Pyöräily

Protection-versio tuskin noin pahaan ongelmaan auttaa. Ei siitä oikein voi parantaa kuin Smart Sam Plus tai sitten ottaa ihan 5 millin erillisellä pistosuojauskerroksella, mutta niitä ei taida enää maastorenkaissa olla.

Tubelessia kannattaa harkita, mutta se ei toki tuon Smart Sam Plussan kanssa toimi, mutta jos ajat sisureilla, niin tuo on hyvä rengas moisen ongelman kannalta. Millaisilla ilmanpaineilla ajat tai oletko erityisen isoluinen? Itse en ole soralla saanut renkaita puhkeamaan kertaakaan sen jälkeen, kun joskus melkein vuosikymmen sitten aloin käyttää paremmin pistosuojattuja renkaita. Sitä ennen puhkesi ehkä kaksi kertaa vuosikymmenessä. Ajan kuitenkin paljon soralla.
Tuo renkaitten puhkeaminen johtuu lähinnä täällä maalla, kun lanataan tiet huonosti. Kyllä täytyy myöntää, että pari liika kiloakin löytyy. Pyöräilyn tarkoituksena olisi saada pois kyseiset kilot. Täytyy tilailla kyseiset renkaat mitä ehdot ja kokeilla. Juu ja ajan sisureilla.
 
Ilmaa on renkaissa edessä tasan 2bar ja takana 2.2 Onko kyseiset paineet edes sinnepäin oikein?
 
Ilmaa on renkaissa edessä tasan 2bar ja takana 2.2 Onko kyseiset paineet edes sinnepäin oikein?
Continental suosittelee 50 - 65 psi, eli vähän on matalat jos painoakin on enemmän. Kokeile ensin noilla paineilla, ennen kuin noita ylin kilon renkaita laitat :darra:
 
Kiitos neuvosta. Täytyypä huomenna testailla miten toimii. Tilasin kuitenkin kyseiset renkaat ihan mielenkiinnosta, koska hinta oli kyllä edullinen.
 
Sorassa on myös kunta-/kaupunkikohtaisia eroja. Jyväskylässä en ole saanut puhkottua edes Schwalben kondomin ohuita maantiekumeja, kun taas Espoossa paksummatkin maastokumit olivat jatkuvasti reiällä. Varsinkin tuolla PK-seudulla käytetään uutta soraa, eikä uusiokäytettyä soraa joka on jo käytössä pyöristynyt ja kulunut.
Olen ajanut aika monen kunnan alueella aika monenlaiset tiet, joten en oikein usko, etten ikinä olisi kohdannut sitä ns. tappajasepeliä. En tosin tunnista sitä varmuudella, koska minulla ei ole tosiaan ollut puhkeamisongelmia vuosikausiin. Osa näyttää kuitenkin kovin terävältä.
 
Tuo renkaitten puhkeaminen johtuu lähinnä täällä maalla, kun lanataan tiet huonosti. Kyllä täytyy myöntää, että pari liika kiloakin löytyy. Pyöräilyn tarkoituksena olisi saada pois kyseiset kilot. Täytyy tilailla kyseiset renkaat mitä ehdot ja kokeilla. Juu ja ajan sisureilla.
En oikein osaa kuvitella, että niillä tulisi maastorenkaalla ongelmia. Ei minulla puhjennut sisäkumien kanssakaan renkaita vuosikausiin. Oletko tarkistanut, että ulkorenkaasta on aina tullut kivi läpi? Nimittäin nuo tiethän ovat aika kuoppaisia, joten sisureiden kanssa omaan massaan niukalla rengaspaineella voi onnistua tuottamaan ns. snakebitejä, kun rengas lyö vanteelle sisurin jäädessä siihen väliin. Se on yksi mahdollinen selitys, tosin ei se nyt helposti tapahdu, vaan siihen saa tosissaan täräyttää teräväreunaisen kuopan reunaan. Tai ettei ulkorenkaaseen ole jäänyt jokin läpitullut kappale tai sen seurauksena teräviä kuidun päitä, jotka hankaisivat sisurin aina uudelleen rikki?

Mitä tulee rengaspaineisiin, niin mahdotonta sanoa tietämättä tarkkaa painoa. Mutta esim. 80-kiloiselle jokin 2.0 on aika sopiva hiekkateille sisureiden kanssa ja miksei muutenkin toki tiestä riippuen.
 
Viimeksi muokattu:
Toki voi olla mahdollista. Olen huimat 173cm pitkä ja tällä hetkellä painan n. 86kg. Liika kiloja ei kauheasti ole, mutta kuitenkin jonkun verran. Sen verran hyvin tepsinyt pyöräily, että reilu 10kg saanut pois n. 6kk aikana. Toki ruokavalion muuttamisella on asiaan toki vaikutusta. Pyöräilystä on tullut mukava elämäntapa eikä pakollista suorittamista.
 
tällä hetkellä painan n. 86kg.
Ei se sitten siitä ole kiinni. 2,2 baria takana riittää noille kiloille. Ei silloin snakebitejä pysty ihan normaaleilla teillä tuottamaan (normaalilla ajolla).

Ajoin joskus Smart Sam Plussalla n. 3000 kilometriä, siitä noin puolet sorateillä. Ei tullut yhtään reikää. Tänä vuonnakin uutta rengasta odotellessa laitoin taakse SSP:n. Painava rengas, ei ihan huippuseoksella, joten vähän jää rullauksessa, mutta hyvin kestävä kaikin puolin. Jos tuo ei riitä, niin silloin on kyseessä todella poikkeuksellisen hankalat olot ja sitten jää enää tubelessiin siirtyminen.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta voiko pyörään laittaa minkä tahansa shimanon takavaihtajan (jossa 8-vaihdetta) nykyisen alivion tilalle, vai joutuuko jotain muuta uusimaan? Piakkoin edessä ketjujen ja vaihtajan ja pakan uusiminen ja voisi samalla vähän iskeä parempaa palikkaa. Lähinnä Deore mielessä.
 
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta voiko pyörään laittaa minkä tahansa shimanon takavaihtajan (jossa 8-vaihdetta) nykyisen alivion tilalle, vai joutuuko jotain muuta uusimaan? Piakkoin edessä ketjujen ja vaihtajan ja pakan uusiminen ja voisi samalla vähän iskeä parempaa palikkaa. Lähinnä Deore mielessä.
Voi laittaa maastopuolelta ainakin. Suosittelen uusimaan samalla vaijerin ja vaijerin kuoret.
 
Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta voiko pyörään laittaa minkä tahansa shimanon takavaihtajan (jossa 8-vaihdetta) nykyisen alivion tilalle, vai joutuuko jotain muuta uusimaan? Piakkoin edessä ketjujen ja vaihtajan ja pakan uusiminen ja voisi samalla vähän iskeä parempaa palikkaa. Lähinnä Deore mielessä.

Voi laittaa maastopuolelta ainakin. Suosittelen uusimaan samalla vaijerin ja vaijerin kuoret.
Samalla muistaa sen, että uusi takavaihtaja toimii sitten niin hyvin kuin liipaisin antaa myöten. Jos budjetissa on tilaa niin suosittelen lämpimästi myös liipasimen uusimista vähintään samalle tasolle vaihtajan kanssa. Aika monet sivustot ja youtuben huoltokanavat jaksaakin aina tuosta muistuttaa. Yleensähän valmispyöräpaketeissa se takavaihtaja on pykälää parempaa osasarjaa, koska on se näkyvämpi osa ja näin ollen helpompi myydä.
 
Jos budjetissa on tilaa niin suosittelen lämpimästi myös liipasimen uusimista vähintään samalle tasolle vaihtajan kanssa.
Vanha ja kulunut kannattaa vaihtaa, tai jos on ergonomisia muutostarpeita, mutta muuten en usko kovin kummoisiin eroihin noissa. Enkä kyllä vaihtajan Alivio -> Deore -muutoksessakaan. Jos siinä jonkin Shadow-profiilin vaikka saa tai jotain, niin hyvä, mutta toiminta ei siitä olennaisesti muutu mihinkään paitsi, jos taas puhutaan vanhasta ja kuluneesta.

Itse en uusisi 8-vaihteista enää, vaan vaihtaisin ainakin kymppiin saman tien (11 on aika kallis vielä, joten 10 olisi minun valintani). Etenkin, jos käydään liipaisintakin uusimaan, niin siinä samallahan se nyt parhaiten hoituisi.
 
Itse en uusisi 8-vaihteista enää, vaan vaihtaisin ainakin kymppiin saman tien (11 on aika kallis vielä, joten 10 olisi minun valintani). Etenkin, jos käydään liipaisintakin uusimaan, niin siinä samallahan se nyt parhaiten hoituisi.

Hmm.. Mitenkäs tuo tapahtuisi, jos vaihtaisin 10/11-vaihteiseksi? Pitääkö uusia samalla kiekko taakse? Takapakka tietysti, mutta entä sitten kampi/keskiö? Vai skulaako nuo nykyisten kanssa yhteen? (alivio edessä myös ja 3-vaihdetta)
 
Hmm.. Mitenkäs tuo tapahtuisi, jos vaihtaisin 10/11-vaihteiseksi? Pitääkö uusia samalla kiekko taakse? Takapakka tietysti, mutta entä sitten kampi/keskiö? Vai skulaako nuo nykyisten kanssa yhteen? (alivio edessä myös ja 3-vaihdetta)
Olen huono vanhoissa osissa, mutta minun tietääkseni kymppipakka menee 8-pakan tilalle ihan heittämällä. Tässä videolla on varmuudeksi mitattu 10-pakka. Jos mitta on sama, niin se käy:

Ja mitä muuhun tulee, niin se vaihtaja + liipasin tosiaan uusiksi. Sen lisäksi 10-ketju tietenkin, koska se on kapeampi. Minä vaihtaisin kammetkin, mutta en tiedä, voisiko se toimia ihan ok vanhoillakin. Keskiötä ei tarvitse vaihtaa, ellei muuten halua ja vanha käy. Sehän ei maksa juuri mitään (kymmenen euroa), joten tuossa samalla voi olla fiksua vaihtaa vuosikausia vanha keskiö, niin eipähän tule taas ihan heti tarvetta.

Tosin kyllähän tuossa tulee aika ikävä kustannus, kun näyttävät vain hinnat nousseen. Kymppikampia ei paljon alle 70 euron saa. Mutta toisaalta, jos niilläkin on ikää, niin ei se ihan hukkaan mene, vaikka aiemmilla olisikin vielä kilometrejä jäljellä. Mutta tuossa tulee eroa, kun vielä 9-kampia saa 30-40 eurolla jo vähän valitakin.

Toinen juttu tuossa on, että noita kampia ei taida saada kuin HTII tai Octalink-versioina eli sikälikin keskiö mennee uusiksi. Mutta esim. Deore-sarjan kammet n. 80 euroa, jossa tulee keskiö(kupit) mukana. Puhutaan siis ulkoisesta keskiöstä. Kun puhuit parempien osien laittamisesta, niin näinhän se käy. Tuo avaa sen maailman, kun kasille ei enää ihmeitä edes rahalla saa. Jotkut puhuvat kovasti rungon feissaamistarpeesta, mutta äh... jos ei siihen tunnu erityistä syytä olevan, niin ei sitä minun mielestäni tarvitse tehdä (tai käytännössä teettää). En itsekään tehnyt vaihtaessa vanhat kymppikammet ja HTII-keskiön nelikanttikeskiötä aiemmin käyttäneeseen pyörään. Minun mielestäni kierteiden kohdistus on tuossa olennaisempaa ja feissata voi, jos on pakko.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä tosi, että maksaa... 70e takapakka (löysin kyllä tällaisen myös) + takavaihtaja (deore XT shadow) 75e, siihen vielä vivut , täytyy ehkä ostaa tuo kampi 80e + keskiö, etuvaihtaja + vivut ja ketjut. Aletaan puhua jo 300+ eurosta, enkä kyllä usko panostavani nykyiseen pyörään niin paljoa. Ennemmin ostan uuden.
 
Tuo on kyllä tosi, että maksaa... 70e takapakka
Mitä on? Eihän tuollaisia. Tässä on hyvä pakka:
Shimano CS-HG50-10 Cassette 10-speed - 11-36 Teeth

Ei, kun sinähän linkititkin myös halvemman. Minulla itselläni on jotain 5000+ kilometriä hg62:lla ajettuna, eikä ole tosiaan ollut erityisen puhdas, ja toimii kuin uusi. Paras pakka ikinä. En näe mitään syytä maksaa älyttömiä noista.

Hg50:n ja hg500:n ero lienee vain hampaiden määrässä.

Vaihtajaksi SLX menee täysin, en usko mitään eroa tuosta huomaavan. XT on vain brändi. Tosin ei se maksa kuin kympin lisää.

Shimano SLX RD-M7000-SGS Shadow RD+ Rear Derailleur long 10-speed - black
 
Viimeksi muokattu:
Sanoisin, että kannattaa miettiä, missä kunnossa ne nykyiset kammet ovat ja miten rakas se pyörä on. 10-osat ovat itsessään hieman kalliimpia, 20 € vaihtajasta lisää, 5 € ketjuista, 10 € takapakasta jne., mutta ei mitään mahdotonta. Mutta se varsinainen ero tulee siitä, että jos ei muuten olisi lähiaikoina kampien vaihdon tarvetta, niin siitä tulee se 80 € lisää kammista verrattuna, että vanhoillakin menisi. Jos pyörään muuten ei halua enää satsata, niin silloin kannattanee tinkiä kaikesta mahdollisesta ja ostaa halvinta järkevää osaa eli pysyä siinä kasissa.
 
Löytyykö täältä porukalta jotain näppärää Pirkka-niksiä u-lukon kiinnittämiseksi runkoon kestävästi? On ollut kiinni mukana tulleilla muoviosilla, mutta ne tietenkin paskoutuivat kun pakkasilla jyskytteli menemään.
 
Löytyykö täältä porukalta jotain näppärää Pirkka-niksiä u-lukon kiinnittämiseksi runkoon kestävästi? On ollut kiinni mukana tulleilla muoviosilla, mutta ne tietenkin paskoutuivat kun pakkasilla jyskytteli menemään.
Bicycle U-Lock Holster - Tan Leather

Toimisiko tuollainen? Teknisesti ei ole rungossa kiinni, mutta... Varmaan itsekin pystyisi tekemään jonkin hihnasysteemin parilla eurolla esim. nylonista.

Itse voisin myös miettiä jotain vastaavaa. Haluaisin oikeastaan seat stayhin lukon, mutta kuten sanoit, niin nuo muovitelineet ovat usein aika huonoja. Ehkä siihenkin saisi jonkin kotelon vähän kuin Winchesterin laittaisi siihen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: bkt
Minä olen ihan suosiolla raahannut 1,6-kiloista U-lukkoa aina repussa. Jos vanha reppu meni kauppareissulla täyteen, sai lukko matkustaa ohjaustagosta riippuen ja kädellä pitäen kotiin. Lenkillä taasen lukkoa ei tarvitse, eikä ole mitään ylimääräisiä kiinnikkeitäkään lisäpainona. :)
 
Tässä pyöräilystä vähän innostuneena ja muutamat lenkit XXL:n 3 vuotta vanhalla Meridan halpishybridillä takana minua on alkanut kiinnostamaan, josko vähän päivittäisi tuota kalustoa. Budjetti ei tosiaan ole korkea ja uskon, että pienelläkin rahalla saisi harrastuksesta vielä mielekkäämpää. Tuossa bongasin XXL:stä 550€:lla Meridalta aloittelijan maantiepyörän (Merida Ride 90 Claris road 17, maantiepyörä - Maantiepyörät - xxl.fi | XXL). Osaako kukaan sanoa, onko tuo mistään kotoisin? Kyse on minulle ensimmäisestä maantiepyörästä, joten kriteerien ei tarvitsekaan tässä vaiheessa hivellä taivaita.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuli innostuttua Wigglen alennusten ja ensi kuussa siintävien lomarahojen siivittämänä tilaamaan uusi fillari. Cyclocross-kuume on ollut päällä muutaman vuoden ilman hellittämisen merkkejä, ja nyt vedin liipasimesta ja tilasin cyclon itselleni.

Fillariksi valikoitui lähinnä hinta-speksivertailun pohjalta Brittiläisen Rouxin Conquest Expert, jonka sai lähes puoleen hintaan Wiggleltä kun -40% alennuksen päälle sai käytettyä -40£ voucherin ja teki tilauksen puntina. Loppuhinnaksi tuli vähän reilu 500 euroa, joka ei noilla komponenteilla varustetusta cyclosta tunnu mahdottoman kovalta hinnalta. Fillarissa on siis Soran osasarja, Tektron mekaaniset levarit sekä hiilikuituhaarukka

Mittojen mukaan pitäisi olla itselle ihan passelin kokoinen, toivotaan, että fillari toimii kaikin puolin mukavasti. Näytti olevan jo "ready for pick-up" joten voi ehtiä jo tällä viikolla perille niin pääsee pian kokeilemaan.

Conquest-Expert-2016-Cyclocross-Bike-Cyclocross-Bikes-Satin-Black-2016-R-31-52.jpg
 
Taisi löytyä syy, miksi eturengas "vähän" klappaa. Pitääköhän tuo ostaa koko napa uusi, vai saako noita varaosina? En äkkiseltään löytänyt nettikaupoista. :think:

IMG_20170617_073847.jpg
 
Taisi löytyä syy, miksi eturengas "vähän" klappaa. Pitääköhän tuo ostaa koko napa uusi, vai saako noita varaosina? En äkkiseltään löytänyt nettikaupoista. :think:

IMG_20170617_073847.jpg
Mahdoton sanoa ilman tarkempaa tietoa renkaasta, mutta yleensä pitää ja kannattaa ostaa kokonaan uusi napa. Varaosanapoja löytyy lähes kaikkiin renkaisiin mutta halvempien renkaiden kohdalla voi tulla halvemmaksi ostaa kokonaan uusi rengas.
 
Kävin paikallisessa pyörähuollossa kyselemässä. Hän oli sitä mieltä, ettei laakeroinnissa ollut ongelmaa, vaan se oli löysällä. Nyt kasasin tuon uudestaan ja hyvin rullaa taas. Huollossa suositteli (mikäli ei olisi toiminut) myös koko navan/kiekon vaihtamista.
 
Nyt tuli innostuttua Wigglen alennusten ja ensi kuussa siintävien lomarahojen siivittämänä tilaamaan uusi fillari. Cyclocross-kuume on ollut päällä muutaman vuoden ilman hellittämisen merkkejä, ja nyt vedin liipasimesta ja tilasin cyclon itselleni.

Fillariksi valikoitui lähinnä hinta-speksivertailun pohjalta Brittiläisen Rouxin Conquest Expert, jonka sai lähes puoleen hintaan Wiggleltä kun -40% alennuksen päälle sai käytettyä -40£ voucherin ja teki tilauksen puntina. Loppuhinnaksi tuli vähän reilu 500 euroa, joka ei noilla komponenteilla varustetusta cyclosta tunnu mahdottoman kovalta hinnalta. Fillarissa on siis Soran osasarja, Tektron mekaaniset levarit sekä hiilikuituhaarukka

Mittojen mukaan pitäisi olla itselle ihan passelin kokoinen, toivotaan, että fillari toimii kaikin puolin mukavasti. Näytti olevan jo "ready for pick-up" joten voi ehtiä jo tällä viikolla perille niin pääsee pian kokeilemaan.
Joko sait fillarin? Onko tuossa oikeasti kuituhaarukka? Kuvissa näyttää niin kovasti alumiinihaarukalta lokarin korvakkeineen.
 
Joko sait fillarin? Onko tuossa oikeasti kuituhaarukka? Kuvissa näyttää niin kovasti alumiinihaarukalta lokarin korvakkeineen.

Juu, kyllä se tuli perjantaina DHL:n kyydillä kotiin
En nyt lähtenyt tarkemmin haarukkaa tutkimaan, kun ei tullut mieleenkään valmistajan kusettavan spekseissä, mutta ihan se hiilariselta vaikutti rengasta kiinnitellessä.

Roux taitaa varustaa kaikki cyclonsa rapakaari- ja tarakkakiinnikkeillä jotta niistä saa helposti varusteltua työmatkafillareita...
 
Juu, kyllä se tuli perjantaina DHL:n kyydillä kotiin
En nyt lähtenyt tarkemmin haarukkaa tutkimaan, kun ei tullut mieleenkään valmistajan kusettavan spekseissä, mutta ihan se hiilariselta vaikutti rengasta kiinnitellessä.
Kyllähän se kevyesti kopauttamalla kuulee onko se kuitua vai metallia. Miltä rengastila vaikuttaa? Meneekö kuinka leveää nakkia?
 
Kyllähän se kevyesti kopauttamalla kuulee onko se kuitua vai metallia. Miltä rengastila vaikuttaa? Meneekö kuinka leveää nakkia?

Käväisin varastossa ja samalla käpälöin haarukkaa vähän tarkemmin, tuntuu erilaiselta ja lämpimämmältä kuin loppurunko ja ääni on erilainen, joten kyllä se kuitua on :)

Vakiorengas oli 33 millinen, ja vielä näytti tilaa olevan jonkin verran leveämmällekin, mitan kanssa en katsonut, mutta luulisin ainakin 38:n menevän vielä.
 
Osuipa silmään tänään, XXL on laittanut Meridan hinnat alkaen cyclon -38% alennukseen, lähtee kaupasta omaksi 499€ ja sisältää ne veloituksettomat kolme huoltoa. Tuo on aika "halpis" Claris osasarjalla, mutta pelaa varmaan työmatkafillarina ja peruskäyttäjällä satunnaisemmassa käytössä ihan ok. Metsään en välttämättä tuolla lähtisi kuitenkaan.

Merida CX 100 Claris 2017, cyclocross-pyörä - Cyclocross - xxl.fi | XXL
 
Auton luopumisen myötä olen päässyt takaisin pyöräilyn makuun.

Perus kauppapyöränä on 2000-luvun alussa rakennettu maasturi
azonic.jpg


Viime vuonna ostin 28" hybridin työmatka- ja maantieajoon XXL:n tarjouksesta. Kuvassa olen juuri lähdössä ajamaan Helsinki Velotouria (maaliin selvisin viimeisten joukossa lyhyeltä matkalta... :p)
white.jpg


Muutama viikko takaperin päätin ostaa täysjouston ja valinta osu Canyoniin
canyon.jpg


Sillä on tullu ajettua melkein päivittäin ja aivan mahtava laite. Ensimmäinen täysjousto mikä itsellä ollut. Metässä menee niin ylämäet kun alamäet vaivattomasti. Maantiellä rullaa yllättävän hyvin.

Pyörät roikkuu olkkarissa telineessa vuorotellen mitkä kaksi ei sillä hetkellä ole käytössä
teline.jpg


Nyt pitäisi vielä ostella full face kypärä DH:ta varten ja jotain ajovaatteita. Näyttävästi sama se mitä harrastaa niin rahaa menee.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs techin pyöräilijät mieltä Serious Athabasca hybridipyörä Hybrid , musta - Bikester - uskomattomaan hintaan
Tulis kaupunkiin työ/koulumatka ajoon. Onko wörtti, mitä vaihtoehtoja? Budjetti, aikalailla maks 1000
Riippu vähän paljonko ajat. Jos on tarkoitus kuntoilulenkkejä tms. ajella, niin hommaisin ennemmin cyclocrossin. Itse aikoinaan jaksoin vuoden ajella hybridillä ja sitten piti vaihtaa käppyräsarviseen, jonka myötä ajomukavuus ja nopeus kasvoi huomattavasti.
 
En usko että niin paljoo tulee ajeltua, että haluaisin ainakaan lähitulevaisuudessa suorasta tangosta luopua. Tarkoitus olisi hankkia laadukas pyörä, joka kestäisi vuosia perushuolloilla. Tällä hetkellä tulee ajeltua yksivaihteisella Helkama Oivalla ja ylämäkiä on liikaa ja alamäkeen ei voi mennä täysiä :D
 
En usko että niin paljoo tulee ajeltua, että haluaisin ainakaan lähitulevaisuudessa suorasta tangosta luopua. Tarkoitus olisi hankkia laadukas pyörä, joka kestäisi vuosia perushuolloilla. Tällä hetkellä tulee ajeltua yksivaihteisella Helkama Oivalla ja ylämäkiä on liikaa ja alamäkeen ei voi mennä täysiä :D
Kyllähän tuo linkkaamasi pyörä varmasti pelittää mainiosti perushuolloilla, silllä Deore XT:n osat on tosi laadukkaita ja pitkäikäisiä. Sinun käytössä halvemmatkin osasarjat menisi, mutta pyörän hinta nilllä tuskin edes hirveästi putoaisi. Plussaa myös jäykkäkeulaisuudesta, joten ei tarvitse huoltaa ja säätää joustohaarukkaa.
 
Kyllähän tuo linkkaamasi pyörä varmasti pelittää mainiosti perushuolloilla, silllä Deore XT:n osat on tosi laadukkaita ja pitkäikäisiä. Sinun käytössä halvemmatkin osasarjat menisi, mutta pyörän hinta nilllä tuskin edes hirveästi putoaisi. Plussaa myös jäykkäkeulaisuudesta, joten ei tarvitse huoltaa ja säätää joustohaarukkaa.
Joo samanlaisia ajatuksia. Mielelläni maksan vähän extraa, kun tiedän että on vähän parempaa palikkaa kiinni. Mutta jään seuraamaan onko kellään mitää pahaa sanottavaa linkkaamastani pyörästä :D
 
En usko että niin paljoo tulee ajeltua, että haluaisin ainakaan lähitulevaisuudessa suorasta tangosta luopua. Tarkoitus olisi hankkia laadukas pyörä, joka kestäisi vuosia perushuolloilla. Tällä hetkellä tulee ajeltua yksivaihteisella Helkama Oivalla ja ylämäkiä on liikaa ja alamäkeen ei voi mennä täysiä :D

Itsellänikin oli pari vuotta sitten etsinnässä laadukas pyörä jota ei tarvi rassailla joka päivä. En omista autoa ja ajellut koko elämän aika surkeilla tekeleillä. Ajattelin sitten sijoittaa pyörään vähän enemmän ja päädyin tähän kapineeseen: Rallye SS
Olen kyllä ollut tyytyväinen ja kilometrejä tullut jo noin 10 000km ja ei ole hirveästi tarvinnut rassailla. Mitä nyt pesee rapaisen reissun jälkeen ja talveksi vaihtaa nastat alle.
 
Kysytäänpä tuas täältä, kun viimeksi tuli hyvin neuvoja. Elikkäs oma rataspakkani on CS-HG50. Onko suosituksia parempaan 10-pakkaan vai tilaanko saman? Kolme pienintä ratasta on kulunut nyt niin, ettei ajaminen oikein ole enään mukavaa. Tässä kannattaa varmaan samalla vaihdella ketjutkin, mutta mites eturattaitten kanssa?

Ratkesi se rengasongelma vaihtamalla Rapid rob renkaat alle. Varalta löytyy vielä ne Smart sam plus renkaat.
 
Olisi pyörä missä on Shimano Nexus-vaihteisto ja vaihdevaijeri on poikki. Sitä vaan ihmettelin siinä pyörässä, että polkimet lyö tyhjää ja takarengas ei pyöri sekä taaksepäin polkemalla ei jarruta. Voiko pelkkä vaihdevaijerin poikki meneminen aiheuttaa nuo ongelmat? Etenkin tuon, että ei jarruta taaksepäin polkemalla?
Meinaan, että jos siinä Nexus-vaihteistossa vikaa niin pitää kyllää nostaa kädet ylös, kun taitaa olla vaikea korjattava ja kallis..
 
Olisi pyörä missä on Shimano Nexus-vaihteisto ja vaihdevaijeri on poikki. Sitä vaan ihmettelin siinä pyörässä, että polkimet lyö tyhjää ja takarengas ei pyöri sekä taaksepäin polkemalla ei jarruta. Voiko pelkkä vaihdevaijerin poikki meneminen aiheuttaa nuo ongelmat? Etenkin tuon, että ei jarruta taaksepäin polkemalla?
Meinaan, että jos siinä Nexus-vaihteistossa vikaa niin pitää kyllää nostaa kädet ylös, kun taitaa olla vaikea korjattava ja kallis..

Näkyy olevan uusi napa ~130e. Napajarruhan toimii sillä pienellä metallinpalalla, joka kiinnitetään runkoon. Mikäli se on paikallaan, voi olla vika navassa, en usko tuon vaijerin vaikuttavan jarruihin? En ole noiden napavaihteiden kanssa pelannut muutenkaan, mutta mutulla. Asiantuntijat voivat korjata, jos olen väärässä.
 
Näkyy olevan uusi napa ~130e. Napajarruhan toimii sillä pienellä metallinpalalla, joka kiinnitetään runkoon. Mikäli se on paikallaan, voi olla vika navassa, en usko tuon vaijerin vaikuttavan jarruihin? En ole noiden napavaihteiden kanssa pelannut muutenkaan, mutta mutulla. Asiantuntijat voivat korjata, jos olen väärässä.

Ai hitsi, kun en älynnyt katsoa sitä ja pyörä ei ole ihan lähettyvillä.
Omassa pyörässäni on vastaavaa vaihteisto, että voisin vaan siitä irroittaa vaihdevaijerin ja testata mitä käy. Ainakin mitä joskus siitä takarengasta paikkasin niin vaihdevaijeri on melkoisen virittyneessä tilassa siellä.
 
Oma pyöräily on ollut lähinnä kaupassa käymistä ja muuta pientä kikkailua, tilanne saattaa muuttua kun työmatka tulee lyhenemään reippaasti. Voisi kuntoilun kannalta alkaa polkemaan töihin. Pyörää en ole vaihtamassa, vanhalla pärjään hyvin, mutta olen miettinyt että hommaisi ne polkimiin lukittavat kengät. Muutamalta henkilöltä kuullut kehuja niistä.

Olen (hyvin) vähän tutkinut kenkiä netistä, kauppaan pitää jossain vaiheessa mennä kokeilemaan mutta tiedän jo etukäteen että perusmalleissa on liian kapea lesti. Joillain valmistajilla on wide malleja mutta olen vähän skeptinen niidenkään sopivuudesta, ainakaan luistimissa wide mallit ei ole tarpeeksi leveitä.

Osaisiko joku kertoa valmistajaa jolla voisi olla sopivia kenkiä? Ei niiden välttämättä tarvitse olla tonnin stiflat mutta tällä erää sopivuus olisi oleellisempi kuin hinta. Myös vinkit eri kaupoista Helsinki -Porvoo akselilla kelpaa.
 
Oma pyöräily on ollut lähinnä kaupassa käymistä ja muuta pientä kikkailua, tilanne saattaa muuttua kun työmatka tulee lyhenemään reippaasti. Voisi kuntoilun kannalta alkaa polkemaan töihin. Pyörää en ole vaihtamassa, vanhalla pärjään hyvin, mutta olen miettinyt että hommaisi ne polkimiin lukittavat kengät. Muutamalta henkilöltä kuullut kehuja niistä.

Olen (hyvin) vähän tutkinut kenkiä netistä, kauppaan pitää jossain vaiheessa mennä kokeilemaan mutta tiedän jo etukäteen että perusmalleissa on liian kapea lesti. Joillain valmistajilla on wide malleja mutta olen vähän skeptinen niidenkään sopivuudesta, ainakaan luistimissa wide mallit ei ole tarpeeksi leveitä.

Osaisiko joku kertoa valmistajaa jolla voisi olla sopivia kenkiä? Ei niiden välttämättä tarvitse olla tonnin stiflat mutta tällä erää sopivuus olisi oleellisempi kuin hinta. Myös vinkit eri kaupoista Helsinki -Porvoo akselilla kelpaa.
Ehkä jotkin retki-/kaupunkikengät sopisi paremmin, koska ovat usein leveämmällä lestillä kuin maantiekengät. Monestihan noissa pitää muutenkin ostaa kokoa isompi kenkä, kuin mitä jalka on.
Retki-/kaupunkikengät – Bikester – edullisesti

On toki mahdollista laittaa polkimiin pelkät remmit, tai häkki/koukku, jolloin voi käyttää mitä tahansa kenkiä.
 
Pyörät roikkuu olkkarissa telineessa vuorotellen mitkä kaksi ei sillä hetkellä ole käytössä
teline.jpg
Mistä tuommoisen telineen saa? Itselle olisi tarvetta, kun en halua pyöriä säilyttää pyörävarastossa tai edes häkkivarastossa.
 
Jatketaan näillä telineasioilla.
Onko kenelläkään kokemuksia näistä fillareiden huolto/korjaustelineistä.
Näitähän on joka lähtöön ja hintahaitarikin laidasta laitaan.

Olis hyvä olla olemassa joku perusteline,
niin vois taloyhtiön kellarissa tehdä pikku huolto ja korjaushommia.

Joku muutamankympin teline olis hakusessa.
Mielummin vielä sellainen kokoontaitettava malli.
Omilla jaloillaan seisova,ei seinäkiinnitteinen.

Tossa nyt joitakin malleja.
Huoltopukki ja pyörän korjausteline netistä! | Bikester.fi
 
Kiitos vinkistä, lähti samantien tilaukseen. Olen katsellut tuollaista jo vuosikausia mutta kaikki vastaan tulleet ovat olleet enemmän tai vähemmän rimpuloita tai sitten hinta on ollut aivan naurettava.

Puoliso tulee aivan varmasti vinkumaan tästä uudesta sisustuselementistä... :vihellys:
 
Löytyykö tekkiläisiltä kokemuksia Merida fillareista? Onko tuo hinta/laatusuhteeltaan ok?

Oletko oikeasti junnukokoinen vai katsoitko vahingossa junioripyörää?

Velipojalla oli joskus vuosikymmen sitten meridan joku mikälie maastopyörä. Ei se sitä kovin kummoisena pitänyt, mutta ei myöskään ihan sysipaskana kun sitä työmatkapyöränä käytti. Tuossa hintaluokassa katselisin itsekin jäykkäkeulaisia, koska tuon hintaiseen pyörään ei saa hyvää pomppukeppiä.

Ajotarpeesta riippuen katsoisin ehkä hybridiä, koska 300€ hintaluokan pyörillä ei oikeasti ole hiekkatietä pahempaan paikkaan mitään asiaa, niin kannattaako ostaa "maastopyörä" vai hybridi joka menee kyllä tiellä ajaessa kertaluokkaa paremmin ja nopeammin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 650
Viestejä
4 494 770
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom