Pyöräily

Onko tullut vastaan tapauksia, että lukkopolkimet naksuu ? Kyseessä Trekin uusi Checkpoint ALR 5, johon vaihdoin Shimanon PD-T8000 XT lukkopolkimet. En nyt ole täysin varma oisko tuota ilmennyt peruspolkimilla, jotka olivat pyörässä ennen näitä, mutta nyt pyörän alaosan suunnasta kuuluu muutamia naksumisia kun polkee vähänkään enemmän voimalla. Muutoin ääntä ei siis kuulu ollenkaan.

En siis jotenkin haluaisi uskoa, että keskiö tai kammet aiheuttaisi ääntä näin uudessa pyörässä. Noiden kiristelyyn ei löydy itseltä työkaluja, mutta eivät nuo ainakaan käsin täristelemällä tunnu omaavan mitään ylimääräistä liikehdintää. Olen koittanut kiristellä kenkien klosseja ja eilen kävin läpi vielä polkimien ruuvitkin.
Polkimista se todennäköisesti tulee, etenkin jos ääni on samassa rytmissä kadenssin kanssa.

Otat polkimet irti, putsaat kierteet, uudet rasvat ja takaisin.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
En siis jotenkin haluaisi uskoa, että keskiö tai kammet aiheuttaisi ääntä näin uudessa pyörässä. Noiden kiristelyyn ei löydy itseltä työkaluja, mutta eivät nuo ainakaan käsin täristelemällä tunnu omaavan mitään ylimääräistä liikehdintää. Olen koittanut kiristellä kenkien klosseja ja eilen kävin läpi vielä polkimien ruuvitkin.

Se naksuminen voi johtua miljoonasta eri asiasta. Erikoisin syy naksumiselle mitä itselle tullut vastaan oli satulatolppa :) Kitkatahna + momentin hieman ylittävä kiristys poisti ongelman.
 
Joo, en menny siinä vipuun itse, osoitti taaksepäin ylhäällä :lol:

Nuolihan kuvaa ketjun kulkusuuntaa eteenpäin polkiessa niin sinänsä aika selkeä se on katsoa kummasta vaan, kunhan tietää miten ketju liikkuu siellä rattaissa. Jossain sramin videolla myös sanottiin että painatukset ulospäin, mulla ne oli sisäänpäin niin siksi en ollut aiemmin edes tajunnut kun en ollut niin tarkasti katsonut sisäpuolelta...

Olin kyllä kieltämättä yllättynyt enkä tiedä kuinka palasina nuo tulee myyjille, että onko virhe tapahtunut jo ns. "tehtaalla" eikä xxl:ssä.
Tulee tehtaalta voimansiirto ja myös ketju kokonaan paikallaan, hissitolpan, etukiekon ja perus stongan/polkimet yms joutui laittamaan. Vaihteiden säätöön asti en päässyt.

Lähde: ostin ahneuksissa alennuksen takia saman pyörän laatikossa, kasasin mutta lopulta palautin kun tajusin että en todellakaan tarvitse pitkäjoustoista täpäriä.
 
Tarvisin neuvoa viisaammilta onko Giantin Revolt 2 mistään kotoisin? Tulisi noviisille yleiskäyttöön.
Saksasta taitaa saada tällä hetkellä alle 700€:lla ja alkoi houkuttelemaan.
 
Varmasti hyvä tuohon hintaan. Rahalla saa sitten luonnollisesti parempaa. Mutta mikäli vaan järkevään hintaan löytyy revolt 1, niin mekaanisten jarrujen tilalta löytyisi hydrauliset.
 
Kävin yöpyöräilemässä täpärillä maaseudun sora- ja metsäteitä. Oli tunnelmallista, kun oli synkkä ja myrskyinen keli. Mökille palatessa oli jo ihan pimeää. Edelleen muistissa, kun reilu 10 vuotta sitten kohtasin karhun maaseudun pimeillä korpiteillä. Ensi vuonna varmaan pakko ostaa Gravel-pyörä, kun ei tuo täpäri minnekään rullaa, eikä pääse karhuja karkuun (vitsi) :D

Mainostin täällä hiljattain Motonetin -70% tarjouksia pyöränvaloista. Ostin sieltä kaksi Blackburn Dayblazeria, joista varsinkin kalliimpi 1500 lumenin valo ei vakuuta sitten yhtään. Puolen tunnin kohdalla syttyi oranssi valo virtanappiin ja valoteho tippui pykälän. 45 minuutin kohdalla syttyi punainen valo ja sen jälkeen tehoa oli jäljellä ehkä 200 lumenia. Mietin, onko oma lamppu viallinen, vai onko 2 tunnin ilmoitettu paloaika mitattu niin, että valo palaa aivan tuikkuna loput ajasta. Jos tuo olisi ollut ainoa valo, niin kyllä olisi ollut orpo olo.

Palautukseenhan tuo menee ja täytyy etsiä joku toinen valo tilalle. Alkaa hiljalleen mennä hermo noihin halpiksiin. Magicshinen ja Radonin valot hajosivat aikanaan kesken lenkin metsään. Yksi Prisman Visto Roadway lakkasi lataamasta ja takuuseen saadusta hajosi kiinnikkeet. Kypärässä on tosin kalliimpi Fenix HM61R V2 ja tämäkin on kerran vaihdettu takuuseen latausongelmien takia ja takuuvaihdokissa on ihan sama vika. Neljällä eri virtalähteellä, kahdella johdolla ja kahdella akulla kokeiltu, eikä lataa. Pakko ladata akku aina erillisellä laturilla. Sentään syö ihan tavallisia 18650-akkuja, mikä on iso plussa.
 
Viimeksi muokattu:
Palautukseenhan tuo menee ja täytyy etsiä joku toinen valo tilalle.

Ehdotus: Pyöränvalo Fenix BC30 V2.0, 2200 lm
Kestävä rakenne ja hyvin on kestänyt ympärivuotista käyttöä kelissä kuin kelissä.
Edit: tuo 2200 lm on tosiaan burst, toimii 30sek maksimissaan, eli käytännössä käyttökelvoton lenkin aikana. 1500 lm riittää kyllä suht hyvin metsäajeluun pimeälläkin, kunhan ei ihan kapeimmille poluille lähde. Pilkkopimeään metsäajeluun ottaisin vielä kypärävalon mukaan.
 
Ehdotus: Pyöränvalo Fenix BC30 V2.0, 2200 lm
Kestävä rakenne ja hyvin on kestänyt ympärivuotista käyttöä kelissä kuin kelissä.
Edit: tuo 2200 lm on tosiaan burst, toimii 30sek maksimissaan, eli käytännössä käyttökelvoton lenkin aikana. 1500 lm riittää kyllä suht hyvin metsäajeluun pimeälläkin, kunhan ei ihan kapeimmille poluille lähde. Pilkkopimeään metsäajeluun ottaisin vielä kypärävalon mukaan.
Jep, harkitsin tuota juuri vaihdettavien 18650-akkujen ja lämpöisemmän värisävyn vuoksi. Toimisi hyvin Fenixin kypärävalon kanssa. Voi olla, että pistän tilaukseen.
 
Maastossa
Jep, harkitsin tuota juuri vaihdettavien 18650-akkujen ja lämpöisemmän värisävyn vuoksi. Toimisi hyvin Fenixin kypärävalon kanssa. Voi olla, että pistän tilaukseen.
Itse hillun syksyn pimeillä tälläsellä kombolla maasturilla.
IMG-1148.jpg

oon testannu ihan hemmetin monta valoa ja tuhlannu jo yli tonnin rahaa valoihin, niin noi on ne valto mitä on jääny käyttöön. Yleensä mulla myös 3v patterilla toimiva minituikku liikennekäyttöön, kun näitä ei muitten seassa voi käyttää edes minimi teholla. Toi lupine piko on kallis, mutta rahansa arvonen kypärä valo.
 
Yleensä mulla myös 3v patterilla toimiva minituikku liikennekäyttöön, kun näitä ei muitten seassa voi käyttää edes minimi teholla. Toi lupine piko on kallis, mutta rahansa arvonen kypärä valo.
Autoissa näin; The lumen rate determines a measured space that a headlight illuminates. Most halogen headlights fall between 700 and 1,200 lumens. While high-intensity discharge (HID) headlights will range between 3,000-5,500 lumens. LED headlights produce the most lumens out of all headlight styles – between 3,000-6,000 per light.

Eli miksei voisi käyttää...
 
Autoissa näin; The lumen rate determines a measured space that a headlight illuminates. Most halogen headlights fall between 700 and 1,200 lumens. While high-intensity discharge (HID) headlights will range between 3,000-5,500 lumens. LED headlights produce the most lumens out of all headlight styles – between 3,000-6,000 per light.

Eli miksei voisi käyttää...
Ihan vaan koska en ole mulkku ja koska noi häikäsee vastaantulevia. Ei ole leikattu valokeila, eikä StVZO speksattu. Vihaan kaikkia pyöräilijöitä jotka pistää mahdollisimman kirkkaan valon, joka häikäsee vastaantulijaa ihan kunnolla. Oon jokus laittanu lumonitellä takas, jos joku tullu kusipäisellä valolla vastaan.
 
Ihan vaan koska en ole mulkku ja koska noi häikäsee vastaantulevia. Ei ole leikattu valokeila, eikä StVZO speksattu. Vihaan kaikkia pyöräilijöitä jotka pistää mahdollisimman kirkkaan valon, joka häikäsee vastaantulijaa ihan kunnolla. Oon jokus laittanu lumonitellä takas, jos joku tullu kusipäisellä valolla vastaan.
Onhan se ylikirkas valo kadulla häiritsevä, mutta onneksi siihen ei ole pakko katsoa. :)
 
Onhan se ylikirkas valo kadulla häiritsevä, mutta onneksi siihen ei ole pakko katsoa. :)
Ei kyllä kenenkään pitäis sietää syksyn pimeellää ylikirkkaita valoja liikenteessä. Autotkaan ei häikäse muita, niin miks pyöräilijöitten pitää olla niitä itsekkäitä kusipäitä niin autoilijoille kun pyöräilijöille.
Se että sellanen tulee pitkällä suoralla vastaan, niin se väkisinkin pakottaa kattoo sitä valoa.
 
Onhan se ylikirkas valo kadulla häiritsevä, mutta onneksi siihen ei ole pakko katsoa. :)
Samaa logiikkaa tuntuvat käyttävän ne, jotka laittavat 90-luvun Corollan rihlattuun heijastinumpioon Aliexpressin 90000 lumenin ledit ja sitten hajavaloa lähtee joka suuntaan. Jos joku valittaa, niin käsketään vain olemaan katsomatta suoraan valoihin :D

Kolmen valon taktiikka on maastoon ihan hyvä. Pienitehoinen häikäisemätön tankovalo liikenteeseen, tehokkaampi tankovalo metsään ja sitten vielä tehokas kypärävalo metsään. Maantiellä autotkin välkyttää pitkiä, jos erehtyy pyöräilemään liian tehokkailla valoilla. Jos ajaisin enemmän siellä, niin ostaisin jonkun tehokkaan valon leikatulla keilalla.

Pyöränvalovertailut jatkuvat. Pohdin lähinnä Fenix BC30 V2:n ja Moon Rigel Enduron välillä. Moon olisi pykälää tehokkaampi ja siinä on parempi akkukesto. Fenixiä puoltaa erikseen vaihdettavat akut, jolloin vara-akkujen turvin pyöräilee pitkään ja lampusta ei tule jätettä vuosien päästä, kun akut hiipuvat. Myös lämpöisemmästä värisävystä tulee plussaa. Pitäisi vain ostaa useamman 18650-akun laturi, kun Fenixin otsalampunkin sisäinen laturi on rikki.

Kiinan laadukkaat taskulamput voisi olla myös vaihtoehto. Sofirn SP35 5000K on ollut jonkun aikaa taskulamppuna ja on sekä omien kokemusten että arvosteluiden perusteella erinomainen lamppu ja vastaa helposti 3-4 x kalliimpia Suomesta ostettavia. Jos tilaisi tuolle kaveriksi Wurkkos TS22:n leveällä keilalla, laittaisi molemmat tankoon ja vielä Fenixin kypärään, niin sitten näkisi. Toki taskulamppujen kiinnitys tukevasti tankoon on ihan oma ongelmansa.
 
Ei kyllä kenenkään pitäis sietää syksyn pimeellää ylikirkkaita valoja liikenteessä. Autotkaan ei häikäse muita, niin miks pyöräilijöitten pitää olla niitä itsekkäitä kusipäitä niin autoilijoille kun pyöräilijöille.
Se että sellanen tulee pitkällä suoralla vastaan, niin se väkisinkin pakottaa kattoo sitä valoa.
Joskus on pakko sietää toisten tekoja.

Samaa logiikkaa tuntuvat käyttävän ne, jotka laittavat 90-luvun Corollan rihlattuun heijastinumpioon Aliexpressin 90000 lumenin ledit ja sitten hajavaloa lähtee joka suuntaan. Jos joku valittaa, niin käsketään vain olemaan katsomatta suoraan valoihin :D
Kunhan totesin, että tämä ei ole kovin suuri ongelma. Jos tämä on suuri ongelma sinulle, otan osaa.
 
Parashan on kun sen aliexpress-urpon rinnalla ajaa toinen, jolla on normivalot. Sen tyypin olemassa olon yleensä huomaa vasta kun kolahtaa tai menee tuurilla ohi.

Kai se on vain pakko sietää.
 
Vähän meni erikoisille urille täytyy sanoa. Ainoa väittämäni oli että sillä noin tuhannen lumenin valolla (plus miinus parisataa) voi ajaa kadulla ihan ongelmitta kun autoissa on samanlaiset tai tehokkaammat viitaten tähän pätkään " Yleensä mulla myös 3v patterilla toimiva minituikku liikennekäyttöön, kun näitä ei muitten seassa voi käyttää edes minimi teholla. " Yleensä noiden tehokkaimpien pyörälamppunjen minimitehot on siellä 500-1500 lumenin akselilla.
 
Vähän meni erikoisille urille täytyy sanoa. Ainoa väittämäni oli että sillä noin tuhannen lumenin valolla (plus miinus parisataa) voi ajaa kadulla ihan ongelmitta kun autoissa on samanlaiset tai tehokkaammat viitaten tähän pätkään " Yleensä mulla myös 3v patterilla toimiva minituikku liikennekäyttöön, kun näitä ei muitten seassa voi käyttää edes minimi teholla. " Yleensä noiden tehokkaimpien pyörälamppunjen minimitehot on siellä 500-1500 lumenin akselilla.
Tuhat lumenia ei ole ongelma, jos valo on StVZO standardin valo (tai jokin muu standardi, joka määrää ettei valo saa häikäistä). Silloin se ei häikäise ketään. Mutta jos se tuhat lumenia tulee hajavalona ylöspäin silmiin, niin häikäiseehän se.
 
Nyt loppui säätö halpojen valojen kanssa. XXL:ssä oli Magicshine Monteer 6500 V2 150€ ja en voinut vastustaa. Ei tuosta välttämättä irtoa 6500 todellista lumenia, mutta ihan naurettavan kirkas silti. Valokeila on juuri sopivan laaja maastoon ja värisävy oli yllättävän miellyttävä, eli ei mikään kylmän sinertävä. Akkuja tuossa on ilmeisesti 4 x 21700 5000mAh, eli pienemmällä teholla ajaa tuntikausia.

1000018922.jpg
 
Nyt loppui säätö halpojen valojen kanssa. XXL:ssä oli Magicshine Monteer 6500 V2 150€ ja en voinut vastustaa. Ei tuosta välttämättä irtoa 6500 todellista lumenia, mutta ihan naurettavan kirkas silti. Valokeila on juuri sopivan laaja maastoon ja värisävy oli yllättävän miellyttävä, eli ei mikään kylmän sinertävä. Akkuja tuossa on ilmeisesti 4 x 21700 5000mAh, eli pienemmällä teholla ajaa tuntikausia.

1000018922.jpg
Räpsi pari kuvaa kun pääset pimeellä metsään. Kiinostaa onko onko toi loppupeleissä kirkkaampi kun toi lumonite.
 
Räpsi pari kuvaa kun pääset pimeellä metsään. Kiinostaa onko onko toi loppupeleissä kirkkaampi kun toi lumonite.
Täytyy jossain vaiheessa kuvata. Ensi kuussa alkaa illat pimenemään ja äkkiä tulee valolle tarvetta, kun arkisin lenkit voivat venyä 22 asti.

Tuossa on arvostelu valosta ja yksi kuva valotehosta. Näköjään tuo V2 on joku uudempi malli. Kumma, että oli Outletissa, vaikka oli ihan avaamaton pakkaus, mutta en valita. 3600 lumenin tilalle näköjään luvataan 4 tunnin akkukestoa, eli se on aika hyvä sweet spot pitkille lenkeille.

Magicshine Monteer 6500S V2.0 front light review | off-road.cc
 
Tässä kuva tuon Magicshinen tehosta. Keila on niin leveä, ettei sitä meinaa saada koko kuvaan. Valotehoa on niin paljon, että ensimmäistä kertaa kypärävalo tuntuu tarpeettomalta. Värisävy on oikein miellyttävä ja varmaan jossain 5500K paikkeilla.

1000018927.jpg
 
Täällä olisi ensimmäinen Gravel pyöri mietinässä ja pähkäilyjen jälkeen olisi rajannut pyörät nyt kahteen
  • Orbea Terra H40 2024, 1831€ (sis postit). Suomalaisissa kaupoissa tämä näyttää olevan reippaasti yli 2000€
  • Grizl 7, 2068€ (sis postit)
Hinnan puolesta ero ei ole iso ja teknisestä osat aika samanlaisia, mutta onko täällä malleista tai merkeistä kokemuksia suuntaan tai toiseen, jotka voisivivat vaikuttaa päätökseen? Tai onko heittää soppaan jotain muita kilpailijoita?

Myös Verkkokaupan Baana ollut mielessä kun nähnyt tuota alennuksessa 1100€ hintaan, jolloin olisi varmasti ihan kelpo ostos.
 
Täällä olisi ensimmäinen Gravel pyöri mietinässä ja pähkäilyjen jälkeen olisi rajannut pyörät nyt kahteen
  • Orbea Terra H40 2024, 1831€ (sis postit). Suomalaisissa kaupoissa tämä näyttää olevan reippaasti yli 2000€
  • Grizl 7, 2068€ (sis postit)
Hinnan puolesta ero ei ole iso ja teknisestä osat aika samanlaisia, mutta onko täällä malleista tai merkeistä kokemuksia suuntaan tai toiseen, jotka voisivivat vaikuttaa päätökseen? Tai onko heittää soppaan jotain muita kilpailijoita?

Grizlissä hitusen paremmat speksit ja leveämpi rengastila. Ota se. Molemmilla varmaan kyllä pärjää. Mulla kanssa Grizli, ei tosin juuri tuo, mutta oikein hyvin toiminut. Canyonilta saa myös hyvin runkoon sopivia ja käyttökelpoisia runkolaukkujakin ettei reppua tarvitse rehata mukana.
 
Kokemuksia Motonet/Puuilo/Tokmanni/Biltema pyörän huoltotelineistä? Vaihteita säätäessä helpottaisi kummasti moinen.

Park tool olisi paras, tiedetään ;)
 
Kokemuksia Motonet/Puuilo/Tokmanni/Biltema pyörän huoltotelineistä? Vaihteita säätäessä helpottaisi kummasti moinen.

Park tool olisi paras, tiedetään ;)
Biltema olisi 50 euron hintaan melko selvä valinta, mutta nykyinen 75e on jo aika paljon.

Puuilon ja Motonetin telineissä kouran asento on ilmeisesti kitkaliitoksella, joka ei välttämättä pidä tarpeeksi painavamman pyörän kanssa.

Polkupyörän korjausteline
 
Kokemuksia Motonet/Puuilo/Tokmanni/Biltema pyörän huoltotelineistä? Vaihteita säätäessä helpottaisi kummasti moinen.
Kato niitä kuvia niin näät että kaikki ne viidenkympin telineet on sama suunnittelu kierrätettynä eri väreissä pienillä eroilla. Varmaan paras sellanen jossa nivelien kiristyksiä metallista, mutta tommosesta viidenkympin vehkeestä seuraava järkevä hyppy varmaan parin sadan parktooli. Jos siis ei tarvi sähköpyöriä nostella kun ei kestä niin paljon painoa. Verkkiksen 50e versio ainakin pelannu itellä tähän asti normipyöriin. Lidlissä tais olla kans sama johonki kolmeenkymppii
 
Tarvisin neuvoa viisaammilta onko Giantin Revolt 2 mistään kotoisin? Tulisi noviisille yleiskäyttöön.
Saksasta taitaa saada tällä hetkellä alle 700€:lla ja alkoi houkuttelemaan.

Mistäs noin halvalla saa?

Shimano Sora, 2x9 on ihan asiallinen vaihteisto. Toimii,on ollut joskus käytössä.

Osat ihan ok, mekaniisista jarruista en niin välitä, mutta eiköhän nekin hoida hommansa.
 
Grizlissä hitusen paremmat speksit ja leveämpi rengastila. Ota se. Molemmilla varmaan kyllä pärjää. Mulla kanssa Grizli, ei tosin juuri tuo, mutta oikein hyvin toiminut. Canyonilta saa myös hyvin runkoon sopivia ja käyttökelpoisia runkolaukkujakin ettei reppua tarvitse rehata mukana.
Grizliä olisi voinut harkita, mutta näyttää kyllä saatavuus tosi huonolta. Ei käytännössä mistään malleista (edes halvemmista) mitään kokoja jäljellä.
 
Ihan vaan koska en ole mulkku ja koska noi häikäsee vastaantulevia. Ei ole leikattu valokeila, eikä StVZO speksattu. Vihaan kaikkia pyöräilijöitä jotka pistää mahdollisimman kirkkaan valon, joka häikäsee vastaantulijaa ihan kunnolla. Oon jokus laittanu lumonitellä takas, jos joku tullu kusipäisellä valolla vastaan.
pitänee varmaan hommata talveksi moinen, välillä tulee hämärillä osuuksilla vastaan joku joka käyttää vilkkuvaa valoa ja siitä iskee todella paha lumisokeus
 
Gravelmullettia päivitetty, uudet renkaat ja tankonauha. Nyt tää menee täysiä :rofl2:

Ei vaan on sille jo kertynyt yli 300km mittariin ja edelleen tuntuu omaan käyttöön todella sopivalta, toki ajatuksena on hankkia kunnon Gravelpyörä kun taloustilanne antaa periksi, mutta tämä kausi nyt mennään tällä, läskillä ja sähkötäpärillä :hammer:

IMG_20240723_132625~2.jpg
 
Mikä on tuo Donkey Republic / KaaKau Oy- pyöränvuokrausfirman perusfillari mainosvärin alla oikein merkiltään ja malliltaan?

Vaikuttaisi vantteralta peruspyörältä jos hankkisi omaksi.

Kuva esim. tässä linkissä:
Donkey Republic - pyörä
 
Minkä verran vääntöä kestää teräksisen etuhaarukan ruuvinreiät mihin voi vaikkapa tavaratelinettä ruuvailla kiinni? 6 Nm? Toki saattaa olla vaihtelua per valmistaja mutta noin yleensä.
 
Minkä verran vääntöä kestää teräksisen etuhaarukan ruuvinreiät mihin voi vaikkapa tavaratelinettä ruuvailla kiinni? 6 Nm? Toki saattaa olla vaihtelua per valmistaja mutta noin yleensä.
Mä oon sen verran old scool että laittaisin ihan rannevakiolla, nykyosista ehkä kuidut vaatii momentin mittarilla , muuten pärjää ilman?
 
Täällä olisi ensimmäinen Gravel pyöri mietinässä ja pähkäilyjen jälkeen olisi rajannut pyörät nyt kahteen
  • Orbea Terra H40 2024, 1831€ (sis postit). Suomalaisissa kaupoissa tämä näyttää olevan reippaasti yli 2000€
  • Grizl 7, 2068€ (sis postit)
Hinnan puolesta ero ei ole iso ja teknisestä osat aika samanlaisia, mutta onko täällä malleista tai merkeistä kokemuksia suuntaan tai toiseen, jotka voisivivat vaikuttaa päätökseen? Tai onko heittää soppaan jotain muita kilpailijoita?

Myös Verkkokaupan Baana ollut mielessä kun nähnyt tuota alennuksessa 1100€ hintaan, jolloin olisi varmasti ihan kelpo ostos.

Baanaa sais taas 1200 eurolla, hinta-laatusuhde varsin kohdallaan. Itse ostin tuon viime kesänä lanseerausalesta tonnilla ja on kyllä tuon1200 euronkin arvoinen:thumbsup:

 
Nyt näyttäisi löytyvän taas taas Larun pyörästä Santa Cruzin hipogravelia hyvällä alella (5299€ -> 4399€) https://larunpyora.com/fi/product/santa-cruz-stigmata-4-cc-rival-axs-1-gravelpyora/16220
Tuolla on kans tonnin halvempi jos ei halua sähkö vaihteita. https://larunpyora.com/fi/product/santa-cruz-stigmata-4-cc-apex-gravelpyora/16207

Ite pidän tota harkinnan arvosena koska tossa on udh korvake. Ite tehny päätöksen etten edes hartkitse pyörää jos siinä ei ole udh korvaa.
 
Mielipidettä, että onko tällanen ihan normaalia maalipinnan laatua edes halpisrungolle? Maali lohkeilee lastuina irti sieltä ja täältä minne vaan pieninkin kolhu tulee, niin ropina käy. Pyörä käytännössä ajamaton, ylivuotinen outletin puolelta. XXL:n Whitestä kyse.

Ymmärrän tietysti että tuohon etuvaihtajan pultin alle tulee hiertymät ja sille ei mitään voi, mutta lähinnä tuo maalin käytös sen jälkeen, tuolla tavalla lohkeaa lastuina ja lähtee leviämään ihan villisti. Lastuja roikkuu irti ja kevyesti kynnellä raaputtamalla kovaa reunaa ei löydy ollenkaan vaan leviää loputtomiin. Samanlaisia kohtia useampia, minne vaan on pieni kolhu tullut liikkeessä ollessa jo niin lastuilee ympäriinsä, osa paikkamaalattu jo liikkeessä eli ongelma huomattu kuitenkin. Runkoputkessa useamman sentin alueelta lähtenyt ja paikkamaalattu. Tuntuu että pintamaali ei ole kiinnittynyt pohjamaaliin ollenkaan, vaan pysyy pelkästään lakan varassa kiinni. Jotain mennyt tehtaalla vikaan?
 

Liitteet

  • hilseily.jpg
    hilseily.jpg
    246,3 KB · Luettu: 146
Viimeksi muokattu:
Ajoasennon säätöön apua... Ajan maastopyörällä myös maantielle sijoittuvia retkiä. 50 kilometrin jälkeen alkaa pepa ja kämmenet olemaan kipeitä. Vaihdoin kovan satulan leveämpään ja pehmeämpään, tämä auttoi vähän. Kuntoa ja intoa riittää, mutta pepa ja kämmenet eivät vaan kestä.

En haluaisi ostaa ja kokeilla erilaisia satuloita, stemmejä ja yms., hintaa sillekin tulee.

Onko antaa vinkkiä mistä löytyisi PK-seudulta henkilöä tai liikettä johon saisi mennä oman pyörän kanssa ja säätää pyörää siten että saisi ajoasennon kuntoon?
 
Ajoasennon säätöön apua... Ajan maastopyörällä myös maantielle sijoittuvia retkiä. 50 kilometrin jälkeen alkaa pepa ja kämmenet olemaan kipeitä. Vaihdoin kovan satulan leveämpään ja pehmeämpään, tämä auttoi vähän. Kuntoa ja intoa riittää, mutta pepa ja kämmenet eivät vaan kestä.

En haluaisi ostaa ja kokeilla erilaisia satuloita, stemmejä ja yms., hintaa sillekin tulee.

Onko antaa vinkkiä mistä löytyisi PK-seudulta henkilöä tai liikettä johon saisi mennä oman pyörän kanssa ja säätää pyörää siten että saisi ajoasennon kuntoon?
Bibs shortsit auttaa yllättävän paljon ja toinen mikä auttaa, on ymmärrys että kipu on heikkous poistumassa kehosta. Eli ajat vaan, niin perse tottuu siihen.
 
Vaihdoin 4 piikkiä pienemmän eturattaan mutta en lyhentänyt ketjua ainakaan vielä, kun minusta tuo näyttäis melko hyväksyttävältä kun ketju ei roiku eikä se osu itseensä. En tosin ole expertti joten kysyn tässä toista mielipidettä.
sram_rival.jpg
 
Ajoasennon säätöön apua... Ajan maastopyörällä myös maantielle sijoittuvia retkiä. 50 kilometrin jälkeen alkaa pepa ja kämmenet olemaan kipeitä. Vaihdoin kovan satulan leveämpään ja pehmeämpään, tämä auttoi vähän. Kuntoa ja intoa riittää, mutta pepa ja kämmenet eivät vaan kestä.

En haluaisi ostaa ja kokeilla erilaisia satuloita, stemmejä ja yms., hintaa sillekin tulee.

Onko antaa vinkkiä mistä löytyisi PK-seudulta henkilöä tai liikettä johon saisi mennä oman pyörän kanssa ja säätää pyörää siten että saisi ajoasennon kuntoon?
Bibsit tosiaan auttaa. Itse laitan aina yli tunnin ajoihin oli sitten laji mikä vaan.

Kämmenien ei kyllä pitäisi väsyä jos ajaa kuten pitää, eli ei nojaa tankoon vaan kannattelee ylävartaloa keskivartalolla. Kädet vaan lepää suht vähällä painolla tangolla.
 
Ajoasennon säätöön apua... Ajan maastopyörällä myös maantielle sijoittuvia retkiä. 50 kilometrin jälkeen alkaa pepa ja kämmenet olemaan kipeitä. Vaihdoin kovan satulan leveämpään ja pehmeämpään, tämä auttoi vähän. Kuntoa ja intoa riittää, mutta pepa ja kämmenet eivät vaan kestä.

En haluaisi ostaa ja kokeilla erilaisia satuloita, stemmejä ja yms., hintaa sillekin tulee.

Onko antaa vinkkiä mistä löytyisi PK-seudulta henkilöä tai liikettä johon saisi mennä oman pyörän kanssa ja säätää pyörää siten että saisi ajoasennon kuntoon?

Kämmenien kipuun kokeilisin siirtää satulaa taaksepäin ja samalla satulatolppaa muutaman millin alas. Pitäisi ottaa painoa pois kämmeniltä. Jos sen jälkeen rupee sattumaan alaselkään niin ostaisin sen verran lyhyemmän stemmin kun mitä penkkiä siirrettiin taaksepäin eli n.10-20mm max.

Perseen kipuiluun auttaa sitten joko tottuminen ja/tai itselle sopiva satula. Se onkin sitten niin monimutkainen maailma etten rupea neuvomaan. Joistakin pyöräilyliikkeistä saa testisatuloita lainaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom