Pyöräily

0,6w lisää vastusta, kun tiputetaan lähes neljäsosa paineista pois. Ja rummulla labrassa. Ajomukavuus taas nousee pirusti.
Siinä on enemmän sitä tunnetta mukana, kun vedetään pirun kovalla kumilla. Se tuntuu, että menee paremmin vaikka eroa ei oikeassa elämässä käytännössä ole.
Mulla on katuvehkeessä 4 baria edessä, 35mm g one speedissä. Siihen suhteutettuna sama paine maasturin renkaassa on posketon.

Tuo 0,6W on kyllä mitätön vastus tosiaan, jos on renkaalle ja ahterille terveellisempi niin ehkä kannattaa käyttää 3,1 Bar paineita mielummin.

Toisaalta jos laittaa sen 3,8 bar ilman sisuria niin alkaa olla jo eroa. Tubelesiin en kyllä jaksa lähteä, kuullostaa säätämiseltä, mielummin hommaa ohkasemman sisurin.

"What's interesting is that if you use the Speed King in a tubeless configuration , rolling resistance at 55 psi will be close to 12.0 watts. 12.0 watts means it would have less rolling resistance than a Continental Grand Prix 4000S II road bike tire at 120 psi."
 
Terassi-/kaupunkipyöränä toimii tällä hetkellä tämmonen Vitus Dee 290 ja oliskohan vuosimallia 2016. Olisko tuohon sopivia kiinteitä lokasuojia suositella? Tuntuu olevan aika harvassa 29" sopivat.

DEE-290-main.jpg
 
Terassi-/kaupunkipyöränä toimii tällä hetkellä tämmonen Vitus Dee 290 ja oliskohan vuosimallia 2016. Olisko tuohon sopivia kiinteitä lokasuojia suositella? Tuntuu olevan aika harvassa 29" sopivat.

DEE-290-main.jpg

Hauskannäköinen Vitus. Väittäisin, että kaikki 28" lokarit sopivat myös tuohon. Perinteinen suositus on Bilteman malli. Tosin en tiedä kuinka leveät nakit Vituksessa on. Jos ovat esim 2,3", niin sitten voi jo olla ahdasta.
 
Tätä on kyselty monesta paikkaa, mutta kysytään nyt kuitenkin vielä.
Mikähän mineraaliöljy mahtanee olla parasta tavaraa shimanon m48* jarruille? Shimanon omaa toki voisi hankkia, mutta melko kova l/€ hinta tuolla vrt. muiden valmistajien aineet.

Edit. Millaisilla tuubeilla olette ilmanneet noita? Joissain kaupoissa näkee jotain settiä, jossa perusmallinen ruisku ja hintaa 20€ niin ei paljoa innostaisi moisiin investoida. :D
 
Tätä on kyselty monesta paikkaa, mutta kysytään nyt kuitenkin vielä.
Mikähän mineraaliöljy mahtanee olla parasta tavaraa shimanon m48* jarruille? Shimanon omaa toki voisi hankkia, mutta melko kova l/€ hinta tuolla vrt. muiden valmistajien aineet.

Edit. Millaisilla tuubeilla olette ilmanneet noita? Joissain kaupoissa näkee jotain settiä, jossa perusmallinen ruisku ja hintaa 20€ niin ei paljoa innostaisi moisiin investoida. :D
Itse ilmasin muistaakseni jonkun muun valmistajan yleissetillä jonka sai ebaysta kympin luokkaan
 
Minä olen käyttänyt Citroen LHM mömmöjä. Jossain ei suositella tietenkään sekoitettavan Shimanon punaisten nesteiden kanssa, mutta tuota minä olen lisännyt kaikkiin mineraaliöljyillä toimiviin jarruihin. Ei mitään eroa toiminnassa ja kestänyt on vuosia.

Esim:
LHM-hydraulineste Citroen | Motonet Oy
 
Itse ilmasin muistaakseni jonkun muun valmistajan yleissetillä jonka sai ebaysta kympin luokkaan
Fillarikellarista tuli tilattua ilmaussetti 10€ jonka pitäisi käydä. :tup:

Minä olen käyttänyt Citroen LHM mömmöjä. Jossain ei suositella tietenkään sekoitettavan Shimanon punaisten nesteiden kanssa, mutta tuota minä olen lisännyt kaikkiin mineraaliöljyillä toimiviin jarruihin. Ei mitään eroa toiminnassa ja kestänyt on vuosia.

Esim:
LHM-hydraulineste Citroen | Motonet Oy
Laitetaan korvan taakse. Täytyy vielä varmistaa entiseltä omistajalta mitä litkua tuolla ennestään on. Ei noissa minusta pitäisi mitään hirveitä eroja olla, kun mineraaliöljy -pohjaisia kaikki ovat.
 
0,6w lisää vastusta, kun tiputetaan lähes neljäsosa paineista pois. Ja rummulla labrassa. Ajomukavuus taas nousee pirusti.
Siinä on enemmän sitä tunnetta mukana, kun vedetään pirun kovalla kumilla. Se tuntuu, että menee paremmin vaikka eroa ei oikeassa elämässä käytännössä ole.
Mulla on katuvehkeessä 4 baria edessä, 35mm g one speedissä. Siihen suhteutettuna sama paine maasturin renkaassa on posketon.
Näinpä ja tosiaan rummulla. Tosielämässä pienemmillä paineilla rullaa paremmin, kun rengas mukautuu pieniin epätasaisuuksiin eikä pompi. Mulla taitaa olla 2,35" Big Onessa jotain vajaat 3 bar ja sekin siksi, kun en oo ehtinyt kompuralla ampua noita vanteille joten sisurit on paikoillaan. Tubeleksena aattelin ajella sitten 2,5 bar. Sekin on otettava huomioon tubeless-hommissa sitten, että tubeless-vanteissa tubeless-käytössä on painerajat. Esim. Stanilla luokkaa 2.7 bar.
 
Tuon speed kingin kanssa ajo on siis pyörätie / hiekkatie, max bar renkaan kyljessä 4,5 ja käytössä 3,8 - 4.0. Jos noissa olosuhteissa pudotan paineet jonnekin 2,5 niin epäilen että rullaa mitenkään paremmin.

Jos crossailee juurakossa tai poluilla myös niin tilanne toki toinen, mutta sitten kannattaa laittaa joku toinen rengaskin.
 
Vihdoin myös sain hankittua tarvittavat lisävarusteet työmatkaa varten ja asennettua ne paikoilleen. Kerran oli pakko jo tuo matka kokeilla ilman lokasuojia ja oli kyllä melko kuraista touhua
Minkä merkkinen tuo etulokasuoja on? Pitäs omaan Silexiin löytää sopiva etulokari. Takana on Topeakin RC11, mutta saman sarjan etulokasuoja ei mahdu Silexin renkaisiin.

Sinänsä ei ole ongelmaa vaikka edessä ei lokasuojaa ole, koska lahkeet nyt kestää vettä. Enemmän haittaa jos takana ei ole, kun on sitten selkä ja reppu märkänä.
 
Minkä merkkinen tuo etulokasuoja on? Pitäs omaan Silexiin löytää sopiva etulokari. Takana on Topeakin RC11, mutta saman sarjan etulokasuoja ei mahdu Silexin renkaisiin.

Sinänsä ei ole ongelmaa vaikka edessä ei lokasuojaa ole, koska lahkeet nyt kestää vettä. Enemmän haittaa jos takana ei ole, kun on sitten selkä ja reppu märkänä.
Tämä SKSän lokari kyseisestä puljusta:

SKS-Germany S-Board, etulokasuoja - Lokasuojat | XXL

Tekisi itse mieli vaihtaa nämä käyttöön, mutta pohditaan nyt raaskiiko sijoittaa 50e oikeastaan vain ulkonäköseikkojen takia:

SKS-Germany Speedrocker - Harmaa - Lokasuojat | XXL

Tuota settiä ei omia lokareita hankkiessa tullut vastaan nettikaupan valikoimissa eikä noita silloin ollut vielä XXLän valikoimissakaan.
 
Kahdenkerroksen liittymät.
Yläpuolella autot,alakerrassa pyöräilijät.
Aijemmin kohteesta kuvan ottanut foorumilainen ( sbafu )

liittymät.1.PNG
liittymät.2.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Vaimolle(163cm pitkä ja inseam 77)kattonut cyclocrosspyörää, mutta meenaa valinnanvarat olla aika vähissä:Canyonilta sopivan kokoisen saisi vasta syksylle:eek:

Tällä hetkellä valintaa pohtinut:

2018 Merida Cyclocross 400 | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit
ROSE PRO CROSS 105 MB | Unelmiesi pyörä – yksinoikeudella saatavilla ROSE Bikesilta

Vaikeita valintoja...

Mitä parempaa rose tarjoaa 300€ edestä?
 
Vaimolle(163cm pitkä ja inseam 77)kattonut cyclocrosspyörää, mutta meenaa valinnanvarat olla aika vähissä:Canyonilta sopivan kokoisen saisi vasta syksylle:eek:

Tällä hetkellä valintaa pohtinut:

2018 Merida Cyclocross 400 | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit
ROSE PRO CROSS 105 MB | Unelmiesi pyörä – yksinoikeudella saatavilla ROSE Bikesilta

Vaikeita valintoja...
No jos Rosen pyörän saa ennen kesää, niin siitä voisi pelkästään melkein maksaa sen 300e. Ajettu kesä on parempi kuin ajamaton kesä.
 
Posti toi tänään juuri tuollaisen Rose Pro Crossin Apex1 osilla. Aika tasan kolme viikkoa meni tilauksesta. Rosethan kootaan tilauksesta ja ilmeisesti tuo ilmoitettu toimitusaika ei aina pidä paikkansa, joten sitä kannattaa etukäteen tiedustella aspasta.

Sattumoisin minulla on myös Meridan Cyclocross 600 jossa samat Apex1 osat. Oli hyvä pyörä, mutta ostin liian ison. Menee nyt siis kiertoon ja Rose tuli tilalle.

Rosesta ei tietenkään ole mitään ajotuntumaa vielä, mutta Meridalla ehdin ajaa sen 800km viime kesänä. Hyvä pyörä se on kunhan osuu koko kohdalle. Meridan oma kokotaulukko oli siinä mielestäni hieman harhaanjohtava. 175-180cm kuskille suositeltiin 56 kokoa, jonka ostin. Mutta oli kuitenkin liian iso 178 pitkälle. Rose antaa kokosuosituksen inseamin perusteella, ja taulukosta katsottuna osui kooksi 54 (inseam 83). Geometriat aika paljon pienempi kun esim. Meridan 54. Jos mahdollista niin Meridaa kannattaa ainakin koeajaa jotta löytyy oikea koko. Nettitaulukoiden perusteella Rosella tuntuu olevan "oikeampi" kokosuositus jos ei pääse kokeilemaan.
 
Tänään soitin Rosen Suomen myyniiehelle ja edellisissä viesteissä annetuilla mitoilla suositteli 52 runkoa, jotenki tuntuisi oleva liian iso noin lyhyelle. Larunpyörässä taas sanoivat että 50 merida voi olla liian iso. Molempia aika vaikea päästä testaa täältä keski-suomesta...
 
Meridan oma kokotaulukko oli siinä mielestäni hieman harhaanjohtava. 175-180cm kuskille suositeltiin 56 kokoa, jonka ostin. Mutta oli kuitenkin liian iso 178 pitkälle. Rosea myydään inseamin perusteella, ja taulukosta katsottuna osui kooksi 54. Geometriat aika paljon pienempi kun esim. Meridan 54. Jos mahdollista niin Meridaa kannattaa ainakin koeajaa jotta löytyy oikea koko. Nettitaulukoiden perusteella Rosella tuntuu olevan "oikeampi" kokosuositus jos ei pääse kokeilemaan.

Pahin asia pyörässä tosiaan on se, että se on liian pitkä, ja monet pyörävalmistajien taulukot valitettavasti suosittelee liian isoja(pitkiä) pyöriä.

Ja monissa taulukoissa jalan sisämitta on itseasiassa lasketaan siihen suositeltavaan kokoon ihan vääränsuuntaisella kertoimella (samanpituisella ihmisellä, pidempijalkainen tarvii todellisuudessa PIENEMMÄN pyörän, ei isompaa, koska pidempijalkaisella on lyhyempi torso, ja torson vs yläputken pituus on se, mistä pyörä käy liian pitkäksi)

Oma pituus 173 cm, jalan sisämitta 80cm, viime syksynä tilasin Media Mission cx 600n (tämän vuoden mallia, oli jo syksyllä myynnissä).

Meinasin ensin tilata kokoa 52 olevan cyclocross 600n, mutta olivat kaupasta lopussa ja tarjosivat tilalle tuota tämän vuoden mission cx 600:sta. Tässä uudemmassa koot meni eri tavalla, siten 52-kokoa ei ole vaan on koot 50 ja 53. Meridan sivusto suositteli minulle 53a, mutta kun tutkin geometrialukuja ja vertasin vanhan pyöräni geometriataulukoihin, päädyin tilamaan tuon 50-kokoisen.

Ja tein ihan oikean valinnan. Pyörä on mukavan kompakti, muttei yhtään liian pieni. Jollekin vähemmän aggressiiviseen ajoasentoon tottuneella voisi toki etupää olla liian alhaalla, mutta minua ei haittaa, ja olisi siinä vielä hiukan säätövaraa stemmin kääntämällä.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään soitin Rosen Suomen myyniiehelle ja edellisissä viesteissä annetuilla mitoilla suositteli 52 runkoa, jotenki tuntuisi oleva liian iso noin lyhyelle. Larunpyörässä taas sanoivat että 50 merida voi olla liian iso. Molempia aika vaikea päästä testaa täältä keski-suomesta...

Myyjä on laskenut sillä niiden omalla kertoimella, eli "Maantie/Triathlon Jalan sisämitta x 0,66 = Runkokoko senttimetreinä", 77cm = 50.82. 52 koko lähempänä kun seuraavaksi pienin 49, joten myyjä suositteli sokeasti sitä. Kuitenkin jos vaimolla on pituutta 163 niin ehdottomasti 49. Niinkuin @hkultala yllä sanoo, pienempi parempi jos on lyhyt torso kuten vaimollasi.

edit. 49:ssä on muuten 27,5" vanteet, jos sillä on merkitystä. Ainakin vähemmän hoopon näköinen. :)
 
Eli periaatteessa tuo 50" Merida vois olla ihan ok kokoinen?
 
Tänään tuli kotiutettua viimein Silex 400 työpaikan parkkihallista ja polkaistua työmatkapyöräilykausi käyntiin.

Pyörään otin lisävarusteina tukijalan ja lokarit. No tuo etulokari vaikuttaa liian lyhyeltä ohjaustangon etupuolelta, koska etuhaarukka aivan kurassa pienen lenkin päätteeksi. Eli pitänee jostain hieman eri profiilin lokaria metsästää.

Hieman halusin säätää tuota lokaria ylemmäs renkaan pinnasta ja huomasin, että lokareita kiinnittäessä ovat ilmeisesti ”nulanneet” kierreet toiselta puolelta rungosta mihin tuo etulokari tulee kiinni. Sai huolella tehdä töitä, että jäi kiinni enää tuohon kantaan. Katsotaan saako tuohon enää uutta lokaria kiinni. :bored:

Polkiessa osui kantapää muutaman kerran tuohon hankittuun tukijalkaan. Ei ole aikaisemmin ollut tällaista ongelmaa. Toki satula oli vähän matalalla, katsotaan josko tuon nosto vaikuttaisi jalan liikerataan eikä enää tuota kävisi. Muuten pitää etsiä uuden mallinen jalkakin. Pidemmälle tuota ei enää saa vietyä, koska ottaa levyjarruihin sitten kiinni.
 
Eli periaatteessa tuo 50" Merida vois olla ihan ok kokoinen?

Siinäkin on selvä riski että se on liian pitkä, liian lyhyt se ei ainakaan ole.

Että kannattaa sitä XSääkin harkita.

Tuo viime vuoden malli on reach-mitaltaan 3mm lyhempi, yläputken mitalta 10mm lyhempi kuin oma tämän vuoden mallini, ja minulla on aika paljon pidempi torso.


Mutta nuo kokolukemat on siis aina mallikohtaisia, niitä ei pidä verrata suoraan eri pyörien välillä.

Sen sijaan "stack" ja "reach"-luvut kertoo aika hyvin pyörän todellisen pituuden ja korkeuden.

Meridan 50mm on reach/(pituus) 379mm, stack(korkeus) 545mm.

Rosen 52 on reach 376, stack 541. Eli 52-koon rose on pienempi kuin 50-koon merida.

Oma uudempi meridani(koko 50) on reach 382mm, stack 533mm. Eli selvästi matalammalla aggressiivisemmalla geometrialla.

Vanhan meridan 47 olisi reach 370, stack 524mm. Ei ainakaan ole liian lyhyt, mutta tässä voi mennä etupää melko matalalle.

Kuinka kokeneesta pyöräilijästä on kyse, onko ensimmäinen "kunnon pyörä" nyt tulossa? Ja onko tarkoitus tulla myös arkiajoon talvikäyttöönkin yms. hitaaseen ajoonkin, vai lähinnä vaan "lenkkipyöräksi" ?
 
Viimeksi muokattu:
Siinäkin on huomattava riski että se on liian pitkä, liian lyhyt se ei ainakaan ole.

Melkein kallistuisin ennemmin sen XSn suuntaan.

Tuo viime vuoden malli on reach-mitaltaan 3mm lyhempi, yläputken mitalta 10mm lyhempi kuin oma tämän vuoden mallini, ja minulla on aika paljon pidempi torso.


Mutta nuo kokolukemat on siis aina mallikohtaisia, niitä ei pidä verrata suoraan eri pyörien välillä.

Sen sijaan "stack" ja "reach"-luvut kertoo aika hyvin pyörän todellisen pituuden ja korkeuden.

Meridan 50mm on reach/(pituus) 379mm, stack(korkeus) 545mm.

Rosen 52 on reach 376, stack 541. Eli 52-koon rose on pienempi kuin 50-koon merida.

Oma uudempi meridani(koko 50) on reach 382mm, stack 533mm. Eli selvästi matalammalla aggressiivisemmalla geometrialla.

Vanhan meridan 47 olisi reach 370, stack 524mm. Ei ainakaan ole liian lyhyt, mutta tässä voi mennä etupää melko matalalle.

Kuinka kokeneesta pyöräilijästä on kyse, onko ensimmäinen "kunnon pyörä" nyt tulossa? Ja onko tarkoitus tulla myös arkiajoon talvikäyttöönkin yms. hitaaseen ajoonkin, vai lähinnä vaan "lenkkipyöräksi" ?
Vaimo lähinnä pyöräillyt nykyisellä Crescentin ketjuvaihteisella ja levyjarrullisella kaupunkipyörällä, eli aikalailla nollista lähdetään näihin kippurasarviin. Tuskin hirveämmin työmatkaa tuolla poljetaan, kun tämän hetkinen työmatka alle 1km, joten melkein näppärämpi nykyinen kaupunkipyörä siihen(ei tarvii niin pelätä,että joku pöllii ja muutenkin rennompi ajoasento). Todennäköisesti vaan siis kuntolenkkejä vaihtelevissa helpoissa maastoissa.
Vaikka itellä maantiepyörä ja 29" maastopyörä, niin olen aikalailla ulapalla näistä sopivista cyclocrossien koista, kun ite ostanu molemmat Canyonilta ja niitten laskurilla saanu itelle sopivat pyörät.
 
Itellä kanssa hakusessa Gravel/cyclocross hintahaitarin pyöriessä 1000-1500e välillä.
Vaihtoehtoja mitä nyt olen katellu tuon XXL:n pyörän lisäksi.
Sensa Trentino CXD Ultegra Cyclocross Bike – 2018 | Merlin Cycles
Merida Silex 300 | Maantiepyörät | Tarjoukset Lappeenranta | Edullisia tuotteita pyöräilyyn
2017 MERIDA CYCLOCROSS 500 | Cyclocross | Tarjoukset Lappeenranta | Edullisia tuotteita pyöräilyyn

Ikinä en ole Sensa nimisestä pyörävalmistajasta kuullut ja tyyliin yhden arvostelun löysin jostain maantiepyörästä, joten se vähän pistää epäilystä tuohon. Osasarja ois vissiin ihan asiallinen? Pitää noita meridoja käydä tuossa kivijalkaliikkeessä ihmettemässä/koeajamassa kuhan tiet vähän sulaa lisää. Miten nuo levyjarrut, onko mekaanisella ja hydraulisella mimmonen ero?

Näistä kolmesta päädyin lopulta tuohon 500 cyclocrossariin. takatalven loppumista odotellessa =)
 
Tietovisakysymys; miksi kutsutaan englanniksi tuota takaswingin akselia ja erityisesti tuota päässä olevaan lukitusmutteria tjsp. jossa on kuusiokolo? Vai onko se akselin pää. Ei pysty sanomaan kun toiselta puolelta puuttuu joku olennainen osa ja tuo pyörii ympyrää.

20190411_180909.jpg
 
Viikko sitten tuli vaihdettua vanneteipit ja litkutettua kiekot uusiksi. Hyvin nousi DT Swiss X1700 + Maxxis Ardent Race / Ikon 29" 2.20 kumit vanteille Topeak Joe Blow MTB jalkapumpulla. Talvi oli taukoa ja eilen tuli heitettyä kevyt parinkympin testilenkki Canyon Exceed CF:llä. Iso osa oli asfalttia ja hiekkatietä, mukana toki lunta ja polkuakin. Fiilis oli vähän niin kuin vasikoilla kevätlaitumelle päästessä ja "Oliko tämä fillari oikeesti näin kevyt?" :)

Tuli samalla testattua uusia hankintoja:
MET Roam kypärä
Five Ten Contact flättikengät
Endura MT500 Spray trouser II

Kaikki tuntuivat hyviltä ja varsinkin noita MT500 housuja voi erityisesti suositella. Saihan tuolla pikkulenkillä toki levänneille persluille pienen kivun päälle, mutta se lähtee ajamalla.
 
Tietovisakysymys; miksi kutsutaan englanniksi tuota takaswingin akselia ja erityisesti tuota päässä olevaan lukitusmutteria tjsp. jossa on kuusiokolo? Vai onko se akselin pää. Ei pysty sanomaan kun toiselta puolelta puuttuu joku olennainen osa ja tuo pyörii ympyrää.

20190411_180909.jpg
Näyttää läpiakselilta,eiköhän sieltä vastapuolelta puutu mutteri.
 
Pathlite 6.0 – Alumiinirunkoinen Fitness-pyörä | CANYON (FI)

Olisiko Canyonin Pathlite sopiva peli kuntopyöräilyyn jos tarkoituksena olisi lähteä taajaman ulkopuolelle koluamaan lähitienoon maanteitä ja sorateitä? Kokolaskuri ehdotteli XL kokoista runkoa ja sitä näyttäisi peräti olevan varastossa.

Jos ajelet lähinnä tasaisella, niin kannattaa miettiä tarvitseeko tuota joustokeulaa. Jos ei tarvitse niin samalta firmalta löytyy road-puolelta vastaavanlainen peli "maantieversiona" 2,6kg kevyempänä. Kyllä tuollakin sorateitä ajelee varsinkin jos vaihtaa hieman leveämmät nakit. En tiedä kuinka leveät renkaat tuohon menee, mutta varmaan ainakin leveämmät kuin nuo vakiona olevat 30 mm, jos tarvetta on.

Canyon | ROADLITE | Roadlite AL 7.0

e. lisätään vielä, että kyllähän 30mm renkaillakin hyväkuntoista soratietä ajaa helposti. Jollain kivisellä kinttupolulla - jossa ei omalla autollakaan viitsi yli 3kymppiä ajaa - voi tulla sitten ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttää läpiakselilta,eiköhän sieltä vastapuolelta puutu mutteri.

Mutteri tietenkin puuttuu, mutta se ei ole tavallinen mutteri ja hyllykamaa vaan periaatteessa rungon osa. Osan/akselin nimi toivottavasti "main pivot". Saatoin tilata väärän vuosimallin osan, mutta vastakappale näytti samalta. Pitää tilata kaikki takahaarukan vastaavat akselit ja puslat varastoon. Fillari on nimittäin arvoton jos tuota yhtä osaa ei enää saa ja se tippuu lenkillä maastoon.

Tämä olisi ollut ilmeisesti oikea osa ja sopii sopivasti yhteen pyörä- ja vuosimalliin, eli omaan: CUBE Bearing Set for STEREO 160 (2015) Main Pivot - 10501
 
Mutteri tietenkin puuttuu, mutta se ei ole tavallinen mutteri ja hyllykamaa vaan periaatteessa rungon osa. Osan/akselin nimi toivottavasti "main pivot". Saatoin tilata väärän vuosimallin osan, mutta vastakappale näytti samalta. Pitää tilata kaikki takahaarukan vastaavat akselit ja puslat varastoon. Fillari on nimittäin arvoton jos tuota yhtä osaa ei enää saa ja se tippuu lenkillä maastoon.

Tämä olisi ollut ilmeisesti oikea osa ja sopii sopivasti yhteen pyörä- ja vuosimalliin, eli omaan: CUBE Bearing Set for STEREO 160 (2015) Main Pivot - 10501
Kannattaa käyttää ruuvilukitetta kasatessa.
Tuossa kanssa yksi kauppa mistä osia pyörääsi,

https://www.infinitycycles.co.uk/17604/products/cube-bearing-set-stereo-rocker-link.aspx
 
Kannattaa käyttää ruuvilukitetta kasatessa.
Tuossa kanssa yksi kauppa mistä osia pyörääsi,

CUBE BEARING SET STEREO ROCKER LINK £24.99

Tilasin jo Saksasta vielä toisen (Itävaltaan), eri vuosimalliin. Omassa fillarissa akseli näyttää päästä erilaiselta ja toisessa päässä on reikä, kuin ns. oikean vuosimallin osassa. En tiedä onko noissa muita eroa (esim. pituus), mutta varmuuden vuoksi tilasin molemmat. Jatkossa tosiaan lukitetta ja tarkastan momentin useammin, sekä tilaan nuo muut nivelten varaosat varastoon. Pieni sijoitus nyt vs. metsästää noita kaikkia osia 5-vuoden päästä jos runko on vielä ajokelpoinen.
 
Eikö olisi helpointa kysyä pyörän maahantuojalta tai valmistajalta sopivaa varaosaa?

Ainakin minulla on melkeinpä pelkästään hyviä kokemuksia tuotetuesta. Kerrot heille mahdollisimman tarkasti oman pyörän mallin, vuosimallin ja ongelmakuvauksen. Ehkäpä vielä runkonumero. Kuva tai pari myös auttanee.

Pyydä heiltä varaosanumeroa ja kysy mistä varaosan voisi hankkia.
 
Eikö olisi helpointa kysyä pyörän maahantuojalta tai valmistajalta sopivaa varaosaa?

Ainakin minulla on melkeinpä pelkästään hyviä kokemuksia tuotetuesta. Kerrot heille mahdollisimman tarkasti oman pyörän mallin, vuosimallin ja ongelmakuvauksen. Ehkäpä vielä runkonumero. Kuva tai pari myös auttanee.

Pyydä heiltä varaosanumeroa ja kysy mistä varaosan voisi hankkia.

Kysyin (Suomen) maahantuojalta ihan ensimmäisenä. Arvio osan saatavuudesta saattoi olla max 2kk - tämä on täysin tosi tarina, vaikka voi olla että olisi varmaan tullut nopeamminkin. Pyörä on tosin ostettu alunperin Saksasta, mutta maahantuojan palvelu oli kyllä hyvää ja samalla ymmärrän ettei kaikkea kannata pitää Suomessa varastossa. Voi olla ainoita kys. mallin pyöriä Suomessa.

Joten, kun virallisesti asun edelleen Itävallassa (minne juuri matkustin Suomesta), niin osat ovat jo täällä. Olin koko alkuvuoden 3kk kipeänä, joten en halunnut enää yhtään lykätä fillaroinnin jatkamista. En siis lopettanut sitä talvella kuin pakon edestä ja odottavan aika on ollut pitkä. Harmittavasti tuo osa tipahti juuri kun vedin kesäkumit alle.

Fillari tosin Suomessa, mutta toinen ostamistani osista varmasti sopii ja ei tartte odotella ja arvuutella koska saapuvat. Suomessa tulee ikävä tätä Keski-Euroopan logistiikan tehokkuutta, vaikka enskamaastot ovat sitten Suomessa ihan maailmanluokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomalaisten maahantuojien varastoista ei tuollaista harvinaisempaa varaosakamaa usein löydy. Jos vaihtajankorvake löytyy, se on jo hyvää tuuria.

Jos olet sopivassa maassa, sieltähän voi sitten hankkia vaikka varapyörän ihan varmuuden vuoksi. Esim sieltä naapurista, Saksasta 19% ALV:lla toinen menopeli :-)
 
Jos ajelet lähinnä tasaisella, niin kannattaa miettiä tarvitseeko tuota joustokeulaa. Jos ei tarvitse niin samalta firmalta löytyy road-puolelta vastaavanlainen peli "maantieversiona" 2,6kg kevyempänä. Kyllä tuollakin sorateitä ajelee varsinkin jos vaihtaa hieman leveämmät nakit. En tiedä kuinka leveät renkaat tuohon menee, mutta varmaan ainakin leveämmät kuin nuo vakiona olevat 30 mm, jos tarvetta on.

Canyon | ROADLITE | Roadlite AL 7.0

e. lisätään vielä, että kyllähän 30mm renkaillakin hyväkuntoista soratietä ajaa helposti. Jollain kivisellä kinttupolulla - jossa ei omalla autollakaan viitsi yli 3kymppiä ajaa - voi tulla sitten ongelmia.

Kiitti vinkeistä, olin Pathlitea katsellut kun en ollut varma miten järeät renkaat sitä tarvitsisi. Tarkoitus siis lähinnä ettei tarvitse kääntyä takaisin jos kestopäällyste loppuu tai ajaa sellaisia sorateitä joiden varressa kuitenkin asutaan.

Ilmeisesti tuohon Roadliteen saa max 40mm renkaat sileänä.
 
Jos ajelet lähinnä tasaisella, niin kannattaa miettiä tarvitseeko tuota joustokeulaa. Jos ei tarvitse niin samalta firmalta löytyy road-puolelta vastaavanlainen peli "maantieversiona" 2,6kg kevyempänä. Kyllä tuollakin sorateitä ajelee varsinkin jos vaihtaa hieman leveämmät nakit. En tiedä kuinka leveät renkaat tuohon menee, mutta varmaan ainakin leveämmät kuin nuo vakiona olevat 30 mm, jos tarvetta on.

Canyon | ROADLITE | Roadlite AL 7.0

e. lisätään vielä, että kyllähän 30mm renkaillakin hyväkuntoista soratietä ajaa helposti. Jollain kivisellä kinttupolulla - jossa ei omalla autollakaan viitsi yli 3kymppiä ajaa - voi tulla sitten ongelmia.

En näe pointtia tuollaisessa pyörässä. Melkein kuin cyclocrossari, mutta huonommalla tangolla => huonommalla ajoasennolla.


Soratieajoon cyclocrossari tai "gravel bike", ei mitään hybridiä.
 
Kiitti vinkeistä, olin Pathlitea katsellut kun en ollut varma miten järeät renkaat sitä tarvitsisi. Tarkoitus siis lähinnä ettei tarvitse kääntyä takaisin jos kestopäällyste loppuu tai ajaa sellaisia sorateitä joiden varressa kuitenkin asutaan.

Ilmeisesti tuohon Roadliteen saa max 40mm renkaat sileänä.

Ehdottomasti kääntyisin siinä tapauksessa tuon roadliten suuntaan, varsinkin kun hintakin taisi olla sama. 2.5kg ero tuntuu jo selkeästi ajotuntumassa ja joustokeulasta on huoltovaivaakin ylimääräisen painon lisäksi. 28mm renkaillakin voi hiekka- ja hyväkuntoisia sorateillä ajella ilman että asiaa tarvitsee edes ajatella.
105-osasarja on myös erittäin pätevä setti tuohon hintaluokkaan.

e.
En näe pointtia tuollaisessa pyörässä. Melkein kuin cyclocrossari, mutta huonommalla tangolla => huonommalla ajoasennolla.


Soratieajoon cyclocrossari tai "gravel bike", ei mitään hybridiä.

Erittäin hyvä pointti tämäkin. Kannattaa miettiä näitäkin vaihtoehtoja
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi ostaa uusi lukko pyörään, onko suosituksia? Kryptoniten u-lukot ilmeisesti aika lujaa tekoa? Tuollaisen kanssa kun käyttää vielä kettinkiä niin varmaan jo aika hyvä. Saako noita lukkoja jostain erityisen edullisesti vai onko sama marssia lähimpään urheiluliikkeeseen :)
 
Pitäisi ostaa uusi lukko pyörään, onko suosituksia? Kryptoniten u-lukot ilmeisesti aika lujaa tekoa? Tuollaisen kanssa kun käyttää vielä kettinkiä niin varmaan jo aika hyvä. Saako noita lukkoja jostain erityisen edullisesti vai onko sama marssia lähimpään urheiluliikkeeseen :)
Siitä: Osta Kryptonite New York Fahgettaboudit Mini U-lock | ROSE Bikes

Minulla on tuollainen ja ei ole pyörää viety. :D Käytännössä ainut keino murtaa on tiirikointi, joka on harvinaista pyörävarkaiden keskuudessa. Voimapihdeillä/hydraulisella leikkurilla ei mitään palaa tuota vastaan. Akkurälläkkä on myös aika hankala ainakin yleisillä paikoilla.

Tämä on kyllä varmasti myös ihan hyvä vaihtoehto: Osta ABUS Granit X-Plus 540 U-lock | ROSE Bikes

Tuosta saa pidemmän versionkin, jos ei saa pyörää aivan kiinnityspisteen viereen.
 
Keskusteluketjun ensimmäisillä sivulla olikin puhetta tästä Knog Oi soittokellosta.
Itse bongasin vasta nyt ensimmäisen kerran ko. kellon. Onhan tuo aika arvokas. Kiinaversio Twooc:ssa on liian pieni halkaisija, muuten olisi voinut pohtia tuotakin.

Fiksun näköinen ja soveltuu isommalla halkaisijalla olevaan ohjaustankoon. Ei veisi tilaa tuosta gravelin tangosta, kuin pannan verran. Löytyykö käyttökokemuksia?
 
En näe pointtia tuollaisessa pyörässä. Melkein kuin cyclocrossari, mutta huonommalla tangolla => huonommalla ajoasennolla.
Soratieajoon cyclocrossari tai "gravel bike", ei mitään hybridiä.

Toimivia laitteita?

CUBE Cross Race cyclocross pyörä - Rtech
SUP X-Mud Disc (vm.2019) - Suomen Urheilupyörä

Canyonilla näytti Gravel ja Inflite toimitusajat vasta jonnekin syksylle, sama homma Rosella. Budjetti venyy tuonne 1500 hujakoille, sitten alkaa jo vähän ahdistaa.
 
Olipa marathon plussat hankala asentaa. Johtuu vissiin pistosuojauksesta joka jäykistää rengasta. Sai noi lopulta nippusiteitä avuksi käyttäen kiinni.
 
Toimivia laitteita?

CUBE Cross Race cyclocross pyörä - Rtech
SUP X-Mud Disc (vm.2019) - Suomen Urheilupyörä

Canyonilla näytti Gravel ja Inflite toimitusajat vasta jonnekin syksylle, sama homma Rosella. Budjetti venyy tuonne 1500 hujakoille, sitten alkaa jo vähän ahdistaa.

Ihan soivia pelejä kai, en ole kumpaakaan kyllä testannut itse, mutta pikaisella vilkaisulla osasarjatkin näyttää olevan ok. Kannattaa toki miettiä tarkemmin mitä kaikkea saa noihin kiinni, lähinnä onko esimerkiksi lokareille valmiit kiinnikkeet ja kuinka leveät renkaat saa haarukkoihin mahtumaan. Geometrian kannalta kannattaisi koeajaa, mutta toki hankalaa jos ei asu Tampereen lähellä eikä lähellä ole Cubea myyvää liikettä.

Suomen Urheilupyörän omassa pyörässä on toki myös lisänä tuki kotimaiselle työlle (vaikka runko ilmeisesti tuleekin ilmeisesti Kiinasta, mutta niinhän ne tulee muillakin). Suomen urheilupyörästä yleensä saa ihan hyvin alennusta listahintoihin nähden. Monesti käynyt liikkestä ostamassa pientä tavaraa ja harvemmin on tarvinnut nettihintoja maksella. Mukavaa palvelua myös.

R-Techissä kerran käynyt koeajamassa yhtä Cuben pyörää, ihan asiallista palvelua sain silloin. Muuten en liikkeestä osaa sanoa. Tuttu on ollut omaan huomattavasti vanhempaan Cuben cycloon tyytyväinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 509 594
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom