Pyöräily

Kävikö kukaan GoExpossa? Vaikka olen jo monesti luvannut itselleni, että en enää mene mihinkään Helsingin messukeskuksen Expoon, niin taas tuli retkahdettua :grumpy:. Syynä retkahdukseen oli viime kesänä alkanut innostus maastofillarointiin ja toki kiinnosti nähdä mitä tuolla olisi tarjolla. No eipä juuri mitään.

Parilta valmistajalta läskiä, sähköläskiä, sähköä ja jotain city hipsteri fillareita ja näille sitten isot testiradat. Muutama XC ja täpäri Cubelta. Verkkokauppa.comilta myös fillaritarvikkeita ja olikohan Turturin sähköjä kans. Pearl Izumilta vähän kuteita ja joltain muulta muutama kypärä. Ortliebiltä sateenkestävää kamaa (samaa, mitä joka ikisillä messuilla). Kuivattua lihaa, naksuja ja muita ruokatuotteita. 1/3 tilasta GolfExpoa lomamatkakojuineen. Lätkä ja tenniskaukaloa sekä joku sänkyesittey? Kaiken kruunasi joka ikisiltä messuilta löytyvät Scandinavian Outdoorin myymälä, Varusteleka sekä lakunmyyjä. Intersport ja TV-shop / pölypussikauppias sentään puuttuivat tällä kertaa. Tyhjäähän tuolla tuntuu olevan joka vuosi vain enemmän ja enemmän.

Vuosia sitten messuilla oli sentään paljon alaan erikoistunutta fillari-, komponentti-, tarvike- ja lajivaatevalmistajaa esittelemässä tuotteitaan. Sama homma muillakin Expo alueilla / lajeilla / messuilla, kuin fillaripuolella. Nyt homma on kutistunut vain isojen kauppojen (mm. Scandinavian Outdoor) myyntitapahtumaksi ja homma alkaa muistuttaa yhä enemmän pelkkiä kylämarkkinoita. Sama homma syksyn Winter/DigiExpossa. Varsinkin Digi puolella säkkiätuolia säkkituolien perään, joissa jengi makaili nakuttamassa PS4 tai Xboxia. Eikö noita konsolipelejä voi vääntää missä muualla hyvänsä, varsinkin, kun siellä ei varmasti ollut mitään alfa tai aeta versioita tarjolla. Missä uudet innovaatiot ja tuotteet testattavaksi? Erilaiset ohjaimet ja VR härvelit? Kalliit erikoistuotteet, mitä ei joka putiikista löydy? Tämä sama siis pätee kaikkiin Expoihin.

Ilmeisesti tilavuokra ja henkilökunnan palkkaaminen on niin pirun kallista, että ei kannata. Tällä menolla voisi jo sanoa, että ovat kuoleita tapahtumia. Tämän vuoksi korpeaakin, että messut pienenevät pienenemistään, mutta hinnat nousevat vakaasti vuosi vuodelta. Ainoat kiinnostavat Expot ovat MP ja Vene, vaikka kumpaakaan ei löydy ja kumpaakaan en ole hankkimassa. Näissä on silti paljon enemmän mielenkiintoista tuotetta ja varustetta katseltavaksi, kuin niillä messuilla, mitkä olisivat omia harrastuksia lähellä.

Ja sori, että meni vähän OT. Fillarihommissa pitänee varmaan vierailla Fiskarsin messuilla:
Fiskars Village Bike Expo 2019 - 4.5.2019 10-18
 
Kävikö kukaan GoExpossa? Vaikka olen jo monesti luvannut itselleni, että en enää mene mihinkään Helsingin messukeskuksen Expoon, niin taas tuli retkahdettua :grumpy:. Syynä retkahdukseen oli viime kesänä alkanut innostus maastofillarointiin ja toki kiinnosti nähdä mitä tuolla olisi tarjolla. No eipä juuri mitään.

Parilta valmistajalta läskiä, sähköläskiä, sähköä ja jotain city hipsteri fillareita ja näille sitten isot testiradat. Muutama XC ja täpäri Cubelta. Verkkokauppa.comilta myös fillaritarvikkeita ja olikohan Turturin sähköjä kans. Pearl Izumilta vähän kuteita ja joltain muulta muutama kypärä. Ortliebiltä sateenkestävää kamaa (samaa, mitä joka ikisillä messuilla). Kuivattua lihaa, naksuja ja muita ruokatuotteita. 1/3 tilasta GolfExpoa lomamatkakojuineen. Lätkä ja tenniskaukaloa sekä joku sänkyesittey? Kaiken kruunasi joka ikisiltä messuilta löytyvät Scandinavian Outdoorin myymälä, Varusteleka sekä lakunmyyjä. Intersport ja TV-shop / pölypussikauppias sentään puuttuivat tällä kertaa. Tyhjäähän tuolla tuntuu olevan joka vuosi vain enemmän ja enemmän.

Vuosia sitten messuilla oli sentään paljon alaan erikoistunutta fillari-, komponentti-, tarvike- ja lajivaatevalmistajaa esittelemässä tuotteitaan. Sama homma muillakin Expo alueilla / lajeilla / messuilla, kuin fillaripuolella. Nyt homma on kutistunut vain isojen kauppojen (mm. Scandinavian Outdoor) myyntitapahtumaksi ja homma alkaa muistuttaa yhä enemmän pelkkiä kylämarkkinoita. Sama homma syksyn Winter/DigiExpossa. Varsinkin Digi puolella säkkiätuolia säkkituolien perään, joissa jengi makaili nakuttamassa PS4 tai Xboxia. Eikö noita konsolipelejä voi vääntää missä muualla hyvänsä, varsinkin, kun siellä ei varmasti ollut mitään alfa tai aeta versioita tarjolla. Missä uudet innovaatiot ja tuotteet testattavaksi? Erilaiset ohjaimet ja VR härvelit? Kalliit erikoistuotteet, mitä ei joka putiikista löydy? Tämä sama siis pätee kaikkiin Expoihin.

Ilmeisesti tilavuokra ja henkilökunnan palkkaaminen on niin pirun kallista, että ei kannata. Tällä menolla voisi jo sanoa, että ovat kuoleita tapahtumia. Tämän vuoksi korpeaakin, että messut pienenevät pienenemistään, mutta hinnat nousevat vakaasti vuosi vuodelta. Ainoat kiinnostavat Expot ovat MP ja Vene, vaikka kumpaakaan ei löydy ja kumpaakaan en ole hankkimassa. Näissä on silti paljon enemmän mielenkiintoista tuotetta ja varustetta katseltavaksi, kuin niillä messuilla, mitkä olisivat omia harrastuksia lähellä.

Ja sori, että meni vähän OT. Fillarihommissa pitänee varmaan vierailla Fiskarsin messuilla:
Fiskars Village Bike Expo 2019 - 4.5.2019 10-18
Kyllä tuli käytyä ja hyvin on kyllä kutistunut tarjonta ja esittelyt fillafipuolella,kamerapuolella sama suunta.
Kallis tuo myyntipaikka kuulemma on, eikä kiinnosta enään pienempiä kauppiaita.Suunta sama kuin aikoinaan skiexpolla, kutistuu ja kutistuu ennen loppua.
 
Aivan jäätävä pyöräkuume päällä, kun "pitäisi" päivittää kulkinetta työmatkaa varten (n. 7km suuntaansa) sekä satunnaista lenkkeilyä ja retkeilyä varten. Tarkoitus olisi huomenna mennä Cycle Centeriin kokeilemaan tuota Merida Silex 400, joka vaikuttaa omiin tarpeisiini ja kokemuspohjaan omasta mielestäni lähes täydelliseltä. Varasivat sieltä minulle yhden tuollaisen, vaikka sitä ei enää heidän sivuillaan olekaan. Tällä hetkellä käytössä on Meridan hybridipyörä ja aiempaa kokemusta on lähinnä maastopyöristä. Itselläni ei aiemmin ole droppitankoista pyörää ollut, mistä syystä itse ajattelen, että tuollainen vähän rennomman ajoasennon pyörä olisi alkuun ehkä hyvä.

Ajatuksia ja ehdotuksia myös muista pyöristä otetaan vastaan. Budjettina voisin pitää tuota noin 1200e, mutta toki siitä voi perustellusti hieman joustaa. Lähinnä oma pohdinta ja pyörien etsiminen on tällä hetkellä keskittynyt Graveleihin ja Cyclocrosseihin. Myös käytettyjä olen katsellut, mutta eipä ole mitään sopivaa siellä puolella tullut vastaan.
 
Aivan jäätävä pyöräkuume päällä, kun "pitäisi" päivittää kulkinetta työmatkaa varten (n. 7km suuntaansa) sekä satunnaista lenkkeilyä ja retkeilyä varten. Tarkoitus olisi huomenna mennä Cycle Centeriin kokeilemaan tuotaMerida Silex 400, joka vaikuttaa omiin tarpeisiini ja kokemuspohjaan omasta mielestäni lähes täydelliseltä. Varasivat sieltä minulle yhden tuollaisen, vaikka sitä ei enää heidän sivuillaan olekaan. Tällä hetkellä käytössä on Meridan hybridipyörä ja aiempaa kokemusta on lähinnä maastopyöristä. Itselläni ei aiemmin ole droppitankoista pyörää ollut, mistä syystä itse ajattelen, että tuollainen vähän rennomman ajoasennon pyörä olisi alkuun ehkä hyvä.

Ajatuksia ja ehdotuksia myös muista pyöristä otetaan vastaan. Budjettina voisin pitää tuota noin 1200e, mutta toki siitä voi perustellusti hieman joustaa. Lähinnä oma pohdinta ja pyörien etsiminen on tällä hetkellä keskittynyt Graveleihin ja Cyclocrosseihin. Myös käytettyjä olen katsellut, mutta eipä ole mitään sopivaa siellä puolella tullut vastaan.

Droppitankoinen pyörä on todella mukava kunhan siihen tottuu. Voi olla että ensimmäisillä kerroilla meno tuntuu vähän huteralta, koska asento on suureen osaan hybridejä verrattuna aika erilainen.

Jos ajaa paljon niin satula on myös tärkeä - voi kannattaa ottaa vanhasta pyörästä uuteen. Ei tule takalisto kipeäksi.

Varmaan tärkeää on myös miettiä mikä on runkomateriaali (teräs/alumiini/hiilikuitu). Jos aiot tehdä retkiä niin mielestäni hiilikuitu tippuu pois, koska siihen ei oikeen uskalla laittaa laukkuja kiinni.

Levyjarrut on varmaan nykyään ihan selvä valinta.
Osasarjaan kannattaa kiinnittää huomiota - Shimanon 105 olisi "huonoin" mitä tuon hintaluokan pyörässä olettaisi olevan.
Jos aikoo ajaa poluilla ja/tai isojen laukkujen kanssa retkiä, kannattaa myös katsoa että pieniä vaihteita on riittävästi. Jos takapakka on 11-23 niin voi tehdä tiukkaa jyrkässä mäessä. Edessä olisi mun mielestä hyvä olla 50/34 rattaat ja takana 11-34 niin vaihteet ei lopu mäissä kesken raskaan kuorman kanssa. Nämä ei kyllä sitten riitä maantie tykittelyihin, mutta kyllä noillakin kovaa pääsee.

Canyon voisi olla yksi vaihtoehto. Sieltä löytyy alumiinista Grailia, Inflite taitaa mennä tuon hintaluokan yli. Grail | Gravel Bikes| Road Bikes | CANYON (EN)
 
Cycle Centerissä käyty ja ei ollutkaan vielä Silex saapunut heille. Täytyy siis tehdä vielä yksi käynti tuolla ainakin tuo testaamassa, kun kuulemma huomenna pitäisi pyörä saapua. Tuli kuitenkin testattua nyt puhdas maantiepyörä Merida Scultura 4000 (Merida Scultura 4000 - Cycle Center Oy AB) ja tuo kyllä vakuutti sen verran tuohon hintaan, että ellei tuo Silex räjäytä pankkia kunnolla, niin taitaa tuo Scultura lähteä mukaan. Hybridin jätän itselleni pienempiä pyrähdyksiä varten sekä satunnaiseen retkeilyyn lastenkärry perässä. Hybridillä tulee lisäksi varmasti ajeltua vielä keväät ja syksyt hiekan ja kurakelien takia. Ainut asia mikä tuossa maantiepyörässä lähinnä itseäni mietityttää on levyjarrujen puute tuohon Silexiin verrattuna. Lisäksi ehkä mieluummin haluaisin vain yhden eturattaan, mutta hyvin tuo vaihtaminen tuntui tuossa Sculturassa toimivan. Etuna toki myös tuo 200e halvempi hinta Sculturan eduksi.
 
On kyllä houkuttelevan hintainen tuo Scultura. Tekis mieli ostaa, vaikka tarvetta ei olisikaan. Cyclocrossari palvelee oman maantielenkki tarpeen ihan riittävän hyvin.
 
Ite tuon SCULTURA 4000:n kotiutin viime syksynä ja erittäin tyytyväinen olen ollut.
Aika paljon pyörää saa tonnilla!
 
Sattui osumaan sopiva tarjous kohdalle, niin ostettiin 10v-pojalle Haibike 27,5 2.0 Seet Hardseven maasturi S-koon rungolla + SKS:n lokasuojat. En tiedä millainen paketti loppujen lopuksi on, mutta ulkonäkö on komea ja olen mieltänyt Haibiken aina kohtuullisen laadukkaaksi merkiksi. Suurin osa ajosta on koulumatkoja ja tavallista alaluokkalaisten kruisailua, eli mitään extreme-olosuhteita kestävää fillaria ei oltu edes etsimässä.

Vaikka tuossa mm. keula onkin joku Suntourin perusmallin hyppykeppi ja osasarjat muutenkin tasoa "välttävä", niin varmasti tämä on silti parempi kokonaisuus kuin mikään tavallinen 299€ markettimaasturi ja ainahan yksittäisiä osia voi päivittää paremmiksi jos tarvetta ilmenee. Pelkästään hydrauliset levyjarrut ovat niin huolettomat ja kätevät, että ei viitsinyt katsella halvempia versioita mekaanisilla jarruilla jne. Fillari oli myynnissä Kärkkäisellä ja siellä oli ilmeisesti käynyt joku hinnoitteluvirhe, kun hintalapussa luki 435€. Myyjä nikotteli kassalla vastaan, ettei tuotteessa oleva hintalappu pidä paikkaansa ja ettei heidän järjestelmänsä taivu siihen, mutta suostui sitten kuitenkin myymään ilmoitetulla hinnalla. Kärkkäisen nettisivuilla hinta on ollut koko ajan 549€.

Nyt pitäisi vielä etsiä jostakin takahaarukan kiinnikkeisiin sopiva seisontatuki ja joku fiksu lukko. Seisontatuen löytäminen saattaa tuottaa haasteita, kun jarrusatula on niin lähellä kiinnityskohtaa ja lisäksi haarukan muotoilu on hieman erikoinen. Haarukassa on kyllä kaksi kiinnitysreikää valmiina, mutta ei ole vielä näkynyt missään niihin soveltuvia varaosia.

Haibiken tuotesivu:
Haibike | We are ePerformance.

dKD9cY0.jpg


Edit.
Onko KSA40 joku yleinen standardi seisontatukien takahaarukka-kiinnitykselle? Sellaisella varustettuja tukia löytyy muutamia ja silmämääräisesti saattaisivat sopia. Lisäksi haarukassa olevat kiinnityspisteet ovat 40mm päässä toisistaan, joka sekin tukisi tuota mahdollisuutta.

Saatan kysellä tyhmiä, mutta ei ole aiemmin tarvinnut näitä selvitellä. :D

Edit2.
Näyttäähän noita tosiaan löytyvän. Tässä mm. yksi vaihtoehto ja tässä toinen.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaa olla aika paljon kolissut tuossa ennen kuin tuohon on päädytty. Omilla huudeilla on viime kesän jälkeen alettu laittamaan tasa-arvoinen risteys merkkejä
On noita ollut aiemminkin, mutta harvemmin noin selkeästi (ja tiukkapipoisesti) merkittynä. Tuosta huomaa senkin, että pyöräilijöiden keskinopeudet ovat nousseet kun tällaiset ovat ylipäätään tarpeen.

Olen myös huomannut, että kolmioita on laitettu jonkin verran lisää vaarapaikkoihin, mutta niiden käyttäminen on vähän kaksipiippuinen juttu, kun se saattaa antaa tietylle kulkijajoukolle harhakuvitelman, ettei väistämisvelvollisuutta olisi ilman kolmiota varustetussa vastaavassa paikassa.
 
Jos pitää vasemmalle kääntyä niin tuskin moni lähtee ympyrää kiertää :)

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Jos pitää vasemmalle kääntyä niin tuskin moni lähtee ympyrää kiertää :)

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
Niinpä. Tuskin siitä välitetään edes suoraan ajettaessa.

Kannattaa muuten poistaa tuo hölmö "sent from my potato..." -mainos sieltä Tapatalkin asetuksista.
 
Tilasin uudet kesänakit ja ensimmäistä kertaa maastopyörään 2,35:n tilalle 2,8:t. Ei mitään käsitystä miten toimivat Suomen maastossa vs 2,35 x 27,5". Kumit ovat "tubeless easy", jotka pitäisi kai vihdoinkin saada ammuttua paikoilleen ilman kompuraa ihan käsipumpulla.

Aiemmin oli puhetta nastojen tarpeellisuudesta ja ainakin pk-seudulla ne oli tarpeelliset about 3kk talvesta. Nopeasti niillä tottui ajamaan ja ei huomattavan paljon raskaammaksi tullut ajelu, kun käytin korkeita rengaspaineta.
 
Tilasin uudet kesänakit ja ensimmäistä kertaa maastopyörään 2,35:n tilalle 2,8:t. Ei mitään käsitystä miten toimivat Suomen maastossa vs 2,35 x 27,5". Kumit ovat "tubeless easy", jotka pitäisi kai vihdoinkin saada ammuttua paikoilleen ilman kompuraa ihan käsipumpulla.


Aiemmin oli puhetta nastojen tarpeellisuudesta ja ainakin pk-seudulla ne oli tarpeelliset about 3kk talvesta. Nopeasti niillä tottui ajamaan ja ei huomattavan paljon raskaammaksi tullut ajelu, kun käytin korkeita rengaspaineta.

Ilmeisesti runkoon mahtuu 2,8?
Mitenkäs vanneleveys? Mielellään vähintään 35mm saisi olla sisäleveys.
Tubeless easy ei nyt ihan tarkoita, että menee ilman kompuraa tai boosteria paikoilleen. Se on vain suunniteltu sisärenkaattomaksi ja pitää ilman paremmin. Jonkun pirun tiukan kaposen maantiekumin voi saada T-pumpulla paikoilleen, mutta + renkaissa ei toivoakaan.
3,0" tuuman kumeilla mennyt nyt vuoden päivät ja hyviä puolia itselle on se floatti eli ei uppoa niin herkästi pehmeeseen. Pitoa paljon enemmän, joten ylämäissä putkelta polkiessa ei niin tarkkaa.
Ja pehmentää ajoa jonkin verran isomman ilmatilavuuden johdosta.
 
Ilmeisesti runkoon mahtuu 2,8?
Mitenkäs vanneleveys? Mielellään vähintään 35mm saisi olla sisäleveys.
Tubeless easy ei nyt ihan tarkoita, että menee ilman kompuraa tai boosteria paikoilleen. Se on vain suunniteltu sisärenkaattomaksi ja pitää ilman paremmin. Jonkun pirun tiukan kaposen maantiekumin voi saada T-pumpulla paikoilleen, mutta + renkaissa ei toivoakaan.
3,0" tuuman kumeilla mennyt nyt vuoden päivät ja hyviä puolia itselle on se floatti eli ei uppoa niin herkästi pehmeeseen. Pitoa paljon enemmän, joten ylämäissä putkelta polkiessa ei niin tarkkaa.
Ja pehmentää ajoa jonkin verran isomman ilmatilavuuden johdosta.

Ei mitannut runkoa mutta mutulla mennään että mahtuisi. Vanteen sisäleveys 30mm ja Swalben taulukon mukaan pitäisi olla ihqn ok koko.
 
Minä kait sain suhteellisen vaivattomasti t-pumpulla 3.0" spessun purgatory ja ground control renkaat i45 vanteelle, jossa kierros gorillaa. Ilmat pysyneet 8kk ainakin sisällä vaikka vähä ensin tihkutti läpi ja takarengas vuosi venttiilistä. En tiiä meneekö toiste kun joskus pitää puhdistaa vanhat litkut mutta olin kyllä varautunut kuskaan työpaikalle ne paineilmalla nostaan jo ensiasennuksessa. Pumppu pyöräliikkeestä ostettu halvahko bbb jossa mittarissa muistaakseni max 130psi... Renkaat oli jollain uudemmalla (gripton?) seoksella.
 
2,35:t maastonakit olen saanut raivokkaalla minipiumpulla pumpattessa vanteilleen. 2,25:t nastat oli haastellista yksin jo kompurallakin. Saa nähdä pitääkö mennä huoltsikalle ampumaan vanteille.
 
Täällä on litkuhommissa 2,6" Maxxisit ja 2,6" Schwalben ISP:t asettuneet DT Swissin 30mm leveille kiekoille ongelmitta tuollaisella perus lattiapumpulla ilman ongelmia. Pari ekaa pumppausta vaan voimalla ja nopeasti. Presta-venttiileissä auttaa, kun ottaa sielun irti siksi aikaa että renkaan reunat tiivistyy vanteelle.

2,6" on kyllä tuntunut Suomen juurakko-kivikkopoluille mukavalle leveydelle, pitoa löytyy kivasti eikä ketteryys kärsi vielä yhtään. En kyllä toisaalta paljoa leveämmäksi laittaisi.
 
2019-03-31%2012.40.45.jpg


Silexiin se tuli sitten kuitenkin päädyttyä. Lähinnä ihan sillä perusteella, että tuolla ajokausi on varmasti helpompi aloittaa aikaisemmin keväällä ja jatkaa myöhemmälle syksyyn kuin puhtaalla maantiepyörällä.

Vihdoin myös sain hankittua tarvittavat lisävarusteet työmatkaa varten ja asennettua ne paikoilleen. Kerran oli pakko jo tuo matka kokeilla ilman lokasuojia ja oli kyllä melko kuraista touhua. :rofl:

Hirveä polte aloittaa työmatkapyöräily kunnolla, niin parasta on saada tiedote firmalta, että pukuhuone- ja pesutilat menevät kuukauden ajaksi remonttiin ja aukeavat toukokuun alussa.. :rage: Sitten kun vaan malttaisi ajaa tuon matkan rennosti ilman, että tulee kauhea hiki.
 
Vanha jäykkäperä meni kaupaksi ja nyt pitäisi alkaa uutta pyörää metsästämään. Omat ajot on aikalailla 50/50 maastossa ja tiellä/jalkakäytävillä. Alkanut vaan miettimään myös täysjousitetun pyörän ostoa, mutta toisaalta en tiedä onko siinä järkeä kun tulee ajeltua paljon muuallakin kun maastossa. Millainen täysijousitettu on ajaa tiellä ja jalkakäytävillä? Onhan niissäkin lukot olemassa, mutta mutta. Jäykkikselläkin maastossa pärjää pitkälle, lähinnä sillon alkaa joustoja kaipaaman kun tulee isompaa juurakkoa ja kivikkoa.
 
Vanha jäykkäperä meni kaupaksi ja nyt pitäisi alkaa uutta pyörää metsästämään. Omat ajot on aikalailla 50/50 maastossa ja tiellä/jalkakäytävillä. Alkanut vaan miettimään myös täysjousitetun pyörän ostoa, mutta toisaalta en tiedä onko siinä järkeä kun tulee ajeltua paljon muuallakin kun maastossa. Millainen täysijousitettu on ajaa tiellä ja jalkakäytävillä? Onhan niissäkin lukot olemassa, mutta mutta. Jäykkikselläkin maastossa pärjää pitkälle, lähinnä sillon alkaa joustoja kaipaaman kun tulee isompaa juurakkoa ja kivikkoa.

Itse tykkäsin enemmän jäykkäperästä muutenkin. Oli hetken Santa Cruz Bronson C, mutta myin pois koska tykkäsin enemmän ajella jäykkäperällä. Varmaan jos olisin parempikuntoinen ja nopeampi niin saisi tuosta täysjoustosta kaiken irti, mutta tuntui että teräsrunkoinen plussa on monipuolisempi ja kivempi minulle.


Tlläisellä päästellään nyt:
IMG_2025.jpeg
 
Vanha jäykkäperä meni kaupaksi ja nyt pitäisi alkaa uutta pyörää metsästämään. Omat ajot on aikalailla 50/50 maastossa ja tiellä/jalkakäytävillä. Alkanut vaan miettimään myös täysjousitetun pyörän ostoa, mutta toisaalta en tiedä onko siinä järkeä kun tulee ajeltua paljon muuallakin kun maastossa. Millainen täysijousitettu on ajaa tiellä ja jalkakäytävillä? Onhan niissäkin lukot olemassa, mutta mutta. Jäykkikselläkin maastossa pärjää pitkälle, lähinnä sillon alkaa joustoja kaipaaman kun tulee isompaa juurakkoa ja kivikkoa.
Minä ajan myös työmatkat täysjoustolla,vipua kääntämällä saa perän jäykemmäksi työmatkalla,pehmeätä kyytiä tarjoaa.

Jäykkäperä on huoltovapaampi,se kumpi on järkevämpää ostaa en osaa sanoa.Itse valitsin täysjouston kun ei selkä tykkää jäykkäperästä pidemmän päälle ja lenkit vain maastossa.
 
Vanha jäykkäperä meni kaupaksi ja nyt pitäisi alkaa uutta pyörää metsästämään. Omat ajot on aikalailla 50/50 maastossa ja tiellä/jalkakäytävillä. Alkanut vaan miettimään myös täysjousitetun pyörän ostoa, mutta toisaalta en tiedä onko siinä järkeä kun tulee ajeltua paljon muuallakin kun maastossa. Millainen täysijousitettu on ajaa tiellä ja jalkakäytävillä? Onhan niissäkin lukot olemassa, mutta mutta. Jäykkikselläkin maastossa pärjää pitkälle, lähinnä sillon alkaa joustoja kaipaaman kun tulee isompaa juurakkoa ja kivikkoa.

Juurakkoisessa maastossa ajaminen alkaa nopeasti tuntua ikävältä jäykkäperällä. Ainakin itse olen todennut vähänkään nopeampaan polkuajoon täysjouston melkein välttämättömäksi peliksi.

Nykyiset jousto-osat saa riittävän hyvin lukittua, että niiden takia ei tule ongelmia asfalttipinnoillakaan polkiessa. Omassa Mcleodissa on jopa 4 eri asentoa takaiskarissa ja toiseksi jäykin asento sopii hyvin kaupunkikruisailuun. Kanttarit vielä joustaa, mutta muuten on aika jäykän tuntuinen. Keulasta löytyy kolme pykälää, vaikka siihen harvemmin tarvii ylipäätään koskea, jollei tykkää seisaalteen polkea.

Painoa tietysti täysjoustosta tulee lisää ja erityisesti hintaa.
 
Kiitoksia vastauksista! Näinhän se on, että molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa. Juurikin nuissa täysijoustoissa nuo hinnat on melko korkeita, niin sekin pistää miettimään omaa käyttötarkoitusta.
 
Itse olen jäykkäperässä todennut yllättävän toimivaksi joustosatulan: Suntour SP12-NCX Spring Seatpost 30.9 x 400mm medium | Suspension Shop

Joku puristi saattaa nyrpistää nenää, mutta itellä tuo poistaa takajousituksen tarpeen. Ajan paljo nimenomaan juurakkoisia singleträkkejä ja ilman joustosatulaa tulee selkä kipeäksi. Tykkään paljon kun jäykkäperällä ajaminen on hauskempaa omilla reiteillä. Ainoa huono puoli on, että hissitolppaa ei ole tuon kanssa.
 
Oli aika hyvin pitänyt paineet talven aikana renkaissa. Huomenna pitäis ottaa kevään eka kevyt 10km ajelu.

On muuten taas taloyhtiön varastossa n-määrä pyöriä, joita ei ole ajettu vuosiin. Pitänee taas järkätä joku siivous tuonne, että mahtuu kulkemaan. En oikein ymmärrä miksi toiset vuokralaiset jättää ihan toimivia pyöriä muuton jälkeen tänne pölyttymään.
 
Itse olen jäykkäperässä todennut yllättävän toimivaksi joustosatulan: Suntour SP12-NCX Spring Seatpost 30.9 x 400mm medium | Suspension Shop

Joku puristi saattaa nyrpistää nenää, mutta itellä tuo poistaa takajousituksen tarpeen. Ajan paljo nimenomaan juurakkoisia singleträkkejä ja ilman joustosatulaa tulee selkä kipeäksi. Tykkään paljon kun jäykkäperällä ajaminen on hauskempaa omilla reiteillä. Ainoa huono puoli on, että hissitolppaa ei ole tuon kanssa.
Tosiaan, tuo varmaan auttaa jonkin verran kun tulee rytäkkää reiteillä :tup: Ei ole tullut itsellä moista penkkiä testattua.
 
Aika sileää/hidasta satulasta poljettavaa saa polku olla, että tuollaisesta jousitetusta tolpasta on hyötyä. Ei se kuitenkaan poista sitä, rengas pomppii miten sattuu esteiden yli.

Mulla nyt on vähän kuitenkin oma lehmä ojassa tuon lausunnon suhteen, kun pyöränä on täpäri ja tahti aina niin lujaa kun uskaltaa ikinä ajaa. :D Löytyy myös ihan hyvä jäykkäperä, mutta kymmenen kertaa kymmenestä lähden silti täpärillä poluille. Pitäisikin myydä jäykkis pois.

edit. Alkuperäiselle kysyjälle lähtisin ehdottamaan rohkeasti jotain modernilla geolla varustettua 130-150mm täysjoustoa, jos et ole aiemmin testannut ja rahat suinkin riittää. Jos ei natsaa, niin myy sitten pois ja jäykkäperä tilalle.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän se jäykkä vaadi kuin vähän aktiivisempaa ajoa. Perse ylös satulasta. Ruvennut taas täpärin kanssa laiskistumaan, kun ei välttämättä tarvi nostaa sitä persusta. Kun kerran hissitolppaa kokeilee, niin ei siitä halua luopua. Siinä mielessä joustotolppaa en edes kokeile. Mielummin luovun takajousesta kuin hissitolpasta.
Jäykkäperä plussa myös varteenotettava vaihtoehto. Iso rengas suodattaa vähän ja nopeilla renkailla esim. Rocket Ron rullaakin hienosti, tubeleksena tietenkin. Selkeästi halvempi ostaa, koska täpärit on sitten vähintään sen 2000€, jos hyvää haluaa ja iskarihuollot kalliita, ellei itsellä taito piisaa.
 
On muuten taas taloyhtiön varastossa n-määrä pyöriä, joita ei ole ajettu vuosiin. Pitänee taas järkätä joku siivous tuonne, että mahtuu kulkemaan. En oikein ymmärrä miksi toiset vuokralaiset jättää ihan toimivia pyöriä muuton jälkeen tänne pölyttymään.
En tiedä miksi kukaan tekisi niin toimivien pyörien kohdalla, mutta vanhojen romujen kohdalla tuo on etäisesti ymmärrettävää, kun niiden romuuttamisesta on tehty niin hankalaa, että varmaan moni jättää ne vaan jälkeensä olettaen että kyllä aika korjaa.

Käytännössä ainoa oikeaoppinen mahdollisuus lienee roudata pyörä jollakin konstilla jonnekin kilometrien päässä olevalle kaatopaikalle ja toivoa että se on auki ja että suvaitsevat ottaa romun vastaan ilman kovin suurta maksua.
 
Eihän se jäykkä vaadi kuin vähän aktiivisempaa ajoa. Perse ylös satulasta. Ruvennut taas täpärin kanssa laiskistumaan, kun ei välttämättä tarvi nostaa sitä persusta. Kun kerran hissitolppaa kokeilee, niin ei siitä halua luopua. Siinä mielessä joustotolppaa en edes kokeile. Mielummin luovun takajousesta kuin hissitolpasta.
Jäykkäperä plussa myös varteenotettava vaihtoehto. Iso rengas suodattaa vähän ja nopeilla renkailla esim. Rocket Ron rullaakin hienosti, tubeleksena tietenkin. Selkeästi halvempi ostaa, koska täpärit on sitten vähintään sen 2000€, jos hyvää haluaa ja iskarihuollot kalliita, ellei itsellä taito piisaa.

Siksihän täpärillä laiskistuu, kun satulassa istuminen säästää energiaa. Jäykkäperällä ei tarvii kun minuutti rullailla (ei edes tarvi polkea) jotain loivaa epätasaista polkua alas perse irti satulasta, niin alkaa jo reisissä polttelemaan mukavasti. Joskus olen saanut lenkin kovimmat sykelukemat vähän logiikan vastaisesti alamäessä, kun ei malta hellittää vauhtia.

Hissitolpasta samaa mieltä, paras varuste mitä maastopyörään saa.
 
^^ Niimpä. Aika korjaa. Meidän taloyhtiössä on tietyn ajan välein se pyörävarastojen tyhjennys, lippulaput ulko-ovissa ja saattoi tulla luukustakin että merkkaa pyöräsi tai viedään pois. Kiva ylimääräinen kustannus taloyhtiölle..

Mitä siihen pois viemiseen taas tulee niin täällä Seinäjoella esimerkiksi minulla on se vajaa 7km matkaa tuonne jäteasemalle. Onneksi on auto taloudessa ja peräkärryä jne saadaan tarvittaessa lainaan.
Mutta käsittääkseni Etappi ei siitä pyöränraadosta mitään veloittaisi kun hinnastossa "metallipakkausjäte tai muu metallijäte" tai "romuajoneuvot" kohdalla ei ole mitään maksua listattu.
Muovit sun muut ylimääräiset tilpehöörit toki pitänee repiä irti. Renkaista Etappi kyllä veloittaa mutta nehän nyt saa kiikuttaa ilmaiseksi johonkin Suomen Rengaskierrätyksen vastaanottopisteeseen vaikka matkan varrella.
 
Kiitti vinkistä, laitoin tilaukseen pari viestiä taaempana mainitun puhelintelineen: Bike Kit - Universal Fit

Tän vuoden eka kevyt fillarointilenkki tänään, vuoden vanhalla Canyon AL SL 7.0 alla. Canyon | GRAND CANYON | Grand Canyon AL SL 29 7.0 Hintaisekseen mainio peli, tuli suoraan tehtalta säädettynä ilman välikäsiä.

Pitkään ollut jäykkäperäinen 29" jossa renkaissa manimaaliset kuvioinnit katuajoon. (pari Nishiki Bigfootia X29 --> Canyon) Tykännyt tuon tyylisestä fillarista kun tuntuu ikäänkuin "fillareiden SUV" koska renkaissa ilma-alaa mukavuustekijänä. Rullaa hyvin jos vaikka Speed Kingit nappularenkaiden sijaan ja paineet 4bar. Ajoasento kohtuullinen, ei liian makaava. Omat lenkit kun on Hki keskuspuiston hiekkatietä tai pyörätietä kaupungin / rantojen alueella aika pitkälti.

Löytyy myös hiilikuiturunkoinen katupyörä (Merida) jossa suora tanko tällä hetkellä. Kahta droppitankoa kokeillut ja häränsarvea, jotenkin liiaksi tottunut maastopyörän tankoon niin tuntuu luontevimmalta. Jäänyt vähäiselle käytölle kun mieluummin Canyonilla rennommin ajelen. Pitäis varmaan laittaa myyntiin ettei jää koristeeksi.

Kilpapyörällä pitää aina sotkea vaahto suunpielissä ettei sinkulat pääse ohi, maasturilla voi ottaa rennommin. Kuntoilumielessä lähinnä peruskuntotason touhuja, ulkoillessa.
 
Aika sileää/hidasta satulasta poljettavaa saa polku olla, että tuollaisesta jousitetusta tolpasta on hyötyä. Ei se kuitenkaan poista sitä, rengas pomppii miten sattuu esteiden yli.
Rengas ei pompi miten sattuu esteiden yli kun kuski osaa ajaa ja joustaa sekä renkaassa on järkevät paineet eikä mitään 3bar. Jäykkäperä vaatii vaan kuskilta enemmän.

En kyllä noita 4 bar paineitakaan katukäytössä maastorenkaassa ymmärrä. Suurin osa kumeistahan on speksattukin sen alle eikä moisista kivikovista paineista ole mitään hyötyä. Päinvastoin kun renkaan jousto menetetään.
 
Rengas ei pompi miten sattuu esteiden yli kun kuski osaa ajaa ja joustaa sekä renkaassa on järkevät paineet eikä mitään 3bar. Jäykkäperä vaatii vaan kuskilta enemmän.

En kyllä noita 4 bar paineitakaan katukäytössä maastorenkaassa ymmärrä. Suurin osa kumeistahan on speksattukin sen alle eikä moisista kivikovista paineista ole mitään hyötyä. Päinvastoin kun renkaan jousto menetetään.

Kyllä muistaakseni oli nuo Speed kingit neljään baariin tai ainakin lähelle, nappularenkaat toki vähemmillä paineilla.

Meinaatko että auttaa rullaavuuteen jos painetta laskee? Ei tuo 4 baaria nyt vielä niin kova ole, maantiepyörissä 6-8 on sitte erijuttu.

Edit: Speed king 2 max paineet 65psi = 4.4bar
Enempi painetta, parempi rullaavuus:
Continental Speed King II RaceSport Rolling Resistance Review
 
Viimeksi muokattu:
Rengas ei pompi miten sattuu esteiden yli kun kuski osaa ajaa ja joustaa sekä renkaassa on järkevät paineet eikä mitään 3bar.

Entä kun juuret ja kivet isonee juuri sen verran että perän ryskytys on väistämätöntä? Ei tarvii olla kuin viisi senttiä korkea juuri polun poikki. Silloin tuskin istutaan satulassa jolloin jousitetusta tolpasta ei ole mitään hyötyä.
 
Sain jotenkin hartiat totaaliseen jumiin ekasta pyöräilystä. Täytyy varmaan katsoa asentoa paremmaksi.
 
Kyllä muistaakseni oli nuo Speed kingit neljään baariin tai ainakin lähelle, nappularenkaat toki vähemmillä paineilla.

Meinaatko että auttaa rullaavuuteen jos painetta laskee? Ei tuo 4 baaria nyt vielä niin kova ole, maantiepyörissä 6-8 on sitte erijuttu.

Edit: Speed king 2 max paineet 65psi = 4.4bar
Enempi painetta, parempi rullaavuus:
Continental Speed King II RaceSport Rolling Resistance Review

0,6w lisää vastusta, kun tiputetaan lähes neljäsosa paineista pois. Ja rummulla labrassa. Ajomukavuus taas nousee pirusti.
Siinä on enemmän sitä tunnetta mukana, kun vedetään pirun kovalla kumilla. Se tuntuu, että menee paremmin vaikka eroa ei oikeassa elämässä käytännössä ole.
Mulla on katuvehkeessä 4 baria edessä, 35mm g one speedissä. Siihen suhteutettuna sama paine maasturin renkaassa on posketon.
 
Sain jotenkin hartiat totaaliseen jumiin ekasta pyöräilystä. Täytyy varmaan katsoa asentoa paremmaksi.
Liian matala ajoasento, jolloin joudut nostamaan päätä ylöspäin?

Tai jos on pitkä aika viime ajota, niin voi korjaantua ihan vain ajamalla lisää, jolloin lihakset tottuvat. Siis jos esimerkiksi aikaisemmalla ajokaudella ei ole ongelmia ollut ja pyörän säädöissä ei ole muutoksia tapahtunut.
 
Liian matala ajoasento, jolloin joudut nostamaan päätä ylöspäin?

Tai jos on pitkä aika viime ajota, niin voi korjaantua ihan vain ajamalla lisää, jolloin lihakset tottuvat. Siis jos esimerkiksi aikaisemmalla ajokaudella ei ole ongelmia ollut ja pyörän säädöissä ei ole muutoksia tapahtunut.
Taitaa olla vähän noita molempia. Vielä korostui tuo jännitys, kun vastatuuleen tuli pyöräiltyä ja kauluksesta meni viima sisään.
Samall pyörällä toki menty monta vuotta, että kai tämä tästä lähtee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom