Pyöräily

Yksi asia, mitä moni ei tajua: pyörän hankintahinta on vain osa harrastuksen kustannuksia. Jos pyörää pitää vaikka 7-10 vuotta, niin ei kannata pihistellä parin satasen takia. Se menee osiin ja työkaluihin ja muuhun sellaiseen, vaikka huoltaisi itse.
Tämä on niin totta. Kuten tuossa muutamaa viestiä ylempänä kirjoitin, että jos yhtään tuntuu siltä että pyöräilystä voisi tulla harrastus, niin kannattaa jo alussa lyödä vähän enemmän paalua tiskiin. Tulee huomattavasti kalliimmaksi ostaa päivitysosia pyörään ja sen jälkeen yrittää myydä niitä vanhoja osia jossain fillarifoorumilla. Lopptuloksena kaapit on täynnä vanhoja hydraulisia jarruja, renkaita ja muita kilkkeitä.

Nykyisen Gary Fisherin ostin suoraan armeijan jälkeen todella tingittyyn hintaan Fun cornerista (suunnilleen puolet Suomen hinnoista). Jos olisi ollut enemmän rahaa käytettävissä niin loppupeleissä säästöä olisi tullut merkittävästi enemmän. Ensimmäisen vuoden aikana pyörästä vaihtui kiekot, jarrut Shimano Saintiin, koko voimansiirto XT- ja SLX-sarjaan, satulatolppa, satula, jne. Tällä hetkellä alkuperäistä on enää runko ja keula. Rahaa on palanut varmaan kolmen vastaavan pyörän verran.

Tuon jälkeen olen ostanut suoraan sellaisia pyöriä joissa ei tarvitse vaihtaa kuin kumit, jos niitäkään ja pääsee suoraan ajamaan ilman halua päivittää osia. Voi oikeasti harrastaa sitä pyöräilyä eikä vääntää pajalla uutta osaa pyörään.

@Datamooses suosittelen tsekkaamaan Saksan tarjonnan. Mm. Aikaisemmin mainitsemastani Fun cornerista kannattaa pyytää ihan tarjousta jostain verkkokaupan pyörästä ja he lyövät mailiin aina listahintaa matalamman tarjouksen. Ihan näin nimimerkillä, kaikki pyörät ulkomailta ostanut.

Kannattaa myös vähän selailla Fillarifoorumia ja varsinkin keskusteluja Eurooppalaisista verkkokaupoista. Sieltä löytyy välillä erinomaisia vinkkejä ja tarjouksia.
 
Eikä tarvitse välttämättä edes ns. parempaan päivittää, vaan kunhan ottaa mieleisempä satulaa, tankoa ja polkimia ja vaihtelee kuluvia osia, niin niihinkin menee vaivihkaa tosi paljon rahaa. Aina satanen tai kaksi menee tilauksessa. Ei sillä edes ihmeitä tunnu saavan.
 
Osta pois, jos ei ole enempää laittaa. Ei tuohon hintaan voi paljon valita. Kyllä tuollaisellakin ajaa täysin, kun pitää sen kunnossa. Tuollahan tulee huoltojakin mukana, nehän voivat olla joillekin rahanarvoisia. Minä itse en anna kenenkään huoltomiehen koskea pyörääni, kun eihän niistä tiedä, mitä ne siellä tekevät.
 
Kyllähän sitä mielellään laittaisi vähän enemmänkin peliin, kun kerran on kuntoilusta kyse. Tämän hetkinen rahatilanne ei vaan anna oikein enempää periksi niin tuo 500€ on tähän hätään kyllä aikalailla kipuraja. Pitää koittaa tsekkailla tuota saksan tarjontaa, on vaan hieman hankala tunnistaa hyviä tarjouksia, kun en tiedä pyöristä juuri mitään :)
 
Eiköhän sitä tuonkin hintasella pyörällä ihan tyytyväisenä ajele ainakin pari vuotta. Pääasia, että mieleisen oloinen menopeli löytyy!
 
Kyllähän sitä mielellään laittaisi vähän enemmänkin peliin, kun kerran on kuntoilusta kyse. Tämän hetkinen rahatilanne ei vaan anna oikein enempää periksi niin tuo 500€ on tähän hätään kyllä aikalailla kipuraja. Pitää koittaa tsekkailla tuota saksan tarjontaa, on vaan hieman hankala tunnistaa hyviä tarjouksia, kun en tiedä pyöristä juuri mitään :)
En usko, että Saksasta löytää sen kummemmin tuossa hintaluokassa. Ne erot alkavat tulla vasta lyötäessä enemmän rahaa virtuaaliseen tiskiin. Lisäksi tulevat postikulut ja se, että XXL:ssä saa siihen 3(?) huoltoa kaupanpäälle, oliko yksi niistä ensihuolto? Ei se minun mielestäni siksi kannata, jos ei tiedä erityisesti, minkä pyörän ostaa ja etenkin jos antaa arvoa noille huolloille.

Ei näytä XXL:ssä muuta järkevämpää tuohon hintaan olevan, joten ota tuo katsomasi, jos se tuntuu sopivan kokoiselta ja muuten miellyttää. Ei 400 euron hintaluokassa voi oikein säästää enää tai saada olennaisesti parempia osia. Tuossa on kuitenkin levyjarrutkin, mikä on tosi hyvä juttu. Kaikissa ihan halvoissa ei vieläkään ole.
 
Mitäs mieltä tuollaisesta Corratec:stä? Faija hommannu joskus 2011, mutta ajettu varmaan 1000km, kaikki toimii mitä nyt vaihdevaijerit kaipas rasvaa ja varmaan uudet jarrupalat hommaan kun vanhat tuntuis hieman lasittuneilta. XT osat ja ilmaiskarit sekä pumppu millä säädin suuripiirtein paineet kohdilleen. Tuo olis tarkoitus ottaa ihan metsässä mönkimiseen kun ilmaiseksi sain, ukko kun ei enää pysty polkemaan ilman avustusta. Ei ole yhtään pahan painoinenkaan täysjoustoksi ja noilla osilla ei toi nyt ihan paska voi olla...

889e2d7817f9fdfeb8ac850a49aeedbd.jpg

7d14eddb85a1482c1312cc0c9155307e.jpg

1b95f9b34a61cde43614cb0ddee52829.jpg
 
Uutta fillaria etsimässä pääasiassa työmatkoille ja kaupunkiajoon. Alunperin katselin bikeshop.fi Kona Rove Big AL 2016 mallia mitä tuntuvat suosittelevan vähän joka puolella, mutta siinä 24% alennus muuttui 13% alennukseksi ja se lähti samantien pois hintahaarukasta. Maksimi mitä vara laittaa on noin 700e ja siihen pitäisi saada pyörä kokonaisuudessaan, lukko ja lokarit. Nyt sitten katsellut tuolta xxl.fi liikkeestä tarjouksista pyöriä. Olisiko näistä mihinkään?
White SC Comp FF 17, hybridipyörä - Hybridipyörät - xxl.fi | XXL
White CR Pro, cyclocross racing -polkupyörä - Hybridipyörät - xxl.fi | XXL

Tuossa cyclocrossissa vähän mietityttää ajoasento että miten miellyttävä se on, mutta siinä olisi lokarit ja valokin valmiina. Lukon ja polkimet vaan tarvitsisi ostaa. Lukoksi ajattelin hankkia Kryptoniten lukon vaijerilla eli siihen menee noin 50e. Olisiko jotain toista pyörää mitä suosittelisitte noiden sijasta 700e budjetilla lukon ja lokareiden kanssa?

edit. tilasinpas tuon cyclon, eiköhän tuolla työmatkat ajele ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
@Datamooses jos maantiepyörä kiinnostaa niin paiskaa yv:llä. Meinasin lähipäivinä laittaa myyntiin muutaman sata kilometriä ajetun L kokoisen Felt F85:n Shimanon 105 osilla. Menis vielä sun budjettiin.
 
Toi osasarja (Altus) on ainakin rankattu fillarifoorumilla jonkun käyttäjän toimesta näin:

Dura-ace di2...superhuippu XTR....huippu
Dura-ace...huippu XT......melkein huippu
Ultegra......todella hyvä SLX.....Erittäin hyvä
105..........laadukas Deore..Toimii
Tiagra.......toimii.. Alivio... halpa, toimii joten kuten
Sora.........jätä hyllyyn Acera..halpa, toimii vähän aikaa

Altus... halpa, toimii hetken
Tourney...paska

Mutta oon kans vielä alottelija pyörien parissa, joten en osaa sen enempää siitä (tai pyörästä muutenkaan) mitään sanoa.

Jos noita maantiesarjoilla varustettuja cycloja ja muita katselee niin seuraava vinkki:

Nykypäivän Sora riittää ihan kirkkaasti harrastelijapyöräilijälle, ko. osasarjan huono maine johtuu jostain 10 vuoden takaisista ensimmäisen sarjan vehkeistä, joka oli oikeasti muita sarjoja huomattavasti paskempi ja tuli huonommilla kahvoilla jne..

Uudet sorat on ihan eri maailmasta ja pelaa kevyemmässä käytössä aivan hienosti.
 
Ostin kaverilta käytettynä vanhan yosemiten maastopyörän. Pyörässä on shimanon alivion palikat. Yksi vika on kuitenkin se, kun vaihtaa takapakassa alaspäin 6->5, ei vaihda, vaan joutuu käyttämään 4:sen kautta. Missä mahtaa olla vika? Ylöspäin vaihdettaessa kaikki toimii kuin pitääkin. Ko. pyörässä on myös takajousi, onko sitä mahdollista saada jollain keinoin "pois käytöstä"?

Olen ihan noviisi pyöräilyyn liittyen, tarkotus olisi aloittaa kunnolla kunhan kelit vähän lämpenee. Katselin myös prismassa matka/nopeusmittareita. Onko niistä marketin omista mihinkään? Ei nyt tarvitse mitään markkinoiden parasta olla, mutta olisi se kiva että näyttäisi nopeuden +-2km/h oikeasta. Vielä kysyisin, miten lukitsette pyöränne? Täälläpäin ainakin katoaa melko hyvää tahtia pyörät, eikä halvimmat vaijerilukot pidätä varkaita 2 sekuntia pidempään. Ainut vaihtoehto vissiin ostaa kaksi lukkoa, koska minulla on pikalukituksella renkaat kiinni. Näitä ilman etupyörää makaavia pyöriä näkee ihan yhtenään myöskin.
 
Siinä alkaa kesäpyörä pikkuhiljaa löytää osia paikoilleen. Satula ja satulatolppa vaihtuu viel.
20170324_094005.jpg
 
Ostin kaverilta käytettynä vanhan yosemiten maastopyörän. Pyörässä on shimanon alivion palikat. Yksi vika on kuitenkin se, kun vaihtaa takapakassa alaspäin 6->5, ei vaihda, vaan joutuu käyttämään 4:sen kautta. Missä mahtaa olla vika? Ylöspäin vaihdettaessa kaikki toimii kuin pitääkin.
Alaspäin? Siis fyysisesti isommalle rattaalleko? Jos näin, niin vaijeri ei ole riittävän kireällä. Jos ongelma on toisinpäin, niin vaijeri on liian kireällä. Kierrä vaijerin päästä tai päistä löytyvästä hanikasta. Jos ei auta, niin kannattaa vaihtaa vaijerit kuorineen. Ne usein jumivat vanhoissa pyörissä, nekin ovat kulutustavaraa. Sen jälkeen voi tarvittaessa miettiä, onko liipasimessa tai muualla vikaa.

Katselin myös prismassa matka/nopeusmittareita. Onko niistä marketin omista mihinkään? Ei nyt tarvitse mitään markkinoiden parasta olla, mutta olisi se kiva että näyttäisi nopeuden +-2km/h oikeasta.
Tuskinpa niiden tarkkuudessa suuria eroja on. Suurempi ero tulee oikean renkaan säteen syöttämisestä.

Vielä kysyisin, miten lukitsette pyöränne? Täälläpäin ainakin katoaa melko hyvää tahtia pyörät, eikä halvimmat vaijerilukot pidätä varkaita 2 sekuntia pidempään. Ainut vaihtoehto vissiin ostaa kaksi lukkoa, koska minulla on pikalukituksella renkaat kiinni. Näitä ilman etupyörää makaavia pyöriä näkee ihan yhtenään myöskin.
Kaksi lukkoa on hyvä vaihtoehto. Pyörä pitäisi saada aina johonkin kiinteään kiinni U-lukolla, jonka paksuus on merkistä riippuen 13-14 milliä. Esim. Bilteman lukko on ihan hyvä. Ne kestävät kaikki pihdit. Toinen lukko eturenkaalle voi olla ehkä kevyempi, kuten ns. folding lock. Ne saa nopeasti niittien kohdalta rikottua, mutta siinä työkalua sovitellessa voi vierehtää hetki, joten ehkä Yosemiten etukiekon takia moni ei viitsi vaivautua.
 
Vielä kysyisin, miten lukitsette pyöränne? Täälläpäin ainakin katoaa melko hyvää tahtia pyörät, eikä halvimmat vaijerilukot pidätä varkaita 2 sekuntia pidempään. Ainut vaihtoehto vissiin ostaa kaksi lukkoa, koska minulla on pikalukituksella renkaat kiinni. Näitä ilman etupyörää makaavia pyöriä näkee ihan yhtenään myöskin.
Renkaiden pikalinkut olen korvannut kaikista pyöristä sellaisilla vaikeammin avattavilla (aukeaa kuusikololla jonka päässä on reikä. En nyt löytänyt tarkkaa mallia mutta näillä on vähän saman tyylisiä https://pinheadlocks.com/store/en/) ja lukitus hoituu Abus Bordoilla. Ennen käytin erillistä vaijeria eturenkaalle, mutta tämä vaati vaijerin kantamista repussa ja helpommaksi tuli vaihtaa nuo pikalinkut. Ainoa vaihtoehto välttyä varkaudelta, on oikeastaan kantaa pyörät kotiin ja jos pyörät pitää jättää ulos niin lukitsee ne näkyvälle paikalle ja kunnolla johonkin elementtiin kiinni. Mikään lukko ei estä varkautta vaan ainoastaan hidastaa.
 
Kiitos vastauksista @Rantakemisti ja @mabasa. Mitä mieltä olette tästä tai tästä? Taitaa tuo u-lukko olla vaikeammin murrettavissa? Sitten taas tuon "turvalukon" saisi kätevämmin pyörään kiinni.


Alaspäin? Siis fyysisesti isommalle rattaalleko?

Siis vaihteita alaspäin, eli kyllä, isommalle rattaalle.

Piti vielä lisätä, että onneksi taloyhtiössä on lukollinen varasto pyörille, ei tarvitse sisälle tuoda. No toisaalta, ei vielä ole niin kallis pyörä että kauheasti kirpaisisi.
 
Eipä auta se näkyvä paikkakaan :D
Totta tuokin. Muistaakseni Hesari testasi joskus vuosia sitten miten kukaan ei välittänyt vaikka varastivat pyörää julkisella paikalla. Taisivat ihan voimapihdeillä ja rälläkällä avata lukkoja Helsingin keskustassa. :vihellys:

Itse olen pyrkinyt lukitsemaan pyörät mahdollisimman näkyvälle ja sellaisella paikalle jossa pyörävarkaan on vaikea operoida. Useamman vuoden olen kulkenut ympärivuotisesti keskustaan töihin parin tonnin maasto- sekä maantiepyörällä ja molemmat ovat toistaiseksi pysyneet paikoillaan. Jyväskylässä taitaa vielä olla maan korkein varkausriski, eli joko tässä on paljon tuuria matkassa tai sitten varkaita kiinnostaa helpommat saaliit.
 
Mitä mieltä olette tästä tai tästä? Taitaa tuo u-lukko olla vaikeammin murrettavissa? Sitten taas tuon "turvalukon" saisi kätevämmin pyörään kiinni.
U-lukko näyttää tukevammalta, siinä ei ole nivelkohtia ja liekö paksumpikin. U-lukko hajoaa sahaamalla/rälläkällä, mutta siihen menee tovi ja sähkötyökalu päästää paljon ääntä. Bilteman U-lukko on riittävän paksu, ettei sitä millään järkevän mittaisilla leikkureilla katkaise. Se on lukossa tärkeintä.

Etupyörälle voi riittää vähemmän standardi ja vähemmän pika lukko, mutta eiköhän ammattirosvoilla ole niihinkin avaimet. Mutta estävät ne ainakin satunnaisen varkauden, ettei kuka tahansa kulkija ota kiekkoa mukaan. Jotkin niistä maksavat monta kymppiä, joten jos kiekon arvo on samassa luokassa, niin en panostaisi niihin.
 
Viimeksi muokattu:
Etupyörälle voi riittää vähemmän standardi ja vähemmän pika lukko, mutta eiköhän ammattirosvoilla ole niihinkin avaimet. Mutta estävät ne ainakin satunnaisen varkauden, ettei kuka tahansa kulkija ota kiekkoa mukaan.

Päädyin tuohon U-lukkoon. Etupyörään otin jonkun perus vaijerilukon vaan. Tiedän, että se hajoaa melkeen keittiösaksilla, mutta estää käsin avaamisen. Lisäksi kun tuo pyörä on taloyhtiön lukollisessa varastossa yöt, jolloin suurinosa varkauksista oletettavasti tapahtuu.

Viime kesänä meinasin tilata eBaysta fillariin varashättimen, mutta mietin onko mitään jälkeä jos laite alkaa ulvomaan esim. pyörävarastossa jos joku vähän tönäisee sitä?

Avokilla on vespassa etujarrulevyssä tuollainen hälyttävä lukko. Se oli kyllä kallis, (myös vespan valmistama) mutta on kyllä toiminut kohtuullisen hyvin. Huutaa kyllä siihen malliin, ettei tahdo pystyä olemaan vieressä edes. Toimii niin, että varoittaa ensin muutamalla piippauksella, jos joku tönäisee. Jos tönäisee uudestaan -> soi yhtenään jokusen minuutin. Yllättävän herkässä on tuo eka piippaus. Ei saa avattua lukkoa ilman, että varoittaisi ensin. Kerran tuo hälytti keskellä yötä. Ei näkynyt enää ketään kun kävin katselemassa.

Summa summarum. Olen ollut tyytyväinen. Pyörässä saattaa tietysti olla vähän turhan herkkä tuo, mutta toisaalta osaa varoa vastaisuudessa, jos se kerran piippaa.
 
Itsellä on nyt vähän tämäntyylinen porukoiden joskus 2009 tms ostama Bilteman 24-vaihteinen matka/maasto tms pyörä.
2000032762


Sellaista vikaa että kun nuo kumit on aika ohuet, niin ilma tahtoo karata aika helposti. Ilma ei siis itsestään karkaa mutta jos ajaa ja pomputtaa persettä niin vanteet osuus asfalttiin...
Lisäksi en ole koskaan muutenkaan pitänyt tuollaisista ns sportti/maasto pyöristä, ns arkipyörät kivempia.

Nyt olisi sellainen tilanne että työmatka 5.5km olisi tarkoitus tehdä kesällä pyörällä, ja tarvisi hyvän (noh 200€) pyörän.

Teenkö virheen jos ostan ns tavallisen arkipyörän, tähän tyyliin:
5706690160288_kuva1.jpg


Käytettynä olisi tarkoitus ostaa, joten otaksun että Jussin Pyöräpiste / Pyöräsuvala tms myy Oulun seudulla ~200€ hintaan tuollaisen?
 
Viimeksi muokattu:
Ilma ei siis itsestään karkaa mutta jos ajaa ja pomputtaa persettä niin vanteet osuus asfalttiin...
Jos vanteet kolisevat asvalttiin, niin se kielii liian alhaisista ilmanpaineista. Laita lisää ilmaa.

Teenkö virheen jos ostan ns tavallisen arkipyörän, tähän tyyliin:
Kyllä, jos nykyinen pyöräsi on toimiva. Eikä tuolla hinnalla mitään ihmeellistä saa, etenkin jos vanhat maasturit eivät käy.

Järkevä ensimmäinen yritettävä ratkaisu: pumppaa lisää ilmaa niin, ettei iske enää vanteille. Jos tämä tekee pyörästä muuten turhan epämukavan, niin katso, mahtuisiko pyörääsi leveämmät renkaat. Jos mahtuvat, niin ostaa sellaiset, koska niitä voi ajaa alhaisemmilla ilmanpaineilla ja niissä on enemmän menoa pehmustavaa ilmatilaa.

Jos ostat uuden pyörän, niin siinäkin rengastila on se kaikista olennaisin katsottava asia muuten mieleisestä vaihtoehdosta. Muuten tuo ongelmasi ei korjaannu mihinkään.

P.S. Tuo Bilteman pyörä ei tosiaan ole sporttinen, vaan nimenomaan kaupunkipyörä. Voihan olla, että se on liian iso (pitkä) sinulle, mikä voi saada ajoasennon tuntumaan liian makaavalta. Yksi vaihtoehto on ostaa siihen reilusti ylöspäin ja taaksepäin kaartuva tanko, joka tekee ajoasennosta selvästi pystymmän.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vanteet kolisevat asvalttiin, niin se kielii liian alhaisista ilmanpaineista. Laita lisää ilmaa.
Olen laittanut, parin viikon välein huippusesonkina. Ilma ei siis karkaa itsestään, mutta jotenkin ajaessa ilma karkaa. Renkaat on kokeiltu vesiastiasaa että ei näyttänyt vuotavan, mutta joku vikahan tuossa on jos ajamisen rasitus saa ilmat karkaamaan pikku hiljaa.

Hmm paljonkohan uudet kumit/renkaat maksaisi ?

Kuitenkin tuon 8v vanha alkujaankin halpis niin ei nyt kovin paljoa huvittaisi tuohon panostaa.
 
Olen laittanut, parin viikon välein huippusesonkina. Ilma ei siis karkaa itsestään, mutta jotenkin ajaessa ilma karkaa. Renkaat on kokeiltu vesiastiasaa että ei näyttänyt vuotavan, mutta joku vikahan tuossa on jos ajamisen rasitus saa ilmat karkaamaan pikku hiljaa.

Hmm paljonkohan uudet kumit/renkaat maksaisi ?

Kuitenkin tuon 8v vanha alkujaankin halpis niin ei nyt kovin paljoa huvittaisi tuohon panostaa.

Jos se vanha kumi on hapertunutta ja ilma vuotaa pikkuhiljaa sieltä pihalle, tai sitten esim. venttiili vuotaa kun siihen tulee painetta...
Sisäkumihan on se joka pitää ilman sisällä, eipä nekään maksa kuin 10~20 eur verran mallista ja ostopaikasta riippuen.

Itse ostin juuri kesää varten maantiekonkeliin vähän leveämmät 28mm renkaat (Schwalbe Marathon) ja niihin uudet sisurit ja koko rotla tuli reilulla viidellä kympillä chainreactioncyclesiltä. Molemmat oli kyllä hyvässä alennuksessa (~50%), ja CRC:ltä saa ilmaiset postit Suomeen yli 49 eur tilauksissa.
 
Nyt kun kelit paranee ja elämäntilanne sallii paremman pyörän hankkimista, niin ajattelin paiskata tänne kyssäriä / vahvistusta omista suunnitelmista. Eli muutin tyttöystävän kanssa rauhallisemmalle seudulle ja uskallan ostaa paremman pyörän, kun ei tarvi pelätä, että lähtisi heti rosvojen matkaan (olen vainoharhainen ^^). Eli pyörä tulisi pururata, hiekkatie, maantie ajeluun ja en ole ennen jousitetuilla ajellut. Läheisestä pyöräliikkeestä iski silmään tuommoinen :Cube Aim Pro maastopyörä 2017 flashorange´n´grey Vaikuttaisi omien tietojen perusteella ihan asialliseksi pyöräksi tuollain ensimmäiseksi hankinnaksi. Kuitenkin vähän parempi, ettei pitäisi lahota suoraan ensimmäisiin monttuihin tai juuriin :)
 
Hurahdin itse fillarointiin tuossa pari vuotta sitten enkä siinä kohtaa juurikaa tietänyt pyöristä mitään, joten päädyin ehkä turvalliseen valintaan ja ostin Hybridi/Fitnesspyörän.

Nyt olisin valinnut heti maantiepyörän, koska sinne ajot suuntautuu, mutta toisaalta eipä tullut heti hankittua 1500e pyörää ja harrastus olisi jäänyt siihen.

2014 7.2 FX Disc - Bike Archive - Trek Bicycle

Vaihdoin renkaat 32mm -> 25mm ja vaihdoin lukkopolkimet, mutta eihän tuosta mitään maantiepyörää saa ja ehkä nuo lukot on hieman turhat kuitenkin noin painavassa ja raskaassa pyörässä.

Maantiepyörää olen tässä katsellut ja tiedän, että ostan vain Canyonin pyörän johtuen sen huokuttelevasta hinnasta ja fillarifoorumilla jo parisen vuotta sitten kehuja niittäseen maineeseen jonka on sittemmin huomannut myös suomalainen media mm. Tekniikan Maailma.
 
Saattaa ne venttiilit vuotaa. Uudet sisäkumit ei näytä kovin paljoa maksavan, tasoeroja voi olla. Jotain vitosen kpl näyttäs kustantavan internetissä.
Alle vitosella saa uuden sisäkumin myös lähimmästä Prismasta, ei tarvitse netistä tilata. Ainakin syksyllä ostin Continentalin sisäkumin sieltä.
 
Eli pyörä tulisi pururata, hiekkatie, maantie ajeluun ja en ole ennen jousitetuilla ajellut. Läheisestä pyöräliikkeestä iski silmään tuommoinen :Cube Aim Pro maastopyörä 2017 flashorange´n´grey Vaikuttaisi omien tietojen perusteella ihan asialliseksi pyöräksi tuollain ensimmäiseksi hankinnaksi. Kuitenkin vähän parempi, ettei pitäisi lahota suoraan ensimmäisiin monttuihin tai juuriin

Alalla huhutaan, että nuo 29-vehkeet olisi mallikkaita jokapaikahöyliä, rullaavat isolla renkaalla mukavasti tielläkin, joten kannattaa ehkä mielummin ostaa sitten se kuin 27.5 renkaallinen. Tuo Shimano RD-TX800 / Shimano FD-TY700-TS6 (eli Tourney) osasarja on se kaikkien alimmainen hinnat alkaen -malli, eikä taida olla järin laadukas.

Esimerkiksi tuossa reilun satasen hinnakkaammassa Aim SL -mallissa olisi jo Alivion etuvaihtaja ja Deoren takavaihtaja, jotka ovat huomattavasti laadukkaammat. Alivio on halpistason paras, ja Deore harrastajatason edullisin osasarja. Suosittelen laittamaan sen satkun lisää niin säästyt luultavasti monelta murheelta tulevaisuudessa...

Edit: XXL:n sivuilla on näppärässä muodossa tietoa ja taulukko osasarjojen sijoituksesta toisiinsa nähden
 
Kiitoksia taulukosta! Tuo aloittelijalle huomattavsati selkeyttä vertailuun kun voi katsella tuolta sijoitusta :)
 
Kokeillaas täällä, että olisko kellään tarvetta lukolle? Käyttämätön Kryptolok 2 standard lojuu ylimääräsenä. Mukana tulee tottakai se kiinnitysteline runkoon.

72030_00_d.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi uusi pyörä ostaa lähinnä työmatka pyöräilyyn (reilu kymppi suuntaansa). Talvipakkasilla en käy pyöräilemään, joten millään nastarenkaiden sopivuudella ei ole mitään merkitystä. Hybridi lähinnä mielessä. Maastossa ei tule ajeltua jotain satunnaista pururatapätkää lukuunottamatta. Maantiepyörämalli taas ei oikein miellytä ajoasennoltaan.

Kauheasti tuohon ei viitsi rahaa kiinni laittaa. Tällaista katselin netistä:
CANYON | COMMUTER 3.0 - For a budget-minded urban bike, this offers a full package.

Mitäs tuosta ollaan mieltä? Olisi ainakin kevyt (alle 10kg). Vissiin pykälää parempia osia muutenkin kuin ihan halvimmissa pyörissä. Saako samalla rahalla parempaa jostain vain pistetäänkö tämä tilaukseen?

Edit. Tällainen löytyi XXL:n sivuilta:
White SC Lite 17, hybridipyörä - 2017 pyörät - xxl.fi | XXL
 
Viimeksi muokattu:
Olen laittanut, parin viikon välein huippusesonkina. Ilma ei siis karkaa itsestään, mutta jotenkin ajaessa ilma karkaa.
Ymmärsin vähän väärin, kun sanoit, että ei vuoda, mutta sitten kuitenkin vuotaa. Luulin, että olet vain jotenkin hämilläsi ja että hakkaa vanteille, kun on liian vähän ilmaa. Mutta sisäkumeistahan se tuossa tapauksessa vuotaa, joten kuten yllä jo sanottu, niin käy Prismasta Contin uuden sisurit. Ehkä venttiilissä on jotain vikaa, mutta tuolla se hoituu.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs tuosta ollaan mieltä? Olisi ainakin kevyt (alle 10kg). Vissiin pykälää parempia osia muutenkin kuin ihan halvimmissa pyörissä. Saako samalla rahalla parempaa jostain vain pistetäänkö tämä tilaukseen?
Keveys ei haittaa, mutta eipä se normaalin vaihtelun rajoissa mitään useimpien ajoissa tunnukaan. Lokarit ovat mukavan pitkät: kun tuohon eteen laittaa vielä reilusti pidemmän roiskeläpän, niin ei tule kuravesi jaloille, eikä edes voimansiirrolle. Tarakallekin on kiinnitysreiät, jos tarvitsee raahata tavaraa töihin, niin ei tarvitse ottaa reppua hiostamaan selkään.

42 on aika iso ratas edessä etenkin, kun takana on vain 9-pakka. Minusta se on ihan liian iso, mutta senhän saa vaihdettua pienempään. Ei tuollaisella mielellään väännä kovin isoja mäkiä ylös tai työpäivä vietetään paita hiessä. Eikä tuolla nousta pururatojen kaikkia mäkiä, vaikka hikoilu ei olisikaan ongelma :) Tuo on tasamaan pyörä, eikä silloinkaan kovin leppoisan liu'uttelun, jos sattuu tulemaan kovempi vastatuuli. Mutta tosiaan, sen voi vaihtaa, mutta ei tuosta alueesta ikinä tule laajaa, ellei lisää etuvaihtajaa ja useamman rattaan kampia. Jos siihen laittaa vaikka 32, niin ehkä kaipaa isompaa, jos vetää vaikka alamäkeen 35+ km/h. Silloin kadenssi alkaa lähestyä sataa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos siihen laittaa vaikka 32, niin ehkä kaipaa isompaa, jos vetää vaikka alamäkeen 35+ km/h.

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta. En usko pyörällä kaahailevani alamäkiin, joten tuo pienempi ratas eteen olisi varmaan fiksu liike.

Mites tuo White? Siitä mitään kommenttia? Joku xxl:n oma merkki kai. Suurin etu olisi se, että pyörän saisi koeajettua ja mukaan heti.
 
Otan takaisin sanojani tuosta Canyonin osien tasosta hintaan nähden. Muokkasin aiempaa viestiäni, etten johda harhaan ketään. Tuo on tainnut huonontua selvästi tai sotkin Urban-malliin (joka on sekin tainnut huonontua selvästi viime vuodesta) tai luultavasti molemmat.

Eli siis tuossa Whitessä on paremmat osat. Whitessä on pykälää parempaa Shimanoa ja jarrut ovat myös Shimanon. Tektro voi olla ihan hyvä, mutta Shimano on sitä varmasti. Minulla ei ole edellisestä kokemusta.

10-pakkakin on nykyaikaisempi ja ainakin vaihteita riittää eri tilanteisiin, kun edessä on 3 ratasta. Eli sillä nousee kaikki mäetkin (tarvittaessa leppoisastikin). Jotkut inhoavat etuvaihtajaa, mutta minä itse jopa pidän siitä.

XXL:ssä tulee myös mukana muistaakseni 3 huoltoa (ensihuolto + 2 vuosihuoltoa?) eli jos et itse meinaa niitä hoitaa, niin tuollahan on jo selvästi rahallista arvoa. Canyoniin tulee myös vähän postikuluja lisäksi. Tosin Whiteen pitää ostaa ja asentaa tai asennuttaa lokarit. Jos tulee ongelmia, niin XXL:ään on paljon helpompi viedä pyörä chekattavaksi. Ottaisin itse noista Whiten. Minusta tuo on parempi yleispyöräksi ja muutenkin kokonaisuutena ajatellen jo noita takuita.
 
Viimeksi muokattu:
Ottaisin itse noista Whiten. Minusta tuo on parempi yleispyöräksi ja muutenkin kokonaisuutena ajatellen jo noita takuita.
Kiitos. Taidan käydä sitten tuon Whiten koeajamassa lähipäivinä. Näköjään tuosta Canyonista on lisäksi vielä omaa kokoa tulossa vasta kesäkuussa, joten joutuisi vielä odottelemaankin pitkään. Eli aika selvä peli näiden välillä. Toki saa ehdottaa jotain parempaakin. Taitaa vaan tässä hintaluokassa olla järkevät vaihtoehdot aika vähissä.
 
Kona Big Rove ja Marin Muirwoods ovat myös harkitsemisen arvoisia. Niillä on vähän eri vahvuudet, lähinnä iso rengastila, josta on harvemmin haittaakaan. Marin on myös terästä, jossa on omat hyvät puolensa etenkin, jos ei tarvitse talven suolakeleillä ajella.
 
Kona Big Rove ja Marin Muirwoods ovat myös harkitsemisen arvoisia.
Konan hinta näytti olevan todella paljon enemmän. Marinissa taas vissiin vähän heikommat komponentit, mikäli oikein ymmärsin. Sen olisi voinut kyllä käydä kanssa koeajamassa, mutta enpä löytänyt yhtään liikettä, jossa tuota olisi.
 
Konan hinta näytti olevan todella paljon enemmän.
Satasen enemmän. Siitä on myös teräsversio, joka maksaa aivan suhteettoman paljon enemmän.

Kona Big Rove AL - Bikeshop.fi

Marinissa taas vissiin vähän heikommat komponentit, mikäli oikein ymmärsin. Sen olisi voinut kyllä käydä kanssa koeajamassa, mutta enpä löytänyt yhtään liikettä, jossa tuota olisi.
Vähän joo, mutta ei sillä tuollaisissa ajoissa kovin kummoista merkitystä ole. Sen etuna on iso rengastila. Siihenkin mahtuu vaikka Big Applet, joilla saa pehmeämmän kyydin. Ja siinä on teräsrunko, jota moni pitää vähän mukavampana ja ehkä tavoiteltavampana. Saatavuus on kieltämättä huono.
 
Satasen enemmän. Siitä on myös teräsversio, joka maksaa aivan suhteettoman paljon enemmän.

Kona Big Rove AL - Bikeshop.fi
Joo, katsoin varmaan tuota teräsversiota, kun oli monta sataa kalliimpi.

En löytänyt mistään lähistöltä tuotakaan, että pääsisi koeajolle. :( Hertsikassa oli joku liike, mutta niilläkin kyseinen malli on loppu. Kiinnostaisi kyllä koeajaa lähinnä noiden renkaiden takia tuokin.
 
Joo, katsoin varmaan tuota teräsversiota, kun oli monta sataa kalliimpi.

En löytänyt mistään lähistöltä tuotakaan, että pääsisi koeajolle. :( Hertsikassa oli joku liike, mutta niilläkin kyseinen malli on loppu. Kiinnostaisi kyllä koeajaa lähinnä noiden renkaiden takia tuokin.
Myymälät ja yhteystiedot | Hi5bikes Verkkokauppa

Tuossako kävit?

Renkaathan noissa sen eron tekevät. Jos niistä ei ole kiinnostunut, niin ei kannata ainakaan Konaa ottaa. Marinissa on se runko myös ihan peruspyöristä erottavana tekijänä. Onhan mahdollista, että muihinkin mahtuu, mutta ei se useinkaan kovin todennäköistä ole, jos puhutaan 2+ tuuman Big Applen kokoluokasta. Saati, että vielä saa lokarit mahtumaan.

Minä itse olen päättänyt, että en ikinä tule menemään alle 2,2":n. En asvaltilla, saati muualla. Minusta on mukava ajaa kuin ilmatyynyaluksella menisi. Nytkin omien renkaiden korkeus on 56 mm mitattuna vanteen reunasta, leveys vähän enemmän. Niillä on niin mahtava mennä hiekkateilläkin, kun pitää maltilliset ilmanpaineet. Silti rullaa ihan kivasti ilman sisäkumeja. Siitähän hyötyy nimenomaan alhaisilla paineilla. Viime kesänä päädyin laskemaan ilmanpaineita ihan asvaltillakin, vaikka nuo rullaavat 3,5-4,0 barilla kuin keskinkertaiset maantiepyörän renkaat sisäkumien kera. Nimittäin sen verran kiviä ja töyssyjä löytyy usein sieltäkin, että minä vain tykkään siitä pehmeämmästä fiiliksestä.

Muoti on kohti leveitä. On näitä plussakokojakin. Toisaalta jotkut ihmiset tykkäävät kovasti kovasta tuntumasta, jota he pitävät herkkänä. Minä en pidä tärryytyksestä tai tärskyistä, vaan mieluummin ajelen leppoisasti ainakin siinä mielessä, kaikissa muissa en ehkä niinkään.

Minusta tässä on hieno meno ja filosofia: "When you're comfortable, you'll ride better and longer" tai jotain sinne päin.

 
Viimeksi muokattu:
Hieman keskeneräinen prototyyppi.Munamankeli 1960 luvulta.
Vielä puuttui renkaat.Tais olla jonkinlainen sen ajan alamäkipyörä.:vihellys:

pojat.PNG


Nishiki Hybrid 401 ollut 2014 keväästä lähtien.
Hyvinhän tolla on päässyt paikasta toiseen.
Ei talviajoa ollenkaan.Keväästä syksyyn noin 2500 Km
 

Liitteet

  • Nishiki Hybrid 401.PNG
    Nishiki Hybrid 401.PNG
    1,2 MB · Luettu: 53
Viimeksi muokattu:
Mitkä olis hyvät flättipedaalit droppitankoseen kommuutteripyörään? :think: Kaikki näyttää joko rumilta tai huonolaatusilta mitä nettikaupoista koittanu selailla. Tai sit vaan laittais Keo'oihin kiinni jotkut tollaset flättiadapterit
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä olis hyvät flättipedaalit droppitankoseen kommuutteripyörään? :think: Kaikki näyttää joko rumilta tai huonolaatusilta mitä nettikaupoista koittanu selailla. Tai sit vaan laittais Keo'oihin kiinni jotkut tollaset flättiadapterit
Shimano Sainteilla (PD-MX80) on jalat pysynyt hyvin paikallaan eikä ole hajoamisen merkkejä vaikka on vähän kiviinkin tullut hakattua. Eihän ne mitkään kevyet ole, mutta eipä ole haitannut.
 
Vetelin eilen maasturiin kesäkumit nastojen tilalle ja kyllä taas kelpaa rullailla. Schwalben Big Applet ovat parhautta (ja talvella saman firman Ice Spiker Pro:t).
 
Viimeksi muokattu:
Monta vuotta on tullut paremmalle puoliskolle puhuttua että hankkisi kunnon pyörän vanhan liian pienen ja rämisevän, painon perusteella suunnilleen valurautaisen, kolmivaihteisen tyttöjen pyörän tilalle. Nyt tuli sitten pienenä projektina ähellettyä oma, näillä näppäimillä 10 vuotta vanha, Bianchi doss 6100 tälle käyttökuntoon.
Uutta osaa tuli: satula, etukumit ulko- ja sisä(tämä olisi mennyt paikkaamalla, mutta tulipahan vaihdettua uuteen), takavaihtaja, rataspakka taakse, ketjut ja tupit ohjaustankoon. Kokonaisuutena osiin n. 105 euroa Motonetista Virvelifirman hinnat alkaen mallistolla.
Hinnaltaan noin kolmasosa uudesta markettipyörästä vastaavilla osilla. Ihan hyvä hintalaatu suhde siis, plussana sai yhden vanhan pyörän pois porukoiden nurkista.

Projektina oli ihan mukava, mutta kun yritys oli päästä mahdollisimman halvalla, niin sai pari ylimääräistä kertaa hakea osia(ja työkaluja) ja tehdä turhaa työtä.
Ensin siis tuli vaihdettua kummit eteen, uusi satula ja tupit. Tässä kohtaa oli kiva huomata etten omista 3mm kuusiokoloavainta jota tarvittiin tuppien paikalleen kirirstykseen--> kauppaan

Sitten laittelin jarrut kuntoon, ihan mielenkiintoinen kokemus, tuli ainakin tutkittua levyjarrujen toimintaa ja säätöjä. Aiemmin huollatettu liikkeessä. Mukava oli mm. huomata ihan tulevaisuutta ajatellen että homma ei ole vaikea ja jarrupalat maksaa muutamia euroja-kymppejä maksimissaan, riippuen mallista. Aiemmin tosiaan tullut maksettua huollossa reilu satanen tästä ja muusta pikkuhommasta.

Seuraavaksi sitten kunnon puhdistus ja purku takavaihtajalle(jota myöskään en ollut aiemmin liiemmin tutkinut), joka myöhemmin paljastui olevan vääntynyt/viallinen ja aikalailla loppuun kulunut. Eikun kauppaan hakemaan uusi, sekä samalla uudet ketjut, sekä ketjunkatkaisija.
Ketjuja asentaessa tuli ensin laitettua ne liian pitkänä paikalleen, ja eikun lyhentämään. Lopputuloksena lenkin/pari lyhyet ketjut, joka nyt tosin ei varsinaisesti vaikuta ajamiseen.
Tässä vaiheessa säätöä, testausta ja toteamus että takapakka vaihtoon. Tähän sitten 18e osa ja 31e työkaluihin(pakka-avain ja ketjupiiska) :beye:
Pakan vaihdon jälkeen hitusen vielä säätöjä vaihteisiin ja testaus. NYT se toimii! Tämän onnistumisen riemun koettua oli hyvä korkata olut.

Kokonaisuutena mukava pikku projekti, joka ei vaatinut edes verta, eikä kyyneleitä, ainoastaan hikeä ja Motonetissa ravaamista. Tässä samalla tuli heräteltyä himot huoltaa ja parannella omaa tämän hetkistä pyörää, kun nyt työkalujakin tuli hankittua.
 
Täälläkin on fillarit huolettu ja yksi uusikin tilattu. Parempia kelejä ja uutta filoa odotellessa speksataan pyöräilytietokoneita ja parannellaan ekoista lenkeistä kipeytyneitä kankkuja :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 624
Viestejä
4 493 917
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom