Pyöräily

Itsellä levisi kesällä Berliinissä takapakka ja vapaaratas parkkihalliin kun pyörä oli osissa auton perässä ja siinä kun sitä kasailin ilman räjäytyskuvaa (joo, sen voi kasata väärin jos ei osaa), niin vedin sinne jotain Motonetista ostettua laakerirasvaa mitä oli auton perässä. Toiminut hyvin kesästä asti, mitä nyt vapaalla on täysin äänetön. Ja juurikin DT Swissin vapaaratas kyseessä.

Juu, jotenkin vois kuvitella että orggis mömeli on aika ohutta kesäkelin metelistä päätellen, mutta ei tunnu talvella kestävän. Pitää varmaan tehä vähän testejä...
 
https://www.salomon.com/sites/default/files/products-images/900x900/toundra-pro-cswp__L40472700.jpg

Noilla Salomoneilla pärjää kylmässä kelissä. Nollakeleillä saattaa olla hieman hiostavat, mutta noissa ei kyllä kertaakaan ole kylmä vaivannut. Aluksi olivat nilkoista hieman turhan jäykät, mutta käytön myötä ovat muuttuneet sopivan jäykäksi. Ite käytän fättiksellä ajaessa ja lumikenkäillessä noita. Toki myös aivan poluilla kävellessäkin.

Eipä löytynyt kivijalkakaupoista salomonia. Tarttui mukaan XXL:stä nämä: Merrell Thermo Rogue 6″ GTX, miesten talvikengät - Harmaa - Miesten talvikengät | XXL
Ainakin työmatkalla pysyi varpaat lämpiminä.
 
Kyllä taas perse repeää näillä keleillä fillaroidessa. Muilta osin tilannetta voi yrittää parantaa vetämällä 10 kerrosta vaatetta päälle, mutta naama meinaa jäätyä väkisinkin ja mennen tullen pitää vetää hillitön vaateshow. Kommandopipolla voi vähän yrittää suojata naamaa, mutta sen kanssa silmälasit huurtuvat.

Hyviä vinkkejä tähän ongelmaan? Siis muita kuin "jätä fillari kotiin". :D
 
Kyllä taas perse repeää näillä keleillä fillaroidessa. Muilta osin tilannetta voi yrittää parantaa vetämällä 10 kerrosta vaatetta päälle, mutta naama meinaa jäätyä väkisinkin ja mennen tullen pitää vetää hillitön vaateshow. Kommandopipolla voi vähän yrittää suojata naamaa, mutta sen kanssa silmälasit huurtuvat.

Hyviä vinkkejä tähän ongelmaan? Siis muita kuin "jätä fillari kotiin". :D
Itse pyöräilin -20 ja kylmemmillä tämmösellä:

upload_2019-1-21_14-25-36.png


XXL:ssä oli aiemmin myynnis tuo, mutta näemmä poistunut.
Nyt siellä on näköjään myynnissä tuosta kommandoversio, joka kyllä voisi olla jopa parempi. Yllä olevalla meinaan oli vähän ongelmia sen kanssa että pysyi paikallaan.

upload_2019-1-21_14-27-38.png


Gore Wear M Windstopper Balaclava, kommandopipo - Pyöräilypäähineet | XXL

Kummallakin nenä hengittää melko vapaasti, ja suu myös ainakin hieman paremmin kuin vain kankaan läpi.
Eli mahdollisesti ei lasit huurunnu sitten kun lämpö ei kulje siellä kankaan sisässä silmiä kohti. En ainakaan muista että itsellä olisi huurtunut, kun toki piti lumisateilla jonkinlaiset lasit olla että näki jotain.
 
Kyllä taas perse repeää näillä keleillä fillaroidessa. Muilta osin tilannetta voi yrittää parantaa vetämällä 10 kerrosta vaatetta päälle, mutta naama meinaa jäätyä väkisinkin ja mennen tullen pitää vetää hillitön vaateshow. Kommandopipolla voi vähän yrittää suojata naamaa, mutta sen kanssa silmälasit huurtuvat.

Hyviä vinkkejä tähän ongelmaan? Siis muita kuin "jätä fillari kotiin". :D
Oletko kokeillut esim. laskettelussa käytettäviä suojalaseja? Tosin en ole varma mahtuvatko ne rillit sinne alle. Tänä talvena en ole pyöräillyt, mutta viime vuonna mentiin kommandopipo em. ajolasi -yhdistelmällä. On vielä komea sininen peililasi.
 
Itse ajelen pakkasilla aina tuosta n. -10 lähtien laskettelulasit päässä, helpottaa kummasti ajamista kun ei silmät jäädy päähän ajoviimasta ja silmälasit pysyy huurtumattomina.
 
Oletko kokeillut esim. laskettelussa käytettäviä suojalaseja? Tosin en ole varma mahtuvatko ne rillit sinne alle. Tänä talvena en ole pyöräillyt, mutta viime vuonna mentiin kommandopipo em. ajolasi -yhdistelmällä. On vielä komea sininen peililasi.

Komppaan laskettelulasien käyttöä. Rillit on ja laskettelulasit sen mukaiset. Laskettelulasit peräisin varmaan jostain yli kymmenen vuoden takaa ja malliltaan tosiaan rillipäille sopivat ja ymmärtääkseni sellaisina markkinoidut.
 
Laskettelulasien kanssa fillarointi on aika urpoa, mutta eipä tässä minnekään muotinäytökseen olla menossa, eikä taida parempaakaan ratkaisua olla, joten pitänee ottaa ne käyttöön. Onneksi näitä yli 15 asteen pakkasia ei kuitenkaan ole hirveän montaa päivää per talvi.

Itse pyöräilin -20 ja kylmemmillä tämmösellä:

upload_2019-1-21_14-25-36.png


XXL:ssä oli aiemmin myynnis tuo, mutta näemmä poistunut.
Nyt siellä on näköjään myynnissä tuosta kommandoversio, joka kyllä voisi olla jopa parempi. Yllä olevalla meinaan oli vähän ongelmia sen kanssa että pysyi paikallaan.

upload_2019-1-21_14-27-38.png


Gore Wear M Windstopper Balaclava, kommandopipo - Pyöräilypäähineet | XXL

Kummallakin nenä hengittää melko vapaasti, ja suu myös ainakin hieman paremmin kuin vain kankaan läpi.
Eli mahdollisesti ei lasit huurunnu sitten kun lämpö ei kulje siellä kankaan sisässä silmiä kohti. En ainakaan muista että itsellä olisi huurtunut, kun toki piti lumisateilla jonkinlaiset lasit olla että näki jotain.
Tuollainen pitääkin hakea testiin. Nykyään käytössä on siis tavallinen kommandopipo, joka huurruttaa rillit heti jos ei hengitä tarkoituksellisesti alaspäin ja/tai pysähtyy paikoilleen.

Edit.
Paitsi että eipä ollut yhtään kappaletta jäljellä paikallisessa XXL:ssä, eikä viitsisi sovittamatta ostaa.
 
Laskettelulasit on ihan ylivoimaiset kovilla pakkasilla. Peittää puoli päätä ja loput saa suojattua vaikka huivilla.

Jos joku sitä pitää urpon näköisenä, niin pitäkööt.

edit. Eikä huurru silmälasit, niin kuin huurtuisi jos naaman edessä on jokin kangas.

edit2. Jos käyttää silmälaseja, niin kannattaa tietysti ostaa OTG laskettelulasit, niin niissä on paikka silmälasien sangalle.
 
Paljainpäin tullut vedettyä tälläisillä pakkasilla niin tuntuma ollut melkein, kun syönyt liian paljon kylmää jäätelöä. Onneksi matka ollut lyhyt.
Paljainpäin siksi ettei hiukset kerää mieletöntä määrää staattista sähköä.

OT: Olen kuullut jutun paljaspäin ajaneesta moottoripyöräilijästä, jolta meni taju ajaen ojaan. Ajalta jolloin moottoripyörillä ajettiin talvellakin ja ei ollut kypäräpakkoa.
 
Onko tuossakin akun kiinnitys jollain tarranauhoilla, eikä siinä ole esim. ns. telakkaa akulle kuten ei ole omassa Magicshine 1600:aan? 3 h kestää akku omassa lampussa virta jos sen jakaa etu- ja takavalolle. Mukana tuli myös pienempi akku takavalolle, mutta myös haaroitinkappale. Sekä tietenkin kaukosäädin, wtf.

Tarranauhoilla Halo Omegassa tosiaan kiinnitys. Kunnollista testiä akkukestosta eri tehoilla en ole tehnyt. Haaroitinkappaletta ei Halon mukana tullut.

Sekä Halo että Magicshine molemmat näyttävät hyviltä, ainoa mikä epäilyttää on tuo tankoon kiinnitys... Kumpikin näyttäisi käyttävä kumilenkkejä ja sen nyt tietää kuinka hankalia ja vaurioherkkiä nuo on.

Halo Omegassa juuri tuollainen kumilenkki. Sen kestävyyttä ajan mittaan olen itsekin epäillyt enkä sen takia mielelläni turhaan irroitelle valaisinta tangosta. Olettaisin kuitenkin jostakin netistä löytyvän jotain saman tapaisia kumilenkkejä, jos ja kun joskus hajoaa..
 
Oliskos täällä kokemuksia, mitä öljyä kannataisi lyödä DT swissin vapaarattaaseen? Uudesta asti ollut haasteita kun elohopea painuu alle -20°C vapaarattaan kanssa ja nyt näyttäisi siltä että kunnon talvipyöräilykelit on tulossa...
Keski-euroopan keskusteluissa suosittelivat ihan auton vaihteistoöljyä, mutta siellä tuskin on pahemmin näitä -30°C kelejä... Vissiin sen verran helppo purkaa esille että voisihan sitä ensin testata ja siirtyä tarvittaessa notkeampaan tavaraan.

Jos tarkoitat tuota "star ratchet" vaparia, niin ite laitoin perus laakerirasvaa ja shimanon mineraalijarruöljyä n. 70/30 (öljyä enemmän) sekaisin ja tuuppasin sitä vapariin. Pelkkää laakerirasvaa käyttäen -5c pakkasessa ei pelannut enää vapaaratas, nyt toimi -16c.
 
Tunnottomuutta peniksessä uudella pyörällä/satulalla. Vinkkejä? Toki oon kattonut fit ammattilaisten ohjeita.

Vaihdoin satulaa leveämmäksi kun pyörän mukana tullut oli niin kapea ja teki kipeää niin pepulle kuin penikselle.


istumaluumittaus suositteli leveämpää (13 cm leveät). Nykyinen joku 14 cm leveä mtb satula ja toimi hyvin viimeisimpään pitkään lenkkiin asti.

Paitsi nyt kun otin kunnon aero asennon lonkan taivutus eteen niin paine lisääntyi penikselle ja nyt tuntuu että tuntoa lähti.

Seuraavaksi pistän 15.5 cm leveän jossa keskellä avattu reikämalli.vähentää toivottavasti painetta aeroasennossa. Maantiepyörä

Ulkomailla toki.
 
Tunnottomuutta peniksessä uudella pyörällä/satulalla. Vinkkejä? Toki oon kattonut fit ammattilaisten ohjeita.

Vaihdoin satulaa leveämmäksi kun pyörän mukana tullut oli niin kapea ja teki kipeää niin pepulle kuin penikselle.


istumaluumittaus suositteli leveämpää (13 cm leveät). Nykyinen joku 14 cm leveä mtb satula ja toimi hyvin viimeisimpään pitkään lenkkiin asti.

Paitsi nyt kun otin kunnon aero asennon lonkan taivutus eteen niin paine lisääntyi penikselle ja nyt tuntuu että tuntoa lähti.

Seuraavaksi pistän 15.5 cm leveän jossa keskellä avattu reikämalli.vähentää toivottavasti painetta aeroasennossa. Maantiepyörä

Ulkomailla toki.

Viime talvena ostin traineri (ulkona paikat ei puutuneet) käyttöön Shimanon Pro Stealth satulan, hyvin on toiminut.
 
Onko nokkaa varaa laskea alaspäin?

Eipä oikeastaan, ihan marginaalisesti jos sitäkään. Olen sillä jo leikkinyt ja saanut sen semmoiseen kohtaan ettei käsille tule liikaa painetta.

Satula on melkein suorassa, ihan hiukan eteenpäin kallistettuna. Nykyinen satula on keskeltä hieman matalampi kuin päädyistä (sivusuunnasta katsottuna).
 
Onko varret jäykät pyöräillessä? Katellu noita samoja jos tulis kovempaan tarjoukseen.

Eipä ne varret omasta mielestäni ainakaan haittaa pyöräilyä.
Nyt kovimmat pakkaset millä pyöräillyt on ollut -28 ja merinovillasukan kanssa on hyvin pysynyt varmaat lämpiminä.
 
Tunnottomuutta peniksessä uudella pyörällä/satulalla. Vinkkejä? Toki oon kattonut fit ammattilaisten ohjeita.

Vaihdoin satulaa leveämmäksi kun pyörän mukana tullut oli niin kapea ja teki kipeää niin pepulle kuin penikselle.


istumaluumittaus suositteli leveämpää (13 cm leveät). Nykyinen joku 14 cm leveä mtb satula ja toimi hyvin viimeisimpään pitkään lenkkiin asti.

Paitsi nyt kun otin kunnon aero asennon lonkan taivutus eteen niin paine lisääntyi penikselle ja nyt tuntuu että tuntoa lähti.

Seuraavaksi pistän 15.5 cm leveän jossa keskellä avattu reikämalli.vähentää toivottavasti painetta aeroasennossa. Maantiepyörä

Ulkomailla toki.

Itsellä käytössä tämmöinen penkki: Infinity Bike Seat – The bicycle seat that eliminates pain and discomfort
Eipä ole puutunut perse eikä penis.
 
Nykyinen satula on keskeltä hieman matalampi kuin päädyistä (sivusuunnasta katsottuna).
Onko sulla täysin tasaista satulaa olemassa? Mulla aeropyörässä (canyon aeroad) https://www.fizik.com/eu_en/arione-classic.html josta pitää nokkaa kevyesti laskea alaspäin vatupassitasosta, muuten munat puutuu alaotteelta ajaessa. Canyon ultimatessa mulla Fizik Antares K:Ium saddle joka on kuvailemasi kupera jossa käy just noin että alaotteelta kun ajaa niin nokka on muodosta johtuen liian ylhäällä ja munat puutuu. tossa videossa ne säätää kuperan satulan läheltä nokkaa vutupassiin just ton takia. Kokeilin noin antaresta säätää mutta ei mulla toiminut, aivan liian etukenossa.
Fizik Arione R1 Versus Evo Carbon Braided Road Saddle | Merlin Cycles tommostakin kokeilin ei ollut mulle , on vielä hyllyssä jos jotakuta kiinnostaa, virheetön kunto.
 
U-lukon lukkopesä päätti jäätyä kun fillari oli reilun tunnin ulkona lumisateessa (runkolukko aukesi ongelmitta).

Vartin verran yritin vaikka mitä, ja myös lämmitellä avainta sytkärillä (ei auttanut).

Lopulta muistin, että sivulaukussa on CRC-voiteluöljyä ja sen lisäämisen jälkeen pääsin vihdoinkin jatkamaan matkaa takaisin kotiin.

Eniten vitutti ihmiset jotka kulkivat ohi, koska näytin varmaan heidän silmissään että olisin varastamassa fillaria.
 
U-lukon lukkopesä päätti jäätyä kun fillari oli reilun tunnin ulkona lumisateessa (runkolukko aukesi ongelmitta).

Vartin verran yritin vaikka mitä, ja myös lämmitellä avainta sytkärillä (ei auttanut).

Lopulta muistin, että sivulaukussa on CRC-voiteluöljyä ja sen lisäämisen jälkeen pääsin vihdoinkin jatkamaan matkaa takaisin kotiin.

Eniten vitutti ihmiset jotka kulkivat ohi, koska näytin varmaan heidän silmissään että olisin varastamassa fillaria.

Mieleen tuli eräs tapahtuma pari vuotta sitten kesällä kun onnistuin katkaisemaan avaimen lukkoon paikallisen pizzerian edessä. Eikä tietenkään vara-avainta löydy mistään kotona.

Siinä sitten hikipäässä hinkkaan rautasahalla u-lukkoa katki keskellä kirkasta päivää ja eiköhän joku baariin menossa oleva britti tule naureskeleen että nyt on poika ihan väärät välineet tähän hommaan. Hyvin pitkän tovin jälkeen tulee jo tuttu pizzerian omistaja varovaisesti utelemaan että onkohan varmasti oma pyörä. :sori:

Ei soittanut kukaan kuitenkaan poliisille.
 
Olisiko jollain heittää jotain tärppiä tuolta XXL:n alesta(-20%)? Mitään varsinaista budjettia ei ole, mutta mitä halvemmalla pääsee sen parempi toki. Tai sanokaa ihan suoraan, jos tuolla ei ole mitään järkevää ostettavaa.

Polkupyörät ja potkulaudat laajasta valikoimasta | XXL

Olisi lumien sulettua tarkoitus alkaa harjoitella vähän vakavammin pyöräilyä. Viime kesä meni 3-vaihteisella markettipyörällä, suurin ongelma sen kanssa oli persauksen puutuminen ja luonnollisen ajoasennon hakeminen. Eli vähänkään pidempien matkojen pyöräily ei ollut kovin mielyttävää, vaikka kunnon puolesta olisi vielä saattanut jaksaakin. Pyöräily tapahtuu suurimmalta osin maantiellä asfaltilla ja osittain hiekkateillä, jos reitti sen vaatii. Olisi plussaa, jos pyörästä olisi mahdollista muokata pienimuotoinen retkipyörä tarvittaessa, kuntoilussa kuitenkin se pääpaino.
 
Olisi lumien sulettua tarkoitus alkaa harjoitella vähän vakavammin pyöräilyä. Viime kesä meni 3-vaihteisella markettipyörällä, suurin ongelma sen kanssa oli persauksen puutuminen ja luonnollisen ajoasennon hakeminen. Eli vähänkään pidempien matkojen pyöräily ei ollut kovin mielyttävää, vaikka kunnon puolesta olisi vielä saattanut jaksaakin. Pyöräily tapahtuu suurimmalta osin maantiellä asfaltilla ja osittain hiekkateillä, jos reitti sen vaatii. Olisi plussaa, jos pyörästä olisi mahdollista muokata pienimuotoinen retkipyörä tarvittaessa, kuntoilussa kuitenkin se pääpaino.

Jos haluat monikäyttöisen pyörän jonka voi varustella vähän mitä tahansa varten, ja jolla onnistuu sekä liikkuminen että treenaaminen, niin mun suositus on cyclocross tai gravel. Ajoasento on vähän agressiivisempi kuin hybridissä, ja droppitanko mahdollistaa asennon vaihtamisen lenkin aikana, mikä ainakin itselle on ihan ehdoton pidemmillä matkoilla.

Ainakin XXL:n nettisivuilla on tällä hetkellä tyrkyllä pari gravelia, nuo saa omaksi ihan kohtuullisella hinnalla tuon -20% alennuksen kanssa. Halvemmassa GX Prossa on Shimanon Tiagra 2x10 osasarja ja kalliimmassa GX LTD:ssä SRAMin 1x11. Molemmat osasarjat riittää varmasti aloittelevan harrastajan, ja vähän pidemmällekin ehtineen harrastajan käyttöön ihan hyvin, ja molemmissa on hiilikuituhaarukka mikä on mielestäni tärkeää ajomukavuuden kannalta.

1x11 on kai yleisesti parempana pidetty setuppi, en ole itse koskaan päässyt tuollaista ajamaan niin en sitten osaa sanoa onko sillä suurta väliä, mutta ainakin se on "nykyaikainen" eikä tarvitse vaihtaa kuin takavaihdetta ajossa ja yhden vaihtajan pitäminen asetuksissa riittää :D Kalliimpaa pyörää puoltaa myös pienempi paino, se on vähän reilun kilon verran kevyempi M-koossa.

Jos olisi varaa maksaa erotus, niin itse valkkaisin tuon kalliimman 1x11 vaihteiston, keveyden ja paremman ulkonäön takia (toki subjektiivista).

Edit: Toki kannattaa käydä mahdollisuuksien puitteissa testaamassa noita liikkeessä että onko malli sopiva. Istuvuutta voi toki aina fiksailla stemmiä vaihtamalla jne, mutta ei ole kiva ruveta osanvaihtotalkoisiin uuden pyörän kanssa jos toinen malli sopii suoraan.
 
Itsellä on maastofillarissa 1x11 ja maastossa se toimii hyvin. Cyclossa taas 2x10 ja tulee kyllä maantiellä ajellessa vaihdettua vaihteita aika tiuhaan, että saa sen optimaalisen rullausvauhdin päälle. Tästä syystä ajatellut että 2x-systeemi toimii paremmin maantie/tasasessa ajossa.
Tähän disclaimerina että en ole 1x11 ajellut maantiellä koskaan.
 
1x11 setupissa maantiellä häiritsee ainakin itsellä liian suuret hypyt vaihteiden välillä kun pyöritetään pitkään tasaisesti. 11-28 pakalla 2x10 setupillakin häiritsi. Nykyinen 2x11 11-28 pakassa ne hypyt on riittävän pieniä. Maastossa asia ei häiritse ja siellä mulla on 1x11 setupit.
 
Jos haluat monikäyttöisen pyörän jonka voi varustella vähän mitä tahansa varten, ja jolla onnistuu sekä liikkuminen että treenaaminen, niin mun suositus on cyclocross tai gravel. Ajoasento on vähän agressiivisempi kuin hybridissä, ja droppitanko mahdollistaa asennon vaihtamisen lenkin aikana, mikä ainakin itselle on ihan ehdoton pidemmillä matkoilla.

Ainakin XXL:n nettisivuilla on tällä hetkellä tyrkyllä pari gravelia, nuo saa omaksi ihan kohtuullisella hinnalla tuon -20% alennuksen kanssa. Halvemmassa GX Prossa on Shimanon Tiagra 2x10 osasarja ja kalliimmassa GX LTD:ssä SRAMin 1x11. Molemmat osasarjat riittää varmasti aloittelevan harrastajan, ja vähän pidemmällekin ehtineen harrastajan käyttöön ihan hyvin, ja molemmissa on hiilikuituhaarukka mikä on mielestäni tärkeää ajomukavuuden kannalta.

1x11 on kai yleisesti parempana pidetty setuppi, en ole itse koskaan päässyt tuollaista ajamaan niin en sitten osaa sanoa onko sillä suurta väliä, mutta ainakin se on "nykyaikainen" eikä tarvitse vaihtaa kuin takavaihdetta ajossa ja yhden vaihtajan pitäminen asetuksissa riittää :D Kalliimpaa pyörää puoltaa myös pienempi paino, se on vähän reilun kilon verran kevyempi M-koossa.

Jos olisi varaa maksaa erotus, niin itse valkkaisin tuon kalliimman 1x11 vaihteiston, keveyden ja paremman ulkonäön takia (toki subjektiivista).

Edit: Toki kannattaa käydä mahdollisuuksien puitteissa testaamassa noita liikkeessä että onko malli sopiva. Istuvuutta voi toki aina fiksailla stemmiä vaihtamalla jne, mutta ei ole kiva ruveta osanvaihtotalkoisiin uuden pyörän kanssa jos toinen malli sopii suoraan.
Kiitoksia!

Tuo GX LTD vaikuttaisi oikein hyvältä, 1x11 vaihteisto puoltaisi ainakin helpomman huollettavuuden takia. Tuo M-koko varmasti minulle sopivin? Olen ~184cm pitkä.

Ilmeisesti tuohon pitäisi ainakin hankkia polkimet, onko ehdottaa jotain(ja mistä ehkä tilata ne)? Ainut järkevä vaihtoehto tuolla XXL:ssä on kai tuo Shimano PD-GR500?

Onko mitä muuta mitä pitäisi ehkä vielä ottaa huomioon noiden pyörävarusteiden suhteen, onko jotain mitä olisi hyvä vielä hankkia? Jonkinlaiset lokasuojat?

Bilteman U-lukko oli ilmeisesti ihan kelpo peli? Ainakin joku joskus sitä täällä suositteli.

E: Tuli nyt tehtyä se tilaus, kai nuo ihan asiansa ajavat. :btooth:

Sieppaa.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoituksena hankkia uusi pyörä vanhan* rikkoutuneen tilalle. Merkkejä on satoja, mutta mitä näissä kannattaa huomioida? Tunnuttaa että kaikki käyttää Shimanon osia joten ero on ainoastaan rungossa.

Koska muut osat ovat aina vaihdettavissa kannattaa varmaankin panostaa runkoon?

Näitä pyöriä nyt katsellut. Onko joku selkeästi parempi kuin toinen?

Trek X-Caliber 7 29
Cube Aim red´n´orange | Hardtail 27.5" Shop
Radon ZR Team 6.0 | Hardtail 27.5" Shop
Grand Canyon AL 3.0 - Aluminium Mountain Bike | CANYON

*1998 ostettu
 
Tarkoituksena hankkia uusi pyörä vanhan* rikkoutuneen tilalle. Merkkejä on satoja, mutta mitä näissä kannattaa huomioida? Tunnuttaa että kaikki käyttää Shimanon osia joten ero on ainoastaan rungossa.

Koska muut osat ovat aina vaihdettavissa kannattaa varmaankin panostaa runkoon?

Näitä pyöriä nyt katsellut. Onko joku selkeästi parempi kuin toinen?

Trek X-Caliber 7 29
Cube Aim red´n´orange | Hardtail 27.5" Shop
Radon ZR Team 6.0 | Hardtail 27.5" Shop
Grand Canyon AL 3.0 - Aluminium Mountain Bike | CANYON

*1998 ostettu

Keula on kallein yksittäinen osa, joten kannattaa katsoa sellainen että sillä pärjää. Alemmasta hintaluokasta joku rockshoxin ilmakeula alkaa olla jo toimiva. Canyonilta otat tuosta pykälää paremman mallin niin löytyy.

Et tosin maininnu missä pyörällä ajat, mutta jos polkuja on tarkoitus kierrellä nii ei ihan halvinta jousikeulaa alle. Omassa ensimmäisessä pyörässä oli suntourin jousikeula ja se aiheutti jo vaaratilanteitakin.
 
Tarkoituksena hankkia uusi pyörä vanhan* rikkoutuneen tilalle. Merkkejä on satoja, mutta mitä näissä kannattaa huomioida? Tunnuttaa että kaikki käyttää Shimanon osia joten ero on ainoastaan rungossa.

Koska muut osat ovat aina vaihdettavissa kannattaa varmaankin panostaa runkoon?

Näitä pyöriä nyt katsellut. Onko joku selkeästi parempi kuin toinen?

Trek X-Caliber 7 29
Cube Aim red´n´orange | Hardtail 27.5" Shop
Radon ZR Team 6.0 | Hardtail 27.5" Shop
Grand Canyon AL 3.0 - Aluminium Mountain Bike | CANYON

*1998 ostettu

Allekirjoitan samat mitä Nippa_ tuossa yläpuolella sanoi. Canyonin GC AL 4.0:n jos riittää rahat, niin hinta/laatusuhde on aika hyvä.

Aika lailla vastaavan tasoisella itse aloitin harrastuksen, ja nyt onkin sitten alle 2 vuotta myöhemmin 2500e täpäri alla, kun laji imaisi sisäänsä :D
 
Päätin jättää Meridan cyclon alkuperäiset kiekot talvirengakäyttöön ja hankkia uudet ja kevyemmät kesärenkaita varten. Mistä ne kannattaisi tilata ja onko jotain huomioitavaa koon lisäksi?
 
Onko kellään kokemuksia Lidlin harjoitustelineestä?

Crivit Harjoitusteline sisätiloihin

Pisti silmään kauppareissulla ja ainakaan hinta ei ole paha. Joo ulkona pitäisi polkea jne ja niin tulenkin polkemaan mutta omalla kohdalla pyöräilystä on ollut 10-vuotta taukoa ennen kuin viime vuonna aloin satunnaisesti kulkemaan työmatkaa pyörällä (n. 10km suuntaan). Vai tappaako tuolla viimeisenkin innostuksen?
 
Onko kellään kokemuksia Lidlin harjoitustelineestä?

Crivit Harjoitusteline sisätiloihin

Pisti silmään kauppareissulla ja ainakaan hinta ei ole paha. Joo ulkona pitäisi polkea jne ja niin tulenkin polkemaan mutta omalla kohdalla pyöräilystä on ollut 10-vuotta taukoa ennen kuin viime vuonna aloin satunnaisesti kulkemaan työmatkaa pyörällä (n. 10km suuntaan). Vai tappaako tuolla viimeisenkin innostuksen?

Ei lidlin, mutta identtinen kampe ollut nyt lainassa jonkin aikaa.
Aivan järkyttävän tylsää puuhaa. Paree keksiä sitten vaikka joku leffa katsottavaksi tai muuten ei tule mitään.
Jonkin verran ääntä kamppeesta tulee, mutta ihan ok.
Mitään ylämäkitreenejä tolla ei sitten tehdä, koska vastus ei riitä.
Tarttet sitten mielellään myös sen sinisen traineri renkaan, joka on kestävämpi ja hiljaisempi.
Summa summarum, jonkinlaista omistautumista vaatii tämäkin, koska maisema ei vaihdu.
Mutta, jos vaihtoehto on mennä luisteleen henkensä kaupalla pihalle niin eiköhän tämä voita.
 
Tarkoituksena hankkia uusi pyörä vanhan* rikkoutuneen tilalle. Merkkejä on satoja, mutta mitä näissä kannattaa huomioida? Tunnuttaa että kaikki käyttää Shimanon osia joten ero on ainoastaan rungossa.

Koska muut osat ovat aina vaihdettavissa kannattaa varmaankin panostaa runkoon?

Näitä pyöriä nyt katsellut. Onko joku selkeästi parempi kuin toinen?

Trek X-Caliber 7 29
Cube Aim red´n´orange | Hardtail 27.5" Shop
Radon ZR Team 6.0 | Hardtail 27.5" Shop
Grand Canyon AL 3.0 - Aluminium Mountain Bike | CANYON

*1998 ostettu
Shimanoltakin löytyy vähän eritasoista osaa, että se merkki ei aina ole takuu hyvästä. Cuben tiputtaisin noista ainakin pois. Niin kuin sanottu, Canyonilla on hinta-laatusuhde kohdillaan ja samaa voi varmaan sanoa Radonista, tosin en kyllä tuotakaan team 6 ottaisi. Trekkiä sulla on ehkä mahdollisuus päästä testaamaan paikkakuntasi pyöräliikkeessä, mikäli sellainen löytyy ja uskon, että hinnastakin saat kymppejä pois.

Ostin viime kesänä/syksynä X-Caliber 8 ja sain myymälässä tingattua hinnasta pois satkun. Trekeissä tunnetusti ilmaa jonkin verran hinnoissa. Kattelin sillon just Canyonia ja Radonia saksasta, mutta päädyin kuitenkin tuohon valintaan lähinnä sen takia, että pääsin testaamaan pyörää. Tähän asti ollut kyllä tyytyväinen, eikä moitittavaa ole.
Foorumeiltahan löytyy trekeistä niin hyvää kuin pahaakin sanottavaa. Tärkeintä taitaa olla kuitenkin se, että miltä pyörä sinusta tuntuu.
 
Noniin. Kiitoksia kaikille kommentoijille. Tuli tilattua Grand Canyon AL 4.0 sitten lopulta.

Yksi asia on kuitenkin vielä hieman epäselvä. Suositeltiin ostamaan varalle vaihtajan korvike. Näitä ei kuitenkaan Canyonilta itseltään saa vasta kuin elokuussa. Myydäänkö näitä muissa kaupoissa tai valmistaako muut yhteensopivia? Ainakin eri malleja tuntuu olevan kymmeniä, mutta en ole yhteensopivaa vielä jostain syystä nähnyt.

Replace your derailleur hanger I Canyon Derailleur Hanger Finder
 
Noniin. Kiitoksia kaikille kommentoijille. Tuli tilattua Grand Canyon AL 4.0 sitten lopulta.

Yksi asia on kuitenkin vielä hieman epäselvä. Suositeltiin ostamaan varalle vaihtajan korvike. Näitä ei kuitenkaan Canyonilta itseltään saa vasta kuin elokuussa. Myydäänkö näitä muissa kaupoissa tai valmistaako muut yhteensopivia? Ainakin eri malleja tuntuu olevan kymmeniä, mutta en ole yhteensopivaa vielä jostain syystä nähnyt.

Replace your derailleur hanger I Canyon Derailleur Hanger Finder
Hyvä että suositeltiin, mulle ei suositeltu XXL:ssä kun 10/2018 ostin GX Pron. Viikko sitten hajos korvake töyssyssä ja XXL myy ei-oota, varastopäälikön piti soittaa eilen mutta eipä mitään kuulunut. :( pitää varmaan käydä paikanpäällä tänään että pääsee taas pyörän selkään.
 
Yksi asia on kuitenkin vielä hieman epäselvä. Suositeltiin ostamaan varalle vaihtajan korvike. Näitä ei kuitenkaan Canyonilta itseltään saa vasta kuin elokuussa. Myydäänkö näitä muissa kaupoissa tai valmistaako muut yhteensopivia? Ainakin eri malleja tuntuu olevan kymmeniä, mutta en ole yhteensopivaa vielä jostain syystä nähnyt.
Nuo korvakkeet taitavat olla aika malli spesifiä, koska rungot ovat eri kokoisia ja muotoisia. Omaan Exceediin tilasin heti yhden 36:n ja parin reissun jälkeen meni jo vaihtoon. Perä ei noussut tukin yli, mutta mies kyllä sarvien yli :) Onneksi oli varastossa ja tilasin heti pari lisää. Kannattaa kysellä suomalaisilta fillarikaupoilta myös, jotkut ovat saattaneet ottaa muutaman varastoon.

Korvakkeen oikomiseen on kyllä työkalukin, mutten omista tai ole sitä käyttänyt. Oma vääntynyt voisi tulla tuolla kuntoon, koska vääntyi vain pari milliä. GX Eagle 12 pakka on kyllä ronkeli millinkin taipumille.



Kärcher Mobile Outdoor Cleaner OC 3 Bike -matalapainepesuri 99,90 € aika hyvässä alennuksessa verkkokauppa.comissa. Hintaa olisi nyt satanen ja halvemmalla ei taida saada mistään.

Ostin syksyllä tämän VK:sta. Pari kertaa käyttänyt ja on mainio peli. Voittaa kyllä aiemman puutarhamyrkytyspäinesäiliö setin :)
 
Ostin syksyllä tämän VK:sta. Pari kertaa käyttänyt ja on mainio peli. Voittaa kyllä aiemman puutarhamyrkytyspäinesäiliö setin :)
Kyllästyin tuollaisella painesäiliöllä pesemiseen, joten pistin Kärcherin tilaukseen. :tup:
 
Noniin. Kiitoksia kaikille kommentoijille. Tuli tilattua Grand Canyon AL 4.0 sitten lopulta.

Yksi asia on kuitenkin vielä hieman epäselvä. Suositeltiin ostamaan varalle vaihtajan korvike. Näitä ei kuitenkaan Canyonilta itseltään saa vasta kuin elokuussa. Myydäänkö näitä muissa kaupoissa tai valmistaako muut yhteensopivia? Ainakin eri malleja tuntuu olevan kymmeniä, mutta en ole yhteensopivaa vielä jostain syystä nähnyt.

Replace your derailleur hanger I Canyon Derailleur Hanger Finder

Hanger 517 | DerailleurHanger.com

Siitä. Lisätiedoissa listataan myös pyörät joissa sama korvake.
Huomaa, että grand canyon al hakuna antaa erilaisen korvakkeen.
Canyonin omat sivut antavat grand canyon Al 4.0 haulla mallin Yellowstone al29 korvakkeen.
Sitä en tiedä kumpi on oikein, koska en kyseistä pyörää omista.
 
Olen vähän mietiskellyt, josko päivittäisi vuoden 2012 Kona Dew Plus uudempaan menopeliin.
Mitään moitittavaa ei nykyisessä ole, mutta olettaen 6 vuodessa jonkinlaista kehitystä osissa yms on tapahtunut.

Tämän vuoden mallin Kona Dew Plus yhtenä vaihtoehtona käynyt mielessä.
Mites noiden vaihteiden kanssa? Nykyisessä Altusta ja Deorea, tuossa tämän vuoden mallissa Altus ja Acera.
Voiko 6 vuoden takaisia osia vertailla tämänpäivän osiin vai onko olettamus, että uudemmat ovat parempia kuitenkin?

Muita varteenotettavia hybridejä, ehdotuksia?

Lisäksi ajattelin, että kävisin kokeilemassa jossain kivijalkaliikkeessä tuota Gravel-bike konseptia.

Hydrauliset levyjarrut ja about 1000e max budjetti tällä hetkellä spekseinä.
Tuo uudempi Kona menisi heittämällä tuohon, Gravel-bikeistä ei tahdo löytyä tuohon hintaluokkaan hydraulisia levyjarruja.

Käyttö on lähinnä työmatka-ajoa ~9km/suunta miltei ympäri vuoden.
Hiekka / asfaltti alustana.

Palaillaampa tähän vajaan vuoden takaiseen postaukseen. Viime kesänä ei tullut uutta fillaria hommattua :)
Talvipyöräily on jäänyt täysin väliin tältä vuodelta. Kevätauringon pikkuhiljaa sulattaessa etelässä lumikinoksia, on alkanut tuo pyöräilykauden lähestyminen herättelemään uudelleen ideaa pyöränvaihdosta.

Gravel tuntuu tällä hetkellä houkuttelevimmalta vaihtoehdolta.
Vaihteiden määrästä, osasarjoista jne. ei hirveän tarkkaa speksiä ole vielä ehtinyt syntyä.
Edelleen nuo hydraulliset levarit pitäisi löytyä.
Tarkkaa budjettia en ole nyt miettinyt. Ehkä joku 1700€ on se kipuraja, lähempänä 1500€ voisi pysyä.
Pari nopeasti bongattua (toki laajalla hintahaitarilla):
TREK CHECKPOINT ALR 4 TIAGRA GRAVEL
White GX LTD Apex 1x11 18, unisex gravel-pyörä - Valkoinen - Cyclocross | XXL

Toki näitä nyt varmasti alkaa useammalta valmistajalta jo löytyä näillä ”ehdoilla”?
Kokemuksia techiläisillä hyväksi havaituista gravel-pyöristä ja kaupoista pk-seudulla?
Ensisijaisen tärkeä itselleni on päästä testaamaan pyörää ennen ostopäätöstä.
 
Palaillaampa tähän vajaan vuoden takaiseen postaukseen. Viime kesänä ei tullut uutta fillaria hommattua :)
Talvipyöräily on jäänyt täysin väliin tältä vuodelta. Kevätauringon pikkuhiljaa sulattaessa etelässä lumikinoksia, on alkanut tuo pyöräilykauden lähestyminen herättelemään uudelleen ideaa pyöränvaihdosta.

Gravel tuntuu tällä hetkellä houkuttelevimmalta vaihtoehdolta.
Vaihteiden määrästä, osasarjoista jne. ei hirveän tarkkaa speksiä ole vielä ehtinyt syntyä.
Edelleen nuo hydraulliset levarit pitäisi löytyä.
Tarkkaa budjettia en ole nyt miettinyt. Ehkä joku 1700€ on se kipuraja, lähempänä 1500€ voisi pysyä.
Pari nopeasti bongattua (toki laajalla hintahaitarilla):
TREK CHECKPOINT ALR 4 TIAGRA GRAVEL
White GX LTD Apex 1x11 18, unisex gravel-pyörä - Valkoinen - Cyclocross | XXL

Toki näitä nyt varmasti alkaa useammalta valmistajalta jo löytyä näillä ”ehdoilla”?
Kokemuksia techiläisillä hyväksi havaituista gravel-pyöristä ja kaupoista pk-seudulla?
Ensisijaisen tärkeä itselleni on päästä testaamaan pyörää ennen ostopäätöstä.

Vastataan lainauksella, hieman kieli poskessa.

Miksi ihmeessä päivittäisit, onko vanha rikki tai loppuun ajettu? Oleellisesti nuo on identtisiä menopelejä, kuudessaseitsemässä vuodessa ei ole paljoa tapahtunut teknistä kehitystä.

Sitten hieman vakavammin. Rungoissa ei tosiaan ole tapahtunut mitään oikeasti merkittävää kehitystä, tai kiekoissa. Nyt toki näyttäisi noita kippurasarville olevia hydraulisia jarruja olevan oikeasti kattava valikoima. Siis, jos haluaa kippurasarvien mahdollistamat monipuoliset ajoasennot, niin sitten vaan ostoksille.

Tärkeintä on löytää oikean kokoinen pyörä halutulle ajoasennolle, koska se ajoasento pitää saada oikeanlaiseksi (itse tuli aikanaan ostettua aavistuksen ehkä liian pieni pyörä, eikä sitä osia vaihtamalla saa millään oikein vastaamaan isompaa, tulee todella sporttinen kulkine kun tanko jää väkisin alemmas).

Ensimmäisen linkin pyörä tuntuu todella hintavalta huomioiden, että siinä on vain Tiagran osat, jälkimmäinen pyörä tuntuu hinta-laatusuhteeltaan järkevämmältä (1200 eurolla saa näköjään näin 2019 vuonna täysjäykän kymmenkiloisen pyörän hydraulisilla levyillä, hieman yli vuosikymmen sitten tasan tonnilla sai kymmenkiloisen täysjäykän hydraulisilla levyjarruilla – erona toki nykyaikaan on nuo kippurasarvet, rengaskoon kasvu 26" -> 28", ja kaksi eturatasta vähemmän (ja kaksi takaratasta enemmän) – toki nyt noita saa kaupasta kokonaisina eikä vain tilaamalla ja pyytämällä pientä lähipyöräkauppaa kasaamaan sen kulkineen osista).

PS. Loput vuoden takaisesta vastauksestani:
Rungoissa ei liene havaittavia eroja, yli 10 vuotta vanhat alumiinirungot on ihan yhtä hyviä kuin uudet (oma kokemus). (Kunnes ne, ainakin kevyimmät hi-end-rungot, lopulta murtuu keskiön seudulta (en ole saavuttanut tätä edes ultrakevyellä täysjäykällä talvimaastopyörälläni itse, vaikka sen kymmenkunta vuotta kokeilin). Tämä tosin siis kuulemma vaatii “aidosti isojen poikien” ajokilometrejä. Siis useita kymmeniä tuhansia kilometrejä jopa maastoajoa, tiellä vielä paljon enemmän.)

Molemmissa on hydrauliset levyjarrut, vanhassa vieläpä Shimanot. Uudessa halpisjarrut, Tektrot. Ei silti isoa eroa, renkaat rajoittaa jarrutustehoa. (Omat hydrauliset Shimanot oli vielä tuossa kuuden vuoden iässä vaiheessa lähes uudenveroiset, sitten ne tosin päätti molemmat hieman myöhemmin vuotaa nesteet pihalle yhtenä –20 pakkaspäivänä työmatkalla. Etujarru aamulla, takajarru illalla. Valmiiksi ilmattuja vastaavantasoisia hydraulisia jarruja kahvoineen saa sen parin noin 50 eurolla Saksasta koriin toimitettuna. Kunhan siis mittaa oman pyöränsä jarruletkujen pituuden (pyöristys ylöspäin seuraavaan kokoon). Ei koko pyörää siksi kannata vaihtaa. Eikä jarrujakaan jos ne toimii, nuo saattoi olla vaan maanantaikappaleita.)

Vanhassa tosin ei ole se vaihteiden tärkein osa, siis itse vaihteenvalitsin Deorea, koska muutoin siinäkin olisi ollut 9 ratasta takana. Mutta, jos vaihteet vaihtuu, niin se uusi ole yhtään sen parempi. (Jälleen omaa kokemusta: vuosituhannen vaihteessa olrvat maantievaihdekahvat yli kymmenen vuotta nuorempiin käyttämättömiin uusvanhoihin osiin vaihtaessa, ei se vielä ehjän kahvan toiminta parantunut. Se ei-toimiva toki korjaantui toimivaksi.)
 
Palaillaampa tähän vajaan vuoden takaiseen postaukseen. Viime kesänä ei tullut uutta fillaria hommattua :)
Talvipyöräily on jäänyt täysin väliin tältä vuodelta. Kevätauringon pikkuhiljaa sulattaessa etelässä lumikinoksia, on alkanut tuo pyöräilykauden lähestyminen herättelemään uudelleen ideaa pyöränvaihdosta.

Gravel tuntuu tällä hetkellä houkuttelevimmalta vaihtoehdolta.
Vaihteiden määrästä, osasarjoista jne. ei hirveän tarkkaa speksiä ole vielä ehtinyt syntyä.
Edelleen nuo hydraulliset levarit pitäisi löytyä.
Tarkkaa budjettia en ole nyt miettinyt. Ehkä joku 1700€ on se kipuraja, lähempänä 1500€ voisi pysyä.
Pari nopeasti bongattua (toki laajalla hintahaitarilla):
TREK CHECKPOINT ALR 4 TIAGRA GRAVEL
White GX LTD Apex 1x11 18, unisex gravel-pyörä - Valkoinen - Cyclocross | XXL

Toki näitä nyt varmasti alkaa useammalta valmistajalta jo löytyä näillä ”ehdoilla”?
Kokemuksia techiläisillä hyväksi havaituista gravel-pyöristä ja kaupoista pk-seudulla?
Ensisijaisen tärkeä itselleni on päästä testaamaan pyörää ennen ostopäätöstä.

Itellä kanssa hakusessa Gravel/cyclocross hintahaitarin pyöriessä 1000-1500e välillä.
Vaihtoehtoja mitä nyt olen katellu tuon XXL:n pyörän lisäksi.
Sensa Trentino CXD Ultegra Cyclocross Bike – 2018 | Merlin Cycles
Merida Silex 300 | Maantiepyörät | Tarjoukset Lappeenranta | Edullisia tuotteita pyöräilyyn
2017 MERIDA CYCLOCROSS 500 | Cyclocross | Tarjoukset Lappeenranta | Edullisia tuotteita pyöräilyyn

Ikinä en ole Sensa nimisestä pyörävalmistajasta kuullut ja tyyliin yhden arvostelun löysin jostain maantiepyörästä, joten se vähän pistää epäilystä tuohon. Osasarja ois vissiin ihan asiallinen? Pitää noita meridoja käydä tuossa kivijalkaliikkeessä ihmettemässä/koeajamassa kuhan tiet vähän sulaa lisää. Miten nuo levyjarrut, onko mekaanisella ja hydraulisella mimmonen ero?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom