Pyöräily

No se siinä onkin kun ei ole oikein löytynyt vielä semmoista matkapumppua jolla oikeasti saisi ilmaa kunnolla renkaaseen (tosin vasta Bilteman valikoima testattu). Olisiko sulla suositella jotain hyvää mallia? Plussaa jos pumpun saisi vielä mahtumaan satulalaukkuun.
Blackburn Airstik SL on itsellä satulalaukkupumppuna. Just eilen vaihdoin maantiepyörään sisurin niin harjoituksen vuoksi kokeilin täyttää sen tuolla vaikka tallissa olinkin. Hyvin nousi kumi vanteelle ja barit johonkin kahdeksaan-yhdeksään digimittarilla mitattuna niin että piti lopuksi tiputella alas normaaliin kuuteen.

Yleensä kyllä tulee Xiaomin minikompuraa käytettyä renkaiden täyttöön.
 
Tein fillarireissun, noin 130 kilometriä maaseudun läpi. Taustoitan sen verran, että maastopyöräilyä takana yli 11 vuotta, mutta en koe olevani erityisen taitava siinä. Tykkään mennä maastopyörällä helppoja tai keskivaikeita polkuja, mutta myös tavallista maakunta-ajoa asfaltilla tai mieluiten oikeilla kyläteillä. Tämä kuva on Pirkanmaan seudulta, eilen. Minua ihmetytti miten vähän pyöräilijöitä oli, tuli 1-2 vastaan siis kyseisillä maisemareiteillä nyt ainakin.

Satulan vaihdoin tosiaan uuteen ja ajomukavuus oli toista luokkaa. Sattui muuten olemaan sama satula, minkä linkkasin täällä aiemmin Puuilosta. Hyvin voisin ostaa samanlaisen vaihtoa odottamaan jo nyt. Reissun lomassa heräsi paljon kysyttävää muille fillaroijille. 1.25 L vettä oli kahdessa eri pullossa valmiina ja 1.5L kivennäisvesi, mutta minulle tuli tunne, että minulla oli koko ajan "jano". Kuulin, että pitäisi saada hikoilun vuoksi enemmän suoloja, mistä niitä saisi?

Onko kaupassa mitään juomia, jossa olisi suoloja paljon. Kivennäisvesi ei nesteyttänyt kunnolla valtavaa hikoilua. Toinen asia liittyy ruokailuun / välipaloihin tuollaisella 130 km päivässä matkaan. Mitä oikein otatte muokaan, minulle kävi moka, kun keskellä maaseutua iski kamala nälkä ja lähimpään ruokapaikkaan Burger King oli 20 kilometriä ja voimaa ei ollut nimeksikään. Kuulin kaverilta, että banaanit on huonot, eivät täytä kovin hyvin tämänmittaisessa reissussa.

Ja tein saman klassikkovirheen. Ostin niitä kilon ennen matkaa, sitten söin toki aamiaisen kotona ja kävin kohteessa 70 km kahvilassa, söin munkin, pullan ja join limsaa. Olisi kiva saada vinkkejä mitä ottaa mukaan 120 km päiväreissuun reppuun. Sitten kysyisin vielä, että kun viime vuonna poljin 250 kilometriä päivässä, menopaluu, niin ovatko kyseiset matkat realistisia? Tuo viimeisin matka tuntui paljon paremmalta jälkeenpäin, ei ollut rapakunnossa seuraavan päivän.

Luulen, että jatkossa en polje kyllä tuollaisia supermatkoja, mutta 50 km kotoa ja 50 km kotiin voisi olla ok, tietty 20-30 km ei siinä haittaisi ylijäämänä.

Kaipaan erityisesti vinkkejä ruokailuun tien päällä, luulin kuolevani eilen, kun loppumetrit Burger Kingiin tuntuivat loputtomilta.

Maisemakuva liitteenä.
 

Liitteet

  • 1715854592789.jpeg
    1715854592789.jpeg
    214,8 KB · Luettu: 190
Onko kaupassa mitään juomia, jossa olisi suoloja paljon. Kivennäisvesi ei nesteyttänyt kunnolla valtavaa hikoilua. Toinen asia liittyy ruokailuun / välipaloihin tuollaisella 130 km päivässä matkaan. Mitä oikein otatte muokaan, minulle kävi moka, kun keskellä maaseutua iski kamala nälkä ja lähimpään ruokapaikkaan Burger King oli 20 kilometriä ja voimaa ei ollut nimeksikään. Kuulin kaverilta, että banaanit on huonot, eivät täytä kovin hyvin tämänmittaisessa reissussa.

Kaikki urheilujuomat varmaan. Isotoniset on suolatasapainoa ylläpitäviä eli niissä on sama määrä suolaa kun sun kehossa ja hypotoniset paikkaavia, eli niissä on enemmän suolaa kuin sun kehossa. Tai sitten tekee niinkuin kaikissa sportti / terveyslehtijutuissa aina muistetaan mainostaa, että tekee itse, vaikkapa 1/4tl suolaa puoleen litraan haluamaansa nestettä. Ilmeisesti hiilari edistää kans nesteen imeytymistä, eli joku sokerinen mehu tms. voi olla ihan ok.

Kivennäisvesissä on suoloja muttei ihan tarpeeksi että ne paikkais kunnon hikoilua. Burger Kingissä sit tietenkin saa suolat hyvinkin paikattua mutta no, jos sinne on matkaa ja koivet on krampissa niin eipä se siinä vaiheessa lämmitä...
 
Apteekista Ratiofarmin nesteytys on jees.
Myös ripulin hoitoon tarkoitetut nesteytystabletit toimii hyvin jos tarttee muutakin kuin vettä.
 
Hedelmäkarkit, rusinat, kuivatut hedelmät kulkee itsellä taskussa pidemmillä lenkeillä. Urheilujuomaa sitten pulloissa.

Sitten kun matkaa reilummin yli 100km niin yleensä kiva käydä kevyesti syömässä jotain ihan kunnon ruokaa.
Olisi kiva saada vinkkejä mitä ottaa mukaan 120 km päiväreissuun reppuun.
Hanki hyvä mies joku runkolaukku jos pullotelineet ja taskut ei riitä. Reppu selässä polkeminen on ihan kamalaa.
 
Kaikki urheilujuomat varmaan. Isotoniset on suolatasapainoa ylläpitäviä eli niissä on sama määrä suolaa kun sun kehossa ja hypotoniset paikkaavia, eli niissä on enemmän suolaa kuin sun kehossa. Tai sitten tekee niinkuin kaikissa sportti / terveyslehtijutuissa aina muistetaan mainostaa, että tekee itse, vaikkapa 1/4tl suolaa puoleen litraan haluamaansa nestettä. Ilmeisesti hiilari edistää kans nesteen imeytymistä, eli joku sokerinen mehu tms. voi olla ihan ok.

Kivennäisvesissä on suoloja muttei ihan tarpeeksi että ne paikkais kunnon hikoilua. Burger Kingissä sit tietenkin saa suolat hyvinkin paikattua mutta no, jos sinne on matkaa ja koivet on krampissa niin eipä se siinä vaiheessa lämmitä...
Kiitos, täytyykin muistaa tuo ensi reissulla. Join myös ilmeisesti ylipäätään vähän, kun koko reissuun meni noin 1.75L vettä.

Avasin tuon kivennäisveden vasta paluumatkalla, kotiin tullessa oli alle litra vettä jäljellä. Täytyy jatkossa muistaa ostaa pari urheilujuomaa, tosin yksi kaupan energiajuoma meni siinä puolessa välissä kylmänä. Se tuntuikin nesteyttävän kunnolla. Kun sain tosiaan Burger Kingistä sen XXL-aterian syötyä, niin jaksoin kyllä polkea siitä 20 km vielä kotiin. Luulen, että syy ei ollut niinkään kehon osissa, vaan nimenomaan siinä kun päästin sen nälkään. Olisi pitänyt vetää pizzan turkkilaisessa siinä kaupungissa, mihin pyörällä menin, niin ehkä jaksaisi loppuun. Luotin liikaa alun voimiin ja sitten se nälkä vaan tuli.

Olen aiemmin kokeillut proteiinipatukkoja, mutta niistäkään ei tarpeeksi energiaa saa. Tuntui silloinkin, että pitäisi joka välissä ottaa yksi.
Hirveällä bloatillakaan ei viitsisi matkaan lähteä tankkaamalla ensin buffetissa ähkyyn ennen 125 kilometrin polkemista.

Reppu oli kanssa huono, kun hikoili sen takia se selässä. Onko suosituksia maastopyörään sopivista laukuista?
 
Nesteytys, suolat (elektrolyytit jne.) ja nopeat hiilarit kuten energiageelit. Itse olen kokenut nuo tärkeämmäksi kuin sitten itse kunnon ruoka jossain kohti lenkkiä. Se oikea nälkä kun tulee sitten vasta jossain kohtaa omana otuksenaan, mutta jos joku noista kolmesta alkaa hiipumaan ennen nälkää niin melko vääntämiseksi menee kaikki liikkuminen. Muutenkin kesähelteillä on hyvää vetää suoloja nassuun oli se hikoilun syy sitten mikä tahansa.
 
Ehdotuksia hybridipyörälle noin 500€ hintaluokassa? Käyttönä työmatka ja satunnainen pyöräily. Minkälaisia on XXL myymät White pyörät?
 
Parasta mitä voi saada rajoitetulla budjetilla.
Kasaus on vain mitä sattuu. Viime kesänä xxl:stä ostetussa maastopyörässä oli vaihteiden säätö niin perseelleen kuin voi olla, rajoitusruuvikin oli säätämättä. Vannekin oli hieman kiero.

Hyvittivät kyllä muutaman kympin hinnasta kun valitin. Asiakaspalvelu tuntuu kyllä pelaavan.
 
Yleisesti, onko pyörämerkeissä kauheasti mitään eroja? Olisi tarkoitus hankkia uusi polkupyörä kuntoiluun hintaluokassa ~1500€. Itse en ymmärrä pyöristä juurikaan mitään joten olen vähän ö aapisen laidassa kun selailen eri pyörämyyjien sivuja. Kannattaako jotain valmistajaa välttää kuin ruttoa vai marssinko vain pyöräliikkeeseen ja katson mitä siellä tarjoavat?

Edit: Täällä pk-seudullahan liikkeitä riittää, joten onko niistä jotain suosituksia mistä kannattaisi alottaa pyörän etsintä?

Tossa hintaluokassa saa jo ihan ok vehkeen. Isoimmat sudenkuopat välttää tosiaan menemällä asiantuntevaan liikkeeseen, merkeillä ei sitten juurikaan ole enää merkitystä. PK-seudulla ehkä Larunpyörästä saa eniten näkemystä siihen millainen pyörä voisi sopia "kuntoiluun". Itse suosittelisin jonkunlaista gravelia, mutta joillakin voi kippurasarvet olla (tarpeeton) työntötekijä.

Hi5Bikesistä voi käydä tsekkaamassa Trekin vähän vauhdikkaampia hybridejä, jos ei kippurasarvista diggaa ja/tai joutuu ajelemaan muutakin ajoa kuin vain kuntolenkkejä.
 
Akkupumppua käyttäville tai harkitseville: oletan että näitä hankintaan kesken lenkin tapahtuvaan täyttötarpeeeen, kotosalla toki kannattaa olla hyvä lattiapumppu ellei kompuraa ole. Kuinka usein näitä täyttötarpeita on kesken lenkin oikeasti tullut? Jos vain harvakseltaan, niin vahva suositus jonkun merkkiselle c02 patruunalle + suuttimelle. Menee pieneen tilaan ja on käyttövarma. Eikä tarvii huolehtia akun latailuista.
 
Akkupumppua käyttäville tai harkitseville: oletan että näitä hankintaan kesken lenkin tapahtuvaan täyttötarpeeeen
Väärin oletettu. Ei tuollaista painavaa isoa mohloa lenkille mukaan raahata. Kyllä se ihan kotikäyttöön on kätevä - ja autolla reissuun lähtiessä kulkee helposti mukana.
 
Akkupumppua käyttäville tai harkitseville: oletan että näitä hankintaan kesken lenkin tapahtuvaan täyttötarpeeeen, kotosalla toki kannattaa olla hyvä lattiapumppu ellei kompuraa ole. Kuinka usein näitä täyttötarpeita on kesken lenkin oikeasti tullut? Jos vain harvakseltaan, niin vahva suositus jonkun merkkiselle c02 patruunalle + suuttimelle. Menee pieneen tilaan ja on käyttövarma. Eikä tarvii huolehtia akun latailuista.

Nöyp, ihan kotikäyttöön hankittu. Digitaalinen akkukompura on aika paljon mukavampi käytellä kuin joku lattiapumppu jos täytettävänä on enemmän kuin yksi pyöränrengas. Todella kätevä vehje yleensäkin olla kotona kun on helppo tarkistaa ja säätää myös auton rengaspaineet. On mulla se lattiapumppukin nopeita pumppaustarpeita varten, reissussa sitten mukana pieni matkapumppu.
 
Ostin Citymarketista Zefal-matkapumpun juuri noita reissuja varten. Citymarketissa on nyt kaikki pyöräilytarvikkeet Plussa-kortilla -30 %.

Sieltä pitäisi tänään katsoa onko mahdollisesti etulaukkujakin, kun ei tuollaisella helteellä jaksa paahtaa repun kanssa montaakaan tuntia kuitenkaan.

Kasaus on vain mitä sattuu. Viime kesänä xxl:stä ostetussa maastopyörässä oli vaihteiden säätö niin perseelleen kuin voi olla, rajoitusruuvikin oli säätämättä. Vannekin oli hieman kiero.

Hyvittivät kyllä muutaman kympin hinnasta kun valitin. Asiakaspalvelu tuntuu kyllä pelaavan.

Eikö XXL tarjoakaan enää ilmaista ensihuoltoa heiltä pyöränsä ostaville vai oliko se tarjous päättynyt?
 
Eikö XXL tarjoakaan enää ilmaista ensihuoltoa heiltä pyöränsä ostaville vai oliko se tarjous päättynyt?

Tarjosi ne ainakin viime vuonna, mutta lähimpään xxl myymälään on 300+ kilometriä joten jäi käyttämättä. Jos tulee ongelmia pyörän kanssa niin maksavat huollon paikallisessa pyöräliikkeessä kun valittaa tarpeeksi.
 



Onko näistä kellään kokemusta? Halvalla ei hyvää saa jne. mutta on niin halpaa että tekisi silti mieli kokeilla. Käyttö rauhallista pyöräkärryn vetämistä ja lyhyttä matkaa.
 
Onko näistä kellään kokemusta? Halvalla ei hyvää saa jne. mutta on niin halpaa että tekisi silti mieli kokeilla. Käyttö rauhallista pyöräkärryn vetämistä ja lyhyttä matkaa.

Pyöräkärry varmaan lapselle? Se ei sitten ole mitään ihan kevyintä puuhaa. Kärry ja joku 15kg lapsi + reppu tuntuu kuin joltain ankkurilta. Ja jos oikeasti kevyttä vaihdetta ei noista kolmesta löydy niin voi mäessä itku tulla. Ja voimaa käyttäessä halvoista voi kammet vääntyä jos seisoo koko painolla polkimella (sattumalta tiedän :rolleyes:).

Kokemusta ei ole, mutta vähän varauksin suhtautuisin.
 
Pyöräkärry varmaan lapselle? Se ei sitten ole mitään ihan kevyintä puuhaa. Kärry ja joku 15kg lapsi + reppu tuntuu kuin joltain ankkurilta. Ja jos oikeasti kevyttä vaihdetta ei noista kolmesta löydy niin voi mäessä itku tulla. Ja voimaa käyttäessä halvoista voi kammet vääntyä jos seisoo koko painolla polkimella (sattumalta tiedän :rolleyes:).

Kokemusta ei ole, mutta vähän varauksin suhtautuisin.
Juu kahden lapsen kärry. Puolisolla Helkaman 3-v ja kyllähän nuo pienet mäet tuntuu rapakuntoiselle raskaalta kevyimmälläkin vaihteella. Mäet voi kiertää helposti ja ei ne kovin jyrkkiä ole.
 
...

Onko näistä kellään kokemusta? Halvalla ei hyvää saa jne. mutta on niin halpaa että tekisi silti mieli kokeilla. Käyttö rauhallista pyöräkärryn vetämistä ja lyhyttä matkaa.
En kyllä laittaisi. Vannejarruja jne, joiden kanssa saa sitten olla säätämässä. Jos vain budjetti venyy, niin ehdottomasti tämä: AX+ 290 FF 23, miesten hybridipyörä, monikäyttöpyörä - Hybridipyörät - AX+ 290 FF 23, miesten hybridipyörä, monikäyttöpyörä | XXL
 
Mikäs olisi hyvä ketjuöljy? Rexin Black Diamondista lueskelin positiivisia kokemuksia, onko täällä siitä kokemusta tai saako samalla rahalla parempaakin?

Ajo pääosin kuivalla, asfalttiajoa sekä hiekkatietä/maastopolkuja.

Arvostaisin pitkää kestoikää per öljyäminen ja sitä että öljy keräisi pintaansa likaa mahdollisimman vähän.
 
Mikäs olisi hyvä ketjuöljy? Rexin Black Diamondista lueskelin positiivisia kokemuksia, onko täällä siitä kokemusta tai saako samalla rahalla parempaakin?

Ajo pääosin kuivalla, asfalttiajoa sekä hiekkatietä/maastopolkuja.

Arvostaisin pitkää kestoikää per öljyäminen ja sitä että öljy keräisi pintaansa likaa mahdollisimman vähän.
Itse käytän Squirtin ketjuvahaa. On ihan hyvää ainetta ollut. Ainakin parempaa kuin Rexin Domestique, mutta tuosta black diamondista ei ole omaa kokemusta. Varmasti huippu öljy sekin.

 
Nöyp, ihan kotikäyttöön hankittu. Digitaalinen akkukompura on aika paljon mukavampi käytellä kuin joku lattiapumppu jos täytettävänä on enemmän kuin yksi pyöränrengas. Todella kätevä vehje yleensäkin olla kotona kun on helppo tarkistaa ja säätää myös auton rengaspaineet. On mulla se lattiapumppukin nopeita pumppaustarpeita varten, reissussa sitten mukana pieni matkapumppu.

Jokainen toki tavallaan ja kiva että on vaihtoehtoja. Itsellä valovirtakompura jolla sujuu ne kaikenlaisten renkaiden täytöt ja -vaihdotkin. Lattiapumpulla sitten ennen lenkille lähtöä tarvittavat mahdolliset täytöt ja lenkeillä c02. Hyvin on toiminut.
 
Mikäs olisi hyvä ketjuöljy? Rexin Black Diamondista lueskelin positiivisia kokemuksia, onko täällä siitä kokemusta tai saako samalla rahalla parempaakin?

Ajo pääosin kuivalla, asfalttiajoa sekä hiekkatietä/maastopolkuja.

Arvostaisin pitkää kestoikää per öljyäminen ja sitä että öljy keräisi pintaansa likaa mahdollisimman vähän.

Kuiville keleille voi koittaa vaikka Pearyn Dry Lubea. Muc-Offin kaikista tuotteista kannattaa pysyä kaukana.
 
Voi perse. Orbea Oizissa ei pysy yksi rungon linkuston pultti kireellä. Kerran jo kiristin sen lukitteen avulla momenttiin. Tänään lenkillä huomasin sen olevan aivan irti ja piti kiristää kolmesti, jotta pääsin kotiin. Redditissä monella on ollut samoja ongelmia ja runko ehti jo vaurioitua löysällä pultilla ajamisesta. Korjaukseksi ilmeisesti auttaa uusi, pidempi versio pultista. Toivottavasti Bikeshop saa nopeasti toimitettua uuden pultin ja toivottavasti en ehtinyt paskoa runkoa. Kuva on Redditistä samasta pyörästä.


1716060133152.png
 
Toivottavasti ei runko paskoontunut :confused2:

Miulla kyllä ollut hauskaa tuon oman uuden maasturin kans. Teknisillä poluilla kaksi kaatoa kävelyvauhdista ja yksi melkein tangon yli.

Mukavaa touhua, jotain 500km tullut 1.5 kuukauteen.
 
Toivottavasti ei runko paskoontunut :confused2:

Miulla kyllä ollut hauskaa tuon oman uuden maasturin kans. Teknisillä poluilla kaksi kaatoa kävelyvauhdista ja yksi melkein tangon yli.

Mukavaa touhua, jotain 500km tullut 1.5 kuukauteen.
Ei ole kunnon maastopyöräilijä ennenkun on ensimmäinen otb tehty.
 
Pyöriikö nuo linkuston laakerit hyvin? ettei se jumita ja pultti lähde liikkeestä mukana aukeamaan.
 
Pyöriikö nuo linkuston laakerit hyvin? ettei se jumita ja pultti lähde liikkeestä mukana aukeamaan.
Laakerit ovat kuin uudet. Putsasin nyt kaiken rasvan huolella kierteistä, pultin varresta ja laakerin rungosta, läträsin kunnolla lukitetta ja kiristin momenttiin. Toivottavasti pitäisi vähän paremmin. Pidempää pulttia tuo kaipaisi.
 
Oli pakko ajaa pyörän luokse ja purkaa. Mitään vaurioita ei onneksi osunut silmään. Pidempi pultti varmaan korjaisi ongelman helposti, kun kierteet kuitenkin jatkuvat läpi rungon. Toivottavasti semmoisen saa nopeasti jostain.

1000016423.jpg
Onko ton laakerin ja rungon välissä alumiiniprikkoja? Ton laakerin keskiosan pitäis olla ainoastaa yhteydessä pulttiin ja tunkoon, eikä pultti sais osuu mihinkään muuhun osaan tota laakeria.
 
Onko ton laakerin ja rungon välissä alumiiniprikkoja? Ton laakerin keskiosan pitäis olla ainoastaa yhteydessä pulttiin ja tunkoon, eikä pultti sais osuu mihinkään muuhun osaan tota laakeria.
On siinä yhdet prikat takakolmion laakereiden ja rungon välissä:

1716066094337.png
 
Oli pakko ajaa pyörän luokse ja purkaa. Mitään vaurioita ei onneksi osunut silmään. Pidempi pultti varmaan korjaisi ongelman helposti, kun kierteet kuitenkin jatkuvat läpi rungon. Toivottavasti semmoisen saa nopeasti jostain.

1000016423.jpg
Onko kuusiokoloreikä ihan läpi asti? Jos sais vaikka nippusiteen läpi. Tai sitten jäykempää lukitetta.
 
Onko kuusiokoloreikä ihan läpi asti? Jos sais vaikka nippusiteen läpi. Tai sitten jäykempää lukitetta.
Reikä menee koko rungon läpi. Sen sijaan en muistanut katsoa, oliko pultissa toisella puolella reikää. Käytin sinistä Medium-lukitetta. Joku viritys voisi toki olla hyvä, ettei koko pultti putoa metsään.
 
Uusi ketjuratas tuli ja laitoin kiinni. Kampia takaisin laittaessa huomasin että keskiössä on tuon verran karstaa rasvan seassa, uutta vai vanhaa, en tiedä, ei ollut kyllä minusta ihan rasvan pinnalla vaan enemmän jo sisään painunutta.

Onko tuo nyt pienin paha antaa olla ja ajaa loppuun jos ei ajaessa tunnu mitään kitkaa (nyt kilometrejä reilut 3000), vai alkaa tekemään asialle jotakin tuntiveloituksella? Keskiöt ei taida olla kovin kalliita osia? Itellä ei osaaminen eikä työkalut riitä että saisin purettua ja uudelleen-rasvattua kunnolla itse tuon.

Rungolle tuosta ei varmaan ole mitään haittaa, syö pelkkää keskiötä jos jotakin syö ennenaikaisesti?
 

Liitteet

  • zoom.jpg
    zoom.jpg
    260,2 KB · Luettu: 103
Uusi ketjuratas tuli ja laitoin kiinni. Kampia takaisin laittaessa huomasin että keskiössä on tuon verran karstaa rasvan seassa, uutta vai vanhaa, en tiedä, ei ollut kyllä minusta ihan rasvan pinnalla vaan enemmän jo sisään painunutta.

Onko tuo nyt pienin paha antaa olla ja ajaa loppuun jos ei ajaessa tunnu mitään kitkaa (nyt kilometrejä reilut 3000), vai alkaa tekemään asialle jotakin tuntiveloituksella? Keskiöt ei taida olla kovin kalliita osia? Itellä ei osaaminen eikä työkalut riitä että saisin purettua ja uudelleen-rasvattua kunnolla itse tuon.

Rungolle tuosta ei varmaan ole mitään haittaa, syö pelkkää keskiötä jos jotakin syö ennenaikaisesti?
Itse korkeintaan nappaisin tuon nokareen pois käsineellä suojatulla sormella. Uutta ei varmaan tarvitse erikseen laittaa, tuokin nööli voi olla jämiä rasvatun akselin asennuksesta.
Rasvan tarkoitushan on tuossa suojata laakerin, luulisin tiivistämätöntä, sisäpuolta. Siihen ei kummoista määrää vaadita, toki ei liiastakaan juuri siinä tehtävässä haittaa ole.
Muista rasvata kevyesti laakereiden sisäkehät sekä akselin ne kohdat, jotka kohtaa laakerien sisäkehät.
Uusi laakeri taitaa maksaa n. 20€.
 
Ihmnettelin pikaisella vilkaisulla, että mitä noi oikein on. Luulin sisäkumipakkauksiksi ensin :D
Luulisin, että tuommonen palikka on ergonomialtaan ja käytettävyydeltään melko hirveä. Tuossa pienemmässä ei edes tuota letkun tynkää tule vakiona. Kovin montaa rengasta ei kyllä tuo paraskaan malli täytä. Vaihtoehtoisesti murto-osalla ton hinnasta saa kaasupatruunoita käyttävän täyttölaitteen ja melkosen kasan niitä patruunoitakin.
 
Arvokkaan oloisia pumppuja nuo Tinyn mallit. Motonetissä olisi tälläinen Osram Tyreinflate 2000 renkaantäyttölaite ja rengaspainemittari | Motonet Oy. Edellinen Bilteman jalkapumppu hajosi ja arvon nyt tuollaisen kompressorin ja tavallisen pumpun välillä: PRO Touring jalkapumppu | Motonet Oy. Yleensä noilla jalkapumpuilla ei vaan saa tarpeeksi painetta renkaisiin. Tai ainakaan niilla halvimmilla mitä olen käyttänyt ei saa tarpeeksi painetta.
Ilmeisesti sulla ollut vaan halpoja jalkapumppuja.
Varmaan 6v sitten ostin saksasta tarjouksesta 70€ jalkapumpun rosteri sisuksilla. Kesät talvet pihalla ja välillä sisällä. Toimii kuin uusi.
Puukahva näyttää käytetyltä.
Ja jos tolla ei saa tarpeeksi painetta renkaisiin (8 baria helposti) niin en tiedä paljonko niihin kumeihin pitäis saada.
 
Ilmeisesti sulla ollut vaan halpoja jalkapumppuja.
Ja jos tolla ei saa tarpeeksi painetta renkaisiin (8 baria helposti) niin en tiedä paljonko niihin kumeihin pitäis saada.

Kyllä, halpoja vaan. Yleensä niillä about 5 bar kohdalla tulee seinä vastaan.
 
Itse korkeintaan nappaisin tuon nokareen pois käsineellä suojatulla sormella. Uutta ei varmaan tarvitse erikseen laittaa, tuokin nööli voi olla jämiä rasvatun akselin asennuksesta.
Rasvan tarkoitushan on tuossa suojata laakerin, luulisin tiivistämätöntä, sisäpuolta. Siihen ei kummoista määrää vaadita, toki ei liiastakaan juuri siinä tehtävässä haittaa ole.
Muista rasvata kevyesti laakereiden sisäkehät sekä akselin ne kohdat, jotka kohtaa laakerien sisäkehät.
Uusi laakeri taitaa maksaa n. 20€.
Juuh, en tiedä mitä ovat kun toisella puolella oli varmaan puoli senttiä kanttiinsa oleva tumma retale jotakin, ja selvästi syvällä rasvan sisässä. Annan olla, uusitaan kun uusitaan koko keskiö sitten.

Takaratas tuli tänään, ja iloinen yllätys kun vaihtamaan alkoi, kun bilteman ratas-avain hylsy ei mene sisään lukkorenkaaseen. Onko tämä teidän mielestä väärä malli nykyaikaiseen Shimano Clariksen pakkaan, vai onko vaan niin kieroon valettu yksilö, että tökkää siihen? Seinämäpaksuus on selvästi isompi toisella puolella hylsyä kuin toisella, eli kieroutta kyllä on. Olisin ostanu sen Parktoolin ihan suosiolla, kun tarjoisivat mallia, joka sopii 1/2" momenttiavaimeen, vaan ei tunnu olevan moista.


E: tuossa on toisella reunalla rakotulkilla katottuna seinämäpaksuus yli 1,2mm, vastakkaisella 0,75mm, suunnilleen. Riittänee siihen, että huulille jää ja siihen tökkää. Hampaat ja koko näyttäisi kyllä muuten oikeilta.

E2: tilasin Birzmanin hylsyn verkkiksestä, josko jatkuisi remontti vielä tänä iltana. Siinä on 1/2" slotti :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on joku Lezynen Classic Floor Drive lattiapumppu viime syksyn xxl:n tarjouksesta. Musta pumppu ja musta puukahva. On tuollainen ruuvattava venttiili, jonka mukana kyllä tulee prestan sielu ulos kun sitä ottaa pois, ellei ole todella, todella kireällä ennen kiinni kiertämistä. Hidas ja vittumainen käyttää, sanoisin. Toisaalta ei varmaan pitäisi valittaa, koska se ei ole vielä hajonnut läski äijä pumppaamassa 8 baaria prestaan -käytössä, toisin kuin useampi pikalinkku-venttiilillä oleva muovipumppu ennen sitä. Lidlin versio kovaäänisimmin itse teossa laueten.

No pikku pikku valitus siitä, että pohjassa olevat kuminännit irtosivat ensimmäisellä pumppauskerralla, eivätkä oikein pikaliimallakaan tahdo pysyä. Liekö niin väliä, jos ei ole hieno lattia. :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on joku Lezynen Classic Floor Drive lattiapumppu viime syksyn xxl:n tarjouksesta. Musta pumppu ja musta puukahva. On tuollainen ruuvattava venttiili, jonka mukana kyllä tulee prestan sielu ulos kun sitä ottaa pois, ellei ole todella, todella kireällä ennen kiinni kiertämistä. Hidas ja vittumainen käyttää, sanoisin. Toisaalta ei varmaan pitäisi valittaa, koska se ei ole vielä hajonnut läski äijä pumppaamassa 8 baaria prestaan -käytössä, toisin kuin useampi pikalinkku-venttiilillä oleva muovipumppu ennen sitä. Lidlin versio kovaäänisimmin itse teossa laueten.

No pikku pikku valitus siitä, että pohjassa olevat kuminännit irtosivat ensimmäisellä pumppauskerralla, eivätkä oikein pikaliimallakaan tahdo pysyä. Liekö niin väliä, jos ei ole hieno lattia. :kahvi:
Eikö lezynen pumpuissa ole kaikissa se venttiilinappi millä saa paineen letkusta pois niin se vähän vähemmän tarraa siihen sieluun pois ruuvatessa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 281
Viestejä
4 507 793
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom