Pyöräily

L koko taitaa mennä yleisesti, ellei pidä olla tosi ketterä juurakko-kieputuksiin. Tosin Canyoneissa aika isot rungot kokoluokituksiin niin saattaa mennä M myös.
Lähinnä tulisi suht hyväkuntosilla metsäpolluilla ajeluun ja myös asfaltilla ajoon. Täytyy pitää mielessä että Canyon voi mennä ehkä M koossakin.
 
Lähinnä tulisi suht hyväkuntosilla metsäpolluilla ajeluun ja myös asfaltilla ajoon. Täytyy pitää mielessä että Canyon voi mennä ehkä M koossakin.
Menee todennäköisesti juu. Mullakin on L koon runko Santa Cruzissa vaikka 175cm, mutta ehkä kehon suhteet niin että kädet ja selkä jalkoihin nähden pitemmät. Ulottuvuutta ehkä pituuteen nähden hitusen enempi, ja jalkojen pituus säädetään satulalla.
 
Voiko täältä kysyä, kun meni pojan maastopyörästä taka-akseli poikki? Navassa lukee Quando, pikalinkku menee akselin läpi, pyörä Madison Rage 27.5".

Akselin pituus 145 mm ja halkaisija n. 10 mm ja kierre M10, kierteen noususta en ole varma, mutta näyttää hienokierteeltä 1,25 tai 1.

Mikähän olisi passeli akseli tuohon?
 
Voiko täältä kysyä, kun meni pojan maastopyörästä taka-akseli poikki? Navassa lukee Quando, pikalinkku menee akselin läpi, pyörä Madison Rage 27.5".

Akselin pituus 145 mm ja halkaisija n. 10 mm ja kierre M10, kierteen noususta en ole varma, mutta näyttää hienokierteeltä 1,25 tai 1.

Mikähän olisi passeli akseli tuohon?
Tuo voi olla hankala rasti, harvalla on osia noihin halpis napoihin.
Myös mitat pitäisi saada tarkemmin noita lähellä toisiaan olevia kierteitä on useita.
Lähintä pyöräkauppaa voi koittaa. (malli mukana)
Löytyykö googlesta tutun näköistä napaa?

Pahimmassa tapauksessa uus takapyörä, tosin en tiedä saatavuutta edullisen hintatason 584 kiekoista?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo voi olla hankala rasti, harvalla on osia noihin halpis napoihin.
Myös mitat pitäisi saada tarkemmin noita lähellä toisiaan olevia kierteitä on useita.
Lähintä pyöräkauppaa voi koittaa. (malli mukana)
Löytyykö googlesta tutun näköistä napaa?

Pahimmassa tapauksessa uus takapyörä, tosin en tiedä saatavuutta edullisen hintatason 584 kiekoista?
Tämän linkin akseli näyttäisi äkkiseltään samalta:


20240428_173923.jpg
 
Tämän linkin akseli näyttäisi äkkiseltään samalta:

Vaikuttaa kalliilta mutta aina ei voi valita.
Mahdollisista ongelmista tulee mieleen että kartioiden hionta ei sovi sekä pölysuojan kanssa voi tulla ongelmia eli vanha suoja ei istu uuden kartion päälle.
Jos käyttää vanhoja kartioita niin kierre on edelleen mysteeri.

Kuvassa akseli kuitenkin vaikuttaa ehjältä?

Ja niin kartioavaimet helpottavat laakereiden säätöä ;)
 
Viimeksi muokattu:
Vaihteiden säätelyyn liittyen pari kysymystä vielä. Eturatas on puhdistettu ja tutkailtu niin en kyllä näe sivuttaisheittoa siinä silmällä, ilman ketjua rattaalla. Että kaipa se etuvaihtajan häkkiin raapiminen on ollut pelkästään sitä että ei ole ihan säädöissä. Siinä toiseksi uloimmassa asennossa (High Trim) pystyy käyttämään suurinpiirtein kaikkia takapakan asentoja, uloin (High) vetää etuvaihtajan niin ulos, että raapii melkeinpä pienimmälläkin takarattaalla etuvaihtajan sisäreunaan. Korjaantuuko tuo nyt pelkästään ruuvaamalla sitä ulompaa rajoitinruuvia kiinnipäin (myötäpäivään), koskematta vaijerin kireyteen ollenkaan? Tässä etuvaihtajassa ei ole mitään viivoja merkattu sopivaa vaijerin kireyttä vihjailemaan, mutta varsin kireällä tuntuu olevan edellisen huollon jäljiltä.

Toinen kysymys olisi tuohon takavaihtajaan liittyen. Ketju menee tosi-tosi läheltä tuota takavaihtajan häkin sisäreunaa ihan joka vaihteella, ja luulen että raapiikin alareunastaan siihen pikkuisen. Kuva kertoo paremmin. Mikä lie oikea termi tuolle kehikolle tuon alimman pikkurattaan (jockey disc?) ympärillä. Toinen on netistä löydetty malli siitä niin kuin varmaan pitäisi olla punaisella viivalla merkitty, ja toisessa oman konkelin vastaava. Onkos tuo nyt säätöjuttu, vai taipunut ulospäin tuo takavaihtaja itsellä muuten vaan, vai normaalia vaihtelua vielä että noin halaa sisäreunaa joka vaihteella.

Se ajamista haittaava ongelma mitä tässä samalla yritän ratkoa, on edelleen pieni mutta selvä tökkiminen joka tuntuu kesken polkemisen epäsäännöllisesti noin muutaman kampien kierroksen välein, ja erottuu muuten pehmeästä kampien liikkeestä selvästi pikku tökkäisynä. Ei ole ketjun hankauksesta johtuvaa enää se.
 

Liitteet

  • Derailleur-alignment.jpg
    Derailleur-alignment.jpg
    86,9 KB · Luettu: 64
  • takarattaat2.jpg
    takarattaat2.jpg
    183,4 KB · Luettu: 64
Se ajamista haittaava ongelma mitä tässä samalla yritän ratkoa, on edelleen pieni mutta selvä tökkiminen joka tuntuu kesken polkemisen epäsäännöllisesti noin muutaman kampien kierroksen välein, ja erottuu muuten pehmeästä kampien liikkeestä selvästi pikku tökkäisynä. Ei ole ketjun hankauksesta johtuvaa enää se.
Onko ketjun kaikki linkit ehjiä? Äkkiseltään kuulostaisi siltä, että ketju ei ole ehjä. Siinä menee muutama kampikierros että ketju pyörähtää koko pituudeltaan, niin jos on joku linkki rikki, niin se tuntuu kyllä sitten muutaman kampikierroksen jälkeen. Ja sehän muuttuu aina riippuen mikä vaihde on, joten siitä voi tulla se "noin muutama"
 
Onko toi 135mm oikea koko, kun ton akselin pituus on 145?
No tartteehan niiden akselien päiden kannatella, eli se 5mm per puoli.
Pikalinkku vaan puristaa sen paketin kiinni.
135mm on se rungon sisämitta ja sillä se ilmoitetaan.
Edittinä 10x135 on se oikea, mutta jostain syystä näkee myös 9x135.
 
Onko ketjun kaikki linkit ehjiä? Äkkiseltään kuulostaisi siltä, että ketju ei ole ehjä. Siinä menee muutama kampikierros että ketju pyörähtää koko pituudeltaan, niin jos on joku linkki rikki, niin se tuntuu kyllä sitten muutaman kampikierroksen jälkeen. Ja sehän muuttuu aina riippuen mikä vaihde on, joten siitä voi tulla se "noin muutama"
Tai onko ketjua ylipäänsä koskaan vaihdettu/mikä on venymä. Noissa halvoissa hybrideissä on tullut mukana ketju missing linkin tapaisella kiinnityksellä. Voi kulua vähän eri tahtia vs ketjun muihin linkkeihin. Voisi ainakin katsoa tuleeko ääni juuri sellaisen linkin kohdalta jos ottaa johonkin kiinni. Työmatkahybridissä 2k km on venymä esiasennusketjuilla jossain 0.5 ja 0.75 välillä eli vuodessa vaihtokunnossa.

Lunta kun kertyi kunnolla voimansiirtoon niin alkoi kovahko tönksötys polkiessa kunnes suurimmista lumesta/jäästä pääsi eroon. En tarkemmin katsonut mistä se tuli, mutta tuntui kuuluvan kuuri kerran ketjujen kierroksessa. Vetäisikö lumimöykky rissapyörän vinoon ja sitten erikoislenkki ottaa johonkin kiinni. Vastaavaa tapahtui muistaakseni kun pieni keppi & heinää meni rissapyörän väliin.

Että kaipa se etuvaihtajan häkkiin raapiminen on ollut pelkästään sitä että ei ole ihan säädöissä.

Siinä toiseksi uloimmassa asennossa (High Trim) pystyy käyttämään suurinpiirtein kaikkia takapakan asentoja, uloin (High) vetää etuvaihtajan niin ulos, että raapii melkeinpä pienimmälläkin takarattaalla etuvaihtajan sisäreunaan. Korjaantuuko tuo nyt pelkästään ruuvaamalla sitä ulompaa rajoitinruuvia kiinnipäin (myötäpäivään), koskematta vaijerin kireyteen ollenkaan? Tässä etuvaihtajassa ei ole mitään viivoja merkattu sopivaa vaijerin kireyttä vihjailemaan, mutta varsin kireällä tuntuu olevan edellisen huollon jäljiltä.
2x systeemissä vaijeri täytyy olla vaan riittävän kireällä, että se jaksaa vetää ylärajaa vastaa. Ylä/alarajatuuvien säätö oikeaksi + vaihtajan oikea kiinnitys/asento runkoon ne säädettävät asia tässä.

2x 9 Aliviossa ei ole High trimmiä. Tässä olen säätänyt raskaimman välityksen ja kevyimmän välityksen niin, että melkein laahaa vaihtajan "ulkolaitaa" vastaan. Hyvin pystyy ajamaan jopa iso etu x kolmanneksi suurin taka tai vastaavasti pieni etu x kolmanneksi pienin taka. Tuotakin enemmän ristiin varmasti voisi mennä, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi. Trimmi tuo lisää varaa 10-12 rattaan takapakkoja varten. Ensihuollossa säätivät rajat liian leveiksi ja alkoi laahaamaan pienelläkin ristivedolla.
 
Onkos täällä kokemuksia hyvän hinta/laatu suhteen kaupunki/hybridi pyörästä? Kesällä sillä terassille ja toisinaan töihin polkemista n 60km/vko. Max 1000e hintaluokkaan. Viimeisin on kona dew plus vajaa 9 vuoden takaa ja ihan tyytyväinen ollut, mitä nyt pikkuisen isonmat renkaat kaipailisin. Viekäkös nuo konat on hyviä vai olisiko mahd laadukaista osista tehtyä hyvää hybridiä? En ole seurannut pyörätarjontaa vuosiin :)
 
Onkos täällä kokemuksia hyvän hinta/laatu suhteen kaupunki/hybridi pyörästä? Kesällä sillä terassille ja toisinaan töihin polkemista n 60km/vko. Max 1000e hintaluokkaan. Viimeisin on kona dew plus vajaa 9 vuoden takaa ja ihan tyytyväinen ollut, mitä nyt pikkuisen isonmat renkaat kaipailisin. Viekäkös nuo konat on hyviä vai olisiko mahd laadukaista osista tehtyä hyvää hybridiä? En ole seurannut pyörätarjontaa vuosiin :)

Jos Kona istuu hanskaan hyvin, ja askarteluintoa löytyy.. niin pistä 42 millin renkaat, uusi voimansiirto ja huolla jarrut niin poljet sillä toiset 9 vuotta.

Voimansiirron ja renkaat saat 300 eurolla, työkaluihin ja muihin huoltotarvikkeisiin max satanen ja sulla on parempi pyörä kuin mikään kaupasta saatava.

Been there, done that. Reilu 10tkm kohdalla piti uusia lisäksi takanapa ja nyt 15tkm kohdalla pitäisi uusia etunapa kun on kulunut väljäksi.
 
Onkos täällä kokemuksia hyvän hinta/laatu suhteen kaupunki/hybridi pyörästä? Kesällä sillä terassille ja toisinaan töihin polkemista n 60km/vko. Max 1000e hintaluokkaan. Viimeisin on kona dew plus vajaa 9 vuoden takaa ja ihan tyytyväinen ollut, mitä nyt pikkuisen isonmat renkaat kaipailisin. Viekäkös nuo konat on hyviä vai olisiko mahd laadukaista osista tehtyä hyvää hybridiä? En ole seurannut pyörätarjontaa vuosiin :)
Justiin vuosi takaperin vertailtiin yleisfillareita jokapaikan höyläksi rouvalle ja päädyttiin dewiin :D
 
Ei suoranaisesti liity pyöräilyyn, mutta aiheena riittävän lähellä mielestäni.

Tarkoitus olisi kulkea pyörällä lapsen päivähoitomatkat, löytyykö kokemuksia Thule Courier ja Chariot Lite pyöräkärryistä?
Jos olet miettinyt näiden kahden välillä, mikä vaikutti päätökseesi?

2-paikkaiset näyttäisi olevan lähes poikkeuksetta myyntiliikkeiden myydyimpiä versioita. Tällä hetkellä ei ole tarvetta kuin 1 istuimelle, mutta onko 1-istuttava niin paljon pienempi, että kannattaisi jättää varautumatta mahdolliseen lisätarpeeseen tulevaisuudessa?

Olenko ymmärtänyt oikein, että maastopyörään kytkettäessä on välttämätöntä hankkia Thulen oma taka-akseli?
Takana speksien mukaan Boost148 12mm läpiakseli.
 
2-4 fillarille hakusessa säiltytysteline pihalle, talon yhteyteen. Meinasin kiinnittää seinään niin saisi tukevammin kiinni kuin perus vapaasti seisova neljän pyörän perinteinen teline.

Onkohan näistä Bilteman kätevältä vaikuttavilta kiinnikkeistä mihinkään? Kuvassa näyttää että on kiinnitetty korkeammalle johon pyörä ripustetaan, mutta ajattelin ns. pyörän korkeudelle laittaa johon voisi suoraan ”ajaa” kiinni.

 
Jos Kona istuu hanskaan hyvin, ja askarteluintoa löytyy.. niin pistä 42 millin renkaat, uusi voimansiirto ja huolla jarrut niin poljet sillä toiset 9 vuotta.

Voimansiirron ja renkaat saat 300 eurolla, työkaluihin ja muihin huoltotarvikkeisiin max satanen ja sulla on parempi pyörä kuin mikään kaupasta saatava.

Been there, done that. Reilu 10tkm kohdalla piti uusia lisäksi takanapa ja nyt 15tkm kohdalla pitäisi uusia etunapa kun on kulunut väljäksi.
Herätit mielenkiinnon. Luulen, ettei askartelutaitoa löydy ketjunvaihtoa kummoisempaa, ehkä jos pari tuntia jaksaisi viettää youtubea katsellen.

Osaatko antaa vinkkiä hyvistä voimansiirtoon liityvistä osista? Tällä hetkellä kendan renkaat, ehkäpä heiltä löytyisi paksumpaakin versiota.
 
Ei suoranaisesti liity pyöräilyyn, mutta aiheena riittävän lähellä mielestäni.

Tarkoitus olisi kulkea pyörällä lapsen päivähoitomatkat, löytyykö kokemuksia Thule Courier ja Chariot Lite pyöräkärryistä?
Jos olet miettinyt näiden kahden välillä, mikä vaikutti päätökseesi?

2-paikkaiset näyttäisi olevan lähes poikkeuksetta myyntiliikkeiden myydyimpiä versioita. Tällä hetkellä ei ole tarvetta kuin 1 istuimelle, mutta onko 1-istuttava niin paljon pienempi, että kannattaisi jättää varautumatta mahdolliseen lisätarpeeseen tulevaisuudessa?

Olenko ymmärtänyt oikein, että maastopyörään kytkettäessä on välttämätöntä hankkia Thulen oma taka-akseli?
Takana speksien mukaan Boost148 12mm läpiakseli.

Kyllä tarvitset Thulen boost adapterin. Varmista ennen hankkimista kierteen nousu ja onko kartiopultti vai ei. Mikä Thulen akseli on oikea riippuu edellämainituista.
 
Herätit mielenkiinnon. Luulen, ettei askartelutaitoa löydy ketjunvaihtoa kummoisempaa, ehkä jos pari tuntia jaksaisi viettää youtubea katsellen.

Osaatko antaa vinkkiä hyvistä voimansiirtoon liityvistä osista? Tällä hetkellä kendan renkaat, ehkäpä heiltä löytyisi paksumpaakin versiota.


Ulkomuistin varassa ollaan mutta muistaakseni näillä mentiin oman pyörän osalta. Jotain vaijerisettiä tuohon vielä lisäksi. Hinnat kyllä nousseet muutamien vuosien takaa kivasti :)
 
Herätit mielenkiinnon. Luulen, ettei askartelutaitoa löydy ketjunvaihtoa kummoisempaa, ehkä jos pari tuntia jaksaisi viettää youtubea katsellen.

Osaatko antaa vinkkiä hyvistä voimansiirtoon liityvistä osista? Tällä hetkellä kendan renkaat, ehkäpä heiltä löytyisi paksumpaakin versiota.
10 speed deore setin saa sataseen, 11-speed myös halpa mutta ei varastossa.
Siihen cues kammet en tiä onko dewissä nelikanttikeskiö mutta vaihtoehtoja löytyy
Samaan settiin nopeat renkaat alle toki 32mm isoin koko mutta noilla omalla hybridillä ajelen.

Siihen vielä vaijerit niin päästää johki 250€ pintaan posteineen ja ajamisen iloa koko rahalla.
 
Ei suoranaisesti liity pyöräilyyn, mutta aiheena riittävän lähellä mielestäni.

Tarkoitus olisi kulkea pyörällä lapsen päivähoitomatkat, löytyykö kokemuksia Thule Courier ja Chariot Lite pyöräkärryistä?
Jos olet miettinyt näiden kahden välillä, mikä vaikutti päätökseesi?

2-paikkaiset näyttäisi olevan lähes poikkeuksetta myyntiliikkeiden myydyimpiä versioita. Tällä hetkellä ei ole tarvetta kuin 1 istuimelle, mutta onko 1-istuttava niin paljon pienempi, että kannattaisi jättää varautumatta mahdolliseen lisätarpeeseen tulevaisuudessa?

Olenko ymmärtänyt oikein, että maastopyörään kytkettäessä on välttämätöntä hankkia Thulen oma taka-akseli?
Takana speksien mukaan Boost148 12mm läpiakseli.

Laita seurantaan myös Croozerin kärryt, hyviä pelejä thulen lisäksi. Itsellä käytössä Croozer Kid for One

Onhan nuo yhden istuttavat selvästi kapeampia käytännössä, sillä on yllättävän paljon eroa jos haluaa lähteä lapsen kanssa pyörälenkille ja poiketa esim. lenkkeilypolun kautta. Tai kaupungissa estetolppien välistä.

Jos nykyisessä taka-akselissa riittää pituus kierteille asti, niin on olemassa sellaisia väliprikkoja joiden avulla sellaisen yleismallin kiinnikkeen saa kiinni. Mutta käytännössä valmistajan oma akseliadapteri on tukevuudeltaan niin ylivoimainen ratkaisu, että panostaisin sen verran.
 
Miksi Espoossa on niin poikkeuksellisen kamalat reunakivet pyöräteillä? Sitä puna-graniittista röpelöistä kärsimyskiveä 5cm korkeana joka ristyksessä että särkee vanteet ja johtaa motivaation katoon. Eniten mysteerittää, et miksi sitä pitää olla ollenkaan sillä puolen väylää, joka on merkitty pyörätieksi, jossa on (näkövammaisiltakin) kävely kielletty. Eikö sitä röpökiveä voi laittaa niiden väylien väliin pituus-suuntaisesti? Tää asia oli siellä taantumuksellisissa maakunnissa hoidettu pyöräily-ystävällisemmin, ainakin kippurasarvi-pyöräily-ystävällisemmin. Kamalaa tollanen.

Sain toimimaan vaihteet ja pykiminen loppui, varmaan oli ketjussa joku individuaali-lenkki jumissa joka pesulla ja rasvauksella taas sulautuu paremmin katkomatta joukkoon. :kahvi:Kiitokset auttamis-halukkaille.
 
Taidan vaihtaa sähkömaastopyörän gravel-hommiin kun on alkanut sellainen ajelu kolahtelemaan enemmän. Oon aikalailla lukinnut pyöräksi Canyonin Griz (1by), mutta en osaa oikein päättää valitako Grizl AL 7 vai AL 8. Mitä ootte enempi tietävämmät mieltä osasarjojen erosta onko wörttiä maksaa pieni hintaero suoraan 8 malliin ? Alumiini-mallit sen takia, että tarkoitus on harrastaa ajoittain jonkin verran bikepacking-touhua ulkonayöpymisten kanssa, joten matkaan lähtee jonkin verran tavaraa ja painon(kaan) suhteen en halua liikoja alkaa varomaan hiilikuiturungon kanssa + tottakai hiilikuitu-runko tuo aika hyvin hintaa lisää.

Grizl 7 1by:

Grizl 8 1by:
 
Canyonilta tulossa Grizl 8 hiilikuituisena ja tarkoitus nimenomaan sorateitä ja satunnaisia metsäpolkuja ajella sekä retkihommia harrastaa. Oman kokemuksen mukaan ei kuiturunkoa sen enempää tarvitse varoa, kunhan huollot muuten kunnossa. Kaatumiset ja kolistelut tietty minimiin.

Hiilikuidulla kuitenkin tärinänvaimennusta ja esim satulatolppakin on siinä mallissa eri. Painoa tosin vain reilu 10% vähemmän, mutta auttaa sekin etenemisessä.
 
Omassa henk koht käytössä en näkisi aiheelliseksi enää seiskasta parantaa. Väitän että sekin toimii niin hyvin ettei asiaa tule ajateltua vaan menee hifistelyn puolelle. On kuitenkin toki varmasti eriäviäkin mielipiteitä ja eri ihmisten kohdalla ne on varmasti ihan valideja. Itsellä se ajelu on gravelilla pahimmillaan jotakin pieniä metsäpolkusiirtymiä ja muuten jotain hiekkateitä tmv.

Hiilarirungosta ihan samaa mieltä, onhan se kevyt ja kestäväkin, mutta kyllä mulla ainakin fillarit saa välillä aikamoista runtua enkä niiden estetiikkaa arvosta --> Saattaa tulla kolhuja, naarmuja ja muutakin --> Turhaa varomista hiilarirungon kanssa.
 
Joo allekirjoitan kyllä tuon, että aivan varmasti seiskakin riittää omiin tarpeisiin. Se vain, että jos osissa on muuten selkeää eroa laadun tms. suhteen niin sitten vois miettiä onko järkeä satsata hieman lisää. Voipi mennä myös senkin perusteella kunpaa on aiemmin tarjolla kun ajankohta ostolle on tässä about 1kk päästä. Hieman samaa pohdin tuon hiilikuidun suhteen, että voi tulla rymistelyä itselläkin kun välillä tulee varmasti myös sinne miedoille metsäreiteille lähdettyä, jossa voi myös sitä rymyämistä tulla eteen.

Tuon painoeron suhteen en oikein jaksa stressata. Lähes mikä tahansa on kevyempi kuin nykyinen sähkömaastopyörä reilun 20kg painonsa kanssa, johon on tullut totuttua. Kevyeltä tuntuvat siis jokatapauksessa oli se sitten esim. 10kg tai 9kg.

Hissitolppa on kyllä hyvä huomio ja olisin toivonut, että noihin AL-malleihin se annettaisiin edes vaihtoehtona. Tulee nimittäin varmaan jossain vaiheessa sitten vaihdettua default-tolpan tilalle. Sen verran mukavaksi tuon on kokenut, että voi olla hieman hankalaa aluksi olla ilman.
 
Itse valitsisin kasin ihan vain laajempien välityssuhteiden vuoksi; 11-42 vs. 10-45. Varsinkin pyörä kuormattuna sitä saattaisi kaivata pienempää pykälää, ja kadulla ajaessa isompi isoin vaihdekin voi edes vähän kompensoida sitä ettei ole mahdollisuutta vaihtaa edestä isommalle limpulle.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Joo allekirjoitan kyllä tuon, että aivan varmasti seiskakin riittää omiin tarpeisiin. Se vain, että jos osissa on muuten selkeää eroa laadun tms. suhteen niin sitten vois miettiä onko järkeä satsata hieman lisää. Voipi mennä myös senkin perusteella kunpaa on aiemmin tarjolla kun ajankohta ostolle on tässä about 1kk päästä. Hieman samaa pohdin tuon hiilikuidun suhteen, että voi tulla rymistelyä itselläkin kun välillä tulee varmasti myös sinne miedoille metsäreiteille lähdettyä, jossa voi myös sitä rymyämistä tulla eteen.

Tuon painoeron suhteen en oikein jaksa stressata. Lähes mikä tahansa on kevyempi kuin nykyinen sähkömaastopyörä reilun 20kg painonsa kanssa, johon on tullut totuttua. Kevyeltä tuntuvat siis jokatapauksessa oli se sitten esim. 10kg tai 9kg.

Hissitolppa on kyllä hyvä huomio ja olisin toivonut, että noihin AL-malleihin se annettaisiin edes vaihtoehtona. Tulee nimittäin varmaan jossain vaiheessa sitten vaihdettua default-tolpan tilalle. Sen verran mukavaksi tuon on kokenut, että voi olla hieman hankalaa aluksi olla ilman.
Onhan tossa kasissa vaihteistossa rangea enemmän jos bikepackingiä ajattelee.
Omassa 10-42 takapakka 40t etunen olis kaivannut pikkusen pienempää välitystä kun mankeliin on pakattu se ~25kg tavaraa.
Toki se menis sen etusen vaihdolla vaikka 36 hampaiseen silloin kun on reissussa, koska taasen raskaampia välityksiä ei todellakaan tartte.

Mitä tulee kuiturunkoon niin toinen graveli on kuiturunkoinen, kuitusarvilla ja satulatolpalla eikä tunnu yhtään sen paremmin suodattavan tärinää.
Kevyempi se toki on.
Kummallakin on kyllä karmeeta vetää 40mm renkaalla metsäpolkua, jossa edes semisti juurakkoa tai kiveä kun normaalisti käytän siihen ihan maasturia.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Minä päädyin nyt tilaamaan kahdet uudet ketjut kuuukauden vanhaan pyörään. Arvelen että helpompi vaihtaa nuo ketjut kuin puhdistaa. Asun kerrostalossa niin ei juuri tsäänssejä käytellä ketjupesuria tuossa pihalla.

Eli rasvaiset rasiaan ja uudet voitelun jälkeen pyörään. Shimanon quick-link vaikutti tuubi videoiden perusteella suht nopealta. Päivitän tilannetta kunhan uudet ketjut saapuu ja pääsee kokeilee.
 
Onko nämä jarrupalat vielä toimivat? Kulutuspintaa on vielä, putsasin jarrukliinerillä ja hioin lasittuneen pinnan pois.

Ongelmana huono jarrutusteho. Ajattelin palojen olevan loppu ja vaihtaisin uusiin, mutta noissa vielä kulutuspintaa, niin onko ongelma sittenkään ratkaistu palojen vaihdolla?

20240509_134523.jpg
 
Jos noiden toimenpiteiden jälkeen eivät toimi, niin on vielä yksi kikka jäljellä, nimittäin kuumennus. Paloihin on voinut päätyä vaikkapa öljyä, joka ei jarrukliinerillä lähde pois. Kun savun tulo loppuu, niin palat ovat todennäköisesti taas käyttökelpoiset.
 
Jos noiden toimenpiteiden jälkeen eivät toimi, niin on vielä yksi kikka jäljellä, nimittäin kuumennus. Paloihin on voinut päätyä vaikkapa öljyä, joka ei jarrukliinerillä lähde pois. Kun savun tulo loppuu, niin palat ovat todennäköisesti taas käyttökelpoiset.
Eli sinunkin mielestä noi palat pitäisi puhtaina toimia?
 
Tottahan ne puhtaana toimivat, pintaa noissa näyttäisi olevan vielä reippaasti. Jos sinulla sattuu olemaan perinteisen mallinen liesi, niin laita palat jarrupinta ylöspäin keittolevylle ja kuumennat. Lämpöä kannattaa lisätä pikkuhiljaa, ettet polta palojen kitkapintoja irti. Kun savu nousee, on lämpö sopiva.
 
Itse pohdiskelen tässä että onko noissa jarrupaloissa standardi olemassa? Eli nelimäntäiseen kaikkien valmistajien käy kaikkiin?

edit. On tää vähän opettelua ollut. 20+ vuotta sitten oli kisakireä maasturi. Nyt puuttuu osa työkaluista.
 
Itse pohdiskelen tässä että onko noissa jarrupaloissa standardi olemassa? Eli nelimäntäiseen kaikkien valmistajien käy kaikkiin?

edit. On tää vähän opettelua ollut. 20+ vuotta sitten oli kisakireä maasturi. Nyt puuttuu osa työkaluista.
Ei ole. Eri jarruihin menee eri palat. Ne voi olla niin erimuotoisia.
 
Standardit polkupyöräosissa... :lol:
Välillä tuntuu, että kiusallaan keksivät uusia.
Esim. 30mm kampien akselin standardi ei kelvannut sramille vaan piti keksiä oma 28.99mm.
Tai kun siirryttiin boost takanapamitoitukseen keksittiin 148mm olemassaolevan 150mm DH standardin sijaan.
 
Oma kantani tuohon Grizl 7 ja Grizl 8 on se, että 250€ hintaerotuksella saa varmasti ostettua jotain tärkeämpää kuin marginaalisen eron vaihteistossa. Vaikkapa nyt laukkuja sun muuta millä pyöräänsä haluaa varustaa. Toisaalta, jos ei ole niin rahasta kiinni ja tuo arveluttaa niin tuolla lisäpanostuksella saa sitten mielenrauhaa, kun ostaa sen modernimman, koska ei tuota ainakaan jälkikäteen ole enää mitään järkeä päivittää.
 
Standardit polkupyöräosissa... :lol:
Välillä tuntuu, että kiusallaan keksivät uusia.
Esim. 30mm kampien akselin standardi ei kelvannut sramille vaan piti keksiä oma 28.99mm.
Tai kun siirryttiin boost takanapamitoitukseen keksittiin 148mm olemassaolevan 150mm DH standardin sijaan.
Eli jotain standardeja sentään on olemassa. Onko Sram sitten useinkin niitä vastaan ja keksii omiaan, vai harrastaako kaikki merkit samaa?
Itse kun olen vasta harrastuksen alkumetreillä ja hiljaa itsekseni ehtinyt jo ihmettelemään että onko mitään standardeja olemassakaan kun tuntuu että mitään keskenään yhteensopivia osia ei ole.

-------------

Kysynpä tässä samassa.. Pitäisi ketjut uusia, 1x11 Sram Rival vaihtaja ja Sram PC-1110 on tuo alkuperäinen ketju. Kesti vuoden käyttöä, kilometreistä en tiedä kun ei tule lähellekään kaikkia ajoja mitattua. Olen päässyt käsitykseen että kunhan ketju on tarkoitettu 1x11 systeemiin niin valmistajalla niinkään ole sitten väliä. Jossain tosin mainittiin että Sram takavaihtaja ja pakka toimisi paremmin Sramin ketjulla ja Shimano Shimanolla.

XX1 ketjua on kehuttu yhdessä paikassa ja sanottu ihan normi ketjuksi paitsi kalliimmaksi toisessa paikassa. Hintaa sillä kyllä on moninkertaisesti verrattuna esim tuohon PC-1110 ketjuun. Jokin pätevä ketju pitäisi löytää missä hinta/laatu kohtaa. Pelkään että tuo XX1 on jo poissa siitä hinta/laatu optimikohdasta ja menee enempi hifistelyn puolelle.

Mulla on tuossa muutama lukkopala varalla, Sram lukee paketissa. Sopiiko ne muiden valmistajien ketjuihin?
 
Oma kantani tuohon Grizl 7 ja Grizl 8 on se, että 250€ hintaerotuksella saa varmasti ostettua jotain tärkeämpää kuin marginaalisen eron vaihteistossa. Vaikkapa nyt laukkuja sun muuta millä pyöräänsä haluaa varustaa. Toisaalta, jos ei ole niin rahasta kiinni ja tuo arveluttaa niin tuolla lisäpanostuksella saa sitten mielenrauhaa, kun ostaa sen modernimman, koska ei tuota ainakaan jälkikäteen ole enää mitään järkeä päivittää.

Tulipa myös mieleen, että tuolla hintaerolla kustantaisi jo joustostemmiäkin jos sellainen alkaa rymytessä kiinnostamaan :)
 
Eli jotain standardeja sentään on olemassa. Onko Sram sitten useinkin niitä vastaan ja keksii omiaan, vai harrastaako kaikki merkit samaa?
Itse kun olen vasta harrastuksen alkumetreillä ja hiljaa itsekseni ehtinyt jo ihmettelemään että onko mitään standardeja olemassakaan kun tuntuu että mitään keskenään yhteensopivia osia ei ole.

-------------

Kysynpä tässä samassa.. Pitäisi ketjut uusia, 1x11 Sram Rival vaihtaja ja Sram PC-1110 on tuo alkuperäinen ketju. Kesti vuoden käyttöä, kilometreistä en tiedä kun ei tule lähellekään kaikkia ajoja mitattua. Olen päässyt käsitykseen että kunhan ketju on tarkoitettu 1x11 systeemiin niin valmistajalla niinkään ole sitten väliä. Jossain tosin mainittiin että Sram takavaihtaja ja pakka toimisi paremmin Sramin ketjulla ja Shimano Shimanolla.

XX1 ketjua on kehuttu yhdessä paikassa ja sanottu ihan normi ketjuksi paitsi kalliimmaksi toisessa paikassa. Hintaa sillä kyllä on moninkertaisesti verrattuna esim tuohon PC-1110 ketjuun. Jokin pätevä ketju pitäisi löytää missä hinta/laatu kohtaa. Pelkään että tuo XX1 on jo poissa siitä hinta/laatu optimikohdasta ja menee enempi hifistelyn puolelle.

Mulla on tuossa muutama lukkopala varalla, Sram lukee paketissa. Sopiiko ne muiden valmistajien ketjuihin?
Sram ja Shimano on yhteensopivia toistensa kanssa.

Ketjulukoissa kannattaa käyttää Sramin lukkoja Sramin ketjuihin ja Shimanon lukkoja Shimanon ketjuihin. Ne on vähän erilaisia. KMC:n ketjulukot toimii hyvin KMC:n ketjuihin sekä Shimanon ketjuihin.

Onko nyt mikä pyörä? Siis maantie-, maasto-, gravel? Sram Rival on maantiesarjaa, niin niissä vähän parempi ketju olisi PC-1130, tai PC-1170. Red22 on sitten jo huippu ketju. Sramin X01 ja XX1 sarjat on maastopyörään tarkoitettuja. Force sarjan ketju vastaa Sramin X01 sarjaa ja Red sarja vastaavasti XX1.
 
Sram ja Shimano on yhteensopivia toistensa kanssa.

Ketjulukoissa kannattaa käyttää Sramin lukkoja Sramin ketjuihin ja Shimanon lukkoja Shimanon ketjuihin. Ne on vähän erilaisia. KMC:n ketjulukot toimii hyvin KMC:n ketjuihin sekä Shimanon ketjuihin.

Onko nyt mikä pyörä? Siis maantie-, maasto-, gravel? Sram Rival on maantiesarjaa, niin niissä vähän parempi ketju olisi PC-1130, tai PC-1170. Red22 on sitten jo huippu ketju. Sramin X01 ja XX1 sarjat on maastopyörään tarkoitettuja. Force sarjan ketju vastaa Sramin X01 sarjaa ja Red sarja vastaavasti XX1.
Taitaa mennä gravelin puolelle, Kona Sutra LTD. Ei nyt oikeastaan ole maastopyörä mutta ei kyllä puhdas maantiekään. Pitääpä tutustua noihin 1130 ja 1170 ketjuihin.
 
Taitaa mennä gravelin puolelle, Kona Sutra LTD. Ei nyt oikeastaan ole maastopyörä mutta ei kyllä puhdas maantiekään. Pitääpä tutustua noihin 1130 ja 1170 ketjuihin.
Joo gravelissa on usein maastopyörän kasetti, kuten tuossa Kona Sutrassakin, joten sen puolesta nuo maastopyöräketjut on hyvä. Itse laittaisin ehkä X1 ketjun, jos Sram pitää olla.
 
Joo gravelissa on usein maastopyörän kasetti, kuten tuossa Kona Sutrassakin, joten sen puolesta nuo maastopyöräketjut on hyvä. Itse laittaisin ehkä X1 ketjun, jos Sram pitää olla.
Sramilla mennään kun kerran noita lukkopaloja on jemmassa. Ei ole kalliskaan tuo X1, mutta lyhentää sitä todennäköisesti pitää kun on 118 lenkkiä ja nykyisessä 114. Tämmösellä onnistunee.

Vähän kiinnostaisi kokeilla Squirt vahaa öljyn sijasta mutta ilmeisesti vahat lähtee märässä kelissä joten taidan päästä helpommalla kun vaan jatkan öljy linjalla, enkä itse tuota öljyämistä niin pahana rastina pidä.

Kiitokset avusta!
 
Taitaa mennä gravelin puolelle, Kona Sutra LTD. Ei nyt oikeastaan ole maastopyörä mutta ei kyllä puhdas maantiekään. Pitääpä tutustua noihin 1130 ja 1170 ketjuihin.

Mulla on 2019 vuoden 1x11 Sutra LTD:ssä XX1 ketju XG1150 takapakan ja RaceFacen NW eturattaan kanssa, hyvin pelaa.

Aiemmin PC-X1 ketju kesti 930km, PC1110 ketju 1300km ja XX1 ketju 2800km. Näillä perusteilla ajelen XX1 ketjuilla. Muistelisin käyttäneeni X1 ketjun kanssa Mucoffin Wet Lubea, mikä selittänee huonon kestoiän. Muissa käytin muistaakseni Mucoffin Ceramic Dryta. Kaikki ketjut vaihdoin 0,5% venymän jälkeen. Nykyään käytän Dynamicin Slick Waxia, katsotaan kestääkö ketjut pidempään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 707
Viestejä
4 563 380
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom