Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mullakaan ei ole ollut kelloa pyörässä suurimmaksi osaksi sen takia, että ne ovat yleensä aivan saatanan rumia. Kickstarterissa pisti silmään tämmöinen:
https://euro.knog.com.au/oi-bike-bell.html
Tuommoisen kehtaisi jo ostaakin.
Mullakaan ei ole ollut kelloa pyörässä suurimmaksi osaksi sen takia, että ne ovat yleensä aivan saatanan rumia. Kickstarterissa pisti silmään tämmöinen:
https://euro.knog.com.au/oi-bike-bell.html
Tuommoisen kehtaisi jo ostaakin.
Ihan ok idea mutta halvannäköinen runkoratkaisu ja hintaa 20e. Mahtaakohan tuohon tulla postejakin. Kiinasta saa ebayn kautta melko samanoloista twooc-merkkistä 4 eurolla kotiovelle, jos haluaa edullisemman ratkaisun.
Aika hyvin. Minulta meni 2 päivää, mutta siinä tuli vähän yllättäviä ongelmia, kun vekotin ei toiminutkaan enää kasaamisen jälkeen. En silti olisi saanut kahteen tuntiin tehtyä, vaikka etukäteen katsoin ohjeetkin. Tietysti tuli siinä samalla ihmeteltyä niitä sisuksiakin ja muuta.Kiitoksia näistä, itsellä on kokemuspohja vielä aika ohut tämän harrastuksen kanssa.
Nopeasti fillarin tekniikan kyllä oppii, nollakokemuksella Rokkarin XC32:sen (solo air) täysi huolto sujui alle kahteen tuntiin. Itse olin suoritusaikaan tyytyväinen.
Tarvitsee tuen etuhaarukalta (sekä rungolta) ja vanteilta. Itselle riittää pelkkä etu-jarru levynä, mutta siinäkin pitää olla joko kaksi reikää etuhaarukan alapäässä yhdellä puolella, tai "korva" missä taas muutama reikä samaisessa paikassa. Levy itsessään tulee vanteeseen kiinni, eli siinä pitää olla paikka myös.Maverikki on tällaiselle pyöräilyn noviisille loistava peli muuten, mutta levyjarrujen puute harmittaa. Kuinka helppoa/vaikeaa mahtaa niiden asennus olla? Tietty palstaveljet kaipailisi varmaan kuvia etu- ja takapäästä fillaria, mutta niitä nyt ei ole tarjottavana.
Vauhtia tuppaa olemaan kuin Räikkösellä ikään, niin jarrujen päivitys tulee kysymykseen jossain kohtaa.
Mitä tarkemmin ottaen tarkoittaa reilu tonni?Mitä asiantuntijat sanoo tästä : http://www.trekbikes.com/us/en_US/b...ain-bikes/superfly/superfly-5/p/2050600-2017/
Pyörän hommaaminen ois edessä ja 2016 vuoden mallin saisi hyllystä reiluun tuhanteen euroon. Tulee sekalaiseen ajoon työmatkaa, maastoa ja asfalttia.
Mikä tuossa keulassa on erityisen huonoa? En ole nyt seitsemään vuoteen seurannut maastopyörien osien kehitystä ja nykyinen maastopyörä on vuoden 2009 Gary Fisheri, josta löytyy aika vastaavanlainen "RockShox Tora SL Solo Air"-hyppykeppi. Kyllä tuolla pyörällä on ajellut iloisesti sadan kilsan maastolenkkejä eli eiköhän tuollakin polkuja ajele?Mitä tarkemmin ottaen tarkoittaa reilu tonni?
Työmatkaa ja asfalttia tuolla ajelee kivuttomasti, mutta jos meinaat maastoa ajaa sen varsinaisessa merkityksessä, keula ei ole kovin suositeltava siihen. Toki harrastusta pääsee aloittelemaan, mutta jos innostut enemmän maastosta, sinulla on melko nopeasti edessä uuden pyörän tai vähintään keulan hankinta. Tuolla hintakyselyllä kartoitin sitä, että Saksasta saisi 1200 eurolla 29"-jäykkäperää vastaavilla osilla, mutta paremmalla keulalla.
No en tiedä erityisen huonoa, mikäli sen käsityksen viestistäni sai. Tarkoitin siis tuolla "jos meinaat maastoa ajaa sen varsinaisessa merkityksessä" sitä, että jos on tarkoitus ihan harrastaa-harrastaa, eikä vain ajella helppoja polkuja ja hiekkateitä.Mikä tuossa keulassa on erityisen huonoa? En ole nyt seitsemään vuoteen seurannut maastopyörien osien kehitystä ja nykyinen maastopyörä on vuoden 2009 Gary Fisheri, josta löytyy aika vastaavanlainen "RockShox Tora SL Solo Air"-hyppykeppi. Kyllä tuolla pyörällä on ajellut iloisesti sadan kilsan maastolenkkejä eli eiköhän tuollakin polkuja ajele?
Nykyään tuo maastopyörä palvelee lähinnä talvisin työmatkapyöränä ja kesäisin tulee huristeltua maantiepyörällä. Ehkä pitäisi innostua uudestaan tuosta maastoilusta ja alkaa katselemaan uusia pyöriä...
Mitä tarkemmin ottaen tarkoittaa reilu tonni?
Työmatkaa ja asfalttia tuolla ajelee kivuttomasti, mutta jos meinaat maastoa ajaa sen varsinaisessa merkityksessä, keula ei ole kovin suositeltava siihen. Toki harrastusta pääsee aloittelemaan, mutta jos innostut enemmän maastosta, sinulla on melko nopeasti edessä uuden pyörän tai vähintään keulan hankinta. Tuolla hintakyselyllä kartoitin sitä, että Saksasta saisi 1200 eurolla 29"-jäykkäperää vastaavilla osilla, mutta paremmalla keulalla.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Kuten sanoin niin en ole kauheasti seurannut komponenttien kehitystä ja tässä taas oppi uutta. Siitä olen ehdottomasti samaa mieltä, että jos yhtään tuntuu siltä että pyöräilystä voisi tulla harrastus, niin kannattaa jo alussa lyödä vähän enemmän paalua tiskiin. Tulee huomattavasti kalliimmaksi ostaa päivitysosia pyörään ja sen jälkeen yrittää myydä niitä vanhoja osia jossain fillarifoorumilla. Lopptuloksena kaapit on täynnä vanhoja hydraulisia jarruja, renkaita ja muita kilkkeitä.No en tiedä erityisen huonoa, mikäli sen käsityksen viestistäni sai. Tarkoitin siis tuolla "jos meinaat maastoa ajaa sen varsinaisessa merkityksessä" sitä, että jos on tarkoitus ihan harrastaa-harrastaa, eikä vain ajella helppoja polkuja ja hiekkateitä.
Mutta painoa tuossa Recon Silverissä on aika paljon, noin pari kiloa, kun esim. pykälää parempaa Rebaa saa lähemmäs puoli kiloa kevyempänä. Suurimman eron tuossa painon puolesta tekee teräksiset liukuputket. En lähtenyt tarkistamaan speksejä sen tarkemmin, mutta mikäli tilanne on sama kuin pari vuotta sitten, Reconissa on pelkkä positiivinen ilmakammio, kun Rebassa on myös negatiivinen. Käytännössä tällä saa säädettyä alkuherkkyyttä ja jos on raskaampi kuski ja painetta keulassa reippaammin, niin tuosta syntyy valitettavan helposti on/off-toiminnallinen. Ilmeisesti näissä uudemmissa on joissain mukana myös Motion Control tehostamassa vaimennusta.
Ehkä arvostelen näitä vähän turhan kriittisesti, kun itse olen varsin tarkka osistani. Pointti siis siinä, että kyllä tuolla tosiaan harrastuksen makuun pääsee, mutta kun testailet parempia pyöriä ja keuloja, ostohalut kasvavat melko nopeasti. Itse aloittelin aikoinaan Suntourin keulallisella takajäykällä, jolla ajelin puolisen vuotta. Vuoden 2015 alussa päivitin silloisessa pyörässä kiinni olleen Foxin Pikeen ja ero oli hyvin huomattava. Uusimman pyörän mukana keula päivittyi Foxin 34 Factoryyn ja taas tuntui selvä hyppy eteenpäin. Minulla on vieläkin tallessa tuo ensimmäinen jäykkäperä ja täytyy sanoa, että sen tuntuma on melko surkuhupaisan hurja.
Tuolla ei ole mitään käytännön merkitystä.Mutta painoa tuossa Recon Silverissä on aika paljon, noin pari kiloa, kun esim. pykälää parempaa Rebaa saa lähemmäs puoli kiloa kevyempänä.
Rebassa on kyllä ihan solo air jokaisessa nykyisin tarjolla olevassa mallissa. Se ei ole sattumaa, vaan Rock Shoxilla on huomattu vähän säätää uudestaan säätämisen helppouden ja saavutetun hyödyn suhdetta omasta mielestäni ihan järkevällä tavalla tavoitellun käyttäjäryhmän tarpeisiin. Sekin jo kuvaa, että kyllä sillä SA:llakin pärjää aika hyvin.Reconissa on pelkkä positiivinen ilmakammio, kun Rebassa on myös negatiivinen.
Ei hemmetti. Ei varmasti ole tuon takia. Täpäri tai jotenkin muuten olennaisesti eroava ratkaisu voi olla, mutta ei varmasti keula. En pysty ymmärtämään, miten muka olisi suorituskyky tuosta kiinni.Toki harrastusta pääsee aloittelemaan, mutta jos innostut enemmän maastosta, sinulla on melko nopeasti edessä uuden pyörän tai vähintään keulan hankinta.
Cube on tuossa hintaluokassa tippunut pelistä pois, jos ajatellaan puhtaasti osien arvon kautta. Tosin en pidä Cuben geometriastakaan ja parista muustakaan asiasta. Radon ja Canyon. Sieltä löytyy alkaen 800 euroa.Alkaakos sitten saksasta saamaan jo kelvollista uutta pyörää vähän alta tonnin? Cubea tai radonia?
Paljon mahdollista, koska kustannukset nousevat. Mielestäni paras hintalaatu löytyi vuosina 2012-2014 tai ainakin suurin piirtein siellä tienoilla.Canyon |
Tämmönen sieltä nyt lähti tulemaan. Canyon al 6.9 2016 malli, mielestäni tuo vanhempi malli jopa parempi kuin 2017vm?
Ei ole tosiaan paha hinta. Ei ole helppoa tehdä parempaa diiliä. Satula kannattaa aina vaihtaa. Ei noissa ikinä tule hyviä mukana. Hyviä satuloita ei edes ole olemassa kuin kourallinen.Pyörä taisi olla viimeinen kappale kun poistui tuolta sivuilta. Naisten mallia vielä löytyy: Canyon | Poistomyynti
mielestäni tuo 909 + kulut hinta ei todellakaan ole paha, samaan tilaukseen kun laitoin vielä polkimet ja kypärän. Tuota al sl 6.9 pyörää myyty ilmeisesti viime vuonna 1099€, -200€ alennus canyonista tuntuu ainakin äkkiseltään ihan hyvältä.
Voi olla että satula ja tanko menee vielä vaihtoon, kunhan nyt ensin pääsee testaamaan.
On. Ala tuosta lukea juttuja läpi: Saddle Width System / Sit Bone Measurements - SQlab GmbHOnko muuten heittää suositteluja hyväksi tiedettyihin satuloihin, tai neuvoa passelin valintaan? Oma ajo on lähinnä siirtymiä töihin/kauppaan/jne ja satunnaista maastoajoa, nykyinen satula ei tunnu soveltuvan kumpaankaan.
Tänähän oli eri näppärä. Kiitoksia.On. Aja tuosta lukea juttuja läpi: Saddle Width System / Sit Bone Measurements - SQlab GmbH
Vaikka onkin tuotteen valmistaja sivu, jossa näkyy sitä heidän filosofiaansa, niin se on hyvä filosofia. Se ei ole täydellinen mielestäni, mutta se on paras tietämäni.
Lyhyesti sanottuna: paino istuinluille ja niin kova satula kuin vain takamus tottuu. Huom. tottuu, ei siis tuntemus heti alussa. Takamus huutaa armoa parisen viikkoa ekan lenkin jälkeen alkaen, kunnes istuinluut sopeutuvat. Eli nokka alhaalla, istutaan ylhäällä -> paino ei tule välilihan alueelle, jossa on hermoja ja verisuonia, jotka johtavat sukukalleuksille. Ei liian kapeaa satulaa, koska sellainen kiilaa istuinluiden väliin pehmeään kudokseen tai istuinluut vähintään osuvat viistosti satulan (kaareville) reunoille (pieni pinta-ala, iso paine).
Nuo ovat kalliita satuloita, eikä muotoilu osu aina ihan jokaiselle, mutta tuo konsepti on loistava. Ei ahdista ajaa, jos löytää sopivan. 610 voisi olla sopiva, kun se on vähän pehmustetumpi kuin 611. Tosin sekin on kova, mutta siinä on reilusti pehmusteita. Se on vähän hakemista, kun pitäisi päästä kokeilemaan.
Onko muuten heittää suositteluja hyväksi tiedettyihin satuloihin, tai neuvoa passelin valintaan? Oma ajo on lähinnä siirtymiä töihin/kauppaan/jne ja satunnaista maastoajoa, nykyinen satula ei tunnu soveltuvan kumpaankaan.
http://www.brooksengland.com/en_euOnko muuten heittää suositteluja hyväksi tiedettyihin satuloihin, tai neuvoa passelin valintaan? Oma ajo on lähinnä siirtymiä töihin/kauppaan/jne ja satunnaista maastoajoa, nykyinen satula ei tunnu soveltuvan kumpaankaan.
@Urbanproof Tuosta 610:stä tuli mieleeni, että siitä varmaan active-malli olisi parempi. Siinä on ainakin varmuudella kapea nokka, jonka ei pitäisi ainakaan hangata reisiin. Perusmallista en ole varma, mutta ainakin siinä on typeriä saumoja nokassa. Kaikki tuollainen altistaa hankaukselle. 610:ssa pudotus takaa nokalle on aika hurja ja sen kulmat jyrkät. Siinäkin tuo activen keinuminen vähentää todennäköisyyttä, että ne kulmat painavat. Tosin jyrkkä pudotus... jos istuu pari milliä edempänä, niin silloinhan se ehkä mahdollistaa sen, että silloin ei ainakaan jalan takaosa osu siihen verrattuna loivempaan kulmaan. En osaa sanoa, näitä on hankala teoretisoida, mutta tuli vain mieleen, kun tuosta jyrkkyydestä ja sen painamisesta jotkut ovat valittaneet, mutta valitukset ovat vuosien takaa, jolloin tuo satula oli muotoilultaan erilainen. Joka tapauksessa tuo active pienentää myös istuinluille tulevaa voimaa, eli tavallaan pehmentää satulaa, koska satula liikkuu muutaman asteen lantion liikkeen mukana. Väittävät, että se olisi terveellistäkin, että se keinuminen vastaisi lantion liikettä kävellessä.Onko muuten heittää suositteluja hyväksi tiedettyihin satuloihin, tai neuvoa passelin valintaan? Oma ajo on lähinnä siirtymiä töihin/kauppaan/jne ja satunnaista maastoajoa, nykyinen satula ei tunnu soveltuvan kumpaankaan.
Universal Bike Mount - | Polar GlobalTähän asti ollut matkamittarina Polar M400 kun se nyt kuitenkin on muutenkin lenkillä päällä. Siitä on nyt talvella varsinkin hankala nopeuksia ja matkoja katsella.
Tarkoitus olisi siis hommata ihan oikea mittari.
Minkälaisia kokemuksia muilla on langaton vs langallinen? Kuinka usein joutuu esim paristoja vaihtamaan ja onko toimivuudessa eroja esim talvella?
Sigma BC 16.12 on nyt harkinnassa. Saisi samalla mittarilla hoidettua kesä- ja talvipyörän. Lisäksi tuohon saisi kadenssimittauksen.
XXL:stä kannattaa ainakin tarkkailla silloin tällöin jos pyöriä tulee tarjoukseen. Ainakin viime kesänä halvimmillaan sai 300-400 eurolla. Tuon hintaisissa sit on luultavasti paskat osat, mutta eiköhän sellasellakin pyörällä alkuun pääse jos ei tosiaan malta / pysty budjettia kasvattamaan.Kohtuullisen halpa pitäisi olla, saako esim. 300€-400€ hintaan perushyvää? Onko jotain merkkejä mitä välttää tai suosia? Mihin pyörässä kannattaa panostaa? Ihan kaikenlaista vinkkiä otetaan vastaan