Pyöräily

1716745042255.png


Vähän tutkin Radon Renderin speksejä. Sunringle on Hayesin omistuksessa ja en tiedä tarkkaan mikä kiekkosetti tuossa on mutta vikataan nyt Duroc SD37 expert, jossa SRX-malliset navat. Tässäkin kuvassa on tuo tavalinen HG-napa mutta ne "holkit".. paremmin tunnetaan end cap-termillä nii ovat tuossa päädyissä merkattuna numerolla 2. Tästä nyt ei varmaan paljon apua ole kylläkään...

Onko tuo ongelma ollut alusta alkaen olemassa pyörän alkuperäisosilla?

Takavaihtajan ruuvilla voit tietenkin rajoittaa ketjua menemästä liian pitkälle ja siinäkin voi olla ongelman syy.

edit: lisätään tähän vielä sellainen juttu, että noi vapaarattaat vissiin lähtee normaalisti ihan vetämällä akselia pitkin siitä navan rungosta irti ja siellä sisällähän on siis ihan huollettavissa ne räikkämekanismin kynnet. No jos tuossa sattuu joku mukava rako olemaan ettei se ole pohjaan asti painettu niin silloin ketjulinja siirtyy lähemmäs dropouttia
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin nyt sentään pakka ottaa runkoon. Eihän sillä ajaisi metriäkään jos noin olisi. Ainut vaihtoehto kuvaa näkemättä on se, että vaihtajan rajoitinruuvi antaa ketjun pompata pikkurattaalta yli ja raapii runkoa. Näitä olen joskus nähnyt. Ketju pois ja katso että rissapyörät ovat linjassa pikkurattaan kanssa. Sama testi toiseen suuntaan kädellä vetämällä vaihtajaa napaa kohti. Ei saa rissapyörän linja mennä yli viimeisen rattaan. Tämä siis ilman ketjua katsottava.
 
Kolmevuotishuollon saldoa:

- vaihtelun vuoksi ovaali eturatas 36T
- uudet ketjut XX1
- käpymutterin kiristys
- vapaarattaan rasvaus (DT Swiss)
- uudet jarrupalat taakse + etupalojen hionta (ulinat pois)
- uudet renkaat (Rene Herse Snoqualmie Pass 44 extra light)

Snogualmiet tuntuu tosiaan rullaavan keposesti mutta ei meinaa ilmat pysyä litkutettuina millään sisällä. Vanteelle hyppäs hyvin mutta reunoilta sihisee ilmaa pihalle.
Ei taida suostus 60ml riittää niin ei auta kun tuupata lisää soosia sisuksiin. Ei taida muita vaihtoehtoja olla, vai onko vanteen huulille ollut tapana laittaa erikseen litkua tiivisteeksi?

Luulis että alkaa pitämään kun aikansa litkuttaa ja pyörittelee.
 
Ei noissa 12s microspline vapareissa ikinä käytetä mitään spacereita. Syy ei oo niissä. Jos pakka tai lukitusmutteri ottaa kiinni runkoon niin silloin vapaarattaan runko ei ole kunnolla pohjassa. Tai jos siihen on vaihdettu vapaarattaan runko (Esim HG->MS) väärän malliseen.

Onko tämä ongelma ollut uudesta asti?
 
Viimeksi muokattu:
Kolmevuotishuollon saldoa:

- vaihtelun vuoksi ovaali eturatas 36T
- uudet ketjut XX1
- käpymutterin kiristys
- vapaarattaan rasvaus (DT Swiss)
- uudet jarrupalat taakse + etupalojen hionta (ulinat pois)
- uudet renkaat (Rene Herse Snoqualmie Pass 44 extra light)

Snogualmiet tuntuu tosiaan rullaavan keposesti mutta ei meinaa ilmat pysyä litkutettuina millään sisällä. Vanteelle hyppäs hyvin mutta reunoilta sihisee ilmaa pihalle.
Ei taida suostus 60ml riittää niin ei auta kun tuupata lisää soosia sisuksiin. Ei taida muita vaihtoehtoja olla, vai onko vanteen huulille ollut tapana laittaa erikseen litkua tiivisteeksi?

Luulis että alkaa pitämään kun aikansa litkuttaa ja pyörittelee.

Onko DT swissin kehät? Oman kokemuksen perusteella DT:n kehät on helppoja tubeless hommissa, mutta jos pihisee nii lisää vaan litkua sinne renkaaseen ja ravistele pyöritellen samalla kun siellä on kunnolla painetta sisällä (>2 bar)
 
Onko DT swissin kehät? Oman kokemuksen perusteella DT:n kehät on helppoja tubeless hommissa, mutta jos pihisee nii lisää vaan litkua sinne renkaaseen ja ravistele pyöritellen samalla kun siellä on kunnolla painetta sisällä (>2 bar)

DT Swissin kehät on, nyt muista just mallia ulkoa.

Joo laitan aina pari kolme bar painetta ja pyörittelyt ja keikutukset, nyt vielä etsin korvakuulolla sihinät ja sinne täsmäisku ravistuksia.

Mutta eipä siinä, lisää litkua vaan sisään niin tulee tapetoitua tiiviiksi.

Huomasin samalla että venttiili pitää olla puhdas, jos vanhan litkun jämiä siellä niin haittaa ilman virtausta huomattavasti vaikka kompuralla nostaa renkaan vanteelle. Ei riitä virtaus muuten.
 
Kyljellään jos saa muutaman tunnin säilytettyä litkutuksen jälkeen niin omalla kokemuksella pitää nopeemmin paineet.
Sielu aina ittellä venttiilistä pois kun renkaan nostan paikalleen.
 
Mistä Euroopan kaupoista kannattaa tilata pyörä? Tuntuu että sähköpyörät lopussa vähä kaikkialla?

Esim Trek powerfly 7 kiinnostaisi mutta ei XL kokoa missään

Mikä olisi vastaava muilta merkeiltä?
 
Kyljellään jos saa muutaman tunnin säilytettyä litkutuksen jälkeen niin omalla kokemuksella pitää nopeemmin paineet.
Sielu aina ittellä venttiilistä pois kun renkaan nostan paikalleen.

Pitää jättää kyljelleen molemmat renkaat lisöyksen jälkeen, eiköhän se saumoihin parhaiten mene näin.

Juu sielut pitää ottaa pois, mutta siellä venttiilin rungossa tai vanteen puolen aukoissa jos silmämääräisesti vähänkin litkunjämiä niin parempi putsailla. Ellei sitten joku niin hurja kompura että sylkäsee kaikki roskat pois.
 
Omat schwalbet teki saman. Kaikki nappulat myös mureni käsiin hans dampfista ja rock razorista. Ja mä ajan kuin nössö.
Myös gravelin g onet halkeili.
Reklamoin ja ei mitään apuja.
Oma vika, aurinko jne.
Joten en osta enää merkkiä.
Toi on aika ok vielä kuitenkin.

Contin gp5000 halkeili myös. Niistä en reklamoinut. Olis varmaan pitäny.

Vittoria, maxxis, panaracer, goodyear, terrene, panaracer, minkään näistä kanssa ei mitään ongelmia.
Itse olen tyytyväinen Schwalbeen. Smart Sam Plus 29" x 2.

Puoli vuotta vanhat, kuin uudet edelleen ja ajan kuin rallia, äkkijarrutuksetkaan eivät ole kovin tavattomia. Halkeilemia ei ole, viimeisin tsekkaus tänään. Tosin ihan ilman niitä en päässyt aiemminkaan, vaan niitä alkaa tulla 3-4 vuoden jälkeen renkaiden vaihdoista. Silloin vaihdan ennakoivasti uusiin Schwalbeihin.

Ilmanpaineena max. 3 BAARIA, joka on minusta optimaalisin kun pyöräilee maasturilla niin asfalttia kuin polkuja tai huonokuntoisia kyläteitä.

Hyvä asfaltilla, mutta joustaa esim. metsäpoluilla, jos tulee täysosuma johonkin. Rengasrikkoa en muista kokeneeni tämän merkin renkailla miesmuistiini.

Todettakoon vielä, että 29x2.10 on renkaat ja niiden Baari-suositus on 2-4 BAR. Ja tosiaan tuo 3 baaria on oma välimalli.

Oikein hyvä mihin vain maastoon, välttää turhat rengasrikot esim. metsäpoluilla liian kovien baarien takia, koska rengas joustaa eikä ole kivenkova osumissa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan kyse renkaasta (Snoqualmie Pass 44 extra light) vai tuosta oranssi etikettisestä litkusta jota nyt ekaa kertaa käytössä, vai molemmista. Mutta 4bar kun laittaa painetta niin tota litkua alkuunsa tihkui läpi ja välillä tussahtelee kylkien läpi :lol: Sihisee hiukan sieltä ja täältä, kun laittaa kohdan alaspäin ja hölskyttelee niin loppuu. Mutta kohta pihisee toisaalta.

Tuollaista ole ennen kokenut, aiemmin oli tota musta etikettistä Orange Sealia ja siinä lukeekin että tiivistää nopeammin ja isompia reikiä. Pitää hommata sitä lisää jos tanakampaa kamaa :hmm:

IMG_1077.jpeg
IMG_1076.jpeg
 
Voi hyvin olla tuo litkusta kiinni. Vuosien varrelle tullut litkuteltua useita eri kumeksia eri litkuilla, mutta graveliin laittamat RH Snoqualmie Passit Endurance versiona eivät tuntuneet litkuuntuvan ollenkaan. Kiekkoina DT Swiss GRC 1400:t joissa taas esim Schwalbet toimivat ihan hyvin. Sain vinkkiä että Pirellin litku toimisi RH:n kanssa parhaiten, lähti puteli tilaukseen testiä varten.
 
Onkohan kyse renkaasta (Snoqualmie Pass 44 extra light) vai tuosta oranssi etikettisestä litkusta jota nyt ekaa kertaa käytössä, vai molemmista. Mutta 4bar kun laittaa painetta niin tota litkua alkuunsa tihkui läpi ja välillä tussahtelee kylkien läpi :lol: Sihisee hiukan sieltä ja täältä, kun laittaa kohdan alaspäin ja hölskyttelee niin loppuu. Mutta kohta pihisee toisaalta.

Tuollaista ole ennen kokenut, aiemmin oli tota musta etikettistä Orange Sealia ja siinä lukeekin että tiivistää nopeammin ja isompia reikiä. Pitää hommata sitä lisää jos tanakampaa kamaa :hmm:

IMG_1077.jpeg
IMG_1076.jpeg

Kaikki litkut ei aina vaan pelaa joka renkaan kanssa. Mulla ei esim. Stanin peruslitku toiminut WTB:n Riddlerien kanssa kunnolla. Caffelatex on sellaista tatinaa, että tekee kumihanskamaisen kalvon ainakin Panaracerin renkaisiin. Muistaakseni Panaracer valmistaa Rene Herset, joten varmaan sama kalvo syntyisi niiden kanssa.
 
Ei noi snoqualmiet ole jotain "käsintehtyjä" pierunkuori kyljellä?
Ei ole ihmekään jos kyljet vähän tihkuu kunnes on paikattu litkulla.

Mitä tulee esim. noihin dt swissin grc 1400 kiekkoihin niin hooklessit, mitkä noikin ovat, on mulla tiivistynyt kaikkein surkeiten, vaikka niitä sateentekijöinä mainostetaan.
Kaupan päälle saa vielä max. 5 baria paineen tai rengas saattaa lähteä vanteelta.
Harvojen ongelma, mutta silti.
 
Joo on käsintehdyt nakinkuoret nuo, siitä syystä kokoluokassaan ilmeisesti parhaiten rullaavat mitä on.

Itellä vanteena tämä Swissin XR 391.

Pitää tosiaan kokeilla eri litkua noiden nakkien kanssa, painetta pitäis sietää vielä kuitenkin tubelessina tuon 4bar.
 
Pyöräilykypärää hankkimassa työmatkoille sekä maastoon.
Päänympärys 59cm, joka on lähes jokaisen varteenotettavan vaihtoehdon raja jossa kypärän koko vaihtuu. Löytyykö kohtalotovereita?

Pyöräilen ympäri vuoden, joten pienempi koko 5x-59 taitaa jäädä auttamatta pieneksi paksumman pipon kanssa. Redditiä selailin jonkin verran ja sain käsityksen, että kypärän fyysinen koko kasvaa merkittävästi M -> L siirryttäessä jolloin tulee helposti "ylisuuri sieni päässä" efekti. Myöskään pienimmälle kiristäminen (59) ei saamani kuvan mukaan ollut myöskään ideaali vaihtoehto?

Tällä hetkellä eniten kiinnostavat mallit:

Fox Speedframe Pro ja TLD A2 joista Foxin kypärä vaikuttaa mitoitukseltaan ehkä sopivammalta?

Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että missään paikallisessa liikkeessä en pääse kypärää sovittamaan. Menee tilaushommiksi. Muita samassa tilanteessa olleita, mihin ratkaisuun päädyit?
 
Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että missään paikallisessa liikkeessä en pääse kypärää sovittamaan. Menee tilaushommiksi. Muita samassa tilanteessa olleita, mihin ratkaisuun päädyit?
Kait niissä paikallisissa liikkeissä on muita kypäriä. Testailet niillä minkä kokoinen tuntuisi hyvältä ja sitten tilaat tuon haluamasi kypärän. Jos ei siitä huolimatta satu olemaan hyvä, niin palauttaa.
 
Pyöräilykypärää hankkimassa työmatkoille sekä maastoon.
Päänympärys 59cm, joka on lähes jokaisen varteenotettavan vaihtoehdon raja jossa kypärän koko vaihtuu. Löytyykö kohtalotovereita?

Pyöräilen ympäri vuoden, joten pienempi koko 5x-59 taitaa jäädä auttamatta pieneksi paksumman pipon kanssa. Redditiä selailin jonkin verran ja sain käsityksen, että kypärän fyysinen koko kasvaa merkittävästi M -> L siirryttäessä jolloin tulee helposti "ylisuuri sieni päässä" efekti. Myöskään pienimmälle kiristäminen (59) ei saamani kuvan mukaan ollut myöskään ideaali vaihtoehto?

Tällä hetkellä eniten kiinnostavat mallit:

Fox Speedframe Pro ja TLD A2 joista Foxin kypärä vaikuttaa mitoitukseltaan ehkä sopivammalta?

Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että missään paikallisessa liikkeessä en pääse kypärää sovittamaan. Menee tilaushommiksi. Muita samassa tilanteessa olleita, mihin ratkaisuun päädyit?
Täälä 59cm pyöreähkön pään omaava.
Pään muotokin tosiaan vaikuttaa aika palio mikä passaa, foxin potat ei passaa itelle sinne päinkään( tuntu että ei oo tarkotettu päähän laitettavaksi) ostin sitten ridemoresta Smith forefront 2 potan koossa L, joka passas tosi hyvin, kuten muutkin Smithin mtb mallit mitä siellä koleilin, myyjä tuumasi että nuo on ainuita mitä uskaltaa hyvillä mielin myydä postimyyntinäkin, kun on ilmeisesti passannut niin moneen päähän.
Tuppaahan sitä väliä vähän jäämään sivuille kun on mitoituksen alapäässä, hyvänä puolena tuosa pienesä välyksessä ilmanvaihto ja mahtuu talvella urheilupipa nätisti alle, mutta tuo ei ole samanlainen tatti kun vaikka edellinen Kaskin L koon kypärä.
 
Pyöräilykypärää hankkimassa työmatkoille sekä maastoon.
Päänympärys 59cm, joka on lähes jokaisen varteenotettavan vaihtoehdon raja jossa kypärän koko vaihtuu. Löytyykö kohtalotovereita?

Pyöräilen ympäri vuoden, joten pienempi koko 5x-59 taitaa jäädä auttamatta pieneksi paksumman pipon kanssa. Redditiä selailin jonkin verran ja sain käsityksen, että kypärän fyysinen koko kasvaa merkittävästi M -> L siirryttäessä jolloin tulee helposti "ylisuuri sieni päässä" efekti. Myöskään pienimmälle kiristäminen (59) ei saamani kuvan mukaan ollut myöskään ideaali vaihtoehto?

Tällä hetkellä eniten kiinnostavat mallit:

Fox Speedframe Pro ja TLD A2 joista Foxin kypärä vaikuttaa mitoitukseltaan ehkä sopivammalta?

Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että missään paikallisessa liikkeessä en pääse kypärää sovittamaan. Menee tilaushommiksi. Muita samassa tilanteessa olleita, mihin ratkaisuun päädyit?
No troy leen kypärät on tavallaan "legendaarisia" siitä, että sopii melkein päähän kuin päähän.
Mutta kyllä silti tarttis sovittamassa käydä.
Ketutuskäyrä on korkeella jollei se istu.
 
Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että missään paikallisessa liikkeessä en pääse kypärää sovittamaan. Menee tilaushommiksi. Muita samassa tilanteessa olleita, mihin ratkaisuun päädyit?

Tilasin 12 kypärää ja palautin 11. Näin löytyi sopiva.

4 eri mallia ja niistä 3 eri kokoa jokaisesta.
 
Litkuhössötys alkaa klaaraantua. Aiemmin postatut Orange Seal "Endurance" jämät imaisin renkaista pois ja tilalle tuota mustalla etiketillä olevaa "Regular Sealant" jossa mainittu että "seals faster & bigger punctures".

Nyt tuntuu että paineet jää paremmin jo renkaisiin, ehkä tuo vaan koostumuksen takia soveltuu paremmin ohuelle renkaalle. Tietty alkoi hiukan paremmin pitää Endurance litkukin, ekan yön jäljiltä oli renkaat aivan littanat, lisäys - ravistelu- pieni lenkki niin ilmat jäi renkaisiin mutta paineet oli alhaalla. Nyt taitaa jäädä paineetkin jo selkeesti paremmin kun toista kamaa sisällä. Pumppailla saa varmaan joka kerta hiukan lisää kuitenkin ainakin alkuunsa.

Avokin G-Onet ja myös DT Swissin vanteilla menee ihan ykkösestä tiiviiksi, tosin siinä ollut aina tuota Regularia käytössä.

Orange Seal Regular Sealant > Endurance.
 
Pyöräilykypärää hankkimassa työmatkoille sekä maastoon.
Päänympärys 59cm, joka on lähes jokaisen varteenotettavan vaihtoehdon raja jossa kypärän koko vaihtuu. Löytyykö kohtalotovereita?

Pyöräilen ympäri vuoden, joten pienempi koko 5x-59 taitaa jäädä auttamatta pieneksi paksumman pipon kanssa. Redditiä selailin jonkin verran ja sain käsityksen, että kypärän fyysinen koko kasvaa merkittävästi M -> L siirryttäessä jolloin tulee helposti "ylisuuri sieni päässä" efekti. Myöskään pienimmälle kiristäminen (59) ei saamani kuvan mukaan ollut myöskään ideaali vaihtoehto?

Tällä hetkellä eniten kiinnostavat mallit:

Fox Speedframe Pro ja TLD A2 joista Foxin kypärä vaikuttaa mitoitukseltaan ehkä sopivammalta?

Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että missään paikallisessa liikkeessä en pääse kypärää sovittamaan. Menee tilaushommiksi. Muita samassa tilanteessa olleita, mihin ratkaisuun päädyit?
Mulla on tuo Fox Speedframe Pro Mips kokoa L ja on omasta mielestä todella mukava päässä. Oma kuuppa ehkä kokoa 60.
 
Pyöräilykypärää hankkimassa työmatkoille sekä maastoon.
Päänympärys 59cm, joka on lähes jokaisen varteenotettavan vaihtoehdon raja jossa kypärän koko vaihtuu. Löytyykö kohtalotovereita?

Pyöräilen ympäri vuoden, joten pienempi koko 5x-59 taitaa jäädä auttamatta pieneksi paksumman pipon kanssa. Redditiä selailin jonkin verran ja sain käsityksen, että kypärän fyysinen koko kasvaa merkittävästi M -> L siirryttäessä jolloin tulee helposti "ylisuuri sieni päässä" efekti. Myöskään pienimmälle kiristäminen (59) ei saamani kuvan mukaan ollut myöskään ideaali vaihtoehto?

Tällä hetkellä eniten kiinnostavat mallit:

Fox Speedframe Pro ja TLD A2 joista Foxin kypärä vaikuttaa mitoitukseltaan ehkä sopivammalta?

Ongelmalliseksi tilanteen tekee se, että missään paikallisessa liikkeessä en pääse kypärää sovittamaan. Menee tilaushommiksi. Muita samassa tilanteessa olleita, mihin ratkaisuun päädyit?
Täältä löytyy testidataa kypärien turvallisuudesta:

Tactic 4 on aika lyömätön tähän hintaan:
 
Täältä löytyy testidataa kypärien turvallisuudesta:

Tactic 4 on aika lyömätön tähän hintaan:
Onhan se hyvä, että jotain testataan, mutta ittelle tuli yllärinä se tapa.
Eli jossain vaiheessa mallinuken pää oli ihan kumipintainen.
Miten kumipää mallintaa päätä jossa on hiukset tai kypärämyssy ja päänahkakin liikkuu?
Ja sitten mitataan rotaatiovoimia.

Tuntuu järjettömältä ja tästä mipsiäkin on kyseenalaistettu, että tekeekö pelkkä kypärämyssy käytännössä saman.
 
Tuntuu järjettömältä ja tästä mipsiäkin on kyseenalaistettu, että tekeekö pelkkä kypärämyssy käytännössä saman.

Yksi älyttömin piirre kypärissä, ainakin kaikissa halpiskypärissä ja kaikissa lasten kypärissä mihin oon törmännyt, on se miten helkkarin hankalaa leukaremmiä on säätää. Ihan sama kaikkien hiton MIPSien sun muun kanssa jos kypärä on tällissä joku 45 astetta kenollaan korvan päällä kun remmi on liian löysällä... Eli pitänee pistä 150+€ pottaan että saa sen pikasäädettävän muovisoljen leuan alle?
 
Yksi älyttömin piirre kypärissä, ainakin kaikissa halpiskypärissä ja kaikissa lasten kypärissä mihin oon törmännyt, on se miten helkkarin hankalaa leukaremmiä on säätää. Ihan sama kaikkien hiton MIPSien sun muun kanssa jos kypärä on tällissä joku 45 astetta kenollaan korvan päällä kun remmi on liian löysällä... Eli pitänee pistä 150+€ pottaan että saa sen pikasäädettävän muovisoljen leuan alle?
Ainakin 70 euron giro fixturesta tuo muovisolki löytyy. Miinuksena että tässä on myös leukaremmissä oleva perinteinen säätö joka ei meinaa pysyä oikeassa kohtaa, pitäisi varmaan ommella kiinni ettei luistaisi.
 
Tactic 4 on aika lyömätön tähän hintaan:

Noi spessun kypärät saa halvemmalla niiden omilta sivuilta. Esim. tuo on 58€. Noissa ei sitten ole tolla lipalle mitään säätöä. On vähän hassuja kypäriä siinä mielessä.
Näköjään L-kokoa saa vain valkoisena. Ambushista löytyy paremmin värejä.
 
Viimeksi muokattu:
FOX Speedframe Pro MIPS Helmet - Fade - Black
tilasin tuommoisen bike24.com sta. Joistain Foxin malleista oli ihan hyviä alennuksia. Tuo oli 124€.

L-koossa hyvin sopii 60 senttiseen päähän, säätövaraakin jäi pipon verran jos talvella tarkoitus ajaa.
 
Noi spessun kypärät saa halvemmalla niiden omilta sivuilta. Esim. tuo on 58€. Noissa ei sitten ole tolla lipalle mitään säätöä. On vähän hassuja kypäriä siinä mielessä.
Näköjään L-kokoa saa vain valkoisena. Ambushista löytyy paremmin värejä.
Hyvä vinkki, kiitos! Uudet kypärät ovat olleet kiikarissa ja Specializedilta sai hyvään hintaan.
 
Mikäs ero jossain kaupunkikypärässä ja maantiekypärässä on? Onko maantiekypärä vaan vähän aerodynaamisempi?
 
Mikäs ero jossain kaupunkikypärässä ja maantiekypärässä on? Onko maantiekypärä vaan vähän aerodynaamisempi?
Joo, toiminnallisesti ei eroa. Maastokypärissä takaa enemmän suojattu sekä lippa ja maantiellä aerompaa. Ns. kaupunkikypärää ei ole eli jos veikata pitää niin pidät halpoja kypäriä kaupunkimalleina ja kalliimpia maantiemalleina. Tulipa mieleen en muista minkä maalainen maantiepyöräilymestari oli, mutta oli sitä mieltä että kypäräpakko on typerä ja vähentää pyöräilyä, joten sellaista ei pitäisi olla. Siitäkin huolimatta, että kaverin hengen on kypärä pelastanut kerran.
 
Tulipa mieleen en muista minkä maalainen maantiepyöräilymestari oli, mutta oli sitä mieltä että kypäräpakko on typerä ja vähentää pyöräilyä, joten sellaista ei pitäisi olla. Siitäkin huolimatta, että kaverin hengen on kypärä pelastanut kerran.

Suomessa ei kypärän käyttämättömyyttä ole sanktioitu, joten käyttämättä voi jättää vaikka laki vaatiikin. Laki mielestäni paikallaan ihan senkin takia että onhan se vanhemmillekin helpompaa sanoa lapselle että laki vaatii käyttämään kypärää niin ei tarvitse sen enempää vängätä aiheesta.

Tavoite oki on tehdä pitkän aikavälin muutos, jos lapset tottuu pienestä pitäen käyttämään kypärää niin ehkä se vähentää sitä vastarintaa sitten vanhempana sen käyttämisessä. Vähän samaan malliinkuin laskettelurinteessä nykyään kypärä on sääntö eikä poikkeus ja pipo päässä laskijat oletetaan automaattisesti turisteiksi jotka ei osaa laskea eikä ymmärrä omaa parastaan.

Kioskikäynnille ehkä vielä vois lähteä ilman kypärää mutta lenkille ei tulis mieleenkään lähteä ilman, eikä päästää lasta pyörällä liikenteeseen ilman kypärää. Oma jälkikasvu saa sitten valita käyttääkö kypärää vai käveleekö kouluun ja kavereiden luokse sulan maan aikana.

Mikäs ero jossain kaupunkikypärässä ja maantiekypärässä on? Onko maantiekypärä vaan vähän aerodynaamisempi?

Itsellä on aina tuollainen "maastohenkisempi" käytössä lipan takia, tykkään ihan auringon suojan vuoksi pitää lippaa kypärässä. Jotkut toki pitää sellaista pyöräilylippistä päässä mutta itse en halua "pipoa" kesällä sinne alle.
 
Kumppanille etsimässä gravel-pyörää. Oman pyörän ostanut joskus vuonna miekka ja kirves tutulta. Ei enää mitään käsitystä nykyvalmistajista ja noita näyttää tulleen markkinoille ihan älyttömän paljon. Budjetti oli "kaikki mitä tarvitaan hyvään pyörään", mutta sanoisin että rehellinen kipuraja menee noin 2500e paikkeilla.

Onko suosituksia Pirkanmaan alueelta hyvistä pyöräliikkeistä? Mieluummin maksaa vaikka 200e enemmän, jotta saa katsottua oikeanlaisen pyörän ja kokeiltua sitä. Saa myös suositella merkkejä ja malleja. Tampereen pyörällä oli Megamo-merkkisiä useita, jotka olivat ainakin kivan näköisiä.
 
Kumppanille etsimässä gravel-pyörää. Oman pyörän ostanut joskus vuonna miekka ja kirves tutulta. Ei enää mitään käsitystä nykyvalmistajista ja noita näyttää tulleen markkinoille ihan älyttömän paljon. Budjetti oli "kaikki mitä tarvitaan hyvään pyörään", mutta sanoisin että rehellinen kipuraja menee noin 2500e paikkeilla.

Onko suosituksia Pirkanmaan alueelta hyvistä pyöräliikkeistä? Mieluummin maksaa vaikka 200e enemmän, jotta saa katsottua oikeanlaisen pyörän ja kokeiltua sitä. Saa myös suositella merkkejä ja malleja. Tampereen pyörällä oli Megamo-merkkisiä useita, jotka olivat ainakin kivan näköisiä.
Tää on pahin aika ostaa pyörä. Pyörä kannattaa ostaa 3kk ennen kesä tai odottaa se 3kk. Kesäkuussa fillarit on kalleimmillaan ja sitä ilmaa hinnassa on todella paljon. Verkkokaupan gräveli makso pari kk sitten 1200 ja nyt 1700€
 
Kumppanille etsimässä gravel-pyörää. Oman pyörän ostanut joskus vuonna miekka ja kirves tutulta. Ei enää mitään käsitystä nykyvalmistajista ja noita näyttää tulleen markkinoille ihan älyttömän paljon. Budjetti oli "kaikki mitä tarvitaan hyvään pyörään", mutta sanoisin että rehellinen kipuraja menee noin 2500e paikkeilla.

Onko suosituksia Pirkanmaan alueelta hyvistä pyöräliikkeistä? Mieluummin maksaa vaikka 200e enemmän, jotta saa katsottua oikeanlaisen pyörän ja kokeiltua sitä. Saa myös suositella merkkejä ja malleja. Tampereen pyörällä oli Megamo-merkkisiä useita, jotka olivat ainakin kivan näköisiä.


Gravel oli itselläkin etsinnässä samalla budjetilla. Arvoin Canyon Grizl AL 8 ja Trek Checkpoint ALR 5 kanssa. Grizlit loppui pahimmoilleen, mutta Trekkejä myydään melko monessa liikkeessä. Lundbergiltä laitoin tilauksen ja varmaan about tiistaina tulee pyörä Ouluun ajettavaksi.

Edit. Niin siis suosittelen ainakin nuo vaihtoehdot tsekkaamaan :) Grizlejä löytyy useampaa vaihtoehtoa esim. 2000-2500 budjettiin. Grail toki toinen heillä kans.
 
Viimeksi muokattu:
Kumppanille etsimässä gravel-pyörää. Oman pyörän ostanut joskus vuonna miekka ja kirves tutulta. Ei enää mitään käsitystä nykyvalmistajista ja noita näyttää tulleen markkinoille ihan älyttömän paljon. Budjetti oli "kaikki mitä tarvitaan hyvään pyörään", mutta sanoisin että rehellinen kipuraja menee noin 2500e paikkeilla.

Onko suosituksia Pirkanmaan alueelta hyvistä pyöräliikkeistä? Mieluummin maksaa vaikka 200e enemmän, jotta saa katsottua oikeanlaisen pyörän ja kokeiltua sitä. Saa myös suositella merkkejä ja malleja. Tampereen pyörällä oli Megamo-merkkisiä useita, jotka olivat ainakin kivan näköisiä.

Käytkää testimässä vaikka tommosta: Cannondale Topstone Apex - Suomen Urheilupyörä (suomenurheilupyora.fi)
tai jotain Konan rompetta samasta firmasta.

Nippeli saanut joidenkin alkuasukkaiden mukaan hyvää palautetta, sieltäkin voisi löytyä hyvän palvelun lisäksi löytyä kiva Orbea: Gravelit - Nippeli

Osasarjat tossa hintaluokassa ovat about samoja. Itse tykännyt mahdottomasti 1x11 - 1x13 voimansiirroista niiden helppokäyttöisyyden, huollon vähyyden ja siistimmän ohjaamon suhteen, mutta jos fiilistelee että haluaa mennä pidempiä matkoja/lujempaa, voi kaksi eturatasta olla kivoja. Toinen mihin kiinnittäisin huomiota on max rengasleveys. Jos yhtään ajattelee että voisi käydä vähän hiekkateitä vaativimmilla poluilla (joissa gravelit muutenkin parhaimmillaan), niin priorisoisin vaihtoehtoa johon saa ainakin 45mm leveät kumekset.

Aleja toki tulee sesongin jälkeen, pitää vaan laskea miten paljon haluaa maksaa ekstraa että saa samoilla spekseillä olevan filon allensa nyt, vs odottaa syksylle, mutta tuleeko silloin sitten ajettua? Ja pitäisikö sittenkin alkaa odottamaan seuraavan kevään aleja jos tulisi vielä paremmat alet tms.. vastaus on toki ei, vaan ostaa se filo nyt!
 
Gravel oli itselläkin etsinnässä samalla budjetilla. Arvoin Canyon Grizl AL 8 ja Trek Checkpoint ALR 5 kanssa...

Canyoneitahan ei sitten pääse oikein testaamaan ennen ostoa. Jos tämä tärkeää niin ehdottomasti kannattaa mennä johonkin hyvään kivijalkaan testaamaan muutamaa erilaista ensin. Itse tilannut Canyonilta kaksi filoa (täpäri ja gravel) mittojen perusteella ja ovat olleet oikein hyviä, mutta lähipiirissä myös tapauksia joille tämä ei ole toiminut yhtä hyvin.
 
Käytkää testimässä vaikka tommosta: Cannondale Topstone Apex - Suomen Urheilupyörä (suomenurheilupyora.fi)
tai jotain Konan rompetta samasta firmasta.

Nippeli saanut joidenkin alkuasukkaiden mukaan hyvää palautetta, sieltäkin voisi löytyä hyvän palvelun lisäksi löytyä kiva Orbea: Gravelit - Nippeli

Osasarjat tossa hintaluokassa ovat about samoja. Itse tykännyt mahdottomasti 1x11 - 1x13 voimansiirroista niiden helppokäyttöisyyden, huollon vähyyden ja siistimmän ohjaamon suhteen, mutta jos fiilistelee että haluaa mennä pidempiä matkoja/lujempaa, voi kaksi eturatasta olla kivoja. Toinen mihin kiinnittäisin huomiota on max rengasleveys. Jos yhtään ajattelee että voisi käydä vähän hiekkateitä vaativimmilla poluilla (joissa gravelit muutenkin parhaimmillaan), niin priorisoisin vaihtoehtoa johon saa ainakin 45mm leveät kumekset.

Aleja toki tulee sesongin jälkeen, pitää vaan laskea miten paljon haluaa maksaa ekstraa että saa samoilla spekseillä olevan filon allensa nyt, vs odottaa syksylle, mutta tuleeko silloin sitten ajettua? Ja pitäisikö sittenkin alkaa odottamaan seuraavan kevään aleja jos tulisi vielä paremmat alet tms.. vastaus on toki ei, vaan ostaa se filo nyt!

Kiitos! Juuri tällaista vastausta kaipasin. Internetin parasta antia, kun saa kunnolla apua :thumbsup: :cigar: Tutustun sun linkkeihin ja vinkkeihin. Nopealla vilkaisulla Topstone vähän turhan iso (kuski noin 165cm), mutta oma moka kun jätin tämän mainitsematta.
 
Moi,
Noudin juuri tänään XXL:stä ostamani 300 euron Whiten hybridipyörän AX 290 23.
Olisiko järkevää palauttaa pyörä ja ostaa samaan hintaan Whiten SC Comp FF pyörä?

Pyöristä en paljoa tiedä, mutta kai tuo olisi kuitenkin parempi kun ovh hintaakin on enemmän? Mikäköhän mahtaa olla XXL:n palautuskäytäntö pyörien suhteen? Kyseisellä pyörällä ajeltu muutamat kilometrit niin kai se on vielä palautuskelpoinen? Pyörä tosin olisi ihan arkikäytössä/lyhyillä työmatkoilla, johon kyllä tuo AX 290 myös riittäisi. Mitenkä onko noilla hydraulisilla jarruilla muita etuja (tai haittoja) kuin pelkästään jarrutusteho? Onko esimerkiksi huoltaminen helpompaa/vaikeampaa/kalliimpaa?
 
Moi,
Noudin juuri tänään XXL:stä ostamani 300 euron Whiten hybridipyörän AX 290 23.
Olisiko järkevää palauttaa pyörä ja ostaa samaan hintaan Whiten SC Comp FF pyörä?

Pyöristä en paljoa tiedä, mutta kai tuo olisi kuitenkin parempi kun ovh hintaakin on enemmän? Mikäköhän mahtaa olla XXL:n palautuskäytäntö pyörien suhteen? Kyseisellä pyörällä ajeltu muutamat kilometrit niin kai se on vielä palautuskelpoinen? Pyörä tosin olisi ihan arkikäytössä/lyhyillä työmatkoilla, johon kyllä tuo AX 290 myös riittäisi. Mitenkä onko noilla hydraulisilla jarruilla muita etuja (tai haittoja) kuin pelkästään jarrutusteho? Onko esimerkiksi huoltaminen helpompaa/vaikeampaa/kalliimpaa?
Jos tuotteet tulee palauttaa käyttämättöminä niin mitäpä veikkaat.
Ostaisitko itse uuden pyörän jolla joku muu on ajanut muutamat kilometrit?
 
Moi,
Noudin juuri tänään XXL:stä ostamani 300 euron Whiten hybridipyörän AX 290 23.
Olisiko järkevää palauttaa pyörä ja ostaa samaan hintaan Whiten SC Comp FF pyörä?

Pyöristä en paljoa tiedä, mutta kai tuo olisi kuitenkin parempi kun ovh hintaakin on enemmän? Mikäköhän mahtaa olla XXL:n palautuskäytäntö pyörien suhteen? Kyseisellä pyörällä ajeltu muutamat kilometrit niin kai se on vielä palautuskelpoinen? Pyörä tosin olisi ihan arkikäytössä/lyhyillä työmatkoilla, johon kyllä tuo AX 290 myös riittäisi. Mitenkä onko noilla hydraulisilla jarruilla muita etuja (tai haittoja) kuin pelkästään jarrutusteho? Onko esimerkiksi huoltaminen helpompaa/vaikeampaa/kalliimpaa?

On tuo SC Comp silleen paljonkin parempi että siinä on hydrauliset jarrut kun AX:ssä on mekaaniset. Hydrauliset on paremmat, tehokkaammat ja helpommat säätää (pl. ilmaus vs vaijerin säätö) kuin mekaaniset. Osasarjakin on pikkuisen parempi Acera vs. Altus. Muiltakin osin AX on varustettu halvemmilla komponenteilla kuin SC joten kaiken kaikkiaan olis se parempi pyörä.

Palautuksesta/vaihdosta kannattaa kysyä varmaan suoraan xxl:stä, koska tosiaan lähtökohtaisesti pitäis olla käyttämätön ja alkuperäispakkauksessa…
 
Moi,
Noudin juuri tänään XXL:stä ostamani 300 euron Whiten hybridipyörän AX 290 23.
Olisiko järkevää palauttaa pyörä ja ostaa samaan hintaan Whiten SC Comp FF pyörä?

Pyöristä en paljoa tiedä, mutta kai tuo olisi kuitenkin parempi kun ovh hintaakin on enemmän? Mikäköhän mahtaa olla XXL:n palautuskäytäntö pyörien suhteen? Kyseisellä pyörällä ajeltu muutamat kilometrit niin kai se on vielä palautuskelpoinen? Pyörä tosin olisi ihan arkikäytössä/lyhyillä työmatkoilla, johon kyllä tuo AX 290 myös riittäisi. Mitenkä onko noilla hydraulisilla jarruilla muita etuja (tai haittoja) kuin pelkästään jarrutusteho? Onko esimerkiksi huoltaminen helpompaa/vaikeampaa/kalliimpaa?
Kyllähän tuo käyttämättömänä menee 100 päivän palautusoikeuden piikkiin, jos kerran olet sitä kokeillut, myyntipakkaus on kunnossa jne. Tietenkin jos alat palautuksen yhteydessä varmistelemaan että ajelin pyörällä niin ja niin monta metriä, niin voi olla toinen tilanne. Mutta jos tuote on kokeiltu, on silloin tässä tapauksessa käyttämätön ja voit palauttaa.
 
Jos tuotteet tulee palauttaa käyttämättöminä niin mitäpä veikkaat.
Ostaisitko itse uuden pyörän jolla joku muu on ajanut muutamat kilometrit?
Olet oikeassa. Ei se ole enää käyttämätön. Itseäni ei tosin haittaisi vaikka joku olisi jo jotkut kilometrit ajellut. En sitä pyörästä myöskään osaisi nähdä.
 
On tuo SC Comp silleen paljonkin parempi että siinä on hydrauliset jarrut kun AX:ssä on mekaaniset. Hydrauliset on paremmat, tehokkaammat ja helpommat säätää (pl. ilmaus vs vaijerin säätö) kuin mekaaniset. Osasarjakin on pikkuisen parempi Acera vs. Altus. Muiltakin osin AX on varustettu halvemmilla komponenteilla kuin SC joten kaiken kaikkiaan olis se parempi pyörä.

Palautuksesta/vaihdosta kannattaa kysyä varmaan suoraan xxl:stä, koska tosiaan lähtökohtaisesti pitäis olla käyttämätön ja alkuperäispakkauksessa…
Kiitos, pitääpä kysellä asiakaspalvelusta huomenna. Pyörä oli tilattu myymälään jolloin oli jo valmiiksi kasattu.
Kyllähän tuo käyttämättömänä menee 100 päivän palautusoikeuden piikkiin, jos kerran olet sitä kokeillut, myyntipakkaus on kunnossa jne. Tietenkin jos alat palautuksen yhteydessä varmistelemaan että ajelin pyörällä niin ja niin monta metriä, niin voi olla toinen tilanne. Mutta jos tuote on kokeiltu, on silloin tässä tapauksessa käyttämätön ja voit palauttaa.
Joo, tilanne on vähän ristiriitainen, että toisaalta netistä tilattuja tuotteita saa kokeilla, mutta taas tuote pitäisi palauttaa käyttämättömänä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 272
Viestejä
4 507 490
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom