Pyöräily

Löytyisköhän täältä kokemuksia auton koukkuun tuleviin maastopyörätelineisiin. Onko kokemuksia? Thule XT2-3, halvempi Biltema, mitä välttää suosiolla?

Viime keväänä etsin kahdelle sähköpyörälle sopivaa kuljetustelinettä ja päädyin tilaamaan Saksan Amazonista Eufabin Poker-F -telineen. Kantokyky riittää erinomaisesti; kääntyy taaksepäin, joten auton kontin luukun avaaminen onnistuu pyörien ollessa telineessä; taittuu pieneen tilaan ja oli kuitukankainen säilytyskassi mukana.

Vuosi sitten hintaero vastaaviin Thulen malleihin oli mielestäni huomattava. Silloin maksoin kotiin kuljetettuna 218 €, nyt näyttää hinta pompanneen 80-90 eurolla. Kannattaa varmaan ainakin katsoa valmistajan tuotteita, jos niistä löytyy sopiva.
 
Itse hommasin Giant Talon E+1:n kuljettamiseksi tämän Thule Xpress 2 970 polkupyöräteline vetokoukkuun | Motonet Oy Pienen muokkaamisen jälkeen sain tuon pyörän pysymään siinä mielestäni tarpeeksi hyvin.
Tommonen tätä nykyä ittelläkin on, koska vain yhtä mankelia tarttee kuljettaa.
2 maastopyörää tohon ei kikkailematta saa, jos saa ollenkaan niin ettei ne kihnaa toisiaan.
Ehkä jollain välitangoilla sais, mutta en ole nähnyt myytävän.
Takaluukulle ei myöskään mitään asiaa ja teknisestihän tollanen on laiton.
En toki kuullu ole, että joku sakon olis saanut ikinä.
 
teknisestihän tollanen on laiton.
Miksi se on laiton?

Jos auton takavalot ei näy pyörän takia, niin pitää käyttää erikseen myytäviä lisävaloja. Rekisterikilpeä varten pitää kuitenkin tilata lisäkilpi oli teline mikä tahansa, jos se peittää varsinaisen kilven.

Mutta se, että näitä ominaisuuksia ei telineessä itsessään ole, ei tee telineestä laitonta.
 
Miksi se on laiton?

Jos auton takavalot ei näy pyörän takia, niin pitää käyttää erikseen myytäviä lisävaloja. Rekisterikilpeä varten pitää kuitenkin tilata lisäkilpi oli teline mikä tahansa, jos se peittää varsinaisen kilven.

Mutta se, että näitä ominaisuuksia ei telineessä itsessään ole, ei tee telineestä laitonta.
Monellako olet nähnyt tollaisessa valot? Mihin se kilpi laitetaan valaistuna? Eli teline on laiton kunnes teet siitä laillisen, jos saivarteleen ruvetaan. Toki koskee ihan joka ikistä koukkuun tulevaa.
 
Monellako olet nähnyt tollaisessa valot? Mihin se kilpi laitetaan valaistuna? Eli teline on laiton kunnes teet siitä laillisen, jos saivarteleen ruvetaan. Toki koskee ihan joka ikistä koukkuun tulevaa.
On niitä joitakin lisävalollisia näkynyt, mutta harvoin. Suurin osa ei varmasti lisävaloja ja kilpiä käytä, eikä varmasti poliisiakaan kiinnosta puuttua asiaan.
 
Joku pätevä mutta suht. edullinen maastopyörä pitäis hommata kesäksi.
Miten paskoja nuo XXL:n mallit ovat tuossa 500€ hintaluokassa ?
 
Joku pätevä mutta suht. edullinen maastopyörä pitäis hommata kesäksi.
Miten paskoja nuo XXL:n mallit ovat tuossa 500€ hintaluokassa ?

Jos tätä alennuksessa meinaat, niin uskon että saat huomattavasti enemmän vastinetta rahalle kun jorain 5k€ ammattivehkeet. Hos tuut ajaa paljon, niin halpojen pyörine korjaaminen on kans huomattavasti halvempaa. Sitten kun pitää pakka, ketjut ja eturattaat vaihtaa, niin tossa tuskin maksaa edes 60€ kun jossain 3000€ pyörässä se voi helpostikkin maksaa 300€.
Oma mielipide on se että joka päiväisessä käytössä tollanen 500€ on halpa eikä houkuttele varkaitakaan kaupassa käydessä.
 

Jos tätä alennuksessa meinaat, niin uskon että saat huomattavasti enemmän vastinetta rahalle kun jorain 5k€ ammattivehkeet. Hos tuut ajaa paljon, niin halpojen pyörine korjaaminen on kans huomattavasti halvempaa. Sitten kun pitää pakka, ketjut ja eturattaat vaihtaa, niin tossa tuskin maksaa edes 60€ kun jossain 3000€ pyörässä se voi helpostikkin maksaa 300€.
Oma mielipide on se että joka päiväisessä käytössä tollanen 500€ on halpa eikä houkuttele varkaitakaan kaupassa käydessä.

Kiitos, hyviä pointteja tosiaan.
Tuota kyseistä mallia olin jo vähän katellutkin ja lähti nyt tilaukseen.
Pitää kattoa miten onnistuu tuommosen kasaus ensikertalaiselta..
 
On niitä joitakin lisävalollisia näkynyt, mutta harvoin. Suurin osa ei varmasti lisävaloja ja kilpiä käytä, eikä varmasti poliisiakaan kiinnosta puuttua asiaan.
Oon ajellut jonkin verran läskipyörä "perusmallin" koukkutelineessä ilman lisävaloja tai -kilpeä. Poliisia ei ainakaan niillä muutamalla kerralla kun ovat sattuneet takana ajamaan kiinnostanut, sen enempää kuin se, että renkaat tuli molemmilta puolilta auton kyljen yli.
 
Oon ajellut jonkin verran läskipyörä "perusmallin" koukkutelineessä ilman lisävaloja tai -kilpeä. Poliisia ei ainakaan niillä muutamalla kerralla kun ovat sattuneet takana ajamaan kiinnostanut, sen enempää kuin se, että renkaat tuli molemmilta puolilta auton kyljen yli.
Niin ei poliisia varmasti kiinnostakkaan normaalisti puuttua. Heillä on parempaakin tekemistä. Ehkä jos sattuu oikein virkaintoinen poliisi, tai on tehoratsiaa tms, tai poliisi pysäyttää liikennerikkomuksen takia, niin ehkä sitten voisi sakon siitä saada.
 
Joku pätevä mutta suht. edullinen maastopyörä pitäis hommata kesäksi.
Miten paskoja nuo XXL:n mallit ovat tuossa 500€ hintaluokassa ?
jos sillä meinaa oikein maastoon lähteä niin onhan nuo vähän rimpuloita. Täysjäykkäkin on parempi kuin umpisurkealla pomppukepillä. Mutta kyllähän noi polkiessa eteenpäin kulkee.
 
Yllättävän hyvin juniori on Cuben perus Aimilla helppoja polkuja tullut perässä. Sit ku vauhti kasvaa ja kiviä ei enää kierrellä niin alkaa kunnon iskunvaimennus olla tarpeen.
 
Onko vinkata jotain perus kuntopyöräilyyn soveltuvaa pyörää joita voisi käytettynä bongailla muutamilla satasilla?
Lähinnä siis hyväksi havaittuja merkkejä ja malleja. Paljon tuntuu olevan vanhoja paskoja tai sitten näitä markettien edullisimpia pyöriä ylihintaan.

Vähän Torin valikoimaa selailin, niin onko esim. Merida Crossway 40 tämmöinen? Merida Crossway 40 27-v — baiks.fi
 
Onko vinkata jotain perus kuntopyöräilyyn soveltuvaa pyörää joita voisi käytettynä bongailla muutamilla satasilla?
Lähinnä siis hyväksi havaittuja merkkejä ja malleja. Paljon tuntuu olevan vanhoja paskoja tai sitten näitä markettien edullisimpia pyöriä ylihintaan.

Vähän Torin valikoimaa selailin, niin onko esim. Merida Crossway 40 tämmöinen? Merida Crossway 40 27-v — baiks.fi
Pathlite voisi olla hyvä yleispyörä.

Yksi kaveri vetää tuollaisella niin maantiellä kuin maastossa (ei hypi).


Video jonkun muun, mutta tälläistä polkua hän on Pathlitella vetänyt ihan onnistuneesti jo vuosia

 
Kysymys. Pitäisi hommata pyörään uusi takapyörä, kun nykyinen näyttää olevan niin heiveröistä tekoa, että vääntyilee ja pinnoja menee poikki yhtenään. Käykö samat vanteet sekä Sramin että Shimanon vaihteistojen kanssa? Vaihteisto on siis Sramin, mutta Shimano on niin paljon yleisempi, että vanteita etsiessä mainitaan vain se.
 
Kysymys. Pitäisi hommata pyörään uusi takapyörä, kun nykyinen näyttää olevan niin heiveröistä tekoa, että vääntyilee ja pinnoja menee poikki yhtenään
Yksi vaihtoehto on uusia puolat mikäli osat muuten mielyttävät.
Aikoinaan Helberg erehtyi hankkimaan kiekot jostain kiinalaisista pinnoista tehtynä, kivat pinnat ei elänyt ja rihdatessa käyttäytyivät loogisesti mutta... hajosivat just niinkui sulla silloin puolat sai vaihdettua takuuna en tiedä nykyisenä Tunturin? aikana. Miten vanha pyörä?
Myös Treck tais käyttää näitä puolia.
 
Perus markettipyörä, jolla olen kuitenkin tykännyt polkea sen verran etten haluaisi vielä tuon takia vaihtaa pyörää

Juu, eli Shimanon HG vapaarattaaseen käy tosiaan 11-lehtiset Sramin ja Shimanon kasetit :thumbsup:
Itsekin käytän noita ristiin, riippuen siitä mitä osia varastossa milläkin hetkellä sattuu olemaan.

edit. Otetaas sen verran takaisin, että tuossa taitaakin olla Shimano HG MTB. Vaihteiston puolesta, ei ole väliä onko 11-lehtinen takapakka Shimanoa vai Sramia, mutta jos haluat käyttää tuota tällä hetkellä olevaa Sunracen pakkaa, niin sitten pitää hommata HG MTB vaparilla oleva kiekko.

1678969579827.png
 
Viimeksi muokattu:
Yksi vaihtoehto on uusia puolat mikäli osat muuten mielyttävät.
Aikoinaan Helberg erehtyi hankkimaan kiekot jostain kiinalaisista pinnoista tehtynä, kivat pinnat ei elänyt ja rihdatessa käyttäytyivät loogisesti mutta... hajosivat just niinkui sulla silloin puolat sai vaihdettua takuuna en tiedä nykyisenä Tunturin? aikana. Miten vanha pyörä?
Myös Treck tais käyttää näitä puolia.
Noh, jos kiekon kasaus on satasen ja purkaminen on melkein tupla työ niin ei tuosta oikein kustannustehokasta saa kun uuden Deore XT kiekon saa satasella ja DT Swissin kahdella.

Em. kiekot vain hinta-esimerkkejä, en ole aivan satavarma että nuo juuri käyvät ko pyörään. Sitä varten pitäisi tietää navan leveys (varmaan 135mm), akselin tyyppi (kuvan perusteella pikalinkku), vapaarattaan tyyppi (varmaan HG kuten yllä arvailtu) ja levarin kiinnitys (centerlock tai 6 bolt).
 
Juu, eli Shimanon HG vapaarattaaseen käy tosiaan 11-lehtiset Sramin ja Shimanon kasetit :thumbsup:
Itsekin käytän noita ristiin, riippuen siitä mitä osia varastossa milläkin hetkellä sattuu olemaan.

edit. Otetaas sen verran takaisin, että tuossa taitaakin olla Shimano HG MTB. Vaihteiston puolesta, ei ole väliä onko 11-lehtinen takapakka Shimanoa vai Sramia, mutta jos haluat käyttää tuota tällä hetkellä olevaa Sunracen pakkaa, niin sitten pitää hommata HG MTB vaparilla oleva kiekko.

1678969579827.png
Paitti että ainoa HG vapaarattaalle sopiva sramin maastopakka on 1130 NX pakka. Muut ei sovi.
 
Yksi vaihtoehto on uusia puolat mikäli osat muuten mielyttävät.
Aikoinaan Helberg erehtyi hankkimaan kiekot jostain kiinalaisista pinnoista tehtynä, kivat pinnat ei elänyt ja rihdatessa käyttäytyivät loogisesti mutta... hajosivat just niinkui sulla silloin puolat sai vaihdettua takuuna en tiedä nykyisenä Tunturin? aikana. Miten vanha pyörä?
Myös Treck tais käyttää näitä puolia.
Kiinan aeropinnoilla kasasin viime kesäksi graveliin kiekot.
Hyvin tuntuu kestävän.
Taasen sapimin laser pinnoja meni parin tunnin sisällä poikki 4 ja pyörä autonperässä kesken kotiin. Mitään poikkeavaa ei kasatessa käynyt.
Nää nyt on näitä mystisiä, mutta en niputtaisi kaikkia kiinapinnoja ihan tolla perusteella.
Eniten yllätti kiina navat tosin. Sai jopa kaikilla eri vapaarattaan rungoilla.
 
Pitäisi kesäksi ostaa gravel/cyclo kauniiden päivien lenkkipyöräksi kelville ja mihin nyt keksii lähteä. Cube Nuroad vaikuttaa minusta hyvältä, vai onkohan jotain muuta suositeltavaa n. tonnin hintaluokassa? Takavaihtajan ja mekaaniset jarrut hyväksyn, mutta kokonaispaino saisi pysyä "sporttisena" n. 11kg luokassa.
 
Canyon Endurace 6? Saa tarvittaessa 35mm rengasta alle.
Millä osilla tuo Nuroad on? En itse lähtisi tonnin pyörää ostamaan Soran tai Clariksen osilla, jos ~200e enemmän maksamalla saa hydrauliset jarrut ja tiagran vaihteet.

 
Canyon Endurace 6? Saa tarvittaessa 35mm rengasta alle.
Millä osilla tuo Nuroad on? En itse lähtisi tonnin pyörää ostamaan Soran tai Clariksen osilla, jos ~200e enemmän maksamalla saa hydrauliset jarrut ja tiagran vaihteet.

Clarista löytyy Nuroadista. Tuo Endurance jäänyt huomiotta kun malli oli tuolla Road -kategoriassa. Canyonia on kyllä maastopyörätkin olleet ja hinta olisi tässäkin hyvin houkutteleva. Geometrialtaan tuo näyttäisi olevan jyrkempi kuin Nuroad ja renkaat 8mm kapeammat. Vaikea sanoa kumman tyyppistä pyörää sitä oikeasti haluaa. Vanhan Kuningaskulkurin olen omistanut ja sen kanssa ajaminen kaupungissa tuntui hieman epämukavalta.
 
Satunnainen ryppyisempi hiekkatie menee kyllä 35mm kumilla.
Vähän irtonaisemmalla soralla jonkin verran paskamaisempaa ajaa vs vaikka 40mm kumilla.
Yllättävän paljon se 5mm tuo mukavuuttakin.
Tarttee kyllä myöntää, että toi rotko on tosi houkuttelevasti hinnoiteltu.
 
Tonnin hintaluokka on gravelissa aika tiukka, Grail on hinta-laatusuhteeltaan ihan lyömätön, mutta jos nyt jostain tarjouksesta löytää Orbean Terraa tai Cannondalen Topstonea niin ovat myös varsin päteviä tai käytettynä. Endurancessa kannattaa huomioida hiukan aggressiviisempi ajoasento ja renkaat maksaa myös jonkun verran. 1x vaihtaja on myös mielestäni sopivampi hiekkateille. Kuten yllä sanottiinkin niin se ylimääräinen 5mm tuo aika paljon mukavuutta, kannattaa tarkkaan miettiä mihin ajoon se pyörä tulee ja kuinka paljon lopulta sitä maantietä on omasta ajosta ja kuinka paljon hiekkatietä. Suomessa on myös mielestäni aika paljon tuommoista soratietä missä on isompia irtokiviä ja tuo ~40mm on aika mukava noille teille. Trekin Checkpoint ARL:t on myös semmoisia mitä kannattanee käydä ihmettelemässä, ajoasento on vähän sporttisempi ja aggressiivsempi, mutta osat ja renkaat gravelia varten, jos siis jotain ylivuotisia jaksaa metsästää. Kanjonilla on myös tuo Grizl mikä on enemmän retkikäyttöön suunniteltu, vähän isommat renkaat. Oma valinta olisi tällä hetkellä selkeästi tuo Grail 7 eTapilla, hinta toki nousee yli 2000e mutta tuossa hintaluokassa todella kovat osat.

Clarista löytyy Nuroadista

Claris on vielä ihan hyvä, mutta kuten tässä jo todettiin niin hieman isomalla sijoituksella saa paljon ajomukavuutta lisää. Tiagra on jo vaihtajana ihan eri kategoriaa sulavuudeltaan. Yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona heittäisin meilä XXL:n Whiten jossa on hintaisekseen todella hyvät osat, mutta kannattaa tarkkaa koeajaa, että sopiiko runko itselle. Mutta jos budjetti on tiukka niin mielestäni tässä kohtaa ei oikein muita hyviä vaihtoehtoja ole kuin Canyon tai White uutena, ylivuotisena sitten voi helmiä löytää ja tinkaamista voi myös koittaa, oman Topstonen sain nyt näin jälkikäteen aivan ryöstöhintaan 1100 eurolla.

 
Onko Claris osat yhteensopivia, että kun kuluu niin vaihtaa parempaa (105) sitten tilalle?
 
White on kyllä hintaisekseen kova myös.
Koeajo pakollinen, koska toi whiten runko on pirun iso kokomerkintäänsä nähden.
 
Tuo Endurace alkoi kyllä kiinnostamaan kovasti lukemani perusteella. Tuskinpa tulee lähdettyä varsinaisille sorateille ajamaan tarkoituksella. Ja jos tuleekin enemmän lähdettyä niin täytyy miettiä tuota 35mm rengastusta tai sitten hankkii sen oikean sorapyörän. Täytyy nyt arpoa kokoa vielä kun menee juuri s ja m väliin. Oma pituus 178cm mikä on juuri M koon alarajalla mutta jalan mitta menee taas juuri S:n ylärajalle.
 
Tuo Endurace alkoi kyllä kiinnostamaan kovasti lukemani perusteella. Tuskinpa tulee lähdettyä varsinaisille sorateille ajamaan tarkoituksella. Ja jos tuleekin enemmän lähdettyä niin täytyy miettiä tuota 35mm rengastusta tai sitten hankkii sen oikean sorapyörän. Täytyy nyt arpoa kokoa vielä kun menee juuri s ja m väliin. Oma pituus 178cm mikä on juuri M koon alarajalla mutta jalan mitta menee taas juuri S:n ylärajalle.
Mä oon 178/84 ja mulla on M -koon endurace johon vaihdoin 10mm lyhyemmän stemmin. Kovasti oon tykännyt ja hyvin on sopinut omalle ruholle vaikka vähän kankea kuski onkin. :D
Molemmat koot sinulle varmasti sopii viimeistään pienellä viilauksella. Enemmän makuasia tykkääkö ketterämmästä vai vakaammasta kulkineesta.
 
Onkos jotain pro välineitä kerrostalon pihalla pesuun? Joku 5l painepullo ois kova, ehkä retkisuihku?
 
Onkos jotain pro välineitä kerrostalon pihalla pesuun? Joku 5l painepullo ois kova, ehkä retkisuihku?
Aina joskus on akkupainepesuri tarjouksissa alta satasen.
 
Kärcher OC3 on kyllä ylivoimainen. Kannattaa ottaa suurempi plus malli niin 7 litran säiliöllä vettä enemmän käytössä. Bike boxin saa siihen erikseen.
 
Aina joskus on akkupainepesuri tarjouksissa alta satasen.

Kiitos hyvä vinkki, pitääpä miettiä. Teoriassa kuitenkin pääsee tuossa 4km päässä pesemään tallilla ihan kunnolla pyörän, mutta pitäisi just ajon jälkeen saada enimmät kurat pois ja tähän virkaan ollut kastelukannu. Tuommoinen perinteinen paineruisku ois aika paljon halvempi, mutta varmasti aika paljon tehottomampi.
 
Kiitos hyvä vinkki, pitääpä miettiä. Teoriassa kuitenkin pääsee tuossa 4km päässä pesemään tallilla ihan kunnolla pyörän, mutta pitäisi just ajon jälkeen saada enimmät kurat pois ja tähän virkaan ollut kastelukannu. Tuommoinen perinteinen paineruisku ois aika paljon halvempi, mutta varmasti aika paljon tehottomampi.
Kannatan tuota OC3 matalapainepesuria. Loistava laite pyörän pesuun. 9 litran paineruiskupönttö oli aikoinaan käytössä. Onhan se ihan tuhnu tuohon OC3 verrattuna.

Millään korkeapainepesurilla en pyörää pesisi.
 
On todella kätevä toi oc3. Tolla pienelläkin säiliöllä pesee fillarin jos ei läträä.
Mulla kontissa mukana vielä tosi kurakeleille 2l lisää vettä mukana.
Ehdottomasti nyt ostaisin itse isommalla säiliöllä.
 
Tuo OC3 on ihan näppärä vehje moneen muuhunkin puuhasteluun, itse pesen mm. ilpin sekä LTO:n kennot tuon kanssa. Toimii myös jos tarvitsee nopeasti joku pihakaluste tms pestä eikä viitsi isompia pesureita kaivaa esiin.
 
Joo, meinasin siis painepulloruiskua tms. mihin pumpataan kädellä paine.
Sen ymmärsin kyllä, mutta kun kirjoitit että pääset tallilla pesemään kunnolla, niin ajattelin että siellä on painepesuri, jolla peset. Ja ihan yleisesti muillekkin mainitsin :)

Semmonen kädellä pumpattava ruisku oli tosiaan itselläkin aikoinaan käytössä, jolla kerrostalon parvekkeella huuhtelin pyörää. Mutta on se aika onneton laite matalapainepesuriin verrattuna.
 
Täältä myös suositukset tuolle Kärcherille! Tuo pienempi säiliö riittää kesällä kahden pyörän pesuun, kun tosiaan ensin kastelee, sitten laittaa pesuaineet ja lopuksi huuhtelee. Mutta hintaero ei näytä olevan paljoa, niin kyllä tuo isommalla säiliöllä varustettu kannattaa hommata. Ainut huono puoli on tuo Kärcherin oma laturi, joka on tällä hetkellä itselläni liimattuna. Geneerinen olisi parempi, vaikka eiköhän tuonkin saa varaosana ostettua :D
 
Katoin geolukemia enkä havainnut mitään mikä viittaisi moiseen. Kenties edellisten vuosimallien ominaisuus?
Vilkaisin nopsaan ja varmaan näin on.
Ite ajan L koon maasturilla ja hommasin M kokoisen whiten gx pro 18 tai 19 mallin. En muista kumman.
Tartti vaihtaa satulatolppa 0 offsettiseksi, stemmi 70 milliseksi ja sarvet tosi lyhyen reachin malliin.
Muistelen lukeneeni vastaavia kokomuksia foorumeilta.
 
Jopo-kopioista kyssäri. Kellään tiedossa Jopo3:n lisäksi muita useampi vaihteisia jopon tyylisiä pyöriä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 680
Viestejä
4 495 819
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom