Pyöräily

Työmatka/lenkkipyörää kyläteille/graveliin etsin. Onko 1500€ tästä hyvä hinta?: Rove DL Nimenomaan tuo sininen 2022 versio. 2023 malli ei värin puolesta miellytä. Kyseessä Kona Rove DL teräsrungolla.
 
Edellisen satulan kanssa oli ongelmaa, että vehje puutui pidempiä matkoja ajaessa. Ajattelin että päivittämällä tilanne paranisi ja hommasin tuon kehutun Selle Italia SLR Boost S3:n. Siinä oli kuitenkin todella laaja "relief channel" ja muutenkin ergonomiseksi kehuttu. Täytyy sanoa, että se oli kyllä omalla kohdalla muutos huonompaan; satula muistuttaa kokoajan olemassaolostaan ja paikat puutuvat vain pahemmin. Veikkaan että ongelma liittyy satulan muotoiluun ja pienehköön pinta-alaan yhdistettynä omaan painoon (104kg). Kevyemmällä kuljettajalla varmaan toimii huomattavasti paremmin. Satula on aika lyhyt, joka varmasti on myös monelle hyvä asia, koska tällöin ei tule vahingossa istuttua satulalla liian edessä. Veikkaan että itsellä se kuitenkin rajoittaa painon jakautumista. Pintamateriaali on nahkea, joka lienee maantiepyöräilyssä hyvä, koska auttaa säilyttämään asennon, mutta metsäpolkuja ym. ajellessa aavistuksen hankala, jos satulalta joutuu nousemaan välillä, sillä se tarraa housuihin kiinni uutta asentoa hakiessa.

Olisiko suositella jotain toista satulamallia näiden kokemusten pohjalta? Myös mikäli tämä Selle kiinnostaa, niin se on kaupan.
 
Edellisen satulan kanssa oli ongelmaa, että vehje puutui pidempiä matkoja ajaessa. Ajattelin että päivittämällä tilanne paranisi ja hommasin tuon kehutun Selle Italia SLR Boost S3:n. Siinä oli kuitenkin todella laaja "relief channel" ja muutenkin ergonomiseksi kehuttu. Täytyy sanoa, että se oli kyllä omalla kohdalla muutos huonompaan; satula muistuttaa kokoajan olemassaolostaan ja paikat puutuvat vain pahemmin. Veikkaan että ongelma liittyy satulan muotoiluun ja pienehköön pinta-alaan yhdistettynä omaan painoon (104kg). Kevyemmällä kuljettajalla varmaan toimii huomattavasti paremmin. Satula on aika lyhyt, joka varmasti on myös monelle hyvä asia, koska tällöin ei tule vahingossa istuttua satulalla liian edessä. Veikkaan että itsellä se kuitenkin rajoittaa painon jakautumista. Pintamateriaali on nahkea, joka lienee maantiepyöräilyssä hyvä, koska auttaa säilyttämään asennon, mutta metsäpolkuja ym. ajellessa aavistuksen hankala, jos satulalta joutuu nousemaan välillä, sillä se tarraa housuihin kiinni uutta asentoa hakiessa.

Olisiko suositella jotain toista satulamallia näiden kokemusten pohjalta? Myös mikäli tämä Selle kiinnostaa, niin se on kaupan.
Se olis se oikea leveys aikalailla tärkein.
Mutta brooks cambiumilla ei voi mennä kauheesti pieleen.
 
Sanokaas, mikä meni vikaan konkelin renkaanvaihdossa, kun takaisin laitettaessa huomasin että takalevy laahaa ei edes jarrupaloihin, vaan ihan suoraan jarrusatulaan, vai mikä tuon kiinteän ja liikkumattoman osan nimi onkaan, missä palat ja niitä liikuttelevat osat on kiinni. Nuolen osoittamassa kohdassa. Jarrupalojen kosketuspinta loppuu suunnilleen tuohon vaakaviivojen korkeudelle, ja niiden välissä on kyllä välystä, mutta tuolla yläreunassa ottaa kiinni suoraan nuolen osottamassa kohdassa.

Tuo on tektron halpis mekaaninen levy, missä liikkuu vaan ulomman puolen jarrupala, sisempi on kiinteä ja liike aika suuri. Jarrulevykin mallia "kiero" minusta, vai silmätkö on kierossa.

Rengas vinossa olisi tietysti se ilmeisin, mutta kun ei mielestäni ole. Akseli on pohjassa rungossa olevissa lovissa molemmin puolin, ja pikalinkulla viimeinen kiristys varsin maltilliseen kireyteen. Jos tuota yrittäisi laittaa sellaseen asentoon, että jarrulevy olisi nätisti keskellä tuossa satuloiden välissä yhtä kaukana kummaltakin reunalta, niin sitten kyllä on oikeasti rengas vinossa oikealle. Isosti.

Epäilen vähän, että se olisi tehnyt tuota jo pidemmän aikaa eikä liittyisi tähän remonttiin nyt ollenkaan, kun takapyörä on aina ollut vähän huonompi pyörimään vapaasti kuin etupyörä, ja pientä "helisevää" ääntä pitänyt vapaasti pyöriessään. Luullut jarrupalojen laahaamiseksi aina vaan, vaan että suoraan satulaan.

Mikäs tässä nyt olisi todennäköisin case, tuo jarrun kiinnitys mikä onkaan vinossa, ei kyllä taida olla säädettävää mallia, vai jarrulevy kierona, vai mitäs. Voinhan minä sitä rengasta vielä kerran yrittää sovitella suorempaan, mutta en oikein usko, niin iso tuo heitto. Onhan tuo fillari varmaan kaatunut sen kerran-pari vasemmalle kyljelleen, niin olisko voinut vääntyä siinä, ja saisko mitenkään väänneltyä takasin. Vähän vaikea kyllä uskoa, niin jykevältä vaikutta, että olisko pultattu vituiksi jo kiinan päässä sitten.
 

Liitteet

  • konkeli.jpg
    konkeli.jpg
    199,1 KB · Luettu: 112
Sanokaas, mikä meni vikaan konkelin renkaanvaihdossa, kun takaisin laitettaessa huomasin että takalevy laahaa ei edes jarrupaloihin, vaan ihan suoraan jarrusatulaan, vai mikä tuon kiinteän ja liikkumattoman osan nimi onkaan, missä palat ja niitä liikuttelevat osat on kiinni. Nuolen osoittamassa kohdassa. Jarrupalojen kosketuspinta loppuu suunnilleen tuohon vaakaviivojen korkeudelle, ja niiden välissä on kyllä välystä, mutta tuolla yläreunassa ottaa kiinni suoraan nuolen osottamassa kohdassa.

Tuo on tektron halpis mekaaninen levy, missä liikkuu vaan ulomman puolen jarrupala, sisempi on kiinteä ja liike aika suuri. Jarrulevykin mallia "kiero" minusta, vai silmätkö on kierossa.

Rengas vinossa olisi tietysti se ilmeisin, mutta kun ei mielestäni ole. Akseli on pohjassa rungossa olevissa lovissa molemmin puolin, ja pikalinkulla viimeinen kiristys varsin maltilliseen kireyteen. Jos tuota yrittäisi laittaa sellaseen asentoon, että jarrulevy olisi nätisti keskellä tuossa satuloiden välissä yhtä kaukana kummaltakin reunalta, niin sitten kyllä on oikeasti rengas vinossa oikealle. Isosti.

Epäilen vähän, että se olisi tehnyt tuota jo pidemmän aikaa eikä liittyisi tähän remonttiin nyt ollenkaan, kun takapyörä on aina ollut vähän huonompi pyörimään vapaasti kuin etupyörä, ja pientä "helisevää" ääntä pitänyt vapaasti pyöriessään. Luullut jarrupalojen laahaamiseksi aina vaan, vaan että suoraan satulaan.

Mikäs tässä nyt olisi todennäköisin case, tuo jarrun kiinnitys mikä onkaan vinossa, ei kyllä taida olla säädettävää mallia, vai jarrulevy kierona, vai mitäs. Voinhan minä sitä rengasta vielä kerran yrittää sovitella suorempaan, mutta en oikein usko, niin iso tuo heitto. Onhan tuo fillari varmaan kaatunut sen kerran-pari vasemmalle kyljelleen, niin olisko voinut vääntyä siinä, ja saisko mitenkään väänneltyä takasin. Vähän vaikea kyllä uskoa, niin jykevältä vaikutta, että olisko pultattu vituiksi jo kiinan päässä sitten.
Jos kiekko on nyt kunnolla paikoillaan, niin sitten jarrusatulan keskitys tai mäntien herkistely. Ehkä se on alunperin ollut jotenkin vinossa kuten epäilit.

 
Jos kiekko on nyt kunnolla paikoillaan, niin sitten jarrusatulan keskitys tai mäntien herkistely. Ehkä se on alunperin ollut jotenkin vinossa kuten epäilit.



Niih. Minä vaan pelkään, että onko tuossa satulassa säätömahdollisuutta ollenkaan, jotkut ruuvit tuolla pohjan puolella, mutta liekö säätövaraa vai ihan tiukat läpireiät pulteille. Sanity checkki, että onko sen säätötarve edes realistinen ajatus, vaan kai se sitten on. Kiekko on minusta niin hyvin paikallaan, kuin voi, kun tosiaan näyttäisi että tuossa rungossa on hyvin tarkkaan pienet matalat lovet sille, mihin asettuu pohjaan asti tai sitten ei asetu ollenkaan. Silmämääräsesti suorassa silloin, ja selvästi turvallisemman tuntunen kuin että lähtisi yrittämään kiristää sitä paikalleen ei-pohjaan asti niin kuin mummopyörän teräsrungossa oli sellanen 5 senttiä säätövaraa takarenkaalla ja jumalattomaan momenttiin sitten väännettiin johonki puoleenväliin sitä matkaa ja silti kesti sekä runko että asetus, tällasen alumiinisen ihmeen kanssa en uskaltaisi samaa yrittää.

Kiitoksia vinkistä pitänee kattoa kohta sekä video että nuo pultit millä satula tulee runkoon kiinni. Tuossa on sivukuva vielä niin näkee minkä mallinen laitos kyseessä.

E: Niin juu tuossa videollahan tuo näytettiin satuloitten säätö 2min kohdalla, varmaan tuosta kyse kuitenkin kun tuollanen yksinkertanen missä vaan toinen pala ylipäätään liikkuu ja laahaus on tasainen koko kierroksella.
 

Liitteet

  • ronkeli.jpg
    ronkeli.jpg
    214,2 KB · Luettu: 99
Viimeksi muokattu:
Niih. Minä vaan pelkään, että onko tuossa satulassa säätömahdollisuutta ollenkaan, jotkut ruuvit tuolla pohjan puolella, mutta liekö säätövaraa vai ihan tiukat läpireiät pulteille. Sanity checkki, että onko sen säätötarve edes realistinen ajatus, vaan kai se sitten on. Kiekko on minusta niin hyvin paikallaan, kuin voi, kun tosiaan näyttäisi että tuossa rungossa on hyvin tarkkaan pienet matalat lovet sille, mihin asettuu pohjaan asti tai sitten ei asetu ollenkaan. Silmämääräsesti suorassa silloin, ja selvästi turvallisemman tuntunen kuin että lähtisi yrittämään kiristää sitä paikalleen ei-pohjaan asti niin kuin mummopyörän teräsrungossa oli sellanen 5 senttiä säätövaraa takarenkaalla ja jumalattomaan momenttiin sitten väännettiin johonki puoleenväliin sitä matkaa ja silti kesti sekä runko että asetus, tällasen alumiinisen ihmeen kanssa en uskaltaisi samaa yrittää.

Kiitoksia vinkistä pitänee kattoa kohta sekä video että nuo pultit millä satula tulee runkoon kiinni. Tuossa on sivukuva vielä niin näkee minkä mallinen laitos kyseessä.
Kyllä siinä säätövara täytyy olla. Tuo mäntien herkistely ei sovikaan tähän kun nuo sinun on mekaaniset. Niissä sopiva välys levyjen ja mäntien väliin säädetään pinnojen puoleisen palan säädöllä (kuusiokolo satulan pinnojen puoleisella sivulla) sekä vaijerin kireydellä.
 
Juuh sain tuota satulaa liikuttelemalla just just löytymään sellaisen asennon, missä ei ihan ota satulan ulompaan yläreunaan, tai sitten sisempään jarrupalaan, ja nyt pyörii vapaasti, vaan väliin jäi sellanen atomin puolikas.

Päättelisin, että tuo koko satula-asetelma on jotenkin taipunut sisäänpäin, yläreunastaan kiekkoa kohti, ja sillehän ei säätöä ole ellei jotakin prikkaa ite askartelisi väliin. Liekö kaadettu jossain parkissa ja siinä mennyt, ite en ole kompuroinut mielestäni.

Tolleen kuvan mukaisesti se väkisinki jää. Mustalla satula, sinisellä palat, ja punaisella jarrulevy. Mutta siis toimii ajettavasti nyt, kiitos.
 

Liitteet

  • satula.png
    satula.png
    9,7 KB · Luettu: 6
Ei se jarrusatula kyllä taivu mihinkään.
Murtuu sitten poikki, enkä sellaisesta itse ole kuullut ikinä, vaikka kuinka kaaduttaisiin.

Voihan se halppis satula olla kontaktipinnaltaan karvan kiero, mutta aika kultakäsi ja silmä saa olla, että sen oikaisee.
Kovaa ajoa vaan.
 
Onko sulla kiekko ihan "pohjassa" haarukassa?
Täähän on se yleisin ongelma. Nyt kun jarru säädetty uusiks, niin kohtahan ne laahaa, kun rengas asettuu paikalleen. Yleensä pikalinkku kannattaa laittaa kiinni siten että painaa mahalla satulasta pyörää alaspäin ja laittaa linkun kiinni.
 
Juuh sain tuota satulaa liikuttelemalla just just löytymään sellaisen asennon, missä ei ihan ota satulan ulompaan yläreunaan, tai sitten sisempään jarrupalaan, ja nyt pyörii vapaasti, vaan väliin jäi sellanen atomin puolikas.

Päättelisin, että tuo koko satula-asetelma on jotenkin taipunut sisäänpäin, yläreunastaan kiekkoa kohti, ja sillehän ei säätöä ole ellei jotakin prikkaa ite askartelisi väliin. Liekö kaadettu jossain parkissa ja siinä mennyt, ite en ole kompuroinut mielestäni.

Tolleen kuvan mukaisesti se väkisinki jää. Mustalla satula, sinisellä palat, ja punaisella jarrulevy. Mutta siis toimii ajettavasti nyt, kiitos.

Itselle tulee lähinnä vaan mieleen ettei ole joko kiekko kokonaan paikallaan, jos siinä on yhtään säätövaraa kuten yllä mainittu. Tai vastaavasti se on ollut lähestulkoon tuommoinen ja nyt joudut jarrukengän ruuveja löysäämään ja sitä kautta hakemaan sille uuden asennon. Prikkoja/ korotuspaloja et näytä tarvitsevan sillä tilaa on kyllä ylöspäin, mikäli kuvasta näin oikein. Suosittelen tosiaan katsomaan tuon kiekon ensin ja sitten säätöämään mahdollisesti sitä kenkää suuntaan tai toiseen.

Itse ajelen lähinnä dh pyörillä ja näissähän on kiinteät kiinnitykset läpivientiakseleille, jotka sitten kiristetään paikalleen rungon tai haarukan päässä olevilla pulteilla kiinni. Kerran kun olen laittanut Hopen satulat paikalleen, niin ne on samassa suhteessa levyihin joka kerta rengasta irrottaessa.
Mutta joissain dh pyörissäkin saa siirrettyä takarengasta taaksepäin, mutta ei sen pitäisi noin pahasti vaikuttaa kyllä siihen minkälaisessa asennossa levy on.
 
Juu olen kyllä melkoisen varma, että rengas on haarukassa pohjassa, ja jos ei aiemmin ollu niin nyt ainakin ekan lenkin jälkeen on 120kg kuskilla ja ei mitenkään hirveän tiukkaan vedetyllä pikalinkulla. Voihan tuo vielä kertaalleen uusiksi laittaa.

Jarrusatulan kiinnityspultit oli muuten tosi löysällä, sanosin melkein että auki toinen, ollu varmaan pidempään. En ole ite koskenukaan niihin aiemmin. Vaan eipä se siitä sen suorempaan menny kiristämälläkään tosiaan, no jos nyt edes paikallaan pysyisi. Ylöspäin on varaa reilusti, juu.

e: Nojoo ehkä sen ihan pikkusen suorempaan vielä sai, kun piti renkaasta kiinni samalla kun veti linkun lukkoon, ettei päässyt siirtymään yhtään. Ei keskelle satulaa, mutta lähemmäs sitä. Riittää itelle, nyt ajellaan ja katotaan mitä käy.

On muuten hyvä ja pehmee kyyti Panaracer Category S2:illa jos joku miettii maantiepyörään uutta rengasta. Ihan kuin ilmatyynyillä kelluisi Continental Ultrasport 2:n jälkeen samoilla paineilla. Ei varmaan yhtä nopeat, mutta todella hemmetin paljo mukavammat ja satunnaiselle lenkkeilijälle oikein bueno. Ehkä nuo Contit on sitten tehty jonneki, missä asvaltti on sileä kuin parkkihallin lattia täällä, normaalilla suomalaisella pinnoitteella tippuu paikat hampaista tai sitten on niin tyhjänä että tällä painolla saa jo tosissaan varoa pinch flatteja.

Onhan noissa tietysti sekin ero, että Panasoonicit on tuollaset rättirenkaat, mikä lie lie oikea nimitys tuolle että ei oo terästä sivuvallissa niin että taittuu kuin sisäkumi rullalle.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrusatulan kiinnityspultit oli muuten tosi löysällä, sanosin melkein että auki toinen, ollu varmaan pidempään. En ole ite koskenukaan niihin aiemmin. Vaan eipä se siitä sen suorempaan menny kiristämälläkään tosiaan, no jos nyt edes paikallaan pysyisi. Ylöspäin on varaa reilusti, juu.

Nyt en osaa sanoa vain pyörän takahaarukkaa katsoessa kuvista, että mikä fillari on kyseessä. Mutta kerran siinä on integroitu kiinnitys levyjarruille, olisi todella outoa että satula ei liiku sivuttais-suunnassa vaikka onkin tuommoiset yksinkertaiset ruuvit rungon läpi. Jos säätövara ei ole jarrun päässä, niin luulisi tuon haarukan reijän antavan myöten, tai on todella tyhmä suunniteluvirhe ollut pyörää tehdessä?
Jos löystät niitä molempia ruuveja niin jarrusatulako ei liiku vasemmalle rungosta pois päin, tai vastaavasti takanavan puoleisesti kohti vastapuolta haarukasta? Jos nyt se sattuu liikkumaan, kuten kuuluisi niin hae kädellä oikea asento satulalle, jonka jälkeen pidät sitä paikallaan samalla kun kiristät ne ruuvit.

Mutta jos tämä ei ole optio, niin ei taida olla oikein mitään muuta tehtävissä kuin vaihtaa uusi jarru/ jarrusatula säädettävään malliin.

Kuten tosiaan yllä mainittu, niin jos olisit kaatunut pyörällä siten että satula olisi vääntynyt, niin näkyisi se huomattavana vahinkona rungossa tai satulassa. Tai vastaavasti jos levy olisi napannut vaikka kiveen, niin senkin olisit huomannut siinä samassa tai viimeistään tapahtuman jälkeen pyöräilessä.

P7042164.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Juu olen kyllä melkoisen varma, että rengas on haarukassa pohjassa, ja jos ei aiemmin ollu niin nyt ainakin ekan lenkin jälkeen on 120kg kuskilla ja ei mitenkään hirveän tiukkaan vedetyllä pikalinkulla. Voihan tuo vielä kertaalleen uusiksi laittaa.

Jarrusatulan kiinnityspultit oli muuten tosi löysällä, sanosin melkein että auki toinen, ollu varmaan pidempään. En ole ite koskenukaan niihin aiemmin. Vaan eipä se siitä sen suorempaan menny kiristämälläkään tosiaan, no jos nyt edes paikallaan pysyisi. Ylöspäin on varaa reilusti, juu.

e: Nojoo ehkä sen ihan pikkusen suorempaan vielä sai, kun piti renkaasta kiinni samalla kun veti linkun lukkoon, ettei päässyt siirtymään yhtään. Ei keskelle satulaa, mutta lähemmäs sitä. Riittää itelle, nyt ajellaan ja katotaan mitä käy.

On muuten hyvä ja pehmee kyyti Panaracer Category S2:illa jos joku miettii maantiepyörään uutta rengasta. Ihan kuin ilmatyynyillä kelluisi Continental Ultrasport 2:n jälkeen samoilla paineilla. Ei varmaan yhtä nopeat, mutta todella hemmetin paljo mukavammat ja satunnaiselle lenkkeilijälle oikein bueno. Ehkä nuo Contit on sitten tehty jonneki, missä asvaltti on sileä kuin parkkihallin lattia täällä, normaalilla suomalaisella pinnoitteella tippuu paikat hampaista tai sitten on niin tyhjänä että tällä painolla saa jo tosissaan varoa pinch flatteja.

Onhan noissa tietysti sekin ero, että Panasoonicit on tuollaset rättirenkaat, mikä lie lie oikea nimitys tuolle että ei oo terästä sivuvallissa niin että taittuu kuin sisäkumi rullalle.
Aloittaisin jarrusatulan ja -palojen asemoinnin ihan puhtaalta pöydältä vaikka tämän videon voimin:



Aiempi Velogin video käsittelee hydraulisia jarruja niin ei ihan oikea video sinun tapauksessa.
 
Voisikohan jarrusatulan ja rungon välissä olla epätasaisuuksia. Omasta cyclocrossista piti puhdistaa jarrusatulan kiinnityspiste maalista. Jarrusatulaa ei muuten saanut millään asettumaan jarrulevyn suuntaisesti. Park Tool myy DT-5.2 Disc Brake Mount Facing Set -työkalua, jolla tuon olisi voinut tehdä. Tuo työkalu maksaa kuitenkin turhan paljon ja päädyin itse tekemään puhdistuksen ihan vain metalliviilaa käyttäen.
 
Pientä fillarikuumetta puskee ja sitä lievittääkseen on pohdiskellut vaihtoehtoja uudelle pyörälle. Nykyinen on maantiepyörä 80-luvulta jota vähän korjailtu, joten ihan viime vuosien mallia en ole päivittämässä uuteen. Voi myös olla että hankinta tulee vasta ensi kaudelle.

Ajatuksissa on retkipyörä muutaman päivän tai reippaan viikon retkille kotimaassa. Päälle vielä työmatkat läpi vuoden (vain 3 km), kauppareissut ja lenkit lähimaastoon (pihasta 10-30 km pisto ja takaisin). Ajot about 75% asfaltilla ja loput hiekkatietä.

Pitkät retket on se paras nautinto pyöräilyssä omasta mielestä. Auringon laskiessa kun kurvaa pikkukaupungin markettiin hakemaan iltapalaa ja vesitäydennystä, nauttii välipalan lähipuistossa, käväisee uimarannalla ja ihailee lopuksi vielä paikan nähtävyydet. Ainakin kirkko tulee usein käytyä katsomassa. Kiireetöntä vapaata menemistä omaan tahtiin ja luonnosta nauttien, tai jos siltä tuntuu niin pientä itsensä haastamista kehiin ja vauhtia kasvattamalla hikeä pintaan. Välillä tietty sataa ja ötököitä piisaa mutta ei ne muistot jää kuitenkaan mieleen pidemmäksi aikaa harmittamaan.

Kaikista potentiaalisimmaksi pyöräksi omassa päässä noussut KONA Sutra. Voimansiirtona ois 2x10 ja sen mitä itse ymmärrän ihan kohtuullisilla osilla. Jarrut on nyt ilmeisesti mekaaniset alkupäässä mutta nesteella kaliiberin päässä. Aiemmin en moisiin ole törmännytkään. Takatarakka tuohon pitäs ottaa erikseen, kun mukana tulee vain etuteline. En ole varma tulisiko tuolle etuselle käyttöä. Toisena vaihtoehtona Sutra SE, joka olis halvempi, 3x10, takatarakka olis valmiina, mutta vaihteet vivulla tangon päästä. Sinänsähän tuo ei olisi varsinainen kynnyskysymys kun nykyisessäkin pyörässä toimii vivulla ja kenties vielä huonommasta paikasta tangon päältä. Vähän silti houkuttaisi siirtyminen nykyaikaan combivivulla. Kolmantena katselin Surlyn Disc Truckeria, mutta se taitaa karsiutua pois kun saisi itselle sopivana vain 26" renkailla, ilman tarakkaa ja lokareita sekä Soran/Alivion osilla.

Vähän mietityttää myös miten tuommosille pidemmille retkille piisaa aikaa tulevaisuudessa jos perhevastuut kasvaa nykyisestä. Sitä kautta kiinnostaisi myös joku vähän enemmän gravel-pyörään suuntautuneempi malli ehkä alurungolla. Iltalenkit menisi ehkä hitusen mielekkäämmin semmoisella pelillä.
 
Uusi fatbiken sisärengas, voikohan tuo venttiilin asento olla ihan tarkoituksella tuollainen? Vanteessa reikä on keskellä, eikä meinannut fiksusti istua.

Tuli mieleen josko tuo on joku sivuventtiilimallin rengas, vai onko vaan viturallaan?

Motonetista, Duro-merkkinen kumi


Vanhassa sisärenkaassa venttiili on keskellä.


Screenshot from 2023-07-05 08-24-57.png
 
Uusi fatbiken sisärengas, voikohan tuo venttiilin asento olla ihan tarkoituksella tuollainen? Vanteessa reikä on keskellä, eikä meinannut fiksusti istua.

Tuli mieleen josko tuo on joku sivuventtiilimallin rengas, vai onko vaan viturallaan?

Motonetista, Duro-merkkinen kumi


Vanhassa sisärenkaassa venttiili on keskellä.


Screenshot from 2023-07-05 08-24-57.png
Ennen kaikkea läskithän tubeloidaan.
Lähtee kilo painosta. :cool:
No ei vaan. En ole sivuventtiilisiä nähnyt ja eihän toi nyt mitään jäykkää tavaraa ole. Sattuu nyt vapaasti täytettynä vaan asettumaan noin.
Kiinni vaan.
 
Luovuin työsuhdepyörän hankinnasta kun en viitsi maksaa rahoitusyhtiölle karmeita korkoja/kuluja.
Ostin sit omalla rahalla tämmöisen. Mitän nyt ymmärsin niin pitäisi olla aika laadukkaat osat. Pyörän saan ensi viikolla.

Nyt täytyy perua sanani, että en koskaan osta ranskalaista menopelia :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Jarrupalat tilaukseen, kymppi postikuluja Saksasta, mutta ei saakeli jaksa alkaa kierrellä kauppoja löytyykö jostain Maguran 7.P Performance & 9.P Performance paloja vai onko nuo sellaista peruskauraa mitä on fillariliikkeiden hyllyssä yleensä?

Magura MT Trail SL Carbon -settiin tulossa.
 
Luovuin työsuhdepyörän hankinnasta kun en viitsi maksaa rahoitusyhtiölle karmeita korkoja/kuluja.
Ostin sit omalla rahalla tämmöisen. Mitän nyt ymmärsin niin pitäisi olla aika laadukkaat osat. Pyörän saan ensi viikolla.

Nyt täytyy perua sanani, että en koskaan osta ranskalaista menopelia :)
Pari kiloa "liikaa" painoa joustomäärään nähden, mutta paljon vastinetta rahalle. Osat on hyvät kyllä ja takajousituskin joku muu kuin perinteinen nelilinkku. Otan koska tahansa lisää painoa rimpuloitten osien sijaan. Varmasti hyvä trailipyörä. :thumbsup:
 
Jarrupalat tilaukseen, kymppi postikuluja Saksasta, mutta ei saakeli jaksa alkaa kierrellä kauppoja löytyykö jostain Maguran 7.P Performance & 9.P Performance paloja vai onko nuo sellaista peruskauraa mitä on fillariliikkeiden hyllyssä yleensä?

Magura MT Trail SL Carbon -settiin tulossa.
Kysymykseen en tiedä vastausta, mutta aasinsiltana tuli kiinasta cooma merkkisiä jarrupaloja. Nomen est omen? :think:
 
Tuossa renkaista keskusteltiin, niin itellä lojahti Panaraceri vanteelta eilisellä lenkillä, ja haluaisin tietää, mikä meni vikaan. Siis luiskahti n. kilometrin ajon jälkeen eturenkaan toinen reuna vanteen vallin yli, sisuri pullahti sieltä raittiiseen ilmaan, ja samantien räjähti tietenkin. Ylämäessä hädin tuskin kävelyvauhtia kovemmassa, mikä pelastikin sekä vanteeseen että leukaan sattumiselta. Ei pystyny edes taluttamaan kotia, kun vanne paisto täysin paljaana siitä n. 15cm matkalta mutta sormivoimat ei riittäny vetämään takasinkaan sitä rengasta siihen. Noilla oli n. 30km ajettu ongelmitta ennen tuota tosin vähän pienemmillä paineilla. Ulkorengas näyttää ehjältä, mutta enpä tiedä tuollasen hyppäyksen jälkeen.

Oma teoria olis, että taittuvassa renkassa on venyvämpi reuna kuin mihin ite teräsvaijereisilla tottunut, aavistuksen ylipainetta ehkä oli, suosituspaine noille taisi olla 7,4, maksimia ei löydy mistään, itellä ehkä 1 bar yli tuon oli, ja mahdollisesti vaihtaessa jääny saippuaa vanteen reunaan, mitä käytin liukkarina vanhasta tottumuksesta tiukimmassa kohdassa. Varmaan tuo viimenen se pahin, tottunu niin noihin vaijerireunasiin, että eipä tullu edes mieleen että noinkin voisi tehdä.

Luottamus kyllä meni omaan osaamiseen jos ei muuhun, ja laitoin toistaiseksi takasin ultrasportit. Pyörän mallia joku kyseli, niin Cube Attain, se perusmalli ilman muita mallinimiä.

Eli pitäskö toistaiseksi pysytellä teräsreunasissa ei-taittuvissa näillä paineilla, onko niissä noin iso ero rättireunuksiin sitten paineen kestossa. Pakko melkein olla se 8+ bar kuitenkin tällä kuskin painolla, ettei ihan suossa kyntämiseksi mene.
 
Viimeksi muokattu:
Eli pitäskö toistaiseksi pysytellä teräsreunasissa ei-taittuvissa näillä paineilla, onko niissä noin iso ero rättireunuksiin sitten paineen kestossa. Pakko melkein olla se 8+ bar kuitenkin tällä kuskin painolla, ettei ihan suossa kyntämiseksi mene.
Paljonko on kuskin paino ja renkaiden leveys? 8+ baria kuulostaa kyllä aivan liian korkeilta paineilta, ellei kuski ole ~150kg painoinen ja rengas alle 25mm. Tässä melko tarkkaa suuntaa antava laskuri rengaspaineille: SILCA Professional Tire Pressure Calculator
 
Kuski on reilut 120kg, pyörä reilu 10kg ja kumi oli 26mm. Voihan se olla että väärin kattonu. Tuossa renkaassa sivuvallissa lukee "keep inflated to 7,4bar" nyt kun varmistin vielä, minkä tulkitsin että olisi suosituspaine, ja eikö maksimi yleensä ole vähän enemmän vielä, tuon maksimia ei löydy mistään (Panaracer Category S2). Harmi kyllä kun tykkäsin tuosta renkaasta, oli tosi pitävän oloinen sen mitä kesti.

Juu tuo laskuri ehdottaa 6,5-7bar väliltä omilla spekseillä vähän päällysteen kunnosta riippuen, vaan vähän pieneltä tuntuu, kun jää tuon suosituspaineen allekin.
 
Renkaiden kyljessä lukee yleensä pelkkä maksimipaine (tai min - max) ja tuo 7,4 bar on hyvin todennäköisesti juuri se valmistajan ilmoittama maksimi. 6,5 bar kuulostaa jo paljon järkevämmältä paineelta noilla spekseillä.

Aikoinaan oli tapana pumpata maantiepyörien renkaat kuskin painosta riippumatta lähes maksimipaineille, mutta nykyään rullaavuuksia on tutkittu paljon tarkemmin ja se rullaavin paine on tosiaan kuski/pyörä/alusta/rengaskohtainen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Paljonko kokonaishinta olisi ollut työnantajan kautta vrt käteisellä kaupasta ?
Ajatuksen oli ostaa sähkötäpäri ei tätä. Siinä liikkeessä mihin firma oli tehnyt leasing sopparin niin ei ollut tarjolla kuin sähköpyöriä. Mun valitseman mallin hinta olisi ollut 3900€. Leasing sopparin maksuaika 54kk (100€/kk palkasta - vero etu jonka suuruutta en saanut selville varmaan about 30%)
Eli ilman veroetua julmettoman pitkä maksuaika ja kokonaishinnaksi olisi tullut se 5400€. En nähnyt mitään järkeä tämmöisessä sopimuksessa.
 
Tuossa renkaista keskusteltiin, niin itellä lojahti Panaraceri vanteelta eilisellä lenkillä, ja haluaisin tietää, mikä meni vikaan. Siis luiskahti n. kilometrin ajon jälkeen eturenkaan toinen reuna vanteen vallin yli, sisuri pullahti sieltä raittiiseen ilmaan, ja samantien räjähti tietenkin. Ylämäessä hädin tuskin kävelyvauhtia kovemmassa, mikä pelastikin sekä vanteeseen että leukaan sattumiselta. Ei pystyny edes taluttamaan kotia, kun vanne paisto täysin paljaana siitä n. 15cm matkalta mutta sormivoimat ei riittäny vetämään takasinkaan sitä rengasta siihen. Noilla oli n. 30km ajettu ongelmitta ennen tuota tosin vähän pienemmillä paineilla. Ulkorengas näyttää ehjältä, mutta enpä tiedä tuollasen hyppäyksen jälkeen.

Oma teoria olis, että taittuvassa renkassa on venyvämpi reuna kuin mihin ite teräsvaijereisilla tottunut, aavistuksen ylipainetta ehkä oli, suosituspaine noille taisi olla 7,4, maksimia ei löydy mistään, itellä ehkä 1 bar yli tuon oli, ja mahdollisesti vaihtaessa jääny saippuaa vanteen reunaan, mitä käytin liukkarina vanhasta tottumuksesta tiukimmassa kohdassa. Varmaan tuo viimenen se pahin, tottunu niin noihin vaijerireunasiin, että eipä tullu edes mieleen että noinkin voisi tehdä.

Luottamus kyllä meni omaan osaamiseen jos ei muuhun, ja laitoin toistaiseksi takasin ultrasportit. Pyörän mallia joku kyseli, niin Cube Attain, se perusmalli ilman muita mallinimiä.

Eli pitäskö toistaiseksi pysytellä teräsreunasissa ei-taittuvissa näillä paineilla, onko niissä noin iso ero rättireunuksiin sitten paineen kestossa. Pakko melkein olla se 8+ bar kuitenkin tällä kuskin painolla, ettei ihan suossa kyntämiseksi mene.
Ei.
Kevlar reunaiset ei ole yhtään sen venyvämpiä tai huonompia millään tapaa kuin teräsvaijerilliset.

Eli se reunanauha katkesi ilmeisesti?
 
Mikähän läpiakseliadapteri kävisi minulle, jotta saisin lapset kärryssä matkaan?
Kuvassa alkuperäinen akseli (tässä myös sama:XLC läpiakseli (169 mm, M12 x 1.0) - Suomen Urheilupyörä) . Googlen avulla en saanut varmistusta asiaan, niin montaa eri mallia löytyy.

Toisessa kuvassa näkyy kuinka akselin pää jää rungon sisään, joten pitääkö tuo ottaa huomioon/lisätä pituuteen uutta hommattaessa?
 

Liitteet

  • IMG_20230707_151547.jpg
    IMG_20230707_151547.jpg
    167,1 KB · Luettu: 42
  • IMG_20230707_231933.jpg
    IMG_20230707_231933.jpg
    557,4 KB · Luettu: 43
Mikähän läpiakseliadapteri kävisi minulle, jotta saisin lapset kärryssä matkaan?
Kuvassa alkuperäinen akseli (tässä myös sama:XLC läpiakseli (169 mm, M12 x 1.0) - Suomen Urheilupyörä) . Googlen avulla en saanut varmistusta asiaan, niin montaa eri mallia löytyy.

Toisessa kuvassa näkyy kuinka akselin pää jää rungon sisään, joten pitääkö tuo ottaa huomioon/lisätä pituuteen uutta hommattaessa?
Pitäisi ottaa huomioon. Aina saa prikkoja väliin liian pitkällä, mutta minkäs teet lyhkäselle.
 
Kuski on reilut 120kg, pyörä reilu 10kg ja kumi oli 26mm. Voihan se olla että väärin kattonu. Tuossa renkaassa sivuvallissa lukee "keep inflated to 7,4bar" nyt kun varmistin vielä, minkä tulkitsin että olisi suosituspaine, ja eikö maksimi yleensä ole vähän enemmän vielä, tuon maksimia ei löydy mistään (Panaracer Category S2). Harmi kyllä kun tykkäsin tuosta renkaasta, oli tosi pitävän oloinen sen mitä kesti.

Juu tuo laskuri ehdottaa 6,5-7bar väliltä omilla spekseillä vähän päällysteen kunnosta riippuen, vaan vähän pieneltä tuntuu, kun jää tuon suosituspaineen allekin.
Mistä olet tuollaiset renkaat löytänyt? Google tarjoaa lähinnä muutamaa Japanin ja Filipiinien kielistä sivustoa eikä taida olla enää tuotannossa, kun tarkkaa speksiä ei tunnu löytyvän mistään. Yksi mahdollinen vaihtoehto voisi olla tuoteväärennös ja sitä kautta heikko laatu.
 
Mikähän läpiakseliadapteri kävisi minulle, jotta saisin lapset kärryssä matkaan?
Kuvassa alkuperäinen akseli (tässä myös sama:XLC läpiakseli (169 mm, M12 x 1.0) - Suomen Urheilupyörä) . Googlen avulla en saanut varmistusta asiaan, niin montaa eri mallia löytyy.

Toisessa kuvassa näkyy kuinka akselin pää jää rungon sisään, joten pitääkö tuo ottaa huomioon/lisätä pituuteen uutta hommattaessa?
Eikös tämän pitäisi käydä

Ainut että ei ole kartionmuotoinen pääty, kai siihen jonkun patentin sais keksittyä jos ei tule sellaista prikkaa mukana?Olisi halvempi kuin Thulen vastaavat. Thulen kartiomallinen näyttää olevan liian lyhyt...

 
Viimeksi muokattu:
Keskustelun avaus tankkauksesta: Mites täällä porukka valmistautuu pidempiin, useamman tunnin vetoihin?

Tänä vuonna tullut venytettyä lenkkejä pidemmäksi tavoitteena vetää kesän aikana vielä 100km veto. Tähän asti pisin veto on ollut 70km noin kolmeen tuntiin, jonka välissä pidin pari muutaman minuutin jaloittelu/tankkaustaukoa. Tyypilliset treenivedot riippuu vähän kelistä ja aikataulusta, mutta viime aikoina ne on olleet jossain 25-50km välillä, mikä mun vauhdeilla tarkoittaa noin tunnin-kahden kestoa

Tuonne 50km nurkille ja vähän ylikin menee lenkit hyvin ilman taukojakin, ja vedänkin ilman taukoja kun olen ”treenaamassa”, mutta selkästi huomaan että 50-60km tienoilla on se piste, milloin alkaa energiatasot tippumaan ja jaksaminen heikkenee ihan havaittavasti. Se ei toki ole ongelma kun ollaan himmailemassa kotiinpäin, mutta jos tarttis painaa vielä toinen 50km päälle niin siitä tulee silloin ongelma.

Tähän asti en ole mitenkään erityisesti valmistautunut syömisen tai juomisen puolesta lenkeille, mutta varmaan tuota satkua ja muutenkin 50+ vetoja varten jotain valmistautumista kannattais ehkä alkaa tehdä ettei hyydy kesken matkan.

Vähän nyt siis kaipailisin vinkkejä ja kokemuksia siitä, että riittääkö tällaiselle harrastelijalle etukäteistankkaukseksi että painaa vaan tavallista kotiruokaa naamariin vähän reilummin pari päivää ennen suoritusta, vai tarttisko näistä jotain ravintoaineita tarkemminkin alkaa suunnittelemaan ja katselemaan? Olen käsittänyt että ruoka sais ainakin olla aika hiilihydraattipitoista jotta ”varastoituu” hyvin, eli pastat ja perunaruuat varmaan olis tässä kova sana?

Lenkin aikaiseen tankkaukseen on tähän asti ollut yleensä matkassa kaksi pulloa nestettä joista toisessa vettä ja toisessa elektrolyyttijuomaa, mutta ainakin pidemmille reissuille vois varmaan harkita elektrolyyttijuoman vaihtamista (isotoniseksi) energiajuomaksi. Mulla on yleensä ollut varmuuden vuoksi myös energiapatukka mukana, mutta jos mennään maks. 50 kilsaa niin ei ole yleensä tarvinut sitä syödä matkan aikana. Yli viidenkympin reissuilla sitten olen polkiessa syönyt enegiapatukkaa jottei sippais, tuolla aiemmin mainitsemallani 70km lenkillä söin kolme mutta kuitenkin tuntui että energia alkoi loppumaan viimeisellä kympillä vaikka muuten tuntuikin että ”kunto kestäis” kyllä enemmänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä olet tuollaiset renkaat löytänyt? Google tarjoaa lähinnä muutamaa Japanin ja Filipiinien kielistä sivustoa eikä taida olla enää tuotannossa, kun tarkkaa speksiä ei tunnu löytyvän mistään. Yksi mahdollinen vaihtoehto voisi olla tuoteväärennös ja sitä kautta heikko laatu.
Japanin matkalta viime vuonna, Y's Road nimisestä ison ketjun kivijalkaliikkeestä. Että tuskin väärennys, ehkä vanhaa tavaraa, tai sitten niin eksklusiivista jiideeämmää, etteivät edes nettiin ole laittaneet :kahvi: oli niin hienon väriset että pakko-heräteostos.
 
Keskustelun avaus tankkauksesta: Mites täällä porukka valmistautuu pidempiin, useamman tunnin vetoihin?
Evästä vaan enemmän mukaan. Itselläkin tuntuu olevan rajana tuo n. 70km, jonka jälkeen kaipaa jo vähän enemmän/tuhdimpaa sapuskaa, vähän riippuen siitä miten on syönyt ennen lähtöä. Ihan perinteinen voileipä on hyvä ja halpa eväs ja se on helppo napata 'top tube bagista' tai runkolaukusta ja syödä vaikka ajon aikana. Toinen hyvä, halpa ja energiapitoinen eväs on PB&J-tortillat, eli maapähkinävoita ja hilloa tortillan väliin. Sormien kannalta siistiä sapuskaa, kunhan laittaa maltillisesti täytettä :)

Toki jos huoltoasemia tms. reitille sattuu, niin ei tarvitse kuljetella eväitä niinkään. Jos tulee lähdettyä 200+ km matkalle, niin edellisenä päivänä tulee syötyä tuhdimmin, yleensä jotain pastaruokaa. Pasta ja peruna on kova sana, kuten mainitsit. Pitkänmatkanpyöräilyn kisoja kutsutaan usein syömiskilpailuiksi. Hankala on saada syötyä sitä energiamäärää, jonka kuluttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Keskustelun avaus tankkauksesta: Mites täällä porukka valmistautuu pidempiin, useamman tunnin vetoihin?

Tänä vuonna tullut venytettyä lenkkejä pidemmäksi tavoitteena vetää kesän aikana vielä 100km veto. Tähän asti pisin veto on ollut 70km noin kolmeen tuntiin, jonka välissä pidin pari muutaman minuutin jaloittelu/tankkaustaukoa. Tyypilliset treenivedot riippuu vähän kelistä ja aikataulusta, mutta viime aikoina ne on olleet jossain 25-50km välillä, mikä mun vauhdeilla tarkoittaa noin tunnin-kahden kestoa

Tuonne 50km nurkille ja vähän ylikin menee lenkit hyvin ilman taukojakin, ja vedänkin ilman taukoja kun olen ”treenaamassa”, mutta selkästi huomaan että 50-60km tienoilla on se piste, milloin alkaa energiatasot tippumaan ja jaksaminen heikkenee ihan havaittavasti. Se ei toki ole ongelma kun ollaan himmailemassa kotiinpäin, mutta jos tarttis painaa vielä toinen 50km päälle niin siitä tulee silloin ongelma.

Tähän asti en ole mitenkään erityisesti valmistautunut syömisen tai juomisen puolesta lenkeille, mutta varmaan tuota satkua ja muutenkin 50+ vetoja varten jotain valmistautumista kannattais ehkä alkaa tehdä ettei hyydy kesken matkan.

Vähän nyt siis kaipailisin vinkkejä ja kokemuksia siitä, että riittääkö tällaiselle harrastelijalle etukäteistankkaukseksi että painaa vaan tavallista kotiruokaa naamariin vähän reilummin pari päivää ennen suoritusta, vai tarttisko näistä jotain ravintoaineita tarkemminkin alkaa suunnittelemaan ja katselemaan? Olen käsittänyt että ruoka sais ainakin olla aika hiilihydraattipitoista jotta ”varastoituu” hyvin, eli pastat ja perunaruuat varmaan olis tässä kova sana?

Lenkin aikaiseen tankkaukseen on tähän asti ollut yleensä matkassa kaksi pulloa nestettä joista toisessa vettä ja toisessa elektrolyyttijuomaa, mutta ainakin pidemmille reissuille vois varmaan harkita elektrolyyttijuoman vaihtamista (isotoniseksi) energiajuomaksi. Mulla on yleensä ollut varmuuden vuoksi myös energiapatukka mukana, mutta jos mennään maks. 50 kilsaa niin ei ole yleensä tarvinut sitä syödä matkan aikana. Yli viidenkympin reissuilla sitten olen polkiessa syönyt enegiapatukkaa jottei sippais, tuolla aiemmin mainitsemallani 70km lenkillä söin kolme mutta kuitenkin tuntui että energia alkoi loppumaan viimeisellä kympillä vaikka muuten tuntuikin että ”kunto kestäis” kyllä enemmänkin.
Itse teen useinkin 3-5 tunnin maastopyöräretkiä. Syön aamulla puuroa jos maistuu, tai jätän syömättä. Reissun aikana otan juomarepusta letkun avulla kulauksia 10-15 minuutin välein. Juomana vanha tuttu Hart-Sport. Siitä saa energiavarastoja pidettyä yllä, ettei ala jaloista voimat loppumaan. Erittäin tehokasta nesteyttämään ja antamaan energiaa nopeasti.
 
Tein uuden aluevaltauksen ja kävin vähän pidempään pyöräilemässä. Yli 500 kilsaa Etelä-Suomen maakunnissa (6/8), ja on raportoitava, että etelässä pyöräilijöiden säännöllinen kunnioittamattomuushan näyttäisi koskevan vain (ainakin Tampereen) kaupunkiseutua. Sadoista ja sadoista, vai tuhansista, retkelläni ohittaneista autoista vain kaksi ei koukannut vastaantulijoiden kaistalle, ja niilläkin oli väliä 1-1,5 metriä eli eipä olisi haitannut paitsi erottumalla joukosta. Pikkupaikkakunnilla (n. 20 kpl) autoilijat rinnastavat pyöräilijän sataprosenttisesti jalankulkijaan ja odottavat liikennesääntöjen näkökulmasta virheellisesti pyöräilijää jos näkevät tästä suojatien lähellä häivähdystäkään. Anteeksi että olen yleistänyt autoilijoiden käytöstä oman suppean kokemuspiirini perusteella!

Edit: Ja joo allekirjoitan tuon syömiskilpailu-läpän. Pyöräilyn osuushan on helppoa, sen kuin pyörittää kampia. Tuo neitsyt-500 tuntui siltä että syödään, nukutaan, ja välillä pyöritellään polkimia samalla kun syödään.
 
Viimeksi muokattu:
QUOTE="kjns, post: 13068213, member: 7076"]

Keskustelun avaus tankkauksesta: Mites täällä porukka valmistautuu pidempiin, useamman tunnin vetoihin?



Tänä vuonna tullut venytettyä lenkkejä pidemmäksi tavoitteena vetää kesän aikana vielä 100km veto. Tähän asti pisin veto on ollut 70km noin kolmeen tuntiin, jonka välissä pidin pari muutaman minuutin jaloittelu/tankkaustaukoa. Tyypilliset treenivedot riippuu vähän kelistä ja aikataulusta, mutta viime aikoina ne on olleet jossain 25-50km välillä, mikä mun vauhdeilla tarkoittaa noin tunnin-kahden kestoa



Tuonne 50km nurkille ja vähän ylikin menee lenkit hyvin ilman taukojakin, ja vedänkin ilman taukoja kun olen ”treenaamassa”, mutta selkästi huomaan että 50-60km tienoilla on se piste, milloin alkaa energiatasot tippumaan ja jaksaminen heikkenee ihan havaittavasti. Se ei toki ole ongelma kun ollaan himmailemassa kotiinpäin, mutta jos tarttis painaa vielä toinen 50km päälle niin siitä tulee silloin ongelma.



Tähän asti en ole mitenkään erityisesti valmistautunut syömisen tai juomisen puolesta lenkeille, mutta varmaan tuota satkua ja muutenkin 50+ vetoja varten jotain valmistautumista kannattais ehkä alkaa tehdä ettei hyydy kesken matkan.



Vähän nyt siis kaipailisin vinkkejä ja kokemuksia siitä, että riittääkö tällaiselle harrastelijalle etukäteistankkaukseksi että painaa vaan tavallista kotiruokaa naamariin vähän reilummin pari päivää ennen suoritusta, vai tarttisko näistä jotain ravintoaineita tarkemminkin alkaa suunnittelemaan ja katselemaan? Olen käsittänyt että ruoka sais ainakin olla aika hiilihydraattipitoista jotta ”varastoituu” hyvin, eli pastat ja perunaruuat varmaan olis tässä kova sana?



Lenkin aikaiseen tankkaukseen on tähän asti ollut yleensä matkassa kaksi pulloa nestettä joista toisessa vettä ja toisessa elektrolyyttijuomaa, mutta ainakin pidemmille reissuille vois varmaan harkita elektrolyyttijuoman vaihtamista (isotoniseksi) energiajuomaksi. Mulla on yleensä ollut varmuuden vuoksi myös energiapatukka mukana, mutta jos mennään maks. 50 kilsaa niin ei ole yleensä tarvinut sitä syödä matkan aikana. Yli viidenkympin reissuilla sitten olen polkiessa syönyt enegiapatukkaa jottei sippais, tuolla aiemmin mainitsemallani 70km lenkillä söin kolme mutta kuitenkin tuntui että energia alkoi loppumaan viimeisellä kympillä vaikka muuten tuntuikin että ”kunto kestäis” kyllä enemmänkin.

[/QUOTE]

Tuli juuri muutama päivä sitten vedettyä oma ensimmäinen satanen. Itsellä oli pohjalla 30-60 lenkkejä, eikä niitäkään mitenkään hirveästi. Ja yleensä pitänyt vauhdin itselle melko maltillisena. Aamupalalla puuroa ja leipää ja jotain muuta pientä, vähän sen jälkeen liikkeelle.

Itsellä oli mukana 2kpl 750ml juomapulloa, joissa nesteytystabletit, lisäksi selässä 3l juomarakko, jossa vettä. Vedestä oli hävinnyt puolet reissun aikana. Juomapulloista rupesin huikkaa ottamaan tasaisin väliajoin jo ihan alkumatkasta asti, ehkä 15min-30min pyrin pitämään ryyppyjen välissä. Evääksi otin 3 pähkinäpatukkaa ja pari geeliä. Ei varmaan olisi haitannut pysähtyä syömään enemmänkin, mutta tuntui itselle riittävän hyvin nuokin. Vähän reilu 4 tuntia meni itsellä tuossa matkassa, normaalilenkkeihin nähden pidin itselle kohtuu reipasta vauhtia koko ajan. Alla oli se verkkokaupan tarjouksen graveli niillä alkuperäisillä 40mm renkailla. Sulla taisi olla sama pyörä, jos en johonkin toiseen nimimerkkiin sotke? Itse olin päättänyt, että tuo matka nyt vedetään niin sitten annoin vaan mennä. Jossain 70-80km kohdalla tuntui jonkun aikaa, että enää ei etene mutta lopulta ihan hyvin meni. Ja kropassa ei kovin kummoisia tuntemuksia ollut tuonkaan lenkin jälkeen, luulin että olisi jaloissa seuraavina päivinä tuntunut, mutta ei oikeastaan mitään normilenkkiä kummempaa ollut.
 
Itse teen useinkin 3-5 tunnin maastopyöräretkiä. Syön aamulla puuroa jos maistuu, tai jätän syömättä. Reissun aikana otan juomarepusta letkun avulla kulauksia 10-15 minuutin välein. Juomana vanha tuttu Hart-Sport. Siitä saa energiavarastoja pidettyä yllä, ettei ala jaloista voimat loppumaan. Erittäin tehokasta nesteyttämään ja antamaan energiaa nopeasti.
Hart Sport on munkin lemppari:thumbsup:
 
Vastauksien pohjalta vaikuttais että ongelma saattaakin olla riittämätön energiansaanti suorituksen aikana, joka sitten alkaa pidemmissä vedoissa kostautumaan. Pitää varmaan siirtyä käyttämään energiajuomaa toisessa pullossa kalorittoman elektrolyyttijuoman sijasta ja ottaa elektrolyyttijuomat sitten reissun jälkeen. Ja pidempiin vetoihin enemmän syötävää mukaan.

Alla oli se verkkokaupan tarjouksen graveli niillä alkuperäisillä 40mm renkailla. Sulla taisi olla sama pyörä, jos en johonkin toiseen nimimerkkiin sotke?

Juu, Nouxilla mennään täälläkin
 
Sram:in jarruista on monella vähän ristiriitaisia mielipiteitä. Olisko kenellä ihan pitkäaikaisia kokemuksia?
 
Vastauksien pohjalta vaikuttais että ongelma saattaakin olla riittämätön energiansaanti suorituksen aikana, joka sitten alkaa pidemmissä vedoissa kostautumaan.
Jep. Olen myös kokenut sen, kun pelkän veden avulla lähdin 60 km maastolenkille. Siinä 45 kilometrin kohdalla loppui yksinkertaisesti voimat jaloista. Tuli ihan totaalinen stoppi, kun ei ollut enää yhtään energiaa laittaa jalkoihin. Sen jälkeen aloin käyttämään urheilujuomaa lenkkien aikana ja helposti pystyi esim. pari vuotta sitten vetämään Pogostan kierron maastopyörällä, noin 90 kilometriä haastavaa maastolenkkiä, 12 tuntia ja 7500 kilokaloria.
 
Mitkäs maastopyörä-penkinpehmittäjä housut ostan? Onko suosituksia?
Kävin heittämässä 50km lenkin maastossa ja rupesi 30km jälkeen tuntumaan, että on takalistossa ns. hiertymää. Sen sanon, että en ollut totutellut ja joskus on kestänyt takalisto kauemminkin. Mutta housut tai alushousut voisi silti varmaan lajiin hankkia, kun eikös ne tuossa asiassa auta?
 
Löffleriltä ainakin löytyy hyviä vaippahousuja. Noissa vaan koot on sitten aika erilaiset kuin normaalihousuissa, tiedoksi siis jos meinaat vaikka netistä tilata.

Kyllähän nuo ainakin maantiepyöräilyssä on ihan ehdottomat ja todella mukavat. Itse ajan samoilla housuilla maantietä ja maastoa.
 
Mitkäs maastopyörä-penkinpehmittäjä housut ostan? Onko suosituksia?
Kävin heittämässä 50km lenkin maastossa ja rupesi 30km jälkeen tuntumaan, että on takalistossa ns. hiertymää. Sen sanon, että en ollut totutellut ja joskus on kestänyt takalisto kauemminkin. Mutta housut tai alushousut voisi silti varmaan lajiin hankkia, kun eikös ne tuossa asiassa auta?

Totuttelu toki vaikuttaa, mutta kyllä ne pehmusteet oikeasti auttaa pitämään takaliston vähemmän hellänä.

Minkälaista housua olet hakemassa? Ajohousut pehmusteella vai jotain nykyisten housujen alle? Jos sulla on olemassa jo hyviä ajohousuja, niin kustannustehokkain vaihtoehto on varmaan hankkia jonkinlaiset ajokalsarit tai spandexit sinne alle.

Pehmustettuja boksereita löytyy useilta valmistajilta, jos haluat Suomesta ostaa niin esim. Craftin Fuseknitiä saa vaikka Intersportista. Näissä on paksumpi pehmuste, osassa kalsareita on aika ohuet pehmusteet, mutta jos olet tähän asti mennyt ilman niin pienikin pattinki voi auttaa, kuten sellainen mikä näissä Pearl Izumeissa. Itse olen joskus aikanaan ostanut parit Scottin ajohousut ja niissä tuli mukana oikein pätevät kalsarit, mutta en tiedä saako noita kotimaasta miten ostettua.

Ulkomailta tilatessa valikoimaa on sitten enemmän mutta kokojen kanssa voi joutua arpomaan. Pearl Izumeissa tuntuu koot olevan aikalailla samaa luokkaa kuin normaalisti urheiluvaatteissa, samaten Scottissa ja Girossa. Monilla muilla mitoitukset on aika tiukat/pienet.

Mikään ei toki estä laittamasta ajohousujen alle ihan kunnon bibsejä tai alusbibsejä, eli henkselillisiä spandexeja. Noi on ainakin maantiellä pitkää vetoa vetäessä ihan lyömättömät mukavuuden puolesta ja pysyvät aina paikallaan. Kusella käyminen vaatii mallista riippuen enemmän tai vähemmän riisuuntumista, ellei osta sinne alle kalsarimallia joissa on sepalus, kuten vaikka näissä Giroissa.
 
Vastauksien pohjalta vaikuttais että ongelma saattaakin olla riittämätön energiansaanti suorituksen aikana, joka sitten alkaa pidemmissä vedoissa kostautumaan. Pitää varmaan siirtyä käyttämään energiajuomaa toisessa pullossa kalorittoman elektrolyyttijuoman sijasta ja ottaa elektrolyyttijuomat sitten reissun jälkeen. Ja pidempiin vetoihin enemmän syötävää mukaan.
Nallekarkkeja, kuivalihaa ja geelejä + urheilujuomaa. Karkit helppoja syödä vauhdista ja maistuu aina. Olen todennut toimivaksi endurokisoissa, kilometrejä ei tule ihan yhtä paljon, mutta fyysisesti aika pitkiä ja raskaita päiviä.
Itsellä käytössä nyt Nsht urheilujuoma ja sen ohjeissa sanotaan: "Ennen harjoitusta: nauti litra urheilujuomaa puolen tunnin sisällä, kahdesta neljään tuntia ennen harjoitusta" ja lisäksi tietenkin harjoituksen aikana.
 
Ohhoijaa. Ostin toukokuun lopussa Orbea Rise H30:n ja toiminut tähän saakka moitteetta. torstain lenkki sujui siis normaalisti, oli vähän sadekeliä ja pientä kuraa lensi. Kotiin päästyä normipesu puutarhaletkulla, pesuaineella ja kuivaus. Perjantaina illalla pyörä lähtee napista päälle ja näyttö sammuu n. 4sek kuluttua, akku on täynnä. Puhelimella ei saa yhdistettä, kun ei pysy päällä kuin tuon n. 4sek ajan. Olen tarkistanut liittimet, paljon muuta ei voi itse tehdä. Toki takuu on voimassa ja huomenna yhteys myyjäliikkeeseen, mutta kyllä vituttaa, kun tuon pitäisi korvata toinen taloudessa oleva kulkine(auto). Eli luotettava pitäisi olla, tullaan ajamaan mm. vähän pidempää työmatkaa..
 
Sram:in jarruista on monella vähän ristiriitaisia mielipiteitä. Olisko kenellä ihan pitkäaikaisia kokemuksia?
Vanhemmista Guide R:sta en tykännyt. Tehokkaat ja ihan toimivat, mutta todella vaikea saada kahvatuntuma hyväksi. Vaati kikkailua, jotta kahvassa ei olisi turhan paljoa ns. tyhjää liikettä.

2021 päivitin jarrut Sramin G2 RSC:hen ja ne kyllä olleet kyllä hintansa väärti. Todella luotettavat, aivan riittävän tehokkaat ja hyvä modulaatio. Jarrukahvan rungossa/säiliössä oleva kontaktipisteen säätö todella kätevä. Codeja kans monet kehuneet. Sramin XC-jarruista ei kokemusta.
 
Ohhoijaa. Ostin toukokuun lopussa Orbea Rise H30:n ja toiminut tähän saakka moitteetta. torstain lenkki sujui siis normaalisti, oli vähän sadekeliä ja pientä kuraa lensi. Kotiin päästyä normipesu puutarhaletkulla, pesuaineella ja kuivaus. Perjantaina illalla pyörä lähtee napista päälle ja näyttö sammuu n. 4sek kuluttua, akku on täynnä. Puhelimella ei saa yhdistettä, kun ei pysy päällä kuin tuon n. 4sek ajan. Olen tarkistanut liittimet, paljon muuta ei voi itse tehdä. Toki takuu on voimassa ja huomenna yhteys myyjäliikkeeseen, mutta kyllä vituttaa, kun tuon pitäisi korvata toinen taloudessa oleva kulkine(auto). Eli luotettava pitäisi olla, tullaan ajamaan mm. vähän pidempää työmatkaa..
Kun pyörä ei saa akusta virtaa Shimano tekee juurikin tuon että näyttö on vain vähän aikaa päällä ja sammuu.
Se saa sen verran virtaa käynistysnapista että näyttö käy sen 4sek ajan päällä.
Olen kokeillut tuon ilman akkua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 622
Viestejä
4 493 868
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
NiuNau

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom