Pyöräily

Työnantaja tarjoaa työsuhdepolkupyörää, joka saa maksaa maksimissaan 4 000 €. Jos yli menee niin pitää omasta pussista maksaa. Ehkä 100 € voin maksaa itse, jos jää hyvä yksilö siitä kiinni.

Olen mietiskellyt, että täysjousitettu sähköinen maastopyörä väh. 2.6" leveillä renkailla voisi olla omaan käyttöön hyvä. Kerran olen käynyt kuvaukseen sopivalla vuokrapyörällä ajelemassa metsässä ja tykkäsin siitä kovasti. Ainoa pyörä tulee olemaan ja aika paljon lyhyttä matkaa pyöräteillä tulee ajeltua, esim. kauppaan ja takaisin. Kesällä tarkoitus käydä metsäpolkuja ajelemassa. Talvisin tuskin maastoon lähden.

Canyon Neuron:ON 6 olen nyt katsellut ja vaikuttaa ihan asialliselta. Isompi akku + lisävarusteet mahtuu vielä helposti budjettiin.

En tiedä mitään tämän hintaluokan pyöristä tai maastopyöristä muutenkaan, niin menisinkö pahasti metsään tuolla Neuronilla? Ja otan ilolla vastaan myös vinkkejä hyvistä 4000 € hintaluokkaan asettuvista pyöristä.
 
Hyvä on Neuron ainakin ensivaikutelman perusteella. Tuskin ainakaan parempaa saat tuolla rahalla.
 
Hyvä on Neuron ainakin ensivaikutelman perusteella. Tuskin ainakaan parempaa saat tuolla rahalla.
Neuron olisi saattanut lähteä tilaukseen, mutta sopivia kokoja ei ollut valmiina, niin olisi saattanut toimitus mennä jopa heinäkuun puolelle.

Eilinen päivä menikin aika pitkälti pyörien tutkimisen parissa ja lopulta päädyin näihin kahteen vaihtoehtoon:
Cube Stereo Hybrid 120 Pro 625 (3 799 €) (Cube Stereo Hybrid 120 Pro 625, valkoinen/musta netistä | bikester.fi)
ja
Giant Stance E+1 2022 (3 999 €) Giant Stance E+1 2022 sähkötäysjoustomaastopyörä — baiks.fi

Näistä kahdesta päädyin lopulta Giantiin parin youtube-videon perusteella ja koska siitä löytyy hissitolppa. Uskoisin että tämmöiselle amatöörille ihan toimiva peli.
 
Pesuri pitäis hommata, ettei tarvis kuraista pyörää heittää autoon maastossa ajelun jälkeen. Kerrostaloasujana pyörän pesu tapahtuu yleensä suihkussa, joka ei ole kovin mukavaa puuhaa. Kokemuksia/kommentteja välineistä?

Näitä kahta mallia katsellut, joista toinen olisi selvästi tehokkaampi ja sillä hoituisi todennäköisesti muutkin pienet painepesuria vaativat hommat. Kärcherin akku tai säiliö ei taida paljon muuhun riittää, kun isompien kurapaakkujen huuhteluun. Boschilla sais tehtyä perusteellisen pesun.


 
Pesuri pitäis hommata, ettei tarvis kuraista pyörää heittää autoon maastossa ajelun jälkeen. Kerrostaloasujana pyörän pesu tapahtuu yleensä suihkussa, joka ei ole kovin mukavaa puuhaa. Kokemuksia/kommentteja välineistä?

Näitä kahta mallia katsellut, joista toinen olisi selvästi tehokkaampi ja sillä hoituisi todennäköisesti muutkin pienet painepesuria vaativat hommat. Kärcherin akku tai säiliö ei taida paljon muuhun riittää, kun isompien kurapaakkujen huuhteluun. Boschilla sais tehtyä perusteellisen pesun.


Fontus olis kyllä pätevä...tosin vähän hinnakas.
Koitin googlettaa, että kauanko akku kestää tuonna täydellä paineella, mutta en löytänyt vastausta.
Veikkaisin, että ei kauaa tuolla 2,5Ah akulla. 6Ah akku maksaa 100 eur.
 
Pesuri pitäis hommata, ettei tarvis kuraista pyörää heittää autoon maastossa ajelun jälkeen. Kerrostaloasujana pyörän pesu tapahtuu yleensä suihkussa, joka ei ole kovin mukavaa puuhaa. Kokemuksia/kommentteja välineistä?

Näitä kahta mallia katsellut, joista toinen olisi selvästi tehokkaampi ja sillä hoituisi todennäköisesti muutkin pienet painepesuria vaativat hommat. Kärcherin akku tai säiliö ei taida paljon muuhun riittää, kun isompien kurapaakkujen huuhteluun. Boschilla sais tehtyä perusteellisen pesun.


Kyllä Kärcherin akku ja säiliö riittää perusteelliseen pyörän pesuun helposti. Ja tehoa on tarpeeksi pyörän pesuun.

Bosch on selvästi isompi kokoisempi. Mutta jos iso koko ja hinta ei ole este, niin toki sillä saa vähän kaikkea enemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: esk
Kyllä Kärcherin akku ja säiliö riittää perusteelliseen pyörän pesuun helposti. Ja tehoa on tarpeeksi pyörän pesuun.

Bosch on selvästi isompi kokoisempi. Mutta jos iso koko ja hinta ei ole este, niin toki sillä saa vähän kaikkea enemmän.

Jonkun Youtube pätkän laitteesta katsoin, jossa säiliö piti täyttää kolme kertaa pyörän pesun aikana. Tosin se oli 4l säiliöllä varustettu malli.

Boschin etuna on myös tuo vaihdettava akku, joita löytyy taloudesta jo entuudestaan. Kärcherin akun simahtaessa pitää joko ostaa kokonaan uusi laite tai vähintään lisäosa, jolla saa autosta virran:
 
OC 3 plussa löytyy. Sähköläskin pesee yhdellä-kahdella säiliöllisellä vettä. Akku jaksaa ainakin 4x täyden säiliön. Käytän semmosta vesitonkkaa hanalla jonka tilavuus oli joko 20 tai 25 litraa ja akku siis riittää laitteen säiliö + tonkka. Palvelee se vesi tonkka samalla akun varaus mittarina. Lataukseen jos näyttää että vesi ei riitä seuraavaan pesuun.
 
  • Tykkää
Reactions: esk
Täällä entisessä pääkaupungissa oppii suorastaan "rakastamaan" soraa. Varsinkin kun kaupungin sivut sanoo, että joku pätkä on "harjahiekotettu" ( = pyöreää / pehmeää / punaista soraa). Ja oikeasti sinne on heitetty pikkurillin <--> peukalonpään kokoista pikimustaa & kaikkea muuta, kuin pehmeää tavaraa sen sijaan. Arvataan: Rahat saatu ja koska jälkimmäinen sora on halvempaa. = Win Win. Ka-ching! Ka-ching!.
 
Olisiko ehdotuksia sähköläskistä tai -maasturista semmosilla "ihan hyvillä" osilla ympärivuotiseen ajoon ainoaksi pyöräksi? Hintahaarukka on vielä päättämättä mutta tiedän kyllä että halpoja nuo eivät ole.

Tuo "ihan hyvillä" voi tietysti olla mitä vaan riippuen keneltä kysyy.. Jos tarkennan että luotettavuus on korkealla prioriteettilistalla. Ei sellaisia osia mistä ei kukaan ole koskaan kuullutkaan ja mitä ei voi uusia tarpeen tullen. SRAM ja Shimano on varmaan jokaisessa "ihan ok" pyörässä nykyään voimansiirrossa ja jarruissa. Josko jotain jossa on jompaa kumpaa sieltä malliston keskivaiheilta? Moottoreista en tiedä juuri mitään. Vain että keskimoottorinen on se ainoa oikea.

Ei tuokaan varmaan paljon auttanut, mutta jostain se on lähdettävä liikkeelle.
 
Viimeksi muokattu:
Jonkun Youtube pätkän laitteesta katsoin, jossa säiliö piti täyttää kolme kertaa pyörän pesun aikana. Tosin se oli 4l säiliöllä varustettu malli.

Boschin etuna on myös tuo vaihdettava akku, joita löytyy taloudesta jo entuudestaan. Kärcherin akun simahtaessa pitää joko ostaa kokonaan uusi laite tai vähintään lisäosa, jolla saa autosta virran:
En tiedä miten on vedellä läträtty videolla. Itsellä riittää 4 litran säiliö koko pyörän esihuuhteluun, harjaamiseen ja huuhteluun. Esihuuhtelun ja harjaamisen välissä levitän pesuaineen suihkepullolla.

Mutta tosiaan itse ostaisin ehkä tuon boschin, jos olisin nyt ostamassa, kun ei kokokaan ole enää ongelma.
 
  • Tykkää
Reactions: esk
Pesuri pitäis hommata, ettei tarvis kuraista pyörää heittää autoon maastossa ajelun jälkeen. Kerrostaloasujana pyörän pesu tapahtuu yleensä suihkussa, joka ei ole kovin mukavaa puuhaa. Kokemuksia/kommentteja välineistä?

Näitä kahta mallia katsellut, joista toinen olisi selvästi tehokkaampi ja sillä hoituisi todennäköisesti muutkin pienet painepesuria vaativat hommat. Kärcherin akku tai säiliö ei taida paljon muuhun riittää, kun isompien kurapaakkujen huuhteluun. Boschilla sais tehtyä perusteellisen pesun.



Vielä kolmas vaihtoehto, jonka suuntaan olen nyt vähän kallistumassa. 15l säiliö ja sähkö tulee auton 12V pistokkeesta. Sopivan pieni ja vielä edullinen, kun vertaa sekä Boschiin että Kärcheriin.

 
Vielä kolmas vaihtoehto, jonka suuntaan olen nyt vähän kallistumassa. 15l säiliö ja sähkö tulee auton 12V pistokkeesta. Sopivan pieni ja vielä edullinen, kun vertaa sekä Boschiin että Kärcheriin.

Kärcherillä on jotku tarjousviikot menossa omassa kaupassa, tuo Pet-malli lähtisi hyvällä tarjouksella jos tuo normaalin kokoinen vesisäiliö riittää.

 
Onkos täällä kukaan muu pohdiskellut Canyonin mallistosta Endurace, Grizl ja Grail - vaihtoehtoja? Millä perusteilla ootte valinnut ja ootteko tykännyt?

Kaikki vaihtoehdot omilla tavoillaan tosi houkuttelevia. Endurace olis näistä kolmesta valmis heti maantielle mutta taittaa helposti hiekkatietkin. Mutta Grizl ja Grail tarjoais heti mukavuutta ja nopeutta Suomen sorateille. Grail CF toi kakstasonen tanko herättää ristiriitasia tunteita, tykkään ulkonäöstä ja jousto tois pientä lisämukavuutta, mutta miten tohon nyt valoja ja kelloja kiinnittää? Grizl sit taas on poistais ton hoverin mutta rengastilaa on jo niin paljon ettei ole itselle tarvetta ja pääasiassa kuitenkin oma ajo hiekkatietä ja asfalttia. Aiemmissa fillarissa oli 33mm renkaat ja ajatuksissa olis seuraavaan 30-40mm. Renkaita tietenkin saa vaihdettua just sellaseks kun haluaa jos Grizlin 45mm tuntuu liialta
 
Onkos täällä kukaan muu pohdiskellut Canyonin mallistosta Endurace, Grizl ja Grail - vaihtoehtoja? Millä perusteilla ootte valinnut ja ootteko tykännyt?

Kaikki vaihtoehdot omilla tavoillaan tosi houkuttelevia. Endurace olis näistä kolmesta valmis heti maantielle mutta taittaa helposti hiekkatietkin. Mutta Grizl ja Grail tarjoais heti mukavuutta ja nopeutta Suomen sorateille. Grail CF toi kakstasonen tanko herättää ristiriitasia tunteita, tykkään ulkonäöstä ja jousto tois pientä lisämukavuutta, mutta miten tohon nyt valoja ja kelloja kiinnittää? Grizl sit taas on poistais ton hoverin mutta rengastilaa on jo niin paljon ettei ole itselle tarvetta ja pääasiassa kuitenkin oma ajo hiekkatietä ja asfalttia. Aiemmissa fillarissa oli 33mm renkaat ja ajatuksissa olis seuraavaan 30-40mm. Renkaita tietenkin saa vaihdettua just sellaseks kun haluaa jos Grizlin 45mm tuntuu liialta

Ite valitsin CF7 endun koska siihen saa näppärästi vaikka Schwalbe G-One Allroundit jos halajaa sorateille. Kestävyysajo maantiellä se oma juttu mikä kiehtoo enempi kuin pölyssä ajaminen.

Redditistä otettu kuva; CF7 allroundeilla
lkw93p40iqla1.jpg
 
Grail CF toi kakstasonen tanko herättää ristiriitasia tunteita, tykkään ulkonäöstä ja jousto tois pientä lisämukavuutta, mutta miten tohon nyt valoja ja kelloja kiinnittää?
Eiköhän siihen valot ja kellot kiinnitä ihan siinä missä muihinkin kippuratankoihin? Toki pitää varmaan valita, että kiinnittääkö ylös vai alas.
 
Ihan kysymyksenä, että miten voi olla liikaa rengastilaa?
Mistä se on pois?

Omaan silmään grail näyttää ihan hirveältä. Sekä tanko, että toi runko siinä tangon lähellä.
 
Ihan kysymyksenä, että miten voi olla liikaa rengastilaa?
Mistä se on pois?

Omaan silmään grail näyttää ihan hirveältä. Sekä tanko, että toi runko siinä tangon lähellä.
Niin siis huonosti muotoiltu mutta tarkoitin etten tarvitse niin paljoa rengastilaa mitä Grizl tarjoaa ja pitäisi heti vaihtaa renkaat mikä tuo hieman lisäkustannuksia.

Eiköhän siihen valot ja kellot kiinnitä ihan siinä missä muihinkin kippuratankoihin? Toki pitää varmaan valita, että kiinnittääkö ylös vai alas.
Eikö tuo Grailin tanko ole litteä? Ainakin omat valot, kellot, puhelimen kiinnikkeet menee vain pyöreään tankoon
 
Onkohan markkinoilla useampi vaihteista jopo-tyylistä pyörää? Siis sen aidon Jopo3:n lisäksi. En googlailemalla äkkiseltään löytänyt.
 
Niin siis huonosti muotoiltu mutta tarkoitin etten tarvitse niin paljoa rengastilaa mitä Grizl tarjoaa ja pitäisi heti vaihtaa renkaat mikä tuo hieman lisäkustannuksia.


Eikö tuo Grailin tanko ole litteä? Ainakin omat valot, kellot, puhelimen kiinnikkeet menee vain pyöreään tankoon

Graili CF:n tanko on litteä, niin itse jouduin hommaamaan uuden valon ja kellon samalla. Uudet kiinnittyy kumilenkillä.

Oon kyllä tykännyt paljon Grailista ja päädyin siihen, kun pidin sitä sopivan monikäyttöisenä omaan tarpeeseen. Ajoa tulee pääosin hiekalla ja asfaltilla (työmatkat), mutta retkeily pyörällä kiinnostaa myös.
 
Vuoden lopulla 29" Schwalbe G-One Speed -kondomirengas päästi jotain läpi sisuriin ja lähemmän kuntotarkastelun jälkeen päätin olevan aika vaihtaa ulkorenkaat uusiin. Rullausvastustestien perusteella vaihtoehtoja oli vain kaksi, Thunder Burt ja Race King, joista kilpailevan valmistajan minimi-ilmanpaineraja ei miellyttänyt.

Entisiä hieman kapeammat 57-milliset olisi saanut heti, mutta halusin säilyttää 60mm renkaiden maksimaalisen pehmeyden ja jouduin tekemään ennakkotilauksen r2-bike.com:ista. Kun lähes neljän kuukauden odotuksen jälkeen toimitusaikaa ei edelleenkään ollut tiedossa, lopulta löysin kumit varastosta kiitos kuukauden päivittäisten tarkastusten bike24.com:ista.

Vaikka vaihdoin samalla muovisisurit vieläkin kevyempiin, fillarin kokonaispaino kasvoi 8,4 kilosta 8,8:aan. Kyllähän tuo edelleen kelpaa, vaikka vähän harmittaakin. Kestävyys jää nähtäväksi, mutta yllättävän hyvin edellisetkin kumit kestivät. Uusissa on jopa ohut pistosuoja, mutta sisurit ovat ohuemmat.

Nyt kun vielä pyörätiet ja maasto kuivaisi, niin pääsee ajamaan. Sitä odotellessa kelpaa ainakin katsella. Suurimmaksi osaksi fillari on jo 11-vuotias, lempinimeltään Kuituhirvi.

20230409_144018.jpg
 
Mulla olisi jäykkä peräinen kanuuna johon kaipaisin hyvää ja toimivaa joustolla olevaa satulatolppaa. Olisko antaa vinkkejä kohtuu hintaisesta värkistä? Putken koko pieni, eli 27,2mm.
 
Vuoden lopulla 29" Schwalbe G-One Speed -kondomirengas päästi jotain läpi sisuriin ja lähemmän kuntotarkastelun jälkeen päätin olevan aika vaihtaa ulkorenkaat uusiin. Rullausvastustestien perusteella vaihtoehtoja oli vain kaksi, Thunder Burt ja Race King, joista kilpailevan valmistajan minimi-ilmanpaineraja ei miellyttänyt.

Entisiä hieman kapeammat 57-milliset olisi saanut heti, mutta halusin säilyttää 60mm renkaiden maksimaalisen pehmeyden ja jouduin tekemään ennakkotilauksen r2-bike.com:ista. Kun lähes neljän kuukauden odotuksen jälkeen toimitusaikaa ei edelleenkään ollut tiedossa, lopulta löysin kumit varastosta kiitos kuukauden päivittäisten tarkastusten bike24.com:ista.

Vaikka vaihdoin samalla muovisisurit vieläkin kevyempiin, fillarin kokonaispaino kasvoi 8,4 kilosta 8,8:aan. Kyllähän tuo edelleen kelpaa, vaikka vähän harmittaakin. Kestävyys jää nähtäväksi, mutta yllättävän hyvin edellisetkin kumit kestivät. Uusissa on jopa ohut pistosuoja, mutta sisurit ovat ohuemmat.

Nyt kun vielä pyörätiet ja maasto kuivaisi, niin pääsee ajamaan. Sitä odotellessa kelpaa ainakin katsella. Suurimmaksi osaksi fillari on jo 11-vuotias, lempinimeltään Kuituhirvi.

20230409_144018.jpg
Olet siis vedellyt speedeillä metsässä?
Mulla on tossa allroundit 2.8 tuumaa leveenä ja nekin näyttää siltä, että ei tule kestämään.
Kokeilen toki.
Miksei muuten speedit tai nykyiset ole tubelessina?
 
Vuoden lopulla 29" Schwalbe G-One Speed -kondomirengas päästi jotain läpi sisuriin ja lähemmän kuntotarkastelun jälkeen päätin olevan aika vaihtaa ulkorenkaat uusiin. Rullausvastustestien perusteella vaihtoehtoja oli vain kaksi, Thunder Burt ja Race King, joista kilpailevan valmistajan minimi-ilmanpaineraja ei miellyttänyt.

Entisiä hieman kapeammat 57-milliset olisi saanut heti, mutta halusin säilyttää 60mm renkaiden maksimaalisen pehmeyden ja jouduin tekemään ennakkotilauksen r2-bike.com:ista. Kun lähes neljän kuukauden odotuksen jälkeen toimitusaikaa ei edelleenkään ollut tiedossa, lopulta löysin kumit varastosta kiitos kuukauden päivittäisten tarkastusten bike24.com:ista.

Vaikka vaihdoin samalla muovisisurit vieläkin kevyempiin, fillarin kokonaispaino kasvoi 8,4 kilosta 8,8:aan. Kyllähän tuo edelleen kelpaa, vaikka vähän harmittaakin. Kestävyys jää nähtäväksi, mutta yllättävän hyvin edellisetkin kumit kestivät. Uusissa on jopa ohut pistosuoja, mutta sisurit ovat ohuemmat.

Nyt kun vielä pyörätiet ja maasto kuivaisi, niin pääsee ajamaan. Sitä odotellessa kelpaa ainakin katsella. Suurimmaksi osaksi fillari on jo 11-vuotias, lempinimeltään Kuituhirvi.

Näyttää nopealta.
 
Olet siis vedellyt speedeillä metsässä?
Mulla on tossa allroundit 2.8 tuumaa leveenä ja nekin näyttää siltä, että ei tule kestämään.
Kokeilen toki.
Miksei muuten speedit tai nykyiset ole tubelessina?
Kivikkoisetkin metsäpolut ovat menneet hyvin, mutta verrattaen rauhallista vauhtia. Kokonaiskilometrejä kinttupoluilla ei tosin ole tullut kymmentäkään prosenttia. 2017 ostin parin ja 2019 jouduin vaihtamaan toisen kun talvella oli levitetty tappajasepeliä. Nyt vaihdettu lutteroksi mennyt kumi näyttää muuten ehjältä, mutta siinä törröttää lasinsirpale. Kulumaa on kuitenkin selvästi ja puristaessa ilmenee pykämiä, joten oli kyllä aika vaihtaa.

Tubelessista en ole innostunut mm. potentiaalisen läträyssotkun ja ihan oman laiskuuden takia. Litkulla on enemmän massaakin kuin muovisisurilla. Sisurien puhkeaminen ei ole ollut merkittävä ongelma. Jännä nähdä nyt uusilla hieman paremmin suojatuilla renkailla mutta ohuemmilla sisureilla, miten lykky pitää.
Näyttää nopealta.
Kun vaan kuskissa riittäisi kunto. :D Rengasvalinta on optimoitu asfaltille, mutta kyllä tuolla kuivalla kelillä maastossakin pärjää, kun ei liikaa kiirehdi.
 
Itselleni tuli nyt ensimmäisen kerran polkupyörän kumit jossa on Presta venttiili. Olin asiaan jo varautunut ja olin ostanut tälle venttiili tyypille sopivat pumput, mutta nyt mulla on ongelmia saada kuitenkin ilmaa menemään renkaaseen. Saan pienellä käsipumpulla, jossa kierretään pumppu venttiiliin kiinni letkulla niin renkaat täytettyä, mutta en saa isommalla pumpulla jossa suukappale painetaan venttiiliin kiinni ja lukitaan vivulla niin menemään ilmaa renkaaseen.
Olen aukaissut venttiilistä sen lukituksen ja olen koittanut sitä avata joko kokonaan tai vai osittain, mutta en siltikään saa tuolla toisella pumpulla menemään ilmaa renkaaseen. Mielestäni tuo suu kappale on painettu kunnolla paikalleen venttiiliin sillä jos se on vähän huonommin paikallaan niin laskee ilmat pihalle renkaasta. Ja pumppu tuntuisi toimivan muuten oikein mutta en vaan saa sillä pyörän rengasta täytettyä.
Oisko kellään ideaa mistä ongelmani voisi johtua? Pumppu on tyypiltään Birzman flick-it
 
Itselleni tuli nyt ensimmäisen kerran polkupyörän kumit jossa on Presta venttiili. Olin asiaan jo varautunut ja olin ostanut tälle venttiili tyypille sopivat pumput, mutta nyt mulla on ongelmia saada kuitenkin ilmaa menemään renkaaseen. Saan pienellä käsipumpulla, jossa kierretään pumppu venttiiliin kiinni letkulla niin renkaat täytettyä, mutta en saa isommalla pumpulla jossa suukappale painetaan venttiiliin kiinni ja lukitaan vivulla niin menemään ilmaa renkaaseen.
Olen aukaissut venttiilistä sen lukituksen ja olen koittanut sitä avata joko kokonaan tai vai osittain, mutta en siltikään saa tuolla toisella pumpulla menemään ilmaa renkaaseen. Mielestäni tuo suu kappale on painettu kunnolla paikalleen venttiiliin sillä jos se on vähän huonommin paikallaan niin laskee ilmat pihalle renkaasta. Ja pumppu tuntuisi toimivan muuten oikein mutta en vaan saa sillä pyörän rengasta täytettyä.
Oisko kellään ideaa mistä ongelmani voisi johtua? Pumppu on tyypiltään Birzman flick-it

Pumpussa näyttäs olevan ainakin molemmille venttiilityypeille omat "suukappaleet", varmista että käytät oikeaa. Prestalle käy se, missä ei ole sisällä näkyvissä muovista "ristiä". Prestaan käypäinen on myös vähän kapeampi, jotta se tiivistää kunnolla lukittaessa. Itse yleensä lukitsen pumpun prestan kanssa venttiiliin kiinni juuri siinä kohtaa, kun alkaa kuulumaan pihinää. Jos ei muuten ilma mene sisään niin en kyllä äkkiseltään keksi muuta kuin että joku on rikki. Kannattaa vaan varoa, että lukittaessa et väännä sitä pumpun päätä hirveästi sivusuunnassa, silleen tuppaa helposti rikkomaan nuo prestaventtiilit.
 
Itselleni tuli nyt ensimmäisen kerran polkupyörän kumit jossa on Presta venttiili. Olin asiaan jo varautunut ja olin ostanut tälle venttiili tyypille sopivat pumput, mutta nyt mulla on ongelmia saada kuitenkin ilmaa menemään renkaaseen. Saan pienellä käsipumpulla, jossa kierretään pumppu venttiiliin kiinni letkulla niin renkaat täytettyä, mutta en saa isommalla pumpulla jossa suukappale painetaan venttiiliin kiinni ja lukitaan vivulla niin menemään ilmaa renkaaseen.
Olen aukaissut venttiilistä sen lukituksen ja olen koittanut sitä avata joko kokonaan tai vai osittain, mutta en siltikään saa tuolla toisella pumpulla menemään ilmaa renkaaseen. Mielestäni tuo suu kappale on painettu kunnolla paikalleen venttiiliin sillä jos se on vähän huonommin paikallaan niin laskee ilmat pihalle renkaasta. Ja pumppu tuntuisi toimivan muuten oikein mutta en vaan saa sillä pyörän rengasta täytettyä.
Oisko kellään ideaa mistä ongelmani voisi johtua? Pumppu on tyypiltään Birzman flick-it
Niillähän oli oikein opasvideo verkkiksen tuotesivulla.
Jollei sillä onnistu niin hyvin vaikeaa on enempää opastaa kirjoitettuna.
 
Itselleni tuli nyt ensimmäisen kerran polkupyörän kumit jossa on Presta venttiili. Olin asiaan jo varautunut ja olin ostanut tälle venttiili tyypille sopivat pumput, mutta nyt mulla on ongelmia saada kuitenkin ilmaa menemään renkaaseen. Saan pienellä käsipumpulla, jossa kierretään pumppu venttiiliin kiinni letkulla niin renkaat täytettyä, mutta en saa isommalla pumpulla jossa suukappale painetaan venttiiliin kiinni ja lukitaan vivulla niin menemään ilmaa renkaaseen.
Olen aukaissut venttiilistä sen lukituksen ja olen koittanut sitä avata joko kokonaan tai vai osittain, mutta en siltikään saa tuolla toisella pumpulla menemään ilmaa renkaaseen. Mielestäni tuo suu kappale on painettu kunnolla paikalleen venttiiliin sillä jos se on vähän huonommin paikallaan niin laskee ilmat pihalle renkaasta. Ja pumppu tuntuisi toimivan muuten oikein mutta en vaan saa sillä pyörän rengasta täytettyä.
Oisko kellään ideaa mistä ongelmani voisi johtua? Pumppu on tyypiltään Birzman flick-it
Mitä tapahtuu kun koitat pumpata? Jos ilma ei liiku mihinkään, niin paina kahvasta lujempaa. Mitä suurempi halkaisija on pumpun putkessa, niin sitä suurempi voima tarvitaan tiettyyn paineeseen. Itsellä on maantiepyörän renkaita varten SKS Rennkompressor justiinsa sen takia, että saa tarpeeksi painetta. Paksumpiputkisella pumpulla loppui oma paino kesken. Prestan varmistin mutterin avaan yleensä kokonaan ja kun pumpun paine ylittää renkaassa olevan, niin venttiili avautuu.
 
Mitä tapahtuu kun koitat pumpata? Jos ilma ei liiku mihinkään, niin paina kahvasta lujempaa. Mitä suurempi halkaisija on pumpun putkessa, niin sitä suurempi voima tarvitaan tiettyyn paineeseen. Itsellä on maantiepyörän renkaita varten SKS Rennkompressor justiinsa sen takia, että saa tarpeeksi painetta. Paksumpiputkisella pumpulla loppui oma paino kesken. Prestan varmistin mutterin avaan yleensä kokonaan ja kun pumpun paine ylittää renkaassa olevan, niin venttiili avautuu.
Ei näyttäs ainakaan kuvien perusteella tuossa pumpussa olevan mitenkään erityisen paksut putket, saan omalla Jupiterin halpismallin jalkapumpulla helposti 4bar omiin renkaisiin, vaikka kevyt olenkin. Suunnilleen samaa kokoluokkaa kaikin puolin se pumppu.
 
Itselleni tuli nyt ensimmäisen kerran polkupyörän kumit jossa on Presta venttiili. Olin asiaan jo varautunut ja olin ostanut tälle venttiili tyypille sopivat pumput, mutta nyt mulla on ongelmia saada kuitenkin ilmaa menemään renkaaseen. Saan pienellä käsipumpulla, jossa kierretään pumppu venttiiliin kiinni letkulla niin renkaat täytettyä, mutta en saa isommalla pumpulla jossa suukappale painetaan venttiiliin kiinni ja lukitaan vivulla niin menemään ilmaa renkaaseen.
Olen aukaissut venttiilistä sen lukituksen ja olen koittanut sitä avata joko kokonaan tai vai osittain, mutta en siltikään saa tuolla toisella pumpulla menemään ilmaa renkaaseen. Mielestäni tuo suu kappale on painettu kunnolla paikalleen venttiiliin sillä jos se on vähän huonommin paikallaan niin laskee ilmat pihalle renkaasta. Ja pumppu tuntuisi toimivan muuten oikein mutta en vaan saa sillä pyörän rengasta täytettyä.
Oisko kellään ideaa mistä ongelmani voisi johtua? Pumppu on tyypiltään Birzman flick-it

Jotkut pumput on tosi ronkeleita sen suhteen miten syvällä venttiili on pumpussa. Mulla juuri sellainen, milli liian syvällä niin ei mene yhtään ilmaa ja milli liian vähän niin ilma suhisee välistä pois.

Vähitellen oppii oikean asennon, tosin mulla edelleen schraderien kanssa tosi tuskaista.
 
Olen aikeissa ostaa joko gravel tai katupyörän. Tavoiteena kunnon kohottaminen ja jenkkakahvojen sulattaminen. Olen nyt pari viikkoa selannut kuvastoja ja lukenut foorumeita. Hinta saisi jäädä kaikkine tarvikkeineen mielellään alle 2K€.

XXL myy omaa merkkiään (ts.White), joka varmaan olisi riittävän hyvä kaltaiselleni kuntoilijalle. Tämä White RC LTD 105 22 on aika kiinnostava yksilö ja hintaa vain 1299€. Sitä en sitten tiedä tekeekö sillä mitään. Silmiin pomppasi "oikean" pyörävalmistajan fillari, joka on nyt tarjouksessa. Kyseessä on Ridley Kanzo A disc GRX400 2x10 23, unisex gravel- ja työmatkapyörä. Pyörän alkuperäinen hinta 1799€ ja nyt sitä myydään 1499€ ilman polkimia. Ei paha?

Onko kellään kokemuksia Ridleystä tai noista mainitsemistani pyöristä? Esim. fillaristi-foorumia lukiessa White ja Ridley ovat takuulla "liian painavia, surkeilla osilla, eikä alumiinisella keulalla ei tee mitään" näin kärjistetysti sanottuna.

Samaa Ridleytä Ruotsin XXL myy nyt 1312€ (ovh. 1575€). Kunhan käyn jossain vaiheessa potkimassa vanteita kysyn voivatko pudottaa hintaa entisestään. Tuntuu tyhmältä maksaa saman kaupan samasta tuotteesta noin paljon enemmän. Jos pyörän ale-hinta olisi sama Suomessa niin en olisi täällä edes kyselemässä, vaan ostohousut olisi jo tiukasti jalassa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen aikeissa ostaa joko gravel tai katupyörän. Tavoiteena kunnon kohottaminen ja jenkkakahvojen sulattaminen. Olen nyt pari viikkoa selannut kuvastoja ja lukenut foorumeita. Hinta saisi jäädä kaikkine tarvikkeineen mielellään alle 2K€.

XXL myy omaa merkkiään (ts.White), joka varmaan olisi riittävän hyvä kaltaiselleni kuntoilijalle. Tämä White RC LTD 105 22 on aika kiinnostava yksilö ja hintaa vain 1299€. Sitä en sitten tiedä tekeekö sillä mitään. Silmiin pomppasi "oikean" pyörävalmistajan fillari, joka on nyt tarjouksessa. Kyseessä on Ridley Kanzo A disc GRX400 2x10 23, unisex gravel- ja työmatkapyörä. Pyörän alkuperäinen hinta 1799€ ja nyt sitä myydään 1499€ ilman polkimia. Ei paha?

Onko kellään kokemuksia Ridleystä tai noista mainitsemistani pyöristä? Esim. fillaristi-foorumia lukiessa White ja Ridley ovat takuulla "liian painavia, surkeilla osilla, eikä alumiinisella keulalla ei tee mitään" näin kärjistetysti sanottuna.

Samaa Ridleytä Ruotsin XXL myy nyt 1312€ (ovh. 1575€). Kunhan käyn jossain vaiheessa potkimassa vanteita kysyn voivatko pudottaa hintaa entisestään. Tuntuu tyhmältä maksaa saman kaupan samasta tuotteesta noin paljon enemmän. Jos pyörän ale-hinta olisi sama Suomessa niin en olisi täällä edes kyselemässä, vaan ostohousut olisi jo tiukasti jalassa.

Sama Ridley osui silmiin XXL:n uutiskirjeestä. Sanoisin että anna mennä, gravelit on nyt aika kiven alla, Canyonilta saisi varmaan samaan rahaan (1549€) fiksumman Grailin mutta myyvät eioota.

Ne jotka kommentoi tuollaisen pyörän paskuutta ovat varmaankin sellaisia jotka vaihtavat pyörää muutenkin joka vuosi, ei niillä ole mitään käsitystä eikä tarttumapintaa tavallisen palkansaajan elämään. Jokaisella erikoistuneella foorumilla on samanlaisia käyttäjiä, ne vaan pitää osata filtteröidä tehokkaasti.

Samanlainen gravelpyörä olisi itselläkin tavoitteena hankkia jokapaikanhöyläksi metallilokareilla sekä vuodenajan mukaan vaihtuvilla ulkorenkailla, kunhan on vatsaa saanut pienemmäksi sähköpyörän avulla. :)
 
Olen aikeissa ostaa joko gravel tai katupyörän. Tavoiteena kunnon kohottaminen ja jenkkakahvojen sulattaminen. Olen nyt pari viikkoa selannut kuvastoja ja lukenut foorumeita. Hinta saisi jäädä kaikkine tarvikkeineen mielellään alle 2K€.

XXL myy omaa merkkiään (ts.White), joka varmaan olisi riittävän hyvä kaltaiselleni kuntoilijalle. Tämä White RC LTD 105 22 on aika kiinnostava yksilö ja hintaa vain 1299€. Sitä en sitten tiedä tekeekö sillä mitään. Silmiin pomppasi "oikean" pyörävalmistajan fillari, joka on nyt tarjouksessa. Kyseessä on Ridley Kanzo A disc GRX400 2x10 23, unisex gravel- ja työmatkapyörä. Pyörän alkuperäinen hinta 1799€ ja nyt sitä myydään 1499€ ilman polkimia. Ei paha?

Onko kellään kokemuksia Ridleystä tai noista mainitsemistani pyöristä? Esim. fillaristi-foorumia lukiessa White ja Ridley ovat takuulla "liian painavia, surkeilla osilla, eikä alumiinisella keulalla ei tee mitään" näin kärjistetysti sanottuna.

Samaa Ridleytä Ruotsin XXL myy nyt 1312€ (ovh. 1575€). Kunhan käyn jossain vaiheessa potkimassa vanteita kysyn voivatko pudottaa hintaa entisestään. Tuntuu tyhmältä maksaa saman kaupan samasta tuotteesta noin paljon enemmän. Jos pyörän ale-hinta olisi sama Suomessa niin en olisi täällä edes kyselemässä, vaan ostohousut olisi jo tiukasti jalassa.
Jos noista niin ridley. Mahtuu harrastelija koon (paksut) renkaatkin pyörimään.
Katotaan tuleeko kauhee älämölö kun sanon, että kenenkään ei pitäis ostaa vannejarrullista pyörää, mikä toi white on, enää uutena.
 
Olen aikeissa ostaa joko gravel tai katupyörän. Tavoiteena kunnon kohottaminen ja jenkkakahvojen sulattaminen. Olen nyt pari viikkoa selannut kuvastoja ja lukenut foorumeita. Hinta saisi jäädä kaikkine tarvikkeineen mielellään alle 2K€.

XXL myy omaa merkkiään (ts.White), joka varmaan olisi riittävän hyvä kaltaiselleni kuntoilijalle. Tämä White RC LTD 105 22 on aika kiinnostava yksilö ja hintaa vain 1299€. Sitä en sitten tiedä tekeekö sillä mitään. Silmiin pomppasi "oikean" pyörävalmistajan fillari, joka on nyt tarjouksessa. Kyseessä on Ridley Kanzo A disc GRX400 2x10 23, unisex gravel- ja työmatkapyörä. Pyörän alkuperäinen hinta 1799€ ja nyt sitä myydään 1499€ ilman polkimia. Ei paha?

Onko kellään kokemuksia Ridleystä tai noista mainitsemistani pyöristä? Esim. fillaristi-foorumia lukiessa White ja Ridley ovat takuulla "liian painavia, surkeilla osilla, eikä alumiinisella keulalla ei tee mitään" näin kärjistetysti sanottuna.

Samaa Ridleytä Ruotsin XXL myy nyt 1312€ (ovh. 1575€). Kunhan käyn jossain vaiheessa potkimassa vanteita kysyn voivatko pudottaa hintaa entisestään. Tuntuu tyhmältä maksaa saman kaupan samasta tuotteesta noin paljon enemmän. Jos pyörän ale-hinta olisi sama Suomessa niin en olisi täällä edes kyselemässä, vaan ostohousut olisi jo tiukasti jalassa.

Ridely ehdottomasti. Ainoa mikä siinä pistää silmään on vaihtajan vaijeri, joka on viety chainstayn kohdalla ilman ulkokuorta. Vähän sorapyörässä sotii käyttötarkoitusta vastaan, eli että kestää kuraa ja kosteutta.

XXL löytyy myös "Uutuus" eli edellisenäkin vuosina myyty White GX LTD 2x10 22 - Black/Blue - Cyclocross Ja Gravelpyörät | XXL

Hinnan puolesta todella hyvä paketti, ei tosin se kaunein. Mahtuu myös 700x50C renkaat haarukoihin pyörimään.
 
Kaipaisin vähän ideoita polkupyörän kanssa. Tuntuu, että mitään kivoja malleja ei tunnu liikkeistä löytyvän kokeiltavaksi (tai sitten en osaa etsiä). Joten pyydetään täältä sitten uusia ideoita tai näkökulmia aiheeseen.

Tällaisilla spekseillä olen nyt pyörää katsellut:
  • Lihasvoimalla toimiva, ei siis sähköinen
  • Melko peruskäyttöä lyhyisiin siirtymiin (alle 20 km) pyörä- ja hiekkateillä.
  • Budjetti joustava, mutta mieluiten alle 2000 €
  • Saatava GoByBiken-avulla (eli rajoittaa aika paljon kotimaisiin kivijalkoihin ilmeisesti)
  • Liike PK-seudulla tai lähialueella
  • Suora tanko
  • Hihnaveto (tästä voidaan ehkä joustaa, mutta tuntui kyllä tekniikkana erittäin mukavalta käyttää napavaihteiden kanssa)
  • Vähintään 8-vaihdetta
  • Hydrauliset levyjarrut

Tällaisia tullut vastaan, mutta monessa ei oikein tunnu saatavuutta tai jälleenmyyjää olevan:
Hinta ja tekniikka kohdallaan, varustelua ei ole, eikä löytynyt jälleenmyyjältä Suomesta

Pelagon Hanko Outback tai Commuter
Nämä vaikuttivat asiallisilta. Outback ei ole napavaihteinen, eikä Commuter hihnavetoinen. Onkohan näillä toiveilla oikeasti väliä?

Schindelhauerin pyörät
Friedrichiä tai Gustavia ei kumpaakaan ollut liikkeessä saatavilla, eikä tietoa milloin tulee toimittajalta. Friedrich jo vähän hintavampi. Gustavissa mukana turhaa krääsää etutarakan muodossa.

Ei löytynyt järkevää jälleenmyyjää. Tässäkin turhaa sälää itselle mukana.

Trek District
Muuten aika asiallisen oloinen, mutta tällekään ei löydy jälleenmyyjää.
 
Viimeksi muokattu:
Kaipaisin vähän ideoita polkupyörän kanssa. Tuntuu, että mitään kivoja malleja ei tunnu liikkeistä löytyvän kokeiltavaksi (tai sitten en osaa etsiä). Joten pyydetään täältä sitten uusia ideoita tai näkökulmia aiheeseen.

Tällaisilla spekseillä olen nyt pyörää katsellut:
  • Lihasvoimalla toimiva, ei siis sähköinen
  • Melko peruskäyttöä lyhyisiin siirtymiin (alle 20 km) pyörä- ja hiekkateillä.
  • Budjetti joustava, mutta mieluiten alle 2000 €
  • Saatava GoByBiken-avulla (eli rajoittaa aika paljon kotimaisiin kivijalkoihin ilmeisesti)
  • Suora tanko
  • Hihnaveto (tästä voidaan ehkä joustaa, mutta tuntui kyllä tekniikkana erittäin mukavalta käyttää napavaihteiden kanssa)
  • Vähintään 8-vaihdetta
  • Hydrauliset levyjarrut
Oisko tuossa sopiva? Tosin vain kahta pienintä kokoa saatavilla tällä hetkellä.
 
Oisko tuossa sopiva? Tosin vain kahta pienintä kokoa saatavilla tällä hetkellä.
Kyllähän tuo vaihtoehdosta käy, mutta sillä on vähän samaa ongelmaa kuin noilla muillakin. Ei vain löydy sitä jälleenmyyjää, mistä saa ostettua GoByBikellä. Velosporttia tarjosi Marinin nettisivut, ja heilläkään ei ole kuin Presidio 1 listoilla.
 
Kyllähän tuo vaihtoehdosta käy, mutta sillä on vähän samaa ongelmaa kuin noilla muillakin. Ei vain löydy sitä jälleenmyyjää, mistä saa ostettua GoByBikellä. Velosporttia tarjosi Marinin nettisivut, ja heilläkään ei ole kuin Presidio 1 listoilla.
En mä mistään mitään tiedä, mutta kyllähän Bikester on tuolla GoByBiken sivulla listattuna sopivaksi kaupaksi.
 
En mä mistään mitään tiedä, mutta kyllähän Bikester on tuolla GoByBiken sivulla listattuna sopivaksi kaupaksi.
Katos niinpäs olikin, kun sieltä GoByBiken puolelta tuota selaili. Ei itse Bikester listannut tuota sivuillaan. Sehän avaa näitä vaihtoehtoja vähän lisää mahdollisiksi hankkia. Kiitos.
 
Kaipaisin vähän ideoita polkupyörän kanssa. Tuntuu, että mitään kivoja malleja ei tunnu liikkeistä löytyvän kokeiltavaksi (tai sitten en osaa etsiä). Joten pyydetään täältä sitten uusia ideoita tai näkökulmia aiheeseen.

Tällaisilla spekseillä olen nyt pyörää katsellut:
  • Lihasvoimalla toimiva, ei siis sähköinen
  • Melko peruskäyttöä lyhyisiin siirtymiin (alle 20 km) pyörä- ja hiekkateillä.
  • Budjetti joustava, mutta mieluiten alle 2000 €
  • Saatava GoByBiken-avulla (eli rajoittaa aika paljon kotimaisiin kivijalkoihin ilmeisesti)
  • Liike PK-seudulla tai lähialueella
  • Suora tanko
  • Hihnaveto (tästä voidaan ehkä joustaa, mutta tuntui kyllä tekniikkana erittäin mukavalta käyttää napavaihteiden kanssa)
  • Vähintään 8-vaihdetta
  • Hydrauliset levyjarrut

Tällaisia tullut vastaan, mutta monessa ei oikein tunnu saatavuutta tai jälleenmyyjää olevan:
Hinta ja tekniikka kohdallaan, varustelua ei ole, eikä löytynyt jälleenmyyjältä Suomesta

Pelagon Hanko Outback tai Commuter
Nämä vaikuttivat asiallisilta. Outback ei ole napavaihteinen, eikä Commuter hihnavetoinen. Onkohan näillä toiveilla oikeasti väliä?

Schindelhauerin pyörät
Friedrichiä tai Gustavia ei kumpaakaan ollut liikkeessä saatavilla, eikä tietoa milloin tulee toimittajalta. Friedrich jo vähän hintavampi. Gustavissa mukana turhaa krääsää etutarakan muodossa.

Ei löytynyt järkevää jälleenmyyjää. Tässäkin turhaa sälää itselle mukana.

Trek District
Muuten aika asiallisen oloinen, mutta tällekään ei löydy jälleenmyyjää.
Canyon Commuter yksi vaihtoehto? Spontaani koeajomahdollisuus tietty puuttuu, mutta palautusoikeus löytyy.
 
Vahva suositus ns vaippahousuille, helpottaa tuohon ahteriosastoon.
Sanoisin, että oleellisin on sopiva satula. Käy ostamassa omaan ahteriin sopiva satula liikkeestä, jossa voit istua semmoiseen penkkiin millä leveys mitoitetaan. Tai katso YouTubesta ohjeet ahterin mittaukseen ja tilaa satula. Ei tarvi mitään geelivirityksiä satulaan tai housuihin.
 
Ridley on kotiutettu kaupasta. Kiitos mielipiteistä ja palautteesta!

Enää puuttuu geelikäsineet, kypärä ja joku simppeli ajotietokone. Jos viikonloppuna on hieno sää, aloitan ahterin totuttamisen satulaan. *AUTS!*

Äskeiseen viitaten, hyvin todennäköisesti et juurikaan hyödy geelikäsineistä jos ajoasento ei opeta nojaamaan liikaa käsiin ja pyörässä on omaan käyttöön sopivat gripit. Eli kokeile ensin saada sopiva asento, pidä huoli ettet röhnötä käsien varassa ja kokeile miltä alkaa tuntua.
 
Canyon Commuter yksi vaihtoehto? Spontaani koeajomahdollisuus tietty puuttuu, mutta palautusoikeus löytyy.
Tuo Commuter näyttää kyllä mainiolta peliltä, kiitos. Vähän jännittää vaan pistää tilaukseen testaamatta, mutta kait sen sitten saa tarpeeksi helposti palautettua.

Tuosta löytyy kyllä aikalailla kaikki, mitä itse kaipaa. Hinta vaan vähän suurempi kuin muilla, mutta oli siellä sitten aiempikin malli tarjolla toisaalta huokeampaan hintaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 261
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom