Pyöräily

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
775
Valintoja valintoja. Tänään kävin jo kuolaamassa pyöriä vaikka ei ole pomolta tullut vihreää valoa työsuhdepyörälle. Vaihtoehtoina Giant, Orbea, Rock Machine, Helkama ja Ktm.

Giantin Reign E+2 kiinnostaisi ehkä eniten hinnan ja ominaisuuksien puolesta, Orbea Rise nyt olisi upea muutenkin mutta hintaa liikaa omalle lompakolle. Helkama FSE11 oli myös esillä ja ei ollenkaan huonon oloinen pienen hiplailun jälkeen. Mutta ensiviikolla testaamaan ja jos saisi tätä hommaa etiepäin :hungry:
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
755
Paljonko kehtaisi pyytää kuvan mukaisesta fillarista? Muutaman vuoden vanha white sc lite ja ihan hyvässä kunnossa
IMG_20220529_132638.jpg
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Paljonko kehtaisi pyytää kuvan mukaisesta fillarista? Muutaman vuoden vanha white sc lite ja ihan hyvässä kunnossa
Uusi maksaa ilmeisesti ~750e, joten kyllä siitä helposti voi pyytää vaikka 500e. Eri asia ostaako kukaan sitä sillä hinnalla, mutta toisaalta viimeiset pari vuotta on kaikki pyörät viety käsistä, koska saatavuus on mitä on. Fillaritorille vain myyntiin, niin kyllä sen joku ostaa.

400 eurolla näköjään oon viime vuonna myyty vastaava pyörä fillaritorissa.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
651
Olisko mitään vinkkejä mistä saisi uudet fattiksen renkaat 26x4.8" kokoa? White 5 Pro:n alkuperäiset renkaat alkaa olemaan aika kuluneet.
Parin liikkeen kautta olen yrittänyt noita hommata, voi olla että kesäkuun alkupuolella on jostain tilattavissa (ei oo tosin varmuutta).
Tuntuu olleen nyt koronan takia aikamoiset toimitushäiriöt ja saatavuus niukkaa noiden renkaiden suhteen.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
567
Olisko mitään vinkkejä mistä saisi uudet fattiksen renkaat 26x4.8" kokoa? White 5 Pro:n alkuperäiset renkaat alkaa olemaan aika kuluneet.
Parin liikkeen kautta olen yrittänyt noita hommata, voi olla että kesäkuun alkupuolella on jostain tilattavissa (ei oo tosin varmuutta).
Tuntuu olleen nyt koronan takia aikamoiset toimitushäiriöt ja saatavuus niukkaa noiden renkaiden suhteen.
Tässä näyttäis olevan Maxxis Minion FBR 26" Fatbike Folding Tyre
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
Uusi maksaa ilmeisesti ~750e, joten kyllä siitä helposti voi pyytää vaikka 500e. Eri asia ostaako kukaan sitä sillä hinnalla, mutta toisaalta viimeiset pari vuotta on kaikki pyörät viety käsistä, koska saatavuus on mitä on. Fillaritorille vain myyntiin, niin kyllä sen joku ostaa.

400 eurolla näköjään oon viime vuonna myyty vastaava pyörä fillaritorissa.
Noita Whitejä googlatessa törmäsin kommentteihin, että XXL:ssä on aina joku -20% kamppanja menossa. Jos joku tietty malli kiinnostaa, eikä tarvitse heti voi olla hyvä odottaa hetki alehintaa. En tiedä näkyykö tämä miten myös käytettyjä kaupatessa.

Nyt vaihtui tuo 450 -> 350e hybriditarjous halvempaan malliin eli 350e -> 275e kampanjaan. Maastoissa samanaikaiset kamppanjat myös menossa.
 

luujauho

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
148
Ostin keväällä uudeksi työmatkapyöräksi Kona Dew Deluxen ja olen muuten tyytyväinen pyörään, mutta ihmetyttää nuo välitykset. Ensimmäiset 4 vaihdetta ovat käytännössä kaupunkiajossa kelvottomia, koska ovat niin löysiä polkea. Pitäisi varmaan olla isompi eturatas, jotta saisi paremmin hyödynnettyä kaikkia vaihteita. No kyllä tällä pärjää "7-vaihteisena".
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
567
^On kyllä aika mielenkiintoiset välitykset, jos on 38T edessä ja 11-52 takana. Onneksi takapakka on kuluva osa, niin tilalle 11-40 tai 11-42 :thumbsup:
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Haulla gear rate calculator löytyy taulukoita ja laskureita joilla voi arvioida välityksiä
Joku tällainen extreme laskuri tuli vastaan:

Kannattaa valita rattaat siten että eniten käytetyilla välityksillä ketjulinja on mahdollisimman suora.
Isoilla rattailla kuluminen on vähäisempää ja tehohävlöt pienemmät.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Valintoja valintoja. Tänään kävin jo kuolaamassa pyöriä vaikka ei ole pomolta tullut vihreää valoa työsuhdepyörälle. Vaihtoehtoina Giant, Orbea, Rock Machine, Helkama ja Ktm.

Giantin Reign E+2 kiinnostaisi ehkä eniten hinnan ja ominaisuuksien puolesta, Orbea Rise nyt olisi upea muutenkin mutta hintaa liikaa omalle lompakolle. Helkama FSE11 oli myös esillä ja ei ollenkaan huonon oloinen pienen hiplailun jälkeen. Mutta ensiviikolla testaamaan ja jos saisi tätä hommaa etiepäin :hungry:
Pakko kyllä kysyä, mihin takotukseen toi menis sulla? Se että sähkötäpäri olis "makee" ei työmatka ajoon suosittelis yhtään. Tulis aika hintava työmatkapyörä, enkä nyt puhu pyörän hinnasta.
 

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
775
Pakko kyllä kysyä, mihin takotukseen toi menis sulla? Se että sähkötäpäri olis "makee" ei työmatka ajoon suosittelis yhtään. Tulis aika hintava työmatkapyörä, enkä nyt puhu pyörän hinnasta.
Työmatkaa n. 5m ovelta ovelle niin ei ainakaan siihen :joy:
Eli tulee ihan täysin vapaa-aikaan ja noita Rauman MTB reittejä siivittämään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
875
Onkohan tämmönen ihan normaalia, kun istuu pyörässä ja menee minkään reunojen yli tai jos nykäsee etukeulaa niin tuntuu että se on hieman löysänä, ihan siis sen verran vaan että sen tuntee että jäkin hölskyy.
En saa samaa toistettua mitenkään muuten kun istumalla pyörän päällä ja tekemällä nykäsyjä.
Jos kokeilen muuten ettiä vikaa niin mikään ei tunnu löysälle.
Oon kokeillu löysäillä ja kiristellä uudestaan kaikkea etutangossa olevaa.
Luulen että se ongelma on siis jossain tällä alueella, jos se on siis ongelma vai pitäisikö olla täysin jämäkkä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
191
Onkohan tämmönen ihan normaalia, kun istuu pyörässä ja menee minkään reunojen yli tai jos nykäsee etukeulaa niin tuntuu että se on hieman löysänä, ihan siis sen verran vaan että sen tuntee että jäkin hölskyy.
En saa samaa toistettua mitenkään muuten kun istumalla pyörän päällä ja tekemällä nykäsyjä.
Jos kokeilen muuten ettiä vikaa niin mikään ei tunnu löysälle.
Oon kokeillu löysäillä ja kiristellä uudestaan kaikkea etutangossa olevaa.
Luulen että se ongelma on siis jossain tällä alueella, jos se on siis ongelma vai pitäisikö olla täysin jämäkkä.
En tiä mitä linkin takaa olisi pitänyt löytyä, mutta yleensä etupään ongelmissa vilkaisen ekana ohjainlaakerin välyksen. Googleen ”ohjainlaakerin kiristys” tai ”headset bearing jotain jotain” tms. Toisekseen tarkastan, että stemmi on siinä määrin napakalla kireydellä, ettei ohjaustanko pääse liikkumaan, mutta tästä ei tainnut olla kyse.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Onko 32mm gp5000tl renkaalle mitään hyvää korvaajaa, vai pitäisikö suosiolla odotella että contia tulisi kauppoihin?
Muuten kyllä ollut erinomainen rengas, mutta 2500km jälkeen aivan finaalissa.
Täytyy nyt laittaa varastosta GK SS+ 32mm pari alle, mutta näinköhän alkaa pidemmän päälle tuntua raskaille gp5k:n jälkeen. :)
Kuluuko tosiaan noin äkkiä loppuun? Eikö pitäisi kestää lähemmäksi 10k kuin 3k? Tuli Continentaleista kankaat esiin juuri ja vähän harkinnassa viittiikö gp5000:sta ostaa vai ottaako tuttu turvallinen Michelin pro4 endurance taas alle.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Onkohan tämmönen ihan normaalia, kun istuu pyörässä ja menee minkään reunojen yli tai jos nykäsee etukeulaa niin tuntuu että se on hieman löysänä, ihan siis sen verran vaan että sen tuntee että jäkin hölskyy.
En saa samaa toistettua mitenkään muuten kun istumalla pyörän päällä ja tekemällä nykäsyjä.
Jos kokeilen muuten ettiä vikaa niin mikään ei tunnu löysälle.
Oon kokeillu löysäillä ja kiristellä uudestaan kaikkea etutangossa olevaa.
Luulen että se ongelma on siis jossain tällä alueella, jos se on siis ongelma vai pitäisikö olla täysin jämäkkä.
Työnnä etupyörää seinää vasten samallalla tunnustellen ohjainlaakerin yläpäätä kupin ja karton väliä, laakerin välys tuntuu sormessa.

(ja ei näy kuva)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
189
Kuluuko tosiaan noin äkkiä loppuun? Eikö pitäisi kestää lähemmäksi 10k kuin 3k? Tuli Continentaleista kankaat esiin juuri ja vähän harkinnassa viittiikö gp5000:sta ostaa vai ottaako tuttu turvallinen Michelin pro4 endurance taas alle.
Vaihdoin juuri n. 2,5tkm ajetut GP5000:set uusin kun oli takapää finaalissa ja molemmissa päissä halkeilua. Mulla on kyl 100kg painoakin rasittamassa rengasta. Renkaan kuviointi halkeilee käsittääkseni kaikilla ekan vuoden jälkeen. Ajattelin vaihtaa n. 1,5tkm kohdalla päikseen tämän uuden parin. Hyvä rengas toi on kun rullaa hyvin, on mukava ja ei mennyt yhtään sisuria tuon 2,5tkm aikana. Tieysti jos aja paljon, niin ehkä joku toinen rengas on taloudellisempi.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Gp5000 sisureilla oli mullakin pari vuotta sitten sen vuoden verran.
Sama kuvion halkeilu ja kesti sisuritkin ihan ok, kunnes ei kestänytkään ja molemmat laakista tyhjät. En tiedä mihin meni.
Siitä sitten kaverilta vanhanmalliset g-onet, jotka vielä rullasikin alle ja niillä vuosi.
Olihan ne hitaamman tuntuiset ja leveämmätkin.
Voihan se olla, että se oli vain tunne, kun meno pehmeni.
Tälle vuodelle taas vähän hitaampaa eli gk sk+ alle.
Kait toi tubeless gp5000 olis kova sana, mutta saatavuus huono siellä 32 koossa ja hinta ainakin mulle ihan liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
56
Saakohan halvalla mitään sellaista sähköfillaria, millä vois kulkea 9km edestakaisen työmatkan? Plus muut vapaa-ajan matkat koiraa juoksuttaen. Hintaluokassa alle tonnin? Vai ostanko ihan tavallisen fillarin vai sähköpotkulaudan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
875
En tiä mitä linkin takaa olisi pitänyt löytyä, mutta yleensä etupään ongelmissa vilkaisen ekana ohjainlaakerin välyksen. Googleen ”ohjainlaakerin kiristys” tai ”headset bearing jotain jotain” tms. Toisekseen tarkastan, että stemmi on siinä määrin napakalla kireydellä, ettei ohjaustanko pääse liikkumaan, mutta tästä ei tainnut olla kyse.
Joo tota ohjauslaakeria juuri säädin silloin, avasin sen ruuvin päältä ja parit ruuvit sivuilta, painoin alas sitä (stemmiä?) että se varmasti on pohjassa ja kiristin ruuvit mutta sama homma.

Työnnä etupyörää seinää vasten samallalla tunnustellen ohjainlaakerin yläpäätä kupin ja karton väliä, laakerin välys tuntuu sormessa.

(ja ei näy kuva)
Tätä pitää kokeilla myöhemmin vielä jos tuolla löytyis jotain.
Noin viikon vanha pyörä niin jos en jotain helppoa korjausta löydä mitenkään niin kai se on käytävä pyörä vaihtamassa toimivaan.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Joo tota ohjauslaakeria juuri säädin silloin, avasin sen ruuvin päältä ja parit ruuvit sivuilta, painoin alas sitä (stemmiä?) että se varmasti on pohjassa ja kiristin ruuvit mutta sama homma.
Laakerin välys otetaan pois top capilla, eli stemmin päällä olevaa pulttia kiristämällä silloin kun stemmin muut pultit on auki. Ymmärsin että kokeilu meni väärin päin, pelkästään painamalla ei saa tarpeeksi kireälle.
1. Avaa kaikki pultit löysälle
2. Kiristä top capin ruuvia niin että välys poistuu. Jos ohjaus tuntuu yhtään raskaalta niin vähän takaisin
3. Kiristä stemmi paikalleen sivussa olevilla pulteilla

Ohjausputken pitää olla sopivan mittainen tätä varten: jos sattumoisin olet säätänyt korotusrenkaiden määrää stemmin alla, niin tarkista että ohjausputken pää jää pari-kolme milliä alemmas kuin stemmin tai ylimmän spacerin yläpinta. Jos top cap ottaa kiinni ohjausputkeen ennen kuin paketti on kireällä, laakeri jää väljäksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Saakohan halvalla mitään sellaista sähköfillaria, millä vois kulkea 9km edestakaisen työmatkan? Plus muut vapaa-ajan matkat koiraa juoksuttaen. Hintaluokassa alle tonnin? Vai ostanko ihan tavallisen fillarin vai sähköpotkulaudan?
Aika vähän nykyään markkinoilla alle tonnin sähköpyöriä, komponenttipula vielä vähentänyt tarjontaa etenkin halvassa päässä koska hinnat nousseet ja saatavuus huonontunut.

Just jonkun tällaisen Netraudan lyfkon sais tohon budjettiin. Kaikki komponentit on varmasti mallia hinnat alkaen, takuun toimivuudesta tai varaosien saatavuudesta pitkän päälle en osaa sanoa mitään, jos tuolta joku komponentti (etenkin sähköosista) joskus korkkaa niin riski on ettei varaosan saaminen ole ehkä ihan helppoa.

Sitten taas tonnilla saa jo ihan asiallisen luomupyörän, joka on varmasti pyöränä miellyttävämpi kuin tuo lyfko. Sun pitää vaan punnita sitä tuoko sähkö mukavuutta siihen työmatkaan, kuten varmaan olet tehnytkin jos sähköpelejä mietit. Itse joutuisin herkästi hikoilevana luomulla yli parin kilometrin matkaa polkiessa käymään suihkussa ennen kuin voisi toimistolle mennä kun sähköllä vois selvitä paita kuivana…
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
637
Vaihdoin juuri n. 2,5tkm ajetut GP5000:set uusin kun oli takapää finaalissa ja molemmissa päissä halkeilua. Mulla on kyl 100kg painoakin rasittamassa rengasta. Renkaan kuviointi halkeilee käsittääkseni kaikilla ekan vuoden jälkeen. Ajattelin vaihtaa n. 1,5tkm kohdalla päikseen tämän uuden parin. Hyvä rengas toi on kun rullaa hyvin, on mukava ja ei mennyt yhtään sisuria tuon 2,5tkm aikana. Tieysti jos aja paljon, niin ehkä joku toinen rengas on taloudellisempi.
Gp5000 sisureilla oli mullakin pari vuotta sitten sen vuoden verran.
Sama kuvion halkeilu ja kesti sisuritkin ihan ok, kunnes ei kestänytkään ja molemmat laakista tyhjät. En tiedä mihin meni.
Siitä sitten kaverilta vanhanmalliset g-onet, jotka vielä rullasikin alle ja niillä vuosi.
Olihan ne hitaamman tuntuiset ja leveämmätkin.
Voihan se olla, että se oli vain tunne, kun meno pehmeni.
Tälle vuodelle taas vähän hitaampaa eli gk sk+ alle.
Kait toi tubeless gp5000 olis kova sana, mutta saatavuus huono siellä 32 koossa ja hinta ainakin mulle ihan liikaa.
Kuluuko tosiaan noin äkkiä loppuun? Eikö pitäisi kestää lähemmäksi 10k kuin 3k? Tuli Continentaleista kankaat esiin juuri ja vähän harkinnassa viittiikö gp5000:sta ostaa vai ottaako tuttu turvallinen Michelin pro4 endurance taas alle.
Tosiaan 2,5tkm jälkeen gp5000tl 32mm kuvio halkeilee ja kulutusmerkit lähes kadonneet. Kuluneempi muuttunut vähän kulmikkaaksi.
Yhtään rengasrikkoa ei ole ollut ja mukava rengas kaiken kaikkiaan.
XXL:stä löytyy tota uudempaa str mallia 32mm kokoisena hyllystä ja verkkokaupasta 30mm. Halpojahan nämä ei ole, kun 130€ pari ja kesän niillä ajelee. :btooth:

E: Käänsin nämä ristiin kuitenkin vielä. Litkut sisään ja kovaa ajoo. Katsotaan kuinka pitkälle pääsee. :cool:
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 038
Tuppaa tyhjenemään jatkuvasti nuo litkutetut Challenge Strada Bianca Pro HTLR, oli aika kamalat asentaa ja sellaset kovat levyt. Huonosti pomppas vanteille, mahtoikohan litkuja tulla liikaa ulos siinä hommassa.

Hyvät renkaat on, pistosuojaakin löytyy ja rullaa pirusti.

Tekis mieli koittaa Rene Herse Snoqualmie Pass TC Extralight 44 jos olis mun vanteille ja asennustaidoille helpommat mut nuokin maksaa 89€ kpl.

Jos joku haluaa ostaa noi Challenget (40mm leveet, ajettu ehkä max 60km) niin ehkä sitte raaskis vaihtaa :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
875
Mitä appia suosittelette puhelimeen (ilmanen) jolla olis helppo mitata matkan pituutta, reittiä, nopeuksia jne.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Garmin connect on hyvä, mutta se vaatii garminin laitteita ollakseen hyvä.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
519
Pyörän kuljettamisesta kyssäriä/kokemuksia: Thulen kattotelineitä katsonut ja vähän kaipailisi hyviä ja huonoja puolia eri telineistä. Alamäkipyöriä tulee kuskailtua ja konttiin mahduttaminen on alkanut tuskastuttaa. Vaihtoehtoja taitaa olla sen 3, jotka olis:


Fillarilla painoa tehtaan mukaan reilut 17kg, niin tuo fastride jäisi melko minimiin sen puolesta. Monesti katsellut noita vastaantulevia telineitä ja tuntuu pyörät paljon heiluvan niissä, tai ainakin etupyörä näyttää väpättävän paljon ajoviimasta. Onko kellään näistä siis käytännön puolesta suuria puolesta tai vastaan kommentteja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
960
En ottaisi muutakuin upriden niin ei tarvitse vilkuilla kokoaikaa onko kiinnitys pettänyt. Ihan jo mielenrauhan vuoksi ottaisin sen.

Fastrideä en edes harkitsi koska kiekko täytyy ottaa irti ja säilyttää autossa kuitenkin.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
766
Garmin connect on hyvä, mutta se vaatii garminin laitteita ollakseen hyvä.
Kaikki puhelimen liikunta-apit osaa mitata vaaditut asiat (pituus, reitti, nopeus), puhelimen oman GPS:n avulla.

Sports tracker lienee paras yksinkertaisuudessaan. Jos haluaa mitata muuta ja käyttää lisälaitteita, niin sitten Garmin Connect tai Polar Flow. Mielellään yhtä merkkiä, ettei jää kahden apin koukkuun.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Palaa ihan just käpy tuon simpan mt501/520 takajarruun.
Ei vaan saa millään hyväksi.
Sain ilmaakin pois ja pukissa oli hyvä, mutta mankeli irti pukista ja koeajo niin tasan samanlainen kuin aloittaessa.
Ei auta pumpaaminen, ylipaine tai alipaine vaan aina palaa samaan tilaan.
Nyt kokeilen vanhaa intiaanien konstia jättää paine kahvaan, ruutta kiinni kahvassa ja narulla katossa josko yön aikana jotain tapahtuu.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Palaa ihan just käpy tuon simpan mt501/520 takajarruun.
Ei vaan saa millään hyväksi.
Sain ilmaakin pois ja pukissa oli hyvä, mutta mankeli irti pukista ja koeajo niin tasan samanlainen kuin aloittaessa.
Ei auta pumpaaminen, ylipaine tai alipaine vaan aina palaa samaan tilaan.
Nyt kokeilen vanhaa intiaanien konstia jättää paine kahvaan, ruutta kiinni kahvassa ja narulla katossa josko yön aikana jotain tapahtuu.
Mut siis mikä on vika?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Mut siis mikä on vika?
Ekalla vedolla menee vipu lähes pohjaan.
Toinen veto heti perään niin on normaali.
Pari sekuntia kun on välissä niin menee taas kahva pohjaan.
Ihan kuin männät satuloissa ei hakisi paikkaansa vaan palautuu aina sinne täysin auki asentoon.
Eli olisko kahvassa jotain hämminkiä.
Normaalistihan jos joutuu pumppaamaan niin ilmaahan siellä on.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Ekalla vedolla menee vipu lähes pohjaan.
Toinen veto heti perään niin on normaali.
Pari sekuntia kun on välissä niin menee taas kahva pohjaan.
Ihan kuin männät satuloissa ei hakisi paikkaansa vaan palautuu aina sinne täysin auki asentoon.
Eli olisko kahvassa jotain hämminkiä.
Normaalistihan jos joutuu pumppaamaan niin ilmaahan siellä on.
Onko sun jarrulevy kiero?
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
519
Ei pitäis jarrulevyn tuollaista aiheuttaa.
Ootko ilmannut siis shimanon kannun kanssa ja ruutalla työntänyt nestettä satulasta? Vai miten olet tuon ilmauksen tehnyt?Voihan se olla että joku liitos pikkusen vuotaa ilmaa sisään. Kannattaa myös ihan kunnolla väännellä ne letkut mahdollisimman suoraan ilmausvaiheessa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Ei ole. Miten kiero jarrulevy vaikuttaa niin että kahva menee lähes pohjaan?
Vaikka se olisi kuinka kiero niin mitenkään muuten se ei toiminnassa näy kuin hinkaamisena paloihin tai satulaan.
Jos painat mäntää ja sen jälkeen jarrua, se jarru menee pohjaan. Jos levy on kiero, se levittää ajon aikana paloja ja liikerata suurenee.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Ei pitäis jarrulevyn tuollaista aiheuttaa.
Ootko ilmannut siis shimanon kannun kanssa ja ruutalla työntänyt nestettä satulasta? Vai miten olet tuon ilmauksen tehnyt?Voihan se olla että joku liitos pikkusen vuotaa ilmaa sisään. Kannattaa myös ihan kunnolla väännellä ne letkut mahdollisimman suoraan ilmausvaiheessa.
Ihan simpan ilmaussarjalla. Työntänyt satulasta nestettä, pumppaillut kahvaa, vanhanaikaisesti paine päälle ja jarrunippa auki/kiinni kuten auton jarrujen ilmaus.
Ruutalla alipaineella kahvasta sain hieman ilmaa ulos, joka ei edes ole "oikea" tapa simpan jarrujen kanssa.
Mikään ei auta.
Jos toi intiaanikikka ei toimi niin koitan painaa satulasta ylimääräistä sisään ja kattoo kuinka reagoi.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
519
Ihan simpan ilmaussarjalla. Työntänyt satulasta nestettä, pumppaillut kahvaa, vanhanaikaisesti paine päälle ja jarrunippa auki/kiinni kuten auton jarrujen ilmaus.
Ruutalla alipaineella kahvasta sain hieman ilmaa ulos, joka ei edes ole "oikea" tapa simpan jarrujen kanssa.
Mikään ei auta.
Jos toi intiaanikikka ei toimi niin koitan painaa satulasta ylimääräistä sisään ja kattoo kuinka reagoi.
Tolla ruutalla alipaineella imiessä vetää tosiaan helposti ilmaa liitoksien välistä. Ei siis suositeltava tapa. Kuppi kahvaan ja nipan kautta työntää nestettä alhaalta ylöspäin, niin sillä itse aina parhaiten saanut. Loppuun jättää kupin vielä kiinni, kun sulkee nipan ja tekee muutamat painallukset jarrukahvasta. Oikeastaan itse jättänyt vielä jarrukahvan nipparilla tangosta kiinni muutamaksi minuutiksi ja samalla koputellut letkut läpi tuossa lopetusvaiheessa.
Mutta tosiaan, missään nimessä ei kannata "imeä" sieltä järjestelmästä sitä ilmaa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Jos painat mäntää ja sen jälkeen jarrua, se jarru menee pohjaan. Jos levy on kiero, se levittää ajon aikana paloja ja liikerata suurenee.
Mä pystyn taivuttamaan jarrulevyä pikkurillillä painaen.
Männät ei liiku takaisin sisään niin helposti, että joku kiero levy ne sinne työntää.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Tolla ruutalla alipaineella imiessä vetää tosiaan helposti ilmaa liitoksien välistä. Ei siis suositeltava tapa. Kuppi kahvaan ja nipan kautta työntää nestettä alhaalta ylöspäin, niin sillä itse aina parhaiten saanut. Loppuun jättää kupin vielä kiinni, kun sulkee nipan ja tekee muutamat painallukset jarrukahvasta. Oikeastaan itse jättänyt vielä jarrukahvan nipparilla tangosta kiinni muutamaksi minuutiksi ja samalla koputellut letkut läpi tuossa lopetusvaiheessa.
Mutta tosiaan, missään nimessä ei kannata "imeä" sieltä järjestelmästä sitä ilmaa.
Ei ihan aukea mistä liitoksista se sitä ilmaa imee?
Jarrujärjestelmässä kun on reilusti yli 100barin paine jarruttaessa, niin en minä kyllä ruutalla saa sieltä mitään ilmaa tiivisteiden ohi.
Ainoa paikka josta ilmaa saisin olisi se ruutan kiinnitys, mutta jos se ei vuoda ulos kun paineistan niin ei se varmaan vuoda ilmaa sisäänkään.
Sramin ilmaus tehdään kahdella ruutalla ja joutuu siinäkin käyttämään alipainetta.
TRP:n slate jarrut, jotka on aika identtiset simpan kanssa sain hyviksi juuri alipaineella kahvan puolelta. Niissäkin simpan kanssa samanlainen virallinen ilmausmetodi kuppeineen päivineen.
Eli nämä viralliset ohjeet on kyllä jo moneen kertaan kokeiltu ja ihan huolella. Siksi se käpy alkaa menemään.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Mä pystyn taivuttamaan jarrulevyä pikkurillillä painaen.
Männät ei liiku takaisin sisään niin helposti, että joku kiero levy ne sinne työntää.
Ei se kerrasta liiku mihinkään, mutta jos ajat 30km/h, niin kyllä se sitä aika monta kertaa sekunnissa jyskyttää (jos on kiero)
Shimanon jarrujärjestelmä ei pitäis olla raketti tiedettä ja jos on ilmannu sitä monta kertaa, ei sitä voi yksinkertaiaeati perä toisensa jälkeen tyriä, olettaen että nämä on ilmattu shimanon ilmaus-sarjalla. Se että se toisella painalluksella taas normaali, menaa juurikin sitä että jarrut taas pohjaa levyy. Jos miettii tota jarrujärjestelmää, mikä muu siellä voi tälläsen efektin aiheuttaa, niin se on sitten jarrukahva ja sen jarrumännän tiiviste. Tässä upea giffi kertomaan miten yksinkertanen on hydraalinen järjestelmä.

Eli jos levyt kunnossa, eikä vuotoja näy, niin vaihda kahvat päittäin ja käy testaa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 159
Hieno giffi, mutta jarrumännät ei palaudu noin takaisin sinne täysin auki asentoon, vaan männät pumppautuu paljon lähemmäs levyä.
Säiliöstä otetaan lisää nestettä kiertoon kun palat esimerkiksi kuluvat.
Muuten palojen kuluessa kahvan liikerata kasvaisi.
Mutta tavallaanhan tilanne on nyt niin, että ensimmäinen kahvan veto siirtää palat lähemmäs ja toinen heti perään niin toimii normaalisti, mutta jos pitää pienenkin tauon niin ne palat vetäytyy taas täysin alkuasentoon.
Tai tältä se tuntuu, en ole vielä katsonut tekeekö se noin.

Tämä vika mikä on nyt päällä tapahtuu siis ihan paikallaankin.
Näissä kahvoissahan on se simpan servo wave systeemi, jonka pitäisi siirtää paloja ensin nopeasti ja kontaktin tultua hidastaa liikerataa, että saadaan jarruun parempi modulaatio.
Ei mitään käryä kuinka tämä käytännössä on toteutettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
339
Kuullostaa Shimanon ominaisuudelta, aka. wandering bite point mutta vähän vielä liioitellummalta. Mullakin oli MT520 ja ainoa tapa millä sain hyväksi oli irrottaa jarrusatula, pyöritellä ja naputella sitä vaikka ruuvarin päällä. Tämä hyvyyshän kesti aina noin 100km. Talvella korjasin pysyvästi ja hankin toiset jarrut, 2 kautta tuota veivaamista riitti. Ylipaineella jarrun sai myös napakaksi, mutta se efekti katosi aina parissa päivässä.

Tuota jarrukahvan pohjaan sitomista yön yli en ole vielä testannut, saattaa sekin auttaa, vaan omat kokemukset viittaa siihen että sitä ilmaa jää sinne satulaan. Noh laitan nuo murheenkryynit vielä läskipyörään niin pääsen sitäkin kokeileen. Läskissähän vielä huonommat MT420:t jotka valuttavat nestettä männistä paloihin ja sitten ulisevat. Kahvakin on noissa aivan surkea kolmen sormen malli. Canyonilta sain aikoinaan uuden satulankin, vaan samalla lailla sekin vuosi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Hieno giffi, mutta jarrumännät ei palaudu noin takaisin sinne täysin auki asentoon, vaan männät pumppautuu paljon lähemmäs levyä.
Säiliöstä otetaan lisää nestettä kiertoon kun palat esimerkiksi kuluvat.
Muuten palojen kuluessa kahvan liikerata kasvaisi.
Mutta tavallaanhan tilanne on nyt niin, että ensimmäinen kahvan veto siirtää palat lähemmäs ja toinen heti perään niin toimii normaalisti, mutta jos pitää pienenkin tauon niin ne palat vetäytyy taas täysin alkuasentoon.
Tai tältä se tuntuu, en ole vielä katsonut tekeekö se noin.

Tämä vika mikä on nyt päällä tapahtuu siis ihan paikallaankin.
Näissä kahvoissahan on se simpan servo wave systeemi, jonka pitäisi siirtää paloja ensin nopeasti ja kontaktin tultua hidastaa liikerataa, että saadaan jarruun parempi modulaatio.
Ei mitään käryä kuinka tämä käytännössä on toteutettu.
Saatko vaihdettuu letkut tangossa päittäin, vai tekeekö molemmat tollein? Siirsin omasta canyonista xt jarrut focukseen (maguran tilalle) ja canyoniin laitoin xtr jarrut ja kaikki meni suoraan, eikä tarvinnu kun alkuun ilmata kerran.
 
Liittynyt
30.05.2017
Viestejä
73
Sen koodin voi sitten laittaa vaikka sinne puhelimen muistiin...meillä 7v. kaverilla pysynyt koodi muistissa.
Ja pyörä kun viedään niin ei sitä lukkoa lähdetä avaamaan kun leikkureilla saa vaijerin naps vaan auki...tai putken sähkörälläkällä, joita täälläpäin narkit kantaa repussa.
Eiköhän nämä pyöränlukot ole ihan vain sitä varten, että saa vakuutuksesta jotain takaisin jos pyörä viedään, sekä ettei pyörää oteta ihan hetken mielijohteesta kun on jotenkin lukittu eikä ihan vapaata riistaa.
Tuohon lukkoasiaan sen verran vielä että jotkut noista järeämmistä numerolukoista on numeronpyörittelymekanismiltaan sen verran jäykkiä että omasta perheestä kaikilla lapsilla ei ole riittänyt voimat/kärsivällisyys niiden pyörittelyyn.

Lisäksi varkausestona toimii myös se että omassa on parempi lukko kuin kaverilla vieressä, silloin todennäköisesti se kaverin pyörä lähtee varkaan mukaan helpommin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Tuohon lukkoasiaan sen verran vielä että jotkut noista järeämmistä numerolukoista on numeronpyörittelymekanismiltaan sen verran jäykkiä että omasta perheestä kaikilla lapsilla ei ole riittänyt voimat/kärsivällisyys niiden pyörittelyyn.

Lisäksi varkausestona toimii myös se että omassa on parempi lukko kuin kaverilla vieressä, silloin todennäköisesti se kaverin pyörä lähtee varkaan mukaan helpommin.
Jos on varaa kalliiseen pyörään, silloin pitäis olla varaa ostaa se halpa käyttöpyörä, jonka voi jättää kaupan pihalle lukkoon. En vois edes kuvitella jättäväni kallista pyörää julkiselle paikalle, vaikka kuinka hyvä lukko olis. Nykypyörää kun miettii, ei sitä pyörää tarvii edes vasrastaa, kun pyörästä saa tonnin edestä osia alle minuutissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 423
Viestejä
4 160 930
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom