Pyöräily

Kyseessä on vapaaratas (freehub). Voi olla laakerit kuluneet. Ne voi toki vaihtaa vaikka itse, tai sitten voi ostaa uuden vapaarattaan ja vaihtaa sen kokonaan. Maksaa alle satasen suomessa ja muutaman kympin saksassa. Pieni välys ei haittaa.

Mikähän vapaaratas siinä on?



tarkistin renkaasta, hub on Shimano FH-M3050. monilla sivuilla tuo on kuitekin listattu käyvän 8/9/10 tai 9/10/11 vaihteisiin pakkohin. pyörässäni on kuitenkin 12 vaihdetta. onko tuo vapaaratas pidempi siinä vai käykö sama mikä 11 vaihteeseen?
 
tarkistin renkaasta, hub on Shimano FH-M3050. monilla sivuilla tuo on kuitekin listattu käyvän 8/9/10 tai 9/10/11 vaihteisiin pakkohin. pyörässäni on kuitenkin 12 vaihdetta. onko tuo vapaaratas pidempi siinä vai käykö sama mikä 11 vaihteeseen?
Halppis acerassa on takuulla välystä ja jos se toimii niin älä tee mitään.
Shimanon HG vapaarattaan runko mikä sinullakin on toimii kyllä myös 12 vaihteisilla rataspakoilla.
Kunhan se rataspakkka on HG yhteensopiva.
Sramilta käy NX pakka ja sunracelta löytyy myös pakkoja. Sitten on myös kiinalaisia huru mykke mitkä käy.
Shimano itse ei tee HG vapaarattaalle 12 lehtistä pakkaa jonka takia se varmaan noin on ilmoitettu.
 
Halppis acerassa on takuulla välystä ja jos se toimii niin älä tee mitään.
Shimanon HG vapaarattaan runko mikä sinullakin on toimii kyllä myös 12 vaihteisilla rataspakoilla.
Kunhan se rataspakkka on HG yhteensopiva.
Sramilta käy NX pakka ja sunracelta löytyy myös pakkoja. Sitten on myös kiinalaisia huru mykke mitkä käy.
Shimano itse ei tee HG vapaarattaalle 12 lehtistä pakkaa jonka takia se varmaan noin on ilmoitettu.
takapakka on tuo aiemmin mainisemani sunracen MZ800 12-speed Cassette 11-51
löyty tuon hubin räjäytyskuva:
eli osanumerolla Y3TD98050 (Y3TD98040 ) kun ostaa uuden vapaarattaan niin sopii 12 vaihteeseenkin?
 
Sopii, mutta kuten kirjoitin niin noi klappaa jo uutena. Kalliimmatkin.
Joten jos ei ongelmaa ole niin mitäpä sitä korjaamaan.
jep. niin pieneltä se vielä ainakin tuntui ettei ole vaihto vielä ajankohtainen. tulipa tämänkin vaihto etukäteen selvitettyä kuitenkin. :thumbsup:

miten muuten noiden 8-12v pakkojen sovitus saman levyiselle vapaarattaalle on tehty? rattaat ja välit on tietysi kapeampia mutta onko niin paljon että
8v on yhtä leveä kokonaisuudessaan mitä 12v pakka, vai mistä se lisätila sinne on taiottu?
 
jep. niin pieneltä se vielä ainakin tuntui ettei ole vaihto vielä ajankohtainen. tulipa tämänkin vaihto etukäteen selvitettyä kuitenkin. :thumbsup:

miten muuten noiden 8-12v pakkojen sovitus saman levyiselle vapaarattaalle on tehty? rattaat ja välit on tietysi kapeampia mutta onko niin paljon että
8v on yhtä leveä kokonaisuudessaan mitä 12v pakka, vai mistä se lisätila sinne on taiottu?
Pakka on kasvanut sisäänpäin + kapeammat välit/ketjut. Siinäpä se yhdistelmä.
 
Kausi alkaa lähestyä, osia olisi vaikka kolmeen pyörään mutta ei yhtään sopivaa runkoa omalle ruholle.
Tässä nyt pari kuukautta koittanut metsästää sopivaa kuituista maantierunkoa pikalinkuille 58 koossa. Aika vahvasti ollut ei ole tai sitten hinta karkaa budjetin yli.

Kiinankuitua alkanut tekemään mieli kokeilla, kokemukset noista nykyään alkavat ilmeisesti olemaan jo ihan ok. Itsellä parista haarukasta ja tangosta kokemusta muutaman vuoden takaa ja ei ollut valittamista.
Mistä noita runkosettejä kannattaisi katsella?
 
Kausi alkaa lähestyä, osia olisi vaikka kolmeen pyörään mutta ei yhtään sopivaa runkoa omalle ruholle.
Tässä nyt pari kuukautta koittanut metsästää sopivaa kuituista maantierunkoa pikalinkuille 58 koossa. Aika vahvasti ollut ei ole tai sitten hinta karkaa budjetin yli.

Kiinankuitua alkanut tekemään mieli kokeilla, kokemukset noista nykyään alkavat ilmeisesti olemaan jo ihan ok. Itsellä parista haarukasta ja tangosta kokemusta muutaman vuoden takaa ja ei ollut valittamista.
Mistä noita runkosettejä kannattaisi katsella?
Alilta varmaan. Og-evkin tuntuu ainakin tekevän ihan jämäkkää tuotetta.
Tosin ei henkilökohtaista kokemusta.
 
Alista katselinkin jo eilen, pari ehdokasta tuli eteen, täytyy koittaa kommunikoida myyjien kanssa kun ei oikein kuvista selvinnyt tuleeko random tekstien kanssa vai ei.
Tuolla Og-evkin ei näkynyt yli 54 kokoja, olisiko tilauskamaa?

Kelit nyt taas olleet tänäänkin niin hyviä et kohta täytyy varmaan ensialkuun ruuvata osat 10v vanhaan bianchin alurunkoon :lol:
 
Onko Canyoneista huonoja kokemuksia? Katselen kesäkaudelle pyörää ja noilla näkyy olevan kampanja päällä. Muutamia Canyoneita tullut vastaan, epäilyttää vaan hieman virallisten huoltokumppaneiden pieni määrä.

 
Itselläni on vuosimallin 2018 spectral ja olen ollut tyytyväinen pyörään, pienin varauksin, tosin. Kokoonpanon laatu ei ollut aivan priimaa, eli pultteja oli jätetty löysälle ja muuta pientä harmittavaa. Työkaveri osti samaan aikaan Neuronin ja siitä tippui poljinkampi metsään kesken lenkin. Työkalujen on siis pysyttävä käsissä, jos Canyonin (tai minkä tahansa muun postimyyntipyörän) ostaa. Pyörässä itsessään ei ole muuten ollut toki valittamista, eli osat ja runko ovat hintaansa nähden erinomaiset.
 
Kaksi Canyonin pyörää hommattu ja ei mitään valittamista kasauksen laadusta. Myös takuuasiat on hoitunut helposti PK seudulla.

Enemmän on ollut ongelmia XXL:stä ostetun pyörän kasauslaadun kanssa (löysät pultit jne)
 
Itsellä myös viime kesänä hankittu Grizz ja pelkkää positiivista kokemusta. Mutta kuten aiemmin mainittu, jos näitä postimyyntipyöriä hankkii, niin jonkinlainen osaaminen pitää työkalujen kanssa olla vaikkakin ohjeet olivat selkeät ja montaa osaa ei tarvinnut koota itse.
 
Neuron:8 ollut vuodesta 2020 ja on toiminut erittäin hyvin. Ainoa ja itselle merkittävä miinus on tuo, että startti-napin patteri ei kestä pakkasta hyvin. Pari kertaa on tällekin talvea jäätynyt niin ettei pyörää saa sen kautta käyntiin. Näytössä vilahtaa Shimanon logo ja sammuu samantien. Toisin kuin Trekillä ja parilla muulla mallilla, ainakaan omassa mallissani rungossa ei ole pientä reikää, jonka kautta pitkällä tikulla tai vaikka ohuella kuusiokulma-avaimella pystyisi painamaan akun omaa virtanappia, jonka avulla pyörän saisi käyntiin. Ainoa ratkaisu on ollut raahata koko pyörä lämpimään tilaan, jonka jälkeen pyörän saa taas käyntiin. Tämä on hyvä ottaa huomioon jos vähänkään pohjoisempana tykkää ajella pitempiä reissuja metässä talvella. Ei oikein naurata jos reissun tauolta lähtiessä pyörä ei lähdekään käyntiin ja matkaa on joka suuntaan reilusti. Tulee aika raskas reissu polkea ilman avustusta metsässä noin raskaalla pyörällä :)
 
Neuron:8 ollut vuodesta 2020 ja on toiminut erittäin hyvin. Ainoa ja itselle merkittävä miinus on tuo, että startti-napin patteri ei kestä pakkasta hyvin. Pari kertaa on tällekin talvea jäätynyt niin ettei pyörää saa sen kautta käyntiin. Näytössä vilahtaa Shimanon logo ja sammuu samantien. Toisin kuin Trekillä ja parilla muulla mallilla, ainakaan omassa mallissani rungossa ei ole pientä reikää, jonka kautta pitkällä tikulla tai vaikka ohuella kuusiokulma-avaimella pystyisi painamaan akun omaa virtanappia, jonka avulla pyörän saisi käyntiin. Ainoa ratkaisu on ollut raahata koko pyörä lämpimään tilaan, jonka jälkeen pyörän saa taas käyntiin. Tämä on hyvä ottaa huomioon jos vähänkään pohjoisempana tykkää ajella pitempiä reissuja metässä talvella. Ei oikein naurata jos reissun tauolta lähtiessä pyörä ei lähdekään käyntiin ja matkaa on joka suuntaan reilusti. Tulee aika raskas reissu polkea ilman avustusta metsässä noin raskaalla pyörällä :)
Käynnistä työntämällä pyörää taaksepäin?
 
Käynnistä työntämällä pyörää taaksepäin?


Tänks tästä! Miten oonkin onnistunut missaan tuon vaikka kanava on seurannassa :) Canyonilta sain jotain "teoriassa toimii"-ohjeita aspasta, että pyörittää kampia taaksepäin kun on juuri lukinnut polkimet eturattaaseen. Tää videon keino on vähän iisimpi :) Täytyy joskus kokeilla.
 
Tänks tästä! Miten oonkin onnistunut missaan tuon vaikka kanava on seurannassa :) Canyonilta sain jotain "teoriassa toimii"-ohjeita aspasta, että pyörittää kampia taaksepäin kun on juuri lukinnut polkimet eturattaaseen. Tää videon keino on vähän iisimpi :) Täytyy joskus kokeilla.
Testasin äsken sisällä, niin melkein sain käyntiin ihan vain nostamalla takarengasta ja pyörittämällä käsin taaksepäin. Mutta ei ihan riitäänyt, kun tulee katkos siinä kun käden nostaa ja laittaa renkaalle takaisin. Työntämällä varmaan onnistuu.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
6 Canyonia on/ollut vuosien saatossa ja kaikki hyviä.

Mieltymyksestä paljon kiinni, mutta itse en esim Trekin pyörien kalliimpaa hintaa arvosta Csnyoniin verrattuna. En toki kilpaile niin sekunnin kymmenyksillä ei ole minulle merkitystä.
 
Kaverit on pariin kertaan vuokrailleet paikallisesta pyöräliikkeestä melkoisen kalliita Trekin täysjousto-sähkiksiä ja kiinnitin huomiota niiden komponentteihin, jotka on kalliista hinnasta huolimatta heikompaa tasoa kuin omassa Canyonissa (Spectral AL 7, 2018). Jotenkin luulisi, että 6-7000€:n hinnalla saa parempaa osaa, kuin 2400€ luomufillarissa on. Siinä mielessä Canyon ja muut postimyyntifirmat tarjoavat rahalle selkeästi parempaa vastinetta kuin kivijalkakauppojen vastineensa. Jos tekee huollot itse, niin mielestäni pyörän merkillä ei ole pahemmin väliä.
 
Kaverit on pariin kertaan vuokrailleet paikallisesta pyöräliikkeestä melkoisen kalliita Trekin täysjousto-sähkiksiä ja kiinnitin huomiota niiden komponentteihin, jotka on kalliista hinnasta huolimatta heikompaa tasoa kuin omassa Canyonissa (Spectral AL 7, 2018). Jotenkin luulisi, että 6-7000€:n hinnalla saa parempaa osaa, kuin 2400€ luomufillarissa on. Siinä mielessä Canyon ja muut postimyyntifirmat tarjoavat rahalle selkeästi parempaa vastinetta kuin kivijalkakauppojen vastineensa. Jos tekee huollot itse, niin mielestäni pyörän merkillä ei ole pahemmin väliä.
Canyonilla ei ole myynnissä välikäsiä, niin usein niissä osat onkin astetta parempia, kuin mitä muilla merkeillä samaan rahaan.
 
Itselläni on ollut marraskuusta asti käytössä Canyonin Grizl ja nyt noin 800 km jälkeen ei ole itse pyörästä pahaa sanottavaa. Kaikki kokeilemani pultit ovat olleet kunnolla kiinni, myös kammet. Kaikki pyörän perushuollot teen itse, joten ei ole ollut tarvetta turvautua huoltoon.
 
Täällä -21 Endurace ja -22 Neuron ON. Hyvin olleet kasattuja ja vaihteetkin jopa olleet kohdillaan. Perushuollot hoidan itse.
 
Laatu on siis parantunut männävuosista. Hyvä tietää, Endurace on nimittäin itsellänikin kiikarissa.
 
Jos tekee huollot itse, niin mielestäni pyörän merkillä ei ole pahemmin väliä.
Paikallinen pyöräliike tehnyt huollot Canyoniin siinä kuin muihinkin merkkeihin.
Roadlite 5 oli 2 vuoden jälkeen keskiölaakeri (tai kampilaakeri) sökö (olisiko ollut löysällä),muuten ei valittamista.
 
Viimeksi muokattu:
Suuntaamatta mihinkään merkkiin nykypyörien huolto vaatii aika paljon spesifistisiä kalliita työkaluja, ennen työkalut olivat enemmän yleiskäyttöisiä.

Eli pelkät omat taidot ei riitä, on kannattavampaa teettää työ.
 
Suuntaamatta mihinkään merkkiin nykypyörien huolto vaatii aika paljon spesifistisiä kalliita työkaluja, ennen työkalut olivat enemmän yleiskäyttöisiä.

Eli pelkät omat taidot ei riitä, on kannattavampaa teettää työ.
Ei vaadi. Ainakaan kalliita.
Laakerit nykyään lähes kaikki kasettimallisia joita ei edes kuulu purkaa.
Eli heti jää huoltolistalta pois kampilaakerit, pyörän navan laakerit, ohjauslaakerit ja mahdollisen takalinkuston laakerit.
Kampilaakerien irroitustyökalut ei maksa paljoa.
Nestelevarit vaatii jotain, mutta aika huoltovapaita nekin. Sama vapaarattailla jos edes pystyy purkamaan.
Pomppukeuloihin alajalkoihin öljynvaihto ei vaadi erikoistyökaluja.

Takapumput ehkä ainoita hankalia ja nekin lähinnä vaimentimen osalta.
Ja jotkut takalinkuston laakerien vaihdot voi olla haasteellisia ilman käsiprässiä/ulosvetäjiä.
Mutta jos oikeasti tietää mitä tekee niin aika halvalla pääsee huollon osalta.
Tämä pätee siis tavallisiin polkupyöriin.
Sähkömankeleissa tulee sitten se softapuoli, josta ei mitään hajua.
 
Ei vaadi. Ainakaan kalliita.
Laakerit nykyään lähes kaikki kasettimallisia joita ei edes kuulu purkaa.
Olet varmaan oikeassa, mä elän menneisyydessä :)

Tosin mulle huolto=korjaus, en ole esim. vaihtanut nykypyörän ohjauslaakeria myös napojen uralaakerin vaihto on tekninen suorite.
Jokainen tietysti arvioi kykynsä itse.
 
Itse en ikimaailmassa alkaisi jousitusta/öljyvaimennusta tms purkamaan/huoltamaan. Eivät ole minun taitovalikoimassani ja tuskin pystyisin oppimaankaan. Plus kerrostalossa vähän liian sotkuista hommaa olisi nuo osiin laittaa.

Rihtaus myös sellainen jota en ole edes yrittänyt opetella, se taito joka on joillain ja toisilla ei. Ennemmin antaa niiden rihtauksen da vincien se tehdä.
 
Pyörille kannattaa opetella tekee ite korjauksia, varsinkin jos kyseessä on maasturi. Se ei pelkästään opeta korjaa pyörän, vaan se myös opettaa metsässä ohittaa vikoja jotka syntyy. Vaikka pyörille on paljon erikoisia työkaluka, suurin osa niistä on vaan helpottamassa elämää ja niille on vaihtoehtosia ratkasuja, jolla saa asioita irti ja takas. Ite oon törsänny aika paljon rahaa fillarityökaluihin, vaikka selvinny aikasemmin ilmankin niitä. Rasvat sun muut on se mihin kannattaa myös panostaa, ettei korjaa pyörää pelkällä wd-40.


Tää on kuva otettu vuosi sitten.
3457.jpg
 
Paikallinen pyöräliike tehnyt huollot Canyoniin siinä kuin muihinkin merkkeihin.
Roadlite 5 oli 2 vuoden jälkeen keskiölaakeri (tai kampilaakeri) sökö (olisiko ollut löysällä),muuten ei valittamista.

Tarkoitin siis, että ostaessasi kivijalasta pyörän, hoidetaan siinä mahdollisesti ilmenneet pienet ongelmat paikan päällä takuuseen. Postimyynnistä ostettua pyörää ei niin vain kanneta lähimpään korjaamoon, vaan myyjän kanssa pitää ensin neuvotella korjauksen askelmerkit. Itse kiristelen mielelläni postimyyntipyörän muutamat alikiristetyt pultit oikealle kireydelle, jos se näkyy reippaasti halvempana hintana.

Jos siis työkalut eivät pysy kädessä, niin siinä tapauksessa pyörä kannattaa ostaa kivijalkamyymälästä, jollaisessa saa yleensä myös muuten hyvää palvelua bike fittingistä lähtien.
 
Tarkoitin siis, että ostaessasi kivijalasta pyörän, hoidetaan siinä mahdollisesti ilmenneet pienet ongelmat paikan päällä takuuseen. Postimyynnistä ostettua pyörää ei niin vain kanneta lähimpään korjaamoon, vaan myyjän kanssa pitää ensin neuvotella korjauksen askelmerkit. Itse kiristelen mielelläni postimyyntipyörän muutamat alikiristetyt pultit oikealle kireydelle, jos se näkyy reippaasti halvempana hintana.

Jos siis työkalut eivät pysy kädessä, niin siinä tapauksessa pyörä kannattaa ostaa kivijalkamyymälästä, jollaisessa saa yleensä myös muuten hyvää palvelua bike fittingistä lähtien.
Pyörälle pitää tehä ensihuolto 500km jälkeen, joka tulee todella nopeasti vastaan ja siinä tehdää kaikki tarkastukset sekä kiristykset. Ensihuolto on pyörän tärkein huolto ja voin luvata että takuuasiat tulee hankaloitumaan todella paljon, jos sitä ei ole tehty.
 
Ensihuolto ja takuuseen tehtävät huoltotoimet ovat kaksi eri asiaa. Jos pyörässä on siis heti uutena jotain häikkää, niin kivijalkakaupasta ostetun pyörän saa kuntoon helpommin ja nopeammin, kuin postimyyntipyörän (jonka viallinen komponentti täytyy todennäköisesti lähettää ensin arvioitavaksi ja sitten jossain vaiheessa tulee korvaava osa postissa).
 
Testasin äsken sisällä, niin melkein sain käyntiin ihan vain nostamalla takarengasta ja pyörittämällä käsin taaksepäin. Mutta ei ihan riitäänyt, kun tulee katkos siinä kun käden nostaa ja laittaa renkaalle takaisin. Työntämällä varmaan onnistuu.

Tänään tätä pääsikin testaamaan kun pyörä ei startti-napista jaksanut käynnistyä. Oli siis ulkona about 1,5h ja pakkasta alle -15c. Ei muuta kuin pienin vaihde päälle eli suurin ratas ja työntämään taaksepäin. Yllätyin jopa kuinka pienen matkan tuon vaati kun virrat pärähti päälle :) Positiivinen yllätys! Kiitoksia vielä uudestaankin vinkistä, säästyi roimasti hermoja.
 
Ensihuolto ja takuuseen tehtävät huoltotoimet ovat kaksi eri asiaa. Jos pyörässä on siis heti uutena jotain häikkää, niin kivijalkakaupasta ostetun pyörän saa kuntoon helpommin ja nopeammin, kuin postimyyntipyörän (jonka viallinen komponentti täytyy todennäköisesti lähettää ensin arvioitavaksi ja sitten jossain vaiheessa tulee korvaava osa postissa).

Ainakin PK seudulla Canyonin saa nopeasti paikalliseen huoltoon jos jotain ongelmaa on takuun puolesta. Ei tarvi ite irrotella mitään ja lähettää minnekkään.
 
Onko näistä näkynyt mediassa ratkaisuja, kun myyyjän sivuilla lukee että ensihuolto tehtävä 500km kohdalla ja jos ei tehdä niin evätänä takuu kokonaan ? Ei kuulosta mitenkään vääntämistä kestävältä lauseelta
Kuulostaa juurikin vääntämistä kestävältä lauseelta. Jos pyörä hajoaa, takuu voi evää jos se on asiakkaan itse aiheuttamaa. Pyörän ostaja pitää tietää että uudessa pyörässä on paljon uusia metalli osia, jotka käytännössä painuu muotonsa ja tämä aiheuttaa väljyyttä. Jos ostat uuden pyörän, sulla on 500km jälkeen aivan varmasti väljyyttä ja löysiä pinnoja. Et sä voi olettaa myöskään auton takuun toimivan, jos jätät auton huollot tekemättä uudesta saakka.
 
Ei kait siinä jos pystyy osoittamaan, että homma on hanskassa vaikka pinnojen kiristämisen suhteen.
Jos nyt ajatellaan mitä luomupyörästä voi hajota ilman kaatumista niin pinna poikki. Kampi/pyöränlaakeri antautuu. Jarrut vuotaa. Hissitolppa prakaa. Joku vaijeri menee poikki tai kihnaa. Runkoon tulee murtuma johonkin sauman viereen.

Eihän näistä huollossa voida vaikuttaa kuin niihin pinnoihin.
Toki vedota voi lauseeseen, että se takuu raukeaa ja melko turhaa sitä on tarkoituksella yrittää hommata vääntöä itteelleen.
Joten niinkuin ylen jutussakin todettiin niin koittaa tinkiä sen ensihuollon hintaan.
Ja jos parin tonnin tai yli mankelin hommaat niin ei luulisi yhden huollon hinnan olevan se mitä ei voi missään nimessä maksaa.

No okei edittinä tuli mieleen heti pari muuta omalta kohdalta eli poljinkeskiö pääsi löystymään ja kihnas hieman kampiin.
Ja toisessa poljin löystyi ja irtosi lopulta kokonaan, eikä kammen kierteet siitä ainakaan hyvää tykännyt.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä Eurajoella kun on tuo pyörähuolto on todella edullinen itse teen ne pikku jutut kotona ja loput vien pajalle.
 
Ei varmasti takuu tai virhevastuu kaadu siihen, ettei pyörää ole huollettu.
 
Ja jos parin tonnin tai yli mankelin hommaat niin ei luulisi yhden huollon hinnan olevan se mitä ei voi missään nimessä maksaa.

Ei tuo aina ole hinnasta kiinni. Mietin Canyon-merkkisen pyörän hankkimista kauan, koska lähin valtuutettu huolto on 100km päässä. Tulee ensihuoltoon varmaan vietyä tuonne, mutta sen jälkeen kaikki takuun ulkopuoliset paikallisissa pyöräliikkeissä. Jos ei olisi pakettiautoa käytössä niin todennäköisesti olisi jäänyt ostamatta.
 
Ei tuo aina ole hinnasta kiinni. Mietin Canyon-merkkisen pyörän hankkimista kauan, koska lähin valtuutettu huolto on 100km päässä. Tulee ensihuoltoon varmaan vietyä tuonne, mutta sen jälkeen kaikki takuun ulkopuoliset paikallisissa pyöräliikkeissä. Jos ei olisi pakettiautoa käytössä niin todennäköisesti olisi jäänyt ostamatta.
Eihän se tosin ole kuin yksi huolto, mutta joo onhan se pitkä matka.
Jotenkin mulla myös oletusarvona, että jos on pyörä niin on myös joku teline sen kuljettamiseen jollei autoon mahdu. Mutta ymmärrän toki jossei koe sitä tarvitsevansa.
Ei noita takuujuttuja tai huolto asioita tule välttämättä mietittyä siitä toisesta näkökulmasta kun kaikki mankelit oon itte kasannut kiekkoja myöten ja kaikki työkalutkin löytyy.
 
Meneekö autosta takuu, jos et huolla sitä?
Takuun antaja voi evätä takuun, jos se pystyy osoittamaan kiistattomasti, että vika on aiheutunut väärästä käsittelystä, tapaturmasta, tai muusta ostajasta johtuvasta syystä. Miten takuun antaja voi esimerkiksi todeta, että pyörää ei ole huollettu? Ei kuitteja ole mikään pakko säilyttää. Pyörän voi huoltaa myös itse, ei siitä mitään kuittia tule, mutta pyörän voidaan silti sanoa olleen huollettu. Myöskään normaalit osien kulumiset yms. eivät yleensä kuulu takuun piiriin.

Mutta jos nyt esimerkiksi et etujoustoon vaihda tiivisteitä ja öljyjä 200h/1y jälkeen, niin en usko, että takuun myöntäjä eväisi takuun, koska ei se pysty sitä mitenkään todistamaan ettei huoltoa ole tehty.

Totta kait jos nyt vaikka ohjainkannattimen ruuvit on löystynyt sen takia, ettei sitä ole kiristetty ja sitten vedät nurin pyörällä, kun tanko kääntyy ympäri ja hiilari runko menee poikki, niin ei sitä takuun pidäkkään korjata, koska kyseessä on tapaturma.

En siis sitä tarkoita, etteikö pyörää kannattaisi huollattaa, tai huoltaa itse. Tietenkin kannattaa. Itsekkin huollan kaikki pyörän huollot itse ja tarvittaessa jokaisen lenkin jälkeen.

Mutta se, että pyörää ei ole huollettu, ei automaattisesti tarkoita ettei takuuta enää ole, tai että se vaikeutuisi. Takuun myöntäjän on pystyttävä todistamaan, että takuun ehdot eivät täyty.
 
Erikoinen oletusarvo mielestäni. Pyörä hankitaan kulkemista varten, ei siksi että sitä pyörää kuljetellaan. Erikseen toki maastopyöräily.
Niin no jos haluan vaikka ahvenanmaalle pyöräilemään tampereen seudulta niin onhan siinä pyöräiltävää. Tai joku saimaankierto.
Tai yleensäkin kotiseudun ulkopuolelle.
Ei se nyt niin erikoinen kuitenkaan ole.
Harva täällä kuitenkaan kyselee jostain vanhoista mummiksista tai parinsadan markettimankeleista joilla pääsee baariin ja ehkä takaisin, vaan ihan harrastevälineistä.
 
Löytyisköhän täältä kokemuksia auton koukkuun tuleviin maastopyörätelineisiin. Onko kokemuksia? Thule XT2-3, halvempi Biltema, mitä välttää suosiolla?
 
Thulessa maksaa merkki ja bilteman vehkeeseen ei kovin pitkä pyörä mahtunut.
Ramederilla vaihtoehtoja löytyy ihan tuskana.
Menabon joku malli oli jonkun aikaa ja ajoi asiansa.
Jos kovin rinteessä on kämppä niin ehkä kannattaa kattoa, ettei kovin matalalla olevaa hommaa.
Takaylitystä oli oman kanssa sen verran, että ei sopinut rinnepihasta peruuttaa pois tuollainen perässä.
 
Löytyisköhän täältä kokemuksia auton koukkuun tuleviin maastopyörätelineisiin. Onko kokemuksia? Thule XT2-3, halvempi Biltema, mitä välttää suosiolla?
Thule 925:lla olen siirrellyt sähkötäpäriä 3" renkailla ja on fättikin ollut joskus kyydillä. Todella tyytyväinen, kun käytettynä n. 250€ hintaan ostin.

Kippiominaisuus tulee olla ehdottomasti. Samoin kantavuus kannattaa varmistaa, jos sähkövoimalinjan vehkeitä saattaa tulla kyydille. Parempi, kun pyöräkohtainen kantavuus on 25kg ja kokonaiskantavuus väh. 40 kg kahdelle pyörälle.

Minusta paremmissa malleissa maksetaan mahdollisuudesta saada teline pieneen kasaan. Jo tuossa 925:ssa vedetään valot ja rengasurat leveämmäksi käyttöön otettaessa.
 
Takuun antaja voi evätä takuun, jos se pystyy osoittamaan kiistattomasti, että vika on aiheutunut väärästä käsittelystä, tapaturmasta, tai muusta ostajasta johtuvasta syystä. Miten takuun antaja voi esimerkiksi todeta, että pyörää ei ole huollettu? Ei kuitteja ole mikään pakko säilyttää. Pyörän voi huoltaa myös itse, ei siitä mitään kuittia tule, mutta pyörän voidaan silti sanoa olleen huollettu. Myöskään normaalit osien kulumiset yms. eivät yleensä kuulu takuun piiriin.

Mutta jos nyt esimerkiksi et etujoustoon vaihda tiivisteitä ja öljyjä 200h/1y jälkeen, niin en usko, että takuun myöntäjä eväisi takuun, koska ei se pysty sitä mitenkään todistamaan ettei huoltoa ole tehty.

Totta kait jos nyt vaikka ohjainkannattimen ruuvit on löystynyt sen takia, ettei sitä ole kiristetty ja sitten vedät nurin pyörällä, kun tanko kääntyy ympäri ja hiilari runko menee poikki, niin ei sitä takuun pidäkkään korjata, koska kyseessä on tapaturma.

En siis sitä tarkoita, etteikö pyörää kannattaisi huollattaa, tai huoltaa itse. Tietenkin kannattaa. Itsekkin huollan kaikki pyörän huollot itse ja tarvittaessa jokaisen lenkin jälkeen.

Mutta se, että pyörää ei ole huollettu, ei automaattisesti tarkoita ettei takuuta enää ole, tai että se vaikeutuisi. Takuun myöntäjän on pystyttävä todistamaan, että takuun ehdot eivät täyty.

Kyllähän se todistustaakka suoritetusta huollosta on sekä autossa että fillarissa sillä käyttäjällä. Ei minkään auton maahantuoja takuuhommia tee pelkkien pyhien lupausten ja vannomisten perusteella, vaan kyllä ne huollot on oltava todennettavissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 680
Viestejä
4 495 819
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom