Pyöräily

Olen aikeissa ostaa joko gravel tai katupyörän. Tavoiteena kunnon kohottaminen ja jenkkakahvojen sulattaminen. Olen nyt pari viikkoa selannut kuvastoja ja lukenut foorumeita. Hinta saisi jäädä kaikkine tarvikkeineen mielellään alle 2K€.

XXL myy omaa merkkiään (ts.White), joka varmaan olisi riittävän hyvä kaltaiselleni kuntoilijalle. Tämä White RC LTD 105 22 on aika kiinnostava yksilö ja hintaa vain 1299€. Sitä en sitten tiedä tekeekö sillä mitään. Silmiin pomppasi "oikean" pyörävalmistajan fillari, joka on nyt tarjouksessa. Kyseessä on Ridley Kanzo A disc GRX400 2x10 23, unisex gravel- ja työmatkapyörä. Pyörän alkuperäinen hinta 1799€ ja nyt sitä myydään 1499€ ilman polkimia. Ei paha?

Onko kellään kokemuksia Ridleystä tai noista mainitsemistani pyöristä? Esim. fillaristi-foorumia lukiessa White ja Ridley ovat takuulla "liian painavia, surkeilla osilla, eikä alumiinisella keulalla ei tee mitään" näin kärjistetysti sanottuna.

Samaa Ridleytä Ruotsin XXL myy nyt 1312€ (ovh. 1575€). Kunhan käyn jossain vaiheessa potkimassa vanteita kysyn voivatko pudottaa hintaa entisestään. Tuntuu tyhmältä maksaa saman kaupan samasta tuotteesta noin paljon enemmän. Jos pyörän ale-hinta olisi sama Suomessa niin en olisi täällä edes kyselemässä, vaan ostohousut olisi jo tiukasti jalassa.

Ostin lauantaina lenkkarit ruotsin XXL:stä. Samat tarjoukset alkoi täällä kun siellä loppuivat. Whitet ainakin tuntuu pyörivän max 40% alennuksissa tasaiseen tahtiin, eri hintaluokat vähän eri aikaan. Toki noissa muun merkkisissä voi olla erät pienemmät ja enemmän vaihtelua?

Ostin tuossa pari viikkoa takaperin tällaisen 450 eurolla. Hyvältä kyllä 30 km pyöräilyjen perusteella tuntunut tuollaiseksi halvaksi perusfillariksi. Rullaavammat Shwalbet vielä toisen pyörän alta tuohon alle, kunhan heitän sillä yhden lenkin ensin.


Jos noista niin ridley. Mahtuu harrastelija koon (paksut) renkaatkin pyörimään.
Katotaan tuleeko kauhee älämölö kun sanon, että kenenkään ei pitäis ostaa vannejarrullista pyörää, mikä toi white on, enää uutena.

Samaa mieltä kyllä perusharrastelijan/ kuntoilijan näkökulmasta. HC maantiepyöräily sitten erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin lauantaina lenkkarit ruotsin XXL:stä. Samat tarjoukset alkoi täällä kun siellä loppuivat. Whitet ainakin tuntuu pyörivän max 40% alennuksissa tasaiseen tahtiin, eri hintaluokat vähän eri aikaan. Toki noissa muun merkkisissä voi olla erät pienemmät ja enemmän vaihtelua?

Ostin tuossa pari viikkoa takaperin tällaisen 450 eurolla. Hyvältä kyllä 30 km pyöräilyjen perusteella tuntunut tuollaiseksi halvaksi perusfillariksi. Rullaavammat Shwalbet vielä toisen pyörän alta tuohon alle, kunhan heitän sillä yhden lenkin ensin.




Samaa mieltä kyllä perusharrastelijan/ kuntoilijan näkökulmasta. HC maantiepyöräily sitten erikseen.
Ostin myös tuon Whiten. Hintaisekseen todella kevyt, muutaman ajon jälkeen ei mitään valitettavaa. Nuo renkaat ainakin minulla rullaavat todella hyvin, piti vain laittaa kovat paineet sisään. Itsellä edessä 65 PSI ja takana 70 PSI. Ekalla ajolla, tuntui kuin tervassa olisi mennyt, kun menin käsin "täyteen" pumpatuilla. Taisi olla jotain 40 PSI. Ainoastaan satula meni vaihtoon. Mukana tulleella satulalla en pysty ajamaan lainkaan.
 
Mistä kannattais katella cyclon/gravelin runkoja? Koittanu mettästää runkoa, mihin siirtäis vanhemman kokoa liian pienen pyörän hyvät osasarjat, mutta todella huonosti tarjolla noita. Onko tosiaan niin, että kannattaa ennemmin ostaa ihan liikkeestä se kaikkein halvin kokonainen pommi, missä vain runkogeometria tuntuu itelle hyvältä, on haluttu hiilihaarukka keulassa, ja paino halutulla alueella, ja sitten heittää kuikkaan siinä kiinni olevat halvat osasarjat? :D
 
Mistä kannattais katella cyclon/gravelin runkoja? Koittanu mettästää runkoa, mihin siirtäis vanhemman kokoa liian pienen pyörän hyvät osasarjat, mutta todella huonosti tarjolla noita. Onko tosiaan niin, että kannattaa ennemmin ostaa ihan liikkeestä se kaikkein halvin kokonainen pommi, missä vain runkogeometria tuntuu itelle hyvältä, on haluttu hiilihaarukka keulassa, ja paino halutulla alueella, ja sitten heittää kuikkaan siinä kiinni olevat halvat osasarjat? :D
Runkoja saa varmasti lähes kaikista isommista puljuista esim saksasta, mutta kannattaa vilkaista tuon
tarjonta myos. Useissa paikossa nuo rungot menee samaan kategoriaan, mutta tosiasiassa niissä on hieman erilainen geometria. Kumpaa runkoa sitten yleensä oletkaan ostamassa.
 
Mistä kannattais katella cyclon/gravelin runkoja? Koittanu mettästää runkoa, mihin siirtäis vanhemman kokoa liian pienen pyörän hyvät osasarjat, mutta todella huonosti tarjolla noita. Onko tosiaan niin, että kannattaa ennemmin ostaa ihan liikkeestä se kaikkein halvin kokonainen pommi, missä vain runkogeometria tuntuu itelle hyvältä, on haluttu hiilihaarukka keulassa, ja paino halutulla alueella, ja sitten heittää kuikkaan siinä kiinni olevat halvat osasarjat? :D
Huonosti on kyllä tarjolla ja se mitä on tarjolla on yleensä täysin järjettömän hintaista.
Itte oon tyytynyt väijymään fillaritoria, vaikka mitään tosiasiallista tarvetta ei rungolle olekaan.
Jossain kohtaa harkitsin custom teräsrunkoa marinolta.
Todella halpaa käsityötä ja saat ainakin mittojen mukaan ja kiinnityspisteiltään just sellaisen kuin haluat.
Toimitusaika vaan pitkä eli saattaa mennä tyyliin vuosi.
Toinen miinus oli, että tarjoavat 3-4 eri teräslaatua mistä tekevät, joista perus 4130 on tietenkin halvin, mutta kaikki rungot ilmeisesti painavat yhtä paljon.
Eli paremman teräksen ominaisuudet tavallaan hukataan sen sijaan, että tehtäisiin ohuemmasta tavarasta ja saataisiin kevyempi ja ehkä jopa mukavampi runko.
Mutta suosittelen kuitenkin edes vilkaisemaan.
 
Mistä kannattais katella cyclon/gravelin runkoja? Koittanu mettästää runkoa, mihin siirtäis vanhemman kokoa liian pienen pyörän hyvät osasarjat, mutta todella huonosti tarjolla noita. Onko tosiaan niin, että kannattaa ennemmin ostaa ihan liikkeestä se kaikkein halvin kokonainen pommi, missä vain runkogeometria tuntuu itelle hyvältä, on haluttu hiilihaarukka keulassa, ja paino halutulla alueella, ja sitten heittää kuikkaan siinä kiinni olevat halvat osasarjat? :D
Nordest olis varmaan oman listani kärkisijoilla. Löytyy terästä ja titskua. Isommilta valmistajilta on monesti järkevämpää ostaa halvin malli ja myydä osat kuin ostaa pelkkä runko.
 
Pyörien jarruista.
Maantiepyörällä tuhansia kilometreja alla ja olen tottunut Shimano 105 hydraulisiin jarruihin. Kertaalleen olen vinkunat poistanut hiomalla palojen pintoja.

Nyt joulualesta ostin sen White Lite gravelin XXL-alests. Tässä pyörässä mekaaniset jarrut, Shimano claris, muistaakseni. Performanssi näissä on valtavan huono, ellei jopa surkea, verrattuna hydraulisiin. Uudessa pyörässä pistin vielä tehdaspintojen piikkiin, enkä jäillä nyt muutenkaan tehojarrutuksia työmatkoilla kaivannut. Eilen taajamalenkillä laskettelin kaikki mäet kevyellä jarrulla paloja aktivoidakseni ja ennen lenkkiä putsasit levyt sekä hioin palat. Täydellä puristuksella kahvasta saan juuri ja juuri takarenkaan lukkoon, mutta eturengas laahaa vaikka painoa siirtelisi taaksekin.

Tldr; mekaaniset levyjarrut ovat pettymys. Johtuuko osasarjasta, huonoista paloista vai ovatko hydrauliset jarrut pilanneet kokemukseni?
 
Mistä kannattais katella cyclon/gravelin runkoja? Koittanu mettästää runkoa, mihin siirtäis vanhemman kokoa liian pienen pyörän hyvät osasarjat, mutta todella huonosti tarjolla noita. Onko tosiaan niin, että kannattaa ennemmin ostaa ihan liikkeestä se kaikkein halvin kokonainen pommi, missä vain runkogeometria tuntuu itelle hyvältä, on haluttu hiilihaarukka keulassa, ja paino halutulla alueella, ja sitten heittää kuikkaan siinä kiinni olevat halvat osasarjat? :D
Osien sopivuus voi rajoittaa aika paljon tarjontaa jos sun edellinen pyörä on vähän vanhempi. Kiekkojen sopivuus esim. onko 9mm pikalinkuilla vai läpiakseleilla. Adaptereilla saa mulkattua jotain. Foxcompillakin on Allcityn ja Surlyn teräsrunkoja.

Tldr; mekaaniset levyjarrut ovat pettymys. Johtuuko osasarjasta, huonoista paloista vai ovatko hydrauliset jarrut pilanneet kokemukseni?
Mulla on molempia ja kyllä hydrauliset on huomattavasti tunnokkaammat.
 
Pyörien jarruista.
Maantiepyörällä tuhansia kilometreja alla ja olen tottunut Shimano 105 hydraulisiin jarruihin. Kertaalleen olen vinkunat poistanut hiomalla palojen pintoja.

Nyt joulualesta ostin sen White Lite gravelin XXL-alests. Tässä pyörässä mekaaniset jarrut, Shimano claris, muistaakseni. Performanssi näissä on valtavan huono, ellei jopa surkea, verrattuna hydraulisiin. Uudessa pyörässä pistin vielä tehdaspintojen piikkiin, enkä jäillä nyt muutenkaan tehojarrutuksia työmatkoilla kaivannut. Eilen taajamalenkillä laskettelin kaikki mäet kevyellä jarrulla paloja aktivoidakseni ja ennen lenkkiä putsasit levyt sekä hioin palat. Täydellä puristuksella kahvasta saan juuri ja juuri takarenkaan lukkoon, mutta eturengas laahaa vaikka painoa siirtelisi taaksekin.

Tldr; mekaaniset levyjarrut ovat pettymys. Johtuuko osasarjasta, huonoista paloista vai ovatko hydrauliset jarrut pilanneet kokemukseni?
Ilmeisesti pyörässä on Promaxin Decode R -jarrut, jotka pikaisen googlettelun perusteella on halvinta kurapaskaa mitä levyjarrujen saralta löytyy. Ei varmaan maksa vaivaa asennella compressionless vaijerinkuoria tai muutenkaan viritellä. Osta uudet jarrut (esim. TRP Spyret tai villinä korttina TRP HY/RD) tai kärsi.
 
Tldr; mekaaniset levyjarrut ovat pettymys. Johtuuko osasarjasta, huonoista paloista vai ovatko hydrauliset jarrut pilanneet kokemukseni?

Mulla oli joskus nuorempana mekaaniset levarit maastopyörässä, jotkut perustason shimanot, olivat "ihan ok" ja sain säädettyä ne aina järkevästi ja pyörä pysähtyi kohtuuhyvin, nyt maastopyörässä shimanon hydrauliset ja ne on todella hyvät ja kevyet käyttää, tarvittaessa yksi sormi riittää saamaan renkaan lukkoon.

Cyclossa taasen tektron mekaaniset levyt, jotka on huomattavasti noita maastopyörän mekaanisia synkeämmät tapaukset. Vaatii todella paljon voimaa saada niistä kunnon jarrutustehoa irti enkä meinaa saada niitä koskaan säädettyä niin ettei jossain kohtaa alkais vinkumaan, laahaamaan tai asetukset menis muuten perseelleen. Maantiepyörässä taas on perinteiset cantileverit ja ne toimii kuivalla paremmin/kevyemmin kuin nuo cyclon mekaaniset levyt.

Pistäisin omiin kokemuksiin peilatin siis ehkä vähän kaikkien noiden piikkiin. Hydrauliset vaan on ylivertaiset ja halvat levyt/palatkin voi olla aika kuraa...
 
No onhan mekaaniset levyt aika paskaa verrattuna hydroihin.
Spyret varmaan sieltä parhaasta päästä ilman jumalatonta hintalappua.
En muista luinko täältä vai muualta, mutta ilmeisesti se jarruvaijerin kuori näyttelee myös yllättävän merkittävää roolia mekaanisten tehossa.
Eli noi jotkut kuoret tavallaan painuu kasaan ja syö sitä tehoa sitä kautta.
 
Pyörien jarruista.
Maantiepyörällä tuhansia kilometreja alla ja olen tottunut Shimano 105 hydraulisiin jarruihin. Kertaalleen olen vinkunat poistanut hiomalla palojen pintoja.

Nyt joulualesta ostin sen White Lite gravelin XXL-alests. Tässä pyörässä mekaaniset jarrut, Shimano claris, muistaakseni. Performanssi näissä on valtavan huono, ellei jopa surkea, verrattuna hydraulisiin. Uudessa pyörässä pistin vielä tehdaspintojen piikkiin, enkä jäillä nyt muutenkaan tehojarrutuksia työmatkoilla kaivannut. Eilen taajamalenkillä laskettelin kaikki mäet kevyellä jarrulla paloja aktivoidakseni ja ennen lenkkiä putsasit levyt sekä hioin palat. Täydellä puristuksella kahvasta saan juuri ja juuri takarenkaan lukkoon, mutta eturengas laahaa vaikka painoa siirtelisi taaksekin.

Tldr; mekaaniset levyjarrut ovat pettymys. Johtuuko osasarjasta, huonoista paloista vai ovatko hydrauliset jarrut pilanneet kokemukseni?
Kyllä kai ne jarrut voi vaihtaa hydraulisiin? Esim: BR-MT200 Disc Brake Set
 
Olis kyllä kiva aina jos kommentoidaan tai neuvotaan, että oltais edes semisti kartalla.
Näin omasta mielestä.
 
Ostin myös tuon Whiten. Hintaisekseen todella kevyt, muutaman ajon jälkeen ei mitään valitettavaa. Nuo renkaat ainakin minulla rullaavat todella hyvin, piti vain laittaa kovat paineet sisään. Itsellä edessä 65 PSI ja takana 70 PSI. Ekalla ajolla, tuntui kuin tervassa olisi mennyt, kun menin käsin "täyteen" pumpatuilla. Taisi olla jotain 40 PSI. Ainoastaan satula meni vaihtoon. Mukana tulleella satulalla en pysty ajamaan lainkaan.

Vaihdoin viikonloppuna Marathon Supreme Evo:t alle 35mm leveinä ja omaan makuun pyörästä tuli vielä paljon hauskempi ajaa. Noilla taittaa asvaltilla mutkaan hyvin tunnokkaasti tavallaan "moottoripyörä" fiilis. Ei ole kyllä muutamaan vuoteen fillarointi ollut yhtä hauskaa eli hyvä hankinta sikäli.

Sitten taas cyclocrossissa nuo 35 mm oli viime kesän ja ne on minusta hieman liian leveät kyseisille vanteille. Siihen vaihtui aiemmin hyväksi havaittu 32mm koko, jotka on vanteella alta 30 milliä leveät.

20230416_175603.jpg

20230415_164211.jpg

Hyvin lähelle olen nyt ajanut samaa keskinopeutta hybridillä ja lukkopolkimisella cyclocrossilla, kun alla on samanmalliset renkaat ja paineet mallin suosittelema maksimi. Tosin cyclocrossin kanssa on osunut kohdalle tuulisemmat päivät.

1.White alkuperäisillä renkailla
2.cc 35mm renkailla
3.White 35mm renkailla (keskisyke 154)
4.cc 32mm renkailla (keskisyke 160. Pohje meinasi krampata paluumatkalla. En pysähtynyt vaan ajoin hetken hiljempaa.)

20230418_193231.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin viikonloppuna Marathon Supreme Evo:t alle 35mm leveinä ja omaan makuun pyörästä tuli vielä paljon hauskempi ajaa. Noilla taittaa asvaltilla mutkaan hyvin tunnokkaasti tavallaan "moottoripyörä" fiilis. Ei ole kyllä muutamaan vuoteen fillarointi ollut yhtä hauskaa eli hyvä hankinta sikäli.

Sitten taas cyclocrossissa nuo 35 mm oli viime kesän ja ne on minusta hieman liian leveät kyseisille vanteille. Siihen vaihtui aiemmin hyväksi havaittu 32mm koko, jotka on vanteella alta 30 milliä leveät.

20230416_175603.jpg

20230415_164211.jpg

Hyvin lähelle olen nyt ajanut samaa keskinopeutta hybridillä ja lukkopolkimisella cyclocrossilla, kun alla on samanmalliset renkaat ja paineet mallin suosittelema maksimi. Tosin cyclocrossin kanssa on osunut kohdalle tuulisemmat päivät.

1.White alkuperäisillä renkailla
2.cc 35mm renkailla
3.White 35mm renkailla (keskisyke 154)
4.cc 32mm renkailla (keskisyke 160. Pohje meinasi krampata paluumatkalla. En pysähtynyt vaan ajoin hetken hiljempaa.)

20230418_193231.jpg
Noi vauhdit ja kesto on sellaisia, ettet varmasti isoa eroa saakaan, ellet hybridillä nyt ihan selkä suorassa pistele menemään.
 
Renkaita litkuttaessa kannattanee pistää insertit sisälle, mistä sellaiset kannattaisi tilata? Fillaroidessa olisi varmaan hyvä olla matkassa jotkin perus työkalut, ketjun lenkkejäkin? Onko suosituksia työkalusetistä :D
 
Renkaita litkuttaessa kannattanee pistää insertit sisälle, mistä sellaiset kannattaisi tilata? Fillaroidessa olisi varmaan hyvä olla matkassa jotkin perus työkalut, ketjun lenkkejäkin? Onko suosituksia työkalusetistä :D
En itse inserttejä käyttäisi, ellei nyt koe sitä itse ihan välttämättömäksi. Itse dh-hommissa käytän, mutta peruspyörissä tai enskassa en. On aikamoinen lisähomma renkaan vääntämisessä, ainakin cushcoren pro -mallin kanssa.
Työkaluna itselläni muistaakseni tämä. Lisänä vielä tubeless -paikat ja minipumppu. Ketjun vaihtolenkki on toki myös suositeltavaa olla mukana, kun eipä tuo juuri tilaa vie johonkin teipattuna.
 
Renkaita litkuttaessa kannattanee pistää insertit sisälle, mistä sellaiset kannattaisi tilata? Fillaroidessa olisi varmaan hyvä olla matkassa jotkin perus työkalut, ketjun lenkkejäkin? Onko suosituksia työkalusetistä :D
Ite pitäny äärimmäisen kätevinä moltitooleja jotka menee "omaan paikkaan" Esim. Oneup EDC

tai mitä ite käytän, menee juomatelineeseen.
2273-1.jpg


Itse moltitoolista en sanois mitenkään kovin hyvänä, kun alkaa ruostuu, mutta niitä on muitakin valmistajia ja tilasin muutataman muun merkkisen testiin.

Inserttien käyttö riippuu tarkotuksesta. Ite käytän isnerttejä polulla ja teknisessä maastosssa, mutta niitten paikalle laitto vaatii enemmä harjoittelua mitä perus tubeless ja jos rengas puhkee niin insertit rajoittaa sisurin käyttöä.


E. Omat insertit mitä käytän, on nämä PTN R-Evolution • Hi5Bikes
 
Viimeksi muokattu:
Joo insertti ehkä takarenkaaseen DH/bikepark/enduro käytössä.
Trail/XC ei moista painolastia kaipaa.
 
Enpä ole inserttejä polulla tai gravelissa kaivannut. Pistin silti tilaten yhden graveliin, ihan vaan laukkujen kanssa reissaamista ajatellen. Tosin en ihan tiedä mitä sillä edes haen. :think: Lisää hommaa se teettää ja varmasti ihan hiton sotkuista. Eihän se mitään paina. Kyseinen Vittoria kaikki 47 grammaa ja rullaavuuskaan ei muutu käytännössä mihinkään.
 
Noi vauhdit ja kesto on sellaisia, ettet varmasti isoa eroa saakaan, ellet hybridillä nyt ihan selkä suorassa pistele menemään.
Tuolla matkalla ei ole kovinkaan jyrkkiä mäkiä, mutta profiili muuttuu kokoajan ettei pääse jatkuvasti myöskään +25 km/h polkemaan. Reitin nopeimmassa alamäessä sain ~2-3 kilometrin nopeuseron polkien tarmokkaasti, mutta ei kuitenkaan täysiä. (38 vs 41 km/h). Sitten taas kevyet nousut tuntuu hybridillä varmaan ajoasennon takia helpommilta.

Itse olen mennyt tähän asti asenteella: "Älä nyt hybridiä ainakaan osta. Siinä on kaikkien pyörätyyppien huonot puolet." Nyt hommasin tämän työmatkakäyttöön sähkökonversio projektiksi ja täytyy todeta että on näillekin paikkansa myös puhtaasti lihasvoimalla kulkien. Ainakin tällainen, missä on vähän jo mietitty painoa rungon valmistuksessa.

CC:ssä on mekaaniset Avid BB7 road jarrut. Saisi niissä enemmän responsiivisuutta olla, mutta kyllä niillä pysähtyy. 10 vuoden aikana en ole myöskään huoltanut muuten kun pikapalasäätöä kiristänyt. Nuo Shimano BL-MT200/BR-MT200 lukkiutuu selkeästi vähemmällä voimalla mutta kääntöpuolena vaatinee enemmän huoltoa ja alkaa reistailemaan jos talvella ajaisi?
 
Onkos toi XXL:n tarjouspyörä mistään kotosin? White AX+ 290 FF 23, miesten hybridipyörä - Sininen - Hybridipyörät | XXL
Tarkotuksena ajella kauppareissuja / työmatkoja lähinnä ja ehkä joskus lyhyitä ulkoiluita. Toiveena helppo huollettavuus, edullinen ja kevyt polkea. Tossa taisi olla aika hinnat alkaen-komponentteja, mitenhän iso ongelma se on kestävyyden kannalta? Onko tuossa tai hiukan kalliimmassa hintaluokassa jotain selkeästi parempia vaihtoehtoja?
 
Onkos toi XXL:n tarjouspyörä mistään kotosin? White AX+ 290 FF 23, miesten hybridipyörä - Sininen - Hybridipyörät | XXL
Tarkotuksena ajella kauppareissuja / työmatkoja lähinnä ja ehkä joskus lyhyitä ulkoiluita. Toiveena helppo huollettavuus, edullinen ja kevyt polkea. Tossa taisi olla aika hinnat alkaen-komponentteja, mitenhän iso ongelma se on kestävyyden kannalta? Onko tuossa tai hiukan kalliimmassa hintaluokassa jotain selkeästi parempia vaihtoehtoja?
Kyllä mä tuolla ainakin viime kesän pärjäsin. On kevyt polkea ja tuo vähän helpottaa huollettavuutta, ettei oo etuvaihtajaa.
Renkaat on kans asvaltilla ihan hyvin rullaavat. Ei kyl oo mitkään kestävimmät ku ekalla hiekkatielenkillä puhkes takakumi.
 
Pyörien jarruista.
Maantiepyörällä tuhansia kilometreja alla ja olen tottunut Shimano 105 hydraulisiin jarruihin. Kertaalleen olen vinkunat poistanut hiomalla palojen pintoja.

Nyt joulualesta ostin sen White Lite gravelin XXL-alests. Tässä pyörässä mekaaniset jarrut, Shimano claris, muistaakseni. Performanssi näissä on valtavan huono, ellei jopa surkea, verrattuna hydraulisiin. Uudessa pyörässä pistin vielä tehdaspintojen piikkiin, enkä jäillä nyt muutenkaan tehojarrutuksia työmatkoilla kaivannut. Eilen taajamalenkillä laskettelin kaikki mäet kevyellä jarrulla paloja aktivoidakseni ja ennen lenkkiä putsasit levyt sekä hioin palat. Täydellä puristuksella kahvasta saan juuri ja juuri takarenkaan lukkoon, mutta eturengas laahaa vaikka painoa siirtelisi taaksekin.

Tldr; mekaaniset levyjarrut ovat pettymys. Johtuuko osasarjasta, huonoista paloista vai ovatko hydrauliset jarrut pilanneet kokemukseni?

Pyöräni alkuperäisessä osasarjassa oli jotkut Promaxin mekaaniset levyjarrut, jotka olivat vaarallisen huonot, plus vaikeasti säädettävät. Vaihdoin TRP Spyreihin ja parannus oli merkittävä, joskaan kokemusta ei hydraulisista ole.
 
Kyllä mä tuolla ainakin viime kesän pärjäsin. On kevyt polkea ja tuo vähän helpottaa huollettavuutta, ettei oo etuvaihtajaa.
Renkaat on kans asvaltilla ihan hyvin rullaavat. Ei kyl oo mitkään kestävimmät ku ekalla hiekkatielenkillä puhkes takakumi.
Oliko pyöräsi kuten myyntikuvassa? Noita on myyty myös Ridleyn renkailla + samoilla Shimanon jarruilla kun noissa ovh 600-750e malleissakin on. Sellainen hommattiin viime keväänä ja heikoin lenkki oli ketju. Lopulta sain kuitenkin ~20e hyvitystä, kun olin vaihtanut itse Ultegraa tilalle. Nythän tuo on vielä 50e halvempi.

@buumi Korjauksien jälkeen hinnat alkaen peruspyöräksi ihan kurantti, mutta itselleni kyllä maksoin mieluiten 150e lisää tuosta 2x9 lite mallista (ei nyt tietenkään tarjouksessa). XXL on kyllä päässyt ulos/parkkihalliin koeajolle.
Tuo tarjouspyörä Shimanon jarruilla ja WTB Riddler 45C700 renkailla tarttui mukaan, kun samaan 350e hintaan lähti. Siinä kuvaston pyörässä, mitä oli sekaisin rivissä oli tektron jarrut ja jotkut merkittömät rinkulat. Jyväskylän XXL ja mahdollisesti muualtakin saa siis tällaisia. Saattaa olla 2022 mallia, mitä myyvät nyt ristiin vanhan kanssa?

20220526_165714.jpg

20220526_165748.jpg

20220526_165827.jpg

Menee varmasti ensihuoltoon asti ilman avustuksiakin ja vaikuttaa simppeliltä rungolta sähköllä piristelyyn, jos siltä tuntuu myöhemmin. Renkaat vaihdan ehkä Shwalben Marathon Supremeihin 35C700 koossa, mutta ei nuo maastorenkaatkaan näytä aivan halpamallia olevan.
Edit. Lähdettiin tänään pyörälenkille, mutta matka katkesi tuon 1x9 vaihteisen Whiten ketjurikkoon. Käyttäjä ajoi 3 vaihteella eli 38x26 ja lopussa nousi seisaaltaan vääntämään jolloin napsahti.

11-13-15-17-20-23-26-30-34T (bn)

Osin ehkä siis käyttäjämoka, mutta varmaan tuo alkuperäinen ketju myös aika rimpula. No täytyy katsoa joku merkkiketju tilalle ennen kuin alkaa enempää tuomitsemaan. Vaihteensiirto ja jarrut kuitenkin pelaa hyvin 350e pyöräksi.

Kävin hakemassa kotoa auton, jonne pyörä talteen ja lenkki jatkui sitten kaupunkipyörillä melkeinpä alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Screenshot_20220624-175544_Maps.jpg
Ei katkennut edes liitoksesta, koska tuossa on tuollainen bränditön 9S pikaliitin vielä ehjänä. Itse ketjussa lukee TAYA 9S, mutta taitaa olla Kiinan kopiota tai vanhaa tuotantoa. Vastaavan näköistä Aliexpressistä eri teksteillä toki.
20220625_133842.jpg

1656154122168.png

Niin tai näin asensin jo HG93:n tilalle, mutta palautetta täytyy kyllä laittaa.

20220625_122231.jpg
 
Onkos toi XXL:n tarjouspyörä mistään kotosin? White AX+ 290 FF 23, miesten hybridipyörä - Sininen - Hybridipyörät | XXL
Tarkotuksena ajella kauppareissuja / työmatkoja lähinnä ja ehkä joskus lyhyitä ulkoiluita. Toiveena helppo huollettavuus, edullinen ja kevyt polkea. Tossa taisi olla aika hinnat alkaen-komponentteja, mitenhän iso ongelma se on kestävyyden kannalta? Onko tuossa tai hiukan kalliimmassa hintaluokassa jotain selkeästi parempia vaihtoehtoja?

Eipä ollut kyseinen malli tarjouksessa Redissä vaikka hyllyssä sielä oli. Ilmeisesti tarjous koski vain vanhempaa mallia eikä tuota 2023 mallia vaikka tuossa linkissä se näin onkin eikä niitä vanhempia enää hyllystä löytynyt.

Onkohan jollain suositella kohtuullista työmatkapyörää alle 1000€ (mutta mielellään alle 500€) hintaluokasta hyvällä hintalaatusuhteella? Alle 15 km matka ja olisi bonusta jos olisi rapakaaret, tarakat, helppo huolto ja tietenkin kevyt polkea.
 
Onkohan jollain suositella kohtuullista työmatkapyörää alle 1000€ (mutta mielellään alle 500€) hintaluokasta hyvällä hintalaatusuhteella? Alle 15 km matka ja olisi bonusta jos olisi rapakaaret, tarakat, helppo huolto ja tietenkin kevyt polkea.
Onko näillä nyt niin kovasti eroa? Itse vedellyt 70-luvun terässiivellä täysin tyytyväisenä 20km työmatkoja. On toki kalliimpikin pyörä nykyään, mutta ihan kelpo peli tuo vanhempikin on.
 
Onko näillä nyt niin kovasti eroa? Itse vedellyt 70-luvun terässiivellä täysin tyytyväisenä 20km työmatkoja. On toki kalliimpikin pyörä nykyään, mutta ihan kelpo peli tuo vanhempikin on.

Aikanaan kun ostin Cube Hyden (pöllitty jokunen vuosi sitten), niin eron kyllä kaikkiin aikaisempiin pyöriin huomasi ja se oli iso. Silloin taisin vehkeestä maksaa jotain 600€ pintaan, nyt sama malli taitaa olla jo yli 1000€. Eli ainakin omalla suppealla kokemuksella eroja perusmallin pyöristä löytyy. Ja näin huonokuntoisena mielelläni panostaisin parempaan pyörään ettei nyt ainakaan sen takia jää pyöräily tekemättä.
 
Eipä ollut kyseinen malli tarjouksessa Redissä vaikka hyllyssä sielä oli. Ilmeisesti tarjous koski vain vanhempaa mallia eikä tuota 2023 mallia vaikka tuossa linkissä se näin onkin eikä niitä vanhempia enää hyllystä löytynyt.

Onkohan jollain suositella kohtuullista työmatkapyörää alle 1000€ (mutta mielellään alle 500€) hintaluokasta hyvällä hintalaatusuhteella? Alle 15 km matka ja olisi bonusta jos olisi rapakaaret, tarakat, helppo huolto ja tietenkin kevyt polkea.

Mites tuo tarjousketjusta bongattu Baana Noux? Apex on Sramin hinnat alkaen osasarja, mutta löytyy mm. Cervelon yli 3000e pyörästäkin..
 
Itse laittaisin Canyonin Commuterin hihnavedolla ja napavaihtein. Pääsee putsailun suhteen helpommalla kuin vaihtajan ja ketjujen kera. Vaikka vahatakin tietysti voi ja vähän helpottaa hommaa.
 
Eipä ollut kyseinen malli tarjouksessa Redissä vaikka hyllyssä sielä oli. Ilmeisesti tarjous koski vain vanhempaa mallia eikä tuota 2023 mallia vaikka tuossa linkissä se näin onkin eikä niitä vanhempia enää hyllystä löytynyt.

Onkohan jollain suositella kohtuullista työmatkapyörää alle 1000€ (mutta mielellään alle 500€) hintaluokasta hyvällä hintalaatusuhteella? Alle 15 km matka ja olisi bonusta jos olisi rapakaaret, tarakat, helppo huolto ja tietenkin kevyt polkea.
Olisikohan noista mihinkään? Ensimmäisessä haluamasi varustelut, jäykkä haarukka ja napavaihteet.
Tuossa sitten pomppukeula ja maastopyörän vaihteisto eli vähän hutiin spekseistäsi.

Ei ole tuttu firma, mutta näyttää noilla olevan jonkinlainen historiaa. Painoista ei sanota mitään, kai se renkaita potkimalla selviäisi. Ei siis mitään ensikäden kokemusta noista...
 
Itse laittaisin Canyonin Commuterin hihnavedolla ja napavaihtein. Pääsee putsailun suhteen helpommalla kuin vaihtajan ja ketjujen kera. Vaikka vahatakin tietysti voi ja vähän helpottaa hommaa.
Mitenkäs paljon tuommoinen hihnavetoinen on raskaampi polkea kuin ketju? Ensimmäistä kertaa tänään törmäsin hihnavetoisiin ja kieltämättä kiinnostus heräsi.
 
Mitenkäs paljon tuommoinen hihnavetoinen on raskaampi polkea kuin ketju? Ensimmäistä kertaa tänään törmäsin hihnavetoisiin ja kieltämättä kiinnostus heräsi.
Riippuu varmaan aika pitkälti siitä vertaako uusia vai kuluneita käyttökelpoisia osia. Vanhoilla hihna taitaa voittaa, mutta napavaihteet varmaan silti laskee hyötysuhteen huonommaksi. Huollon ja putsauksen vähyys on se suurin etu. Sinkulalla välttäisi vielä hubivaihteidenkin huoltovälit, mutta ei sovi kaikille.

Ja lisäksi tietty napavaihteissa kuten tuossa nexus 8:ssa on hyötysuhdekäyrä aika mielenkiintoinen. Ns suora veto melkein kuin sinkulalla ja muissa vaihtelee.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarkoitus kunnostaa noin kymmenen vuoden takainen Helkama Kulkuri 7-v. Ihan mahdottomasti siihen ei varmaan rahaa kannattaisi laittaa, mutta ajattelin nyt kuitenkin jonkun verran panostaa. Jonkun verran on onneksi ns. ylijäämä kamaa muista pyöristä, mutta noita sille spesifiä osia tässä mietin.

Onko tietoa/hajua, että vaihtuuko noissa keskiöiden koot (tai muut spesifit osat) miten tiheään? Löysin tälläisen (vanhan?) nettikaupan tuotesivun, jossa on listattuna tuo ihan sama pyörä (en sitten tiedä vuosimallista). Sitä en tiedä miten luotettava tuo on lähteenä, mutta parempaakaan en tähän hätään löytänyt. Heräsi tälläinen vähän tyhmä kysymys tuosta koosta, että voiko keskiö olla leveämpi isomassa koossa vai onko ne yleensä samaa kokoa rungon koosta riippumatta? Kun se kunnostettava on aika paljon pienempi ulkomuistista. En pysty sitä nyt suoraan tarkistamaan, sen tiedän myöhemmin.

Eli summa summarun uskallankohan "sokkona" laittaa tilaten tuollaisen keskiön, joka tuossa on listattuna? Onko toivoakaan että se osuisi kohdilleen?

Samoin vielä typerä kysymys liittyen tuohon voimansiirtoon. Pystyykö nuo rattaat vaihtamaan miten helposti? Vai pitää edessä vaihtaa kampineen päivineen? Onko rattaan vaihtaminen ja ylipäätänsä tuo takanavan huoltaminen miten hankalaa? Onnistuuko peruspetteriltä YouTube ohjeilla? Tarvitseeko siihen jotain erikoistyökalua, joka ei heti tule ilmi? Mitä sieltä kannattaa/pystyy vaihtamaan? Uudet laakerin kuulat? Jotain muuta?
 
Ite pitäny äärimmäisen kätevinä moltitooleja jotka menee "omaan paikkaan" Esim. Oneup EDC

tai mitä ite käytän, menee juomatelineeseen.


Oletko muuten kokenut työkalut tarpeellisiksi? Itse lopetin moisen kuljettelun, kun avaimista löytyy pieni leatherman ja kuusikulmalla tapahtuvia säätäjä ei jaksa yleensä lenkillä vaivautua tekemään.

Autoissa kulki hylsysarja sellaisen puoli miljoonaa kilometriä ilman ensimmäistäkään käyttökertaa. Nakkasin sen nykyisestä pois ja tuolla kokemuksella oon vähän kyyninen kantaa pyötässä enää mitään ylimääräistä.
 
Oletko muuten kokenut työkalut tarpeellisiksi? Itse lopetin moisen kuljettelun, kun avaimista löytyy pieni leatherman ja kuusikulmalla tapahtuvia säätäjä ei jaksa yleensä lenkillä vaivautua tekemään.

Autoissa kulki hylsysarja sellaisen puoli miljoonaa kilometriä ilman ensimmäistäkään käyttökertaa. Nakkasin sen nykyisestä pois ja tuolla kokemuksella oon vähän kyyninen kantaa pyötässä enää mitään ylimääräistä.
On sitä tullu käytettyy niin omaan kun kaverinkin pyöriin. Monesti kun pyörä lähtee eri suuntaan kun kuljettaja, silloin joutuu suoristaa niin jarrukahvoja, kun stongaakin. Itelleni multitool on ollu kyllä tarpeellinen ja on jatkossakin mukana. Helpompi jos tooli on kiinni pyörässä, niin voi jättää ylimääräset reput, sun muut himaan.
 
Olisi tarkoitus kunnostaa noin kymmenen vuoden takainen Helkama Kulkuri 7-v. Ihan mahdottomasti siihen ei varmaan rahaa kannattaisi laittaa, mutta ajattelin nyt kuitenkin jonkun verran panostaa. Jonkun verran on onneksi ns. ylijäämä kamaa muista pyöristä, mutta noita sille spesifiä osia tässä mietin.

Onko tietoa/hajua, että vaihtuuko noissa keskiöiden koot (tai muut spesifit osat) miten tiheään? Löysin tälläisen (vanhan?) nettikaupan tuotesivun, jossa on listattuna tuo ihan sama pyörä (en sitten tiedä vuosimallista). Sitä en tiedä miten luotettava tuo on lähteenä, mutta parempaakaan en tähän hätään löytänyt. Heräsi tälläinen vähän tyhmä kysymys tuosta koosta, että voiko keskiö olla leveämpi isomassa koossa vai onko ne yleensä samaa kokoa rungon koosta riippumatta? Kun se kunnostettava on aika paljon pienempi ulkomuistista. En pysty sitä nyt suoraan tarkistamaan, sen tiedän myöhemmin.

Eli summa summarun uskallankohan "sokkona" laittaa tilaten tuollaisen keskiön, joka tuossa on listattuna? Onko toivoakaan että se osuisi kohdilleen?

Samoin vielä typerä kysymys liittyen tuohon voimansiirtoon. Pystyykö nuo rattaat vaihtamaan miten helposti? Vai pitää edessä vaihtaa kampineen päivineen? Onko rattaan vaihtaminen ja ylipäätänsä tuo takanavan huoltaminen miten hankalaa? Onnistuuko peruspetteriltä YouTube ohjeilla? Tarvitseeko siihen jotain erikoistyökalua, joka ei heti tule ilmi? Mitä sieltä kannattaa/pystyy vaihtamaan? Uudet laakerin kuulat? Jotain muuta?
Mitähän tähän vastais
Keskiö on todennäköisesti britti/ISO kierteelä oleva kasettikeskiö vaihtoon tarvitset aika paljon erikoistyökaluja, katso akselin pituus vanhasta, pituus määräytyy ketjulinjasta ei pyörän koosta.
Mikäli olet todennut että voimansiirto on lopussa niin sun tapauksessa eturatas tulee kammen mukana,takaratas on helppo vaihtaa, ketjuille tarvitset ketjun katkaisijan.
Takanavan avausta en suosittele napavaihteessa on muutamia säätöjä jotka tulee huomioida.Kuulien vaihto on yleensä tarpeetonta ehkä voitelun lisäys (siis jos saa auki). Joskus jarruissa saataa olla kuluvia osia jotka kannattaa korjata vasta hajotessa.

Eli mikäli osat eivät ole täysin lopussa niin ruuvien kiristys ja öljyä sinne tänne ja ajoa.
 
Olisiko kenelläkään suositella vaihtajaa 7v lapselle. Nykyinen on shimanon revo shift 7 ja se on liian jäykkä pyörimään, eli muksu ei saa kunnolla vaihteita vaihdettua.
 
Olisiko kenelläkään suositella vaihtajaa 7v lapselle. Nykyinen on shimanon revo shift 7 ja se on liian jäykkä pyörimään, eli muksu ei saa kunnolla vaihteita vaihdettua.
Eikös siihen mene suoraan tilalle mikä vain shimanon 7v liipasin vaihtaja.
 
Olisiko kenelläkään suositella vaihtajaa 7v lapselle. Nykyinen on shimanon revo shift 7 ja se on liian jäykkä pyörimään, eli muksu ei saa kunnolla vaihteita vaihdettua.
Onko vaijeri ja vaijerin kuori ok?

Jotkut sanoo, että SRAM:n MRX sarjan grip shifter olisi hyvä. Ei ole kyllä itsellä kokemusta.

Nuo on Shimano yhteensopivia, että sen puoleen ei ongelmaa.

 
Onko vaijeri ja vaijerin kuori ok?

Jotkut sanoo, että SRAM:n MRX sarjan grip shifter olisi hyvä. Ei ole kyllä itsellä kokemusta.

Nuo on Shimano yhteensopivia, että sen puoleen ei ongelmaa.

Vaijeri ja kuori on ok, Googlen mukaan kyseinen kahva on aika jäykkä.
Pitääpä kurkata tuo MRX.
 
Noista vaihtaja kahvoista puheenollen, vaatiiko Nexus 7 spesifin vaihtokahvan vai toimiiko se jollain muillakin?
 
Taidan tilata tuon MRX:n ja testata sitä, siinä kun ei montaa euroa häviä.
 
Olisi tarkoitus kunnostaa noin kymmenen vuoden takainen Helkama Kulkuri 7-v. Ihan mahdottomasti siihen ei varmaan rahaa kannattaisi laittaa, mutta ajattelin nyt kuitenkin jonkun verran panostaa. Jonkun verran on onneksi ns. ylijäämä kamaa muista pyöristä, mutta noita sille spesifiä osia tässä mietin.

Onko tietoa/hajua, että vaihtuuko noissa keskiöiden koot (tai muut spesifit osat) miten tiheään? Löysin tälläisen (vanhan?) nettikaupan tuotesivun, jossa on listattuna tuo ihan sama pyörä (en sitten tiedä vuosimallista). Sitä en tiedä miten luotettava tuo on lähteenä, mutta parempaakaan en tähän hätään löytänyt. Heräsi tälläinen vähän tyhmä kysymys tuosta koosta, että voiko keskiö olla leveämpi isomassa koossa vai onko ne yleensä samaa kokoa rungon koosta riippumatta? Kun se kunnostettava on aika paljon pienempi ulkomuistista. En pysty sitä nyt suoraan tarkistamaan, sen tiedän myöhemmin.

Eli summa summarun uskallankohan "sokkona" laittaa tilaten tuollaisen keskiön, joka tuossa on listattuna? Onko toivoakaan että se osuisi kohdilleen?

Mittaa keskiösi leveys jotta saat varmuuden, sen voi mitata siitä ulkopuoleltakin ihan tarkasti vaikkapa viivoittimella. Keskiötyyppi (eli halkaisija ja kierre) on valmistajakohtainen.

Työkaluiksi tarviit kammenirroittajan ja keskiötyökalun. Ei noi oo mitään erikoistyökaluja, ja saa pyöräliikkeistä ihan yleisesti ja jopa marketista (tai vaikka alista parilla eurolla). Jos vaihdat ketjun (mikä toki suositeltavaa) kannattaa hermoja säätääkseen hommata myös ketjunkatkaisin.
 
Contec SP-060 -satulatolppa pitäisi saada purettua puhdistusta ja voitelua varten. Viimeinen "ruuvi" ei suostu irtoamaan kuusiokoloavaimella kohtalaisesti vääntämällä, tai toiselta puolelta kevyesti naputtelemalla. Olisiko vinkkiä antaa, että miten tuon saa irti?
 

Liitteet

  • photo_5949621868354977313_y.jpg
    photo_5949621868354977313_y.jpg
    129,1 KB · Luettu: 97
  • photo_5949621868354977314_y.jpg
    photo_5949621868354977314_y.jpg
    138,6 KB · Luettu: 98

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 261
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom