Pyöräily

Millaisia tapaturmavakuutuksia teillä muilla Bike Parkissa ajajilla on? Taitaa suurin osa tapaturmavakuutuksista laskea alamäkipyöräilyn "riskialttiiksi" lajiksi (noh, onhan se :D ), niin mikä vakuutus kattaisi myös mäessä sattuneet haaverit? Ei taida vakuutusyhtiö uskoa, että "ihan vaan polkuja ajelin pyöräilymielessä, en alamäkipyöräilymielessä. Sit tuli yllättävä kivikko eteen ja nyt on solisluu palasina Bike Park keskuksen rinteessä, korvaattehan hoidon yksityisellä?" :)
Fennian tapaturma vakuutuksesta hoidettu solisluu kuntoon ja kotivakuutukseen fullface kypärä ja suojia. Eivät kyselleet ihmeitä, eikä mulla ole erikseen alamäkipyöräilyyn mitään lisäehtoja. Tästä tosin jo kohta 3 vuotta. On voinut tilanne muuttua.
 
Osaako jengi sanoa mikä voisi olla uudessa pyörässä. Jarruttaessa kuuluu semmoinen rahina jossain puolessa väliä jarrutusta. Jos jarrun painaa pohjaan tai vähän niin sitä ei kuulu.

Pyöränä siis Baana Noux ja tekee enemmän takajarrulla sitä. Yrittäny tehdä pari kovempaa jarrutusta jos jotain olisi välissä mutta ei auta. Puree kuitenkin ihan hyvin.
 
Osaako jengi sanoa mikä voisi olla uudessa pyörässä. Jarruttaessa kuuluu semmoinen rahina jossain puolessa väliä jarrutusta. Jos jarrun painaa pohjaan tai vähän niin sitä ei kuulu.

Pyöränä siis Baana Noux ja tekee enemmän takajarrulla sitä. Yrittäny tehdä pari kovempaa jarrutusta jos jotain olisi välissä mutta ei auta. Puree kuitenkin ihan hyvin.
Keskitä jarrusatulat. Luultavasti vain eivät ole keskitetty oikein, niin ei ota tasaisesti palat kiinni.

Löysää jarrusatulan pultteja vähän, paina kahva pohjaan ja kiristä pultit. Voi vaatia useamman yrityksen, ellei ole työkalua siihen keskittämiseen.
 
Keskitä jarrusatulat. Luultavasti vain eivät ole keskitetty oikein, niin ei ota tasaisesti palat kiinni.

Löysää jarrusatulan pultteja vähän, paina kahva pohjaan ja kiristä pultit. Voi vaatia useamman yrityksen, ellei ole työkalua siihen keskittämiseen.
Ja jos nämä ei vielä auta ja näyttä että toisen puolen mäntä on ulkona ja toisenen sisällä niin puhtaalla talttapäämeisselillä tmv. painelee männät varovasti sisään ja painelee kahvaa kunnes palat työntyy ulos ja palat ottaa levyyn kiinni. Sitten uus keskitys ja nyt molemmat männät pitäs olla saman verran ulkona. Tämän jälkeen pitäs olla jo aika lähellä hyvää.
 
Tuli ostettua Neuron On 6 jossa on RockShox 35 Silver,

yrittänyt etsiä mudguardeja siihen. Onko niin että tämä ei mene siihen?Canyon Mudguard Fox 36/38
Tuskin edes väkivallalla saa sopimaan, tuo on niin muotoiltu Foxin alajaloille ja niissä oleville paineentasausventtiileille.

Esim Mudhugger tai Muckynuts tekee ihan hyviä lokareita (etenkin long mallit), jotka oikeasti suojaakin silmiä, toisin kuin nuo ylihintaiset taitettavat lirpakkeet.
 
Tuli ostettua Neuron On 6 jossa on RockShox 35 Silver,

yrittänyt etsiä mudguardeja siihen. Onko niin että tämä ei mene siihen?Canyon Mudguard Fox 36/38
SKS Mudrocker tai Zefal Deflector. Molemmista on eteen ja taakse mallit ja kohtuu hyvä saatavuus kotimaasta. Mudrockeri itsellä käytössä edessä ja on vähä tyylikkäämpi. Isälle on Zefalit edessä ja takana täysjoustossa ja näyttää toimivan rauhallisessa ajossa.

 
Tämmöinen semivanha Verenti Movement 29er on kyllä täydellinen työmatkapyöräilyyn! <3 Teräs-sinkula ja Bontrager GR2 -renkaat rullaa oikein mukavasti!
 

Liitteet

  • IMG_3843.jpeg
    IMG_3843.jpeg
    429,8 KB · Luettu: 200
Näillä me emännän kanssa sotketaan.
 

Liitteet

  • 346093132_789822212360706_6833585481458097843_n.jpg
    346093132_789822212360706_6833585481458097843_n.jpg
    672,6 KB · Luettu: 282
ostin tuollaiset kahvat mutta nehän olikin liian pitkät kun on revo shift vaihtajat, en saa jarrukahvoja ja vaihtajia tarpeeksi sisään että nuo sopisi tankoon, pitääkö ostaa leveämpi tanko?

 
Kona Kahuna vm 2020 pöllittiin ja tarttisi uuden pyörän tilalle. Omaan käyttöön tuo oli tosi hyvä, toimi kaikilla lenkeillä hyvin (asfaltit, soratiet, hiihtoladut yms helpot metsäreitit) kunhan laitettiin ohjaustankoa korottava lisäpalikka siihen. Onko jotain syytä olla ostamatta uusinta Kona Kahunaa (2022) tilalle? Vaihtoehtoina tuolle parissa liikkeessä tarjottu Trek Marlin 5 ja Cannondale Trail 5.
 
ostin tuollaiset kahvat mutta nehän olikin liian pitkät kun on revo shift vaihtajat, en saa jarrukahvoja ja vaihtajia tarpeeksi sisään että nuo sopisi tankoon, pitääkö ostaa leveämpi tanko?

Ostat semmoset kahvat mitkä on suunniteltu sille vaihtajalle, eli toinen kahva on lyhyempi.

Jos taas pitää olla lukittavat kahvat, niin kyllä niitäkin löytyy oikean pituisena, mutta ei taida biltemassa olla.

En leveämpää tankoa lähtisi ostamaan, koska se vaikuttaa pyörän ohjattavuuteen niin paljon ja silloinkin se vaihtaja menisi turhan kauaksi kahvasta, niin joutuisi kättää aina liikuttamaan vaihteita vaihtaessa.
 
Kona Kahuna vm 2020 pöllittiin ja tarttisi uuden pyörän tilalle. Omaan käyttöön tuo oli tosi hyvä, toimi kaikilla lenkeillä hyvin (asfaltit, soratiet, hiihtoladut yms helpot metsäreitit) kunhan laitettiin ohjaustankoa korottava lisäpalikka siihen. Onko jotain syytä olla ostamatta uusinta Kona Kahunaa (2022) tilalle? Vaihtoehtoina tuolle parissa liikkeessä tarjottu Trek Marlin 5 ja Cannondale Trail 5.

Onko tuossa nyt mitään huono varsinaisesti, aika turvallista peruskamaa (ei negatiivisessä mielessä)

Kona Kahuna - Bikeshop
 
Suositella 2000e hintaluokassa gravelia, tulisi korvaamaan ainoan pyöräni joka on maantiepyörä? Ärsyttää kun asvaltti loppuu tai tulee tietyömaa. Canyon Grizl/Grail kaiketi ne parhaat mutta saatavuus perseestä (noh monella muullakin)
 
Suositella 2000e hintaluokassa gravelia, tulisi korvaamaan ainoan pyöräni joka on maantiepyörä? Ärsyttää kun asvaltti loppuu tai tulee tietyömaa. Canyon Grizl/Grail kaiketi ne parhaat mutta saatavuus perseestä (noh monella muullakin)
Gravelin kumit nykyiseen ~ Schwalbe G-One Allround
 
Gravelin kumit nykyiseen ~ Schwalbe G-One Allround
Tuossa niin perhanan kapea väli ettei mahdu, lisäksi tekisi nyt välineurheilla ja päivittää Clariksen osasarja vähän parempaan (en tiedä poljenko väärin mutta eturatas 1000km välein menee haineväksi)

Edit. tai siis ei mahdu oikein leveämpää
 
Vissiin materian laatu hivenen laskenut tälläkin tuotannon saralla, kun omalla rattaistolla polkenut yli 10tkm ja ostettaessakin ikää oli jo nelisenkymmentä vuotta. Shimanon kiinalaista nykyketjua se kyllä jostain syystä syö kuin leipää, n. 600 kilsaa painetta polkimiin niin venyy 0,75 prosenttiin ja vähän sen jälkeen alkaa hyppiä.

Muutenkin osasarjat jarruineen vaihtajineen on halvinta paskaa mitä 40 vuotta sitten sai, mutta kestää vaan. Laakerit sentään ovat vähän kuluneet väljiksi ja akselit ja kiekot taipuneet, mutta ei kumma kyllä paljoa vaikuta menoon. Mutta vaikka sujahdan vasemmalta ohi niin onneksi sulla on hei vaihtajan kahvassa hyvä tuntuma!

32 mm rengas 15-20 vuoden takaa toimii hyvin asfaltilla ja hyvin tai tyydyttävästi tai välttävästi myös soralla riippuen tienpinnan laadusta. Viime syksynä talvipyörään ostetut Suomi Tyresin nastat halkeili puolessa vuodessa niin paskaksi että sain tilalle uudet.
 
Enemmän vaihteita/kapeammat rattaat/ketjut, siksipä kuluu enemmän. Aina ollut toisaalta myös niin että kalliiimmista osista pitää myös huolehtia, ei se ajamisen/toimisisen ilo kauaa kestä jos ei myös ole valmis koko ajan kunnossapitämään.
 
Vissiin materian laatu hivenen laskenut tälläkin tuotannon saralla, kun omalla rattaistolla polkenut yli 10tkm ja ostettaessakin ikää oli jo nelisenkymmentä vuotta. Shimanon kiinalaista nykyketjua se kyllä jostain syystä syö kuin leipää, n. 600 kilsaa painetta polkimiin niin venyy 0,75 prosenttiin ja vähän sen jälkeen alkaa hyppiä
Ei välttämättä uuden ketjun huonoutta jos ketjut kuluvat noin nopeasti vaihtokuntoon. Vanha kulunut ratas syö aika tehokkaasti ketjuja.
 
Enemmän vaihteita/kapeammat rattaat/ketjut, siksipä kuluu enemmän. Aina ollut toisaalta myös niin että kalliiimmista osista pitää myös huolehtia, ei se ajamisen/toimisisen ilo kauaa kestä jos ei myös ole valmis koko ajan kunnossapitämään.
Ihan urbaanilegenda juttuja. Nykyketjut on aikas poikkeuksetta parempia kuin vanhemmat.
Jos ketjut tai rattaat kuluu liian nopeasti on vikaa jossain.
Yleensä ajetaan ketju niin loppuun, että se paskoo takapakan, jota ei välttämättä silmällä edes näe ja kun uusi ketju lykätään paikalleen, pakka syö sen nopeasti.
 
Ootteko käyttäneet ketjujen pesuun ultraäänipesuria?

Rasvaa irroittava pesuaine + vanhan sukan läpi ketjua juoksuttamalla ei lähde nuo kevyet rahinat pois, hiekkatiellä ajessa varmaan pientä hiekkaa nivelissä.

Pitää näköjään ottaa ketju irti huuhtasta kunnolla. Liuottimeen ja uudet rasvat ?
 
Ootteko käyttäneet ketjujen pesuun ultraäänipesuria?

Rasvaa irroittava pesuaine + vanhan sukan läpi ketjua juoksuttamalla ei lähde nuo kevyet rahinat pois, hiekkatiellä ajessa varmaan pientä hiekkaa nivelissä.

Pitää näköjään ottaa ketju irti huuhtasta kunnolla. Liuottimeen ja uudet rasvat ?

Ei ainakaan omalla testillä ultraäänipesuri ollut kovin tehokas ketjulle. Mineraalitärpättiä pakasterasian pohjalle, ketjusta spiraali ja kokoaan upoksiin ja kansi päälle. Kevyt sheikkaus tässä vaiheessa suositeltua. Yön yli liotus ja pois saa nostaa puhtaan ketjun.

Yleisesti ottaen en itse viitsi rassata uskonnollisesti kuluvia osia kun vaihtoon ne menee kuitenkin. 98% ajasta ketjun liinapesu keltaisella mucoffilla riittää.
 
Ei ainakaan omalla testillä ultraäänipesuri ollut kovin tehokas ketjulle. Mineraalitärpättiä pakasterasian pohjalle, ketjusta spiraali ja kokoaan upoksiin ja kansi päälle. Kevyt sheikkaus tässä vaiheessa suositeltua. Yön yli liotus ja pois saa nostaa puhtaan ketjun.

Yleisesti ottaen en itse viitsi rassata uskonnollisesti kuluvia osia kun vaihtoon ne menee kuitenkin. 98% ajasta ketjun liinapesu keltaisella mucoffilla riittää.
Ite vaihdoin mucoffin tähän Peaty's XXX Solvent Degreaser 400ml, rasvanpoistosuihke - STD - Polkupyörän Ketjuöljyt Ja Puhdistus | XXL
Toimii paremmin.
 
Pitää koittaa liuottaa, ei nuo ketjunputsaushärpäkkeet ihmeitä tee, kurat jne lähtee mutta jokin syvempi hoito olis kohdillaan välillä. Rasvanpoistoa löytyykin mutta pikku upotus tekis hyvää.
 
Pitää koittaa liuottaa, ei nuo ketjunputsaushärpäkkeet ihmeitä tee, kurat jne lähtee mutta jokin syvempi hoito olis kohdillaan välillä. Rasvanpoistoa löytyykin mutta pikku upotus tekis hyvää.


Kaikenlaisia huolto-ohjeita ja videoita (mm. Velogi) tutkailemalla olen jäänyt itsekin samaan käsitykseen. Ns. "perushuoltoa" ylläpidollisessa mielessä tekee ketjupesureilla ja rättihoidolla, mutta kunnon rasvanpoisto ja "syväpuhdistus" vaatii sitten sen upoksissa liottelemisen.

Ketjupesurista ja säännöllisestä putsaamisesta huolimatta yhden fillarin ketjut alkaa tällä hetkellä olemaan siinä kunnossa itselläkin että pitää varmaan seuraavaksi koittaa liottamista kun ei tunnu enää näillä kevyemmillä keinoilla puhtaaksi lähtevän...
 
Yleisesti ottaen en itse viitsi rassata uskonnollisesti kuluvia osia kun vaihtoon ne menee kuitenkin. 98% ajasta ketjun liinapesu keltaisella mucoffilla riittää.
Tämä. Ei siinä jos tykkää harrastella ketjujen kanssa, mutta mitään merkittävää vaikutusta ketjun käyttöikään sillä ylimääräisellä puunauksella tuskin on.
 
Tämä. Ei siinä jos tykkää harrastella ketjujen kanssa, mutta mitään merkittävää vaikutusta ketjun käyttöikään sillä ylimääräisellä puunauksella tuskin on.

Tuskin suuremmin ketjuun itsessään, mutta ehkä se rataspakkaa/rissoja ja eturatasta/rattaita vähän säästää. Toki, jos nekin putsaa aina välillä, niin tuskin niin väliä, kulutustavaraa. Itse välillä liuottelen, menee ehkä enemmän harrastuneisuuden piikkiin ja mukavampi ajella hetken, kun ei niin paljon rahise.
 
Kaikenlaisia huolto-ohjeita ja videoita (mm. Velogi) tutkailemalla olen jäänyt itsekin samaan käsitykseen. Ns. "perushuoltoa" ylläpidollisessa mielessä tekee ketjupesureilla ja rättihoidolla, mutta kunnon rasvanpoisto ja "syväpuhdistus" vaatii sitten sen upoksissa liottelemisen.

Ketjupesurista ja säännöllisestä putsaamisesta huolimatta yhden fillarin ketjut alkaa tällä hetkellä olemaan siinä kunnossa itselläkin että pitää varmaan seuraavaksi koittaa liottamista kun ei tunnu enää näillä kevyemmillä keinoilla puhtaaksi lähtevän...

Juu ei tuo pieni rahina enää rätillä ja saippualla lähde, tuskin haittaakaan on sinänsä, mutta kun kuulee se äänen niin sielua kalvaa kun heikkapöly kairaa 500€ rataspakkaa sileäksi:p

Ketjuilla / pyörällä ajettu nyt 2,5 kesää (kilsoja en oo laskenu), XX1 ketjut ei ole vielä tuon mittarin mukaan venyneet yhtään eli ei tarve vaihdellakaan kovin usein näköjään. Varmaan ainakin yksi syväputsaus per kausi sietäis olla.

Samalla kun ketjut on irti niin sais rattaat helpommin putsailtua.
 
Juu ei tuo pieni rahina enää rätillä ja saippualla lähde, tuskin haittaakaan on sinänsä, mutta kun kuulee se äänen niin sielua kalvaa kun heikkapöly kairaa 500€ rataspakkaa sileäksi:p

Ketjuilla / pyörällä ajettu nyt 2,5 kesää (kilsoja en oo laskenu), XX1 ketjut ei ole vielä tuon mittarin mukaan venyneet yhtään eli ei tarve vaihdellakaan kovin usein näköjään. Varmaan ainakin yksi syväputsaus per kausi sietäis olla.

Samalla kun ketjut on irti niin sais rattaat helpommin putsailtua.
Joo, gx ketjuihin en lähtis näkee mitenkään suuremmin vaivaa, kun ne kuluu tai katkee hyvin nopeesti, mutta xx1 ketjuihin kannattaa kyllä panostaa jonkin verran.
 
Edelleenkään ei aukea minkä takia niistä ketjuista yritetään saada rasva pois rasvanpoistoaineilla.
Likahan niistä pois pitäis saada ja rasvanpoistoaineet on melko huonoja muuhun kuin rasvanpoistoon.
Joku perus wd40 tai crc 3-36/5-56 putsaa ketjuja oikein hyvin jos yleensäkin öljyä ketjuissa käyttää.
Tuntuu olevan vaan vieras ajatus monelle, että rasvallakin voi puhdistaa.
 
Edelleenkään ei aukea minkä takia niistä ketjuista yritetään saada rasva pois rasvanpoistoaineilla.
Likahan niistä pois pitäis saada ja rasvanpoistoaineet on melko huonoja muuhun kuin rasvanpoistoon.
Joku perus wd40 tai crc 3-36/5-56 putsaa ketjuja oikein hyvin jos yleensäkin öljyä ketjuissa käyttää.
Tuntuu olevan vaan vieras ajatus monelle, että rasvallakin voi puhdistaa.

Miksi esim. Park Tool sitten suosittelee ketjunpuhdistukseen rasvanpoistajaa?
 
Edelleenkään ei aukea minkä takia niistä ketjuista yritetään saada rasva pois rasvanpoistoaineilla.
Likahan niistä pois pitäis saada ja rasvanpoistoaineet on melko huonoja muuhun kuin rasvanpoistoon.
Joku perus wd40 tai crc 3-36/5-56 putsaa ketjuja oikein hyvin jos yleensäkin öljyä ketjuissa käyttää.
Tuntuu olevan vaan vieras ajatus monelle, että rasvallakin voi puhdistaa.

Monesti siellä saattaa olla useamman rasvauskerran rasvat ja käytetty jotain tymäkämpää wet lubea, jolloin se rasva on käytännössä jotain hiekka/metallirasvasekoitusta ja liuottimilla lähtee parhaiten kaikki pois. Lisäksi, kun ketju on upotettuna runsaampaan nesteeseen, partikkelit irtoavat paremmin, kuin pelkkään rättiin. Saattaisi olla kallista huljutella WD40:ssä.
 
Edelleenkään ei aukea minkä takia niistä ketjuista yritetään saada rasva pois rasvanpoistoaineilla.
Likahan niistä pois pitäis saada ja rasvanpoistoaineet on melko huonoja muuhun kuin rasvanpoistoon.
Joku perus wd40 tai crc 3-36/5-56 putsaa ketjuja oikein hyvin jos yleensäkin öljyä ketjuissa käyttää.
Tuntuu olevan vaan vieras ajatus monelle, että rasvallakin voi puhdistaa.
Itse asiassa rasvaliukoiseen likaan tuollainen liuotinpohjainen wd/crc on hyvinkin tehokas puhdistaja. Rasvanpoistajan veroinen samoilla liuotinaineilla.

Hiekkaisten ketjujen ja pakan pesu nopeasti menee niin, että pyörä parkkipaikan sadevesiviemärin päälle, korkeapaineista wd40:stä takapakkaan ylhäältä alas nappi pohjassa, samalla ketjua reippaasti pyörittäen. Lähtee moskat kun hetken puhdistaa.

Alle minuutissa valmista, ei tarvitse kyykkiä, ei irrotella ketjuja, eikä ole pesun jälkeen riski letkujen ruostumiseen.
 
Edelleenkään ei aukea minkä takia niistä ketjuista yritetään saada rasva pois rasvanpoistoaineilla.
Likahan niistä pois pitäis saada ja rasvanpoistoaineet on melko huonoja muuhun kuin rasvanpoistoon.
Joku perus wd40 tai crc 3-36/5-56 putsaa ketjuja oikein hyvin jos yleensäkin öljyä ketjuissa käyttää.
Tuntuu olevan vaan vieras ajatus monelle, että rasvallakin voi puhdistaa.

Onko WD40 / CRC sitten paras jos haluaa liottaa hiekkapölyä pois ja sen jälkeen laittaa REX:iä ketjuihin kun alkaa kuivahtaa vai heti perään :hmm:
 
Edelleenkään ei aukea minkä takia niistä ketjuista yritetään saada rasva pois rasvanpoistoaineilla.
Likahan niistä pois pitäis saada ja rasvanpoistoaineet on melko huonoja muuhun kuin rasvanpoistoon.
Joku perus wd40 tai crc 3-36/5-56 putsaa ketjuja oikein hyvin jos yleensäkin öljyä ketjuissa käyttää.
Tuntuu olevan vaan vieras ajatus monelle, että rasvallakin voi puhdistaa.
Koska kuivunut öljy ja rasva on tahmeaa ja se oikein kerää kaikkea likaa itseensä eikä se tahma lähde muuten kuin upottamalla tärpättiin tai muuhun. Uudelle ketjulle ensimmäinen toimepide itselläni on tehdasrasvan liotus pois. Sitten yleensä vahaus, paitsi lasten pyörissä vielä perinteisemmät öljyt.

Ketju ilman öljyjä ja rasvoja on paljon helppohoitoisempi - lähtee yleensä pelkällä vedellä puhtaaksi.
 
Koska kuivunut öljy ja rasva on tahmeaa ja se oikein kerää kaikkea likaa itseensä eikä se tahma lähde muuten kuin upottamalla tärpättiin tai muuhun. Uudelle ketjulle ensimmäinen toimepide itselläni on tehdasrasvan liotus pois. Sitten yleensä vahaus, paitsi lasten pyörissä vielä perinteisemmät öljyt.

Ketju ilman öljyjä ja rasvoja on paljon helppohoitoisempi - lähtee yleensä pelkällä vedellä puhtaaksi.
Kyllä se tahma on tuttua, mutta todella surkeasti jos ollenkaan se rasvanpoistajilla irti lähti.

Kuumavahaus mullakin nykyään on käytössä ja hankalinta siinä on saada uusista tehdasrasva pois.
Joku brake cleaneri ei tee juuri mitään siinä vaan ensin tarttee liottaa kylmäpuhdistusaineessa (rasvapohjainen) ja sen jälkeen se rasvanpoistoaine alkaa tehoamaan.
Laakereita olen uitellut crc:ssä, että saa sen vassun ohenemaan ja näin pois laakerista.
Vähän sama sen ketjun kanssa.
Vanha sittaantunut öljy pitää saada juoksevampaan muotoon, että se lähtee irti.
 
Mä kyllä ihmettelen intoa saada ketjut täysin kuivaksi, no ok jos se onnistuu niin voitelun uusiminen on kyllä haastavaa, kuumaa parafiinia vai litra WD40 :stä?
 
Pitää muistaa, että huoltaminen voi olla harrastus siinä missä itse ajaminenkin. Esimerkiksi itsellä maastopyörä on niinsanotusti järkevällä huollolla. Eli perus puhtaanapito ja huollot. Maantiepyörässä taas on hauska keitellä ketjuja yms ihan vaan omaksi iloksi. Mitään varsinaista hyötyä kummastakaan tavasta en löydä. Ei ne ketjut ja muut osat oikeasti kulu niin paljon vähempää, että olisi vaivan arvoista. Mutta harrastaminen on kivaa. Vähän sama kuin kaiuttimien kaapelien nostaminen lattialta telineisiin. En ole tehnyt, mutta voisihan se olla hauska projekti vaikka en äänen kannalta mitään eroa huomaisikaan.
 
Jos luetaan zero friction cyclesin sivuilta niin kuumavahaus on ylivertainen, eikä ole yhtään sen vaivalloisempaa.
Oikeastaan eihän se olekaan sen vaivalloisempaa kunhan alkuun pääsee, koska putsaus helpottuu ihan merkittävästi.

Toki voidaan ottaa suolan kanssa heidän testinsä ja kommentit.
Esimerkiksi sivuston mukaan on vain 2 kuumavahamerkkiä, joita kannattaa käyttää.
Molemmat parafiinipohjaisia, mutta itse sekoitetut parafiinituotteet on testaamatta paskaa.

Muuten kyllähän he aika laajasti testanneet on, siitä ei ole epäilystä.
 
Tuntuu olevan vaan vieras ajatus monelle, että rasvallakin voi puhdistaa.

Tämä.

Voitte pitää hulluna, mutta reilu kymmenen vuotta ja vajaa 20tkm menty erilaisilla polkupyörillä ja en oo tainnut ikinä pessyt pesuaineilla tai liuottimilla ketjuja.

Asvaltilla paskaantuneen ketjun öljy/rasva lähtee parhaiten irti puhtaalla ketjuöljyllä. Paskaseen ketjuun vaan lotraa uutta ketjuöljyä, pyyhkii reikäseen sukkaan paskat irti, ehkä uudestaan lisää tarvittaessa öljyä ja uudestaan puhtaalla sukalla "kuivaus" ettei seuraavalla lenkillä ole nilkat ihan ketjuöljyssä.

Eri asia jos on ajettu oikeasti jos on ajettu jossain savi/muta olosuhteissa maastossa, se skeida lähtee parhaiten ihan vedellä jonka jälkeen öljyä ketjuun.
 
Tämä.

Voitte pitää hulluna, mutta reilu kymmenen vuotta ja vajaa 20tkm menty erilaisilla polkupyörillä ja en oo tainnut ikinä pessyt pesuaineilla tai liuottimilla ketjuja.

Asvaltilla paskaantuneen ketjun öljy/rasva lähtee parhaiten irti puhtaalla ketjuöljyllä. Paskaseen ketjuun vaan lotraa uutta ketjuöljyä, pyyhkii reikäseen sukkaan paskat irti, ehkä uudestaan lisää tarvittaessa öljyä ja uudestaan puhtaalla sukalla "kuivaus" ettei seuraavalla lenkillä ole nilkat ihan ketjuöljyssä.

Eri asia jos on ajettu oikeasti jos on ajettu jossain savi/muta olosuhteissa maastossa, se skeida lähtee parhaiten ihan vedellä jonka jälkeen öljyä ketjuun.
Sehän näissä väännöissä yleensä on, kun ei kerrota millä vehkeellä ajetaan ja missä. 30v vanhalla mummokonkelilla kauppaan ja takas, niin ihan sama mitä niissä ketjuissa on vs +5ke sähköpyörä maastoajossa jossain hiekkasilla teillä tai hiekkasessa maastossa jne. Itsellä tilanne tuo jälkimmäinen.

Itse onnistuin paskomaan omat ketjut mucoffin drylubella alle 400km, kun en tajunnut et tuo on ihan paskaa ja maastoajojen jälkeen sitä puhdistusta + huoltoa tarvii enemmän. Edellinen pyörä oli asfalttiajoa lähes pelkästään ja pyörän hinta oli murto-osa nykyisestä.

Omat ketjun huolto ohjelma on seuraava. Uusi ketju uitetaan rasvanpoistoaineessa pari kertaa pakasta otettaessa sitten pestään vedellä. Kuivaus hiustenkuivaajalla ja pyörään kiinni. Sitten REXiä sisään pyöritellään ketju muutaman kerran ympäri ja odotetaan 1-2 tuntia sitten sama juttu uudestaan. Pyyhitään ylimääräiset ja kovaa ajoa.

Ajojen jälkeen pesu vedellä ja sitten kuulostellaan ketjua, että rahiseeko. Jos rahisee niin pyyhitään rätillä ja uudet REXit ketjuun. Uudelleen ei ole ainakaan vielä ollut tarvetta uitella rasvanpoistoaineessa.
 
Itsellä suunnitelmissa on seuraavana pyöränä hommata rohloffin napavaihteet ja gatesin hihnaveto. Hihnaa voi pestä vaikka hammasharjalla sitten puhtaaksi, jos siihen jotain tiukemmin tarttuu, eikä tarvitse voitelua.
 
Itsellä suunnitelmissa on seuraavana pyöränä hommata rohloffin napavaihteet ja gatesin hihnaveto. Hihnaa voi pestä vaikka hammasharjalla sitten puhtaaksi, jos siihen jotain tiukemmin tarttuu, eikä tarvitse voitelua.

Hihnaveto kiinnostaa myös täällä. Harmillisesti runkoja on aika vähän tarjolla ja ne on kalliita. Retkipyörässä ja kaupunki käytössä hihnaveto kuulostaa loistavalta.
 
Hihnaveto kiinnostaa myös täällä. Harmillisesti runkoja on aika vähän tarjolla ja ne on kalliita. Retkipyörässä ja kaupunki käytössä hihnaveto kuulostaa loistavalta.
Soma Wolverineä saisi reilu tonnilla.

Viime vuoden malli haarukan kanssa 62cm koossa olis 1000€:


Rohloffin kanssa ei läpiakselit edes mahdu, joten toi olis varsin OK.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 050
Viestejä
4 417 929
Jäsenet
73 285
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom