Pyöräily

Mulla on 2019 vuoden 1x11 Sutra LTD:ssä XX1 ketju XG1150 takapakan ja RaceFacen NW eturattaan kanssa, hyvin pelaa.

Aiemmin PC-X1 ketju kesti 930km, PC1110 ketju 1300km ja XX1 ketju 2800km. Näillä perusteilla ajelen XX1 ketjuilla. Muistelisin käyttäneeni X1 ketjun kanssa Mucoffin Wet Lubea, mikä selittänee huonon kestoiän. Muissa käytin muistaakseni Mucoffin Ceramic Dryta. Kaikki ketjut vaihdoin 0,5% venymän jälkeen. Nykyään käytän Dynamicin Slick Waxia, katsotaan kestääkö ketjut pidempään.
Noissa PC-1110 ketjuissa olen käyttänyt Rohloffia. Ollut ainakin omaan käyttööni toimivaa, ja ajan vuoden ympäri.

Onhan tuo XX1 kyllä selvästi hinnakkaampi mutta jos se kestää sitten taas tuplasti pidempään.. ja tässähän se oma miettimisen paikka onkin. Sinälläänhän se on melkein sama sitten ostaa kahdet X1 ketjut ja vaihtaa se sitten kun sen aika koittaa. Ei ainakaan tarvitse miettiä että kestääkö se XX1 saman verran vai ei.

Kerääkö muuten nuo XX1 ontot pinnit sisälleen paljon hiekkaa ym.?
 
Noissa PC-1110 ketjuissa olen käyttänyt Rohloffia. Ollut ainakin omaan käyttööni toimivaa, ja ajan vuoden ympäri.

Onhan tuo XX1 kyllä selvästi hinnakkaampi mutta jos se kestää sitten taas tuplasti pidempään.. ja tässähän se oma miettimisen paikka onkin. Sinälläänhän se on melkein sama sitten ostaa kahdet X1 ketjut ja vaihtaa se sitten kun sen aika koittaa. Ei ainakaan tarvitse miettiä että kestääkö se XX1 saman verran vai ei.

Kerääkö muuten nuo XX1 ontot pinnit sisälleen paljon hiekkaa ym.?

Oma otanta on toki kovin pieni, eli ero voi johtua jostain muustakin .

Jos ketju kuluttaa pakkaa samassa tahdissa ja pakan joutuu vaihtamaan 3 ketjun välein, niin XX1 saattaa tulla halvemmaksi. Pakan kestävyyttä en ole ehtinyt vertailemaan.

En ole huomannut, että XX1 keräisi enemmän likaa.

Fillarifoorumilta (vai kenties täältä?) huomasin linkin ulkomaiseen pätevänoloiseen ketjutestiin, jonka voittaja maasturiketjuista oli Sramin X01. Ja voittaja tarkoitti euroa/km.

Tässäkin testissä X01 arvioitiin kestävimmäksi:

Näiden jostain vanhemmasta artikkelista sain idean kokeilla XX1 ketjua ja tuota Dynamicin Slick waxia. Arvokasta tutkimusta harrastajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Fillarifoorumilta (vai kenties täältä?) huomasin linkin ulkomaiseen pätevänoloiseen ketjutestiin, jonka voittaja maasturiketjuista oli Sramin X01. Ja voittaja tarkoitti euroa/km.

Tässäkin testissä X01 arvioitiin kestävimmäksi:
Huomataanhan sitten että meinaa nimenomaan eagle eli 12v ketjuja. 11v ketjuissa todella tasaista, joten aika sama mitä sinne heittää.
 
Ja jos haluaa ketjun kestävän ni ainakaan mitään mucoffin tavaraa ei sinne kannata laittaa. Näissä otettu huomioon myös erittäin märissä ja likaisissa olosuhteissa pyöräileminen.

1715316762923.png


EDIT: Silca synergetic jos ei halua vahaa, jos vahaa ni Silca/Rex drip lubena tai uppovahana. Ei muuta kun kovaa ajoo.
 
Viimeksi muokattu:
Osasyy osien erilaisuuteen on patentit, joku valmistaja keksii jotain uutta jo patentoi sen ja toinen tekee siitä oman versionsa
 
10 speed deore setin saa sataseen, 11-speed myös halpa mutta ei varastossa.
Siihen cues kammet en tiä onko dewissä nelikanttikeskiö mutta vaihtoehtoja löytyy
Samaan settiin nopeat renkaat alle toki 32mm isoin koko mutta noilla omalla hybridillä ajelen.

Siihen vielä vaijerit niin päästää johki 250€ pintaan posteineen ja ajamisen iloa koko rahalla.

tuo deoresetti plus kammet plus tämä https://www.bike-discount.de/en/shimano-bb-un300-square-taper-68mm-bsa-bottom-bracket , pelittääkö?
 
Fillarifoorumilta (vai kenties täältä?) huomasin linkin ulkomaiseen pätevänoloiseen ketjutestiin, jonka voittaja maasturiketjuista oli Sramin X01. Ja voittaja tarkoitti euroa/km.

Tässäkin testissä X01 arvioitiin kestävimmäksi:

X01 tai tarjouksesta XX1. Todellakin kestää hyvin ja pinnoitettu ketju niin toimii esim. Rexin tippavahojen kans oikein hyvin kun sitä ulkopintaa ei tarvi holovata voiteluaineella pintaruosteelta suojaamisen vuoks. Eagle kokoonpanoilla noita käytellyt.
Toi sama saitti suosittelee YBN SLA ketjuja 10 ja 11 vaihteisille. Ja just samasta syystä eli niissä on pinnoite. Otin testiin ja toistaiseksi positiiviset kokemukset. Hinnat noilla on tuplat perusketjuihin verrattuna.
 
Kovasti ryskännyt tuorealla Orbea Oiz H10:llä nyt maastossa. Upea pyörä kaikenlaiseen ajoon. Ensihuollon ajattelin tehdä huomenna. Ei siihen muuta kuulu kuin pulttien kireyden varmistus ja löysien pinnojen kiristys.

Perse on vaan kovilla tuon pyörän satulan kanssa. Iho ei ärsyynny tai mene rikki, mutta jotenkin tuntuu, että luut painavat satulan väliin jäävää kudosta. Paremmin en osaa selittää. Kokeilin jo säätää satulaa eteenpäin ja eri kulmaan. Satulan laskeminen hissitolpalla auttaa hieman kipuun, mutta polkeminen ei ole silloin tehokasta.

Saa nähdä, pitääkö lähteä katsomaan uutta satulaa. Joskus aiemmin etenkin pitkien lenkkien jälkeen seuraavan lenkin alku on ollut tuskaa, mutta näin pahoja kipuja en muista. Tosin pyöräilystä on ollut nyt paljon taukoa. Housuissa on geelipehmusteet, eli ei pitäisi jäädä siitäkään kiinni.
 
Perse on vaan kovilla tuon pyörän satulan kanssa.

Onko siinä sellanen lyhyt tahkiapintainen Selle Italia Model X? Meikällä Oizissa ja Grizlissä oli tuo sama satula. Niin halusin tykätä siitä mutta ei vaan osuneet istuinluut oikein siihen. Vartin pystyy ajamaan vaikka pöksyissä pehmuste :D
 
Oletko kokeillut hyviä lyhyitä pyöräilyhousuja, esim. tuollaisia.
 
Onko siinä sellanen lyhyt tahkiapintainen Selle Italia Model X? Meikällä Oizissa ja Grizlissä oli tuo sama satula. Niin halusin tykätä siitä mutta ei vaan osuneet istuinluut oikein siihen. Vartin pystyy ajamaan vaikka pöksyissä pehmuste :D
Juuri sama. Kokeilematta hankala tilata toista tilallekaan :D
Oletko kokeillut hyviä lyhyitä pyöräilyhousuja, esim. tuollaisia.
Nykyisissä shortseissa ja housuissa ei ole pehmusteita, mutta pyöräilyboksereista löytyy geelipehmusteet.
 
Kovasti ryskännyt tuorealla Orbea Oiz H10:llä nyt maastossa. Upea pyörä kaikenlaiseen ajoon. Ensihuollon ajattelin tehdä huomenna. Ei siihen muuta kuulu kuin pulttien kireyden varmistus ja löysien pinnojen kiristys.

Perse on vaan kovilla tuon pyörän satulan kanssa. Iho ei ärsyynny tai mene rikki, mutta jotenkin tuntuu, että luut painavat satulan väliin jäävää kudosta. Paremmin en osaa selittää. Kokeilin jo säätää satulaa eteenpäin ja eri kulmaan. Satulan laskeminen hissitolpalla auttaa hieman kipuun, mutta polkeminen ei ole silloin tehokasta.

Saa nähdä, pitääkö lähteä katsomaan uutta satulaa. Joskus aiemmin etenkin pitkien lenkkien jälkeen seuraavan lenkin alku on ollut tuskaa, mutta näin pahoja kipuja en muista. Tosin pyöräilystä on ollut nyt paljon taukoa. Housuissa on geelipehmusteet, eli ei pitäisi jäädä siitäkään kiinni.
Hommanhan pitäis alkaa persluiden leveyden mittaamisella, että osaa ostaa edes leveydeltään oikean satulan.
Mittaamiseen löytyy netistä ohjeita.
Joistakin kivijalkamyymälöistä saa satuloita testiinkin.
Satulakulmalla ja eteen/taakse säädöillä vaikutetaan lähinnä painon jakaumaan käsien/perseen välillä.
 
Juuri sama. Kokeilematta hankala tilata toista tilallekaan :D

Nykyisissä shortseissa ja housuissa ei ole pehmusteita, mutta pyöräilyboksereista löytyy geelipehmusteet.
Eikös tuo Selle Italia Model X ole enemmänkin maantie/gravel ajoon tarkoitettu. Ei se ole maastopyöräsatula?

edit. Kyseinen malli on valmistajan sivuillakin "road" tyypin alla.
 
Itsellä oli jokin Selle Italian malli xc-pyörässä aikoinaan kun ostin. Kapeahko ja suorastaan porautui persvakoon... ei kaukana, siitä että olisi saanut jonkin kroonisen vaivan aikaiseksi. Ei se paska satula pyöräilyhousuilla miksikään muutu. Pitää ilman housujakin pystyä ajamaan tunteroisen.
 
Vähän just mietin samaa että kuinka leveä se perse on. Paha arvostella satuloita ilman tuota tietoa.
 
Noissa PC-1110 ketjuissa olen käyttänyt Rohloffia. Ollut ainakin omaan käyttööni toimivaa, ja ajan vuoden ympäri.

Onhan tuo XX1 kyllä selvästi hinnakkaampi mutta jos se kestää sitten taas tuplasti pidempään.. ja tässähän se oma miettimisen paikka onkin. Sinälläänhän se on melkein sama sitten ostaa kahdet X1 ketjut ja vaihtaa se sitten kun sen aika koittaa. Ei ainakaan tarvitse miettiä että kestääkö se XX1 saman verran vai ei.

Kerääkö muuten nuo XX1 ontot pinnit sisälleen paljon hiekkaa ym.?
Xx1 ketjut ei välttämättä ole hinnkkaampia. Itellä on aina ollu tapana pitää helposti rikki meneviä kulutusosia omassa hyllyssä varalta. Se että ostan asioita varalle, niin helppo käyttää black friday hyväkseen. Muistan joskus ostaneeni 12s sramin gx ketjuja hi5bikestä 40€, nii jos tilaan bf tarjouksena xx1 ketjuja 50€, niin ei se paha hinta ole. Muutenkin suosittelen että jarrupaloja ja ketjuja kannattaa pitää varalla omasta takaa, eikä lähtee tilailee sitten kun paska osuu tuulettimeen. Itellä molemmat maasturit käyttää samantyyppisiä osia, niin pidän aina ketjuja ja pakan varalla ja tilaan kun menee käyttöön. Jos joku kaveri tulee tarvitsee jotain varaosia, niin riittää että tilaa vaikka bf tarjouksien aikaan saman takas.
IMG-0837.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se on varmaan pakko vaihtaa satula tuohon Orbeaan. Ei ole mitään järkeä, jos jo kahden tunnin lenkin jälkeen perse on todella kipeä. Lisäksi tuli vaistomaisesti hakeuduttua tasaisille poluille, kun kivikko ja juurakko tuntui takamuksessa liikaa.

Yhdessä pyörässä oli WTB Volt Race -satula ja se oli mukava. Meni parhaimmillaan 8 tunnin lenkit sen kanssa. Tuota on nykyäänkin edullisesti vielä myynnissä, mutta pitää vain selvittää istuinluiden leveys. Kolmea eri kokoa satulasta saatavilla. En nyt äkkiseltään keksinyt, mikä leveys omassa aiemmassa satulassa oli. Sähköpostissa olevassa kuitissa ei lukenut sitä.
 
Yhdessä pyörässä oli WTB Volt Race -satula ja se oli mukava.

WTB Volt ja Fabric Scoop on sellaset aika varmat mistä lähteä kokeilemaan jos inkerveppiä selailee. Niinku vaappu79 toteaa niin persluiden mittailulla liikkeelle ja sitten ei ole valitettavasti muuta vaihtoehtoa kuin tesmiä ja tesmiä kunnes tärppää nimim. 5-6 pyörää varustettuna Fabric Scoop flat tai shallow (sen mukaan onko droppitanko vaiko ei). Ja jos on mahdollisuus hyödyntää liikkeiden testisatuloita niin aina parempi/halvempaa.

Nämä on niin perskohtaisia asioita kun meillä kaikilla on omanlaisensa anatomia että ei muuta kuin kohti uusia kokemuksia.
 
Itselle tuo penkin kovuus aika samantekevää. Eikä edes vaippahousuja

Edit. Käykää salilla niin mukavampi polkea.
 
Itselle tuo penkin kovuus aika samantekevää. Eikä edes vaippahousuja

Edit. Käykää salilla niin mukavampi polkea.
Vammasinta mitä koskaan kuullu, on lähtee salille polkee ja tuijottaa seinää. Fillaroinnissa on aika paljon muustakin asiasta kyse kun pelkästä kunnosta. Salimakeketju on tuolla päin ——>
 
Eikös tuo Selle Italia Model X ole enemmänkin maantie/gravel ajoon tarkoitettu. Ei se ole maastopyöräsatula?

edit. Kyseinen malli on valmistajan sivuillakin "road" tyypin alla.

Itselläni on tuo sama satula maantiepyörässä ja sattumalta myös uudessa maastopyörässä. Maantiekonkelin ostin viime keväänä ja muistan, ettei perse ole ikinä ollut yhtä kipeä lenkin jälkeen. Ensimmäisellä ajokerralla piti loppuvaiheessa itse asiassa polkea tangolta, kun ei persaus kestänyt enää istumista. Jatkoin ajelemista kivusta huolimatta ja kappas vain, kipu hävisi. Nyt tuo on ihan mukiinmenevä satula, mutta saattaa johtua myös salilla käymisestäkin. ;)
 
Salilla on tullut käytyä aika pitkään ja lihasta löytyy. Ei pitäisi olla siitä kiinni. Olenkohan heittänyt nyt 7 lenkkiä uudella pyörällä ja kipu ei ainakaan ole helpottamassa. Eilisen lenkin jälkeen en voisi kuvitellakaan hyppääväni esimerkiksi tänään uudestaan satulaan. En usko, että oma perse tulee tottumaan tuohon ikinä :D
 
Onko tästä kellään kokemusta?

Chromag Lynx DT ( https://www.bike24.com/p2736039.html)

Itellä tuo nykyään ollut, ja selkeesti peffalle hellempi kuin aiempi Grand Canyonin orkkis satula mikä lie olikaan silloisessa mallissa. Eikä ole Lynx DT hinnalla / painolla pilattu kuitenkaan.

En ole pahemmin satuloita vaihdellut vaan mennyt mitä persuksille tarjottu, mutta tuo tuli valikoitua omakasaukseen ja tuurilla tuntuu sopivan.

Tosin eipä ole paremmastakaan tietoa niin en osaa verrata kuin muutamaan keskihintaisen maastopyörän mukana tulleisiin.
 
Oma perse on aika herkkä ja sitä ei kilometrit tai se paskin kommentti tähän eli salilla käynti muuta.
Istuinluut todella leveät ja ei puhettakaan alle 140mm satulalla.
Myös vaippahousuissa isoja eroja.
Toiset toimii ja toiset jopa pahentaa tilannetta.
Niissäkin sais olla pehmusteen leveys ilmoitettuna, mutta ei taida yhdessäkään olla.
Maantie/gravel hommiin brooksin cambium oli pelastus, vaikka viimeseen asti venytin hommaamista. Painaa kyllä paljon, mutta sama kai se kuinka kevyt on jollei siinä pysty istumaan.
 
Vaihdoin omassa Canyon Grailissä heti vakio Model X satulan Selle Italian SLR Boost satulaan. Youtubessa joku bikefitter suositteli SLR Boostia, koska sopii useimmille perseille. Toki maastoon tuo satula ei ole tarkoitettu.
 
Hyvä lukea näitä kommentteja kun olen itsekin kohta tilaamassa Canyonin Grizlin, jossa juuri tuo paljon mollattu Selle Italia Model X-satula. Voisi melkein alkaa mittailemaan persluiden etäisyysmittaa ja tsekkaileen löytyiskö hyvää tarjousta jostain paremmasta satulasta.
 
Itsellä on Spectral:ON 7:ssä Fizik Terra Aidon X5 satula, joka tuli pyörän mukana. On ollut yllättävän hyvä, eikä pylly ole kipeytynyt muutaman tunnin maastoajoissakaan. Toki kun täysjousitettu pyörä on, niin ei pahoja tärskyjä tule.

 
Oma perse on aika herkkä ja sitä ei kilometrit tai se paskin kommentti tähän eli salilla käynti muuta.
Istuinluut todella leveät ja ei puhettakaan alle 140mm satulalla.
Myös vaippahousuissa isoja eroja.
Toiset toimii ja toiset jopa pahentaa tilannetta.
Niissäkin sais olla pehmusteen leveys ilmoitettuna, mutta ei taida yhdessäkään olla.

Se on justiinsa näin.
Maantie&gravelihommissa imho korostuu persauksen, penkin ja pehmusteen yhteispeli kun asento on staattisempi. Maastossa pitkän pätkän voi ajaa yhtäkyytiä mutta omat istuinluut tai iho herkistyy 3h kohdalla Bioracerin vakio pehmusteella mutta sillä pykälää paremmalla pääsen 4h.

Vaihdoin omassa Canyon Grailissä heti vakio Model X satulan Selle Italian SLR Boost satulaan. Youtubessa joku bikefitter suositteli SLR Boostia, koska sopii useimmille perseille. Toki maastoon tuo satula ei ole tarkoitettu.

Joo taidampa tietää sen bikefittaajan. Saman suositusten vuoksi tuosta satulasta kiinnostuin mutta tuon lyhennetyn boosti mallin sijaan otin perus SLR superflown graveliin. Täytyy kyllä sanoa että tykkään enemmän kuin Fabricin Scoopista.

Hyvä lukea näitä kommentteja kun olen itsekin kohta tilaamassa Canyonin Grizlin, jossa juuri tuo paljon mollattu Selle Italia Model X-satula. Voisi melkein alkaa mittailemaan persluiden etäisyysmittaa ja tsekkaileen löytyiskö hyvää tarjousta jostain paremmasta satulasta.

Kannattaa se nyt toki tesmiä enstex. Eihän sitä tiedä jos sattuu kankuille passaamaan. Itelle ongelma on että istuin luut osuu jonnekkin noiden nuolien alapuolella niin nuo kulmat hiertää väärään paikkaan. Ja kun tuo on muodikas lyhyt satula niin oman istumapaikan suhteen säätövaraa ei ole paljon.
 

Liitteet

  • nimetön.png
    nimetön.png
    51,3 KB · Luettu: 16
Kannattaa se nyt toki tesmiä enstex. Eihän sitä tiedä jos sattuu kankuille passaamaan. Itelle ongelma on että istuin luut osuu jonnekkin noiden nuolien alapuolella niin nuo kulmat hiertää väärään paikkaan. Ja kun tuo on muodikas lyhyt satula niin oman istumapaikan suhteen säätövaraa ei ole paljon.

Joo tokihan se testata täytyy kun pyörän saan :) Tuosta satulasta kun on vain lukenut jo niin paljon negatiivista kommentointia niin täällä kuin esim. Redditissä niin kyllä tuo melko monella on mennyt vaihtoon. Aika monenlaiseen perseeseen/persluihin ei ole tainnut tuntua kovin hyvältä.
 
Joo tokihan se testata täytyy kun pyörän saan :) Tuosta satulasta kun on vain lukenut jo niin paljon negatiivista kommentointia niin täällä kuin esim. Redditissä niin kyllä tuo melko monella on mennyt vaihtoon. Aika monenlaiseen perseeseen/persluihin ei ole tainnut tuntua kovin hyvältä.

Kokeilin itse ihan vain nopeassa testiajossa tuota Model X:ää ja huomasin heti, etten tykännyt nihkeästä tuntumasta. Ikäänkuin housut tarttuvat satulan pintaan kiinni eli et pysty persausta juurikaan liu'uttamaan satulan päällä. Pidemmästä ajosta ei ole kokemusta, koska tuo riitti jo minulle syyksi vaihtaa parempaan.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Kokeilin itse ihan vain nopeassa testiajossa tuota Model X:ää ja huomasin heti, etten tykännyt nihkeästä tuntumasta. Ikäänkuin housut tarttuvat satulan pintaan kiinni eli et pysty persausta juurikaan liu'uttamaan satulan päällä. Pidemmästä ajosta ei ole kokemusta, koska tuo riitti jo minulle syyksi vaihtaa parempaan.

Joo juuri tuosta nihkeästä pinnasta olen lukenut useita kommentteja, että on melko rasittava.

Satulan suhteen itsellä on vielä sekin kortti tsekattavana, että satulan tulisi toimia Ortlieb Seat-Pack QR-laukun kanssa. Tuon runkokiinnike kun kiinnitetään satulan alla oleviin metalli"putkiin" ja noissa on jonkin verran eroja. Saattaa vaatia huonolla tuurilla muutamat kokeilut ja palautukset :)
 
Viimeksi muokattu:
Mittasin kahdella eri tavalla omat perseluut ja tulokseksi tuli molemmilla kerroilla 100mm. Tuohon ilmeisesti lisätään satulaa ostaessa 20mm, eli lopputulos on 120mm.

Olin jo ostamassa WTB Voltin, mutta sitten törmäsin WTB Rocketiin. Se on ilmeisesti vielä monipuolisempaan maastoajoon tarkoitettu ja siinä on paksummat pehmusteet. Oli vielä halvempi, niin pistin Bikeshopista tilaukseen. Saa ensi viikolla alle. Moni jo Voltista pitänyt kehui, että Rocket on vielä mukavampi.

WTB:llä oli koot myös aika selvästi merkitty. On narrow, medium ja wide. Medium on tarkoitettu 100-130mm leveille luille, eli se oli itselleni sopiva. En tiedä, ostaako kukaan tuota vanhaa Sellen satulaa. Perse on nyt niin kipeä, että salillakin istuminen sattui liikkeitä tehdessä ja teki mieli seisoa :D
 
Kiristelinpä nyt myös ensihuollon yhteydessä pinnat. Lopulta aika helppoa. Pyörittelin kiekkoja ympäriinsä ja naputtelin ruuvimeisselillä. Helposti kuuli, jos joku pinna oli löysällä ja sitten vain kiristi. Olikohan ehkä yhteensä 4-5 pinnaa löysällä molemmista kiekoista. Ihan pientä heittoa oli, mutta en lähtenyt nyt sille tekemään mitään. Joskus ollut kiekossa paljon enemmänkin heittoa ja se ei pahentunut vuosien ryskäämisessä yhtään.

Mutta mitäs, jos jotkut pinnat olivat selvästi muita kireämmällä? Eli sointi oli korkeampi ja sormilla tuntui kireältä myös. Pinnat tuskin kiristyvät itsekseen, eli luultavasti kootessa kiristetty. En uskaltanut vielä lähteä löysäämään niitä.
 
XX1 ketju tilattu. Ja jarrupalat mallia orgaaniset. Ajattelin myös tilata metalliset kun en ole koskaan kokeillut mutta jätin sitten tilaamatta kun vähän lueskeli aiheesta lisää. Vaikutti vähän siltä että orgaaniset sopii minulle paremmin. Eipä tuolla Sutralla tule mitään DH juttuja harrastettua niin orgaanisilla pärjännee hyvin. Ehkäpä sitten ensi kerralla jos vielä silloin kiinnostaa ihan kokeilun puolesta.

Samalla piti tilata käyttäjän @Carlos mainitsema Silca synergetic ketjuöljy mutta muistin koko asian vasta kun tilaus oli jo lähtenyt. Ärsytti siihen asti kun huomasin ettei sitä ollut varastossakaan. Tämäkin sitten siihen ensi kertaan.

Kiitoksia avusta.
 
Kiristelinpä nyt myös ensihuollon yhteydessä pinnat. Lopulta aika helppoa. Pyörittelin kiekkoja ympäriinsä ja naputtelin ruuvimeisselillä. Helposti kuuli, jos joku pinna oli löysällä ja sitten vain kiristi. Olikohan ehkä yhteensä 4-5 pinnaa löysällä molemmista kiekoista. Ihan pientä heittoa oli, mutta en lähtenyt nyt sille tekemään mitään. Joskus ollut kiekossa paljon enemmänkin heittoa ja se ei pahentunut vuosien ryskäämisessä yhtään.

Mutta mitäs, jos jotkut pinnat olivat selvästi muita kireämmällä? Eli sointi oli korkeampi ja sormilla tuntui kireältä myös. Pinnat tuskin kiristyvät itsekseen, eli luultavasti kootessa kiristetty. En uskaltanut vielä lähteä löysäämään niitä.

Ei se nyt ihan noin yksinkertaistakaan ole. Valmis käsityönäkin tehty kiekko ei takaa, että kaikki pinnat ovat tasakireydessä, vaan tavoite on ettei ole suuria heittoja kireydessä ja vanne on rihdattu keskelle, on suora eikä ole heittoa. Muistaakseni sivuttaisheitossa about +-0,2mm toleransseihin pyritään ja selkäheitto tais vähän isompaa sallia, mutta noistakin voi aina parantaa.
Siinä itse vannekehässäkin on omat jännityksensä ja muita muuttujia joiden vuoksi niitä eri kireyksisiä pinnoja tulee väkisin olemaan lähes täydellisen suorassa kiekossakin. Suotavaa olisi joka pinnan kohdalla, että aina kun lähdet kiristämään, niin seuraat ainakin sitä ettei lähde vetämään sivuttain kieroon vannetta. Tämän pystyy tekemään ihan kiekkoa pyörästä irrottamattakin, kunhan laittaa jonkin vasteen lähelle.

Ei se kiekko nyt umpikieroksi mene, jos sieltä jonkin täysin selvän löystyneen pinnan kiristää tuolla äänituntumalla, mutta kannattaa olla koskematta niihin muihin, jos ei aio suoruutta seurata
 
Ei se nyt ihan noin yksinkertaistakaan ole. Valmis käsityönäkin tehty kiekko ei takaa, että kaikki pinnat ovat tasakireydessä, vaan tavoite on ettei ole suuria heittoja kireydessä ja vanne on rihdattu keskelle, on suora eikä ole heittoa. Muistaakseni sivuttaisheitossa about +-0,2mm toleransseihin pyritään ja selkäheitto tais vähän isompaa sallia, mutta noistakin voi aina parantaa.
Siinä itse vannekehässäkin on omat jännityksensä ja muita muuttujia joiden vuoksi niitä eri kireyksisiä pinnoja tulee väkisin olemaan lähes täydellisen suorassa kiekossakin. Suotavaa olisi joka pinnan kohdalla, että aina kun lähdet kiristämään, niin seuraat ainakin sitä ettei lähde vetämään sivuttain kieroon vannetta. Tämän pystyy tekemään ihan kiekkoa pyörästä irrottamattakin, kunhan laittaa jonkin vasteen lähelle.

Ei se kiekko nyt umpikieroksi mene, jos sieltä jonkin täysin selvän löystyneen pinnan kiristää tuolla äänituntumalla, mutta kannattaa olla koskematta niihin muihin, jos ei aio suoruutta seurata
Tosiaan pieni heitto oli jo ennen löysien pinnojen kiristystä ja se ei muuttunut minnekään. Ja nämä löysät pinnat olivat todella selvästi löysempiä kuin muut. Täytyy seurata heittoa ja viedä sitten ammattilaiselle, jos pahenee tai pinnoja katkeaa. Kaikissa maastopyörissä ollut enemmän tai vähemmän heittoa kiekoissa. Yhdessä oli pienen vahingon jälkeen paljonkin, mutta se ei pahentunut vuosien aikana ollenkaan.
 
XX1 ketju tilattu. Ja jarrupalat mallia orgaaniset. Ajattelin myös tilata metalliset kun en ole koskaan kokeillut mutta jätin sitten tilaamatta kun vähän lueskeli aiheesta lisää. Vaikutti vähän siltä että orgaaniset sopii minulle paremmin. Eipä tuolla Sutralla tule mitään DH juttuja harrastettua niin orgaanisilla pärjännee hyvin. Ehkäpä sitten ensi kerralla jos vielä silloin kiinnostaa ihan kokeilun puolesta.

Samalla piti tilata käyttäjän @Carlos mainitsema Silca synergetic ketjuöljy mutta muistin koko asian vasta kun tilaus oli jo lähtenyt. Ärsytti siihen asti kun huomasin ettei sitä ollut varastossakaan. Tämäkin sitten siihen ensi kertaan.

Kiitoksia avusta.
Metalliset kannattaa jättää kauppaan jollei laske jarrun kanssa koko ajan menemään niin että haisee "palaneelle" ja teho häviää.
Saa vaan haittoja muuten tilalle kuten huonompi alkupuraisu ja mahdollisesti vähänkään kosteassa huutavat jarrut.
 
Taas tuli ongelmia... vaihdoin ketjun kun edellinen oli venynyt n. 1,5 senttiä verrattuna uuteen eli onko nyt reilun 1% ja alkoi satunnaisesti hyppiä kuten tuossa aiemmin tuli mainittua, eli varmaan vähän turhan myöhään jäi vaihto.

Nyt sitten uusi ketju hyppii rajusti yhtään kovempaa polkiessa vaikka vaihteet tuntuisi olevan säädöissä niin että ei rallata seuraavaa ratasta vasten ja vaihtaa molempiin suuntiin. Mutta vetoa ei kestä yhtään, tasamaalla höyhenen kevyt polkeminen vielä menee mutta yhtään kovempi polkaisu, niin ketju lyö tyhjää jostain ja kammet hyppää puoli kierrosta tyhjää. Ei tipu rattaalta toiselle, eikä liity vaihtoihin mitenkään, hyppää vaan ja pysyy yleensä samalla rattaalla kuitenkin. Katottu että ketjun lukittuva lenkki on kunnolla kiinni, ja mitään jäykän oloisia lenkkejä ei ole.

Ketju on sama identtinen malli (KMC Z8.3) mikä edellinenkin. Sama 114 lenkin pituus joka on minusta hyvin lähelle oikeaa ilman katkomistakin. Tulee mieleen että näinkö on rataspakka kulunut ja uusi ketju ei sovikaan kuluneille hampaille ollenkaan? Voiko todella olla 3000km matkalla jo takarattaat vaihtokunnossa? Parempia ideoita?

Samalla jos joku viitsisi kattoa tuon videon kun kuvasin, takavaihtaja heiluu tuolleen sivusuunnassa. Hyvinkin sentin verran alareunasta katottuna, ja klappi on selvästi sen pultin alla, jolla tuo takavaihtajan varsi tulee kiinni rungossa olevaan korvakkeeseen. Sen pultti on niin pohjassa kuin menee, vaan klappia on siinä silti. Onko tuo normaalin rajoissa vai jotenkin rikkinäinen? Kiits.

 
Taas tuli ongelmia... vaihdoin ketjun kun edellinen oli venynyt n. 1,5 senttiä verrattuna uuteen eli onko nyt reilun 1% ja alkoi satunnaisesti hyppiä kuten tuossa aiemmin tuli mainittua, eli varmaan vähän turhan myöhään jäi vaihto.

Nyt sitten uusi ketju hyppii rajusti yhtään kovempaa polkiessa vaikka vaihteet tuntuisi olevan säädöissä niin että ei rallata seuraavaa ratasta vasten ja vaihtaa molempiin suuntiin. Mutta vetoa ei kestä yhtään, tasamaalla höyhenen kevyt polkeminen vielä menee mutta yhtään kovempi polkaisu, niin ketju lyö tyhjää jostain ja kammet hyppää puoli kierrosta tyhjää. Ei tipu rattaalta toiselle, eikä liity vaihtoihin mitenkään, hyppää vaan ja pysyy yleensä samalla rattaalla kuitenkin. Katottu että ketjun lukittuva lenkki on kunnolla kiinni, ja mitään jäykän oloisia lenkkejä ei ole.

Ketju on sama identtinen malli (KMC Z8.3) mikä edellinenkin. Sama 114 lenkin pituus joka on minusta hyvin lähelle oikeaa ilman katkomistakin. Tulee mieleen että näinkö on rataspakka kulunut ja uusi ketju ei sovikaan kuluneille hampaille ollenkaan? Voiko todella olla 3000km matkalla jo takarattaat vaihtokunnossa? Parempia ideoita?

Samalla jos joku viitsisi kattoa tuon videon kun kuvasin, takavaihtaja heiluu tuolleen sivusuunnassa. Hyvinkin sentin verran alareunasta katottuna, ja klappi on selvästi sen pultin alla, jolla tuo takavaihtajan varsi tulee kiinni rungossa olevaan korvakkeeseen. Sen pultti on niin pohjassa kuin menee, vaan klappia on siinä silti. Onko tuo normaalin rajoissa vai jotenkin rikkinäinen? Kiits.

Niin paskoilla ketjuilla sen takapakan saa paskottua ihan millä vaan kilometreillä.
 
Taas tuli ongelmia... vaihdoin ketjun kun edellinen oli venynyt n. 1,5 senttiä verrattuna uuteen eli onko nyt reilun 1% ja alkoi satunnaisesti hyppiä kuten tuossa aiemmin tuli mainittua, eli varmaan vähän turhan myöhään jäi vaihto.

Nyt sitten uusi ketju hyppii rajusti yhtään kovempaa polkiessa vaikka vaihteet tuntuisi olevan säädöissä niin että ei rallata seuraavaa ratasta vasten ja vaihtaa molempiin suuntiin. Mutta vetoa ei kestä yhtään, tasamaalla höyhenen kevyt polkeminen vielä menee mutta yhtään kovempi polkaisu, niin ketju lyö tyhjää jostain ja kammet hyppää puoli kierrosta tyhjää. Ei tipu rattaalta toiselle, eikä liity vaihtoihin mitenkään, hyppää vaan ja pysyy yleensä samalla rattaalla kuitenkin. Katottu että ketjun lukittuva lenkki on kunnolla kiinni, ja mitään jäykän oloisia lenkkejä ei ole.

Ketju on sama identtinen malli (KMC Z8.3) mikä edellinenkin. Sama 114 lenkin pituus joka on minusta hyvin lähelle oikeaa ilman katkomistakin. Tulee mieleen että näinkö on rataspakka kulunut ja uusi ketju ei sovikaan kuluneille hampaille ollenkaan? Voiko todella olla 3000km matkalla jo takarattaat vaihtokunnossa? Parempia ideoita?

Samalla jos joku viitsisi kattoa tuon videon kun kuvasin, takavaihtaja heiluu tuolleen sivusuunnassa. Hyvinkin sentin verran alareunasta katottuna, ja klappi on selvästi sen pultin alla, jolla tuo takavaihtajan varsi tulee kiinni rungossa olevaan korvakkeeseen. Sen pultti on niin pohjassa kuin menee, vaan klappia on siinä silti. Onko tuo normaalin rajoissa vai jotenkin rikkinäinen? Kiits.

Jos vanhan ketjun ajoit siihen kuntoon että hyppii hampaiden yli, taitaa pakkakin joutaa metallinkeräykseen. Kulunut ketju kuluttaa myös rattaita.
Kävinpä heiluttelemassa oman pyörän takavaihtajaa. Ei noin suurta sivuttaisliikettä, mutta en olisi tuosta kovin huolissani jos vain toimii. Ketjunkiristys kuitenkin vääntää sen jompaankumpaan laitaan.
 
Siitä hyppimisestä, kun minusta se on tehny sitä satunnaisesti vähän aina, koskaan ei ole ollu täysi luotto siihen että ylämäessä ei lipsuisi. Uudesta asti, ja ei parantunu vaikka liikkeessä säätivät ensihuollon yhteydessä vaihteet myös tietysti, ja ketju oli tuore silloin. Yksi hyppäys per tunnin lenkki, melkeinpä aina. Ajatellu että sellaista se vaan noitten halpisosien kanssa on tai että aavistuksen indeksointi pielessä tai jotakin. Vaan ehkä ei kuitenkaan pitäisi olla.

Tilataan uusi pakka ja käytetään ammattilaisella vaihdattamassa ja jos ei sillä tule kuntoon niin kaipa siellä sitten jotakin maanantai-kappaletta on mukana, osaisi vaan paikantaa, missä on. Kysyn samalla tuosta heilurista siellä. Kiitoksia teille.
 
Siitä hyppimisestä, kun minusta se on tehny sitä satunnaisesti vähän aina, koskaan ei ole ollu täysi luotto siihen että ylämäessä ei lipsuisi. Uudesta asti, ja ei parantunu vaikka liikkeessä säätivät ensihuollon yhteydessä vaihteet myös tietysti, ja ketju oli tuore silloin. Yksi hyppäys per tunnin lenkki, melkeinpä aina. Ajatellu että sellaista se vaan noitten halpisosien kanssa on tai että aavistuksen indeksointi pielessä tai jotakin. Vaan ehkä ei kuitenkaan pitäisi olla.

Tilataan uusi pakka ja käytetään ammattilaisella vaihdattamassa ja jos ei sillä tule kuntoon niin kaipa siellä sitten jotakin maanantai-kappaletta on mukana, osaisi vaan paikantaa, missä on. Kysyn samalla tuosta heilurista siellä. Kiitoksia teille.

Tilaa uusi eturatas/eturattaat samalla, sielläkin on mitä todennäköisimmin osat vaihtokunnossa jos vanha ketju on päässyt venymään noin pahasti. Itsekin olen saanut parin pyörän kanssa kantapään kautta oppia että se ketju tosiaan kannattaa vaihtaa heti kun venymä ylittää 0,5% jos ei halua uusia pakkaa ja eturatasta samalla.
 
Juuh tilasin isomman eturattaan vielä samalla vaihdettavaksi, pienintä en pahemmin käytä niin näyttääkin uudenveroiselta... joka varmaan selittää osaltaan nopeaa kulumista kun tuolleen ristiin-ketjuttelee.

Takapakan ostin mallia HG50 samoilla hammastuksilla kuin aiempi HG31 joka näyttäisi olevan maastopyörän osa, mitä tehnee kippurasarvessa, toisaalta tämä onkin niitä komponenttipula-ajan ostoksia uutena elikkäs vuosimallia 2022. Olisko se rallimpi osa tuo uusi kun on ihan 'road' eikä 'mtb' ja kivemman värinenkin. Toivottavasti sopii päikseen vaihtaa.

Tuossa on vielä siitä heiluvasta takavaihtajasta paremmin kuvattu se kohta missä klappi on, tuon pultin juuressa. Meniskö joku prikka tuonne väliin niin menisi pultti kireämmälle? Ei tuo nyt hyvääkään varmasti tee rattaalla pysymiselle moinen huojunta vaikkei yksin selittäisikään. Kaikki kumuloituu. Tuo pultti on tehtaan jäljiltä, en ole aukonu niin en tiedä mitä siellä alla on. Saa nähdä uskallanko kurkata. :kahvi:

 
Juuh tilasin isomman eturattaan vielä samalla vaihdettavaksi, pienintä en pahemmin käytä niin näyttääkin uudenveroiselta... joka varmaan selittää osaltaan nopeaa kulumista kun tuolleen ristiin-ketjuttelee.

Takapakan ostin mallia HG50 samoilla hammastuksilla kuin aiempi HG31 joka näyttäisi olevan maastopyörän osa, mitä tehnee kippurasarvessa, toisaalta tämä onkin niitä komponenttipula-ajan ostoksia uutena elikkäs vuosimallia 2022. Olisko se rallimpi osa tuo uusi kun on ihan 'road' eikä 'mtb' ja kivemman värinenkin. Toivottavasti sopii päikseen vaihtaa.

Tuossa on vielä siitä heiluvasta takavaihtajasta paremmin kuvattu se kohta missä klappi on, tuon pultin juuressa. Meniskö joku prikka tuonne väliin niin menisi pultti kireämmälle? Ei tuo nyt hyvääkään varmasti tee rattaalla pysymiselle moinen huojunta vaikkei yksin selittäisikään. Kaikki kumuloituu. Tuo pultti on tehtaan jäljiltä, en ole aukonu niin en tiedä mitä siellä alla on. Saa nähdä uskallanko kurkata. :kahvi:

Tuo välyshän johtuu kiinnityspultin ja vaihtajassa olevan aukon välisestä halkaisijoiden erosta. Vaihtaja pyörii kiinnityspultin ympäri, joten kuuluu asiaan.
Jos laittaisit prikan väliin ja kiristäisit, ei vaihtaja enää pyörisi tuon pultin ympäri. En suosittele.

Heiluttelin nyt kolmea eri vaihtajaa. 105 ja GRX812 ei heilunut juurikaan. Tiagrassa taasen on paljon huomattavampi välys, mikä näyttäisi myös olevan kiinnitykseltään vastaava kuin Claris.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 885
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom