Pyöräily

Enpä ole kuullut että pakasta vaihdettaisiin yksittäisiä rattaita, syy juuri tuo eli kaikki ne kuluu. Varsinkin ketjujen vaihto yleensä aiheuttaa että liian kuluneet rattaat hyppii.
Uudet toimii oikein mallikkaasti, mutta tuo vanha... Muut vanhat näyttäisi toimivan, mutta niillä kulutus on paljon pienempi. Jaa-a... Varmaan pitää pyytää laittamaan vaikka kaikki uusiksi varmuuden vuoksi (tai viitoseen asti). Ei välttämättä vaan toimi enää kunnolla uudella ketjulla uuden vieressä.

EDIT:
Kyllä se vaan liian kulunut oli. Niin tässähän (muistaakseni CS-HG50-10) tosiaan oli niin, että ysi ja kybä on vaihdettavissa erikseen ja muut on sitten yhtä könttää. Homma korjaantui uudella pakalla ja erotuksen maksulla. Nyt taas futaa oikein mallikkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
Huoh... Pyörä oli ensimmäistä kertaa isommassa huollossa kun itsellä ei ole työkaluja esim. levyjarrujen hoitoon. Ketjut ja takapakan ysi- ja kymppirattaat meni vaihtoon. Nooooh... Nyt sitten jos edessä on vaikka kakkonen ja takana kasi, niin tulee ongelmia. Ei tunnu ketju pysyvän vaan yrittää hyppiä välillä johonkin suuntaan. Käytännössä käyttökelvoton ratas nyt, kun varsinkin ylämäessä/vähän kun antaa enemmän voimaa räksähtää tuon takia.

Onko mahdollista, että tuo kasiratas on sitten kulunut sen verran, että aiheuttaa ongelmia tuon uuden vieressä? Yritin vielä käsin säädellä, mutta ei kyllä muuttunut miksikään, joten veikkaisin syyksi kulumaa tai sitten nuo uudet ja vanhat vain eivät sovi hyvin yhteen...?
Jos pyörä kävi liikkeessä "isommassa" huollos, niin mikä liike tekee niin ison riskin ettei vaihda koko pakkaa? Vaikka yksittäisiä rattaita voi vaihtaa, niin harva liike lähtee niin tekee. Jos ketju venyy tarpeeks, silloin vaihdan suosiolla koko pakan. En nää mitään järkeä olla vaihtamatta koko pakkaa, kun huollon hinnassa toi varmaan tekis sen 30€ enemmä ja säästäis suurelta päänvaivalta.
 
Koitin katsella Santa Cruz sivuilta sopiiko tuohon Highball runkoon 38t eturatas, jotenkin muistelisin että muka 36t olis ollut maksimi. Bike archieve sivusto ei toimi, tosin mulla kyllä tuota uusinta runkomallia jossa nyt mainitaan 38t maksimiksi. Nyt siinä on 36t mutta enempi käyttöä raskaille vaihteille SRAM XX1 AXS kanssa.

Tuohon runkoon siis rakennettu lähinnä gravelpyörä kun jäykkä hiilarikeula ja 40mm kumit alla (Challenge Strada Bianca HTLR). Tuntuu toimivan ja painokin oli alle 8kg ilman polkimia vaikka C runko, CC olis ollut keposempi.

Jos siihen 38t eturattaan tilais niin vois samalla koittaa ovaalia, onko joku tykännyt enempi ovaalista? :hmm:
 
Täällä pyörä on ollut punnittuna 11kg S-kokoisella rungolla ja ilman polkimia. Tuo hiilikuiturunkoinen Kanzo C on varmaan lähemmäs tuota 9kg.


Mikä noissa painaa? Mun 2x11v 1981 vuoden Nishiki 62cm teräsrunko pyörä painaa 11kg polkimien ym kanssa. Polkimet pelkästään yli 500g, ja satula kanssa 500g. Luulis että tollaset nykyaikaiset pyörät olis paljon kevyempiä.

Jos vaihtais alumiini keskiön, hiilari satulatolpan, kevyemmän satulan, lukkopolkimet, matalamman quill stemmin ym. niin sais varmaan 10kg painoon. Quick releaset painaa ja navatkin on painavimmat Tiagrat..
 
Mikä noissa painaa? Mun 2x11v 1981 vuoden Nishiki 62cm teräsrunko pyörä painaa 11kg polkimien ym kanssa. Polkimet pelkästään yli 500g, ja satula kanssa 500g. Luulis että tollaset nykyaikaiset pyörät olis paljon kevyempiä.

Jos vaihtais alumiini keskiön, hiilari satulatolpan, kevyemmän satulan, lukkopolkimet, matalamman quill stemmin ym. niin sais varmaan 10kg painoon. Quick releaset painaa ja navatkin on painavimmat Tiagrat..

Vannejarrut on kevyemmät, kuin levyjarrut. Graveleiden tapauksessa leveämmistä renkaista (ja vanteista) tulee myös yllättävän paljon lisäpainoa. Esim. tuossa Kanzossa renkaat painaa 1400g, kun taas maantiepyörässä jää helposti alle 500g.
 
Koitin katsella Santa Cruz sivuilta sopiiko tuohon Highball runkoon 38t eturatas, jotenkin muistelisin että muka 36t olis ollut maksimi. Bike archieve sivusto ei toimi, tosin mulla kyllä tuota uusinta runkomallia jossa nyt mainitaan 38t maksimiksi. Nyt siinä on 36t mutta enempi käyttöä raskaille vaihteille SRAM XX1 AXS kanssa.

Tuohon runkoon siis rakennettu lähinnä gravelpyörä kun jäykkä hiilarikeula ja 40mm kumit alla (Challenge Strada Bianca HTLR). Tuntuu toimivan ja painokin oli alle 8kg ilman polkimia vaikka C runko, CC olis ollut keposempi.

Jos siihen 38t eturattaan tilais niin vois samalla koittaa ovaalia, onko joku tykännyt enempi ovaalista? :hmm:
Ovaali vie sitten enempi tilaa kuin pyöreä, jos hilkulla on.
 
Minä olen tykännyt ovaalista eturattaasta. Ero ei ole valtava pyöreään, mutta kyllä se varsinkin ylämäkeen hitaasti vängätessä tuntuu paremmalta, kun välitykset ovat suotuisammat pyörityksen heikoimmissa vaiheissa.

AbsoluteBLACKin 34-hampainen ratas vastaa kooltaan 32-36 hampaisia pyöreitä rattaita ääripäissään. Piti itsekin ovaaliin vaihtaessa katsoa tarkkaan, että ratas sopii runkoon.
 
Onko vaijeri ja vaijerin kuori ok?

Jotkut sanoo, että SRAM:n MRX sarjan grip shifter olisi hyvä. Ei ole kyllä itsellä kokemusta.

Nuo on Shimano yhteensopivia, että sen puoleen ei ongelmaa.

Kiitos vinkistä, vaihdoin pari viikkoa sitten ja nyt onnistuu vaihteiden vaihto muksultakin.
 
Jos haettaisiin täysin nöösille n. 1500e jäykkäperäistä maastopyörää, niin olisiko vaihtoehdot Orbea laufrey H30, Kona Honzo vai Grand Canyon 8 hyvät? Maantiepyörä löytyy, eli tämä tulisi enemmänkin maastoajeluun, lyhyempiin hupiajeluihin ja ehkä lyhyisiin työajeluihin kaupunkimaisemissa
 
Jos haettaisiin täysin nöösille n. 1500e jäykkäperäistä maastopyörää, niin olisiko vaihtoehdot Orbea laufrey H30, Kona Honzo vai Grand Canyon 8 hyvät? Maantiepyörä löytyy, eli tämä tulisi enemmänkin maastoajeluun, lyhyempiin hupiajeluihin ja ehkä lyhyisiin työajeluihin kaupunkimaisemissa

Millään noista ei varmastikaan mennä vikaan, mutta oma valinta noista olisi Canyon 1x12 vaihteiston takia.
 
Jos haettaisiin täysin nöösille n. 1500e jäykkäperäistä maastopyörää, niin olisiko vaihtoehdot Orbea laufrey H30, Kona Honzo vai Grand Canyon 8 hyvät? Maantiepyörä löytyy, eli tämä tulisi enemmänkin maastoajeluun, lyhyempiin hupiajeluihin ja ehkä lyhyisiin työajeluihin kaupunkimaisemissa
Vitus sentier 29vr tai 27vr irtoaa myös tohon rahaan.
 
Pitääköhän tuo xxl:n white maastopyörien kokotaulukko ihan paikkaansa? Ehdottavat mediumia 186 cm asti.
Itse 181/84 ja tuli tuo medium xc290 comp 22 tarjouksesta tilattua. Reach 417mm mikä vaikuttaa aika lyhyeltä kun on nyt tullut tehtyä vertailua ja asiasta lukenut lisää.

Ei ole pyörä vielä tullut, viikon ollut jumissa jossain ruotsin ja suomen välillä.
 
Pitääköhän tuo xxl:n white maastopyörien kokotaulukko ihan paikkaansa? Ehdottavat mediumia 186 cm asti.
Itse 181/84 ja tuli tuo medium xc290 comp 22 tarjouksesta tilattua. Reach 417mm mikä vaikuttaa aika lyhyeltä kun on nyt tullut tehtyä vertailua ja asiasta lukenut lisää.

Ei ole pyörä vielä tullut, viikon ollut jumissa jossain ruotsin ja suomen välillä.

22-malli taidettu myydä loppuun ja poistaa netistä, mutta 23-mallissa suositukset menee tuotekuvauksessa näin

Kokosuositukset:
- Small, käyttäjän pituus 155 – 165 cm
- Medium, käyttäjän pituus 165 – 180 cm
- Large, käyttäjän pituus 175 – 185 cm
- XL, käyttäjän pituus 185 – 200 cm

Tosiaan näyttää se koko-opas maastopyörille näyttävän näin
S 170-178
M 178-186
L 186-192
XL 192-200

Vähän erikoista ettei suositukset täsmää...

Sun mittaisella varmaan pääsääntöisesti suositellaan L/19-20" kokoista pyörää, Whiten M tässä mallissa ilmeisesti 17". Saattaa tuo olla vähän nafti, mutta onko se huono riippuu sitten taas paljon myös omista preferensseistä, eli mistä tykkää sekä siitä missä ajaa.

Oma Felt on L/20"ja olen suunnilleen sun mittainen mutta lyhytjalkaisempi, jos nyt ostaisin pyörän niin ottaisin varmaan koon pienemmän, tai 27,5" renkaalla 29" sijasta, tuntuu vähän liian jyrältä metsässä ja kaipaisin lisää ketteryyttä, lisäksi vaakaputki mun jalan pituudella turhan ylhäällä jos tipahtaa satulasta... Kadulla ja yleiskäyttöön toi koko on ollut hyvä, mutta metsäpoluilla tuntuu isolta.

Just ostin uuden gravelin ja se tuli M/52cm kokoisena, aiemmat vastaavat sekä hybridit olleet 54-55 kokoisia ja tämä pienempi tuntuu lopulta mukavammalta, etenkin siellä soratiellä/raffimmalla alustalla.

Kokeilemallaha se selviää miltä tuntuu, eikös sen voi palauttaa jos tuntuu turhan pieneltä?
 
22-malli taidettu myydä loppuun ja poistaa netistä, mutta 23-mallissa suositukset menee tuotekuvauksessa näin

Kokosuositukset:
- Small, käyttäjän pituus 155 – 165 cm
- Medium, käyttäjän pituus 165 – 180 cm
- Large, käyttäjän pituus 175 – 185 cm
- XL, käyttäjän pituus 185 – 200 cm

Tosiaan näyttää se koko-opas maastopyörille näyttävän näin
S 170-178
M 178-186
L 186-192
XL 192-200

Vähän erikoista ettei suositukset täsmää...

Sun mittaisella varmaan pääsääntöisesti suositellaan L/19-20" kokoista pyörää, Whiten M tässä mallissa ilmeisesti 17". Saattaa tuo olla vähän nafti, mutta onko se huono riippuu sitten taas paljon myös omista preferensseistä, eli mistä tykkää sekä siitä missä ajaa.

Oma Felt on L/20"ja olen suunnilleen sun mittainen mutta lyhytjalkaisempi, jos nyt ostaisin pyörän niin ottaisin varmaan koon pienemmän, tai 27,5" renkaalla 29" sijasta, tuntuu vähän liian jyrältä metsässä ja kaipaisin lisää ketteryyttä, lisäksi vaakaputki mun jalan pituudella turhan ylhäällä jos tipahtaa satulasta... Kadulla ja yleiskäyttöön toi koko on ollut hyvä, mutta metsäpoluilla tuntuu isolta.

Just ostin uuden gravelin ja se tuli M/52cm kokoisena, aiemmat vastaavat sekä hybridit olleet 54-55 kokoisia ja tämä pienempi tuntuu lopulta mukavammalta, etenkin siellä soratiellä/raffimmalla alustalla.

Kokeilemallaha se selviää miltä tuntuu, eikös sen voi palauttaa jos tuntuu turhan pieneltä?

Olikin siis tuo 23 malli enkä edes huomannut tuota alempana olevaa kokotaulukkoa vaan menin toisen taulukon mukaan johon oli ylhäällä sivulla linkki. Menee tottakai kokeiluun, ja tarvittaessa palautukseen. Oman hybridin koko taisi olla 56cm ja se tuntuu hieman liian isolta, saattaahan se olla että tuo vähän pienemmän puoleinen maastopyörä onkin ihan sopiva.
 
Pitääköhän tuo xxl:n white maastopyörien kokotaulukko ihan paikkaansa? Ehdottavat mediumia 186 cm asti.
Itse 181/84 ja tuli tuo medium xc290 comp 22 tarjouksesta tilattua. Reach 417mm mikä vaikuttaa aika lyhyeltä kun on nyt tullut tehtyä vertailua ja asiasta lukenut lisää.

Ei ole pyörä vielä tullut, viikon ollut jumissa jossain ruotsin ja suomen välillä.
Reach on vähän hämäävä mitta.
Loiva istuinkulma ja jyrkkä keula niin reach on lyhyt.
Nykygeoissa istuinkulmaa on jyrkennetty ja keulaa loivennettu, jonka takia reach kasvaa väkisinkin, kun se top tube mitta pysyy samana.
Joten se top tube mitta on edelleen aika validi, mitä koon hahmottamiseen tulee.
 
Kysyn nyt tietävämmiltä, että onko tämä Verkkiksen tarjous Silverback hyvillä osilla: Silverback Scento Metro -hybridipyörä, XL/575 mm 699,99

Siis onko esimerksi navat ja muut yleensä pienemmälle arvolle ainakin tälläisellä semimaallikolle jäävät osat kunnollisia ja huollettavia? Tuo takavaihtaja ilmeisesti on ihan ok vaikka ei Shimano olekaan.

Nyt on viime vuonna ostettu 499e Nakamura hybridi, jossa on joka osasta säästetty ja nyt alkoi polkaisemaan tyhjää, niin vähän mietin jo että voisi miettiä jotain oikeaakin pyörää. Tämän ostin alunperin siis että katsois maistuuko pyöräily, ja kyllähän se maistuu.

Ja pyöräilen maantiellä, mutta en halua droppitankoa ja ajoasennon pitää olla muutenkin pysty, muita vaihtoehtoja mitä miettinyt 1ke luokassa on: Canyon Roadlite 4 tai 5, Trek FX3 disc, Kona Dew Plus ja Marin Muirwoods. Tuossa Silverbackissä ainakin 99Spokesin mukaan olisi jo ovhlla hyvä hinta/laatusuhde.
 
Kysyn nyt tietävämmiltä, että onko tämä Verkkiksen tarjous Silverback hyvillä osilla: Silverback Scento Metro -hybridipyörä, XL/575 mm 699,99

Siis onko esimerksi navat ja muut yleensä pienemmälle arvolle ainakin tälläisellä semimaallikolle jäävät osat kunnollisia ja huollettavia? Tuo takavaihtaja ilmeisesti on ihan ok vaikka ei Shimano olekaan.

Nyt on viime vuonna ostettu 499e Nakamura hybridi, jossa on joka osasta säästetty ja nyt alkoi polkaisemaan tyhjää, niin vähän mietin jo että voisi miettiä jotain oikeaakin pyörää. Tämän ostin alunperin siis että katsois maistuuko pyöräily, ja kyllähän se maistuu.

Ja pyöräilen maantiellä, mutta en halua droppitankoa ja ajoasennon pitää olla muutenkin pysty, muita vaihtoehtoja mitä miettinyt 1ke luokassa on: Canyon Roadlite 4 tai 5, Trek FX3 disc, Kona Dew Plus ja Marin Muirwoods. Tuossa Silverbackissä ainakin 99Spokesin mukaan olisi jo ovhlla hyvä hinta/laatusuhde.

Ihan perushyvältä vaikuttaa - isoin miinus ehkä pikalinkut, läpiakselit alkaa olla nykypäivää. Silti, suurin osa tuossa on ns hinnat alkaen osia, käytettynä voisi saada paremman diilin
 
Ihan perushyvältä vaikuttaa - isoin miinus ehkä pikalinkut, läpiakselit alkaa olla nykypäivää. Silti, suurin osa tuossa on ns hinnat alkaen osia, käytettynä voisi saada paremman diilin
Käytettynä mitä seurannu kyllä, niin niissä on useimmissa 3x vaihteet, jotka arsyttää nykyisessäkin ja kun mietin niin olis parempi jos se etuvaihtajan kilkkeisiin mennyt raha menis muihin osiin olisi parempi, hybrideissä on vaan vieläkin uusissa 3x vaihteistot ja vasta tullut joihinkin 1x vaihteet.
 
Kysyn nyt tietävämmiltä, että onko tämä Verkkiksen tarjous Silverback hyvillä osilla: Silverback Scento Metro -hybridipyörä, XL/575 mm 699,99

Siis onko esimerksi navat ja muut yleensä pienemmälle arvolle ainakin tälläisellä semimaallikolle jäävät osat kunnollisia ja huollettavia? Tuo takavaihtaja ilmeisesti on ihan ok vaikka ei Shimano olekaan.

Nyt on viime vuonna ostettu 499e Nakamura hybridi, jossa on joka osasta säästetty ja nyt alkoi polkaisemaan tyhjää, niin vähän mietin jo että voisi miettiä jotain oikeaakin pyörää. Tämän ostin alunperin siis että katsois maistuuko pyöräily, ja kyllähän se maistuu.

Ja pyöräilen maantiellä, mutta en halua droppitankoa ja ajoasennon pitää olla muutenkin pysty, muita vaihtoehtoja mitä miettinyt 1ke luokassa on: Canyon Roadlite 4 tai 5, Trek FX3 disc, Kona Dew Plus ja Marin Muirwoods. Tuossa Silverbackissä ainakin 99Spokesin mukaan olisi jo ovhlla hyvä hinta/laatusuhde.

Eikös tuollainen Roadlite olisi aika hyvää vastinetta rahalle, kun saatavuuttakin on hienosti? Etsisin pyörää nimenomaan fitness-pyörien luokasta, hybrideissä vaikuttaa olevan järjestäen isompia kompromisseja. Tuossakin Roadlitessa harmillisesti pikalinkut, mutta 1x10 voimansiirto, flättitanko, läpiakselit ja kapeat renkaat 1000€ hintaan voi olla tekemätön paikka.

Specializedilta löytyisi myös tällainen: Sirrus X 2.0 | Specialized.com
 
Tossa on 27,5" vanteet....jotka on aika pienet hybridiin...mieluummin sellainen, jossa 28" (tai maastokumilla ilmoitettu 29"..itse vanne on samankokoinen).
 
Eikös tuollainen Roadlite olisi aika hyvää vastinetta rahalle, kun saatavuuttakin on hienosti? Etsisin pyörää nimenomaan fitness-pyörien luokasta, hybrideissä vaikuttaa olevan järjestäen isompia kompromisseja. Tuossakin Roadlitessa harmillisesti pikalinkut, mutta 1x10 voimansiirto, flättitanko, läpiakselit ja kapeat renkaat 1000€ hintaan voi olla tekemätön paikka.

Specializedilta löytyisi myös tällainen: Sirrus X 2.0 | Specialized.com
Tuossa Raodliten malleissa mietityttää että kun kuvissa ja netissä puhuttais että olis melko maantiepyörämäinen, eli ilmeisesti matala ajoasento, minulle pitää olla pysty ajoasento alaselän takia. Toki ainahan sitä voi säädettävällä stemmillä ja satulaa säätämällä eteenpäin pystymmäksi, niinkui olen nykyisessäkin tehnyt
 
Tuossa Raodliten malleissa mietityttää että kun kuvissa ja netissä puhuttais että olis melko maantiepyörämäinen, eli ilmeisesti matala ajoasento, minulle pitää olla pysty ajoasento alaselän takia. Toki ainahan sitä voi säädettävällä stemmillä ja satulaa säätämällä eteenpäin pystymmäksi, niinkui olen nykyisessäkin tehnyt

Säätöstemmi on toki vaihtoehto mutta ehkä mieluummin suoraan omiin mittoihin ja mieltymyksiin parhaiten sopiva stemmi, tai sitten riser-ohjaustanko. Miksei molemmat.

 
Säätöstemmi on toki vaihtoehto mutta ehkä mieluummin suoraan omiin mittoihin ja mieltymyksiin parhaiten sopiva stemmi, tai sitten riser-ohjaustanko. Miksei molemmat.
Säädettävä ohjainkannatin on ollut parissa fillarissa helppo ja kustannustehokas valinta. Esim. joku tällainen (näitä löytyy eri mittaisina):

 
Roadlitessä ainakin saisi kuitusen etuhaarukan ja nopeat ensiasennusrenkaat. Muutenkin varmasti porukan kevein.
Toi 46/11-42 10v vaihteisto on vähän outo. Haettu jotain kompromissiä, koska maantie/commuutteri.
Joku 38-42T etulimppu tossa olis parempi. Siihen vielä taakse vaikka 11-34, niin voisi saada jopa ripauksen sitä maantiefiilistä mitä maantiefillarilta kai pitäisikin saada? :D
 
Täytyy antaa tälle etukorille suositukset. Asensin tuohon naisten suoratankoisen hybridin keulaan, ettei tarvitse töihin reppu selässä polkea. Korin saa ihan sekunnissa matkaan, niin ei tarvitse lenkeillä sitä pitää mukana. Toki kääntöpuolena joku kevyt ketjulukkohan tuohon pitäisi laittaa, jos jättäisi sen pyörään säilytykseen.

 
Ehkä se 1 x voisi toimia. Suomessa on niin tasaistakin että varmasti toimiva ratkaisu.

Nyt kun preferenssien äärellä ollaan niin mistä techiläiset tykkää enemmän: Shimano vai SRAM, mekaaninen vai sähköinen?

En tiiä onko alkuperäiselle kysyjälle enää ajankohtaista, mutta perusgraveliin vahva suositus 1x. Itsellä ollut ajossa nyt Ekarin 1x13 jossa välitykset riittävät omaan käyttöön oikein hyvin sekä maastossa että maantiellä, mutta ehkä nirppanokkaisena italiaanona on tosi herkkä vaijerin kireydestä ja kuunasennoista että vaihtaminen pysyy sujuvana. Nyt jos pitäisi gravel hommata niin valinta olisi XPLR 1x12 10-44t takapakalla.

Toisessa filossa Sramin sähköinen AXS 1x12 ja on ehdottomasti parhaiten toiminut kokonaisuus mitä koskaan on ollut, vertailukohtina vaikkapa mekaaniset Ultegra, XTR ja XX1. Täyden akun kesto ~10 pakkasilla tosin tippuu aika paljon luvatusta, mutta kyllä 2-3h lenkit silti onnistuu.
 
Toi 46/11-42 10v vaihteisto on vähän outo. Haettu jotain kompromissiä, koska maantie/commuutteri.
Joku 38-42T etulimppu tossa olis parempi. Siihen vielä taakse vaikka 11-34, niin voisi saada jopa ripauksen sitä maantiefiilistä mitä maantiefillarilta kai pitäisikin saada? :D
Itse kyllä pidän noista 2x10 ja 2x9 vaihteistosta, kun takavaihteet vaihtaa pienillä stepeillä. Varsinkin tuossa 36/46 12-25 saa laittaa nopeuden nousun mukaan vaihdetta sisään sitä mukaan kun kiihdyttää ja yksittäiset vaihdot ei juuri tunnu. Kokeilen kyllä seuraavaksi 12-30 pakkaa, että saa muutaman kevennyksen vielä mäkiin, mutta se ei pitäisi vaikuttaa pienien rattaiden tuntumaan.

Etuvaihtajan säätö on lopulta tosi yksinkertaista verrattuna 3 vaihteiseen systeemiin. Ala/yläraja kuntoon ja vaijeri niin kireällä että jaksaa ylärajaan asti vetää? Ja vaijeria sitten voi kiristää, kun isolla alkaa laahaamaan.
 
Kysyn nyt tietävämmiltä, että onko tämä Verkkiksen tarjous Silverback hyvillä osilla: Silverback Scento Metro -hybridipyörä, XL/575 mm 699,99

Siis onko esimerksi navat ja muut yleensä pienemmälle arvolle ainakin tälläisellä semimaallikolle jäävät osat kunnollisia ja huollettavia? Tuo takavaihtaja ilmeisesti on ihan ok vaikka ei Shimano olekaan.

Nyt on viime vuonna ostettu 499e Nakamura hybridi, jossa on joka osasta säästetty ja nyt alkoi polkaisemaan tyhjää, niin vähän mietin jo että voisi miettiä jotain oikeaakin pyörää. Tämän ostin alunperin siis että katsois maistuuko pyöräily, ja kyllähän se maistuu.

Ja pyöräilen maantiellä, mutta en halua droppitankoa ja ajoasennon pitää olla muutenkin pysty, muita vaihtoehtoja mitä miettinyt 1ke luokassa on: Canyon Roadlite 4 tai 5, Trek FX3 disc, Kona Dew Plus ja Marin Muirwoods. Tuossa Silverbackissä ainakin 99Spokesin mukaan olisi jo ovhlla hyvä hinta/laatusuhde.
Nyt kun vaihdoin tästä Nakamurasta ketjun (vanha oli samalla lenkkimäärällä 2 lenkkiä pitempi), sekä takarattaat (tuon tyhjää polkemisen ilmeisesti aiheutti löysällä ollut takaratas, kun kiinnitysrengas oli löysällä ja sen hampaat oli todella kuluneet) niin eipä ole vielä rahallisest järkevää ostaa uutta pyörää vaan poljetaan tällä. Empä olisi vaan äkkiä uskonut että vuodessa ketju olisi tuon verran venynyt, toki kysessä oli nimetön ketju että materiaali varmaan aika huonoa.

Kiitoksia kommenteista kuitenkin, pitänee katosa sitten kun tästä seuraavan kerran joku kaliimpi osa antaa periksi että ostaako uuden pyörän vai korjaako tätä. Olen kyllä muuten sitä mieltä että kannattaa aina korjata, mutta kun runkokoko ei ole täysin oikea ja melkolailla kaikki osat vaihtajia ja vaihdevipuja lukuunottamatta on nimetöntä kuraa. Äkkiä menee tuplat pyörän ostohintaan verrattuna.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Itse kyllä pidän noista 2x10 ja 2x9 vaihteistosta, kun takavaihteet vaihtaa pienillä stepeillä. Varsinkin tuossa 36/46 12-25 saa laittaa nopeuden nousun mukaan vaihdetta sisään sitä mukaan kun kiihdyttää ja yksittäiset vaihdot ei juuri tunnu. Kokeilen kyllä seuraavaksi 12-30 pakkaa, että saa muutaman kevennyksen vielä mäkiin, mutta se ei pitäisi vaikuttaa pienien rattaiden tuntumaan.

Etuvaihtajan säätö on lopulta tosi yksinkertaista verrattuna 3 vaihteiseen systeemiin. Ala/yläraja kuntoon ja vaijeri niin kireällä että jaksaa ylärajaan asti vetää? Ja vaijeria sitten voi kiristää, kun isolla alkaa laahaamaan.
Itsekin mieluiten ottaisin 2x voimansiirron roadliteen. Ja ennen näissä enimmäkseen olikin. 1x nyt vaan on muotia ja sitten se on tällästä. Tosi luotettavia ja helppo hoitoisia omat 2x10 ja 2x11 voimansiirrot ovat olleet. :)
 
Vielä kolmas vaihtoehto, jonka suuntaan olen nyt vähän kallistumassa. 15l säiliö ja sähkö tulee auton 12V pistokkeesta. Sopivan pieni ja vielä edullinen, kun vertaa sekä Boschiin että Kärcheriin.


Tulipa tehtyä itse tuo pesuri, kun ei tuntunut sopivaa löytyvän markkinoilta. Laskuissa en nyt pysynyt perässä, mutta yli 100€ tähän kuitenkin meni. Osia ja tarvikkeita tuli haalittua Aliexpressistä, Amazonista, akkukaupasta ja paikallisesta rautakaupasta. Painetta löytyy enemmän kun tarpeeksi pyörän pesuun ja 20 litrainen kanisteri ei ihan heti lopu kesken. 4 Ah akku pitäisi kestää ainakin 30 min.
 

Liitteet

  • IMG_20230526_184341.jpg
    IMG_20230526_184341.jpg
    362,4 KB · Luettu: 134
  • IMG_20230526_184349.jpg
    IMG_20230526_184349.jpg
    363,3 KB · Luettu: 132
Viimeksi muokattu:
Pitäis ostaa uudet kengät flätti polkimille. Onko täällä porukalla mitä mielipiteitä FiveTen merkistä mikä on nyt adidaksen omistama? Itellä ollu aikasemmin vaan spesialized merkin 2fo, johon oon ollu kyllä todella tyytyväinen, kun ne tarttuu piikkeihin todella hyvin, mutta haluis testaa vaihteeks muuta. Kuulku että FiveTen ollu joskus hyvä, kunnes adidas osti tän merkin, niin se pohja ei enään niin tarttuvaa flättipolkimiin.
 
Pitäis ostaa uudet kengät flätti polkimille. Onko täällä porukalla mitä mielipiteitä FiveTen merkistä mikä on nyt adidaksen omistama? Itellä ollu aikasemmin vaan spesialized merkin 2fo, johon oon ollu kyllä todella tyytyväinen, kun ne tarttuu piikkeihin todella hyvin, mutta haluis testaa vaihteeks muuta. Kuulku että FiveTen ollu joskus hyvä, kunnes adidas osti tän merkin, niin se pohja ei enään niin tarttuvaa flättipolkimiin.
Mulla on kolmisen vuotta ollut fivetenit ja erittäin hyvät tossut kyseessä. Tarraa hyvin ja kestää runtua. Muutamalla kaverilla myös ja ovat tykänneet. Eli täältä ainakin kova suositus. Toki kokemusta muista flättipolkimille suunnatuista kengistä ei ole.
 
Mulla on kolmisen vuotta ollut fivetenit ja erittäin hyvät tossut kyseessä. Tarraa hyvin ja kestää runtua. Muutamalla kaverilla myös ja ovat tykänneet. Eli täältä ainakin kova suositus. Toki kokemusta muista flättipolkimille suunnatuista kengistä ei ole.
Onko sulla ne adidaksen logolla? https://www.bike24.com/p2424198.html
Tossa kun lukee kommentteja, niin pari 1 tähden kommenttia valittaa huonoa grippiä.
 
Itse ostin alkukeväästä fiveten freerider pro, eikä mitään valitusta. Tukevat, pohja tarraa hyvin kiinni. Ja on myös mukavan pehmustettu jalkapohjasta. Alkuun pelkäsin, että olisivat liian jäykät, mutta hyvin noilla kestää kävelläkin ja tuntee polkimet jalkojen alla.
 
Näyttääpä olevan FiveTenin logolla, 2020 nämä on ostettu niin sikäli kummallista kun eikös tuo jo ollut Adidaksen omistuksessa aikoja sitten?
Adidas osti Five Tenin 2011, mutta vasta huhtikuussa 2020 siitä tuli osa Adidas Outdooria, joten varmaan vasta sen jälkeen on Adidaksen logot alkanut ilmestymään kenkiin.

edit. Ja niin, itsellä on ollut muutaman vuoden käytössä Five Tenin logolla olevat Freeriderit ja onhan ne vain hyvät kengät. Adidaksen logolla olevista ei ole itsellä kokemusta.
 
Pari kesää olen freeridereilla ajanut. Laadukkaat kengät, hyvä pito flätteihin. Tuo skeittikenkämäinen rakenne ei kyllä minusta ole kovin optimaalinen pyöräilyyn näin laajemmassa mitassa. Nuo kun kastuu läpimäriksi niin sitten on kaks märkää ankkuria jaloissa. Mieluummin ottaisin jonkun polkujuoksukenkämäisemmän goretexilla, jonka saa ihan normi liikkeellä kuivaksi tai ainakin kuivan tuntuiseksi. Tällaisiahan löytyy nykyään jo Fiveteniltä itseltäänkin.

Noh, nyt löytyy neljä paria Northwaven kenkiä kaapista. Ihan hyvä hintalaatusuhde näissäkin ja lesti sopii omalle jalalle.
 
Mulla on pari kesää ollut käytössä Shimanon GX5? kengät käytössä ja niitä en ainakaan kenellekkään suosittele. ihan perus tennari, mihin laitettu fillariteemaa mukaan, liukkaat ja taipuisat pohjat. Fivetenejä kokeilleena, 6-0
 
Onko jollain kokemusta sormenjäljellä toimivista pyöränlukoista? Tois sen muutaman sekunnin nopeutta ja vaivattomuutta.
 
Nyt kun työsuhdepyörä tuli itsellekin mahdolliseksi niin tekisi mieli hommata pyörä bikeparkkikäyttöön. Entuudestaan löytyy Neuron:ON 8 millä käynyt parkkia kokeilemassa mutta ei tuota oikein uskalla rytkyttää niinkuin haluaisi. Eli sähkis saisi jäädä edelleen polkuajoon/yleiskäyttöön ja parkkiin oma millä saisi huoletta ajaa. En usko, että ilman sähköä viitsin lähteä poluille. Maksimihinta 4000e, omaa rahaa en viitsisi laittaa. Nyt katsellut Canyon Torque Al 5 ja 6 versioita sekä Commencal Clash Essentialia. Onko kellään näistä kokemusta tai tulisiko muita hyviä ehdotuksia mieleen?
 
Osta parkkiin joku halpa dh jyrä. Siellä ei voimansiirrostakaan tarvis välittää kun vedetään hissillä ylös
 
Moottori lehti testannut kuljetus telineitä:
Osa telineistä ilmeisen rimpuloita. Halvalla ei saa hyvää.

e:Lisätään linkit artikkeleihin ennen etusivulta häipymistä:
Itse testi ja Viranomaisten pyörittely
Itsellänikin on jossain vaiheessa edessä polkupyörän siirtelyä autolla niin olen koittanut erilaisia polkupyörän kuljetus telineitä katsella. Ja miettinyt että onko kalliimmat telineet hintansa väärtejä. Joten tämä testi tuli kyllä hyvään aikaa. Joten täytyy kyllä hetki uhrata, että minkälaisen telineen ostaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 631
Viestejä
4 494 148
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom