Pyöräily

Itsellä on joku Lezynen Classic Floor Drive lattiapumppu viime syksyn xxl:n tarjouksesta. Musta pumppu ja musta puukahva. On tuollainen ruuvattava venttiili, jonka mukana kyllä tulee prestan sielu ulos kun sitä ottaa pois, ellei ole todella, todella kireällä ennen kiinni kiertämistä. Hidas ja vittumainen käyttää, sanoisin. Toisaalta ei varmaan pitäisi valittaa, koska se ei ole vielä hajonnut läski äijä pumppaamassa 8 baaria prestaan -käytössä, toisin kuin useampi pikalinkku-venttiilillä oleva muovipumppu ennen sitä. Lidlin versio kovaäänisimmin itse teossa laueten.

No pikku pikku valitus siitä, että pohjassa olevat kuminännit irtosivat ensimmäisellä pumppauskerralla, eivätkä oikein pikaliimallakaan tahdo pysyä. Liekö niin väliä, jos ei ole hieno lattia. :kahvi:


Tohon sielun irtoamiseen auttaa, kun vaikka sylkäisee siihen pumpun venttiiliin ruuvattavaan päähän. Ei sitten o-rengas tarraa liiaan kovaa. Tämä kikka toiminut omassa lezynen ruuvattavassa liittimessä.
 
Ostin tänään pyöräillessä tuollaisen, kun täällä suositeltiin.


Hyvin mahtui 29" miesten maastopyörään, tänne sain saman tien Zefal-pumpun kiinni ja minipaikkausrasian tukevasti omaan paikkaansa. Lisäksi kannan monitoimityökalua, nippusiteitä, laastareita ja tiettyjä muita asioita. Jos lähtee vaan lähelle ajelemaan, mahtuu vielä esim. varavirtalähde ja johto mukaan. Lompakko, avaimet, kännykkä jne. laitan pyöräilyasujen taskuihin vetoketjuilla. Katsoin myös etulaukkuja, mutta en oikein lämmennyt niille.

Eihän tuollainen edes palvele, kun tarkoitus lähteä ensi viikollakin 100 kilometrin reissulle ja palata seuraavana päivänä takaisin 100 km.
Pitää mennä varmaan jatkossakin repun kanssa päiväreissuun, paikkaa toiselle pullotelineelle ei fillarissa ole ruuvien osalta.


Tuokin laukku vain kolme litraa, niin eihän tuonne edes mahdu mitään. Tarkoitus ottaa mukaan kunnon vesi- ja ruokavarastot, koska on jopa 40 km matkalta ei minkäänlaista kauppaa tai huoltamoa, vaihtovaatteet kaupunkiin kierrokselle, ylimääräinen sisärengas jne. Kyllä se 20L reppu tuntuu siihen kätevältä.

Niin ja vielä vaijerilukko pitäisi mahduttaa, U-lukkoon, pyörä tulisi olemaan hotellin pihalla yön yli.
 
Juuh, en tiedä mitä ovat kun toisella puolella oli varmaan puoli senttiä kanttiinsa oleva tumma retale jotakin, ja selvästi syvällä rasvan sisässä. Annan olla, uusitaan kun uusitaan koko keskiö sitten.

Takaratas tuli tänään, ja iloinen yllätys kun vaihtamaan alkoi, kun bilteman ratas-avain hylsy ei mene sisään lukkorenkaaseen. Onko tämä teidän mielestä väärä malli nykyaikaiseen Shimano Clariksen pakkaan, vai onko vaan niin kieroon valettu yksilö, että tökkää siihen? Seinämäpaksuus on selvästi isompi toisella puolella hylsyä kuin toisella, eli kieroutta kyllä on. Olisin ostanu sen Parktoolin ihan suosiolla, kun tarjoisivat mallia, joka sopii 1/2" momenttiavaimeen, vaan ei tunnu olevan moista.


E: tuossa on toisella reunalla rakotulkilla katottuna seinämäpaksuus yli 1,2mm, vastakkaisella 0,75mm, suunnilleen. Riittänee siihen, että huulille jää ja siihen tökkää. Hampaat ja koko näyttäisi kyllä muuten oikeilta.

E2: tilasin Birzmanin hylsyn verkkiksestä, josko jatkuisi remontti vielä tänä iltana. Siinä on 1/2" slotti :kahvi:

Kasettipakka on sellainen jossa on vapaaratas sisällä kiinteästi. Käytetään lähinnä markettipyörissä. Nuo avaimet ovat samannäköisiä mutta erilaisia.
 
Juuh, en tiedä mitä ovat kun toisella puolella oli varmaan puoli senttiä kanttiinsa oleva tumma retale jotakin, ja selvästi syvällä rasvan sisässä. Annan olla, uusitaan kun uusitaan koko keskiö sitten.

Takaratas tuli tänään, ja iloinen yllätys kun vaihtamaan alkoi, kun bilteman ratas-avain hylsy ei mene sisään lukkorenkaaseen. Onko tämä teidän mielestä väärä malli nykyaikaiseen Shimano Clariksen pakkaan, vai onko vaan niin kieroon valettu yksilö, että tökkää siihen? Seinämäpaksuus on selvästi isompi toisella puolella hylsyä kuin toisella, eli kieroutta kyllä on. Olisin ostanu sen Parktoolin ihan suosiolla, kun tarjoisivat mallia, joka sopii 1/2" momenttiavaimeen, vaan ei tunnu olevan moista.


E: tuossa on toisella reunalla rakotulkilla katottuna seinämäpaksuus yli 1,2mm, vastakkaisella 0,75mm, suunnilleen. Riittänee siihen, että huulille jää ja siihen tökkää. Hampaat ja koko näyttäisi kyllä muuten oikeilta.

E2: tilasin Birzmanin hylsyn verkkiksestä, josko jatkuisi remontti vielä tänä iltana. Siinä on 1/2" slotti :kahvi:
Kyllä sinulla ihan oikea työkalu on. Lieneekö vain viallinen.

Kasettipakka on sellainen jossa on vapaaratas sisällä kiinteästi. Käytetään lähinnä markettipyörissä. Nuo avaimet ovat samannäköisiä mutta erilaisia.
No ei, kyllä kasettipakka on ihan sama asia kuin rataspakka.
 
Lidlin pyöränhuoltopakissa mukana tulleessa on keskellä sellainen akseli. Samanlaista näkyy monissa muissa, mutta ei tuossa Bilteman avaimessa. Ainut tarkoitus tuolla, että pakottaa ottamaan pikalinkun asennukseen irti?

Veisin kyllä itse työkalun takaisin, jos materiaalipaksuudetkin heittelee silmämääräisesti. Avaamisessa apuna ketjupiiska vastaan pitämiseen.
 
Juuh, sain aukaistua kasetin sillä verkkokaupan hylsyllä (birzman) vaan tosi täpärästi sekin meni, materiaalipaksuus heitti siinäkin sekä silmämääräisesti että rakotulkilla katottuna n. 0,3mm reunojen välillä ja jäi selvästi toiseen reunaan lukkorenkaan reikää. Ei oikein vakuuttanut sekään, mutta ajoi asiansa. Nyt on kasetti kiinni ja momentissa kai edes suunnilleen, ellei nyt tuo biltsun halvin viisarimallinen näytä ihan mitä sattuu.

Vähän meni ensin yli ehkä 55-60Nm sen mukaan kun se rattaan tärinä haittasi asteikon lukemista, mutta pakittelin ketjupiiskan avulla vähän takaisin ja laitoin niin lähelle 40Nm kun sillä kai lähinnä auton renkaanvaihtoon tarkoitetulla avaimella nyt sai. Ei tuntunut korkkaavan mikään. Shimanon manuaalissa lukee suosituksena 30-50Nm että kaipa se kestää pienen ylityksen, vaikka 40 lukee itse lukkorenkaassa.

Eikö lezynen pumpuissa ole kaikissa se venttiilinappi millä saa paineen letkusta pois niin se vähän vähemmän tarraa siihen sieluun pois ruuvatessa?
Huomasin sen nappulan, vaan on ollut silti tuota ongelmaa.
Tohon sielun irtoamiseen auttaa, kun vaikka sylkäisee siihen pumpun venttiiliin ruuvattavaan päähän. Ei sitten o-rengas tarraa liiaan kovaa. Tämä kikka toiminut omassa lezynen ruuvattavassa liittimessä.
Pitää koittaa tätä.

Kiitoksia avusta kaikille.
 
Ostin tänään pyöräillessä tuollaisen, kun täällä suositeltiin.


Hyvin mahtui 29" miesten maastopyörään, tänne sain saman tien Zefal-pumpun kiinni ja minipaikkausrasian tukevasti omaan paikkaansa. Lisäksi kannan monitoimityökalua, nippusiteitä, laastareita ja tiettyjä muita asioita. Jos lähtee vaan lähelle ajelemaan, mahtuu vielä esim. varavirtalähde ja johto mukaan. Lompakko, avaimet, kännykkä jne. laitan pyöräilyasujen taskuihin vetoketjuilla. Katsoin myös etulaukkuja, mutta en oikein lämmennyt niille.

Eihän tuollainen edes palvele, kun tarkoitus lähteä ensi viikollakin 100 kilometrin reissulle ja palata seuraavana päivänä takaisin 100 km.
Pitää mennä varmaan jatkossakin repun kanssa päiväreissuun, paikkaa toiselle pullotelineelle ei fillarissa ole ruuvien osalta.


Tuokin laukku vain kolme litraa, niin eihän tuonne edes mahdu mitään. Tarkoitus ottaa mukaan kunnon vesi- ja ruokavarastot, koska on jopa 40 km matkalta ei minkäänlaista kauppaa tai huoltamoa, vaihtovaatteet kaupunkiin kierrokselle, ylimääräinen sisärengas jne. Kyllä se 20L reppu tuntuu siihen kätevältä.

Niin ja vielä vaijerilukko pitäisi mahduttaa, U-lukkoon, pyörä tulisi olemaan hotellin pihalla yön yli.

Mulla on helvetin iso porkkana tollasta kamaa varten runkolaukun lisäksi.
Reppu selässä en kyllä suostu polkemaan ollenkaan. Viimeksi joskus koulupoikana. Mikään ei ole niin ärsyttävää kuin hiostava ja selässä heiluva reppu pitkällä matkalla.
 
Itsellä on joku Lezynen Classic Floor Drive lattiapumppu viime syksyn xxl:n tarjouksesta. Musta pumppu ja musta puukahva. On tuollainen ruuvattava venttiili, jonka mukana kyllä tulee prestan sielu ulos kun sitä ottaa pois, ellei ole todella, todella kireällä ennen kiinni kiertämistä. Hidas ja vittumainen käyttää, sanoisin. Toisaalta ei varmaan pitäisi valittaa, koska se ei ole vielä hajonnut läski äijä pumppaamassa 8 baaria prestaan -käytössä, toisin kuin useampi pikalinkku-venttiilillä oleva muovipumppu ennen sitä. Lidlin versio kovaäänisimmin itse teossa laueten.

Ostin noin 5-6 vuotta sitten saman pumpun ja toimii edelleen. Sisurin venttiiliin kiinnitettävä pumpun pääosa on pitänyt kertaalleen vaihtaa parisen vuottta sitten kun alkuperäinen meni rikki.

Myös itselläni oli ongelmia sielun irtoamisen kanssa, mutta ratkaisin tuon ostamalla venttiilin sielutyökalun, jolla sai sielun kiristettyä niin tiukkaan, että ei lähtenyt enää irti. Ärsytti sen verran tuo, että hommasin uuden pumpun pään, joka kiinnittyy venttiiliin vivulla.
 
Yleensä kasettipakalla tarkoitetaan yhteen pultattujna olevia rattaita, takapakka on sitten tämä missä on mukana vapaaratas..... kai? ;)
Kasettipakka, rataspakka, takapakka, kaikki sama asia.
Lontooksi cassette, joten siitähän se tulee.
Ennenmuinoin ja halpiksissa on kierrepakkoja (on tietysti myös kierteytystyökalu) joissa lähtee koko hässäkkä irti.
 
Kaveri tuossa suunnittelee pyöräretkeä Naantali - Kustavi - Maarianhamina ja yöpymisiä väleissä, reittiin kuuluu tuo osuus jossa siltoja ja pienempiä saaria paljon, ei ihan perus rengastie reittiin viissiin kuulu vaan saariston ympäri -reitti niminen setti.

Onko joku sattunut polkea tuon noin 20km osuuden? Näyttää kartasta katsottuna makealle etapille.

Näyttökuva 2024-05-24 003021.jpg


Itte polkenut rengastien eteläistä pätkää lautoilla Marikseen, ja erikseen Manner-Ahvenanmaata kierrellyt mutta tuo kuvan reitin vois kuvitella olevan aika nastaa miljöötä.
 
Kasettipakka, rataspakka, takapakka, kaikki sama asia.
Lontooksi cassette, joten siitähän se tulee.
Nooh kelpaisko kasettipakka ja kierrepakka?

Mulla ei ole ollut käytössä kuin yksi kasettipakka 80 luvun nishikissä sekin poistui käytöstä joskus 90 luvulla kun $himano 600 napa katkesi, tein tyylivirheen ja laitoin tilalle laatikoista löytyneen ranskalaisen Mailard 700 navan.
 
Nooh kelpaisko kasettipakka ja kierrepakka?

Mulla ei ole ollut käytössä kuin yksi kasettipakka 80 luvun nishikissä sekin poistui käytöstä joskus 90 luvulla kun $himano 600 napa katkesi, tein tyylivirheen ja laitoin tilalle laatikoista löytyneen ranskalaisen Mailard 700 navan.
Maillardin rallatus on mukavaa vaihtelua perus simpan ääneen verrattuna.
 
En nyt muista noita suomitermejä, Tuo Bilteman hylsy on tällaiselle pakalle jossa on vapari kiinteästi (kuva alla). edit. Ehkä on ehkä ei. Bilteman kuvauksessa lukee ettei sovi kierteelliselle pakalle. Noiden kuvauksissa nyt lukee ihan mitä sattuu niin en ihmettele vaikka olisikin jotain muuta.

Minulla on molempia fillareita ja molemmat nuo avaimet. Eivät sovi ristiin kun se hahlotus on pikkusen erilainen. Se on erehdyttävän lähellä tuo koko ja siksi en ihmettele jos epäillään valuvikaa. Oli itsellä sama paini kun käyttöpyörään pakkaa vaihdoin.

AMFTZ5006428-medium.jpg
 
Miten tämmösen narinan saa korjattua?
Kuuluu ainoastaan kun polkee mutta ei kuitenkaan ihan joka pyöräreissulla, aina kun se narisee niin jos on tasanen asfaltti niin sen tuntee vähän myös polkimissa, kun kokeilee kuunnella ni se tulee jostain tuosta alueelta mitä videolla näkyy.
Ei narise jos polkee tyhjää tai pysähtyneenä, ainoastaan kun itse pyörän päällä antaa voimaa polkimiin.



Päivitystä tähän, edelleen narisee ja kun tarkemmin kokeilin tutkia mistä se tulee niin korvan ku laittaa alaputken kohalle ni sieltä se jostain tulee muttei sen tarkemmin saa paikannettua, voisko se kaikua siellä jos keskiölaakeri tarvii vaihtoa jne?
Ei ole tarvikkeita millä pääsisi purkamaan, kokeilin kuitenkin voidella kaiken mahdollisen eturattaan ja polkimien alueelta, ruuvit ja kaikki oli kireällä.
 
Päivitystä tähän, edelleen narisee ja kun tarkemmin kokeilin tutkia mistä se tulee niin korvan ku laittaa alaputken kohalle ni sieltä se jostain tulee muttei sen tarkemmin saa paikannettua, voisko se kaikua siellä jos keskiölaakeri tarvii vaihtoa jne?
Ei ole tarvikkeita millä pääsisi purkamaan, kokeilin kuitenkin voidella kaiken mahdollisen eturattaan ja polkimien alueelta, ruuvit ja kaikki oli kireällä.
Kuuluu myös kun poljet seistessä?
 
Kyllä kuuluu kunhan on painoa polkimilla
Oli joskus tapaus jossa polkimen kehikon ruuvit oli löysällä.

Kastele pyörä kunnolla, loppuuko kitinä. Mulla joskus takalokasuoja osui runkoon ja putkelle noustessa kitisi.
Sadekelillä ei :rolleyes:
 
Oli joskus tapaus jossa polkimen kehikon ruuvit oli löysällä.

Kastele pyörä kunnolla, loppuuko kitinä. Mulla joskus takalokasuoja osui runkoon ja putkelle noustessa kitisi.
Sadekelillä ei :rolleyes:

Voihan sitä kokeilla mut tuskin mikään osuu runkoon kun se ihan selvästi ääntelee ainoastaan sillon kun painaa poljinta.
Jos vaikka pyörä on pyörätelineessä ja seison poljinten päällä ja yritän polkea ja pyörä ei muuten liiku niin narisee, jos seison tasasella painolla molempien poljinten päällä heilumatta niin sillon ei kuulu mitään mut heti jos vaihtaa painoa pelkästään toiselle polkimelle ni natisee ja narisee.
 
Jos vaikka pyörä on pyörätelineessä ja seison poljinten päällä ja yritän polkea ja pyörä ei muuten liiku niin narisee, jos seison tasasella painolla molempien poljinten päällä heilumatta niin sillon ei kuulu mitään mut heti jos vaihtaa painoa pelkästään toiselle polkimelle ni natisee ja narisee.
Keskiö on varteenotettava vaihtoehto. en tiedä pitäiskö kasettikeskiön kupit ääntä hieroutuessaan hylsyä vasten?

Kiusallisia nuo kitinät aina epäilee pettääkö joku paikka.
 
Pientä halkeamaa eturenkaassa, onko kuinka ok?
Laittelin vuosi sitten jonka jälkeen korkeintaan 15kilometriä tullut poljettua.
IMG_20240518_194751.jpg
 
Vielä kysysin sellaista, että mikä ihme tekee sen, että kumpikin kiekko on erittäin suorassa haarukan pohjassa silloin, kun se saa levätä pyörä ylösalaisin siinä haarukassaan, akselit paikallaan ja kiristetty muuten loppuun asti, mutta pikalinkku ei vielä kiinni. Sitten kun vetää pikalinkut kiinni, ihan kireydestä riippumatta, niin vanne tulee aina 100% varmuudella samaan suuntaan vinoon, ja hyvin saman verran. Puolisen senttiä kampeaa kummankin kiekon vinoon se linkun kiristys. Takakiekko puoltaa oikealle niin että on selvästi lähempänä rataspuolen runkoputkea, ja etukiekko myös niin vinossa haarukassa, että jarrua on vaikea saada ottamaan levyyn kiinni. Joutuu toisella kädellä ihan väkisin kampeamaan sitä pikalinkkua vastaan että kiekko tulee suunnilleen suoraan, ja lopputulos on sitten sellanen, että epäilys jää, onko se ollenkaan haarukan pohjassa.

Aina kampeaa samaan suuntaan, kiristi sitten koko painolla päällä nojaten, tai vapaasti kiekot taivasta kohti leväten. Muuten epäilisin kieroon rihdattua vannetta tai kieroa haarukkaa jo, mutta kun ennen linkun kiristystä näyttävät olevan hyvinkin suorassa molemmat vapaasti haarukassa levätessään. Ne pikalinkun akselissa olevat jouset on paikallaan, ja kapea kärki sisäänpäin molemmilta puolilta.

Seuraavassa fillarissa tulee olemaan läpiakselit niin näkee edes, onko käyttäjän virhe.
 
Satulan merkki on ihan sama. Tärkeimmät ominaisuudet ovat sopiva leveys ja muotoilu. Haaste onkin tietää sopivat speksit.
 
No se siinä onkin kun ei ole oikein löytynyt vielä semmoista matkapumppua jolla oikeasti saisi ilmaa kunnolla renkaaseen (tosin vasta Bilteman valikoima testattu). Olisiko sulla suositella jotain hyvää mallia? Plussaa jos pumpun saisi vielä mahtumaan satulalaukkuun.
Tsekkaa Saksan kaupat, esimerkiksi. Täällä on niin huono valikoima verrattuna niihin. Spekseihin sopivaa löytyy esimerkiksi bike24.com.

Pientä halkeamaa eturenkaassa, onko kuinka ok?
Laittelin vuosi sitten jonka jälkeen korkeintaan 15kilometriä tullut poljettua.
IMG_20240518_194751.jpg
Rikki, eli ei ole ok. Missä pyörää on säilytetty?
 
Viimeksi muokattu:
Vielä kysysin sellaista, että mikä ihme tekee sen, että kumpikin kiekko on erittäin suorassa haarukan pohjassa silloin, kun se saa levätä pyörä ylösalaisin siinä haarukassaan, akselit paikallaan ja kiristetty muuten loppuun asti, mutta pikalinkku ei vielä kiinni. Sitten kun vetää pikalinkut kiinni, ihan kireydestä riippumatta, niin vanne tulee aina 100% varmuudella samaan suuntaan vinoon, ja hyvin saman verran. Puolisen senttiä kampeaa kummankin kiekon vinoon se linkun kiristys. Takakiekko puoltaa oikealle niin että on selvästi lähempänä rataspuolen runkoputkea, ja etukiekko myös niin vinossa haarukassa, että jarrua on vaikea saada ottamaan levyyn kiinni. Joutuu toisella kädellä ihan väkisin kampeamaan sitä pikalinkkua vastaan että kiekko tulee suunnilleen suoraan, ja lopputulos on sitten sellanen, että epäilys jää, onko se ollenkaan haarukan pohjassa.

Aina kampeaa samaan suuntaan, kiristi sitten koko painolla päällä nojaten, tai vapaasti kiekot taivasta kohti leväten. Muuten epäilisin kieroon rihdattua vannetta tai kieroa haarukkaa jo, mutta kun ennen linkun kiristystä näyttävät olevan hyvinkin suorassa molemmat vapaasti haarukassa levätessään. Ne pikalinkun akselissa olevat jouset on paikallaan, ja kapea kärki sisäänpäin molemmilta puolilta.

Seuraavassa fillarissa tulee olemaan läpiakselit niin näkee edes, onko käyttäjän virhe.
Nojaa pyörän päällä ja avaa linkku; Akselinpäiden pitäisi pohjata haarukan hahloihin. Sulje linkku kun vielä nojaat pyörän päällä. Jos ei auta niin tarkista ettei akselin ja hahlojen välissä ole mitään sinne kuulumatonta.
Nämä pikalinkkukiekot pitäisi aina kääntää kiinni pyörään nojaten, jotta akselinpäät menee varmasti pohjaan. Muuten voi tulla ajossa yllätyksiä.
 
Pientä halkeamaa eturenkaassa, onko kuinka ok?
Laittelin vuosi sitten jonka jälkeen korkeintaan 15kilometriä tullut poljettua.
IMG_20240518_194751.jpg
Omat schwalbet teki saman. Kaikki nappulat myös mureni käsiin hans dampfista ja rock razorista. Ja mä ajan kuin nössö.
Myös gravelin g onet halkeili.
Reklamoin ja ei mitään apuja.
Oma vika, aurinko jne.
Joten en osta enää merkkiä.
Toi on aika ok vielä kuitenkin.

Contin gp5000 halkeili myös. Niistä en reklamoinut. Olis varmaan pitäny.

Vittoria, maxxis, panaracer, goodyear, terrene, panaracer, minkään näistä kanssa ei mitään ongelmia.
 
Mulla alkoi vastaava narina eilen työmatkalla ja ensin epäilin keskiölaakeria tai likaa keskiön alueella. Laakeri oli kuitenkin kunnossa ja kaikkien kilkkeiden putsaus+rasvauskaan ei auttanut narinaan.
Lopulta narina korjaantui sillä kun kiristin eturattaiden kiinnitysruuvit, eli ne joilla eturattaat kiinnittyy kampiin. Olivat yllättävän paljon päässeet löystymään itsekseen kun momenttiavaimella naksauttelin oikeaan kireyteen.
Nuo cyclocrossin kampien ruuvit ei menneet ohjemomenttiin, kun ei ollut erikoistyökalua paikallaan pitämiseen. Mikään omistamani talttapää ei siinä kunnolla toiminut. Pyörähtivät siis mukana ennen kuin ohjemomentti saavutetaan. Laitoin kierrelukitteen kanssa niin lujaan kun suostuivat menemään ilman että väännän uria rikki.

Kovemmalla väännätyksellä huomannut pientä narinaa kerran kierroksessa. Eli kannattaa kyllä tämä kohta tarkastaa.
 
Omat schwalbet teki saman. Kaikki nappulat myös mureni käsiin hans dampfista ja rock razorista. Ja mä ajan kuin nössö.
Myös gravelin g onet halkeili.
Reklamoin ja ei mitään apuja.
Oma vika, aurinko jne.
Joten en osta enää merkkiä.
Toi on aika ok vielä kuitenkin.

Contin gp5000 halkeili myös. Niistä en reklamoinut. Olis varmaan pitäny.

Vittoria, maxxis, panaracer, goodyear, terrene, panaracer, minkään näistä kanssa ei mitään ongelmia.
Maxxis 3c seos halkeilee aivan perkeleesti jos erehtyy pakkaskelissä ajamaan.
 
Pitääkö jo laittaa uuteen ketjuun yksi lenkki lisää kun vaihtaa eturattaan 36t —> 36t ovaali (joka levemmästä kohtaa vastaa noin 38t) ?

Mulla on orkkis ketjut ja alunperin 34t eturatas XX1ssä. 36t rattaan kanssa ei tarvi mutta jos vielä kasvaa hitusen.
 
Pitääkö jo laittaa uuteen ketjuun yksi lenkki lisää kun vaihtaa eturattaan 36t —> 36t ovaali (joka levemmästä kohtaa vastaa noin 38t) ?

Mulla on orkkis ketjut ja alunperin 34t eturatas XX1ssä. 36t rattaan kanssa ei tarvi mutta jos vielä kasvaa hitusen.

Tuolla voit arvioida onko tarvetta.
 
Helppohan tuo on vanhalla ketjulla testata. Jos vaikuttaa, että suurimmalle takarattaalle vaihtaminen pingottaa vaihtajan ja ketjun äärimmilleen niin sitten toki uutta ketjuja tai jos on uskallusta linkkejä vanhaan lisäillä.
 
Helppohan tuo on vanhalla ketjulla testata. Jos vaikuttaa, että suurimmalle takarattaalle vaihtaminen pingottaa vaihtajan ja ketjun äärimmilleen niin sitten toki uutta ketjuja tai jos on uskallusta linkkejä vanhaan lisäillä.

Mulla on jo uus ketju, katkaisin niin että yks enempi varmuudeksi. Eiköhän tuossa pelivaraa ole muutenkin.
 
Mulla on jo uus ketju, katkaisin niin että yks enempi varmuudeksi. Eiköhän tuossa pelivaraa ole muutenkin.
Takavaihtajan manuaalissahan olisi ohjeet ketjun mitoitukseen.
Omassa pyörässä ovaali ratas näyttäisi syövän eniten ketjua silloin kun sen pitkä halkaisija on vaakasuorassa. Mutta ei merkittävästi enempää, takavaihtajan alempi rissa liikkuu vain parisen milliä eestaas kun kammista pyörittelee.
 
Takavaihtajan manuaalissahan olisi ohjeet ketjun mitoitukseen.
Omassa pyörässä ovaali ratas näyttäisi syövän eniten ketjua silloin kun sen pitkä halkaisija on vaakasuorassa. Mutta ei merkittävästi enempää, takavaihtajan alempi rissa liikkuu vain parisen milliä eestaas kun kammista pyörittelee.

Joo niinpä olikin, sen mukaan tuon alunperin kasasin. Ja harvemmin jos koskaan tarvii kevyintä vaihdetta, raskaimpaa kylläkin.
 
tuo antaa 58 lenkkiä ja nyt on 57, ehkä sen yhden laitan pitemmäksi. Helpompi ottaa pois kun lisäillä…

chainstay leght nyt ei äkkiseltää löydy
Chainstay pituus on ihan perusmittoja, joka löytyy valmistajalta rungon geometriatiedoista.
 
Chainstay pituus on ihan perusmittoja, joka löytyy valmistajalta rungon geometriatiedoista.

Juu niin piti olla mutta nopealla Highball tsekkauksella kaikki muut mitat löyty kyllä, jossain toisessa valikossa tai sitte meni ohi silmien.
 
Jos pienimmällä takarattaalla vaihtajan häkki on vielä jännityksellä (siis niin että ei lepää stopparia vasten) vanhalla ketjulla ja uudella eturattaalla niin ei tarvi lyhentää.
 
Meinasin vaihtaa käpymutterin pultin (löytyy rungon värinen) samalla kun sitä tiukkaa, mutta tuota kun avaa sen verran että nousee jo paksumman osan verran ylös ja siltin ei lähde käpymutteri liikkumaan niin taitaa olla vaarana että jää sisään jos kierteet loppuu?

kuituhaarukka ja holkkimallinen käpy sisällä, tuo hattu on Cane Creekin. Varmaan puree haarukan putkeen vaikka löysällä. Kannattaako edes koittaa ottaa pois?


IMG_1075.jpeg
 
Meinasin vaihtaa käpymutterin pultin (löytyy rungon värinen) samalla kun sitä tiukkaa, mutta tuota kun avaa sen verran että nousee jo paksumman osan verran ylös ja siltin ei lähde käpymutteri liikkumaan niin taitaa olla vaarana että jää sisään jos kierteet loppuu?

kuituhaarukka ja holkkimallinen käpy sisällä, tuo hattu on Cane Creekin. Varmaan puree haarukan putkeen vaikka löysällä. Kannattaako edes koittaa ottaa pois?


IMG_1075.jpeg
Olisikohan käpy tämänmallinen?
1716706319905.png

Kävyn kuuluisikin jäädä paikalleen jos pultin ottaa irti. Käpy irtoaa kuusiokoloavaimella.
 
Olisikohan käpy tämänmallinen?
1716706319905.png

Kävyn kuuluisikin jäädä paikalleen jos pultin ottaa irti. Käpy irtoaa kuusiokoloavaimella.

Ei tuo mutta samanlainen holkkimalli. niinkö se meneekin, samperi kun 3v sitten kasasin muttei muista yksityiskohtia. Eli tuo hattu on vaan erikseen kiinni ja kävyssä vielä sisällä oma kiristys :hmm:
 
Mistähän voi johtua, että maastopyörän takapakan lukitusrengas ottaa kiinni runkoon ja on syönyt alumiiniin uran? Kyseessä postimyyntimaasturi Radon Render. Deore 12 rattainen takapakka ja läpipulttiakseli. Myöskin ketju osuu haarukkaan pikkurattaalla. Kaikissa muissa pyörissä on pikalinkut niin ei pääse vertailemaan, että puuttuuko akselilta joku aluslevy tms.
 
Joissain tapauksissa vapaarattaaseen laitetaan muovinen spacer tai useampia riippuen ihan pakasta. Yksi turhankin tavallinen on shimano hg-navoissa, missä vapaarattaan road-versioon joutuu spacerin laittamaan mikäli aikoo mtb-pakan laittaa.

No tämä voisi olla yksi ongelman aiheuttaja että vapaarattaasta löytyy ylimääräinen spacer pakan alta, joita mtb-navoissa ei tarvitse ellei käytä esim 9-lehtistä pakkaa.

Tuollaisesta taas ei ole hajua, että valmistajat laittaisivat jotain aluslevyjä siihen navan ja rungon väliin. Ainakin olisi varmaa, että ekalla kerralla kun kiekon sieltä poistaa niin se siitä vaivihkaa putoaa ja mahdollisesti menisikin hukkaan... aika paskaa suunnittelua olisi.

Yksi juttu mikä tuli mieleen, niin siellä läpiakselinavan molemmissa päissä on semmoset holkit, joilla napa saadaan esim mittaan 148 boost tai sitten perinteinen 142 mm. Mut luulisi jos tollanen puuttuu, niin ei siitä kiekon asentamiseesta haarukkaan oikein tulisi mitään. Väärän mittaisina ne toki voi aiheuttaa sen, että tilaa ei jäisi tarpeeksi.
Vaan voihan tuossa rungon suunnittelussakin olla jokin kukkanen, mutta sehän tulisi ilmi jo tehtaalla pyöriä kasatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Mistähän voi johtua, että maastopyörän takapakan lukitusrengas ottaa kiinni runkoon ja on syönyt alumiiniin uran? Kyseessä postimyyntimaasturi Radon Render. Deore 12 rattainen takapakka ja läpipulttiakseli. Myöskin ketju osuu haarukkaan pikkurattaalla. Kaikissa muissa pyörissä on pikalinkut niin ei pääse vertailemaan, että puuttuuko akselilta joku aluslevy tms.
Onko se lukitusrengas kiinni?
 
Yksi juttu mikä tuli mieleen, niin siellä läpiakselinavan molemmissa päissä on semmoset holkit, joilla napa saadaan esim mittaan 148 boost tai sitten perinteinen 142 mm. Mut luulisi jos tollanen puuttuu, niin ei siitä kiekon asentamiseesta haarukkaan oikein tulisi mitään. Väärän mittaisina ne toki voi aiheuttaa sen, että tilaa ei jäisi tarpeeksi.
Vaan voihan tuossa rungon suunnittelussakin olla jokin kukkanen, mutta sehän tulisi ilmi jo tehtaalla pyöriä kasatessa.
Holkit alkoi kiinnostamaan, koska ei kiekossa ole mitään helposti irtoavaa osaa. Miltähän niiden pitäisi näyttää? Tuossa on 12x148 boost takanapa ja joku sunringle duroc sd37 kiekkosetti.
 
Holkit alkoi kiinnostamaan, koska ei kiekossa ole mitään helposti irtoavaa osaa. Miltähän niiden pitäisi näyttää? Tuossa on 12x148 boost takanapa ja joku sunringle duroc sd37 kiekkosetti.
Nyt varmaan tarttis jotain kuvaa dropouteista ja ihan tilanteesta mihin se on raapinut.
Sunringle on vanteen merkki, mutta mitkä navat?
Simppa meinaan pitää aika tiukasti ittellään ton micro spline vapaarattaan rungon patentin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 271
Viestejä
4 507 287
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom