Jos haluat monikäyttöisen pyörän jonka voi varustella vähän mitä tahansa varten, ja jolla onnistuu sekä liikkuminen että treenaaminen, niin mun suositus on cyclocross tai gravel. Ajoasento on vähän agressiivisempi kuin hybridissä, ja droppitanko mahdollistaa asennon vaihtamisen lenkin aikana, mikä ainakin itselle on ihan ehdoton pidemmillä matkoilla.
Ainakin XXL:n nettisivuilla on tällä hetkellä tyrkyllä pari gravelia, nuo saa omaksi ihan kohtuullisella hinnalla tuon -20% alennuksen kanssa. Halvemmassa
GX Prossa on Shimanon Tiagra 2x10 osasarja ja kalliimmassa
GX LTD:ssä SRAMin 1x11. Molemmat osasarjat riittää varmasti aloittelevan harrastajan, ja vähän pidemmällekin ehtineen harrastajan käyttöön ihan hyvin, ja molemmissa on hiilikuituhaarukka mikä on mielestäni tärkeää ajomukavuuden kannalta.
1x11 on kai yleisesti parempana pidetty setuppi, en ole itse koskaan päässyt tuollaista ajamaan niin en sitten osaa sanoa onko sillä suurta väliä, mutta ainakin se on "nykyaikainen" eikä tarvitse vaihtaa kuin takavaihdetta ajossa ja yhden vaihtajan pitäminen asetuksissa riittää
Kalliimpaa pyörää puoltaa myös pienempi paino, se on vähän reilun kilon verran kevyempi M-koossa.
Jos olisi varaa maksaa erotus, niin itse valkkaisin tuon kalliimman 1x11 vaihteiston, keveyden ja paremman ulkonäön takia (toki subjektiivista).
Edit: Toki kannattaa käydä mahdollisuuksien puitteissa testaamassa noita liikkeessä että onko malli sopiva. Istuvuutta voi toki aina fiksailla stemmiä vaihtamalla jne, mutta ei ole kiva ruveta osanvaihtotalkoisiin uuden pyörän kanssa jos toinen malli sopii suoraan.