Pyöräily

Tällä laskurilla ei kyllä osu mitenkään kohdalle. Olen vähän skeptinen muutenkin noihin laskureihin, kun viimeeksi ketjua vaihdettaessa käytin Chain Length Calculator, joka antoi pituudeksi 105 linkkiä. Päädyin kuitenkin pistämään 116 linkkisen ketjun, eikä sekään mielestäni tunnu liian pitkältä.

edit. Ja yllä olevaan keskusteluun, niin oman kokemuksen mukaan Sramin voimansiirto on paljon äänekkäämpää vs. Shimano, niin sen perusteella ostan virvelitehtaan ketjuja ja pakkoja jatkossakin.
Hyvin on omalla kohdalla osunut tuo laskurin mitta kohdilleen 4:ssä eri pyörässä. Tosin tuo linkkaamani laskuri näyttää linkit väärin, eli pitää tuplata ne (esim. laskuri antaa pituudeksi 54 inches or 54 links, niin tietenkin oikeasti se on 108 linkkiä).

Tietenkin jos vanha ketju tuntuu olevan sopivan mittainen, niin sitten vain laskee siitä pituuden.
 
Miten ihmeessä porukka saa niitä ketjuja kulumaan ja hajalle? Ostin Kona Calderan 2013 ja vaihdoin orkkis ketjun ja eturieskat + takapakan vuonna 2021 ja pidän itseäni aktiivipyöräilijänä :D
Ei niitä nyt huvin vuoksi kannata vaihdella. Rattaat oli kyllä aivan sirkkelit nyt kun vaihdoin, mutta mitä sitten, kun toimivat.
Gravelit ei yksikään ole mulla niin kauaa olleet että olisi tarvinnut alkaa edes miettiä ketjujen vaihtoa.
 
Oisko täältä neuvoa millainen pyörä kannattaisi hankkia. Työsuhdepyörän (vero alennus) ajattelin ottaa kun entinen pöllittiin, eli budjetti n. 1500e, ehkä vähän yli jos ottaa lokasuojaa jne pakettiin. Oli ensin ajatuksena hommata maastopyörä, mutta todellinen ajo varmaankin eniten kuitenkin 3-7km ajelua pääosin hiekka ja pyöräteitä pitkin. Jonkinverran kiinnostaisi että voisin ajella myös sellaista tunnin pyörälenkkiä kuntoilun vuoksi eli n. 20-30km lenkkejä ja myös ois kiva maastossakin käydä kokeilemassa, mutta luulen ettei aika riitä tähän maastopyöräilyyn kun on muutakin harrastusta. Olen siis lähinnä maastopyörän ja gravelin välillä miettinyt kun haluaisin että myös talvella pystyisi pyöräilemään (leveät renkaat). Miten tuo gravel, soveltuuko talvipyöräilyyn? Onko maastopyörä liian raskas lyhyeen ajeluun? Onko suositella merkiä? Epassi tulee meille käyttöön pyöräedussa.
 
Miten ihmeessä porukka saa niitä ketjuja kulumaan ja hajalle? Ostin Kona Calderan 2013 ja vaihdoin orkkis ketjun ja eturieskat + takapakan vuonna 2021 ja pidän itseäni aktiivipyöräilijänä :D
Ei niitä nyt huvin vuoksi kannata vaihdella. Rattaat oli kyllä aivan sirkkelit nyt kun vaihdoin, mutta mitä sitten, kun toimivat.
Gravelit ei yksikään ole mulla niin kauaa olleet että olisi tarvinnut alkaa edes miettiä ketjujen vaihtoa.

En itekkää vaihellu pahemmin mitään kun tuli 100,000km työpyörään kilsoja, mutta sitten maantiepyörään tulee laitettua aina uusi tai huollettu 1500-2000km kohdalla ja vanha sitten uimaan öljyyn.
 
Oisko täältä neuvoa millainen pyörä kannattaisi hankkia. Työsuhdepyörän (vero alennus) ajattelin ottaa kun entinen pöllittiin, eli budjetti n. 1500e, ehkä vähän yli jos ottaa lokasuojaa jne pakettiin. Oli ensin ajatuksena hommata maastopyörä, mutta todellinen ajo varmaankin eniten kuitenkin 3-7km ajelua pääosin hiekka ja pyöräteitä pitkin. Jonkinverran kiinnostaisi että voisin ajella myös sellaista tunnin pyörälenkkiä kuntoilun vuoksi eli n. 20-30km lenkkejä ja myös ois kiva maastossakin käydä kokeilemassa, mutta luulen ettei aika riitä tähän maastopyöräilyyn kun on muutakin harrastusta. Olen siis lähinnä maastopyörän ja gravelin välillä miettinyt kun haluaisin että myös talvella pystyisi pyöräilemään (leveät renkaat). Miten tuo gravel, soveltuuko talvipyöräilyyn? Onko maastopyörä liian raskas lyhyeen ajeluun? Onko suositella merkiä? Epassi tulee meille käyttöön pyöräedussa.

Molemmilla polkee kyllä tuollaista 20-30km lenkkiä ja maastossakin pääsee.
Jäykkäperäinen XC on varmaan se paras yleisfillari millä voi tehdä "mitä vaan" mutta nykyään trendinä on nuo gravelit. Mulla on molemmat ja onhan tollasella gravelilla kivempi polkea sitten sitä tietä / asvalttia, mutta noilla kilometrimäärillä ei mielestäni kyllä juurikaan merkitystä ole. Sitten kun vedetään +100km lenkkiä niin gravelin edut tulee esiin, kun voi ajella välillä alaotteella ja muutenkin käsien asento pitkän matkan taittamiseen on "luonnollisempi" kun kyynärpäät ei osoita sivuille.

Muijalle tuohon käyttöön ostettiin Kona Dew Plus. Hyvä jokapaikanhöylä eikä tule väkisin mitään hyppykeppiä mukana.
Maastomaisempaan menoon vaikka Kahuna tai Orbean Laufey h30 https://shop.bikester.fi/1491680?_cid=21_1_-1_9_2378_1491680__pla&utm_cust_cb=CBA&cb.buy=1&cb.ocb=1&cb.abu=https://www.bikester.fi/orbea-laufey-h30-M1015472.html?vgid=G1491680&utm_cust_cb=CBB&cb.fbu=https://www.bikester.fi/orbea-laufey-h30-M1015472.html?vgid=G1491680&utm_cust_cb=CBF&campaign_detail=smart_shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=adw_18562467798&gclid=Cj0KCQjwmN2iBhCrARIsAG_G2i6CLfB00puTCbXzYOY8oC8UwTt3QBmXUu5PiURh0pWK4vt9y7nu1kgaAssMEALw_wcB

Gravelit on kaikki tuntuneet omassa käytössä niin samanlaisilta ja se käyttö on aika kevyttä lopun viimein, niin itse ostaisin kevyimmän minkä saa hydraulijarruilla ja kooltaan sopivana tuohon hintaluokkaasi.
 
Viimeksi muokattu:
Miten ihmeessä porukka saa niitä ketjuja kulumaan ja hajalle? Ostin Kona Calderan 2013 ja vaihdoin orkkis ketjun ja eturieskat + takapakan vuonna 2021 ja pidän itseäni aktiivipyöräilijänä :D
Ei niitä nyt huvin vuoksi kannata vaihdella. Rattaat oli kyllä aivan sirkkelit nyt kun vaihdoin, mutta mitä sitten, kun toimivat.
Gravelit ei yksikään ole mulla niin kauaa olleet että olisi tarvinnut alkaa edes miettiä ketjujen vaihtoa.
Kuinka paljon ajat bikeparkissa tai enduroa märällä kelillä? Paljonko on nousumetrejä metsäpoluilla vaihteita vaihtaen? Meistä toiset ajaa vähän haastavammassa maastossa, nopeammin ja kovemmilla vaihdoilla. Viime vuoden funduroleirillä ja kisassa sain eturattaan jo kulutettua niin, että sen sai vaihtaa kisojen jälkeen. Savi ja hiekka kuluttaa kevyet rattaat melko nopeasti. Ei sen puoleen, ketjulla ja takapakalla saatan ajaa jopa viisikin vuotta. Ketjut menee yleensä vaihtoon vasta kun ajaa kiveen tai vaihtaa takapakan.
 
White SC Lite FF 2x9 hybridillä taas yksi hikilenkki heitetty. Kaupungin pyöräteillä/kelveillä tuo suoran tangon lisänäkyvyys ja tehokkaat hydrauliset on kyllä hyvä. Cyclocross ei ole nyt saanut ansaitsemaansa ajoaikaa. :(

Pitäisiköhän CX varustaa nyt enemmän polkupainotteiseen ajoon, kun yleispyörän paikka on tällä hetkellä viety. Jo 10 vuotta vanha 501 voimansiirtohan tuohon tulisi rakentaa uudelleen ja tilalle sitten jotkut gravel renkaat.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka paljon ajat bikeparkissa tai enduroa märällä kelillä? Paljonko on nousumetrejä metsäpoluilla vaihteita vaihtaen? Meistä toiset ajaa vähän haastavammassa maastossa, nopeammin ja kovemmilla vaihdoilla. Viime vuoden funduroleirillä ja kisassa sain eturattaan jo kulutettua niin, että sen sai vaihtaa kisojen jälkeen. Savi ja hiekka kuluttaa kevyet rattaat melko nopeasti. Ei sen puoleen, ketjulla ja takapakalla saatan ajaa jopa viisikin vuotta. Ketjut menee yleensä vaihtoon vasta kun ajaa kiveen tai vaihtaa takapakan.

Parkeissa ei ole nyt pariin vuoteen tullut käytyä, alkaa olla ikää jo sen verran että parantelu (kun ennemmin tai myöhemmin varmasti kuitenkin pannuttaa) kestää jo huomattavasti kauemmin kuin parikymppisenä :D. Kisoja en aja. Täpäritkin on olleet max 2v ja myyty eteenpäin, ei ole vielä siinä kohtaa ollut tarvetta vaihdella. Märällä kelillä tulee kyllä ajeltua, mutta ei missään mutakylvyssä lukuunottamatta toissa vuoden kesää Sappeessa kun joka kerta tuli kaatamalla vettä.
 
Parkeissa ei ole nyt pariin vuoteen tullut käytyä, alkaa olla ikää jo sen verran että parantelu (kun ennemmin tai myöhemmin varmasti kuitenkin pannuttaa) kestää jo huomattavasti kauemmin kuin parikymppisenä :D. Kisoja en aja. Täpäritkin on olleet max 2v ja myyty eteenpäin, ei ole vielä siinä kohtaa ollut tarvetta vaihdella. Märällä kelillä tulee kyllä ajeltua, mutta ei missään mutakylvyssä lukuunottamatta toissa vuoden kesää Sappeessa kun joka kerta tuli kaatamalla vettä.
Mulla on 46 mittarissa, tiedän kyllä millaista on yrittää opetella ajamaan tällä iällä. Ja vaikka pidän pyöristä todella hyvää huolta, tuppaa tietyt osat kulumaan. Ja käytän pyörät kerran vuodessa maahantuojalla huollossa iskareineen.
 
Varmaan tyhmä kysymys, kysytään silti. Cube Tarvel Prohon pitäisi ostaa erikseen polkimet (ajattelin hankkia avopolkimet). Sivuilla lukee polkimien kohdalla "ACID PP Trekking", mutta haulla löytyy tulee vastaan polkimia joissa on eri kierrekoko. 9/16" taitaa kuitenkin olla se oikea?
 
Tällä laskurilla ei kyllä osu mitenkään kohdalle. Olen vähän skeptinen muutenkin noihin laskureihin, kun viimeeksi ketjua vaihdettaessa käytin Chain Length Calculator, joka antoi pituudeksi 105 linkkiä. Päädyin kuitenkin pistämään 116 linkkisen ketjun, eikä sekään mielestäni tunnu liian pitkältä.
Nuo laskurit eivät huomioi esim. vaihtajan häkin pituutta lainkaan, eli ei noihin tosiaan voi luottaa sataprosenttisesti. Shimanon ketju on itsellä jokaisessa pyörässä ja heidän oman ohjeistuksen mukaan tuntuu osuvan aina sopivan mittaiseksi.

Uusimmassa pyörässäni on siitä mukava tilanne, että 116-linkkinen 11-speed ketju on sopiva suoraan paketista :) (GRX Di2 46/30 11-40, 430mm chainstay).
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on pyörässä Schwalben G-one bite renkaat, jotka pitäisi schwalben nettisivujen mukaan olla tubeless ready. "All versions of G-One Bite can be used tubeless thanks to TLE technology."
Pyörän mukana tulleissa G-one bitessä on kumminkin teksti "tube only". Osaako joku sanoa onko nuo tubeless ready?
IMG_6961.JPEG
 
Mulla on pyörässä Schwalben G-one bite renkaat, jotka pitäisi schwalben nettisivujen mukaan olla tubeless ready. "All versions of G-One Bite can be used tubeless thanks to TLE technology."
Pyörän mukana tulleissa G-one bitessä on kumminkin teksti "tube only". Osaako joku sanoa onko nuo tubeless ready?
IMG_6961.JPEG
Olisivatko vanteiden takia lätkäisseet tarraa?
 
Mulla on pyörässä Schwalben G-one bite renkaat, jotka pitäisi schwalben nettisivujen mukaan olla tubeless ready. "All versions of G-One Bite can be used tubeless thanks to TLE technology."
Pyörän mukana tulleissa G-one bitessä on kumminkin teksti "tube only". Osaako joku sanoa onko nuo tubeless ready?
IMG_6961.JPEG
Lukeeko renkaassa missään TLE tai tubeless easy teksti?
 
Redditistä löytyy useampi ketju. Ilmeisesti Cuben mukana ainakin tullut noita renkaita, Schwalben supportinkaan mukaan ei olisi tubelessit.
 
Tässä uutta gravelia valitsemassa niin sanokaas omat mielipiteenne tykkäättekö enemmän 2x vai 1x setupista?

Tähän asti mennyt 2x:llä ja yhden eturattaan menoa tekisi mieli kokeilla mutta en tiedä mitkä fiilikset olisi pitkällä aikavälillä kun syö maanteitä ja sorateitä.
 
Tässä uutta gravelia valitsemassa niin sanokaas omat mielipiteenne tykkäättekö enemmän 2x vai 1x setupista?

Tähän asti mennyt 2x:llä ja yhden eturattaan menoa tekisi mieli kokeilla mutta en tiedä mitkä fiilikset olisi pitkällä aikavälillä kun syö maanteitä ja sorateitä.

Mulla ei ole kokemusta kuin ensimmäisestä "paremmasta pyörästä" johon valitsin 1x11 (GRX 600), sitä ennen on ollut maasto- ja hybridipyöriä kolmen eturattaan vaihteistoilla. Pidän etuvaihtajan puuttumisesta todella paljon kun on vähemmän säätämistä ajaessa. Maantiellä alamäessä jos haluaa maksimivauhtiin polkea lihasvoimalla lisää (nopeudet luokkaa 50 km/h ylöspäin) niin välitykset ei riitä vakiorattailla mutta ei ole ollut tarvetta.
 
Ehkä se 1 x voisi toimia. Suomessa on niin tasaistakin että varmasti toimiva ratkaisu.

Nyt kun preferenssien äärellä ollaan niin mistä techiläiset tykkää enemmän: Shimano vai SRAM, mekaaninen vai sähköinen?
 
Jos ajaa ryhmässä paljon, niin ottaisin 2x. Muuten voi olla, että on koko ajan ns. väärällä vaihteella. Itsellä kaksi pyörää Shimanon sähkövaihteilla ja yksi Sramin mekaanisilla. En jotenkin tykkää noista Sramin hydraulisten jarrujen tuntumasta, enkä oikeastaan tuosta double tapistakaan. Voi kyllä olla huoltoa vailla, kun Sram suosittelee nesteiden vaihtamista 6kk välein (lol).
 
Itsekään en tykkää SRAMin hydraulisten jarrujen kumimaisesta tuntumasta. Vaihteissa ei oikeastaan preferenssiä suuntaan tai toiseen, molemmat ovat hyviä.
 
Onhan sähköinen pirun mukava kun ei tartte kahvoja heilutella ja vaihtaa kuin ajatus.
Onko ne hintansa väärtejä onkin sitten eri asia.
Pelkkää shimanoa ollut droppikahvoissa, joten siihen ei löydy vertailevaa.
 
Ei ole itellä tarpeeksi otantaa että onko Shimanot vai SRAMit, mutta sähkövaihteisiin tykästyin heti eikä ole ykköspyörässä enää paluuta vaijereihin.

Esim. SRAM AXS XX1 on kevyempi, siistimpi, huoltovapaampi kuin perinteinen, akkukin kestää todella kauan, eikä tarvi kuluvia / venyviä vaijereita tai kuoria miettiä. Hienosäädöt onnistuu puhelimen appsista.

Mutta tosiaan toimiihan hyvä vaijerivaihdekin hienosti joten onko hintansa väärti niin eriasia toki. Sähkövaihteet ei mitenkään pakollisia, mutta hienoja ja mukavia :D
 
SRAM xplr sähkövaihteet himottais kyllä mutta ei uskalla tehdä sitä hyppyä kun on traineri 11-lehtisellä takapakalla. Joo, traineriin saa vaihdettua hubin ja ostettua uuden takapakan mutta kun puolison kanssa vaihdellaan edestakas omia fillareita trainerissa niin menee liian vaikeaksi, jos joka kerta pitää rakentaa traineri uusiksi...
 
Ei ole itellä tarpeeksi otantaa että onko Shimanot vai SRAMit, mutta sähkövaihteisiin tykästyin heti eikä ole ykköspyörässä enää paluuta vaijereihin.

Esim. SRAM AXS XX1 on kevyempi, siistimpi, huoltovapaampi kuin perinteinen, akkukin kestää todella kauan, eikä tarvi kuluvia / venyviä vaijereita tai kuoria miettiä. Hienosäädöt onnistuu puhelimen appsista.

Mutta tosiaan toimiihan hyvä vaijerivaihdekin hienosti joten onko hintansa väärti niin eriasia toki. Sähkövaihteet ei mitenkään pakollisia, mutta hienoja ja mukavia :D
En kuullu että joku säätäis vaihteiatoa puhelin apilla. Eiks se ole helpompi vaan painaa pohjaan se pinku nappi ja vaihokytkimillä säätää kuntoon?
 
En kuullu että joku säätäis vaihteiatoa puhelin apilla. Eiks se ole helpompi vaan painaa pohjaan se pinku nappi ja vaihokytkimillä säätää kuntoon?
Itsekkin säädän xx1 axs noilla napeilla. Maantie Red axs kahvoista en taas nappeja löytänyt, joten ne säädän apilla.

Mitä tohon aiempaan viestiin painosta niin itselläni oli L kokoisessa XC pyörässä xx1 vaihteet ja vaihdoin ne xx1 axs:ään niin paino oli ihan sama kun laski mukaan vaijerin ja kuoret eli ihan kaikki mitä pyörästä sai irti muutoksessa. Eli painon takia muutosta ei kannata tehdä..eriasia jos SX NX linjalla nyt vaihteisto.
 
En kuullu että joku säätäis vaihteiatoa puhelin apilla. Eiks se ole helpompi vaan painaa pohjaan se pinku nappi ja vaihokytkimillä säätää kuntoon?

Joo näin juuri, sen hienosäädön voi tehdä lennosta myös pitämällä pikkunappia pohjassa ja siittä ylös/alas microtellen. Mutta sieltä appsista saa vielä valittua meneekö vaihteet esim kolme ratasta vai koko setin verran jos vaihtajanappia pitää pohjassa. Appsista näkee myös minkä verran hienosäätöä on trimmattu. Eihän noita nyt juurikaan tarvi mutta kiva lisä :)
 
Tässä uutta gravelia valitsemassa niin sanokaas omat mielipiteenne tykkäättekö enemmän 2x vai 1x setupista?

Tähän asti mennyt 2x:llä ja yhden eturattaan menoa tekisi mieli kokeilla mutta en tiedä mitkä fiilikset olisi pitkällä aikavälillä kun syö maanteitä ja sorateitä.

Auttaa muuten huomattavasti vaihteiden vertailua, kun lyö välityssuhteet taulukkoon. Parin lenkin jälkeen nuo muistaa varmaan jo ulkoa. :D

Tuolla hybridillä on hyvin luontevaa vaihtaa eturatasta viidennellä ja tarpeen mukaan kompensoida takaa yhdellä rattaalla. Kahta pienintä välitystä harvemmin tarvitsee, mutta löytyi tuolta pururadalta/hiekkatieltä yksi 1. vaihteen mäki. Mikään ei tietenkään estä kelaamasta pienemmällä eturattaalla vaikka 7 asti, jos kohta pitää taas keventää.

Kaipaan kyllä nyt myös Cycloon vähän kevyempää nousuratasta, tuo 30 piikkinen vaikuttaa aika hyvältä kompromissilta.

Vertailun vuoksi laitoin rinnalle tuon tarjousketjun Baanan ja onhan tuollaisessa näköjään yllättävän pienet nousuvaihteet. Maantiekammet pitäisi vaihtaa, että tuolla 10 vuotiaalla 2x10 pääsisi samaan.

Edit. Taulukkoa siistitty
CX nytCX tulevahybridiVertailun vuoksi Baana Noux
11-25T
36​
46​
12-30T
36​
46​
11-34T
30​
46​
11-42T
44​
12​
3​
3,83​
12​
3​
3,83​
11​
2,73​
4,18​
11​
4​
13​
2,77​
3,53​
13​
2,77​
3,54​
13​
2,31​
3,54
13​
3,38​
14​
2,57​
3,28​
14​
2,57​
3,29​
15​
2​
3,07
15​
2,93​
15​
2,4​
3,07​
15​
2,4​
3,07​
17​
1,76​
2,71
17​
2,59​
16​
2,25​
2,88​
17​
2,12​
2,71​
20​
1,5
2,3
19​
2,32​
17​
2,12​
2,71​
19​
1,89​
2,42​
23​
1,30
2
22​
2​
19​
1,89​
2,42​
21​
1,71​
2,19​
26​
1,15
1,77​
25​
1,76​
21​
1,71​
2,19​
24​
1,5​
1,92​
30​
1​
1,53​
28​
1,57​
23​
1,57​
2​
27​
1,33​
1,70​
34​
0,88​
1,35​
32​
1,38​
25​
1,44​
1,84​
30​
1,2​
1,53​
36​
1,22​
42​
1,05​
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä se 1 x voisi toimia. Suomessa on niin tasaistakin että varmasti toimiva ratkaisu.

Nyt kun preferenssien äärellä ollaan niin mistä techiläiset tykkää enemmän: Shimano vai SRAM, mekaaninen vai sähköinen?

Mulla on vanhemmissa pyörissä ollut Shimanon 2- ja 3-rattaisia etupakkoja ja nyt uusimmassa gravelissa on sitten SRAMin 1x11 Apex ja näin lyhyen tuttavuuden perusteella alan ehkä preferoimaan noita 1x vehkeitä.

Vanhassa cyclossa ja maantiepyörässä on ollut 2x9 Soraa ja Tiagraa, ja vaikka niiden kanssa ei ihmeitä murheita ole ollut, niin onhan tuo 1x kuitenkin yksi asia vähemmän säädettävänä/huollettavana pyörässä. Välitykset tuntuu riittävän tuossa 11-vaihteisessa ihan hyvin, tosin en ole mikään teräsreisinen hardcore-pyöräilijä vaan harrastelija, mutta eilisellä lenkillä vedin saman maantienpätkän pienimmillä vaihteilla ylös 10-15 km/h nopeudella ja takaisin tullessa alas 40-50km/h ja välitykset tuntui ihan ok:lta molempiin suuntiin. Kovin mäkisessä maastossa pitäis olla kevyempää käytössä kuin tossa tän hetkisessä pakassa löytyy mutta koto-Suomen olosuhteissa tuo toiminee suurimman osan ajasta ihan mainiosti.

2x vaihteiston hyvänä puolena ehkä se, että sillä saa helpommin "kertalaakista" vedettyä huomattavasti isompaa tai pienempää silmään, kun tuolla 1x systeemillä pitää pikkuisen enemmän "kelata" vaihteita läpi. Ero ei kyllä ole suuren suuri eikä varmaan millään tavalla ratkaiseva. Kokonaisuudessaan 1x:n yksinkertaisuus viehättää kuitenkin enemmän.

SRAM vs Shimano ei ainakaan omassa käytössä ole tuntunut olevan isoa eroa, molemmissa on puolensa mutta toimintalogiikat on niin liki toisiaan ettei osaa tehdä isoa eroa niiden välillä. Shimanolla vaihteet vaihtuu toiseen suuntaan jarrukahvaa vääntämällä ja toiseen suuntaan pikkuvipua vääntämällä, kun taas SRAMissa pikkuvivulla tehdään molemmat tyyliin lyhyt painallus vaihtaa isommalle, pitkä (as in syvemmälle) painallus pienemmälle. Totaalisen makuasia jos toisesta tykkää enemmän kuin toisesta, itselle käytännössä se ja sama. Muutoin varmaan vastaavan tasoiset osasarjat on aikalailla tasavahvoja.

Itsellä kokemukset rajoittuu vain mekaanisiin vaihteisiin niin en osaa sanoa sähkön paremmuudesta...
 
Ite ostin pyörävarikko (piste fi) sivulta kona rove st 2022 mallin, teräsrunko ja 2x 9 vaihteet.

Isommalla kiekolla ajan 98% ajasta paitsi pahimmat nyppylät, kesät talvet, pistän vaan kärkkäiseltä ostetut black ice 200:t alle jos alkaa olla merilapissa jäätikköä? Ei ongelmia... Tarakan pistin vanhasta nishikin 28" kokosesta pyörästä. SKS lokarit ja polkimet tilasin kanssa, yhteensä 1500 euroa peruspyörästä. Tietysti droppitanko pittää olla. Painavahan tuo on, ja vakiorenkaat hieman erikoiset, tottunut siihen että olisi vähän etuhaarukassa eteenpäin vientiä mut tässähän on suora ja mahtuisi vaikka 5" rengas eteen jos tahtoo laittaa. Kesärenkaat vakiot 47mm ja talvella 1.9" nastat.

Tottakai edessä pitää olla iso kiekko millä polkea ja sitten pahimpiin paikkoihin laskee ylämäkivaihteen
 
Noniin, vihdoinkin sain fillarin tälle kaudelle.

Ajattelin uuden pyörän myötä myös panostaa entistä enemmän omiin huoltoihin ja ylläpitoon. Huoltoteline löytyy, työkaluja hankitaan tarpeen tullen mutta heittäkää mitä purkkeja öljyä, puhdistusaineita yms suosittelette hyllyyn valmiiksi.

Ensimmäisenä tarvis jotakin rasvaa polkimiin ennen asennusta kun tossa talven yli ovat kuivahtaneet



Edit: Oishan se pitänyt arvata että Velogilta löytyy videota tähänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, vihdoinkin sain fillarin tälle kaudelle.

Ajattelin uuden pyörän myötä myös panostaa entistä enemmän omiin huoltoihin ja ylläpitoon. Huoltoteline löytyy, työkaluja hankitaan tarpeen tullen mutta heittäkää mitä purkkeja öljyä, puhdistusaineita yms suosittelette hyllyyn valmiiksi.

Ensimmäisenä tarvis jotakin rasvaa polkimiin ennen asennusta kun tossa talven yli ovat kuivahtaneet
Tässä mitä itse tulee käytettyä:
  • Ketjuöljy Rex Domestique
  • Brake cleaneria jarrulevyille
  • Pesuun käytän Pinelinen tehopesua (ketjuille voi vaatia tiukempaa pesuainetta)
  • Kevyt kierrelukite
  • Joku sprayöljy vaihtajien niveliin ja rissoihin, itsellä muistaakseni joku teflon-spray
  • Joku yleiskäyttöinen rasva ohjainlaakereille, satulatolppaan, kierteisiin jne.
    • Itse olen käyttänyt litiumrasvaa tuubista kun on sattunut löytymään kaapin perältä, mutta kenties esim. Park Toolin PPL-1 on parempi
    • Jos haluaa hifistellä niin erillinen anti-seize tahna ja kevyempi rasva liikkuviin osiin
 
Noniin, vihdoinkin sain fillarin tälle kaudelle.

Ajattelin uuden pyörän myötä myös panostaa entistä enemmän omiin huoltoihin ja ylläpitoon. Huoltoteline löytyy, työkaluja hankitaan tarpeen tullen mutta heittäkää mitä purkkeja öljyä, puhdistusaineita yms suosittelette hyllyyn valmiiksi.

Ensimmäisenä tarvis jotakin rasvaa polkimiin ennen asennusta kun tossa talven yli ovat kuivahtaneet



Edit: Oishan se pitänyt arvata että Velogilta löytyy videota tähänkin.


Kerro nyt, mihin pyörään päädyit? :)
 
Kerro nyt, mihin pyörään päädyit? :)
Canyon Grizl 7!

Tarkoitus oli ostaa hiilikuitunen ja budjettikin venyi jo yli 2500€ mutta saatavuus niin heikkoa että joko olisi pitänyt odottaa pitkälle kesään tai sitten ostaa sellainen johon en täysin tyytyväinen olisi ja yli kahella tonnilla haluan olla 100% tyytyväinen.

Osui fillaritorissa alle vuoden vanha Grizl 7, Matcha-vihreänä. 1500€ hinta joten jäi kivasti säästöä sitten niille ajoille kun pyörien saatavuus taas hyvä.
 
Canyon Grizl 7!
Piti ihan tarkistaa:
Vaikka en nykypyöriä ymmärrä niin on tää upee :)
 
Piti ihan tarkistaa:
Vaikka en nykypyöriä ymmärrä niin on tää upee :)
Kyllä! Ja nää Grizlin alurunkojen saumat on hiottu kivannäköiseksi. Pikku juttu mutta kyllä omaa pyörää pitää olla kiva kattella!
 
Mikset käytä brakecleania niihin ketjuihin?
Rasvanpoistoaine on melko surkeeta muuhun kuin rasvanpoistoon.
Joku perus sertsukin putsaa paremmin.
Kun vielä ketjuissa öljyä käytin niin kluthen hakupur kylmäpuhdistusaine oli kaikkein paras.
Jättää vähän rasvaisen oloisen pinnan mutta putsaa.
Tätä toki voi olla hankala saada.
 
Rasvanpoistoaine on melko surkeeta muuhun kuin rasvanpoistoon.
Joku perus sertsukin putsaa paremmin.
Kun vielä ketjuissa öljyä käytin niin kluthen hakupur kylmäpuhdistusaine oli kaikkein paras.
Jättää vähän rasvaisen oloisen pinnan mutta putsaa.
Tätä toki voi olla hankala saada.

Noi teollisuuslitkut on asia erikseen, tekee kyllä saman asian eli liuottaa rasvoja. Rasva ja öljy sen lian kerää esim. ketjuihin.
 
Laitanpahan tänne myös tämän viestin tuolta Baana Noux pyörän tarjouskeskustelusta, saattaa siellä jäädä huomaamatta jos ei ketjua seuraa:

Jos jollain meni tämä Baana -pyörän tarjous ohi niin tässä voisi olla toinen vaihtoehto, tosin jonkun verran kalliimmalla: Ridley Bikes Kanzo A SRAM Apex 1 HDB, oliivi netistä | bikester.fi
Varmaan pienimmän koon paino ilmoitettu tuo 9,09kg, mutta saattaa olla joka tapauksessa kevyempikin kuin tämä Baana. Itsellä kuitenkin Baana jo pihassa niin jätän tuon Ridleyn välistä.
Tässä vielä nopeimmalle alennuskoodi, jolla pyörälle jää hintaa 1219,05€ toimituskuluineen.
9DLMTGDNT3PD
 
Huoh... Pyörä oli ensimmäistä kertaa isommassa huollossa kun itsellä ei ole työkaluja esim. levyjarrujen hoitoon. Ketjut ja takapakan ysi- ja kymppirattaat meni vaihtoon. Nooooh... Nyt sitten jos edessä on vaikka kakkonen ja takana kasi, niin tulee ongelmia. Ei tunnu ketju pysyvän vaan yrittää hyppiä välillä johonkin suuntaan. Käytännössä käyttökelvoton ratas nyt, kun varsinkin ylämäessä/vähän kun antaa enemmän voimaa räksähtää tuon takia.

Onko mahdollista, että tuo kasiratas on sitten kulunut sen verran, että aiheuttaa ongelmia tuon uuden vieressä? Yritin vielä käsin säädellä, mutta ei kyllä muuttunut miksikään, joten veikkaisin syyksi kulumaa tai sitten nuo uudet ja vanhat vain eivät sovi hyvin yhteen...?
 
Huoh... Pyörä oli ensimmäistä kertaa isommassa huollossa kun itsellä ei ole työkaluja esim. levyjarrujen hoitoon. Ketjut ja takapakan ysi- ja kymppirattaat meni vaihtoon. Nooooh... Nyt sitten jos edessä on vaikka kakkonen ja takana kasi, niin tulee ongelmia. Ei tunnu ketju pysyvän vaan yrittää hyppiä välillä johonkin suuntaan. Käytännössä käyttökelvoton ratas nyt, kun varsinkin ylämäessä/vähän kun antaa enemmän voimaa räksähtää tuon takia.

Onko mahdollista, että tuo kasiratas on sitten kulunut sen verran, että aiheuttaa ongelmia tuon uuden vieressä? Yritin vielä käsin säädellä, mutta ei kyllä muuttunut miksikään, joten veikkaisin syyksi kulumaa tai sitten nuo uudet ja vanhat vain eivät sovi hyvin yhteen...?

Enpä ole kuullut että pakasta vaihdettaisiin yksittäisiä rattaita, syy juuri tuo eli kaikki ne kuluu. Varsinkin ketjujen vaihto yleensä aiheuttaa että liian kuluneet rattaat hyppii.
 
Enpä ole kuullut että pakasta vaihdettaisiin yksittäisiä rattaita, syy juuri tuo eli kaikki ne kuluu. Varsinkin ketjujen vaihto yleensä aiheuttaa että liian kuluneet rattaat hyppii.
Itse vaihdoin vanhaan sähköistettyyn pyörään monta kertaa pelkät isoimmat vaihteet, koska tuli eniten ajettua isoilla vaihteilla, niin ne kuluivat. En nähnyt järkeä vaihtaa koko pakkaa, koska esim. Sunracen 11-13-15 sprocketin sai siihen aikaan noin 10 eurolla, kun taas koko pakka olisi maksanut useita kymppejä.

Mutta tietenkin, jos ne muutkin vaihteet on kuluneet, niin sitten koko pakka vaihtoon.

edit. Sunracen pakoissa siis on irralliset nuo isoimmat vaihteet, niin on helppo vaihtaa. Kun taas Shimanolla ja Sramilla on, ainakin joissakin osasarjoissa, kiinni pultatut.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo vaihtelee tosiaan. Omassa shimanon pakassa on 3 isointa ja sitten 3 ratasta lisää omissa paloissaan, ja 5 pienintä ratasta on kaikki erillisiä.

onkohan vaihtajien säädöt kohdallaan?
 
Laitanpahan tänne myös tämän viestin tuolta Baana Noux pyörän tarjouskeskustelusta, saattaa siellä jäädä huomaamatta jos ei ketjua seuraa:

Jos jollain meni tämä Baana -pyörän tarjous ohi niin tässä voisi olla toinen vaihtoehto, tosin jonkun verran kalliimmalla: Ridley Bikes Kanzo A SRAM Apex 1 HDB, oliivi netistä | bikester.fi
Varmaan pienimmän koon paino ilmoitettu tuo 9,09kg, mutta saattaa olla joka tapauksessa kevyempikin kuin tämä Baana. Itsellä kuitenkin Baana jo pihassa niin jätän tuon Ridleyn välistä.
Tässä vielä nopeimmalle alennuskoodi, jolla pyörälle jää hintaa 1219,05€ toimituskuluineen.
9DLMTGDNT3PD

Varmasti hyvä pyörä, mutta en kyllä hetkeäkään usko että olisi alle 10kg, edes pienimmällä rungolla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 648
Viestejä
4 494 677
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom