, ettei kyse ole omasta painosta (90kg) ainakaan toivottavasti :sori:
Minä en ajele niin paljoa täysillä metsikössä, että olisin koskaan viitsinyt täysjoustoon rahoja laittaa, mutta sen tiedän joka tapauksessa, että noilla halvoilla ei tee kirjaimellisesti yhtään mitään.

En tiedä millaisesta fillarista on kyse, mutta eipä niihin Bilteman vehkeisiin ihan parasta kannata laittaa, kun ei se merkittävästi kokonaisuutta paranna kuitenkaan. Suosittelen kuitenkin että googlettelet vähän kokemuksia ja otat sitten jonkin hyväksi havaitun ja hinta-laatusuhteelta lompakolle soveltuvan.

Chainreactioncyclesissä on jotain tarjouksia, sieltä voi katsella vähän laadukkaampia järkevään hintaan:
Rear Shocks | Chain Reaction Cycles
 
Viimeksi muokattu:
Minä en ajele niin paljoa täysillä metsikössä, että olisin koskaan viitsinyt täysjoustoon rahoja laittaa, mutta sen tiedän joka tapauksessa, että noilla halvoilla ei tee kirjaimellisesti yhtään mitään.

En tiedä millaisesta fillarista on kyse, mutta eipä niihin Bilteman vehkeisiin ihan parasta kannata laittaa, kun ei se merkittävästi kokonaisuutta paranna kuitenkaan. Suosittelen kuitenkin että googlettelet vähän kokemuksia ja otat sitten jonkin hyväksi havaitun ja hinta-laatusuhteelta lompakolle soveltuvan.

Chainreactioncyclesissä on jotain tarjouksia, sieltä voi katsella vähän laadukkaampia järkevään hintaan:
Rear Shocks | Chain Reaction Cycles

Kyseessä yosemiten (bilteman) ensimmäisiä pyörämallistoja, joissa käsittääkseni käytettiin ihan ok osia. Muun muassa Shimanon alivion ja rock shoxin keula, myös shimanon polkimet ja kampi. Tuo takajousi näyttäisi olevan juuri tuollainen kuin linkkasin. En minäkään metsikössä paljoa ajele, mutta tuo joustaa joka polkaisulla (myös asfaltilla) vieden siitä polkaisusta osan. Jos tajuat mitä tarkoitan. Mietin lähinnä jäykemmän ostoa tai sitten uuden vastaavan, koska en usko, että tuota on vaihdettu koskaan (pyörä 10v+ vanha) ja puhutaan kuitenkin 15e hintaluokasta. Onko tuota takapäätä mahdollista saada kokonaan jousettomaksi?

Tuolla linkkaamassasi paikassa oli noita n. 120e ilmajousia, joka on varmasti hyvä tarjous, mutta kun pyörän arvo on sitä luokkaa, joten ehkä ennemmin annan nyt pienen boostin tähän ja ostan sitten joskus kunnon pyörän. :)
 
Kyseessä yosemiten (bilteman) ensimmäisiä pyörämallistoja, joissa käsittääkseni käytettiin ihan ok osia. Muun muassa Shimanon alivion ja rock shoxin keula, myös shimanon polkimet ja kampi. Tuo takajousi näyttäisi olevan juuri tuollainen kuin linkkasin. En minäkään metsikössä paljoa ajele, mutta tuo joustaa joka polkaisulla (myös asfaltilla) vieden siitä polkaisusta osan. Jos tajuat mitä tarkoitan. Mietin lähinnä jäykemmän ostoa tai sitten uuden vastaavan, koska en usko, että tuota on vaihdettu koskaan (pyörä 10v+ vanha) ja puhutaan kuitenkin 15e hintaluokasta. Onko tuota takapäätä mahdollista saada kokonaan jousettomaksi?

Tuolla linkkaamassasi paikassa oli noita n. 120e ilmajousia, joka on varmasti hyvä tarjous, mutta kun pyörän arvo on sitä luokkaa, joten ehkä ennemmin annan nyt pienen boostin tähän ja ostan sitten joskus kunnon pyörän. :)
Ongelma noissa halvoissa jousissa on juuri tuollainen kuvaamasi, eikä tilanne parane uudella vastaavalla kuin hetkellisesti, mutta ehkäpä se on tässä tilanteessa riittävästi.

Täysjouston muuttaminen jäykkäperäksi ei ole mitenkään järkevää tuossa hintaluokassa, kun sitten menisi käytännössä koko runko uusiksi.
 
Kesäksi olisi tarkoitus ostaa pyörä lenkkeilyä ja kauppareissuja varten. Työmatka on 53km suuntaansa joten tulisi ihan lenkkeilykäyttöön. Budjetti olisi siinä 700-800e. Olisikohan tuossa hintaluokassa muita ehdokkaita vielä? Enimmäkseen ihan asfaltiajoa Joensuussa. Edelliset pyörät on olleet ihan vaan markettituntureita jne. Levyjarrut olisi nyt ainakin vaatimuksena.

Ehdokkaina tällä hetkellä on:

White SC Lite FF 16
Kona Dew Plus
 
Kesäksi olisi tarkoitus ostaa pyörä lenkkeilyä ja kauppareissuja varten. Työmatka on 53km suuntaansa joten tulisi ihan lenkkeilykäyttöön. Budjetti olisi siinä 700-800e. Olisikohan tuossa hintaluokassa muita ehdokkaita vielä? Enimmäkseen ihan asfaltiajoa Joensuussa. Edelliset pyörät on olleet ihan vaan markettituntureita jne. Levyjarrut olisi nyt ainakin vaatimuksena.

Ehdokkaina tällä hetkellä on:

White SC Lite FF 16
Kona Dew Plus
Tekisi mieli lenkkikäyttöön ehdottaa Kona Rove AL:ää. Pari kaveria osti tuon viime vuonna ja innostuivat polkemaan enemmänkin. Ainakin omasta mielestä tuo droppitanko tekee ajamisesta huomattavasti mukavampaa varsinkin pitemmillä lenkeillä, kun asentoa saa vaihdeltua tarvittaessa ja muutenkin ajoasento on jotenkin miellyttävämpi kuin suoratankoisessa.

Toki tuo Rove AL vaatii vielä polkimet lisäksi joten paketti voi karata yli budjetin. Noista kahdesta alkuperäisestä ehdotuksesta näyttäisi Whitessa olevan paremmat osat. Ainakin jos muistan yhtään Shimanon osahiearkioita oikein.
 
Tekisi mieli lenkkikäyttöön ehdottaa Kona Rove AL:ää. Pari kaveria osti tuon viime vuonna ja innostuivat polkemaan enemmänkin. Ainakin omasta mielestä tuo droppitanko tekee ajamisesta huomattavasti mukavampaa varsinkin pitemmillä lenkeillä, kun asentoa saa vaihdeltua tarvittaessa ja muutenkin ajoasento on jotenkin miellyttävämpi kuin suoratankoisessa.

Toki tuo Rove AL vaatii vielä polkimet lisäksi joten paketti voi karata yli budjetin. Noista kahdesta alkuperäisestä ehdotuksesta näyttäisi Whitessa olevan paremmat osat. Ainakin jos muistan yhtään Shimanon osahiearkioita oikein.

Pitääpä laittaa tuokin listalle. Juuri tässä aloin miettimään että cyclocrossitkin menisi juuri ja juuri budjettiin vielä.
 
Jos nyt päädyn kalliimpaan niin sitten varmaan tulee ostettua prismassa käymiseen ja kaupungille menoa varten torista joku halpa rimpula. Ja kalliimpi visusti sisällä/parvekkeella.
 
Kävisin katsomassa ja kokeilemassa ja valitsisin sitten. IMHO Whitet on halvan näköisiä rumia klohmoja, ainakin maantiepyörät, kun kävin katsomassa. Hybridejä ja muita en niin katsellut. Luulisi Konan säilyttävän arvonsakin paremmin. White markkinoi hyvillä osasarjoilla, mutta sitä "hyvää osasarjaa" on kait yleensä vain vaihtajat ja kahvat. Kantsii ainakin katsoa, mitä jarrut, kammet, navat jne. on jos kovasti laittaa painoarvoa osasarjalle.
 
Itse en kyllä pitkää lenkkiä pystyisi ajamaan kuin droppitankoisella. Kädet kipeytyy suoralla tangolla kun ote on epäergonominen ja paikat puutuu kun ei voi vaihtaa asentoa. Tosin nämä on aika henk.koht. juttuja mikä kullekin sopii parhaiten. Onko humanprolla kokemusta droppitankoisista? Itsellä ainakin fillaroinnin mukavuus nousi täysin eri asteelle kun ostin ensimmäisen droppifillarin (Kona Dew Drop, joka oli erinomainen fillari, mutta ostin pykälää liian ison aikanaan), joten suosittelisin myös niitä katsomaan.

Whitessa näyttää tosiaan olevan parhaat osat, mutta Kona taas on tunnettu merkki ja Dew taitaa olla luokkansa suosituin vehje niin sekin taas kertonee jotain...
Speksien perusteella ostaisin noista varmaan Whiten. Kokemuksia ei noista itsellä ole, Dewistä taas on ja se oli kyllä pirun hyvä pyörä sen pari vuotta kun ajelin sillä.

Ajopyörässä näytti olevan droppitankoisista Crescent Zepto alennnuksessa budjetin rajoissa jos koot sopivat kohdalle. Tuossa on kurasuojatkin valmiina.
 
Alan tässä tosiaan päätymään droppitankoiseen, pitää koittaa käydä jossain katselemassa jos saisi vaikka tehdä pienen koeajan. Droppitangoista kokemusta ei ole, suorilla tangoilla on tullut aina ajettua.

Ihan kuntoiluun tuo tulisi kun en juuri lenkkeilystä välitä niin ehkä tosiaan tuo droppitankoinen olisi parempi.
 
ja Dew taitaa olla luokkansa suosituin vehje niin sekin taas kertonee jotain...
Kyllä. Menneiden aikojen maineesta, joka on kantanut tänne asti, vaikka pyörän hinnan ja laadun suhde on vuosien saatossa huonontunut huomattavasti. Tai vaihtoehtoisesti on tullut paljon enemmän kilpailua tuohon luokkaan.
 
Menneiden aikojen maineesta, joka on kantanut tänne asti, vaikka pyörän hinnan ja laadun suhde on vuosien saatossa huonontunut huomattavasti.

Onks sulla tästä jotain ihan tutkittua tietoa tai omakohtaisia kokemuksia useista eri vuosikerroista?
Mielelläni lukisin lisätietoa asiasta jos näin on kun omiin ja muiden kokemuksiin nojautuen on tuota Dew'tä tullut pidettyä ihan kelpona laitteena.
 
Onks sulla tästä jotain ihan tutkittua tietoa tai omakohtaisia kokemuksia useista eri vuosikerroista?
En ole ikinä nähnyt tieteen kriteerit täyttävää tutkimusta Kona Dewn hintakehityksestä, jos sitä tarkoitit. Itse pyöräthän ovat osiensa summia, joten ei niitä tarvitse itse käydä kokeilemassa joka vuosi. Shimanon osa x toimii samalla tavoin pyörässä kuin pyörässä.

Mielelläni lukisin lisätietoa asiasta jos näin on kun omiin ja muiden kokemuksiin nojautuen on tuota Dew'tä tullut pidettyä ihan kelpona laitteena.
Sehän on ihan kelpo peruspyörä. Pointti tässä on se, että kannattaako siitä nykyisin maksaa pyydettyjä hintoja. Muistan ajan, kun sitä saattoi luonnehtia kokoonpanoon nähden edulliseksi, ja siksi sitä suositeltiin monelle. Se maine kantoi monta vuotta koko ajan vähemmän ansiotta, koska vastaavia kelpo pyöriä alkoi saada monesta paikkaa selvästi halvemmalla.

Tai toisin sanottuna, jokin Dew Plus ei ole sen kummallisempi kuin jokin XXL:n 500 euron tarjoushybridi. Toiseen tulee vielä useampi huolto kaupan päälle.
 
Sehän on ihan kelpo peruspyörä. Pointti tässä on se, että kannattaako siitä nykyisin maksaa pyydettyjä hintoja. Muistan ajan, kun sitä saattoi luonnehtia kokoonpanoon nähden edulliseksi, ja siksi sitä suositeltiin monelle. Se maine kantoi monta vuotta koko ajan vähemmän ansiotta, koska vastaavia kelpo pyöriä alkoi saada monesta paikkaa selvästi halvemmalla.

Tuolta kannalta kyllä pointti voi olla validi, vaikka fillari sinällään ihan jees onkin.
700 euron pyörältä odottaisi(n) jo Aceraa parempia osasarjoja vaihteiston osalta. Nuo Tektron jarrut lienee ihan ok perusajoon ja Konan runko kai on sekin ihan mallikas, mutta tuntuu että osasarjat on aika halpislinjaa tuon hintaluokan pyörään.
 
Onko suosituksia pyörän peitteeksi? Maantiepyörää olisi tarkoitus säilyttää terassilla, pitäisi saada piiloon varkaiden silmiltä ja samalla peite voisi suojata sateelta vaikka hyvin onkin katon alla.
 
Mites tämä Crescent Zepto Sport - Bikeshop.fi

Itselle ei sano nuo osat esimerkiksi yhtään mitään. Alennus % on vaan aika huomattava.

Tuohon ko. fillariin laitoinkin linkkiä aiempaan viestiini.

Sora on maantiesarjojen alakastia, mutta pelaa peruspolkijalle. Hybridithän on tyypillisesti maasto-osasarjoilla ja cyclot/muut droppitankoiset taas maantiesarjoilla. Verraten esim. noihin aiempiin hybrideihin, on negatiivista ainakin mekaaniset levyjarrut vs hybridien hydrauliset. Tosin maantiesarjoissa hydraulisia ei paljoa näykään ainakaan edullisemmassa päässä. Mekaanisillakin pärjää, on ne ainakin vannejarruja paremmat joka tapauksessa.

Etuhaarukka vois mieluiten olla hiilikuitua, mutta niissä vehkeissä voi hinta karata budjetista. Juosittamaton alu-haarukka voi epätasaisella alustalla tuntua vähän kovalta kun taas hiilari antaa vähän joustoa ja mukavuutta.

Crescent kai muuten pitäisi olla ihan ok valmistaja, ja tuo fillari voisi olla hyvä diili tarpeeseesi.
 
Onko suosituksia pyörän peitteeksi? Maantiepyörää olisi tarkoitus säilyttää terassilla, pitäisi saada piiloon varkaiden silmiltä ja samalla peite voisi suojata sateelta vaikka hyvin onkin katon alla.
Prismasta vaikka saa muutamalla eurolla sitä vihreää puupinon peitettä. Sehän on hyvä tuollaiseen, kestää vettä ja aurinkoa.
 
Etuhaarukka vois mieluiten olla hiilikuitua, mutta niissä vehkeissä voi hinta karata budjetista. Juosittamaton alu-haarukka voi epätasaisella alustalla tuntua vähän kovalta kun taas hiilari antaa vähän joustoa ja mukavuutta.
Olisikos tästä antaa lisää tietoa? Itse olen ollut siinä käsityksessä, että etuhaarukka pitäisi olla mahdollisimman joustamatonta ja kovaa materiaalia, jotta se ei "värähtele" ajossa kuten esimerkiksi alumiini. Terästä itse käyttänyt jousittamattomissa, paljon mukavampi kun on sen verran jäykkää materiaalia, että ei pienet epätasaisuudet käsiin asti tule.
 
Onkohan täällä kellään tietoa, voiko Shimanon jarruihin lyödä mitä tahansa mineraaliöljyä?

Shimanon omaa öljyä riitti vain etujarrulle ja takajarruun työnsin nelitahtimoottoreille tarkoitettua öljyä, joka on kuitenkin mineraaliöljypohjaista. Tuntuma on vähän tahmea eri viskositeetista johtuen, mutta jarru on tehokas eikä laahaa.

Shimano XT M8000 -jarrut kyseessä.
 
Tekisi mieli lenkkikäyttöön ehdottaa Kona Rove AL:ää. Pari kaveria osti tuon viime vuonna ja innostuivat polkemaan enemmänkin. Ainakin omasta mielestä tuo droppitanko tekee ajamisesta huomattavasti mukavampaa varsinkin pitemmillä lenkeillä, kun asentoa saa vaihdeltua tarvittaessa ja muutenkin ajoasento on jotenkin miellyttävämpi kuin suoratankoisessa.

Toki tuo Rove AL vaatii vielä polkimet lisäksi joten paketti voi karata yli budjetin. Noista kahdesta alkuperäisestä ehdotuksesta näyttäisi Whitessa olevan paremmat osat. Ainakin jos muistan yhtään Shimanon osahiearkioita oikein.

Jos yhtään muistan oikein, niin pyörästä saa pari prosenttia alennusta jolloin polkimet saa mahtumaan budjettiin.
 
Jos yhtään muistan oikein, niin pyörästä saa pari prosenttia alennusta jolloin polkimet saa mahtumaan budjettiin.

Joo, tuolla Bikeshopissa lopullinen hinta on useimmiten vähemmän kuin tuotteiden hintojen summa:
Alennusta - Bikeshop.fi

Tuo Kona Rove AL:n hinta 799€ kutistuu siis 5% hintaan 759€. Ostin tuolta samasta liikkeestä Kona Sutran 1,5 vuotta sitten, ja 10% alennus kauppahinnasta tuntui ihan hyvältä :)
 
Olisikos tästä antaa lisää tietoa?
Ei siinä muuta ole kuin että olet ymmärtänyt asian väärinpäin. Kova välittää voimapiikit selvemmin käsille. Jos ajattelet, että se haarukka olisi jäykästä kumista, niin se varmasti söisi enemmän värähtelyä. Alumiini on jäykkää, teräs on taipuisampaa.
 
Aloitin tämän vuoden kauden 1.1.2017 ja 21.4.2017 mennessä minun kuntopyörässäni 1600km. Ulkokautta odottaessa vielä mennään. Lunta maahan niin ei ole kauden aloitus taas lähellä. En omista lämmintä varastoa ja ulkovarastoon tahdo jättää polkupyörää. Sisälle viitsi tuoda jos on kuranen.
 
Kona Rove AL nyt ehkä tulee ostettua parin viikon päästä kunhan loma alkaa tai sitten tuo Crescent jos pyöriä vielä on. Lähden loman alussa tallinaan, onko sieltä mitään järkeä mahdollisesti ostaa samalla pyörää?
 
Aika paljon suomen hintatasoa.
Miten sitten hoituu takuut ja huollot.
Pitääkö roudata fillari viroon takuiden takia jos sattuu joku paikka pettämään.
Vai hoituuko takuuasiat täällä ( EU Alue )

Naapuri oli käymässä eestinmaalla parisenviikkoa sitten,
ja oli joitakin fillariliikkeitä ohimennessään katsastanut.Mutta eipä sitten ostellut mitään.
Jos ulkomailta haluaa fillaria hommata,niin Saksa vois olla kovaa valuuttaa.

Polkupyörän osto virosta
Viron pyöräkaupat
Tallinnan Hawaii Express polkupyöräkaupat - VeniceExpert
Bike-sale.net - Best Bike Search Tool
 
Mulla olis tossa 3 kpl Shimano nexus 7 napoja kaikista vinkuu jarru kun reilummin polkee jarrua.
Olisko tolle mitään tehtävissä?
 
Kokemuksia fatbikeistä? Tekis mieli hommata sähköfättis, mutta hinnat. Joten ajattelin jos kokeilis ensin esim. käytettyä tavallista fatbikea tai joku edullinen uusi. Kun menee fillarifoorumille, niin siellä ei puhuta kuin 3000€:n polkupyöristä ja ne edullisten kokemukset kuitataan että halvalla ei saa hyvää. Kuitenkin hieman painoa lisäämällä saa alle tonnillakin noita vehkeitä. Ei sen tartte olla hipo vehje, minun käytöllä ei varmasti huomaisi juuri eroa. Hyvin nuo maastopyörätkin on kestäneet käyttöä vaikka marketeista olisi ostettu. Käyttö ei siis olisi trikoot jalassa sm-vauhteja vaan kuntoilua.
 
Tonnilla voi saada ihan ajettavan. Miksipä ei? Niissähän on jo ihan perus Shimanon osat, yhtä lailla ne läskeissäkin toimivat kuin muissa. Asia, johon kiinnittäisin erityisesti huomiota: kuinka hyvin vanteet sopivat tubeless-muunnokseen, koska se on merkittävin parannus noissa. Sen vaikutus rullaamiseen tuollaisilla paineilla ja kumeilla on oikeasti tosi huomattava. Bonuksena se painokin putoaa puolisen kiloa tai jopa hitusen enemmän.

XXL:ssä taitaa välillä olla aika hyviä edullisten läskien tarjouksia. 2fat (lite) tai jotain. Nyt lienee mallinumero jo 3 tai enemmän. Ei näy yhtään pyörää olevan nyt heillä saatavilla, mutta luulisi, että pian saavat erän, kun keväällähän ihmiset onnistuvat kovasti aina pyöriä ostamaan.
 
Vasta reilu 100km ajelua takana tänä vuonna.

Hain äsken postista uuden lukon fillariin oman runkolukon lisäksi ja kokeilin ensimmäistä kertaa uusia ajohanskoja.

DSC09585.JPG
 
Kuinka paksu tuo lukon kaari on? Näyttää kuvassa erittäin poikkeuksellisen järeältä.
 
Kuinka paksu tuo lukon kaari on? Näyttää kuvassa erittäin poikkeuksellisen järeältä.
Kuvassa voi näyttää järeämmältä mitä oikeasti on, mutta pikaisesti mittasin rullamitalla ja näytti olevan 15mm ja kaaren sisäosan pituus on 17cm.

On melko painava ja järeän oloinen, mutta lukituksen seudulta u-lukon kaari lonksuu ja heiluu jonkin verran, ja mietin tässä samalla, että minkälaista meteliä se pitää ajossa kun lukko on kiinni fillarissa ja sen omassa kiinnikkeessään.

eBaysta tilattu tälläinen 23€ maksanut lukko.
 
Onhan se kuitenkin normaalia järeämpi. Paksuin tietämäni lukko on Kryptoniten New York 18 millin kaarella. Itse tuumin, että 14 milliä on minimi (tai Abuksen tietyissä malleissa 13 mm) tai muuten on liian helppo katkaista pihdeillä. Eli käytännössä niitä ei enää katkota, ellei ole mahdollista käyttää jotain akkurälläkkää, rautasahaa tai muuta vastaavaa eli työskennellä aika pitkään ja rauhassa.
 
Oletteko vielä aloittanut kesäpyöräilykautta? Vielä odotatte lämpimämpiä kelejä?
 
Oletteko vielä aloittanut kesäpyöräilykautta? Vielä odotatte lämpimämpiä kelejä?
Ei sitä voi aloittaa ilman kesää. Mutta onhan tässä tullut ajettua, vaatetta on vain normaalia enemmän ja fiilis on normaalia synkempi.
 
Joo ei tuota kesäpyöräilyksi voi sanoa, mutta maantiekonkelilla kuitenkin. Vaippapöksyjen päälle vaan lisäkerroksia, myssy kypärän alla jne... Eipähän tule niin hiki :p
 
Onkohan noissa vaihteettomissa parin satkun mummopyörissä ym. laadullisia ym. eroja? Pitäs joku halvan halpa kauppapyörä hommata ja ei jaksas käytettyjenkään kanssa rueta säätään ja metsästää. Hinnatki jossain kirppareilla poskettomia ja yksityiseltä etsiminen hommaaminen ja hakeminen vaatii liikaa vaivaa. Kai noi asiansa ajaa, ku muistaa kiristellä pultit ym.? Tuskin kilometrejä hirveesti tulee ja joku sen kumminki varastaa niin mahd. halpa.

Valikoimaa näyttää olevan Verkkokaupan, Bilteman ja Soliferin ym. versioita. Joskus saanu jopa kai satkullakin pyöriä, mutta nyt hinnat tietysti korkeimmillaan, vai onko joku bongannu jotain hyviä tarjouksia:

Yksivaihteinen singlespeed-polkupyörä 26" - Polkupyörä Pyöräily Naisten pyörä Singlespeed Pyöräily Hyötypyöräily Työmatkapyörä Työmatkapyöräily - Biltema
Cruiser 26" vaihteeton - Polkupyörä Pyöräily Cruiser Cruising Beach Cruiser Vapaa-aika - Biltema
Baana Hermanni 28" -retropyörä, musta 189,90 €
Solifer Klassikko 1-v POLKUPYÖRÄ - K-citymarket

Vaatimukset oikeestaan vaan, että 1 vaihde ja lokarit(ei jaksais jälkikäteen asennella + maksaa). Mummopyöräkin malliltaan, mielellään. Mukavempi ajella ja miesten mallit lienee järjestään aika isoja ja pitkiä.
 
Vaatimukset oikeestaan vaan, että 1 vaihde ja lokarit(ei jaksais jälkikäteen asennella + maksaa).

Jos lakia luetaan aivan tarkkaa, niin eihän polkupyörää saisi myydä ilman lokasuojia. En nyt muista missä kohtaa lakia tämä tuli vastaan, mutta koulussa opettajamme oikea lakipykälien ylijumala antoi tehtäväksemme etsiä tieliikennelaista asetukset jotka koskevat polkupyöriä.

Noissa markettipyörissä kyllä aina loksut mukana tulee.
 
Jos lakia luetaan aivan tarkkaa, niin eihän polkupyörää saisi myydä ilman lokasuojia. En nyt muista missä kohtaa lakia tämä tuli vastaan, mutta koulussa opettajamme oikea lakipykälien ylijumala antoi tehtäväksemme etsiä tieliikennelaista asetukset jotka koskevat polkupyöriä.

Noissa markettipyörissä kyllä aina loksut mukana tulee.

Polkupyörän pakolliset varusteet on soittokello aka merkinantolaite, heijastimet eteen, taakse ja sivuille sekä vähintään yksi tehokas jarru. Pimeällä ajettaessa myös valkoista tai kellertävää valoa eteenpäin antava valaisin on pakollinen. Kaikki muu n vapaaehtoista. Lokareita ei todellakaan löydy laista pakollisina varusteina.
 
Jos lakia luetaan aivan tarkkaa, niin eihän polkupyörää saisi myydä ilman lokasuojia. En nyt muista missä kohtaa lakia tämä tuli vastaan, mutta koulussa opettajamme oikea lakipykälien ylijumala antoi tehtäväksemme etsiä tieliikennelaista asetukset jotka koskevat polkupyöriä.

Noissa markettipyörissä kyllä aina loksut mukana tulee.

Kuulostaa kyllä oudolta, että loksut pakolliset ois... No en jaksa lakia enempää kahlata, mutta "
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista" ainakaan oo mitään mainintaa: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi-… 1250/2002 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Lienee jotain vanhoja säädöksiä, jota nykysellään ei ainakaan noudateta. Ei mikään kiellä myymästä tieliikennekäyttöön sellaisenaan sopimattomia pyöriä, hyväksyntää tieliikennekäyttöön ei vaan voida antaa. Lieneekö kaikissa edes soittokelloa mukana, niin se on käyttäjän vastuulla lisätä se.

Onhan marketitkin täynnä todellakin lokarittomia pyöriä. Niinkuin vaikka toi Bilteman Cruiseri minkä tonne edellä laitoin.
 
Lokasuojista maininta taisi olla armeijan määräyksissä jolloin se koskee myös kaikkia pyöriä. Löytyy niitä mainintoja ympäri lakia kun sitä alkaa oikein etsimään. On mulla tuo Tieliikenne lakikokoelma tuolla kaapissa, josta se kyllä löytyy.

Polkupyörä on ajoneuvo, joten siitä on kaikki mitatkin ilmoitettu minkä kokoinen pyörä saa olla.
 
Seuraava kohta on ajoneuvolaista:

"Tätä lakia ei myöskään sovelleta sellaiseen jalankulkua avustavaan tai korvaavaan liikkumisvälineeseen, jossa on enintään 1 kilowatin tehoinen sähkömoottori ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa, eikä sellaiseen liikkumisen apuvälineeseen, potkukelkkaan, leikkiajoneuvoon ja vastaavaan laitteeseen, jota ei ole varustettu moottorilla."

Eli ei kyseessä ei ole ajoneuvo johon sovellettaisiin suoraan ajoneuvolakia ja näin sen määritykset eivät koske polkupyörää. Ja armeijan ajoneuvoja koskevat kaikki samat määräykset kuon siviilipuolenkin. Kuitenkin:

"Tätä lakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä ja määräyksiä sovelletaan sotilasajoneuvoihin. Jos sotilasajoneuvon erityisen käyttötarkoituksen tai rakenteen johdosta on tarpeen, puolustusministeriön asetuksella voidaan kuitenkin säätää poikkeuksia tämän lain ja sen nojalla annetuista säännöksistä sekä pääesikunnan määräyksellä voidaan antaa Liikenteen turvallisuusviraston määräyksistä poikkeavia määräyksiä."

Kyseisen lain lisäpykälistäkään ei löydy sotilaskäyttöön tarkoitettujen polkupyörien määrityksiä. Jos sulla on ko. tieto jossain painetussa materiaalissa, niin mahtaapa olla ainakin vanhentunutta jo. Ajantasaiset lait löytyvät osoitteesta www.finlex.fi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 631
Viestejä
4 494 148
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom