- Liittynyt
- 09.04.2021
- Viestejä
- 559
Itsellä on ollut Kryptonite New York Lock jo monta vuotta ja olen varsin tyytyväinen. Toki painoa tuolla mötikällä on noin kaksi kiloa, eli ei ihan mukavin kantaa, mutta repussa menee.
Siinä on säätövara ketjun kiristykseen. Etenkin jos ostaa liian pitkän ketjun, eikä ole työkaluja lyhentämiseen, niin voi vain vetää taaemmaksi rengasta.tyhmä kysymys, mutta katselin tuossa maksuhäiriöpyörääni kesäkuntoon ja huomasin, että takarengas ei ole rungon reikien pohjassa asti, miksi ne ei ole?
Tässä kuva samantapaisesta rungon kiinnityksestä: Polkupyörän huolto ja korjaus/Kumin paikkaaminen – Wikikirjasto
Onko runko mahdollisesti tehty myös single speed -käyttöön sopivaksi? On tehty ainakin siinä tapauksessa, jos nuo lovet aukeaa taaksepäin.mutta tuossa on ketjuvaihteet, niiden kohdalla kai ketjun kiristys ei tapahdu takapyörää siirtämällä?
Halpis pyörissä runkoa ei tehdä mittatarkaksi joten säätö tarvitaan, wanhossa paremmissa pyörissä on stoppari ruuvit.että takarengas ei ole rungon reikien pohjassa asti, miksi ne ei ole? Kyse on tollasesta powerin kaupanpäällis pyörästä
Se on hienoa, että teet ne sitten itte, koska ihan valinnaista se huoltoon vieminen on.Ei siinä kyllä kauheasti huollettavaa ole... Itsellä meni ehkä 40min kaikkine pinnojen kiristyksineen... En maksaisi edes 15e:a moisesta. Lisäksi itse tehtynä tietää ainakin että on kunnolla tehty.
Katsoo että paikat on pysyneet kireällä, pinnat ei löystyneet ja vaihteet kohdallaan niin siinä se huolto jo melkein onkin. Ihan puhdasta valohoitoa.
Samaa mieltä. Pyörän huoltaminen muutenkin paljon yksinkertaisempaa jos vertaa vaikka auton rassaamiseen, kun ei tarvitse voimatyökaluja käyttää ja osat on kevyempiä ja huoltotöissä pärjää aina yksin.Pointtina oli että huoltoon voi viedä kun on jotain huollettavaa. Ne "tarkistukset" on sellaisia että aivan turha maksaa kun parhaassa tapauksessa sille ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Mitään kehuskeltavaa tuollaisessa ei sinänsä ole, kun homma on niin yksinkertaista että työkaluiksi riittää suunnilleen nyrkki & kyrpä ja jopa tällaiselta toimistorotalta se onnistuu.
Jos uudessa pyörässä vaihteet vaihtuu ja jarrut toimii eikä mikään pultti ole löysällä, niin riittää kun kilkuttelee vaikka lusikalla pinnojen kireydet läpi ja huolto on siinä.Itse lähinnä aattelin jos pinnojen (rihlausta?) katsoisi amatimies. Itsellä siihen ei taitoa ja jos esim XXL 50e ensihuolto paketilla varmistuu siitä, että saa hommat minttiin, niin se on ihan okei. Lähinnä kuullut, että pyörä voi lähteä helpommin "huonoon" suuntaan, jos jokin vialla alusta asti.
Omalla perstuntumalla fillari kyllä tuntuu mukavalta.
Takavaihtaja voi olla väärässä asennosa, ei siirrä tarpeeksi tai yrittää siirtää liikaa esim. Vaihtajan korkeus takapakasta voi olla väärä jne.Kysymys vaihteista ja ketjuista kuuluvasta "rahinasta" tietyillä vaihteilla:
Tuli ostettua vuosia sitten 21-vaihteinen perushybridi, mutta ajelut jäi lopulta tosi vähälle ja fillari jäi pölyttymään. Nyt iski kuitenkin innostus alkaa taas fillaroimaan.
Muistelen kuitenkin, että fillarissa oli sellaista vikaa, että tietyillä vaihteilla ketjut rahisi ikävästi, niin ettei voimanvälitys tuntunut toimivan ihan optimisti ja vähintään todnäk. pitkässä juoksussa jotain vahinkoa jossain olisi aiheutunut. Muistini mukaan tämä ilmeni varmaan juuri takakiekon äärimmäisillä vaihdevalinnoilla (1/7). Mielestäni katsoin muinoin Velogin vaihteidensäätövideon, mutta en sen avulla saanut asiaa korjattua ja samalla pyöräilyinto lopahti ja oston mukana olleet huollotkin jäi hyödyntämättä (vaikka vissiin XXL:n moiset on vähän paskaa kuulopuheiden mukaan).
Missähän mahtaisi siis olla vikaa ja miten asiaa helpoiten korjaisi? Jossain netissä on kirjotuksia, ettei 3+7 vaihteistokomboissa pitäisi käyttää ns. äärivaihteita (edessä pakan sisin vaihde ja takana ulkoisin / vice versa), mutta voiko asia oikeasti olla näin? Itellä ei oo asian osalta kuin lapsuusmuistoja, jolloin kyllä 21-vaihteisten fillarien saman tekniikan vaihteistot toimi ongelmitta.![]()
Neuronilla en lähtis parkkiin. Siihen touhuun mielummin Spectral, jolla hoituu polkuajot myös.Oletko huomannut, että Canyonilla on maastopyöriä tarjouksessa? Vaikuttaa hintaisekseen ihan hyvältä pyörältä.
Esim. Neuron 6
En ole huomannut Canyonin aleja. Tuo vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, mutta pakko myöntää etten osaa yhtään sanoa miten tuo vertautuu vaikkapa tuohon hiilikuituiseen Cubeen. Viimeiset kymmenen vuotta ajoni on ollut lähinä maantiepyöräilyä ja nykyinen maastopyörä on Gary Fisherin jäykkäperä vuodelta 2008.Neuronilla en lähtis parkkiin. Siihen touhuun mielummin Spectral, jolla hoituu polkuajot myös.
Esim. Spectral 29 AL 6
Hiilikuiturungossa ei ole mitään riskiä, varsinkaan Cubella. Jotkut Ali Expressin halvimmat kuituhaarukat jättäisin välistä. Tuo Stereo on tuohon hintaan kova peli, hae pois jos koko täsmää.Täysjousto (29") on alkanut kiinnostamaan ja kaipaisin nyt suosituksia sekä ajatuksia muutamasta mallista. Ajo olisi aika perinteistä polkuajoa niin ylös kuin alas ja satunnaista bikepark-ajoa.
Viimevuotinen Cube Sterio 150 C:62 Race irtoaisi paikallisesta pyöräliikkeestä noin 2500 eurolla. Tämä oli tosi kiva ja kevyt ajaa hiilikuiturungon ansiosta. Samalla tuo hiilikuiturunko tuntuu vähän riskiltä ratkaisulta.
Cube Stereo 150 C:62 Race netistä | bikester.fi
Cube Stereo 150 C:62 Race - tilaa edullisesti bikester.fi:stä! | Cube Tarjouksia ✔ Laaja valikoima ✔ Huippumerkit ✔ Helppo tilata ja nopea toimitus. Tervetuloa ostoksille!www.bikester.fi
Toisena ja kolmantena vaihtoehtona on Ghostin täystjoustot alumiinirungoilla. Molemmat mallit ovat aika yleisiä bikeparkien vuokrapyöriä ja sen takia näitä löytyy käytettynä järkevään hintaan (~2500€).
![]()
Ghost Riot AM AL Universal, oliivi netistä | bikester.fi
Ghost Riot AM AL Universal, oliivi - tilaa edullisesti bikester.fi:stä! | Ghost Tarjouksia ✔ Laaja valikoima ✔ Huippumerkit ✔ Helppo tilata ja nopea toimitus. Tervetuloa ostoksille!www.bikester.fi
![]()
Ghost Riot EN AL Essential, sininen netistä | bikester.fi
Ghost Riot EN AL Essential, sininen - tilaa edullisesti bikester.fi:stä! | Ghost Tarjouksia ✔ Laaja valikoima ✔ Huippumerkit ✔ Helppo tilata ja nopea toimitus. Tervetuloa ostoksille!www.bikester.fi
Aika rohkee kommentti.Hiilikuiturungossa ei ole mitään riskiä, varsinkaan Cubella. Jotkut Ali Expressin halvimmat kuituhaarukat jättäisin välistä. Tuo Stereo on tuohon hintaan kova peli, hae pois jos koko täsmää.
Ei noissa trailipyörissä enää nykyään mitään kevennyskuitua käytetä, saa hakata ihan kunnolla kenttään että hajoaa. Tämä näkyy myös painossa joka ei niin hirveästi vähemmän ole kuin hydroformatussa alumiinissa.Aika rohkee kommentti. Kaikki on kuitenkin tietoisia, että lommo alumiinissa tai teräksessä ei hirveesti paina, mutta kuituun ei lommoa synny vaan jotain ihan muuta.
Perustuen omiin kokemuksiin 450 reach ja 66 keulakulmasta (tosin M-koko) niin tuohan on varsin kyvykäs polkuajossa. Toki se XC kampe on vielä parempi lyhyellä akselivälillä ja jyrkällä keulakulmalla kunnon teknisessä ajossa. Pari kesää ajelin parkkia ja muutamien yllättävien OTB:n jälkeen ostin pituussäädettävän keulan ja sain tasan asteen pois keulakulmasta. Sen jälkeen tuli pari kertaa fiilikset että nyt lähtee ukko taas tangon yli, mutta mitään ei tapahtunutkaan ja sillä oli ihan jäätävän iso vaikutus omaan ajovarmuuteen ja itseluottamukseen.Runkomatskuista samaa mieltä. Muista jutuista en niinkään. 450+ reach ällänä ja 66 asteen keulakulma kuulosta just hyvältä kaikenlaiseen ajoon mukaanlukien parkki, ja trailipyöräksihän tuo on jo kykenevä noilla joustomatkoilla ja geoilla. Jollain pakasta vedetyllä instagramuskottavalla modernilla enduropyörällä on taas helkutin tylsä ajaa mitään muuta kuin hissiä Suomessa. Perus polkuajossa ihan jo joku 100-120mm joustava kevyt moderni XC tykki paljon "vanhan aikaisemmalla" geolla on edelleen parempi ja kivempi ajaa.
Avoimella budjetilla toki, mutta ostappa 3ke:lla trailipyörä uutena. Vaihtoehtona hinnat alkaen hiilari tai mid/top-spec alu.Mä en kyllä ikinä ostais muutakuin kuitusta pyörää (jos siis tulee harrastusvälineeksi eikä ole parkissa juna-asemalla 8h päivässä)
...Kevyt, kestävä, jäykkä ja "vapinat" ei tule samallatavalla läpi.
Aika outoja kommentteja täällä "IT-foorumilla"
Nyt tallissa enska, XC ja maantie.
Pitäskö tämän argumentin jälkeen siirtyä titaaniin?Hiilikuitu on premium materjaali, joten jos hinta hirvittää, niin hiilikuitu ei ole sua varten.
Grammanviilaus XC-pyörän alumiinirunko on kyllä kans entinen, jos siihen tulee isompi lommo ainakaan mihinkään kriittiseen paikkaan. Ainakin jotkut Scott Sparkin kilon (vai onko jopa alle) alumiinirungoissa on niin äärimmäisen ohuet seinämävahvuudet putkissa, että voinee verrata kananmunaan. Jos tulee isompi lommo, niin rakenteeseen syntyy heti heikko kohta ja saattaa sit isommassa tärskyssä pettää siitä. Ei toki välttämättä petä, mutta itseä ainakin jännittäisi jos yhtään rajumpia polkuja ajaa. Teräs toki kestää ihan eri tavalla, mutta ne nyt ei olekaan mitään grammanviilauspyöriä. Samaan tapaan kuitua voidaan laittaa sen verran monta kerrosta, niin se kestää isommatkin iskut ja kolhut. Toki painoeroa ei tällöin juuri tule hyvään alumiinirunkoon verrattuna, mutta hiilikuiturunko on tällöin kestävämpi, jäykempi ja pääsääntöisesti parempi. Tosin veikkaan, että jos sunnuntaipyöräilijä laitettaisiin testaamaan kahta pyörää ja lopuksi pitäisi kertoa kummassa oli alumiinirunko ja kummassa hiilikuiturunko, niin tuskin pelkän tuntuman perusteella osaisi sanoaKaikki on kuitenkin tietoisia, että lommo alumiinissa tai teräksessä ei hirveesti paina, mutta kuituun ei lommoa synny vaan jotain ihan muuta.
Hyvin mennyt bike parkissakin suhaaminen 140/140 mm trail/AM-pyörällä (4 kategorian runko), jossa 67° ohjauskulma. Ei tuota todellakaan voi verrata täysveriseen alamäkipyörään (vuokrapyöränä kokeillut) tai kunnon Enduropyörään, mutten rehellisesti sanottuna ole kokenut pyörää suurimmaksi hidasteeksi poluilla vaan ihan sitä omaa uskallusta ja ajotaitoaPerustuen omiin kokemuksiin 450 reach ja 66 keulakulmasta (tosin M-koko) niin tuohan on varsin kyvykäs polkuajossa. Toki se XC kampe on vielä parempi lyhyellä akselivälillä ja jyrkällä keulakulmalla kunnon teknisessä ajossa. Pari kesää ajelin parkkia ja muutamien yllättävien OTB:n jälkeen ostin pituussäädettävän keulan ja sain tasan asteen pois keulakulmasta. Sen jälkeen tuli pari kertaa fiilikset että nyt lähtee ukko taas tangon yli, mutta mitään ei tapahtunutkaan ja sillä oli ihan jäätävän iso vaikutus omaan ajovarmuuteen ja itseluottamukseen.
Mutta jos se tekninen polkuajo on suuremmalla painotuksella niin toki, sitten lyhyttä akseliväliä ja 66 HTA on aivan riittävästi sellaiseen.
Nykyään alkaa jo World Cup XC pyörätkin olemaan instagram uskottavilla reacheillä ja keulakulmilla, kyllä siinä pitkässä reachissä joku vinha perä on. (Jyrkkä satulaputki auttaa ylämäkeen, pitkä reach alamäkeen.)
En vähättelis keulakulman vaikutusta rullaavuuteen esteiden yli. Siitäkin sain omakohtaisia kokemuksia kun löin Dudeen anglesetin (69->67.6) viime talvena. Ne samat kohdat, joissa ennen vähän tökkäsi ja vauhti kuoli menivät nyt nätisti rullaten yli. Vielä överimpänä esimerkkinä 2001 Tunturi Kayapo, 69° ja 26" renkaat, se kyllä tarttuu jokaiseen juureen kiinni. Sillä kun ajaa niin oppii arvostamaan 29" rullaavuutta.Toki jos yhdellä pyörällä on pakko pärjätä, niin sitten ei auta, mutta aina tuo on iso kompromissi. Jos nyt olisin pyörää valitsemassa, niin ennemmin ostaisin suoraan ns. Bike Park pyörän ja sit vaikka edullisesti käytettynä jonkun vanhemman XC-pyörän. XC-käytössä ainakin Suomen maastoissa pärjää kyllä vähän "vanhanaikaisella" geometrialla, omasta kunnosta se tasamaan vauhti kuitenkin jää kiinni eikä siitä onko pyörässä 67° vai 69° keulakulma, ihan sama mitä markkinointimies sanoo![]()
Kevyet polut on kyllä aika laaja käsitelmä, mutta jos kevyt polku on ihan poljettaen mentävää perus metsäpolkua kevyine esteineen (maltilliset juurakot/kivikot yms), niin aika kankeaa se meno on millään muulla kuin XC-pyörällä. Itse aloitin jäykkäperäisellä XC-pyörällä, niin ehkä se vaikuttaa, mutta ainakin Oulun poluille mikään muu kuin tuollainen on ihan overkill. Okei, toki täysjousto XC-menee, mutta peruspolut tällä nykyisellä 150/140 mm pyörällä on kyllä aika tylsiä. Vauhtia ei vaan saa ylläpidettyä (polkemalla) samaan tapaan kun XC-pyörällä ja jousitus nielee kaikki epätasaisuudet aikalailla persettä nostamatta. Ei tarvi juuri ajolinjaa miettiä, kun voi vaan suoraan ryskätä juurakon läpi. Ehkä osa sitä hupia jäykkäperällä oli löytää se sulavin linja, mikä yleensä vaati pientä kikkailua sopivan keulan keventämisen/bunny hoppin muodossa. Hupinsa kullakinKevyillä poluilla keulassa varmaan riittäisi vähempikin joustomatka kuin 160mm, mutta kyllä takana pitää olla jonkin verran joustoa, siitä on hyötyä joka paikassa. Parkkiin en kyllä ottaisi alta 150millisellä joustolla olevaa pyörää.
Toki siis parempi geometria auttaa XC-hommissa ja pidemmät joustot parkissa, sehän on selvää. Pyörä tekee isomman osan työstä sun puolesta. Nykyisen pyörän kanssa pyrin tekemään siitä tuollaisen jokapaikanhöylän, mutta näin jälkiviisaana ois vaan pitänyt pitää se vanha XC-pyörä polkuajoon ja tehdä nykyisestä mahdollisimman sopiva Bike Parkkiin. Tuollainen jokapaikanhöylä-pyörä on jossain määrin mahdollinen toteuttaa, mutta se on sit iso kompromissi riippuen painotuksesta (polkuajo vs. Bike Park käyttö). Pitävät kumit Bike Parkkiin ei rullaa normipoluilla hääppöisesti ja rullaavat kumit taas on parkissa liukkaat jne. Pääasia, että hauskaa on, mutta riippuen lähtökohdista se jokapaikanhöylä-pyörä ei ehkä olekaan niin mielekäs jossain käytössä. Makuasioita.En vähättelis keulakulman vaikutusta rullaavuuteen esteiden yli. Siitäkin sain omakohtaisia kokemuksia kun löin Dudeen anglesetin (69->67.6) viime talvena. Ne samat kohdat, joissa ennen vähän tökkäsi ja vauhti kuoli menivät nyt nätisti rullaten yli. Vielä överimpänä esimerkkinä 2001 Tunturi Kayapo, 69° ja 26" renkaat, se kyllä tarttuu jokaiseen juureen kiinni. Sillä kun ajaa niin oppii arvostamaan 29" rullaavuutta.
Mutta summasummarum polkuajoon lyhyt joustonen XC, mutta jos parkki kiinnostaa sen kausarin verran niin sitten trailipyörä (130-150mm), jolla pystyy ajaan vähän kaikkea, muttei oikein loista missään, ts. joka paikan höylä. Itse vetelin Occamillani Syöte MTB:n 60km maratonkisan enskakumeilla, eikä mitään valittamista vaikka varmasti annoin paljon tasotusta. Pääasia, että hauskaa oli.
Scott spark on täpäri ja kevyin 29 hiilarirunko on ollut jossain 1700g päällä iskarin kanssa.Grammanviilaus XC-pyörän alumiinirunko on kyllä kans entinen, jos siihen tulee isompi lommo ainakaan mihinkään kriittiseen paikkaan. Ainakin jotkut Scott Sparkin kilon (vai onko jopa alle) alumiinirungoissa on niin äärimmäisen ohuet seinämävahvuudet putkissa, että voinee verrata kananmunaan. Jos tulee isompi lommo, niin rakenteeseen syntyy heti heikko kohta ja saattaa sit isommassa tärskyssä pettää siitä. Ei toki välttämättä petä, mutta itseä ainakin jännittäisi jos yhtään rajumpia polkuja ajaa. Teräs toki kestää ihan eri tavalla, mutta ne nyt ei olekaan mitään grammanviilauspyöriä. Samaan tapaan kuitua voidaan laittaa sen verran monta kerrosta, niin se kestää isommatkin iskut ja kolhut. Toki painoeroa ei tällöin juuri tule hyvään alumiinirunkoon verrattuna, mutta hiilikuiturunko on tällöin kestävämpi, jäykempi ja pääsääntöisesti parempi. Tosin veikkaan, että jos sunnuntaipyöräilijä laitettaisiin testaamaan kahta pyörää ja lopuksi pitäisi kertoa kummassa oli alumiinirunko ja kummassa hiilikuiturunko, niin tuskin pelkän tuntuman perusteella osaisi sanoa![]()
Meni malleista spark ja scale sekaisin. Joo tuossa oli mennyt puurot ja vellit sekaisin. Yhden ja puolen kilon tietämillä noita alumiinirunkoja näyttäisi saavan, hiilikuituiset sit alle kiloon. Muistelin alurunkojen olleen kevyempiä, ois pitänyt tsekata faktat ennen postaustaScott spark on täpäri ja kevyin 29 hiilarirunko on ollut jossain 1700g päällä iskarin kanssa.
Vanhaan 26 tuumaisten aikaan oli scottilla joku small kokoinen runko lähellä kiloa.
Verkkiksen omabrändi Baana Noux menee just tuohon alle 1700 euron listahinnaltaan. Alu-runko, hiilarihaarukka ja -satulaputki, Sram Apex 1x11 vaihteisto hydraulisilla levareilla ja muutenkin asiallinen kampe. Toki hinta-laatusuhde oli vielä heittämällä parempi kun näitä sai pari kuukautta sitten tonnilla (ks. tarjousketjun keskustelu ko. pyörästä), jolloin itsekin tämän ostin. Listahinnallakin vielä varmaan tarjoaa monia muita parempaa hinta-laatusuhdetta.Onkos gravel-pyöriä tullut mitään mielenkiintoisia halvempaan päähän? Mielellään alle 1700€ luokkaan hydraulisilla levyillä. White on tietenkin halpa suht hyvillä osilla mutta niin tylsä että mielummin vaikka Cube. Ja sekin on tylsä merkki.
Google haku best gravel bike under 2000?Onkos gravel-pyöriä tullut mitään mielenkiintoisia halvempaan päähän? Mielellään alle 1700€ luokkaan hydraulisilla levyillä. White on tietenkin halpa suht hyvillä osilla mutta niin tylsä että mielummin vaikka Cube. Ja sekin on tylsä merkki.
Kyllä tuo etuvaihtaja on kanssa jo niin antiikkia tuossa käytössä että mielellään 1x11 esimerkiksi..Verkkiksen omabrändi Baana Noux menee just tuohon alle 1700 euron listahinnaltaan. Alu-runko, hiilarihaarukka ja -satulaputki, Sram Apex 1x11 vaihteisto hydraulisilla levareilla ja muutenkin asiallinen kampe. Toki hinta-laatusuhde oli vielä heittämällä parempi kun näitä sai pari kuukautta sitten tonnilla (ks. tarjousketjun keskustelu ko. pyörästä), jolloin itsekin tämän ostin. Listahinnallakin vielä varmaan tarjoaa monia muita parempaa hinta-laatusuhdetta.
Samoille pallokentille hinnan ja ominaisuuksien suhteen menis vaikka Canyonin Grail 6 joka maksaa 1549 euroa + toimituskulut, siinä taas Shimanon GRX 2x10 voimansiirto hydraulisilla levareilla ja asiallisen oloiset osat ja varustelu kautta linjan. Toimitusaika kylläkin avoin tällä hetkellä (tulossa pian) eli joutunee hetken odottelemaan...
Canyon grail7Onkos gravel-pyöriä tullut mitään mielenkiintoisia halvempaan päähän? Mielellään alle 1700€ luokkaan hydraulisilla levyillä. White on tietenkin halpa suht hyvillä osilla mutta niin tylsä että mielummin vaikka Cube. Ja sekin on tylsä merkki.
Oisko se vain niin ruma ja "painava". Ja oliko silloin 30 vuotta sitten edes vaihtajissa vaihdettavaa korvaketta? Jos ei ollut, niin silloin vaihtoon menisi koko vaihtaja, jolloin tuollainen rauta voi olla ihan hyvä suoja. Vaihtajan korvake on kuitenkin niin edullinen, eikä niitä jatkuvasti hajoa (itse en ole yhtään saanut rikki viimeisen 10 vuoden aikana), niin sama on se vaihtaa tarvittaessa.mistä muuten johtuu, että 20-30 vuotta sitten kaikissa maastopyörissä oli takavaihtajan suojarauta, nyt sitä ei näe enää pyörissä, eikös tuon avulla säästä noita vaihtajan korvakkeiden vääntymisiä?
![]()