Pyöräily

Tuo Merida Silex näyttää vähän epäilyttävältä.

Turhan pitkä ohjainputki, että ohjaustankoja ei saa millään kovin alas, jos sattuisi haluamaan aggressiivisempa ajoasentoa. Ja pukinsarvien muotokin jotenkin normaalia "matalampi" mikä tuo sen ala-asennonkin normaalia ylemmäs.


Miten nuo levyjarrut, onko mekaanisella ja hydraulisella mimmonen ero?

Itse maksaisin (ja maksoinkin) siitä, että levyjarrut on kaksipuoleiset. Hydrauliset on aina kaksipuoleiset, mutta vanhemmat tai halvemmat ei-hydrauliset on usein yksipuoleisia. On kuitenkin joitain kaksipuoleisia mekaanisia levyjarruja. Muistaakseni TRP Spyret on kaksipuoleisia mekaanisia, mutta Shimanon ja Avidin/SRAMin mekaaniset taitaa olla kaikki yksipuoleisia.
 
Ei siinä ole mitään epäilyttävää ja ohjaustankojakaan ei ole kuin yksi. Tuo ei ole niitä varten, jotka haluavat agressiivisen ja maantiepyörämäisen ajoasennon vaan yleiskäyttöön ja rennompaan menoon.
 
Ei siinä ole mitään epäilyttävää ja ohjaustankojakaan ei ole kuin yksi. Tuo ei ole niitä varten, jotka haluavat agressiivisen ja maantiepyörämäisen ajoasennon vaan yleiskäyttöön ja rennompaan menoon.

Se, että ohjainputken "ympärysputki" olisi lyhempi ja stemmin alla olisi oletuksena kasa spacereita ei olisi käytännössä mistään pois. Silloin sitä ajoasentoa saisi halutessaan matalammalle. Mutta tuossa on stemmille käytännössä vain yksi asento: korkea.

Ja kun pyörän geometria on muutenkin suunniteltu lyhyelle stemmille, stemmi kääntämälläkään ei saa sitä korkeutta säädettyä paljoa.

Ongelma ei varsinaisesti ole se, että ajoasento on korkea, vaan se, että sitä ei voi säätää kovin paljoa.
 
No olisihan. Eipä niissä kisakireissä mankeleissakaan ole kaulaputkea jätetty pitkäksi, että tankoa saisi tarvittaessa nostettua. Niissä on vain se munat suussa ajoasento mahdollinen. Joka haluaa sellaisen ostaa sellaiseen tarkoitetun pyörän ja joka ei niin ostaa tuollaisen. Kaikkea ei saa missään samassa paketissa.
 
No olisihan. Eipä niissä kisakireissä mankeleissakaan ole kaulaputkea jätetty pitkäksi, että tankoa saisi tarvittaessa nostettua. Niissä on vain se munat suussa ajoasento mahdollinen. Joka haluaa sellaisen ostaa sellaiseen tarkoitetun pyörän ja joka ei niin ostaa tuollaisen. Kaikkea ei saa missään samassa paketissa.

Miksi tuot jotkut "kisakireät" pyörät mukaan keskusteluun? Ei tässä kukaan sellaista ole ostamassa tai ehdottamassa, vaan sitä järkevää vaihtoehtoa siitä välistä.

Tyypillisissä normaaleissa normaaleille pulliaisille myytävissä cyclocrossareissa tai maantiepyörissä on kyllä ohjainputki katkaistu siten, että sinne menee parin sentin edestä spacereita, jolloin säätövaraa on siitä se pari senttiä. Ja stemmiä kääntämällä toiset pari senttiä. Noissa kuvissa ei näyttäisi olevan yhtään spacereita, ja stemmi lyhyt eli säätövaraa paljon vähemmän.
 
Käytännössä niissäkin se säätövara on vain ja ainoastaan alaspäin. Ei ylöspäin, joten esim. tuollaisen Meridan rentoon ajoasentoon ei niilläkään päästä.
 
Tuo Merida Silex näyttää vähän epäilyttävältä.

Turhan pitkä ohjainputki, että ohjaustankoja ei saa millään kovin alas, jos sattuisi haluamaan aggressiivisempa ajoasentoa. Ja pukinsarvien muotokin jotenkin normaalia "matalampi" mikä tuo sen ala-asennonkin normaalia ylemmäs.




Itse maksaisin (ja maksoinkin) siitä, että levyjarrut on kaksipuoleiset. Hydrauliset on aina kaksipuoleiset, mutta vanhemmat tai halvemmat ei-hydrauliset on usein yksipuoleisia. On kuitenkin joitain kaksipuoleisia mekaanisia levyjarruja. Muistaakseni TRP Spyret on kaksipuoleisia mekaanisia, mutta Shimanon ja Avidin/SRAMin mekaaniset taitaa olla kaikki yksipuoleisia.

Eikö mekaanisista myös Avid BB7 (mutta ei esim. tosiaan pykälää alempi BB5) ole ns. kaksipuolinen (eli puristaa levyä molemmilta puolilta tasaisesti).

EDIT. Ja kirjoitetaan myös se loppu viestistä...

Tuosta ylipitkästä emäputkesta olen samaa mieltä! Mielestäni ei ole mitään järkeä myydä pyörää, jonka ajoasentoa ei voi säätää edes sitä normaalia paria senttiä (järjestelemällä sen korokepinon ja ohjainkannattimen keskenänsä järjestystä uusiksi, yhdellä 5 mm kuusiokoloavaimella saa vaikka ääritapauksessa sen pitkän pyörävaelluksen aikana tehtyä tämän (katsoo peiliin, muistelee takavuotista pisintä fiksiseikkailuaan)). Nyt tuossa on jo valmiiksi ohjainkannatin alimmassa mahdollisessa asennossaan, ja vieläpä osoittamassa alaviistoon. Lisäksi toki säätövara ylöspäin puuttuu, koska yhtään korokerengasta eivät ole katsoneet tarpeelliseksi laittaa varmaan ”ulkonäkösyistä” – siis se klisee että olet tosipyöräilijä vasta kun ”slam that stem”: korokkeet pois ja ohjainkannattimen alaviistoon osoittamaan kuten kilpakuskeilla.

Tuo moderni (matalan korkeuseron, eli ns. pudotuksen) kippurasarvitanko sen sijaan on mielestäni oikein hyvä tuollaisessa käytössä. Sen avulla sitä alaotetta tulee todennäköisemmin käytettyäkin (ja sen sitten aikanaan normaaliin tai jopa normaalia ”syvempään” saa sitä vastatuuleen käytössä olevaa matalinta ajoasentoa sen pari senttiä alemmas).
 
Viimeksi muokattu:
Eikö mekaanisista myös Avid BB7 (mutta ei esim. tosiaan pykälää alempi BB5) ole ns. kaksipuolinen (eli puristaa levyä molemmilta puolilta tasaisesti).

EDIT. Ja kirjoitetaan myös se loppu viestistä...

Tuosta ylipitkästä emäputkesta olen samaa mieltä! Mielestäni ei ole mitään järkeä myydä pyörää, jonka ajoasentoa ei voi säätää edes sitä normaalia paria senttiä (järjestelemällä sen korokepinon ja ohjainkannattimen keskenänsä järjestystä uusiksi, yhdellä 5 mm kuusiokoloavaimella saa vaikka ääritapauksessa sen pitkän pyörävaelluksen aikana tehtyä tämän (katsoo peiliin, muistelee takavuotista pisintä fiksiseikkailuaan)). Nyt tuossa on jo valmiiksi ohjainkannatin alimmassa mahdollisessa asennossaan, ja vieläpä osoittamassa alaviistoon. Lisäksi toki säätövara ylöspäin puuttuu, koska yhtään korokerengasta eivät ole katsoneet tarpeelliseksi laittaa varmaan ”ulkonäkösyistä” – siis se klisee että olet tosipyöräilijä vasta kun ”slam that stem”: korokkeet pois ja ohjainkannattimen alaviistoon osoittamaan kuten kilpakuskeilla.

Tuo moderni (matalan korkeuseron, eli ns. pudotuksen) kippurasarvitanko sen sijaan on mielestäni oikein hyvä tuollaisessa käytössä. Sen avulla sitä alaotetta tulee todennäköisemmin käytettyäkin (ja sen sitten aikanaan normaaliin tai jopa normaalia ”syvempään” saa sitä vastatuuleen käytössä olevaa matalinta ajoasentoa sen pari senttiä alemmas).
Avis bb7 puristaa vasemmalta,toiselta puolelta säädetään palaa.
 
Tuosta ylipitkästä emäputkesta olen samaa mieltä! Mielestäni ei ole mitään järkeä myydä pyörää, jonka ajoasentoa ei voi säätää edes sitä normaalia paria senttiä (järjestelemällä sen korokepinon ja ohjainkannattimen keskenänsä järjestystä uusiksi
Kyllä siellä ne pari speiseriä oikeassa elämässä on. Promokuvistahan ne tykätään monesti jättää pois.

P1011816_ml.JPG


merida-silex-400-2019-on-display-medium-951-p.jpg


Kyllä tuollainen monesti fiksumpi valinta on yleiskäyttöön kuin varsinaiset cyclocrossit. Keskiökin on tiellä ajeluun järkevän matalalla toisin kuin suurimmassa osassa crossareita.
 
Kyllä siellä ne pari speiseriä oikeassa elämässä on. Promokuvistahan ne tykätään monesti jättää pois.

P1011816_ml.JPG


merida-silex-400-2019-on-display-medium-951-p.jpg


Kyllä tuollainen monesti fiksumpi valinta on yleiskäyttöön kuin varsinaiset cyclocrossit. Keskiökin on tiellä ajeluun järkevän matalalla toisin kuin suurimmassa osassa crossareita.
Kyse on kuitenkin yli tonnin pyörästä. Eiköhän siihen voi ostaa jyrkempikulmaisen ja pidemmän stemmin, jos haluaa vaihtaa asentoa eri alustalle.
 
Onkos näitä Hybridi/Gravel/Cyclocrossareita halvemmalla sopivia ihan työmatkakäyttöön vain? Kaverille pitäisi saada hieman motivaatiota työ -ja terassimatkoille. Kona Deviä, Vitus Dee 290:ä sun muuta katseltu. Alle 700€ pitäisi pysyä. Itsekkin alan innostua vähän näistä kippurasarvisista maastorenkaisista vehkeistä..
 
Viimeksi muokattu:
Stacki on kyllä korkea silexissä, mutta tosiaan ainahan sen voi jättää ostamatta.
Mikä tää villitys muuten on, että kippurasarvissakin on lähdetty pidentämään reachia ja lyhentämään stemmiä?

Itte ajelen kohtuu vähäiset sileän ajoni vanhalla alunperin 26" univegan maastopyörällä, johon tyrkkäsin jäykän kuitukeulan, 29" cyclon kiekot ja bullhornit, joihin sain ihan hienosti noi Shimanon maastovaihtajat ja nestelevareitten kahvat sinne sarvien päähän kiinni.
Yllättävän ok ajaa, mutta runko on mulle liian iso joten stemmi on vain 50mm ja sitä myöten vähän hermostunut ohjaus.
 
Loiva keulan geometria kompensoi tuota lyhyttä stemmiä.

... mikä tekee pyörästä pitkän ja kömpelöhkön. Tulee mieleen oma läski, jossa on lyhyt stemmi ja loiva keulakulma, ja se on paljon kömpelömpi kuin sitä edeltänyt 26" jäykkäperäni (jonka pöllimisen jälkeen ostin läskini sen tilalle).

Hyvänä puolena on toki se, ettei niin helpolla kenkä ota kiinni eturenkaaseen kääntyessä.
 
Viimeksi muokattu:
Loiva keulakulma on hyvä maastoon, mutta cyclossa siitä ei hirveästi iloa ole. Stemmin pituudella ei hirveästi ole merkitystä ostopäätöstä tehdessä jos geometria on muuten kunnossa. Stemmin vaihto maksaa parikymppiä...
 
Minusta tuo ei ole enää edes mikään cyclocrossari vaan yleiskäyttöpyörä. Hyvään suuntaan näiden kanssa ollaan nyt menty. Perinteinen cyclocross geometria ei nyt tiellä ajeluun tai yleiskäyttöön mikään optimi ole. Loiva keulakulma rauhoittaa ja vakauttaa menoa ja harva ei-maantiepyörätaustainen kuski kaipaa yleiskäyttöpyöräänsä maantiepyörämäisen terävää reagointia.
 
Loiva keulakulma on hyvä maastoon, mutta cyclossa siitä ei hirveästi iloa ole. Stemmin pituudella ei hirveästi ole merkitystä ostopäätöstä tehdessä jos geometria on muuten kunnossa. Stemmin vaihto maksaa parikymppiä...

Ongelma vaan siinä, että pyörässä tulee vakiona todella lyhyt stemmi on se, että siinä ei silloin ole säätövaraa sen pyörän lyhentämiseen. Jos pyörässä tulee vakiona keskipitkä stemmi, sitä voi sekä lyhentää että pidentää sillä stemmillä.

Pahin virhe, mitä pyörää ostaessa voi tehdä, on ostaa liian pitkä pyörä. Muissa pyörissä sitä voi vielä jossain määrin korjata stemmiä lyhentämällä, mutta kun pyörässä on vakiona jo lyhyt stemmi, on tätä vaikeampi korjata.
 
Eli on ongelma, että stemmillä ei saa veivattua vääränkokoista runkoa sopivaksi?

Fakta nyt sattuu olemaan, että huomattava määrä ihmisiä kuitenkin ostaa sen vääränkokoisen pyörän. Vaikka käy ostamassa sen ihan muka asiaatuntevasta pyöräliikkeestä. Itsellenikin yritettiin ihan oikeassa pyöräliikkeessä myydä liian isoa, tajusin kuitenkin itse ja pyysin itse koeajoon pykälää pienempää kokoa, joka tuntui paremmalta.

Joten hyvät säätömahdollisuudet on ihan oleellinen ominaisuus pyörässä.

Ja tuossa ne säätömahdollisuudet sukkaa sekä pituus- että korkeussuunnassa. (ja korkeussuunnassa säätövaraa on hyvä olla lisäksi ihan senkin takia, että sama ihminen saattaa välillä haluta korkeampaa, välillä matalampaa asentoa, esim. talveksi keskimäärin hitaampaan ajoon pystympää ja kesällä kun ajonopeudet kasvaa, matalampaa, ja uusi kuski haluaa aluksi pystymmän asennon mutta kun tottuu ajamiseen, haluaa matalampaa). Ja sitä ajoasentoa hienosäädetään kuitenkin ekat pari viikkoa sen pyörän ostamisen jälkeen vaikka olosuhteet olisi ihan samat, sitä ei sillä lyhyellä koeajolla pyöräliikkeen pihassa saa kuitenkaan säädettyä kerralla täydelliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
... mikä tekee pyörästä pitkän ja kömpelöhkön. Tulee mieleen oma läski, jossa on lyhyt stemmi ja loiva keulakulma, ja se on paljon kömpelömpi kuin sitä edeltänyt 26" jäykkäperäni (jonka pöllimisen jälkeen ostin läskini sen tilalle).

Hyvänä puolena on toki se, ettei niin helpolla kenkä ota kiinni eturenkaaseen kääntyessä.

Pitkä stemmi (imo) tekee pyörästä paljon kömpelömmän, vähän kuin jotain laivan ruoria pyörittelisi ja painopiste muutenkin ikävän edessä. Epätasaisella alustalla nuo loivakeulaiset + lyhytstemmiset toimii paljon paremmin kun vauhtia on yhtään enempää kuin kävelyvauhti.
 
... mikä tekee pyörästä pitkän ja kömpelöhkön. Tulee mieleen oma läski, jossa on lyhyt stemmi ja loiva keulakulma, ja se on paljon kömpelömpi kuin sitä edeltänyt 26" jäykkäperäni (jonka pöllimisen jälkeen ostin läskini sen tilalle).

Hyvänä puolena on toki se, ettei niin helpolla kenkä ota kiinni eturenkaaseen kääntyessä.

Ei kait fattia tosin kukaan ketteräksi sano muutenkaan. Pyörivää massaakin aika tuskana enemmän kuin vanhassa 26" nakkikumissa.
Kun rakentelin plussapyörän itselleni niin sekin tuntui ihan traktorilta 780mm sarvilla vanhan liiton 26" kuitutäpärin jälkeen. Painoakin melkein kolmasosa enemmän.
Niin se plussa vain totuttelun jälkeen muuttui pirusti paremmaksi ja en edes kuvittele palaavani vaikka nyt niihin alle 780mm sarviin.
 
Ei sattuis kukaan tietää jotain kauppaa, josta sais maantiepyörän/cyclocrossin vaihde+jarruvipuja yksittäin ostettuna (siis joko oikea tai vasen, mutta ei molempia samassa paketissa)? Tuntuu omien googlettelujen perusteella olevan melkoisen harvassa, ja jos jotain sattuu löytymään, niin hinta on hyvinkin lähellä samaa mitä pareittain ostettuna.

Itselläni on ilmeisesti jotain paskana vasemmanpuolimmaisessa vaihdevivussa, koska se ylöspäin vaihtaessa tuntuu ensin jäykältä ja sen jälkeen rusahtaa jonkun pykälän yli, jonka jälkeen vipu alkaa heilua vapaasti, kunnes vivun palauttaa takaisin normaaliin asentoonsa. Ehkä vain joka 5...10 painallus aikaansaa ketjujen siirtymisen isommalle eturattaalle, jolloin tätä yllä mainittua kinnausta ja rusahtelua ei myöskään esiinny. Alaspäin vaihtaessa vipu sitten lyö tyhjää oikein urakalla niin, että vain joka 10...20 painallus siirtää ketjut pienemmälle eturattaalle.

E: Kyseessä siis Shimano Tiagra ST-4700 -kahvat.

E2: Tämä taitaa olla toistaiseksi paras löydös: Osta Vaihde-/Jarruohjain Shimano Tiagra St-4700 Vasen 2 Vaihteinen - 86€ Cykelkraft.fi
 
Viimeksi muokattu:
Ei sattuis kukaan tietää jotain kauppaa, josta sais maantiepyörän/cyclocrossin vaihde+jarruvipuja yksittäin ostettuna (siis joko oikea tai vasen, mutta ei molempia samassa paketissa)? Tuntuu omien googlettelujen perusteella olevan melkoisen harvassa, ja jos jotain sattuu löytymään, niin hinta on hyvinkin lähellä samaa mitä pareittain ostettuna.

Itselläni on ilmeisesti jotain paskana vasemmanpuolimmaisessa vaihdevivussa, koska se ylöspäin vaihtaessa tuntuu ensin jäykältä ja sen jälkeen rusahtaa jonkun pykälän yli, jonka jälkeen vipu alkaa heilua vapaasti, kunnes vivun palauttaa takaisin normaaliin asentoonsa. Ehkä vain joka 5...10 painallus aikaansaa ketjujen siirtymisen isommalle eturattaalle, jolloin tätä yllä mainittua kinnausta ja rusahtelua ei myöskään esiinny. Alaspäin vaihtaessa vipu sitten lyö tyhjää oikein urakalla niin, että vain joka 10...20 painallus siirtää ketjut pienemmälle eturattaalle.

E: Kyseessä siis Shimano Tiagra ST-4700 -kahvat.

E2: Tämä taitaa olla toistaiseksi paras löydös: Osta Vaihde-/Jarruohjain Shimano Tiagra St-4700 Vasen 2 Vaihteinen - 86€ Cykelkraft.fi

Shimano Tiagra 4700 2x10 Speed STI Shifter | Chain Reaction Cycles
Tuommone löyty ja kait tuosta jollain koodilla saa viel lisää alennusta.
 
Fakta nyt sattuu olemaan, että huomattava määrä ihmisiä kuitenkin ostaa sen vääränkokoisen pyörän. Vaikka käy ostamassa sen ihan muka asiaatuntevasta pyöräliikkeestä. Itsellenikin yritettiin ihan oikeassa pyöräliikkeessä myydä liian isoa, tajusin kuitenkin itse ja pyysin itse koeajoon pykälää pienempää kokoa, joka tuntui paremmalta.

Joten hyvät säätömahdollisuudet on ihan oleellinen ominaisuus pyörässä.
Tuo on kyllä ihan bs:ää. Stemmiä on järkevä muuttaa maksimissaan sentin suuntaan tai toiseen siitä minkä mittaiselle stemmille pyörä on suunniteltu, muuten ominaisuudet kärsivät pahoin. Liian lyhyellä stemmillä pyörästä tulee epävakaa ja liian pitkällä ohjauksesta liian hidas jne. jne. Ei ole mikään peruste haukkua pyörää paskaksi sen takia, että väärää runkokoko ei saa sovitettua oikeaksi. Sitäpaitsi ei tuossa niin lyhyt stemmi ole, että sitä ei voisi sentillä vielä tarvittaessa lyhentää.
 
Tuo on kyllä ihan bs:ää. Stemmiä on järkevä muuttaa maksimissaan sentin suuntaan tai toiseen siitä minkä mittaiselle stemmille pyörä on suunniteltu, muuten ominaisuudet kärsivät pahoin.

Höpöhöpö. Ne voivat muuttua mutta ei ole yksikäsitteistä, meneekö ne huonompaan vai parempaan suuntaan. Siihen vaikuttaa se, miten pyörällä ajetaan ja mistä kuski tykkää.

Liian lyhyellä stemmillä pyörästä tulee epävakaa ja liian pitkällä ohjauksesta liian hidas jne. jne. Ei ole mikään peruste haukkua pyörää paskaksi sen takia, että väärää runkokoko ei saa sovitettua oikeaksi. Sitäpaitsi ei tuossa niin lyhyt stemmi ole, että sitä ei voisi sentillä vielä tarvittaessa lyhentää.

Kun entisestään hyvin lyhyttä stemmiä lyhennetään vielä lisää, siitä ne ajo-ominaisuudet vasta kärsivätkin.

Ja vääränmittainen pyörä on joka tapauksessa ziljoona kertaa huonompi juttu kuin se, että pyörä on hiukan liian ketterä ajaa.


Ja joistain (ihan isojen merkkivalmistajien oikeasti kunnolla suunnitelluista) pyöristä itse asiassa myydään aivan samalla rungolla erikseen naisten- ja miesten malleja käytännössä ainoastaan sillä erolla, että naistenmallissa tulee vakiona lyhempi stemmi. (lisäksi väritys on erilainen, ja satula saattaa olla erilainen yms.). Että se siitä "suunnittelusta tarkkaan tietynpituiselle stemmille".

Esimerkiksi:

B14 W - Felt Bicycles

B14 - Felt Bicycles
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on kyllä ihan bs:ää. Stemmiä on järkevä muuttaa maksimissaan sentin suuntaan tai toiseen siitä minkä mittaiselle stemmille pyörä on suunniteltu, muuten ominaisuudet kärsivät pahoin. Liian lyhyellä stemmillä pyörästä tulee epävakaa ja liian pitkällä ohjauksesta liian hidas jne. jne. Ei ole mikään peruste haukkua pyörää paskaksi sen takia, että väärää runkokoko ei saa sovitettua oikeaksi. Sitäpaitsi ei tuossa niin lyhyt stemmi ole, että sitä ei voisi sentillä vielä tarvittaessa lyhentää.

Kyllä noita useamman sentin muutoksia voi tehdä (Vrt. esim. ääriesimerkkinä ammattilaisten käyttämät mittatilauksena tehdyt noin 200 mm stemmit (aka. 80–120 mm ”ylipitkät”. Noilla saa siis käyttöön pienemmän rungon, ja siten sen alemman ajoasennon. Lyhempään suuntaan sitten sitä säätövara on toki hieman vähemmän vain luokkaa 20–60 mm (eli 60–80 mm ohjainkannattimen vaihtaminen sen alkuperäisen 80–120 mm yksilön tilalle).

Kumpaankin suuntaan on siis perinteisessä geometriassa reilusti yli yhden runkokoon verran säätövaraa (jos on valmis pieneen kompromissiin ajettavuudesta).

Siksi ainakin minä myös pidän naurettavana tahallaan rajata tätä säätövaraa ”tyylisyistä”, tai vielä pahempaa – kuten ketjussa joku jo ehtikin sanoa – koska kyseessä on kallis pyörä, niin ei niitä tarvitse voida säätää helposti. (Toki se oli siitä tangon korkeudesta, jota saa säädettyä tuossakin tosiaan viimeistään ohjainkannatinkaupan kautta, jos nuo pyörässä sentään oikeasti olevat kaksi sentin korokerengasta eivät riitä. 2 cm toki on jo pyöreästi yksi runkokoko, vaikkakin se klassinen säätövara tuossakin suunnassa oli tuplaten tuo.)

Höpöhöpö. Ne voivat muuttua mutta ei ole yksikäsitteistä, meneekö ne huonompaan vai parempaan suuntaan. Siihen vaikuttaa se, miten pyörällä ajetaan ja mistä kuski tykkää.



Kun entisestään hyvin lyhyttä stemmiä lyhennetään vielä lisää, siitä ne ajo-ominaisuudet vasta kärsivätkin.

Ja vääränmittainen pyörä on joka tapauksessa ziljoona kertaa huonompi juttu kuin se, että pyörä on hiukan liian ketterä ajaa.


Ja joistain (ihan isojen merkkivalmistajien oikeasti kunnolla suunnitelluista) pyöristä itse asiassa myydään aivan samalla rungolla erikseen naisten- ja miesten malleja käytännössä ainoastaan sillä erolla, että naistenmallissa tulee vakiona lyhempi stemmi. (lisäksi väritys on erilainen, ja satula saattaa olla erilainen yms.). Että se siitä "suunnittelusta tarkkaan tietynpituiselle stemmille".

Esimerkiksi:

B14 W - Felt Bicycles

B14 - Felt Bicycles

Jep. Ja myös tuossa Meridassa on jo valmiiksi lyhyt ohjainkannatin (jota toki on saatettu kompensoida muulla geometriassa – siis muutenkin kuin runkoa pidentämällä).

Ajatella, että maantiepyörissäkin oli vielä jopa hiilikuituhaarukka-aikakauden alussa sellainen perinteinen kierteinen ohjainkannatin ja kiilallinen ohjainkannatin (oleellisesti korkeuden pikasäädöllä, on yksi pultti). Ja nuo kevyet kiiltävät teräksiset (!) ohjainkannattimet tuolta ajalta on muuten melkoisia taide-esineitä – mielestäni.

Edit. Mobiilimuokkain rikkoi toisen lainauksen. Katsotaan korjaantuiko.
 
Onkos näitä Hybridi/Gravel/Cyclocrossareita halvemmalla sopivia ihan työmatkakäyttöön vain? Kaverille pitäisi saada hieman motivaatiota työ -ja terassimatkoille. Kona Deviä, Vitus Dee 290:ä sun muuta katseltu. Alle 700€ pitäisi pysyä. Itsekkin alan innostua vähän näistä kippurasarvisista maastorenkaisista vehkeistä..

Itsellä tosiaan juuri lähtee oma Kona Dew Plus vaihtoon. Sinäällään ei mitään vikaa ole ilmennyt ja vuoden 2012 malli kyseessä. Eli useamman vuoden olen tuolla pärjännyt. Koulu- ja työmatkakäytössä ollut itsellä.

Vuoden 2018 malleja saa varmasti hyvällä alennuksella, kun tekevät tilaa tämän vuoden malleille. 699€ on tainnut olla lähtöhinta aina kuluvan vuoden malleille. Tuohon sitten tarvittaessa lukkoa, jalkaa ja lokareita lisähinnalla. Vaihteita löytyy riittävästi ja hydraulliset levyjarrut. Todennäköisesti tuohon kaverisi käyttötarkoitukseen ihan soiva peli.

Uuden gravelin tuntumia varmaan jaan sitten keväämmällä, kunhan pääsee paremmin ajelemaan.
Tosiaan työmatka-ajoon vaikuttaisi ainakin itselle sopivalta tuo Meridan Silex 400 geometria. Uskoisin, että hybridistä helppo siirtyä tuohon malliin.

Sitten ihan toista asiaa:
Löytyykö täältä kokemuksia "tilaa säästävistä" polkupyörien säilytysratkaisuista taloyhtiöissä?
Enkä nyt hae tässä kohtaa omaa parveketta / terassia vaan nimenomaan yhteisissä pyörävarastoissa käytetyistä säilytysratkaisuista.
Omassa taloyhtiössä pienehkö varasto, joka on tietysti täynnä. Peltikatto - suhteellisen matala ja vino, 2 seinää laudoista ja 2 harkoista. Ehkä 3m x 4m pohjalla. Eli ei mitenkään optimaalinen seinä-/kattokiinnitteisille ratkaisuille.

Pari vuotta sitten oli tyhjennystalkoot (kaikkien säädösten mukaan juu), mutta nopeasti nuo täyttyy.
 
Saksan Amazonista huoltoteline ~46e kotiinkuljetuksen kanssa (piti tosin hakea postista, koska ei paljoa DHL soittele ennen toimitusta).

Jämäkän ja laadukkaan oloinen. Ei heilu eikä kitise. Ruuvikuppi magneetilla ja työkalupaikoilla. Pikalukot toimii hyvin ja pysyy hyvin paikoillaan.

https://www.amazon.de/gp/product/B00CJY8RL4/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
Näyttää samalta mitä verkkokaupan teline, joka on siellä ainakin saanut hyviä arvosteluja
GZR Repair Stand 01 -polkupyörän huoltoteline 49,90 €
 
CRAGGER 7.0 2019 – RADON Bikes

Mielipiteitä tahi kokemuksia tästä tekeleestä? Ensimmäistä maastopyörää hankkimassa sitten jonnevuosien. Ajo painottunee ainakin aluksi XC-tyyliseen kevyehköön ajeluun, mutta myöhemmin voi tulla ajoa vaativammassakin maastossa mukaan. Mietinkin lähinnä sitä, että onko kyseinen fillari liian järeää tekoa, jos aikomus ei ole XC:tä kummempaa maastopyöräilyä harrastaa?

Toinen vaihtoehto lienee Canyonin Crand Canyon Al 6.0, mutta kyseisen pyörän toimitusajat näyttäisivät ainakin tällä hetkellä olevan melkoisen jäätävät. Lisäksi runkokokovaihtoehtoja on melkoisen nihkeästi, eli liekö tuo sitten vielä viime vuoden malleja?
 
CRAGGER 7.0 2019 – RADON Bikes

Mielipiteitä tahi kokemuksia tästä tekeleestä? Ensimmäistä maastopyörää hankkimassa sitten jonnevuosien. Ajo painottunee ainakin aluksi XC-tyyliseen kevyehköön ajeluun, mutta myöhemmin voi tulla ajoa vaativammassakin maastossa mukaan. Mietinkin lähinnä sitä, että onko kyseinen fillari liian järeää tekoa, jos aikomus ei ole XC:tä kummempaa maastopyöräilyä harrastaa?

Toinen vaihtoehto lienee Canyonin Crand Canyon Al 6.0, mutta kyseisen pyörän toimitusajat näyttäisivät ainakin tällä hetkellä olevan melkoisen jäätävät. Lisäksi runkokokovaihtoehtoja on melkoisen nihkeästi, eli liekö tuo sitten vielä viime vuoden malleja?

Moderni jäykkäperä trailipyörä. Taipuuhan tuo pirusti useammalle polulle kuin puhdas xc.
Klikkaa osta.
 
Selvä, eiköhän se toi Cragger sitten ole, jahka saavat L-kokoista runkoa myyntiin asti.

Mitenkäs sitten polkimet, flateilla kannattanee mennä? Toisaalta cyclocrossarissa on mtb-lukkopolkimet, eli jonkinmoiset kengät löytyisivät jo valmiiksi lukkopolkimille… ja eipä se nyt iso lisäys tähän katastrofiin ole, vaikka ostaisi molemmat polkimet ja testailee itse.
 
Shimanon m520 lukkopolkimet on puoli-ilmaisia ja kestää maailman tappiin.
Flätit taas tarttis mielellään myös flättikengät, enkä kyllä näe xc ajossa fläteistä mitään hyötyä.
Sitten kun alamäki on luokkaa hyi saatana niin voi vaihtaa flätteihin.
 
Voisitko selventää, mitä hyötyä flättipolkimilla sitten saavutetaan? Olen sen verran noobi näissä asioissa, etten osaa maalaisjärjellä enkä vielä pielen googlettelunkaan jälkeen hahmottaa näiden vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia :btooth:

E: Sitten ihmettelin tuota, mihin mittaan maastopyörien runkokoot oikein viittaavat, kun noista Radonin geometriakuvista ei löydy mitään runkokokoa vastaavaa mittaa. Onko kyseessä rungon vaakaputken pituus kuten maantiefillareissa?
 
Voisitko selventää, mitä hyötyä flättipolkimilla sitten saavutetaan? Olen sen verran noobi näissä asioissa, etten osaa maalaisjärjellä enkä vielä pielen googlettelunkaan jälkeen hahmottaa näiden vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia :btooth:

Minä ajan fläteilla lähinnä vaan laiskuuttani niin voi ajella samoilla kengillä mitä käyttäisi muutenkin. Kai niissä jotain hyviä ja huonoja puoliakin on.
 
Flätit on aloittelijan valinta. Ja minun:vihellys:.

Lukot olisi hyvät jos ajelisin enemmän metsäautoteitä tai pururataa. Mutta ainakin itse koen flätit helpommiksi, kun ajelee sellaista hidasta, kapeaa ja vaikeaa kävelijöiden kävelemää polkua. Sellaista, jossa ei ole paljoa vauhtia ja käytetään esim kolmanneksi pienintä vaihdetta. Jalkakosketuksia tulee jonkin verran, aina sillointällöin tulee autettua pyörää eteenpäin jalalla jostain kivestä tms. Lähteehän ne lukkokengätkin irti polkimesta, mutta sitten ne pitää taas saada kiinni.

Voisihan sitä kyllä itsekin taas jonkinlaisen tauon jälkeen kokeilla niitä lukkoja..
 
Jos on alamäkeen pari kertaa mukannu lukoilla niin tekee kyllä mieli siirtyä flätteihin.
Aina pahempi kaatuminen kun saa pyörän mukaansa.
Tätä "ongelmaa" nyt ei yleensä ole kuin tosiaan pahoissa alamäkisessioissa.
Itse vaihtelen, väliin lukot väliin flätit. Pidän lukoista, kun jalat voi "unohtaa" ja ne on aina oikealla kohtaa. Kun taas joskus ihan hiton pahoissa paikoissa olisi kiva olla flätit + noilla kunnon kovilla lukkokengillä on kyllä ihan perseestä kävellä.

Flätit on aloittelijoille on kyllä vähän sellainen lause, että morjens.

Mitä tulee runkokokoon niin reach on se isoin tekijä. Eli tuo mitta keskiön keskeltä ohjainputken keskelle. Se mitta tosin on tässä vuosien varrella kasvanut ja stemmit lyhentyneet.
Mutta jos olet n.>178cm niin yleensä L koko on hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee runkokokoon niin reach on se isoin tekijä. Eli tuo mitta keskiön keskeltä ohjainputken keskelle. Se mitta tosin on tässä vuosien varrella kasvanut ja stemmit lyhentyneet.
Mutta jos olet n.<178cm niin yleensä L koko on hyvä.

Kiitos vinkeistä. Olen kylläkin 189 cm pitkä ja jalan sisämitta on vain noin 88 cm, joten olen toisin sanoen melkoisen persjalkainen tapaus :) L-koko on tuosta Craggerista isoin koko, mitä on saatavilla, ja siinä reach on 464 mm. Liekö sitten sopiva vai liian ahdas ohjaamo, mene ja tiedä, kun ei pääse etukäteen kokeilemaan.
 
Lukoilla on helpompi polkea juurakoissa ja kivikoissa kun jalat ei pompi polkimilla. Samoin jyrkissä ylämäissä saa voimaa annosteltua paremmin eikä sudi niin helposti. Toisaalta fläteillä on "huolettomampi" ajella. Alamäkeenkin ottaisin mieluummin lukot kuin flätit. Tuntuu että pyörä ja ukko on enemmän yhtä puuta.

Talvella nuoskakeleillä lukot on ihan perseestä, kun klossit ja polkimet jäätyy umpeen, siksi suosin talvella flättejä.
 
Itselläni on ilmeisesti jotain paskana vasemmanpuolimmaisessa vaihdevivussa, koska se ylöspäin vaihtaessa tuntuu ensin jäykältä ja sen jälkeen rusahtaa jonkun pykälän yli, jonka jälkeen vipu alkaa heilua vapaasti, kunnes vivun palauttaa takaisin normaaliin asentoonsa. Ehkä vain joka 5...10 painallus aikaansaa ketjujen siirtymisen isommalle eturattaalle, jolloin tätä yllä mainittua kinnausta ja rusahtelua ei myöskään esiinny. Alaspäin vaihtaessa vipu sitten lyö tyhjää oikein urakalla niin, että vain joka 10...20 painallus siirtää ketjut pienemmälle eturattaalle.

14677284.jpg


Otin tuon vaihdevivun irti, availin, puhdistelin ja rasvailin, mutta jotain vikaa siinä edelleen näyttäisi olevan.

Isommalle vaihtaminen toimii normaalisti, mutta kun aikomuksena on vaihtaa pienemmälle vaihteelle (vasen kuva), niin kuvaan punaisella ympyröity väkänen liikkuu alaspäin vaihtavan vaihdevivun mukana, vaikka sen pitäisi käsittääkseni liikkua ainoastaan isommalle vaihteelle vaihdettaessa. Oikeassa kuvassa olen toisella kädellä pitänyt väkästä käsin paikoillaan samalla kun yritän vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Tällä tavoin vaihto onnistuu jotakuinkin normaalisti.

Kysymys kuuluukin, että minkähän takia tuo väkänen mahtaa liikkua silloin, kun sen ei niin pitäisi tehdä? Onko jollakulla vastaavia ongelmia tullut vastaan? Eipä siinä, pistin uuden kahvan tilaukseen CRC:stä, joten aivan pakko tätä ei ole kuntoon saada :D Kunhan omaksi ilokseni ihmettelen vaihdevivun toimintaa.
 
Flätit on aloittelijoille on kyllä vähän sellainen lause, että morjens.

Kirjoitin hiukan provosoivasti, mutta jos aloittelija lähtee ensimmäistä kertaa metsään maastopyöräilemään, niin kyllä siinä pyörässä on parempi olla flättipolkimet. Voi muuten jäädä harrastus siihen paikkaan.
 
Kirjoitin hiukan provosoivasti, mutta jos aloittelija lähtee ensimmäistä kertaa metsään maastopyöräilemään, niin kyllä siinä pyörässä on parempi olla flättipolkimet. Voi muuten jäädä harrastus siihen paikkaan.

Meinasin kyllä, että ihan pro ukotkin käyttää flättejä.
Aloittelijoille voisi myös kertoa vaikka shimanon multirelease klosseista, jotka irtoavat pirusti helpommin.
Aina on itsellä irronnut todella yllättävissäkin tilanteissa, muttei ikinä vahingossa.
 
Kun itse ostin ensimmäisen oikean fillarin ja painuin maastoon niin valitsin flättipolkimet. Alusta alkaen tavoitteenani oli siirtyä haasteellisempiin maastoihin ja temppuiluihin ja siinä kohtaa nuo flatit kyllä helpotti oloa kun tiesi, että pystyy tarvittaessa irtaantumaan pyörästä milloin tahansa. Alussa olisi varmaan jäänyt monikin alamäki ja teknisempi kohta ajamatta jos olisin lukkopolkimia stressannut. Jos lukot on jo ennestään tutut tai tavoite on kilpailla niin siinä kohtaa varmaan valitsisin lukkopolkimet.
 
Onko suosituksia Android sovelluksesta mikä toimii navigaattorina. Haluaisin suunnitella reitin koneella ja sitten puhelin näyttäisi reittiä.

Sykemittarilla tämä onnistuisi, mutta tämän takia en jaksaisi sykemittaria hankkia.

(Sovelluksia siis varmasti on, mutta nyt kyselen lähinnä käyttökokemuksia. En halua testata itse kaikkia sovelluksia joista 99% on huonoja.)
 
Sopivasti aiheeseen liittyen onko jengillä suositella jotain ohjaustankoon kiinnittyvää telinettä johon pultata puhelin kiinni? Olisi kätsy juuri fillarilla navigoidessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 245
Viestejä
4 490 770
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom