Pyöräily

Contec SP-060 -satulatolppa pitäisi saada purettua puhdistusta ja voitelua varten. Viimeinen "ruuvi" ei suostu irtoamaan kuusiokoloavaimella kohtalaisesti vääntämällä, tai toiselta puolelta kevyesti naputtelemalla. Olisiko vinkkiä antaa, että miten tuon saa irti?
Laita wd40, tms liuotinta sinne, anna olla yön yli ja kokeile uudelleen. Ei näytä selvästi väärillä kierteilläkää olevalta, eli eiköhän siellä ole pientä hapettumaa, tms. joka ottaa vastaan. Tai sitten on lurahtanu tehtaalla kasatessa tuota sinistä kierrelukitetta reilummin :D
 
Contec SP-060 -satulatolppa pitäisi saada purettua puhdistusta ja voitelua varten. Viimeinen "ruuvi" ei suostu irtoamaan kuusiokoloavaimella kohtalaisesti vääntämällä, tai toiselta puolelta kevyesti naputtelemalla. Olisiko vinkkiä antaa, että miten tuon saa irti?
Siis tuo vastakappale, jonka paikalta on jo pultti irrotettu? Eikai tuossa ole enää kierteitä, irrotat muut ruuvit ja vedät palat irti holkin suuntaisesti. Kaikki muut ruuvithan olet jo saanut löystytettyä kuvien perusteella.
 
Siis tuo vastakappale, jonka paikalta on jo pultti irrotettu? Eikai tuossa ole enää kierteitä, irrotat muut ruuvit ja vedät palat irti holkin suuntaisesti. Kaikki muut ruuvithan olet jo saanut löystytettyä kuvien perusteella.
Niin ja jos ei satu lähteen noin, niin tuohon jumissa olevaan vastakappaleeseen ruuvi takas kierteille vähän matkaa ja vaikka pikkuvasaralla napautus ni luulis irtoovan.
 
Kun kroppaan on kertynyt jonkun verran turhia kiloja ja kunto on muutenkin mennyt aika huonoksi, niin nyt kesän kynnyksellä on hiipinyt mieleen ajatus, että jos aloittaisi maastopyöräilyn. Asuinpaikan läheisyydessä menee pyöräilyreittejä, joissa on vaihtelua helposta hyvinkin vaikeaan. Nyt kiinnostaisi, että mitä pyörää hankkiessa tulisi ottaa huomioon, että ei ostaisi ihan roskaa, mutta toisaalta ei aloittelijana maksaisi turhasta? Mielellään hankkisi sellaisen pyörän, millä voisi ajaa tarvittaessa myös kaupungissa (hintakin sen mukaan, että uskaltaa jättää parkkiin vaikka torin kulmalle ilta-aikaan). Olen noin 177 cm/90kg mieshenkilö. Millaista kulkepeliä te kokeneemmat näillä spekseillä lähtisitte hankkimaan? Luonnollisestikin haluaisin pyörän, mitä löytyisi jostain ihan varastosta, jotta tänä kesänä pääsisi oikeasti ajamaan. Kannattaako markettikama skipata suosiolla vai onko se juuri sitä, mitä tässä tapauksessa kannataisi ensisijaisesti katsella?
 
Kun kroppaan on kertynyt jonkun verran turhia kiloja ja kunto on muutenkin mennyt aika huonoksi, niin nyt kesän kynnyksellä on hiipinyt mieleen ajatus, että jos aloittaisi maastopyöräilyn. Asuinpaikan läheisyydessä menee pyöräilyreittejä, joissa on vaihtelua helposta hyvinkin vaikeaan. Nyt kiinnostaisi, että mitä pyörää hankkiessa tulisi ottaa huomioon, että ei ostaisi ihan roskaa, mutta toisaalta ei aloittelijana maksaisi turhasta? Mielellään hankkisi sellaisen pyörän, millä voisi ajaa tarvittaessa myös kaupungissa (hintakin sen mukaan, että uskaltaa jättää parkkiin vaikka torin kulmalle ilta-aikaan). Olen noin 177 cm/90kg mieshenkilö. Millaista kulkepeliä te kokeneemmat näillä spekseillä lähtisitte hankkimaan? Luonnollisestikin haluaisin pyörän, mitä löytyisi jostain ihan varastosta, jotta tänä kesänä pääsisi oikeasti ajamaan. Kannattaako markettikama skipata suosiolla vai onko se juuri sitä, mitä tässä tapauksessa kannataisi ensisijaisesti katsella?
Et varsinaisesti kertonut budjettia, joten sanon saman suosituksen mikä minulle annettiin 20v sitten: Tonnin jäykkäperä.

Itse ostaisin jonkun merkkipyörän (Kona/Trek/Orbea), joita myydään lähes jokaisessa pyöräliikkeessä. Pikaisella vilkaisulla tonnillakaan ei näytä vielä saavan boost takanapaa läpiakselilla, siitä joutuu maksamaan vielä pari sataa lisää. Se toisi monenlaisia päivitysmahdollisuuksia ja ehkä jopa nostaisi jälleenmyyntiarvoa jos sellaisesta välittää. Kiinnitän itse aina huomiota näissä hinnat-alkaen pyörissä päivitysmahdollisuuksiin. Sitten kun joku lopulta lasahtaa (huolenpidosta huolimatta) on mukavampaa kun on vaihtoehtona hankkia pykälää kestävämpi tilalle, eikä joudu hankkimaan samantasoista, jonka tietää hajoavan uudestaan.

Esimerkiksi kukaan joka osaa speksejä lukea ei suosittelisi tätä marketti-Tunturia Kona Kahunan tai Trek Marlinin sijasta.

Jos budjetti ei tonniin veny niin kyllä sellaisella kuuden sadan pyörälläkin pääsee, etenkin kun pitää siitä huolta. Mielummin kyllä siirtäisin katseen käytettyjen markkinoille.
 
Kun kroppaan on kertynyt jonkun verran turhia kiloja ja kunto on muutenkin mennyt aika huonoksi, niin nyt kesän kynnyksellä on hiipinyt mieleen ajatus, että jos aloittaisi maastopyöräilyn. Asuinpaikan läheisyydessä menee pyöräilyreittejä, joissa on vaihtelua helposta hyvinkin vaikeaan. Nyt kiinnostaisi, että mitä pyörää hankkiessa tulisi ottaa huomioon, että ei ostaisi ihan roskaa, mutta toisaalta ei aloittelijana maksaisi turhasta? Mielellään hankkisi sellaisen pyörän, millä voisi ajaa tarvittaessa myös kaupungissa (hintakin sen mukaan, että uskaltaa jättää parkkiin vaikka torin kulmalle ilta-aikaan). Olen noin 177 cm/90kg mieshenkilö. Millaista kulkepeliä te kokeneemmat näillä spekseillä lähtisitte hankkimaan? Luonnollisestikin haluaisin pyörän, mitä löytyisi jostain ihan varastosta, jotta tänä kesänä pääsisi oikeasti ajamaan. Kannattaako markettikama skipata suosiolla vai onko se juuri sitä, mitä tässä tapauksessa kannataisi ensisijaisesti katsella?


Ajelin vastaavalla 3 vai 4 vuotta keula oli ainoa minkä jouduin vaihtaa silloin oli suntouri keula ja tuossa on jo rockshox vaikka onkin halvemman pään.
 
En kyllä itse jättäisi yli 200e pyörää tai oikeastaan mitään pyörään torin kulmalle ilta-aikaan :D
edit. riippuu toki vähän kaupungista
 
@jase ja @MarkusV kiitos, juuri tällaisia vinkkejä hain! Ymmärrän toki, että halvalla ei saa hyvää, mutta tässä tapauksessa hinta olisi mieluusti lähempänä sitä 500€ kuin 1000€. Rahaa palaa kesällä myös remonttiin ja reissuun. Tekee sitten vaikka niin, että hankkii pyörän, millä pääsee alkuun ja jos innostus tosiaan iskee, niin sitten vaihtaa parempaan, kun siltä alkaa tuntua tai se halpa lasahtaa.

@Ziilot joo toki jos pyörä parkkiin jätetään, niin se lukitaan kunnolla johonkin kiinni ja kotivakuutushan on olemassa. Pointti lähinnä oli se, että en halua ostaa niin kallista pyörää, että en raaski sitä sitten oikeasti käyttää.
 
@jase ja @MarkusV kiitos, juuri tällaisia vinkkejä hain! Ymmärrän toki, että halvalla ei saa hyvää, mutta tässä tapauksessa hinta olisi mieluusti lähempänä sitä 500€ kuin 1000€. Rahaa palaa kesällä myös remonttiin ja reissuun. Tekee sitten vaikka niin, että hankkii pyörän, millä pääsee alkuun ja jos innostus tosiaan iskee, niin sitten vaihtaa parempaan, kun siltä alkaa tuntua tai se halpa lasahtaa.

@Ziilot joo toki jos pyörä parkkiin jätetään, niin se lukitaan kunnolla johonkin kiinni ja kotivakuutushan on olemassa. Pointti lähinnä oli se, että en halua ostaa niin kallista pyörää, että en raaski sitä sitten oikeasti käyttää.
Alle tonnin tai nykyään varmaan alle 1200€ pyörää ei kannata pomppukeulalla ostaa, ellei mennä käytettyihin.
Eli ennemmin koko jäykkä.
 
Pikkusen ärsyttää kun mainitaan suntour keulana ja että se oli paska.

Ne nyt sattuu tekemään myös ihan helvetin hyviä keuloja, joskin myös niitä halpoja jousivirityksiä.

Jos suntouriltakin ostaa melkein minkä tahansa ilmakeulan, se on ihan pätevä.

Rokkarilla taas vaikka joku judy mitä nyt tyrkätään kaikkiin edullisiin on kyllä ihan spagettia.

Recon menee jo jotenkuten lyhkäisenä.
 
Pahoitteluni kokemukset suntouri keuloista ei vain ole mitään järin hyviä. Tiedän että sieltä varmasti löytyy parempia ja en ymmärrä miksi noihin laitetaan alinta kuraa tonnin fillareihi.
 
Pahoitteluni kokemukset suntouri keuloista ei vain ole mitään järin hyviä. Tiedän että sieltä varmasti löytyy parempia ja en ymmärrä miksi noihin laitetaan alinta kuraa tonnin fillareihi.
Varmaan siksi, että kamppeella on tarkoitus tehdä tiliä sekä valmistajalle, että jälleenmyyjälle.
Kokeile ihan piruuttas kasata tonnin pyörä uusista osista ja kato mitä saat.
Toki osahinnoissa on se sama kate mikä siinä kokonaisessa pyörässäkin.
 
Itseäkin hieman nyppi osien laatu suhteessa pyörään, kun yli kahden tonnin pyörään oli laitettu hinnat alkaen -takanapa josta hajosi vapaaratas alle 2000 km jälkeen eikä varaosia ollut saatavilla. Vaihtoehtoina sitten osan odottelua puoli vuotta, uusi kiekko tai koko navan vaihto kalliilla työllä kun ei osaamattomana uskalla lähteä pinnojen kanssa säätämään.
 
Varmaan siksi, että kamppeella on tarkoitus tehdä tiliä sekä valmistajalle, että jälleenmyyjälle.
Kokeile ihan piruuttas kasata tonnin pyörä uusista osista ja kato mitä saat.
Toki osahinnoissa on se sama kate mikä siinä kokonaisessa pyörässäkin.

Työn alla sellainen pyörä ja en mitenkään pääse alle tonniin menee likemmäs 1700€ tuo jäykkäperän runko vaikka on omasta takaa jotain osia. Sama tilanne kun tein copartilta ostettuun sähköpyörän rungosta pyörän….
 
Mitä tulee pyörän kasaukseen niin tarttis puhua ittensä pois uuden rungon tilaamisesta.
Ragleyn blue pig tuntuu tällä hetkellä mieluisammalta kuin toi vähän perinteisempi täpäri ja päässä muotoutunut ajatus tilata marinolta long, low, slack jäykkäperä mullettirunko.
2.8 - 3.0 tuumaa leveä takarenkaaksi ja 2.4 - 2.5 eteen.
Eihän tollaisia pyöriä oikeastaan edes myydä.
Baut 650€ tulis teräsrungon hinnaksi posteineen tulleineen. Ei tavallaan paha raha custom käsityöstä.
 
Onko kellään kokemuksia pyörän ostosta saksasta välityspalvelun kautta? Decathlon ei toimita suomeen.
 
Mikä olisi paras opas maantiepyörien huoltoon? Kaikenlaista löytyy netistä, mutta en mitään yhtä hyvää ole löytänyt mistä löytyisi kaikki? Nyt vein uuden pyörän huoltoon, vaikka olisi tarvinnut säätää vain etuvaihtajaa ja jarruja. Molemmat varmaan aika helppoja jos tietää yhtään mitä tekee. Vai vaihteleeko oppaat kuinka paljon eri mallin mukaan?
 
Mikä olisi paras opas maantiepyörien huoltoon? Kaikenlaista löytyy netistä, mutta en mitään yhtä hyvää ole löytänyt mistä löytyisi kaikki? Nyt vein uuden pyörän huoltoon, vaikka olisi tarvinnut säätää vain etuvaihtajaa ja jarruja. Molemmat varmaan aika helppoja jos tietää yhtään mitä tekee. Vai vaihteleeko oppaat kuinka paljon eri mallin mukaan?
En nyt varsinaisesti osaa maantiepyöristä sanoa, mutta oletko katsonut youtubesta? Sieltä löytyy mm. https://www.youtube.com/@Velogi jolla aika hyviä kädestäpitäen huoltoja yms.
 
Mikä olisi paras opas maantiepyörien huoltoon? Kaikenlaista löytyy netistä, mutta en mitään yhtä hyvää ole löytänyt mistä löytyisi kaikki? Nyt vein uuden pyörän huoltoon, vaikka olisi tarvinnut säätää vain etuvaihtajaa ja jarruja. Molemmat varmaan aika helppoja jos tietää yhtään mitä tekee. Vai vaihteleeko oppaat kuinka paljon eri mallin mukaan?

Kuten yllä mainittiin niin Velogi kattaa aika lailla kaikki yleisimmät huoltokohteet, ja tuossa tuo videoformaatti loistaa parhaudellaan. Ei pyörissä muita eroja ole kuin että kippurasarvisessa on erilaiset jarru- ja vaihdekahvat sekä niissä voi vielä olla uutenakin vannejarrut käytössä, joten joudut niiden osalta katsomaan niitä koskevat huolto-ohjeet, muut osat nyt on ihan samoja kuin muissakin pyörissä. Tärkeä huomionarvoinen seikka on myös se että mistä materiaalista runko on tehty, se vaikuttaa monella tavalla huoltamisessakin.

Hanki myös huoltoteline jos sulla ei jo ole sellaista, semmoisella 50€ marketin telineellä pärjää jo hyvin: BITS Repair stand, pyöränkorjausteline - Musta - Polkupyörän Työkalusarjat Ja Huoltotarvikkeet | XXL - tuota samanlaista myydään eri värisillä muoviosilla myös mm. Verkkiksessä ja Motonetissä. Jos tuosta haluaa pykälän paremman niin sitten ostaa sellaisen jossa saa hammastuksen avulla kiristettyä pyörän johonkin tiettyyn pystyasentoon esim. keulahuoltoa varten, tuo hinnat alkaen halpisteline ei pysty kitkavoimalla pitämään painavaa pyörää pystyasennossa.
 
Kuten yllä mainittiin niin Velogi kattaa aika lailla kaikki yleisimmät huoltokohteet, ja tuossa tuo videoformaatti loistaa parhaudellaan. Ei pyörissä muita eroja ole kuin että kippurasarvisessa on erilaiset jarru- ja vaihdekahvat sekä niissä voi vielä olla uutenakin vannejarrut käytössä, joten joudut niiden osalta katsomaan niitä koskevat huolto-ohjeet, muut osat nyt on ihan samoja kuin muissakin pyörissä. Tärkeä huomionarvoinen seikka on myös se että mistä materiaalista runko on tehty, se vaikuttaa monella tavalla huoltamisessakin.

Hanki myös huoltoteline jos sulla ei jo ole sellaista, semmoisella 50€ marketin telineellä pärjää jo hyvin: BITS Repair stand, pyöränkorjausteline - Musta - Polkupyörän Työkalusarjat Ja Huoltotarvikkeet | XXL - tuota samanlaista myydään eri värisillä muoviosilla myös mm. Verkkiksessä ja Motonetissä. Jos tuosta haluaa pykälän paremman niin sitten ostaa sellaisen jossa saa hammastuksen avulla kiristettyä pyörän johonkin tiettyyn pystyasentoon esim. keulahuoltoa varten, tuo hinnat alkaen halpisteline ei pysty kitkavoimalla pitämään painavaa pyörää pystyasennossa.
Ihan uteliaisuudesta, miten runkomateriaali vaikuttaa huoltoon?
Muuten kuin huoltotelineeseen kiinnitykseen.
 
Tarvitsen neuvoja sopivan polkupyörän hankkimiseen kaupunkikäyttöön, jota voisi käyttää ympäri vuoden. En ole omistanut polkupyörää vähään aikaan, joten kaikki apu on tervetullutta.

Hintaluokka n. 800 €. Onko esim Cube Nature EXC mistään kotoisin?
 
No siihen juuri ;) ja aika tarkkaan oli omassa alumiini-Canyonissa eri osille määritelty momentit. Hiilikuidun kanssa tuo momenttiavaimen käyttö on erityisen tarkkaa puuhaa Tekniikan Maailma
Joka pyörässä on määritellyt momentit.
Näin koko aikuiselämäni ajan ruuvanneena tähän mennessä kaikki mankelin osat on mennyt kyllä rannemomentilla. Ne hiilikuitu osatkin.
Ja mitään en ole saanut rikki.
Toki jos työkseni huoltaisin niin pakkohan sitä momenttiavainta olisi käyttää.
 
Tarvitsen neuvoja sopivan polkupyörän hankkimiseen kaupunkikäyttöön, jota voisi käyttää ympäri vuoden. En ole omistanut polkupyörää vähään aikaan, joten kaikki apu on tervetullutta.

Hintaluokka n. 800 €. Onko esim Cube Nature EXC mistään kotoisin?
Jos löydät ilman pomppukeulaa niin hyvä.
Ei tuo ole kuin lisäpainoa.
 
Tarvitsen neuvoja sopivan polkupyörän hankkimiseen kaupunkikäyttöön, jota voisi käyttää ympäri vuoden. En ole omistanut polkupyörää vähään aikaan, joten kaikki apu on tervetullutta.

Hintaluokka n. 800 €. Onko esim Cube Nature EXC mistään kotoisin?
Jäykkäperäinen maasturi avaisi enempi mahdollisuuksia kuin crossihybridit ja ilman etuvaihtajaa olisi helpompi käyttää, esim CHRONO 29
 
Tarvitsen neuvoja sopivan polkupyörän hankkimiseen kaupunkikäyttöön, jota voisi käyttää ympäri vuoden. En ole omistanut polkupyörää vähään aikaan, joten kaikki apu on tervetullutta.

Hintaluokka n. 800 €. Onko esim Cube Nature EXC mistään kotoisin?
Kaupunkikäyttöön valitsisin mahdollisimman huolettoman pyörän. Eli ei ainakaan jousitusta koska se on vain yksi huoltokohde lisää, ja halvemman pään pyörissä ne on yleensä aika surkeita. Hydrauliset jarrut ja hihnaveto. Äkkiseltään Cubelta ainakin näyttäisi löytyvän sellaisia:
Hihnavetoisuus kylläkin nostaa hintaa jonkun satasen.
 
En ihan täysin ymmärrä yleistä mielipidettä että jousitettu etuhaarukka on peruspyörässä turha ja vain yksi huoltokohde lisää. Kun tarkoitus on ajaa lenkkejä tasaista tietä pitkin niin tämä on selvä, mutta sitten taas kaupunkiolosuhteissa jatkuvissa kanttareiden ylityksissä se tuo huomattavasti lisää mukavuutta. Itsellä on 15 vuotta sitten ostettu maastopyörä jonka keulaa ei ole koskaan huollettu, ei se varmaan uutta vastaavasti enää toimi mutta asiansa ajaa edelleen (pehmentää töyssyjä). Mulla on siis tuon lisäksi hiilikuituhaarukkainen gravel-pyörä eikä se ole läheskään yhtä mukava kun kanttareita on paljon.
 
En ihan täysin ymmärrä yleistä mielipidettä että jousitettu etuhaarukka on peruspyörässä turha ja vain yksi huoltokohde lisää. Kun tarkoitus on ajaa lenkkejä tasaista tietä pitkin niin tämä on selvä, mutta sitten taas kaupunkiolosuhteissa jatkuvissa kanttareiden ylityksissä se tuo huomattavasti lisää mukavuutta. Itsellä on 15 vuotta sitten ostettu maastopyörä jonka keulaa ei ole koskaan huollettu, ei se varmaan uutta vastaavasti enää toimi mutta asiansa ajaa edelleen (pehmentää töyssyjä). Mulla on siis tuon lisäksi hiilikuituhaarukkainen gravel-pyörä eikä se ole läheskään yhtä mukava kun kanttareita on paljon.
Joku perushybridin pomppukeula saattaa painaa melkein kolme kiloa.
Joustaa sentin - kaksi ja huonommalla onnella rupeaa klappaamaan.
En väitä, ettei sun olis mukavampi päräyttää omalla joustokeulalla kanttariin, mutta pelkästään keulan keventäminen toimii kyllä vallan mainiosti vaikka kuinka olisi jatkuvaa kanttaria.
Ja oletan, että sulla on sama rengastus molemmissa pyörissä kun päikseen vertailet.
 
Joku perushybridin pomppukeula saattaa painaa melkein kolme kiloa.
Joustaa sentin - kaksi ja huonommalla onnella rupeaa klappaamaan.
En väitä, ettei sun olis mukavampi päräyttää omalla joustokeulalla kanttariin, mutta pelkästään keulan keventäminen toimii kyllä vallan mainiosti vaikka kuinka olisi jatkuvaa kanttaria.
Ja oletan, että sulla on sama rengastus molemmissa pyörissä kun päikseen vertailet.

Ymmärrän lisäpainon, mutta en tiedä onko sillä kaupunkipyörässä niin suurta merkitystä. Ja kanttareihin voi keventää, samalla tavalla kun kuumassa autossa voi avata ikkunan sen sijaan että käyttäisi ilmastointia - mutta joustokeulalla ajelu on astetta leppoisampaa.

Rengasvalinnalla en usko saavutettavan joustokeulan pehmeyttä epätasaisuuksissa, ellei sitten laske paineita johonkin alle 2 bariin.

Ja varmasti niissä joustohaarukoissakin on eroja, aivan halvin saattaakin olla susi, mutta luulisi 900 euron pyörässä jo jonkinlainen olevan, kai? (En niistä mitään kyllä tiedä)

Oma kokemus vain on että jousitettu etupää ei ole omassa peruspyörässä suinkaan ollut haitaksi :)
 
Eihän sitä maastossakaan ajeta estettä ns. "päin" vaan kevennetään mikäli mahdollista niin pyörä rullaa paremmin esteen yli. Ja pitäähän sun jotenkin keventää takarengasta myös vai jysäytätkö takakiekon satulassa istuen siihen kanttikiveen?

Nuo halvat joustokeulat on niin epämääräisien löysiä tuntumaltaan että jäykkäkeulainen tuntuu reagoinniltaan ihan mersulta.
 
Eihän sitä maastossakaan ajeta estettä ns. "päin" vaan kevennetään mikäli mahdollista niin pyörä rullaa paremmin esteen yli. Ja pitäähän sun jotenkin keventää takarengasta myös vai jysäytätkö takakiekon satulassa istuen siihen kanttikiveen?

Nuo halvat joustokeulat on niin epämääräisien löysiä tuntumaltaan että jäykkäkeulainen tuntuu reagoinniltaan ihan mersulta.

En tietenkään jätä keventämättä korkeisiin kanttikiviin, ei kestäisi renkaat tai kiekot kauaa ehjänä. Ajattelin lähinnä sellaisia sentin-parin korotuksia mitä ainakin pk-seutu on täynnä pyörätien jatkeiden yhteydessä, plus kaikki muu epätasaisuus mitä kaupunkiympäristössä on. Omassa gravelissa on 40 mm renkaat ja tärinä on aivan eri luokkaa matalillakin paineilla kun jousitus puuttuu. Mutta kuten mainittu niin en ole ajanut identtisellä rungolla ja renkailla joustohaarukalla ja ilman niin en osaa 100-prosenttisesti verrata.

Halusin ilmaista toisen näkökannan ja uskon myös nämä huonot puolet...
 
Keula menee ihan oman mieltymyksen ja ajotavan mukaan. Itellä oli hiilarikeula grävel fillarissa, sit kun se hajos, mä tilasin tilalle ROCKSHOX Rudy Ultimate XPLR, joka ollu omaan käytöön huomattavasti parempi.
 
Kunhan se pyörä on mielekäs, sopivan kokoinen, ja sillä on mukava ajaa. Siitä se harrastus lähtee sitten liikkeelle.
Ajan mittaan alkaa hahmottua mitä omalta pyörältä kaipaa..
1x, 2x, 3x, teräs, kuitu, alumiini, täysjäykkä, jäykkäperä, täysjousto, maantie, gravel, blaablaa.

Jossain vaiheessa tajuaa, että se yksi ei taivu kaikkeen ajoon. Sit se on menoa.
 
Nimenomaan! Pyöräily on siitä hieno harrastus että fillareita on tolkuton määrä erilaisia ja kunhan se tuntuu omalta niin pääsee kiva harrastuksen makuun. Tapoja ja tarkoituksia on niin monia että ihan turhaa gatekeeppailla tässä lajissa
 
Maasturiin ja cycloon tarttis saada toiset ketjut niin pääsee kierrättelemään niitä. Valmistajien sivuilta löytyy nykyisten ketjujen speksit, onko helpointa ostaa samanlaiset? Yritin hiukan tutkiskella onko korvaavan ketjun merkillä väliä, selkeästi on. Suosituksia jostain, sanotaan alle 50 euron ketjumerkistä / tyypistä?

Edit: Miten löytää korvaava ketju? Ostaa vaihteiden määrän mukaan pisimmän ja lyhentää tarvittaessa?
 
Maasturiin ja cycloon tarttis saada toiset ketjut niin pääsee kierrättelemään niitä. Valmistajien sivuilta löytyy nykyisten ketjujen speksit, onko helpointa ostaa samanlaiset? Yritin hiukan tutkiskella onko korvaavan ketjun merkillä väliä, selkeästi on. Suosituksia jostain, sanotaan alle 50 euron ketjumerkistä / tyypistä?

Edit: Miten löytää korvaava ketju? Ostaa vaihteiden määrän mukaan pisimmän ja lyhentää tarvittaessa?
Laita jotain speksejä esim. Osasarjat tai vaihteiden lukumäärä.
 
10- vaihteinen Deore, nyt ketjuna Sunracen CN10A.
12- vaihteinen Deore (XT), nyt ketjuna Shimano CN-M7100.

Tuossa on laskuri, jolla voit laskea mikä on optimaalisin pituus ketjulle.

Syötät vain eturattaan hammasluvun ja takapakan isoimman rattaan (eli pienin vaihde) hammasluku, sekä chainstayn pituus.
 
Maasturiin ja cycloon tarttis saada toiset ketjut niin pääsee kierrättelemään niitä. Valmistajien sivuilta löytyy nykyisten ketjujen speksit, onko helpointa ostaa samanlaiset? Yritin hiukan tutkiskella onko korvaavan ketjun merkillä väliä, selkeästi on. Suosituksia jostain, sanotaan alle 50 euron ketjumerkistä / tyypistä?

Edit: Miten löytää korvaava ketju? Ostaa vaihteiden määrän mukaan pisimmän ja lyhentää tarvittaessa?
En tiedä mitä olet lukenut, mutta ketjun merkki ei ole kyllä vaikuttanut millään lailla minkään mun vaihteiston toimintaan.
Porukka on vaan jotenkin hysteerisiä mitä tulee merkkien sekoittamiseen vaihteistossa.
Esimerkiksi sramilla lukee eturattaassa, että sram chain only niin kait tuonkin joku tosissaan ottaa.
Että siitä vaan ketjuja ostamaan.
Eipä sillä oikeasti väliä ole.
 
En tiedä mitä olet lukenut, mutta ketjun merkki ei ole kyllä vaikuttanut millään lailla minkään mun vaihteiston toimintaan.
Porukka on vaan jotenkin hysteerisiä mitä tulee merkkien sekoittamiseen vaihteistossa.
Esimerkiksi sramilla lukee eturattaassa, että sram chain only niin kait tuonkin joku tosissaan ottaa.
Että siitä vaan ketjuja ostamaan.
Eipä sillä oikeasti väliä ole.
Muotoilin tuon kommenttini hiukan huonosti. Hain ehkä enemmän sitä, että ketjuissa on hinnan lisäksi keston osalta ilmeisen valtavia eroja. Useammassa paikassa suositeltiin sramin XX1 ketjua, alkaa vaan olla hinnaltaan melko suolaisia. Eiköhän riitä että nappaa kumpaankin sopivan shimanon ketjun :D
 
XX1 ketju pitäisi sietää aikalailla kilometrejä, tuleeko jopa halvemmaksi pitää sellaista kauemmin kuin ostaa välissä kolmet halvat.

Eikös noissa ketjuissa ole kuitenkin jonkun sortin viilauksia tms että vaihtaa sulavammin, tuskin sopivuuteen suoraan vaikuttaa mutta en laittais taas noihin XX1 rattaille mitään markan kiinalaista pyöristämään hampaita.
 
Zero friction cycling testasi 11v ketjuja jo back in the day ja xx1 oli yhdet huonoimmista, mitä kestoon tulee.
Olen aina ostanut "perus" ketjuja ja kaikki kestää mitä kestää.
Yksiäkään en ole kellottanut kauanko kestää, mutta ei siitä tartte vaikeeta tehdä.
Nyt on käppyräsarvisessa testissä kiinalaiset, jotka näyttää kovasti KMC:een ketjuilta.
Katotaan mitä kestää. Ihan hyvin toi XT di2 ainakin vaihtaa niillä. Tai ainakin yhtä hyvin kuin muillakin.
 
XX1 ketju pitäisi sietää aikalailla kilometrejä, tuleeko jopa halvemmaksi pitää sellaista kauemmin kuin ostaa välissä kolmet halvat.

Eikös noissa ketjuissa ole kuitenkin jonkun sortin viilauksia tms että vaihtaa sulavammin, tuskin sopivuuteen suoraan vaikuttaa mutta en laittais taas noihin XX1 rattaille mitään markan kiinalaista pyöristämään hampaita.
Olen ajanut kymmenisen vuotta XX1:sillä, enkä voisi olla tyytyväisempi niiden laatuun. Parhaimmillaan ajanut 4 vuotta samoilla ketjuilla maastossa. Suosittelen käyttämään, ainakin Sramin rattaiden kanssa, saman valmistajan ketjua.
 
10sp Shimanolle ottaisin vai
En tiedä mitä olet lukenut, mutta ketjun merkki ei ole kyllä vaikuttanut millään lailla minkään mun vaihteiston toimintaan.
Porukka on vaan jotenkin hysteerisiä mitä tulee merkkien sekoittamiseen vaihteistossa.
Esimerkiksi sramilla lukee eturattaassa, että sram chain only niin kait tuonkin joku tosissaan ottaa.
Että siitä vaan ketjuja ostamaan.
Eipä sillä oikeasti väliä ole.
No on sillä vähän väliä. Shimanon 12-spd ketjuissa on muotoilua, joilla se ketju saadaan nousemaan isommalle rattaalle myös runtatessa. Jos sekottelee ketjuja ja pakkoja niin tuon menettää, mutta vaihteet toki toimii ja vaihtuu yhä. Tiedän myös omasta kokemuksesta, että jos on uutta pienillä toleransseilla olevaa eturatasta niin Shimanon ketju takertelee SRAMille tarkoitettuun rattaaseen kiinni. Piti ihan hakea GX ketju kun XTR:llä ajamisesta ei tullu mitään.

SRAM Eagle ja kaikki muut alle 12 vaihteiset eivät ole niin nuukia. Otan aina itekin sen ketjun mikä sattuu käteen, yleensä kyllä sieltä hipommasta päästä kun tuntuvat kestävän pidempään.
 
Mikä olisi paras opas maantiepyörien huoltoon? Kaikenlaista löytyy netistä, mutta en mitään yhtä hyvää ole löytänyt mistä löytyisi kaikki? Nyt vein uuden pyörän huoltoon, vaikka olisi tarvinnut säätää vain etuvaihtajaa ja jarruja. Molemmat varmaan aika helppoja jos tietää yhtään mitä tekee. Vai vaihteleeko oppaat kuinka paljon eri mallin mukaan?

Osien valmistajien nettisivuilla on huolto ja säätöohjeet yleensä kaikkeen. Eli ohjeet on osakohtaisia, ei pyöräkohtaisia. Toki voi pyöränkin "valmistajalla" olla jotain runkoon liittyviä ohjeita. Kannattaa kartottaa mitä osia omassa pyörässä on (siis tarkat mallinumerot, yleensä lukee itse osassa tämä jossain) ja sen perusteella sitten hakea nestistä vastaavat huolto-ohjeet. Kaikenkattavaa ohjekirjaa et tule mistään löytämään koska osakirjo on niin valtava ja se muuttuu joka vuosi.

Esim. shimanon tapauksessa si.shimano.com
 
Zero friction cycling testasi 11v ketjuja jo back in the day ja xx1 oli yhdet huonoimmista, mitä kestoon tulee.
Olen aina ostanut "perus" ketjuja ja kaikki kestää mitä kestää.
Yksiäkään en ole kellottanut kauanko kestää, mutta ei siitä tartte vaikeeta tehdä.
Nyt on käppyräsarvisessa testissä kiinalaiset, jotka näyttää kovasti KMC:een ketjuilta.
Katotaan mitä kestää. Ihan hyvin toi XT di2 ainakin vaihtaa niillä. Tai ainakin yhtä hyvin kuin muillakin.

Tänne oli aiemmin linkattu testit jossa asia oli juurikin päin vastoin, XX1 ketjut kesti selkeesti enemmän kilsoja kuin muut. En kyllä nyt muista yhtään mikä sivusto oli kyseessä. Ja tuo vaihdon sulavuuteen, äänettömyyteen vaikuttava muotoilu tuskin vahingossa niihin tupsahtaneet.
 
“SRAM claim the world’s longest-lasting chain with their XX1, and they are not kidding,” Kerin said. “Both the X01 and XX1 chains were so far ahead of any other chain from a pure elongation wear measure that I had to re-run the tests. The results were basically identical. Their longevity is phenomenal.”


En nyt noihin systeemeihin sotkisi muutaman kympin takia mitään Lidlin ketjuja sekaan:

 

Tuossa on laskuri, jolla voit laskea mikä on optimaalisin pituus ketjulle.

Syötät vain eturattaan hammasluvun ja takapakan isoimman rattaan (eli pienin vaihde) hammasluku, sekä chainstayn pituus.

Tällä laskurilla ei kyllä osu mitenkään kohdalle. Olen vähän skeptinen muutenkin noihin laskureihin, kun viimeeksi ketjua vaihdettaessa käytin Chain Length Calculator, joka antoi pituudeksi 105 linkkiä. Päädyin kuitenkin pistämään 116 linkkisen ketjun, eikä sekään mielestäni tunnu liian pitkältä.

edit. Ja yllä olevaan keskusteluun, niin oman kokemuksen mukaan Sramin voimansiirto on paljon äänekkäämpää vs. Shimano, niin sen perusteella ostan virvelitehtaan ketjuja ja pakkoja jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 648
Viestejä
4 494 677
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom