Pyöräily

Vähän torsoksi jäi toi kuljetusteline testi.
Esimerkiksi thulen myydyimmässä xpress 970 on aikalailla sama kiinnitys kun nyt lahonneissa telineissä, joten onko sekin huono?

Puhumattakaan noista kalliimmista kipattavista missä pyörä tulee telineen päälle ja painoa itse telineelläkin on ainakin parikymmentä kiloa. Kestääkö ne mitään, koska massat kasvaa pirusti.
 
Vähän torsoksi jäi toi kuljetusteline testi.
Esimerkiksi thulen myydyimmässä xpress 970 on aikalailla sama kiinnitys kun nyt lahonneissa telineissä, joten onko sekin huono?

Puhumattakaan noista kalliimmista kipattavista missä pyörä tulee telineen päälle ja painoa itse telineelläkin on ainakin parikymmentä kiloa. Kestääkö ne mitään, koska massat kasvaa pirusti.

Itsekin jäin kaipaamaan vertailua esim. tämän Heedin halpistelineen ja Thulen kalliimman pään telineen välillä:

Netissä on jonkun verran kokemuksia ja sen mukaan molemmissa nuo kiinnikkeet jättää toivomisen varaa, ja ainoa isompi ero on tuo Thulen kokoontaitettavuuden mukanaan tuoma säilytyksen helppous. Remmejä saa kaupasta lisää joten se ei ole ongelma sinänsä.
 
Kysympä täältä kun tietäjiä näytää olevan. Puolisolla on Trek FX 3 Disc ja mielessä olisi mahdollisesti ainakin takavaihtajan ja rataspakan päivitys parempaan. Mitä siinä pitää ottaa huomioon? Pakka on Shimano HG200, 11-36, 9 speed ja takavaihtaja Shimano Alivio M3100.

Lähinnä siis kun Trekissä osat ovat Acera ja Alivio sarjaa ja haluaisin ne päivittää Deoreen, johon olen omassani ollut tyytyväinen, niin toimiiko esim. nuo Aceran liipasimet Deoren vaihtajan kanssa yhteen? En niitä viitsisi vaihtaa ja vaimo tykkää kun niissä näkyy mikä vaihde on. Ja pitääkö pakan päivityksessä ottaa mitään huomioon kun vain katsoo samoilla spekseillä olevan? Lisäksi vaihtajan pitänee olla mallia pitkä häkki, kun tuokin sellainen on.
 
Kysympä täältä kun tietäjiä näytää olevan. Puolisolla on Trek FX 3 Disc ja mielessä olisi mahdollisesti ainakin takavaihtajan ja rataspakan päivitys parempaan. Mitä siinä pitää ottaa huomioon? Pakka on Shimano HG200, 11-36, 9 speed ja takavaihtaja Shimano Alivio M3100.

Lähinnä siis kun Trekissä osat ovat Acera ja Alivio sarjaa ja haluaisin ne päivittää Deoreen, johon olen omassani ollut tyytyväinen, niin toimiiko esim. nuo Aceran liipasimet Deoren vaihtajan kanssa yhteen? En niitä viitsisi vaihtaa ja vaimo tykkää kun niissä näkyy mikä vaihde on. Ja pitääkö pakan päivityksessä ottaa mitään huomioon kun vain katsoo samoilla spekseillä olevan? Lisäksi vaihtajan pitänee olla mallia pitkä häkki, kun tuokin sellainen on.
Vaihtajat ja liipasimet käy ristiin valmistajan sisällä. Pakkaa et väärää saa 9 lehtisenä, ellet kiinasta tilaa.
Ja pitkä häkki juu.
Liipasin muuten määrittää suurelta osin miltä vaihtaminen yleensäkin tuntuu, joten vähän ehkä turhaa se pelkän vaihtajan vaihto.
 
Kysympä täältä kun tietäjiä näytää olevan. Puolisolla on Trek FX 3 Disc ja mielessä olisi mahdollisesti ainakin takavaihtajan ja rataspakan päivitys parempaan. Mitä siinä pitää ottaa huomioon? Pakka on Shimano HG200, 11-36, 9 speed ja takavaihtaja Shimano Alivio M3100.

Lähinnä siis kun Trekissä osat ovat Acera ja Alivio sarjaa ja haluaisin ne päivittää Deoreen, johon olen omassani ollut tyytyväinen, niin toimiiko esim. nuo Aceran liipasimet Deoren vaihtajan kanssa yhteen? En niitä viitsisi vaihtaa ja vaimo tykkää kun niissä näkyy mikä vaihde on. Ja pitääkö pakan päivityksessä ottaa mitään huomioon kun vain katsoo samoilla spekseillä olevan? Lisäksi vaihtajan pitänee olla mallia pitkä häkki, kun tuokin sellainen on.

suoraan vaan joku 1x10/11 upgrade kitti. Kammet toki joutuu tuohon vaihtaa myös.
 
Mikähän olis hyvä kampisatsi / eturatas kun päivitin 2013 Kona Calderan 1x11 vaihteille.
Muut siis tehty jo, mutta kampisatsi / eturatas on joku vanhan jäämistön satsi joka on vissiin ollut 3x7 voimansiirrossa. Nyt ongelma on että lenkin aikana saattaa kerran-pari tippua ketjut eturattaalta kun tuo ratas on varmaankin rakenteeltaan erilainen kuin 1x11 voimansiirrossa. Ketjulinja ei ole ihanteellinen mutta uskoisin että toimii sopivalla rieskalla.

Nyt haetaan siis halpaa ratkaisua kun ko. fillari on pubipyörä / kaljanhakuhuora eikä mikään oikea lenkkipyörä.

CrankarmsFSA Comet
Chainrings44/32/22
B/BFSA MegaExo
 
Mikähän olis hyvä kampisatsi / eturatas kun päivitin 2013 Kona Calderan 1x11 vaihteille.
Muut siis tehty jo, mutta kampisatsi / eturatas on joku vanhan jäämistön satsi joka on vissiin ollut 3x7 voimansiirrossa. Nyt ongelma on että lenkin aikana saattaa kerran-pari tippua ketjut eturattaalta kun tuo ratas on varmaankin rakenteeltaan erilainen kuin 1x11 voimansiirrossa. Ketjulinja ei ole ihanteellinen mutta uskoisin että toimii sopivalla rieskalla.

Nyt haetaan siis halpaa ratkaisua kun ko. fillari on pubipyörä / kaljanhakuhuora eikä mikään oikea lenkkipyörä.

CrankarmsFSA Comet
Chainrings44/32/22
B/BFSA MegaExo

Sramin apex kammet saa satasella, FSA Vero Pro kammet vielä halvemmalla. Toki jos 30/32 hammasta riittää niin sitten shimanon maastopuoleltakin saa alle satasella kampia. Näihin sitten sopiva keskiö mukaan.

Ite laitoin muutama vuosi takaperin vastaavaan käyttöön juuri sramin apexit kun ei muuta ollut saatavilla 40 hampaalla.
 
Mikähän olis hyvä kampisatsi / eturatas kun päivitin 2013 Kona Calderan 1x11 vaihteille.
Muut siis tehty jo, mutta kampisatsi / eturatas on joku vanhan jäämistön satsi joka on vissiin ollut 3x7 voimansiirrossa. Nyt ongelma on että lenkin aikana saattaa kerran-pari tippua ketjut eturattaalta kun tuo ratas on varmaankin rakenteeltaan erilainen kuin 1x11 voimansiirrossa. Ketjulinja ei ole ihanteellinen mutta uskoisin että toimii sopivalla rieskalla.

Nyt haetaan siis halpaa ratkaisua kun ko. fillari on pubipyörä / kaljanhakuhuora eikä mikään oikea lenkkipyörä.

CrankarmsFSA Comet
Chainrings44/32/22
B/BFSA MegaExo
Oletettavasti siinä on 96 BCD kiinnitys niin alilta hakusanalla 96 BCD chainring.
Kunhan kattoo ettei valkkaa sitä shimanon asymmetrical versiota vaan ihan tasajakoisen kiinnityksen.
Muuten käy kaikki tarjonta.
 
Ei ole pitkään aikaan tullut maantie/gravel/cyclocross -pyöriä katseltua, niin missä hintaluokassa alkaa nykyään saamaan asiallista kampetta? Käytettynä toki halvinta hankkia, mutta mikä ois semmoinen hinnat alkaen -malli, mitä vois suositella? Maastopyöräilyä tullut pidempään harrastettua ja viimeksi 2018 oli maantiepyörä (Merida Ride 300), se oli aivan riittävä omiin ajoihin. Ei tarvi olla mikään huipputason vehje, mutta semmoinen millä pärjää perusajoissa ja kuntolenkeillä omalla tahdilla. Levyjarrut toki plussaa, mutta pärjäsipä niillä vannejarruillakin. Lokareita tai nastakumeja tuohon Meridaan ei saanut mahtumaan, eli työmatkapyöräksi tai ympärivuotiseen käyttöön siitä ei ollut. Ei nyt välttämättömyys ole nuokaan, mutta tekisi pyörästä monikäyttöisemmän. Eli mitään kisakireetä tour de Franceen valmista peliä en etsi :D
 
Tuli viime kuussa ostettua sähköavusteinen (napamoottori) maasturi, lähinnä polviongelman takia joka ei enään pitänyt normi fillareista. Nyt on jo ajettu lähemmäs 200km ilman että olisi polvea pitänyt varoa tai säästellä, kalustona fillarissa 1x10 Deore ja Tektron Ebike nestejarrut 180mm levyillä ja sensorilla, renkaat 27,5" On taas löytänyt pyöräilyn ilot, polvi on paremmassa kunnossa kun aikoihin, melkein joka päivä tulee ajeltua jos vaan ei sada vettä. Tämä siis pelkästään avustava, eli ei liiku jos et polje. Akku kestää sellaiset 60km, riippuen paljolti avustuksen tasosta ja mäkien määrästä, mitä riittää meillä päin, mutta kerran viikossa olen lataillut akkua eikä ole ollut täysin tyhjä kertaakaan.
 
Ei ole pitkään aikaan tullut maantie/gravel/cyclocross -pyöriä katseltua, niin missä hintaluokassa alkaa nykyään saamaan asiallista kampetta? Käytettynä toki halvinta hankkia, mutta mikä ois semmoinen hinnat alkaen -malli, mitä vois suositella? Maastopyöräilyä tullut pidempään harrastettua ja viimeksi 2018 oli maantiepyörä (Merida Ride 300), se oli aivan riittävä omiin ajoihin. Ei tarvi olla mikään huipputason vehje, mutta semmoinen millä pärjää perusajoissa ja kuntolenkeillä omalla tahdilla. Levyjarrut toki plussaa, mutta pärjäsipä niillä vannejarruillakin. Lokareita tai nastakumeja tuohon Meridaan ei saanut mahtumaan, eli työmatkapyöräksi tai ympärivuotiseen käyttöön siitä ei ollut. Ei nyt välttämättömyys ole nuokaan, mutta tekisi pyörästä monikäyttöisemmän. Eli mitään kisakireetä tour de Franceen valmista peliä en etsi :D


Kaveri oli ostanut tälläisen ja itsekin testanneena voin todeta ihan asialliseksi peliksi hintaansa nähden. Vaihteet peruskauraa mutta toimii, ja vaikkei jarrut hydrauliset olekaan saa ne säädettyä yllättävän hyviksi, ja eikö jarru ole sillon riittävän hyvä kun pysäyttää pyörän. Itseasiassa aika vastaavilla osilla kuin perustason Kona Rove mutta halvempi ja kuituhaarukalla sekä isommalla rengastilalla. Seuraava pykälä lienee se Whiten 1200€ vastaava hydraulisella GRX:lla.
 

Kaveri oli ostanut tälläisen ja itsekin testanneena voin todeta ihan asialliseksi peliksi hintaansa nähden. Vaihteet peruskauraa mutta toimii, ja vaikkei jarrut hydrauliset olekaan saa ne säädettyä yllättävän hyviksi, ja eikö jarru ole sillon riittävän hyvä kun pysäyttää pyörän. Itseasiassa aika vastaavilla osilla kuin perustason Kona Rove mutta halvempi ja kuituhaarukalla sekä isommalla rengastilalla. Seuraava pykälä lienee se Whiten 1200€ vastaava hydraulisella GRX:lla.
En nää hiilari haarukkaa mitenkään plussana grävelissä, ellei grävel ajot ole luokkaa maantie pyöräily mutta vaan grävel fillarilla.
 
En nää hiilari haarukkaa mitenkään plussana grävelissä, ellei grävel ajot ole luokkaa maantie pyöräily mutta vaan grävel fillarilla.

Saisko perusteluja? Hiilikuitu on kuitenkin paljon mukavampi ja kevyempi kuin alumiini.
Toki, jos aikoo bikepackingia harrastaa, niin siihen se on vähän huono, kun ei pysty tavaraa lastaamaan (vaikka kiinnikkeet löytyisivätkin).
 
En nää hiilari haarukkaa mitenkään plussana grävelissä, ellei grävel ajot ole luokkaa maantie pyöräily mutta vaan grävel fillarilla.
Hiilikuitu vaimentaa iskuja paljon paremmin kuin alumiini, joten tuollaisessa ei joustollisessa haarukassa se on vain hyvä asia.
 
Hiilikuitu vaimentaa iskuja paljon paremmin kuin alumiini, joten tuollaisessa ei joustollisessa haarukassa se on vain hyvä asia.
En sanois että kuitukeula olis huono, mutta monilla on eri ajotyylit. Ite huomannu että tarpeeks kun hyppii, niin kuitukeulalla saattaa jäädä songa käteen.
20220918-125902.jpg
 
En sanois että kuitukeula olis huono, mutta monilla on eri ajotyylit. Ite huomannu että tarpeeks kun hyppii, niin kuitukeulalla saattaa jäädä songa käteen.
20220918-125902.jpg
Kuten edelläkin sanottiin, niin harvemmin gravelilla hypitään. Ei se ole siihen tarkoitettu.
 
Mäkin sentään vedän keula pystyssä välillä ihan vaan kun lapsettaa, mutten silti ole saanut yhtään kuitukeulaa sillä hajalle vaikka joskus on saattanu tulla vähän rumakin alastulo...
 
Kuten edelläkin sanottiin, niin harvemmin gravelilla hypitään. Ei se ole siihen tarkoitettu.
Graveli on silti luokiteltu masto/sora pyöräks ja sen pitää kestäö niin maassa olevia kuoppia, kun myös töyssyjä. Jos edessä on töyssy, niin sen pyörän pitäis kestää hyppää myös sen töyssyn yli. Monesti se miten muut ajaa, se on ihan niitten oma asia. Xc tyylinen ajotapa gravelilla ei oel mitenkään erikoinen, varsinkin kun jorkut tykkää vetää kippurasarvilla. Niinkun aikasemmin sanoin, jos tykkää pitää gravelia maantie pyöränä, nikn mikäs siinä, mutta se hiilari keula ei kestä niin paljon runtua mitä alumiinikeula. Ite ostin rikkinäisen keulan tilalle rokkarin gräveli joustokeula ja jatkanu samaa ajotapaa tyytyväisenä. :happy:
 
Mäkin sentään vedän keula pystyssä välillä ihan vaan kun lapsettaa, mutten silti ole saanut yhtään kuitukeulaa sillä hajalle vaikka joskus on saattanu tulla vähän rumakin alastulo...
Kuitukeula? En usko että omassa tapauksesaa yhestä kertaa aikaansaanoksia, vaan veikkaan että se on saanu pikkuhiljaa murtumia.
 
Aha. Vähän hakemalla haettiin hiilarikeulasta vikaa. Vähän sama kun vetäisin jollain grammanviilaus xc pyörällä bikeparkkiin ja sanoisin sitä huonoksi kun se ei kestä.
Onhan sekin maastopyörä.
Jos lähtökohtaisesti meinaa rytyyttää menemään kipparasarvella niin sanoohan sen jo järkikin, että joku hiilarikeula ei siihen paras ole.
Valmistajat tekee gravelinsa hyvin eri kategorioihin. Toiset painottaa maantiemäisyyttä ja aeroa, toiset enemmän maastopyörän kaltaista.
Alunperin kuitenkin suunniteltiin paksummille kumeille ja pystymmälle asennolle kuin cyclocross pyörä, jonka se oikeastaan on syrjäyttänyt. Ei mihinkään maastohommiin, jonne sitä nyt puoli väkisin työnnetään.
Gravel sananakin jo antaa osviittaa käyttötarkoituksesta.
Mutta ei siinä mitään, jos haluaa kipparasarvella rytyyttää niin antaa palaa.
 
Aha. Vähän hakemalla haettiin hiilarikeulasta vikaa. Vähän sama kun vetäisin jollain grammanviilaus xc pyörällä bikeparkkiin ja sanoisin sitä huonoksi kun se ei kestä.
Onhan sekin maastopyörä.
Jos lähtökohtaisesti meinaa rytyyttää menemään kipparasarvella niin sanoohan sen jo järkikin, että joku hiilarikeula ei siihen paras ole.
Valmistajat tekee gravelinsa hyvin eri kategorioihin. Toiset painottaa maantiemäisyyttä ja aeroa, toiset enemmän maastopyörän kaltaista.
Alunperin kuitenkin suunniteltiin paksummille kumeille ja pystymmälle asennolle kuin cyclocross pyörä, jonka se oikeastaan on syrjäyttänyt. Ei mihinkään maastohommiin, jonne sitä nyt puoli väkisin työnnetään.
Gravel sananakin jo antaa osviittaa käyttötarkoituksesta.
Mutta ei siinä mitään, jos haluaa kipparasarvella rytyyttää niin antaa palaa.
Mites tää mun alkuperänen postaus mistä tää lähti? Taisin sanoa ettei hiilari keula ole plussaa, ellei grävel ajot ole luokkaa maantiepyörä. Kun alkuperänen keula naksahti, niin silloin menin suosiolla vahvemmalla. Ei täällä mitää hakemalla haettua, vaan ilotin ettei hiilari keula ole plussa kun sen kestävyys ei ole sama mitä alumiinissa.
 
No onhan se kuitukeula plussa, kun se on kevyempi ja mahdollisesti suodattaa vähän tärinää.
Nyt määriteltiin arvo vaan puhtaasti keston mukaan marginaalikäytössä.
 
Noh, jos siinä gravelissa on gravelirenkaat niin sen kuitukeulan vaikutus mukavuuteen lähestyy aikalailla nollaa, CX tai maantiepyörässä voi jotain marginaalista mukavuusetua löytää. Kuidustahan voi tehdä joko jäykkää tai joustavaa riippuen miten sitä latoo ja jos kyseessä on joku kataloogista valkattu kiinakeula niin en hirveitä jousto-ominaisuuksia sellaiselta odottaisi. Ihan painon vuoksi kyllä itsekin kuitusen ottaisin ja renkaista sitten sopivat mukavuustekijät.

Eikä se painoetukaan ole aina itsestään selvää, esimerkkinä läskipyörien kehät, joissa kiinakuitu painaa saman verran tai enemmän kuin premium alumiinikehä.
 
Jos joku tässä etsii "asiallista kampetta" niin laittaisin hiilikuitukeulan sijaan toivelistan kärkeen hydr. levyjarrut ja osasarjana mekaaninen Shimano 105 / grx 600 tai vastaavan tason SRAM. Tiagra varmasti toimii kans, jos haluaa päästä halvemmalla ja on valmis luopumaan yhdestä vaihteesta. Tiagraa alemmas mentäessä ei enää puhuta "asiallisesta kamppeesta" vaan "hinnat alkaen"-tieristä, joissa on aika varmasti sniiduiltu muustakin kuin osasarjasta.
 
Onko suositella lukkoa maastopyörään? Ihan seka-ajoa tulee ajeltua eli pitäisi saada kiinni runkoon ajon ajaksi ja muutenkin saisi olla nopea käyttää. Varmaankin u-lukko tai taitettava malli? Voisin. Saksasta tilata kun muutakin rompetta pitää saada.
 
Jos joku tässä etsii "asiallista kampetta" niin laittaisin hiilikuitukeulan sijaan toivelistan kärkeen hydr. levyjarrut ja osasarjana mekaaninen Shimano 105 / grx 600 tai vastaavan tason SRAM. Tiagra varmasti toimii kans, jos haluaa päästä halvemmalla ja on valmis luopumaan yhdestä vaihteesta. Tiagraa alemmas mentäessä ei enää puhuta "asiallisesta kamppeesta" vaan "hinnat alkaen"-tieristä, joissa on aika varmasti sniiduiltu muustakin kuin osasarjasta.

Samaa mieltä. Mutta ehkä tuosta kuitukeulahommasta ei tarvitse hirveästi välittää, kun se alumiinikeula taitaa olla vain niissä hinnat alkaen-malleissa, joissa tuskin on hydraulisia levyjarruja tai edes GRX600 tasoista osaa.

Okei, yhden poikkeuksen löysin, mutta muihin en ole kyllä törmännyt :D
 
Onko suositella lukkoa maastopyörään? Ihan seka-ajoa tulee ajeltua eli pitäisi saada kiinni runkoon ajon ajaksi ja muutenkin saisi olla nopea käyttää. Varmaankin u-lukko tai taitettava malli? Voisin. Saksasta tilata kun muutakin rompetta pitää saada.

Kryptoniteltä sopivan kokoinen U-lukko. Mulla on pari noita Evolution Mini 5:sia ja olen tykännyt. OnGuardin Bulldog lukko hajosi, varmaan tärinästä, ajon aikana. Lukko ei enää auennut vaikka kokeilin öljyä yms.
 
En sanois että kuitukeula olis huono, mutta monilla on eri ajotyylit. Ite huomannu että tarpeeks kun hyppii, niin kuitukeulalla saattaa jäädä songa käteen.
Stemmin ylikiristys voi kans aiheuttaa tuon. Ainakin joissain hiilikuitukeuloissa mahdollista, että jos kiristät stemmin siihen printattuun momenttiin, niin saattaa rusahtaa. Ainakin maastopyörissä stemmi kiristetään sen verran kovaan momenttiin, että kuitukeulassa en ehkä ihan maksimiin stemmissä sallittuun kiristäisi. Typerä idea kyllä muutenkin tehdä tuo ohjainkannatin (mikälie steerer tube suomeksi) hiilikuidusta, mut kai se on edullista ja grammanviilausta :D Voi kyllä käydä pahasti tuossa, jos ohjainkannatin pettää tuolleen varsinkin yllättäen (ei ala nitisemään ja natisemaan varoittavasti tms).
Jos joku tässä etsii "asiallista kampetta" niin laittaisin hiilikuitukeulan sijaan toivelistan kärkeen hydr. levyjarrut ja osasarjana mekaaninen Shimano 105 / grx 600 tai vastaavan tason SRAM. Tiagra varmasti toimii kans, jos haluaa päästä halvemmalla ja on valmis luopumaan yhdestä vaihteesta. Tiagraa alemmas mentäessä ei enää puhuta "asiallisesta kamppeesta" vaan "hinnat alkaen"-tieristä, joissa on aika varmasti sniiduiltu muustakin kuin osasarjasta.
Joo, aiemmassa maantiepyörässä oli 2x10 Tiagra ja se toimi hyvin säädettynä ihan riittävän hyvin, vaikka eron kyllä huomasi maastopyöräpuolen XT/GX tason vaihteisiin. Hydrauliset levyjarrut on toki kivat, mutta onko nuiden kippurasarvien hydrauliset levyjarrut millaiset huoltaa, samaa kauraa kuin perus maastopyörän hydrauliset levyjarrut vai tarviiko erikoisruiskut ilmaamiseen jne?
 
Hydrauliset levyjarrut on toki kivat, mutta onko nuiden kippurasarvien hydrauliset levyjarrut millaiset huoltaa, samaa kauraa kuin perus maastopyörän hydrauliset levyjarrut vai tarviiko erikoisruiskut ilmaamiseen jne?
Riippuu varmasti jarruista, mutta esim. Shimanon jarrut saa kippurasarvisissa ilmattua ihan samalla tavalla kuin maastopyörästä. Nestesäiliö on sarven sisällä (tai siis kahvan tietenkin) ja siihen tarvitsee sen pienemmällä kierteellä olevan kupin, mutta muuten ihan sama asia.
 
Omaan pyörrä oli ehdoton vaatimus 1x vaihteisto ja kelvollinen voimansiirto, wanhassa pyörässä on Deore LX mikä on tänä päivänäkin melkein äänetön ja toimii kun ajatus, mutta on 3x7 jota en halunnut enään nähdä. Tuo Deore 1x10 on täysin riittävä, mikä on siis M6000 shadow+ vaihtaja. En halunnut tuota voimansiirtoa siksi että on "muotia" vaan yksinkertainen ja vaivaton käyttää, etuvaihtajaa en halua nähdä enään koskaan :) Jarrut vaihdoin itse tähän Tektro HD-E350 hydraulinen jarrusetti, pari – Verkkokauppa.com kun alkuperäinen oli jo valmiiksi rikki, toinen kahva vuosi kun seula joka rakosesta ja olivat muutenkin markkinoiden halvimmat, huikea ero noihin tektroihin pelkästään. Painohahan tuolla omalla on 20kg, mikä nyt ei ole sieltä raskaimmasta päästä oleva sähköpyörä millään muotoa, en halunnut jotain 32kg fillaria.
 
Jos joku tässä etsii "asiallista kampetta" niin laittaisin hiilikuitukeulan sijaan toivelistan kärkeen hydr. levyjarrut ja osasarjana mekaaninen Shimano 105 / grx 600 tai vastaavan tason SRAM. Tiagra varmasti toimii kans, jos haluaa päästä halvemmalla ja on valmis luopumaan yhdestä vaihteesta. Tiagraa alemmas mentäessä ei enää puhuta "asiallisesta kamppeesta" vaan "hinnat alkaen"-tieristä, joissa on aika varmasti sniiduiltu muustakin kuin osasarjasta.

Tulkitsin että kysyjä haki nimenomaan hinnat alkaen gravelia mutta sellaista joka on kuitenkin ihan toimiva kampe. Nestejarruja en pidä millään tapaa pakollisena ellei kyse ole maastopyörästä, ja ne tuppaa nostamaan pyörän hintaa aika radikaalisti droppitankoisissa vehkeissä vaikka suoratankoisissa ovatkin käytännössä ilmaiset (pelkät hydrauliset peruskahvat esim GRX sarjalaiset maksaa jo 300-400€). Nestejarrut muissa kuin trail/am yms pyörissä on mielestäni sarjaa ihan kiva plussa jos on, mutta vaijerivetoisellakin ajelee tyytyväisenä. Itsellä on tällä hetkellä enskapyörässä Guide RSC:t, gravelissa Avidin cantileverit ja cyclo/maantie sekasikiössä dual pivotit ja ei mitään valittamista. Vertailukohtana ollut myös cycloa hydraulisella Forcella ja Apexilla.
 
Onko kaikki Sramin(mtb puoli siis lähinnä) takavaihtajat nykyään 1x sopivia eli niissä ketjua kiristävä "clutch"-toiminto? Ei oikein netistä/sivuiltaan mitään selkeästi tuosta löydy, vai onko itsestäänselvyys niin ei tajuta kertoa(?)
 
Onko kaikki Sramin(mtb puoli siis lähinnä) takavaihtajat nykyään 1x sopivia eli niissä ketjua kiristävä "clutch"-toiminto? Ei oikein netistä/sivuiltaan mitään selkeästi tuosta löydy, vai onko itsestäänselvyys niin ei tajuta kertoa(?)
NX:stä ylöspäin löytynee "ROLLER BEARING CLUTCH™", eli SX ainoa jossa ei ole. SX:llä ajoin ~1000km eikä kertaakaan ketju tippunu, mutta en kyllä sitä suosittelis kun samaan hintaan saa Deoren eikä mahda NX:kään paljoa kalliimpi olla.
 
Joo, Shimanoa toki saa aina, mutta lähinnä jos jotain Srammia olisi halvalla niin voisi olla vaihtoehto kaupunkipyörän 1x voimansiirtoon. Turhaan siinä 3 eturatasta aina vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kaikki Sramin(mtb puoli siis lähinnä) takavaihtajat nykyään 1x sopivia eli niissä ketjua kiristävä "clutch"-toiminto? Ei oikein netistä/sivuiltaan mitään selkeästi tuosta löydy, vai onko itsestäänselvyys niin ei tajuta kertoa(?)
Ei liity 1x asioihin muuten mitenkään.
Kaikki vaihtajat on "1x sopivia".
Eikä myöskään kiristä ketjua, vaan vaan jäykistää häkkiä.
NW eturattaiden vaikutus 1x puolella oli paljon suurempi, mitä ketjujen tippumiseen tuli.
Monta kertaa unohtanut simpan vaihtajissa kytkeä takaisin päälle ketjujen kanssa pelleilyn jäljiltä ilman mainittavaan vaikutusta mihinkään.
Vähän enemmän chain släppiä, mutta siinäpä se.
 
Ei liity 1x asioihin muuten mitenkään.
Kaikki vaihtajat on "1x sopivia".
Eikä myöskään kiristä ketjua, vaan vaan jäykistää häkkiä.
NW eturattaiden vaikutus 1x puolella oli paljon suurempi, mitä ketjujen tippumiseen tuli.
Monta kertaa unohtanut simpan vaihtajissa kytkeä takaisin päälle ketjujen kanssa pelleilyn jäljiltä ilman mainittavaan vaikutusta mihinkään.
Vähän enemmän chain släppiä, mutta siinäpä se.
Totta kai pitää eturatas olla narrowiwde myös, mutta kyllä noista hyötyä on, parissa fillarissa kuitenkin jo ollut, tavallinen vaihtaja on aivan liian löysä 1x käyttöön, varsinkin jos pitkähäkkinen/ei voi medíumia käyttää.
 
Onko kaikki Sramin(mtb puoli siis lähinnä) takavaihtajat nykyään 1x sopivia eli niissä ketjua kiristävä "clutch"-toiminto? Ei oikein netistä/sivuiltaan mitään selkeästi tuosta löydy, vai onko itsestäänselvyys niin ei tajuta kertoa(?)
Ainakin alkuperäisen GX Eaglen takavaihtajan clutch on aika onneton. Kyllä se jotain tekee, mutta verrattuna Shimano XT 11-vaihteisen takavaihtajan clutchiin, niin eroa on kuin yöllä ja päivällä. Trail/am pyörässä piti takakolmiosta ylempi putki kääriä lätkäteipillä, kun vauhdin kasvaessa ketju alkoi hakkaamaan siihen. En muista törmänneeni vastaavaa ongelmaa aiemmassa XC-pyörässä (Shimanon vaihtajalla), toki vauhdit pienemmät sillä ja runkogeometria eri. Toki 12-vaihdetta vaatii myös pidemmän ketjun ja se selittää osittain tuon lisääntyneen "chain slapin". Menisin silti Shimanolla, jos vois valita :D
 
Ostin pojalle pyörän jotta pääsee kulkemaan kesätöihin nyt ja jatkossa lukioon helpommin ja edullisemmin.

Mutta koska kuulun Facebookissa "Varastetut polkupyörät" ryhmään, olen alkanut miettimään enemmän lukkoasiaa.

Eli minkälainen lukko kannattaisi hankkia fillarille? Ilmeisesti numerosarjalukot eivät ole vahvimmasta päästä? Entäs nämä pelkät kaapelit joihin tulee erillinen munalukko?
 
Ostin pojalle pyörän jotta pääsee kulkemaan kesätöihin nyt ja jatkossa lukioon helpommin ja edullisemmin.

Mutta koska kuulun Facebookissa "Varastetut polkupyörät" ryhmään, olen alkanut miettimään enemmän lukkoasiaa.

Eli minkälainen lukko kannattaisi hankkia fillarille? Ilmeisesti numerosarjalukot eivät ole vahvimmasta päästä? Entäs nämä pelkät kaapelit joihin tulee erillinen munalukko?
Suositukset taittolukolle. Kulkee kätevästi mukana omassa telineessään ja saa aina lukittua rungosta johonkin kiinteään.
Omassa commuutterissa kulkenut tälläinen Abus bordo mukana ja todella näppärä ollut.
 
Eli minkälainen lukko kannattaisi hankkia fillarille?

Vahva U-lukko ja pyörä kiinni johonkin kiinteään lienee se varkausvarmin valinta, vaikka niilläkin lukittuna viedään jos kohde on riittävän kallis ja valvomatta. Runkolukot ja ketju/vaijeri-munalukko-yhdistelmät on lähinnä ”rehellisiä” varten ettei kukaan hetken mielijohteesta vie pyörää. Piri-pettereitä ja ammattilaisia ne ei estä koska lähtee auki jo pienillä voimaleikkureilla…

Jos pyörä on joku halpa perusfillari niin pysynee tallessa helpommin kevyemmilläkin lukoilla. Itseltä ei ole yhtään pyörää viety runkolukolla tai ketju/vaijerilukittuna kodin, kavereiden, koulun, kaupan tai työpaikan pihasta, mutta nää onkin olleet aika edullisia pyöriä ja alueet ehkä sellaisia ettei niin paljoa epämääräistä jengiä ole liikkunut. Kaupunkien keskustoista ja tietyistä lähiöistä lähtee kyllä arvokkaammat fillarit aika nopeasti jos ei ole kunnolla kiinni.
 
Itsellä on ollut Kryptonite New York Lock jo monta vuotta ja olen varsin tyytyväinen. Toki painoa tuolla mötikällä on noin kaksi kiloa, eli ei ihan mukavin kantaa, mutta repussa menee.
 
Plus, ei nyt sinänsä estä ketään ketä haluaa osia ottaa, mutta pikalukot satulaputkessa/pyörissä yms huonoja tuossa mielessä. Että edes kuusion/tai paremmin sellaisen "erikois"avaimen vaativat sitten niissä. Siis kaupungissa käytettävissä pyörissä.

Itsellä niissä parissa pyörässä joilla duuniin/kauppoihin tms menen, tuollaiset. Toki sitten himassa pidettävässä kuitumaasturissa ihan normaalit/helposti avattavat.
 
mutta tuossa on ketjuvaihteet, niiden kohdalla kai ketjun kiristys ei tapahdu takapyörää siirtämällä?
 
mutta tuossa on ketjuvaihteet, niiden kohdalla kai ketjun kiristys ei tapahdu takapyörää siirtämällä?
Onko runko mahdollisesti tehty myös single speed -käyttöön sopivaksi? On tehty ainakin siinä tapauksessa, jos nuo lovet aukeaa taaksepäin.
 
pikemminkin ylöspäin vähän viistoon taakse. Mietin vaan, että olisiko parempi laittaa akseli ihan loven päähän eikä huulille kuten se nyt on. Samalla saisi ehkä sentin verran tiputettua runkokorkeutta.
 
että takarengas ei ole rungon reikien pohjassa asti, miksi ne ei ole? Kyse on tollasesta powerin kaupanpäällis pyörästä
Halpis pyörissä runkoa ei tehdä mittatarkaksi joten säätö tarvitaan, wanhossa paremmissa pyörissä on stoppari ruuvit.
Säädä kutn haluat kunhan kiekko (siis rengas) on suorassa, jos vaihteiden kanssa tulee ongelmia säädä enemmän "huulille"
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 634
Viestejä
4 494 251
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom