Pyöräily

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
58
Joskus itselläni oli muoviset keskiöt hampaat, mitkä tottakai hajosivat ennen kuin mikään liikahtikaan, niin itse etsin sopivan pultin ja prikan kampien koloon, pulttasin työkalun tiukasti kiinni, niin sai käytettyä vähän voimaakin, ilman että se työkalu putoili kokoajan.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Eilen Finlandia MTB reittiä ajelemassa ennen aamulla enne kisan alkua. Oli kyllä mainio reitti. Joiltain osin poikkesin enemmän polun pulella kun tuossa reitissä on noita soratiepätkiä vähän turhan paljon omaan lenkkiajoon, mutta kisassa varmaan ihan paikallaan. Mutta esim tiirismaan reititys osunut järjestäjillä aika hyvin nappiin kun siinä on sitä samaa pätkää pitkälti mitä itsekkin tykkään ajella, vaikka en täysin kaikkea alueesta tiedä kun vain ajoittain pääsee mökkireissujen yhteydessä ajelemaan.

1630303765196.png


Myös viikonloppuna mielenkiintoinen vertailu tuli tehtyä luomu gravelin ja sähkömaasturin eroihin "kuntoilukäytössä".

Lauantaina helppoja polkuja/sorateitä about 20/80% 35,55km, 395 nousumetriä, 19,8km/h avg, 1156 cal
Sunnuntaina emtb poluilla/sorateillä about 90/10% 28,70km, 420 nousumetriä, 16,5km/h avg, 1101 cal

Molempien lenkkien aikana 1 about 10min välipala/fiilistelytauko.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Eilen Finlandia MTB reittiä ajelemassa ennen aamulla enne kisan alkua. Oli kyllä mainio reitti. Joiltain osin poikkesin enemmän polun pulella kun tuossa reitissä on noita soratiepätkiä vähän turhan paljon omaan lenkkiajoon, mutta kisassa varmaan ihan paikallaan. Mutta esim tiirismaan reititys osunut järjestäjillä aika hyvin nappiin kun siinä on sitä samaa pätkää pitkälti mitä itsekkin tykkään ajella, vaikka en täysin kaikkea alueesta tiedä kun vain ajoittain pääsee mökkireissujen yhteydessä ajelemaan.



Myös viikonloppuna mielenkiintoinen vertailu tuli tehtyä luomu gravelin ja sähkömaasturin eroihin "kuntoilukäytössä".

Lauantaina helppoja polkuja/sorateitä about 20/80% 35,55km, 395 nousumetriä, 19,8km/h avg, 1156 cal
Sunnuntaina emtb poluilla/sorateillä about 90/10% 28,70km, 420 nousumetriä, 16,5km/h avg, 1101 cal

Molempien lenkkien aikana 1 about 10min välipala/fiilistelytauko.
Veikkaan emtb:en yläkantissa olevan kalorimäärän johtuvan siitä, että sykkeet kyllä nousee vaikka työtä ei niin tehtäisikään.

Ei sillä softalla ihan hirveästi dataa kropasta ole millä se yrittää arvata noita lukemia.

Mullakin nousee syke ja tulee jopa hiki kun ajan rallia simulaattorilla, mutta tuskin mun kunto siitä nousee.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Sinällään kyllä noi lähekkäin olevat tulokset on ihan linjassa, keskisyke ja maksimi on lähes samat. Maastolenkissä on nousua enemmän ja toki maasto todella paljon huonommin rullaavaa. Eikö se polulla tapahtuva painiminen sitten lasketa kuntoiluksi mutta sitten kyykkyhyppyjen tekeminen lasketaan? Sähköllä mennään 90% ajasta eco modella ja hengästyn kyllä silläkin ihan loppuun jos vaan tarpeeksi kovaa ajaa.

Ja tietäähän garmin nyt sykkeen lisäksi lämpötilan, painon, iän, pyörän painon, kadenssin. Ei toki kliinistä tarkkuutta tällä saavuteta, koska ei tiedetä hapen kulutusta eikä polkimissa ole tehoanturia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Ruotsalaisessa tutkimuksessa oli testattu tavallisten ja sähköavustusta käyttävien pyöräilijöiden energiankulutusta. Muistaakseni tulos oli suunnilleen sellainen, että sähköpyöräilijät käyttivät samanlaiseen ajoon keskimäärin 80 % tavallisten pyöräilijöiden energiasta. Linkkiä tähän tutkimukseen en muistanut tallentaa.

Kyllä sähköpyöräilijätkin ihan hyvin kuntoilevat ja hikoilevat ajellessaan. Minua vähän korpeaa sellainen yleinen luulo, että tällainen pyöräily vastaa suunnilleen mopoilua. Itse käytän sähkömaasturia arkiajoon, kuntoiluun ja retkeilyyn. Suurin osa ajosta tapahtuu Eco-moodilla ja Trailia oikeastaan vain ylämäissä tai silloin kun ei ole hyväksi hikoilla, molempien asetukset keskiasennossa. Boostia olen vain kokeillut.

Entiseen pyöräilyyn verrattuna keskinopeudet ovat nousseet ja ylämäkiin käytän isompaa avustusta. Toisaalta kaupungilla asioidessani en usein käytä avustusta ollenkaan. Eli omat tuntemukset vastaavat aika hyvin tuon ruotsalaistutkimuksen tulosta. Tietenkin suurta avustusta käyttävien energiankulutus on pienempi, mutta keskimäärin otannassa se oli sen 80 %.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Sinällään kyllä noi lähekkäin olevat tulokset on ihan linjassa, keskisyke ja maksimi on lähes samat. Maastolenkissä on nousua enemmän ja toki maasto todella paljon huonommin rullaavaa. Eikö se polulla tapahtuva painiminen sitten lasketa kuntoiluksi mutta sitten kyykkyhyppyjen tekeminen lasketaan? Sähköllä mennään 90% ajasta eco modella ja hengästyn kyllä silläkin ihan loppuun jos vaan tarpeeksi kovaa ajaa.

Ja tietäähän garmin nyt sykkeen lisäksi lämpötilan, painon, iän, pyörän painon, kadenssin. Ei toki kliinistä tarkkuutta tällä saavuteta, koska ei tiedetä hapen kulutusta eikä polkimissa ole tehoanturia.
Luinpa väärinpäin nuo luomupyörän prosentit mitä mentiin polkua/hiekkatietä.
Eli joo silloin on kohtuu linjassa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 124
Sähköpyöräily on vähintään ihan yhtä rankkaa kuin luomullakin pyöräily jos nostaa sen vauhdin vaan poluilla reippaasti. Mitä pahempi maasto sitä parempi.
Joutuu yläkroppa ja jalatkin tekemään töitä vähän erilailla.
Jotkuthan naureskelee ihan enduro kuskeille, että moottori tekee työn jne.
Mielipide muuttuukin välittömästi kun pääsee itse testaamaan.
Itse ajelen luomulla, mutta harkinnassa on kyllä sähkäri rinnalle. Sillä saa vähän erilaista reeniä kropalle ja vaihtelu virkistää...
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Oli alla luomufillari tai sähköavusteinen, niin alamäkeen saa kovemman sykkeen kuin ylämäkeen. Kai se adrenaliini jeesaa..
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
XXL:stä ostettu whiten pirkkapyörä sai myös vähän päivitystä. Lähdettiin edulliseen pyörään eniten vaikuttavasta asiasta, eli kiekkosetistä. Pienen tutkailun jälkeen valinta osui DT Swiss ER 1600 db23 kiekkosettiin ja samaan pakettiin ratchet 54T päivityspalikat. 515€ toimitettuna kotiovelle viikossa Saksasta, ei voi valittaa...nyt sitten kunnon kiekkosetti alla ja 500g lähti painosta veke. Aiemmin hankitut Panaracerin gravelking+:t, jotka oli todella vaikea nostaa vanteelle tubeleksena noilla orkkis WTB kiekoilla, meni ihan leikiten näillä uusilla. Vahvistaa sitä käsitystä noista maasturihommista, että DT kyllä osaa tehdä tubeless leikit helpoksi. Orkkis kiekot sitten talvirenkaille.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
XXL:stä ostettu whiten pirkkapyörä sai myös vähän päivitystä. Lähdettiin edulliseen pyörään eniten vaikuttavasta asiasta, eli kiekkosetistä. Pienen tutkailun jälkeen valinta osui DT Swiss ER 1600 db23 kiekkosettiin ja samaan pakettiin ratchet 54T päivityspalikat. 515€ toimitettuna kotiovelle viikossa Saksasta, ei voi valittaa...nyt sitten kunnon kiekkosetti alla ja 500g lähti painosta veke. Aiemmin hankitut Panaracerin gravelking+:t, jotka oli todella vaikea nostaa vanteelle tubeleksena noilla orkkis WTB kiekoilla, meni ihan leikiten näillä uusilla. Vahvistaa sitä käsitystä noista maasturihommista, että DT kyllä osaa tehdä tubeless leikit helpoksi. Orkkis kiekot sitten talvirenkaille.
Onko 500g pois punnittu?
Koska ei pitäisi olla mitenkään mahdollista.
300g ihan maksimissaan jos whiten speksit pitää edes semisti paikkansa ja laskee todella painavat pinnat ja messinki nippelit kiekkoihin.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
WTB etukiekko:
1630477652103.png

WTB takakiekko:
1630477705996.png


Yhteensä 2142g

Punnitsin DT kiekot muistaakseni 1690g, kuvaa en napannu. Samat tubeless venat molemmissa. Ero siis 452g, eli ei nyt ihan 500g. Tosta vielä saan vähän pois kun saan centerlock levyt kotiutettua, nyt siis adapterit kiinni, jotka vähän lisää painoa. DT ilmottama paino 1638g kiekkosetille. Tosta tubeless teipistä kans vähä eroa, kun WTB neuvoo jättämään kapean vannenauhan keskiuraan teipin alle. Näin on siis myös tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
Hyvä päivitys siis, DT:n kiekoilla on hankala mennä pieleen! Eihän tuo painoero nyt mikään ihme ole, jos nyt oikeaa Whiten speksiä katsoin:
- Etunapa: Formula RX-812 - Löytyy Formulan katalogista
- Takanapa: Formula RX-142 - Ei löydy Formulan katalogista -> Voi olla aivan muuta OEM-tavaraa kuin esim. RXC-142S
- Vanteet: WTB ST i21 TCS 2.0 32h - Jos ei lue KOM Light, niin nämä voi olla mitä vaan OEM-tavaraa
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Alilta löytyi wtb i21 vanne 478g kuva punnittuna, joka kuulostaa ihan oikeanlaiselta.
Rx812 145g.
Messinkinippelit 1g kpl eli 32g
Pinnoille jää silloin painoa reilu 10g kpl joka on järjettömän paljon.
Sapim strong painaa sen 7g siinä keskivertomitassaan ja on todella paksu.
Eli jotain ihme pinnoja ja nippeleitä siinä sitten käytetään tai napa ja vanne on jotain ihan muuta.

Takanapa on joo joku ihmeversio ja todennäköisesti teräksisellä vapaarattaan rungolla mikä lisää painoa ihan reilusti.

No... jossainhan tuossakin mankelissa on säästetty.
Edellisessä versiossa, joka ittellä on oli myös järjettömän painoiset kiekot.
Vanteetkin oli vannejarrumallia, jotka siis painavampia kuin levyjarrumallit ja jossa vaan oli jarrupinnat maalattu yli.

Puoli kiloa on kyllä kiekoissa ihan järjettömästi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Tuo pyrivä massa nimenomaan vaikuttaa kiihtyvyyteen ? Pyörän paino taas lähinnä ketteryyteen, kiipeämiseen (?).

Ykkös file joka painaa noin 8,6kg tuntuu kyllä huomattavasti helpommalta ajella ylämäkeen kuin kakkosratsu Grand Canyon jonka painaa sen ~13kg. Kiekoissa ja renkaissa suurin ero, Santa Cruzin puolassa kasatut DT Swiss XR391 + litkutetut Panaracer Gravel renkaat vs. Canyonin bulk Mavic vanteet paksummilla Vittoria Terrenoilla. Kaposemmat + kevyemmät liitää ihan erilailla sileällä toki.

Piti alunperin myydä tuo Canyon mutta ei raaski, pitää talven aikana päivitellä jotain osia. Satula, tanko, ja ehkä 1 x 11 vaihdesetti mielummin.

IMG_20210822_124342__01.jpg
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Tuo pyrivä massa nimenomaan vaikuttaa kiihtyvyyteen ?
500 grammaa pyörivästä massasta pois vaikuttaa kyllä enemmän kiihtyvyyteen kuin 500 grammaa pois rungosta, mutta prosentuaalisesti ero ei ole kovin merkittävä.

Aika painava tuo Rotko. Meikän kuiturunkoinen Grand Canyon vuodelta kilpi ja kypärä painaa 9kg luokkaa.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 586
Tuo pyrivä massa nimenomaan vaikuttaa kiihtyvyyteen ?
Hyrrävoimat vaikuttavat yleiseen käsiteltävyyteen, ohjaus huomattavast herkempi, pyörää helpompi heitellä jalkojen välissä ja ....
Prätkissä käytetään pientä etupyörää herkkyyden takia ja miksei jotta kääntyy ilman vastaohjausta.

Jotkut kertovat kehän painon kahdella saadakseen dynaamisen vaikutuksen (vielä hurjemmat laskevat jopa linkkuakselin pyörivään massaan o_O )
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
500 grammaa pyörivästä massasta pois vaikuttaa kyllä enemmän kiihtyvyyteen kuin 500 grammaa pois rungosta, mutta prosentuaalisesti ero ei ole kovin merkittävä.

Aika painava tuo Rotko. Meikän kuiturunkoinen Grand Canyon vuodelta kilpi ja kypärä painaa 9kg luokkaa.
Joo Rotko on AL SL 7 joten runko ei kuitua ja vanteet varmaan ronskin kilon kappale. Olikin muuten ilmoitettu 11,5kg ilman polkimia se paino. Mutta huikee ero ja huomaa heti kun hyppää päälle.

Kattelin myös että Canyonilla oli jotain todella köykästä kuiturunkoa, olisko ollut 800gr S koossa. Santa Cruzin rungot hiukan painavempia yleensä mutta ilmeisesti pommin kestäviä, elinikäinen takuu. Mulla yhden C:n runko, CC olis oli ollut 500€ kalliimpi ja jonkusen satagrammaa kevyempi mutta en nähnyt tarpeelliseksi sijoittaa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Tämä painohifistely ei oikein ole mun juttu vaikka toki jotain huomiota painoon kiinnitän.

Esimerkiksi molemmissa maasturissa on nelimäntäiset jarrut edessä ja takana, trailiajoon isot levyt 203 ja 180mm, plussakumisessa 45mm sisäleveydellä olevat vanteet ja teräsrunko jne.
Kaikki tämä on "ylimääräistä" painoa, mutta mielummin otan sen painon kuin pihistän niissä osissa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Tämä painohifistely ei oikein ole mun juttu vaikka toki jotain huomiota painoon kiinnitän.

Esimerkiksi molemmissa maasturissa on nelimäntäiset jarrut edessä ja takana, trailiajoon isot levyt 203 ja 180mm, plussakumisessa 45mm sisäleveydellä olevat vanteet ja teräsrunko jne.
Kaikki tämä on "ylimääräistä" painoa, mutta mielummin otan sen painon kuin pihistän niissä osissa.
Tuollaiseen ajoon onkin ihan kohdillaan että osat on tukevia jne.

Jos enemmän nopeampaa hiekkatie, pyörätie ajoa gravelilla niin ehkä enempi syytä pudottaa painoa.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Hetkonen, luenko nyt oikein mutta siis parhaiten rullaavista renkaista leveämmät ja painavammat maastopyörän renkaat kulkee kevyemmin kuin kapeammat ja kevyemmät gravel renkaat?

Paras maastorengas vie pienilläkin paineilla watteja 15.8 eli vähemmän kuin esim omat Panaracer korkeilla paineilla 17.3.

Maastot:
EFD75300-7E58-48D2-8B0F-8174608003C1.png

Gravel:
17FA09B0-0167-4635-BB13-BEA28E680B05.png




 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Schwalben big one ei varsinaisesti ole maastorengas ja muutkin tuon listan kärjen maastokumeista omaa ihan naurettavan päällikumin paksuuden.
Big onessa 1.1 mm josta menee läpi kaikki.

Noi cx kumit on järjestään paksumpia kulutuspinnan kumin kohdalta ja se näkyy heti wateissa rummulla.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
135
BRR-testi kertoo miten rengas rullaa kuperalla turkkilevyllä ja tämä on vain yksi tekijä oikeassa elämässä. Mm. renkaan oikea järkevä käyttöpaine jää hieman kysymysmerkiksi - tosielämässä jäykkärunkoisella renkaalla joutuu pudottamaan painetta että saa yhtä mukavan kyydin kuin pehmeämpikylkisellä, mutta jäykemmät pärjäävät usein BRR-datassa paremmin. Hieman yllätyin kun erinomaisen mukava Strada Bianca HTLR olikin tässä poikkeus. Bierman käsittääkseni itsekin varoitteli vertaamasta eri kategorioita suoraan keskenään, mutta enpä nyt tähän hätään perustelua löytänyt. Ainoastaan GG-kategoriassa renkaiden paineet sovitetaan keskenään vertailukelpoisiksi.

Yksi huomattava seikka on, että kaikki renkaat on asennettu 17.8mm vanteelle. 2.20" Speed Kingin muoto on tuolla jo aivan jotain muuta kuin kukaan oikeasti nykyvanteilla käyttäisi.

Jan Heineltä (kaveri Compass/Rene Hersen takaa) yksi näkemys renkaiden testaamiseen:

Verrokiksi BRR:n pitkä vertailu GP5000:sta neljällä eri leveydellä, tämä kertoo että lukemien vertailu ei ole aivan niin suoraviivaista edes samanlaisilla:

Edit: hyvää työtä BRR kyllä tekee ja dataa on mielenkiintoista tutkia, mutta pelkästään tähän ei kannata valintaa perustaa. Jos näin tekisi, niin 40mm luokassa Marathon Almotion olisi ykkösvalinta, mutta "you do have to keep in mind that the anti-puncture layer in the Marathon Almotion makes it a stiffer tire." Otan taulukkolukemissa mielelläni 2.4W takkiin ja menen tuolla Strada Biancalla.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Rene Herse Cycles vei kyllä maton alta tuolta rumputestiltä.

Ja ihan totta että nuo hyvin rullaavat MTB renkaat on huonosti pistosuojattuja ja pienillä kuvioilla. Mutta on siellä kuitenkin Thunder Burt ja Rocket Ron joissa jokin sortin kuviot ja kohtuu pistosuojaus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Tässä olisi yksi ehdokas hintahaarukassa. XL kokoa suoraan varastossa.


Boostihaarukat
Hissitolppa
OK geometria
Tubeless kiekot
OK keula, voi joskus tulevaisuudessa päivittää.
Voimansiirto hyväks todettu deore 12s
Jäykkäperässä mukavuutta tuovat 2,8" kumit

En toho hintaan nää syytä moittia kyseistä laitetta. Jarrut ehkä, mutta edelleen tolla hinnalla minusta laatu kohallaan.
Tämä tosiaan löysi tiensä kotiin. Sitten vielä voisi hankkia kaveriksi avopolkimet, olisiko suositella jotain missä olisi hyvä hinta-laatusuhde?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Tämä tosiaan löysi tiensä kotiin. Sitten vielä voisi hankkia kaveriksi avopolkimet, olisiko suositella jotain missä olisi hyvä hinta-laatusuhde?
Onnea uudesta mankelista. Itsellä ei ole hirveesti kokemusta flättipolkimista, koska oon aina ajanu lukoilla myös maastossa. Ainakaan crankbrothersin tuotteilla ei voi mennä metsään, mutta on vähän hintavia. Sanoisin että nuo komposiittiset race face chesterit varmaan ihan ok tuote. Poljinta ostaessa kannattaa nyt varmistaa ainakin, että sen laakerit on vaihdettavissa ja että niitä saa jostain sekä myös että piikit on vaihdettavissa ja että niitä kanssa saa jostain. Komposiittipolkimilla toki vähän niin ja näin, koska ne voivat kovassa iskussa rikkoontua korjauskelvottomiksi.

Onko väliä, mistä kaupasta olisit hankkimassa?

Crankbrothers Stamp 2?
 
Viimeksi muokattu:

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Shimano GR500, painavat kyllä mutta aika pomminvarmat. Suomessa 70€ mutta Wigglestä saisi 55€. Yhdet Race Facet olen onnistunut halkaisemaan niin että naksuu ihan huolella, jos meinaat kunnolla rymistellä niin en suosittele muovisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Onnea uudesta mankelista. Itsellä ei ole hirveesti kokemusta flättipolkimista, koska oon aina ajanu lukoilla myös maastossa. Ainakaan crankbrothersin tuotteilla ei voi mennä metsään, mutta on vähän hintavia. Sanoisin että nuo komposiittiset race face chesterit varmaan ihan ok tuote. Poljinta ostaessa kannattaa nyt varmistaa ainakin, että sen laakerit on vaihdettavissa ja että niitä saa jostain sekä myös että piikit on vaihdettavissa ja että niitä kanssa saa jostain. Komposiittipolkimilla toki vähän niin ja näin, koska ne voivat kovassa iskussa rikkoontua korjauskelvottomiksi.

Onko väliä, mistä kaupasta olisit hankkimassa?
Shimano GR500, painavat kyllä mutta aika pomminvarmat. Suomessa 70€ mutta Wigglestä saisi 55€. Yhdet Race Facet olen onnistunut halkaisemaan niin että naksuu ihan huolella, jos meinaat kunnolla rymistellä niin en suosittele muovisia.
Kaupan kannalta olisi parasta jos saisi joko Tampereen lähistöltä kivijalasta tai toimituksella ensi keskiviikkoon mennessä, kun pitää lähteä seuraavalle pidemmälle reissulle. Noita Shimanon GR500:ia sekä Race Faceja näytti saavan tästä lähistöltä, toki maksaa sitten tuon n. 70€.

Ensimmäistä kertaa olen lähdössä useamman päivän ajoretkelle jossa pyörän hajoaminen olisi aika harmillinen homma, mitä suosittelisitte korjaus / huoltokamojen suhteen? Kuusiokoloavaimia, Tubeless-paikkasarja ja pumppu varmaan ainakin, mutta onko jotain muuta kriittistä?
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Ja lisäyksenä vielä että kannattaa kohtuulliset kengät sitten noiden avopolkimien kanssa, että pysyy kunnolla jalka polkimella ja varpaat kiinteässä muodossa mahdollisten iskujen sattuessa.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
216
XXL gravelpyörä asevelihintaan. Claris osasarjat ei mitään ihmeitä tarjoa, mutta tulisi ympärivuotiseen arkikäyttöön työmatkapyöräksi. Jonkin verran olen maastoajeluajatuksesta innostunut viimeaikoina. Ykkösajokkina maantiekiitäjä sitten erikseen.

Osuisiko jollain tästä silmään, miksi ehdottomasti ei kannattaisi hommata? Käytettyjä toki selailen myöskin, mutta vaatimukset ei kovin korkealla nyt juuri ole. Vanha arkipyörä meni kolaroiden lunastukseen.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Mitä nyt on tullu helppoja polkuja ja kivisiä metsäautouria ajeltua ton linkatun pyörän "paremmalla" versiolla niin kovempaa pääsisin varmaan jollain jäykkäperäsellä maasturilla. Tossa Litessä on rungon ja keulan puolesta vähän vanhahtavat dropoutti mitat.
 

RTR

Liittynyt
09.04.2021
Viestejä
596
Ihan asialliseltahan tuo näyttää hintaisekseen. Hydrauliset jarrut kaipaisin arkipyörään itse, mutta niitä ei taida Claris tarjota.
 
Liittynyt
12.01.2018
Viestejä
317
Tämä tosiaan löysi tiensä kotiin. Sitten vielä voisi hankkia kaveriksi avopolkimet, olisiko suositella jotain missä olisi hyvä hinta-laatusuhde?
Kona wah wah 2, iso vakaa pedali, hyvä grippi, mutta pystyy kumminki jalan asentoa muuttamaan kohtudella, ostin tuossa kesällä itelle ja oon ollu hyvinki tyytyväinen näihin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Tekeekö joku ISOJA pyöräilykenkiä? Nyt kokeiltu Bont riot+ 48 wide, se oli huumorpieni. Joku balleriinakoko oikeasti.
Laitoin 5-10 kestrel lacet kokoa 48, ne oli jo isommat ja pidemmät. Pituus oli nyt ok, mutta liian kapeat.
Kuvassa alimpana Inov8 lenkkarit kokoa 48, oranssi 5-10 kestrel lace, päällä bontit. Kaikki kokoa 48...

Tarvis siis pituuden lisäksi olla leveyttä ja tilavuutta varvasosastolla. "EE" jenkkileveystermillä ilmaistuna. En tiedä onko EU-alueella mitään puhettakaan ollut ikinä kenkien leveydestä.

Pitäiskö jotain nettikauppaa pyytää mittaamaan mulle isot kengät sieltä valikoimasta? Valmistajat ei kengän kokoja netissä ainakaan kerro.

photo_2021-09-06_20-44-37.jpg
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Tekeekö joku ISOJA pyöräilykenkiä? Nyt kokeiltu Bont riot+ 48 wide, se oli huumorpieni. Joku balleriinakoko oikeasti.
Laitoin 5-10 kestrel lacet kokoa 48, ne oli jo isommat ja pidemmät. Pituus oli nyt ok, mutta liian kapeat.
Kuvassa alimpana Inov8 lenkkarit kokoa 48, oranssi 5-10 kestrel lace, päällä bontit. Kaikki kokoa 48...

Tarvis siis pituuden lisäksi olla leveyttä ja tilavuutta varvasosastolla. "EE" jenkkileveystermillä ilmaistuna. En tiedä onko EU-alueella mitään puhettakaan ollut ikinä kenkien leveydestä.

Pitäiskö jotain nettikauppaa pyytää mittaamaan mulle isot kengät sieltä valikoimasta? Valmistajat ei kengän kokoja netissä ainakaan kerro.

Hi5bikes ainaki sähköposti avulla mulle löytyi tarpeeksi leveä kenkä. Siellä on niiden sivuilla jossain kengissä ilmoitettu sisämitat myös.

 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Kerta se on ensimmäinenkin. Irtosi poljin akselista tuossa polkiessa. Onneksi vauhti oli mallia ryömintä, joten mitään ei päässyt tapahtumaan.
Sinänsä jännä kun mutteri joka pitää polkimen paikallaan on oikeakätisellä kierteellä vasemmalla ja oikealla vasenkätinen.
Eli periaatteessa sen ei pitäisi polkemalla edes aueta. Toinenkin puoli oli jo irtoamassa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Eli periaatteessa sen ei pitäisi polkemalla edes aueta. Toinenkin puoli oli jo irtoamassa.
Jos on löysällä ollut, niin esim. aina kun poljet taaksepäin, vaikka saadaksesi polkimet sopivaan asentoon liikennevaloissa, voi se poljin pyörähtää vähän. Riittävästi toistoja, niin irtoaa.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 586
Eli periaatteessa sen ei pitäisi polkemalla edes aueta
Yleensä kai poljin irtoaa jos laakerit jämähtävät ja eivän enää ole välissä kääntämässää kiertosuuntaa, edellytää kyllä että kiristys on unohtunut.

Mulla on joskus jäätynyt poljin irronnut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Eipä ollut Big Honzon tarina kovin pitkä. Keskellä päivää lähti itsestään polkemaan Tampereella, Kryptoniten jämät oli ainoa mitä pyörästä oli jäljellä... Jos sattuu näkymään "vähän liian hyviä tarjouksia" kyseisestä pyörästä jossain päin nettiä niin saa vinkata...

Ei kyllä näköjään Suomessa pysty pyöräilyä harrastamaan, tai ainakaan jättämään edes tunniksi mihinkään julkiselle paikalle välineitä. Se siitä hyötyliikunnasta sitten.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Eipä ollut Big Honzon tarina kovin pitkä. Keskellä päivää lähti itsestään polkemaan Tampereella, Kryptoniten jämät oli ainoa mitä pyörästä oli jäljellä... Jos sattuu näkymään "vähän liian hyviä tarjouksia" kyseisestä pyörästä jossain päin nettiä niin saa vinkata...

Ei kyllä näköjään Suomessa pysty pyöräilyä harrastamaan, tai ainakaan jättämään edes tunniksi mihinkään julkiselle paikalle välineitä. Se siitä hyötyliikunnasta sitten.
Usein kaupungin kadonneille pyörille on omistettu facebookissa oma sivu, jonne katoamisilmoitus kannattaa myös postata.

Olivat siis rälläkällä särkeneet kryptoniten? Taitaa nykyisin olla lähes vakiovaruste tuollainen akkukäyttöinen rälläkkä, voimapihtien lisäksi…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Usein kaupungin kadonneille pyörille on omistettu facebookissa oma sivu, jonne katoamisilmoitus kannattaa myös postata.

Olivat siis rälläkällä särkeneet kryptoniten? Taitaa nykyisin olla lähes vakiovaruste tuollainen akkukäyttöinen rälläkkä, voimapihtien lisäksi…
Joo, kävin laittamassa paikalliseen ryhmään. Rälläkän leikkuujäljeltä tosiaan näytti. Tuoki pyörä oli liikehuoneiston edessä josta kävelee melkein jatkuvasti ihmisiä, mutta ei näköjään haitannut varasta.

Onkohan mitään lukkoa mikä jaksaisi noita sankareita pidätellä? Nyt käytössä ollut Kryptonite 585 ei toki kaikista järeimmästä päästä ole, mutta tuntuu että tuossakin varas olisi lukon sijaan voinut leikata myös pyörätelineen metalliputken poikki jos olisi niin halunnut, vaikka pyörä olikin rungosta siinä kiinni. Sellaisia "aidosti kiinteitä" tolppia mitä ei tuosta noin vaan leikata poikki ei harmillisesti ole kuin aika harvoissa paikoissa.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Joo, kävin laittamassa paikalliseen ryhmään. Rälläkän leikkuujäljeltä tosiaan näytti. Tuoki pyörä oli liikehuoneiston edessä josta kävelee melkein jatkuvasti ihmisiä, mutta ei näköjään haitannut varasta.

Onkohan mitään lukkoa mikä jaksaisi noita sankareita pidätellä? Nyt käytössä ollut Kryptonite 585 ei toki kaikista järeimmästä päästä ole, mutta tuntuu että tuossakin varas olisi lukon sijaan voinut leikata myös pyörätelineen metalliputken poikki jos olisi niin halunnut, vaikka pyörä olikin rungosta siinä kiinni. Sellaisia "aidosti kiinteitä" tolppia mitä ei tuosta noin vaan leikata poikki ei harmillisesti ole kuin aika harvoissa paikoissa.
Henk. koht suositus bilteman turvalukolle Turvalukko

Samaa bilteman lukkoa tuntuu moni muukin suosittelevan, taisipa pärjätä jossain lukkovertailussakin aikanaan. Välttelen noita ketju- sekä taittolukkoja viimeiseen asti, niissä kun pääsee omasta mielestä aika pienellä ja lyhyellä (rälläköinti / voimapihti) duunilla vs u-lukko. Toki tuo turvalukko painaa reippaasti.

Toivottavasti pyöräsi löytyy!
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Joo, kävin laittamassa paikalliseen ryhmään. Rälläkän leikkuujäljeltä tosiaan näytti. Tuoki pyörä oli liikehuoneiston edessä josta kävelee melkein jatkuvasti ihmisiä, mutta ei näköjään haitannut varasta.

Onkohan mitään lukkoa mikä jaksaisi noita sankareita pidätellä? Nyt käytössä ollut Kryptonite 585 ei toki kaikista järeimmästä päästä ole, mutta tuntuu että tuossakin varas olisi lukon sijaan voinut leikata myös pyörätelineen metalliputken poikki jos olisi niin halunnut, vaikka pyörä olikin rungosta siinä kiinni. Sellaisia "aidosti kiinteitä" tolppia mitä ei tuosta noin vaan leikata poikki ei harmillisesti ole kuin aika harvoissa paikoissa.
Harva uskaltaa mennä edes mitään kyselemään saatikka pysäyttää varkaan.
Kaikki lukot menee käytännössä rikki joko niillä voimatongeilla tai sitten sillä rälläkällä.
Joku millin laikka siihen rälläkkään niin menee kuin voihin.
Toki kipinöitä lentää ja ääntä syntyy.

Toi jarrulevylukko mikä pitää vielä meteliä vois olla kokeilun arvoinen.
Lähteehän se mankeli silläkin matkaan, mutta melko kovan metakan säestämänä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Koskakohan hallitus alkaa tekee tälle roskaväelle jotain? Poliisi vaan keräilee rikosilmotuksilla lisää budjettia. Hyötyä maksaa kohtuuton määrä veroa, kun vastine on kasvava rikollisuus.

Näitä varastettuja pyöriä pitäis korvaa ne, jotka haluaa pitää tätä paskaa vapaana.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Joo, kävin laittamassa paikalliseen ryhmään. Rälläkän leikkuujäljeltä tosiaan näytti. Tuoki pyörä oli liikehuoneiston edessä josta kävelee melkein jatkuvasti ihmisiä, mutta ei näköjään haitannut varasta.

Onkohan mitään lukkoa mikä jaksaisi noita sankareita pidätellä? Nyt käytössä ollut Kryptonite 585 ei toki kaikista järeimmästä päästä ole, mutta tuntuu että tuossakin varas olisi lukon sijaan voinut leikata myös pyörätelineen metalliputken poikki jos olisi niin halunnut, vaikka pyörä olikin rungosta siinä kiinni. Sellaisia "aidosti kiinteitä" tolppia mitä ei tuosta noin vaan leikata poikki ei harmillisesti ole kuin aika harvoissa paikoissa.

Laita myös tonne. Onko mistä kaupungista tämä varastettu?
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
70 000 - 100 000 varkautta vuodessa ja kaikkia ei edes ilmoiteta.
Ei pienintäkään mahista hoitaa noita juttuja resursseilla mitä on.
Varmaan hyviä ehdotuksia ottavat vastaan jos niitä on.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
70 000 - 100 000 varkautta vuodessa ja kaikkia ei edes ilmoiteta.
Ei pienintäkään mahista hoitaa noita juttuja resursseilla mitä on.
Varmaan hyviä ehdotuksia ottavat vastaan jos niitä on.
Näin alkuun vaikka tuomiot jotka oikeesti sattuu ja tuntuu.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 172
Ostoilmoitusta vaan pyörälle fillaritoriin.
Niihin ne rosmot vaan soittelee.
Ei mitään järkeä laittaa itse myyntiin.

Kaverin fillarin pöllinyt oli tekaissut ihan ostokuitinkin kamppeeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284

Laita myös tonne. Onko mistä kaupungista tämä varastettu?
Tampereen Nekalasta lähti. Käyn lisäämässä, kiitos vinkistä.

Tässä tapauksessa läheisen liiketilan henkilökunta osasi kertoa, että samasta paikasta on lainattu aikaisemminkin pyöriä. Niistä ainakin eräs oli saatu "valekaupalla" takaisin, ja epäilivät olisiko sama sankari liikkeellä.
70 000 - 100 000 varkautta vuodessa ja kaikkia ei edes ilmoiteta.
Ei pienintäkään mahista hoitaa noita juttuja resursseilla mitä on.
Varmaan hyviä ehdotuksia ottavat vastaan jos niitä on.
Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka suuri porukka noita tehtailee. Jos arvataan että yksi henkilö napsii vuodessa vaikka 100 pyörää, niin auttaisi kovasti, jos nämä saataisiin vähän parempaan säilöön. Nyt taidetaan lähinnä antaa sakkolappu revittäväksi ja homma saa jatkua.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 577
Viestejä
4 191 319
Jäsenet
70 771
Uusin jäsen
jeppemiess

Hinta.fi

Ylös Bottom