Pyöräily

Peter Selin selostaa, samalla draivilla voiton saa, sprintterin kyvyt esiin pullahtaa!
 
Mullakaan ei ole ollut kelloa pyörässä suurimmaksi osaksi sen takia, että ne ovat yleensä aivan saatanan rumia. Kickstarterissa pisti silmään tämmöinen:
https://euro.knog.com.au/oi-bike-bell.html

Tuommoisen kehtaisi jo ostaakin.

Ihan ok idea mutta halvannäköinen runkoratkaisu ja hintaa 20e. Mahtaakohan tuohon tulla postejakin. Kiinasta saa ebayn kautta melko samanoloista twooc-merkkistä 4 eurolla kotiovelle, jos haluaa edullisemman ratkaisun.
 
Ihan ok idea mutta halvannäköinen runkoratkaisu ja hintaa 20e. Mahtaakohan tuohon tulla postejakin. Kiinasta saa ebayn kautta melko samanoloista twooc-merkkistä 4 eurolla kotiovelle, jos haluaa edullisemman ratkaisun.

Niinpäs näyttää :) Tässä näkee että kickstarterissa ei kannata mitään yksinkertaisia mekaanisia tuotteita tehdä koska Kiinan pojat saavat kopionsa maailmalle ennenkuin alkuperäinen projekti saa ees rahoitusta kuntoon :)
 
Lähti pari "Twoocia" tilaukseen. Toivottavasti istuu maantiepyörän tankoon, ainakin ulkonäön puolesta sopisi paremmin kuin hyvin.
 
Kellään sähköpyörää työmatka tms päivittäisessä käytössä? Mitenhän ne toimii talvella pakkasissa? Ainakin Boschin spekseissä oli pakkasrajana -5C. Talvikäyttöön tuollaista suunnitellut, sähköllä puskisi kai hyvin eteenpäin auraamattomilla pyöräteilläkin.
 
Itellä on ekaa talvi menossa kiina sähkärillä, saa nähdä miten pelittää -10c ainaki toimii vielä normaalisti. Lunta vaasassa ei vielä ole tullut(sadetta ei oo tullu varmaa 2kk) joten liukkaalla ajosta ei oo kokemuksia.
 
Mitenkäs herkkiä alumiinirungot muuten on pienille kolhuille? Onko odotettavissa, että tuo lähtee tuosta laajenemaan, vai onko kyseessä lähinnä kosmeettinen haitta. Runko on GT:n Avalanche 2.0, ja kolhu on hieman satulaputkesta eteenpäin.

E: Kuvaa selvennetty
a9e506498434656368ff71ea172da5ea.jpg


Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

katso liitettä 1639
 
Viimeksi muokattu:
En ole metallin asiantuntija, mutta ei kai tuossa mitään, jos se ei ole murtunut poikki. Tuskin se ihan helposti tuosta taittuu. Uskaltaisin itse ajaa tuolla huoletta. Ja voihan sitä seurata. Ei tuolle kuitenkaan oikein mitään voi tehdä, kun ei tuota kuoppaa oikein voi naputellakaan pois.
 
Kiitoksia näistä, itsellä on kokemuspohja vielä aika ohut tämän harrastuksen kanssa.
Nopeasti fillarin tekniikan kyllä oppii, nollakokemuksella Rokkarin XC32:sen (solo air) täysi huolto sujui alle kahteen tuntiin. Itse olin suoritusaikaan tyytyväinen. :D
 
Kiitoksia näistä, itsellä on kokemuspohja vielä aika ohut tämän harrastuksen kanssa.
Nopeasti fillarin tekniikan kyllä oppii, nollakokemuksella Rokkarin XC32:sen (solo air) täysi huolto sujui alle kahteen tuntiin. Itse olin suoritusaikaan tyytyväinen. :D
Aika hyvin. Minulta meni 2 päivää, mutta siinä tuli vähän yllättäviä ongelmia, kun vekotin ei toiminutkaan enää kasaamisen jälkeen. En silti olisi saanut kahteen tuntiin tehtyä, vaikka etukäteen katsoin ohjeetkin. Tietysti tuli siinä samalla ihmeteltyä niitä sisuksiakin ja muuta.

Ensi kerralla tosin kiirehdin, koska se öljy on bensapohjaista. Sen haisteleminen ei varmasti ollut tervettä. Ja teen sen ulkona parvekkeella, vaikka (siite)pölyä vähän lentelisikin. Sisällä tekemisen jälkeen huolestutti, että kämppä haisee ikuisuuksiin bensalta. Hyvä työtila auttaisi paljon, mutta eipä ole sellaista.
 
Viimeksi muokattu:
Tänne saapui pari Twooc-kiinaversiota tästä pyöräkellosta (https://euro.knog.com.au/oi-bike-bell.html). Ääntä näistä ei todellakaan lähde 90 desibeliä mutta eiköhän nuo johonkin kuulu. Kello soi muuten A sävelenä ja toinen kello gissinä.
Tuohon alle viiden euron kappalehintaan olen tähän tyytyväinen ja erityisesti kellon profiili miellyttää silmää.

upload_2016-11-26_11-55-4.png
 
Itse ostin viime kesänä chainreactioncycles.comin poistomyynnistä puoleen hintaa Raleighin Maverick Tour -fillarin, ensimmäinen pyörä itsellä, joka ei ole mikään vanha mummosönkeli.

Painoa kapineella on 12 kiloa, joka on vielä ilmeisesti aika paljonkin, mutta verrattuna 25-30-kiloisiin mummiksiin todella kevyt ja jäykkä. Pyörällä tuli viime touko-kesäkuussa ajettua muutaman sata kilometriä, mutta sen jälkeen into laski.

Maverikki on tällaiselle pyöräilyn noviisille loistava peli muuten, mutta levyjarrujen puute harmittaa. Kuinka helppoa/vaikeaa mahtaa niiden asennus olla? Tietty palstaveljet kaipailisi varmaan kuvia etu- ja takapäästä fillaria, mutta niitä nyt ei ole tarjottavana.

Vauhtia tuppaa olemaan kuin Räikkösellä ikään, niin jarrujen päivitys tulee kysymykseen jossain kohtaa.
 
Maverikki on tällaiselle pyöräilyn noviisille loistava peli muuten, mutta levyjarrujen puute harmittaa. Kuinka helppoa/vaikeaa mahtaa niiden asennus olla? Tietty palstaveljet kaipailisi varmaan kuvia etu- ja takapäästä fillaria, mutta niitä nyt ei ole tarjottavana.

Vauhtia tuppaa olemaan kuin Räikkösellä ikään, niin jarrujen päivitys tulee kysymykseen jossain kohtaa.
Tarvitsee tuen etuhaarukalta (sekä rungolta) ja vanteilta. Itselle riittää pelkkä etu-jarru levynä, mutta siinäkin pitää olla joko kaksi reikää etuhaarukan alapäässä yhdellä puolella, tai "korva" missä taas muutama reikä samaisessa paikassa. Levy itsessään tulee vanteeseen kiinni, eli siinä pitää olla paikka myös.
 
Mitä asiantuntijat sanoo tästä : http://www.trekbikes.com/us/en_US/b...ain-bikes/superfly/superfly-5/p/2050600-2017/

Pyörän hommaaminen ois edessä ja 2016 vuoden mallin saisi hyllystä reiluun tuhanteen euroon. Tulee sekalaiseen ajoon työmatkaa, maastoa ja asfalttia.
Mitä tarkemmin ottaen tarkoittaa reilu tonni?

Työmatkaa ja asfalttia tuolla ajelee kivuttomasti, mutta jos meinaat maastoa ajaa sen varsinaisessa merkityksessä, keula ei ole kovin suositeltava siihen. Toki harrastusta pääsee aloittelemaan, mutta jos innostut enemmän maastosta, sinulla on melko nopeasti edessä uuden pyörän tai vähintään keulan hankinta. Tuolla hintakyselyllä kartoitin sitä, että Saksasta saisi 1200 eurolla 29"-jäykkäperää vastaavilla osilla, mutta paremmalla keulalla.
 
Mitä tarkemmin ottaen tarkoittaa reilu tonni?

Työmatkaa ja asfalttia tuolla ajelee kivuttomasti, mutta jos meinaat maastoa ajaa sen varsinaisessa merkityksessä, keula ei ole kovin suositeltava siihen. Toki harrastusta pääsee aloittelemaan, mutta jos innostut enemmän maastosta, sinulla on melko nopeasti edessä uuden pyörän tai vähintään keulan hankinta. Tuolla hintakyselyllä kartoitin sitä, että Saksasta saisi 1200 eurolla 29"-jäykkäperää vastaavilla osilla, mutta paremmalla keulalla.
Mikä tuossa keulassa on erityisen huonoa? En ole nyt seitsemään vuoteen seurannut maastopyörien osien kehitystä ja nykyinen maastopyörä on vuoden 2009 Gary Fisheri, josta löytyy aika vastaavanlainen "RockShox Tora SL Solo Air"-hyppykeppi. Kyllä tuolla pyörällä on ajellut iloisesti sadan kilsan maastolenkkejä eli eiköhän tuollakin polkuja ajele?

Nykyään tuo maastopyörä palvelee lähinnä talvisin työmatkapyöränä ja kesäisin tulee huristeltua maantiepyörällä. Ehkä pitäisi innostua uudestaan tuosta maastoilusta ja alkaa katselemaan uusia pyöriä...
 
Mikä tuossa keulassa on erityisen huonoa? En ole nyt seitsemään vuoteen seurannut maastopyörien osien kehitystä ja nykyinen maastopyörä on vuoden 2009 Gary Fisheri, josta löytyy aika vastaavanlainen "RockShox Tora SL Solo Air"-hyppykeppi. Kyllä tuolla pyörällä on ajellut iloisesti sadan kilsan maastolenkkejä eli eiköhän tuollakin polkuja ajele?

Nykyään tuo maastopyörä palvelee lähinnä talvisin työmatkapyöränä ja kesäisin tulee huristeltua maantiepyörällä. Ehkä pitäisi innostua uudestaan tuosta maastoilusta ja alkaa katselemaan uusia pyöriä...
No en tiedä erityisen huonoa, mikäli sen käsityksen viestistäni sai. Tarkoitin siis tuolla "jos meinaat maastoa ajaa sen varsinaisessa merkityksessä" sitä, että jos on tarkoitus ihan harrastaa-harrastaa, eikä vain ajella helppoja polkuja ja hiekkateitä.

Mutta painoa tuossa Recon Silverissä on aika paljon, noin pari kiloa, kun esim. pykälää parempaa Rebaa saa lähemmäs puoli kiloa kevyempänä. Suurimman eron tuossa painon puolesta tekee teräksiset liukuputket. En lähtenyt tarkistamaan speksejä sen tarkemmin, mutta mikäli tilanne on sama kuin pari vuotta sitten, Reconissa on pelkkä positiivinen ilmakammio, kun Rebassa on myös negatiivinen. Käytännössä tällä saa säädettyä alkuherkkyyttä ja jos on raskaampi kuski ja painetta keulassa reippaammin, niin tuosta syntyy valitettavan helposti on/off-toiminnallinen. Ilmeisesti näissä uudemmissa on joissain mukana myös Motion Control tehostamassa vaimennusta.

Ehkä arvostelen näitä vähän turhan kriittisesti, kun itse olen varsin tarkka osistani. Pointti siis siinä, että kyllä tuolla tosiaan harrastuksen makuun pääsee, mutta kun testailet parempia pyöriä ja keuloja, ostohalut kasvavat melko nopeasti. Itse aloittelin aikoinaan Suntourin keulallisella takajäykällä, jolla ajelin puolisen vuotta. Vuoden 2015 alussa päivitin silloisessa pyörässä kiinni olleen Foxin Pikeen ja ero oli hyvin huomattava. Uusimman pyörän mukana keula päivittyi Foxin 34 Factoryyn ja taas tuntui selvä hyppy eteenpäin. Minulla on vieläkin tallessa tuo ensimmäinen jäykkäperä ja täytyy sanoa, että sen tuntuma on melko surkuhupaisan hurja.
 
Mitä tarkemmin ottaen tarkoittaa reilu tonni?

Työmatkaa ja asfalttia tuolla ajelee kivuttomasti, mutta jos meinaat maastoa ajaa sen varsinaisessa merkityksessä, keula ei ole kovin suositeltava siihen. Toki harrastusta pääsee aloittelemaan, mutta jos innostut enemmän maastosta, sinulla on melko nopeasti edessä uuden pyörän tai vähintään keulan hankinta. Tuolla hintakyselyllä kartoitin sitä, että Saksasta saisi 1200 eurolla 29"-jäykkäperää vastaavilla osilla, mutta paremmalla keulalla.

1100e jäi pyörälle hintaa kun eilen kävin hakemassa sen. Tosiaan tarkoitus on aloitella harrastus ja samalla ajaa työmatkat, ja luulen että kyseinen pyörä on aivan käypä peli siihen.
 
No en tiedä erityisen huonoa, mikäli sen käsityksen viestistäni sai. Tarkoitin siis tuolla "jos meinaat maastoa ajaa sen varsinaisessa merkityksessä" sitä, että jos on tarkoitus ihan harrastaa-harrastaa, eikä vain ajella helppoja polkuja ja hiekkateitä.

Mutta painoa tuossa Recon Silverissä on aika paljon, noin pari kiloa, kun esim. pykälää parempaa Rebaa saa lähemmäs puoli kiloa kevyempänä. Suurimman eron tuossa painon puolesta tekee teräksiset liukuputket. En lähtenyt tarkistamaan speksejä sen tarkemmin, mutta mikäli tilanne on sama kuin pari vuotta sitten, Reconissa on pelkkä positiivinen ilmakammio, kun Rebassa on myös negatiivinen. Käytännössä tällä saa säädettyä alkuherkkyyttä ja jos on raskaampi kuski ja painetta keulassa reippaammin, niin tuosta syntyy valitettavan helposti on/off-toiminnallinen. Ilmeisesti näissä uudemmissa on joissain mukana myös Motion Control tehostamassa vaimennusta.

Ehkä arvostelen näitä vähän turhan kriittisesti, kun itse olen varsin tarkka osistani. Pointti siis siinä, että kyllä tuolla tosiaan harrastuksen makuun pääsee, mutta kun testailet parempia pyöriä ja keuloja, ostohalut kasvavat melko nopeasti. Itse aloittelin aikoinaan Suntourin keulallisella takajäykällä, jolla ajelin puolisen vuotta. Vuoden 2015 alussa päivitin silloisessa pyörässä kiinni olleen Foxin Pikeen ja ero oli hyvin huomattava. Uusimman pyörän mukana keula päivittyi Foxin 34 Factoryyn ja taas tuntui selvä hyppy eteenpäin. Minulla on vieläkin tallessa tuo ensimmäinen jäykkäperä ja täytyy sanoa, että sen tuntuma on melko surkuhupaisan hurja.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Kuten sanoin niin en ole kauheasti seurannut komponenttien kehitystä ja tässä taas oppi uutta. Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että jos yhtään tuntuu siltä että pyöräilystä voisi tulla harrastus, niin kannattaa jo alussa lyödä vähän enemmän paalua tiskiin. Tulee huomattavasti kalliimmaksi ostaa päivitysosia pyörään ja sen jälkeen yrittää myydä niitä vanhoja osia jossain fillarifoorumilla. Lopptuloksena kaapit on täynnä vanhoja hydraulisia jarruja, renkaita ja muita kilkkeitä.

Tuon Gary Fisherin ostin suoraan armeijan jälkeen todella tingittyyn hintaan Fun cornerista (suunnilleen puolet Suomen hinnoista). Jos olisi ollut enemmän rahaa käytettävissä niin loppupeleissä säätöä olisi tullut merkittävästi enemmän. Ensimmäisen vuoden aikana pyörästä vaihtui kiekot, jarrut Shimano Saintiin, koko voimansiirto, satulatolppa, satula, jne. Tällä hetkellä alkuperäistä on enää runko ja tuo aikaisemmin mainitsemani keula. Rahaa on palanut varmaan kolmen vastaavan pyörän verran.

Tuon jälkeen olen ostanut suoraan sellaisia pyöriä joissa ei tarvitse vaihtaa kuin kumit, jos niitäkään ja pääsee suoraan ajamaan ilman halua päivittää osia. Voi oikeasti harrastaa sitä pyöräilyä eikä vääntää pajalla uutta osaa pyörään.
 
Mutta painoa tuossa Recon Silverissä on aika paljon, noin pari kiloa, kun esim. pykälää parempaa Rebaa saa lähemmäs puoli kiloa kevyempänä.
Tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä.

Reconissa on pelkkä positiivinen ilmakammio, kun Rebassa on myös negatiivinen.
Rebassa on kyllä ihan solo air jokaisessa nykyisin tarjolla olevassa mallissa. Se ei ole sattumaa, vaan Rock Shoxilla on huomattu vähän säätää uudestaan säätämisen helppouden ja saavutetun hyödyn suhdetta omasta mielestäni ihan järkevällä tavalla tavoitellun käyttäjäryhmän tarpeisiin. Sekin jo kuvaa, että kyllä sillä SA:llakin pärjää aika hyvin.

Toki harrastusta pääsee aloittelemaan, mutta jos innostut enemmän maastosta, sinulla on melko nopeasti edessä uuden pyörän tai vähintään keulan hankinta.
Ei hemmetti. Ei varmasti ole tuon takia. Täpäri tai jotenkin muuten olennaisesti eroava ratkaisu voi olla, mutta ei varmasti keula. En pysty ymmärtämään, miten muka olisi suorituskyky tuosta kiinni.

Itselläni on parin kilon Tk Solo Air ja olen kuitenkin pystynyt ajamaan maastossa vuodesta 1991. Kuskia on ollut syyttäminen, jos ei jostain ole ajamalla päässyt.

En tiedä. Omituiselta kuulostaa. Ehkä osa ihmisistä on sitten jotenkin herkempiä tuntemaan eroja.
 
Viimeksi muokattu:
Ice Spikereiden omistajat tietävät sen tunteen, kun kotikatu on useamman sadan metrin matkalta samannäköinen kuin kuvassa ja renkaissa on pitoa kuin kesäkelillä:

katu.jpg


Ps. Kuvan ottamisen jälkeen oli tosissaan vaikeuksia päästä takaisin pyörän selkään... :D
 
Viime kesä tuli rakennettua ja ajettua ilmeisesti -80-luvun Crescentillä, jonka keväällä sinkuloin. Ensimmäinen droppitankoinen pyörä, jolla ajoin ikinä. Lisäksi ensimmäinen yksivaihteinen moniin vuosiin. Ihastuin sinkulan fiilikseen kerralla! Loppukesästä laitoin vaihteet (melkein kaikki kymmenen toimi :D) samaan pyörään ja jotenkin fiilis hävisi samantien. Ei muutakun vaihteet veks ja takaisin sinkulaksi. Vuotta aikaisemmin ihmettelin, miksi joku haluaisi ajaa mielummin ilman vaihteita... :)

Yritin metalliromuista ja käytetyistä metsästää hiukan sopivampaa runkoa tuohon pyörään (aavistuksen turhan iso oli). Näytti olevan kuitenkin noin 200 euron sijoitus + keskiö, kammet jne. mitä olisi pitänyt uusia samalla. Viikonloppuna sitten bongasin Bikesteristä Fixie Inc. Floater Racen hintaan 320€ ja tänään kyseinen pyörä lähti liikkumaan tännepäin... Harmi vain, että tuota Racea (droppitankoinen malli) ei näyttänyt saavan muuna kuin mustan värisenä.

Nyt talvi on tullut ajettua viime syksynä hankitulla läskillä. Hauska laite talveen ja metsikköön, mutta tylsä kadulle.
 
4,5 vuotta harrastanut maastopyöräilyä aktiivisesti ympäri vuoden ja nyt vihdoin päätin laittaa ISP:t 29er täpäriin alle, kun koko ajan tiet ja polut jäässä. En jaksanut litkuttaa niitä, kun ajattelin, että kuitenkin 1-2kk kuukauden päästä pitää laittaa kesärenkaat alle. Noh, ekalla testilenkillä takasisuri puhki. Heitin sen pois ja litkut tilalle ja taas pelaa :D

On kyllä ihan jäätävä pito noissa. Peilijäinen lasten mäki meni ylös ja alas ilman ongelmia ja jäiset uratkaan teillä eivät tuntuneet missään. Pitäisi malttaa vielä sisäänajaa noita lisää, mutta onneksi 50 varanastaa odottelee, jos nastoja alkaa irtoilemaan.
 
Pitäisi alkaa töihin polkemaan tuollainen 15 km suuntaansa. Koska tiedän olevani laiska paskiainen, aloin heti harkitsemaan sähköpyörää. Tietääkö kukaan, onko markkinoilla tarjoilla muita kaasukahvalla varustettuja malleja tuon Verkkokaupan GZR:n ohella?

Entä onko jollain kokemusta noista Verkkokaupan halpiksista? Mitä kennoja löytyy akusta, uskaltaako ladata ilman että talo palaa?
 
Tähän asti ollut matkamittarina Polar M400 kun se nyt kuitenkin on muutenkin lenkillä päällä. Siitä on nyt talvella varsinkin hankala nopeuksia ja matkoja katsella.

Tarkoitus olisi siis hommata ihan oikea mittari.

Minkälaisia kokemuksia muilla on langaton vs langallinen? Kuinka usein joutuu esim paristoja vaihtamaan ja onko toimivuudessa eroja esim talvella?

Sigma BC 16.12 on nyt harkinnassa. Saisi samalla mittarilla hoidettua kesä- ja talvipyörän. Lisäksi tuohon saisi kadenssimittauksen.
 
Jahas, pyöräkuumetta pukkaa näin keväisin.. 600-1000€ haarukkaan etujousitettu maastopyörä hakusessa, varmaankin käytetyistä kannattaisi lähteä ensiksi katsomaan?

Cube LTD 29 Black Edition 2014 19" Hyvinkää
Trek X-Caliber 9 (29"), 2015, koko 19,5", HELSINKI

Tämmöset sattu ensiksi silmään, näistä kommentteja jos tuohon 600e tinkais? Alkaakos sitten saksasta saamaan jo kelvollista uutta pyörää vähän alta tonnin? Cubea tai radonia? Kunnon maastopyörää en siis ole omistanut 10 vuoteen joten aika pihalla asioista. Mutta suht kevyt runko ja ilmakeula + slx/xt osasarja niin varmaan ihan kelpo peli? Runko 19"

Ja semmosta vielä että kuinka paljon ajetun käytetyön pyörän viittii vielä ostaa? Millä kilometreillä kulutusosat alkaa olemaan vaihtokunnossa?
 
Alkaakos sitten saksasta saamaan jo kelvollista uutta pyörää vähän alta tonnin? Cubea tai radonia?
Cube on tuossa hintaluokassa tippunut pelistä pois, jos ajatellaan puhtaasti osien arvon kautta. Tosin en pidä Cuben geometriastakaan ja parista muustakaan asiasta. Radon ja Canyon. Sieltä löytyy alkaen 800 euroa.
 
Canyon |
Tämmönen sieltä nyt lähti tulemaan. Canyon al 6.9 2016 malli, mielestäni tuo vanhempi malli jopa parempi kuin 2017vm?
Paljon mahdollista, koska kustannukset nousevat. Mielestäni paras hintalaatu löytyi vuosina 2012-2014 tai ainakin suurin piirtein siellä tienoilla.
 
Pyörä taisi olla viimeinen kappale kun poistui tuolta sivuilta. Naisten mallia vielä löytyy: Canyon | Poistomyynti
mielestäni tuo 909 + kulut hinta ei todellakaan ole paha, samaan tilaukseen kun laitoin vielä polkimet ja kypärän. Tuota al sl 6.9 pyörää myyty ilmeisesti viime vuonna 1099€, -200€ alennus canyonista tuntuu ainakin äkkiseltään ihan hyvältä.

Voi olla että satula ja tanko menee vielä vaihtoon, kunhan nyt ensin pääsee testaamaan.
 
Pyörä taisi olla viimeinen kappale kun poistui tuolta sivuilta. Naisten mallia vielä löytyy: Canyon | Poistomyynti
mielestäni tuo 909 + kulut hinta ei todellakaan ole paha, samaan tilaukseen kun laitoin vielä polkimet ja kypärän. Tuota al sl 6.9 pyörää myyty ilmeisesti viime vuonna 1099€, -200€ alennus canyonista tuntuu ainakin äkkiseltään ihan hyvältä.

Voi olla että satula ja tanko menee vielä vaihtoon, kunhan nyt ensin pääsee testaamaan.
Ei ole tosiaan paha hinta. Ei ole helppoa tehdä parempaa diiliä. Satula kannattaa aina vaihtaa. Ei noissa ikinä tule hyviä mukana. Hyviä satuloita ei edes ole olemassa kuin kourallinen.
 
Onko muuten heittää suositteluja hyväksi tiedettyihin satuloihin, tai neuvoa passelin valintaan? Oma ajo on lähinnä siirtymiä töihin/kauppaan/jne ja satunnaista maastoajoa, nykyinen satula ei tunnu soveltuvan kumpaankaan.
 
Onko muuten heittää suositteluja hyväksi tiedettyihin satuloihin, tai neuvoa passelin valintaan? Oma ajo on lähinnä siirtymiä töihin/kauppaan/jne ja satunnaista maastoajoa, nykyinen satula ei tunnu soveltuvan kumpaankaan.
On. Ala tuosta lukea juttuja läpi: Saddle Width System / Sit Bone Measurements - SQlab GmbH

Vaikka onkin tuotteen valmistajan sivu, jossa näkyy sitä heidän filosofiaansa, niin se on hyvä filosofia. Se ei ole täydellinen mielestäni, mutta se on paras tietämäni.

Lyhyesti sanottuna: paino istuinluille ja niin kova satula kuin vain takamus tottuu. Huom. tottuu, ei siis tuntemus heti alussa. Takamus huutaa armoa parisen viikkoa ekan lenkin jälkeen alkaen, kunnes istuinluut sopeutuvat. Eli nokka alhaalla, istutaan ylhäällä -> paino ei tule välilihan alueelle, jossa on hermoja ja verisuonia, jotka johtavat sukukalleuksille. Ei liian kapeaa satulaa, koska sellainen kiilaa istuinluiden väliin pehmeään kudokseen tai istuinluut vähintään osuvat viistosti satulan (kaareville) reunoille (pieni pinta-ala, iso paine).

Nuo ovat kalliita satuloita, eikä muotoilu osu aina ihan jokaiselle, mutta tuo konsepti on loistava. Ei ahdista ajaa, jos löytää sopivan. 610 voisi olla sopiva, kun se on vähän pehmustetumpi kuin 611. Tosin sekin on kova, mutta siinä on reilusti pehmusteita. Se on vähän hakemista, kun pitäisi päästä kokeilemaan.
 
Viimeksi muokattu:
On. Aja tuosta lukea juttuja läpi: Saddle Width System / Sit Bone Measurements - SQlab GmbH

Vaikka onkin tuotteen valmistaja sivu, jossa näkyy sitä heidän filosofiaansa, niin se on hyvä filosofia. Se ei ole täydellinen mielestäni, mutta se on paras tietämäni.

Lyhyesti sanottuna: paino istuinluille ja niin kova satula kuin vain takamus tottuu. Huom. tottuu, ei siis tuntemus heti alussa. Takamus huutaa armoa parisen viikkoa ekan lenkin jälkeen alkaen, kunnes istuinluut sopeutuvat. Eli nokka alhaalla, istutaan ylhäällä -> paino ei tule välilihan alueelle, jossa on hermoja ja verisuonia, jotka johtavat sukukalleuksille. Ei liian kapeaa satulaa, koska sellainen kiilaa istuinluiden väliin pehmeään kudokseen tai istuinluut vähintään osuvat viistosti satulan (kaareville) reunoille (pieni pinta-ala, iso paine).

Nuo ovat kalliita satuloita, eikä muotoilu osu aina ihan jokaiselle, mutta tuo konsepti on loistava. Ei ahdista ajaa, jos löytää sopivan. 610 voisi olla sopiva, kun se on vähän pehmustetumpi kuin 611. Tosin sekin on kova, mutta siinä on reilusti pehmusteita. Se on vähän hakemista, kun pitäisi päästä kokeilemaan.
Tänähän oli eri näppärä. Kiitoksia.
 
Onko muuten heittää suositteluja hyväksi tiedettyihin satuloihin, tai neuvoa passelin valintaan? Oma ajo on lähinnä siirtymiä töihin/kauppaan/jne ja satunnaista maastoajoa, nykyinen satula ei tunnu soveltuvan kumpaankaan.

Mä hommasin tämän

https://www.selleitalia.com/en/saddles/max-flite-gel-flow/

kun pers ei millään sopeutunut pyörän vakiosatulaan. Mulla toimii tosin hyvin :tup:

Muoks: Jaa, haettiin vissiin maastopyörään satulaa. No olkoon nyt näin :btooth:
 
Onko muuten heittää suositteluja hyväksi tiedettyihin satuloihin, tai neuvoa passelin valintaan? Oma ajo on lähinnä siirtymiä töihin/kauppaan/jne ja satunnaista maastoajoa, nykyinen satula ei tunnu soveltuvan kumpaankaan.
@Urbanproof Tuosta 610:stä tuli mieleeni, että siitä varmaan active-malli olisi parempi. Siinä on ainakin varmuudella kapea nokka, jonka ei pitäisi ainakaan hangata reisiin. Perusmallista en ole varma, mutta ainakin siinä on typeriä saumoja nokassa. Kaikki tuollainen altistaa hankaukselle. 610:ssa pudotus takaa nokalle on aika hurja ja sen kulmat jyrkät. Siinäkin tuo activen keinuminen vähentää todennäköisyyttä, että ne kulmat painavat. Tosin jyrkkä pudotus... jos istuu pari milliä edempänä, niin silloinhan se ehkä mahdollistaa sen, että silloin ei ainakaan jalan takaosa osu siihen verrattuna loivempaan kulmaan. En osaa sanoa, näitä on hankala teoretisoida, mutta tuli vain mieleen, kun tuosta jyrkkyydestä ja sen painamisesta jotkut ovat valittaneet, mutta valitukset ovat vuosien takaa, jolloin tuo satula oli muotoilultaan erilainen. Joka tapauksessa tuo active pienentää myös istuinluille tulevaa voimaa, eli tavallaan pehmentää satulaa, koska satula liikkuu muutaman asteen lantion liikkeen mukana. Väittävät, että se olisi terveellistäkin, että se keinuminen vastaisi lantion liikettä kävellessä.

611 on klassikko ja aika varma veto. Siitäkin on eri malleja. Minusta osassa niistä on turhan leveä nokka. Minulla se on aina hyvin siinä ja siinä, että hankaako, jos nokka on yhtään leveämpi. Minä mietin, että ostaisinko itse 610 activen, koska tykkään kapeasta nokasta ja haluan saada tuon keinumisen myös kokeeksi, koska se voisi tehdä lantiolle hyvää.

Nuo Ergowavet on muotoiltu sillä ajatuksella, että niitä ajetaan makaavammissa asennoissa. Ehkä maasturi/työmatkapyörä ei ole niille sopivin. Eli sanoisin, että tuo 610 ja 611 voisivat olla varmimmat vedot. Ja jotkut inhoavat noita SQlabin satuloita, mutta minä rakastan. Ei tule mitään painetta pehmytkudoksille ajaessa. Ei mitään. Kaikki paino on minun ajoasennollani maasturissa istuinluilla. Ne kipeytyvät joka kevät, kun en aja talvisin, ekat 2-3 viikkoa, mutta sitten ei ole ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän asti ollut matkamittarina Polar M400 kun se nyt kuitenkin on muutenkin lenkillä päällä. Siitä on nyt talvella varsinkin hankala nopeuksia ja matkoja katsella.

Tarkoitus olisi siis hommata ihan oikea mittari.

Minkälaisia kokemuksia muilla on langaton vs langallinen? Kuinka usein joutuu esim paristoja vaihtamaan ja onko toimivuudessa eroja esim talvella?

Sigma BC 16.12 on nyt harkinnassa. Saisi samalla mittarilla hoidettua kesä- ja talvipyörän. Lisäksi tuohon saisi kadenssimittauksen.
Universal Bike Mount - | Polar Global

Tuollaisen laitoin itselleni tilaukseen. Ei tarvitse montaa laitetta päällekkäisyyksineen olla käytössä. Taitaa tosin M400:sta edelleen puuttua kadenssisensoreiden tuki, mutta itse en niin jaksa murehtia siitä datasta.
 
Satula on asia, jota on käytännössä mahdoton ostaa pelkästään speksejä katsomalla. Henk. koht. olen todennut, että ainoa vaihtoehto on testata satuloita läpi, ja onneksi liikkeistä saa satuloita testikäyttöön, joten ei tarvitse ihan sokkona ostaa 100+ euron penkkejä testiin. Aikoinaan tein sen virheen, että ostin poistomyynnistä satulan, joka osoittautui erittäin hyväksi, mutta näitä ei sitten enää saanutkaan mistään lisää. Pitkällisen testailun jälkeen löysin omalle hanurille sopivan penkin ja identtinen penkki löytyy nyt niin maasto- kuin maantiekäytöstä.
 
Minkäslaisia pyöriä tälläisen aloittelijan kannattaisi tähystellä ihan kuntoiluvälineeksi? Aikuisiällä ei ole ollut vielä kunnon pyörää ollenkaan, mutta nyt vähän kiinnostaisi ostaa moinen. Kohtuullisen halpa pitäisi olla, saako esim. 300€-400€ hintaan perushyvää? Onko jotain merkkejä mitä välttää tai suosia? Mihin pyörässä kannattaa panostaa? Ihan kaikenlaista vinkkiä otetaan vastaan :)

Käytöstä sen verran vielä, että varmaan pääasiassa asfaltilla eli ei mitään maastopyörää haussa.
 
Kohtuullisen halpa pitäisi olla, saako esim. 300€-400€ hintaan perushyvää? Onko jotain merkkejä mitä välttää tai suosia? Mihin pyörässä kannattaa panostaa? Ihan kaikenlaista vinkkiä otetaan vastaan :)
XXL:stä kannattaa ainakin tarkkailla silloin tällöin jos pyöriä tulee tarjoukseen. Ainakin viime kesänä halvimmillaan sai 300-400 eurolla. Tuon hintaisissa sit on luultavasti paskat osat, mutta eiköhän sellasellakin pyörällä alkuun pääse jos ei tosiaan malta / pysty budjettia kasvattamaan.

Googlaamalla ihan vaan "millainen pyörä sopii minulle" löytyy monta artikkelia mistä saa vähän yleistä käsitystä eri pyöristä.
 
Alumiinirunkoisen cyclocrossin ostin viime syksynä samaan tarkoitukseen kuin sulla. Budjettiin tosin pari satkua lisää ellei jotain tarjousta löydä.
 
Tuolla hinnalla saa toimivan ja ajattavan pyörän. Harrastukseen olisi kivempi olla parempi, mutta ei ole pakko, koska kunhan pyörittää kampia, niin pyörähän liikkuu eteenpäin. Jos ei, niin pyörässä on jotain vikaa.

Yksi asia, mitä moni ei tajua: pyörän hankintahinta on vain osa harrastuksen kustannuksia. Jos pyörää pitää vaikka 7-10 vuotta, niin ei kannata pihistellä parin satasen takia. Se menee osiin ja työkaluihin ja muuhun sellaiseen, vaikka huoltaisi itse.

Katsoisin tuollaisessa Marin Muirwoodsin suuntaan. Siinä on pätevä monipuolinen peli. Rengastilaa löytyy: kesäksi Big Apple ja talveksi Ice Spiker Pro. On leppoisaa huristella pinnasta huolimatta.
 
Toi osasarja (Altus) on ainakin rankattu fillarifoorumilla jonkun käyttäjän toimesta näin:

Dura-ace di2...superhuippu XTR....huippu
Dura-ace...huippu XT......melkein huippu
Ultegra......todella hyvä SLX.....Erittäin hyvä
105..........laadukas Deore..Toimii
Tiagra.......toimii.. Alivio... halpa, toimii joten kuten
Sora.........jätä hyllyyn Acera..halpa, toimii vähän aikaa

Altus... halpa, toimii hetken
Tourney...paska

Mutta oon kans vielä alottelija pyörien parissa, joten en osaa sen enempää siitä (tai pyörästä muutenkaan) mitään sanoa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 623
Viestejä
4 493 900
Jäsenet
74 264
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom