Pyöräily

Olipa marathon plussat hankala asentaa. Johtuu vissiin pistosuojauksesta joka jäykistää rengasta. Sai noi lopulta nippusiteitä avuksi käyttäen kiinni.

Joku pienempi koko? Ite laitoin just 37-622 ja meni ihan heittämällä. Roseessa ihan kohtuu hintaan nyt nuo 24 euroa kipale.
 
Joku pienempi koko? Ite laitoin just 37-622 ja meni ihan heittämällä. Roseessa ihan kohtuu hintaan nyt nuo 24 euroa kipale.
32-622. Prismasta hain 32€:llä kun piti äkkiä saada. piti tosiaan rengasraudoilla kunnolla vääntää ja nippusiteillä varmistaa että renkaan reunus pysyy vanteen pohjalla, että sai vähän lisää väljyyttä siihen. Sitten oli ongelmia kun se rengas ei meinannut asettua oikein vanteen päälle. Ilmeisesti nuo kyllä löystyy käytössä ja tuskin tulee paljon tarvetta ottaa rengasta irti kun on hyvä pistosuojaus.
 
Keskusteluketjun ensimmäisillä sivulla olikin puhetta tästä Knog Oi soittokellosta.
Itse bongasin vasta nyt ensimmäisen kerran ko. kellon. Onhan tuo aika arvokas. Kiinaversio Twooc:ssa on liian pieni halkaisija, muuten olisi voinut pohtia tuotakin.

Fiksun näköinen ja soveltuu isommalla halkaisijalla olevaan ohjaustankoon. Ei veisi tilaa tuosta gravelin tangosta, kuin pannan verran. Löytyykö käyttökokemuksia?
US $2.38 29% OFF|Bicycle Bell Alarm Horn Ring Handlebar Automatic Size Adjustment Bike Bell Timbre Bicicleta Cycling Accessories Bike Horn Bell-in Bicycle Bell from Sports & Entertainment on Aliexpress.com | Alibaba Group

Tuon sanotaan mahtuvan 22.2mm-31.8mm tankoihin.
 
Eli nyt tarvitsisin apua.

Eilen ostettiin Thulen Rideon2 (9502).
Ohjeessa oli maininta että tarkista pyörävalmistajalta lisää jos hiilikuitupyörä.

Canondale itseasiassa vastasi nopeasti ja käski varmistaa asian Thulelta :eek:

Onko kellään kokemusta asiasta ja ymmärrän asian niin että hiilikuitu voi rikkoontua jos kiristän väärin?

Kyseessä on Canondale CaadX jossa on vain hiilikuituinen etuhaarukka.
 
Viimeksi muokattu:
Eli nyt tarvitsisin apua.

Eilen ostettiin Thulen Rideon2 (9502).
Ohjeessa oli maininta että tarkista pyörävalmistajalta isää jos hiilikuitupyörä.

Canondale itseasiassa vastasi nopeasti ja läski varmistaa asian Tuulelta :eek:

Onko kellään kokemusta asiasta ja ymmärrän asian niin että hiilikuitu voi rikkoontua jos kiristän väärin?

Kyseessä on Canondale CaadX jossa on vain hiilikuituinen etuhaarukka.
Eihän tuossa telineessä pyörää haarukasta kiiinnitetä, tai ainakaan ei siltä kuvassa näyttänyt. Eihän sen silloin pitäisi mitään haitata.
 
Kiitokset. Laitoinpa tilaukseen, kun tullut etsiskeltyä vastaavaa :tup:
Itsellä on tuon isoveli BS 450 FG/SSF ja kyllähän se ainakin vaikutttaa lujalta lukolta. Sillä pyörään tulevalla kiinnikkeellä ei kyllä tee mitään ainakaan tämän 450 kanssa. Ei saa kiristettyä niin että pysyisi paikoillaan, joten kulkee itsellä repussa.
 
Eihän tuossa telineessä pyörää haarukasta kiiinnitetä, tai ainakaan ei siltä kuvassa näyttänyt. Eihän sen silloin pitäisi mitään haitata.
No sitä minäkin, mutta halusin varmistaa että olen ymmärtänyt oikein.
Kiinnitän muuten rungosta ja vanteista mutta en kiinnitä etuhaarukka mihinkään.
 
Eli nyt tarvitsisin apua.

Eilen ostettiin Thulen Rideon2 (9502).
Ohjeessa oli maininta että tarkista pyörävalmistajalta lisää jos hiilikuitupyörä.

Canondale itseasiassa vastasi nopeasti ja käski varmistaa asian Thulelta :eek:

Onko kellään kokemusta asiasta ja ymmärrän asian niin että hiilikuitu voi rikkoontua jos kiristän väärin?

Kyseessä on Canondale CaadX jossa on vain hiilikuituinen etuhaarukka.

Ei auta enää, mutta mikset hankkinut Thulen HangOn-mallia? Siitäkin on kallistettava versio ja mielestäni n-kertaa toimivampi ja yksinkertaisempi kuin nuo muut himmelit.
 
32-622. Prismasta hain 32€:llä kun piti äkkiä saada. piti tosiaan rengasraudoilla kunnolla vääntää ja nippusiteillä varmistaa että renkaan reunus pysyy vanteen pohjalla, että sai vähän lisää väljyyttä siihen. Sitten oli ongelmia kun se rengas ei meinannut asettua oikein vanteen päälle. Ilmeisesti nuo kyllä löystyy käytössä ja tuskin tulee paljon tarvetta ottaa rengasta irti kun on hyvä pistosuojaus.
Kannattaa melkein nostella käsin paikoilleen pienillä paineilla, koska ainakin omat rispaantui kyljistä suht nopeasti rikki. Tai siis ainakin nopeammin kuin kuluivat ajopinnalta puhki. Voi toki myös olla kiinni siitä, että oli liian alhaiset paineet käytössä, kun suositukset ovat aika kovia kapeammille renkaille.

Ehdottomasti paras sivusto mihin on tullut törmättyä on Bicycle Rolling Resistance | Rolling Resistance Tests . Saa helposti valittua käyttötarkoitukseen sopivat renkaat. Varsinkin kaupungin matka-ajoa varten melkein täydellinen, kun alhaisilla nopeuksilla renkaat vaikuttaa kokonaisvastukseen ja hien määrään paljon enemmän kuin vauhdeissa missä ilmanvastus on merkittävämpi tekijä.
 
Keskusteluketjun ensimmäisillä sivulla olikin puhetta tästä Knog Oi soittokellosta.
Itse bongasin vasta nyt ensimmäisen kerran ko. kellon. Onhan tuo aika arvokas. Kiinaversio Twooc:ssa on liian pieni halkaisija, muuten olisi voinut pohtia tuotakin.

Fiksun näköinen ja soveltuu isommalla halkaisijalla olevaan ohjaustankoon. Ei veisi tilaa tuosta gravelin tangosta, kuin pannan verran. Löytyykö käyttökokemuksia?

Itsellä Knog crossarissa, näyttää hyvältä mutta ääni tosi hento ja rakenne samoin. Ehkä pyhäpyörään hyvä muttei jokapäiväiseen ajoon. Ai niin ja helisee epätasaisella.
 
Eli nyt tarvitsisin apua.

Eilen ostettiin Thulen Rideon2 (9502).
Ohjeessa oli maininta että tarkista pyörävalmistajalta lisää jos hiilikuitupyörä.

Canondale itseasiassa vastasi nopeasti ja käski varmistaa asian Thulelta :eek:

Onko kellään kokemusta asiasta ja ymmärrän asian niin että hiilikuitu voi rikkoontua jos kiristän väärin?

Kyseessä on Canondale CaadX jossa on vain hiilikuituinen etuhaarukka.
Ihan hyvin voit kuljettaa pyörääsi,itse kuljettanut samalla telineellä pyörää.
Tulee remmeillä rungosta ja vanteiden yli kiinnitys.Itsellä hiilikuitu vanteet ja ei ongelmia.
 
Alkoi syyhyttämään pyöräilyharrastus todenteolla ja tulikin sitten hankittua tällainen. Onko mitään kokemuksia?Tarkoituksena ajella työmatkaa 11km siivu ja vapaa-ajalla käydä metsäreittejä rullailemassa.
Pienten ajelujen perusteella kyllä paras pyörä millä olen koskaan ajanut. Toivottavasti ei ala nälkä kasvamaan syödessä ja tuolla malttaisi nyt jokusen vuoden mennä.
Hyvittivät liikkeessä vanhasta rikkinäisestä kolmivaihteisestakin ihan mukavasti :tup:
 
Varmaan ihan fiksu paketti työmatka-ajoon ja poluille. Osat melko pitkälti luotettavaa perushyvää tasoa. Rankkaan metsäajoon ei sovellu ainakaan pomppukeppinsä osalta, mutta jos alkaa enemmän rytyyttäminen houkuttamaan niin kepin vaihdolla metsäkelpoisuuttakin voi nostaa uusimatta koko pyörää :)
 
Tuli tilattua Kona Kahuna (2019 malli) oikeastaan aikalailla samaan käyttöön kuin yllä.
Siihen liittyen sellainen kyssäri että onko porukoilla kokemuksia vähän kookkaammista satulalaukuista? Tarttis ostaa semmonen millä saa töihin eväsrasian ja jonkun random hedelmän tms vietyä. Muutaman päivän oon eri paikoista selaillu noita ja aika ahtaita on suurin osa. Runkoon meinasin kiinnittää U-lukon telineen ja ehkä vesipullon jos mahtuu niin laukulle ei oikeen jää tilaa kun satulaan.
 
Itsellä ajossa tällainen; White SC Comp FF 19, miesten hybridipyörä - Harmaa - Hybridipyörät | XXL
Saisinko renkaiden vaihdolla paremman "rullauksen" vai onko tuo sellainen pyörä, että 50-70e renkaisiin on tuhlattu?
Ja onko nuo XXL:n tai Baiks:n renkaat hinta-laatusuhteeltaan hyviä?

Tällä hetkellä siis tuntuu, että renkaita ei tarpeeksi koviksi saa, toisaalta onko siitä nyt sit niin suurta hyötyä?

Noissa on maksimi suositus 75 psi. Ei ton yli meneminen välttämättä paranna rullausta yhtään, mutta huonontaa ajotuntumaa. Voi johtua myös pumpusta jos et saa tarpeeksi painetta.
 
Tuli tilattua Kona Kahuna (2019 malli) oikeastaan aikalailla samaan käyttöön kuin yllä.
Siihen liittyen sellainen kyssäri että onko porukoilla kokemuksia vähän kookkaammista satulalaukuista? Tarttis ostaa semmonen millä saa töihin eväsrasian ja jonkun random hedelmän tms vietyä. Muutaman päivän oon eri paikoista selaillu noita ja aika ahtaita on suurin osa. Runkoon meinasin kiinnittää U-lukon telineen ja ehkä vesipullon jos mahtuu niin laukulle ei oikeen jää tilaa kun satulaan.

Tuommonen voi olla pätevä tai ihan reppu vaa selkään ja menoks.

 
Tuli tilattua Kona Kahuna (2019 malli) oikeastaan aikalailla samaan käyttöön kuin yllä.
Siihen liittyen sellainen kyssäri että onko porukoilla kokemuksia vähän kookkaammista satulalaukuista? Tarttis ostaa semmonen millä saa töihin eväsrasian ja jonkun random hedelmän tms vietyä. Muutaman päivän oon eri paikoista selaillu noita ja aika ahtaita on suurin osa. Runkoon meinasin kiinnittää U-lukon telineen ja ehkä vesipullon jos mahtuu niin laukulle ei oikeen jää tilaa kun satulaan.

Itsellä Carradicen laukku ja qr kiinnike, todella kätevä.

Carradice | Bicycle Saddlebags
 
Itsellä ajossa tällainen; White SC Comp FF 19, miesten hybridipyörä - Harmaa - Hybridipyörät | XXL
Saisinko renkaiden vaihdolla paremman "rullauksen" vai onko tuo sellainen pyörä, että 50-70e renkaisiin on tuhlattu?
Ja onko nuo XXL:n tai Baiks:n renkaat hinta-laatusuhteeltaan hyviä?

Tällä hetkellä siis tuntuu, että renkaita ei tarpeeksi koviksi saa, toisaalta onko siitä nyt sit niin suurta hyötyä?
No jos ajat melkein pelkällä asvaltilla, niin voisihan siihen vaihtaa vaikka Schwalbe Marathonit. Oman maun mukaan sitten leveyttä, 32mm, 37mm, 40mm. Ohuempiin tulee enemmän painetta. Saksasta tilatessa alle 20e per pääty.

Schwalbe Marathon Performance Wired Tire - 28 Inches - Black-Reflex

32mm 4.50 - 6.50 Bar
37mm 4.00 - 6.00 Bar
40mm 3.50 - 6.00 Bar

Renkaat muutenkin kulutustavaraa, täytyy vaihtaa joskus kuitenkin.

Ja onhan sinulla kunnon jalkapumppu?
Polkupyöräpumppu
 
Viimeksi muokattu:
No jos ajat melkein pelkällä asvaltilla, niin voisihan siihen vaihtaa vaikka Schwalbe Marathonit. Oman maun mukaan sitten leveyttä, 32mm, 37mm, 40mm. Ohuempiin tulee enemmän painetta. Saksasta tilatessa alle 20e per pääty.

Schwalbe Marathon Performance Wired Tire - 28 Inches - Black-Reflex

32mm 4.50 - 6.50 Bar
37mm 4.00 - 6.00 Bar
40mm 3.50 - 6.00 Bar

Renkaat muutenkin kulutustavaraa, täytyy vaihtaa joskus kuitenkin.

Ja onhan sinulla kunnon jalkapumppu?
Polkupyöräpumppu
Kiitoksia vastauksesta. Vaikuttaako tuo renkaanleveys siis lähinnä hallittavuuteen vai?
Vanteetkin täytynee samalla hankkia(?), toisaalta kävisi vaihtokin sitten näppärästi kun koko renkaan vaihtaa.
Pumppu on ihan jalkapumppu, ellei jopa sama kuin kuvassa.
 
Kiitoksia vastauksesta. Vaikuttaako tuo renkaanleveys siis lähinnä hallittavuuteen vai?
Vanteetkin täytynee samalla hankkia(?), toisaalta kävisi vaihtokin sitten näppärästi kun koko renkaan vaihtaa.
Pumppu on ihan jalkapumppu, ellei jopa sama kuin kuvassa.
Vannetta ei tarvitse vaihtaa, käyvät originaalivanteille
 
Vanteetkin täytynee samalla hankkia(?), toisaalta kävisi vaihtokin sitten näppärästi kun koko renkaan vaihtaa.
Kyllä niille vanteille sopii aika monen levyistä rengasta. Ei niitä jokaiselle koolle tarvitse ostella erikseen.

Jos siinä nyt on 40mm renkaat, niin aika varmasti menee heittämällä vaikka 30mm renkaat, tai toiseen suuntaan vaikka 50mm renkaat.
 
Kyllä niille vanteille sopii aika monen levyistä rengasta. Ei niitä jokaiselle koolle tarvitse ostella erikseen.

Jos siinä nyt on 40mm renkaat, niin aika varmasti menee heittämällä vaikka 30mm renkaat, tai toiseen suuntaan vaikka 50mm renkaat.
Jaa joo ja anteeksi, ymmärsin jotenkin että nuo ehotetut renkaat olisi näitä "tubeless" -renkaita jotka vaativat erilaisen vanteen?
 
Jaa joo ja anteeksi, ymmärsin jotenkin että nuo ehotetut renkaat olisi näitä "tubeless" -renkaita jotka vaativat erilaisen vanteen?

Ei kai mitkään vanteet tubeleksia vaadi. Mutta suurimman osan saa kyllä tubelesseiksi käyttämällä erillistä venttiiliä, litkuja ja tarvittaessa sopivaa teippiä. Nykyään renkaissa vaan ja vanteissa lukee erikseen sopiiko ne tubelesseiksi mutta kaikkia voi sisärenkaillakin käyttää.
 
Yleisesti vanteita, mitkä on suunniteltu paremmin tubeless renkaiden käyttöön mainostetaan 'tubeless ready' useasti. Käytännössä mitä se tarkoittaa on että reunoilla on selkeämmät 'hyllyt', joille rengas napsahtaa täytettäessä paineilmalla.

Sama koskee myös renkaita, niiden reunukset on suunniteltu paremmin pitämään ilmaa täytettäessä rengasta ensimmäistä kertaa.

Tänään tein itse ensimmäisen 'ghetto-tubeless' konversion. Rengas tai vanne ei ollut kumpikaan suunniteltu mitenkään tubeless-käyttöön.
 
Tervehdys!

Äitini kaipaa iänkaikkisen vanhan Crescentinsä tilalle uutta pyörää. Pyöräkauppaan kun kävelee ja sanoo, että hybridipyörä X käyttötarkoitukseen kiitos, niin saa varmasti ihan OK ja metsään ei mentäisi pahemmin. Nyt kuitenkin etsittäisiin sellaista menopeliä, jonka voisin hänelle hyvillä mielin suositella eteenpäin.

Tarve:
  • Käyttötarve lähestulkoon päivittäinen. Talvellakin, mutta silloin vähemmän.
  • Työmatkalle pääasiassa, nyt n. 5km ja pian 17km suuntaansa.
  • Ajeltava alusta 95% asfalttia.
Pyörästä:
  • 500 - 950€ hintaluokassa pyöritään. Luotettavuus ja osien laadukkuus tärkeässä roolissa.
  • Mielellään joustohaarukalla varustettu
  • Ritikka käyttöä, kun useasti tavaraa sen verta kuljetuksessa. Ei haittaa, vaikka ei olisi valmiiksi pyörässä.
Arvostan kovasti, jos joku tietävä foorumilainen voi suositella tuohon hintahaarukkaan sopivaa naisten hybridipyörää!
 
Viimeksi muokattu:
Tuli tilattua Kona Kahuna (2019 malli) oikeastaan aikalailla samaan käyttöön kuin yllä.
Siihen liittyen sellainen kyssäri että onko porukoilla kokemuksia vähän kookkaammista satulalaukuista? Tarttis ostaa semmonen millä saa töihin eväsrasian ja jonkun random hedelmän tms vietyä. Muutaman päivän oon eri paikoista selaillu noita ja aika ahtaita on suurin osa. Runkoon meinasin kiinnittää U-lukon telineen ja ehkä vesipullon jos mahtuu niin laukulle ei oikeen jää tilaa kun satulaan.

Mites tankoon kiinnitettävät? Ortlieb tekee hyviä laukkuja jos jonkilaisella kiinnityksellä. Jos satut PK-seudulla asumaan niin Konalassa Varuste.netin myymälässä on hyvä valikoima käpälöitävänä.
 
Mites tankoon kiinnitettävät? Ortlieb tekee hyviä laukkuja jos jonkilaisella kiinnityksellä. Jos satut PK-seudulla asumaan niin Konalassa Varuste.netin myymälässä on hyvä valikoima käpälöitävänä.
Asun ns. hevon kuusessa elikkäs Varkaudessa joten siks kaipaan kokemuksia kun menee varmuudella netistä ostamiseks. Tankoon kiinnitettäviä en olekaan vielä harkinnu joten kiitos tästäkin vinkistä :tup:
 
Toimii muuten yllättävän hyvin polkupyörän pesuun tämä paineilmaruisku, vaikka nyt ei pesemiseen olekkaan tarkoitettu. Säätää suuttimen isoimmalle, niin hyvin riittää paine pyörän pesuun ja ei ole liikaa painetta että tarvitsisi pelätä laakereita yms. Eikä ole hinnalla pilattu. Hyvin lähti muutaman päivän kuivuneet liat. Noin 2-3 litraa riitti koko pyörän pesemiseen. Ja pelkkä vesi riitti. Pesuaineen kanssa tietysti toimii vielä paremmin.

Paineilmaruisku 8 l

IMG_20190420_144113.jpg
 
Kiitoksia vastauksesta. Vaikuttaako tuo renkaanleveys siis lähinnä hallittavuuteen vai?
Vanteetkin täytynee samalla hankkia(?), toisaalta kävisi vaihtokin sitten näppärästi kun koko renkaan vaihtaa.
Jos pyörän speksit pitävät paikkansa ja vanteen sisämitta on 16mm, voi tuohon harkita myös maantiepyörien renkaita. GP5000:a saa 32mm leveinä joka kompensoi hieman puhkeamisherkkyyttä ja lisäksi on myös välimallin renkaita, missä rullaavuus ja puhkeamisherkkyys ovat kilparenkaiden ja marathonien välissä(esim. Michelin pro4 endurance 28mm).
 
Viimeksi muokattu:
GP 5000 tl versiona (25mm) ollu nyt kahden lenkin verran maantiepyörässä alla. Hyvältä vaikuttaa, ei tunnu keräävän yhtään kiveä sisäänsä toisin kuin schwalben vastaava.
Työmatkapyörässä schwalben 28mm leveät maantie tl kumit jotka vaihtuvat tommosiin conteihin (28 tai 32mm) kun aika niistä jättää.
 
Kylmälaukku tavaratelineelle

ite meinasin viime kesänä ostaa tuollasen eväslaukuksi,koko olisi ollut aika sopiva ja helppo irrottaa/kiinnittää niin saanut kannettua eväät samalla laukulla jääkaapista jääkaappiin.
jäi sitten ostamatta kun tiesin etten enää toista kesää tartte...

mutta ei taida varkaudessa biltemaakaan olla.
 
Tuli tilattua Kona Kahuna (2019 malli) oikeastaan aikalailla samaan käyttöön kuin yllä.
Siihen liittyen sellainen kyssäri että onko porukoilla kokemuksia vähän kookkaammista satulalaukuista? Tarttis ostaa semmonen millä saa töihin eväsrasian ja jonkun random hedelmän tms vietyä. Muutaman päivän oon eri paikoista selaillu noita ja aika ahtaita on suurin osa. Runkoon meinasin kiinnittää U-lukon telineen ja ehkä vesipullon jos mahtuu niin laukulle ei oikeen jää tilaa kun satulaan.
Eikö nuo tarakkaviritykset ole vähän häröjä maastofillariin, jos ei oikeasti tarvitse kymmeniä litroja kapasiteettia? Seatpost bag hakusanalla löytyy helpommin irrotettavia nimensä mukaisesti satulatolppaan kiinnitettäviä bägejä. Olisiko noissa oikeaa kokoa ja muotoa? Valitettavasti noista ei ole kokemusta, eli ei voi antaa vinkkiä mihinkään tiettyyn.

Tuossa yksi näppärän näköinen, löytyy 11L, 14L ja 17L versiot:
Backcountry Saddle Pack | Apidura

EDIT:


Ja järeämpi Expedition versio:
 
Viimeksi muokattu:
Miksei voi vaan käyttää reppua?

Reput hiostavat selkää, ja toki pyörään kiinnitettynä kuorma ei hiosta selkää. Jos siis haluaa ajaa rauhallisesti ja olla vaihtamatta vaatteita töissä (tai mihin ikinä sitä matkaakaan).

Siksi noita tavaratelineitä (eteen tai taakse), ja noin repun vetoisia tavarakoreja (tavaratelineelle, oli se sitten edessä tai takana) on ollut olemassa yli sadan vuoden ajan.

Alkuperäiseen kysymykseen, jos kyseessä on puhdas kulkuväline, eikä urheilu- ja kulkuvälineen sekasikiö: Wald, amerikkalainen etukorivalmistaja, on pitänyt sen sinkityn teräskorinsa ilmeisen muuttumattomana aika pitkään. Ei se täydellinen ole, mutta siedettävän hyvä. Se L-koon malli (1392) syö vaakatasossa tyypillisen ison läppärilaukun tai repun* (ja siihen päälle vaan vaikka kahdesta Motonetin mustekalasta (siinä halvassa paketissa on niitä varmaan kolme tai neljä) solmittu X-verkko). Vaihtoehtoisesti sitten illalla koriin mahtuu kolme täyttä ostoskassia (ja reppu pomppaa selkään). Kätevää, ja näkee myös kuormansa.

* Pystyssä siihen menee myös ison miehen pieni rinkka (tai iso vaelluskäyttöön sopiva päiväreppu), jos siis on myös riittävän iso pyörä ja korkealla oleva ohjaustanko, että sen rinkan saa siihen solmittua kiinni tukevasti. Kun vielä satulan lenkkeihin sitoi teltan kiinni nyörillä, niin selkä jäi täysin vapaaksi... vaikka viikonloppuvaelluksen tarvikkeet oli kannossa arkipyörässä.
 
Olisikohan täällä ehdotuksia satunnaiseen pyöräilyyn sopivia pyöriä?
Miesten ja naisten pyörä hakusessa ja hintaa saisi mielellään olla 200-350e kpl.
Tarkoituksena olisi pyörillä käydä harrastuksissa ja kaupoilla jotta autoilu vähenisi kesällä.
 
Lapsi kelpuutti vanhan Nishikizhybridini omakseen - olisin ostanut uuden mutta vain tämä sille kelpasi. Nyt pitää ostaa itselle uusi ja vieläpä pikaisehkostii. Pyydän suosituksia:

-budjetti: mahdollisimman halpa, mielellään luokkaa 400
- käyttö: 4km työmatkat, alle 100km lenkit sekä leppoisa retkeily. Ajan työmatkoja usein myös talvella, nastat alla.
-levyjarrut, miel hydrauli
-joustoille ei tarvetta.
-runkokoko aika lailla 18"/52cm

Xxl:ssä olisi Merida Crossway striker tarjouksessa (viimeistä päivää huomenna) noilla spekseillä paitsi että siinä on lukittava keulajousto. Toisaalta samassa hintaluokassa kiinteäkeulaiset ovat kaikki tuota runsaan 13kg luokkaa. Nappaanko vaan sen Meridan vai onko joku parempi idis?

Onhan niitä parempia ja on ollut itsellänikin mutta toisaalta arkiajoon viitsi mitään kallistakaan...
 
Ite ajelen 300€ pyörällä 4000-6000km vuodessa ~ 10v aikana ei ole tarvinut kuin ketjut ja renkaita vaihdella.

Eiköhä tuo Merida ole pätevä laitos millä kelpaa huristella.
 
Miesten: OCCANO H5 28 sivustolla stadium.fi
Naisten: OCCANO H5W sivustolla stadium.fi

Jäsenhinnalla 399€. Löytyy myös satasen kalliimpi H6 (OCCANO H6 28 sivustolla stadium.fi), jossa äkkiseltään ehkä parempi vaihteisto (Alivio vs. Altus) sekä kampiosa (Alivio vs. Tourney). Itse ostin tuon H5:n viime vuoden loppupuolella. Kilometrejä ei ole paljon vielä kertynyt kun en talvella ajanut ollenkaan, mutta mitä muutaman kerran olen käynyt noin 30 kilometrin lenkeillä niin hyvä on ollut. Vertailukohtaa ei toki löydy, mutta hyvä ja mukava ollut ajaa eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.
 
Miesten: OCCANO H5 28 sivustolla stadium.fi
Naisten: OCCANO H5W sivustolla stadium.fi

Jäsenhinnalla 399€. Löytyy myös satasen kalliimpi H6 (OCCANO H6 28 sivustolla stadium.fi), jossa äkkiseltään ehkä parempi vaihteisto (Alivio vs. Altus) sekä kampiosa (Alivio vs. Tourney). Itse ostin tuon H5:n viime vuoden loppupuolella. Kilometrejä ei ole paljon vielä kertynyt kun en talvella ajanut ollenkaan, mutta mitä muutaman kerran olen käynyt noin 30 kilometrin lenkeillä niin hyvä on ollut. Vertailukohtaa ei toki löydy, mutta hyvä ja mukava ollut ajaa eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.
Hienoa, pitää piipahtaa stadiumissa myös. Kiitos vinkistä.
 
Hienoa, pitää piipahtaa stadiumissa myös. Kiitos vinkistä.

No niin, stadiumin pyörä olisi saattanut olla fiksumpi mutta ei sattunut sopivaa kokoa olemaan. Xxl:n Merida lähti mukaan. Suht saman painoisethan nuo on ja etuiskarit ei ainakaan vielä uutuudenjäykkämä haittaa - eiköhän tuo hi tansa väärti ollut
 
Onko normaalia, että uuden pyörän vaihteisto on löystynyt huomattavasti jo noin 50km jälkeen? Piti pyöritellä takavaihtajan ruuvia muutama kierros vastapäivään, että sai ketjun nousemaan taas normaalisti isoimmalle rattaalle. Muutenkin vaihteisto tuntuu aika 'karhealta' ja jotkut rattaan vaihdot tuntuvat hieman 'nytkähtäviltä'.

En tiedä onko tuo ongelma ollut läsnä jo ihan alusta lähtien, koska ajelin sillä aluksi ihan lyhyitä matkoja kauheammin vaihteita vaihtamatta tai siihen huomiota kiinnittämättä. Mutta nyt ensimmäisen vähän pidemmän testiajon(~20km) jälkeen nuo ongelmat tulivat selvästi esille. Tai tarkemmin ottaen sen jälkeen, kun tänään oli tarkoitus tehdä vähän pidempi lenkki. Huomasin ennen lähtöä, että ketju ei nouse normaalisti suurimmalla rattaalle. Yritin sitten säätää takavaihtajaa parhaani mukaan kohdilleen ja kävin ajamassa uuden lyhyen testiajon. Vaihteet menevät nyt ihan hyvin kohdilleen, mutta tietynlaista karheutta ja nykivyyttä esiintyy vieläkin.

Pyörä on siis XXL:ltä ostettu White GX LTD, tietääkseni he tarkastavat pyörän säädöt ennen lähettämistä. Ymmärtääkseni tarvetta ensihuollollekkaan ei pitäisi ainakaan ihan vielä olla, XXL itsekin suosittelee ensihuoltoa vasta noin 100-300 km jälkeen.

Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Ajelenko tuolla nyt ihan normaalisti, että saan edes tuon 100km rikki ja vien sen ensihuoltoon vai pitäisikö toimia nyt heti ja viedä se huollon säädettäväksi mahdollisimman pian? En siis asu minkään XXL-tavaratalon läheisyydessä, joten ei voi vaatia ilmaista huoltoa ainakaan suoranaisesti.
 
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Ajelenko tuolla nyt ihan normaalisti, että saan edes tuon 100km rikki ja vien sen ensihuoltoon vai pitäisikö toimia nyt heti ja viedä se huollon säädettäväksi mahdollisimman pian? En siis asu minkään XXL-tavaratalon läheisyydessä, joten ei voi vaatia ilmaista huoltoa ainakaan suoranaisesti.
Ajele rauhassa se 100-200 km mittariin ja säätele tarvittaessa ruuvia. Vie sitten ensihuoltoon. Ensihuoltoon ei kannata viedä ennen kuin alkaa vanteen pinnat asettumaan paikoilleen ja siis löystymään. Muuten saat kohta tehdä uudestaan huollon, kun vanne ei ole suora.

Sitten kun pinnat alkaa olemaan jo vähän löystynyt, ei kuitenkaan niin paljon että vanne ei ole suorassa, niin ensihuoltoon jossa rihlaavat pinnat ja tarkistavat ylipäätänsä kaiken. Kyllä ne siellä sitten säätävät vaihteet kuntoon.

Minusta on ihan normaalia että vaijerit venyvät alussa nopeasti. Ja että ylipäätänsä kaikki hakee vielä paikkaansa uudessa pyörässä.

Eikä sekään ole pois suljettu, että XXL:n "huolto" on säätänyt pyörän alussa vähän miten sattuu. Ei ole ensinmäinen kerta.
 
Itse olen ainakin epäillyt että XXL:n "ensihuolto" on valohoitoa. Muun muassa pyysin ilmaamaan takajarrun, mitään ei oltu tehty ja jouduin itse ilmaamaan jarrun. En saanut mitään selvitystä onko pinnat kiristetty ja onko kiinnityspultit käyty läpi asianmukaisesti.

Vielä hintaan kuuluvat 2 "kausihuoltoa" on jäljellä... Ei tekisi mieli mennä viemään pyörää päiväksi sitä varten että se seisoo seinän vieressä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 324
Viestejä
4 509 546
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom