- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 92
Mistä tuommoisen telineen saa? Itselle olisi tarvetta, kun en halua pyöriä säilyttää pyörävarastossa tai edes häkkivarastossa.
Motonetista ostettu.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mistä tuommoisen telineen saa? Itselle olisi tarvetta, kun en halua pyöriä säilyttää pyörävarastossa tai edes häkkivarastossa.
Northwaven kengissä on yleensä hieman paremmin suomalaiseen jalkaan istuva lesti, ja lisäksi vielä jotain wide -erikoismalleja. Muutenkin laadukas merkki.Osaisiko joku kertoa valmistajaa jolla voisi olla sopivia kenkiä? Ei niiden välttämättä tarvitse olla tonnin stiflat mutta tällä erää sopivuus olisi oleellisempi kuin hinta. Myös vinkit eri kaupoista Helsinki -Porvoo akselilla kelpaa.
XXL:ssä on Scottin mtb-kenkiä. Ainakin omaan leveähköön jalkaan passaa oikein hyvin.Osaisiko joku kertoa valmistajaa jolla voisi olla sopivia kenkiä? Ei niiden välttämättä tarvitse olla tonnin stiflat mutta tällä erää sopivuus olisi oleellisempi kuin hinta. Myös vinkit eri kaupoista Helsinki -Porvoo akselilla kelpaa.
Itse en ostaisi kenkiä tuohon käyttöön, ennemmin polkimiin sopivat remmit ja työkengillä polkemista. Tuollaiset ostin itselleni 4 Color 1 Pair Bike Fixed Gear Bicycle Pedals Foot Cover Cycling Safety MTB Anti slip Pedals Bands Feet Set with Straps Beam-in Bicycle Pedal from Sports & Entertainment on Aliexpress.com | Alibaba Group Vaatii polkimet joista saa tuon remmin vedettyä läpi, eli kolot sisä- ja ulkosivuissa.Oma pyöräily on ollut lähinnä kaupassa käymistä ja muuta pientä kikkailua, tilanne saattaa muuttua kun työmatka tulee lyhenemään reippaasti. Voisi kuntoilun kannalta alkaa polkemaan töihin. Pyörää en ole vaihtamassa, vanhalla pärjään hyvin, mutta olen miettinyt että hommaisi ne polkimiin lukittavat kengät. Muutamalta henkilöltä kuullut kehuja niistä.
Olen (hyvin) vähän tutkinut kenkiä netistä, kauppaan pitää jossain vaiheessa mennä kokeilemaan mutta tiedän jo etukäteen että perusmalleissa on liian kapea lesti. Joillain valmistajilla on wide malleja mutta olen vähän skeptinen niidenkään sopivuudesta, ainakaan luistimissa wide mallit ei ole tarpeeksi leveitä.
Osaisiko joku kertoa valmistajaa jolla voisi olla sopivia kenkiä? Ei niiden välttämättä tarvitse olla tonnin stiflat mutta tällä erää sopivuus olisi oleellisempi kuin hinta. Myös vinkit eri kaupoista Helsinki -Porvoo akselilla kelpaa.
Mitä noilla remmeillä tekee? Ne ovat jäänne historiasta. Niistä ei ole käytännössä mitään hyötyä, ovatpahan vain pirun vaaralliset.Itse en ostaisi kenkiä tuohon käyttöön, ennemmin polkimiin sopivat remmit ja työkengillä polkemista.
Hoitaa saman homman kuin lukittuvat kengät, eli oikein kiristettynä pystyy pyörittämään kokoajan, myös kun jalka liikkuu ylöspäin. Ei ne mitenkään vaarallisemmat ole, jos kiristät ne oikein, eli että pystyt vetämään jalan pois polkimesta nopeasti. En nyt kyllä ymmärrä mitä ajoit takaa tuolla kommentilla.Mitä noilla remmeillä tekee? Ne ovat jäänne historiasta. Niistä ei ole käytännössä mitään hyötyä, ovatpahan vain pirun vaaralliset.
Kuka sellaista haluaa tehdä? Ihminen, joka ei tiedä, kuinka ajetaan taloudellisesti oikein. Olen itse nuoruudessani remmejä käyttänyt parisen vuotta, kun eihän siihen aikaan ollut nettiä ja siten tietoa näistä asioista. Kiroilin niiden hankaluutta monissa paikoissa, mutta kun luulin, että kannattaa yrittää vetää niillä poljinta ylös, niin pidin ja vedin. Ihan hukkaan meni.Hoitaa saman homman kuin lukittuvat kengät, eli oikein kiristettynä pystyy pyörittämään kokoajan, myös kun jalka liikkuu ylöspäin. Ei ne mitenkään vaarallisemmat ole, jos kiristät ne oikein, eli että pystyt vetämään jalan pois polkimesta nopeasti. En nyt kyllä ymmärrä mitä ajoit takaa tuolla kommentilla.
Jaa... Ei se itselleni sen ihmeempi homma ole vetäistä taakse ja sitten sivuille, tuskin menee sekuntiakaan enempää. Toki jos tuo jo pelottaa, niin toki voi pistää rahaa haisemaan lukkopolkimiin ja -kenkiin, sekä kuljettaa vaihtokenkiä aina mukana. Nuo tarrakiinnikkeiset ovat paljon mukavampia käyttää kuin häkit, saa säädettyä juuri sopiviksi kun vaan viitsii niillä leikkiä. Toki pidemmillä reissuilla haittaavat verenkiertoa hieman, mutta työmatka/kauppareissuille enemmän kuin passelit, varsinkin kun saa pitää kunnon kenkiä sitten kun laskeutuu polkimilta.Kuka sellaista haluaa tehdä? Ihminen, joka ei tiedä, kuinka ajetaan taloudellisesti oikein. Olen itse nuoruudessani remmejä käyttänyt parisen vuotta, kun eihän siihen aikaan ollut nettiä ja siten tietoa näistä asioista. Kiroilin niiden hankaluutta monissa paikoissa, mutta kun luulin, että kannattaa yrittää vetää niillä poljinta ylös, niin pidin ja vedin. Ihan hukkaan meni.
Ja jos niillä haluaa tosissaan nostaa poljinta, niin aika tiukalle ne saa laittaa, mikä tekee jalan nopeasti irrottamisesta joskus vaikeaa. Joka tapauksessa liikehän on jo itsessään hitaampi, kun jalkaa ei voi samantien lähteä liikuttamaan sivulle, vaan se pitää nykäistä ensin taakse.
Jos tämä asia täytyy taas käydä läpi, niin lue tuosta eteenpäin: Polkupyörä -thread | sivu 691 | MuroBBS
Sekunti on pitkä aika kaatuessa tai sen uhatessa.Jaa... Ei se itselleni sen ihmeempi homma ole vetäistä taakse ja sitten sivuille, tuskin menee sekuntiakaan enempää.
Tästä sukkelasti pääsimme kiertymään keskustelun alkuun, ja näyttää, että kukaan ei oppinut mitään. Ehkä joku sivullinen. En jaksa toistaa jo kerran sanomaani.Toki jos tuo jo pelottaa, niin toki voi pistää rahaa haisemaan lukkopolkimiin ja -kenkiin, sekä kuljettaa vaihtokenkiä aina mukana.
Olen kanssasi ihan samaa mieltä noista häkkipolkimista ja mielestäni ne pitäisi unohtaa sinne kultaiselle kahdeksankymmentä luvulle. Siinä vaiheessa kun auto tulee kylkeen niin ei vedellä mitään jalkoja häkeistä tai remmeistä, lukot taas irtoavat itsestään. Tästä on ihan omakohtaista kokemusta.Sekunti on pitkä aika kaatuessa tai sen uhatessa.
Tästä sukkelasti pääsimme kiertymään keskustelun alkuun, ja näyttää, että kukaan ei oppinut mitään. Ehkä joku sivullinen. En jaksa toistaa jo kerran sanomaani.
En sanoisi, että ihan normaalisti, ellei normaali kenkä ole huono. Tosin normaalit kengät ovat kyllä aika huonoja... Mutta löysä pyöräilykenkä on vielä tavattoman jäykkä johonkin lenkkariin verrattuna. Ei niillä kannata turhaan kävellä. Voihan sitä toki tehdä, mutta jalkapohja ei luonnolliseen liikkeeseen niillä pääse ja usein kantapää meinaa nousta, mikä voi aiheuttaa hiertymiä.Saatavilla on myös kenkiä lukkopolkimille joilla voi kävellä ihan normaalisti (eli ei ole erikoisjäykkä pohja).
Tuosta muotiasiasta sen verran, että flätit tekevät paluuta johtuen juuri siitä, että se pyörittämismyytti alkaa vähitellen murtua. Kohta se ei varmaan enää näytä niin omituiselta, jos on pyörä vimpan päälle ja lenkkarit jalassa.
Onneksi ostin vaan tuollaisen Whiten niin saa vissiin ajella tennareissa ilman, että katsotaan kieroon. Poljen myös farkut jalassa piukeiden trikoiden sijaan. Onkohan sekin jotenkin omituisen näköistä touhua?Kohta se ei varmaan enää näytä niin omituiselta, jos on pyörä vimpan päälle ja lenkkarit jalassa.
Tässähän puhuttiin työmatkojen polkemisesta eikä mistään työmatkojen kävelystä pyöräilykengillä. Kaikille on varmasti itsestään selvää ettei pyöräilykenkiä ole tehty pitkien matkojen kävelyyn ja jollain kilometrin tarpomisella saa varmasti jalkansa kipeäksi. Sen sijaan muutaman sadan metrin matkat pyörältä toimistolle onnistuu ihan mainiosti pyöräilykengillä. Ei myöskään kannata tyrmätä kaikkia kenkiä muutaman kokemuksen perusteella. Noita maastokenkiäkin on satoja erilaisia ja osa niistä on todella huonoja ja osa todella hyviä. Joillakin voi ehkä parhaimmillaan ottaa tukea maasta ja joillakin oikeasti liikkua hankalassa maastossa. Esimerkiksi melkein kymmenen vuotta vanhat Shimano AM31 -kengät ovat olleet erinomaiset kävelyyn (niin hyvät kuin pyöräilykengät voivat olla), kun taas Vansin normaalien kenkien näköiset kengät ovat yhdet huonoimmista mitä olen omistanut. Eikä myöskään kummatkaan kolme kertaa kalliimmista Northwaven kengistä toimi kävelyyn. Yleensä kenkien pohjien muotoilusta ja materiaalista voi arvailla kuinka helposti niillä voi kävellä. Mitä tasaisemmat ja kovempaa muovia ne ovat, niin sitä huonommin niillä voi kulkea. Varsinaiseen fillarointiin ne voivat olla erinomaiset.En sanoisi, että ihan normaalisti, ellei normaali kenkä ole huono. Tosin normaalit kengät ovat kyllä aika huonoja... Mutta löysä pyöräilykenkä on vielä tavattoman jäykkä johonkin lenkkariin verrattuna. Ei niillä kannata turhaan kävellä. Voihan sitä toki tehdä, mutta jalkapohja ei luonnolliseen liikkeeseen niillä pääse ja usein kantapää meinaa nousta, mikä voi aiheuttaa hiertymiä.
Esim. maastokengät ovat kamalat köppyrät. Ihmettelen, miten niillä joku enemmän liikkuu. Eihän niillä pysty edes juoksemaan jyrkkään ylämäkeen ilman, että kenkä tippuu jalasta, kun kengänpohja ei taivu ja kantapää siten nousee. Samoin jollain kallioilla kävely on aika ikävää, kun kenkä ei myötäile alustaa yhtään. Mutta ehkä moni ei tällaista edes tee. Toisaalta itse en keksi pyöräilykengälle muuta käveltävää kuin erikoisen hankalat paikat. Jos pitää muuten kävellä, niin sitten mieluummin flätit polkimiksi.
Siis kengänhän kuuluu olla taipuisa päkiän kohdalta. SPD ei ikinä voi olla sitä, koska siinä kohdalla ovat se metallilevy ja klossi pultattuina.
--
Jos kengällä täytyy kävellä enemmän, niin ihan peruslenkkarit ja flätit ovat paras vaihtoehto. Lukot eivät ole niin välttämättömät kuin moni luulee. Siinä on kyse enemmän mielikuvista, kun useimmilla vakavilla harrastajilla niitä näkee.
Toispuoleiset lukkopolkimet ovat myös ihan jees, jos haluaa vaihdella niiden kesken, mutta se tarkoittaa usein satulan korkeuden tarkistamista, koska normikenkien pohjat eivät usein ole yhtä korkeita, eikä jalkaa tule välttämättä aseteltua samalle kohtaa ilman lukkoa. Lukoillahan säätövara on valitettavan pieni keskittyen päkien tienoille, kun taas jokuhan voi jo luonnostaan haluta ajaa muilla kengillä keskemmällä jalkapohjaa painaen.
Sinä mainitsit kallioilla kiipeämisen ja usean kilometrin kävelyt tarvittaessa. Tuo oli kommentti siihen.Tässähän puhuttiin työmatkojen polkemisesta eikä mistään työmatkojen kävelystä pyöräilykengillä.
Enhän minä sitä siksi tyrmääkään, vaan ymmärrykseni siitä, mikä tekee hyvän kengän kävellä ja juosta, takia. Sen vaatimukset ovat kovin päinvastaisia pohjan osalta. Jos pohja ei taivu, niin ei sille mitään voi, oli malli mikä tahansa. Maastokengissä on kategorisesti jäykkä pohja ja mikään kenkä, jossa on klossi ja metallilevy päkien alla, ei voi olla kovin taipuisa siitä. Toki osa on varmasti parempia kävellä kuin toiset. Ei siitä ole epäselvyyttä.Ei myöskään kannata tyrmätä kaikkia kenkiä muutaman kokemuksen perusteella. Noita maastokenkiäkin on satoja erilaisia ja osa niistä on todella huonoja ja osa todella hyviä.
Kannattaa käydä lukemassa tuolta laittamani linkin takaa muutama viesti, niin asia kyllä selviää. Itse myytti on siis se, että oikea (perus)tekniikka olisi muka kohdistaa voimaa polkimeen ympyränmuotoisella radalla. Miksi se ei sitä ole, selviää tuolta linkin takaa.En tiedä mistä pyörittämismyytistä puhut, mutta omien kokemusten mukaan lukoilla pääsee huomattavasti kevyemmin mäkiä sekä loskasohjossakin kulkeminen helpompaa ja kevyempää.
Ei minun mielestäni. Puhuin muodista eli yleisestä käsityksestä. Tuntuu, että moni katsoo vähän pidempään, jos vetää viimeisen päälle maantiepyörällä lenkkarit jalassa. Eikä kyse ole vain siitä, vaan onhan noita ihmisten mielipiteitä asiasta voinut lukea erinäisiltä pyöräpalstoilta.Onneksi ostin vaan tuollaisen Whiten niin saa vissiin ajella tennareissa ilman, että katsotaan kieroon. Poljen myös farkut jalassa piukeiden trikoiden sijaan. Onkohan sekin jotenkin omituisen näköistä touhua?
Olen jo kertonut. En jaksa toistaa asioita. Tämä sama aihe toistuu vähintään vuoden välein. Laitoin tuonne ylle jo aikoja sitten linkin ohjeistaen lukemaan sieltä, mitä tarkoitan.Pyörittämismyytti? Kerro toki lisää
Lukkopolkimet tietenkin tuovat ongelmanaan nuo varakengät, mutta enpä ole nähnyt ongelmana pitää töissä kävelykenkiä ja työmatkoilla pyöräilykenkiä. Hommaa voi helpottaa hankkimalla maastopyöräilykengät joissa se klossi ei ole ulkoneva vaan kengillä voi kiipeillä vaikka kalliolla. Sellaisilla kengillä kulkee tarvittaessa vaikka useamman kilometrin matkoja vaikka voivatkin näyttää avaruuskengiltä tai rumilta vaelluskengiltä.
Esim. maastokengät ovat kamalat köppyrät. Ihmettelen, miten niillä joku enemmän liikkuu. Eihän niillä pysty edes juoksemaan jyrkkään ylämäkeen ilman, että kenkä tippuu jalasta, kun kengänpohja ei taivu ja kantapää siten nousee. Samoin jollain kallioilla kävely on aika ikävää, kun kenkä ei myötäile alustaa yhtään.
Kaikille on varmasti itsestään selvää ettei pyöräilykenkiä ole tehty pitkien matkojen kävelyyn ja jollain kilometrin tarpomisella saa varmasti jalkansa kipeäksi. Sen sijaan muutaman sadan metrin matkat pyörältä toimistolle onnistuu ihan mainiosti pyöräilykengillä. Ei myöskään kannata tyrmätä kaikkia kenkiä muutaman kokemuksen perusteella. Noita maastokenkiäkin on satoja erilaisia ja osa niistä on todella huonoja ja osa todella hyviä.
[...]
Yleensä kenkien pohjien muotoilusta ja materiaalista voi arvailla kuinka helposti niillä voi kävellä. Mitä tasaisemmat ja kovempaa muovia ne ovat, niin sitä huonommin niillä voi kulkea.
Ei kai nyt kukaan osta pyöräilykenkiä juoksemiseen? Ymmärrän pointtisi siitä mikä tekee kävelykengistä hyvän, mutta vieläkin puhutaan pyöräilykengistä. Pyöräilykenkiä ei ole ensisijaisesti tehty kävelyyn, mutta joillakin kengillä kävelly onnistuu paremmin kuin toisilla. Kuten tuossa yritin ilmaista, että niillä maastokengillä on yleensä paljon helpompaa kulkea kuin vaikka joillain maantiekengillä. Tarvittaessa vaikka rengasrikon sattuessa kyseisillä kengillä voi kävellä kotiin kun taas maantiekengillä vaihtoehdot ovat paljaat jalat tai taksi. Ja ei, ne eivät siltikään ole Niken lenkkarit joilla voi käydä vetäisemässä Cooperin läheisellä stadiumilla vaan pyöräilykengät.Enhän minä sitä siksi tyrmääkään, vaan ymmärrykseni siitä, mikä tekee hyvän kengän kävellä ja juosta. Sen vaatimukset ovat kovin päinvastaisia pohjan osalta.
Olen jo kertonut. En jaksa toistaa asioita. Tämä sama aihe toistuu vähintään vuoden välein. Laitoin tuonne ylle jo aikoja sitten linkin ohjeistaen lukemaan sieltä, mitä tarkoitan.
Ei toivottavasti, mutta itse juoksen/kapuan välillä esim. mäkiä ylös, jos en ajamalla pääse. Viimeksi keväällä, kun varpaat meinasivat jäätyä lämpötilan laskettua yllättävästi. Oli vähän pakko saada veri kiertämään varpaissa asti. Noilla "fitness-kengillä" se oli vähän miellyttävämpää kuin maastokengillä, mutta eipä toki mukavaa sekään.Ei kai nyt kukaan osta pyöräilykenkiä juoksemiseen?
Jos tuo on vertailukohta, niin toki.Tarvittaessa vaikka rengasrikon sattuessa kyseisillä kengillä voi kävellä kotiin kun taas maantiekengillä vaihtoehdot ovat paljaat jalat tai taksi.
Ei se ole, koska täällä eräs esitti tavallisten kenkien lisäksi remmejä ja siten sitoi sen osaksi tätä keskustelua. Ja siitä sitten avautui näkökulma remmien hyödyttömyyden kautta, että tarvitseeko edes niitä lukkojakaan.Lukkopolkimien hyöty on taas aivan oma keskustelunsa.
Näinhän nämä keskustelut yleensä menevät. On ihan sama, mitä sanon ja linkitänkö tutkimuksiin vai en, mutta ihmiset haluavat pitää oman mielipiteensä asiasta, vaikka eipä tuota vastakkaista näkemystä kukaan taida osata perustella muulla kuin mutulla. Kuten tuolta löytyvältä varsin epätieteelliseltä videoltakin kävi ilmi, niin kuski koki lukkojen tuoneen etua, mutta niin vain happea kului vähemmän ilman niitä.Itse koen saavani niistä hyötyä täällä mäkisessä Jyväskylässä ja erityisesti talvella. Kesällä ja tasaisella baanalla on varmasti aivan sama kulkeeko fläteillä vai lukoilla. En tiedä onko lukoista saatava hyöty ihan todellista, placeboa vai taikuutta. Tehokkaammalta ne silti tuntuvat.
Tuo jalkojen pysyminen on hyvä perustelu. Tosin sekin on vähän kaksipiippuista, että miten polven kannattaa liikkua. Lukoissa on tietty määrä vapaaliikettä, mutta siitä, säädöistä ja kintusta riippuen niillä voi rajoittaa polven liikettä, eikä se ole aina hyvä asia. Siis itse pidän siitä, että niillä saa jalan nopeasti samaan kohtaan, mutta sen on parempi sitten ollakin oikea kohta. Ehkä vapaana jalka luonnostaan paremmin hakee sitä itselle sopivaa liikerataa, koska esim. nilkan löysyydet ja muut vaikuttavat siihen, mihin suuntaan polvi haluaa ja sen kannattaa mennä.Lukkoja kaipaisin itse enemmän siihen että pysyisi jalat tukevammin paikoillaan ja olisi ehkä "oikeampi" asento jalalla. Matkalla on toki pari ylämäkeä missä voisi kuvitella olevan jotain apua pyörittämisellä.
En, koska sellaiset ovat jo argumentoinnin virheitä. Jos auktoriteettia kaipaat, niin etsi netistä, koska täällä ja siellä heitä on. Minä en ymmärrä, kuinka tämä asia ratkeaisi tittelillä, koska siten tosiaan löytää ihan jokaisen mahdollisen mielipiteen tuohonkin. Osa on perusteltuja, osa ei.Viitsitkö kertoa mikä mahtaa olla taustasi aiheeseen liittyen? (Ex-)kilpapyöräilijä, fyysikko, urheilun tutkija jotain muuta jolla on kompetenssia arvioida pyöräilyn fysiologiaa?
En tiedä, mikä on TJT2, mutta en pidä viestiesi sävystä. Minulla ei ole penniäkään kiinni siinä, löydätkö asian todellisen laidan vai et. Ja kun käyt soittamaan suutasi siksi, että olen ainoa, joka asiaan on edes laittanut mitään tieteellistä lähdettä, "mutta kun sinä et tiedä sen luotettavuutta", niin pyöräile kuuseen, koska onhan tuo aika hävytöntä.Netti on täynnä todisteita siitä että maapallo on litteä, ilmastonmuutos on huijausta, evoluutio on todistettu vääräksi ja tätä todistaa eräs professorikin erinäisten lehtien sivuilla. Nuo sinun kommenttisi kuulostavat ihan TJT2:ltä, enkä jaksa lähteä perkaamaan käyttämäsi lähteen luotettavuutta.
Edes vähänkö pohjustaisi? Eli kaksi tai kolme tutkimusta, montako tuossa tällä kertaa mainitsinkaan, eivät ole "edes vähän pohjustusta"? Muukaan juttu ei kelvannut edes vähäiseksi pohjustukseksi? Kovat ovat vaatimukset nettikeskustelun joillekin osapuolille, kun normaalisti tuollaisia kutsutaan perusteluiksi. Kannattaa huomioida, keiden yleisestä uskomuksesta on kyse. Urheilutieteen ihmisten vai harrastelijapyöräilijöiden?ps. Jos esittää väitteen joka on vastoin yleistä uskomusta niin olisi ihan kiva että vähän edes pohjustaisi kommenttiaan, eikä heittele vittuiluja kaikenmaailman "tietäjiin" tai siihen että omistaa itse absoluuttisen tiedon ja muuta ovat yksinkertaisesti vain väärässä. Mutta tämän selittäminen muille on niin työlästä ettei jaksa vaivautua.
ps2. Voit olla oikeassa tai väärässä, näillä todisteilla on vielä ole kantaani päättänyt suuntaan tai toiseen.
Näinhän nämä keskustelut yleensä menevät. On ihan sama, mitä sanon ja linkitänkö tutkimuksiin vai en, mutta ihmiset haluavat pitää oman mielipiteensä asiasta, vaikka eipä tuota vastakkaista näkemystä kukaan taida osata perustella muulla kuin mutulla. Kuten tuolta löytyvältä varsin epätieteelliseltä videoltakin kävi ilmi, niin kuski koki lukkojen tuoneen etua, mutta niin vain happea kului vähemmän ilman niitä.
Tuntuma on tosiaan näissä hyvin pettävä, koska kyllähän se toki tuntuukin tehokkaammalta, koska niillä saa enemmän tehoja. Ja ehkä se voi tuntua tehokkaammalta myös, kun takareidet ovat kohta tiltissä ja tuntee tehneensäkin jotain. Joka tapauksessa niillä tehoilla on hintansa.
En nyt suoraan sanottuna ymmärrä tästä mitään. Lukoilla polkeminen antaa lisätehoja mutta ei tee siitä kevyempää vaan itseasiassa raskaampaa. Mäkiinkään niistä ei ole hyötyä kun mäissä ei tarvitse maksimitehoja? Mikä muu jaksaminen?Mutta ylämäkiin niistä ei ole hyötyä. Voi niillä vetää lisätehoja, mutta kuinka usein ylämäessä haasteena on maksimiteho, eikä muu jaksaminen? Ei juuri koskaan, ei normaaleilla teillä. Noilla saa nopeasti takareidet tilttiin. Eli jos ei lukoista muuta ymmärrä, niin tämän: ne eivät tee ajamisesta kevyempää, eikä niillä ajamisen perustekniikan kuulu olla erilainen. Jotkut tosin väkisin vääntävät siitä erilaista, mutta he ovat hitaampia sen takia. Luonnollinen polkimien painelu on paras.
Mielenkiintoista olisi tietää myös vaikutus maksimikadensseihin. Itse pystyn pitämään huomattavasti helpommin reiluja tehoja yllä kun kadenssit on 110-120rpm luokkaa kuin vaikka 80rpm. Jos jalat ei ole kiinni polkimissa, niin noi reilummat kadenssit on ainakin mun tekniikalla lähes mahdottomia pyöriteltäviä etenkin jos ajetaan vielä oikeaa tietä eikä traineria. Ja ainakin mun jalkoja voimankäyttö hapottaa, joten tehot pitää ottaa koneen maksimikierroksista eikä väännöstäOlisi kiva nähdä kenttätutkimus jossa pari Tour de France -pyöräilijää laitetaan Alpeille tekemään samaa testiä.
Taloudellisuus kärsii siitä. Jos olisit lukenut viittaamani tutkimuksen, niin tuokin olisi käynyt selväksi. Tehoa saa takareisillä tuottamalla lisää, mutta suomeksi sanottuna se imee mehuja suhteessa enemmän, koska se ylimääräinen työnteko ei tapahdu lähimainkaan optimaalisesti.En nyt suoraan sanottuna ymmärrä tästä mitään. Lukoilla polkeminen antaa lisätehoja mutta ei tee siitä kevyempää vaan itseasiassa raskaampaa. Mäkiinkään niistä ei ole hyötyä kun mäissä ei tarvitse maksimitehoja? Mikä muu jaksaminen?
Ei tuossa kontekstissa luulisi olleen, koska siinä ei puhuttu niin isoista mäistä, joita ei pääsisi ajamalla ylös siten vieläpä, että homma jäisi maksimitehoista kiinni, eikä siitä, että lihakset ihan hapoilla ja syke tapissa äheltää, eikä enää vain jaksa. En kiistä sitä, etteikö joissain tilanteissa maksimitehoilla olisi merkitystä. Itsekin sen mainitsin lukkojen etuna: niistä on etua mm. kirikamppailussa ja joissain (lähinnä maastopyöräilyssä) kohdattavissa mäissä.Omien kokemuksieni mukaan juuri mäissä tuolla maksimivoimalla on väliä. Mäki joka menee fläteillä kävelyhommiksi, menee lukoilla ihan pyöräillen.
No ei. Tiedetään? Kuka tietää? Eivätkö tutkimukset kuulu mukaan tähän kollektiiviseen tietoon, mitä passiivilla ilmaisit? Nehän nimittäin sitä tietoa ovat. Siinä menee pieleen, että monet ihmiset esim. tällaisilla foorumeilla esittävät väitteitään asiasta, vaikka niille ei ole tieteellistä tai muutakaan perustaa.En ole vielä tutustunut noihin uusiin tutkimuksiin MuroBBS-foorumilla, mutta ilmeisesti kaikki mitä pyörittämisestä ja ylipäätänsä pyöräilytekniikasta tiedetään on väärin?
Eihän siihen voi mitään yleistä sääntöä antaa. Sehän on yksilöllistä ja riippuu siitä, kuinka paljon sinä niitä kuormitat.Mitä muuten tarkoitat tuolla takareisien menemisellä tiltiin ja kuinka pitkistä matkoista puhutaan? Minulla viimeksi mennyt reidet jumiin 110km maastolenkkipäivän jälkeen mutta ei missään normaalissa maantieajossa.
"Niin sanotusti tasaisella ja labraolosuhteissa" eli toisin sanottuna väheksyt havainnon merkitystä esittämällä, että se ei jotenkin pätisi käytännössä, vaikka kyllähän ne ylämäkien ajamisetkin lasketaan mukaan suorituksessa jaksamiseen eli ei niissäkään voi käyttää ilmaisia tehoja.Edit. Kävin lukemassa tuon Muron lähteen eli tämä tutkimuksen. Ihan mielenkiintoinen lähde tuosta kumpi tekniikka on kuluttavampi eli niin sanotusti kevyempi tasaisella ja labraolosuhteissa.
Eikä lue. Pyörittämällä ja/tai nostamalla/vetämällä, hyöty on negatiivinen, eikä marginaalinen, jos kyse ei ole jostain sprintistä. Ja mitä tulee hyötyyn mäissä, niin minä esitin heti alkuun, että niiden etuna on tarvittaessa saatava suurempi maksimiteho, mutta ei sitä voi esittää noin, että "mäissä koen hyötyväni", koska kyse on silloinkin rajatuista tilanteista. Ei jokaista mäkeä kannata lukoilla vetämällä tehoja lisäten ajaa ylös, vaan ainoastaan sellaisia mäkiä, joissa sitä ylimääräistä ja ylimääräisellä hinnalla tulevaa tehoa tarvitaan. Eli niitä tilanteita, kun on perusteltua uhrata suorituksen taloudellisuutta. Jokainen voi miettiä, mitä ne ovat kestävyysurheilussa. Kilpailutausta auttaa tässä. Jokainen kilpailija on nimittäin joutunut pohtimaan, kuinka ns. jakaa voimansa oikein kokonaissuorituksen aikana. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin toki voit esittää, että sinä koet hyötyväsi, mutta se on eri asia kuin oikeasti mitattavasti todennettava hyöty. Eli kyse onkin epäilemättä usein siitä kokemisesta ja tunteesta, mutta se voi riidellä esim. ajanmittauksen kanssa.En nyt muista kun tässä on jo niin sekavasti lainailtu lauseita sieltä täältä, mutta mielestäni kirjoitin, että tasaisella hyöty on varmasti marginaalinen ja mäissä koen oikeasti hyötyväni lukoista. Samaa näyttää lukevan tuolla tutkimuksessa.
Miksi? Mikä muuttuu?Olisi kiva nähdä kenttätutkimus jossa pari Tour de France -pyöräilijää laitetaan Alpeille tekemään samaa testiä.
Eli siis pyöräilyn taloudellisin tekniikka, ja siitä puhuminen, on "pelkotila väsymisestä"? Vaikka siis tämä suosittelemani kunhan painelee miettimättä polkimia -tekniikka on se luontaisin, millä jokainen lapsenakin aloittaa, ja joka ei vaadi mitään opettelua toisin kuin tuo monien suosittelema pyörittämistekniikka, joka ei siis ilmeisesti ole "pelkotila väsymisestä". Ooookoooo....Mielenkiintoista kun Mabasalla useammassakin harrastuksessa pitää viljellä pelkotiloja esim väsymisestä pyöräilyssä, "itikoista" lapissa.
Suosittelen ettet lue tekstejäni kuin piru Raamattua ja yritä analysoida jokaista sanaa sekä lausetta. En kirjoita vastauksia tällä kännykällä yhden lauseen tarkkuudella tai välttämättä ihan jokaisen sanan kaksoismerkitystä miettien niin toivottavasti voisit olla lainaamatta yksittäisiä lauseita ja välttää ylitulkintaa.Taloudellisuus kärsii siitä. Jos olisit lukenut viittaamani tutkimuksen, niin tuokin olisi käynyt selväksi. Tehoa saa takareisillä tuottamalla lisää, mutta suomeksi sanottuna se imee mehuja suhteessa enemmän, koska se ylimääräinen työnteko ei tapahdu lähimainkaan optimaalisesti.
Ei tuossa kontekstissa luulisi olleen, koska siinä ei puhuttu niin isoista mäistä, joita ei pääsisi ajamalla ylös siten vieläpä, että homma jäisi maksimitehoista kiinni, eikä siitä, että lihakset ihan hapoilla ja syke tapissa äheltää, eikä enää vain jaksa. En kiistä sitä, etteikö joissain tilanteissa maksimitehoilla olisi merkitystä. Itsekin sen mainitsin lukkojen etuna: niissä on etua mm. kirikamppailussa ja joissain (lähinnä maastopyöräilyssä) kohdattavissa mäissä.
No ei. Tiedetään? Kuka tietää? Eivätkö tutkimukset kuulu mukaan tähän kollektiiviin tietoon, mitä passiivilla ilmaisit? Nehän nimittäin sitä tietoa ovat. Siinä menee pieleen, että monet ihmiset esim. tällaisilla foorumeilla esittävät väitteitään asiasta, vaikka niille ei ole tieteellistä tai muutakaan perustaa.
Tuo on juuri tuota ei tieteeseen perustuvaa teorisointia, jota tässä arvostelen.Keskitymme tässä pelkästään pyöritystekniikkaan - vaikkei se yksinään tee sinusta kovaa pyöräilijää. Pyöritystekniikka on kuitenkin pyöräilyn tekniikoista tärkein ja koko harrastuksen A ja O.
Eihän siihen voi mitään yleistä sääntöä antaa. Sehän on yksilöllistä ja riippuu siitä, kuinka paljon sinä niitä kuormitat.
"Niin sanotusti tasaisella ja labraolosuhteissa" eli toisin sanottuna väheksyt havainnon merkitystä esittämällä, että se ei jotenkin pätisi käytännössä, vaikka kyllähän ne ylämäkien ajamisetkin lasketaan mukaan suorituksessa jaksamiseen eli ei niissäkään voi käyttää ilmaisia tehoja.
Kuten jo aiemmin sanoin. En minä jaksa oikein vääntää enää näistä, kun ihmisillä ei ole laittaa mitään omien näkemystensä tueksi, mutta silti kiistetään asia. No, ehkä sulattelet asiaa ja joskus vielä olet valmis hyväksymään tutkimukset.
Eikä lue. Pyörittämällä ja/tai nostamalla/vetämällä, hyöty on negatiivinen, eikä marginaalinen, jos kyse ei ole jostain sprintistä. Ja mitä tulee hyötyyn mäissä, niin minä esitin heti alkuun, että niiden etuna on tarvittaessa saatava suurempi maksimiteho, mutta ei sitä voi esittää noin, että "mäissä koen hyötyväni", koska kyse on silloinkin rajatuista tilanteista. Ei jokaista mäkeä kannata lukoilla vetämällä tehoja lisäten ajaa ylös, vaan ainoastaan sellaisia mäkiä, joissa sitä ylimääräistä ja ylimääräisellä hinnalla tulevaa tehoa tarvitaan.
Miksi? Mikä muuttuu?
En tiedä kenen rajallisesta ymmärryksestä puhut mutta ilmeisesti myös minun. Tieteellisiä artikkeleita olen lukenut satoja mutta harvemmin haluan lukea niitä keskustelupalstoilla jos ohjeistus on tasolla "lukekaa toiselta foorumilta", mutta nyt jälkikäteen sentään referoit sen sisältöä. Tässä viitataan vain yhteen tieteelliseen artikkeliin ja en ihan oikeasti halua lukea yhtä artikkelia sanasta sanaan kun en ole nyt tekemässä mitään väitöskirjaa. En valitettavasti voi myöskään perustaa omaa mielipidettäni juurikaan muuhun kuin omaan empiiriseen kokemukseen ja tätä käsitystä on myös vaikeaa muuttaa pienen otannan labrakokeella. Vai onko tämä todella semmoinen tutkimus, jonka tuloksista on uutisoitu isosti ja tulokset ovat mullistaneet pyöräilymaailmaa. Onhan tuo jo yhdeksän vuotta vanha tutkimus.Eli siis pyöräilyn taloudellisin tekniikka, ja siitä puhuminen, on "pelkotila väsymisestä"? Vaikka siis tämä suosittelemani kunhan painelee miettimättä polkimia -tekniikka on se luontaisin, millä jokainen lapsenakin aloittaa, ja joka ei vaadi mitään opettelua toisin kuin tuo monien suosittelema pyörittämistekniikka, joka ei siis ilmeisesti ole "pelkotila väsymisestä". Ooookoooo....
Ja ihosairaus, joka aiheuttaa tulehtuvista tiettyjen ötököiden puremista arpien liikakasvua, on pelkotila, eikä ihan oikea sairaus? Henkisiä arpia kenties? Ei saisi huomioida koko asiaa, koska jokainen toki haluaa kasvoihinsakin punaisia implantteja visuaalisesti muistuttavia kovia pyöreitä arpipatteja. Ketään ei haittaa moinen, ellei ihmisellä ole "pelkotila itikoista". Että tällä tavoin.
Mielenkiintoista, kuinka kusipäisiä henkilökohtaisia hyökkäyksiä sinä ja eräät muut harrastavat. Tässä on vain sellainen juttu, että en kaipaa tällaista. Ei minun tarvitse kertoa toisille, mitä kaikkea tiedän pyöräilystä. Ei minun tarvitse sietää sitä, että kun vetoan tutkimuksiin pyöräilytekniikasta, että kaksikin tyyppiä alkaa höpöttää mitään mistään tietämättä aivan järjettömiä oman rajallisen ymmärryksensä tai kenties muiden vähemmän ystävällisten mistä lie syntyneiden motiiveidensa tuottamia ajatuksia "pelkotiloistani". Voin olla hiljaakin, koska luonnollisesti on helpompi ja mukavampi olla kuuntelematta tuollaista turhaa sonnan heittoa.
Tähän vielä vastaan. Tuossa tuli tosi hyviä syitä. Itsekin käytän lukkopolkimia mm. noista samoista syistä: vaivattomuus pitää jalka paikallaan ja monipuolisempi treeni. Ne myös tuovat turvallisuutta maastopyöräilyssä, kun jalka varmasti kestää röykytyksessäkin helposti paikallaan.Itselle suurin etu lukoissa on se, että jalka pysyy aina oikeassa asennossa ja oikeassa paikassa. Sekä se, että pystyn halutessa rasittamaan myös muitakin jalan lihaksia ja sitä kautta vahvistamaan niitä. Varsinkin jälkimmäinen syy on omalla kohdalla aika tärkeä, koska on niveltulehdusta, niin pitää saada tukilihaksia vahvistettua monipuolisesti. Samasta syystä jos jalka on vähänkin huonossa asennossa, niin polvi on kipeä hyvin nopeasti ja sitten ei pyöräillä pariin viikkoon.
En sinun, vaan noiden henkilökohtaisia hyökkäyksiä täällä tekevien. Sinun kanssani minulla ei ole mitään ongelmaa. Olet eri mieltä asiasta, mutta se on ihan ok. Totta kai saa olla eri mieltä, vaikka osa mielipiteistä onkin mielestäni perustellumpia ja kannattaisi vaihtaa mielipidettä, jos ei oikein löydä omien mielipiteidensä taakse vankkaa asiaa, kuten mielestäni tutkimukset aiheesta ovat.En tiedä kenen rajallisesta ymmärryksestä puhut mutta ilmeisesti myös minun.
Miksi puhut yksittäisestä tutkimuksesta, kun olen jo esittänyt kaksi? Lisää voi itsekin hakea. En oikein tiedä, miksi minun pitäisi esittää tuntemastani asiasta oikea kirjallisuuskatsaus tähän, kun erimieliset vetävät vain mutulla. Jos noissa tutkimuksissa on jotain metodologista vikaa, niin sopii osoittaa se.Ja ei, en vähättele havainnon merkitystä mutta yksittäinen tutkimus on yksittäinen tutkimus.
Sitähän minä sanoin. En minä tämän episodin jälkeen tähän ketjuun enää osallistu. Mutta kiitti sinulle! On siis ok haukkua minua joksikin salaliittoteoreetikoksi ja vängätä vastaan pelkällä mutulla, mutta minä olen tässä se vänkääjä.@mabasa voisi nyt vähän rauhoittua. Menee melkoiseksi vänkäämiseksi.
Siitä raportista tänne tulinkin ja itse asiassa hylkäsin sen. Oman tulkintani mukaan syyttävä sormi osoittaa enemmänkin sinuun - siis sen suhteen, ettei keskustelu etene mihinkään suuntaan ja menee vain turhanpäiväiseksi vääntämiseksi.Sitähän minä sanoin. En minä tämän episodin jälkeen tähän ketjuun enää osallistu. Mutta kiitti sinulle! On siis ok haukkua minua joksikin salaliittoteoreetikoksi ja vängätä vastaan pelkällä mutulla, mutta minä olen tässä se vänkääjä.
P.S. En ole mitenkään hermostunut, vaan puhtaasti kyllästynyt tällaiseen paskaan. Sinä kruunasit sen omalla tulkinnallasi. Ilmoitin tuosta Maizerin puhtaasta henkilökohtaisesta hyökkäyksestäkin ilmiantonapilla, mutta näkyypä viesti edelleen olevan täällä, eikä sellaisesta herra moderaattori katso aiheelliseksi huomauttaa. VMP. Joten kyllästynyt.
No niin! Sepä hienoa. Siinä moderaattori linjasi, että puhtaasti henkilökohtainen hyökkäys, jossa vieläpä oli osoittamallani tavalla vääristelty asioita, oli ok, koska "minä ansaitsin sen".Siitä raportista tänne tulinkin ja itse asiassa hylkäsin sen. Oman tulkintani mukaan syyttävä sormi osoittaa enemmänkin sinuun - siis sen suhteen, ettei keskustelu etene mihinkään suuntaan ja menee vain turhanpäiväiseksi vääntämiseksi.
Laitoin tunnuksesi banniin.No niin! Sepä hienoa. Siinä moderaattori linjasi, että puhtaasti henkilökohtainen hyökkäys, jossa vieläpä oli osoittamallani tavalla vääristelty asioita, oli ok, koska "minä ansaitsin sen".
Ja tämä itse ketjun asia on siis turhanpäiväistä? Tai siis tarkemmin sanottuna se ainoa näkökulma asiaan, missä on huomioitu ja linkitetty tieteellisiä tutkimuksia, on turhanpäiväistä jankkaamista. Muu ei ole, eivätkä muut toimi väärin.
Minulla on enää yksi kysymys. Kuinka voin sulkea tunnukseni vai teetkö sinä sen? Jos se ei ole käyttäjän vallassa, niin pyydän sinua tekemään sen nyt, niin ei tarvitse käydä jostain muualta pyytämässä. Olen aiemminkin vähän katsellut joitain omituisia linjauksia, mutta vedän rajan siihen, kun moderaattori valitsee puolensa niin, että hyväksyy viestit, joiden ainoa sisältö on törkeä henkilökohtainen vihjailu, joka ei edes mainitulla tavalla kestä tarkastelua. Jos olen ongelma, niin hankkiutukaa minusta eroon! Kaikki voittavat. Nyt sulje tämä hiton tunnus. Heippa!
Ottamatta kantaa siihen, että onko lukot tarpeen vai ei niin tavalliset juoksuun tarkoitetut lenkkarit ovat sitten surkeimmasta päästä pyöräilykenkiä flateille, että älkäät nyt ainakaan sellaisia käyttäkö. Pehmeä vaimennettu pohja kun ei toimi yhtään polkiessa. Jos ei halua pyöräilyyn tarkoitettuja flattikenkiä hankkia niin ennemmin jotkut kovapohjaisemmat perustennarit kuin lenkkarit joissa vaimennuksia.